Omakotitaloprojekti / raksailu

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

24valve kirjoitti:

Samalla sähkönkulutuksella käyttösähköineen saa myös lämmitettyä 360m2 ja 1200m3 kahdessa kerroksessa maalämpöpumpulla ja vesikiertoisella lattialämmityksellä. Tulee kuoletusaika vs sähkö aika ripeästi vastaan. :wink:

Tärkeintä lämmitystavan valinnassa onkin valita sopivin systeemi kohteen mukaan. Pohjatutkimusta joutuu tekemään jonkin verran kun jokaisen järjestelmän edustaja kehuu surutta omaansa parhaaksi ratkaisuiksi muiden ollessa täysin paskoja.
Joo, tuon kokoisessa asunnossa suora sähkölämmitys tulisi aika kalliiksi käyttää. Omasta mielestäni tehtiin täysin oikea lämmitystavan valinta, ja etenkin siksi koska talo on nyt myyty jo, ja lämmmitystavasta huolimatta ihan kohtuulliseen hintaan, olisi jäänyt kuoletusaika omalta kohdaltamme vain vajaaseen 8 vuoteen :)

Meinasin lähteä raksaamaan uutta taloa, mutta Helsingin tonttitarjonta kun on mitä on, niin päädyttiin sitten ostamaan vm -67 oleva paritalon puolisko (oikeammin autotalleilla kytketty erillistalo). Taloa ei ole koko 44 käyttövuotensa aikana remontoitu, lukuunottamatta siirtymistä kaukolämpöön vuonna 2004, jolloin ainoastaan asennettiin kaukolämpölaitteisto, ja heipattiin ulos 13500l varaaja.
Huopakatekin on alkuperäinen, hiukan se oli jo falskannut läpivientien kohdista, mutta yläpohja ei onneksi kovin pahassa hapessa vielä ollut.
Konesaumattu peltikatto ihan ensimmäisenä toimenpiteenä päälle.

"Kivoja" 60-luvun juttuja talossa on mm. liki tasakatto (1:10 pulpettikatto), piiloränni (vuotava tietysti), kattokupolat ja aina käytössä ollut uima-allas, eli likimain kaikki hyvän rakennustavan vastaiset jutut ja riskialttiit ratkaisut koottuna samaan pakettiin :lol:
Viimeksi muokannut Sautio, 12 Touko 2011, 09:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
24valve
Viestit: 190
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:44
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 24valve »

Tuohon aikaan rakennetuissa kohteissa on välillä aika suruttomia ratkaisuja. :-D

Tsekkaapa huviksesi miten patteriputkisto on asennettu. Halvan öljyn aikaan ei tuhlattu voimavaroja lämmitysputkien eristämiseen. Yksi vaihtoehto on ollut heittää putket lekasoraan lattialaatan reunaan. Pysyy maa sulana talon vieressä ja myyrillä on nastat oltavat. Öljyä on tietty hieman palanut. Esim. nyt remontissa oleva kotitaloni reilu 200m2 käryttää sellaiset 5000l/v. Ei enää kovin edullista nykyhinnoilla.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

24valve kirjoitti:Tuohon aikaan rakennetuissa kohteissa on välillä aika suruttomia ratkaisuja. :-D

Tsekkaapa huviksesi miten patteriputkisto on asennettu. Halvan öljyn aikaan ei tuhlattu voimavaroja lämmitysputkien eristämiseen. Yksi vaihtoehto on ollut heittää putket lekasoraan lattialaatan reunaan. Pysyy maa sulana talon vieressä ja myyrillä on nastat oltavat. Öljyä on tietty hieman palanut. Esim. nyt remontissa oleva kotitaloni reilu 200m2 käryttää sellaiset 5000l/v. Ei enää kovin edullista nykyhinnoilla.
Putket kiertävät talon sisäreunoja ja ne on laitettu lecasoraan tai valuun. Tuolla ei sinällään ole merkitystä koska joka tapauksessa uusin lämmitys- ja käyttövesilinjat, ja laitan uudet linjat komposiittiputkista pintavetoina, ja pahimmin häiritseviin paikkoihin tulee kotelot päälle.
Katsoo nyt kuinka paljon jaksaa piikata lattioita auki, jos oikein tosissana alkaisi piikkaamaan niin kyllähän sitä voisi ajatella asentavansa lattialämmityksen koko alakertaan.
Viemärilinjat tulee nyt ainakin kuvautettua, ja katsotaan sitten miltä vanhat valurautaviemärit näyttävät, jos ovat jo pahasti umpeen ruostuneiden näköisiä niin sitten piikataan lattioita auki ja vaihdetaan nekin.
Sokkelit tietty tulee kaivettua esiin ja asennettua uudet salaojat, varmankin teen systeemin Fuktisol-systeemillä niin ei tarvitse ryhtyä suurempiin maanvaihtoihin.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Mulla on tuossa takapihan terassiprojekti menossa ja tarkoitus oli laittaa harkkotolppien päälle (säädettävät?) pilarikengät terassin painekyllästettyä runkoa kannattelemaan. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta mikäli aikoo tehdä kiinnitykset "oikeaoppisesti", eli aina rosteri tai haponkestävä kiinnike painekyllästettyä vasten, niin homma meneekin hankalaksi + kalliiksi. Pilarikenkiä kun ei ole rosterisia. Kaikki tuppaa olemaan sinkittyjä. Enkä mitään järkevää "viritelmääkään" ole keksinyt.

Muutaman päivän näitä kiinnikkeitä pyöriteltyäni ja pähkäiltyäni hoksasin, että minähän teen rungon ihan käsittelemättömästä puusta ja vedän siihen päälle esimerkiksi Uulatuotteen hengittävän Roslagin Mahonki -puunsuojan. Näin voin käyttää kiinnityksessä edullisia ja hyvin saatavilla olevia kuumasinkittyjä pilarikenkiä ja kierretankoja. Runkopuun hintakin putoaa karkeasti puoleen kyllästettyyn verrattuna.

Kansilaudaksi sitten painekyllästettyä ja rosteriruuveja.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Häh? :-D Ikinä kuullutkaan etteikö painekyllästetty puu ja sinkitty teräs voisi olla yhdessä. Kyllähän painekyllästetty olisi pitkäikäisempi runkovärkkinä, mutta jossei nojaa suoraan maahan mistään niin kyllä siinä tavallinenkin puu kestää aikansa.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

^Niin minusta näyttää, ettei moni muukaan ole asiasta kuullut, tai siitä, että sinkittyyn kiinnikkeeseen ei saa laittaa rosteri naulaa/ruuvia eikä toisinpäin :)

Runko tulee maasta vähintään parikymmentä senttiä korkealle, joten maakosketuksesta ei ole pelkoa.

Enkä kyllä sen puoleen ole vakuuttunut nykyisen painekyllästetyn tavaran pitkäikäisyydestäkään.

Noh, etupihan kuistin runko tehtiin painekyllästetystä, joten siinä onkin sitten hyvä vertailukohde.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Tuo rosteri -asia muuttui jo varmaan 5 vuotta sitten ja koskee ainakin kantavia rakenteita, esim parvekkeet.

Niihin aikoihin muuttui myös painekyllästykseen käytettävät aineet, saattoi olla että kupari (mutua) poistui. Seurauksena perus Ab laatua ei enää suositella maatavasten asennettavaksi ja reagoi sinkin kanssa.

Voisiko pilarikengät suojata maalilla runkoon osuvilta kohdilta?
Kulmarautoja kyllä löytyy rst:nä, pilarikenkiin en ole törmännyt. Voi kyllä olla jo markkinoilla. RST vs. HZN hinta oli joskus n. 3 kertainen.

On olemassa maalattuja terassiruuveja, joita voi käyttää kannessa (pinnoitteen kesto?).
Parhaita ovat pora/viistetyllä kärjellä (poraa reiän, ei halkaise) ja senkkaavalla kannalla (saa siististi upotettua tai jätettyä kannan tasaan) olevat.
Hinta halvempi kuin rst:llä.

Niin ja ulkokäyttöön sitten mielummin kuumasinkittyä kuin sähkösinkittyä.
Ja kantaviin rakenteisiin kulmarautoihin ankkuriruuvit tai -naulat.

Linkki ruuveihin:
http://www.ikt.fi/product_catalog.php?c=128
Viimeksi muokannut Finest, 25 Touko 2011, 14:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Itse suhtaudun hyvin skeptisesti kyllästettyyn puuhun. Juuri tehtiin vinttikoiraradalle kyllästetystä puusta katsomorakenteita, niin kyllästetyn 5" lankun kun sahaa poikki, niin lankun poikkipinta-alasta yli 50% on täysin käsittelemätöntä puuta. Olosuhteissa joissa puu kastuu, mutta jos se pääsee myös kuivumaan, ei ole mitään ongelmaa käyttää kyllästämätöntä.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

KJS kirjoitti:tse suhtaudun hyvin skeptisesti kyllästettyyn puuhun. Juuri tehtiin vinttikoiraradalle kyllästetystä puusta katsomorakenteita, niin kyllästetyn 5" lankun kun sahaa poikki, niin lankun poikkipinta-alasta yli 50% on täysin käsittelemätöntä puuta.
Naulan kantaan!

Noita etukuistin "kyllästettyjä" puita sahatessani huomasin saman. Parhaimmillaan kyllästys oli imeytynyt puuhun parikymmentä milliä ja pahimmillaan millin verran :shock:
KJS kirjoitti:Olosuhteissa joissa puu kastuu, mutta jos se pääsee myös kuivumaan, ei ole mitään ongelmaa käyttää kyllästämätöntä.
Aivan. Juuri tästä syystä aion käsitellä puun jollain hengittävällä suojalla, ei sulkevalla.



Finest kirjoitti:Tuo rosteri -asia muuttui jo varmaan 5 vuotta sitten ja koskee ainakin kantavia rakenteita, esim parvekkeet.

Niihin aikoihin muuttui myös painekyllästykseen käytettävät aineet, saattoi olla että kupari (mutua) poistui. Seurauksena perus Ab laatua ei enää suositella maatavasten asennettavaksi ja reagoi sinkin kanssa.
Jep, maakosketukseen kaupataan A-laatua.
Finest kirjoitti:Voisiko pilarikengät suojata maalilla runkoon osuvilta kohdilta?
Kulmarautoja kyllä löytyy rst:nä, pilarikenkiin en ole törmännyt. Voi kyllä olla jo markkinoilla. RST vs. HZN hinta oli joskus n. 3 kertainen.

On olemassa maalattuja terassiruuveja, joita voi käyttää kannessa (pinnoitteen kesto?).
Parhaita ovat pora/viistetyllä kärjellä (poraa reiän, ei halkaise) ja senkkaavalla kannalla (saa siististi upotettua tai jätettyä kannan tasaan) olevat.
Hinta halvempi kuin rst:llä.

Niin ja ulkokäyttöön sitten mielummin kuumasinkittyä kuin sähkösinkittyä.
Ja kantaviin rakenteisiin kulmarautoihin ankkuriruuvit tai -naulat.
Periaatteessa pilarikengän voisi "eristää" kyllästetystä puusta, mutta tämän jälkeen ongelma on ankkurinauloissa. Jos käytät rosterisia, niin sähköpari syntyy pilarikengän kanssa. Jos taas sinkittyjä, niin reagoi kyllästetyn puun kanssa.


RST-kulmarautojen ja -ruuvien tarjonta on sen verran hyvää ja hinta kohtuullinen, että niitä ei onneksi tarvitse miettiä.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Ja oliko niin, että A-laatu myydän vain "ammattilaisille"?

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Mjaa, enpä ole pannut merkille. AB:tä tuntuu ainakin paljon olevan tyrkyllä.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

hagger16 24.2.2010 kirjoitti:Omakotitalolähiössä sijainnut neljä vuotta vanha omakotitalo tuli myytyä toiselle paikkakunnalle muuton takia. Onneksi älysin pistää pyyntihinnan 10% korkeammaksi kuin vastaavissa viime vuonna. Talohan meni kahdessa viikossa...

Heti kun elämäntilanne antaa myören niin alkaa myös uuden talon rakennuttamisen suunnittelu. :wink:
Juu, valmista miellyttävää ei löytynyt, niin rakennettiin uusi. Tai palkkasin rakentajat tekemään, vaikka aika tiiviisti kaiken vapaa-ajan yhdeksän kuukautta kestänyt rakentaminen itseltäkin vei. Olin todella onnekas, että satuin saamaan taitavat miehet töihin, jotka tekivät taloa kuin omaansa. Lopputulos on ihan kiva, vaikka välillä olinkin kyllä henkisesti ja fyysisesti aika rikki. Kaikista pahinta oli budjetin arvioiminen ja stressaaminen miten rahat riittää. Neliöhinnaksi tuli 1250€/m2, mitä en pidä hirveän pahana. Tosin sen kun kertoo neliöllä, niin saa lukeman, joka aiheuttaa paskahalvauksen... :mrgreen:

Muuttolupa sisältä täysin valmiiseen taloon irtosi perjantaina ja nyt olo on väsynyt, mutta onnellinen.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

^Onneksi olkoon!

Ei ole kyllä paha neliöhinta, jos sisältää kaiken paitsi tontin hankinnan.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Kiitoksia!

Juu, hinta pitää sisällään talon ilman tonttia ja pihatöitä. Tontin olisi voinut ostaa itsellekin, mutta takaisinmaksuaika olisi ollut 28 vuotta, joten tontti on vuokralla.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Onnea täältäkin!

Edulliselta kyllä kuulostaa neliöhinta. Oliko nyt kyse asuinneliöistä vai kokonaisneliöistä, jolla laskit neliöhinnan?

Meillä on mennyt tällä hetkellä n.1238e/m2 asuinpinta-alalla laskettuna ja n. 866e/m2 kokonaispinta-alalla laskettuna.
Näistä puuttuu myös tontin osuus ja pihatyöt.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^
Kiitoksia. Kyse on tosiaan kokonaisneliöistä ja talo on rinnetalo kahdessa keroksessa.. Laskin, että mikäli ei olisi käyttänyt kirvesmiehiä töissä olisi hinta ollut 962€/m2. Tosin rakennusaika olisi ollut n. 1,5 vuotta, mikäli olisi joka päivä työn ohessa tehnyt kuusi tuntia töitä... :-D No joo, enpä olisi ikinä osannutkaan, joten sikäli turha asiaa miettiäkkään.

Nuo Abarthin lukemat kuulostaa siltä, että mukana on ollut paljon omaa työtä. Todella edullisen kuuloista joka tapauksessa. Tai jos voi puhua edullisesta, kun kyse on rakentamisesta tänä päivänä. :-D
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3252
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Talo tuli ostettua helmikuussa, kokonaishintoja on meillä turha laskea. Jotenkin elämässä tottunu siihen, että aina maksaa, minä yleensä liikaakin. Tämä tosin johtuu siitä, että mulla taitaa olla kallis maku.

Keittiön kaapit
Khh:n kaapit
altaat
hanat
huuva
lähtö: 6900€
netto: 4550€

Kuljetus: oma (turku)
asennus: oma

Keittiö:
lattia
katto
maalit
tarvikkeita

lähtö: 509€
netto: 400€

kuljetus: oma (orivesi)
asennus: oma

keittiö:
hella
apk

lähtö: 1269€
netto: 890€

kuljetus: oma (riihimäki)
asennus: ammattilaisella hinta?

Sauna menee uusiksi.
Yhden tallin ovi menee uusiksi.
khh:ta ei ole vielä ole.
Oikeastaan koko talo tehdään uusiksi, alunperin PITI vaihtaa vain keittiön tasot uusiin. :roll:
..ammattina autoslalom..

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

hagger16 kirjoitti: Laskin, että mikäli ei olisi käyttänyt kirvesmiehiä töissä olisi hinta ollut 962€/m2. Tosin rakennusaika olisi ollut n. 1,5 vuotta, mikäli olisi joka päivä työn ohessa tehnyt kuusi tuntia töitä... :-D

Nuo Abarthin lukemat kuulostaa siltä, että mukana on ollut paljon omaa työtä. Todella edullisen kuuloista joka tapauksessa. Tai jos voi puhua edullisesta, kun kyse on rakentamisesta tänä päivänä. :-D
Joo, ei ole halpaa ei :P
Pari vuotta sitten alettiin kaivamaan monttua ja viime syksynä muutettiin sisään. Ja kyllä, omaa ja Rasviksen aikaa on tähän mökkiin käytetty aika lailla.
Huomaa, että omat lukemat ovat tähän mennessä, eli mökki ei ole vielä aivan valmis. Ihan hyvällä mallilla kyllä, mutta kyllä tässä loppukirissäkin saa poltettua yllättävän herkästi rahaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kadehtien katselen noita teidän neliöhintoja, ei tarvitse luulla että itse pääsisi edes samalle tontille :roll:

Tänään lyötiin naula arkkuun, eli laitettiin talopaketti ja talli tilaukseen. Pelkät paketit vesikattoon pystytettynä 930 euroa per asuinneliö. Hassua.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

^No joo, mutta äijällä on jo tossa talli/katos- yhdistelmässä varmaan saman verran neliöitä kun meidän mökkerössä :silly:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

No eikä ooo.

Varasto jos lasketaan mukaan niin alkaa kyllä mennä aika kintaalle :wink:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Talossa ei ole oikeestaan koko keväänä tapahtunut mitään, mutta pihalla kyllä. Aloin rakentamaan vanhaan suuliin 4hevosen tallia, noin 60m2.

Sisällä oli vanhan navetan hirsiseinät, jotka oli läpiasti pelkkää pölyä. purin ne sekä 40m2 lautalattiaa. Pohjalle lapioin 1,5 kuormaa soraa.

Tänään sain tasoteltua ja tampattua sorat, sekä levitin styroxit sekä raudotusverkot. Nyt lattia odottaa tiistaina tulevaa betoniautoa. Lattian liippaukseen ja hiertämiseen palkkasin ammattimiehen, ihan ei viitsi alkaa ensiharjoituksena tekeen tuon kokoista lattiaa.
Liitteet
IMG_1697.jpg
IMG_1697.jpg (118.98 KiB) Katsottu 10039 kertaa

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

hagger16:

Joko on Nilanin viilennystä käytetty?

Meillä oli pyynti 23 +1 "toleranssilla" ja hyvin on pysynyt sisätilat 24 asteessa kun ulkona oli parhaimmillaan 31 astetta. Makuuhuoneet aavistuksen viileämpiä kun tuloilmaventtiilit ovat pääasiassa niissä.

Huomasin, että viilennys ei ollut koko aikaa päällä eli kapasiteetti riittää. Poisto ja tulo on ollut 2-nopeudella.

Tiputin pyynnin eilen illalla 22 asteeseen (+1 toleranssi).

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Hyvä kun muistututit toiminnosta... :mrgreen: Ollut muita kiireitä, niin Nilan on saanut ajella omillaan. Miten tuo muuten toimii käytännössä? Kuluttaako sähköä, kun viilennys on päällä? Alakerta missä nukutaan on ollut mukavan viileä koko ajan. Kieltämättä ylhäällä alkaa olla nyt turhan lämmintä. Lämpötila pyynti on 23 astetta ja viilennys oli näköjään asetettu +5 asteeseen. Lämpötila oli ylhäällä 26 astetta (missä käyttöpaneeli on), joten viilennys ei ollut vieläkään pyörähtänyt käyntiin.. laitoin käynnistymisen nyt +2 asteeseen pyynnistä. Kassotaan miten käy.. Nilanhan on virallisesti alimitoitettu taloon, mutta jo nyt on voinut todeta lämmitys- ja ilmanvaihtotehojen riittävän. Ilmoittelen miltä viilennys vaikuttaa.
Mitä tuo muuten tekee saunaa lämmittäessä? Jännittää myös hieman puskeeko alakerta nyt liian viileäksi...

Tuo Nilanin ohjekirja olisi muuten voinut olla hieman kattavampi.

edit: ....ja aamulla Nilan oli saavuttanut tavoitelämpötilan myös yläkerrassa.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4881
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

^^^ Jos vielä ehtii niin suosittelen.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Tuo tuli hieraistua autotallin lattiaan..
Senza cuore saremmo solo macchine

Jevgen
Viestit: 386
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:^^^ Jos vielä ehtii niin suosittelen.
Jep, samaa tavaraa on konehallin ja autotallin lattiassa. Kohtuullisen hyvin on 10v. kestänyt.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

hagger16 kirjoitti: Miten tuo muuten toimii käytännössä? Kuluttaako sähköä, kun viilennys on päällä?
En ole nyt juuri sähkönkulutusta mitannut, mutta työkaveri puhu, ettäi parin kilowattia veisi enemmän.
hagger16 kirjoitti: Lämpötila oli ylhäällä 26 astetta (missä käyttöpaneeli on), joten viilennys ei ollut vieläkään pyörähtänyt käyntiin.. laitoin käynnistymisen nyt +2 asteeseen pyynnistä. Kassotaan miten käy..
Ollaan pistetty merkille, että jos pyynti on vaikka 23 +1, niin viilennys lähtee päälle vasta 25 asteessa, eli asteen liian myöhään.
hagger16 kirjoitti:Mitä tuo muuten tekee saunaa lämmittäessä?
Terkoitatko siis, että miten sauna lämpiää kun puskee viileätä tuloventtiilistä?
Itse laitoin venttiilin lähes kiinni lämmityksen ajaksi ja pidin auki lattiaventtiiliä, joka tulee suoraan ulkoa iv-koneen ohi.
hagger16 kirjoitti:Tuo Nilanin ohjekirja olisi muuten voinut olla hieman kattavampi.
Ei tosiaan ole ihan paras mahdollinen. :) Onneksi netistä (esim. lämpöpumppufoorumilta) löytyy tarvittaessa apua. Ja mikse maahantuojaltakin.


Tuo Mastertoppi on saanut paljon kehuja ja sellainen meillekin tuli. Käyttökokemukset ovat vielä aika vähäiset.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

^Säätyykö teillä muuten Nilanissa ilmanvaihdon määrä hiilidioksidin, kosteuden vai perstuntuman pohjalta?

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Jos käyttövettä tarvii lämmittää, niin tulopuhallus tipahtaa pykälällä. Samoin jos säädettävä pakkasraja ylittyy.
Muusta en tiedä.

Edit: Eipä taidakaan tulopuhallus tippua jos on viilennys käytössä.
Viikko-ohjelmiin voisi ehkä säädellä jotain jos kiinnostaisi.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

juu mastertoppi tuli vaikka lattian liipannut kaveri oli sitä mieltä että ihan hukkaan menee tuossa kohteessa. Tämä lattia vedettiin hiertopinnalle, vanhemmilla on kanssa tuo mastertop autotallissa joka liipattiin, pinnasta tulii todella sileä ja on hyvin kestänyt. Hevoskäyttöö ei vaan saa lattia olla niin liukas.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Neliöhinnaksi tuli 1250€/m2, mitä en pidä hirveän pahana.
384€/m2 täälä keskellä ei mitään. Eli 260m2 asuinpinta-alaa ja 100000€ kustannuksia

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Minä vuonna? :wink:

Rakennustarvikkeet maksaa tänä päivänä jo niin paljon, ettei paljoa alle Abarthin ilmoittamien €/m2 lukemien tarvitse haaveilla...
Toki jos suhteita on vähän suuntaan ja toiseen, niin asia voi olla vähän parempi. Muurarini kertoi rakentaneensa melko ison tönön viisi vuotta sitten (maalämmöllä) 150 000 eurolla. Ei paha. Tosin hinnat ei ole enää samat kuin viisi vuotta sitten...
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

No täytyy myöntää että 7 vuotta tässä on kulunut.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Kuvassa takan ahtoputkisto läppärunkoineen. Kylmän ilman saanti alapohjasta.
Ajatuksena on, ettei huoneen lämmintä ilmaa käytetä polttoon.

Osakaasulla (ilman polttoa) takka toimii läpivirtausperiaatteella ja sallii
radonin ja homeitiöiden poistumisen 8-metriseen rosteripakosarjaan.



Kuva

Satakuusneloneselle - kyseessä ei ole saunapatentti. Hässäkkä
on valettu takan alle. Tosin takasta tai kaminasta ei ole vielä hajua.
Viimeksi muokannut Seiska5mma, 16 Heinä 2011, 08:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

^Aattelit sitten laittaa lauteet hapettomaan tilaan?

Avatar
Garrett
Viestit: 419
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Garrett »

Seiska5mma kirjoitti:Kuvassa takan ahtoputkisto läppärunkoineen. Kylmän ilman saanti alapohjasta.
Ajatuksena on, ettei huoneen lämmintä ilmaa käytetä polttoon.
Hyvä ajatus, minä ajattelin samoin viime talvena, kun jätin laiskuuttani vetämättä korvausilmaputken ulos saakka ja jäi alapohjaan. Ajattelin, että kuivuupahan kunnolla.

Ajattelitko myös, että mistä alapohja ottaa korvausilmansa?

Jos tuota takkaa oikeasti käyttää kunnolla, niin ajatus menee vähän pieleen. Ainakin mulla, kun on eristettä lattiassa riittävästi. Ulkoahan sitä ilmaa pukkaa, ja kun ulkoilma on -20 astetta ja sitä vaihtuu alapohjaan riittävästi, niin lopputulos ei ollutkaan niin mairitteleva veden syöttöputken kannalta. Eli pakkasellehan se ainakin minulla tärähti. Tämän syksyn homma on jatkaa ilmaputkea ulos.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Rolle kirjoitti:^Säätyykö teillä muuten Nilanissa ilmanvaihdon määrä hiilidioksidin, kosteuden vai perstuntuman pohjalta?
Hiukan aihetta sivuten: meillä se tulee säätymään kaiketi perstuntuman pohjalta, kun hankin -vm. 1967 tupaamme käytetyn Nilan VPL 25C:n, jossa ei ole mitään elektroniikkaa laitteen ohjauksessa. No eipä toisaalta ole mitään hermostuttavia ohjelmointeja, vikakoodeja, yms, ja varaosia löytynee melkein mistä vaan.

Onko forumilaisissa muuten LVI-suunnittelijoita, edellisen talomme LVI-suunnittelija jäi eläkkeelle ja hävitti kaikki suunnutteluohjelmistonsa, tietokoneensa, jne, ettei vaan enää joutuisi tekemään yhtään suunnnitelmia :D?

Pitäisi saada tehtyä LVI-kuvat asuinalaltaan reilun 250m2:n paritalohuoneistoon, sisältäen käyttövesi- ja lämmitysverkostokuvat, ilmanvaihtokuvat, salaojapiirrokset jne.

Onkos muuten käytännössä mitään käytännön estettä jos toteuttaa käyttövesiverkoston kuten se on alunperinkin tehty eli lämmin käyttövesi kiertäisi kylppäreiden lattioissa? Juu siis niinhän sitä ei kait periaatteessa saisi enää tehdä, mutta jos käyttäisi kupariputkia vanhan mallin mukaan, ja pitäisi käyttöveden paluu lämpötilan min 55 asteessa, niin tuskin sinne mitään bakteereita kasvaisi?

Vai kuinka olette toteuttaneet kylppäreiden lattialämmityksen, talo kun on kaukolämmössä niin ei tekisi mieli asentaa sähkövastuksia lattioihinkaan, ja noin 20m3 sisäuima-allas olisi tarkoitus laittaa myöskin lämpeämään kaukolämmöllä (nyt lämpenee sähkövastuksilla).
Pitäisi kait tehdä kaksi erillistä lämmityspiiriä, jos meinaisi lämmittää kesäisin ainoastaan kosteiden tilojen lattioita, ja talvella tietty kaikkia tiloja?

No ensin tähän tupaprojektiin olisi tarkoitus rakentaa uusi nykyistä vesitiiviimpi katto, ja rakentaa siihen räystäät. Katto on aika loivanoloinen pulpettikatto, jonka alalappeella on piiloränni (tietty mallia vuotava, kuinkas muuten :D), piippuja 5kpl ja kattokupoloita (mallia uusittava asap.) 4kpl. Siis kaikki aikansa herkut vuotamassa ja hankaloittamassa raksausta 8)

Ajattelin jos vain isken huopakatteen päälle, kattotuolien suuntaisesti, ja kattotuoleihin kiinni ruuvaten kakkosneloset (tai kakkosvitoset), joilla teen räystäsylitykset (tiilimuuraukset kun on ulotettu ihan ylös saakka, ja pitäisi purkaa käytännössä kaksi ylintä tiilivarvia), ja lovean kakkosneloset (-vitoset) neljän kattotuolin kohdista (kattotuolien jako 600, ja niitä on 29kpl).
Noiden kakkosnelosten alle tulisi sitten pätkät kakkosnelosta tiiliseinää vasten (ja tiiliseinän ja kakkosnelosen pään väliin bitumihuopa), jotka kiini tiiliseinään propatuilla kulmaraudoilla. Lulisi kestävän 500-600mm:n räystäskuorman, etenkin kun päälle tulee laudoitus 20-30mm:n raulla konesaumapeltikattoa varten?

Meillä oli edellisessä talossamme (muutettiin sisään 2004, aloitettiin rakentaminen 2002) myöskin takan ja puukiukaan korvausilma toteutettu ulkoa tulevilla putkilla. Oli jotenkin aika epäkäytännöllinen ratkaisu kun olisi pitänyt asentaa jotkin säätöventiilit lattiaan. Talvella puhalsi armottoman kylmää pakkasilmaa sisään, ja kesällä tietty sotki koneellisen ilmanvaihdon toimintaa. Siis olis pitänyt laittaa aina kiinni saunomisen ja takanpolton jälkeen. Käytännössä tuli tukittua aina talveksi ulkoventtiilit, eikä niitä viitsinyt avata enää keväällä.
Suurin etu olisi kait ollut sytytysvaiheessa, mutta asia hoidettiin avaamalla ikkunaa ja kytkemällä LTO takkamoodiin.

Puukiuas on kuitenkin niin tehokas lämmönlähde ettei paljoa häviä vaikka harookin sisäänsä jo kertaalleen lämmitettyä sisäilmaa, samoin varaava takka kierrättää aika tehokkaasti ilmaa, eikä varmaan kamalan paljoa mene hukkaan siinäkään.

Nyt onkin sitten avotakka 1.5 tiilen hormilla, harakat kiittelee talvella
:lol:
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Sautio kirjoitti:Onkos muuten käytännössä mitään käytännön estettä jos toteuttaa käyttövesiverkoston kuten se on alunperinkin tehty eli lämmin käyttövesi kiertäisi kylppäreiden lattioissa? Juu siis niinhän sitä ei kait periaatteessa saisi enää tehdä, mutta jos käyttäisi kupariputkia vanhan mallin mukaan, ja pitäisi käyttöveden paluu lämpötilan min 55 asteessa, niin tuskin sinne mitään bakteereita kasvaisi?
Miksi noin? Vm. -67 tuvassa on varmaankin lämmitys radiaattoreilla, eikös siitä piiristä saisi näppärästi suntattua vettä kylppärin lattiapiiriinkin?

Voi olla melko vaikea homma saada pidettyä käyttöveden paluulämpötila 55:ssä jos se käy kääntymässä kylppärin lattiassa. Ellei sitten tykkää pitää kylppärin sisälämpötilaa 45:ssä.
- Epäkelpokeräilijä -

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Rasvis kirjoitti:
Miksi noin? Vm. -67 tuvassa on varmaankin lämmitys radiaattoreilla, eikös siitä piiristä saisi näppärästi suntattua vettä kylppärin lattiapiiriinkin?

Voi olla melko vaikea homma saada pidettyä käyttöveden paluulämpötila 55:ssä jos se käy kääntymässä kylppärin lattiassa. Ellei sitten tykkää pitää kylppärin sisälämpötilaa 45:ssä.
Juu radiaattoritpa hyvinkin. Mutta mutta, nuo patteriverkostot ei ole itselleni kovinkaan tuttuja, niin kuinkas saisi siis ohitettua patterit putkiverkostoineen kesäaikaan, ja lämmitettyä ainoastaan lattioita? Putkivedoista tulee aikas monimutkaiset, ja joutunee kiertämään putkia ristiin rastiin ympäri taloa jota saisi kaikille (noin 20kpl) radiaattoreille vedot. Siis tarkoitan että eikös koko verkostossa joudu kuitenkin kierättämään lämmintä vettä, ja putket lämmittävät väkisinkin aika lailla paljon taloa kesäaikaan.
Kaikkia putkia ei saa mitenkään eristettyä ja koteloitua piiloon, vaan tarkoitus olisi tehdä ainakin näkyviin jäävät putket valkopintaisilla komposiittiputkilla.

Patteriverkostosta katoaa aika nopeasti painetta, lisäilin aluksi koemielessä vettä, mutta nyt on (testimielessä myöskin) tullut lisättyä vain ilmaa kalvopaisunta-astiaan. Paisunta-astiassa tuntuisi olevan koputustestin mukaan puolet vettä ja puolet ilmaa, eli kalvo ainakin on kait ehjä, jonnekin painetta kuitenkin katoaa. Joko paisunta-astian venttiili vuotaa, tai sitten noiden radiaattoreiden hanat (niissä ei ole termareita) vuotavat sen verran että noin 6kpl juurestaan kostean venttiilin yhteenlaskettu vuoto riittää tiputtamaan painetta noin 0.05bar/vrk. Paisunta-astian koko on vain 12l, eli kovin suurta vuotoa ei tarvita jotta sen paine laskee.

Mitään vuotopaikkoja ei ole toistaiseksi löytynyt (poislukien hiukan tihkuvat patterivenat, niitä ei saanut enää tiiviiksi juurimutteria kirimälläkään), ollaan konttailtu kaikki paikat pintakosteusmittarinkin kanssa. Jos vuotoa on, niin sen täytynee tapahtua suoraan alapohjan läpi sepeliin tms.

Onkohan muuten uudet patteriventtiilit yhteensopivia vanhojen venttiileiden runkojen kanssa? Säästyisi aikaa jossei tarttisi alkaa repimään irti vanhojen venttiileiden runkoja, vaan saisi ruuvattua uudet venat tilialle. Appiukko kertoili vaihtanensa joskus 80-luvulla pelkät venttiileiden sisäosat termostaatti-yhteensopiviksi -71 rakennettuun taloonsa, muttei muistanut enää minkä merkkisiä ja -mallisia olivat.

Edit: onko tietoa mistä kannattaisi kysellä 5m pituisia radiaattoreita, sellaisia matalia? Uima-allastilassa altaan vieressä sijaitseva patteri alkaa olemaan vaihtokunnossa (tai ainakin vaatisi elektrolyysikäsittelyn).

Edit2: radiaattoreita on näemmä 28kpl.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Garrett kirjoitti: Jos tuota takkaa oikeasti käyttää kunnolla, niin ajatus menee vähän pieleen. Ainakin mulla, kun on eristettä lattiassa riittävästi. Ulkoahan sitä ilmaa pukkaa, ja kun ulkoilma on -20 astetta ja sitä vaihtuu alapohjaan riittävästi, niin lopputulos ei ollutkaan niin mairitteleva veden syöttöputken kannalta. Eli pakkasellehan se ainakin minulla tärähti. Tämän syksyn homma on jatkaa ilmaputkea ulos.
Perskules! Luulin että voin pelkästään voittaa, mutta tuota en ajatellut. 28 asteen pakkasella alapohjan lämpötila laskee lähelle nollaa, ja jos silloin polttaa kunnon imulla, niin varmasti tärähtää täälläkin putket paskaputki kärjessä. Niitä ei saanut eristettyä kunnolla kun piti saada ilmatilaakin rossipohjaan. Polton tarvitsema ilma tulee talvella kivijalan reikien välistä. Niitä ei erkkikään tiivistä, vaikka varsinaiset imuputket ovatkin tukossa. Mutta onneksi ei ole metsää, joten ei niitä puita paljon poltella. Pakko toivoa, että kesän tuuletus on se missä rahat saa takaisin. Ryömintätila kun on putken imun kohdalla keskellä taloa alle 30 cm.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Sautio kirjoitti:Mutta mutta, nuo patteriverkostot ei ole itselleni kovinkaan tuttuja, niin kuinkas saisi siis ohitettua patterit putkiverkostoineen kesäaikaan, ja lämmitettyä ainoastaan lattioita?
Säädät verkostoja suunnilleen niin, että talvella kovimpien pakkasten aikaan radiaattoreille menee mitoituksesta riippuen n. 60-asteista vettä ja märkätilojen lattialämmitys on siitä suntattu mitoituksesta riippuen n. 40-asteiseksi. Sitten ulkolämpötilalla noin +20 radiaattoreille 25-asteinen vesi josta samanlämpöistä vettä lattialämmitykseen.

Tuolloin radiaattoripiirin lämpötilat ovat järjelliset muuten paitsi keskikesällä vähän turhan lämpimät, ja silloin tilannetta paikkaa patteriventtiileiden termostaatit. Kylppärin lattian pitäisi aina pysyä suunnilleen sopivan lämpöisenä.

Disclaimer: Minä en sitten ole mikään suunnittelija :wink:
Liitteet
tuherrus.jpg
tuherrus.jpg (21.48 KiB) Katsottu 9062 kertaa
- Epäkelpokeräilijä -

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Tattis Rasvis kuvasta. Täytyy miettiä vielä saisiko jotenkin järkevästi toteutettua kierrot niin ettei vesi kiertäisi kesäisin kuin kylppäreiden lattioissa.

Riittääkös muuten tuollaisesta patteriverkostosta suntatun vesikiertoisen lattialämmityksen teho noin 1m2:n tuulikaapin lämmittämiseen? Nyt jo valmiiksi riittävän ahtaassa tuulikaapissa on aikas julman kokoinen radiaattori viemässä tilaa sivusuunnassa, ja siitä olisi kiva päästä eroon.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Voihan radiaattoreille menevään linjaan pistää ihan rehellisen käsisulun, tai vaikka magneettiventtiilin jos on joku säätölaiteaparaatti tai ulkotermostaatti sitä ohjaamassa. Mutta en mä noilla lämpötiloilla ja termareilla varustetuilla pattereilla osaa pitää sitä mitenkään välttämättömänä.

Jos lattialämmityksen käyrä riittää pitämään kylppärin lämpöisenä niin se varmasti riittää pitämään tuulikaapinkin "taskulämpimänä". Ongelma tulee ennemminkin siinä että kylppärin lattiassa olisi kiva pitää kesälläkin vähän lämpöä, tuulikaapissa se ei ole kovin suotavaa. Voihan tuohonkin linjaan tietty halutessaan laittaa sulun.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Nyt ei autoprojektit oikein etene.. Pitäis taloa laajentaa.
Kuva
Kimmo

Avatar
jeQQ
Viestit: 4371
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

No siihenhän tulee aika suurehko laajennus! Tsemppiä paljon.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Viisi vuotta on vittuiltu siitä että autotalli on suurempi kuin talo, joten nyt se asia sitten korjataan.
Kimmo

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Nilan toimii hienosti... aahhh... 8)
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Maunu
Viestit: 3490
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tänään tuli vietettyä alustassa useampi tunti betonilattian kimpussa. Keväällä tuli lainattua imuautoa ja imuroitua hiekkaa about 30 cm pois. Sitten raudoitin ja valoin lattian. Pistin muuten pelkän suodatinkankaan pohjalle enkä styroksia, jotta maalämpö pääsee edelleen kulkeutumaan sisälle.

Tänään sitten käytin "vahauskonetta" eli vastaavaa hiontalaitetta ja laitoin primeriä vaivaiset 12l lattiaan. Huomenna sitten pitäisi vielä maalata lattia Teknofloor componentti maalilla. Pitäisi kestää käyttöä.

Nyt sain tehtyä puolet lattiasta kun tavaraa on kertynyt nurkat täyteen, joten tilat alkaa olla vähissä. On se kumma kun ei 150 m2 varastointi tilaa alustassa riitä.

No onhan tuo tila parantunut huimasti muutaman vuoden aikana kun on lattiaa valettu, kattoon saatu kipsilevyt ja seinätkin saaneet maalia. Niin ja valaistusta on parannettu kahdesta hehkulampusta kymmeneen energiasäästölamppuun ja muutamaan loisteputkeen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kaivoin äsken savikkoon uraa Microflex Duolle, joka on muuten ihan perkeleellisen itsepäistä tavaraa. Luonnollisesti olis pieni kiire saada se paikalleen ennen kuin kaivuri palaa tontille.

Pimeä tuli. No, itsepä halusin ryhtyä rakentamaan.
Alkoi sataa. No, itsepä halusin ryhtyä rakentamaan.
Alkoi ukkostaa. No, itsepä halusin ryhtyä rakentamaan.
Alkoi sataa oikein kunnolla. No, itsepä halusin ryhtyä rakentamaan.
Alkoi tulla rakeita. No, itsepä... tai antaa olla.

Luontoäitihän nauraa mulle päin naamaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin