Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta...

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Tärjätom
Viestit: 230
Liittynyt: 01 Loka 2008, 22:28
Car(s): Alfa Romeo Alfetta GTV-85 ->Supercharged GTV6
Paikkakunta: Terjärv

Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta...

Viesti Kirjoittaja Tärjätom »

Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta... :oops:
:shock: Ostin tällainen:
http://www.youtube.com/watch?v=t5uqp1sm198&list" onclick="window.open(this.href);return false;

Teinkö väärin? Miten 159 toimii jääradalla?

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 147 GTA -03, 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, DS7 Hybrid -20
Paikkakunta: Jämsä

Re: Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta...

Viesti Kirjoittaja heme »

Minullakin oli vuonna 2001 samanlainen 2.5 V6 automaatti, samat havainnot kuin sinulla, välillä kaipasi etu- ja takaakselille lukkoja. Muuten neliveto oli mukavan takapainoinen.

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Re: Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta...

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

Miten X-type Jaggessa on neliveto toteutettu?

Avatar
Savo
Viestit: 2122
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta...

Viesti Kirjoittaja Savo »

^^^Mua on kiinnostanu tommonen kanssa. Suositteletko?

Avatar
Polforea
Viestit: 11267
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta...

Viesti Kirjoittaja Polforea »

EBITDA kirjoitti:Miten X-type Jaggessa on neliveto toteutettu?
Afaik viskokytkimellä. Mun ajama yksilö (saattoi olla rikki, oli muutenkin aika ruoska) piti kyllä hemmetillisen viiveen etusilla sutien ennenkö taakse sai elämää.

Kyllä mää noista kahdesta oon 159 Q4:n kannalla...
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tärjätom
Viestit: 230
Liittynyt: 01 Loka 2008, 22:28
Car(s): Alfa Romeo Alfetta GTV-85 ->Supercharged GTV6
Paikkakunta: Terjärv

Re: Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta...

Viesti Kirjoittaja Tärjätom »

Polforea kirjoitti:
EBITDA kirjoitti:Miten X-type Jaggessa on neliveto toteutettu?
Afaik viskokytkimellä. Mun ajama yksilö (saattoi olla rikki, oli muutenkin aika ruoska) piti kyllä hemmetillisen viiveen etusilla sutien ennenkö taakse sai elämää.

Kyllä mää noista kahdesta oon 159 Q4:n kannalla...
X-type on jatkuva neliveto. 40% väntö eturenkailla ja 60% takarenkailla. Siellä ei ole viskokytkin niinkuin VW. Haluan kyllä kokeilla 159 Q4 jääradalla joskus!

Avatar
Polforea
Viestit: 11267
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta...

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Oukei. Millä se sitten on toteutettu? Eilen illemmalla löytyi myös viitettä siihen, että keskellä olisi avoin tasuri ja viskolukko. Lähteekö sulla heti jauhamaan molemmilla akseleilla vai tuleeko toinen myöhemmin mukaan? Mun ajamassa yksilössä tosiaan taka-akselilla kesti sekuntitolkulla herätä vetämään, mutta auto oli muutenkin ruoskakuntoinen (huollot laiminlyöty, tosi epäsiisti jne) joten en voi olla varma keskitasurinkaan toiminnan oikeellisuudesta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Re: Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta...

Viesti Kirjoittaja jknracing »

TM:n nelivetoiset talviautot testistä lainattua:

Jaguar X-Type
Jaguarissa jatkuvan nelivedon voimanjakosuhde on takapainotteinen kun taas painonjakautuma on etupainoinen. Järjestelyllä on tietoisesti haettu takavetoisen auton ajo-ominaisuuksia. Teho/paino-suhteeltaan (9,6 kg/kW) Jaguar on vertailun paras.
Kolmilitrainen V6-moottori on poikittain ja nelivedon planeettakeskitasauspyörästö viskolukkoineen on heti moottorin takana ja osittain sen alla. Käsivalintaiselta vaihteistolta voima välitetään etutasauspyörästöä ympäröivällä putkiakselilla planeetan kannattimelle. Aurinkopyörältä voima siirtyy sisäkkäisiä akseleita pitkin etutasauspyörästön kautta etuvetoakseleille, joista oikean ympärillä pyörii viskolukon putkimallinen sisäakseli. Voima kardaaniakselille välittyy planeetan kehäpyörään yhteydessä olevan viskokytkimen ulkokuorelta kulmavaihteen avulla. Jaguarissa ei ole ABS-jarrujen ja elektronisen jarruvoimanjaon lisäksi muita pyöräjarruja hyödyntäviä järjestelmiä vakiona.

Kuva

Edit. Niin joo ja TM:n testaajien mielipide autosta:

Jaguar X-type 3,0 V6 Executive
60 212 euroa

JAGUAR on tehokas, hyvä kulkemaan ja taipuvainen urheilulliseen menoon, mikä vaatii raskasta kättä ja osaamista. Voimakas kaarrejarrutus tuo esiin ongelmia. Mikäli radalla ei ajeta kelloa vastaan vaan tyydytään liikkumaan muiden tahtiin, Jaguarilla ajaminen on helppoa. Se on painava auto, mutta ei kuitenkaan raskaan oloinen, vaan liikehtii herkästi. Maantiellä urat ja kallistukset erottuvat ja vaikuttavat auton kulkuun. Myös voimansiirron äänet nousevat esiin. Varusteista sähkölämmitteinen tuulilasi ansaitsee erityisen talvikiitoksen. Ajonhallintajärjestelmä nostaisi olennaisesti Jaguarin arvoa talviautona, ja listalle tulisi lisätä myös lämmityslaitteen toiminnan tehostaminen sekä kaukovalojen parantaminen, jotta liikuttaisiin ilman selittelyjä arvo-autojen tasolla.
Yleisarvosana 8,3
❄❄❄❄
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Re: Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta...

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

"...kaukovalojen parantaminen, jotta liikuttaisiin ilman selittelyjä arvo-autojen tasolla."

No joo :lol: Vakavasti puhuen ihan mielenkiintoista luettavaa, vaikka tuo X-type ei meikäläistä muista Jaggeista poiketen hirveästi sytytäkään.

Avatar
Tärjätom
Viestit: 230
Liittynyt: 01 Loka 2008, 22:28
Car(s): Alfa Romeo Alfetta GTV-85 ->Supercharged GTV6
Paikkakunta: Terjärv

Re: Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta...

Viesti Kirjoittaja Tärjätom »

Kiitos selityksestä jknracing! :)

Oli lukenut monta testejä ennen kun ostin tämä auto. Auto motor und sport oli sama mieltä kuin TM mutta he sanoi että se on helppo ajaa. Ja että kuljettaja aina tietää että sladdi tule jos paina kaasua. Minä voi sanoa että se kyllä liikkuu kuin takavetoinen auto ja se sopii minulle. Mutta sladdin keskellä se erottaa takavetoiselta. Ja tietysti kiihtyvyys ja kierrossaikat on parempi jäällä.

En tiedä jos maantien urat aiheuttaa ongelmia mutta rengasääni on enemmän kuin minä oli uskaltanut. Ja lämmityslaitteen huono puoli on että täytyy valita jos ilma menee tuulilasille tai sivulaseille! Muuten se on riittävästi lämmin vaikka oli -31 täällä yksi aamu. Kaukovalot on huonoja.

Haluan nyt niin paljon kokeilla muita neliveto autot radalla että minä tietää jos minun auto on hyvä tai ei!

Tänään oli YLE tv minun jääradalla! Yksi heidän TV juontaja oli minun crosskartissa mukana. 14.4 FST5 kello 18.30 tulee pieni pätkä jääradalta!

Avatar
Tärjätom
Viestit: 230
Liittynyt: 01 Loka 2008, 22:28
Car(s): Alfa Romeo Alfetta GTV-85 ->Supercharged GTV6
Paikkakunta: Terjärv

Re: Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta...

Viesti Kirjoittaja Tärjätom »

Nämä neliveto auton ominaisuuden testaaminen tiellä on niin eri asia kuin radalla. Minun auto on niin helppo aja pieni sladi risteyksen läpi mutta mahdoton ajaa 10 ihan täydellisiä kierroksia radalla. Täydellinen tällä tarkoitta että ajaa ideaali linjat +-25cm koko radalla.

Jevgen
Viestit: 386
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Re: Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta...

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

Voisin kuvitella, että kaikki raskaat nelikot on aika epätarkkoja ajaa radalla. Eri asia varmaan jollain Evo Lancerilla tai Iprezalla. Toki nelivedon toteutus vaikuttaa myös.

Aika hauska muuten tuo TM:n kuva. Tuolla nelivedollako hondamies pelastaa aura-autoja? :lol:

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta...

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

^Nelivedolla? :lol: Tuo visko juttu on kyllä oikein kirosana nelivedosta. Ainakin omalla kokemuksella isän entisestä CR-V:stä. Oli itselläni silloin 159 Q4 ja piti käydä isän autolla ajamassa kun ei oltu vähään aikaan ajettu ja ajattelin että käydääs jossain kokeilemassa toisenlaista nelivetoa. Voihan persehen suti ku meinas pölistä honta hankeen muutamaan otteeseen.

Tähän voi todeta vain että neliveto tuli just liian myöhään kuvioihin :roll:

Olipa helmeä hypätä omaan autoon tuon kokemuksen jälkeen. Ja samaa voi sanoa kyllä tosta nykysestä 155 Q4 vaikka ei olekkaan kuin takana torsen, mutta kun sen tietää. Ja toi on sen verran paljon takapainotteinen että ekana lähtee persus lipsumaan, kuin että alkais puskemaan.

Maku asioita sano koira kun persettään nuoli. Mut jos ei paremmasta tiedä niin hondakin on varmaan ihan hyvä "neliveto".
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Re: Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta...

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Kaverilla oli Rav4 ja sen jälkeen osti (minun vihjeen avustamana) WRX Imprezan ja oli ihmeissään oikeasta nelivedosta.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Maunu
Viestit: 3490
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta...

Viesti Kirjoittaja Maunu »

KauGoH kirjoitti:^Nelivedolla? :lol: Tuo visko juttu on kyllä oikein kirosana nelivedosta. Ainakin omalla kokemuksella isän entisestä CR-V:stä. Oli itselläni silloin 159 Q4 ja piti käydä isän autolla ajamassa kun ei oltu vähään aikaan ajettu ja ajattelin että käydääs jossain kokeilemassa toisenlaista nelivetoa. Voihan persehen suti ku meinas pölistä honta hankeen muutamaan otteeseen.

Tähän voi todeta vain että neliveto tuli just liian myöhään kuvioihin :roll:

Olipa helmeä hypätä omaan autoon tuon kokemuksen jälkeen. Ja samaa voi sanoa kyllä tosta nykysestä 155 Q4 vaikka ei olekkaan kuin takana torsen, mutta kun sen tietää. Ja toi on sen verran paljon takapainotteinen että ekana lähtee persus lipsumaan, kuin että alkais puskemaan.

Maku asioita sano koira kun persettään nuoli. Mut jos ei paremmasta tiedä niin hondakin on varmaan ihan hyvä "neliveto".

Kyllähän viskokytkimellä toteutettu neliveto on yksi parhaista. Subaru käyttää tuota systeemiä ja on muuten todella hyvä ajettava. Honda CR-V:n neliveto taitaa olla sähköisesti kytkeytyvä liikkeelle lähtöavustin, joka ei edes toimi liikenne nopeuksissa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Re: Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta...

Viesti Kirjoittaja Esko »

Maunu kirjoitti: Honda CR-V:n neliveto taitaa olla sähköisesti kytkeytyvä liikkeelle lähtöavustin, joka ei edes toimi liikenne nopeuksissa.
Höpö höpö. CR-V:ssä on hydraulinen kytkin ja sähköinen ajonvakautus jotka toimivat hienosti yhdessä. Järjestelmä kytkeytyy huomaamatta missä nopeuksissa tahansa. Viime talvet ovat hyvin osoittaneet järjestelmän toiminnan.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta...

Viesti Kirjoittaja michael »

Olipa tuo Honda käytännössä toimiva tai ei, niin tuo kuva on kyllä riemukas. Neliveto-Honda, voimanjako 100%-0%. :)

Avatar
Tazio
Viestit: 3395
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta...

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^^
Oikeasti? Olen nimittäin luullut, että tuo ei siirrä voimaa taakse yli kuudenkympin nopeuksissa.

-Tazio

Jevgen
Viestit: 386
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Re: Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta...

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

Käytännössä en tiedä, kuinka hyvin / huonosti Hondan systeemi pelaa, mutta tilanteessa, jossa etupyörät ovat peilijäällä (tai lähes kitkattomalla alustalla) ja takapyörät pitävällä alustalla, tuo systeemi ei osaa jakaa voimaa taka-akselille niin paljoa, että auton saisi liikkeelle. Viivettä vanhemmissa malleissa taisi olla enemmän. Uudemmissa malleissa ilmeisesti jakaa voimaa herkemmin taakse.
Linkki videoon. Kaikenlaisista nelivetosysteemeistä on varmasti talvikelissä hyötyä, mutta toiset toimivat vaan hieman fiksummin kuin toiset. Alfan käyttämä Torsen taitaa olla nykyisten systeemien eturiviä.

Mutta eihän nelivedon tarvitse olla edes fiksu. Kiinteällä nelivedollakin pärjää, kunhan liukkaissa kadunkulmissa muistaa, millä vetotavalla ollaan liikenteessä. Ei ainakaan ole viiveitä.

Avatar
Tärjätom
Viestit: 230
Liittynyt: 01 Loka 2008, 22:28
Car(s): Alfa Romeo Alfetta GTV-85 ->Supercharged GTV6
Paikkakunta: Terjärv

Re: Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta...

Viesti Kirjoittaja Tärjätom »

Huom että visko kytkin ja visko lukko on täysin eri toimintoja!

Tuo video näyttää hienosti mikä auto on fiksu antispinn toiminto. Jos vain yksi rengas on pitoa täytyy olla ainakin kaksi difflukkoja joka lukitsee kokonaan jos täytyy saada auto liikkumaan ilman antispinn toimintoja. LSD lukkoa ei riittää. Symmetrical drivetrain layout on vain subarun mainos. Syy miksi auto liikkuu on subarun VDC systeemi. Videolla 8:45.

Tänään minun Jaguar pärjännyt ihan hienosti kun meillä oli paljon suurempi ja nopeampi jäärata. Oli ihan hauskaa ajaa. :-D

Olen nähnyt yksi vanha kilpailuauto kuljettaja kokeilla Honda CRV täällä jääradalla. Hondan systeemi toimii mutkan jälkeen ja antaa hyvä kiihtyvyys.

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Re: Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta...

Viesti Kirjoittaja Esko »

Tazio kirjoitti:^^
Oikeasti? Olen nimittäin luullut, että tuo ei siirrä voimaa taakse yli kuudenkympin nopeuksissa.
En ole missään nähnyt mainintoja moisesta ja käytännön kokemukset puhuvat vastaan. Tosin käytännön tarpeet ovat yleensä juuri näillä alhaisilla nopeuksilla.
Ja Hondan vahvuus on juuri henkilömainen ajettavuus. Esim. aikaisempi autoni Kia Sorento (erillinen runko) oli traktori tähän verrattuna. Neliveto päällä tiukkaan käännettäessä se paukkui ja puski suoraan.

Ja tuohon Jevgenin toteamukseen ettei osaisi jakaa taakse voimaa niin olen eri mieltä. Muutama kuukausi sitten oli juuri tilanne liukkaalla asfaltilla kun jouduin valoihin pysähtymään niin takana tullut taksimersu siirtyi viereiselle kaistalle tyypilliseen tyyliin kiihdyttääkseen ohitse. Kun valot vaihtuivat niin painoin kevyesti kaasua niin Honda lähti kuin jänis makuulta ja mese jäi nastoineen sutimaan kauas taakse. Minulla on kitkat tietenkin alla. Vanhemmissa CR-V:issä oli viivettä vedon taakse siirtymisessä mutta sitä parannettiin uudempiin malleihin.

Avatar
Tärjätom
Viestit: 230
Liittynyt: 01 Loka 2008, 22:28
Car(s): Alfa Romeo Alfetta GTV-85 ->Supercharged GTV6
Paikkakunta: Terjärv

Re: Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta...

Viesti Kirjoittaja Tärjätom »

Se uusi mallin Honda CR-V joka minä nähnyt jääradalla minä uskon että meni yli 60km/h ja vetänyt kaikilla pyörillä. :)

Vanhempi CR-V malli oli erittäin ohuita vetoakseleja takana. Ne varmasti ei antanut takapyörille paljon vääntöä koska ne ei oli kestänyt!

Jevgen
Viestit: 386
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Re: Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta...

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

Esko kirjoitti:Ja tuohon Jevgenin toteamukseen ettei osaisi jakaa taakse voimaa niin olen eri mieltä. Muutama kuukausi sitten oli juuri tilanne liukkaalla asfaltilla kun jouduin valoihin pysähtymään niin takana tullut taksimersu siirtyi viereiselle kaistalle tyypilliseen tyyliin kiihdyttääkseen ohitse. Kun valot vaihtuivat niin painoin kevyesti kaasua niin Honda lähti kuin jänis makuulta ja mese jäi nastoineen sutimaan kauas taakse. Minulla on kitkat tietenkin alla. Vanhemmissa CR-V:issä oli viivettä vedon taakse siirtymisessä mutta sitä parannettiin uudempiin malleihin.
Mutta tuohan ei ollutkaan kuvailemani alusta. Uskon, että CRV toimii normaali liikennetilanteissa hyvin ja liukkaissa olosuhteissa on varmasti aina kaksivetoista etevämpi. On kuitenkin tilanteita, joissa kyseinen järjestelmä ei toimi, kuten tuo aiempi videokin osoittaa.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta...

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Jevgen kirjoitti:Voisin kuvitella, että kaikki raskaat nelikot on aika epätarkkoja ajaa radalla. Eri asia varmaan jollain Evo Lancerilla tai Iprezalla. Toki nelivedon toteutus vaikuttaa myös.

Aika hauska muuten tuo TM:n kuva. Tuolla nelivedollako hondamies pelastaa aura-autoja? :lol:
Mielestäni tuo hondan tapa on just passeli piheille kuten minä.Neliveto vasta käyttöön kun tarvis,ja harvoin normaali matti meikäläinen jatkuvaa nelivetoa tarvitsee,hirvimiehet erikseen,ja nekin vaan syksyllä :)

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3252
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta...

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Verrokiksi audi S3 -00, 260+ hv ja kytkeytyvä nelikko. Kokemukset nelivedosta hyvät, tuli pöperöä taivaalta tai ei, niin aina edetään. Leikkimisen ja lujaa ajamisen kanssa asia sitten aivan erilailla.
Jäähallilla aikaa kului n. 1,5h, ennen ajolinjojen löytämistä.(huomaa, että kilmetrejä mulla ajettuna 2000000+) Jos Painat kaasun pohjaan kesken mutkan, ensin auto puskee reilusti, sitten "paiskaa" perän sivulle. Luisto siis ihan onneton tai niin laaja että sen oikaisee koriseppä. Pumppaamalla sai aikaiseksi hallitun, pitkän tai halutessaan pienen luiston, joka oli vietävissä loppuun asti. Jos ajaisin esim. jääradalla "kilpaa" itseni kanssa, niin seiskavitosella hakkaisi audin ihan mennen tullen. Ilmeisesti en osaa tuolla ajaa kunnolla, kaverin evo 10 mitsulla kuitenkin ajolinjat/vauhti oli sellaisia, että kaveri halusi jäädä pois kyydistä, kun autoa testailin. Audiin suositellaan muutenkin haldeksille "ohjainpalikkaa", jolla vetosuhdetta muutetaan ja takaveto kytketään kokoaikaiseksi.
..ammattina autoslalom..

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta...

Viesti Kirjoittaja Rolle »

^Samat kokemukset tuosta Haldexista. Ilmeisesti saisi 50/50 lukittua tuon vetosuhteen, olisi johdonmukaisempi.

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3252
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta...

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

^jep. Luulin jo, että ongelma omien korvien välissä, mutta näköjään ei.
..ammattina autoslalom..

Avatar
Polforea
Viestit: 11267
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta...

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, Haldexin vanhemmissa versioissa on tosiaan ihan selkeätä viivettä takavedon kytkeytymisessä. Haldex 3 muistaakseni kaipaa jopa kierroksen-pari eroa akseleille että saa vedon kiinni, nelosessa tilannetta on kovasti korjattu ja nelivedon kytkemisen triggeröivä asentoero renkailla muistaakseni n. 17 astetta. Saabin XWD:llä (virallisesti ensimmäinen Haldex 4 -toteutus, 2009) en huomannut viivettä, kun auto lähti työntämään kaikilla neljällä renkaalla. Myös BMW:n xDrivestä olen kuullut kehuja juuri tuosta kytkentänopeudesta, mutta suomalaisjunttina en sitäkään usko ennenkö itse koen.

Ainakin vanhempiin Haldexeihin on tosiaan saatavana lisälaitteita (ainakin VAG-porukka on näistä kertoillut), jotka päästävät vetoa läpi jatkuvasti ja ehkä jopa vähentävät kytkentäviivettä. Miettisin kuitenkin moista purkkia kahdesti ennen asentamista, koska Haldex sinällään on kytkin joka ymmärtääkseni kuluu luistamisesta ja jatkuvalla luistolla saattaa tulla remppatarve ennakoitua aikaisemmin. Saa korjata jos olen väärässä.

Alfan (ja Audin) käyttämä Torsenhan on tavallaan "käänteinen tasauspyörästö", joka jakaa voimaa jatkuvasti ja enemmän nimenomaan pitävälle puolelle (paitsi jos toisella puolen on ihan nollakitka, silloin torspokin failaa ja päästää nollakitkapyörän sutimaan). Mekaanisen toteutuksensa puolesta Torsen ymmärtääkseni reagoi yhtä nopeasti kuin normaali tasauspyörästö, eli käytännössä viiveettä. 159:iä ajaessani en myöskään huomannut moista viivettä vaan se pirulainen lähti möhjössä eteenpäin varsin maukkaasti olemassaolevaa pitoa hyödyntäen.

Kiinteäksi lukittua nelikkoa tahi junttilukkoa (akselit "yhtä puuta") en itse käyttöautooni tahdo, vaikka moisella maastossa parhaiten edetäänkin. Käytännön ajossa yhteen lukitut akselit poistavat tasauspyörästö(je)n hyödyt ja mm. autoa kääntäessä samaa vauhtia pyörivät renkaat jurnaavat vastaan ja kuluvat sen sijaan että kulkisivat luonnollisesti kukin omaa polkuaan kuten avointen tasurien kanssa. Tuon takia junttilukkoja tulisi todennäköisesti käytännössä pidettyä ajaessa auki ja neljän vetarin olemassaolon hyöty jää arkiajossa marginaaliseksi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Re: Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta...

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

Tämän voin allekirjoittaa myös vanhemman nelikko-Alfan, eli Crosswagonin tapauksessa. Torsen siinäkin käytössä. Ainakaan takapuolituntuma ei minkäänlaista viivettä ole havainnut pahimmissakaan keleissä, missä olen matkaa taittanut. Etenemiskykyä neliveto-farmariksi löytyy!
Polforea kirjoitti:Alfan (ja Audin) käyttämä Torsenhan on tavallaan "käänteinen tasauspyörästö", joka jakaa voimaa jatkuvasti ja enemmän nimenomaan pitävälle puolelle (paitsi jos toisella puolen on ihan nollakitka, silloin torspokin failaa ja päästää nollakitkapyörän sutimaan). Mekaanisen toteutuksensa puolesta Torsen ymmärtääkseni reagoi yhtä nopeasti kuin normaali tasauspyörästö, eli käytännössä viiveettä. 159:iä ajaessani en myöskään huomannut moista viivettä vaan se pirulainen lähti möhjössä eteenpäin varsin maukkaasti olemassaolevaa pitoa hyödyntäen.

Avatar
lerppu
Viestit: 5951
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta...

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Nelikkojen ominaisuuksien paremmuusjärjestykseen pistäminen on täysin kiinni omista tarpeista nelivedon suhteen. Itse pidän nelivedon lisäkustannuksen maksamisen järkirajana sitä, että hankittava nelikko selviää tilanteesta, jossa vain kulmittaisilla pyörillä on pitoa. Tähän pystyy vakuuttavasti jo esim. neljä vuotta omistamani ML. (Mesen laadusta: keskimmäinen tasauspyörästö meni uusiksi 180 tkm, ei vetokoukkua...)
Paljon Evo VIII:a räpänneenä voi todeta Mitsun nelivedon toimivan erityisen eksaktisti, pidän toteutusta rahan arvoisena.
Mersullakin voi pitää nelivedon vuoksi hauskaakin, kuten Mosahallin parkkiksella toissa talvena joukkio nuoria miehiä pääsi todistamaan, kun ML pyöri hyrränä paikallaan hyvän tovin! :-D
Hondasta jotain tietävänä (Accordilla kurvailtu kohta pari vuotta) en lähtisi CR-V:tä mollaamaan, koeajon perusteella mainio peli. Nelivedon toteutus ei vain riitä selittämään hintaeroa mielestäni laadukkaampaan Accordiin (muistetaan että Euro-Accord on Acura merkin päämarkkinoilla, jossa uusi ja käytetty CR-V saman ikäisenä samoilla kilsoilla onkin TSX:ää halvempi).

dumo
Viestit: 81
Liittynyt: 08 Touko 2011, 10:51

Re: Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta...

Viesti Kirjoittaja dumo »

Itse jakaisin henkilöautojen nelivedot karkeasti kahteen kategoriaan: 1) Jatkuva neliveto 2) Liikkeellelähtöapu. Toki rajanveto on hankalaa ja näiden välille osuu iso joukko autoja. Mielestäni tärkein erottava tekijä on kuitenkin se, rajautuuko hyöty lähinnä liikkeellelähtöihin ja "tiukoista paikoista" poistumiseen, vai vaikuttaako vetotapa viiveettä/jatkuvasti kaikissa ajotilanteissa. Kumpaankin löytyy valtava määrä erilaisia teknisiä toteutuksia, joista jokainen varmasti on ollut perusteltu: Vähintäänkin hinnalla. Sinänsähän tärkeintä olisi, että autoa ostaessa ymmärtää mitä etua järjestelmä tuo ja mitkä sen rajat ovat, niin ei tule pettymyksiä.

Liikkeellelähtöavuiksi laskisin osittain mutu-tuntumalla esim. seuraavat (näissä usein poikittaismoottori, normaaliajossa etuveto ja kytkeytyvä takaveto napista painamalla tai renkaiden sutiessa):
- Japanilais- ja korealaismerkkien hydraulipumppu-monilevykytkin-yms. systeemit (Suzuki SX4, Kia Sportage, ainakin vanhat CR-V:t, jne. jne.)
- Vanhimmat haldexit (esim. ensimmäiset Volvo V70 AWD:t) (no, nämä ehkä rajatapauksia...)
- Uudet sähköviritelmät (esim. Peugeot hybridit)
- Muut samaan lopputulokseen johtavat.
Näissä etuna on halpa hinta ja olematon vaikutus kulutukseen. Miinuspuolena se, että ei käytännössä auta ajon aikana (lumipolanteet, liukkaat mutkat, jne.), vaan auto käyttäytyy kuin etuvetoinen. Mökkitiellä möyrimiseen, kadunvarsiparkista poistumiseen, jne. apua voi olla merkittävästi.

Jatkuviksi nelivedoiksi vastaavasti laskisin esim. seuraavat (monesti pitkittäiskone, kuskilla ei voi vaikuttaa vetotapaan, ei lähtökohtaisesti vaadi sutimista kytkeytymiseen...)
- Puhtaasti mekaaniset: Torsen, crown gear, jne. (Audin pitkittäiskoneiset, Alfa 156/9, ...)
- Sähköisesti ohjatut: Planeettapyörästö jne. (BMW, MB, ...)
- Uudemmat haldexit (Audi, Seat, Skoda, VW, Ford, Opel, Saab, Volvo, Range Evoque, ...)
- Muut
Nämä ovat kalliimpia, painavampia ja monesti lisäävät kulutusta - pahimmillaan luokkaa 1tlr/100km. Hyötynä sitten kaikki mitä vetotapa mukanaan tuo; Oman kokemuksen mukaan siitä kannattaa maksaa, mutta suurin osa on autokannasta päätellen eri mieltä :).

Avatar
Tärjätom
Viestit: 230
Liittynyt: 01 Loka 2008, 22:28
Car(s): Alfa Romeo Alfetta GTV-85 ->Supercharged GTV6
Paikkakunta: Terjärv

Re: Syksyllä minä etsinyt neliveto 159 mutta...

Viesti Kirjoittaja Tärjätom »

Enemmän kuin vuosi on mennyt ja olen vielä tyytyväinen minun auto valinnasta. On ollut muutamia pienet viat. Vakavin oli kuin luki ”växellåda defekt” mittarissa. Minun vikakoodin lukija sanoi että vaihdelaatikon ohjausyksikössä on muistivika. Otin sen töihin ja tutkin sen mikroskoopilla. Muutama tinauksia oli irti. Nyt se toimii. :)
Muutama viikko sitten oli ongelmia katsastaa sen. Yksi tukivarsin nivel oli kulunut lian paljon. Ostin uusi osa britishparts.co.uk. Mutta se tukivarsi oli 2,5mm lian pitkä. Katsastus myös hylätty koska tarra joka näyttää auton valmistusnumero oli kulunut liikaa. Vain valmistusnumero rungolla ei kelvannut! Onko se tapahtunut kukaan muulle? :shock:

CARFin talviajopäivä Jämsässä 16.2.2013 oli hauska tapahtuma. Ajopäivän jälkeen kun minä luin berliinan kommentti minä oli vielä tyytyvämpi minun auto valinnasta! :-D http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=10&t=24844" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin