Sekalainen koeajoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Aquatica
Viestit: 15044
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ok, mutta ei oikein löydy ihan läheltä 307 HDi 110:iä, pitäisi alkaa kikkailemaan vantaa/helsinki-akselilla jo melkeenpä. Vähän rajottava tekijä, kun töistä päässee n. 1600... 207:aa sieltä sit muutamia löytyykin, jopa HDi 90:llä jos oikein kahtelin, '10 ja 23tkm ajettu. Voisi käydä koettamassa sitä, jotta saisi tuntumaa "uuteen". Mutta onhan tuolla tuo teknologian ihme, eli Octavia pumppusuutindiisselinä ja Xsara 2.0HDi 110:nä, jotka huomenissa pitää käydä läpi. Mitehän paljon Xsara eroaa pösöstä, kun kone on sama ja vaihteistokin lienee? Voiko tuosta tehdä vertailukelposta päätelmää?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Aquatica: Ei ole normaalia 1.6HDi 110:n käyttäytyminen. Ehjä kone vetä melkeinpä tyhjäkäynniltä herätäkseen hieman pirteämpään laukkaan 1500:n nurkilla ja vetää kohtuu puhtaasti ilma kuolleita kohtia neljän tonnin yli. Tuo lyhytkoppainen vielä enemmän pitäisi tuntua "ripeältä", kun on usemman sata kiloa köykäisempi verrattuna omaan ex-SW:hen, jolla tuli ajokokemusta kolmessa vuodessa 80tkm.
Jos kyseisen yksilön kytkin lisäksi ravistaa, niin JÄTÄ KAUPPAAN!!! Kytkin-/vauhtipyöräremonttiin riittää ehkä just kaksi tonnia nykyrahaa, kun paikat purkaa edestä, eikä kannata vanhalla nippelillä kasata.
Lisäksi tuossa 110heppaisessa on FAP kyljessä, joka on sellainen vähintään 500€ erä tukkeentuessaan. Jotain pesuaineitahan noihin fappeihin on, mutta minulla ei hajuakaan aiheesta.
Tuo 207:n HDi90 huomattavasti huoltoystävällisempi kone jäykän vauhtipyörän kanssa ja ilman fappia. Joten, jos ainoa häiritsevä asia on jäykkä vaihdekeppi, mutta muuten autosta tykkäsit, niin sitten se noista kahdesta vaihtoehdosta.

vähän edittiä: Xsarassa oleva 2litrainen 110heppainen HDi onkin sitten täysin eri kone, kuin tuo pösön 110 heppainen 1.6HDi, jonka jo iskutilavuuskin kertoo.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4205
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Aquatica kirjoitti:PS. Ei ole yhtään useampia vuosia uudempia ei-JTS-alfoja (eikä myöskään V6, pitäis saaha tylsä kiisseli) budjettialueella saatavilla, siksi vääränmerkkistä "järki"kulkinetta katselemassa. Jos sellaisen hankkisi, siihen kyllästyisi ja hommaisi sitten vaikka Busson 8)
Kannattaa ostaa se Busso suoraan. Riittääkö -03? :wink:
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15044
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Albertolli kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:PS. Ei ole yhtään useampia vuosia uudempia ei-JTS-alfoja (eikä myöskään V6, pitäis saaha tylsä kiisseli) budjettialueella saatavilla, siksi vääränmerkkistä "järki"kulkinetta katselemassa. Jos sellaisen hankkisi, siihen kyllästyisi ja hommaisi sitten vaikka Busson 8)
Kannattaa ostaa se Busso suoraan. Riittääkö -03? :wink:
Tällä hetkellä bensan hintojen ollessa mitä on, ei ns. perse kestä :( Tylsä käyttis ja sit Alfa mieluummin kesäpeliksi harrasteeksi, tai sitten 159 tmv. käyttikseksi suoraan.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Aquatica kirjoitti:
Albertolli kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:PS. blaablaaabllaa-JTS-alfoja (blalaabla V6,..) ..Busso. ..

turhaa jorinaa sivukaupalla ja., tai sitten 159 tmv. käyttikseksi suoraan.
:mrgreen:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11242
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Aquatica kirjoitti:ei ns. perse kestä
Tämä on vähän miten sen laskee. Kolmen yksilön kokemuksella mulla ei perse kestä vanhalla dieselillä ajoa, joten nyt on keulalla taas tärpättimoottori. Paljon vähemmän kallista hajoavaa osaa...

Tietysti jos ajoa tulisi selvästi enemmän kuin ne omat 20 megametriä vuodessa niin homma menisi uusiin puihin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Albertolli
Viestit: 4205
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

^^^Jos ostaa Nettiauton Halvimman™ 159:n niin erittäin hyvällä tuurilla se on yhtä vähäongelmainen kuin tuo teikäläisen nykyinen 156 TS, ainut vaan, että osat ovat kalliimpia eivätkä yhtä helposti saatavissa purkuosina.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15044
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
True.

^^
True. :D

Tänään oli vuorossa Skoda Octavia 2.0TDI (pumppu) '05 Elegance, aj. 222tkm tietämillä.

Tähän väliin voisi sanoa: Herran Jestas, mikä vaihteisto. Upea kokemus. Vaihteisto toimi kuin ajatuksella - ei mitään mutinoita ja oikeen meinas imasta halutun vaihteen sisään. Turbo toimi selvästi, autolla oikein hyvä huoltohistoria ja kaiken kukkuraksi ilmeisesti vain yksi omistaja ollut. Katsastuksessakin tullut läpi mentyä, mukaanlukien pohjan puhkiruostumattomuustakuu - joka siis pitäisi olla vielä 5 vuotta voimassa. Varustelu oli Eleganssia, kuten voinee arvata. About kaikki, mitä mieleen tulee, myös löytyy - on kaksialueautomaagi-ilmastointia, säilytyslokeroa ja tilaa ja koloa vaikka millä mitalla, tais olla peräti pari kipaletta kylmennettyjä kuljetuslokeroita (keskellä käsijarrun takana ja hansikaslokero) ja niin edelleen ja niin edelleen. Huollot tehty tosiaan myös ajallaan.

Hieman omaan tottumukseen ehkä tukevat (jopa vähän jäykät?) penkit, mutta ne oli myös mukavat. "Tässä on kiva olla". Vielä tuosta puuttuu muutama lisävaruste, kuten taittuvat sivupeilit ja sähkösäätöiset istuimet ja öhm... Ilmainen hinta? =P

Mutta itse ajoa:
Pihasta lähtiessä ensimmäisenä huomasin kytkimen keveyden - vaikkakin Alfamaista toimintaa ehkä aavistuksen jäljittelevänä, pitkän liikealan. Toisena asiana huomasin vaihteiston: erittäin lyhyt liikerata kepissä ja ei tarvitse pätkääkään arpoa, missä asennossa se on. Se tuntui siltä, kun hyvän vaihteiston pitääkin - tarkka ja jämäkkä kuin mikä, mutta silti todella kevyt käyttää. Ajettavuus mukaili samaa linjaa, vaikkakaan ei rengasmelultaan suinkaan äänetön, niin vakaa ja tukeva ajettava johon kaupan päällisiksi lisättävä hyvä tuntuma tiehen. Ei tarvinnut arpoa, onko hiekkatie liukas tai märkä asfaltti oikeasti märkää vai vaan märän näköistä. Radion toimintaa en älynnyt kokeilla, mutta auton yleiskuntoa ja vointia kun katselee, ihmettelen jos ei toimi hyvin. Huoltokirjassa oli myös pari hieman naurahtamista aiheuttavaa takuukorjausta: vasemman takaoven johtosarja vaihdettu ja mahtoikohan olla pelkääjän oven lasinnostimen maadoitusjohto... Kone kuulosti terveeltä eikä edes äänekkäältä, kuten kuvittelin ei-Common Rail-diisselin olevan. Koneessa oli luonnetta ja turbokin kuului sopivasti höristellessä kuuloa - kaiken kaikkiaan varsin hillittyä.
Uskoisin kyseisen laitteen olevan mitä loistavin matka-ajossa, mutta hyvin tuo ketterä jättiläinen parkkipaikallakin taittui - huomattavasti helpommin, kuin 156...

Taitaa nyt olla niin, että auton vaihto on vain rahoituksen järkkäämisestä kiinni.


PS.
Tiedän, diisselit ei tykkää talvesta, ei lyhyestä ajosta eikä kyllä hirveästi vuotavista suuttimistakaan. Sen sijaan mekaaninen puoli tuossa lienee oikein kestävää? Näin ne taksikuskit ainakin puhelee...

Avatar
Alfa Milano
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
Car(s): Tsekkiferrari
Paikkakunta: Tampere

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Alfa Milano »

^Osta sitte Peltorit kanssa, jos meinaat Octavialla pitkää matkaa painaa...

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Toyota celica 2001.Ulkoapäin hyvännäköinen.Kone1.8 taloudellinen,mutta suht puhdikas.Ok fiilis jäi koeajolta :roll:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15044
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Jos kuuroutumatta pärjännyt 156:n kanssa, niin Oculla varmasti parempi. Jaa että mitenniin? Siinä on rengasmelu ehkä 50% siitä, mitä tuossa sataviiskuutosessa. Ja siinä on myös tiivisteitä ovissa ja ikkunoissa, jotka on edes jossain määrin tiiviitä.

Tiedän tuon siitä, että sama 80-pätkä missä Alfalla joutuu selkeästi korottamaan puheääntä, että vieressä oleva kuulee, ei noin tarvinnut tehdä edes huonon bluetooth-handsfreen kautta puhuessa Octavialla. Joo, meillä tuo 156 on erittäin kovameluinen, ja on jopa korkeaprofiiliset renkaat. Helkkarinmoinen jyrinä siitä lähtee motarinopeuksissa ja takapenkille pitää jo lähes huutaa.

Edit:
Annetaan nyt toisen lainen esimerkki tuosta... Alfassa kun on VDO Dayton-radio.
Parkissa ikkunat kiinni musiikille riittää voluumitaso 3. Ikkunat auki ilman hirmusta liikennevirtaa riittää taso 4.
Liikenteessä ikkunat kiinni < 40kmh riittänee 4 tai 5.
Liikenteessä ikkunat kiinni < 60kmh riittänee 5 - jos asfaltti on suht hyvälaatuista. 6, mikäli rosoista (kuten yleensä...)
Liikenteessä ikkunat kiinni < 90kmh riittänee just ja just 6 tai 7. Jos uutiset haluat kuulla, joudut nostamaan volyymin 10:iin.
Moottoritienopeuksissa ikkunat kiinni volyymi 10 riittää vain, jos pinnistelet kuulemisen kanssa. Taustameluun hukkuu lähes 100%sti. Volyymit pitää siis yli tuplata taajamasta motarivauhtiin siirryttäessä, jos haluaa jotain kuulla. Tässä vaiheessa myöskin normaalisti hirmuisen kovääninen puhelimen soittoääni häviää yli 70%sti meteliin kojelaudalla, eikä sitä pakosti kuule sittenkään. Jos joutuu puhallinta pitää päällä, nousee noi volyymitarpeet arviolta n. 2:lla per tilanne. Jos ikkuna on auki, lisää toinen mokoma. Ikkuna raollaan ja puhallin kakkosella motarilla ja 15-16 on taso, mitä tarvitaan musiikin _kuulemiseen_, 17-18 jos haluat saada selkoa uutisista. :P

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Millaiset tiivisteet tai renkaat teillä oikein 156:sessa on? Ainakin tuo oma yksilö on hiljainen. Ainakin jos vertaa esim saman ikäisiin Octavioihin jne.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Aquatica
Viestit: 15044
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tässä verrataankin 1999 mallista karvalakkitessua med 15" pepperonit jossa 205/60 R15 kesänakit vain kuusi vuotta uudempaan lähes luxus-varusteltuun Skodaan. Tule kokeilemaan Keravalle niin kuulet ihan itse. :D
Itseasiassa jokainen noista koeajetuista on ollut selkeästi ja huomattavasti hiljaisempia, myös tuo 00 Legacy.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11242
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kunnossa oleva 156 ei kyllä ole mikään erityisen meluisa auto. Aikoinaan Tekniikan Maailma taisi jopa olla ihan päinvastaista mieltä. Jos Octavia tuntuu hiljaiselta (!) niin sulla lienee pyöränlaakereita rikki.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Aquatica
Viestit: 15044
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei ole laakereita rikki. Rengasmelu ja muun liikenteen aiheuttama meteli sisälle kuuluu, tiivisteissä olisi toivomisen varaa. Tiedän kyllä miltä hajoava laakeri alfsssa kuulostaa, koska yks semmonen kesällä vaihdettiin juurikin metelin takia. Edelleen uusi vastaava auto varmasti olisi paljonkin hiljaisempi kuin tuo vanha ruoska.

Avatar
Alfa Milano
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
Car(s): Tsekkiferrari
Paikkakunta: Tampere

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Alfa Milano »

Joo ei herneitä. Oma vertailukohta Octavian melutasoon on 159, joka on kyllä 156:sta hiljaisempi. 156 sedaneita oli parikin kappaletta, mutta en kyllä niitäkään aivan kamalan äänekkäinä pitänyt. Hyvä työkalu se Ocu on, halpa ostaa sekä pitää ja asiallinen ajettava. Omaan makuun vain liian ankea ja meluisa. Varusteilla saa jo vähän mukavuuksiakin. Silti ajan itse mielummin 159:llä, koska sillä lähteminen saa aina hymyn huulille, vaikka olisi pitkäkin reissu edessä. Vaikea kuvitella Octaviasta samaa (paitsi huoltopäivinä ja tankilla...).

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Mitenköhän Aquatican auton äänieristeiden laita on, jos siitä on puoli pohjaa hitsattu uusiksi :roll: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15044
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
159 onkin erittäin hiljanen. Kokemuksia tosin vain Polforean 159-sedanista, missä sentään Q4 ja herkut ja vehkeet. Ja siis oma käsitykseni erittäin hiljasesta on juurikin se.
Ja onhan tuossa ocussa ihan kivat varustelut, mikä tasapainottaa jo sitäkin "melua", mitä en siis edes huomannut =P

^
Ei siitä ole kuin toinen helmakotelo hitsattu. Muuta ei pohjalle (todellakaan...) oo tehty. Tiivisteet on aika kuolleet kaikissa luukuissa =P

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Octaviassa iskee korviin se jyrinä, tulee kait vähän sen pintakovan jousituksen kanssa, ei edellinen, eikä etenkään nykyinen alfa pitännyt sellaista huminaa. Ne yli 200tkm ajetut octaviat, joita omalle kohdalle on osunnut, eivät ole olleet mitenkään erityisen hiljaisia, alustan tai moottorinpuolesta
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Aquatica
Viestit: 15044
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Juurikin se jyrinä, mitä en itse 80kmh pätkällä huomannut koeajossa laisinkaan - vaan oikeen ihmettelin hiljasuutta. Eihän se toki äänetön ole.

Mutta päivittäin samaa tietä joudun Alfalla ajamaan ja joka päivä se jyrinä ottaa jo vähän päähän. =P

Avatar
Rauta
Viestit: 432
Liittynyt: 27 Touko 2011, 19:45
Car(s): Hyundai Kona Electric ja Peugeot e2008 (exiä: MiTo QV, Giulia, MiTo, Giulietta, 159 ja 156)
Paikkakunta: Lohja

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rauta »

Aquatica kirjoitti:^
Juurikin se jyrinä, mitä en itse 80kmh pätkällä huomannut koeajossa laisinkaan - vaan oikeen ihmettelin hiljasuutta. Eihän se toki äänetön ole.

Mutta päivittäin samaa tietä joudun Alfalla ajamaan ja joka päivä se jyrinä ottaa jo vähän päähän. =P
Anopin melko uutta octaviaa ajaneena sanoisin, että se ei todellakaan ole hiljainen. Eikä ole pintakova. Ei se ole oikein yhtään mitään. Vitutti lähinnä se, ettei siinä ollut mitään sanottavaa mihinkään suuntaan. Täysin turha laatikko :mrgreen:

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Hiljaisuudesta en tiedä, mutta ainakin se on (edelleenkin) maailman tylsin kehonsiirtoväline - ei siinä varusteetkaan juuri lohduta. Menkää perkele Skoda-foorumille. :mrgreen:
Spider 1750 TBi, Spider 3.0 V6, 75 2.0 TS, Multipla, X1/9, italialaisia kaksipyöräisiä

MikaT
Viestit: 181
Liittynyt: 24 Huhti 2012, 21:43
Car(s): MB C 300e -22
Ex:Giulia 2.0T Super -18
Kia Rio 1.0 120hv EX -18
Ex: Giulietta MA Speciale Business -12
Ex:Peugeot 206 -06
Ex:Peugeot 406 Sport -00,
Ex: Mazda 626 GLX
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja MikaT »

Cuore Sportivo kirjoitti: Menkää perkele Skoda-foorumille. :mrgreen:
:lol:

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja puuha »

No on teillä mielipiteet ocusta. Olettekos paljonkin skodalla ajellu?
Ja ihan saatanan turhaa verrata sitä Alfaan. Iha sama ku vertais puntoa fefeen.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Rauta
Viestit: 432
Liittynyt: 27 Touko 2011, 19:45
Car(s): Hyundai Kona Electric ja Peugeot e2008 (exiä: MiTo QV, Giulia, MiTo, Giulietta, 159 ja 156)
Paikkakunta: Lohja

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rauta »

puuha kirjoitti:No on teillä mielipiteet ocusta. Olettekos paljonkin skodalla ajellu?
Ja ihan saatanan turhaa verrata sitä Alfaan. Iha sama ku vertais puntoa fefeen.
Liikaa on ajettu, tuhansia kilometrejä. Ja mihinkäs sitä sitten pitäisi verrata? Ladaan? Ihan toimiva käyttöauto, vähän niinkuin joku corollakin varmaan on. Ei vaan jaksa kiinnostaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15044
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Täysin sävytön ja uskomattoman tylsä. Siinä olette täysin oikeassa =P Itselläni ehkä 600 kilometriä Oculla takana (autokoulu) ja on se mukava liikkumiseen paikasta A paikkaan B. Kuten kuvittelisin jonkun sorollankin olevan - ajotuntumasta ymv. en osaa sanoa sen kummempia vrt sorolla, kuin että tykkäsin Ocun tuntumasta. Korollaa olen ajanut n. 2kertaa (myös autokoulussa) ja se oli aivan hirveä laite... Vm '08 tai '09, ei edes pienen pientä aavistusta tuntumasta tiehen tai rattiin ja kulutus oli pikkukoneella enemmän, kuin octavialla...... Plus, siitä pikkupöntöstä lähtenyt senvertaa potkua, että olis voinut alle 30kmh mittarinopeudessa kakkosvaihdetta käytännössä käyttämään, ainakaan kaupungissa.

Samaa muuten sanoi autokoulun omistaja; matka-ajossa ei Vanha Lahdentie mennyt vaihtamatta pienempään, kun ei riittänyt koneessa potku 6lovisen askin kanssa edes nelosella (!) jyrkimmissä ylämäissä, kun sama pätkä oculla ja ei tarvinnut vaihtaa koko reissun aikana vaihdetta. Plus se kulutus oli "vähän" huono toitsun kannalta maantieajossa. :P

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Peukku ylös Oculle, vaikkei olekaan Alfa. Uudemmat TSI-myllyt ovat ilmeisen hyviä ja taloudellisia. Autossa on hyvä tatsi ja sillä on todella helppoa ja luontevaa ajaa. Itse vetäisin 200km maantietä 1.2 TSI karvalakki-Oculla ja musta se oli todella hyvä siellä. Ok penkit, ok melutaso, ok ohjaustunto, ok jousitus. Pahin "vika" katossa keskellä oleva valo-/lasikotelo/jne-viritys, joka tapasi tehdä helpolla jakausta uuteen kohtaan. Ocu ei ole sporttinen, ei yltiömukava. Mutta hyvä kompromissi verrattuna moneen uuteen, jossa "sporttisuutta" on tavoiteltu pintakovalla jousituksella ja ilmatilattomilla leveillä renkailla. Esimerkiksi sopii mm. Opel Insignia, jossa 1.8 vaparissa on alla kokoluokkaa 245/45/18" nakit. Mukavuuden kannalta ne Ocu 195/65/15" on paljon paremmat, eivät tietenkään "sporttisuuden" kannalta.

Itselläni oli Toyota Urban Cruiser, jossa oli tää paljon autolehdissä kehuttu 1.33 dual-vvt kone. No, 100 hepoa ja 132Nm vääntöä kuulostaa hyvälle, mutta tosiasiassa sillä ei tee mitään 1) auto täynnä, 2) mäkisessä maastossa ja 3) etenevässä ajossa. Ja kun noi kolme summaa, kasvaa ketutus eksponentiaalisesti. Huipputeho asuu todella 6000 rpm, ja vääntö vasta 4500 kiekan tienoilla. Pitkät välitykset ja ponneton alavääntö tappaa ajohalut nopeasti. Skodan 1.2 TSI on valioluokan moottori käyttöominaisuuksiltaan tuohon verrattuna. Ja jos pienellä on mentävä, on Fiat Groupin 1.3 Multijet ihan ok ja taloudellinen kone omien kokemusten valossa

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Korjaamolla on jonossa 3 TSI:tä odottelemassa ketjuja, muutenkin noita on korjattu viimeaikoina auto/päivä vauhtiin :roll:

On ajeltu ihan jokaista mallia jokaisella moottorilla jokaisella vaihteistolla jokaisella varustetasolla... olosuhteiden pakosta :wink:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Aquatica
Viestit: 15044
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Jotain kauhutarinoita olenkin kuullut TSI:stä... Lienee verrattavissa Alfan JTS:sään? :D Tosin siinäkin yksi syy kiisselistä.

^^
TSI on ihmeen sitkeä kone, mutta kuten yläpuolella sanottu, ketjuongelmia ollut hieman enemmänkin kuin ihan vähän...

Avatar
Aquatica
Viestit: 15044
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Nissan Primera 1.9 dCi Visia SportDeck 2005, aj. 153tkm.

Tuo tuli tänään kokeiltua; positiivista vehkeessä oli se, että se oli yllättävän mukava ajaa. Se tekee kaiken, minkä aikasemmin kokeilemani Octavia, mutta hieman huonommin. Kojetaulu oli paljon mielenkiintoisempi täysgraafisella mittaristollaan ja muuta jännää, sen sijaan ohjaus ei ollut yhtä jämäkkä ja oli jopa vähän tunnoton. Sama ongelma kytkimessä. Moottorin luonne oli tylsää ja keulakin oli suoraan Reunaultia, eli ei mitään ihmeellistä. Penkki oli vähän hankala; vasemmalla puolella 3 ruuvia (penkin istuinosan kallistus, korkeus ja selkänojan asennot) sekä oikealla puolella hentosen olonen, mutta yllättäen toimivalta tuntunut ristiseläntuen säätö. Ilmastointi automaattinen, mutta vain yleistasolla - ei saa kuski kylmää, kun pelkääjä kaipaa saunaa... Äänentoisto OK, ei mitään ihmeellistä ja tuntui muoviselta. Tilaa autossa riittää vaikka isomman eläintarhan kuljetukseen, mukavuutta ei saa yhtä paljoa mitä Octavia. Penkit oli jämäkät, muttei kivikovat. Sen sijaan sopivien säätöjen hakeminen olisi vienyt aikaa. Moottori veti ihan kivasti parin tonnin alta neljään tonniin, kiihtyvyyskin oli ihan kiitettävää tasoa. Kaarreajo-ominaisuudet olikin sitten jostain sieltä ja aika syvältä =P

Kaiken kaikkiaan voisin kuvitella tuon perheelle, missä farmari on liian iso ja tavallinen perussedan liian pieni. Pitkässä ajossa voisi olla mukava, mutta auto vaikutti erittäin tuuliherkältä ja ohjauksen tunnottomuus pahensi asiaa. Jotain voinee kertoa se, että tuolla ajamisen jälkeen Alfan kytkin tuntui hirmuisen raskaalta. Voimansiirto muutoin toimi oikein hyvin (tuhat kertaa paremmin, mitä aikaisemmin kokeillussa '03 Almera SportDeckissä) ja vaihteiston käyttö oli luontevaa ja keppi oli aika tarkka - nykystandardeilla lienee "erityisen tarkka ja napakka" olisi oikea kuvailu siitä.
Peruutuskamerakin löytyy, mutta totta kai se oli suunnattu takakonttiin - ihan kiva, jos pakittaessa haluat nähdä siellä seisovan koiran tekemisiä... Ulos siitä ei tosiaankaan nähnyt, eikä kuvanlaadussa ollut hurraamista.

Lopputulemana tuo auto on olevinaan kovin persoonallinen, hieno ja hauska - epäonnistuen oikeastaan kaikessa. Mitään se ei tee hyvin, eikä edes yhtä tyylillä kuin saman ikäluokan Octavia vastaavalla varustelulla. Kauppoja ei siis tullut suorilta, eikä liike voinut tarjota edes loppuvelan lunastusta Alfasta, vaikka lähelle pääsikin.
Etsintä jatkukoot :)

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

^ Kiitti nyt taas tästäkin infosta. Mielenkiintoista luettavaa.
Spider 1750 TBi, Spider 3.0 V6, 75 2.0 TS, Multipla, X1/9, italialaisia kaksipyöräisiä

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Aquatica: Mites olis Renault Laguna, se II koppainen? Tilaa on, ajettavuus on paremmalla tolalla kuin Primerassa ja se on viimeistellympi sisältä. Ihan hyvä maantieauto se on, vakaa ja turvallisen tuntuinen, ei mikään erityisen herkkä tai tunnokas kuitenkaan (vrt. vaikka tuore Avensis). Ajo-ominaisuudet oli varattu tuolloin Alonson käyttöön.. Kiihkeyttä ei oltu myöskään ladattu 1.8 bensaan, jota ole joskus päässyt ajamaan. Lagunat ovat usein hyvin varusteltuja, ja ne osat (vakkari, sadetunnistin, sähkölasit..) autossa kestävät kyllä. Muutenhan noissa on vikaa vikaa vikaa kyllä ihan riittävästi - toisaalta halvallahan ne saa. Mun käsittääkseni Lagunan viat voivat olla vähemmän hermoja vieviä kuin Scenic II:n, josta itsellä paljon omistamisen riemua takana.. :? Mutta Renut eivät ota ruostuakseen, ovat hyvin turvavarusteltuja jo 2001 alkaen ja ovat minusta mainettaan parempia autoja. Säästynyt raha kannattaa kyllä visusti pistää talteen korjausten varalta. Onhan siihen ihan mielenkiintoisiakin koneita olemassa, mm. 3-litrainen V6 ja 2-litrainen bensaturbo. Dieselit ovat ok (kokemusta 1.9 dCI:stä 70tkm).

Avatar
MacKaiwer
Viestit: 116
Liittynyt: 24 Heinä 2012, 22:41
Car(s): Ex: 164 Super 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja MacKaiwer »

Sulantien ihmeellisessä autoliikeviidakossa tänään päivällä (siis 24.9.) kaverin kanssa aikaa tappamassa... Koeajoin MB SLK 200 Kompressorin (2 litrainen, 192 hp), http://www.auto1.fi/mercedes-benz/slk/798580. Auto oli ihan jees ajettava, ei suurempaa moitittavaa, saksalaista jämäkkyyttä vaikka olikin pieni auto. Vähän jarruttaessa tuntui kuin olis puoltanut mutta ei mitään kummallisempaa. Kaksi raavasta miestä, minä 182 cm ja hieman yli 100 kiloa ja kaveri kyydissä mua hieman lyhyempi ja karvan vajaa 100 kiloa. Tiivis tunnelma oli kabiinissa mut yllättävän hyvin mahduttiin, pääntilakin riitti kuskinkin paikalla hyvin mun pituiselle katto ylhäällä, katto alhaalla ei päästykkään ajamaan kun oli vähän sateinen keli... Mutta tuon 200 kilon painomäärän haistoi vehjes kyllä ja kulkupuolta sai härnätä vähän mutta kompura vastasi huutoon 4000 rpm:n jälkeen melko mukavasti, pienillä kierroksilla melko tehottoman oloinen. Vaihteisto toimi mallikkaasti. Kaikinpuolin suht hyvä ajettava. Toi ensimmäinen malli ennen faceliftiä on kyllä ihan nätti silmälle ulkoa ja sisältä. Harkita tuollaista voisi mutta 8000 - 10000 euron hintaluokassa löytyy kyllä valinnan varaa...

Sitten pikkuinen episodi liikkeessä nimeltä GT-Auto, samaisella Sulan alueella. Mentiin kaverin kanssa ihmettelemään vm. 1996 (lieneekö vm. 1997 mutta loppuvuodesta 1996 jo käyttöönotettu?) Alfa Romeo GTV 3.0 24 V:tä. Myyjä toi auliisti heti kansiollisen kuitteja autosta ja jätti meidät siihen ihmettelemään laitetta, tulin maininneeksi että minulta saattaisi tulla Alfa vaihdossa ennenkuin myyjä poistui... Kylmätyyppejä autosta ja yllätyksenä tuli että ainakin tämän yksilön nahkapenkissä ei ollut korkeussäätöä (onkohan noissa yleensäkkään) ja 182 senttisellä pituudella kun säädin ajoasennon mukavaksi niin pää oli pahasti katossa kiinni enkä nähnyt autosta kunnolla ulos. Eipä sitten kiinnostanut koeajokaan tuollaisella istuma-asennolla. Sitten erikoinen veto kun kysyin myyjältä yhtä ulkona olevaa E46 325 Bemaria koeajoon, niin tämä tokaisi että nyt ollaan niin kaukana kaupoista ja tuo se vaihtoautosi tänne niin katsellaan vasta sitten sitä koeajoa! Siis mitä v*ttua? Eihän ollut edes mitään puhetta autoni vaihtohyvityshinnasta ja aika tökeröä toimintaa kaikinpuolin myyjältä sillä olisinhan voinut olla potentiaalinen ostaja myös suorakaupalla. Vähän hölmistyneinä siitä sitten käveltiin liikkeestä kaverin kanssa pois. Ihme spede se myyjä, sinne en kyllä toista kertaa mene käymään :evil:

Lopuksi pieni pettymys kolmannessa liikkeessä kun yksi 2001 Mazda MX-5 joka piti kans koeajaa samalla reissulla olikin jo myyty :(
"If in doubt, flat out" Colin McRae 1968-2007

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

MacKaiwer kirjoitti:Sulantien ihmeellisessä autoliikeviidakossa...pikkuinen episodi liikkeessä nimeltä GT-Auto...kysyin myyjältä yhtä ulkona olevaa E46 325 Bemaria koeajoon, niin tämä tokaisi että nyt ollaan niin kaukana kaupoista ja tuo se vaihtoautosi tänne niin katsellaan vasta sitten sitä koeajoa! Siis mitä v*ttua?
Tämä on valitettavan yleistä, osunut myös omalle kohdalle, mutta ei enää näin "aikuisiällä". Kymmenen vuotta sitten useinkin ja lähes joka kerta kun olen jotain autoa ollut pyytämässä koeajoon, olen oikeasti ollut autonvaihtomielellä liikkeellä. Ns. kone on jo käynnissä vaikka ostoa ei ehkä heti tapahtuisikaan, mutta tuollaisella käytöksellä kerrotaan tehokkaasti, ettei minun rahani kiinnosta. Ehkä näytät yhtä epärehelliseltä ja persaukiselta, kuin minäkin, sillä pari kertaa olisi suunnilleen pitänyt olla nimet papereissa ennenkuin olisi saanut edes ajaa autolla, josta olisi ollut kiinnostunut.

Kaksi kertaa huono kohtelu on tapahtunut kahden eri ison autoliikekonsernin tiloissa ja rupesi vi*uttamaan niin, että ensimmäisellä kertaa palaute meni suoraan henk.koht. liikkeen johtajalle ja toisella kertaa sähköpostia johtajalle perään, kun veekäyrä kotona vaan jatkoi kasvuaan. Ensimmäisellä kerralla pahoitteli johtaja itse ja toisella kerralla soitti ko. myyjä itse anteeksipyynnön ja pahoitteli tapahtunutta. Anteeksipyyntö hyväksytty ja olen ko. liikkeen varaosatiskillä sittemminkin asioinut.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
jeQQ
Viestit: 4348
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Ei broidikaan meinannut saada GTV:tä koeajoon GT-autosta. Ja kaupatkin olisi pitänyt tehdä heti.. Oli mm. akku loppu, rengas tyhjänä ja mitähän kaikkea.. :)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11242
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Vähän sama kokemus samasta putiikista. Ensimmäisen "kunnollisen" työpaikan saannin jälkeen vajaat kymmenen vuotta sitten kävin tutkailemassa vaihtoa silloin noin 25 tonnin 156:seen. Myyjän kommentti oli "Ei sun tartte sitä koeajaa, se on kunnossa. Ja toi sun autos ei sitten riitä käsirahaksi."

Jostain syystä ei tullut kauppoja.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Aquatica
Viestit: 15044
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Nyt kun on yli tuhat kilometriä rullattu 207 pögöllä, voipi antaa vähän lisää koeajokokemuksia.

Eli päivitystä tuohon 207HB 1.6HDi '06-minikoeajolenkkiin.

Maantiellä tuo kulkee kuin juna. Ei tuuli juuri pätkääkään heiluttele ja uratkin vain vähän, sekin lienee rengastuksen syytä (Michelin X-Ice kitkat 205/55R15 H91). Rengasmelu on hiljainen, vaikka sitä tuossa on haukuttukin ihan uskomattoman paljon - en tiedä, miksi? Maantieajo on leppoisaa ja mukavaa, penkit on tukevat ja sopivan jäykät olematta kovat tai pumpulilöllöä, eli ei ole paikatkaan jumissa pidemmänkään ajorupeaman jälkeen. "Pieni ja ketterä vauhtikippo" olisi varmaan osuvin kuvaus autosta, koska sitähän tuo on. 68kW kiisseli on luonteeltaan varsin tasapaksu ja sopivan pirteä, eikä sillä jalkoihin jää, silti tyyliltään herrasmainen. Kulutus on varsin kohtuullista (luulokone väitti, että 4.4-4.5L/100km, tankkauksesta mitattu vähän yli 5/100) ja tankissa oli mittarin mukaan vielä n. puolet jäljellä 600km lenkin jälkeen, josta iso osa moottoritietä ja 125kmh vauhdin tuntumassa cruisella. Lämpöäkin kabiiniin tulee varsin maittavasti jo vähän lyhyemmän ja rauhaisamman ajon jälkeen; katsotaan kuinka tulevan talven pakkaset vaikuttaa. Tietääkseni tuossa ei siis ole lämpövastusta sisäpuhaltimelle, mutta voin väärässäkin olla...
Negatiivistakin löytyy; radio kuuluu joskus hyvin huonosti. Samat olosuhteet ja sama paikka sekä sama radioasema ja kuuluvuudessa voi olla eroa 50-luvun gramofonista tämän päivän perusradioon. Tätä kyseistä yksilöä vaivaa myös ilmastoinnin kummallinen käsitys lämpötilavaihteluista; ensin puhaltaa sopivan lämpöistä ja sitten yhtäkkiä ilman varotusta tulee joko jääkylmää tai todella lämmintä. Liekköhän tässä Alfoistakin tuttu sisäilman anturi pölyinen? Lisäksi vielä nuo laakereiden pitämät mölyt kun saa ensiviikolla häipymään, voipi ajomukavuus hypätä parikin kertaluokkaa paremmaksi - nythän se on hyvä.

Eli jos tulee kilometrejä ja siinä on paljon taajamaa ja jonkin verran maantieajoa, eikä tilaa tarvita massiivisesti, tuo on oikein passeli laite. Tilaa piisaa edessä hyvin, takanakin vähän vähemmän pitkä väki mahtuu olemaan loistavasti. Jopa minun melkein 180sentin pituus jättää takana istuvalle riittävät jalkatilat, sen sijaan päätila on vähän rajallisempi kaareutuvan katon vuoksi. Ja kun tuo on ihan hirmusen ketterä parkkipaikkapyörittelyssä, on se helppo saada taittumaan liikaa ruutuun... Yhtä usein joutuu vekslailemaan samassa parkkiruudussa, kuin 156:nkin kanssa, mutta syynä ollen vanhat tottumukset koukkaukselle ja "ei tää kuitenkaan käänny"-fiiliksille.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4205
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

jeQQ kirjoitti:Ei broidikaan meinannut saada GTV:tä koeajoon GT-autosta. Ja kaupatkin olisi pitänyt tehdä heti.. Oli mm. akku loppu, rengas tyhjänä ja mitähän kaikkea.. :)
Me käytiin joskus kesällä tuota ja sitä punaista helmoista kasaan painettua GT:tä katsomassa. Kansiosta etsittiin tositetta edellisestä hihnanvaihdosta (siitä oli aivan riittävän kauan). Lähdettiin sitten kävelemään omalle autolle takaisin niin huuteli perään, ettekö käy kokeilemassa. Sanoin, etten viitsi ottaa riskiä vanhan hihnan kanssa, vaikka vaihtovälistä olikin vähän erimielisyyttä myyjän kanssa. Olisivat vaihtaneet hihnan, jos olisi kauppoja lähtenyt hieromaan.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Rasvis kirjoitti: Tietysti jos ajoa tulisi selvästi enemmän kuin ne omat 20 megametriä vuodessa niin homma menisi uusiin puihin.
20 milzjoonaa määttäriä vuodessa on aika paljo, eikö se kiisseliin riitä? :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11242
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Onhan se ihan rapsakka suorite. 20 miljoonaa metriä taas ehtii meikäkin rullaamaan vuodessa, ja vielä just lompuuki kestää ostaa pensaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Herra Salo
Viestit: 691
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
Paikkakunta: Nokia

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Herra Salo »

Hyundai i40 1.7 crdi 85kw Style Wagon
Yksi vuosi ja 18 päivää. Suunnilleen 18900 km.
Keskikulutuksella 6,4 l/100 km.
Yhtä tiellä hyytymistä lukuun ottamatta ei valitettavaa, tilava ja mukava auto oli.
The end.
Ammattiautoilua vuodesta 1998 ja Alfailua vuodesta 2004.

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Farina »

Peugeot 107 1.0 vm 2012, ajettu 12tkm

Huollon sijaisautoksi oli tarjolla aito Peugeot (=Toyota Aygo). Pirteänsininen väri istui sympaattisen näköisen pikkuautoon kun se kuuluisa nyrkki silmään. Sisälle istuttaessa ensimmäinen huomio kiinnittyi peltisiin ja korinvärisiin oviin ja siihen kuinka ovi helähti kun sen kiskaisi kiinni. Vaikka 107 onkin omaa sukua Toyota, niin mielikuva vanhasta Pösö 104:stä tai Citroen Visasta oli suuri. Kojelauta muovineen oli ämpärimuovista seuraavaa laatua, enkä tarkoita että paremmasta materiaalista olisi kyse. Tuulilasin huurteenpoistosta ei tullut mitään, joten jouduin kuivaamaan käsin lasia, jotta näkyvyys olisi taattu. Tällä autolla ei kolaria tekisi mieli ajaa, joten turvallisuus ennen kaikkea.

Koneen käynnistys toi mukavan kolmipyttyisen pörinän ja kaasuttelu nosti hymyn korviin. Tämähän kuulostaa ihan ralliautolta. Vaihdekeppiin tarttuminen vei innon. Toyotalta lienee jäänyt -87 Hiacen keppejä ylitse ja ne on päätetty hävittää tämän auton mukana. Hiacemainen kepin pituus ja tuntuma oli tallella, mutta sain arvottua ensimmäisen pykälän. Liikkeellelähtö oli helppoa, kytkin-kaasu-yhdistelmä oli looginen. Vaihtaminen ei.

Kiihtyvyys kahdella ekalla vaihteella oli suorastaan riuskaa. Viereiset autot jäi viivalle seisomaan, kun polkaisi pedaalin lattiaan. Hauska pörinä saatteli menoa. Pitkällä matkalla mahtaa hymy hyytyä meteliin, koska kaikki muutkin äänet kuuluivat todella selvästi sisään. Jopa vesilammikon vesien loiskuminen kuului kun avoveneessä.

Ohjaus oli periaatteessa hyvin keskittävä ja ohjausvastekin lähellä realistista. Ohjaustuntuma ei silti ollut paras mahdollinen, mutta ihan kelvollinen kaupunkiautoon. Tiloja en lähde kommentoimaan, koska ne eivät olleet relevantteja käytössäni, mutta olisivat voineet edes kunnon istuimen kuskille laittaa. Nyt se oli mallia lypsyjakkara ja ei missään nimessä sovellu pitkille matkoille.

Kaupunkiautot on kaupunkiautoja, mutta lieneekö tämmöiselle käyttöä Suomessa ikinä? Yhtään metropolia ei täällä ole ja Hesan kehäteilläkin ajellaan 80-100km/h-nopeuksia, joita 107:lla ei varmasti mielellään ajele.

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Suba »

^ Eikös tuo ole ihan ehta PSA konsernin tuotos myös Toyolle.

Edit: Korjaa itse itseäni. Eipäs olekaan vaan yhteisyrityksen tuotos.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Peugeot_107" onclick="window.open(this.href);return false;
One life, live it!

Avatar
mutt
Viestit: 5462
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Hupaisaa noissa C1/107/Aygoissa on se, että luotettavuustilastoissa Aygo on selvästi samalla linjalla valmistettavia PSA-sisariaan korkeammalla. Kyse lienee siitä, että Toyotalla on ammattitaitoinen ja tarkasti ohjeistettu ja ohjattu huoltoverkosto, mikä todennäköisesti avittaa merkin muidenkin mallien mainetta.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Uusi 330dA tourinki.

Ulkonäkö: Perustyylikäs pirssi. Pitkälti edeltäjänkaltainen, keulailmettä muutettu agressivisemmaksi ja tyyliä päivitetty sopimaan uuden vitosen kanssa. Eli ei mitään vikaa, mutta ei mitään mikä säväyttäisi erityisesti.

Sisätilat: Kooltaan varmasti suurimmalle osalle riittävät. Takakontin kapeneminen ja sinänsä huono muotoilu tekee siitä koiraperheelle huonomman kuin jotekut vastaavat. Kuskin paikalla jatkuu sama kuin ulkopuolella, perusselkeää ja ihan tyylikästä, mutta ei mitenkään erityisen eleganttia tai "premiumia". Mikään luksusvarustelutaso ei kuitenkaan ollut, sporttijakkaraa, sporttirattia yms, mutta ei nahkoja, navia yms. Mutta jotenkin etenkin takapenkiltä nähden sisusta ei mitenkään erityisen ylellinen ollut, auto kuitenkin omannee 70te hintalapun. Oman volle kuskinpaikka tuntui ylellisemmältä.

Ajo: Tuttua bemaria. Helppo ajaa nätisti, mutta kiva viedä reippaampaa tahtia. Ohjaus riittävä tunnollinen, vaihteisto toimii hyvin niin kuin aina ja potkua oli. Mutta täytyy sanoa, että odotin, että olis jotenkin paikaltaan kiihdytys tuntunut selässä jotenkin enemmän, 0-100kmh kun kuitenkin luvataan 5,6s.

Kaikenkaikkiaan hyvä kompromissi, jos pitää olla vain yksi auto, jolla hoitaa sporttiajot, perheajot, matka-ajot yms. Moottorin pitäisi olla taloudellinen yms. Kuitenkin auto niin hyvin tehty, että nopeus näkyy lähinnä mittarista, joka vähän syö fiilistä. Pitäisi ajaa todella lujaa, että olisi mielenkiintoista. Toki kun kapealla tiellä luukutti, niin oli ihan hauskaakin. Hyvä auto, mutta odotin enemmän.

Audi A7 biturbo

Ulkonäkö: Upea, sanokaa mitä sanotte. Kyllä tämä erottuu joukosta, on tyylikäs, mutta ei kuitenkaan väkisin huomiota kerjäävä.

Sitätilat: Minunlaisille pätkille autossa loistavasti tilaa, mutta takapenkillä voi 190cm heppu olla ahtaalla. Jalkatilaa sen sijaan on kyllä vaikka kuinka. Takakontti on valtava, toki matala. Auto oli hyvin varusteltu ja sisältä henki samanlainen arvokkuus kuin ulkoakin. Tässä nyt oli sitä premiumia. Tykkäsin.

Ajo: Ensimmäinen asia oli soundit. Ei olisi kiisseliksi uskonut, hienoin diesel soundi mitä olen kuullut. Eri moodeilla (dynamic, comfort, eco yms) auton sai sopivaksi motarille, mutka-ajoon ja mukulatiellä. Kuskin penkiltä ei myöskään tuntunut mitenkään isolta. Voimaa oli todella hyvin, vaihteisto toimi hienosti yms.

Kaikenkaikkiaan tästä autosta on kyllä vaikea sanoa mitään muuta negatiivista kuin hinta (ja koiraihmisellä ne takakonttitilat, mutta se nyt ei ole tämmöisen auton vika).Mahtava auto pitkille matkoille ja välillä pystyy huvittelmaan, jos siltä tuntuu. Ottaisin :-D

phnts
Viestit: 202
Liittynyt: 15 Tammi 2011, 13:30

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja phnts »

Ford Mustang V6 2012 - 2100 mailia, 10 päivää

Jenkkilän itäisellä rannikolla moottoriteitä, pienempiä teitä, mutkia, mäkiä, Manhattanin iltapäiväruuhka ja yksi ainoa 30min matelu moottoritiellä koko matkan aikana tuli vastaan Massachusettsin puolella lähellä Springfieldiä.

Viides kertaa tuolla mantereella, mutta ensimmäistä kertaa itse ratin takana. Kyllä se maa on tehty vain ja ainoastan autoliikenteen ympärille. Lentoliikenne toki isossa roolissa, mutta ensin täytyy ajaa autolla sinne lentokentälle.

Mustang on poniautojen sukua. 1600kg omamassa ei enää ole hirvittävän suuri ja tuo 300hp V6 kuljettaa autoa varsin mukavasti. Pari sataa kiloa pois, niin puhutaan jo mukavista lukemista. Jopa yllättävää kiihtyvyyden tunnetta voi aistia kuusipykäläisellä automaatilla. Tässä kohtaa huomaa, että jenkkilaatikoissakin on kehitystä tapahtunut. Luvattu 6s sataseen pitää varmasti paikkaansa. Kone kuulostaa jenkkilaitteeksi korkeaviritteiseltä... silloin kun se kuuluu. Pintakaasulla vauhtia 55mph ja kierroksia taulussa 1000, eikä matkustamoon kuulu juuri mitään ulkomaailmasta. Yli 4000rpm ponilauma karkaa pihalle melko korkeataajuuksisen äänen saattelemana. V8 koneella äänipuoli on luultavimmin selvästi matalammalla tasolla.

Auto on erinomaisen mukava sohva suoralla tiellä. Nahkajakkarasta löytyy hyvin säätöjä. Alusta toimii normaalissa ajossa. Jämympää alustapakettia voi tilata tehtaalta ja sellainen olisi jossain kohtaa tarpeen. Ohjauksessa on jotain tuntumaa, mutta liika tehostus sielläkin tuntuu. Motareiden tiukimmissa rampeissa meinasi perä luistaa alta hitaahkossakin vauhdissa. Michelinin halpiskumit vuokraamon autossa luulisi olevan syypäänä tähän. Auton ulkomuoto antaa olettaa muuta, mutta varsin "perheautomainen" väline tuollainen uusi V6 Mustang kuitenkin on. Eihän ne poniautot aikanaan mitään varsinaisia urheiluautoja olleetkaan. Isompi kone vain keulalla ja koppa mallia coupe.

Keskikulutus reissulla 8l/100km! Tuon kokoinen laitos kohtuullisin tehoin 6-pykäläisellä automaatilla. Joutui moneen kertaa tarkistamaan bensakuitit ja laskemaan mitä se mpg olikaan. Mustangia kuitenkin käskettiin välillä ihan huolella valoista ja sadoilta stop-merkeitä eteenpäin. Valtaosa ajosta oli kuitenkin moottoritietä cruise päällä.

Kokonaisuutena auto oli positiivinen yllätys. Hankintahinta Suomessa on järjetön ominaisuuksiin nähden. Jos asuisi jenkkilässä voisi jopa harkita omistavansa. Seuraavalle reissulle vuokrataan sitten se GT V8.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja willez »

Tänään kävin koittamassa 159 2.2 jts 2007 mielenkiinnon vuoksi.

Auto tuntuu 156sen jälkeen paljon suuremmalta kaikin puolin. Myös reilusti vakaampi käytös , jotenkin jykevämpi olemus. Ohjaus on edelleen tarkka ja ulkoota ja sisältäpäin h**vetin komee ! Keula on todella aggressiivisen näköinen.

Ajossa on kuitenkin paljon enemmän saksalaista tunnelmaa kun edeltäjässä , lämpömittari kipuaa heti 90C* ja pysyy siellä tasaisena , ei nitise ollenkaan ja vaihdekepin tuntuma on jämäkkä , vaikka mittarissa n.190tkm. Moottori vetää tasaisesti alhaalta ylös , ei "tehopiikkiä" , joskin about 5000rpm jälkeen hiukan rääkäisee. Yllättävän ripeästi kiihtyy , vaikka kärry omapaino on likemmäs 1600kg !

1.9jts on varmasti liian heppoinen tähän massaan...

Alfamaisuus on hieman hävinnyt , luonnetta ei ole enää hirveesti. Ainut mikä pelastaa on tuo tarkempi ohjaus kun passatissa.

Kytkin on tosi kevyt ja helppo käyttää (on tosin ehjässä 156sessakin) . Yksi juttu tosin jäi "ärsyttämään" , eli liikkeellelähdöissä käyttää kaasu-kytkin yhdistelmää 156 tyyliin , tuntuu että tukehtuu hieman ja sitten ampaisee liikkeelle hiukan sutien. En saanut tasaista lähtöä kertaakaan koeajon aikana.

Maantiellä kulkee kuin juna ja kerää katseita. Tässähän olisi käyttöauto ainesta , hiukan kauniimpaa sillaista.

Halvimman saa jo alle 10k€ jotenka mietitään josko ostais toisen alfan taloon ! Vaikka kyllä tuolla vanhallakin pärjäis ihan hyvin :-D

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja puuha »

Tätäkö kävit ajamassa!

Http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/5227250" onclick="window.open(this.href);return false;

Kerros mitä vikaa yksilössä on kun se ei kelpaa kellekkään, ei pitäis olla hinnasta kiinni.
Onko isot remontit tehty?
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja willez »

puuha kirjoitti:Tätäkö kävit ajamassa!

Http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/5227250" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Kerros mitä vikaa yksilössä on kun se ei kelpaa kellekkään, ei pitäis olla hinnasta kiinni.
Onko isot remontit tehty?
Juu,juuri tuota. Kaikki näyttäis olevan kunnossa ja kaikki toimii. Olis kyllä houkutteleva hinta :-D

Ei hirveesti häpiä uutta , tosin silikoonia vedetty kunnolla :)

Vastaa Viestiin