Sekalainen koeajoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Hjuundai Sonaatti 2,4 vm. 2006, ajettu n. 120tkm.

Ajoin tuollaisella kulkineella pari muutaman kymmenen kilometrin lenkkiä tässä reilu viikko sitten. En odottanut mitään, enkä kyllä mitään saanutkaan. Auto on juuri niin hajuton ja mauton kuin odottaa saattoikin. Siis hyvässä ja pahassa. Moottori on kokoisekseen yllättävän hengetön. Täysin tunnottoman kytkimen ja pienillä kierroksilla äänettömän moottorin edesauttamana onnistuin pari kertaa jopa sammuttamaan koneen liikkeelle lähtiessä. Alavääntöä siinä ei ole normaalia kaksilitraista enempää, eikä moottori erityisesti riemastu myöskään kovemmilla kierroksilla.

Ulkoa päin auto näyttää jollain tapaa jopa hyvältä; Turha kikkailu loistaa poissaololtaan ja auto näyttää tarkoituksenmukaisen selkeältä. Sisällä ollaan taas sitten liiankin turvallisilla linjoilla. Vaalea muovi ja perustason varustelu (johon toki kuuluu kaikki nykyajan vakiokamat ilmastointeineen ja sähkölaseineen) ei juurikaan herätä intohimoja. Kuskin penkki ei tarjoa juuri minkäänlaista reisitukea. Minun pituisen (n. 180) on hieman vaikea löytää levollista ajoasentoa nimenomaan siinä suhteessa, että jalat saisivat olla rennosti. Auto etenee kohtuullisen vakaasti moottoritiellä ja jousitus nielee epätasaisuudet tyydyttävästi. Mitään varsinaista "ison auton tuntua" ei kuitenkaan ole aistittavissa.

Luulin ensin, että autossa on erittäin huonot renkaat, mutta melkein uudethan ne näkyi olevan. Siitä huolimatta hieman pehmenneellä pihalla lumessa eteneminen oli käsittämättömän vaikeata, jos sitä vertaa esim. 156:een. Jumiin jääminen oli hyvin lähellä, vaikkei pehmeätä lunta ollut kuin viitisen senttiä.

Tästä autosta ei jäänyt yhtään mitään tunteita pinnalle. Varmaankin se täyttää tehtävänsä tilavana (valtava peräkontti) ja toimivana perheautona, mutta en keksi yhtään syytä miksi itselleni sellaista ostaisin.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja DaViega »

http://www.laakkonen.fi/auto/HOZ-934/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Note... Tähän pätee sitte joka ikinen japanilaiskäyttiksen stereotyyppi, tämä kuitenkin näyttää pakulta, muuten hukkuisi kaikkien hatchbackien sekaan että humahtaa.
Ensimmäiset havainnot kuskin penkillä on 1) nappuloita on tosi vähän 2) Ne kuitenkin tuntuvat jämäköiltä 3) aina siihen asti kun kosket radioon, äänen säätönapit muotoiltu oudosti, kun yrität säätää lisää völyymiä, painat 2 muuta nappia - käytän täten radion säätimiä ratista käsin. Kun sitten rupeaa kuskin penkillä tunnistelemaan, mitä hanurin alla tapahtuu, huomaa penkin olevan liian ylhäällä... Laskisin, jos voisi :crazyeyes: :? en vain väkisinkään löydä vipua jolla se tehdään, en vaikka hyppään penkiltä pois - toinen asia joka on tuolissa pielessä, on liian lyhyt istuin osa ja sivuttaistuen puute. Takaistuinta vaivaa samat ongelmat, vaikka onkin hiukan parempi, kuin päälle päin voisi luulla

dynamiikka yks'nelosen vaparin kohdalla vieras sana,koko kierrosalue vedetään (lopulta) läpi tasaisen hitaasti ilman tehon tunnetta. Puhti riittää 1 henkilön ja kesärenkaiden lastilla vielä jokseenkin taajamassa, mutta ohituksiin ei uskaltaisi lähteä, profiilia katsoessa, en usko, että tästä olisi maantielle yleensäkkään. Renkaat onniksi mahtuvat hutlariin, kaiken huippu olisi jos tuossa perberissä ei olisi tilaa omille renkaille.

Konepellin alla vallitsee myöskin kovin japanilainen tunnelma, tilaa on ja kaikki huolto kohteet on sopivan käsillä, tuskin sinne mitään ihmeitä tarvitsee ruveta rempaamaan, näin tylsä auto ei voi sietää vikoja.

Tähän asti ei ole ollut yhtään hauskaa, onneksi edellisestä omistajasta paljastui huoltokirjasta jotain: 1. aukeama huutaa tyhjyyttään, toisella aukeamalla on vapisevin käsin kirjattu päivämäärä, sanat "Moottoriöljyn vaihto mopil 1-5-50" (huom! ei typoa!). saattoi siinä olla takuuta jäljellä, mutta ei enään, ainakaan moottorin osalta...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
palkus
Viestit: 5475
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja palkus »

DaViega kirjoitti: "Moottoriöljyn vaihto mopil 1-5-50"
:lol:

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jakke »

^Naapurilla on tuollainen Note. Yhtenä päivänä eukkoseni oli kuskannut naapurin isäntää kaupoilta kotiin, jolloin isäntä oli ihmetellyt, että "Onpas Alfa todella hiljainen tuohon meidän Nissaniin verrattuna". :?
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Jakke kirjoitti:Luulin ensin, että autossa on erittäin huonot renkaat, mutta melkein uudethan ne näkyi olevan. Siitä huolimatta hieman pehmenneellä pihalla lumessa eteneminen oli käsittämättömän vaikeata, jos sitä vertaa esim. 156:een.
Saman ovat sitten saaneet perimässä siirtymään myös uuteen i40:seen. Vanhemmilla tuollainen 2 litran bensavapari automaattilootalla ja liukkaasta risteykestä liikkeelle pääsy on kyllä eräänlainen haaste. Mitään tuntoa ja tietoa eturenkaista ei saa ja alkuun luulinkin, että automaatti vain luistaa, mutta kyllä ne oli renkaat, jotka pitoa etsivät auton siinä kuitenkaan auttamatta.

Muuten noita mainitsemiasi Sonaatin tylsyyksiä on tuohon uuteen saatu huomattavasti piristettyä. Penkkikin on ihan istumakelpoinen, kunhan ensin hyväksyy rentoon takakenolepoon jäävän ajoasennon. Itselle luontevampaa ryhdikästä asentoa siitä on turha etsiä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eikös se Note ole omaa sukua Renault Scénic II? Minä kun olisin luonnehtinut tuota ennemminkin tyypillisen ranskalaiseksi, sen verran paljon painoarvoa on laitettu äänieristykseen ja matkustusmukavuuteen ja vastaavasti vähän sisustan viimeistelyyn ja materiaaleihin. Innovatiivisissa tilaratkaisuissakin olin näkevinäni jotain ranskalaista, samoin kuin perussetistä poikkeavassa lämppärin säädinten ja muiden nippeleiden muotoilussa.

Radion nappulat ovat surkeat, onneksi ratin takana olevat ohjainkäikäleet toimivat hyvin. Penkeissä ei ole sivutukea ja mitoitus on muutenkin pienenpuoleinen, mutta autoon on helppo nousta, istuma-asento on luonteva ja autosta näkee ulos paljon normi häkspäkkiä paremmin.

Mamman Kernaultissa on ykskutonen kattila ja se tuntuu jo ihan riittävän halvaantuneelta, 1.4 mahtaa olla huikea kokemus.

En tiedä onko Noten äänieristyksessä tinkaistu Renapulttiin nähden mutta ainakin meidän Kenikki on huomattavan paljon hiljaisempi kuin samanikäinen farkku-156. Onkohan sillä Jaken naapurilla pyöränlaakerit tikissä?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Note taitaa olla enemmän omaa sukua Micra.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Jos Notella on jotain tekemistä rellun kanssa, niin kai sitten vertailukelpoiseksi käy myös tuo '06 207? Nimittäin se EI ole hiljainen. Ei ole äänieristystä. Ovetkin on yhdellä vaivasella tiivisteellä, jonka ansiosta oven ja helman väliin pääsee kurapska juoksemaan motarilla etenkin näillä keleillä totaalisen estymättömästi. Tietenkin niin, että se pääsee sinne väliin muttei pois....

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Note pohjaa Modukseen (nyt sitten kaikki googleen... :lol: ). sisustassa tulee todellakin mieleen Almera, ennen kuin modus, tai muut rellut alustassa oli sitten rellun näköistä tukivartta. Alusta ei ollut ihan niin japanilainen tuntemuksiltaan, vaan siinä oli jotain pehmeyttä, mutta ei se tuota autoa pelasta :roll:

Ääni eristyksistä en sano mitään, ellei ole huminaa tai muuta epämääräistä ääntä niin harvemmin noteeraan :silly:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kappas, seison korjattuna. Jotenkin ajattelin että suunnilleen saman kokoluokan konsernitöttötö olisi puskureita ja valoja lukuunottamatta sama kärry mutta eipäs olekaan. Muotoilussa on kyllä samoja piirteitä kuten takaoven takana olevan sivuikkunan muoto mutta tarkemmin katsottuna mikään peltiosa ei taida käydä päikseen. Konttorin puolella on kyllä samoja nippeleitä mutta niin kai muissakin konserniautoissa tuppaan olemaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Notea tuli kanssa testattua syksyllä pari päivää, kun oli 156 jakohihnan vaihdossa. Pirteemmältä se tuntu, kuin entinen97 1,6 primerani (tai no on se vieläkin, odottamassa inspistä pakoputken korjaukseen) . Oli myös alfaa mukavampi ajaa täynnä reikiä olevaa öljysoratietä. Vaihdellatikon tuntumasta en tykännyt, jäi aina vaihtaessa olo, että menikös se vaihde nyt kunnolla silmään. Moottori kuului yllättävän paljon kiihdyttäessä sisään, sitä 1,4:sta olisi mieluummin kuulemati. Vakionopeudensäätimestä tykkäsin. Ei tarvinnut käsikopelolla käyttää, kuten tossa alfassani ja näki mittaristosta digitaalisena numerona asetetun nopeuden.

Lisätääs vielä. Mollukkamaiset etulamput, näyttävät ennemmin hölmöiltä, eikä hauskoilta kuten Jukessa.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Tulipa koepolkaistua Renault Clio TCe 90 Dynamique vm. 2013. Auton lanseerausväri (metallinhohtopunainen) on kyllä kiva väri autoon. Clio on ulkoisesti paras Renu sitten Laguna Coupén ja hyvinkin viehättävä. Sisällä tietenkin hinta näkyy, vaan ei mitenkään pahasti. Tuossa malliston huipussa on 7" multimedia-navi-systemi kosketusnäytöllä ja ihan mukavasti istuu kokonaisuuteen. Iso miinus kuitenkiin se, että musiikki pitää tuoda autoon blue toothilla/usb-tikulla tai sitten jostain muualta aux-liitäntään, cd-soitinta ei ole. Istuin tuntui hyvältä, vaikkei perussäätöjä enempää ole. Nahkapintainen ratti tuntui hyvältä, vaikka vähän sellainen "hetken huuma" se on, muovikoristetta alareunassa jne. Jotkut säätönappulat tuntui myös aika edullisilta, joskin herkkätoimisilta. Säätövarat hyvät ja ratti oikealla paikalla. Näkyvyys eteen vähän kärsi kun on sadetunnistimen boksi peilin ohessa "keskellä" tuulilasia.

Autossa siis 0.9 3-pyttyinen turbobensa (90hp). Kuten Fiat/Alfa1.3 Multijetissä, niin liikkeelle lähdettäessä sai vähän odotella että tapahtuu, mutta sen jälkeen meno maistui. Asiaa auttaa kun auto painaa tasan tonnin. Ahtimen hönkiessä mukana olisi voinut kuvitella ajavansa 1.6 litraista tavallista konetta - tosin näissä perinnemoottoreissa teho tulee lineaarisesti, tuossa jotenkin ryyneinä ja portaittain. Kolmipyttyisen ääneen saa totutella, vaikka Smartin urheiluautofiiliksiin tuolla ei päästäkään. Liekö ahdin kun vie ne äänet.. Tuon jälkeen heräsi välittömästi halu kokeilla Fiatin 0.9 litraista kakspyttyistä turboa, sen ääniä kun on kehttu. Autossa oli kitkat alla, joten meteli pysyi siedettävänä - nastat varmaan ropisee niin ettei ole iljetty alle laittaa. Ajolleen tosi hyvä, pieneksi autoksi suuntavaa ja mukava jousitus. Ohjaus hyvä tuollaiseksi sähkötehosteiseksi.

Kerrassaan luonteva ja helppo auto, auto on minusta houkuttelevin pikkuauto jota olen ajanut. Kumma on jollei ranskalaismerkki saa uusia kannattajia. Ostaisin jos vain voisin. Vaimon mielestä ei silti tartte kuulemma ostaa...

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Smacket »

^ Hyvä pätkä, käytävä myös lähiaikoina tyypittämässä. Isukki tuosta onkin hehkuttanut jo tovin, täytyy ottaa koeajolle mukaan :)
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja quppe »

Sijaisautona Skoda Octavia 2.0FSI -05 (13500€ myynnissä), kun oma auto meni tutkintaan heti seuraavana päivänä :-D

Ennakko luulot Skodaa kohtaan ovat olleet epäilevät ja että auto on tylsä. Punaisena auto näyttää ihan palomestarin autolta ja ei paras väri tähän koriin. Sisältä tilat ovat asialliset ja pelkistetyt "tylsän harmaat". Auton kohde ikäryhmää voi arvuutella jo kun edestä löytyy kahdet silmälasi lokerot ;) muki telineitäkin 4 edessä.

Ajoltaan Skoda ei ole niin huono kun olisin voinut kuvitella, mutta ei kyllä pärjää alfalle. Hieman tunnoton ja fiilis mutkissa puuttuu. Moottori lähtee vääntämään mukavasti alhaalta ja tuntuu yllättävän pirteeltä, mutta kuminauhamaiselta. Myös kytkin ja vaihteisto tuntui helpolta jo heti alkuun :roll: Sisämelu myös melko kovaa (varmaan johtuu nastoista), mutta popit tuntuu tehokkaammalta kun 159:n boset :o Tosin tuon lyhyen ajon aikana en alfasta katsonut asetuksia.

Positiivinen yllätys mutta odotan innolla omaa Alfaa takaisin. Tuon ekan päivän Check Enginen jälkeen on sellainen tunne ocsun kanssa että olisi luotettavampi, vaikkakin alfasta jo tutut narinat kuuluu edestä. :mrgreen: Mutta se ei ole minun juttuni, mutta nyt ymmärrän askeleen enemmän Skoda kuskeja :)

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^niin, Skoda on varmasti hyvä auto, mutta ihan h*lvetin tylsä... :puppydogeyes:
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Mukava, ihan hyvä ajaa. Mutta tylsääkin tylsempi, eli samoilla linjoilla ollaan tuosta... Tilaahan siinä on vaikka koko suvulle. Sen sijaan tuo Bose Alfassa on saanut about pelkästään negatiivista, ilman jakosuodinta "kelvoton" ja senkin kanssa "vaan OK". Täälläkin muutama ketju aiheesta.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Joo 4 renkaat takaluukussa, mutta lisäksi vielä mahtuisi pari ostoskassia pohjalle ja näkösuoja päälle.. Vähän pisti naurattaa, kun olin tyhjentäny 159:n vanteet ja muistin kuinka ahtaasti ne oli takakontissa.. Joo täytyy pistää kaikki bassot ja diskantit pois niin ei sitten harmita niin paljoa :)

^^ Jep, olin tänä aamuna ihan varma että loota starttaa vaikka oli pakkasessa ja myrskyssä seissy yön. Starttasihan se kuin palmun alta.. Ja muutenki : D

Muutama kaveri kehuskellu skodaakin ja faijakin tykkäsi jostain syystä.. Olisi pitänyt ostaa tälläinen ja kuulema varmasti nopeampi kuin alfa :lol:

Mutta saa nähdä miltä tuntuu hyppää pari vuotta nuorempaan Alfa kaunottareen, kun 60 kilometriä sillä pääsin huristelemaan vaan. Jos ei mitään isompaa ilmene sitten autosta.. Nyt puhun mielestäni liian kehuvaan malliin skodasta, niin parempi lopettaa ennen kuin itseänikin alkaa pelottaa ja VAGarenalle laitettu tunnukset vetämään :lol:

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

VW Up! 2013 1.0 75hp white up-varustein.

Tässäpä vuoden jokeri ja yllätys! :shock: aiemmin kokeiltu Renault Clio tuntui hyvältä omassa luokassaan, ja tää kirppu pesee sen mennen tullen. Up!:n plussat: 1) kiva ohjaus, kevyt mutta tunnokas, 2) ohjaamossa kaikki kohdallaan, kaikki tuntuu laadukkaalta, instrumentit selkeät (ei tylsät kuitenkaan) ja paikoillaan, istuin hyväntuntuinen ja tukeva, 3) ajossa odottamattoman hiljainen (no, kitkat auttaa), tukeva ja sitä ison auton fiilistä isosti, 4) kolmipyttyinen moottori vie sen minkä tarttee, on joustava ja ihan progressiivisesti tehoa tuottava, 5) tilaa on melkein enemmän kuin tartteekaan ja 6) vaihteisto on kevyt, täsmällinen ja helppokäyttöinen huutaen suorastaan vaihtoja. Miinukset lähinnä nelipaikkaisuudesta ja oikean automaatin/dsg:n puutteesta. Joku asg:ksi nimetty robottivaihteisto ei liene riittävän laadukas korvike.

Ajokokemuksena herkkä ja hauska, mutta samalla asialllinen. Joku smart fortwo on kyllä hauska, mutta jo koeajolla iskee epävarmuus onko siitä oikeaksi autoksi vuoden ympäri. Tai joku Toyota IQ tuntuu vaan huonolta; ei ole hauska, ei ole kivannäköinen, ei ole hyvä tai edes hauska ajaa. Siinä porukassa tää Up! on 20 vuotta edellä. Oma Volvo tuntui valtamerilaivalta, hitaalta ja raskaalta. Ja siinä on ruori, jolla laivaa ohjataan.

Koko komeudella hintaa 13700-17900 haarukassa, mikä on auton ominaisuuksiin nähden vähäinen summa. Toki tuolla yläpään hinnalla saa isomman (pikku-)auton, joka nyt ei ajossa ole sen parempi (vaikka Polon, mutta sen ostaakseen pitää varmaan käyttää uudestaan vaippoja). Mutta joku kolmiovinen 75 hepoinen 14500 eurolla on hyvä diili minusta. Moni tietää, että Skoda Citigo ja Seat Mii on sama auto kuin tämä, mutta kas kummaa ei ne ole niin viehättäviä kuin tämä. Värisovitukset on VW:ssä kivat, ja Seatissa uskoo sokean valinneen väritykset, Skoda on vaan harmaa jne. Aina joutuu jostain tinkimään että se 1000-2000 euroa on lähtöhinnassa eroa. Epäilemättä jälleenmyyntiarvossa ottaa takkiin valitsemalla sen latinovaihtoehdon..

Tämä on kuin Fiat 500 laatuosista koottuna, ja ja päinvastoin kuin italialaisilla auto on tarjolla saksalaiseen tyyliin järki edellä -ratkaisu. Ehkä se tunne tulee sitten jälkikäteen, kun vasta kokee miten hyvä se olikaan, eikä toisin päin, kuten monasti italialaisilla...? :wink:

Paikalla
Avatar
Jiitee
Viestit: 4361
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ Eikös nuo pikkuiset olleet Startin testissä tässä äskettäin ? Pari asiaa, jotka sotivat yleiskäytössä itselläni pikkuautoja vastaan:

1) pienet massat -> alakynnessä törmäystilanteessa vastaavasti turvavarustellun isomman auton kanssa 2) Suomessa pitkät etäisyydet ( ajosuorite tällä hetkellä itselläni kahdella autolla yhteensä n. 35 tkm vuodessa ) 3) Nastarenkaat melkein must edelleen maaseudulla ja syrjäteillä ajettaessa ( 1/3 omasta ajosta tätä ) --> rengasmelut kuitenkin isommat pienillä kuin esim. käytetyillä keskikokoisilla.
Em. seikkojen takia omat käyttöautot tulevat olemaan isolla todennäköisyydellä edellenkin n. pari vuotta vanhoja keskikokoisia - isoja henkilöautoja huolimatta veromuotoisten käyttömaksujen kalleudesta niillä.

Hyviä autoja hintaisekseen kaikki nuo edellä mainitut, tosin Toyotan IQ on IHAN kaupunkiautoksi suunniteltukin ( karsea rengasmelu nastoilla - olen kokeillut ), en laskisi sitä samaan sarjaan VW:n kanssa.

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Jiitee kirjoitti:^ Eikös nuo pikkuiset olleet Startin testissä tässä äskettäin ? Pari asiaa, jotka sotivat yleiskäytössä itselläni pikkuautoja vastaan:

2) Suomessa pitkät etäisyydet ( ajosuorite tällä hetkellä itselläni kahdella autolla yhteensä n. 35 tkm vuodessa )
Kyllä nykyisillä pikkuautoilla ajaa ihan helposti pitkääkin matkaa. Ajoin itse Unollakin aikoinaan kerran 5000km kolmeen viikkoon ilman tunnetta siitä, että auto olis jotenkin liian pieni sellaiseen ja lienevät pikkuautotkin niistä ajoista (-95) hieman kehittyneet? :lol:
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Albertolli
Viestit: 4205
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

^Omasta mielestäni -91 isolohko (1,4 ruisku) Uno oli miellyttävämpi kuin Aygo...
Unon madalluksesta ja jäykemmistä iskareista huolimatta ei ollut läheskään yhtä pintakova kuin juugo, mutta meni mutkaan paljon paremmin.

EDIT: Tosin eihän se Aygo edes ole niin pieni vaan jo seuraavassa luokassa jos noita uppeja ja muita nykyisiä pikkukippoja ajattelee.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja quppe »

quppe kirjoitti:Sijaisautona Skoda Octavia 2.0FSI -05 (13500€ myynnissä), kun oma auto meni tutkintaan heti seuraavana päivänä :-D

Ennakko luulot Skodaa kohtaan ovat olleet epäilevät ja että auto on tylsä. Punaisena auto näyttää ihan palomestarin autolta ja ei paras väri tähän koriin. Sisältä tilat ovat asialliset ja pelkistetyt "tylsän harmaat". Auton kohde ikäryhmää voi arvuutella jo kun edestä löytyy kahdet silmälasi lokerot ;) muki telineitäkin 4 edessä.

Ajoltaan Skoda ei ole niin huono kun olisin voinut kuvitella, mutta ei kyllä pärjää alfalle. Hieman tunnoton ja fiilis mutkissa puuttuu. Moottori lähtee vääntämään mukavasti alhaalta ja tuntuu yllättävän pirteeltä, mutta kuminauhamaiselta. Myös kytkin ja vaihteisto tuntui helpolta jo heti alkuun :roll: Sisämelu myös melko kovaa (varmaan johtuu nastoista), mutta popit tuntuu tehokkaammalta kun 159:n boset :o Tosin tuon lyhyen ajon aikana en alfasta katsonut asetuksia.

Positiivinen yllätys mutta odotan innolla omaa Alfaa takaisin. Tuon ekan päivän Check Enginen jälkeen on sellainen tunne ocsun kanssa että olisi luotettavampi, vaikkakin alfasta jo tutut narinat kuuluu edestä. :mrgreen: Mutta se ei ole minun juttuni, mutta nyt ymmärrän askeleen enemmän Skoda kuskeja :)
No nyt on ajeltu jo tästä raportista eteen päin parisen viikkoa.. Skodan voisin ajaa jo suohon :mrgreen:

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Peugeot 208, joku 3 pyttynen bensa.

Näyttää kivalta. täysin epäonnistunnut voimalinja. erikoinen ratti, tuntuu mikroautolta. mittariston alareunat jää piiloon. muuten aikas lailla ranskalaisen tyylikäs. alusta ei yllätä hyvässä eikä pahassa.

Lyhyesti virsi kaunis. eipä ollu kunnon koe ajokaan
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Joskus viime syksynä mainitsin naispuolisen kaverin auton etsinnästä ja Chrysler Neonia oli miettinyt. Sellaisenhan tämä neiti silloin osti ja tänään ko. laitteella "sain" ajaa. Kyllä sillä eteenpäin pääsi ja pari kertaa taaksekin, mutta ei muuten säväyttänyt. Toisaalta ei kuitenkaan sen hirveämpi, kuin saman ikäluokan corolla tms., mutta paras puoli siinä on, ettei se kuulemma maksanut kuin 500€ ja siihen rahaan nähden sillä yksinhuoltajaäiti kummasti lasten kanssa kulkee töihin ja kauppaan. En omaksi ostaisi, mutta traumojakaan ei jäänyt.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Polforea
Viestit: 11268
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Subaru Forester diesel (2.0? Jotain 150hv luokkaa noissa lie).

Sähkösäätöiseltä nahkajakkaralta löytää asennon helposti, joten ei muuta kuin pakki päälle ja ruudusta pois. Kas! Radion näytölle pölähtikin peruutuskameran kuva, siistiä ja kätevää. Valot näyttävät olevan xenonit ja puhtaassa ja tuoreahkossa autossa hyväkuntoiset. Ei muuta kuin tien päälle. Ajokorkeuden vastatessa keskimääräistä suomalaista kerrostaloa on ajaessa väkisinkin hieman maasturimainen tunnelma, mutta ei anneta sen häiritä. Bokserikoneen ääni on hassu mutta hauska. Auto tuntuu selkeästi 159:iä notkeammalta ja pienessä vauhdissa jopa yllättävän näppärältä ja ketterältä. Vaihteisto toimii tarkasti ja mukavasti. Pienen sompailun jälkeen keulan eteen löytyy moottoritie, jonka ramppi on pimeänä. Oho, tässähän on ihan kaukovalotkin - hyväksyn siis näkymälaitteiston laadun. Kauaa niitä ei tosin saa käyttää, kun motarilta löytyy kuin löytyykin muutakin liikennettä. Joten ei muuta kuin baanalle kokemusta keräämään. Sisusta ei nitise eikä särise, mutta ajomelu alkaa käydä häiritsevän kovaksi n. 180km/h tienoossa ja siinä 185-190km/h välillä auton alustan vakaus alkaa hieman kärsiä. Tuo ei sinänsä haittaa, kun pitkälläkään polkemisella vauhtia ei kerry kuin 192km/h. Mittarissa seisoo karvan päälle 200, eli GPS:ään verrattuna mittariheitto on 5% luokkaa - ei mitenkään häiritsevästi. Ajotuntuma on jotenkin ristiriitainen. Tiukkana matala-autojen ystävänä ajokorkeus tuntuu edelleen maasturimaiselta, mutta ajovakavuus on kovassakin vauhdissa melko jees. Paitsi kun sivulta tuleva tuulenpuuska heilauttaa autoa, tällaisilta efekteiltä matala-autolla säästyy aika hyvin. Myös A6:n kaarteet Sinsheimin kohdalla tuntuvat tiukemmilta kuin lähes koskaan aiemmin. Lähes, koska MB A118CDI oli 30-40km/h hitaammalla vauhdilla samassa kohtaa pirusti kiikkerämpi.

Summa summarum: Laiska ja mulle turhan korkea, mutta teknisesti tuntuisi olevan ihan jees ja varsin positiivinen yllätys. Jos malli kiinnostaa, annan lyhyen kokemukseni perusteella puoltavan mielipiteen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Paikalla
Avatar
Jiitee
Viestit: 4361
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Forester-nimikin viittaa malliin, joka viihtyy huonommakin tiellä. Peukut myös täältä Foresterille.
Eikös Subarua joskus ole sanottukin Japanin Alfaksi ? Erikoisempia merkkejä molemmat, mutta boxereita ei liene 145-mallin jälkeen
Alfalla ollut ?

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja quppe »

Parikin koeajoa tullut tässä tehtyä:

Sijaisautona on tällä hetkellä VW passat 1.8tsi aut. -08

Ulkonäöltään passatti ei silmiä paljao hivele, mutta mustana ja kromi listoin paras tähän autoon. Ajettavuus on myöskin ihan hyvää (ei tunteita nosta) ja kiihtyvyys tomaatin takia kuminauhamaista ja ripeähköä. Myös moottori kurnuttaa hieman sporttisesti jopa :) Tosin välillä tuntuu että laatikko on hieman hidas käskyjä ottamaan (ei DSG ) ja vaihtaa turhaan pienemmälle. Penkit on leveät ja mukavat ja tuntuu että olisi suunnattu jenkki markkinoille. (mahtuisi 1,5 minua helposti istumaan). Vikojakin on kyseisessä yksilössä muutamat. penkin lämmitin lämpee erittäin hitaasti ja takalasin lämmitin myös. Tuntuu ettei edes toimisi, mutta kyllä 15 min jälkeen siellä jonkunlaiset raidat on takalasissa. Samaten avaimesta ei toimi takaoven aukaseminen. Sisätilat ovat hieman "lentokone" ohjaamo maiset ja pyöreineen mittaristoineen jopa muistuttaa vähän italia styleä. konsoli värien yhdistelmä kylläkin hieman ihmetyttää kun on Sininen ja punainen. Muutenhan autossa on melkeimpä kaikki herkut mitä mieleen tulee mm. taka ja etu tutkaa, laaja ajotietokone yms yms.

keskikulutus on ollut 9.6litraa, joten melkosta seka-ajoon ja merkkiin nähden.

MB SLK 350

Pika tyypit tuli otettua kun olin tuollaista testaamassa. Ulkonäkö ei paljoa puhuttanut hopeisissa maaleissa ja sisältä tunnelma oli kun olisi mihinkin perhe autoon istunut. Samaten ohjaustuntuma oli kuin perheautosta, joka taas johti siihen ettei edes halunnut paljoa kaasua painaa vaikka pellin alla oli kai jotain 270 heppaa.. Taitaa olla nopein auto mitä olen ajanut, mutta myös suurin pettymys :D ( 5,5 s satasee ) Mersun osakkeet kyllä ropisi pois melkoisesti omalta ostalta, kun teki mieli vain palauttaa mahdollisimman nopeasti takaisin liikkeeseen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Alfa huollossa ja sijaisena toimii '04 Audi A6 3.2 quattro automaatti.

Tähän mennessä: näyttää massiiviselta, tuntuu massiiviselta ja käyttäytyy kuin massiivinen auto. Sen sijaan pellin alla on yllättävän säyseä, mutta jotenkin "ihan jees" moottori. Äänenvaimennusmattoa on selvästi käytetty, kun niin hiljaa ulkopuolinen melu kabiiniin tunkeutuu. Varustelua on riittävästi - liikaakin, omaan makuuni... mm. sähköiset penkinsäädöt ja muuta mukavaa. Automaagi toimii yllättävänkin hyvin, mutta hiemankin ripeämmässä kiihdytyksessä vaihtaminen töksähtää ja pahasti. Joskus tomaatti tuntuu arpovan, että nostetaanko vaihdetta vaiko ei.
Kuitenkin, ihan kiva sijaisautoksi, vaikkei omistamisen haluja nostata. Kabiini on saksalaisittain yksinkertaisen pelkistetty, jopa hieman ankea. Penkeissä on huomattava sivuttaistuki, toisaalta ne ovat myös juuri sen verran leveät että edes meikäpoikasen "kalja"mahan kanssa ei tee tiukkaa. Kulkee kivasti ja sopivan eleettömästi moottoritievauhtia, eikä kulutakaan ihan hirveitä: kylmältä lähdettäessä alussa n. 13l/100, mutta tipahti motaripätkällä alle kymppiin. Kaupungin puolella kohosi vähän yli kympin rauhallisessa ajossa, mutta mielestäni erittäin kohtuullinen kun miettii, mitä löytyy pellin alta ja automaatti + ilmastointiherkut jne.

Kuskin penkillä istuttaessa on vähän pakko ihmetellä, mitä Audistit oikeasti noissa näkee? Väri harmaa, luonne harmaa joka antaa pienen pienen toivonkipinän pedaalia poljettaessa. Pystyy ajamaan rauhallisesti ja tässä yksilössä huomasin jopa vilkun toimivan, mikä tuntuu olevan ylitsepääsemätön vika hyvinkin monessa audissa :roll:
Audi kulkee hyvin suoraan pahemmissakin urissa, eikä pelkää kantakaupungin huonoja päällysteitäkään. Työsuhdeautoksi moisen voisin ottaa. Ei herätä juuri mitään tunteita, ehkä vieno hymynkare pellin alta löytyvän hevostallin toimesta.

Jos lompakko kestäisi, tulisi tämän perusteella 156 GTA tai 159 3.2 koneella (no, ehkä kuitenkin 2.4JTDm Q4) - vain, koska kyllähän se on kiva sitä tehoakin löytyvän sieltä pellin alta 8)

Avatar
Polforea
Viestit: 11268
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jiitee kirjoitti:Forester-nimikin viittaa malliin, joka viihtyy huonommakin tiellä. Peukut myös täältä Foresterille.
Kyllä. Jos pitäisi päästä sille kuuluisalle mökkitielle, jolle 159:llä ei ole asiaa, voisi tuollainen sinällään olla ihan harkittavissa oleva laite. Matala-autojen vakaana kannattajana voisin tosin vahvasti harkita joko mökkitien kunnostusta tai 159:n jättämistä siihen mihin sillä vielä pääsee ja ihan viimeisen etapin kävelemistä. Hupaisana yksityiskohtana mainittakoon, että Ridgen jälkeen 159 tuntuu jopa laiskalta, mikäli ei muista tarkkailla vauhtiviisaria - sen verran vakaampi ja jäyheämpi ajettava tuo Alfa on.

Sen verran pitää vielä päivittää Subarusta tietoa, että Ridgen keyless go -järjestelmää oppi vähitellen viikon mittaan käyttämään ja olihan sekin ihan mukava varuste, vaikka edelleen näen avaimen käytössä hyviäkin puolia (mm. tietää, missä se avain on). Lisäksi paluumatkalla GPS:n ruudulla kävi kuin kävikin riittävän pitkän kiihdytyksen jälkeen maaginen 200km/h. Menomatkan nopeusenkka tuli siis rikottua jopa 8km/h erolla, taitaa olla meikäläisen ennätys tuolla välillä :D. Mainittakoon myös, että siinä missä Subarun nahkasohva on jopa mukava, on Lufthansa tilannut A321 Airbusseihinsa penkit - tai ainakin niiden suunnittelun - ilmeisesti VAG:lta. Sen verran ala-arvoinen esitys oli istuimina molemmilla lennoilla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

^ Forester on kyllä parasta subarua ever. Fiilis ainakin tuon just vaihtuneen sukupolven osalta oli kuin istuis työkoneessa. Silleen hyvällä tavalla. Yksinkertaista mutta jämäkkää ja tulee heti fiilis että kaikki kestää. Tod näk oma seuraava pääasiallinen kulkine jos en pakuun päädy.

*******************

BMW 116d (2.0d, F20)

Rengashotellissa piipahus meni niin joutusaan että ehin käydä mutkan renkaita potkimassa (lähinnä tuo XF-farkku kiinnosti). No innokkaasta myyntimiehestä johtuen kävin sitten tyyppaamassa uudet 1- ja 3 sarjat. Asia ei hirviästi oo kiinnostanu noiden pienten turbomoottoreiden ja sähkösen ohjaustehostuksen takia. Ja tuo sama PSA 1,6 diesel mikä Minissä ei hirviästi inspaa, mutta onneksi koeajoautossa oli 2.0 motti.

Eka fiilis ykkösen kans oli että on tämä yhä helevetin ruma. Sivustapäin näkymä on ehkä hieman parantunut, koska ainakaan punasena se ei näyttänyt ihan niin lyttänältä aamutossulta kuin aiemmin. Sisällä oli puolinahkapenkit jotka oliva kuin rumempi versio 164:sen kuosista. Myös monitoiminäyttö on jotenkin omituisen oloinen. Muovi on halvemman olosta kuin muualla ja näyttää irtonaiselta.

Ite ergonomia on aika justiinsa kohillaan. Penkit voi näyttää perseeltä, mutta ne on erittäin ystävälliset lajitoverilleen. Samoin ratti on paksu ja nahkia, eikä tuo vaihekepinkään nuppi istaha hullumpin kätöseen.

Liikkeelle lähössä jo bonjaa ekan ongelman. Jostain syystä aikasemmista bimmereistä tuttu smoothi vaihteensiirto ei olekkaan smoothia. Vähän kaikki vaihteet menee takkuillen sisään. Ongelma ei ole kylmyyskään kun mittari näyttää +5 ja auto on jo edellisajosta lämmin. Moottori on onneksi sitä 2l hyvyyttä minkä bimmeri osaa parhaiten. Se ei tarjoa draamaa, mutta on tässäkin tuningissa kertakaikkisen kermaisen pehmeä. Tosin jostain syystä vehje lähtee eco-moodissa liikkeelle, mutta jahka napsauttaa sportti-moodin silmään niin homma normalisoituu. 116hv & 260Nm ei ole mikään kiihkeä esitys, mutta väännössä ei ole kuolleita kohtia kuten tuossa pikkupumpussa. Muutenkin moottorin toiminta on jotenkin niin vakaata ja detunatun olosta. Tuntuu ettei oikeen mikään varsinaisesti rasita sitä, oli kiekat mitä tahansa.

Motarilla sivutuuli vatkaa autoa aika lailla. Samoin miedotkin urat kuivalla motarilla pisti aika maltilliset 16" runflät renkaat (x205?) kiemurteleen. Meno ei ollut ollenkaan matka-automaista. Jopa mini on monta dekadia vakaampi. Ajomelu oli aika maltillinen.

Käsittelytestissä (parin liikenneympyrän muodostamassa 8:ssa) alusta toiminta on suht tunnokasta (sport-modessa) ja loogista. Tuntoa ei ohjauksessa ole pätkääkään mutta kuivalla kelillä ja näillä voimavaroilla se ei hirviästi haitannu. Sanoisin silti että jotain takapakkia on edellissukupolvesta tapahtunu. Varsinkin parkkipaikalla ohjauksen lähestyessä äärilaitoja tunto oli kuin pyörittäisi jumppakuminauhaa. Kerrassaan kammottavaa.

Kokonaisuudessaan autosta jäi melkoisen negatiivinen viba. Varsinkin kun pidin edellisauton ominaisuuksista aikalailla. Moottori ja ratti oli jees, mutta muu auto ympärillä ei herättänyt kamalasti hurraa-huutoja.


**************

320i M-package + X-drive + automagia


Tyyppasin pikasesti myös uuden 3-sen lähinnä tuon nelivedon takia. Valitettavasti se oli nelikko. Käsittääkseni tuon M-packagen mukana kaakit ovat myös nousseet 200hv, mikä ei ollut valitettavaa.

Auto oli sähkön sininen, mikä on itellä jostain syystä nostanu niskakarvat pystyyn. Ehkä se on staattista sähköä. Sisältä kaikki on paremmin kuin pikkuveljessä. Paitsi ratti joka on toki jopa vielä paksumpi (mikä on jees), mutta luikkaampaa materiaalia kuin 1-sarjalaisessa. Ainakin omiin kuiviin ja känsäisiin käsiin. Muutenkin ensituntumalla aikasempi onnistunu ergonomia nousee vielä naksulla ja penkit imasevat oikeen nautinnolisesti meitit syleilyynsä. Vielä kun rattia koristais Alfan vaakuna, niin touhutippa saattas värähtää hepin nokasta.

Auto on jälleen jossain hippimoodissa käynnistettäessä ja kaasuun vastaavuus ei ole mitään hirvittävän ponnekasta. Mutta noita hemmetin moodeja on jo liiankin kans, eli hippi, normi, sport ja sport + & vielä ilman luistoja ja lipomisia. No sporttimoodi vaatii kaks napautusta ja sen jälkeen 200 naturaalia pollea vastaa oikeen kivasti kaasuun. Neliveto selvästi hieman rauhoittaa menohaluja, mutta motti ottaa ihan kivasti kierroksia ja nauttii elosta rajalla. Jännästi hippi-moodissa vaihdot eivät ole kamalan pehmeitä, mutta sporttimoodissa ovat todella mukavia.

Motarilla meno on yllättävänkin vakaata ja rauhallista. Melu on aisoissa 19" (vai olikohan peräti 20") renkaista huolimatta. Eikä auto luikertelekkaan. Uudessa 3-sessa on enemmän kuin ripaus vanhaa 5:sta. Koeajo oli lyhyt, mutta parit ohitukset mitä kokeilin (vähän simuloiden kantatien vastaavaa) olivat varsin sujuvia.

Käsittelysilmukassa nelikko rauhoitti menoa liikaakin. Perä ei irronnut sitten millään vaikka kaikki kilikkeet oli pois. Toki vauhtia ei ehtinyt saada, mutta toisaalta sitten olis menny jo liian vaaralliseksi. Mutta hauskanpitoon tuosta ei ihan hevillä ole. Luikas keli olis toki muuttanut tilanteen täysin.

Kulutukseen ei pystynyt ottaan kantaa kun oli niin rajallinen aika.

Kokonaisuutena jäi uudesta kolmosesta todella positiivinen kuva. Ohjaus oli tunnoton mutta parempi kuin 1-sarjalaisessa. Mutta muutoin auto oli aika rentouttava pitkänmatkan sprintteri. Mutta jotenkin sporttisuus tuosta jäi puuttumaan. Tuntui että tämä on varmasti tosi kiva rajalla ja ilman nelivetoa, mutta näillä voimavaroilla sinne pääsy on vaikeaa. Kun muistelee 159:siä, niin sillä ajo oli kivaa 7/10 auton rajoista. Loput 3/10 sitten meni etuvetoisuuden rajoitteiden puitteissa. Mutta pointti oli että arkiajo oli kivaa. 3-sarjalaisesta tulee koko ajan viba että vasta juurikin tuolla vimpalla 1/10:lla autosta nauttisi. Muuten se on vaan mukava matkakumppani.
-Matti-

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja DaViega »

No mutta kyllähän ultimaattinen subaru on edellisen kopan Legacy 3.0R moottorilla ja mielellään tomaatilla.
Kulkee, tuntuu hyvältä, eikä ole sitä vähäistäkään möhkylä fiilistä. Outbackillä pääsisi vielä mökillekkin.

Makuasioita tosin
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Tommi
Viestit: 642
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Pitäisi ehkä laittaa Mielenkiintoisia bongauksia -ketjuun, mutta käy tähänkin Subaru-keskusteluun.
Ultimate Subarun bongasin tänään: Ensimmäisen sukupolven(?) Forester STI.
Härskin näköinen laite ja kulkupuolikin taitaa olla kunnossa.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Avatar
Janne
Viestit: 2122
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Janne »

Huollon sijaisautona Volvo V40 D2. Pikkuvolvomainen sisustus, kaikki entisellään ja tutusti paikoillaan. Kangassisustus aikamoisen karsea ja penkkiin uppoaa kuin säkkituoliin, mutta siltikään sivuttaistukea ei ole juurikaan. Vaihdelaatikon toiminta jopa huonompaa kuin 159:n laatikko pahimmillaan. Pykäliä ei voinut latoa sisään ja ajosta tuli todella tökkivää. Ihmeellinen vaihdekepinnuppikin sai ihmettelemään...onko tää automaatti? Keppi näytti commodore64 ajan joystickiltä:)
Ajossa autosta ei jäänyt järin hyvä kuva. Alla ilmapallokitkat, mutta ihmeen äänekkäältä se silti tuntui. Kurveissa mentiin kuin hetekalla konsanaan. Sain perspektiiviä myös oman 159:n äänimaailmaan, joka on varustettu 225 leveillä nastoilla. Ei se niin paha olekaan. Ainakaan ratiota ei tarvi ruuvata Alfassa täysille, niinku Volvossa piti.
D2 oli hengetön motti, joskin ilmeisen eko. En tiedä sen numeerisista arvoista, eikä ne niin kiinnostakaan, mutta pitäishän tuollaisella preemiumilla pysyä mukana normaalissa liikennevirrassa. Nyt alaväännön puute oli outoa. Mikä on kun kone ei väännä alhaalla, eikä myöskään kierrä ylös? Ehkä motti on vaan niin tehoton ja tämä on sen ominaisuus vai sitten se linkutti jossain ituhippimoodissa koko ajan?
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Huollon sijaisauto...

Sitikka C1, ajettu n. 24400. Iästä, koneesta tai vastaavasta ei harmaisintakaan aavistusta. Kamala se on. En edes pizza-autoksi kelpuuttaisi.
En löytänyt autosta edes rekisteriotetta, joten en voinut siitäkään käyttövoimaa tarkastaa - mittaristossa ei ainakaan näkynyt missään hehkun merkkiä, joten oletettavasti bensa.....
Koneen kun laitoin huollon pihassa käyntiin, kuulosti ja täristi kuin diesel. Meteli on valtava, kun kierroksia antaa vähänkin lisää - mutta mitään tehon tapaistakaan tuossa ei ole. Laiskin auto, johon olen koskaan koskenut.
Kytkin on totaalisen tunnoton, nappaa jossain ylhäällä tai sitten ei. Vaihteisto on samaa kuraa, keppiä voi veivata kuin soppakauhaa, kyllä sieltä yleensä ihan vaihde löytyy mutta toiminta on epäloogista ja surkeata. Sitten se meteli. Ja ne penkit. Voi jestas.
Väitän ja uskon olevani myös täysin oikeassa, että vuoden 1936 venäläinen sotakuorma-auto puulavetilla on mukavampi, kuin tuo kamaluus. Penkit on jotain muovin kaltaista hemmetin liukasta materiaalia, muoto on "levy alla, levy takana". Jäykät, epämukavat ja kamalat. 100-120kmh kiihdytykseen vitosvaihteella tarvittiin n. kolme-neljä kilometriä tasamaata, vaikka kone huusi koko ajan kuin viimeistä päivää. Liikkeellelähdöt töksähtelivät, meinasi ihan rekka tulla takakonttiin Kehä 1:llä, kun valoista piti liikkeelle lähteä ja luulino suneeni ykkösestä ohi kytkintä nostettaessa, kun mitään tapahtunut - paitsi sitten ihan lopussa auto nytkähti, melkein sammuikin, eteenpäin.

Rengasmeteli on lähemmäs lentokoneen suihkuturbiinia muistuttavaa tasoa moottoritiellä, jotkut 13" tai 14" pallot siinä taitaa olla. Takana PSA-konsernille tuttu jyrinä pyöränlaakeri-akselisto-väliltä. Ajotuntuma olematon, moottorin meteli mieletön... Jotain hyvääkin: siinä on ilmastointi (jota en kokeillut edes käyttää, varmaan olisi mennyt hevosvoimat negatiiviseksi sillä), neljä renkaantapaista ja koppi kulkee eteen (jos löytyy vaihde), taakse (jos löytyy pakki ja kytkin), sekä sivuille (Täysin tunnottomasti, sähkötehostettu ohjaus). En kykene käsittämään, miten kukaan haluaisi tuollaista omistaa ja vielä vähemmän, ajaa. Edes ilmaiseksi. Mieleen tulee kaverin 205 pösö, vuodelta 87. Auto oli täysi pommi ja karvalakkimallia, mutta penkit oli n. 5000x paremmat, ohjaus oli hyvä ja vaikka se vaihdekeppi olikin kuin suurin soppakauha ikään, tuhat kertaa parempi kuin tämä. Sekä kytkin. Huh.

"Auto", koppimopo lienee osuvampi kuvaus tuolle kammotukselle, aiheuttaa puhdasta pakokauhua kyseistä mallia ja jopa merkkiä kohtaan. Voiko merkillä olla mitään oikeasti siedettävää, jos noin järkyttävää kuraakin on olemassa? Jos kouluarvosanan (4-10) antaisin tuolle, se olisi juuri ja juuri 4+. Sekin siksi, että ei ole oma auto. Onneksi.

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja _rico »

Nyt kun viimeiset pari viikkoa on tullut leikittyä erilaisilla laina autoilla, niin pistetääs vähän arvioita:


Volkswagen Golf Plus -06 1,6 bensa

Eipä tästä nyt muuta sanottavaa ole, kuin että juuri juuri voittaa työmatkatkojen kulkemisen julkisilla.. Niin perus kippo, kuin auto vain voi olla. Omistaja on 67 vuotias mies, jolle sakemannit tämän varmaan suunnittelivatkin. Kulkeminen autoon on erittäin vaivatonta ja kaikki napit on selkeitä ja helppokäyttöisiä. Turhia kikkailuja tässä laitteessa ei ole. Huoltoväli on rapia 30 tkm/2v. Erittäin vaivaton perus auto siis.


Smart Fortwo -06 0,9 bensa

Mikroauto, jossa on älytömin vaihteisto mitä on tullut kokeiltua. Laatikolla menee vaihteen vaihtoon noin 2 sekunttia, mikä tekee väkisinkin ajamisesta ärsyttävän nykivää. Meteli kabiinissa on luokkaa korvatulpat vakiovarusteena. Ruohonleikkurin motti jaksaa kiihdyttää autoa ihan mukavasti noin 60 km/h asti, mutta sen jälkeen saa konetta huudattaa ihan huolella, jotta kiihtyminen jatkuu aina sinne 120 km/h asti.Jarrut on lähinnä vitsi. Kaupungissa luonnollisesti ihan näppärä, mutta moottoritiellä saa pelätä henkensä edestä. Tuuli heittelee kopperoa miten sattuu ja pahinta on muiden autoilijoiden asenne tälläistä kinderiä kohtaan. Kabiinissa tuntuu, että joka kolmas autoilija haluaisi puskea tämän mopoauton ojaan.. Plussaa luonnollisesti käyttökuluista.


Seat Leon Cupra R 2011 2.0 bensa

Tehoa piisaa! Tässä on vielä joitain viri palikoita, joilla siittimestä on saatu revittyä mukavat 305 heppaa.. Mikä on aivan helvetisti liikaa etuvetoiseen autoon! Nelikkona voisi toimiakin, mutta vähänkään rajummin ajettaessa saa ratista pitää ihan oikeasti kaksinkäsin kiinni. Moottori on tosiaankin mukava. Nilkka löysänä arkiajo sujuu erittäin mukavasti ja kun jalkaterää ojentaa, rupeaa maisema vaihtumaan kohtuu nopeasti.. Vääntöäkin löytyy sen verran, että kutosellakin motari ohitukset sujuu helposti. Jarrut ovat älyttömän tehokkaat. Ensimmäisessä tiukassa jarrutuksessa oli otsa ratissa.. Kytkin on ärsyttävän pitkä liikkeinen. Lyhyempi sopisi tämän tyyliseen autoon paljon paremmin. Sisätilat on sekoitus sporttisuutta ja volkkarin osia. Vilkkuviikset, käsijarrun kahva ja varmasti moni muukin palikka on täysin samoja kuin esim. yllä ollevassa Golffissa. Ajoasentoa joutui hakemaan kuppipenkkien takia normaalia kauemmin, mutta löytyi lopulta. Rengasmeteli on ainakin alla olevilla -08 paistetuilla 18" nankangeilla hirveä. Muotoilusta ei varmaan tarvitse sanoa mitään..

Ihan kiva lelu, mutta en kyllä itse ostaisi tälläistä. Samaan rahaan saa kuitenkin vaikka mitä oikeasti mielenkiintoista kulkinetta! Toisaalta omistaja onkin 21 vuotias pappa betalar jamppa..
Viimeksi muokannut _rico, 18 Huhti 2013, 11:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Paikalla
Avatar
Jiitee
Viestit: 4361
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Aquatica kirjoitti:Huollon sijaisauto...



"Auto", koppimopo lienee osuvampi kuvaus tuolle kammotukselle, aiheuttaa puhdasta pakokauhua kyseistä mallia ja jopa merkkiä kohtaan. Voiko merkillä olla mitään oikeasti siedettävää, jos noin järkyttävää kuraakin on olemassa? Jos kouluarvosanan (4-10) antaisin tuolle, se olisi juuri ja juuri 4+. Sekin siksi, että ei ole oma auto. Onneksi.
Voi, kokeile C5:sta esim. Usko pois . :wink: Pikkuautoluokassa VW-Polo lienee aika jämäkkä...

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Vaihteeksi kyytiä Skoda Octavia 2.0TDI (DSG) vm.2010 viistoperälle:
+ helppous, vaivattomuus ja huoliteltu vaikutelma noin yleisesti ja hintaluokkaan suhteuttaen
+ lähtee todella vaivattomasti, alakierrosten hengettömyys on dieseliksi olematon. Luvattoman rivakka ja helppo; kaasujalkaa suoraksi ja toisten kanssa-autoilijoiden yllätykseksi pakenet paikalta alta aikayksikön. Ripeämpi kuin 140 hepoa antaisi olettaa.
+ kulkee maantietä kuin vanha hevonen, "tietää itse reitin kotiin". Eipä paljon tartte ohjailla suoralla, tunnoton urille ja kallistuksille. Mä tykkäsin ohjauksestakin, hyvällä tavalla huomaamaton.
+ dsg-laatikko, on nimittäin nopea ja sujuva, eikä niistä hankaluuksista ollut tietoakaan mistä on voinut lueskella
+ tavaratila on ihan hervottoman iso
- ei se nyt kauhean hiljainen ole. Tai rengasäänet ainakin kiusaavat muuten vaimeassa melutasossa nyt ainakin selvästi
- dsg:n tapa käyttää 1200-1400 kierroksen aluetta aiheuttaa jyrinää, vaikka eipä se kone tuossa vaiheessa vielä tukehtumassa ole. Kylmällä koneella jotenkin epäterveen oloinen tapa silti
- penkit ok, mutta säätöjä vois olla vaikka ristiselälle jne.

Tämä oli varsin eri tuntuinen kuin 1.2TSI, jota aiemmin ajoin. Siinä pitkäliikkeinen kytkin ja karheaääninen kone vetivät ajatukset maatalouskoneisiin, vaikka onhan se auto muuten ihan yhtä hyvä - fiilispuoli jäi vain vajaaksi. Tässä dieselissä olisi kyllä käyttöpirssiksi hyvä auto tarjolla! Deltasta tykkään edelleen, mutta tuon kokemuksen perusteella saisi olla 2.0/165hv versio tai se 1.9/190hv.... Tai sitten pitää laittaa alle 159 2.4-litraisella mörködieselillä.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4205
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Aquatica kirjoitti:Koneen kun laitoin huollon pihassa käyntiin, kuulosti ja täristi kuin diesel. Meteli on valtava, kun kierroksia antaa vähänkin lisää - mutta mitään tehon tapaistakaan tuossa ei ole. Laiskin auto, johon olen koskaan koskenut.
Hyvin luultavasti bensa, jolloin koneessa on kolme sylinteriä ja tilavuutta litra. Yllättävän pirteä tuollainen on kunhan sitä käskyttää tarpeeksi rankalla kädellä, huipputeho 50kW tulee josttain 6000rpm tietämillä.Huiput on huimat karvaa alle 160km/h. Kolmepyttyinen on oikeasti hauskan kuuloinen putkiston kanssa.
Aquatica kirjoitti:100-120kmh kiihdytykseen vitosvaihteella tarvittiin n. kolme-neljä kilometriä tasamaata, vaikka kone huusi koko ajan kuin viimeistä päivää.
Vitonen on säästövaihde, ei kiihdytystä varten :wink:
Aquatica kirjoitti:Rengasmeteli on lähemmäs lentokoneen suihkuturbiinia muistuttavaa tasoa moottoritiellä, jotkut 13" tai 14" pallot siinä taitaa olla.
Yleensä noissa on veikeä 155/65/14.
Aquatica kirjoitti:Jotain hyvääkin: siinä on ilmastointi (jota en kokeillut edes käyttää, varmaan olisi mennyt hevosvoimat negatiiviseksi sillä)
Kyllä, moottoritiellä 120km/h vauhdissa ilmastoinnin päälle kytkeminen aiheuttaa puutumisen.
Aquatica kirjoitti:"Auto", koppimopo lienee osuvampi kuvaus tuolle kammotukselle, aiheuttaa puhdasta pakokauhua kyseistä mallia ja jopa merkkiä kohtaan. Voiko merkillä olla mitään oikeasti siedettävää, jos noin järkyttävää kuraakin on olemassa?
Millä merkillä? Tarkoitatko Toyotaa, Peugeottia vai Sitikkaa?
Vinkki: Aygo, C1 ja 107.

Tuommoisen ostamalla saa juuri sitä mistä maksaa. Halpaa ja halvan tuntuista ajoa. Turha sitä on oikeisiin autoihin verrata.

Meillä oli tuollainen (Aygo) jonkun aikaa kun piti seilata pks-Turku väliä jatkuvasti, ja piti olla toimiva auto ettei matka keskeydy. Kippo oli hankittaessa vuoden vanha ja oli taatusti toimintavarmempi ja tarjosi edullisempia kilometrejä kuin yksikään "Aqun 156" :mrgreen: Olisko sillä joku 50tkm rullattu ja huoltoihin meni pari sataa, korjauksiin ei mitään.

Kun oli vähän enempi rahaa vaihdettiin se uuteen diesel Lineaan, jolloin autosta saatiin saman verran kuin oltiin itse maksettu. Uskallan väittää, että halvimmat kilometrit joita ikinä olen ajanut tai tulen ajamaan. Jos ei lasketa 100 eurolla ostettua uutta vastaavaa Helkama Oivaa.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^ :lol:

Ja kyllä, Sitikka, Tojo tai Pösö. Kaikki yhtä luokatonta (mielestäni), tosin jokainen hieman eri tavalla... Ihan sama, mikä kulkine mulla on - jotain vikaa siinä on silti _aina_, laittoi siihen rahaa paljon, enemmän tai aivan h**vetin paljon.
Eikä tosiaan ole takaiskarit ja puslanvaihdot halpaa Lineassakaan, kuten muiden merkkien murheissa mainitsinkin. Aavid sentään tarjoaa takaiskareita, taitaakin olla Deltan lisäksi about ainoa keino saada niitä (ebayt ymv. koluttu, ei ole, ei tule). Taitaa olla niin, että vanha Polo olisi luotettavin - alumiinikoria ymv. herkkua, johon ei ruoste tartu ja tekniikka simppeliä kuin mikä, vaihteistokin vaihtunee parissakymmenessä minuutissa parkkipaikalla ilman tunkkia. Valitettavasti se ei ole Alfa :D

Avatar
Albertolli
Viestit: 4205
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Juu, sun ei kannata koskaan ostaa uutta autoa kun se leviää kuitenkin käsiin. Kyllä se niin menee että Aqu:lla kestää vain 1,5 metrinen ratakisko. Pitemmän se saa solmuun ja lyhyemmän hukkaa :mrgreen:
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei se 1,5metrinen ratakiskokaan kestä :(
Ja kuulemma poloista ei edes alumiinikorilla saa - en tiedä, miksi moisen omistanut kaveri näin väitti :oops: Seison siis korjattuna (kuten myös Alfa!)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuossa meidän kylän monimerkkikorjaamolla on sijaisautona Aygo joten pariin kertaan on sellaisen ratin taakse tullut päästyä. Kyllä, päästyä, ei jouduttua. Nurkissahan tuo on hauska koppero ja kolmipyttyisen pärpätyksestä tykkäsin erityisesti. Moottoritiellä kapine tuntuu yllättäen vähän kevytrakenteiselta mutta en minä parin satunnaisen työmatkan jälkeen vielä verta yskinyt.

Jiiteen mainitsemasta ceevitosesta en sitten tykännyt yhtään kun joskus vuosia sitten sellaista nollaviismallista kauppamielessä kokeilin. Lyhin koeajo ikinä. Minusta kun auton ohjauksessa pitäisi olla edes jotain tuntumaa renkaan ja asfaltin välisiin tapahtumiin, eikä sekään haittaisi jos konttori olisi topattu jollain vähän vähemmän masentavalla matskulla kuin kokoharmaalla plyyshillä. Harmi, paperilla vekotin vaikutti ihan pätevältä peliltä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Polforea
Viestit: 11268
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Parillakin eri generaatioiden C5:lla ajaneena olen edelleen sitä mieltä, että C5 on loistava auto matkustaa, minkä vuoksi se onkin varustettu viidellä matkustajapaikalla. En siis tykkää tuosta pehmeästä ja mielestäni tunnottomasta ajotuntumasta, mutta ymmärrän hyvin miksi faijalla jo toinen moinen käyttöautona on.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Mainio pelihän C1 on nurkapyörityksessä. Ja kyllä sillä liikenteen mukana pysyy, kun antaa reilusti runtua.
Vaimon kulkine ennen Suzukia oli C1. Ostaessa 3 v. vanha ja mittarissa 4700 km. Saman rahan siitä sai parinvuoden ja 40 000km jälkeen. Yhtään teknistä vikaa ei tuona aikana ilmennyt.
Ride on!

Avatar
glideslope
Viestit: 1477
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Enyaq 80x, A4 3,0 TDI Quattro.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24, Giulietta T-jet 120.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Kivijärvi kirjoitti:Vaihteeksi kyytiä Skoda Octavia 2.0TDI (DSG) vm.2010 viistoperälle:
+
+
+
+
+
-
-
-
Allekirjoitan 120 tkm kokemuksella tämän arvostelun sellaisenaan. Hyvin kiteytetty kaikin puolin!
Rengasmelua löytyy mutta sen määrään voi vaikuttaa rengasvalinnalla. Nokian Hakka Green on ihan siedettävä melultaan ja misukan kitkoilla tämä tylsyys menee jo sukkasillaan.
Kun tällaisella on päästellyt useamman rupeaman, alkaa oikeasti arvostamaan rauhallisen tunnokasta ja jopa raskaahkoa ohjausta. - jep, tämä on se hetki kun saa luvalla nauraa.

No, kohta koittaa joka tapauksessa eron hetki, sillä tulevan menolaiseni kokoonpanijat paiskivat jälleen töitä into piukassa ja syystäkin, - jokainen heppuli n. 144 teur palkan päälle takataskussa kaiken lakkoilun jälkeen. Saadun tiedon mukaan uusi maailmanautoni valmistuu tehtaalta huomenna, joten syvällisempää raporttia on luvassa sitten joskus kuukauden päästä..

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tämän päivän ajelut hoidettu 3tkm ajetulla Volvo V60 D4 AWD automaatilla. Ihan oikeasti on kyseessä kulkine, josta on vaikea keksiä mitään pahaa sanottavaa, vaikkei juurikaan intohimoja herätä suuntaan eikä toiseen. Karhealla asfaltilla hieman terävästi tuli renkaista ääntä, mutta vain niin että herätti huomion. Ohjaus hieman tunnoton, eikä tarjoile renkaista täyttä tuntoa, mutta asia ei häiritse kun asiaan tottuu. Automaatti syö 5-koneen terävyyttä, mutta sport-asennossa saa hieman takaisin. Jalkoihin ei 163 hepalla silti tarvinnut jäädä sen enmpää kaupungissa kuin maantielläkään.

Illalla käytiin sitten kokeilemassa -81 Vetteä. Penkitetty karvan vajaa 300 heppaa ja kiskoo sitten sopivasti. Kolmipykäläinen loota löi pykälää pesään hienostelematta ja veto jatkui, sanoisinko rajuna, mittarin tappiin asti ja ylikin. Kaikessa amerikkalaisessa yksinkertaisuudessaan tai ehkä jopa juuri siksi hauska laite ja veti naaman kohtuu virneeseen :-D
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Pullakahvien jälkeen tuli testattua uusi CR-V. 2 litrainen bensa tomaatilla kuten omakin. Kyseessä "kaikilla herkuilla" malli.
Ajotuntuma sama kuin vanhassakin = amerikkalainen Suburban/Explorer rento meininki.
Vaihdekepin ja ratin välinen alue on muotoiltu uudestaan ja nyt oikealle jalalle on vielä paremmin tilaa. Poppikoneessa paremmat soundit. Myyjä kertoi äänieristyksen parantuneen, itse en eroa huomannut.

Sitten miinukset. Penkkien kyynärnojat poistettu. Nyt keskikonsolin päällä kyynärnoja, joka on liian alhaalla (ei säädettävissä korkeussuunnassa) ajettaessa oikealla kädellä. Sama konsoli on nyt yhtenäinen kojetaulun kanssa ja auto on ahtaamman tuntuinen. Tylsän tavallinen käsijarrunkahva. Sisustan väritys mitään sanomaton musta parilla kromilistalla höystettynä. F-1 vaihde siivekkeet ratissa = niille on pirusti käyttöä tässä pirssissä. :mrgreen:

Hieno peli, mutta itse en keksinyt yhtään syytä, miksi oma pitäisi tuohon vaihtaa.
Ride on!

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Aquatica kirjoitti: Taitaa olla niin, että vanha Polo olisi luotettavin - alumiinikoria ymv. herkkua, johon ei ruoste tartu ja tekniikka simppeliä kuin mikä, vaihteistokin vaihtunee parissakymmenessä minuutissa parkkipaikalla ilman tunkkia. Valitettavasti se ei ole Alfa :D
Ai mikä Polo on alumiinikorinen? Mulle yksi sellainen, kiitos :)
Edit: Tulikin jo selväksi.

A2 on kyllä alumiinikorinen.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4205
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

^^^Keksin heti yhden moitteen tuommoisesta Volvosta. Diesel-koneisista ainut oikea on D5.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

^Tuo D4 AWD on joku kummajainen tehtaalta lähtien. Se on D5:n vitoskoneella, mutta jollain softalla "tapettu", ilmeisesti nelivedon takia, samaan 163hevoseen D4:n kanssa. Tuon softa-kuoletuksen kyllä huomasi ajossa, kun paras terä oli jossain piilossa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Vastaa Viestiin