Muiden merkkien murheita.
Valvoja: Moderators
- palkus
- Viestit: 5529
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Muiden merkkien murheita.
mikäs se odotettu käyttöikä onkaan, kun euroopassa puhutaan 8v paalausiästä. Ja moottoreiden käyttöikänä 200000km (hyvä tulos)
Re: Muiden merkkien murheita.
Sisälämppäriä ei mun autoon tule kun kerran semmosen kanssa säikähdyksellä selvinnyt...
Mitä jos Portti nakkaisit mokoman pakkaseen, sais ainakin kylmäksi...
Mitä jos Portti nakkaisit mokoman pakkaseen, sais ainakin kylmäksi...
200 baria vaparissa..
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Muiden merkkien murheita.
^kun olin skidi, mun faija piti sisälämppäriä citroen ksantiassa pelkääjän puolen lattialla edessä. eräänä talvisena päivänä istuin lumisilla kengillä pelkääjän etupenkille ja lumiset kengät tietenkin sisälämppärin päälle. Seuraavana aamuna ei päästy kouluun kun auto roihusi ilmiliekeissä pihalla kun lumet suli lämppäriin ja siitä vissiin oikkari
- Jakke
- Viestit: 3373
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Muiden merkkien murheita.
Coupessa on käsittääkseni sama ABS kuin 155:ssä joten kysytääs onko joku törmännyt vastaavaa ilmiöön:
Aamuisin, kun starttaa auton kylmänä, jää ABS-valo palamaan. Kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen, valo sammuu saman tien. Tätä siis esiintyy nimenomaan aamuisin, johtuen ehkä viileistä öistä? Mitään ideaa, mistä tuollainen vois johtua?
Aamuisin, kun starttaa auton kylmänä, jää ABS-valo palamaan. Kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen, valo sammuu saman tien. Tätä siis esiintyy nimenomaan aamuisin, johtuen ehkä viileistä öistä? Mitään ideaa, mistä tuollainen vois johtua?
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo
ooo--v--ooo
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Absien self testi ei jostain syystä mene läpi. Mihin se kylmyys sitten voisi vaikuttaa, niin mahtaako se testata pumpun ja venttiilit ihan mekaanisesti käynnistyksessä? Jos jossain on kylmänä vähän liikaa vastusta, mutta toisella yrittämällä menisi kuitenkin läpi.
- Jakke
- Viestit: 3373
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Muiden merkkien murheita.
Pitänee tutkia vielä anturien liitokset, brittifoorumilta tuli lueskeltua, että niissä ollut joskus ongelmia. Mietin vaan, että voisko huonot/väärät jarrunesteet aiheuttaa jotain tuon tyyppistä? Lisäsin puolisen vuotta sitten DOT4:sta, jota käyttöohjekin suosittelee, mutta sillä nyt ei ollut asiaan vaikutusta. Jos nesteen sekaan on imeytynyt vettä vuosien mittaan, kun eihän noista tiedä, milloin ne on vaihdettu...Tuomas K kirjoitti:Absien self testi ei jostain syystä mene läpi. Mihin se kylmyys sitten voisi vaikuttaa, niin mahtaako se testata pumpun ja venttiilit ihan mekaanisesti käynnistyksessä? Jos jossain on kylmänä vähän liikaa vastusta, mutta toisella yrittämällä menisi kuitenkin läpi.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo
ooo--v--ooo
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Re: Muiden merkkien murheita.
Onko jollain kokemusta clio 2 etutolppien vaihdossa.Cliossa laakeroitu iskari,ja yläpää eli akseli kääntyy,ja laakeronti ylhäällä.
Ongelmaan:Voiko olla ettei yläkiinnitys "limppu"kuulu otaa kiinni auton runkoon?rakoa jää jokunen milli.Cliossa yläpään keskimutteri prässätty siihen limppuun,ovat ns:yhtäpuuta.eli limppu ja mutteri pyörii samaan aikaan.Erillisiä iskarin yläpään pultteja ei ole(niitä kolmea tarkotan).Iskari puristetaan kasaan eri mutterilla.Toisaalta jos se yläpään kiinnitys tulisi runkoon kiinni,niin iskari vääntäisi sitä auki.en tiiä
Olisi pitänyt ottaa valokuva,ennen purkua
kuva yläpäästä: http://farm8.staticflickr.com/7048/6792 ... 191e2f.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Ongelmaan:Voiko olla ettei yläkiinnitys "limppu"kuulu otaa kiinni auton runkoon?rakoa jää jokunen milli.Cliossa yläpään keskimutteri prässätty siihen limppuun,ovat ns:yhtäpuuta.eli limppu ja mutteri pyörii samaan aikaan.Erillisiä iskarin yläpään pultteja ei ole(niitä kolmea tarkotan).Iskari puristetaan kasaan eri mutterilla.Toisaalta jos se yläpään kiinnitys tulisi runkoon kiinni,niin iskari vääntäisi sitä auki.en tiiä
Olisi pitänyt ottaa valokuva,ennen purkua
kuva yläpäästä: http://farm8.staticflickr.com/7048/6792 ... 191e2f.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jakke
- Viestit: 3373
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Muiden merkkien murheita.
Tänä aamuna testasin niin, että laitoin ensin vain virrat päälle, mutta en startannut: ABS-valo jäi loimottamaan. Sitten virrat pois ja uudelleen päälle: Valo sammui muutamassa sekunnissa -> starttaus ja kaikki ok, eikä syttynyt koko 7 km:n työmatkan aikana. Omituista.Jakke kirjoitti:Pitänee tutkia vielä anturien liitokset, brittifoorumilta tuli lueskeltua, että niissä ollut joskus ongelmia. Mietin vaan, että voisko huonot/väärät jarrunesteet aiheuttaa jotain tuon tyyppistä? Lisäsin puolisen vuotta sitten DOT4:sta, jota käyttöohjekin suosittelee, mutta sillä nyt ei ollut asiaan vaikutusta. Jos nesteen sekaan on imeytynyt vettä vuosien mittaan, kun eihän noista tiedä, milloin ne on vaihdettu...Tuomas K kirjoitti:Absien self testi ei jostain syystä mene läpi. Mihin se kylmyys sitten voisi vaikuttaa, niin mahtaako se testata pumpun ja venttiilit ihan mekaanisesti käynnistyksessä? Jos jossain on kylmänä vähän liikaa vastusta, mutta toisella yrittämällä menisi kuitenkin läpi.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo
ooo--v--ooo
- Portti
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Alpine A110 '22 ja Megane RS 280 '21
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy) - Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Re: Muiden merkkien murheita.
Palataanpa tähän asiaan kun auto kävi tänään öljynvaihdossa ja samalla korjaamolla tutkittiin, että löytyykö lämmitinsysteemeistä jotain vikaa. Lopputuloksena oli, että korjaamo ei löytänyt oikosulkuja tms. ongelmia mistään noista em. laitteista (ml. ajastinkello). Täytynee syksyllä sitten taas ihmetellä asiaa kun lisälämmitysten käyttö on taas ajankohtaista.Portti kirjoitti:...- Kodin ulkopistorasiasta, jossa auton lämmitysjohto on kiinni napsahti sulake pois päältä alkuviikosta...
...Auton lämmitykseen liittyy seuraavat vehkeet:
- Defa Termini pienikokoinen sisätilan lämmitin
- Calix-merkkinen letkulämmitin moottorille
- Pieni ajastinkello ulkopistorasiassa
...
- Jakke
- Viestit: 3373
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Muiden merkkien murheita.
Vaihdoin Coupeen aamulla jäähdytysnesteenlämpötila-anturin, mikä on termarin kyljessä. Tämän jälkeen koeajolle, kuten kaikkien toimenpiteiden kanssa asiaan kuuluu. Auto toimi mainiosti ja säätelin siinä sitten tyhjäkäyntiäkin kohdilleen. Kotiin palaillessa noin 100m ennen pihaa auto alkoi hyytymään ihan ku bensa olis loppumassa ja lopulta sammui. Starttasi kyllä pari kertaa käyntiin vielä, mutta pätki niin pirusti ja tyhjäkäyntiä ei pyöri. muttei enää käynnisty. Bensaa kuitenkin on ja varmuuden vuoks kaadoin vielä neljä litraa lisää. No, sata metriä Alfan perässä omaan pihaan ja siihenhän se jäi. Nyt ilta duunissa ja aamulla pitänee ruveta lukemaan koodeja yms. Mikäköhän perkele siihen nyt iski? Tuo lämpöanturin vaihto ei VOI vaikuttaa asiaan. *huoks*
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo
ooo--v--ooo
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Miksi ei voisi? Jostain syystä huono koktakti lämpöanturilla -> vastus ääretön, ecu kuvittelee olevansa Siperiassa ja syöttää koneelle kakkua tukehtumiseen asti.
Eikös vanha viisaus kerro että vika on siellä missä on viimeksi korjattu
En siis väitä että se on siinä anturissa se vika, mutta ei se mitenkään mahdotonta liene.
Eikös vanha viisaus kerro että vika on siellä missä on viimeksi korjattu
En siis väitä että se on siinä anturissa se vika, mutta ei se mitenkään mahdotonta liene.
- rim
- Viestit: 767
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
- Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Muiden merkkien murheita.
Onkohan tämä jo muualla Autoraivo: Mies moukaroi luksus-Maseratinsa – syynä korjauslasku
http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/ ... 304?rss=13" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/ ... 304?rss=13" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11381
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Muiden merkkien murheita.
^
Kiina on kyllä hieno maa.
Kiina on kyllä hieno maa.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Jakke
- Viestit: 3373
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Muiden merkkien murheita.
Pff... En oikein usko tähän. No, huomenissa luen vikakoodeja, katotaan jos vähän viisastuis. Kampuran antureita kait noista on mennyt joskus, tosin silloin ne yleensä käynnistyy sitten jäähdyttyään.Tuomas K kirjoitti:Miksi ei voisi? Jostain syystä huono koktakti lämpöanturilla -> vastus ääretön, ecu kuvittelee olevansa Siperiassa ja syöttää koneelle kakkua tukehtumiseen asti.
Eikös vanha viisaus kerro että vika on siellä missä on viimeksi korjattu
En siis väitä että se on siinä anturissa se vika, mutta ei se mitenkään mahdotonta liene.
Liian hyvinhän tuo on pelannutkin. Viisi tuhatta huoletonta kilsaa 18 vuotta vanhalla italialaisella "urheiluautolla", eihän sitä uskois Esson baarissa kukaan
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo
ooo--v--ooo
- jargon
- Viestit: 616
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 -84 (1,7 16v)
Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Muiden merkkien murheita.
Jakke kirjoitti:Pff... En oikein usko tähän. No, huomenissa luen vikakoodeja, katotaan jos vähän viisastuis. Kampuran antureita kait noista on mennyt joskus, tosin silloin ne yleensä käynnistyy sitten jäähdyttyään.Tuomas K kirjoitti:Miksi ei voisi? Jostain syystä huono koktakti lämpöanturilla -> vastus ääretön, ecu kuvittelee olevansa Siperiassa ja syöttää koneelle kakkua tukehtumiseen asti.
Eikös vanha viisaus kerro että vika on siellä missä on viimeksi korjattu
En siis väitä että se on siinä anturissa se vika, mutta ei se mitenkään mahdotonta liene.
Liian hyvinhän tuo on pelannutkin. Viisi tuhatta huoletonta kilsaa 18 vuotta vanhalla italialaisella "urheiluautolla", eihän sitä uskois Esson baarissa kukaan
206 pösössä pahat käyntihäiriöt korjautuivat lämpöanturin vaihdolla, tosin samalla kertaa vaihdettiin imuilman ja jäähdytysnesteen lämpöanturit. Välillä meinasi kone tukehtua, ja välillä kiersi itsekseen tyhjäkäynnillä reilua 3000rpm..
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
Re: Muiden merkkien murheita.
Noissa pösön ja sitikan peruskoneissa menee kansipahvit kanssa herkästi. Monet kerrat tullut prätkyttävä ranskis vianhakuun ja kansipahvihan se sielläjargon kirjoitti:Jakke kirjoitti:Pff... En oikein usko tähän. No, huomenissa luen vikakoodeja, katotaan jos vähän viisastuis. Kampuran antureita kait noista on mennyt joskus, tosin silloin ne yleensä käynnistyy sitten jäähdyttyään.Tuomas K kirjoitti:Miksi ei voisi? Jostain syystä huono koktakti lämpöanturilla -> vastus ääretön, ecu kuvittelee olevansa Siperiassa ja syöttää koneelle kakkua tukehtumiseen asti.
Eikös vanha viisaus kerro että vika on siellä missä on viimeksi korjattu
En siis väitä että se on siinä anturissa se vika, mutta ei se mitenkään mahdotonta liene.
Liian hyvinhän tuo on pelannutkin. Viisi tuhatta huoletonta kilsaa 18 vuotta vanhalla italialaisella "urheiluautolla", eihän sitä uskois Esson baarissa kukaan
206 pösössä pahat käyntihäiriöt korjautuivat lämpöanturin vaihdolla, tosin samalla kertaa vaihdettiin imuilman ja jäähdytysnesteen lämpöanturit. Välillä meinasi kone tukehtua, ja välillä kiersi itsekseen tyhjäkäynnillä reilua 3000rpm..
- Jakke
- Viestit: 3373
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Muiden merkkien murheita.
Nonni. Tänä aamuna keräsin työkalut, mittarit, läppärin ja piuhat ja menin ihmettelemään Coupea. Sehän pärähti käyntiin niinku ei mitään vikaa olis ikinä ollutkaan Katoin sitten vikakooditkin, eikä näyttänyt mitään ongelmia paitsi lambda herja tuli sitten kun kone oli lämmennyt ja vähän kaasuttelin. No mutta sen ei luulis liittyvän tähän, pitää tutkia sitä jossain vaiheessa myöhemmin.
Olisko tuo sitten kampiakselin asentotunnistin, Bravassakin se temppuili lämmettyään? Helvetin ärsyttäviä tuollaiset itsekseen katoavat viat. Ei oikein huvita kovin etäs kotoa lähteä heti ajelemaan tuolla autolla...
Olisko tuo sitten kampiakselin asentotunnistin, Bravassakin se temppuili lämmettyään? Helvetin ärsyttäviä tuollaiset itsekseen katoavat viat. Ei oikein huvita kovin etäs kotoa lähteä heti ajelemaan tuolla autolla...
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo
ooo--v--ooo
- Jakke
- Viestit: 3373
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Muiden merkkien murheita.
Kysymys Coupesta (jossa takajarrut käsittääkseni samanlaiset kuin 155:ssä).
Pitäs vaihtaa huomenna taakse jarrupalat. Meneekö männät sisään ihan vaan painamalla vaiko kiertämällä? Jos kiertämällä, niin tarviiko jonkun erikoistyökalut?
156:ssa sama homma edessä, siinä kaiketi kiertämällä?
EDIT: Nyt vasta huomasin, että kirjoitinpas hassusti.... 156:ssa siis myös takapalojen vaihto edessä
Pitäs vaihtaa huomenna taakse jarrupalat. Meneekö männät sisään ihan vaan painamalla vaiko kiertämällä? Jos kiertämällä, niin tarviiko jonkun erikoistyökalut?
156:ssa sama homma edessä, siinä kaiketi kiertämällä?
EDIT: Nyt vasta huomasin, että kirjoitinpas hassusti.... 156:ssa siis myös takapalojen vaihto edessä
Viimeksi muokannut Jakke, 07 Kesä 2013, 16:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo
ooo--v--ooo
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Muiden merkkien murheita.
^156 etujarruissa painamalla ja takajarruissa kiertämällä mäntä sisään. ja jarruneste korkki auki tietenkin. ja juu erikoistyökalun saa pauttiarallaa 10-20 e motonet tai bkauppa. saa ne pihdeilläkin kierrettyä mutta pitää varoa ettei riko kumeja.
- Jakke
- Viestit: 3373
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Muiden merkkien murheita.
Käytinpä Coupen äsken ilmastointilaitehuollossa, kun ei oo menny päälle koko aikana kun mulla on ollut. Pidin selviönä, että järjestelmä vuotaa kuin seula. No, tää huolto olikin sitten sellainen joka tekee hommat kunnolla, eli perinpohjaiset testit sekä yli- että alipaineella ja sitten asianmukaiset määrät tätteeksi kylmäainetta ja öljyä. Ei vuotoja missään ja järjestelmästä löytyi vielä 100 grammaa kylmäainetta ja pari grammaa öljyä. Uusia aineita 730g + 12g ja jännityksellä kokeilemaan. Magneettikytkin löi kompuran päälle, mutta järjetön kitinä hihnasta. Eli kompura jumissa.
Kysymys kuuluu: Onko muuta mahdollisuutta kuin uusi kompura? Onko edes toivoa, että kompura uudet litkut sisäänsä saaneena lähtiskin vielä pelittämään? Entäs jos löisin magneettikytkimelle sähköä ja kokeilisin käsin murjoa kompuraa liikkeelle? Mitä luulette, onko uusi kompura ainoa toivo?
Kysymys kuuluu: Onko muuta mahdollisuutta kuin uusi kompura? Onko edes toivoa, että kompura uudet litkut sisäänsä saaneena lähtiskin vielä pelittämään? Entäs jos löisin magneettikytkimelle sähköä ja kokeilisin käsin murjoa kompuraa liikkeelle? Mitä luulette, onko uusi kompura ainoa toivo?
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo
ooo--v--ooo
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Muiden merkkien murheita.
^Uusi tai ehjä käytetty.
Itse kokeilisin käsin ilman hihnaa ja laturilla tai akulta virta, että miltä vaikuttaa.
Tai oikeastaan näin tein.
Kyllä ehjäkin vähän vastustaa, mutta hajonnutta saakin vääntää aika reilustin käsin tai avaimella.
Itse kokeilisin käsin ilman hihnaa ja laturilla tai akulta virta, että miltä vaikuttaa.
Tai oikeastaan näin tein.
Kyllä ehjäkin vähän vastustaa, mutta hajonnutta saakin vääntää aika reilustin käsin tai avaimella.
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Muiden merkkien murheita.
VAG, DSG, TSI, TDI ja €€€ - hyvä artikkeli noin ylipäätään tekniikan kehityksestä ja harrastamisesta.Giallo Pozzuoli kirjoitti:Talouselämä : Nämä kauhukertomukset ovat takuuvarma lääke autokuumeen lopettamiseen
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
Re: Muiden merkkien murheita.
"Jos dieselautolla on reilut 100 000 kilometriä ajettu, ei useamman tonnin remontti ole isokaan yllätys. Ennen vanhaan moiset kilometrimäärät dieselautolle tarkoittivat lähinnä sisäänajoa."
Tässä yksi syy, miksi ajan nykyään bensavehkeillä. Jatkuvaa säästöä.
Tässä yksi syy, miksi ajan nykyään bensavehkeillä. Jatkuvaa säästöä.
Ride on!
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Muiden merkkien murheita.
^duunikaveri vei vuoden vanhan, 10 tkm ajetun automaatti ford focuksen vuosihuoltoon. olivat pajalta soittaneet että tules katsomaan mitä vaihdelaatikosta tuli ulos: metallimujua öljyjen seassa. jes! menee takuuseen onneks se lodju.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Muiden merkkien murheita.
Mutta vieläkään ei kannata korjata ennakkoluulojaan autoista, italiasta ja ranskastahan tulee vain kuraa, kun huippulaadukas saksalainen ei petä ikinään
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11298
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: Muiden merkkien murheita.
Sama vika Rahikaisella. Neljän nokivasaran jälkeen ajetaan taas tärpätillä vaikka kakspistekakkosen vaparin alavääntö tuntuukin aneemiselta. Tässä vaan on patahuoneessa sen verran vähemmän kallista hajoavaa osaa että pidemmän päälle ei paljon harmita vaikka lörssiä menee kahdeksan litraa satasella. Vauhtipyörä- ja suutinremonttien hinnalla kun ostaa jo jonkin verran menovettä.doublesix kirjoitti:Tässä yksi syy, miksi ajan nykyään bensavehkeillä.
- Epäkelpokeräilijä -
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Muiden merkkien murheita.
DaViega kirjoitti:Mutta vieläkään ei kannata korjata ennakkoluulojaan autoista, italiasta ja ranskastahan tulee vain kuraa, kun huippulaadukas saksalainen ei petä ikinään
jos sakemanissa jotain menee rikki tai jokin ei toimi on se vain ominaisuus.
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Muiden merkkien murheita.
^
Tai "huolto", eikä "korjaus"
Tai "huolto", eikä "korjaus"
- palkus
- Viestit: 5529
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Muiden merkkien murheita.
Auringon paahtamat tuoreehkot volvo ja bmw ja uusi opel yllättivät. Kaikissa tietysti automaaginen 2-vyöhyke kylmästöinti ja . Siittä parkista kun lähtee niin auto-asennolla meinaa tukka lähteä, kun sitä vielä jäähtymätöntä ilmaa puhalletaan järjettömällä voimalla. Autojen omistajat sitten nysväilevät puhallusta alaspäin / pienentävät manuaalisesti puhallinta, kun ei pää kestä. Sitä tolkutonta puhallusta kestää yllättävän kauan.
- Jakke
- Viestit: 3373
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Muiden merkkien murheita.
Tyhmä minääääää!Jakke kirjoitti:Käytinpä Coupen äsken ilmastointilaitehuollossa, kun ei oo menny päälle koko aikana kun mulla on ollut. Pidin selviönä, että järjestelmä vuotaa kuin seula. No, tää huolto olikin sitten sellainen joka tekee hommat kunnolla, eli perinpohjaiset testit sekä yli- että alipaineella ja sitten asianmukaiset määrät tätteeksi kylmäainetta ja öljyä. Ei vuotoja missään ja järjestelmästä löytyi vielä 100 grammaa kylmäainetta ja pari grammaa öljyä. Uusia aineita 730g + 12g ja jännityksellä kokeilemaan. Magneettikytkin löi kompuran päälle, mutta järjetön kitinä hihnasta. Eli kompura jumissa.
Kysymys kuuluu: Onko muuta mahdollisuutta kuin uusi kompura? Onko edes toivoa, että kompura uudet litkut sisäänsä saaneena lähtiskin vielä pelittämään? Entäs jos löisin magneettikytkimelle sähköä ja kokeilisin käsin murjoa kompuraa liikkeelle? Mitä luulette, onko uusi kompura ainoa toivo?
Eipä ollut tullut mieleenkään kaikkein yksinkertaisin mahdollinen selitys: Siinähän on hihna löysällä! Nappasin työmaan hyllystä jotain CRC:n "belt grip" -aerosolia, ruikkasin sitä hihnaan ja kas kummaa, ilmastointi alkoi pelittämään!
Nyt pitää vaan keksiä, miten saan sen hihnan kirittyä, on meinaan melko ahdas kolonen. No mutta, kyllä sitä on välillä tyhmä
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo
ooo--v--ooo
- Isola
- Viestit: 2067
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Muiden merkkien murheita.
^Eikö sen hihnan pitäisi kärytä aivan älyttömästi luistaessaan?
Täällä taas ilmastoinnin toimimattomuuden syyksi paljastui marraskuussa teettämäni huolto. Oli sitten paikallinen korjaamo jättänyt ilmansuodattimen kiinnityskorvakkeen irti, joten putsari oli heiluessaan hinkannut ilmastoinnin letkun puhki.
Täällä taas ilmastoinnin toimimattomuuden syyksi paljastui marraskuussa teettämäni huolto. Oli sitten paikallinen korjaamo jättänyt ilmansuodattimen kiinnityskorvakkeen irti, joten putsari oli heiluessaan hinkannut ilmastoinnin letkun puhki.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.
- Jakke
- Viestit: 3373
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Muiden merkkien murheita.
Varmaan olis kärynnytkin, mutta enhän minä sitä kovin montaa sekuntia kerrallaan hirvinnyt päällä pitää.Isola kirjoitti:^Eikö sen hihnan pitäisi kärytä aivan älyttömästi luistaessaan?
Täällä taas ilmastoinnin toimimattomuuden syyksi paljastui marraskuussa teettämäni huolto. Oli sitten paikallinen korjaamo jättänyt ilmansuodattimen kiinnityskorvakkeen irti, joten putsari oli heiluessaan hinkannut ilmastoinnin letkun puhki.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo
ooo--v--ooo
Re: Muiden merkkien murheita.
Onkos tuossa 5 mukinen kone?Jakke kirjoitti:Tyhmä minääääää!Jakke kirjoitti:Käytinpä Coupen äsken ilmastointilaitehuollossa, kun ei oo menny päälle koko aikana kun mulla on ollut. Pidin selviönä, että järjestelmä vuotaa kuin seula. No, tää huolto olikin sitten sellainen joka tekee hommat kunnolla, eli perinpohjaiset testit sekä yli- että alipaineella ja sitten asianmukaiset määrät tätteeksi kylmäainetta ja öljyä. Ei vuotoja missään ja järjestelmästä löytyi vielä 100 grammaa kylmäainetta ja pari grammaa öljyä. Uusia aineita 730g + 12g ja jännityksellä kokeilemaan. Magneettikytkin löi kompuran päälle, mutta järjetön kitinä hihnasta. Eli kompura jumissa.
Kysymys kuuluu: Onko muuta mahdollisuutta kuin uusi kompura? Onko edes toivoa, että kompura uudet litkut sisäänsä saaneena lähtiskin vielä pelittämään? Entäs jos löisin magneettikytkimelle sähköä ja kokeilisin käsin murjoa kompuraa liikkeelle? Mitä luulette, onko uusi kompura ainoa toivo?
Eipä ollut tullut mieleenkään kaikkein yksinkertaisin mahdollinen selitys: Siinähän on hihna löysällä! Nappasin työmaan hyllystä jotain CRC:n "belt grip" -aerosolia, ruikkasin sitä hihnaan ja kas kummaa, ilmastointi alkoi pelittämään!
Nyt pitää vaan keksiä, miten saan sen hihnan kirittyä, on meinaan melko ahdas kolonen. No mutta, kyllä sitä on välillä tyhmä
Kappassa on automaattikiristin, joten veikkaan että se on jumissa.
- Monza
- Viestit: 976
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Muiden merkkien murheita.
Eikös se näissä makaroonien kötöstyksissä ole ihan sama asia! Ja valitettavasti se että muittenkin vehkeet laukeilee, ei tee omasta merkistä yhtään parempaa.jkk kirjoitti:jos sakemanissa jotain menee rikki tai jokin ei toimi on se vain ominaisuus.DaViega kirjoitti:Mutta vieläkään ei kannata korjata ennakkoluulojaan autoista, italiasta ja ranskastahan tulee vain kuraa, kun huippulaadukas saksalainen ei petä ikinään
- Jakke
- Viestit: 3373
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Muiden merkkien murheita.
Neljä mukia on tässä. Käsittääkseni 20V:ssä on moniurahihna, tässä on ihan perinteiset kiilahihnat.A Bart kirjoitti:Onkos tuossa 5 mukinen kone?
Kappassa on automaattikiristin, joten veikkaan että se on jumissa.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo
ooo--v--ooo
-
- Viestit: 2648
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Laitanpa omat kommenttini vähän paremmin aiheeseen sopivaan ketjuun...
Ylipäätään tuntuu, että ainoa VAG pikkuturbojen ensimmäisiä versioita koskeva ongelma, jonka valmistaja on saanut tuoreemmista malleista täysin eliminoitua, on ollut mekaanisen ahtimen magneettikytkimen piiputtaminen. Ongelma poistettiin jättämällä koko mekaaninen ahdin pois…
Variaattorivaihteisto on siis ihan erikseen kehitetty. Tosin en mene vannomaan etteikö näitä ehkä käytettäisi noiden Auriksien yms. hybrideissäkin, mutta Priuksen kanssa tällä ei siis ole mitään yhteistä.
Muuten olen kyllä samaa mieltä eli variaattorin kehitykseen kun on panostettu XXX jeniä ja vekotin jopa toimii, niin ei silloin kannata enää mitään kaksoiskytkinvaihteistoja kannata alkaa väsäämään. Loppujen lopuksi kaksoiskytkimen idea on siinä, että sehän on (ainakin Alfan tapauksessa) manuaalivaihteisto, jonka päälle on lisätty automaattinen vaihteensiirto + toinen kytkin. Siis pienempi (poikittaismoottorisessa autossa tärkeä pointti), kevyempi ja halvempi vaihtoehto perinteiselle mehumaija-automaatille.
Variaattori olisi maistunut minullekin, mutta mennään nyt tällä toiseksi parhaalla vaihtoehdolla…
Itse muistelen, että tuon ensimmäisen märillä kytkimillä varustetun 6-vaihteisen DSG:n kanssa ilmenneet alkuvaiheen ongelmat kuitattiin netissä sillä, että kohta tulee markkinoille uusi kuivilla kytkimillä varustettu 7-vaihteinen, josta lastentaudit on korjattu. Mutta nykyään näkyy sellaisiakin väitteitä (mm. keskustelu ruotsalaistakseista), joiden mukaan vanhempi 6-vaihteinen onkin se kestävämpi versio. Vaan onko tuohon 6-vaihteiseen mitään parannuksia tehty vai onko kyseessä ”ei se niin huono ollutkaan tähän uuteen verrattuna”?Polforea kirjoitti:Ei lie ensimmäinen kerta, kun ensimmäinen tuotantoversio antaa tekniikalle pitkäaikaisen uskottavuusongelman.
Ylipäätään tuntuu, että ainoa VAG pikkuturbojen ensimmäisiä versioita koskeva ongelma, jonka valmistaja on saanut tuoreemmista malleista täysin eliminoitua, on ollut mekaanisen ahtimen magneettikytkimen piiputtaminen. Ongelma poistettiin jättämällä koko mekaaninen ahdin pois…
Joo, mutta näin on ollut aikojen alusta lähtien. Täytyyhän sitä premium –hinnalle vastinetta saadaPolforea kirjoitti:Audi käyttää nykyään DSG:n sijaan nimitystä S-Tronic
Ei ainakaan alkuperäisessä Priuksessa mitään remmivetoa ole, vaan pelkkä planeettapyörästö, joka tavallaan summaa poltto- ja sähkömoottorien kierrosluvut (äärimmäisen yksinkertaistettu selitys, tarkempaa tietoa löytyy osoitteesta http://eahart.com/prius/psd/)S_A kirjoitti:Se on peruja itseasiassa Priuksesta tuo tekniikka joka on muutettu vaan sitten EI Hybridiksi.
Variaattorivaihteisto on siis ihan erikseen kehitetty. Tosin en mene vannomaan etteikö näitä ehkä käytettäisi noiden Auriksien yms. hybrideissäkin, mutta Priuksen kanssa tällä ei siis ole mitään yhteistä.
Kyllä variaattorin kaverina jonkinlainen kytkin tai momentinmuunnin on pakko olla, jotta auton saa pysäytettyä + peruustusvaihdekin yleensä tarvitaan. Eräällä A-kirjaimella alkavalla automerkillä on näissäkin on ilmennyt huollon tarvetta.S_A kirjoitti:Mitään kytkimiä sielä ei ole, ei tuplaa ei triplaa.
Muuten olen kyllä samaa mieltä eli variaattorin kehitykseen kun on panostettu XXX jeniä ja vekotin jopa toimii, niin ei silloin kannata enää mitään kaksoiskytkinvaihteistoja kannata alkaa väsäämään. Loppujen lopuksi kaksoiskytkimen idea on siinä, että sehän on (ainakin Alfan tapauksessa) manuaalivaihteisto, jonka päälle on lisätty automaattinen vaihteensiirto + toinen kytkin. Siis pienempi (poikittaismoottorisessa autossa tärkeä pointti), kevyempi ja halvempi vaihtoehto perinteiselle mehumaija-automaatille.
Variaattori olisi maistunut minullekin, mutta mennään nyt tällä toiseksi parhaalla vaihtoehdolla…
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Re: Muiden merkkien murheita.
Muutaman viestin takaiseen keskusteluun dieseleiden paskuudesta tänä päivänä. Niin, tuli mieleen miten nuo pikkiriikkiset alle litran nykymotit ovat mahtaneet toimia? Fordilla ainakin oli joku kolmepyttyinen ja BMW:ltä on taas tulossa kolmipyttyistä (kylläkin 1.5-litrainen). Olikos Fiat 500:ssa joku alle litran kone. Smartin padat taitavat olla aika kuraa 100tkm jälkeen?
- Jakke
- Viestit: 3373
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Muiden merkkien murheita.
Raimo Miettinen kirjoitti:Muutaman viestin takaiseen keskusteluun dieseleiden paskuudesta tänä päivänä. Niin, tuli mieleen miten nuo pikkiriikkiset alle litran nykymotit ovat mahtaneet toimia? Fordilla ainakin oli joku kolmepyttyinen ja BMW:ltä on taas tulossa kolmipyttyistä (kylläkin 1.5-litrainen). Olikos Fiat 500:ssa joku alle litran kone. Smartin padat taitavat olla aika kuraa 100tkm jälkeen?
875 kuutioinen kakspyttynen on Fiatissa. Käsittääkseni samaa konetta käytetään jossain päin maailmaa myös MiTon nokalla.
En minä nyt sitten oikeastaan tiedä, millä perusteella pienempi kuutiotilavuus tekisi moottorista huonommin kestävän. Esim. alakerta voidaan kuitenkin tehdä vaikka miten jykeväksi, olipa sylinterin koko sitten mikä tahansa.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo
ooo--v--ooo
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Re: Muiden merkkien murheita.
En mä mitään tekniikasta ymmärrä. Jäänyt silti muistikuva, että tuo Fordin pikkupata olisi ollut aika korkeasti viritetty. Harvoin kait noista isommistakaan lohkot porsii vaan jotain muuta menee rikki.
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Ei huono idea.insinörtti kirjoitti:Laitanpa omat kommenttini vähän paremmin aiheeseen sopivaan ketjuun...
Mun ymmärtääkseni se vanha 6-vaihteinen on hiljaisesti kehittynyt matkan varrella. En tietenkään voi ihan varmaksi sanoa, kun ei ole pääsyä totuutta kertovaan aineistoon, mutta ei saksalainen(kaan) niin tyhmä ole, että pukkaisi ongelmalliseksi tunnettua tuotetta markkinoille korjaamatta sitä edes vähitellen. Eikä ne tuoreemmatkaan ihan ongelmavapaita tietenkään ole, mutta ymmärtääkseni se pahin katastrofierä (josta ainakin väitettiin että 100tkm kohdalla on satavarma vaihteistoremppa tiedossa) oli justaan se ihan alkupää.insinörtti kirjoitti: Itse muistelen, että tuon ensimmäisen märillä kytkimillä varustetun 6-vaihteisen DSG:n kanssa ilmenneet alkuvaiheen ongelmat kuitattiin netissä sillä, että kohta tulee markkinoille uusi kuivilla kytkimillä varustettu 7-vaihteinen, josta lastentaudit on korjattu. Mutta nykyään näkyy sellaisiakin väitteitä (mm. keskustelu ruotsalaistakseista), joiden mukaan vanhempi 6-vaihteinen onkin se kestävämpi versio. Vaan onko tuohon 6-vaihteiseen mitään parannuksia tehty vai onko kyseessä ”ei se niin huono ollutkaan tähän uuteen verrattuna”?
Julma, mutta ilmeisen realistinen toteamus . Sinällään harmi että tuon tupla-ahdetun ongelmat korjasivat noin, siinä olisi ollut potentiaalia mielenkiintoiseksi tekniikaksi.insinörtti kirjoitti: Ylipäätään tuntuu, että ainoa VAG pikkuturbojen ensimmäisiä versioita koskeva ongelma, jonka valmistaja on saanut tuoreemmista malleista täysin eliminoitua, on ollut mekaanisen ahtimen magneettikytkimen piiputtaminen. Ongelma poistettiin jättämällä koko mekaaninen ahdin pois…
Toki. Sitäpaitsi automaailmassa tronic takaa kaiken, on se niin suosittu termi.insinörtti kirjoitti: Joo, mutta näin on ollut aikojen alusta lähtien. Täytyyhän sitä premium –hinnalle vastinetta saada
Huhupuhe kertoo, että A-kirjaimella alkavan automerkin mult...variaattoriaskin kestoiäksi on suunniteltu 350tkm. Eli jos aski kestää noin pitkään, on tehtaan tavoite saavutettu.insinörtti kirjoitti: Kyllä variaattorin kaverina jonkinlainen kytkin tai momentinmuunnin on pakko olla, jotta auton saa pysäytettyä + peruustusvaihdekin yleensä tarvitaan. Eräällä A-kirjaimella alkavalla automerkillä on näissäkin on ilmennyt huollon tarvetta.
Se on kyllä aivan totta, tuota en voi kiistää. Olin tyystin missannut Toyotan variaattorit, mieli oli edelleen mehumaijavaihteistoissa, johon verrattuna tuplakytkin on tekninen edistysaskel.insinörtti kirjoitti: Muuten olen kyllä samaa mieltä eli variaattorin kehitykseen kun on panostettu XXX jeniä ja vekotin jopa toimii, niin ei silloin kannata enää mitään kaksoiskytkinvaihteistoja kannata alkaa väsäämään.
Lisäksi lähes aina vaihde "täysin" sisällä turbiiniluistelun sijaan, mikä ainakin teoriassa tuo kauniimpia kulutus- ja päästölukemia etenkin kaupunkiajoon ja todella nopeat vaihdot (siihen seuraavaan, jo valmiiksi sisässä olevaan pykälään) mehumaijaan ja manuaaliin verrattuna.insinörtti kirjoitti:Loppujen lopuksi kaksoiskytkimen idea on siinä, että sehän on (ainakin Alfan tapauksessa) manuaalivaihteisto, jonka päälle on lisätty automaattinen vaihteensiirto + toinen kytkin. Siis pienempi (poikittaismoottorisessa autossa tärkeä pointti), kevyempi ja halvempi vaihtoehto perinteiselle mehumaija-automaatille.
Erään A:lla alkavan automerkin variaattorilla olen ajanut, eikä se oikein mieltä lämmittänyt. Teoriassahan variaattori on aivan loistava keksintö, mutta senkin voi ikävällä ohjauksella pilata. Kaupunkiajossa tuo A-auto halusi D:llä pitää moottorin kierrokset maksimissaan jossain 1200rpm tienoossa ja auton 4-sylinterinen dieselmoottori värisi kuin Fucushima toissavuonna ja S-asennolla se taas kehitti keinotekoisia pykäliä pilaamaan variaattorin idean ja tehosti tätä vielä hitailla "vaihdoilla".insinörtti kirjoitti: Variaattori olisi maistunut minullekin, mutta mennään nyt tällä toiseksi parhaalla vaihtoehdolla…
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 2648
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Minä olen siinä uskossa, ettei BMW:n ja Mersun 8-pykäläiset mehumaijat luistata turbiinia kuin liikkeellelähdössä, vaihdot ovat nopeita joka suuntaan ja kulutuskin sama tai jopa pienempi kuin manuaalilla. Mutta tällainen vaihteisto taitaa olla sen verran iso (pitkä) paketti, ettei se sovi kuin pitkittäismoottoriseen = takavetoiseen autoon. Myös valmistuskustannus lienee kovempi kuin ”robotisoidulla manuaalilla”, jollainen TCT:kin oikeastaan on.Polforea kirjoitti:Lisäksi lähes aina vaihde "täysin" sisällä turbiiniluistelun sijaan, mikä ainakin teoriassa tuo kauniimpia kulutus- ja päästölukemia etenkin kaupunkiajoon ja todella nopeat vaihdot (siihen seuraavaan, jo valmiiksi sisässä olevaan pykälään) mehumaijaan ja manuaaliin verrattuna.
Etuvetoisissa tila on sen verran kortilla, että jopa 6-vaihteisten manuaalien rakenteen kanssa on jouduttu kikkailemaan = käytetään kahta sivuakselia rakenteen lyhentämiseksi. Tämän ansiosta kaksoiskytkinversiokin on mahdollista rakentaa samaan koppaan.
Jos mehumaija-automaatin vaihteiden määrästä pitää tinkiä, joudutaan turbiinia luistattamaan enemmän ja silloin bensaa palaa öljyn lämmittämiseen. Itselläni oli vuonna yks ja kaks perinteisistä perinteisintä tekniikkaa edustaneella 3-pykäläisellä automaatilla varustettu pikkuauto. Bensaa paloi sekä kaupungissa/taajamassa että moottoritiellä 9,5 l/100 km, maantiellä 8 l/100 km luokkaa. Eikä tuolle kulutukselle saanut vastinetta edes suorituskyvyn muodossa – 0-100 kiihdytys otti 20 s ja 80-120 ohituskiihtyvyyden mittaamiseen olisi tarvittu kalenteri.
Juuri tässä kohtaa näkee tekniikan kehityksen. Vaikka Giulietta on isompi ja kiihtyy ”hieman” paremmin, se kuluttaa ainakin litran vähemmän.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Muiden merkkien murheita.
Noi Fordin kaksoiskytkinvaihteistot on kestäneet kyllä hyvin, taksikäytössäkin. Rikkoontumistapauksissakin on tuntunut olevan syynä huoltojen laiminlyönti. Ei välttämättä kaikki pajat tajua, että ne öljyt ja suodatin pitää vaihtaa siihen laatikkoon 60tkm välein.
- Tiphookki
- Viestit: 504
- Liittynyt: 14 Kesä 2013, 14:38
- Car(s): Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v 2005
- Paikkakunta: Espoo/Karstula
Re: Muiden merkkien murheita.
^Vähän sama kuin Peugeot 405 automaatin "ongelmat". Huoltokirjassa lukee selvästi että 60 tkm välein pitäisi vaihtaa öljyt, mutta näin ei tehdä -> loota hajoaa -> paskaa. Kyseessä kuitenki ZF4HP14Q.
Muut: Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Se voi hyvin olla, jos löytyy sopivia välityksiä että turbiinia voi lukita pienissäkin nopeuksissa. Viimeksi autoa vaihtaessa kävin muuten Autokeskuksella vilkaisemassa yhtä e60:stä (530xd MY08) ja myyjä kivenkovaan väitti, että bemmin 8-pykäläinen olisi tuplakytkinaski. Ei toki ole eka kerta, kun myyjä kirkkain silmin kertoo jotain, mikä herättää suurta epäilystä.insinörtti kirjoitti: Minä olen siinä uskossa, ettei BMW:n ja Mersun 8-pykäläiset mehumaijat luistata turbiinia kuin liikkeellelähdössä, vaihdot ovat nopeita joka suuntaan ja kulutuskin sama tai jopa pienempi kuin manuaalilla. Mutta tällainen vaihteisto taitaa olla sen verran iso (pitkä) paketti, ettei se sovi kuin pitkittäismoottoriseen = takavetoiseen autoon. Myös valmistuskustannus lienee kovempi kuin ”robotisoidulla manuaalilla”, jollainen TCT:kin oikeastaan on.
Ja joo, takavedon voimansiirto on toki hilppasen helpompi rakentaa, kun tilaa vaan on käytettävissä enemmän. Ja se kustannuserokin on "ehkä" helpompi upottaa 5-sarjan bemarin hintaan kuin A3:n tai Giuliettan.
Tätä oikeastaan pahimmasta päästä edustaa tuo 159 2.4 Q4, kun 5-pyttyisen poikittaiskoneen jatkeena on todella mielenkiintoisen muotoinen 6-lovinen aski varustettuna kulmavaihteella.insinörtti kirjoitti: Etuvetoisissa tila on sen verran kortilla, että jopa 6-vaihteisten manuaalien rakenteen kanssa on jouduttu kikkailemaan = käytetään kahta sivuakselia rakenteen lyhentämiseksi. Tämän ansiosta kaksoiskytkinversiokin on mahdollista rakentaa samaan koppaan.
Mun BW37:lla (myös 3-lovinen automaatti, jos/kun joku ei mallia tunnista) varustettu kulkine onneksi liikkui edes hivenen tuota iloisemmin, jopa silloin kun puolet ahdoista oli hukassa. Mutta se menikin nätillä ajolla maantiellä siihen 10l/100km tuntumaan, kaupungissa ei kannattanut katsella bensaviisaria.insinörtti kirjoitti: Jos mehumaija-automaatin vaihteiden määrästä pitää tinkiä, joudutaan turbiinia luistattamaan enemmän ja silloin bensaa palaa öljyn lämmittämiseen. Itselläni oli vuonna yks ja kaks perinteisistä perinteisintä tekniikkaa edustaneella 3-pykäläisellä automaatilla varustettu pikkuauto. Bensaa paloi sekä kaupungissa/taajamassa että moottoritiellä 9,5 l/100 km, maantiellä 8 l/100 km luokkaa. Eikä tuolle kulutukselle saanut vastinetta edes suorituskyvyn muodossa – 0-100 kiihdytys otti 20 s ja 80-120 ohituskiihtyvyyden mittaamiseen olisi tarvittu kalenteri.
Khyl. Ei olis 80- eikä vielä 90-luvullakaan tarvinnut miettiä lähellekään vastaavaa käytöstä ja voimavaroja samalla kulutuksella suhteessa massaan ja ulkomittoihin.insinörtti kirjoitti: Juuri tässä kohtaa näkee tekniikan kehityksen. Vaikka Giulietta on isompi ja kiihtyy ”hieman” paremmin, se kuluttaa ainakin litran vähemmän.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
Re: Muiden merkkien murheita.
Mutta kyllä se loppuviimeksi on niin , että kaikki autot on paskoja , oli merkki tai malli mikä hyvänsä ! P*skoja vehkeitä !
- Shuttle
- Viestit: 2257
- Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
- Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii
Re: Muiden merkkien murheita.
Muutama kymmenen tuhatta kilsaa ajettu (n. 23tkm) Q5 saa täydellisen koneremontin. Tämähän ei toki ollut mikään vika tai mitään, vaan "laatuautoissa on poikkeamia". Niin... no niin... näin työpaikalla.
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Re: Muiden merkkien murheita.
totta tuo,vaikka esim 1.6 primeralla ajaa vaivatta 400 000tkm ilman murheita,paska se silti on.Miksei valmisteta autoja jossa ajoominaisuudet kohillaan+kestävyys Ilmeisesti mitä paremmat ominaisuudet sen enemmän hajoavia osiawillez kirjoitti:Mutta kyllä se loppuviimeksi on niin , että kaikki autot on paskoja , oli merkki tai malli mikä hyvänsä ! P*skoja vehkeitä !
Re: Muiden merkkien murheita.
alfa164 kirjoitti: totta tuo,vaikka esim 1.6 primeralla ajaa vaivatta 400 000tkm ilman murheita,paska se silti on.Miksei valmisteta autoja jossa ajoominaisuudet kohillaan+kestävyys Ilmeisesti mitä paremmat ominaisuudet sen enemmän hajoavia osia
Ei aina ihan noinkaan.
Kaverilla oli sellainen sämpylänmallinen uudempi Primera johon tehtiin alle 100tkm kansiremontti. Kahteen kertaan.
Edit. Ja primeran jälkeen jatkoi vielä järkiautoilua ja osti 3500E Mersun jota on kohta "huollettu" samalla summalla.
Viimeksi kun puhuttiin uhkasi lopettaa tuon järkiautoilun ja ostaa Fiiatin kun Essolla tiesivät kertoa että ne on kaikista huonoimpia.