Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
palkus
Viestit: 5529
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

mikäs se odotettu käyttöikä onkaan, kun euroopassa puhutaan 8v paalausiästä. Ja moottoreiden käyttöikänä 200000km (hyvä tulos)

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Bones »

Sisälämppäriä ei mun autoon tule kun kerran semmosen kanssa säikähdyksellä selvinnyt...
Mitä jos Portti nakkaisit mokoman pakkaseen, sais ainakin kylmäksi...
200 baria vaparissa..

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jkk »

^kun olin skidi, mun faija piti sisälämppäriä citroen ksantiassa pelkääjän puolen lattialla edessä. eräänä talvisena päivänä istuin lumisilla kengillä pelkääjän etupenkille ja lumiset kengät tietenkin sisälämppärin päälle. Seuraavana aamuna ei päästy kouluun kun auto roihusi ilmiliekeissä pihalla kun lumet suli lämppäriin ja siitä vissiin oikkari :roll:

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Coupessa on käsittääkseni sama ABS kuin 155:ssä joten kysytääs onko joku törmännyt vastaavaa ilmiöön:

Aamuisin, kun starttaa auton kylmänä, jää ABS-valo palamaan. Kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen, valo sammuu saman tien. Tätä siis esiintyy nimenomaan aamuisin, johtuen ehkä viileistä öistä? Mitään ideaa, mistä tuollainen vois johtua?
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Absien self testi ei jostain syystä mene läpi. Mihin se kylmyys sitten voisi vaikuttaa, niin mahtaako se testata pumpun ja venttiilit ihan mekaanisesti käynnistyksessä? Jos jossain on kylmänä vähän liikaa vastusta, mutta toisella yrittämällä menisi kuitenkin läpi.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Tuomas K kirjoitti:Absien self testi ei jostain syystä mene läpi. Mihin se kylmyys sitten voisi vaikuttaa, niin mahtaako se testata pumpun ja venttiilit ihan mekaanisesti käynnistyksessä? Jos jossain on kylmänä vähän liikaa vastusta, mutta toisella yrittämällä menisi kuitenkin läpi.
Pitänee tutkia vielä anturien liitokset, brittifoorumilta tuli lueskeltua, että niissä ollut joskus ongelmia. Mietin vaan, että voisko huonot/väärät jarrunesteet aiheuttaa jotain tuon tyyppistä? Lisäsin puolisen vuotta sitten DOT4:sta, jota käyttöohjekin suosittelee, mutta sillä nyt ei ollut asiaan vaikutusta. Jos nesteen sekaan on imeytynyt vettä vuosien mittaan, kun eihän noista tiedä, milloin ne on vaihdettu...
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Onko jollain kokemusta clio 2 etutolppien vaihdossa.Cliossa laakeroitu iskari,ja yläpää eli akseli kääntyy,ja laakeronti ylhäällä.
Ongelmaan:Voiko olla ettei yläkiinnitys "limppu"kuulu otaa kiinni auton runkoon?rakoa jää jokunen milli.Cliossa yläpään keskimutteri prässätty siihen limppuun,ovat ns:yhtäpuuta.eli limppu ja mutteri pyörii samaan aikaan.Erillisiä iskarin yläpään pultteja ei ole(niitä kolmea tarkotan).Iskari puristetaan kasaan eri mutterilla.Toisaalta jos se yläpään kiinnitys tulisi runkoon kiinni,niin iskari vääntäisi sitä auki.en tiiä

Olisi pitänyt ottaa valokuva,ennen purkua :)
kuva yläpäästä: http://farm8.staticflickr.com/7048/6792 ... 191e2f.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Jakke kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Absien self testi ei jostain syystä mene läpi. Mihin se kylmyys sitten voisi vaikuttaa, niin mahtaako se testata pumpun ja venttiilit ihan mekaanisesti käynnistyksessä? Jos jossain on kylmänä vähän liikaa vastusta, mutta toisella yrittämällä menisi kuitenkin läpi.
Pitänee tutkia vielä anturien liitokset, brittifoorumilta tuli lueskeltua, että niissä ollut joskus ongelmia. Mietin vaan, että voisko huonot/väärät jarrunesteet aiheuttaa jotain tuon tyyppistä? Lisäsin puolisen vuotta sitten DOT4:sta, jota käyttöohjekin suosittelee, mutta sillä nyt ei ollut asiaan vaikutusta. Jos nesteen sekaan on imeytynyt vettä vuosien mittaan, kun eihän noista tiedä, milloin ne on vaihdettu...
Tänä aamuna testasin niin, että laitoin ensin vain virrat päälle, mutta en startannut: ABS-valo jäi loimottamaan. Sitten virrat pois ja uudelleen päälle: Valo sammui muutamassa sekunnissa -> starttaus ja kaikki ok, eikä syttynyt koko 7 km:n työmatkan aikana. Omituista.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Portti
Viestit: 1181
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Megane RS 280 '21
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Portti »

Portti kirjoitti:...- Kodin ulkopistorasiasta, jossa auton lämmitysjohto on kiinni napsahti sulake pois päältä alkuviikosta...

...Auton lämmitykseen liittyy seuraavat vehkeet:
- Defa Termini pienikokoinen sisätilan lämmitin
- Calix-merkkinen letkulämmitin moottorille
- Pieni ajastinkello ulkopistorasiassa
...
Palataanpa tähän asiaan kun auto kävi tänään öljynvaihdossa ja samalla korjaamolla tutkittiin, että löytyykö lämmitinsysteemeistä jotain vikaa. Lopputuloksena oli, että korjaamo ei löytänyt oikosulkuja tms. ongelmia mistään noista em. laitteista (ml. ajastinkello). Täytynee syksyllä sitten taas ihmetellä asiaa kun lisälämmitysten käyttö on taas ajankohtaista.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Vaihdoin Coupeen aamulla jäähdytysnesteenlämpötila-anturin, mikä on termarin kyljessä. Tämän jälkeen koeajolle, kuten kaikkien toimenpiteiden kanssa asiaan kuuluu. Auto toimi mainiosti ja säätelin siinä sitten tyhjäkäyntiäkin kohdilleen. Kotiin palaillessa noin 100m ennen pihaa auto alkoi hyytymään ihan ku bensa olis loppumassa ja lopulta sammui. Starttasi kyllä pari kertaa käyntiin vielä, mutta pätki niin pirusti ja tyhjäkäyntiä ei pyöri. muttei enää käynnisty. Bensaa kuitenkin on ja varmuuden vuoks kaadoin vielä neljä litraa lisää. No, sata metriä Alfan perässä omaan pihaan ja siihenhän se jäi. Nyt ilta duunissa ja aamulla pitänee ruveta lukemaan koodeja yms. Mikäköhän perkele siihen nyt iski? Tuo lämpöanturin vaihto ei VOI vaikuttaa asiaan. *huoks*
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Miksi ei voisi? Jostain syystä huono koktakti lämpöanturilla -> vastus ääretön, ecu kuvittelee olevansa Siperiassa ja syöttää koneelle kakkua tukehtumiseen asti.

Eikös vanha viisaus kerro että vika on siellä missä on viimeksi korjattu :)

En siis väitä että se on siinä anturissa se vika, mutta ei se mitenkään mahdotonta liene.

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja rim »

Onkohan tämä jo muualla Autoraivo: Mies moukaroi luksus-Maseratinsa – syynä korjauslasku

http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/ ... 304?rss=13" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11381
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

^

Kiina on kyllä hieno maa.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Tuomas K kirjoitti:Miksi ei voisi? Jostain syystä huono koktakti lämpöanturilla -> vastus ääretön, ecu kuvittelee olevansa Siperiassa ja syöttää koneelle kakkua tukehtumiseen asti.

Eikös vanha viisaus kerro että vika on siellä missä on viimeksi korjattu :)

En siis väitä että se on siinä anturissa se vika, mutta ei se mitenkään mahdotonta liene.
Pff... En oikein usko tähän. No, huomenissa luen vikakoodeja, katotaan jos vähän viisastuis. Kampuran antureita kait noista on mennyt joskus, tosin silloin ne yleensä käynnistyy sitten jäähdyttyään.

Liian hyvinhän tuo on pelannutkin. Viisi tuhatta huoletonta kilsaa 18 vuotta vanhalla italialaisella "urheiluautolla", eihän sitä uskois Esson baarissa kukaan :roll:
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
jargon
Viestit: 616
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jargon »

Jakke kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Miksi ei voisi? Jostain syystä huono koktakti lämpöanturilla -> vastus ääretön, ecu kuvittelee olevansa Siperiassa ja syöttää koneelle kakkua tukehtumiseen asti.

Eikös vanha viisaus kerro että vika on siellä missä on viimeksi korjattu :)

En siis väitä että se on siinä anturissa se vika, mutta ei se mitenkään mahdotonta liene.
Pff... En oikein usko tähän. No, huomenissa luen vikakoodeja, katotaan jos vähän viisastuis. Kampuran antureita kait noista on mennyt joskus, tosin silloin ne yleensä käynnistyy sitten jäähdyttyään.

Liian hyvinhän tuo on pelannutkin. Viisi tuhatta huoletonta kilsaa 18 vuotta vanhalla italialaisella "urheiluautolla", eihän sitä uskois Esson baarissa kukaan :roll:

206 pösössä pahat käyntihäiriöt korjautuivat lämpöanturin vaihdolla, tosin samalla kertaa vaihdettiin imuilman ja jäähdytysnesteen lämpöanturit. Välillä meinasi kone tukehtua, ja välillä kiersi itsekseen tyhjäkäynnillä reilua 3000rpm..

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja willez »

jargon kirjoitti:
Jakke kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Miksi ei voisi? Jostain syystä huono koktakti lämpöanturilla -> vastus ääretön, ecu kuvittelee olevansa Siperiassa ja syöttää koneelle kakkua tukehtumiseen asti.

Eikös vanha viisaus kerro että vika on siellä missä on viimeksi korjattu :)

En siis väitä että se on siinä anturissa se vika, mutta ei se mitenkään mahdotonta liene.
Pff... En oikein usko tähän. No, huomenissa luen vikakoodeja, katotaan jos vähän viisastuis. Kampuran antureita kait noista on mennyt joskus, tosin silloin ne yleensä käynnistyy sitten jäähdyttyään.

Liian hyvinhän tuo on pelannutkin. Viisi tuhatta huoletonta kilsaa 18 vuotta vanhalla italialaisella "urheiluautolla", eihän sitä uskois Esson baarissa kukaan :roll:

206 pösössä pahat käyntihäiriöt korjautuivat lämpöanturin vaihdolla, tosin samalla kertaa vaihdettiin imuilman ja jäähdytysnesteen lämpöanturit. Välillä meinasi kone tukehtua, ja välillä kiersi itsekseen tyhjäkäynnillä reilua 3000rpm..
Noissa pösön ja sitikan peruskoneissa menee kansipahvit kanssa herkästi. Monet kerrat tullut prätkyttävä ranskis vianhakuun ja kansipahvihan se siellä :-D

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Nonni. Tänä aamuna keräsin työkalut, mittarit, läppärin ja piuhat ja menin ihmettelemään Coupea. Sehän pärähti käyntiin niinku ei mitään vikaa olis ikinä ollutkaan :? Katoin sitten vikakooditkin, eikä näyttänyt mitään ongelmia paitsi lambda herja tuli sitten kun kone oli lämmennyt ja vähän kaasuttelin. No mutta sen ei luulis liittyvän tähän, pitää tutkia sitä jossain vaiheessa myöhemmin.

Olisko tuo sitten kampiakselin asentotunnistin, Bravassakin se temppuili lämmettyään? Helvetin ärsyttäviä tuollaiset itsekseen katoavat viat. Ei oikein huvita kovin etäs kotoa lähteä heti ajelemaan tuolla autolla...
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Kysymys Coupesta (jossa takajarrut käsittääkseni samanlaiset kuin 155:ssä).

Pitäs vaihtaa huomenna taakse jarrupalat. Meneekö männät sisään ihan vaan painamalla vaiko kiertämällä? Jos kiertämällä, niin tarviiko jonkun erikoistyökalut?

156:ssa sama homma edessä, siinä kaiketi kiertämällä?

EDIT: Nyt vasta huomasin, että kirjoitinpas hassusti.... 156:ssa siis myös takapalojen vaihto edessä :lol:
Viimeksi muokannut Jakke, 07 Kesä 2013, 16:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jkk »

^156 etujarruissa painamalla ja takajarruissa kiertämällä mäntä sisään. ja jarruneste korkki auki tietenkin. ja juu erikoistyökalun saa pauttiarallaa 10-20 e motonet tai bkauppa. saa ne pihdeilläkin kierrettyä mutta pitää varoa ettei riko kumeja.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Käytinpä Coupen äsken ilmastointilaitehuollossa, kun ei oo menny päälle koko aikana kun mulla on ollut. Pidin selviönä, että järjestelmä vuotaa kuin seula. No, tää huolto olikin sitten sellainen joka tekee hommat kunnolla, eli perinpohjaiset testit sekä yli- että alipaineella ja sitten asianmukaiset määrät tätteeksi kylmäainetta ja öljyä. Ei vuotoja missään ja järjestelmästä löytyi vielä 100 grammaa kylmäainetta ja pari grammaa öljyä. Uusia aineita 730g + 12g ja jännityksellä kokeilemaan. Magneettikytkin löi kompuran päälle, mutta järjetön kitinä hihnasta. Eli kompura jumissa.

Kysymys kuuluu: Onko muuta mahdollisuutta kuin uusi kompura? Onko edes toivoa, että kompura uudet litkut sisäänsä saaneena lähtiskin vielä pelittämään? Entäs jos löisin magneettikytkimelle sähköä ja kokeilisin käsin murjoa kompuraa liikkeelle? Mitä luulette, onko uusi kompura ainoa toivo?
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Uusi tai ehjä käytetty.
Itse kokeilisin käsin ilman hihnaa ja laturilla tai akulta virta, että miltä vaikuttaa.
Tai oikeastaan näin tein.
Kyllä ehjäkin vähän vastustaa, mutta hajonnutta saakin vääntää aika reilustin käsin tai avaimella.


Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Smacket »

VAG, DSG, TSI, TDI ja €€€ - hyvä artikkeli noin ylipäätään tekniikan kehityksestä ja harrastamisesta.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja doublesix »

"Jos dieselautolla on reilut 100 000 kilometriä ajettu, ei useamman tonnin remontti ole isokaan yllätys. Ennen vanhaan moiset kilometrimäärät dieselautolle tarkoittivat lähinnä sisäänajoa."

Tässä yksi syy, miksi ajan nykyään bensavehkeillä. Jatkuvaa säästöä. :lol:
Ride on!

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jkk »

^duunikaveri vei vuoden vanhan, 10 tkm ajetun automaatti ford focuksen vuosihuoltoon. olivat pajalta soittaneet että tules katsomaan mitä vaihdelaatikosta tuli ulos: metallimujua öljyjen seassa. jes! menee takuuseen onneks se lodju.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Mutta vieläkään ei kannata korjata ennakkoluulojaan autoista, italiasta ja ranskastahan tulee vain kuraa, kun huippulaadukas saksalainen ei petä ikinään :lol:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11298
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

doublesix kirjoitti:Tässä yksi syy, miksi ajan nykyään bensavehkeillä.
Sama vika Rahikaisella. Neljän nokivasaran jälkeen ajetaan taas tärpätillä vaikka kakspistekakkosen vaparin alavääntö tuntuukin aneemiselta. Tässä vaan on patahuoneessa sen verran vähemmän kallista hajoavaa osaa että pidemmän päälle ei paljon harmita vaikka lörssiä menee kahdeksan litraa satasella. Vauhtipyörä- ja suutinremonttien hinnalla kun ostaa jo jonkin verran menovettä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jkk »

DaViega kirjoitti:Mutta vieläkään ei kannata korjata ennakkoluulojaan autoista, italiasta ja ranskastahan tulee vain kuraa, kun huippulaadukas saksalainen ei petä ikinään :lol:

jos sakemanissa jotain menee rikki tai jokin ei toimi on se vain ominaisuus.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Smacket »

^ Tai "yksittäistapaus" :D
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Aquatica
Viestit: 15113
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tai "huolto", eikä "korjaus" ;)

Avatar
palkus
Viestit: 5529
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Auringon paahtamat tuoreehkot volvo ja bmw ja uusi opel yllättivät. Kaikissa tietysti automaaginen 2-vyöhyke kylmästöinti ja :shock: . Siittä parkista kun lähtee niin auto-asennolla meinaa tukka lähteä, kun sitä vielä jäähtymätöntä ilmaa puhalletaan järjettömällä voimalla. Autojen omistajat sitten nysväilevät puhallusta alaspäin / pienentävät manuaalisesti puhallinta, kun ei pää kestä. Sitä tolkutonta puhallusta kestää yllättävän kauan.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Jakke kirjoitti:Käytinpä Coupen äsken ilmastointilaitehuollossa, kun ei oo menny päälle koko aikana kun mulla on ollut. Pidin selviönä, että järjestelmä vuotaa kuin seula. No, tää huolto olikin sitten sellainen joka tekee hommat kunnolla, eli perinpohjaiset testit sekä yli- että alipaineella ja sitten asianmukaiset määrät tätteeksi kylmäainetta ja öljyä. Ei vuotoja missään ja järjestelmästä löytyi vielä 100 grammaa kylmäainetta ja pari grammaa öljyä. Uusia aineita 730g + 12g ja jännityksellä kokeilemaan. Magneettikytkin löi kompuran päälle, mutta järjetön kitinä hihnasta. Eli kompura jumissa.

Kysymys kuuluu: Onko muuta mahdollisuutta kuin uusi kompura? Onko edes toivoa, että kompura uudet litkut sisäänsä saaneena lähtiskin vielä pelittämään? Entäs jos löisin magneettikytkimelle sähköä ja kokeilisin käsin murjoa kompuraa liikkeelle? Mitä luulette, onko uusi kompura ainoa toivo?
Tyhmä minääääää!

Eipä ollut tullut mieleenkään kaikkein yksinkertaisin mahdollinen selitys: Siinähän on hihna löysällä! Nappasin työmaan hyllystä jotain CRC:n "belt grip" -aerosolia, ruikkasin sitä hihnaan ja kas kummaa, ilmastointi alkoi pelittämään! :multi:

Nyt pitää vaan keksiä, miten saan sen hihnan kirittyä, on meinaan melko ahdas kolonen. No mutta, kyllä sitä on välillä tyhmä :mrgreen:
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Isola
Viestit: 2067
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Isola »

^Eikö sen hihnan pitäisi kärytä aivan älyttömästi luistaessaan?

Täällä taas ilmastoinnin toimimattomuuden syyksi paljastui marraskuussa teettämäni huolto. Oli sitten paikallinen korjaamo jättänyt ilmansuodattimen kiinnityskorvakkeen irti, joten putsari oli heiluessaan hinkannut ilmastoinnin letkun puhki. :bad-words:
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Isola kirjoitti:^Eikö sen hihnan pitäisi kärytä aivan älyttömästi luistaessaan?

Täällä taas ilmastoinnin toimimattomuuden syyksi paljastui marraskuussa teettämäni huolto. Oli sitten paikallinen korjaamo jättänyt ilmansuodattimen kiinnityskorvakkeen irti, joten putsari oli heiluessaan hinkannut ilmastoinnin letkun puhki. :bad-words:
Varmaan olis kärynnytkin, mutta enhän minä sitä kovin montaa sekuntia kerrallaan hirvinnyt päällä pitää.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

A Bart
Viestit: 1869
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Jakke kirjoitti:
Jakke kirjoitti:Käytinpä Coupen äsken ilmastointilaitehuollossa, kun ei oo menny päälle koko aikana kun mulla on ollut. Pidin selviönä, että järjestelmä vuotaa kuin seula. No, tää huolto olikin sitten sellainen joka tekee hommat kunnolla, eli perinpohjaiset testit sekä yli- että alipaineella ja sitten asianmukaiset määrät tätteeksi kylmäainetta ja öljyä. Ei vuotoja missään ja järjestelmästä löytyi vielä 100 grammaa kylmäainetta ja pari grammaa öljyä. Uusia aineita 730g + 12g ja jännityksellä kokeilemaan. Magneettikytkin löi kompuran päälle, mutta järjetön kitinä hihnasta. Eli kompura jumissa.

Kysymys kuuluu: Onko muuta mahdollisuutta kuin uusi kompura? Onko edes toivoa, että kompura uudet litkut sisäänsä saaneena lähtiskin vielä pelittämään? Entäs jos löisin magneettikytkimelle sähköä ja kokeilisin käsin murjoa kompuraa liikkeelle? Mitä luulette, onko uusi kompura ainoa toivo?
Tyhmä minääääää!

Eipä ollut tullut mieleenkään kaikkein yksinkertaisin mahdollinen selitys: Siinähän on hihna löysällä! Nappasin työmaan hyllystä jotain CRC:n "belt grip" -aerosolia, ruikkasin sitä hihnaan ja kas kummaa, ilmastointi alkoi pelittämään! :multi:

Nyt pitää vaan keksiä, miten saan sen hihnan kirittyä, on meinaan melko ahdas kolonen. No mutta, kyllä sitä on välillä tyhmä :mrgreen:
Onkos tuossa 5 mukinen kone?
Kappassa on automaattikiristin, joten veikkaan että se on jumissa.

Avatar
Monza
Viestit: 976
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Monza »

jkk kirjoitti:
DaViega kirjoitti:Mutta vieläkään ei kannata korjata ennakkoluulojaan autoista, italiasta ja ranskastahan tulee vain kuraa, kun huippulaadukas saksalainen ei petä ikinään :lol:
jos sakemanissa jotain menee rikki tai jokin ei toimi on se vain ominaisuus.
Eikös se näissä makaroonien kötöstyksissä ole ihan sama asia! Ja valitettavasti se että muittenkin vehkeet laukeilee, ei tee omasta merkistä yhtään parempaa.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jakke »

A Bart kirjoitti:Onkos tuossa 5 mukinen kone?
Kappassa on automaattikiristin, joten veikkaan että se on jumissa.
Neljä mukia on tässä. Käsittääkseni 20V:ssä on moniurahihna, tässä on ihan perinteiset kiilahihnat.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

insinörtti
Viestit: 2648
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Laitanpa omat kommenttini vähän paremmin aiheeseen sopivaan ketjuun...
Polforea kirjoitti:Ei lie ensimmäinen kerta, kun ensimmäinen tuotantoversio antaa tekniikalle pitkäaikaisen uskottavuusongelman.
Itse muistelen, että tuon ensimmäisen märillä kytkimillä varustetun 6-vaihteisen DSG:n kanssa ilmenneet alkuvaiheen ongelmat kuitattiin netissä sillä, että kohta tulee markkinoille uusi kuivilla kytkimillä varustettu 7-vaihteinen, josta lastentaudit on korjattu. Mutta nykyään näkyy sellaisiakin väitteitä (mm. keskustelu ruotsalaistakseista), joiden mukaan vanhempi 6-vaihteinen onkin se kestävämpi versio. Vaan onko tuohon 6-vaihteiseen mitään parannuksia tehty vai onko kyseessä ”ei se niin huono ollutkaan tähän uuteen verrattuna”?

Ylipäätään tuntuu, että ainoa VAG pikkuturbojen ensimmäisiä versioita koskeva ongelma, jonka valmistaja on saanut tuoreemmista malleista täysin eliminoitua, on ollut mekaanisen ahtimen magneettikytkimen piiputtaminen. Ongelma poistettiin jättämällä koko mekaaninen ahdin pois…
Polforea kirjoitti:Audi käyttää nykyään DSG:n sijaan nimitystä S-Tronic
Joo, mutta näin on ollut aikojen alusta lähtien. Täytyyhän sitä premium –hinnalle vastinetta saada :mrgreen:
S_A kirjoitti:Se on peruja itseasiassa Priuksesta tuo tekniikka joka on muutettu vaan sitten EI Hybridiksi.
Ei ainakaan alkuperäisessä Priuksessa mitään remmivetoa ole, vaan pelkkä planeettapyörästö, joka tavallaan summaa poltto- ja sähkömoottorien kierrosluvut (äärimmäisen yksinkertaistettu selitys, tarkempaa tietoa löytyy osoitteesta http://eahart.com/prius/psd/)

Variaattorivaihteisto on siis ihan erikseen kehitetty. Tosin en mene vannomaan etteikö näitä ehkä käytettäisi noiden Auriksien yms. hybrideissäkin, mutta Priuksen kanssa tällä ei siis ole mitään yhteistä.
S_A kirjoitti:Mitään kytkimiä sielä ei ole, ei tuplaa ei triplaa.
Kyllä variaattorin kaverina jonkinlainen kytkin tai momentinmuunnin on pakko olla, jotta auton saa pysäytettyä + peruustusvaihdekin yleensä tarvitaan. Eräällä A-kirjaimella alkavalla automerkillä on näissäkin on ilmennyt huollon tarvetta.

Muuten olen kyllä samaa mieltä eli variaattorin kehitykseen kun on panostettu XXX jeniä ja vekotin jopa toimii, niin ei silloin kannata enää mitään kaksoiskytkinvaihteistoja kannata alkaa väsäämään. Loppujen lopuksi kaksoiskytkimen idea on siinä, että sehän on (ainakin Alfan tapauksessa) manuaalivaihteisto, jonka päälle on lisätty automaattinen vaihteensiirto + toinen kytkin. Siis pienempi (poikittaismoottorisessa autossa tärkeä pointti), kevyempi ja halvempi vaihtoehto perinteiselle mehumaija-automaatille.

Variaattori olisi maistunut minullekin, mutta mennään nyt tällä toiseksi parhaalla vaihtoehdolla…
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Muutaman viestin takaiseen keskusteluun dieseleiden paskuudesta tänä päivänä. Niin, tuli mieleen miten nuo pikkiriikkiset alle litran nykymotit ovat mahtaneet toimia? Fordilla ainakin oli joku kolmepyttyinen ja BMW:ltä on taas tulossa kolmipyttyistä (kylläkin 1.5-litrainen). Olikos Fiat 500:ssa joku alle litran kone. Smartin padat taitavat olla aika kuraa 100tkm jälkeen?

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Raimo Miettinen kirjoitti:Muutaman viestin takaiseen keskusteluun dieseleiden paskuudesta tänä päivänä. Niin, tuli mieleen miten nuo pikkiriikkiset alle litran nykymotit ovat mahtaneet toimia? Fordilla ainakin oli joku kolmepyttyinen ja BMW:ltä on taas tulossa kolmipyttyistä (kylläkin 1.5-litrainen). Olikos Fiat 500:ssa joku alle litran kone. Smartin padat taitavat olla aika kuraa 100tkm jälkeen?

875 kuutioinen kakspyttynen on Fiatissa. Käsittääkseni samaa konetta käytetään jossain päin maailmaa myös MiTon nokalla.

En minä nyt sitten oikeastaan tiedä, millä perusteella pienempi kuutiotilavuus tekisi moottorista huonommin kestävän. Esim. alakerta voidaan kuitenkin tehdä vaikka miten jykeväksi, olipa sylinterin koko sitten mikä tahansa.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

En mä mitään tekniikasta ymmärrä. Jäänyt silti muistikuva, että tuo Fordin pikkupata olisi ollut aika korkeasti viritetty. Harvoin kait noista isommistakaan lohkot porsii vaan jotain muuta menee rikki.

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

insinörtti kirjoitti:Laitanpa omat kommenttini vähän paremmin aiheeseen sopivaan ketjuun...
Ei huono idea.
insinörtti kirjoitti: Itse muistelen, että tuon ensimmäisen märillä kytkimillä varustetun 6-vaihteisen DSG:n kanssa ilmenneet alkuvaiheen ongelmat kuitattiin netissä sillä, että kohta tulee markkinoille uusi kuivilla kytkimillä varustettu 7-vaihteinen, josta lastentaudit on korjattu. Mutta nykyään näkyy sellaisiakin väitteitä (mm. keskustelu ruotsalaistakseista), joiden mukaan vanhempi 6-vaihteinen onkin se kestävämpi versio. Vaan onko tuohon 6-vaihteiseen mitään parannuksia tehty vai onko kyseessä ”ei se niin huono ollutkaan tähän uuteen verrattuna”?
Mun ymmärtääkseni se vanha 6-vaihteinen on hiljaisesti kehittynyt matkan varrella. En tietenkään voi ihan varmaksi sanoa, kun ei ole pääsyä totuutta kertovaan aineistoon, mutta ei saksalainen(kaan) niin tyhmä ole, että pukkaisi ongelmalliseksi tunnettua tuotetta markkinoille korjaamatta sitä edes vähitellen. Eikä ne tuoreemmatkaan ihan ongelmavapaita tietenkään ole, mutta ymmärtääkseni se pahin katastrofierä (josta ainakin väitettiin että 100tkm kohdalla on satavarma vaihteistoremppa tiedossa) oli justaan se ihan alkupää.
insinörtti kirjoitti: Ylipäätään tuntuu, että ainoa VAG pikkuturbojen ensimmäisiä versioita koskeva ongelma, jonka valmistaja on saanut tuoreemmista malleista täysin eliminoitua, on ollut mekaanisen ahtimen magneettikytkimen piiputtaminen. Ongelma poistettiin jättämällä koko mekaaninen ahdin pois…
Julma, mutta ilmeisen realistinen toteamus :D. Sinällään harmi että tuon tupla-ahdetun ongelmat korjasivat noin, siinä olisi ollut potentiaalia mielenkiintoiseksi tekniikaksi.
insinörtti kirjoitti: Joo, mutta näin on ollut aikojen alusta lähtien. Täytyyhän sitä premium –hinnalle vastinetta saada :mrgreen:
Toki. Sitäpaitsi automaailmassa tronic takaa kaiken, on se niin suosittu termi. :lol:
insinörtti kirjoitti: Kyllä variaattorin kaverina jonkinlainen kytkin tai momentinmuunnin on pakko olla, jotta auton saa pysäytettyä + peruustusvaihdekin yleensä tarvitaan. Eräällä A-kirjaimella alkavalla automerkillä on näissäkin on ilmennyt huollon tarvetta.
Huhupuhe kertoo, että A-kirjaimella alkavan automerkin mult...variaattoriaskin kestoiäksi on suunniteltu 350tkm. Eli jos aski kestää noin pitkään, on tehtaan tavoite saavutettu.
insinörtti kirjoitti: Muuten olen kyllä samaa mieltä eli variaattorin kehitykseen kun on panostettu XXX jeniä ja vekotin jopa toimii, niin ei silloin kannata enää mitään kaksoiskytkinvaihteistoja kannata alkaa väsäämään.
Se on kyllä aivan totta, tuota en voi kiistää. Olin tyystin missannut Toyotan variaattorit, mieli oli edelleen mehumaijavaihteistoissa, johon verrattuna tuplakytkin on tekninen edistysaskel.

insinörtti kirjoitti:Loppujen lopuksi kaksoiskytkimen idea on siinä, että sehän on (ainakin Alfan tapauksessa) manuaalivaihteisto, jonka päälle on lisätty automaattinen vaihteensiirto + toinen kytkin. Siis pienempi (poikittaismoottorisessa autossa tärkeä pointti), kevyempi ja halvempi vaihtoehto perinteiselle mehumaija-automaatille.
Lisäksi lähes aina vaihde "täysin" sisällä turbiiniluistelun sijaan, mikä ainakin teoriassa tuo kauniimpia kulutus- ja päästölukemia etenkin kaupunkiajoon ja todella nopeat vaihdot (siihen seuraavaan, jo valmiiksi sisässä olevaan pykälään) mehumaijaan ja manuaaliin verrattuna.
insinörtti kirjoitti: Variaattori olisi maistunut minullekin, mutta mennään nyt tällä toiseksi parhaalla vaihtoehdolla…
Erään A:lla alkavan automerkin variaattorilla olen ajanut, eikä se oikein mieltä lämmittänyt. Teoriassahan variaattori on aivan loistava keksintö, mutta senkin voi ikävällä ohjauksella pilata. Kaupunkiajossa tuo A-auto halusi D:llä pitää moottorin kierrokset maksimissaan jossain 1200rpm tienoossa ja auton 4-sylinterinen dieselmoottori värisi kuin Fucushima toissavuonna ja S-asennolla se taas kehitti keinotekoisia pykäliä pilaamaan variaattorin idean ja tehosti tätä vielä hitailla "vaihdoilla".
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2648
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Polforea kirjoitti:Lisäksi lähes aina vaihde "täysin" sisällä turbiiniluistelun sijaan, mikä ainakin teoriassa tuo kauniimpia kulutus- ja päästölukemia etenkin kaupunkiajoon ja todella nopeat vaihdot (siihen seuraavaan, jo valmiiksi sisässä olevaan pykälään) mehumaijaan ja manuaaliin verrattuna.
Minä olen siinä uskossa, ettei BMW:n ja Mersun 8-pykäläiset mehumaijat luistata turbiinia kuin liikkeellelähdössä, vaihdot ovat nopeita joka suuntaan ja kulutuskin sama tai jopa pienempi kuin manuaalilla. Mutta tällainen vaihteisto taitaa olla sen verran iso (pitkä) paketti, ettei se sovi kuin pitkittäismoottoriseen = takavetoiseen autoon. Myös valmistuskustannus lienee kovempi kuin ”robotisoidulla manuaalilla”, jollainen TCT:kin oikeastaan on.

Etuvetoisissa tila on sen verran kortilla, että jopa 6-vaihteisten manuaalien rakenteen kanssa on jouduttu kikkailemaan = käytetään kahta sivuakselia rakenteen lyhentämiseksi. Tämän ansiosta kaksoiskytkinversiokin on mahdollista rakentaa samaan koppaan.

Jos mehumaija-automaatin vaihteiden määrästä pitää tinkiä, joudutaan turbiinia luistattamaan enemmän ja silloin bensaa palaa öljyn lämmittämiseen. Itselläni oli vuonna yks ja kaks perinteisistä perinteisintä tekniikkaa edustaneella 3-pykäläisellä automaatilla varustettu pikkuauto. Bensaa paloi sekä kaupungissa/taajamassa että moottoritiellä 9,5 l/100 km, maantiellä 8 l/100 km luokkaa. Eikä tuolle kulutukselle saanut vastinetta edes suorituskyvyn muodossa – 0-100 kiihdytys otti 20 s ja 80-120 ohituskiihtyvyyden mittaamiseen olisi tarvittu kalenteri.

Juuri tässä kohtaa näkee tekniikan kehityksen. Vaikka Giulietta on isompi ja kiihtyy ”hieman” paremmin, se kuluttaa ainakin litran vähemmän.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

legza
Viestit: 897
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja legza »

Noi Fordin kaksoiskytkinvaihteistot on kestäneet kyllä hyvin, taksikäytössäkin. Rikkoontumistapauksissakin on tuntunut olevan syynä huoltojen laiminlyönti. Ei välttämättä kaikki pajat tajua, että ne öljyt ja suodatin pitää vaihtaa siihen laatikkoon 60tkm välein.

Avatar
Tiphookki
Viestit: 504
Liittynyt: 14 Kesä 2013, 14:38
Car(s): Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v 2005
Paikkakunta: Espoo/Karstula

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tiphookki »

^Vähän sama kuin Peugeot 405 automaatin "ongelmat". Huoltokirjassa lukee selvästi että 60 tkm välein pitäisi vaihtaa öljyt, mutta näin ei tehdä -> loota hajoaa -> paskaa. Kyseessä kuitenki ZF4HP14Q.
Muut: Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

insinörtti kirjoitti: Minä olen siinä uskossa, ettei BMW:n ja Mersun 8-pykäläiset mehumaijat luistata turbiinia kuin liikkeellelähdössä, vaihdot ovat nopeita joka suuntaan ja kulutuskin sama tai jopa pienempi kuin manuaalilla. Mutta tällainen vaihteisto taitaa olla sen verran iso (pitkä) paketti, ettei se sovi kuin pitkittäismoottoriseen = takavetoiseen autoon. Myös valmistuskustannus lienee kovempi kuin ”robotisoidulla manuaalilla”, jollainen TCT:kin oikeastaan on.
Se voi hyvin olla, jos löytyy sopivia välityksiä että turbiinia voi lukita pienissäkin nopeuksissa. Viimeksi autoa vaihtaessa kävin muuten Autokeskuksella vilkaisemassa yhtä e60:stä (530xd MY08) ja myyjä kivenkovaan väitti, että bemmin 8-pykäläinen olisi tuplakytkinaski. Ei toki ole eka kerta, kun myyjä kirkkain silmin kertoo jotain, mikä herättää suurta epäilystä. :D

Ja joo, takavedon voimansiirto on toki hilppasen helpompi rakentaa, kun tilaa vaan on käytettävissä enemmän. Ja se kustannuserokin on "ehkä" helpompi upottaa 5-sarjan bemarin hintaan kuin A3:n tai Giuliettan.
insinörtti kirjoitti: Etuvetoisissa tila on sen verran kortilla, että jopa 6-vaihteisten manuaalien rakenteen kanssa on jouduttu kikkailemaan = käytetään kahta sivuakselia rakenteen lyhentämiseksi. Tämän ansiosta kaksoiskytkinversiokin on mahdollista rakentaa samaan koppaan.
Tätä oikeastaan pahimmasta päästä edustaa tuo 159 2.4 Q4, kun 5-pyttyisen poikittaiskoneen jatkeena on todella mielenkiintoisen muotoinen 6-lovinen aski varustettuna kulmavaihteella.
insinörtti kirjoitti: Jos mehumaija-automaatin vaihteiden määrästä pitää tinkiä, joudutaan turbiinia luistattamaan enemmän ja silloin bensaa palaa öljyn lämmittämiseen. Itselläni oli vuonna yks ja kaks perinteisistä perinteisintä tekniikkaa edustaneella 3-pykäläisellä automaatilla varustettu pikkuauto. Bensaa paloi sekä kaupungissa/taajamassa että moottoritiellä 9,5 l/100 km, maantiellä 8 l/100 km luokkaa. Eikä tuolle kulutukselle saanut vastinetta edes suorituskyvyn muodossa – 0-100 kiihdytys otti 20 s ja 80-120 ohituskiihtyvyyden mittaamiseen olisi tarvittu kalenteri.
Mun BW37:lla (myös 3-lovinen automaatti, jos/kun joku ei mallia tunnista) varustettu kulkine onneksi liikkui edes hivenen tuota iloisemmin, jopa silloin kun puolet ahdoista oli hukassa. Mutta se menikin nätillä ajolla maantiellä siihen 10l/100km tuntumaan, kaupungissa ei kannattanut katsella bensaviisaria.
insinörtti kirjoitti: Juuri tässä kohtaa näkee tekniikan kehityksen. Vaikka Giulietta on isompi ja kiihtyy ”hieman” paremmin, se kuluttaa ainakin litran vähemmän.
Khyl. Ei olis 80- eikä vielä 90-luvullakaan tarvinnut miettiä lähellekään vastaavaa käytöstä ja voimavaroja samalla kulutuksella suhteessa massaan ja ulkomittoihin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja willez »

Mutta kyllä se loppuviimeksi on niin , että kaikki autot on paskoja , oli merkki tai malli mikä hyvänsä ! P*skoja vehkeitä ! :lol:

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Muutama kymmenen tuhatta kilsaa ajettu (n. 23tkm) Q5 saa täydellisen koneremontin. Tämähän ei toki ollut mikään vika tai mitään, vaan "laatuautoissa on poikkeamia". Niin... no niin... näin työpaikalla.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

willez kirjoitti:Mutta kyllä se loppuviimeksi on niin , että kaikki autot on paskoja , oli merkki tai malli mikä hyvänsä ! P*skoja vehkeitä ! :lol:
totta tuo,vaikka esim 1.6 primeralla ajaa vaivatta 400 000tkm ilman murheita,paska se silti on.Miksei valmisteta autoja jossa ajoominaisuudet kohillaan+kestävyys :evil: Ilmeisesti mitä paremmat ominaisuudet sen enemmän hajoavia osia

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

alfa164 kirjoitti: totta tuo,vaikka esim 1.6 primeralla ajaa vaivatta 400 000tkm ilman murheita,paska se silti on.Miksei valmisteta autoja jossa ajoominaisuudet kohillaan+kestävyys :evil: Ilmeisesti mitä paremmat ominaisuudet sen enemmän hajoavia osia

Ei aina ihan noinkaan.

Kaverilla oli sellainen sämpylänmallinen uudempi Primera johon tehtiin alle 100tkm kansiremontti. Kahteen kertaan. :shock:

Edit. Ja primeran jälkeen jatkoi vielä järkiautoilua ja osti 3500E Mersun jota on kohta "huollettu" samalla summalla.
Viimeksi kun puhuttiin uhkasi lopettaa tuon järkiautoilun ja ostaa Fiiatin kun Essolla tiesivät kertoa että ne on kaikista huonoimpia. :lol:

Vastaa Viestiin