Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Omien havaintojen perusteella sanoisin, että yllättävän monelta tuntuu kiire ja ohitushalut vähenevän Alfan saavuttaessaan. Voi tosin johtua siitäkin, että tulee ajettua aina suurinta sallittua, eikä yhtään alle. :roll:

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2335
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Jarsan kirjoitti:Voi tosin johtua siitäkin, että tulee ajettua aina suurinta sallittua, eikä yhtään alle. :roll:
Kai sitä nyt kun näissä autoissa ajotuntuma on paikallaan ja koko ajokokemus on nautintoa ilman että ajaisi ylinopeutta tai liikennettä vaarantaen. Alfassa on aktiivinen kuljettajan istuin. Erinomainen ihmisen-koneen yhdistelmä.

Huomenna on edessä 700 km ajomatka Reykjavikiin. En voisi kuvitella parempaa tekemistä! 8)
Kuva

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

putkeenko meinasit vetästä? kantsii kuitenkin pysähtyä vaikkapa makkaraperunoille :D

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Mä onnistuin tänään bongaamaan kaikki sunnuntai ajelijat tänään, en vain tajua miksi pitää körötellä 40 kymppiä kun rajoitus ja olosuhteet sallisi kuitenkin sen 50.

Iso käsi tietyömiehille, kun kaistoja tai teitä laitetaan poikki, opastetaan siitä liikennemerkillä tasan siinä kohtaa, missä tie menee poikki. eipä siinä turhan pitkää aikaa ole keksiä vaihtoehtoista reittiä, puhumattakaan, että ei ole enään muuta vaihtoehtoa kuin ajaa läpi "vain linja-autoille ja takseille"-lisäkyltistä huolimatta.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
mattijus
Viestit: 5264
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Miksei moottoritien vasemmalla kaistalla saa bump draftata?
VMP

insinörtti
Viestit: 2642
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Tänään bongattu 7 nastarenkailijaa, kuten viime viikon sunnuntainakin.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
VMTD
Viestit: 3339
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Eilen olin kt54 varrella kylvämässä ja katselin kun täysperä lähti ohittamaan toista samanlaista yhdistelmää. Onneksi oli näkyvyyttä kilometrin verran, sen aikaa tuo ohitus kesti. Ohitettavakaan ei nopeutta laskenut, miten lie jos vastaan olisi tullut vaikka henklilöauto? Mitä tuossakin touhussa voittaa?

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^Kovasti sitä kulutusta yritetään nostaa ohittamalla kaksi kilometriä tunnissa hitaammin kulkevia. Tänään oli jokusen kerran joku peräkärryn vetäjä (niin henkilöautolla kuin tosiraskaalla kuorma-autollakin) yhtäkkiä edessä, kun painalsin sataakolmeakymppiä. Välillä meitä oli oikein letka perässä, kun joku kokonaiskulutuksesta mitään ymmärtämätön sai purettua paineitaan toisen ohi kitkuttelemalla. Kiva tietysti dieseliä kauppaavien kannalta.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
Erkka
Viestit: 146
Liittynyt: 30 Syys 2007, 21:28
Car(s): Alfetta GT -76
käyttis Pösöö
ex:159 SW 3.2 Q4 -07
ex:156 FL 2.0 JTS -04
ex: 147 2.0 TS -01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Erkka »

VMTD kirjoitti:Eilen olin kt54 varrella kylvämässä ja katselin kun täysperä lähti ohittamaan toista samanlaista yhdistelmää. Onneksi oli näkyvyyttä kilometrin verran, sen aikaa tuo ohitus kesti. Ohitettavakaan ei nopeutta laskenut, miten lie jos vastaan olisi tullut vaikka henklilöauto? Mitä tuossakin touhussa voittaa?
Siinä vaan valitettavasti voi kuski "voittaa" satoja, jopa tuhansia euroja!

Digipiituri kun armottomasti kertoo paljonko vuorokautista ajoaikaa on käytetty (sallittu vuorokautinen ajoaika on 9 tuntia, jonka saa pari kertaa viikossa pidentää 10 tuntiin). Nopeusero 80km/h ajavan ja 85km/h ajavan välillä tuntuu äkkiseltään naurettavan pieneltä, mutta jos päivässä ajellaan 700-800km niin kylläpä tuo 85km/h kaahaava vaan onkin jo melko paljon aikasemmin perillä. Ei nyt toki tunneista puhuta, mutta voi se olla vaikkapa 40 minuuttia.
Se 40min ei välttämättä tarkoita, että kuljetettava tavara olisi myöhässä ja tuskin se pidempi työpäivä kuskiakaan haittaa, mutta se huonolla tuulella oleva poliisimies saattaa "Tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomisesta kuljettajana" rapsauttaa kuljettajalle tuollasen reilun 10 päiväsakkoa.
Muutamat sakot ja kortti pois pariksi kuukaudeksi, niin kylläpä saa vyötä kiristää...

En tällä mitenkään puolustele ylinopeuden ajamista, mutta siitä vaan on huomattavasti pienempi todennäköisyys saada rangaistusta, kun noista ajoaika ylityksistä.

Laitetaanpas tähän vielä loppukevennyksenä facebookissa kiertänyt kirjoitus:

Rikos ei kannata ?

Rahtari Reiskan rikokset 2 vuoden aikana:
1. -Ylittää kerran tunnilla 10 tunnin ajo-ajan.
2. -Ylittää kerran tunnilla 15 tunnin työhönsidonnaisuusajan.
3. -Jättää kerran tunnilla vajaaksi 45 tunnin viikkolevon.
4. -Puhuu kerran puhelimeen ilman hands freetä.

Reiskan tuomio :
1.rikos 12 päiväsakkoa a 21€ = 252 €
2.rikos 12 päiväsakkoa a 21 € = 252 €
3.rikos 12 päiväsakkoa a 21 € = 252 €
4.rikos 8 päiväsakko a 21 € = 168 €
yht. 942 €

-Lisäksi ajokortti hyllytetään nykyisen käytännön mukaan 10 viikoksi kun päiväsakkojen määrä ylittää 35 kpl.
-Itseaiheutetusta työttömyydestä 12 viikon karenssi.
-Menettää 3 vuosilomapäivää.
-Tulomenetys 3740€

Tuomio yhteensä 4692€

Heimo Hörhön rikokset 2 vuoden aikana:
1. - Varastaa mummon pöytähopeat.
2. - Potkii sotaveteraanin sairaalakuntoon.
3. - Varastaa naapurin auton ja tuhoaa sen.
4. - Raiskaa alaikäisen (15 v) tytön.

Heimon tuomio:
1.rikos: sakko 40€, pöytähopeat arvottomia, korvaus 60 €.
2.rikos: lievä pahoinpitely, vankeustuomio 4kk, korvaus 1200 €
3.rikos: luvaton käyttöön otto ja vahingon teko, vankeutta 6kk, korvaus 20000 €
4.rikos: mielentilatutkimuksen jälkeen jätetään ilman tuomiota.

Tuomio yhteensä 6kk vankeutta avovankilassa.
Ensikertalaisena kärsii tuomiosta puolet.
Tuomitun varattomuudesta johtuen valtio korvaa vahingonkorvaukset (21260 €)0.
Heimo toimii vankilan sikalassa kokopäivätyössä, ansaitsee 12,30€ / tunti.
3kk x 160h=480h x 12,30€=5904€ - sakko 40 €

Heimo nettosi rikoksillaan 5864 € ! ! !

Ja jos joku vielä sanoo ettei rikos kannata niin valehtelee ! !

:drinking:

JustXL
Viestit: 269
Liittynyt: 08 Elo 2003, 01:39

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja JustXL »

Stereotypioista:

1) Eilen aamuliikenteessä 70km/h rajoitus ja kaksi kaistaa samaan suuntaan. Musta BMW-kolmosfarkku....aivan niin... vasenta kaistaa tietenkin. Sitten risteysalueella ensin oikealle kaistalle ilman vilkkua, kiihdytys, sitten vasemmalle kaistalle vilkun(!) kanssa ja puolen kilometrin päässä oikealle kaistalle ja kääntyminen oikealle. Ajelin pari sataa metriä jäljessä ja laskin, että voitti ajassa noin 3 sekuntia ja muiden kanssa-autoilijoiden "sympatiat".

2) Illalla kotimatkalla tummansininen Peugeot 207 RC tummilla "keravakalvoilla" (ajeli kyllä ihan rauhallisesti ja hyvä niin), mutta voiko tuollaista autoa ajaa ilman lippistä? ......niinpä :-D .

Näistä vaan tuli jotenkin sellainen olo, että jotku asiat on ja pysyy.
...car race ends with a victory, thanks to Lambert's somewhat involuntary courage and cunning...

AAW
Viestit: 1036
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja AAW »

Tänä aamuna kehä III 7-sarjan BMW yritti provosoida, meni vain pieleen kun se joka provosoitui oli BMW kuski itse. :lol:

Avatar
S_A
Viestit: 1984
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Ah! Ne ihanat Motoristit ovat täällä taas! :-D
Ei siinä, kivahan noita pyöriä on katsoa, mutta niiden kuljettajissa on aika laajaa sorttia enemmän tai vähemmän aaseja.

Tänään tossa Vihdintien iltapäivä ruuhkassa satuin katsahtamaan vasenta peiliä. Sieltä tuli Isukki kyydissään pieni noin 3v muksu takapenkillä. Vauhtia oli noin 20kmh kun hän pujotteli jonon välissä itsensä melkeen paalulle asti.
On se jumalauta toisilla pokkaa.
Se kaikista kallisarvoisin, mitä voi ihimiselämässä saada; istuu selän takana kun isukki pätee prätkällä bussien ja rekkojen välissä ruuhkassa koittamalla voittaa jotain helvtin mitään sanomattomia sekuntteja, kun on niin nopea pyörä että sillä pääsee....

Ei varmaan tartte enempää tätä mun mielipidettä kirjottaa tästä touhusta. Sanoin siinä etupenkillä eräälle Rouvalle, että "jos minä tietäisin vaimona, että mieheni ajaa yhteinen muksu selässä kiinni prätkällä noin hakiessaan sitä eskarista tai päiväkerhosta kotiin; rippittäisin sen niin pahasti tossun alle, että mopo lähti myyntiin ja sananvalta meni just siinä kohtaa..."

Kaikista parhaat mitoristit on niitä, jotka eka jollain helvatan keinolla sieltä jonon päästä saavat itsensä pujoteltua siihen keulille sulkiviivaa pitkin jonon kärkeen; sitten kun näiden hermoja vähän kokeilet ja kilautat räikkää; niin siinä vaiheessa ilo on suuri kun huomaakin, että "tuohan kääntelee kypärää puolelta toiselle voivotellen." Sillon sitä onkin kiva katsoa kun eräs tapaus sitten innostui ajamaan siksakkia hidastellen 2 kaistan levyydeltä siinä edessä tuon jälkeen.
Hauskaa tästä tekee sen, että:
A. Ne tietää takuulla tekevänsä väärin, aivan takuulla tietävät mitä tekevät
B. Kun ne reagoi pään pyörityksellä sen näkösenä, että "tunge räikkäsi hanuriin", tekevät itsestään lopullisesti aasin, saappaan, idiootin, mikä sana pari nyt ensiksi mieleen tuleekin...
C. Ja sitten kun ne vielä alkavat kiusaamaan....

Voiko olla enää idiootimpaa? :lol: Täys Saapas. :lol:
Poliisikin varmaan paijaa päätä jos jonon välissä vedät turvalleen parin auton kyljen mitalta, että "voi voi santeri parkaa, menikö Hunda rikki, voi voi sentään...kyllä vakuutusyhtiökin tykkää..."

Huoh oikeasti, joskus on vaikea käsittää ihmisten typeryyttä.

Ja havaintoja viime viikolta tien päältä, Manskulta; NCC talon kohdalta suunta pohjoinen eli Hämeenlinnantielle päin.
Paketti auto ajeli siinä noin 40kmh bussikaistaa, sen ohitti E-mallin farkku mersu pysäkkialueen kautta aika....lujaa.
Sielä ne sitten istu seuraavissa Hämeenlinnantien valoissa peräkkäin....
On se joillain kiire.....
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
hjpp
Viestit: 1931
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Julkisesta liikenteestä...

Tilailin aiemmin kampanjan mukaisesti ilmaiset matkat pariksi viikoksi sisältävän matkakortin pääkaupunkiseudun liikenteeseen.
Suunnitelmana oli kokeilla sitä useammankin kerran, mutta yhteen matkaan käyttö jäikin. Huomasin, ettei siitä ole kuin satunnaista iloa. Aina piti olla kyydissä jos jonkinlaista rojua tai lähdön oli tapahduttava heti. Työmatkani suuntautuu aivan toisaalle.
Se yksi matka suuntautui balettia pällistelemään naapurikylään. Ihan perille saakka en bussilla mennyt, vaan hyppäsin seuralaisen auton kyytiin.

Kivaa oli:
- Urpo osasi käyttää korttia helposti, kun kysyi ensin neuvoa.
- Bussissa oli siistiä.

Ei niin kivaa oli:
- Bussi oli niin paljon myöhässä, että saapumistani paikalle ehdittiin jo epäillä.
- Viiden minuutin kierroksen jälkeen havaitsin olevani parin sadan metrin päässä lähtöpaikasta.
- Matka olisi ollut nopeampi vaikka juosta (tällä kertaa ei realistista) ja pyörällä olisin ollut perillä murto-osassa käytetystä ajasta. Hikikään ei olisi tullut.

Käytän siis jatkossakin linja-auton sijaan mieluummin fillaria. Pinnani on aivan liian lyhyt odotteluun.
Viimeksi muokannut hjpp, 01 Kesä 2013, 18:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6686
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Aika hauska ryhmittyminen tänään Leppävaarassa. Olin kääntymässä vasempaan ykköskehälle itään. Mäkeä laskee joku ikäiseni stara ihan pokkana ja on saada slaagin, kun käännän keulan omaansa vasten. Sen sijaan, että olisi tyylikkäästi siirtynyt korokkeen yli omalle puolelleen, alkoi hän sahata U-käännöstä. Onneksi oltiin kaksisteen risteyksessä.

Kotkaan päin mennessä jarrutelin n. yhdeksääkymppiä 80-alueella. Jumaleissön kun puoli Suomea tuntu menevän ohi, vaikka vastaankin tuli kinneriä.

Näköjään, kun ajaa rajoituksen mukaan, aikaa sinne menee 1 h 19 min. Köröttelin karvan yli kahdeksaakymppiä takaisin, aikaa meni aika tarkkaan 90 min.

Avatar
Alfa Milano
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
Car(s): Tsekkiferrari
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfa Milano »

Pujazuba kirjoitti:Nojoo melko monilla edessä tai takana ajavilla muuttuu kaasujalka sporttisemmaksi nähdessään punaisen Alfan. Se on varmaan jonkinlainen urouden vakuuttaminen itselle olipa alla työsuhde Haieis paksu tai lisävarusteena tilattu sporttisemmilla kolikoilla pyörivä Cortsu. :lol:
En tiedä johtuuko punaisesta Alfasta vai mistä, mutta ajelin eilen Jyväskylästä Tampesteriin päin alkuillasta. Liikennettä ei ollut paljoakaan, ja mulla oli satasen alueella 105 kmh GPS:n mukaan, ja vakkari päällä. Saavutin hiljalleen valkoista 5-sarjan Penaria, ja kun aloin olla likellä, alkoi sopivasti ohituskaista. Lähdin, edelleen 105 kmh vakkarissa, Bemusta ohi rauhallisesti ohituskaistaa pitkin. Hieman ohi päästyäni aloin kattelemaan peilistä että jokos se on tarpeeksi kaukana jotta pääsen takaisin oikealle kaistalle. NO SE PRKELEEN IDIOOTTIHAN PAINOI LAPUN LATTIAAN JA MENI OIKEAA KAISTAA PITKIN OHI!!!!!! Ei Alfat ohittele saksanseisojaa, zum teufel! En lähtenyt kisailemaan, vaan kevyesti jarrutin vain ja menin takaisin oikealle kaistalle, kun ohituspätkäkin alkoi loppumaan. Hetken päästä kun saavutettiin joku rekka (se BMW siis jäi siihen eteen roikkumaan) ja oltiin vastaantulevan ohituskaistan kohdalla, niin tämä valopää lähtee ohittamaan sitä rekkaa vastaantulevien ohituskaistan kautta.

Ei sillä mihinkään ollut edes kiire, koska melkein 100:n kilometrin päässä, Oriveden kohdalla, se samainen Bemu on edelleen vain noin kilometrin verran edellä. Miksi miksi miksi näin?

Avatar
Tazio
Viestit: 3395
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^
Ymmärtääkseni Bsienar Mfleet Wsystems:n adaptive cruise control on jo tehtaalla ohjelmoitu toimimaan noin.

-Tazio

Avatar
Alfa Milano
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
Car(s): Tsekkiferrari
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfa Milano »

Tazio kirjoitti:^
Ymmärtääkseni Bsienar Mfleet Wsystems:n adaptive cruise control on jo tehtaalla ohjelmoitu toimimaan noin.

-Tazio
Ahaa, siis BMW=SFS? Tämä selittää paljon...se olikin siis TIE 520d? :lol:

Avatar
Tazio
Viestit: 3395
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^
Careful be, Empire ears everywhere have!

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Nykyisin kun elektroniikkaa ja sensoria täynnä olevat autot valvovat kaikkea ja ilmoittavat niistä hilpein värikkäin valoin ja äänin, voisivat BiltemaMulkWänkki tehdä kauan kaipaaman lisäyksen vakiovarustelistaansa; kuljettajaa infotaan epäasiallisesta käytöksestä tuomalla ajotietokoneen näyttöön peeniksen kuva venyvällä animoinnilla.

Toinen variantti voisi olla tuon ah niin getmaanisen M-painikkeen korvaaminen asianmukaisella symbolilla. Vielä kun tuo kuljettajan tilaa kuvastava ajomoodi näkyisi ulospäin muillekin - ehdotuksia? :D
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Tazio
Viestit: 3395
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^
Se katolla oleva hain evähän voisi toimia paisuvaisen lihakudoksen tavoin?:)

-Tazio

phnts
Viestit: 202
Liittynyt: 15 Tammi 2011, 13:30

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja phnts »

Tazio kirjoitti:^
Se katolla oleva hain evähän voisi toimia paisuvaisen lihakudoksen tavoin?:)

-Tazio
:-D

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Smacket kirjoitti:Nykyisin kun elektroniikkaa ja sensoria täynnä olevat autot valvovat kaikkea ja ilmoittavat niistä hilpein värikkäin valoin ja äänin, voisivat BiltemaMulkWänkki tehdä kauan kaipaaman lisäyksen vakiovarustelistaansa; kuljettajaa infotaan epäasiallisesta käytöksestä tuomalla ajotietokoneen näyttöön peeniksen kuva venyvällä animoinnilla.
Tuollaista olisi tarvinnut tässäkin tapauksessa.

Oli kaveri ollut tuossa pysäkillä ja olivat kattoneet ettei tule autoja kummastakaan suunnasta... tulihan sieltä tuo, ilman valoja ja vauhdiksi ei taida 200km/h riittää. Ei ollut edes jalka noussut kaasulta, saati pysähtynyt - onneks sentään näemmä virkavalta tavoittanut myöhemmin. Toivottavasti ovat nyt päivän valjettua löytäneet irronneet ruumiinosat... :silent:

Ei olis kannattanu lähteä tien toiselle puolen heittämään vesiä...

Avatar
VMTD
Viestit: 3339
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Perjantaina paloi kt54:llä Lammin risteyksen tuntumassa Skoda Octavia, ehjäksi jäi vasen eturengas vanteineen ja lokasuojassa oleva vilkku, eilen oli vielä eturengas vanteineen paikallaan, mutta tänään oli jollekin jo kelvannut.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ei uppoa mun kalloon, miksi aurinkoisella säällä, kun vallitsee suurin piirtein optimi olot, pitää motarilla ajaa mittarissa 100-110... fakiirit ajavat 90:ä! Tuossa kohtaa huomaa, että "alinopeus" on ihan yhtä vaarallista kuin saman verran ylinopeutta!
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Minkälaista vaaraa aiheuttaa moottoritiellä satasta ajava? Niin kuin esimerkiksi bussit ja asuntoautot? Kuorma-autot ja yhdistelmät ovat tietty ihan oma lukunsa.

Täytyy sitten muistaa seuraavan kerran tempaista vähintään 120 lasiin kun haen taas peräkärryllä jotain roinaa byggalle.

Oli äsken taas mälli melko lähellä tuossa työmaata vastapäätä olevassa tasa-arvoisessa risteyksessä. Jostain syystä ainakaan yhdeksän kymmenestä ei näe mitenkään tarpeelliseksi katsoa tuleeko sieltä oikealta joku. Ei haittaa kolmenkympin rajoitukset ja näkyvyyden blokkaavat pensasaidat, läppä selälleen vaan kun mulla on niin kiire, öö, toiseen paikkaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Tulevat nopeasti perse edellä vastaan, jos ohituskaistalla on joku, voi painaa vain jarru -> Iskee haitari efekti.
Kiihdytät rampilta siihen 120, kun liityt sujuvasti sekaan ja vastaan tuleekin heti kiihdytyskaistan päätyttyä se muita huomattavastio hitaampi henkilöauto, niin se todellakin tulee vastaan nopeasti. Kuorma-autot ja pakut asia erikseen, ne osaa kuka tahansa bongata jo etäämmältä hitaasti liikkuviksi.

Itse en pakulla motarille mennyt, kun samaan paikkaan pääsi muitakin teitä. sujui niin oma kuin muidenkin matkanteko paljon seesteisemmin
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Sitten on nämä sankarit jotka eivät koulussa pärjänneet fysiikassa tai putosivat pienenä syöttötuolista. Nämä luulevat pääsevänsä motarin 100 kmh liikennevirtaan hilaamalla vauhdin 60kmh kiihdytyskaistalla ja sit sekaan tsiigamatta tuleeko ketään.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6686
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

DaViega kirjoitti:Ei uppoa mun kalloon, miksi aurinkoisella säällä, kun vallitsee suurin piirtein optimi olot, pitää motarilla ajaa mittarissa 100-110... fakiirit ajavat 90:ä! Tuossa kohtaa huomaa, että "alinopeus" on ihan yhtä vaarallista kuin saman verran ylinopeutta!
No mun kalloon uppoaa: ajomelu ja bensankulutus on alhaisemmat. Huomasinpa semmoisenkin, ettei tarvinnut koko ajan stressata, kuka audisti roikkuu ohituskaistalla puskurissa. No rekat ja muut mä ohitin, jos saavutin ja silloin mentiin ohituskaistavauhtia. Nopeusrajoitushan ei ole suurin pakollinen, vaan suurin sallittu nopeus (jonka tilannenopeus ohittaa). Siksi toisekseen motarillahan tuosta ei ole vaaraa, kun ohitukset voi tehdä ilman vastaantulevaa liikennettä. Sitten on vielä sekin, että kun ajoin Pyhtäälle nopeusrajoitus + 10 km/h, aikaa kului 79 minuuttia. Kahdeksaakymppiä ajaen meni 90 minuuttia, mutta stressitaso oli alhaisempi ja kulutus 0,4 l/100 km pienempi. Työttömälle tuommoisellakin voi olla merkitystä.

Enemmän mua rasittaa semmoiset, jotka juuttuvat viiden metrin päähän rekan hanurista ja kun olet ohittamassa koko letkaa, tohelo päättää tunkea nenän eteen, yleensä vielä liian suurella vaihteella ja kaasua painamatta. Viimeksi eilen kävi noin.

Oma lukunsa ovat ne jarruttamalla kiihdyttävät. Yksikin roikkui eilen rinnalla koko kiihdytyskaistan vilkku päällä. Älykkäämpi olisi kiihdyttänyt kiilaamatta eteen tai jättäytynyt heti taakse. Väistäminen ohituskaistalle on näet kiellettyä. Lisäksi siinä suhisi jatkuva virta niitä, joiden mielestä 120 km/h on sama kuin mittarinopeus 140+ km/h.

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sanctus »

N. 110 km/h -nopeudesta tulikin mieleeni se hassu yhteensattuma, että aloitin eilen Hämeenlinna - Suomen Hesa -moottoritietaipaleen kiihdyttämällä n. 110 km/h:ssa heti rampilla jatkaen suurinpiirtein tätä tahtia aina Vantaalle, jossa polttoaineen vähyys pakotti suorittamaan ensimmäisen jarrutuksen sitten Rengon liittymän. Omasta mielestäni liikenne sujui aika näpsäkästi ympärilläni, perässä roikkujia ei ollut, oma ohitukseni vaikuttivat normaaleilta 130-135 km/h:ssa vedoilta ja muutenkin kaikki muu oli säätä myöten hienosti. Ainoastaan moottoritien ikuinen tylsyys ajamisnautinnon tehokkaana tappajana tuli taas todettua, mutta onhan tuo motarilla sössöttäminen tehokasta etenemistä.

Ihmiset ovat mielestäni kyllä oppineet ajamaan ainakin mitä eiliseen tilanteeseen klo. 17-18:15 tulee. Oikein siistiä ja näpsäkkää ajoa näytti olevan pikkusediltä ja -tädeiltä ajoneuvon merkistä riippumatta. Peukut siitä ja sepport.

Avatar
mattijus
Viestit: 5264
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

sanctus kirjoitti:N. 110 km/h -nopeudesta tulikin mieleeni se hassu yhteensattuma, että aloitin eilen Hämeenlinna - Suomen Hesa -moottoritietaipaleen kiihdyttämällä n. 110 km/h:ssa heti rampilla jatkaen suurinpiirtein tätä tahtia aina Vantaalle, jossa polttoaineen vähyys pakotti suorittamaan ensimmäisen jarrutuksen sitten Rengon liittymän. Omasta mielestäni liikenne sujui aika näpsäkästi ympärilläni, perässä roikkujia ei ollut, oma ohitukseni vaikuttivat normaaleilta 130-135 km/h:ssa vedoilta ja muutenkin kaikki muu oli säätä myöten hienosti. Ainoastaan moottoritien ikuinen tylsyys ajamisnautinnon tehokkaana tappajana tuli taas todettua, mutta onhan tuo motarilla sössöttäminen tehokasta etenemistä.

Ihmiset ovat mielestäni kyllä oppineet ajamaan ainakin mitä eiliseen tilanteeseen klo. 17-18:15 tulee. Oikein siistiä ja näpsäkkää ajoa näytti olevan pikkusediltä ja -tädeiltä ajoneuvon merkistä riippumatta. Peukut siitä ja sepport.
Taisin ajella samaa väylää, samaan aikaan ja samaan suuntaan. Vastaavia havaintoja itsellänikin.

Yritäpä sitten ajaa perjantaina tsadista kohti Mikkeliä... :(
VMP

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

DaViega kirjoitti:Kuorma-autot ja pakut asia erikseen, ne osaa kuka tahansa bongata jo etäämmältä hitaasti liikkuviksi.
Ei liene kovin suuri ongelma jos arvio muiden nopeudesta perustuu pääosin visuaaliseen mulkoiluun eikä oletukseen. Tai ainakaan itse en muista että rampilta tulemiseen olisi mitään suuria kuvioita liittynyt. Konetietä tulee kumminkin hinkattua kolmena vuodenaikana melkein joka arkipäivä, kesäisin ajellaan pääosin Spiiderillä ja pääosin kivempiä reittejä.

Muilla autoilijoilla se rampilta liittyminen ei sitten aina näytäkään oikein sujuvan. Ihmekös tuo jos jotain tätsää tai setämiestä homma vähän jänskättää jos on jo ikää mittarissa eikä temppua usein tule harjoiteltua, mutta että työmatkaliikenteessäkin...?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
VMTD
Viestit: 3339
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Olen jo vuosia ajanut motarilla vain satasta, mikäli ei ole teennäisesti kiire, kulutus pysyy kurissa. Kiirehän tulee vain jos lähtee matkaan liian myöhään.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eriasia on ajaa tasaista 100kmh moottoritiellä, jossa suurin sallittu on 120, kuin se, että hypitään 70-160kmh välillä. Näitä näkee aivan liian usein, vaikka suht harvoin konetiellä ajelenkin. Ja kiihdytyskaistat. Edelleen. Täysin tekemätön paikka, myös työmatkaliikenteessä oleville! Käytännössä joka kerta, jos toisia autoja on kiihdytyskaistalla, joutuu niitä väistelemään tai varomaan. 120km merkki on heti mutkan jälkeen rampista, jonka jälkeen 700m matkaa kiihdyttää.
Ja tuolla matkalla ei ne volvot, saapit, foortit, etenkään maksat ja skodilakit kiihdy kuin max 90kmh:iin. Ja sitten palaa jarruvaloa moottoritietä (!) pitkin ajavilla, kun änkevät 30-50kmh alinopeudella muuhun liikenteeseen nähden, mukaan peliin. Huokaus. Ei se ole oikeasti vaikeata, pitää vaan muistaa että se kaasupoljin on autossa juuri sitä varten, että sen saa kiihtymään halutessaan...

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Polkupyörän keskikulutus on 0,0 litraa sadalla, se on oikein hyvä vehje, jos tykkää pihistellä eikä ole kiire :-D
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^^juuri tuota minäkin kirosin. mutta kaikki eivät ymmärrä sanojen merkitystä ja monet luulevat olevansa yksin tässä maailmassa. jos tätä ei tien päällä päivän aikana näe, niin viimestään ruokakupassa kun itseään tärkeänä pitävät yrittävät jyrätä muita kärryillään tai muuta hauskaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

DaViega kirjoitti:Polkupyörän keskikulutus on 0,0 litraa sadalla, se on oikein hyvä vehje, jos tykkää pihistellä eikä ole kiire :-D
Ei se konkelikaan ihan pyhällä hengellä liiku, kyllä sataselle saat jonkinlaisen annoksen kaurapuuroa palamaan ja useampi litra vettä päälle.

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Omat Garminin ja Polarin sykemittarit antavat n. 30 km/h tapahtuvalle pyöräiloittelulleni keskimäärin n. 1 000 kilokalorin energiakulutusveikkauksen. Eli aivan ilmaiseksi ei tätäkään harrestetta pysty tekemään. Vaan ei sen väliä. Maksan sen sillä "säästöllä", joka jää "säästyneistä" bensakuluista kun ajan keskimäärin 110 km/h 120 km/h sijaan.

legza
Viestit: 897
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja legza »

jkk kirjoitti:^^juuri tuota minäkin kirosin. mutta kaikki eivät ymmärrä sanojen merkitystä ja monet luulevat olevansa yksin tässä maailmassa. jos tätä ei tien päällä päivän aikana näe, niin viimestään ruokakupassa kun itseään tärkeänä pitävät yrittävät jyrätä muita kärryillään tai muuta hauskaa.
Mut saa jyrätä kärryillä, jos jauhan tuttujen kanssa kuulumisia tukkien käytävän. :)

Pakko sanoa, että itselläkin on vähän eriävä mielipide tuosta reilusti alle 120km/h jyhnyttämisestä ohituskaistalla, tai vaikkei kokoaikaa ajaisi ohituskaistalla alinopeutta, mutta odottais sitten että nopeemmat menee ohi, ennenkun itse säästää bensaa motarilla!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei kai vasemman kaistan torppaamisesta voikaan olla kuin yhtä mieltä. Käsitin että puhe oli oikealla kaistalla alle rajoituksen ajelusta.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
S_A
Viestit: 1984
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Tänään seistiin aamuruuhkassa Vihdintiellä, edessä oli yksi matkamotoristi, 2 matkustajaa ja viereisellä kaistalla yksi matkamotoristi. Näiden välistä suurinpiirtein meni sitten kolmas motoristi. VIilatulla streetfaitter laitteella.
Kyllä Motoristin ja motoristin välinen ero on aika iso, kun näitä seuraa, miten Motoristi ajaa ja motoristi ajaa....
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
h_lauri
Viestit: 6686
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Törmäsin taannoin kaveriin, joka kehui roikkuvansa ohituskaistalla puskurissa. Sen mä vielä tajuan, kyllähän nyt prätkällä autoa työntää, mutta sitten se sano, et jos autoilija tos tilantees ruuttaa pissapojalla, se ajaa oikeelta ohi ja potkasee peiliin. :shock:

Jos oisin rohkeempi, ni oisin sanonu et -ttu mitä perseilyä.

Avatar
S_A
Viestit: 1984
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

h_lauri kirjoitti:Törmäsin taannoin kaveriin, joka kehui roikkuvansa ohituskaistalla puskurissa. Sen mä vielä tajuan, kyllähän nyt prätkällä autoa työntää, mutta sitten se sano, et jos autoilija tos tilantees ruuttaa pissapojalla, se ajaa oikeelta ohi ja potkasee peiliin. :shock:

Jos oisin rohkeempi, ni oisin sanonu et -ttu mitä perseilyä.
No sehän oli fiksu mitoristi sitten, kun näin toimii.
Oisit kysynyt, että mitäs sitten jos se auto jarruttaakin "huvikseen" niin kuin kpää kuskeilla on tapana tietyissä tilanteissa tehdä......... :lol:
Potkaseeko hän sitten tyhjää sen jälkeen? :lol:

No näitä idiootteja tonne riittää, ne ei meinaa lopu.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
pitkämies
Viestit: 2469
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Alfa Milano kirjoitti:
En tiedä johtuuko punaisesta Alfasta vai mistä, mutta ajelin eilen Jyväskylästä Tampesteriin päin alkuillasta. Liikennettä ei ollut paljoakaan, ja mulla oli satasen alueella 105 kmh GPS:n mukaan, ja vakkari päällä. Saavutin hiljalleen valkoista 5-sarjan Penaria, ja kun aloin olla likellä, alkoi sopivasti ohituskaista. Lähdin, edelleen 105 kmh vakkarissa, Bemusta ohi rauhallisesti ohituskaistaa pitkin. Hieman ohi päästyäni aloin kattelemaan peilistä että jokos se on tarpeeksi kaukana jotta pääsen takaisin oikealle kaistalle. NO SE PRKELEEN IDIOOTTIHAN PAINOI LAPUN LATTIAAN JA MENI OIKEAA KAISTAA PITKIN OHI!!!!!! Ei Alfat ohittele saksanseisojaa, zum teufel! En lähtenyt kisailemaan, vaan kevyesti jarrutin vain ja menin takaisin oikealle kaistalle, kun ohituspätkäkin alkoi loppumaan. Hetken päästä kun saavutettiin joku rekka (se BMW siis jäi siihen eteen roikkumaan) ja oltiin vastaantulevan ohituskaistan kohdalla, niin tämä valopää lähtee ohittamaan sitä rekkaa vastaantulevien ohituskaistan kautta.

Ei sillä mihinkään ollut edes kiire, koska melkein 100:n kilometrin päässä, Oriveden kohdalla, se samainen Bemu on edelleen vain noin kilometrin verran edellä. Miksi miksi miksi näin?
Oli varmasti Tamperelainen tuo kuski. Kuulosti meinaan niin normaalilta käytökseltä Tampereella!.......Itse tulin juuri abaut tunti sitten kotiin ja Karkuvuoren tunnelin kohdilla, jossa siis työmaarajoitus 50km/H, meni vasenta kaistaa, Jyväskylän suuntaan, musta 320d farmaripenari naiskuskin käskemänä n.100km/H taulussa tyynesti ohi koko letkasta....
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

insinörtti
Viestit: 2642
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Kävinpä heittämässä lenkin Bodominjärven ympäri. Samalla sai taan nähdä pari mallisuoritusta. Ensin yksi pullakuski antoi moposkootterilla ajavalle tytölle työntöapua - välimatkaa vajaa 2 m ja nopeutta varmaan se 45 km/h, mitä moposkootterit kulkee. Onhan se maailmanloppu, kun joutuu ajamaan 45 km/h viidenkympin alueella.

99 % pakettiautopelleistä pitäisi viedä saunan taakse... jo ihan siitä syystä, että useimmiten pakuissa rotisee nastat alla vielä toukokuun lopulla.

Seuraavaksi törmäsin 2-pyöräisillä liikkeellä olevaan kolmikkoon. Yksi ajoharjoittelija (valkoinen kolmio), kouluttajansa(?) kanssa ja kolmas kaveri mopolla liikkeellä. Ihan kivasti se mopokin pysyi kuudenkympin alueella vauhdissa mukana eikä yhtään tarvinnut hidastaa, vaikka eteen tuli neljänkympin rajoitus. Hyvähän se onkin, että opetellaan alusta alkaen oikeat toimintatavat...

Viimeinen suoriutuja olikin upouudella Touranilla liikkeellä. Kovasti olivat hitaita liikkeellelähdöt valoista - meni aina pari sekuntia ennen kuin auto edes liikahti eikä senkään jälkeen kiihtyvyys varsinaisesti päätä huimannut. Kun lopulta tuli eteen risteys, missä pääsin ottamaan kiihdytyskisan valoista, syykin paljastui. Mahtidiesel + traktorikuski, joka luotti siihen, että liikkeelle pääsee kaasuun koskematta. Kieltämättä temppu onnistui, vaikka aikansa se aina otti. Onneksi ei tarvinnut ylämäkeen lähteä...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
S_A
Viestit: 1984
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Itse eilen olin pyörälenkillä myös. Seurailin paikallisen isomman tien risteysalueen liikennettä taukoa pidellessä, siinä meni vähän puhelimessa puhuenkin reilu puolituntia varmaan kaikenkaikkiaan kun kiva kelikin oli.
Siinä ajassa 4 keulivaa prätkää on aika hyvin. Tosin ei nää oikeasti keulia osanneet, mutta jotain sellasta kaasupummpaus yritelmää....
Mutta ei tää näköjään vähentynyt ole mihinkään tämä takapyörällä ajaminen.

Takasin päin ajaessa sitten tulin tohon Myyrmäen jäähallin risteykseen; katsoin että auto kääntyy oikeelle ja mulla palaa vihreet suojatielle joten siinä sitten kuulolla seurasin sitä tulevaa autoa. Hämmästys oli aika suuri kun olin jo suojatien nurkilla kun tämä herra kiihdytti vauhtiaan ja leikkasi suoraan edestä kun fillarin etupyörä oli menossa suojatielle. Fillarin nopeus oli jotain 10-15km välissä vissiinkin. Ja opittu on, että älä koskaan luota, joten kyllä varauduin alusta lähtien siihen, että tuo takaa tuleva auto ei aio väistää. Kaikista parasta oli tässä se, että samalla tämän kuljettajan katse oli alas, puhelimessa tai jossain muussa tärkeässä vekottimisessa, jonka käyttö ei voinut odottaa 2 sekunttia??....

Tämä varmaan kertoo jotain......... joidenkin ihmisten asenteista..... ja muutenkin liikenteen ymmärtämisestä....
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
hjpp
Viestit: 1931
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^^ Tämän viikonlopun suoritusten perusteella ajattelin soittaa huomenna koppalakeille ja pyytää tänne tarkistamaan liikennöintiä. En olisi arvannut sellaisen päivän koskaan koittavan.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

kai ne autot hyytyy kun imasevat kunnolla vettä sisuksiinsa. huoh.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013061 ... 2_uu.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
MATRUUSI
Viestit: 128
Liittynyt: 02 Touko 2013, 11:35
Car(s): Between cars driving Volvo
Ex 159 SW 2.4 JTDM -07
Paikkakunta: Porvoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja MATRUUSI »

Valottomat autot, mikä ihmeen tarve joillakin on seurata tätä typerää EUn myöntämää idioottimaisuutta.
Onko se ns viileetä vai säästyykö rahaa...right :roll: .

Toimi tosi hyvin päivän rankkasateissa...ja molemmat tottakai teinibiimereitä.

Avatar
S_A
Viestit: 1984
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

MATRUUSI kirjoitti:Valottomat autot, mikä ihmeen tarve joillakin on seurata tätä typerää EUn myöntämää idioottimaisuutta.
Onko se ns viileetä vai säästyykö rahaa...right :roll: .

Toimi tosi hyvin päivän rankkasateissa...ja molemmat tottakai teinibiimereitä.
Joo ei siinä mitään kirkkaalla kelillä, mutta kun eivät sitten laita näitä ajovaloja päälle kun sataa tai on hämärää tai sumusta. Ajetaan sitten vaan isoilla ledeillä ja takana ei pala mitään. Mutta ei kovin moni tuola varmaan ees tiedä, että miten toi valoautomattiikka homma toimii.
Mun mielestä tosta vois poliisi pysäytellä huonossa sateisessa kelissä, että "laitahan ne takavalot..." tosin se vastaus voi olla, että "eiks ne pala vai?" :lol:

Mulla on Toiotassa tollanen systeemi, että ei päivällä pala takana valot jos niin en halua. Maantiellä kyllä pidän ajovaloja päivälläkin ihan turvallisuuden, näkyvyyden kannalta.
VDL busseissa taas ajan päivisin hyvässä kirkkaassa ei sateisessa sumuisessa kelissä ilman takavaloja, koska vilkku erottuu paremmin takana tuleville. Useamman kollegan kanssa todettu juttu.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ ja ^^ymmärrän et uusissa autoissa on toi valoautomatiikka, mutta minkä ihmeen takia vanhojen ritsojen pitää urittää matkia uusia pitämälä perät pimeenä ja edesä jotku jälkiasenteiset day time led valot tai jotku vetää jopa sumarit päällä. ihmeen paljo nähdään vaivaa. sitä paitsi mitä se haittaa jos valot palavat?? tekevätkö autosta rumemman tai kenties perä pimeenä syntyy selvää säästöä. huh.

Vastaa Viestiin