Nuo painetta mittaavat venttiilitökkelit ovat muuten hyvät mutta niitä pitäisi huomata joskus vilkaista. Pahimmat painevajaukset näkisi ihan renkaan kylkeä katsomallakin, mutta siinäkin vaaditaan käyttäjältä jotakin.
Autoharrastelijan perspektiivistä voi tuntua oudolta että osa autoilijoista ajaa vaan niin kauan kuin kärry menee kaasua painamalla eteenpäin, ja huomaa ylimääräiset äänetkin korkeintaan siinä vaiheessa kun radiossa ei enää riitä potku möykkää voittamaan. Voitte esimerkiksi äideiltänne kysyä koska rengaspaineet on viimeksi tarkistettu
No joo, jos aina vain vedotaan kulutukseen, päästöihin ym.. niin jos nuo suomen tiet olis vähänkään paremmassa kunnossa, niin kulutukset ja päästöt pienenisi senkin avulla. Vierintävastus pienenisi, ja näinollen myös kulutus. Samalla voitaisiin myös laissa säätää että auton rekisteriotteessa saa olla vain yksi rengaskoko jota pitää noudattaa..Vierintävastuksen ja päästöjen nimissä..
Ilmansuodattimiin myös sensorit pakollisiksi, sillä tukkeutunut lisää kulutusta ja päästöjä.
Eiköhän tien päällä olisi paljon tärkeämpiäkin valvomiskohteita, jotka oikeasti vaikuttaa tielläliikkujien turvallisuuteen.
Kuten nyt esimerkiksi ihan yleinen liikennekäyttäytyminen, kuljettajien ajokunnon valvonta jne..
Mitä työkaverin olen kuullut kertovan käyttökokemuksia näistä sensoreista, niin suomen kuoppaisilla teillä ne sekoilevat tuon tuostakin ja väittävät renkaan olevan löysä. Ensin alkuun kuulemma tuli hiekkatiellä ajaessa tehtyä turhia pysähdyksiä, kun luuli oikeasti jonkun olevan vialla. Nykyään kuulemma antaa mennä vaan.
Kai sitten nykyajan ihmiset on tässäKIN asiassa niin uusavuttomia, vai onko se vain laiskuutta/ välinpitämättömyyttä ettei rengaspaineita voi tarkastaa.
Tosin omista autoistani kun nyt keväällä renkaita vaihtaessa tarkastin paineita, niin eipä niihin tarvinnut lisätä. Ja miksi olisi pitänytkään...ehjät renkaat ei painettaan hukkaa.
Rasvis kirjoitti:Voitte esimerkiksi äideiltänne kysyä koska rengaspaineet on viimeksi tarkistettu
Kerran viikossa on vastaus. Vähintään kerran kuussa soittaa ja kertoo, että nyt sieltä kuuluu joku "ylimääräinen" ääni. Väljät iskarien yläpäät onnistui paikallistamaan viime talvena. Mutta se onkin Fiksu Fiatilla kulkeva ihminen
mun äidin viimeinen autoiluun liittyvä tarina on se, kun 15 v sitten se vetäs vahingossa 30 cm betoni palkin yli sillä seurauksella että faijan saabiin tuli hieman lisää maavaraa
äiti ei faijan autoja sen jälkeen jostain syystä saanu ajaa...
jkk kirjoitti:mun äidin viimeinen autoiluun liittyvä tarina on se, kun 15 v sitten se vetäs vahingossa 30 cm betoni palkin yli sillä seurauksella että faijan saabiin tuli hieman lisää maavaraa
äiti ei faijan autoja sen jälkeen jostain syystä saanu ajaa...
Heh, vahinkojahan sattuu tekevälle .... vaimo nuorikkona ollessaan peruutti Rovaniemellä asuessamme talon kellariautotallista Fiat Ritmon perä edellä ulos rampista vauhdikkaasti, kun ramppi oli vähän jäinen. Noh, ihmeteltiin sitten yhdessä ilmiötä nimeltä hiukan auki jäänyt takaovi ja sen maksimi taipuma kuskin etuoven viereen. Kyllä se Italien pelti taipui ... Pistettiin sitten uudet etu- ja takaovet Ritmoon.
Vaimon kanssa otettiin asia kuten vahinko pitää ottaa. Nykyään vaimo ajaa paremmin kuin meikä...
JT
Viimeksi muokannut Jiitee, 15 Huhti 2014, 16:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Se, mitenkä noi idiootit toteuttaa tuon painevahdin on se ongelma, ei se tekniikkaa itsessään. Kätevä ominaisuus, kunhan toimii.
Mutta miksi kiusataan ihmisiä tekemällä tuo venttiilillä, joka maksaa Rahaa? Eikä testatusti ole kovin hyvin kestänyt kovia pakkasia...?
Meillähän on jo jokaiselta renkaalta pyörintänopeusdata. Hyvin yksinkertaisella softapäivityksellä sen datan saa tulkkaantumaan esim: paine renkaissa OK (kaikki tasanopeuksisia) jne. Jos sitten pitää hifistellä, laittaa valmistaja tietyt rengasprofiilit ja niiden mukaan pyörintänopeusdatan - tai herranlettas, asiakas voi itse säätää sopivan rengasprofiilin jonka tietoon nopeustietoa verrataan - onko liian vähän painetta vaiko eikö?
Lisäksi monet autovalmistajat ovat yltiöoptimistisia rengaspaineista; 1.8bar on normaalikuormalla, 1.95 täyskuormalla. Eihän tuolla ole edes rengas vielä renkaan muotoinenkaan! Erään Caddyn omistaja halusi 2.1 painetta molempiin päihin; kyseiselle profiilille VW kuitenkin kertoo 2.4 ja 2.6 oikeaksi. Tässäkin vaiheessa eturenkaat oli selkeästi läntässä vielä, joten laitoin 2.6 ja 2.7, jonka jälkeen alkoi näyttämään hyvältä. Renkaiden maksimi oli kuitenkin yli 4bar.
Powerflex. Armoton narina alkanut GTVn takapäästä kun kelit lämpes. Asennusrasvaa laitoin asentaessa sen mitä mukana tuli ja niin paljon kun tuonne nyt saa laitettua. Onko ne aina tuommosia vai oisko pitänyt laittaa jotain muuta rasvaa.
alfa 156 v6 kirjoitti:
- GT vaatii alatukivarret, ylätukivarret, jonkun fixin nykimiseen (ahdin vislaa, josko olisi siihen liittyvää?), takapyöränlaakerin sekä radion koodin jota maahantuoja ei tunnu osaavan toimittaa, 7vk ollut kysely sisällä... kokeilemalla lienee alfassa se helpoin tapa selvittää radion koodi
Näin muuten oli tuon radion koodin kanssa, alkoi niin v*tuttamaan tuo että kokeilemaanhan se miehen laittoi ja koodi meni oikein lopulta
edelleenkään ei maahantuojan / jälleenmyyjän kautta koodia ole kuulunut ja tuskin kuuluukaan, nyt ei toki enää tarvitsekkaan kuulua
Jalamari kirjoitti:Powerflex. Armoton narina alkanut GTVn takapäästä kun kelit lämpes. Asennusrasvaa laitoin asentaessa sen mitä mukana tuli ja niin paljon kun tuonne nyt saa laitettua. Onko ne aina tuommosia vai oisko pitänyt laittaa jotain muuta rasvaa.
Mulla on GTV:ssä kaikki puslat powerflexiä eikä ole narissut ikinä. Kuparitahnaa olen yleensä käyttänyt asentaessa.
Pele kirjoitti:No joo, jos aina vain vedotaan kulutukseen, päästöihin ym.. niin jos nuo suomen tiet olis vähänkään paremmassa kunnossa, niin kulutukset ja päästöt pienenisi senkin avulla. Vierintävastus pienenisi, ja näinollen myös kulutus. Samalla voitaisiin myös laissa säätää että auton rekisteriotteessa saa olla vain yksi rengaskoko jota pitää noudattaa..Vierintävastuksen ja päästöjen nimissä..
Ilmansuodattimiin myös sensorit pakollisiksi, sillä tukkeutunut lisää kulutusta ja päästöjä.
Eiköhän tien päällä olisi paljon tärkeämpiäkin valvomiskohteita, jotka oikeasti vaikuttaa tielläliikkujien turvallisuuteen.
Perimmäinen syy tuon painevahdin tuloon tuskin on kulutukset ja päästöt, vaan nimenomaan se turvallisuus. Vajaapaineiset renkaat heikentää auton hallittavuutta aika paljonkin, ja tarpeeksi vajailla kun ajaa niin lopputulos on räjähtänyt rengas.
venaan vanteita briteistä, tilaus lähtenyt 4 pakettilähetyksen kokonaisuus ups kautta viime ke, briteistä meni nopeesti saksan kautta tanskaan ja nyt kuppaa tanskass toista päivää. seurannan mukaan 2 pakettia 4:stä on tänä iltana lähtenyt tanskasta ja 2 jäänyt sinne. mitähän ne tanskelmannit oikee sössii siel...
Tuomas K kirjoitti:
Vajaapaineiset renkaat heikentää auton hallittavuutta aika paljonkin, ja tarpeeksi vajailla kun ajaa niin lopputulos on räjähtänyt rengas.
niin, ja vajaa-aivoiset kuljettajat vielä enemmän.
Tuomas K kirjoitti:
Vajaapaineiset renkaat heikentää auton hallittavuutta aika paljonkin, ja tarpeeksi vajailla kun ajaa niin lopputulos on räjähtänyt rengas.
niin, ja vajaa-aivoiset kuljettajat vielä enemmän.
...josta päästänkin takaisin niihin paineantureihin, joita tarvittaisi huomattavasti vähemmän jos kuljettajat ei olisi niin vajaa-aivoisia. Mutta kun ne on.
Ainakin täällä kun tuota VT9 on tullut työmatkan vuoksi ajetuksi 17 vuotta näkee lähes päivittäin mitä hurjempia kamikaze- ohituksia, joten siksi näen liikenteen valvonnan paljon tärkeämpänä turvallisuuden lisääjänä kuin esim. rengaspaineiden valvontasensorin. Yhtään renkaan räjähdystä en ole kyllä nähnyt. Ohituskolareita kylläkin..
Valtio on tyhmä. Sehän vois kerätä autoilijoilta aimut ssaakeli, niinhän se kerääki.
Pietikäisen avustaja muuten kertoi lauantaina, että EU oli jossain vaiheessa harkinnut sallia semmoisen, että mattimeikäläinen olis voinu rekata kiesinsä vaikka vinkuintiaan, mutta joku avustajista oli kekannut, että jos esimerkiksi suomalaisautoilijan kotterossa ois ollu bulgarialainen vakuutus, henkilövahinkoja olis korvattu vain tiettyyn rajaan (olikohan 5000 euroa) saakka. Niin että on siinä, ettei suomalainen saa ajaa muun maan kilpisellä kiesillä, jokin idea.
Pele kirjoitti:Ainakin täällä kun tuota VT9 on tullut työmatkan vuoksi ajetuksi 17 vuotta näkee lähes päivittäin mitä hurjempia kamikaze- ohituksia, joten siksi näen liikenteen valvonnan paljon tärkeämpänä turvallisuuden lisääjänä kuin esim. rengaspaineiden valvontasensorin. Yhtään renkaan räjähdystä en ole kyllä nähnyt.
Ei se paineanturi uudessa autossa aiheuta liikenteen valvonnan vähenemistä, eikä nuo ole millään mullakaan mittarilla toisilleen vastakkaisia asioita.
Renkaiden räjähdyksiä olen nähnyt moottoritiellä kaksi kappaletta ja lukemattomia autoja liikenteessä puolityhjillä renkailla.
Jos liikenteen valvonta sinun mielestäsi onkin tärkeämpi niin tarkoittaako se sitä että niitä ei-tärkeimpiä asioita ei saisi huomioida ollenkaan?
Tuomas K kirjoitti:...josta päästänkin takaisin niihin paineantureihin, joita tarvittaisi huomattavasti vähemmän jos kuljettajat ei olisi niin vajaa-aivoisia. Mutta kun ne on.
Niin, vajaa-aivoisista kärsivät kaikki, mutta ei voi mitään.
Eikä ole myöskään uutta auringon alla. Netissä vajaa-aivoiset saavat nyt pyhiä raivareita, vaikka tämä, jos mikä, on ns. itse aiheutettu ongelma.
Hlökohtaisesti inhoan hidastetöyssyjä ja joka pikkuteillekin joka hemmetin kelvin risteykseen tungettuja painonappiohjattuja valoja, joissa saa kulkuvälineestä (auto/jalat/polkupyörä) riippumatta tapittaa kotvan. Nämäkin on "tilattu" niiden kuskien toimesta, joilla on suuria vaikeuksia erottaa toisistaan numerot 3, 4, 5 ja 6. Tosin hahmotusongelmat eivät tuohonkaan lopu, vaan myös mm. 6 ja 8 erottaminen on monelle haastavaa...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Jos täällä olisi lastenkasvatusketju, niin kirjoittaisin tän sinne. Pohjimmiltaan tuon anturihässäkän takanahan on anturihässäkkäteollisuus ja sen lobbarit, jotka päättäjille ovat esitelleet asian erinomaisena ratkaisuna johonkin ihmeelliseen ongelmaan. Esimerkiksi katupöly tappaa vuosittain 1500 ihmistä. Moniko kuolee väärien rengaspaineiden vuoksi.
Väärät rengaspaineethan aiheutuvat lasten kasvatuksesta. Sitä ei enää ole, siis semmoista kuin vielä 45 vuotta sitten, jolloin minua opetettiin pitämään huolta tavaroistani. Nykykakaroille (ja sitä vanhemmille on ostettu) ostetaan uutta tavaraa heti edellisen hajottua huolimattoman käsittelyn seurauksena tai "koska se on jo 3 kk vanha paska". Kun tuolla ostetaan uusi -asenteella lähdetään liikkeelle heti, kun nappulat oppivat tarttumaan johonkin, ei ole ihme, että ajokortti-ikään mennessä millään ei ole mitään väliä. Ei edes sillä liiteerin parkkiksella olevalla anonyymin autolla, kyllä siihen kylkeen aina yksi vekki lisää mahtuu. Juu en osaa määritellä, minä vuonna kasvatus alkoi mennä rrseelleen, mutta tiedän parikin perhettä, joissa ei ole mennyt.
h_lauri kirjoitti:Jos täällä olisi lastenkasvatusketju, niin kirjoittaisin tän sinne. Pohjimmiltaan tuon anturihässäkän takanahan on anturihässäkkäteollisuus ja sen lobbarit, jotka päättäjille ovat esitelleet asian erinomaisena ratkaisuna johonkin ihmeelliseen ongelmaan. Esimerkiksi katupöly tappaa vuosittain 1500 ihmistä. Moniko kuolee väärien rengaspaineiden vuoksi.
"Virheelliset rengaspaineet olivat onnettomuuden pääaiheuttajilla yleisempiä kuin muilla osallisilla. Pääaiheuttajista 69 %:lla ja muista osallisista 77 %:lla oli oikeat ilmanpaineet, kun tarkastellaan niitä autoja, joiden ilmanpaineet tutkijalautakunta sai selville."
Voisi myös olettaa, että Liukas Keli on työntänyt autoa väärään suuntaan ja väärät ilmanpaineet ovat olleet vänkärinä mukana. Asia liittynee laajempaan kokonaisuuteen (piittaamaton ajotapa jne.), jonka ratkaisukeinoksi nyt hoidetaan oiretta (ilmanpaine).
Pele kirjoitti:Ainakin täällä kun tuota VT9 on tullut työmatkan vuoksi ajetuksi 17 vuotta näkee lähes päivittäin mitä hurjempia kamikaze- ohituksia, joten siksi näen liikenteen valvonnan paljon tärkeämpänä turvallisuuden lisääjänä kuin esim. rengaspaineiden valvontasensorin. Yhtään renkaan räjähdystä en ole kyllä nähnyt.
Jos liikenteen valvonta sinun mielestäsi onkin tärkeämpi niin tarkoittaako se sitä että niitä ei-tärkeimpiä asioita ei saisi huomioida ollenkaan?
Ei suinkaan. Kaikki parannukset liikenneturvallisuuden lisäämiseksi ovat tottakai tarpeen. Tarkoitan lähinnä sitä että pitäisi alkaa niistä suurimmista epäkohdista, (rattijuopot,ylinopeudet,ym.) ja vasta sen jälkeen alkaa hiomaan näitä pienempiä yksityiskohtia pisteeksi i:n päälle kun kaikki muu on kunnossa.
h_lauri kirjoitti:"Virheelliset rengaspaineet olivat onnettomuuden pääaiheuttajilla yleisempiä kuin muilla osallisilla. Pääaiheuttajista 69 %:lla ja muista osallisista 77 %:lla oli oikeat ilmanpaineet, kun tarkastellaan niitä autoja, joiden ilmanpaineet tutkijalautakunta sai selville."
Tuo tosin ei kerro, miksi se kiesi alun perin lähti käsistä. Lähde: http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2009/T2467.pdf
sivu 20
Tuostahan voi päätellä rengaspaineet syyksi onnettomuuteen lähes yhtä hyvin kuin sen legendaarisen "jäätelön syönti lisää hukkumakuolemia".
Mikä siis on syy ja mikä seuraus ja mikä ei liity asiaan mitenkään.
h_lauri kirjoitti:"Virheelliset rengaspaineet olivat onnettomuuden pääaiheuttajilla yleisempiä kuin muilla osallisilla. Pääaiheuttajista 69 %:lla ja muista osallisista 77 %:lla oli oikeat ilmanpaineet, kun tarkastellaan niitä autoja, joiden ilmanpaineet tutkijalautakunta sai selville."
Tuo tosin ei kerro, miksi se kiesi alun perin lähti käsistä. Lähde: http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2009/T2467.pdf
sivu 20
Tuostahan voi päätellä rengaspaineet syyksi onnettomuuteen lähes yhtä hyvin kuin sen legendaarisen "jäätelön syönti lisää hukkumakuolemia".
Mikä siis on syy ja mikä seuraus ja mikä ei liity asiaan mitenkään.
Eiks toi "jäätelön syönti jne." -keissi ollut alunperin internethassuttelu, jossa todettiin, että tilastojen valossa heinäkuussa sekä syödään eniten jäätelöä että kirjataan eniten hukkumiskuolemia. Syy-seuraussuhdetta noidan kahden asian välillä ei sen sijaan ole. Ja tällä perusteella on sitten hassuteltu menemään kaikenlaisissa yhteyksissä.
VTT:n tekstin perusteella väärillä rengaspaineilla taas on ollut löydettävissä tekijä onnettomuuksiin johtaneissa syissä.
Pele kirjoitti:Ainakin täällä kun tuota VT9 on tullut työmatkan vuoksi ajetuksi 17 vuotta näkee lähes päivittäin mitä hurjempia kamikaze- ohituksia, joten siksi näen liikenteen valvonnan paljon tärkeämpänä turvallisuuden lisääjänä kuin esim. rengaspaineiden valvontasensorin. Yhtään renkaan räjähdystä en ole kyllä nähnyt.
Jos liikenteen valvonta sinun mielestäsi onkin tärkeämpi niin tarkoittaako se sitä että niitä ei-tärkeimpiä asioita ei saisi huomioida ollenkaan?
Ei suinkaan. Kaikki parannukset liikenneturvallisuuden lisäämiseksi ovat tottakai tarpeen. Tarkoitan lähinnä sitä että pitäisi alkaa niistä suurimmista epäkohdista, (rattijuopot,ylinopeudet,ym.) ja vasta sen jälkeen alkaa hiomaan näitä pienempiä yksityiskohtia pisteeksi i:n päälle kun kaikki muu on kunnossa.
Ei suinkaan, ja heti perään lisäät että kyllä sittenkin.
Kyllä niille rattijuopoille ja ylinopeuksille tehdään jotain jo nyt, eikä se paineanturi edelleenkään vähennä liikenteen valvontaa kuten jo kerran sanoin. Sellaista tilannetta ei tässä todellisuudessa tule ikinä olemaan että se "kaikki muu" tulisi olemaan kunnossa.
En ehtinyt lukea tuota VTT:n peedeeäffää kuin 47 sekuntia, ennen kuin piti lähteä salille.
Se, että jollain porukalla on ollut väärät paineet kumeissa ei vielä kerro sitäkään, onko kumeissa ollut kitkapintaa riittävästi tai mikä on ollut onnettomuuden pääasiallinen syy (Liukasta Keliäkin voidaan epäillä). Pitänee kahlata tuokin läpi jossain vaiheessa.
Avautumiseksi käynee tällä kertaa se, että joka helskutin kerta, kun jotain pitäisi tehdä, on oikean kokoinen avain tai hylsy vielä kaupassa ja että jokin lintu on taas kakkinut auton päälle. Kakka on se helpompi korjattava, se kun ei maksa mitään.
Perkeles, kolmas viikko kipeänä ja piti käydä hakemassa sairaslomaa kun meni kunto taas niin heikoksi ettei ilkeä tänään lähteä sorvin ääreen. Pisti arvauskeskuksen tohtori sitten kerrasta saikkua ensi maanantaihin asti Tulee takkiin monta sataa euroa kun ei pääse töihin.
Saisi tämä joskus hellittää, alkaa pikkuhiljaa vituttaa. No, varasin työterveyslääkärille ajan huomiseksi.
Oikeilla renkaanpaineilla on aiheutettu tutkimusjaksolla selvästi enemmän kuolonkolareita kuin väärillä rengaspaineilla. Osuus pääaiheuttajien
autoista:
Oikeat (+-10%) 50%
Yhdessä vähän painevajausta (10-20 %) 4%
Useassa vähän painevajausta 8%
Yhdessä selvä painevajaus (yli 20 %) 4%
Useassa selvä painevajaus 4%
Tyhjä rengas (ennen onnettomuutta) 0%
Ylipainetta yhdessä tai useammassa renkaassa (yli 10 %) 3%
Muu (esim. sekä ylipainetta että painevajausta) 1%
Ei tiedossa 27%
Tämän mukaan turvallisinta olis ajaa tyhjillä renkailla...
Polforea kirjoitti:Internetistä vakoiltuna näyttää siltä, että Café Bar Torni on avannut kesäkautensa. Rivikolmonen tulille mars ->
Marjat. Rivikolmosesta oli akku loppu (tunnustettu ongelma, häläri syö sähköä) ja piti ehtiä vielä lokaalipostissakin pyörähtämään, joten löinkin veekasin tulille. Liikkeelle päästyäni muistin että siinähän on vielä nastat alla, joten ei kovin urheilullista ollut edes veekasilla ajaminen. Tornin kulmalle päästyäni totesin internetin olleen jälleen väärässä ja tornin kiinni.
Pelotti niin perkuleesti... Töistä kotiin lasten kans 21.30 olin unohtanu laittaa hälyt päälle, jälkikasvu yläkertaan nukkumaan, itteä kusetti ko palokunnan hevosta eiko alakertaa vessaa sit rupee kuuluu hiljast puhetta, huudan pöntöltä nuorimalle pojalle et käy nukkuu johon esikoinen huutaa takas et ei kumpikaa ollu sanonu mitää, sen kummempia miettimättä nappasin huurteisen kaapist ja koneelle, hetken kuluttua takaoven suuntaan et lähdenpä tupakille ja kas kummaa takaovi sepposen selällää ;( itku tuli, eiko vartija soitolla paikalle tarkistaa sängyn aluset yms... nyt voin ehkä laittaa simmut kii mut unta tuskin saan
Ei ollu laitettu ku takapihan ja khh valot päälle, makkaris oli käyty mut mitään ei ollu viety, vartia epäili et ollaa tultu niin sopivasti kotiin. Ikinä enää en unohda hälyi laittaa ja mä en ymmärrä ko meil on suht iso koiraki joka tosin päästää vieraatkin sisälle vaik ei olla koton mut siis silti... Yö meni kaikest huolimatta valvoes
Onneks noilla paskoilla on taipumus jäädä ennen pitkää kiinni, kun ulkomaankilpisiä autoja liikkuu kuitenkin suht vähän Vai suomeeko nää jubaili? Voihan ne olla oman heimon neulamiehiäkin.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
Ei muutakuin vanhaa lyijylennätintä peliin niin alkaa vastapuolella haisemaan puntissa..eli ostoksille mars kun tämä on niin tätä syväitkää meininkiä nykyään..
No faija oli lautamiehenä yhes isos murto sarjas mis oli asianosasii yli 160.. puolan miehet oli tulleet tänne rötöstelee ja olisivat halunneet suomeen istumaan hyville päivärahoille vaan joutuivat onneks kotimaahan lusimaan.. Inhottaa se tunne et omaan kotiin on joku vieras menny, koti on niin pyhä paikka.
Ok,ymmärrän enemmän kuin hyvin ,hienoa asiassa on että joutuivat lusimaan kotimaahansa mikä sinänsä outoa nykypäivänä kun täällä ilmainen ylläpito etc kukkahattumenoa.
Tuomas K kirjoitti:Pisti arvauskeskuksen tohtori sitten kerrasta saikkua ensi maanantaihin asti Tulee takkiin monta sataa euroa kun ei pääse töihin.
Jos tunnet olevasi työkykyinen niin töihin vaan silloin kun siltä tuntuu. Ei tarvi kotona olla saikun loppuun. Jos työnantaja väittää ettei saa tulla toihin jos on saikkua niin se ei tiedä mistä puhuu....
Tuomas K kirjoitti:Pisti arvauskeskuksen tohtori sitten kerrasta saikkua ensi maanantaihin asti Tulee takkiin monta sataa euroa kun ei pääse töihin.
Jos tunnet olevasi työkykyinen niin töihin vaan silloin kun siltä tuntuu. Ei tarvi kotona olla saikun loppuun. Jos työnantaja väittää ettei saa tulla toihin jos on saikkua niin se ei tiedä mistä puhuu....
Kävin tänään työterveyslääkärillä ja se oli samaa mieltä että maanantaihin asti sairaslomaa. Tämä sentään jopa tutki ja teki diagnoosin ja sain antibioottikuurin.
Eipä mulle ole töitä sunnuntaina ja maanantaina vaikka työkuntoiseksi itseni tuntisinkin kun vuorot annetaan jollekin toiselle.
Mitäs virkakoneisto on asiasta mieltä,jos töissä sattuu esmes tapaturma,ja tokihan se selviää,että kaverihan kuuluisi olla saikulla eikä töissä?
Ihan mielenkiinnosta heräsi ajatus
EmmiMaria kirjoitti:^ton vuoks meillä ei sairaana olla töissä, eikä senkään takia ettei sairastuteta muita
juuh.Vakuutus yhtiöt aika sherlokkeja,kun aletaan korvauksia anelemaan.Kokemusta on
Mä tästä just juttelin meidän henkilöstöhallinnon tyypin kanssa. Ei pitäis kuulemma olla mitään väliä vakuutusten kannalta. Itsekin oon luullut että just siitä syystä ei saa töissä olla jos on saikku päällä. Työnantaja ei voi pyytää töihin mutta jos itse kokee olevansa työkykyinen niin töihin saa tulla. Toki saatan tässäkin olla väärässä....
Eiköhän tuossa ole suurin ero siinä, onko sairaslomalla vai päättänyt lopettaa sairaslomansa.
Siis, millä korvauksilla ja tuntikirjauksilla on töitä tekemässä.
huoh.. omaa tyhmyyttänsä joutuu välillä ihmettelemään...
tein 6h töitä, että sain kaikki videotiedostot turvaan toiselle kovalevylle, jotta pääsen rakentamaan RAID-osiot uudestaan....
noh sitten siinä kun aloin rakentamaan uudestaan raidia, niin lapsukaiset veivät hetkeksi huomion ja poistin vahingossa juurikin sen "turvavaraston" , jonka olin tehnyt.,,, tietenkin raidrakenne oli jo tuhottu edellisestä asemasta, joten kaikki noin 500gigaa meni sen siliän tien...
sinänsä mitään ihan täysin korvaamatonta tuolla ei ollut.. oma esiintyminen eräässä gameshowssa ja uutislähetyksessä taisi olla sellaiset henkilökohtaisemmat, mutta muutenhan toi on vaan aikaaviepää tuo tavaran takaisin hommaaminen...
Onnistuin hieromaan GTVn kyljen läikikkääksi hiomasavella. Ei helevetti. toisin sanoen paikoin kiilto hävis. Mutta niin lähti nuo nastoista tms. katupölystä tulleet ruostepilkutkin.