Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
-TTY-
Viestit: 1528
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Seal '24
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Mandeprkl kirjoitti:Peugeotin airbag-valo. :bad-words: :bad-words: :bad-words: :bad-words: :bad-words: :drinking:
Sama vika :-D
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1542
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

-TTY- kirjoitti:
Mandeprkl kirjoitti:Peugeotin airbag-valo. :bad-words: :bad-words: :bad-words: :bad-words: :bad-words: :drinking:
Sama vika :-D
Joko on etupenkkien alta oranssit liittimet raiskattu? :mrgreen: Useimiten kuulemma vika niissä. Mulla ei auttanut... :evil:

Avatar
-TTY-
Viestit: 1528
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Seal '24
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

^Sen verran tuore hankinta ettei oo kerinny juuri perehtymään. Muutenkaan noista mitään tiedä, taitaa olla ensimmäinen merkin edustaja millä oon koskaan ajanut. Kiitos vinkistä, pitää jossain vaiheessa kurkistella ku muilta hommilta joutaa.
E: Tietämättömyyteen viitaten, mikähän mahtaa olla tuo näppäimistö tuossa vaihdekepin etupuolella. Onko tähän lisävarusteena asennettu pankkiautomaatti vai kassakaappi vai mikä? Jos on puhelin, niin luuri on aika helkkarin hyvin piilotettu. :-D
Liitteet
Näpit.jpg
Näpit.jpg (189.75 KiB) Katsottu 7753 kertaa
Mikä piru sieltä taas on rikki?

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

^ Ainakin joissain pösöissä on ajonesto mallia näppäiltävä (jos ei ole ohitettu). Liittyisikö siihen?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8691
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Se on juurikin ajoneston kooditaulu. Todennäköisesti siis ohitettu, jos auto käynnistyy, eikä näpyttelylle ole tarvetta ollu :mrgreen: .
Oli kyllä 306:ssa *ttumainen aina näppäillä se koodi ajoon lähtiessä. Noh, tottui siihenkin, eikä onneksi ollut omassa päivittäisajossa, mutta sitä suuremmalla syyllä kävi unohduksia, kun satunnaisesti rattiin hyppäsi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
-TTY-
Viestit: 1528
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Seal '24
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

^No kiitoksia tiedosta. Toivottavasti ei tulekaan tarvetta näppäillä, ainoa paperi hanskiksessa kun on rekisteriote. Kait nuo ohitukset kestää esim akun vaihdon sitten aikanaan?
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15058
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tuon ohittaminen taisi kaverille 406:ssa maksaa.... 7eur? työltään ja alta euron tarvikkeiltaan, kun pajalla ohittivat. Eli eiköhän se sisällä jonkun sopivan johdonpätkän tai sellaisen poistamisen :D

Avatar
hjpp
Viestit: 1932
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^ Mitähän tarvikkeita sinne meni? Auton käydessä vain otetaan tuon näppäimistön johto irti ja jatkossa ei koodia tarvitse enää syöttää. Jos sen haluaa takaisin, niin käydessä vaan johto takaisin kiinni.
Akun irrotuksella ei ole mitään vaikutusta.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15058
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
En tiedä kuin sen, että kuulemma joku johto jossakin jonnekin laitettiin - tai jotain. Eli ei mitään käryä.

Avatar
ORBITA
Viestit: 222
Liittynyt: 27 Kesä 2013, 16:02
Car(s): Giulietta QV -11, Tesla M3P -21

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja ORBITA »

^^johdonpään eristämiseen käytetty teipinpätkä a 1€ :wink:

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja willez »

Juu,toi on tosiaan ranskalaisten näkemys ajonestosta. Muilla oli jo silloin siru avaimessa.. Hauska myös nähdä noita,kun oikeiden numeroiden kohdista on pinta kulunut puhki :lol:

Avatar
-TTY-
Viestit: 1528
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Seal '24
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Oli vielä '94 850 Volvossakin erillinen "avain" millä piti törkätä reikään kojelaudassa ennenkuin rupesi starttaamaan varsinaisella avaimella. Oli sekin vähä pöhkön tuntuinen, mutta alkoi tuntumaan nyt lukemani perusteella yllättävän toimivalta :lol:
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Eikös jossai bemarissa ole kanssa tuommoinen koodiajonesto? (Ainakin jossain Jason Stathamin leffas oli semmonen :) )
Suoraan vaan suoraa

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

91 mallin 164:ssa oli moinen turhake.Voi vattu mikä keksintö :)
Talvella tuo oli omiaan kohmeisilla sormilla käyttää,saati hanskat kädessä,myös pimeässä loistava keksintö.Iloa lisäsi myös,että ajonesto meni automaattisesti päälle kun virrat käänsi pois minuutin kuluttua,vilkutusten kera,jotta kaikki varmasti näkivät.Ja taas sai tökkiä sitä helkutin tappia,jos mieli saada auton käyntiin :)

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja quppe »

kivirok kirjoitti:Melkolailla työntää Rami bensaa koneeseen. Siis sen verran, että sitä oli pari litraa öljynkin seassa. Käy rikkaalla koko ajan, lambda lienee vai mikäköhän muu tohon voisi vaikuttaa (monikin asia, mutta todennäköisimmin)?
en tiedä onko ruisku vai kaasari kone, mutta yksi vaihtoehto on viallinen polttoainesuutin. Bensaahan menee ihan pieni määrä joskus varsinkin kylmällä käynnistyksessä alakertaan, mutta haihtuu nopeasti pois öljyn seasta. Ettei vaan sylinteri "uisi" bensassa?

Avatar
Polforea
Viestit: 11283
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos yksi suutin on rikki ja vuotaa bensaa tahi vika on muuten pyttykohtainen, sen todennäköisesti erottaa tulppia katsomalla. Jos kaikki tulpat ovat samanlaisia keskenään, ongelma todennäköisesti on ketjussa aikaisemmin (ilman mittauksessa, lämpöanturissa, ruiskun älyssä/kaasarin säädöissä...).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Jevgen
Viestit: 386
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

alfa164 kirjoitti:91 mallin 164:ssa oli moinen turhake.Voi vattu mikä keksintö :)
Talvella tuo oli omiaan kohmeisilla sormilla käyttää,saati hanskat kädessä,myös pimeässä loistava keksintö.Iloa lisäsi myös,että ajonesto meni automaattisesti päälle kun virrat käänsi pois minuutin kuluttua,vilkutusten kera,jotta kaikki varmasti näkivät.Ja taas sai tökkiä sitä helkutin tappia,jos mieli saada auton käyntiin :)
vm -94 saksasta tuodussa asunto-Ducatossa oli myös moinen tökkeli. Liekkö vakuutusehdot, mitkä nuo aikanaan toi markkinoille?

508 Pösön n. 6000 km koeajolenkillä auton selkeästi huonoimmaksi ominaisuudeksi on paljastunut tuulilasinpesusuuttimet. Suihku on heikko, koska näihin on asennettu tehtaalla alle 50 km/h vauhdeissa kohtuullisesti toimivat viuhkasuuttimet. Sumuttaa kyllä, mutta kovemmissa nopeuksissa pesuainee löytää tiensä lähinnä lasin alareunaan, josta pyyhkijät palatessaan painaa ne vieläkin alemmas. Huollossa fiksasivat asiaa parina päivänä. Nyt on perinteiset suuttimet, joilla pelaa kohtuullisesti.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8691
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Heikkoon suihkuun liittyen tuli mieleeni, muistaakseni Marean hauska ominaisuus. Jos tuulilasille halusi saada vettä, piti maantiellä pudottaa vauhti n.90:iin. Satasen vauhdissa vesi ei enää tullut lasille asti ja jos suuttimia sääti ylemmäs, meni suihku hitaassa vauhdissa ja paikallaan auton yli. Turvallisuusfeature pakottaen kuskin hidastamaan vauhtia hetkellisesti heikossa näkyvyydessä :lol:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vode »

^Sun marsussa oli jotain hämminkiä kun kyllä mun käyttiksessä suihkii ihan moitteetta. Tosin Unon pissis käyttäytyi mullakin juuri noin.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8691
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Sanoinkin "muistaakseni", joten 100-varma en ole, mutta jotenkin sen Mareaan ekaksi yhdistin, mutta ko. yksilö ei kyllä ollut millään muotoa ongelmallinen tapaus sen neljä vuotta, mitä itsellä oli.

Saattoi toisaalta olla kyllä 164:ssä tuo ilmiö, kun yrittää ajassa mennä kymmenen vuotta taaksepäin :roll:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Polforea
Viestit: 11283
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

P0015: "B" Camshaft Position -Timing Over-Retarded (Bank 1)

Oireina vikavalo taulussa ja koodi muistissa. Käy nätisti ja käyttäytyy normaalisti. Vaihtoehtoina teoriassa jakopää, Vanos tai nokan asentoanturi. Pelkään jakopäätä, veikkaan Vanosta ja toivon anturivikaa.

No, jos oikeasti pohtisi, niin...

Jakopää: tuskin. N52 ei ole tunnettu jakopäämurheista, vika tuskin koskisi vain toista nokkaa ja todennäköisesti tuntuisi ajossa.

Vanos: potentiaalinen vikapaikka. Näitä on joiltakuilta mennyt ja ovat kuitenkin nokkakohtaisia.

Anturivika: epätodennäköinen, mutta mahdollinen. Asentoanturi harvoin virheilee kylmällä koneella


Metroauto ottaa huomenna huolettoman saksalaisen sisään ja antaa oman diagnoosinsa asiasta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
ORBITA
Viestit: 222
Liittynyt: 27 Kesä 2013, 16:02
Car(s): Giulietta QV -11, Tesla M3P -21

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja ORBITA »

Melkoista! Ei alfaa mainittu, vaan...
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-142 ... m-auto-etp

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Audi A6 C5 korimallissa oli erityisesti tuota ikkunoiden aukeamisongelmaa.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Shakal kirjoitti:Audi A6 C5 korimallissa oli erityisesti tuota ikkunoiden aukeamisongelmaa.
Täältä on löytynyt toi ominaisuus entisestä A4 B6 mallista ja nykyisestä A4 B5.
Tossa nykysessä B5 korimallin vanhuksessa ei ole edes mitään väylätekniikkaa, mutta silti ikkunat aukeilee itsestään.
Toi B5 malli on siitä parempi ,että ikkunat saa takaisin ylös ilman auton sammuttamista :-D

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Varmaan hirveän kätevää sijoittaa volkkarissa pakkivaloanturi laatikon päälle valitsinvipuun, vaan kun pitää purkaa puoli beetleä että sen saa esiin. Todetakseen että rikkinäisen anturin lisäksi liittimen tyvestä on johto poikki, joka 4cm myöhemmin pakenee johtosarjaan muovikotelon sisään. Kolvausta tiedossa, kunhan veistelee liitintä, että on jotain mihin kolvata. Eli loputkin johdot poikki ja liitin pajalle.
Oli lopulta helman hitsaus nopeampi homma kuin pakkivalon korjaus.

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Huomasin tänään että Opelista oli etuvilkun 'lasi' lähtenyt kävelemään. Sinänsä jännä että syy tuohon irtautumiseen on että liima on 19v aikana täysin hapertunut. Eli täysin ilman mitään väkivaltaa lähtenyt.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

jalittam
Viestit: 1855
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Sitikasta lienee jäätynyt vaihteensiirtovaijeri. 3 ja 4 välillä liikku, muttei sivuttain. Ekakertaa moinen.
Joko tuo nyt jo rupee hajoon? Muija meni sit alfalla töihin.

Avatar
Tazio
Viestit: 3395
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

gYdEbUh kirjoitti:Huomasin tänään että Opelista oli etuvilkun 'lasi' lähtenyt kävelemään. Sinänsä jännä että syy tuohon irtautumiseen on että liima on 19v aikana täysin hapertunut. Eli täysin ilman mitään väkivaltaa lähtenyt.
Mulla kävi samalla tavalla 127:n lampun lasin kanssa, liimaus ei tehtaan jäljitlä kestänyt kuin 30 vuotta.

-Tazio

Avatar
Polforea
Viestit: 11283
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Polforea kirjoitti:Metroauto ottaa huomenna huolettoman saksalaisen sisään ja antaa oman diagnoosinsa asiasta.
Metroauto tarkisti auton aamulla ja vaihtoi pakovanoksen solenoidin vaihtoautotakuun piikkiin. Jälleen nopeaa ja asiallista toimintaa, jota arvostan siinä määrin, että ei paljoa tarvitse miettiä missä saksanrautaa käyttää niissä huolloissa ja operaatioissa, joita ei itse tule tehtyä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
AriFerra
Viestit: 142
Liittynyt: 26 Touko 2010, 07:45
Paikkakunta: Porvoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja AriFerra »

Seuraava tarina voisi kuulua Kivaa otsikon alle, tai oliko täällä oma korjaamo otsikkokin. Tähän nyt kuitenkin laitan.

Joskus korjaamojen asiakaspalvelu voi yllättää positiivisesti. Faija osti 2004 uuden Punton. Viimeisenä huoltohommana 25.3.2013 teetti jakohihnan vaihdon. Sitten osti uuden auton ja antoi tuon Punton minulle.

Edellispäivänä, tiistaina, katsastutin Punton. Ystävällinen katsastusinsingjööri näytti minulle että vesipumppu vuotaa.

Ajattelin, että turha toivo, mutta soitinpahan Vantaalla sijaitsevaan AD huoltoon jossa ko. työ oli vajaa kaksi vuotta sitten tehty. Ja yllätys, "takuu voimassa, tuo auto tänne niin vaihdetaan hihna, kiristin ja pumppu".

Tänään vaihtoivat. Oli outo tunne hakea auto jakohihnan vaihdosta, kun ei tarvinnut senttiäkään maksaa. Ja muutenkin palvelu oli hämmentävän ystävällistä. Italian matkailut, Serie Aat sun muut käytiin läpi korjaamon asiakaspalvelussa olevan herrasmiehen kanssa.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vode »

^Ootko nyt ihan varma ettet nähnyt unta? :crazyeyes:

Avatar
mutt
Viestit: 5474
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja DaViega »

kyl pösö kulki vielä, vaikka hiiri oli majaillut ja maistellut sähköpääkeskuksessa... oli siinäkin savotta
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Polforea
Viestit: 11283
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos ei silmiin, niin ainakin aivoihin sattuu, kun tuota tekstiä lukee. Eihän tuo nyt sinällään mikään yllätys ole - toimittaja tuskin kauheasti autotekniikkaa tuntee ja oletettavasti iso osa tiedoista on auton omistajalta.
Hiirenpesä turboahtimessa
...niin siis ilmansuodattimessa, ei turboahtimessa.
Hiiri ihastui henkilöauton turboahtimen suodattimeen niin paljon, että rakensi sinne talveksi pesän.
...niin siis moottorin ilmansuodattimessa, ei (pelkän) ahtimen.
hän päätti purkaa yli kymmenen vuotta vanhan, Ruotsista hankitun BMW 530d:n turboa sen verran, jotta näkisi missä vika piilee
Rohkea päätös. Jos ahtimen purkamalla joku vika löytyy, on melko epätodennäköistä että sitä kannattaisi korjata. No, onneksi ei tarvinnut mennä sinne asti.
Onni onnettomuudessa oli, että hiiren matka oli pysähtynyt suodattimen perässä olevaan ilmamäärämittariin. Se perässä on nimittäin ritilä, jota hiiri ei ollut enää rikkonut. Siitä olisikin ollut jo suora väylä moottoriin.
Kyseisessä moottorissa näyttäisi olevan ilmamassamittari, ei ilmamäärämittaria. Kuvassa näkyvä ritilä on ilmeisesti ilmamassamittarin ja suodattimen välissä. Jos hiiri olisi mennyt ilmamassamittariin asti pesänsä kanssa, olisi kuumalanka-anturi todennäköisesti melko kaput ja mittaristossa loimottaisi vikavalo.
Ritilä oli auttanut, ettei ainakaan itse hiiri ollut kulkeutunut turboon.
Voi hyvinkin olla, että jokunen kompressorisiipi (siiveke?) olisi ottanut itseensä ja alkanut viheltämään kovemmin tai tehnyt pahempaakin jälkeä hiiren imeytyessä ahtimen läpi moottoriin. Toisaalta samainen jyrsijä ei olisi sinne enää toista kertaa mennyt... :D
Tällä kertaa siementen ja hiiren pehmikkeiden poisto auttoi. Sen jälkeen turbo on viheltänyt vanhaan malliin eikä ohitustilanteita ole tarvinnut enää jännittää.
Viheltää varmaan kohta kahta kauheemmin, jos ei mainitun kevyen kenttäsiivouksen lisäksi laittanut uutta ilmafilsua - nythän siellä tekstin mukaan ainoa hiirtä pienempiä partikkeleita filtteröivä elementti on se MAFin verkko, joka ei kovin tiheä ole. Oletettavasti kyseisen suodattimen vaihto kuuluu myös (vuosittaiseen) huolto-ohjelmaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8691
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

VAG-autoiluhan on halpaa, eikös vain?

Naispuolisen kaverini Skoda farkku-Fabiaan olen nyt kevättalven aikana tehnyt pientä etupään nivel-/jousi-remonttia & huoltoa, ettei katsastukseen ihan niin paljon tarvisi jännittää ja oikeastaan ainoat turhaan vaihdetut osat on ollut oikealta puolelta koiranluu ja alapallo, joista väljää ei purettaessa löytynyt. Osat kuitenkin oli jo ostettu, joten samalla vaivalla paikalleen, kun puslat oli tukivarsista jo päreinä joka tapauksessa. Syttypuolelta piti uusia puolayksikkö ja tulpat, sekä samalla jumpalla öljynvaihto ja moottori-ilmansuodatin.

Osat on pääsääntöisesti ostettu Motonetistä siltä osin, kun ovat löytyneet. Muutamat kympit siis olisi saattanut saada säästettyä, mikäli palikat olisi tilannut esim. etelä-Helsingistä jne. Auto maksoi joulukuussa ostaessa tasan 1000€ tinkattuna sillä tiedolla, että "muutaman satasen" verran löytyy laittoa ennen leimaa.

Tonnin autoon on nyt mennyt varaosien ja huoltotarpeiden muodossa 490€, mutta kyllähän tuo nyt on ihan toisenlainen ajaakin. Asentaja ei ole työtunteja laskuttanut.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
flapjack
Viestit: 474
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja flapjack »

Läheisestä Corollasta oli hehkut ja lisälämmitin molemmat osittain pimeänä ja oli ilmeisen epävarmaa pääseekö aamulla liikenteeseen. Lämmitin vaihtui, mutta hehkuista oli joku poikki. Menee ilmeisesti porailtavaksi joskus. Nyt kuitenkin paljon paljon myöhemmin on alkanut sytyttää vikavaloa hehkun koodilla. Aiemmin ei, vaikka on ollut pimeänä jo hyvän aikaa. Armoton valitus tietysti omistajalta että tietokoneet on pilanneet autot :lol:

Anjovis vuorostaan oli jättänyt tielle. Latausosat ja paljon muuta vaihdettu. Nyt kuitenkin valittaa Lambdasta ja ilmeisesti sen lämmityksestä. Yksikään seudun liike ei ilmeisesti osannut löytää tälle moottorille sopivaa. Eräällä mallilla tulee sama valitus ja toisella taas käy hirveän rikkaalla. Oikea on ehkä kuitenkin saatu tilaukseen.
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

Avatar
AriFerra
Viestit: 142
Liittynyt: 26 Touko 2010, 07:45
Paikkakunta: Porvoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja AriFerra »

Muistelen, että joillakin olisi kokemuksia Rellusta? Asia lienee simppeli, mutta varmistaisin kuitenkin.

Akun latauksen merkkivalo ja STOP syttyi ajaessa. Virta pois 15 sek, häiriö ei poistu. Manuaali mainitsee, että jos nuo palavat samanaikaisesti, akun virtapiireissä on yli- tahi alikuormitus.

Eli Suomeksi siis: Akku on finaalissa? Olenko oikeassa? Vai voisiko tuo viitata laturivikaan?

Jos menee akun vaihdoksi, onko kokemuksia Relluista (vm 2008) tapahtuuko jotain (radio koodi tms) jos vaihdan akun itse? Puntoon ja Bravo Nuovoon kun vaihdoin, ei mitään jälkiongelmia.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Wekkulilla ja Tiphookilla on ainakin ranskalaisista kokemusta. Omat kokemukset ei kata kuin Laguna I.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
h_lauri
Viestit: 6690
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Naapurin benalissa oli palanut airbagin valo ja katsastus oli tulossa. Pelkäsi, että yksikkö on hajalla ja että joutuu ostamaan uuden 1200 eurolla. Käytti sitten öljyn- ja suodattimien vaihdossa sen ja valo sammui. Oli siinä jätkät olleet ihmeissään tiskin molemmin puolin.

Avatar
JuhaT.
Viestit: 79
Liittynyt: 22 Heinä 2006, 14:48
Car(s): Alfa GT 2.0, Renault Grand Scenic 1.9 dCi
Paikkakunta: Hamina

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja JuhaT. »

AriFerralle:
Minulla oli Laguna vm. 2005. Vaihdoin siihen akun kaksi kertaa. Vaihdan yleensä akun 4-5 vuoden välein eli mielestäni hyvissä ajoin.

Radion koodi piti naputtaa uudelleen, muuta akun vaihto ei aiheuttanut. Ensimmäisen akun vaihdon jälkeen piti radion koodi käydä Rellu -kaupasta kysymässä, ei löytynyt auton papereista.

Avatar
AriFerra
Viestit: 142
Liittynyt: 26 Touko 2010, 07:45
Paikkakunta: Porvoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja AriFerra »

JuhaT. kirjoitti:AriFerralle:
Minulla oli Laguna vm. 2005. Vaihdoin siihen akun kaksi kertaa. Vaihdan yleensä akun 4-5 vuoden välein eli mielestäni hyvissä ajoin.

Radion koodi piti naputtaa uudelleen, muuta akun vaihto ei aiheuttanut. Ensimmäisen akun vaihdon jälkeen piti radion koodi käydä Rellu -kaupasta kysymässä, ei löytynyt auton papereista.
Kiitos. Kävin paniikissa sunnuntaina ostamassa uuden akun. Parin tunnin kuluttua kaverini saapui meille mittarit ja vehkeet mukana. Hällä joku miniakku jonka laittaa kiinni, jotta virrat pysyvät autossa vaihdon aikana.

No ekana hän mittasi akun virran auton ollessa käynnissä. Ja just, lataus laskee koko ajan, eli viittaa laturivikaan. Mutta, pikainen tsekkaus, osoittautuikin hyvin yksinkertaiseksi klassiseksi viaksi: Laturin hihna (moniurahihna) poikki.

Tuossa GS II:ssa 2.0T koneella on kyllä niin ahtaat paikat, että minun kuusteholaseilla oli vaikea edes katkennutta hihnaa nähdä, saatikka että olisin alkanut sitä vaihtamaan. Toki se alakautta olisi kai suht helppo. Veinpä kuitenkin eilen luottopajalle, 55€ hihna + työ yhteensä.

Nyt mulla on sitten toimiva akku autossa, ja uusi auton perässä. :mrgreen:
No joo, 2008 mallia auto ja alkuperäinen akku, eli kannattaisi varmaan ottaa sinusta mallia ja vaihtaa se suosiolla ainakin ennen seuraavaa talvea.

Carlo Coppa
Viestit: 741
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

Tekniikan Maailma on koeajanut uusia C-AMG -Mersuja. Kommentteja:

"Moottori palaa nopeasti joutokäynnillä, jolloin se on sivistyneimmillään."

Ilmeisesti jokunen motti on säästynyt täystuholta, vai onko sittenkään:

"Jarrutuksessa pienemmälle vaihtaminen herättää automaattisen välikaasun, joka pehmentää takapyörien hidastusta, ja terävöittää moottorin räkäistä pauketta."

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Onko joku vaihtanut jakopäätä Ducaton 2.8 IDTD -koneeseen (90kW)? Olen ajellut neljä vuotta kyseisellä vuoden -98 kamppeella eikä ole ollut tarvetta tehdä öljyjen ja suodattimien vaihtoa kummempia huoltoja (huolloksi ei varmaan lasketa melkein jokavuotisia hitsauksia milloin mistäkin), joten moottori ei ole millään lailla tutuksi tullut. Jakopäällä on ajettu nyt ainakin 100tkm joten se olisi syytä uusia asap.
Toi versio on kait jakajapumpulla varustettu, ja vesipumppu pyörii moniurahihnan kautta.
Eli jako pitäisi saada oikeasti kohdalleen eikä ole tarpeen vaihtaa vesipumppua. Minulla on Haynesin opas mutta se on todella surkea ja antaa ympäripyöreitä ohjeita jakopääremppaan. Tuosta oppaasta kuitenkin selvisi sen verran että pitäisi lukita kampiakseli, syöttöpumppu ja nokka-akseli vaihdon ajaksi.
Kirjassa ei mainita minkäpaksuisilla tapeilla noi lukitaan, mainintana vaan Fiatin erikoistyökalut.
Onko Fiatiin olemassa vastaavaa korjauskäsikirjaa kuin Alfaan, siis bittiversiona?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

rellujen radioihin löytyy android marketista renault radio code calculator. radiossa on tarra, jonka numerosarja sisältää yhden kirjaimen ja 3 numeroa siis esmes 2456m22203. tuo m222 calculaattoriin ja se laskee avauskoodin. naputellaan radiosta tai viiksestä. ohjeet rellu foorumilta.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja willez »

^^ Nokka pyörään sopii varmaan ihan perus 7.50mm tai 8mm poranterä. Parikolme jakopäätä tehnyt noihin uudempiin ducatoihin,niissä pumpulla ei ole merkitystä ja nokkapyörä lyödään poranterällä lukkoon. Alapäähän ei tule lukitusta (paitsi maalitussimerkki) :-D Mut nuo vanhan-ajan jakajapumput taitaa olla aivan millipeliä,niistä ei sen enempää kokemuksia :roll:

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Sautio »

^ kiitos infosta. Toi on tosiaan noita TDi-aikakauden vehkeitä eli korkeapaineinen jakajapumppu ymmärtääkseni, ja se olisi hyvä saada prikulleen kohdalleen. Hitto jos joutuu vielä jotain pumpun säätelyä tekemään.
Nyt toi motti on toiminut joka säällä niin mahtavasti ettei ole tarvinnut hehkuttaa juuri koskaan, poislukien jotkin yli -25 asteen pakkaset jolloin on pitänyt hiukan hehkuttaakin. Tavallisesti räväytän koneen käyntiin paljon nopeammin kuin bensakoneen, hiukan kun kone pyörähtää niin se jo ronksuttaa :-D
Yksi hehku on ollut pimeänä ainakin 4 vuotta, sen voisi tietty uusia, muttei sillä ole merkitystä muuten kuin räpyttää hehkuvaloa startin jälkeen, käynnistymiseen ei yksi rikkinäinen hehku vaikuta.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

jalittam
Viestit: 1855
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Eiköhä sinne pumpuunki lötyne joku sopiva tappilukitusviritelmä - mittaa vain lävet ja soveltaa. Jos uus remmi on liki saman mittainen mitä vanha remmikin alkujaan ollut, ni ei se paljoa heitä. Nussimerkit avuks + hampaiden laskenta varmuudeks. Vauhtikselle 8mm tappi. Nokalle on merkki, kuten kampurallekin. Kiristimelle joku viritys kans.

En ole tehnyt ko. hommaa.

Aikoinas kasari caddyyn kansirempan jälkeen en kellottanu pumppua remminlaitossa - ei vaikutusta kulkuun/kulutukseen/päästöihin/tms. Vuostuhannen alkupuolella T4:n 2.4:n huollon (mm. pumppu kävi riisselipajalla uudelleenrakennuksessa ja kulkine liki atomeina) yhteydessä paskartelin vv-erikostyökalut, hifistelin ja kellotin jakopumpun. Toi T4 oli joku -91, muistaakseni. Tossahan oli paineella avautuvat suuttimet ja nokkapyörä kartiolla - "lukitus"/ajoitus kepin vastapäästä. Kampuraa en muista.

Liitteenä AD ohje, jos toimii. Ekakertaa ikinä liitteitä tänne laitan...
Osasin sentään muuttaa .xps -> .pdf intervepissä - ihme sekin.
Liitteet
remmi.pdf
(276.33 KiB) Tiedosto ladattu 58 kertaa

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Noi uudet hihnat on kyllä hiukan eripituisia kuin kuluneet vanhat, mä en ole vaihtanut jakohihnaa kuin tohon mun vanhaan 2.4 JTD-Alfaan (joka on korkeapainepumpulla) joten en ole oikein ammattilainen näissä hommissa. jakoketjuja olen vaihtanut kyllä.
Siis vauhtipyörä + nokka-akseli nollakohtaan ja sitten etsii jotain lukitustappeja nokalle ja korkeapainepumpulle?
Pumpulla taitaa olla jokin hienosäätö jotta sen saa pelaan kunnolla?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

jalittam
Viestit: 1855
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Eiku se vanha hihna ollut uutena liki saman mittainen kuin sun uusi hihna on. Tuskin sitä pumppua on säädetty ed hihnanvaihdon jälkeen kuluneella ("venyneellä", mitä itse epäilen -tuskin noi venyy) hihnalla - oltetaan että pumpun jako ollut silloinkin kohdallaan, kun ed remmi vaihdettu. Kertomasi mukaan toiminut hyvin, joten uuden hihnan ei pitäs pali asiaan vaikuttaa. Sitä en tiedä kuinka helppo/vaikea pumpun säätö on fiatissa ja mitä kuluma vaikuttaa pumpun ajoitukseen. VVVV kikareissa säätö oli simppeli heittokellohomma - sopivalla adapterilla minkä tein ihan ite. Jos pumppua ei ole purettu, ni tuskin siihen kannattanee koskea, varsinkaan jos ei tiedä mitä luulee tekevänsä...

Nokalle ei siis lukitusta. Vauhtipyörälle 8mm ja pumpulle (se mitattava/sovitettava kakspaksuinen) lukitusappi. Ton pumpun pyörä lienee liki esillä, joten sen lukitustapin voinee mitoitella ennen remppaakin - sorvaa tai sopivia tappi/holkkiviritelmiä keksimään. Kiristimelle lie joku holkki estämään kiristimen liikettä - helpottamaan remmin asennusta/poisottoa - händsfrii kikare lie, näpit ajanevat saman asian jos voima riittää.

Mäkään mikään pro ole - kuhan höpisen. Prot korjatkoot.

Ni toimiks toi mun liittämä liite?

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Punto II ohjaustehostinta ihmetellyt. Yleensä se on hävinnyt pitsanleipomisen jälkeen, ja löytynyt taas itsestään kun auton käynnistää muutaman kerran (tyyppivika).

Viime aikoina se on hukkunut ilman renkaiden kääntelyä ääriasentoon, vissiin pelkästä tärinästä. Haiskahtaisi löysältä liittimeltä jossain. Vika ollut päällä nyt lähes viikon. Sulakkeet ok ja tehostimen liittimet (2x sininen 1x musta) putsattu. Akunkenkä ollut irti. Mikään ei välittömästi auttanut, mutta yhtenä päivänä kauppaan mennessä tehostin kuitenkin heräsi, joten kokonaan sökö se ei (vielä) ole.

Vikakoodeista u1602 on jatkuvasti päällä (ei ainakaan voi kuitata pois). Koodi viittaisi Can-väylään ja jossain italialaisessa keskustelussa tuosta oli vedetty yhteys myös ohj.tehostimeen. Mitä muita CAN-liittimiä voisin tsekata kuin sulaketaulun molemmin puolin olevat mustan ja ruskean? Onko ECU:n päässä jotain?

Muita ideoita? Huono latausjännite tiputtaa tehostimen pois?
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Vastaa Viestiin