Mitä teit tänään tallissa?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Albertolli
Viestit: 4205
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

75:n etujarrut herkistelty ja neste vaihdettu. Hieman alkoi löytyä poljintuntumaakin, mutta huomenna koeajon jälkeen näkee mikä on todellinen tilanne. Imurointikin tehty ja jos huomenna saisi pestyäkin...
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Tiige
Viestit: 2861
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tiige »

-TTY- kirjoitti:
Abarth kirjoitti:Iskarin varsi poikki? :shock:

Voisko olla materiaalivika vai miten tuollaisen poikki saa? Ei ihan pikkutöyssystä luulisi menevän.
Noita töyssyjä nyt täältä itäiseltä laidalta löytyy, etelästä ja varsinkin pohjoisemmasta. Vaikka kuinka koittaa varoa ja pujotella, niin silti aina joskus sattuu kohdalle. Leda on kuulema valmistajana mennyt konkkaan, syytä en tiedä. Voisikohan tämä olla yksi niistä? :)
Eilen illasta irrottelin tuon pöydälle; oli siististi yläkiinnityskohdan alapuolelta poikki. Tänään isäpappa hitsasi osat takaisin toisiinsa kiinni ja sen jälkeen jumppasin palikat takaisin paikalleen. Pienellä varauksella suhtaudun rakennelman kestävyyteen, mutta jos tuolla nyt takaisin Kymenlaaksoon pääsis... Eikun uusia tilailemaan.
Muistaakseni eräällä foorumilaisella meni 164:ssä ledan etuiskareiden varret mutkalle. Mcperssonissa ne tietysti joutuu aika koville. En tiedä tuleeko possussa takana niihin muuta kuin pystysuuntaisia voimia? Materiaalivikaa veikkaisin kuitenkin.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
-TTY-
Viestit: 1528
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Seal '24
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

^Ei noihin takasiin käytännössä kohdistu(ne) kuin vertikaalisia voimia. Alkuperäinen jousitus kun on vääntösauvoilla, mikä ei hirvittävän paljoa sivuttaisliikettä suosi.

Kohta joku oikea alustaguru avaa sanaisen arkkunsa & I stand corrected... :)
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
GreenThing
Viestit: 834
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Tuota pihan toista "tallia" tuli vähän siivoiltua.
Wax on:
Kuva
Wax off:
Kuva
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Ei tallissa, vaan pihalla:

Vaimo valitti eilen, että 147:n renkaissa ei ole ilmaa, kun tuntuu niin oudolta ajaa motarilla. Menin parkkikselle katselemaan ja riuhdoin vähän eturenkaita. Ylläri-pylläri, ylätukivarsihan siellä on väljä. :evil: Neuvoin vaimoa ajelemaan työmatkansa hitaampaa tietä pitkin lähipäivät. Pitää vähän kerätä motivaatiota tukivarren vaihtoon (eiköhän tuo eukkoseni jollain kiristämällä minuun saa sitä taottua). Eipä tuo onneksi kovin kummanen homma ole. Alle tunti parkkiksella?

Niin ja renkaissa oli kyllä ilmaa :roll:

EDIT: Samalla sitten tutkailin vähän 166:nkin etupäätä. Välillä kuvittelen, että siellä on jotain väljää, mutta ei vaan löydy. Ei se kolise, mutta urat vetelee välillä varsin ärsyttävästi. Renkaatkaan eivät ole kuluneet epänormaalisti, mutta lienee silti syystä tarkastaa aurauskulmat. Vai onko niin, että 18 tuuman 225/40 tosiaan poimii kaikki urat ja jopa kallistukset???
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Polforea
Viestit: 11286
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Mitkä renkaat? Koko kertoo uraherkkyydestä paljon vähemmän kuin renkaan muoto. Jos haluat uraherkkyydestä eroon, etsi pyöreäolkaiset kumit Samassa koossa on saksanseisojan alta jo hyvää (=positiivista) kokemusta urakäytöksen, äänitason ja muutenkin katuominaisuuksien puolesta Goodyear EfficientGrip Performancesta, joten uskallan suositella. Radalle noi ei sitten oikein sovikaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Polforea kirjoitti:^Mitkä renkaat? Koko kertoo uraherkkyydestä paljon vähemmän kuin renkaan muoto. Jos haluat uraherkkyydestä eroon, etsi pyöreäolkaiset kumit Samassa koossa on saksanseisojan alta jo hyvää (=positiivista) kokemusta urakäytöksen, äänitason ja muutenkin katuominaisuuksien puolesta Goodyear EfficientGrip Performancesta, joten uskallan suositella. Radalle noi ei sitten oikein sovikaan.
GoodYearit noikin on, mallia en muista.

EDIT: Niin ja parhaat päivänsä nähneet, vaikkakin reilusti lailliset edelleen.

EDIT2: Kävin äsken katsomassa. Efficient Grip niissä lukee, mutta ei Performancea. Lienee eri rengas.
Viimeksi muokannut Jakke, 17 Heinä 2015, 12:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8697
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Jos ne on F1:set, niin ovat todella jyrkällä sivuprofiililla & olalla. Tuohon omaan tuli sekarengastus säästösyistä ja laitoin suosiolla teräväolkaiset F1:set taakse ja pyöreäolkaiset Contit eteen, ettei vetele. Eikä myöskään niin tee muutaman sadan kilometrin ajokokemuksella. JLP:n mukana olleet renkaat oli teräväolkaiset ja siten myös urissa melko rauhattomat, joten tiesin valmiiksi, mitä välttää :wink: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Alfissimo kirjoitti:Jos ne on F1:set, niin ovat todella jyrkällä sivuprofiililla & olalla. Tuohon omaan tuli sekarengastus säästösyistä ja laitoin suosiolla teräväolkaiset F1:set taakse ja pyöreäolkaiset Contit eteen, ettei vetele. Eikä myöskään niin tee muutaman sadan kilometrin ajokokemuksella. JLP:n mukana olleet renkaat oli teräväolkaiset ja siten myös urissa melko rauhattomat, joten tiesin valmiiksi, mitä välttää :wink: .
Hmm.. jaa oliko ne rauhattomat? En muista enää.

Pitänee ostaa seuraavana jotkut 185/70 renkaat, niin ei tienpinnan muodot välity rattiin :lol:
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8697
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

^Olihan ne melkoiset uratutkat ihan tasakaasullakin kiihdytyksestä puhumattakaan :mrgreen:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
VMTD
Viestit: 3340
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Takapyöränlaakerin vaihto 155:een. Optimal, tekeeköhän tuolla mitään? Edellinen oli myös harakiri laakeri.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15059
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kauan kesti edellinen?

Itsekin kokeillut pyöränlaakereissa yms. halvinta, mitä löytyy. So far, so good...

Avatar
VMTD
Viestit: 3340
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Vaihdoin molemmat takalaakerit km-luvulla 138 tkm, nyt 356 tkm, joten powerdriven laakerille ihan hyvä suoritus ja toinen jatkaa vielä matkaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5474
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

VMTD kirjoitti:Vaihdoin molemmat takalaakerit km-luvulla 138 tkm, nyt 356 tkm, joten powerdriven laakerille ihan hyvä suoritus ja toinen jatkaa vielä matkaa.
Mulla on Powerdrivesta toisenlainen kokemus, kesti 3tkm. Maanantaikappale, meistä jommallakummalla ollut.

Flavian takakontti saatu pohjamaalattua.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Polforea
Viestit: 11286
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Nyt kun on niin harvinainen tilanne, ettei tallissa ole autoa, nostin sinne n. puolet hiljattain ostamistani listoista ja penslasin niihin värilakkaa päälle. Purkkia sulkiessani huomasin että maalikaupan printtaamassa etiketissä lukee muiden speksien lisäksi "Alfaplus". En tiedä mitä se meinaa, mutta eihän se voi olla huono asia :D
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Marutei »

^Puulistat ruosteessa puolen vuoden jälkeen? :silly:

Avatar
Polforea
Viestit: 11286
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

:lol:
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Hoffa
Viestit: 47
Liittynyt: 15 Tammi 2015, 11:27
Car(s): Alfa-Romeo 159 SW 2,2 JTS - 2007

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Hoffa »

Vaihdettu männäviikolla

Hammastanko
Öljyt
Tulpat
Vaihteistoöljyt
Suodattimet (öljy + raitisilma)
Etujarrut purettu, soodapuhallettu ja maalattu
Jarrulevyjen suojakilvet purettu, soodapuhallettuja maalattu (edestä)

Vielä pitäs takajarrut laittaa.

Ipi
Viestit: 356
Liittynyt: 13 Syys 2005, 11:33
Car(s): 2x75 ts, 159 3,2 jts Kappa sw turbo, Quattroporte biturbo, 130 3.2 v6. Vaimon Giulia, Barzetta, 500 ja 595.
Paikkakunta: Nurmes

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Ipi »

Korjasin Italialaisesta autosta sähkövian! Syyllisen päällä luki Bosch, made in Germany. :wink:

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1542
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

On se mukavaa kun saa jotain aikaiseksi. Edes vähän kerrallaan! Tänään tuosta eilen hankkimasta 156 SW Bussosta saatiin nollattua moottorin vikavaloon johtaneet vikakoodit, mittariston valoja kuntoon ja avaimesta keskuslukon mikrokytkimen vaihto että sai senkin pelaamaan.

ABS:n vikavalokin sammui hetkeksi. Koodin oli antanu oikean etupyörän ABS-anturi. Sen kimppuun kunhan pääsee nosturille.

Ilmastointikin pitäisi täyttää....

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Sainpas lopulta aikaiseksi että vaihdoin JTS:n etummaisten lambdojen liittimet.

Kuva
Askartelin liittimiin valmiiksi johdonpätkät paikoilleen. Noita kuvassa taustalla näkyviä silionitiivisteitä ja kontakteja tuli mukana 7 kpl per liitin, eli kaksi kertaa olisi ollut varaa kämmentää liitos.

Kuva

Kuva
Auton johtosarjaan liitin nuo kutistesukkaeristeisillä jatkoliittimillä.

Kuva

Ainakin 40 km koeajo meni ilman vikakoodeja :roll:

jalittam
Viestit: 1857
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Mut eihä noista tarvike liittimistä ja jatkoista vertailuhappi mene läpi...

Avatar
-TTY-
Viestit: 1528
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Seal '24
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Yritin kaikenlaisilla tempuilla (sisälsivät myös nätin maanittelun ja uhkailun menolipusta Keltakankaalle) saada 166:n käynnistymään. Sisälsi myös yleismittarin käytön opettelua. Sain poissuljettua joitakin vikamahdollisuuksia, mutta sitä varsinaista ongelmaa tai lähinnä ratkaisua siihen ei löytynyt eilisillan tai tämän päivän aikana... Huomenna joutuu lähtemään ooppelilla pääkaupunkireissulle :bad-words:
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
jyrkip
Viestit: 823
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Asensin vetokoukun dieselifarmariin :-D
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

jalittam kirjoitti:Mut eihä noista tarvike liittimistä ja jatkoista vertailuhappi mene läpi...
Miksi ei menisi?

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Koska ne ei oo putkiliittimii? :wink:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tuo nyt ei vielä vastaa kysymykseen että miksi se happi ei menisi näistä nykyisistä läpi.

Mikä on putkiliitin? :oops:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8697
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Happi kulkee putkessa paremmin, kuin umpeen tinatussa :wink:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kenties, mutta mitä tekemistä umpeen tinatuilla liittimillä on tämän keskustelun kanssa?

Avatar
Polforea
Viestit: 11286
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei onneksi mitään. Kai nuo putketkin voi teoriassa onnistua puristamaan umpeen, mutta käytännössä taitaa ilma-atomeille jäädä tilaa riittämiin. Siis jos itse lambaadan liitin on ylipäätään niin tiukka, ettei vertailuhappi pääse luistelemaan siitä sisään/ulos.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jos se happi mahtuu kulkemaan johdon säikeiden välissä, niin ei tommoista puristusliitintä kyllä käsivoimin puristeta niin umpeen etteikö sieltä muutama atomi menisi sieltäkin läpi.

Puristusliittimethän tulee yleismallisten antureiden mukana jo tehtaalta.

Avatar
Maunu
Viestit: 3501
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mää en kyllä voi ymmärtää tuota vertailuhappi höpötystä.
Se vertailuhappi anturi on mielestäni siinä liittimessä, josta tieto lähtee sähköisenä eteenpäin. JTS:ssä ainakin on sellainen pieni suodatin liittimeen yhdistettynä jonka takana on anturi.

Tinaa ei saisi käyttää koska johdot on rosteria eikä kunnollista liitosta saa aikaiseksi. Tina voi sulaa pakoputken päässä ja kaikki menee sekaisin :lol:

Omia ajatuksia vain. Kokeilkaas joskus puhaltaa sinne sähköjohtoon ilmaa voi olla aika hankalaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Maunu kirjoitti:Mää en kyllä voi ymmärtää tuota vertailuhappi höpötystä.
Se vertailuhappi anturi on mielestäni siinä liittimessä, josta tieto lähtee sähköisenä eteenpäin. JTS:ssä ainakin on sellainen pieni suodatin liittimeen yhdistettynä jonka takana on anturi.
Ei siellä mitään vertailuhappianturia ole missään, eikä kyllä mitään suodattimiakaan. Ei JTS:ssä enkä usko että missään muussakaan moottorissa :)

Avatar
Maunu
Viestit: 3501
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ihmetteles vähän sitä JTS:n etu lambdojen liitintä. Eculta tulee 4 johtoa ja liittimeltä lähtee 5 johtoa lambdalle. Punainen johto lambdalta päättyy sellaiseen pieneen valkoiseen suodattimeen. Sitä en ole katsonut onko siellä suodattimen takana mitään.

Edit ainakin mun 2004 mallisessa JTS:ssä. Sun kuvissa lähtee kuusi johtoa eteenpäin ????
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Tämä johtoa pitkin kulkeva "vertailuhappi" -juttu kuulosti minustakin alkuun aivan uskomattomalta jutulta, mutta yhtenä päivänä ulkomaisia foorumeita selattuani olen tullut siihen tulokseen, että ilmeisesti osassa lambda-antureista homma toimii tosiaankin noin.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Vode »

Jakke kirjoitti:Tämä johtoa pitkin kulkeva "vertailuhappi" -juttu kuulosti minustakin alkuun aivan uskomattomalta jutulta, mutta yhtenä päivänä ulkomaisia foorumeita selattuani olen tullut siihen tulokseen, että ilmeisesti osassa lambda-antureista homma toimii tosiaankin noin.
Taisipa joku tännekkin joskus postata Boschin jälkiasennuslambdasta lehtisen jossa tuo happiatomeiden kulkeminen johtimen sisällä selvitettiin seikkaperäisesti ja josta sitten itsekkin havahduin että tämähän onkin ihan asiaa :shock:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15059
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
On.

Ja täällähän siitä on tapeltu vaikka kuinka monta kertaa. Yleensä joku on sitten jonkun Boschin tms. esitteen tänne siitä linkannut, jossa kerrotaan tasan se vertailuhappisysteemin toiminta.
Siinä on kerrottu myös, että tietyntyyppinen liitin on ihan fine. Toki tuo on niin kaukana itse anturista, että sikäli kun ilma sinne pääsee ja näin, se varmaan saakin sitä verrokkia?

Tuomas K, ei se siellä lankojen välissä mene, ymmärtääkseni. Käsityksen mukaan siellä on joko yksi "tyhjä" kuori tai vaihtoehtosesti yhden johtimen ja kuoren välissä on enemmän löysää, kuin muualla. Tarvikkeet on toki sitten täysin oma tarinansa...

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Tuolla yksi selvitys lambdojen toimintaperiaatteista:

http://www.aa1car.com/library/o2sensor.htm

Lainaus: "The outside of the bulb is exposed to the hot gases in the exhaust while the inside of the bulb is vented internally through the sensor body to the outside atmosphere. Older style oxygen sensors actually have a small hole in the body shell so air can enter the sensor, but newer style O2 sensors "breathe" through their wire connectors and have no vent hole. It is hard to believe, but the tiny amount of space between the insulation and wire provides enough room for air to seep into the sensor (for this reason, grease should never be used on O2 sensor connectors because it can block the flow of air). Venting the sensor through the wires rather than with a hole in the body reduces the risk of dirt or water contamination that could foul the sensor from the inside and cause it to fail."

:shock: :shock: :shock:
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Eihän tuo mikään vitsi ole. Sillä on merkitystä.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
pitkämies
Viestit: 2469
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Pesin Thesiksen päältä ja alta. Siis myös pohjasta ja pyöränkoteloista ja ihan sitten vimosen päälle. Ei olisi kannattanut. Havaittu pari vikaa joista toinen akuutti ja täysin yllättäen taas ilmestynyt ilman "omia mokia"........Aina on jotakin. Lauantaina palataan taas sitten nosturille parsimaan......Kun ite tekee niin säästää......Onneksi on paikka missä puuhata ja edes jonkinmoinen "käsitys" tästä ajoneuvosta........Jos kaiken olisi joutunut teettämään niin rahat olis loppuneet jo vuosia sitten......
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Kälyn Astraan keski ja takavaimennin uusiksi.

Subaruun 3" downpipe.. nyt on ahtimelta perään 3" toyosportin rosteriputki. Kelpaa ajella.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Aquatica
Viestit: 15059
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Sisäpuunia Alfalle. Nyt on imuroitu (huolella) ja vaihdettu kangasmatot tilalle 8)

Avatar
pitkämies
Viestit: 2469
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Ja sit niitten vikojen kimppuuun

Ekana repsikan etupyörä irti, sisäloksu pois ja murtunut pissapojan letku korjaten...Oli tietenkin siellä ajovalon takana paikassa josta kiertää pumpulle säiliön takaa. Mahdollisimman hankalasti siis.......

Jarruletku taakse kuskinpuolelle menikin vähän niinkuin välipalana(kiitokset "Isola" varaosasta)....Oli pirulainen päässyt hankaamaan käkkärin sähkömjoottorin kopan kylkeen....Kummi oli jo puhki ja metallipunos paistoi. Onneksi tulee joskus(viikoittain :oops: ) kateltua auton alla lampun kanssa!

Näistä onnistumisista intoa puhkuen vaihtamaan jarruvalokatkaisijaa joka on odottanut uusia takavaloja kuukausia takarontissa. Kun niitä pirun takavaloja ei näytä maailmasta saavan uusina MISTÄÄN/MITENKÄÄN niin kyllästyin. Parit pakkilaatikot kuskin oven juureen ja mies makaamaan selälleen jalkotilaan...... 196cm ei sitten ole etu tässä hommassa voin kertoa! Voihan ketun v...ttu mikä homma. Käsi jumissa, lamppu hampaissa sain vanhan irti, mutta sen uuden laitto vaatikin sitten jo noitakonsteja! Tuli mm. vähän siivottua äänieristeitä tieltä pois sekä lievästi modattua uutta "Ricambi" kytkintä....Miksikö? No oli aivan identtinen mutta jostain syystä ei vaan suostunut kiertymään kiinni sitä vaadittavaa neljänneskierrosta, ennen pikku viilailua.......Kaikki tämä tietenkin kasattiin yhdellä totaalisen jumissa olevalla kädellä. Opin muutaman kirosanan ja paino laski hikoilun myötä pari kiloa mutta nyt ei pätki enää lisäjarruvalo ja vaihdevalitsinkin liikkuu jouheasti deeltä peelle tai ärrälle....Helpottaa kummasti ajamista! :-D

Jumittavalla niskalla olikin mukava ottaa piikkisika käteen ja alkaa hiomaan apurunkoa ja muita pintaruostuvia paikkoja.......Vähän siistimistä ja meikkailua, maalia parit kierrokset ja taas näyttää siistiltä ja menee talven/kaks.....Pakoputken uusin aikanaan ja pilli oli niin pirun kallis (ja tod.näk maailman viimeinen) et maalasin peräpöntönkin semimatalla joten takaapäin nyt taas tehdas väreissä eikä hilseillyt musta siis.........Ruostumaan eikä likaantumaan ei auta päästää.........(kuinkahan moni anjovis-mies pesee alustaansa ja maalailee pakoputkeaan? Ehkä heillä on jotain muutakin tekemistä elämässään.... :roll: )

Meni taas mukavasti yksi lauantai. Ensi viikonloppuna jos ehtii olisikin sitten etulaakeria ja tukivarsia+pyöränsuuntausta.......Jossei nyt hajoa mitään muuta.......
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

JuhaP
Viestit: 219
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 11:59
Car(s): Kia Sorento AWD Business A/T 5P -16
Audi A4 (B6) 3.0 V6 cabrio autom. -03
Ex-Alfa:
Spider 3.0 V6 12v -96
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JuhaP »

Spideriin takakontin lukon Alfa merkki uuteen. Yksinkertainen rakenne oli ja ihmeen helppo ottaa irti ja laittaa takaisin.
Kuskin oven sisäkahva, entisestä oli jousi katkennut, UK:sta löytyi purkaamolta ehjä. Aina ovikortia takaisin laittaessa kiroiluttaa sen paikalleen saaminen, varsinkin se lukon nupin ujuttaminen oikeasta reiästä ulos.

Ensi viikolla tulee bensansuodatin, voisi sen käväistä nosturilla vaihtamassa. Venttiilien säädön taidan ulkoistaa...

Avatar
hjpp
Viestit: 1934
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^ Ilmoittele, kun keksit paikan, jossa on palasarja vielä takahuoneessa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kuva
156:n pakoputken loppupätkä vaihtui sellaiseen jossa pysyy pakokaasut sisäpuolella :)

Auton alla ryömiessä tuli sitten samalla todettua että takajalkatilojen vedenpoistoreikien ympäristö alkaa olla jo melko pehmeää, eli tällä viikolla odottavasta katsastuksesta käydään sitten hakemassa korjauskäsky. Ei ketään täällä kiinnostaisi pieni pohjan paikkaus, käypää korvausta vastaan luonnollisesti?

sataviisviis
Viestit: 2042
Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
Car(s): 159Tbi 1750 Ti sw, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, 156 CrosswagonQ4, Giulia
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sataviisviis »

156 vahaus+ konehuoneen putsausta, moottoriöljyt+ suodatin ja vaihteistoöljyjen vaihto.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kuva

Taas yksi päivä noiden pahuksen rimojen sutimista takana. Vapaapäivässä ehtii juuri kuvassa näkyvät 120 metriä töhriä yhteen kertaan, ja tätä ensimmäistä plaatua menee semmoiset 500 metriä. Ja kahteen kertaanhan ne tarttis töhrytä. Seuraavaa sorttia ei sentään pitäisi mennä kuin vajaat parisataa metriä.

Jospa vielä tämän suven aikana Hämis pääsisi takaisin luolaansa.
- Epäkelpokeräilijä -

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Mä ulkoistin ton homman lapsityövoimalle :) 10 c/m riitti hyvin palkaksi, 16v poika suti kolmena päivänä yht. n. 330 m rimaa valkoisella pohjamaalilla, ehkä 3-4 h/päivä. Lisäks 13v typy maalasi n. 70m että sai vähän taskurahaa. Vielä tarvis saada rimat lyötyä seinälle... Mistähän senkin ajan löytäis?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Haluaisiko teidän lapsityövoima lisää keikkaa, vaikka 20 c / m? :silly: Meidän Hilmalla on ikää 2v 8kk ja Oivalla 9kk joten sieltä suunnalta ei taida vielä toistaiseksi apuja irrota...

Itse vedin kalikoiden pintaan kuultavaa puunsuojaa eli viskositeetiltaan suunnilleen vettä vastaavaa lillinkiä. Tuo on ehkä vähän maalia hitaampaa kamaa saada vedettyä niin ettei jää kovin törkeitä valumia, tai ainakin sen piikkiin ajattelin pistää sen etten pääse lähellekään tuollaista 30 m/h vauhtia. Puolet siitä on aika lähellä totuutta, siis yhteen kertaan vedettynä.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin