Autonvaihtoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
glideslope
Viestit: 1478
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Enyaq 80x, A4 3,0 TDI Quattro.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24, Giulietta T-jet 120.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Tässä vielä kuva aiemmin mainitusta CLK:sta.
Sama otos on julkaistu Johtotähti kaikilla teillä -kirjan jatko-osassa Johtotähti Suomessa.

Xenonit, AMG-vanteet, navit, paremmat popit yms. turhuudet.
Vaihteisto-ongelmiin ei olla törmätty, tämä ehkä sitten matalista kilometreistä johtuen, tai en tiedä?
nomut tämä:
Kuva
Simon says: "Buy this one!"

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Smacket »

LVA kirjoitti:
Smacket kirjoitti:
Jiitee kirjoitti: Jees, hyvän näköinen pirssi, jalopuu ja nahka esillä huipputeknologisessa paketissa.
Jäätävän hintainen ollut uuteena, herää kysymys paljonko autoveroa menee nyt ??

Pyyntihän on naurettavan halpa tuon tason caprioletista, joka on jopa käytännöllinen Suomen olosuhteissa.

Samoilla linjoilla... :roll:

https://www.youtube.com/watch?v=P6XehxpUguI
No herranjestas. Eikö voi tehdä johtopäätöksiä autosta ihan itse? Vai vaatiiko se aina jonkun muun mielipiteen? Meinaan noi volvot ja saabit on oikeasti tylsän näköisiä. Ja etuvetoja kaiken lisäksi...
Toki, ja on jopa ihan suotavaakin. Pahoittelen jos henkilökohtaista mielipidettäni lähentelevä linkitetty video aiheutti ylimääräistä hermopullistumaa.

Lähinnä ajoin tällä takaa sitä, että mielestäni tuo malli ei oikein tiedä onko se lintu vai kala. Lopputulos on siis juuri tuollainen sekasikiö, mutta tämä nyt siis vain henkilökohtainen vaatimaton mielipiteeni. Tiedä sitten muuttuisiko mieli omistussuhteen myötä?

Tosin, mielenkiintoisempi tuo luksus olisi kuin saappi tai volle - pisteet siis siitä.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

JuhaP
Viestit: 219
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 11:59
Car(s): Kia Sorento AWD Business A/T 5P -16
Audi A4 (B6) 3.0 V6 cabrio autom. -03
Ex-Alfa:
Spider 3.0 V6 12v -96
Paikkakunta: Espoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja JuhaP »

glideslope kirjoitti:Tässä vielä kuva aiemmin mainitusta CLK:sta.
Sama otos on julkaistu Johtotähti kaikilla teillä -kirjan jatko-osassa Johtotähti Suomessa.

Xenonit, AMG-vanteet, navit, paremmat popit yms. turhuudet.
Vaihteisto-ongelmiin ei olla törmätty, tämä ehkä sitten matalista kilometreistä johtuen, tai en tiedä?
nomut tämä:
Kuva
Simon says: "Buy this one!"
Lisätietoja YV:nä? En löytänyt tuolla kuvalla olevaa nettiautosta, tai sitten en mennyt tarpeeksi kalliisiin.

Jaggen S-typeä mietin kunnes kävin istumassa. Ei ole penkki mun kokoiselle hyvä, joskus ajan sillä kuitenkin.
X-typen kojetaulua ei vaan pysty kattoo. Tuttu harrastaa Jaggeja Tallinnassa ja sieltä löytyisi, XK on vähän turhan kallis. XJ taas turhan riskialtis korjauskustannusten suhteen.

Mustangin voisi ottaa, mutta ei 90-luvun Mustangia ja uudet on just ulkona budjetista.

Spideri tietysti pitää saada rahaksi ensin, tai ainakin muualle. Pihaan kun ei mahdu kuin kaksi autoa. Spiderin pyyntö olasta mielestä kohtuullinen kuntoon nähden ja pyynti on aina pyynti, myyntihinta riippuu tinkaustaidoista :)

Avatar
glideslope
Viestit: 1478
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Enyaq 80x, A4 3,0 TDI Quattro.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24, Giulietta T-jet 120.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Laitan Mersusta yv:tä huomenna.
Nettiautosta tai muualtakaan ei löydy, kun ei olla näissä ilmoiteltu.

LVA
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja LVA »

Toki, ja on jopa ihan suotavaakin. Pahoittelen jos henkilökohtaista mielipidettäni lähentelevä linkitetty video aiheutti ylimääräistä hermopullistumaa.

Lähinnä ajoin tällä takaa sitä, että mielestäni tuo malli ei oikein tiedä onko se lintu vai kala. Lopputulos on siis juuri tuollainen sekasikiö, mutta tämä nyt siis vain henkilökohtainen vaatimaton mielipiteeni. Tiedä sitten muuttuisiko mieli omistussuhteen myötä?

Tosin, mielenkiintoisempi tuo luksus olisi kuin saappi tai volle - pisteet siis siitä.[/quote]

No ei se pulssia saanut nousemaan :) Mutta silloin kun oikeasti autoa etsitään, niin clarksonista ei välttämättä ole apua. Tuo SC on kauhean helppo määritellä, se on avokattoinen luxus-GT cruiseri joka ei perustu mihinkään malliin. Eikä se muuta yritä ollakkaan. Btw, tuo v8 joka on tuossa autossa niin se on tyypitetty lentokäyttöön :mrgreen: Ja juu, kyllähän lexukset on ihquja autoja omistaa jotka pikku hiljaa hiipii ihon alle. Vähän kuin hyvä musiikki. Ne vaan on saakelin epäkäytännöllisiä ja bensaa menee...

Tuo mersu vaikuttaa hyvälle. :)

KimmoKo
Viestit: 200
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Kävinpä tommosta Ford B-Maxia kuikuilemassa, Fiestan pohjalle tehty mutta paljon väljenpi joka suunnassa sisältä,
B palkki puutttuu kokonaan joten sekin lisää ilmavuutta kun ovet on auki. Istutaan korkeanmalla mikä sekään ei huono ole.
Jäi himpun verran kiinnostamaan, rumaha se on kuin pölynimuri pyörilla mutta entä sitten? Uusi auto, edullinen eikä tarvii rassata...

Kuva

Avatar
Albertolli
Viestit: 4205
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Velipoika tarvitsisi halvan auton.
Pitkä leima (ei leima pitkänä :wink: )
Kaikki välttämätön toimii
Käyttökelpoiset renkaat
Ja muutenkin sellainen, että suht vähällä laitolla voisi kuvitella pääsevänsä leiman loppuun asti.
Mainitsinko jo, että pitäisi olla halpa kun opiskelijalle tulee. Eli hintaluokka mieluiten lähempänä 500€ kuin 1000€.
Saa heittää linkkivinkkejä tai tarjota jos löytyy omista varastoista. Mallin ja merkin suhteen ollaan avoimin mielin liikkeellä.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
palkus
Viestit: 5481
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja palkus »

^semmonen 90 luvun korolla missä ns vapaastipyörivä moottori. Hintataso on kyllä lähempänä tonnia, koska noita roudataan afrikkaan taksiksi. Viimeinen vahva tojota.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

KimmoKo: Samaan pölynimuri pyörillä -sarjaan kuuluu myös Fiat 500L. Kokoisekseen todella tilava ja mukava perheauto. Olettaisin, kun en tiedä, että B-Maxissa samat puolet nousevat esille yllättävästi. Fordissa on paremmin moottoritarjontaa kuin noissa muutamissa vähän ajetuissa 500L-malleissa nettiautossa. Joku 1.0 Ecoboost turbolla ja alla olisi mukava perheauto, ainakin jos on yhtään Fiestan oloinen ajaa. Sehän on luokassaan erinomainen.

Tuoreimmassa Tuulilasi-lehdessä koeajettu Panda Cross 4x4 jäi mukavasti kutittelemaan... Oliskohan mistään kotoisin..?
Liitteet
Panda Cross.jpg
Panda Cross.jpg (4.92 KiB) Katsottu 7208 kertaa

Avatar
palkus
Viestit: 5481
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja palkus »

^emäntä vähän pälyili tommosta pandaa, mutta totesi sittenkin liian pieneksi. Ei hassumpi mikroauto.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Albertolli
Viestit: 4205
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

^Kävikö tutustumassa paikanpäällä? Yllättävän tilava tuommoinen on ja uudempi taitaa olla aavistuksen isompikin (tämä mutua).
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
palkus
Viestit: 5481
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ei käyny :( Into loppu siihen, kun selvis sen olevan lyhyempia ja kapeempi kuin pikkupunto. Eihän nuo ulkomitat kaikkea kerro, mutta kun tuo puntokin tahtoo olla liian pieni.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Albertolli
Viestit: 4205
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Pikkupunto = Punto nimellä myyty Grande Puntoa pienempi?
Kummatkin omistaneena väitän Pandaa käytännöllisemmäksi ja livenä tilavammaksi.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
palkus
Viestit: 5481
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja palkus »

^juu 188 punto. En epäile, etteikö panda uudempana mallina olisi sisätiloiltaan tehokkaampi, mutta grande tai joku suuree on harkinnassa. Tavaratilaa takapenkit pystyssä tarttis saada lisää+ enemmän ovia.
"puhun niin totta kuin osaan"

JuhaP
Viestit: 219
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 11:59
Car(s): Kia Sorento AWD Business A/T 5P -16
Audi A4 (B6) 3.0 V6 cabrio autom. -03
Ex-Alfa:
Spider 3.0 V6 12v -96
Paikkakunta: Espoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja JuhaP »

KimmoKo kirjoitti:Kävinpä tommosta Ford B-Maxia kuikuilemassa, Fiestan pohjalle tehty mutta paljon väljenpi joka suunnassa sisältä,
B palkki puutttuu kokonaan joten sekin lisää ilmavuutta kun ovet on auki. Istutaan korkeanmalla mikä sekään ei huono ole.
Jäi himpun verran kiinnostamaan, rumaha se on kuin pölynimuri pyörilla mutta entä sitten? Uusi auto, edullinen eikä tarvii rassata...

Kuva
Minusta toi näyttää ihan hauskalta, siis kun on kaikki ovet auki. Muuten häviää massaan.

KimmoKo
Viestit: 200
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Juu ei ovet selällään ihan hauskan näköinen ja sutkjakka peli, Tosin valkkasin ton kuvan mikä oli edustavin.
Tässä sitä pölynimuri lookkia :

Kuva

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

http://www.nettiauto.com/smart/fortwo/7426841 tuossa teille se Pölynimuri TM :-D

Saattaisin kyllä ottaa juurikin tuollaisen itselleni. Paino sanalla itselleni. Kun olis vielä mustat leederit sisällä, niin avot. Tuossa on niin kapea raidevälikin edessä, että luulee auton kaatuvan kyljelleen milloin vain. Vähän kuin Volvo 240, se vaikutti kulkevan vinossa kuin koira raidevälin ollessa takana niin kapean.

KimmoKo
Viestit: 200
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Kivijärvi kirjoitti:http://www.nettiauto.com/smart/fortwo/7426841 tuossa teille se Pölynimuri TM :-D

Saattaisin kyllä ottaa juurikin tuollaisen itselleni. Paino sanalla itselleni. Kun olis vielä mustat leederit sisällä, niin avot. Tuossa on niin kapea raidevälikin edessä, että luulee auton kaatuvan kyljelleen milloin vain. Vähän kuin Volvo 240, se vaikutti kulkevan vinossa kuin koira raidevälin ollessa takana niin kapean.
No toi on kyllä extreerimiä ;) Nykyinen Renault Twingo taitaa olla ton pohjalta tehty. Ei tainnut kovin kehuja saada talvi käytössä,

JuhaP
Viestit: 219
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 11:59
Car(s): Kia Sorento AWD Business A/T 5P -16
Audi A4 (B6) 3.0 V6 cabrio autom. -03
Ex-Alfa:
Spider 3.0 V6 12v -96
Paikkakunta: Espoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja JuhaP »

Nyt on sitten spider listattuna, löytyi yhdestä myymälästä sellainen auto joka tekisi mieli hakea kotiin. Pitää vaan spiderin alta saada parkkiruutu vapaaksi.
http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/spider/7887831 klubilaisille 5500€ jos hakee pois ennen su 20.3.
Nettiautossa listattu nyt 6500€, nousee siitä jos menee myyntitiliin liikkeelle seisomaan tai käytän leimalla korjaan keskikonsolissa olevan pienen appelsiini pinnalla olevan maalipinnan.

Tänään tuli Tampereen suunnalla työkeikalla käydessä katsottua useammat autot.
Punainen custom sisustalla oleva CLK avo oli jossain autotallissa tallessa (myyntitilissä) ja omistajaa ei saatu kiinni kun oli YT-neuvottelemassa, jäi katsomatta.

Yksi Lexus IS200, konepelti oli kuin haulikolla ammuttu, ruostekukan alkua älyttömästi. Kiitos ei.

Subarussa oli puskuri haljennut kun peruutettu johonkin.

Avo Audi A4:ssa etu puskuri vedettu jonkun vetokoukkuun, takakulmaan vedetty avaimelle, takaluukkuun saksankilpien taustalevy hangannut älyttömät jäljet, takakontin kansi kulmasta rutussa kun yritetty sulkea jonkin ollessa välissä.

Sitten lähempänä PK-seutua poikkesin vielä katsomassa yhden (jätetään malli nyt vielä jännityksen aiheeksi) ja sen kohdalla oli ruksit joka ruutuun. Melkein ostin siltä paikalta, mutta kun pitää se parkkiruutu saada vapaaksi... Soittivat perään, että ottaisivat Spiderin myyntitiliin. Kokeilen nyt myydä sen suoraan niin olisi sekin asia pois päivä järjestyksestä.

Avatar
flapjack
Viestit: 474
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja flapjack »

Hyvältä näyttää spider näin äkkiä. Vois melkein ottaa työ/huvi autoksi jos tietäis että tilanne myötää, mutta ei taida tähän hätään :(
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

JuhaP
Viestit: 219
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 11:59
Car(s): Kia Sorento AWD Business A/T 5P -16
Audi A4 (B6) 3.0 V6 cabrio autom. -03
Ex-Alfa:
Spider 3.0 V6 12v -96
Paikkakunta: Espoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja JuhaP »

flapjack kirjoitti:Hyvältä näyttää spider näin äkkiä. Vois melkein ottaa työ/huvi autoksi jos tietäis että tilanne myötää, mutta ei taida tähän hätään :(
Kuvissa on muuten suoraan talvisäilytyksestä pressunalta otettuna. Ei ole yhtään putsattu ja puunattu vielä kun ei ole ehtinyt. Tänään jos kävisi ajelemassa kaudet ekat, ties vaikka on myös vikat tuolla autolla. :(

JuhaP
Viestit: 219
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 11:59
Car(s): Kia Sorento AWD Business A/T 5P -16
Audi A4 (B6) 3.0 V6 cabrio autom. -03
Ex-Alfa:
Spider 3.0 V6 12v -96
Paikkakunta: Espoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja JuhaP »

Jaahas, huomenna olisi tarkoitus hakea vaimon ajoon auto kaupasta. Spideri on edelleen pihassa, yksi klubilainen kävi koeajolla. Kovasti tykkäsi, mutta lähti kotiin arpomaan tahtooko cabrion vai coupen. Tekstarin mukaan päätyi coupehen.

Tilasin tänään spideriin lämpötilaanturit uusiksi, jos ei kerta edullisesti mennyt kaupaksi niin laitetaan lisää ja jatkossa maksaa enemmän. Joskos se löytäisi uuden omistajan kun keli alkaa lämpenemään. Jos ei niin sitten ajan sem vaikka vanhemmille talliin ja haen sieltä kun heistä aika jättää joskus muutaman kymmenen vuoden päästä.

JuhaP
Viestit: 219
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 11:59
Car(s): Kia Sorento AWD Business A/T 5P -16
Audi A4 (B6) 3.0 V6 cabrio autom. -03
Ex-Alfa:
Spider 3.0 V6 12v -96
Paikkakunta: Espoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja JuhaP »

Jaahas, nyt on vaihtoprosessissa enää Spiderin realisointi jäljellä.
Spideri siirtyi työpaikan parkkipaikalle säilöön ja pihaan tuli 2003 Audi A4 V6 3.0 cabrio.
http://www.nettiauto.com/audi/a4/7533699

Gusse
Viestit: 920
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Gusse »

JuhaP kirjoitti:Jaahas, nyt on vaihtoprosessissa enää Spiderin realisointi jäljellä.
Spideri siirtyi työpaikan parkkipaikalle säilöön ja pihaan tuli 2003 Audi A4 V6 3.0 cabrio.
http://www.nettiauto.com/audi/a4/7533699
Arvelinkin tuon yksilön olevan tuleva auto, kun katselin nettiauton valikoimaa aiemman viestin perusteella.

Avatar
Polforea
Viestit: 11286
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

B6, etuveto, automaatti - tuo kombo lienee Multitronicilla (portaaton CVT-vaihteisto)? Jännä aski ajaa, kun kierrokset ja nopeus pelaa parhaassa tapauksessa aivan eri peliä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5963
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Kraft durch Freuden cvt:tä ei ole ikinä tullut kokeiltua, mutta muita kuitenkin. Positiivisia yllätyksiä (kasari-Vogea lukuunottamatta, joka oli aika hirveä vinkulaite). Jeep Patriot oli pari vuotta cvt:llä - ja tykkäsin! Mesen B-sarjalaista turboa on tuolla tullut vietyä, en tykännyt yhtä paljon, mutta oli ihan ok. Muutamia muita kokeiltu lyhyesti. Mainettaan parempia, sanoisin. Maine lienee Volvon 340 -mallin variaattorin peruja... (Joten siltä osin kyllä ansaittu!)

Avatar
Polforea
Viestit: 11286
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, ei Multitronic automaattisesti (heh) huono aski ole, mutta jännä ajaa kun kokemukset manuaaleista ja momentinmuunninautomaateista saa heittää romukoppaan. Lappu lattiassa mittaristo näyttää hämmentävältä kun varvikello pysyy paikallaan ja vauhtiviisari nousee. Kestävyydestähän noita(kin) haukutaan, mutta ei sekään tietääkseni oikeasti huono ole. Sille on alunperin (suunnitellessa) laskettu kestoajaksi olikohan joku 300tkm, jonka jälkeen kuluvat osat vaihtoon ja taas mennään. Suomessahan tuollainen kestoikä on toki ala-arvoinen, kun auto yleensä pestään ensimmäisen kerran 420tkm kohdalla :silly:
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5963
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Patriootissa variaattori auttoi raskaaseen autoon tipautettua Hryslerin maailmanmoottoria. 2.4 rivinelonen (Mitsun kasariperuja) on karkea ja huono moottori. Mutta sinänsä hyvä voimansiirto pelasti paljon ja variaattoori auttoi suorituskyvyssä siedettävälle käytännön tasolle. 0-100 ei ollut messevä, mutta käytännön liikkeet vikkeliä, kun moottori tosiaan aina optimikierroksille ja sitten kartioiden suhdetta hihnan avulla muokkaamalla autoa liikkeelle! Toki korvakuulolta aluksi kummaa, kun jengat pomppaa kattoon ja sitten vasta aletaan kiihtyä, samalla kun kone kirkuu tasakierroksia.
Tuohon oli esiohjelmoidut pykälät, joita sai hämmentää, mutta tarpeeton ominaisuus tuo kyllä täysin...

(Patriootin akilleen kantapää oli suoraan Caliberista nykäistyt alustan osat. Autoa ostaessa sanoin myyjälle että alapallot pitää vaihtaa 60tkm kohdalla. Väitti että naurettavaa - ei tarvii. Oli oikeassa, pentele. Vaihtuivat 40tkm kohdalla...)

JuhaP
Viestit: 219
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 11:59
Car(s): Kia Sorento AWD Business A/T 5P -16
Audi A4 (B6) 3.0 V6 cabrio autom. -03
Ex-Alfa:
Spider 3.0 V6 12v -96
Paikkakunta: Espoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja JuhaP »

Spiderista suullisesti sovittu kaupat. Klubissa säilyy ja ties vaikka pääsisi sinne radalle mihin ajattelin viedä, mutten itse ikinä ehtinyt.
Huomenna sitten varsinainen kaupanteko paperitöineen ja rahansiirtoineen. Halvalla meni, mutta menee kotiin jossa arvostetaan.

JuhaP
Viestit: 219
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 11:59
Car(s): Kia Sorento AWD Business A/T 5P -16
Audi A4 (B6) 3.0 V6 cabrio autom. -03
Ex-Alfa:
Spider 3.0 V6 12v -96
Paikkakunta: Espoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja JuhaP »

Spideri lähti pihasta. Uusi omistaja (klubilainen/palstalainen) ilmiantakoon itsensä jos tahtoo.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Tässä on tullut katsottua Puntoa. Menis hyvin kakkosautosta 159:n tilalle, kun toi 500X nyt saapuu parin viikon päästä joka tapauksessa. Ois Konalassa kiva Punto Evo Sport myynnissäki.. aijaijai...

Avatar
michelin
Viestit: 258
Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
Car(s): Passat Variant 1.6 TDI -12
Ex 147 1.6 TS -04

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja michelin »

Itsellä hirveä dieselkuume, vaikka juuri ostin 147:n.
Joku edullinen dieselauto ja mieluiten veronkiertofarkkuna taitaa olla seuraava valinta.

Kauheasti ei ole vain vaihtoehtoja kun ehdoton maksimihinta on 5000€ :o: Tämä kyllä vähän lievittääkin kuumetta kun harvemmin nettiautossa törmää mihinkään kiinnostavaan. Varsinaisesti en edes dieseliä tarvitsisi mutta edulliset käyttökulut, pieni kulutus ja dieselin vääntö aina vain houkuttelevat 8)

Ehkäpä sitten syksymmällä tulee ihan hyvä ja vähän ajettu 147 myyntiin :)

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Finest »

Vähän itsekin kyttäilyt silloin tälläin dieseleitä netistä, josko saisi työmatkaan kulutetun polttoainemäärän edes melkein puolitettua.
Tuolto huutokaupan puolelta voisi löytyä hintalaatusuhteen kohtaaminen.

Tuota dieselin kehuttua vääntöä aina ihmettelen, eihän siinä ainakaan paperilla kovin suurta eroa ole?

Avatar
Jiitee
Viestit: 4366
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Finest kirjoitti:Vähän itsekin kyttäilyt silloin tälläin dieseleitä netistä, josko saisi työmatkaan kulutetun polttoainemäärän edes melkein puolitettua.
Tuolto huutokaupan puolelta voisi löytyä hintalaatusuhteen kohtaaminen.

Tuota dieselin kehuttua vääntöä aina ihmettelen, eihän siinä ainakaan paperilla kovin suurta eroa ole?
Ei paperilla mutta käytännössä sen tuntee. V6:ssa ja bensaturboissa toki samaa rotevuutta, mutta Bussoon verrattuna puolella hinnalla /km ja
Giulietta-bensaturboihin verrattuna puolella pääomasijoituksella. Ainoa moka Alfalla aikoinaan, ettei FL 156 riiseliä saanut jo markkinoilla muilla merkeillä olleella Aisinin 6 v- mehumaijalla... 159 sitten sen sai, mutta auto pääsi "lihomaan" samalla hiukan liikaa...
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11286
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Se dieselin legendaarinen vääntö -hype on minun tietääkseni seurausta lähinnä kahdesta asiasta:

A) Esikammiodieselin luonne. Tuollainen kone ei yleensä halua sammua, vaan ikäänkuin väkisellään yrittää sitkeästi jatkaa eteenpäin vaikka se sammuminen olisi helpompaa. Historian siipien havinaa, mutta maine on pitkä.

B) Pentti peruskuskin paha tapa verrata vapaahengitteistä bensakonetta samankokoiseen ahdettuun dieseliin. Oli isosti havaittavissa etenkin ennen downsizing -muotia. Tyypillisenä esimerkkinä mainittakoon Golf, josta monelle realistisia vaihtoehtoja olivat 1.9TDI (ehkä 250-280Nm) ja huipputehoiltaan samassa luokassa heiluva 1.8i tai jopa 2.0i (ehkä 160-200Nm). Ei lie yllätys että tuosta parivaljakosta diesel vetää melko rouheasti reippaammin alakierroksilla. Vaan jos viereen nykäistään saman kokoluokan ahdettu bensakone, niin väännön ja luonteen saa alakierroksilla melkolailla vastaamaan sitä turbodieseliä. Oikeampaa olisi puhua alavireisen turbokoneen väännöstä, mutta etenkin A-kohdan luoman maineen pohjalta kansan suussa vääntö kiteytyy dieseliin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
michelin
Viestit: 258
Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
Car(s): Passat Variant 1.6 TDI -12
Ex 147 1.6 TS -04

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja michelin »

^Mulla juuri tuo syy, kun en ole vielä tehokkaampaa bensa-autoakaan ehtinyt omistaa niin joku 150Nm -> 200+Nm on suuri ero. Dieselissä tulee toki se vääntökin paljon alempaa verrattuna vapaastihengittävään 4-syl pikku bensamoottoriin. Toisaalta myös kiihdyttäessä käytettävä kierrosalue on kapeampi niin se saa auton tuntumaan pirteämmältä.

Nykyiset pienet bensaturbot alkaa kyllä toden totta lähestyä ominaisuuksissaan dieseleitä ja kulutuserotkin bensan ja dieselin osalta on pienentyneet. Varsinkin jos otetaan vielä huomioon että diesel on bensiiniä raskaampaa -> saman verran (l/100km) kuluttavista bensa ja -dieselautoista bensa-auto kuluttaa vähemmän energiaa, koska dieselin energiatiheys (MJ/l) on suurempi.
Viimeksi muokannut michelin, 23 Maalis 2016, 22:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

AAW
Viestit: 1037
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja AAW »

Jiitee kirjoitti:
Finest kirjoitti:Ainoa moka Alfalla aikoinaan, ettei FL 156 riiseliä saanut jo markkinoilla muilla merkeillä olleella Aisinin 6 v- mehumaijalla... 159 sitten sen sai, mutta auto pääsi "lihomaan" samalla hiukan liikaa...
Sai 166:seen.

Avatar
lerppu
Viestit: 5963
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Vääntöasioista ja turbodieseleistä sun muista.
Kolmen NA V8-koneisen kulkineen omistaneena liputan kuljettajakokemuksen puolesta hyvin voimakkaasti tähän suuntaan. Kaasun vaste ja vääntö on messevä, mutta kierroksilla tapahtuu myös paljon. Ja kone on "jalalla hallittavissa"! Muutama diesel-turbo ja useampi bensaturbo (sekä 3 NA V6) myös alla käynyt, esim nykyinen Bimmerin ketjunvenyttäjä 2 litrainen on käytännössä voimakas ja suorituskykyinen, mutta responsiivinen se ei ole. Saahan sen menemään ja kakkua vie käsittämättömän vähän. Mutta intohimoisen kuskin näkökulmasta se on kauhistuttava...
V6 koneista kaunein, hallittavin ja hienoimmat äänet tuottanut yksilö oli tietty 2,5 Busso. Mutta häviää moottorina tasaisen tappavalle 320 Mesen V6:lle, joka hämmentävästi taas häviää voimaa puhkuvalle Hryslerin 3,5 litraiselle! Joka oli todella hyvä (älkää sotkeko umpisurkeaan saman konsernin 2.7 litraiseen, ovat erimaailmasta...)
Käkkylä Pohjantähti on hienoin moottori jonka olen omistanut (ja ylivoimaisesti epäluotettavin).
Vogen 1.9 turbo rivinelonen bensalla V40 kopassa oli hämmentävän hyvä - paras pikkuturboista.
Paras vapaastihengittävä nelonen on ollut Toyotan 3s-ge Celican nokalla.
Mutta nää on vain moottoreita, parhaat kokonaisuudet on olleet Alfoja! :wink:
(Omien moottoreista JTS oli ok, Busso ihastuttava, MA MiTon keulalla hieno kokonaisuus TCT:hen yhdistettynä, T-Jet edellistä jostain syystä nautittavampi, ehkä karkeutensa vuoksi.)

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Shuttle kirjoitti:Tässä on tullut katsottua Puntoa. Menis hyvin kakkosautosta 159:n tilalle, kun toi 500X nyt saapuu parin viikon päästä joka tapauksessa. Ois Konalassa kiva Punto Evo Sport myynnissäki.. aijaijai...
Ja AK:lta tuli sen verta hyvä vaihtotarjous Alfasta, että pakkohan se on nyt koeajamassa käydä se Punto.

Avatar
lerppu
Viestit: 5963
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Se punainen kattoikkunallinen? *himmee* vetokoukku bongattu! :mrgreen:

Onnea autokuumeen taltutukseen!

EDIT: Jos Fiiuja keräämässä, niin tää olis kiva! http://www.nettiauto.com/fiat-abarth/500/7844500

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

^No se myytiin tänään ekan koeajon jälkeen, joten se siitä ja ajellaan 159:llä. Meinaan kyllä että taitaa tää jäädä homehtumaan parkkikselle kun 500X saapuu. Seisontavakkariin vaan :mrgreen:

Avatar
lerppu
Viestit: 5963
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Mukavia kilsoja sitten 500X:llä! Se on kyllä monella tapaa pätevä, 4x4 malli ei vaan mielestäni enää tarjonnut riittävästi vastinetta sijoitettavalle kapitaalille. Saattaa olla tuo bensa-tct (eikös se sellainen ollut tuloillaan) paremmin speksissä.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Jeh, kiitän! Ja kyllä vain, vajaavetoinen kitumaasturihan sieltä tulee automagikolla. Mietin tässä et mihin sen veisi suojattavaksi, jos kaikki pintapellit ym. käsittelisi ja heittäisi vaikka ruostesuojauksenkin samalla. Autolla tulee melko todennäköisesti ajeltua jonkun aikaa ja kyllä se lämmittää seuraavan omistajan mieltäkin.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Finest »

Jiitee kirjoitti:
Finest kirjoitti:Vähän itsekin kyttäilyt silloin tälläin dieseleitä netistä, josko saisi työmatkaan kulutetun polttoainemäärän edes melkein puolitettua.
Tuolto huutokaupan puolelta voisi löytyä hintalaatusuhteen kohtaaminen.

Tuota dieselin kehuttua vääntöä aina ihmettelen, eihän siinä ainakaan paperilla kovin suurta eroa ole?
Ei paperilla mutta käytännössä sen tuntee. V6:ssa ja bensaturboissa toki samaa rotevuutta, mutta Bussoon verrattuna puolella hinnalla /km ja
Giulietta-bensaturboihin verrattuna puolella pääomasijoituksella. Ainoa moka Alfalla aikoinaan, ettei FL 156 riiseliä saanut jo markkinoilla muilla merkeillä olleella Aisinin 6 v- mehumaijalla... 159 sitten sen sai, mutta auto pääsi "lihomaan" samalla hiukan liikaa...
Ideana itselläni ei ole vertailla ahduttua bensaa ja vapaasti hengittävää dieseliä tai toisin päin.
Tohon Bussooni jos vertaa saman ikäistä, esim. Vag:in 1.9 Tdi:tä (ei ole 2 litraista) 3A ja 3B koreissa, niin
Tdi 202-232nm / 1900 r/min
Tdi PD 285-310nm / 1900 r/min (PD? :oops: )
Busso 285nm / 2400, eli 500 kierrosta ylempänä, mutta muuten ei kovasti eroa.
Uudemmissa moottoreissa bensa lähtee alempaa ja vääntöerot muutaman kymmenen nyyttonin sisällä dieseleihin.

Mm. noiden takia tuota dieselin väännön kehumista ihmettelen

Eipä siitä sen enempää.
AAW kirjoitti:
Jiitee kirjoitti:
Finest kirjoitti:Ainoa moka Alfalla aikoinaan, ettei FL 156 riiseliä saanut jo markkinoilla muilla merkeillä olleella Aisinin 6 v- mehumaijalla... 159 sitten sen sai, mutta auto pääsi "lihomaan" samalla hiukan liikaa...
Sai 166:seen.
Tämäpä hassu lainaus :wink:

Avatar
Polforea
Viestit: 11286
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Finest kirjoitti: Tdi PD 285-310nm / 1900 r/min (PD? :oops: )
Alunperin Pumpedüse eli pumppusuutin, Suomen maahantuoja "suomensi" täkäläisille markkinoille hienosti PowerDieseliksi :)
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mattijus
Viestit: 5266
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Polforea kirjoitti:
Finest kirjoitti: Tdi PD 285-310nm / 1900 r/min (PD? :oops: )
Alunperin Pumpedüse eli pumppusuutin, Suomen maahantuoja "suomensi" täkäläisille markkinoille hienosti PowerDieseliksi :)

Huuruinen muistikuva, että Brittein saarilla tuo PowerDiesel oli myös käytössä.
VMP

Avatar
Polforea
Viestit: 11286
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Käy hyvin järkeen, lie siellä(kin) myyvempi termi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2642
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Polforea kirjoitti:B) Pentti peruskuskin paha tapa verrata vapaahengitteistä bensakonetta samankokoiseen ahdettuun dieseliin.
Popcornit esiin! Minusta peruspentti nimenomaan vertaa samantehoisia moottoreita. Onnellisimmassa tapauksessa 1,4 l/90 hv vaparibensa vs. 1,4 turbodiesel. Yleisempi tapaus on kuitenkin tyyliin 120 hv (1,6 l) vaparibensa vs. 120 hv (eli 1,9 l tjsp) turbodiesel. Ja löytyy niitäkin, joille bensakone = ex auton 100 hv vapari, diesel = nykyisen auton 140 hv mahtidiesel.

Kun vertailupari on valittu, voidaan suorittaa varsinainen vertailu, jonka voi toteuttaa monella tapaa:
  • a) verrataan vääntömomenttia, bensa 160 Nm, diesel 320 -> diesel tuplasti parempi
    b) verrataan kulutusta; diesel vie maantiellä 4,5, bensa kaupungissa 9, diesel tuplasti parempi
    c) bensakone kiertää moottoritiellä 3500 rpm, diesel 2000 rpm -> diesel melkein tuplasti parempi
    d) dieselillä voi ajaa 1200 rpm taulussa, bensa ei jaksa -> dieseliä ei tarvi kepittää
    e) dieselissä enemmän vääntöä myös iskutilavuuteen suhteutettuna, esim. 320/2 = 160 Nm/l, kun bensakoneessa vain 90-100
Itsekin harrastan tätä samantehoisten vertailua. Esim. siitä syystä, että eräällä marginaalivalmistajalla on hassunhauskasti samantehoiset moottorit & vaihteiston välityksetkin siten, että suurimmalla vaihteella & max. tehon kierroksilla sekä B että D teor. nopeus on 243 km/h. Eihän tässä bensakoneella silti mitään jakoa ole, kun diesel vääntää 350 Nm @ 1750 rpm ja bensa vaivaiset 250 Nm @ 2500 rpm.

Diesel vääntää paremmin;
  • - diesel 350 Nm/2,0 l = muhkeat 175 Nm/l
    - bensakone 250 Nm/1,4 l = säälittävät 179 Nm/l
Diesel vääntää alempaa:
  • - bensakone saavuttaa suurimmalla vaihteella ajettaessa maksimivääntönsä vasta 110 km/h vauhdissa
    - diesel jo 106 km/h nopeudella
Ohituskiihtyvyys - väännöllä autot kiihtyy, joten laskemme, paljonko momenttia välittyy vetopyörille 80 km/h nopeudella ja suurimmalla vaihteella:
  • - bensa pyörii 1811 rpm, vääntö tällöin 215 Nm × kokonaisvälityssuhde 2,94 = 632 Nm
    - diesel kehrää 1317 rpm, vääntö tällöin 300 Nm × kokonaisvälitys 2,13 = 639 Nm
Jep, ihan väärin tehtyjä vertailuja, joissa dieselin ylivertaisuus tulee kovin ujosti esiin. Oikea tapa on kokeilla kiihdytystä vaikkapa 4. vaihteella ja 1000 rpm kierroksilta alkaen. Näin saadaan tuotua esiin, miten bensakoneella ei pysty ajamaan 1000 rpm taulussa, mikä taas merkitsee, että bensakonetta pitää kepittää kadunkulmissa ja moottoritien rampeissa ja dieseliä ei tarvi, koska diesel kulkee lujempaa samalla vaihteella ja kierrosluvulla, joten vaihtamistarvetta ei ole.
:silly:
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

^ siinä se, lyhyesti. Onkos sulla jo kustantajan esilukukierroksella "Totuus elämästä"-trilogian eka osa... ? Tuolla argumentaatiotaidolla voisi olla hyvinkin mielenkiintoinen teos.. :lol:

LVA
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja LVA »

insinörtti kirjoitti:
Polforea kirjoitti:B) Pentti peruskuskin paha tapa verrata vapaahengitteistä bensakonetta samankokoiseen ahdettuun dieseliin.
Popcornit esiin! Minusta peruspentti nimenomaan vertaa samantehoisia moottoreita. Onnellisimmassa tapauksessa 1,4 l/90 hv vaparibensa vs. 1,4 turbodiesel. Yleisempi tapaus on kuitenkin tyyliin 120 hv (1,6 l) vaparibensa vs. 120 hv (eli 1,9 l tjsp) turbodiesel. Ja löytyy niitäkin, joille bensakone = ex auton 100 hv vapari, diesel = nykyisen auton 140 hv mahtidiesel.

Jep, ihan väärin tehtyjä vertailuja, joissa dieselin ylivertaisuus tulee kovin ujosti esiin. Oikea tapa on kokeilla kiihdytystä vaikkapa 4. vaihteella ja 1000 rpm kierroksilta alkaen. Näin saadaan tuotua esiin, miten bensakoneella ei pysty ajamaan 1000 rpm taulussa, mikä taas merkitsee, että bensakonetta pitää kepittää kadunkulmissa ja moottoritien rampeissa ja dieseliä ei tarvi, koska diesel kulkee lujempaa samalla vaihteella ja kierrosluvulla, joten vaihtamistarvetta ei ole.
:silly:
Ne välitykset, ne välitykset.. Aikanaan oli civic type-r ja corolla t-sport autot parivertailussa tm:ssä. Samassa lehdessä oli joku 1.9 pd (150hv) seatti. Ohituskiihtyvyyksiä isolla vaihteilla kun katsoi niin diesel oli hitain, muistelisin että corollan kanssa aika samoissa mutta civikki vei mennen tullen. Maksimaalinen ohituskiihtyvyys oli tietty bensavehkeitten heiniä.

Toinen esimerkki oikeasta elämästä: firman 1.6 tdi skoda vs porukoitten 1.6 valvematicci(tjsp) corolla. Tuo skoda on ohjelmoitu siten, että se antaa kaikkensa puolikaasulla, siksi tuntuu aluksi ripeältä. Mutta auta armias kun lähdet ohittamaan, niin rakkine ei kiihdy mihinkään eikä millään vaihteella. Corollalla pääsee aika rivakasti ohi kun kepittää. Vääntöä skoodassa on periaatteessa aika paljon, mutta ei sitä saa käytettyä mitenkään hyväkseen.

Mutta nää on näitä. Itsellä on ollut vapareita, dieseleitä ja turbo-bensa. Itse en pidä dieseleitä milläänlailla edullisina ylläpitää, vaan niiden taloudellisuus tulee esille vasta isommilla kilsoilla/vuosi. Toki tarpeet on ihmisillä erilaisia, itse olen ajellut 50-60tkm per vuosi, jolloin diisseli oli ainoa järkevä valinta (hybridit oli liian kalliita). Mutta jos ajat alle 30tkm niin epäilen dieselin taloudellisuutta oikeassa elämässä. Tuossa se raja about menee. Mutta jos dieselin HALUAA niin eiku vaan kaupoille :P

Vastaa Viestiin