Puleerausketju.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Miksi sitä pintaa tarvii niin julmettomasti tahkoa naarmuille 70-luvun tuotteilla ja pesumenetelmillä :roll:

matti_vuorio kirjoitti:Kiertelin auton tärpätillä ja Bilteman tehopesulla.
Toivon että tämä on jotain todella huonoa huumoria.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mä yleensä annan liuottimen olla hetken, sitten painepesurilla kunnolla huuhdellen liuotinkurat pois. Ja sit HARJALLA vahashampoota, shampoota tai vaan jotain random-pesuainetta (mäntysuopa, fairyä...). :P

Avatar
Streider
Viestit: 491
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 13:07
Car(s): Opel Insignia GS -19
Honda Civic 1.6i DOHC -89
Honda Accord 2.0i tourer -07
Volvo V90CC D5 AWD -19

ex. Giulia 2.0 turbo benzina AT8 Super -17, 156 V6 + kaikenlaista..
Paikkakunta: Otalampi

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Streider »

Ei nyt ole Alfa kyseessä, mutta tuli tänään pikaisesti pestyä talouden työjuhta. Hyvin kertyy tähän vuodenaikaan rompetta pintaan parissakin viikossa. Nyt sataa sitä kuvasaastetta sitten pikkuisen.
Kuva
Kuva

Eikun hallille ja Bilt Hamberin Auto-Foamit lancella pintaan, huuhtelu, ja näistä lähtökohdista kinnastelemaan.
Kuva
Kinnastelun jälkeen pienpoistot ValetPron Citruksella, hyvin irtoaa noista keväisistä reikäpaikoista paskaa auton pintaan.
Kuva
Pesut ja pienpoistot tehty, ryönän alta löytyi puhdasta peltiä ja hyvin pelittävä pinnoitus vielä 70tkm ajojen jälkeen
Kuva
Volvon pannuhuoneen tiivisteet on kyllä harvinaisen pätevät, pikkusen pölyjä vain kertynyt.
Kuva
Kuva
Kuva

Ja kuten puleerausketjun avausviesti jo ystävällisesti kysyy: "Antoiko maalipinnan kestokäsittely vastinetta rahoille? ", niin minä vastaan. Kyllä se vaan antaa.
Kuva

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Samaan lopputulokseen pääsee kun pesee auton hiekkapaperilla (jotkut kutsuu pesusieneksi), vähän räkäsee kylkeen, hieroo pintaan jääneet paskat pitkin maalipintaa SÄMMISKÄLLÄ ja jos on jotai nyrkkiä suurempaa ni tärpättiä.

Vähä rypsiöljyä tai simonizia kylkee ni hyvä tulee. Kelpaa käyrä alepassa
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1529
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Shakal kirjoitti:Toivon että tämä on jotain todella huonoa huumoria.
Älä turhaan jännitä. Kerron erikseen jos kyseessä on vitsi.

Avatar
VMTD
Viestit: 3339
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Olen useamman kerran pessyt 155:n osittain, vettä ämpäriin ja harjaa kastaen ämpäriin. Kahvan pokkauksesta alaspäin, eipä tuo ole pahemmin naarmuuntunut vaikka suoraan savet ja hiekat kyljistä pyyhkäisee. Yläosaa on turha pestä aina, kun kura lentää vaan kylkiin.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Toiset ottaa tämän(KIN) asian ihan liian vakavasti.

Terveisin nimim. eka kerta tänä vuonna. Odotan parhaillaan HARJApesuun autolla, joka on pesty viimeksi viime vuonna. On hyvinkin mahdollista, en muista tarkkaan, että kerran joulukuun pakkasilla ja sitä edellinen kerta oli ennen talvirenkaiden vaihtoa marraskuussa, että sai kesärenkaat vaihdettua puhtaina alta pois. Sama suunnitelma nytkin, talvirenkaat puhtaina alta pois.

Mitä näitä koko ajan hinkkaamaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Streider
Viestit: 491
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 13:07
Car(s): Opel Insignia GS -19
Honda Civic 1.6i DOHC -89
Honda Accord 2.0i tourer -07
Volvo V90CC D5 AWD -19

ex. Giulia 2.0 turbo benzina AT8 Super -17, 156 V6 + kaikenlaista..
Paikkakunta: Otalampi

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Streider »

Alfissimo kirjoitti:Mitä näitä koko ajan hinkkaamaan.
Jokainen tekee mitä lystää, itse pidän puhtaalla autolla ajamisesta ja siitä, että puhdistus on helppoa. Ja ei se korroosiontorjuntakaan siinä samalla lukeudu niihin negatiivisiin vaikutuksiin. Ei kaikki käy liikunnan jälkeen suihkussakaan, hiki tulee joku päivä sitten kuitenkin uudestaan.

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Eikä meidän tarvitsisi etsiä kissojen ja koirien kanssa käytettyjä autoja joiden maalipinnat olisivat edes sinnepäin. Viimeisinkin oli pakko uittaa muualta kuin suomesta kun täällä pinnoista päätellen pestään harjoilla autot :(
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Minäkin puleerasin.
Liitteet
Käytön jälkiä.jpg
Käytön jälkiä.jpg (202.46 KiB) Katsottu 6506 kertaa
Vaiheessa.jpg
Vaiheessa.jpg (180.78 KiB) Katsottu 6506 kertaa
Taas kelpaa.jpg
Taas kelpaa.jpg (131.56 KiB) Katsottu 6506 kertaa
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja jkk »

^aika provo :mrgreen:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

No puhdistamisen helppoushan oli jo aiemmin jossain välissä mainittu. Kassalle 7.95€ kiitos ja neljän auton jonotus, aika helppoa mun mielestä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Streider
Viestit: 491
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 13:07
Car(s): Opel Insignia GS -19
Honda Civic 1.6i DOHC -89
Honda Accord 2.0i tourer -07
Volvo V90CC D5 AWD -19

ex. Giulia 2.0 turbo benzina AT8 Super -17, 156 V6 + kaikenlaista..
Paikkakunta: Otalampi

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Streider »

Alfissimo kirjoitti:No puhdistamisen helppoushan oli jo aiemmin jossain välissä mainittu. Kassalle 7.95€ kiitos ja neljän auton jonotus, aika helppoa mun mielestä.
Aika edullisia naarmutuksia jossain, ei se perus 20€ laaki kuitenkaan. No, joillekin se riittää. Mulla menee oman auton peruspesussa vähemmän aikaa ja rahaa joten helpoksi mä senkin lasken, varsinkin kun puhdistuu ilman jonottelua ja naarmuttelua.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Merkkifoorumeilla on kyllä aina ihmeen puristia porukkaa. Harjapesuun menee - bannia. Lumiharjaa käyttää - bannia. Ihme että autolla saa ajaa, koska siihen voi iskeä kivet ja ehkä joku lammikko tielle. Fakta vaan on se, että kaikkia ei a) kiinnosta b) ole mahdollisuutta c) aikaa oman auton hinkkaamiseen. On se kivaa kun on se omakotitalopiha jossain pöndellä ja 400€ edestä pesuvahoja ja shampoota yms, muttei kaikkia vaan kiinnosta moinen. "Itselle tehdään", mutta aina kyllä mussutetaan jos joku muu ei tee samoin... :roll:

Avatar
Streider
Viestit: 491
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 13:07
Car(s): Opel Insignia GS -19
Honda Civic 1.6i DOHC -89
Honda Accord 2.0i tourer -07
Volvo V90CC D5 AWD -19

ex. Giulia 2.0 turbo benzina AT8 Super -17, 156 V6 + kaikenlaista..
Paikkakunta: Otalampi

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Streider »

jkk kirjoitti:^aika provo :mrgreen:
Aika :mrgreen: en oikein vielä keksinyt, että miten paskaisen auton harjakoneessa ryvettäminen liittyy puleerausketjuun. Avausviestissä toki sanotaan:
Tähän ketjuun voisimme kerätä kokemuksia erilaisista autonhoitotuotteista ja alan palveluista. Onko Vaha I hyvää ja miksi? Antoiko maalipinnan kestokäsittely vastinetta rahoille?

Jakakaamme kokemuksia ja vinkkejä. Itseäni kiinnostaisi tietää, kuinka saan kotikonstein maalipintaan ilmaantuneet naarmut hävitettyä.
Ainakin naarmujen hankkimiseen on saatu havaintokuvien kera vinkkejä :lol:

Avatar
Streider
Viestit: 491
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 13:07
Car(s): Opel Insignia GS -19
Honda Civic 1.6i DOHC -89
Honda Accord 2.0i tourer -07
Volvo V90CC D5 AWD -19

ex. Giulia 2.0 turbo benzina AT8 Super -17, 156 V6 + kaikenlaista..
Paikkakunta: Otalampi

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Streider »

Shuttle kirjoitti:Merkkifoorumeilla on kyllä aina ihmeen puristia porukkaa. Harjapesuun menee - bannia. Lumiharjaa käyttää - bannia. Ihme että autolla saa ajaa, koska siihen voi iskeä kivet ja ehkä joku lammikko tielle. Fakta vaan on se, että kaikkia ei a) kiinnosta b) ole mahdollisuutta c) aikaa oman auton hinkkaamiseen. On se kivaa kun on se omakotitalopiha jossain pöndellä ja 400€ edestä pesuvahoja ja shampoota yms, muttei kaikkia vaan kiinnosta moinen. "Itselle tehdään", mutta aina kyllä mussutetaan jos joku muu ei tee samoin... :roll:
Siksi se onkin jännä, että foorumin _puleerausketjuun_ pitää erikseen tulla asiasta mainitsemaan, ettei paljon napostele. Luulisi silloin jossain määrin asiat kiinnostavan. Mahdollisuutta ei kaikilla ole, eikä aikaa, ja se on ihan jees. Autolleen saa tehdä mitä lystää, mutta kehitys kehittyy ja pesuhommat on nykyaineilla aika helppoa.

Ja toi raha-asia on ihan turha argumentti, hyvä pesuaine joka riittää vuosiksi ja perushyvät pesukamat vaikka Biltemasta ei maksa sen enempää kuin 20-40€ - että silleen.. TI-halleja on joka toisella Nesteellä ihan kaupungeissakin.

Ei mulla ole kuin kaksi pointtia: 1. Jos ei nappaa ja kerran tahi kaksi kertaa vuodessa harjapesussa riittää, niin tämähän on selvä. Puleerausta se ei ole. 2. Jos jaksat/pystyt/kiinnostaa pestä autoa ihan itse käsin, niin se on nykyaikana varsin helppoa eikä aineet paljon maksa. Kehitys on kehittynyt viime vuosina aika jämäkästi eteenpäin ja Motoneteista Biltemoista ynnämuista saa ihan pätevät kamat, varsinkin jos maalipinnan kunto kiinnostaa ja haluaa sen pysyvän hyvänä. Pienemmällä vaivalla saa nykyaineilla tehtyä esim. sen kerran keväässä suoritettavan vahailun verrattuna simonizeihin ja muihin siten, että myöhemmin peruspesuksi riittää ihan pelkkä huuhdonta hyvän esipesuaineen kanssa. Siitä myönnän ihan propagandamielessä hieman kirjoittelevanikin, nykyaikainen omatoiminen peseminen ja vahailu kun kerran on eteenpäin ottanut harppauksia ihan lähivuosina, ei siinä tapoihinsa tottuneet välttämättä ole mukana pysyneet.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Nythän puhutaan kuitenkin vaan autosta. Omalla kohdallani 17v ikäisestä sellaisesta. Naarmu menee korkeintaan edellisen kanssa poikittain tai hyvällä tuurilla päällekkäin, ettei edes huomaakaan. Ovien alareunasta on kivet hakanneet maalin matalle ja jotta olisi jotain kiillotettavaa, pitäisi ensin maalata uusiksi :lol: .

Itseäni lainaten:
Alfissimo kirjoitti:Toiset ottaa tämän(KIN) asian ihan liian vakavasti.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Niin juu, eli huollotkin on syytä tehdä päin helvettiä? Ne kun ei edes näy niin sillähän on sitten vielä vähemmän merkitystä.

Asiaan:

Kuva

Tuossa on kuva autostani. Otin sen äsken puhelimellani. Pahoittelut takaspoilerin rivosta ulkoasusta, se on menossa lähipäivinä maalarille.

Auton maalipintaan on koskettu pesukintaalla viimeksi ~2.5 viikkoa sitten.
*En säilytä tallissa
*Olen ajanut sillä päivittäin
*Täällä on ollut pölysadekelit

Auton pintaan on käytetty aikaa viimeksi viime syyskuussa 2h. Ajattelin nyt kevään kunniaksi käyttää taas sen 2h. Kyllä, käytän autoni maalipintaan huimat 4h aikaa vuodessa. Kuitenkin tuo tänaamuinen vesisade helmeili kauniisti pois pinnasta. Perus vekottimet joita käytän pesemiseen maksoi vuosi sitten sen parikymppiä. Kallein yksittäinen osa pesukokonaisuuttani on painepesuri ja foamlance, jotka menee tuon parinkympin ulkopuolelle. Foamlancekaan ei nyt ole pakollinen, mutta mä olen ainakin niin laiska sekä perheellinen etten jaksa olla koko aikaa hinkkaamassa/naarmuttamassa.

Aktiiviset pesuaineeni ovat halpoja. Pönkkä esipesuainetta maksoi 30e ja pesen sillä varmaan pari vuotta, sama koskee pesuainetta, siitä taisin jopa pulittaa joku 15e, olen nyt vuoden sillä lotrannut ja purkista on hävinnyt 1/6.

Käytän viikossa auton puhdistamiseen n 10min aikaa, jos jaksan.

Aika ja raha on todella huonoja argumentteja.
Viimeksi muokannut Shakal, 30 Maalis 2016, 15:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Streider
Viestit: 491
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 13:07
Car(s): Opel Insignia GS -19
Honda Civic 1.6i DOHC -89
Honda Accord 2.0i tourer -07
Volvo V90CC D5 AWD -19

ex. Giulia 2.0 turbo benzina AT8 Super -17, 156 V6 + kaikenlaista..
Paikkakunta: Otalampi

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Streider »

Alfissimo kirjoitti:Nythän puhutaan kuitenkin vaan autosta. Omalla kohdallani 17v ikäisestä sellaisesta. Naarmu menee korkeintaan edellisen kanssa poikittain tai hyvällä tuurilla päällekkäin, ettei edes huomaakaan. Ovien alareunasta on kivet hakanneet maalin matalle ja jotta olisi jotain kiillotettavaa, pitäisi ensin maalata uusiksi :lol: .

Itseäni lainaten:
Alfissimo kirjoitti:Toiset ottaa tämän(KIN) asian ihan liian vakavasti.
Mieti jos sitä olisi pidetty uudesta asti hyvin :wink: tämä otetaan puleerausketjuvakavasti. En minäkään tänne tullut kuvia laittamaan siitä, kun puhdistin Mersua aina lumista lapiolla ja jäät potkin kyljistä irti. Pesin sen kai kaksi kertaa, konepesuun ei raaskinut tuhlata rahojani, eikä sitä sinne olisi voinut viedäkään kun se toistametrinen piiska-antenni oli ruostunut kiinni.

Avatar
VMTD
Viestit: 3339
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Kympillä saa jo 4 lirtaa big Orange pesuainetta ja sillä pärjää puoli vuotta.

Avatar
Macela
Viestit: 2638
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Macela »

Olen kyllä Streiderin kanssa samalla linjalla. Edellisessä asuinpaikassa jouduin pakosta käyttämään pikapesuja mutta nykyisellä paikkakunnalla on TI-halli ja sukulaisella pääsee ajan kanssa peseen niin pikapesua ei ole sen jälkee tullu käytettyä. Omassa varmasti naarmuja jo on mutta pyrin silti välttämään lisää niitä ja eipä tuossa 17 vuotiaassa hopeassa ainakaan vielä näy ne niin paljoa etteikö olis kannattavaakin pitää hyvänä. Sekä myös tykkään pestä ja puunailla autoa että ei se touhu kaikille ole pakkopullaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11267
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Streider kirjoitti:Ja toi raha-asia on ihan turha argumentti, hyvä pesuaine joka riittää vuosiksi ja perushyvät pesukamat vaikka Biltemasta ei maksa sen enempää kuin 20-40€ - että silleen.. TI-halleja on joka toisella Nesteellä ihan kaupungeissakin.
Ostin rohkeasti kokeeksi Motox -vaahtopesuainetta. Pesee (heh heh) edeltäjänsä ValetPron Snow Foam Combon tehokkuudessa, mikä kieltämättä yllätti. Riittävyydessä on ~samaa tasoa. Meneekö muillakin vaahtoainetta 2-3dl/pesu? Eihän tuota nyt sentään ennen foameriin kaatamista kuuluisi laimentaa, kun veteenhän se tuostakin sekoittuu? Ei muuten mutta nuo puheet vuosien riittävyydestä ei ainakaan mulla vaahtoon täsmää (shampooseen kyllä).

Viimeksi (eilen) muuten auton perushuuhteluun taisi tehokasta työaikaa mennä joku 5-10 minuuttia, kun talvipyöriä ennen varastointia pestessä pesuaineen vaikutusta odotellessa ruiskaisin vaahdon auton päälle ja seuraavan parin vastaavalla tauolla huuhtelin pois. Hyvä, helposti puhdistuva pinta (hifistelijöillä yleensä vaha, mulla käyttöautossa nanopinnoite) helpottaa tuota touhua kyllä aivan julmetusti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jyrkip
Viestit: 823
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

No mitenkäs se pesu pitäis nykyään suorittaa jos vaikka kokeilis joskus muutakin kuin pelkkää vettä painepesurilla? Silloin ku vielä viitsin/ehdin/jaksoin/osasin/muistin (valitse itse) käytettiin letkua/painepesuria ja sientä/harjaa sekä sankoa. Käviskö http://www.motonet.fi/fi/tuote/603516/M ... topesu-25l ja http://www.motonet.fi/fi/tuote/808736/M ... -15-litraa aloitukseen? Toi partavaahtoko ruutataan ensin pintaan? Sitten pesurilla vaahdot veks? Jatkuisko esim. http://www.motonet.fi/fi/tuote/604609/K ... -16-litraa ja esim. http://www.motonet.fi/fi/tuote/604656/M ... nas-villaa? Vai miten pitäs tuo pesuosaaminen päivittää nykyaikaan?
Viimeksi muokannut jyrkip, 30 Maalis 2016, 20:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Polforea:
Hmm kuinka paksua partavaahtoa levität autosi päälle jos tuota tahtia kuluu? Mulla on valetin iso pönikkä kohta vuoden vanhaa eikä ole mennyt vielä edes puolet.

En ole Motoxia kokeillutkaan vaahdottimessa. Voisi testimielessä sitä laittaa. Toivottavasti on yhtä pinnoitehellää kuin bilthamberin af ja valetin tuo vastaava.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Shakal »

jyrkip kirjoitti:No mitenkäs se pesu pitäis nykyään suorittaa jos vaikka kokeilis joskus muutakin kuin pelkkää vettä painepesurilla? Silloin ku vielä viitsin/ehdin/jaksoin/osasin/muistin (valitse itse) käytettiin letkua/painepesuria ja sientä/harjaa sekä sankoa. Käviskö http://www.motonet.fi/fi/tuote/603516/M ... topesu-25l ja http://www.motonet.fi/fi/tuote/808736/M ... -15-litraa aloitukseen? Toi partavaahtoko ruutataan ensin pintaan? Sitten pesurilla vaahdot veks? Jatkuisko esim. http://www.motonet.fi/fi/tuote/604609/K ... -16-litraa ja esim. http://www.motonet.fi/fi/tuote/421148/P ... 2-puolinen? Vai miten pitäs tuo pesuosaaminen päivittää nykyaikaan?

Reseptihän on oikein hyvä ja oikein olet ymmärtänyt.

Bilteman sankoja sihdeillä ja pesukinnasta voin itsekin suositella. Ei järkeä ostaa noita hifikintaita kun halvallakin saa todella hyvää.

Osta kuivaukseen mikrokuituliina mallia iso ja paksu. Mukavaa kun voi kuivata koko auton eikä liina ole edes vielä täynnä vettä.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Streider
Viestit: 491
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 13:07
Car(s): Opel Insignia GS -19
Honda Civic 1.6i DOHC -89
Honda Accord 2.0i tourer -07
Volvo V90CC D5 AWD -19

ex. Giulia 2.0 turbo benzina AT8 Super -17, 156 V6 + kaikenlaista..
Paikkakunta: Otalampi

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Streider »

Polforea kirjoitti:Ostin rohkeasti kokeeksi Motox -vaahtopesuainetta. Pesee (heh heh) edeltäjänsä ValetPron Snow Foam Combon tehokkuudessa, mikä kieltämättä yllätti. Riittävyydessä on ~samaa tasoa. Meneekö muillakin vaahtoainetta 2-3dl/pesu? Eihän tuota nyt sentään ennen foameriin kaatamista kuuluisi laimentaa, kun veteenhän se tuostakin sekoittuu? Ei muuten mutta nuo puheet vuosien riittävyydestä ei ainakaan mulla vaahtoon täsmää (shampooseen kyllä).

Viimeksi (eilen) muuten auton perushuuhteluun taisi tehokasta työaikaa mennä joku 5-10 minuuttia, kun talvipyöriä ennen varastointia pestessä pesuaineen vaikutusta odotellessa ruiskaisin vaahdon auton päälle ja seuraavan parin vastaavalla tauolla huuhtelin pois. Hyvä, helposti puhdistuva pinta (hifistelijöillä yleensä vaha, mulla käyttöautossa nanopinnoite) helpottaa tuota touhua kyllä aivan julmetusti.
Itsekin viime kesänä ihan huvin ja urheilun vuoksi ostin tuota Motoxia, oli se aika lelukamaa Bilt Hamberin Auto-Foamin rinnalla, jonka voittajaa ei kyllä markkinoilla edelleenkään ole. Taitaa se Motox olla jossain nurkassa, tai sitten lahjoitin sen jollekin kesähuuhteluihin. Tuolla ~4-6% seoksella mulla menee Auto-Foamia lancen kanssa sellainen 1,5-2,5dl per auto, raakana pönttöön ja nupista säädetään seokset. Painepesurina Clen G145 Plussa. Mulla riitti viiden litran pönttö AF:ää talven, viime pesulla loppui ja uusi kanisteri auki. Pesen kyllä aika paljon, eli normipesijällä joka vain omaa autoaan huuhtoo säännöllisen epäsäännöllisesti, niin kyllä se vuoden jos matkan toistakin äkkiä kestää. Pesuaineet nyt tosiaan kestää minunkin käytössä, vuodessa sain tuhlattua 200ml purkin Dodo BTBM:ää. Vannepesuaineita mulla sitten kuluukin aika jämäkästi, ValetPron Bilberryä ja Bilt Hamberin Auto-Wheeliä. Motonetin vannepesuainettakin tuli kokeiltua, saa käyttää BH Auto-Wheeliä enemmän mutta toimii ja hintakin on huokeampi. Molemmat talouden autot pinnoitettuja, joten pääasiassa tulee vain mentyä lance+huuhtelu menetelmällä. Volvo tuli kinnasteltua talven aikana kahdesti ja Honda kolmesti. Keväisin sitten raudan- ja pienpoistot, kivasti heräsi kyljissäkin pinnoitteiden hydrofobisuus eloon.

Avatar
Polforea
Viestit: 11267
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Pitänee kokeilla tuota Bilt-Hamberia. Motox tuli ostettua testiin pienen oho hups -suoritteen seurauksena, kun aivo ei tajunnut kaataneensa ValetPron pönttöä tyhjäksi ennenkö vaahdotinkin oli tyhjä ja auto likainen, mutta ei tosiaan tuntunut tuolle VP:lle häviävän. Tuo teikäläisen kulutus ei paljoa poikkea omastani ja ero selittyy varmaan paitsi aineilla, myös pesutiheydellä. Minä en ihan viikottain yleensä autoa huuhtele ja etenkin rapakaudella likamäärä on sen myötäinen.
Shakal kirjoitti:Polforea:
Hmm kuinka paksua partavaahtoa levität autosi päälle jos tuota tahtia kuluu? Mulla on valetin iso pönikkä kohta vuoden vanhaa eikä ole mennyt vielä edes puolet.
Sellaista, joka tuo auton pinnalle vaahdon, laskeutuu vähitellen nestemäiseksi ja alkaa valua parin minuutin päästä vaahdotuksesta. Paljoa ei tartte ruuvista ohentaa että vaahto valuu pois niin ettei koko autoa saa kerralla vaahtopinnalle.

Vaahdottimena mulla on Kärcherin omasta pytystä vanhempi versio, niissäkin voi toki olla eroja. 2-3 kertaa auton yhdestä vaahdottimellisesta tykittää - ajallisesti en tykkää puhua, kun tuolla meikäläisen työmatka-ajolla auton pitäminen puhtaan näköisenä vaatisi helposti viikottaista, rapakaudella jopa päivittäistä operointia.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Streider
Viestit: 491
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 13:07
Car(s): Opel Insignia GS -19
Honda Civic 1.6i DOHC -89
Honda Accord 2.0i tourer -07
Volvo V90CC D5 AWD -19

ex. Giulia 2.0 turbo benzina AT8 Super -17, 156 V6 + kaikenlaista..
Paikkakunta: Otalampi

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Streider »

Shakal kirjoitti:
jyrkip kirjoitti:No mitenkäs se pesu pitäis nykyään suorittaa jos vaikka kokeilis joskus muutakin kuin pelkkää vettä painepesurilla? Silloin ku vielä viitsin/ehdin/jaksoin/osasin/muistin (valitse itse) käytettiin letkua/painepesuria ja sientä/harjaa sekä sankoa. Käviskö http://www.motonet.fi/fi/tuote/603516/M ... topesu-25l ja http://www.motonet.fi/fi/tuote/808736/M ... -15-litraa aloitukseen? Toi partavaahtoko ruutataan ensin pintaan? Sitten pesurilla vaahdot veks? Jatkuisko esim. http://www.motonet.fi/fi/tuote/604609/K ... -16-litraa ja esim. http://www.motonet.fi/fi/tuote/421148/P ... 2-puolinen? Vai miten pitäs tuo pesuosaaminen päivittää nykyaikaan?

Reseptihän on oikein hyvä ja oikein olet ymmärtänyt.

Bilteman sankoja sihdeillä ja pesukinnasta voin itsekin suositella. Ei järkeä ostaa noita hifikintaita kun halvallakin saa todella hyvää.

Osta kuivaukseen mikrokuituliina mallia iso ja paksu. Mukavaa kun voi kuivata koko auton eikä liina ole edes vielä täynnä vettä.
Juu, tässä ollaan oikeilla suunnilla. Hankintaan siis esim. Biltemasta hiekanerottajia pari ja pari ämpäriä eurolla vaikka kodin tavaratalosta tahi mistä hyvänsä, Bilteman mikrokuitukinnas on loistava muutaman euron sijoitus, toimii. On mullakin noita lammaskintaita pari ja hyviähän nekin on, mutta vähälle on käyttö jäänyt kun hain Bilikasta http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Ulk ... 000033960/ tämän.

Yksinkertaisestihan pesuhomma menee about näin:

1. Esipesu, tärkein vaihe. Vaihtoehtoina tosiaan hommata Mesto-Foameri jos ei ole painepesuri+lance yhdistelmään mahdollisuutta, itse suihkin esipesuaineet pintaan ennen lancen hankintaa tällä http://www.stark-suomi.fi/fi/paineruisku-park-5-l, sama pönikkä edelleen käytössä kun suihkin ovivälejä. Esipesuaineet kuivaan pintaan, antaa vaikuttaa muutaman minuutin, muttei saa antaa kuivua. Enempi parempi, tarkoitus on valuttaa esipesuaineen kanssa liat maahan asti, vaahdottimella ei siis ole mitään iloa tehdä autosta kermakakkua. Tässä vaiheessa suihkin tarvittaessa myös vannepesuaineet valsseihin.

2. Huuhtelu

3. Pesuainevesi toiseen ämpäriin, toiseen vettä. Me kusipäiset hifistelijät kinnastellaan yhdensuuntaisin vedoin painamatta pintaa, yksi paneeli kerrallaan max, välissä kintaan huuhtelu ja puhdistus vesiämpärissä ja sitten pesuaineämpäristä uudet shampoot lapaseen. Tarkoitus kun on irroittaa lika nykyaikaisilla tuotteilla ja tekniikalla, ei voimalla. Tällä kaavalla eteenpäin pitkin autoa loppuun asti, ensin vaakapinnat ja sitten ylhäältä alaspäin edeten.

4. Huuhtelu ja kuivaus. Tässä http://www.motonet.fi/fi/tuote/607173/S ... ivausliina hyvä liina siihen.

5. Ole puhtaan auton iloinen omistaja.
Viimeksi muokannut Streider, 30 Maalis 2016, 21:19. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
Streider
Viestit: 491
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 13:07
Car(s): Opel Insignia GS -19
Honda Civic 1.6i DOHC -89
Honda Accord 2.0i tourer -07
Volvo V90CC D5 AWD -19

ex. Giulia 2.0 turbo benzina AT8 Super -17, 156 V6 + kaikenlaista..
Paikkakunta: Otalampi

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Streider »

Polforea kirjoitti:^Pitänee kokeilla tuota Bilt-Hamberia. Motox tuli ostettua testiin pienen oho hups -suoritteen seurauksena, kun aivo ei tajunnut kaataneensa ValetPron pönttöä tyhjäksi ennenkö vaahdotinkin oli tyhjä ja auto likainen, mutta ei tosiaan tuntunut tuolle VP:lle häviävän. Tuo teikäläisen kulutus ei paljoa poikkea omastani ja ero selittyy varmaan paitsi aineilla, myös pesutiheydellä. Minä en ihan viikottain yleensä autoa huuhtele ja etenkin rapakaudella likamäärä on sen myötäinen.
Shakal kirjoitti:Polforea:
Hmm kuinka paksua partavaahtoa levität autosi päälle jos tuota tahtia kuluu? Mulla on valetin iso pönikkä kohta vuoden vanhaa eikä ole mennyt vielä edes puolet.
Sellaista, joka tuo auton pinnalle vaahdon, laskeutuu vähitellen nestemäiseksi ja alkaa valua parin minuutin päästä vaahdotuksesta. Paljoa ei tartte ruuvista ohentaa että vaahto valuu pois niin ettei koko autoa saa kerralla vaahtopinnalle.

Vaahdottimena mulla on Kärcherin omasta pytystä vanhempi versio, niissäkin voi toki olla eroja. 2-3 kertaa auton yhdestä vaahdottimellisesta tykittää - ajallisesti en tykkää puhua, kun tuolla meikäläisen työmatka-ajolla auton pitäminen puhtaan näköisenä vaatisi helposti viikottaista, rapakaudella jopa päivittäistä operointia.
Eli juuri sellaista kuin esipesuvaahdon pitääkin olla, tarkoitus kun tosiaan on, että ensin aine pureutuu likaan, ja sitten kuljettaa sen pois pinnalta. Loppuavustus painepesurin kanssa huuhteluvaiheessa. Ei noi pesureiden omat ole oikein vakuuttaneet sen jälkeen kun tuli projectechiltä kunnon lance hankittua, saa säädettyä tarkemmin seokset ja viuhkan leveyden. Tuossa Kärcherin pöntössä sentään näyttää olevan säätö, eli ollaan kuitenkin hyvällä mallilla. Omakohtaista kokemusta ei kyseisestä tuotteesta ole, joten ei nyt täysin näkemättä tyrmätä :lol: Mulla tosiaan foam lancen puolen litran pullo kestää sen 4-6 pesua, toki yleensä pesussa on noita isoja farkkuja eikä pikkukinnereitä. Joskus tulee läträttyä enemmän ja jämäkämmällä seoksella, varsinkin talvella, jolloin menee välillä toki enemmänkin tavaraa. Pääasia kun seos on siinä 4-10% välillä.

Suosittelen kyllä Bilt Hamberin Auto-Foamia kokeiluun, Autodudella taisi olla tarjouksessakin.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Pasi »

^^Pesen yleensä kahteen kertaan. Ensin eri hanskalla kyljet sieltä mistä paskaisinta, juurikaan painamatta, niin että saa vaan paskan liikkeelle, sitten huuhtelu, jonka jälkeen voi vähän vapaammin vedellä toisella kintaalla.

Yksi syy miksi lopetin nää hommat, on se että koko autonpuunailu juttu alko tuntumaan kuin ämmien bb-voide keskustelu. Kaikkien omat aineet ja metodit oli aina niitä parhaita, vaikka muita aineita ja välineitä ei oltu edes kokeiltu. ja täysin triviaaleista jutuista oltiin muna pystyssä, mutta sitten oltiin valmiita jarrunesteellä antamaan kiiltoa tiivisteille. :roll:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Foam Lance ja Bilt Hamberin Auto-Foam, tyytväinen käyttäjä täälläkin .. just tilasin 4 kannua kun sai silleen rahtivapaasti.. :shock:

Avatar
Polforea
Viestit: 11267
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Streider kirjoitti:Ei noi pesureiden omat ole oikein vakuuttaneet sen jälkeen kun tuli projectechiltä kunnon lance hankittua, saa säädettyä tarkemmin seokset ja viuhkan leveyden. Tuossa Kärcherin pöntössä sentään näyttää olevan säätö, eli ollaan kuitenkin hyvällä mallilla. Omakohtaista kokemusta ei kyseisestä tuotteesta ole, joten ei nyt täysin näkemättä tyrmätä :lol:
Joo, on tuossa tosiaan säätö sekä seoksen pätäkkyydelle että ainakin viuhkan asennolle. En ole varma muuttuuko viuhkan leveys jos kärkeä vääntelee enemmän kuin sopivaan asentoon, kun en ole osannut erilevyistä viuhkaa kaivata, mutta pitääpi seuraavalla kertaa testata.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2642
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Shakal kirjoitti:Aika ja raha on todella huonoja argumentteja.
Voihan sitä noinkin keulia, jos sattuu asumaan OK-talossa tai pääsee työsuhde-etuna käyttämään pesupisteellä varustettua hallia. Eikä muuten tiiviimmin rakennetuilla pientaloalueillakaan välttämättä kovin hyvällä enää katsota auton pesemistä pihalla. Kas kun ne jätevedet…

Vailla näitä vaihtoehtoja jää ainakin nämä paljon kehutut TI-hallit. Joo, löytyy kyllä poletilla/2 € kolikolla toimivaa pesuria, mistä saa pesuaikaa peräti 5 min. Vai pitääkö mennä halliin, jossa veloitus 8 €/15 min tai 24 €/tunti? Ja hinkuttelut sitten sillä hallin kalustolla…? Jostain nettikeskusteluista jäänyt päähän sekin, ettei kaikissa paikoissa katsota hyvällä omien pesuvehkeiden käyttöä, vaan pitää tyytyä ”talo tarjoaa” valikoimaan.

Joo, en ole koskaan kokeillutkaan = mutulla mennään …. mutta noista hinnoittelumalleista voisi päätellä, että näissä TI-halleissa on tosiaan tarkoitus käydä sutimassa auto puhtaaksi käyttäen operaatioon aikaa 15 min. Jolloin koko homman clue onkin päästä muutaman euron halvemmalla kuin mitä harjapesu maksaa? Tai sitten tämä on wanhankansan ”harjapesu naarmuttaa” autotietäjille tarkoitettu vaihtoehto, jossa voi turvautua perinteiseen vesiletkuun liitettyyn ”lumiharjaan” + säämiskään. Googlen kuvahaku aiheesta ”TI pesula” tarjosi tämännäköistä vahvistusta mielikuville
http://www.nestehiironen.fi/wp-content/ ... it2015.jpg

Ja kyllä näistä halleista rahallinenkin kysymys tulee, jos hinkuttelusessioon haluaisi käyttää 4+ h, veloitus 24 €/h + vielä omat mönjät päälle. Vaikka luulen, ettei näissä halleissa hyvällä katsota koko päiväksi leiriytyviä…

Realistisemmaksi vaihtoehdoksi jäävät pesun teettäminen ammattilaisilla ja nämä kestovahat/pinnoitteet, mutta kovin vähän on näistä juttua ollut. Esim näissä kestopinnoitteissa tuntuu olevan paljon ”pienellä painettuja” reunaehtoja, esim. autoa saa pestä vain painepesurilla ja/tai tietyllä pesuaineella. Eli eipä sitten voi satunnaisesti käyttää harjapesua eikä välttämättä harjatontakaan tai TI halleja, vaan pitäisi käydä vain ja ainoastaan sen autofiksarin pesussa, joka tietenkin on auki vain arkisin klo 8-16…

Eipä ole ihmeemmin kommentteja näkynyt edes näistä markettien ”käsinpesu + vahaus 40 €” jobbareistakaan. Että onko parempi/huonompi kuin harjapesu. Siis oikeasti, mutunahan kaikki tietää, että harjapesu on se huonoin vaihtoehto. Siitähän on monia aikalaiskertomuksiakin tyyliin ”auto, joka oli edellisen kerran pesty ihan äskettäin eli viime kesänä ja vahattu vain 2 vuotta aiemmin ei lähtenyt pesussa täysin puhtaaksi => harjapesu on ihan paska”.

https://www.youtube.com/watch?v=UHFwkFTKtMw
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Pasi »

^ Pikkupränttiä on. varsinkin jos pinnalle annetaan joku takuu... mm. yhdellä merkillä oli, että auto pitää käyttää "jatkokäsittelyssä" alkuperäisen pinnoituksen tehneellä pajalla 6kk välein.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1529
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Täällä on ihan hyvää keskustelua pesutekniikoista, mutta rivien välistä luettuna pojat pesee puhtaita autoja taikavaahdolla hieman puhtaammaksi. On esitetty härskejä väitteitä, että auto tulee puhtaaksi noin tunnin puuhastelulla. Kuulostaa jopa niin utopistiselta, että pitänee itse kokeilla tulevana kesänä :)

Ei ole kuitenkaan ollut puhetta miten likainen auto pestään vahaturvallisesti? Puutavaran lastaus jättää tielle roskaa mistä suurimpana ongelmana on pihka ja joku punainen moska mitä siitä kuorikasasta jää kylkiin. Pikeä tulee aina jostain vaikkei tietöitä välttämättä ole reitillä. Savi on myös suuri ongelma, sitä on aina ja kaikkialla tarttumassa kykiin. Sateella nestemäisenä ja tien kuivuttua pölynä. Jostain kumman syystä mustaa vaseliinia löytyy aina jostain. Touko-kesäkuussa ilmestyy lentävät hyönteiset ja niitähän sitten riittää.

Auton puunaaminen ei ole pakkopullaa. On vaan turhauttavaa, että viikon ajon jälkeen auto näyttää kuin sitä ei olisi sille vuotta pesty. Shampoo pesun jälkeen pinnassa on tuo koko yllämainittu remixi likaa, mikä lähtee erinäisillä myrkyillä pois, mutta siinä meni ne vahat matkassa. AG-vahaa on tullu testattua, mutta kesto kylkilinjalla on vain pari viikkoa.

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Siitä utopistisuudesta:

En minä turhaan niitä hyviä pohjia (raudanpoisto, pienpoisto, claybar, vaha ja pinnoite) tee paria kertaa vuodessa. Kun pinta on niin hydrofobinen, ei lika juurikaan tartu pintaan ja lähtee mainitsemallasi taikavaahdolla melko pitkälti. Jäljellejääneet pienet partikkelit on sen jälkeen mukava pyyhkiä vaikka lammaskintaalla pois naarmuttamatta autoa.

Tietysti jos autonhoidosta tulee ensimmäisenä mieleen autoglym ja säämiskä, niin saattaa silloin tuntua utopistiselta.

Taikavaahdon toiminnan voit ihan itse katsoa tuosta Streiderin Volvon pesukuvista, joissa eka ja kolmas on ennen ja jälkeen pelkän foamlancen ja huuhtelun.

Vähän ihmettelen tätä ajatusmaailmaa kun keksitään ja ladotaan syitä miksi ei voi, kun sen saman energian voisi käyttää siihen et miten voi. Kai se on tämän tuulitakkien kahinan saastuttaman kansan perusongelma.
Viimeksi muokannut Shakal, 30 Maalis 2016, 23:21. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Streider
Viestit: 491
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 13:07
Car(s): Opel Insignia GS -19
Honda Civic 1.6i DOHC -89
Honda Accord 2.0i tourer -07
Volvo V90CC D5 AWD -19

ex. Giulia 2.0 turbo benzina AT8 Super -17, 156 V6 + kaikenlaista..
Paikkakunta: Otalampi

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Streider »

matti_vuorio kirjoitti:Täällä on ihan hyvää keskustelua pesutekniikoista, mutta rivien välistä luettuna pojat pesee puhtaita autoja taikavaahdolla hieman puhtaammaksi. On esitetty härskejä väitteitä, että auto tulee puhtaaksi noin tunnin puuhastelulla. Kuulostaa jopa niin utopistiselta, että pitänee itse kokeilla tulevana kesänä :)

Ei ole kuitenkaan ollut puhetta miten likainen auto pestään vahaturvallisesti? Puutavaran lastaus jättää tielle roskaa mistä suurimpana ongelmana on pihka ja joku punainen moska mitä siitä kuorikasasta jää kylkiin. Pikeä tulee aina jostain vaikkei tietöitä välttämättä ole reitillä. Savi on myös suuri ongelma, sitä on aina ja kaikkialla tarttumassa kykiin. Sateella nestemäisenä ja tien kuivuttua pölynä. Jostain kumman syystä mustaa vaseliinia löytyy aina jostain. Touko-kesäkuussa ilmestyy lentävät hyönteiset ja niitähän sitten riittää.

Auton puunaaminen ei ole pakkopullaa. On vaan turhauttavaa, että viikon ajon jälkeen auto näyttää kuin sitä ei olisi sille vuotta pesty. Shampoo pesun jälkeen pinnassa on tuo koko yllämainittu remixi likaa, mikä lähtee erinäisillä myrkyillä pois, mutta siinä meni ne vahat matkassa. AG-vahaa on tullu testattua, mutta kesto kylkilinjalla on vain pari viikkoa.
No, kuten huomata voi kuvista, niin ei täällä ainakaan puhtaita autoja pestä. Tunnissa saa kunnolla likaantunee auton helposti puhtaaksi, eikä ole kummoinen puuhastelu. Edellä jo kirjoittelinkin pesuvaiheista ja operaatiosta. Hyvillä pohjilla olevan auton puhdistelu nyt sujuu vartissa. Vahaturvallista pesutapaa tai aineita ei kyllä vielä ole keksitty, sille ei voi yhtään mitään. On parempia ja huonompia vahoja keston kannalta, ja on enemmän ja vähemmän vahaturvallisia pesuaineita ja tapoja. Raudan- ja pienpoisto on ihan hyvä tehdä pari kertaa vuodessa, joka on ajallisesti hyvä väli suorittaa samalla hyvin puhdistetulle pinnalle myös se vahaus, jolloin se vahan pysyminen siinä pinnassakin paranee. Kyljet on tietysti kovimmalla kuormituksella vahojen ja pinnoitteiden keston osalta normiajossa, joten siitähän ne ensimmäisenä lähtee. Piki, liima, terva, mahlat ja mäskit lähtee kyllä irti pienpoistoaineella, ainakin perusjantterille tarpeeksi paljon jos ei claybarin kanssa "hifistely" kiinnosta. Eikä sekään nyt ihmeen paljon aikaa vie, mutta kuitenkin. Tätä nykyä on myös painepesurin kanssa pesun jälkeen levitettäviä aineita, joilla pinnasta saa kivan hydrofobisen (hylkii siis vettä) melko vaivattomasti, menee vahaamisen sijasta kun on helppo operaatio suorittaa tasaisin väliajoinkin. Voittaa kyllä kestoltaan parin viikon perusvahatkin heittämällä. Tämmöinen esimerkkituote tuohon liittyen http://www.autonhoitokauppa.fi/gyeon-q2m-wetcoat-500-ml

Minä en asu omakotitalossa tai omaa mahdollisuutta pestä autoa missään työsuhdejutuissa, mutta selviydyn autonpesuasioista silti vaivattomasti. Kai se on sitten enemmän kiinnostuksesta ja halukkuudesta kiinni, hyviä TI-halleja löytyy ympäri maata ja yleensä ihmisillä on tuttuja, sukulaisia, ystäviä tahi muita vastaavia joiden luona satunnainen autonpesu onnistuu. Helsingissä asuessani kävin Tikkurilan Nesteellä, siellä on hyvä TI-halli, täällä nykyisellä asuinpaikkakunnallakin on muutama TI-halli joissa voi kympilläkin lutrata tunnin, eli ehtii pestä vaikka kaksi autoa. Viime keväänä vuokrasin hallipaikan kun nyt autoja satun harrastamaan, mutta en minä sitäkään ennen auton pesemiseen rahojani ja aikaani saanut tuhraantumaan ahdistumiseen asti.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6685
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Hyvää settiä, kymmenen litraa popkorneja syöty. :-D

Noista kavereista. Ei tulis paikalliselle pervolle mieleenkään mennä kaverille notkumaan pesupaikan toivossa. Sen verran monta ateriaa on jätetty syömättä tietokoneita korjatessa tyyliin "tuutteko sunnuntaina lounaalle".

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja jkk »

Espoon Suomenojan nesteellä n 20 e h, hintaan sisältyy vesiletku ja ilmakuivain. Painepesuripoletteja saa 1,2 e tsibis ja niitä menee pari kolme. Itse pesen omilla kamoilla n. Tunnissa auton kokonaan puhtaaks ja myös ovien ja luukkujen syvennykset. Noi syvennykset ei millään koneella lähe.

On edullista, kivaa ja tehokkaampaa kuin terapia :lol:

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Finest »

Polforea kirjoitti: Ostin rohkeasti kokeeksi Motox -vaahtopesuainetta. Pesee (heh heh) edeltäjänsä ValetPron Snow Foam Combon tehokkuudessa, mikä kieltämättä yllätti. Riittävyydessä on ~samaa tasoa. Meneekö muillakin vaahtoainetta 2-3dl/pesu? Eihän tuota nyt sentään ennen foameriin kaatamista kuuluisi laimentaa, kun veteenhän se tuostakin sekoittuu? Ei muuten mutta nuo puheet vuosien riittävyydestä ei ainakaan mulla vaahtoon täsmää (shampooseen kyllä).
Käsin pumpattavalla foamerilla näyttäisi 5 litran pönikän keston olevan yli vuosi.
Laitan BH:n tuotetta 2-3 korkillista kannuun ja se riittää yhteen Gtv:n esipesuun. Toki pinta-alaakin on keskivertoa vähemmän.
Ja tietysti pesukerrat ratkaisevat.

Avatar
Streider
Viestit: 491
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 13:07
Car(s): Opel Insignia GS -19
Honda Civic 1.6i DOHC -89
Honda Accord 2.0i tourer -07
Volvo V90CC D5 AWD -19

ex. Giulia 2.0 turbo benzina AT8 Super -17, 156 V6 + kaikenlaista..
Paikkakunta: Otalampi

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Streider »

h_lauri kirjoitti:Hyvää settiä, kymmenen litraa popkorneja syöty. :-D

Noista kavereista. Ei tulis paikalliselle pervolle mieleenkään mennä kaverille notkumaan pesupaikan toivossa. Sen verran monta ateriaa on jätetty syömättä tietokoneita korjatessa tyyliin "tuutteko sunnuntaina lounaalle".
No ei kai kukaan nyt mene kavereille vain sen takia, että "saa jotain hyödykettä". Tai voi mennäkin, ihmisiä on kaikenlaisia. Toki oma kaveripiiri on aika puhtaiden autojen ystäviä, joten noita pesumahdollisuuksia on pyytämättäkin. Ihan varta vasten pidetty ns. pesupäiviä, se kun on kavereiden kesken mukavaa puuhailua, eikä tuollaista "tulin tässä siivellä pesettämään autoni". Yleensä joku on ihan soittanut, että "tuutko käymään, voidaan samalla pestä autot". Sitten on kavereita joita asia ei kiinnosta lainkaan, en mä sellaisten luo mene autonpesutarkoituksessa.

Eli ei, en tarkoittanut, että pesupaikan toivossa pitää mennä kaikki tutut koluamaan läpi jos ei TI-halliin ole intoa mennä :-D sulla on paskoja kavereita kun jää ateriatkin syömättä. Onneksi sentään paukkumaissia on omastakin takaa :wink:

Avatar
h_lauri
Viestit: 6685
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^No ei mulla ole enää kavereita. :-(

Autonpesupäivät on tietty eri juttu.

Avatar
Streider
Viestit: 491
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 13:07
Car(s): Opel Insignia GS -19
Honda Civic 1.6i DOHC -89
Honda Accord 2.0i tourer -07
Volvo V90CC D5 AWD -19

ex. Giulia 2.0 turbo benzina AT8 Super -17, 156 V6 + kaikenlaista..
Paikkakunta: Otalampi

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Streider »

h_lauri kirjoitti:^No ei mulla ole enää kavereita. :-(

Autonpesupäivät on tietty eri juttu.
:( noh, katsotaan seuraavissa alumnijuhlissa, voin tarjota popkornien kaveriksi yhden kaljan. Let's put a smile on that face!

Mun ei parane nyt mennä järjestämään mitään pesupäiviä, sinne tulisi varmaan tärpätin, fairyn ja pesusienten kera joku lynkkausryhmä :mrgreen:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Minäkin tökkäsin ihan vaan lämpimikseni, että saa vähän eloa :wink: .

Tapoja on monia, eikä yhtä tapaa voi toitottaa ainoana oikeana. Ketjun idea hukkuu muutoin ja silloin voisi olla vain yksi ylös nostettu pesuohje otsikolla "Näin peset autosi oikein - muut menetelmät kielletty bannin uhalla".
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Alfissimo kirjoitti:Minäkin tökkäsin ihan vaan lämpimikseni, että saa vähän eloa :wink: .

Tapoja on monia, eikä yhtä tapaa voi toitottaa ainoana oikeana. Ketjun idea hukkuu muutoin ja silloin voisi olla vain yksi ylös nostettu pesuohje otsikolla "Näin peset autosi oikein - muut menetelmät kielletty bannin uhalla".
Tuo sun JLP on tottunut juurikin tuollaiseen pesuun takavuosina. Ja vieläpä aika harvakseltaan tehtynä sekin. Ei passaa vanhoissa autoissa muuttaa käsittelytapoja, rupee vielä maalit hilseilemään kun saa allergisen reaktion jostain ihmeaineista :wink:
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Oldgrain
Viestit: 357
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 06:25
Car(s): PNV, GTV 2.0 -86
Ex: 159 2.2 SW -07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Oldgrain »

jkk kirjoitti:Espoon Suomenojan nesteellä n 20 e h, hintaan sisältyy vesiletku ja ilmakuivain. Painepesuripoletteja saa 1,2 e tsibis ja niitä menee pari kolme. Itse pesen omilla kamoilla n. Tunnissa auton kokonaan puhtaaks ja myös ovien ja luukkujen syvennykset. Noi syvennykset ei millään koneella lähe.

On edullista, kivaa ja tehokkaampaa kuin terapia :lol:
Jos jaksaa yhtään pidemmälle ajella (tai jos asuu oikealla suunnalla) ja pesee useammin kuin kerran kuussa niin vinkkinä Espoolaisille: http://www.ti-klubi.fi/ Hallilta löytyy painepesuri, teollisuusimuri jne. Itse nyt reilun vuoden käyttänyt kyseistä paikkaa ja ollut erittäin tyytyväinen.
"Pikkasen ylikovaa niin se kääntyilee"

Avatar
h_lauri
Viestit: 6685
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Streider kirjoitti:
h_lauri kirjoitti:^No ei mulla ole enää kavereita. :-(

Autonpesupäivät on tietty eri juttu.
:( noh, katsotaan seuraavissa alumnijuhlissa, voin tarjota popkornien kaveriksi yhden kaljan. Let's put a smile on that face!

Mun ei parane nyt mennä järjestämään mitään pesupäiviä, sinne tulisi varmaan tärpätin, fairyn ja pesusienten kera joku lynkkausryhmä :mrgreen:
Seuraavissa alumnijuhlissa? Olenko mä ollut sellaisissakin. :shock:

Ton TI-hallin olinkin unohtanut.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

On JLP kerran vahattu mun aikana. Tais olla viime toukokuussa ku jotain turtewaxia siihen lääpin. Ja on tossa pesussa joku huuhteluvaha.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Streider
Viestit: 491
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 13:07
Car(s): Opel Insignia GS -19
Honda Civic 1.6i DOHC -89
Honda Accord 2.0i tourer -07
Volvo V90CC D5 AWD -19

ex. Giulia 2.0 turbo benzina AT8 Super -17, 156 V6 + kaikenlaista..
Paikkakunta: Otalampi

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Streider »

h_lauri kirjoitti:
Seuraavissa alumnijuhlissa? Olenko mä ollut sellaisissakin. :shock:

Ton TI-hallin olinkin unohtanut.
No ei sua viime vuonna näkynyt, Laajasalon hommia siis kyseessä, mutta Apollossa joku vuosi kyllä sut bongasin. Ni ettäs tiedät, jos joskus noihin kekkereihin vielä eksyt :drinking:

Avatar
h_lauri
Viestit: 6685
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Massiivinen OT: joo en mä syksyllä eksynyt mihinkään. Lähdössä olin, mutten lähtenytkään.

Tsiigasin tossa välissä kaapit läpi ja totesin, että sisäpesuun jotain litkua pitäisi ja näköjään muoviosiinkin. Olisikohan alfisti.netissä.

Vastaa Viestiin