Mitä teit tänään tallissa?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Maunu
Viestit: 3490
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Maunu kirjoitti:Yritin herätellä mopoa talviunilta, mutta eipä se käyntiin halunnut lähteä.
Uusi akku ja polttoainesuodatin paikoillaan sekä kipinää tulee. Startti pyörii, mutta mitään ei tapahdu, edes bensa ei haise.

Huomenna täytyy kokeilla ohittaa tuo automaattinen polttoainehana, josko sitten alkaisi bensaa tulemaan kunnolla kaasarille asti.
Tänään sain mopon tulille. Laitoin puhdistusspraytä suoraan bensaletkun liitännästä kaasariin, perään paineilmaa ja starttaus. Pienen hetken päästä starttaus ääni muuttui ja mopo kävi puhdistussprayllä. Bensa letku kiinni ja kone käyntiin. Käytin konetta varmaan 30 min eikä se silti suostunut ottamaan kierroksia vaan tukehtui heti kun kaasua väänsi.
Olin jo valmis hankkimaan uuden kaasarin, mutta kun surffailin tunnin netissä ja ajattelin siirtää mopon takaisin talliin kokeilin vielä kerran toimisiko ja kyllähän se alkoi laulamaan kunnolla.

Vanha bensa oli varmaankin kiteytynyt kaasariin ja suli pikkuhiljaa pois uudella bensalla.

No katsotaan kuinka kauan liikkuu ilman kaasarin avausta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

EmmiMaria
Viestit: 1174
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6, 159 sw 2,4 jtdm Q4. Ajossa 166 3.2 V6 ja 159 2,4 jtdm
Paikkakunta: Orimattila

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Ipi kirjoitti:Tein polkupyörälle keväthuollon. Kevyttä vaihtelua. Pääsin siis myös korkkaamaan ajokauden tänään 8)
Mä korkkasin eilen, nyt on perse kipee :-D
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

EmmiMaria kirjoitti:Mä korkkasin eilen, nyt on perse kipee :-D
ÖÖÖ... tais olla aika tymäkät juomat :mrgreen: :drinking: :wink:

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

savijo-r kirjoitti:
vesamaan kirjoitti:Vaihdoin crossipyörän eturenkaan, ei oo enää piikkipyöräkelit. Toi lienee taitolaji, mulla ei taitoa ollut vielä :twisted: Peukun kynsi sai sen verran kipeää että on melko musta ja arka :evil: Rengas tuli vaihdettua, pitää vaan kovasti toivoo että sisäkumi säily ehjänä...

Tänään sitten takarenkaan kimppuun :twisted: :drinking: :black:

Taitolaji.
Jos tarttee käyttää voimaa, on jotain pielessä.
Hylkää ne sisurit ja laita solut. Näitä ohjeita voi soveltaa toki myös sisureiden asennuksessa.
https://www.youtube.com/watch?v=AkvKws9qk9s

Uuden solun asennus ei välttämättä mene ihan kuin videolla. :lol:
Muutaman opetusvideon katselin juutuupista, ja niistä sopivasti soveltamalla homma sujui kuin Strömsöössä :shock: Kuten todettu, taitolaji. Tai siis lopullisen onnistumisen voi todeta huomenna, jos renkaassa on vielä ilmaa :lol:

Avatar
Polforea
Viestit: 11263
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ruuvailin veekasin (1:1) kasaan, ilmasin jäähdytysjärjestelmän, nostin konepeiton paikoilleen ja ajoin sen tallista ulos, jonka jälkeen nyppäsin rivikolmosen (1:1) talvivarastoinnista takaseinältä huoltoruutuun ja vaihtelin siihenkin öljyt. Trumppa onkin koko talven ollut kiltisti C-Tekin jatkeena, joten siitä oli kivasti akku tyhjä ilmeisesti C-Tekin liitinvian takia, törkkäsin siis toisen C-Tekin siihen kiinni, latautukoon nyt ja katsotaan sitten vieläkö akulla jotain tekee.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5474
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja palkus »

^eikö tommonen c-tekki noin pysyvällä käytöllä popsi akun p*skaksi?
Viimeksi muokannut palkus, 17 Huhti 2016, 20:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Polforea
Viestit: 11263
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ylläpitolatureita nuo on olevinaan, eli sen ei pitäisi akkua tuhota pitkälläkään kiinniololla. Eikä ole ainakaan meikäläiseltä aikaisemmin tuhonnutkaan. Todennäköisesti pahempi tuo on, että lyijyakku pääsee tyhjäksi asti, kuten nyt on käynyt.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3490
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

vesamaan kirjoitti:
savijo-r kirjoitti:
vesamaan kirjoitti:Vaihdoin crossipyörän eturenkaan, ei oo enää piikkipyöräkelit. Toi lienee taitolaji, mulla ei taitoa ollut vielä :twisted: Peukun kynsi sai sen verran kipeää että on melko musta ja arka :evil: Rengas tuli vaihdettua, pitää vaan kovasti toivoo että sisäkumi säily ehjänä...

Tänään sitten takarenkaan kimppuun :twisted: :drinking: :black:

Taitolaji.
Jos tarttee käyttää voimaa, on jotain pielessä.
Hylkää ne sisurit ja laita solut. Näitä ohjeita voi soveltaa toki myös sisureiden asennuksessa.
https://www.youtube.com/watch?v=AkvKws9qk9s

Uuden solun asennus ei välttämättä mene ihan kuin videolla. :lol:
Muutaman opetusvideon katselin juutuupista, ja niistä sopivasti soveltamalla homma sujui kuin Strömsöössä :shock: Kuten todettu, taitolaji. Tai siis lopullisen onnistumisen voi todeta huomenna, jos renkaassa on vielä ilmaa :lol:

Vaihdettiin kaverin enduroon muutama viikko sitten kesärenkaat piikkien tilalle ja jätin takarenkaaseen rengaslukon paikoilleen. Ei kuulemma pystynyt yli 80km/h ajamaan kun alkoi paikat tippua hampaista :-D 200g vastapainoa niin rauhoittui. Täytyi laittaa sellaiset pinnoihin kiristettävät painot sekä liimapainoja, että pysyi painotus järkevässä paikassa. Nyt voi ajaa vaikka moottoritie nopeuksia jos on tarvetta. Tosin endurorenkaat ei taida olla kovin hyvät maantierenkaat vaikka olisivatkin tasapainossa.

Niin ja saatiin yksi sisäkumi rikki asentaessa eturengasta. Rengasrauta osui vaikka kuinka yritin katsoa ettei mitään vauriota tulisi. Nyt tuli sitten tilattua rengaskoneeseen moottoripyörän renkaiden asennuspää.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
VMTD
Viestit: 3339
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

CD tonnariin vaihdoin öljyt, CS tonttuun laitoin uuden vetokoukun ja 155:een asensin käytetyn venttiilijousen, päälilaatan ja lukot. Tilasin uuden työntötangon, joka kustansi 16e.

Avatar
Vesa AJ
Viestit: 300
Liittynyt: 09 Marras 2007, 12:55
Car(s): Alfa Brera 3.2 Q4, Alfa 159 3.2 Q4, Alfa GT 3.2, Alfa Romeo GTV6, Alfa Romeo GTV 2.0TS, Honda VFR, Toyota Proace / Ex Alfa 159 1.9 JTS, Alfa Romeo Sprint 1.5 QV, Alfa Romeo 33 1.7 16V, Alfa Romeo 156 2.0 TS SW, 2 x Alfa Romeo 156 2.5 V6, Alfa Romeo 147 2.0 TS
Paikkakunta: Jakkula

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Vesa AJ »

Uudet kumit GT:n alle ja vahaus. Aurinkoiset kevätsäät ovat vielä tilauksessa, mutta valmiina ollaan :)
Liitteet
20160418_182746 (640x360).jpg
20160418_182746 (640x360).jpg (163.72 KiB) Katsottu 9599 kertaa
rakkaudesta rautaan...

Avatar
mutt
Viestit: 5473
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ei tänään, mutta tässä muutaman päivän sisään...

Kyllä nämäkin meni pilalle, kun tuli niitä kaikenmaailman kvartsihömpötyksiä käyttöön.
https://onedrive.live.com/redir?resid=5 ... =folder%2c
Mekaaninen - edes sähkömekaaninen - sen kellon olla pitää. Tasainen raksutus tuo kabiiniin mukavan tunnelman. Voiteluvälineenä käytettiin nuppineulaa, jolla saa vietyä kohteeseen vain hieman liian ison tipan kello-öljyä - jota taitaa riittää vielä tuhanteen vastaavaan remppaan. Puhdistus hammastikulla, joka putsattiin pumpulipuikkoon (tavallinen tapahan näiden elvyttämiseen on ruiskia koneisto CRC:llä, joka varmistaa toimimattomuuden.) 30+ vuotta seissyt kello on nyt jonkun päivän raksuttanut, ja alkanut pysymään suhtkoht ajassakin. Ensimmäisten tuntien aikana jätätti hieman. Käyntiin lähtö vaati napautuksen, saa nähdä, onko herkistynyt nyt käytössä. Toinen samanlainen, mutta kuluneempi oli harjoittelukappaleena. Alkujaan se ei pysynyt käynnissä kuin hetken, voitelun ja putsauksen jälkeen alkoi pysymään, mutta tarvitsee käynnistyäkseen manuaalistartin. Liipottimen laakerivälys pitäisi säätää, mutta ei ole työkaluja purkamiseen.

Leatherette-penkeistä (jonkun sortin keinonahkaa) kuoriutui ihan siistit, kun otti päältä patinakerroksen - aika likaista vettä irtosi.
https://onedrive.live.com/redir?resid=5 ... =folder%2c
Alkuperäinen sisustus on jotain elävältä tapettua eläintä, mutta takapenkin istuinosa puuttui, ja tuli tämmöiset tekoeläimet mukana, niin aloitetaan näillä.

Viimeinen työpäivä Imasafin tehtaalla, vai tietoinen mitoitus?
https://onedrive.live.com/redir?resid=5 ... hoto%2cjpg
Tämä on siis pakosarja. Molempien puolien putket samanlaisia, eli etummaisten sylinterien liityntä jätetty tuolla tavalla aika niukasti mitoitetuksi. Tokihan signor Fessia oli sitä mieltä, että tehokkaat autot on vaarallisia, mutta en oikein osaa uskoa, että alkuperäisissä putkissa olisi tuota kohtaa noin tehty... Toivottavasti vinku mahtuu sisään sen verran, että saa jyrsittyä isommaksi.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

sataviisviis
Viestit: 2040
Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
Car(s): 159Tbi 1750 Ti sw, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, 156 CrosswagonQ4, Giulia
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sataviisviis »

EmmiMaria kirjoitti:
Ipi kirjoitti:Tein polkupyörälle keväthuollon. Kevyttä vaihtelua. Pääsin siis myös korkkaamaan ajokauden tänään 8)
Mä korkkasin eilen, nyt on perse kipee :-D
Sama juttu viimeviikolla, illalla eka pyörälenkki keväälle, aamulla töihin ajaessa tuli ajettu aika paljon seisten :lol:

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Välillä 2-pyöräisiä. Tyttö ei tykännyt vihreästä, joten pitää maalata valkoiseksi. Ja samalla kaatumisen jäljet piiloon.
Liitteet
MopoKymco.jpg
MopoKymco.jpg (81.53 KiB) Katsottu 9264 kertaa

Avatar
pitkämies
Viestit: 2469
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Jouset taakse. Ja alempiin, taka-akselin, "kolmio" tukivarsiin narinahelat, unibalit ja puslat ja muuta pientä.......

PS: Jos omistat Thesiksen ja takajousesi katkeaa, niin neuvon luovuttamaan ja myymään auton romuksi.......Jousien + muiden em. pikkujuttujen vaihtoon ei mennyt kuin vajaat 14 tuntia........Helpohko homma siis. Työkalujakaan ei käytetty kuin abaut 612 erilaista ja muutama uusi työmenetelmäkin tuli keksittyä....Näitä tosin on turha haeskella mistään "Haynesin" oppaasta....... :wink:
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
pitkämies
Viestit: 2469
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Hiukan korkealtahan tuo saattaa vaikuttaa, mutta rengaskin on aivan aavistuksen alimittainen ja kunhan nuo "asettuvat", niin luulenpa että stancesta tulee just eikä melkein. Job well done. No problems so far....
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Garmund »

^Kyllä mä taisin saada ekaa kertaa 156 jts jousia vaihtessa suunnilleen noin kauan menemään :) Tosin sentään kaikki 4, taisi siinä viikonloppu mennä ihmetellessä ja tapellessa. Noi irroitusohjeet on välillä vähän koomisia, kun tehty uuden auton kanssa. "Kopauta irti" =etsi isoin leka, minkä löydät ja hakkaa pää punaisena puolituntia...
Suoraan vaan suoraa

berliina
Viestit: 1157
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja berliina »

Tiistaina katsastin 166:sen jarrut hyvät ja Torstaina alko jurinaa kuulua tuntu etupyöristä tulevan . Perjantaina tarkastin ei vikaa ja äänikin tuntu hiljenneen. Lauantaina rohina palas ja kuskinpuolen levy näytti kärsineen.Oli palat metallilla kumpikin ja mäntä tosi ulkona . Ei mahtunut männän työkalu väliin piti putkitongeilla vääntää ja ilman männän loveen tulevaa osaa painaa mäntä sisään. Meinasin jo luovuttaa ja vaihtaa korjatun satulan tilalle. Nyt katos äänet ja toimiihan se siihen asti , kun uuden levyn ostan ainakin puol vuotta .
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Gralen pannuhuoneeseen koitin saada taas vähän osia paikoilleen.
Liitteet
P4240004.JPG
P4240004.JPG (136.08 KiB) Katsottu 8909 kertaa
P4240007.JPG
P4240007.JPG (129.18 KiB) Katsottu 8909 kertaa
P4240009.JPG
P4240009.JPG (123.25 KiB) Katsottu 8909 kertaa

KL
Viestit: 214
Liittynyt: 08 Tammi 2006, 16:45

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja KL »

pitkämies kirjoitti: PS: Jos omistat Thesiksen ja takajousesi katkeaa, niin neuvon luovuttamaan ja myymään auton romuksi.......Jousien + muiden em. pikkujuttujen vaihtoon ei mennyt kuin vajaat 14 tuntia........Helpohko homma siis. Työkalujakaan ei käytetty kuin abaut 612 erilaista ja muutama uusi työmenetelmäkin tuli keksittyä....Näitä tosin on turha haeskella mistään "Haynesin" oppaasta....... :wink:
Ihan tuli oma Thesiksen jousen vaihto mieleen. Eipä siinä tarvittu kuin kolme hallitunkkia, pumppukärryt ja vaijeritalja. Ja melkoinen kasa jousipuristimia. Aikaa taisi mennä yhdessä jousessa se 14 tuntia.
Liitteet
Jousen vaihto 002.jpg
Jousen vaihto 002.jpg (213.7 KiB) Katsottu 8804 kertaa

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Arvaus: tehtaalla on nostettu linjalla koko takakelkka jousineen & hiluineen koriin kiinni, eikä kukaan muistanut suunnitella, kuinka huolto sitten myöhemmin onnistuu.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jkk »

Tuli vaihdettua 147:aan koiranluut. Samalla tuli huomattua että kuskinpuolen rt ulommassa päässä on ihan snadia klappia, varmaan pitää ens leimalle laitella.

KL
Viestit: 214
Liittynyt: 08 Tammi 2006, 16:45

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja KL »

Alfissimo kirjoitti:Arvaus: tehtaalla on nostettu linjalla koko takakelkka jousineen & hiluineen koriin kiinni, eikä kukaan muistanut suunnitella, kuinka huolto sitten myöhemmin onnistuu.
Näinhän se varmaankin on. Taisi olla Fiatfoorumin puolella kuvia kun homma tehtiin oikeaoppisesti taka-akselisto irrottamalla. Siinä oli sitten jo etukuormaajakin mukana työkaluissa :)

krummeh
Viestit: 76
Liittynyt: 16 Syys 2015, 09:12
Car(s): BMW R1200R, 156 SW 2.0, Peugeot 107 // ex 156 2.5 V6 STW, BMW R1100RS
Paikkakunta: P-Savo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja krummeh »

Vaihdettu upouusi keulamerkki yksivärisen tilalle. Meni kyllä kaksi päivää liuottaa vanhan liimat niin että sai irti rikkomatta scudettoa..

Avatar
Savo
Viestit: 2122
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Savo »

Olin tyytyväinen kun 166:sen helman alta ei löytynyt yllätyksiä.
Liitteet
Helma pois.jpg
Helma pois.jpg (152.59 KiB) Katsottu 8557 kertaa

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Eihän se tuosta etunurkasta ala mätänemään, mun vanhaan 166seen vaihdettiin peltiä taaemman tunkinkorvakkeen alle ja siitä taaksepäin.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

legza
Viestit: 897
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja legza »

Joskus kuullut sen vitsin, että ranskalaiset on keksiny miten pelti vedetään maalipinnan alta pois... edellisessä 166:ssa oli helmojen takaosassa ja keskellä vähän sama juttu. Tökki ehjää maalipintaa niin läpi meni että hujahti. Tosin 166 ei taida pohja mädäntyä läpi oikeestaan ollenkaan...

Mutta luultavasti löytyy todennäkösemmin ehjä helmaisia 166, kun reijättömiä 156:sia.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Myllytin Saabin konepellin muutamalla hionta-aineella ja päälle sipaisin Collinitea.

Ekaa kertaa kiillottelin koneella ja musta autokin vielä, eikä se niin vaikeaa ollu mitä isot pojat on pelotellu. Hologrammitkin katosi helposti hienoimmalla aineella. Eihän tuosta >300tkm ajetusta maalipinnasta enää uusi tullut, mutta aika pahojakin naarmuja katosi lähes näkymättömiin. :) Vielä kun jaksais jossain välissä myllytellä loputkin osat autosta.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Mustaan Gtv:hen alkoi keväällä ilmestymään holoa.
Poistui tymäkällä liotin pesulla ja päällysteiden poistolla, johtuiko sitten pinnoitteista (sealant kerää herkemmin suolaa pintaan kuin luonnonvaha) ja/tai pesusta.
Vohvelilaikan pitäisi vähentää hologrammien muodostumista

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Juu, H&H:n mustalla vohvelilla vetäsin viimeseks ennen vahausta. Hiomanesteenä Flexipadsin Zero Swirl.

Avatar
VMTD
Viestit: 3339
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Pyhänä tuli vaihdettua 155:een vasen takapyörän laakeri, edellinen optimal kesti n. 35 tkm. Nyt SKF alunperin ilman abs kehää, mutta rälläkällä ja raspiroopella sain 1,5 mm hiottua, jolloin sai kehän painettua paikoilleen.

Tänään sitten oikean takapyörän jarrun liukujen herkistelyä, ylempi liukutappi jumissa, mutta vielä lähti pyörimään akkukäyttöisellä mutterivääntimellä kun hetken antoi hakata, ilmankos se ulkopuoli levystä oli ruosteessa.

Avatar
pitkämies
Viestit: 2469
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

KL kirjoitti:
pitkämies kirjoitti: PS: Jos omistat Thesiksen ja takajousesi katkeaa, niin neuvon luovuttamaan ja myymään auton romuksi.......Jousien + muiden em. pikkujuttujen vaihtoon ei mennyt kuin vajaat 14 tuntia........Helpohko homma siis. Työkalujakaan ei käytetty kuin abaut 612 erilaista ja muutama uusi työmenetelmäkin tuli keksittyä....Näitä tosin on turha haeskella mistään "Haynesin" oppaasta....... :wink:
Ihan tuli oma Thesiksen jousen vaihto mieleen. Eipä siinä tarvittu kuin kolme hallitunkkia, pumppukärryt ja vaijeritalja. Ja melkoinen kasa jousipuristimia. Aikaa taisi mennä yhdessä jousessa se 14 tuntia.
Aikas samoilla linjoilla.....Pari laatikkotunkkia ja kuormaliinoilla pakottamalla jnejne.... :wink:
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
pitkämies
Viestit: 2469
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Alfissimo kirjoitti:Arvaus: tehtaalla on nostettu linjalla koko takakelkka jousineen & hiluineen koriin kiinni, eikä kukaan muistanut suunnitella, kuinka huolto sitten myöhemmin onnistuu.
Naulan kantaan.
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Sain inspiraation, ja tyhjensin Twin Sparkin lohkon. Seuraavaksi osien putsausta ja kampuran mittausta/tarkastusta, sekä uusien osien hankintakartoitusta.
Liitteet
Twin Spark osina
Twin Spark osina
DSCN6094.JPG (123.24 KiB) Katsottu 8178 kertaa

Avatar
RiTo
Viestit: 313
Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98
Paikkakunta: Laihia

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Eilen herätessäni en vielä tiennyt tarvitsevani tälläistäkään laitetta :silly:. Naapuri soitteli kesken työpäivän ja kertoi muistelleensa minun olleen kiinnostunut cnc touhuista. Kertoi myöskin että hänen pajaltaan olisi jäämässä turhaksi vanha nc-ohjattu levynakerrin joka on jo ehtinyt seistä ulkosalla hetken aikaa ja kyseli olisiko kiinnostusta. Tokihan se kiinnosti, kävin kurkkaamassa laitetta. Vaikka se ei toiminutkaan ajattelin johteiden, ruuvien ja ehkä jopa askelmoottorien olevan hyödynnettävää tavaraa. Sovittiin sopiva kauppa ja tänään keksintö saapui pihaan.

Kuva

Tarkoitus oli vain karsia itseä kiinnostavat osat pois ja kaupitella loppu jollekin rodiharrastajalle konevasaran aihioksi, mutta tunnin tutkiskelun jälkeen laitos heräsikin eloon. Nyt alkoi polttelemaan josko tuon muokkaisi kuitenkin omaan käyttöön. Nakertimellakin tekisi jotain, sen tilalle voisi laittaa jyrsinpään jolla varmasti voisi ajaa ainakin alumiinia rungon puolesta ja ehkä myös plasmaa voisi käyttää levyjen leikkaukseen. Aivan liian iso tuo on talliin joten jos tuon meinaa säilyttää pitää ehkä ryhtyä askartelemaan jonkinlaista erillistä kömmeliä suojaksi. Ehkä runko olisi kuitenkin viisainta myydä, jos jollain on kiinnostusta niin nyt kannattaa laittaa kättä ylös :-D. 2mm peltiin meni ainakin yhtä hyvin kuin pahviin videossa.

https://www.youtube.com/watch?v=LxAQv77nU_4

Avatar
pitkämies
Viestit: 2469
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Uudet takavalot kiinni. Samalla sittten yksi varapari ja vanhat, autossa olleet, pöydälle.......Sitten vaan leikkaa-liimaa-askartele. Mikäänhän ei voi mennä pieleen, niinpä kasailen niistä yhden toimivan parin......... :mrgreen:
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Ei varsinaisesti omassa tallissa, mut harrasteprojektiin kardaanin ja vetarin ristikoiden vaihtoa ja tukivarteen uutta puslaa. 8)
Liitteet
img1.jpg
img1.jpg (95.66 KiB) Katsottu 10562 kertaa

Avatar
Oleino
Viestit: 1953
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Vetarin ristikotkin voisi laskea tukivarren pusliksi. :-D Taitaa olla C3, mutta mikä vuosimalli?
Tein itse - säästin

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Totta! :-D C3 tosiaan kyseessä ja vuosimallia ´76.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Ei tänään, mutta pe-la projektina oli 156 sw TS.n nokka-akselin asentotunnistimen vaihto.
Sekun oli ilmoitellut itsestään suuttimen kuvalla kojalaudassa aina välillä.
Kuten jo avauduin, hihnanvaihdostahan oli ½ vuotta aikaa :axe:

No olipas kivaa nyt ajella koneella joka nyt vetää punarajalle koko ajan piristyen.
Kovin erilaisesti tulee voima JTS:sään verrattuna, vaikka siinähän pitäisi olla vain 10 heppaa enemmän.

Avatar
Maunu
Viestit: 3490
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

159:si sai uuden ohjaustehostimen öljysäiliön.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Pösömiehen vappu. Koska...

Kuva

...niin...

Kuva
Kuva


Mikäs tuossa muuten mutta kun ei olisi aikaa tuollaiselle puuhastelulle. Mammakin tuli kipeäksi kesken remontin mutta kun autollakin pitää päästä huomenna töihin niin pakko oli vaan hänenkin pärjätä riehuvien mukuloiden kanssa.

Läjä lähtee kiertoon hyvin pian.

Luonnollisesti remppakin meni pieleen, unohdin painaa pari lämppärin läppiä yhdistävää palloniveltä toisiinsa kiinni eli takuutyönä kojelauta uudestaan pois.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Raikka
Viestit: 200
Liittynyt: 28 Kesä 2015, 18:11
Car(s): ex;156 1.8 -03 sportwagon, GT 2.0 jts
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Raikka »

Huh huh, meikäläinen selvis pikkasen pienemmällä vappu remontilla. Sain vihdoinkin korjattua vuotavan öljyropun, uusi jenga ja 20mm roppu paikalleen + pestävä ilmanputsari paikalleen.
Kaikkea sitä tuleekin hommattua.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Vode »

^^ :shock: Olikos toi raitisilman säätöläppä vai lämmön mut enivei niin se näyttää ihan siltä että tehtaalla on haluttu että se murtuu tuosta poikki. Suunnittelijalle täyskymppi siitä että hommaa merkkihuollolle töitä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Apparin puolen lämmönsäätöläppä. On ilmeisesti joskus talvella katkennut mutta en alkanut pakkasessa vaihtamaan kun talli on motitettu nyt ja ikuisesti.

Näyttäisi suunnitteluvirheeltä. Akselilla askelmoottorin päässä on stopparit joita vasten moottorin pitäisi läppä ajaa, mutta toiseen suuntaan läppä ottaakin ensin kiinni kotelon reunaan jolloin koko moottorin vääntö kohdistuu akseliin. Hienosti on Frank Peugeot hoitanut huollon työllisyyden, tuokin läppä on jäljistä päätellen vaihdettu aikaisemminkin. 2000-luvun autossa on myös "sopivasti" sähköjohtoa ja liittimiä kojelaudan sisällä. Vaikka olen jonkun häppäsvärkin ennenkin purkanut ja kasannut niin tämän remontin kohdalla kieltämättä vähän jännitti.

Olipa myös hieno veto huollattaa ilmastointi ennakoivasti viime syksynä. Kunnossa se silloin oli mutta ajattelin että kylmäaine on varmaan jo jonkin verran vähentynyt. Nyt pääsi sitten laskemaan rojua atmosfääriin ihan koko rahan edestä.

(joo en olisi laskenut jos olisin ennen remonttiin ryhtymistä tiennyt että kennokin pitää kiskoa irti)
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

JOssakin pösössähän moinen akselioperaatio korjaantuu kääntämällä moottori tai joku paketti moottoreineen ympäri... On ilmeisesti sama osa molemman puoleiselle ohjaukselle. Kuulemma heikko muoviosa, joka joidenkin tapauksessa tuunataan metalliseksi ja "sit kestää". Hommaa kanssa ammattilaiselta sen 6-10h riippun siitä, miten kiltisti johdot lähtee auki...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

407:n yksialueilmastoinnin kohdalla noin voi ilmeisesti tehdä, mutta meikän Dual Zone -ökyporvariversiossa ei onnistu.

Kaksialueinen ilmastointi on muuten ehkä turhin varuste ikinä. Jos ei sen vertaa pysy kyytiläisen kanssa väleissä että lämpötilasta pääsisi sopuun niin sitten lienee parempi kävellä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Lancian konehuonetta taas kerkesin vähän jatkamaan.
Huomenna savut koneesta, ja tarkastus että pakopuolella kaikki liitokset pitää. Jos kaikki ok. niin voi laittaa jäähdyttäjän paikoilleen.
Ajovalot, maski, lämppäri ja sen kaukalo seuraavina fixivuoroissa.
Pari kuvaa. Konehuonen ennen ja nyt.
Liitteet
P1170009.JPG
P1170009.JPG (111.56 KiB) Katsottu 9940 kertaa
P5050024.JPG
P5050024.JPG (111.46 KiB) Katsottu 9940 kertaa

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Rasvis kirjoitti:407:n yksialueilmastoinnin kohdalla noin voi ilmeisesti tehdä, mutta meikän Dual Zone -ökyporvariversiossa ei onnistu.

Kaksialueinen ilmastointi on muuten ehkä turhin varuste ikinä. Jos ei sen vertaa pysy kyytiläisen kanssa väleissä että lämpötilasta pääsisi sopuun niin sitten lienee parempi kävellä.
Mutta nelivyöhyke-ilmastointi mikä löytyy lisänä mm. Pösö 508:sta onkin sitten jo aika reteä :mrgreen:
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Finest »

Torstaina kahden auton pesu (+ esipesu, luotin, raudanpoisto, vähän savea), toisen (Gtv) kevyt myllytys.
Gtv:n päälle "mustaa reikää" ja molempiin Fussot.
Kokeeksi vedin Fussoa myös noihin maalaamattomiin muovihelmoihin, josko pysyisi puhtaampana.
N. 6h meni ja selkä vähän punottaa kevät auringosta.

arv
Viestit: 594
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja arv »

Vaihdoin 147:n pakoputken keski- ja takaosan. Ruostumattomaan ei tällä kertaa ollut varaa, joten nuukailin ja tilasin ebaystä. ~114 € (vrt. esim Motonet ~280 €).
Nopea toimitus pahvilaatikossa kotiovelle. Kaikki kannatinkumit yms hilppeet mukaan teipattuna. Sopi paikoilleen moitteetta.

Vastaa Viestiin