Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
AriFerra
Viestit: 142
Liittynyt: 26 Touko 2010, 07:45
Paikkakunta: Porvoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja AriFerra »

Kiitokset Terolle ja Hjppille! Täytyy alkaa tutkailemaan asiaa.

Avatar
Sape
Viestit: 1397
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Sape »

Keltsi kirjoitti:Meillä metsästettiin kierrosten hidasta laskemista kauan (useampi vuosi) ja vähän joka puolelta löytyi erinäisiä ilmavuotoja (mm. jarrutehostin, huohotin järjestelmän rikkoutuneita venttiilejä, pieniä alipaineletkuja, yms.) Nyt kuulemma toimii paremmin, en ole itse vielä käynyt koeajolla... Noilla ei kyllä ollut mitään tekemistä lämpömittarin kanssa :silly:
Saapas korjasi jälleen itse itsensä. Illalla ei enää ollut mitään ongelmaa. :-D

Avatar
Polforea
Viestit: 11284
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

"Ai saatana" sanoi alipaineinen takatasku ja toivuttuaan kuiskasi jatkeeksi "Pojat, tästä tulee halpaa".

Bemarissa on tuntunut työmatkalla pieni täristys. No, kolmosmotari ja samoilla kohtaa tärisee muutkin autot, vaikkakin hieman "eri nuotilla", joten pistin tien laadun syyksi. Ei olisi pitänyt, olisi vaan pitänyt painaa leuka rintaan ja painua auton alle tutkimaan että mikä piru siellä taas on rikki. Sehän alkoi täristää vähän enemmän, tuntuen epätasapainolta joten pesin vanteet, ei auttanut. Tänään ravisti jo vittumaisemmin Hämeenlinnasta kotiin ajaessa, joten ei muuta kuin autoa vähän ylöspäin, taskulamppu kouraan ja ryömintävaihde ittelle päälle. Nyt mulla on takavetobemari, kun etukardaani on peräkontissa. Jakolaatikon laipan yoke sekä ristikko aivan tuusana, yllättävän vähän se siihen nähden ravisti. Enää ei ravista, mutta kai tuo korjata tarttee...

Kuva

Kuva

Täähän se vasta piristääkin: http://iparts.fi/parts/search/26208628042/bmw
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
VMTD
Viestit: 3339
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Selvähän se ettei kestä, kun rasvanippa puuttuu ristikosta.

Avatar
Polforea
Viestit: 11284
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Niinpä. Periaatteessa 10v ja 224tkm ei ole tuhottoman huono suoritus ikivoidellulle ristikolle.

Otetaas toisen ketjun hämmästelyt tänne, kun nyt ei toivottavasti tarvitse tämän tiimoilta enää hankintoja tehdä.
lerppu kirjoitti:^Hmm, eikö banjon tyhjentäminen ajaisi saman asian? Voima välittyisi jollain tapaa etupäähän (olettaen että neliveto ei aja kaikkea voimaa vähimmän kitkan suuntaan)? Hitoksii minä näistä mitään tiedä - joskus vanhalla millenialla RamChargerin perää oon räpläillyt, siinäpä nuo rakenteluun liittyvät nelivetokokemukset - nii joo, ja ML:n planeettavaihteiston korjauttanut olen, vaan en itse koskenut...
No sinänsä juu, mutta siinä olisi aika kovasti hommaa. Nelivetoratkaisuhan on samanlainen kuin omassasi, eli taakse on kiinteä linkki ja etupäähän kytketään vetoa lähinnä kaasupolkimen asennon perusteella (no, on siinä muitakin muuttujia, mutta tuo on se primääri). Eli jos takaa on voimansiirto poikki/irti, niin vetoa kyllä kytketään etupyörille, mutta ei välttämättä 100%, eli etuvedossa voi olla viivettä ja se voi joissain tilanteissa luistella. Lisäksi huhu (ainakin toistaiseksi vahvistamaton) kertoo, että Xdrive kytkisi etuvedon irti vauhdin kasvaessa maantieluokkaan (olikohan raja jotain 80km/h), mikä kieltämättä voisi häiritä ajamista tuossa tilanteessa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Polforea, soitteleppas tuonne KoMet Oy. Korjautin edellisen auton kardaanin tuolla.
"Korjauksen ja huollon yhteydessä vaihdetaan huonokuntoiset ristinivelet ja tukilaakerit sekä tarvittaessa korjataan haarukat tai uusitaan ne. ...Hankimme nopeasti kokemuksellamme tarvittavat varaosat komponenttitoimittajaltamme tai löydämme myös omasta varastostamme tarvittavia osia. Kokemuksemme avulla ratkaistaan nopeasti kardaaniakseliin liittyvät ongelmat ja suoritetaan tarvittaessa mittaukset ja annetaan asiakkaalle vastaus miten edetään."

Avatar
lerppu
Viestit: 5957
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Polforea kirjoitti:Niinpä. Periaatteessa 10v ja 224tkm ei ole tuhottoman huono suoritus ikivoidellulle ristikolle.

Otetaas toisen ketjun hämmästelyt tänne, kun nyt ei toivottavasti tarvitse tämän tiimoilta enää hankintoja tehdä.
lerppu kirjoitti:^Hmm, eikö banjon tyhjentäminen ajaisi saman asian? Voima välittyisi jollain tapaa etupäähän (olettaen että neliveto ei aja kaikkea voimaa vähimmän kitkan suuntaan)? Hitoksii minä näistä mitään tiedä - joskus vanhalla millenialla RamChargerin perää oon räpläillyt, siinäpä nuo rakenteluun liittyvät nelivetokokemukset - nii joo, ja ML:n planeettavaihteiston korjauttanut olen, vaan en itse koskenut...
No sinänsä juu, mutta siinä olisi aika kovasti hommaa. Nelivetoratkaisuhan on samanlainen kuin omassasi, eli taakse on kiinteä linkki ja etupäähän kytketään vetoa lähinnä kaasupolkimen asennon perusteella (no, on siinä muitakin muuttujia, mutta tuo on se primääri). Eli jos takaa on voimansiirto poikki/irti, niin vetoa kyllä kytketään etupyörille, mutta ei välttämättä 100%, eli etuvedossa voi olla viivettä ja se voi joissain tilanteissa luistella. Lisäksi huhu (ainakin toistaiseksi vahvistamaton) kertoo, että Xdrive kytkisi etuvedon irti vauhdin kasvaessa maantieluokkaan (olikohan raja jotain 80km/h), mikä kieltämättä voisi häiritä ajamista tuossa tilanteessa.
Tämähän selittää miksi xDrive lähtee vaeltamaan paikaltaan WOT täydessä lukossa (kokeiltu X1), kun taas 1gen ML jää pyörimään paikalleen. Liekö muitakin eroja (Mesessä oli akseleilla ja keskellä tasauspyörästöt)... Keinonelivedolla (Jeep Patriot) moinen kokeilu on lähinnä nolottava. Mutta - Aika luotolla oon vetänyt maantievauhdissa polanteiden yli xDrivella jos etupyörät onkin olleet vain ohjausta varten! Hiukan hirvittää moinen sana kadulta, pitänee ottaa hieman rauhallisemmin talvella kovemmissa vauhdeissa... Kiitos tiedosta, ollessaan totta tuolla on turvallisuusmerkitystä vaikkapa talvisessa ohituksessa!

Avatar
Polforea
Viestit: 11284
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Toki akseleilla on tasurit, muuten ei tulisi ajamisesta mitään. Keskellä sitä tuuraa sopivasti luisteleva märkä lamellikytkin.

Mainittakoon, että itse epäilen rankasti tuon huhun todenperäisyyttä - ensinnäkin driftailtuani mielestäni aika hyvilläkin mittarivauhdeilla Lumipallorallissa ei etupää hellittänyt vetoa missään vaiheessa kun lappu oli lattiassa, toisekseen auton ohjaustuntuma on ilman etukardaania kevyempi ja parempi vielä moottoritievauhdissakin, enkä hetkeäkään usko että pelkkä pyörivän kardaanin massa voisi tehdä moista efektiä ohjaukseen. Ehei, pakko siellä on vetoa olla mukana.

JiiPee, TVR:n kardaani tulee todennäköisesti poikkeamaan Kometilla talven aikana. Mietin sitä bemarinkin osalta, mutta jakoaskia vasten tulevan laipan ollessa entinen en jaksanut lähteä kyselemään korjauksia/teettämisiä - uusi kirpaisee kerran, sopii saksalaisella varmuudella ja pyörinee mukana seuraavat 100-200tkm.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tazio
Viestit: 3396
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Polforea kirjoitti:. Lisäksi huhu (ainakin toistaiseksi vahvistamaton) kertoo, että Xdrive kytkisi etuvedon irti vauhdin kasvaessa maantieluokkaan (olikohan raja jotain 80km/h), mikä kieltämättä voisi häiritä ajamista tuossa tilanteessa.
Tuohan on mukava yllätys, not! Ymmärtääkseni ainakin se kuuluisa Honda-mies saa nauttia tästä teknisestä innovaatiosta

-Tazio

Avatar
lerppu
Viestit: 5957
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Pikainen googlaus xDriven maailmaan kertoi seuraavaa:
- "normiajossa" vedosta taakse 60% eteen 40%
- Pystyy jakamaan 100% vetoa kumpaan päähän tahansa
- Ei lukkoja, joten jarruilla hoidetaan lipsuvat pyörät (tässä ero "aitoon" nelivetoon ja käytännössä se tärkein syy, miksi autoa ei saa pyörimään paikalleen hangessa)
- Paitsi jos on DPC, tällöin taka-akselilla on "älykäs" lukonkorvike, joka osaa ohjata voimaa paremman pidon renkaalle (edelleen etuakseli saa olla jarrujen varassa, blah)

Etupyörät tosiaan nettifoliohattujen mukaan lopettaa vetotyöskentelyn 112 mph:n jälkeen (e-sarjalaisissa, f-sarjasta ei löytynyt mitään).
- Joten ei akuutti pulma talviolosuhteissa edes ohjekirjan mukaan ajavalle Bemaristille!

Käytännön elämässä xDrive on tosi jees, mutta tunnelmaltaan tämä on haikailun arvoinen:
"Before xDrive, BMW offered 4WD as an option in the 1980s for the 3 series and the 5 series. The system had a planetary center differential with a permanent 38:62 (front-back) torque split. Both the center and rear differential had a viscous lock which would engage automatically if slippage occurred (one shaft rotated at a significantly different speed compared to the other). The front differential had no lock of any kind"

Avatar
mattijus
Viestit: 5266
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Oivoi, PNV:stä meni jarruputki rikki. Onneksi ostin keväällä polkupyörän. :(
VMP

Avatar
lerppu
Viestit: 5957
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Julman kortin kohtalo heittänyt tiellesi. Bodia ja tsemppistä!

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Oivoi, PNV:stä meni laturi. Onneksi sain sijaisauton kaskosta ja matka jatkuu. Jos homma menee korjauksen osalta putkeen niin huomenna laittavat Neste Laiholla Uudessakaupungissa iltapuhteina kuntoon! Jonoa olisi ollut ensi viikolle saakka.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Murhe tämäkin kun ei tahdo VAG:n kulkine pysyä käsissä... 8) .

https://aseasyasridingabike.wordpress.c ... in-houses/
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Dfin
Viestit: 391
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Dfin »

Polforea kirjoitti:Toki akseleilla on tasurit, muuten ei tulisi ajamisesta mitään. Keskellä sitä tuuraa sopivasti luisteleva märkä lamellikytkin.

Mainittakoon, että itse epäilen rankasti tuon huhun todenperäisyyttä - ensinnäkin driftailtuani mielestäni aika hyvilläkin mittarivauhdeilla Lumipallorallissa ei etupää hellittänyt vetoa missään vaiheessa kun lappu oli lattiassa, toisekseen auton ohjaustuntuma on ilman etukardaania kevyempi ja parempi vielä moottoritievauhdissakin, enkä hetkeäkään usko että pelkkä pyörivän kardaanin massa voisi tehdä moista efektiä ohjaukseen. Ehei, pakko siellä on vetoa olla mukana.

JiiPee, TVR:n kardaani tulee todennäköisesti poikkeamaan Kometilla talven aikana. Mietin sitä bemarinkin osalta, mutta jakoaskia vasten tulevan laipan ollessa entinen en jaksanut lähteä kyselemään korjauksia/teettämisiä - uusi kirpaisee kerran, sopii saksalaisella varmuudella ja pyörinee mukana seuraavat 100-200tkm.
Huhu ei tosiaan voi millään olla totta.. Nimittäin tullut kyseisellä nelivetojärjestelmällä mentyä luisussa vielä 140km/h vauhdissa ja edelleen oli vetoa edessä. Ja kyllä todellakin normiajossa koko ajan vetoa löytyy edestä, huomannut kyllä selkeän eron takaveto vs. neliveto 530d välillä kun kaverilla takaveto ja mulla neliveto. Takaveto todella paljon ketterämmän oloinen viedä mutkateiden läpi.

Mullakin meni tuo samainen nivel rikki, tosinkin vasta 570tkm kohdalla. :mrgreen:
On noita mennyt. Talvella sitten kyllä neliveto viekin noita kaksvetoja kuin pässiä narussa ja hupi alkaa. :-D

Lerpulle vielä mainitsisin, että ei tarvitse turhaan pelätä etupään vedon katkeamista, toimii nimittäin hiton hienosti neliveto mutkateilläkin. Jos meinaa etupää menettää pitoa niin pienellä kaasuun koskemisella lakkaa välittömästi. Dsc sallii xdrivellä pienen luistonkin, jolloin mutkat menevät oikeasti aika näppärästi. Vaaraa auton käsistä lähtemisestä ei ole se päällä. Ilman mitään luistonestojakin helppo hieman luistella kun ei tarvitse käyttää isoja ohjauskulmia vaan vetävät etupyörät suoristavat auton pienemmälläkin.

Avatar
Wessie
Viestit: 71
Liittynyt: 30 Heinä 2013, 13:22
Car(s): Alfa Romeo GTV 3.0 1998 - 659A/831 (Kesäauto)
Alfa Romeo GTV 3.0 1998 - 601/495 (Projekti)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Wessie »

Golfilla ajettu 90k, huollossa käytettävä siis. Sovittiin työt ja jätin auton työpäiväksi pajalle. Soittelivat perään erikseen luvat mm. jarrunesteiden vaihtoon koska edellisissä merkkiliikkeen huolloissa laiminlyöty historian mukaan vaikka mitä. Iltapäivästä sitten autoa noutaessa todetaan tiskillä että hammashihna ja rattaat finaalissa ja varattava heti uusi huolto niiden vaihtoon. Ei kestä Pohjois-Pohjanmaalla jakopää luvattuja kilometrejä.
Tänään taas auto pajalle, toivottavasti ei enää mitään uutta löydy...
"When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat" - Henry Ford

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja unknown »

Sehän on volkkari, mitäs sieltä nyt löytyisi, Vaihdelaatikko, venttiilikoneisto, mittaristo....
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Avatar
Wessie
Viestit: 71
Liittynyt: 30 Heinä 2013, 13:22
Car(s): Alfa Romeo GTV 3.0 1998 - 659A/831 (Kesäauto)
Alfa Romeo GTV 3.0 1998 - 601/495 (Projekti)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Wessie »

Onneksi ei ole oma auto sentään...
"When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat" - Henry Ford

Avatar
Aquatica
Viestit: 15058
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuolla pohjoisessahan on edelleen joku ihmekeissi sen jonkun murskeen (epäily vain?) takia, joka syö hammashihnoja ja rattaita selvästi muuta maata nopeammin.
Eikä suomi ole ainoa paikka, jossakin päin oli myös ihan isossa maailmassa samaa juttua, syynä siellä jonkin sortin kaivos/louhostoiminta.
Oktomurske on selvästi kivaa kamaa?

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1531
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Oktomurske ei ilmeisesti ole ongelma, vaan syy tai monen osatekijän summa on ratkaisematta. Punainen pöly viittaa kuitenkin rautaan, mikä hieroo halvalla tehdystä hihnapyörästä hampaat pois. Rautaahan tulee jarrulevyistä sekä erityisesti nastoista kun ajetaan kovalla tienpinnalla syksyt ja keväät.

http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/oulun ... en/721364/

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Sanokaas, heikentääkö kiinteä, kiillottunut ruostekerros jarrulevyissä jarrutehoa? Vuosia seisseen projektisaabin levyt kun on tuollaisella tavalla pinnoitetut. Olisiko esimerkiksi leimaa ajatellen aiheellista puhdistaa niitä, esimerkiksi sitruunahapolla?

Avatar
mutt
Viestit: 5474
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tuomas K kirjoitti:Sanokaas, heikentääkö kiinteä, kiillottunut ruostekerros jarrulevyissä jarrutehoa? Vuosia seisseen projektisaabin levyt kun on tuollaisella tavalla pinnoitetut. Olisiko esimerkiksi leimaa ajatellen aiheellista puhdistaa niitä, esimerkiksi sitruunahapolla?
Heikentää. Leimaa ajatellen se kannattaa poistaa, tai leima jää vain ajatukseksi. Jarrusorveja ei ole enää oikein missään, mutta fiiberilaikallakin lähtee ihan hyvin. Varsinkin jos levy pääsee pyörimään suht vapaasti, niin sopivassa asennossa laikkaa pitämällä se pyörii samalla levy putsaantuu tasaisesti.

Lähtee ne hapollakin. Sorvaaminen olisi paras vaihtoehto, niin saisi pinnankin kuntoon.

Kaikkea se saksalainen keksii:
https://www.youtube.com/watch?v=PLNKwd4l6W4
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Mazda haluaa vaihtaa emännän 20 vuotta vanhaan 323:seen virtalukon pohjan, koska siellä on käytetty liikaa rasvaa, jonka johdosta kipinöinnistä kertyy hiilipölyä joka voi taas syttyä palamaan? :shock:

Haluaisikohan Fiat korjata ilmaiseksi merkkihuollossa vikoja vm. 1997 Puntosta, vaikka niitä olisi?

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vode »

sämpy kirjoitti:Mazda haluaa vaihtaa emännän 20 vuotta vanhaan 323:seen virtalukon pohjan, koska siellä on käytetty liikaa rasvaa, jonka johdosta kipinöinnistä kertyy hiilipölyä joka voi taas syttyä palamaan? :shock: ?
Ei muutaku sinne vaan ja toivot että saavat korjatessaan jotain rikottua jonka joutuvat myös korjaamaan paremmaksi.

legza
Viestit: 897
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja legza »

Tuomas K kirjoitti:Sanokaas, heikentääkö kiinteä, kiillottunut ruostekerros jarrulevyissä jarrutehoa? Vuosia seisseen projektisaabin levyt kun on tuollaisella tavalla pinnoitetut. Olisiko esimerkiksi leimaa ajatellen aiheellista puhdistaa niitä, esimerkiksi sitruunahapolla?
Ei sitä monet ajattele, mutta tuo on hyvinkin vaarallista etenkin kovassa jarrutuksessa. Levy kuumenee-->pinta lähtee ruosteköntsinä murenee-->se kyseinen jarrutus sitten saattaa vähän pidentyä tai vedellä. Sen takiahan se onkin hylkyperuste leimalla. Yleensähän toi levyn pinnan alainen ruoste syntyy, kun vain toinen pala liikkuu ja toinen jumissa. Ei tarvi siis olla mitenkään seissyt auto. Jarrutehossa silti harvemmin huomaa.

mmake_
Viestit: 297
Liittynyt: 29 Marras 2015, 19:51
Car(s): Alfa Romeo 166 v6 2.5l 24v 138kw
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mmake_ »

Onko täällä mekaanikkoa tai kotimekaanikkoa neuvomaan? Mulla sytty eilen akun valo, no kurvailin kyllä kotipihalle tutkimaan yleismittarin kanssa että paljonko virtaa tulee käynnissä, 13.95v eli lataa kummiskin? Tänään huomasin kytkinpolkimen tuntuvan vähän jäykemmältä kuin ennen, ehkä johtuu siitä et ajoin täysin tunnotonta citikkaa juuri mutta kuiteskin, laturi lataa ja akku lataa mutta valo palaa, ei tosin yhtä kirkkaasti kuin eilen, onko hiilet menossa?
-kyseessä on ford sierra 90' eikä obd pistoketta varmaan näin vanhassa olekkaan..

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^^Toi on kyllä hyvä pointti. Etulevyjen ulkopuolet saatiin hiottua puhtaiksi, mutta sisäpuolille ei saatu vielä tehtyä mitään. No, jarrujen parantaminen on tässä kyllä muutenkin agendalla onneksi.

Avatar
jyrkip
Viestit: 823
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

sämpy kirjoitti:Mazda haluaa vaihtaa emännän 20 vuotta vanhaan 323:seen virtalukon pohjan, koska siellä on käytetty liikaa rasvaa, jonka johdosta kipinöinnistä kertyy hiilipölyä joka voi taas syttyä palamaan? :shock:

Haluaisikohan Fiat korjata ilmaiseksi merkkihuollossa vikoja vm. 1997 Puntosta, vaikka niitä olisi?
Opeli vaihtoi 2003 zafiraan maakaasupullot viime keväänä ilmaiseksi, tai oikeastaan maksoivat mullepäin parikymppiä kun pullot oli täys hakiessa.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kysellääs olisko täällä tarpeeksi viisaita auttamaan seuraavissa vioissa. Saab savuttaa välillä runsaasti, ja välillä ei. Ainakin tyhjäkäynnillä savutus saattaa alkaa käytännössä kuin katkaisijasta kääntämällä, ja aika äkkiä se saattaa taas lopettaakin. Jos savua ei tule ja kone käy tyhjäkäyntiä, niin pidemmänkään tyhjäkäynnin jälkeen polkaisemalla savua ei kuitenkaan tule. Mikä siis voi aiheuttaa tuollaisen on/off-savutuksen? Venttiilinvarrenkumit kai tekisi sitä koko ajan, ja varsinkin tyhjäkäynnin jälkeen polkaistessa. Sohlo alakertakin luulisi tekevän tuota jatkuvasti. Turbo ei vuoda öljyä ainakaan imupuolelle, mutta tapaako ne vuotaa pakopuolelle? Ja onko mitään syytä, miksi se vuotaisi vain joskus? Vaikomitähä?

Toinen ongelma on ahdot. Välillä antaa täydet ahdot, välillä hyvin vähän. Silloinkin kun ahtaa, niin kone pudottaa ne ahdot aika pian alas. Mittarista katsoen kun ahdot on tapissa, alkaa mittari tulla pikkuisen alaspäin, sitten tipahtaa reilusti. Yksi syy ahtojen putoamiseen voisi olla, että kone nakuttaa, mutta jos se nakuttaa, niin miksi? Tietysti jos se on tuon savutuksen jäljiltä täynnä karstaa, mutta jos leikitään ettei syy ole karstassa, niin missä se voisi olla? Sytkäosat on kaikki uutta, suuttimet on käytetty pesussa jne. Ahtopainetta on nostettu, joten siinä on toki yksi potentiaalinen vika, jos siellä on ranetettu täydellisen tietämättömyyden tuomalla varmuudella jotain.

Täydellistä läpikäyntiähän tuo kone taitaisi kaivata, mutta sitä läpikäytävää on niin paljon, että jos tuosta noita akuutteja vikoja saisi jonkun verran fiksailtua ennen kuin on aikaa ja resursseja täyteen moottoriremppaan...

Autohan on '84 Saab 900 t16.

mmake_
Viestit: 297
Liittynyt: 29 Marras 2015, 19:51
Car(s): Alfa Romeo 166 v6 2.5l 24v 138kw
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mmake_ »

Ei kumminkaan jäähäriä tai öljyä syö? Oisko lambdojen maat huonossa hapessa?

Lambda arvoistahan se ehkä kannattaa lähteä ensin mittailemaan.. itsellä tulee vaan tämmönen mieleen..

Avatar
Polforea
Viestit: 11284
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tuskin, kun ei tuo taivaanvanha LH tajua vielä lambaadasta yhtään mitään.

Kuinka pahasti venakoneisto rallattaa? Kuolleiden hytikkapainimien tiedetään onnistuneen hämäämään APC:n nakutunnistusta.

Kuis muuten bensanpaineet, pysyykö ne siinä missä pitäisi (muistaakseni 2,8 bar yli imusarjan) vai jumitteleeko paineensäädin? Se voisi onnistua aiheuttamaan sekä savutusta (julmettu rikkaus) että nakutusta (laihuus).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Venttiilit ei rallata mitenkään erityisesti. Käynnistyksen jälkeen vain hetken.

Bensanpaineen mittausta on kyllä harkittu, mittari vaan pitää jostain säveltää.

Ja kyllä tuo taitaa öljyä syödä ihan riittävästi.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Tuomas K kirjoitti:Saab savuttaa välillä runsaasti, ja välillä ei.
Minulla oli joskus 9000, missä oli samaa vikaa. Koskaan tätä ei tullut korjattua, kun tuli hommattua 156.
Kyllä minä siihen turbon suuntaan olisin vian haussa kääntymässä. Näin taisi joku Saab-korjaamokin aikanaan todeta.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Sehän tarkoittaisi, että se turbo työntää öljyä suoraan pakopuolelle. Liekö tuota mitenkään mahdollista tutkia?

Avatar
Polforea
Viestit: 11284
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Luulisi downpipen sisäpinnassa näkyvän öljykarstaa tahi öljyä, jos ahdin siihen suuntaan liukastetta vuotaa. Melko taikatemppu kuitenkin polttaa se kaikki niin puhtaasti ettei jälkiä jää.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8691
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Voortissa oli ruostetta :lol:
http://m.iltalehti.fi/uutiset/2016102622519171_uu.shtml

Voi helvetti, että voi ihminen olla tyhmä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

https://www.youtube.com/watch?v=xoHbn8-ROiQ

Tuorein Hilux ei selviä ruotsalaisten hirviväistökokeessa!

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja AVe »

Siinä näkee että mitään ei ole opittu aiemmasta!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Avatar
Jiitee
Viestit: 4365
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Raimo Miettinen kirjoitti:https://www.youtube.com/watch?v=xoHbn8-ROiQ

Tuorein Hilux ei selviä ruotsalaisten hirviväistökokeessa!

Eikös Hiluxilla ja karjapuskurilla ajeta jo "paisti" kotio väistämättä ... :wink: :mrgreen:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11284
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Alfissimo kirjoitti:Voortissa oli ruostetta :lol:
http://m.iltalehti.fi/uutiset/2016102622519171_uu.shtml
Joko se on ollut todella mätä tai siihen on löytynyt vahvistettu tunkki:
Iltalehti kirjoitti: tunkki meni autoa nostettaessa läpi helmapellistä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
-TTY-
Viestit: 1528
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Seal '24
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Mikähän lie kun ranskattaren puhallusteho on aivan onneton? Vaikka manuaalisesti puhalluksen säätää täysille, pystyn silti itse hönkimään tuulilasille kovempaa. Voisiko olla vaan raittari tukossa (onko näissä edes sellaisia?) vai olisiko mahdollisesti 219k kilometreillä jo puhaltimen moottori poksahtanut? Vai voisiko olla vielä jotain muuta?
Potilas siis tuo marginaalin Pögö.
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Kertsu
Viestit: 899
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Audi jäänyt taas kiinni jostakin huijauksesta.

Avatar
Xehpuk
Viestit: 794
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

-TTY- kirjoitti:Mikähän lie kun ranskattaren puhallusteho on aivan onneton? Vaikka manuaalisesti puhalluksen säätää täysille, pystyn silti itse hönkimään tuulilasille kovempaa. Voisiko olla vaan raittari tukossa (onko näissä edes sellaisia?) vai olisiko mahdollisesti 219k kilometreillä jo puhaltimen moottori poksahtanut? Vai voisiko olla vielä jotain muuta?
Potilas siis tuo marginaalin Pögö.
Sisarauto Xantian puhallin oli joskus salaattilinko täynnä lehtiä. Raitisilmasuodatinta ei välttämättä ole noin vanhassa tai se on mallia villasukka.

Avatar
-TTY-
Viestit: 1528
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Seal '24
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

-TTY- kirjoitti:Mikähän lie kun ranskattaren puhallusteho on aivan onneton? Vaikka manuaalisesti puhalluksen säätää täysille, pystyn silti itse hönkimään tuulilasille kovempaa. Voisiko olla vaan raittari tukossa (onko näissä edes sellaisia?) vai olisiko mahdollisesti 219k kilometreillä jo puhaltimen moottori poksahtanut? Vai voisiko olla vielä jotain muuta?
Potilas siis tuo marginaalin Pögö.
Olikin sitten pelkästään sulake palanut :oops: Mikähän siinä lie että näitä asioita on lähtenyt suoraan vaikeimman kautta ajattelemaan kokeilematta ensin helpointa ja ilmeisintä vaihtoehtoa? Tulipahan sekin päivä koettua, että naisen suusta kuuluu totuus vian diagnosoinnissa :-D
Mikä piru sieltä taas on rikki?

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Onkohan tuossakin portaaton puhallustehon säätö ranskan tyyliin. Niissähän on esivastuksen tilalla joku fettipaketti jäähdytysripoineen joka hajoaa kohtuuhelposti. En ole koskaan Scudossa pitänyt puhallinta täysillä tuon takia. Tai ei se ihan portaaton ole, liukukytkintä käyttäessä hyvin huomaa koska aina napsahtaa "yks fetti lisää" geimeihin.

Audilla oli mahdollisesti joo kunnon saksalaistyylinen "over-engineered" huijausohjelma. Jos rattia ei käännellä pitkään aikaan -> hei, tää voi olla päästötesti, mennäänpä eri asetuksille.

Olikos se kankkunen vai kuka nillitti että niin ne muutkin. Mutta on silti ihan eri asia optimoida päästöt vaikka jollenkin testissä käytettävälle kierrosalueelle tai ajotyylille tms, kuin tehdä softaa joka konkreettisesti tietää onko kyseessä päästötesti vai saman ajotyylin normaalitilanne, eikä niitä päästötestiasetuksia ikinä käytetä normaaliajossa.

Avatar
VMTD
Viestit: 3339
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Mä oon luullut, että noita automaattisia nopeudensäätimiä rasittaa jäykkä puhaltimen akseli ja pieni nopeus. Eikös perinteisesti pienemmällä nopeudella muuteta sähköä lämmöksi säätimellä?
Naapurin skudossa kait kerran on korjattu nopeudensäädin. 155 alfassa kanssa autom. Ilmastoinnilla samantyylinen säädin, mutta edellisessä se ainakin toimi kokoajan moitteetta.

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Pököteistä noita korjannut. Ainakin 2xx ja 3xx sarja:

Hanttarin jalkatilaan makaamaan, tuuletin irtoaa minuuteissa, päälle työkalujen etsintä.

Ranskalaisissa on esivastuspaketti, oikutellessaan saattaa tehdä outoja juttuja, mutta mulla oli esim 306ssa ihan itse flektin pyörintä niin raskasta että ekaksi äänehteli ja sitte poltti sulaketta. Korjattua hajotin liittimen enkä edes sitä ymmärtänyt, kunnes totesin sen toimivan vain satunnaisesti. Kyseessä oli ilmastoitu malli jos sillä on merkitystä.

Tuulettimen boksi oli toiminut myös lehtisilppurina jo jonkin aikaa.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Noissa missä portaaton nopeus ja "säätösiili" imukanavassa, niin olen vaan ilman tietoa olettanut että siellä on FETtejä joitten ohjauspuolella on erilaisia vastuksia jolloin ohjaussäätimellä jännitettä nostamalla kytkeytyy vuoronperään noita fettejä lisää ja jokainen nostaa jotenkin puhaltimelle menevän virran määrää.

Kun en ole elektroniikkaharrastaja, niin en tiedä miten menevän virran määrää säädettäisiin jos noin on, että onko kaikilla feteillä joku oma esivastus ja voiko se olla samansuuruinen, jolloin läpi menee vaan tietty määrä virtaa. Mutta tällä oletuksella mitä enempi fettejä pelissä sitä enemmän siili lämpeää?

Esivastuspuhallin tietty rajoittaa yksittäisillä vastuksilla suoraan moottorin jännitettä, periaatteessa siinäkin virtaa menee enemmän mitä isompi nopeus, niin lämpeneminen pitäisi kasvaa samalla? Paitsi isoimmalla nopeudella joka on monasti suorakytkentä.

Avatar
Mokomakin
Viestit: 722
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

306 (XU10J4R) pösö hieman yskii, tyhjäkäyntikierrokset heittelee ja kaasuun vastaa laiskahkosti..
Vikakoodit olisi kiva saada näkyviin ennen arvonnan aloittamista, mutta millä kamppeella?
-Random yleismallinen vikakoodinlukija
-Joku PSA PC diagnostiikka ja kaapeli (mikäköhän vain olisi toimiva)
-Bluetooth OBD dongle ja joku android softa (mikäköhän vain olisi toimiva)
OBD pistoke autosta löytyy vaikka vm97 :o:

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

No viddu. Akan Diudi TT:ssä alkoi palamaan moottorielektroniikan varoitusvalo. Mitä mahtaa tarkoittaa? Auto pelittää kuitenkin täysin normaalisti. Liekkö kosteutta jossain anturissa tms. Noh, pitää luetuttaa vikakoodit joka tapauksessa.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Vastaa Viestiin