Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Isola
Viestit: 1987
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Isola »

sämpy kirjoitti:Noissa missä portaaton nopeus ja "säätösiili" imukanavassa, niin olen vaan ilman tietoa olettanut että siellä on FETtejä joitten ohjauspuolella on erilaisia vastuksia jolloin ohjaussäätimellä jännitettä nostamalla kytkeytyy vuoronperään noita fettejä lisää ja jokainen nostaa jotenkin puhaltimelle menevän virran määrää.
Homma menee niin, että siellä on yksi FET, jota ohjataan pulssinleveysmodulaatiolla. "Paremmassa" toteutuksessa FETejä olisi kaksi, mutta noin hintakriittisessä ja häviöteholtaan vähemmän oleellisessa palikassa tuskin hienostellaan ja yksi riittää.

FET saa siis vuoronperään täyttä jännitettä ja nollaa muuttuvalla pulssisuhteella. Keskimääräinen virta riippuu pulssin leveyden suhteesta pulssien väliseen aikaan. Etuvastuspakettiin verrattuna tässä ratkaisussa on erona paitsi mahdollisuus portaattomaan nopeussäätöön, myös paljon pienempi jäähdytystarve. Pulssinleveysmodulaatiossa kun tehoa ei hävitetä sarjavastukseen, vaan sitä annostellaan vain haluttuun kierrosnopeuteen nähden tarvittava määrä. Käytännössä FETissä tapahtuu kytkentähäviöitä, mutta ne ovat hyvin pieniä etuvastukseen verrattuna.

Pulssijonon tuottava säätöpiiri voi olla joko mikroprosessori, erityinen PWM-säädinpiiri tai diskreettikomponenteilla tehty säädin. Kaikki ovat helppoja ja halpoja tapoja. Varsinaisesti asiasta tietämättä veikkaisin tuon keskimmäisen olevan tyypillinen ratkaisu ellei autossa ole automaatti-ilmastointia. Viimeinenkään ei ole mahdoton, koska autoteollisuudessa on tapana säästää sekä komponentti- että suunnittelukustannuksissa. Jälkimmäiset liittyvät tähän siten, että yllättävän vanhaakin suunnittelua voidaan pitää mallistossa mukana ties kuinka kauan, jos se vain täyttää tehtävänsä. Yhden vm. 2001 Ducaton pa-mittarin vakautus- ja varoitusvalokytkentää oli vaikea uskoa 2000- tai edes 1990-luvun tuotteeksi.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Mokomakin kirjoitti:306 (XU10J4R) pösö hieman yskii, tyhjäkäyntikierrokset heittelee ja kaasuun vastaa laiskahkosti..
Vikakoodit olisi kiva saada näkyviin ennen arvonnan aloittamista, mutta millä kamppeella?
-Random yleismallinen vikakoodinlukija
-Joku PSA PC diagnostiikka ja kaapeli (mikäköhän vain olisi toimiva)
-Bluetooth OBD dongle ja joku android softa (mikäköhän vain olisi toimiva)
OBD pistoke autosta löytyy vaikka vm97 :o:
Vaatii PP2000(ei se konepistooli).

Pistä viestiä jos pystyt tulee Turun seudulle autosi kanssa.
Ei minun asiani mihin rahat käyttää, mutta on suhteellisen arvokas joten yhden auton takia en suosittele ostamaan.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Kiinan 48 egen PSA kaapeli on ainakin pelittänyt ok 308:ssa Diagboxin kanssa. Diagbox oli työläs asentaa ja tarvii ilmeisesti win XP:n toimiakseen kunnolla. Ainakaan minä en saanut sitä pelaamaan Windows 7 xp moodilla kunnolla ja jouduin elvyttämään vanhan läppärin raadon tota diagboxia varten kun en jaksanut mitään virtuaalikoneita asennella.
Diagboxista löytyy näemmä myös 306 listalta.

Pösöistä puheenollen onkos kukaan lisäillyt eolys litkua hdi koneiseen 308:siin. Minkälainen operaatio se on läträtä eolys tankki täyteen?

Avatar
TeroPee
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Ciancarlo kirjoitti:No viddu. Akan Diudi TT:ssä alkoi palamaan moottorielektroniikan varoitusvalo. Mitä mahtaa tarkoittaa? Auto pelittää kuitenkin täysin normaalisti. Liekkö kosteutta jossain anturissa tms. Noh, pitää luetuttaa vikakoodit joka tapauksessa.
Multa löytyy VCDS jos on tarvetta.

Paikalla
Avatar
jyrkip
Viestit: 823
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Mulla pelittää diagbox ja kiinan lexia W7 läppärissä ihan harmitta, tai joutuu välillä irroittamaan usbin softan käynnistyksen jälkeen kun ei tunnista. Vaan sitä tekee kuulemma ihan virallinenkin versio. Diagboxissa siis valitaan sitikan tai pösön versio samasta softasta, PP2000 tai Lexia. Kaikkiin mihin olen kokeillut on päässyt kiinni, 96 Xantiasta johonkin 07 pösöön saakka.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Seison korjattuna.

Maailma on näemmä muuttunut parempaan suuntaan. En ole todennut tätä asiaa aikoihin.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

insinörtti
Viestit: 2642
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Muutkin kuin Heilux osaa kahdella pyörällä taiteilun :-D

https://www.youtube.com/watch?v=dCEthdH7iYw
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Mokomakin
Viestit: 722
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Shakal kirjoitti:Vaatii PP2000(ei se konepistooli).

Pistä viestiä jos pystyt tulee Turun seudulle autosi kanssa.
Ei minun asiani mihin rahat käyttää, mutta on suhteellisen arvokas joten yhden auton takia en suosittele ostamaan.
Kiitos!
Auto on rättikatto ilman talvikumeja, joten jos kevääseen mennessä en ole saanut luettua noita niin paiskaan yv.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

TeroPee kirjoitti:
Ciancarlo kirjoitti:No viddu. Akan Diudi TT:ssä alkoi palamaan moottorielektroniikan varoitusvalo. Mitä mahtaa tarkoittaa? Auto pelittää kuitenkin täysin normaalisti. Liekkö kosteutta jossain anturissa tms. Noh, pitää luetuttaa vikakoodit joka tapauksessa.
Multa löytyy VCDS jos on tarvetta.
No ehdin jo luetuttaa ja kuitata vikakoodin Malminkartanon Autohuollossa: jäähdyttimen lämpötila-anturi oli mennyt pimeäksi ja se vaihdettiin.

Kiitos tarjouksesta silti :-D


Edit. Ja perkele sentään, 200 km ajon jälkeen sama varoitusvalo syttyi uudelleen. Mikä helvetti sitä nyt riivaa..?
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
HANU
Viestit: 1275
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja HANU »

^^ Viekö Audi paljon öljyä?
Autokaupan ammattilainen

Avatar
AriFerra
Viestit: 142
Liittynyt: 26 Touko 2010, 07:45
Paikkakunta: Porvoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja AriFerra »

Ei kellään sattuis olemaan Stiloa purettavana? Tai vinkkiä mistä voisi löytyä?

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Farina »

AriFerra kirjoitti:Ei kellään sattuis olemaan Stiloa purettavana? Tai vinkkiä mistä voisi löytyä?
http://www.fusti.fi/osahaku/

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vode »

AriFerra kirjoitti:Ei kellään sattuis olemaan Stiloa purettavana? Tai vinkkiä mistä voisi löytyä?
https://www.varaosahaku.fi/
http://www.nettivaraosa.com/
http://www.autopurkaamot.com/

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Ja autokorjaamo Helenius, Lempäälä purkaa/kokoaa Stiloja ja myy osia ja korjaa kaikki viat. Tai ainakin 3 vuotta sitten, jollei aika ole jo ajanut Stilojen ohitse.. Mutta mies tietää Stiloista enempi kuin kukaan.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

HANU kirjoitti:^^ Viekö Audi paljon öljyä?
Ei vie öljyä juuri lainkaan. Varsin huoleton peli tuo on kyllä ollut.

Vikavalon palamisen syykin selvisi: termostaatti oli lopussa. Se vaihdettiin ja vikakoodit kuitattiin. Nyt Diudi pelittää taas normaalisti.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Teslan käyttökokemuksia ja korjauskuluja 260tkm ajalta Suomessa:

http://www.teslaclub.fi/blog/38/Tesla+t ... ri%C3%A4!/

(ohjaustehostin johtosarjoineen 6000e!)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15058
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei ihan ilmasia huoltoja - mutta toisaalta 30tkm huoltovälillä dieselissä öljyt olisi vaihdettu jo 8 kertaa (en tiedä, mikä taksiautoilijoilla on vaihtoväli) ja eipä sekään ole ihan ilmaista lystiä teetettynä, varmaan voi sen 150eur laskea per laaki? Se on jo 1200euroa pelkistä öljyistä. Kaikki muut polttomoottoriseen liittyvät asiat polttoainekuluista lähtien kun huomioidaan, niin ei se kokonaishinnaltaan ole enää erityisen kallis.

EI sillä, että se olisi mitenkään halpakaan - mutta pikapäättelyllä paljon halvempaa, kuin alkuun mediassakin peloteltiin?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8691
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

EW-koneisen pösön jakopäätä tänään(eilen) työn alla ja lopputuloksena vuotava vesipumppu huolimatta tiivisteen kaveriksi lisätystä liimasta. Ensin kiristettynä vähän, että liima asettuu, sitten momenttiin. Hihna paikallaan ja kiristin löysänä, ei vuoda, hihna kireälle ja alkaa vuotamaan riippumatta siitä, vaikka tämän jälkeen vielä kiristää lisää. Ilmeisesti pumppu on kiero ja nostaa helmaa, kun hihnalta tulee vetoa. En tosin ymmärrä, miten se tämän voisi kireällä olevien pulttien läpi tehdä, mutta aika vähissä vaihtoehdot.

Eiku uusiks paremman pumpun kanssa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

legza
Viestit: 897
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja legza »

Onko pumppu metallia ja vastinpinta muovia? Noihin muistaakseni uusittiin aina se kotelo myös?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Muistelet oikein. Alkuperäisessä pumpussa tulee myös pumpun pohja/runko mukana, jotka molemmat metallia.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8691
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Sehän tuossa hauska olikin, kun pumppu, joka paikalleen menee on muoviselle kotelolle speksattu, mutta minun korvaani se kotelo kyllä meisselillä koputellessa kilisi metallisena ja tasopintaa putsatessa myös tuntui metalliselta. Kuvasta katsottuna uusien koteloiden letkut näyttäisi lähtevän myös eri suuntaisesti kuin paikallaan olevassa kotelossa, mutta tuo nyt täytyy vielä tarkistaa.

Auto siis 406 Coupe -00 ja jotain "hämärää" eroavaisuutta siinä on ilmoitettujen pumppujen tietojen kanssa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Jos nakkaat rekkarin/VIN-numeron vaikka yv:llä, niin voin katsoa valmistajalta alkuperäisen osanumeron.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8691
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kyllähän se Valeon pumpulla asettui ja pitää vettä. Joku sekasikiö vasten kirjatietoa, koska kyllä se pumpun kotelo jotain metallivalua on, ja siis pumppu kuitenkin speksattu muovikotelolle.

Koskaan ei ole ranskalaisissa outoja ollut, ja taas :lol:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Alfissimo kirjoitti:Koskaan ei ole ranskalaisissa outoja ollut, ja taas :lol:
Joo, eihän niissä ikinä! :lol:

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Raimo Miettinen kirjoitti:Teslan käyttökokemuksia ja korjauskuluja 260tkm ajalta Suomessa:

http://www.teslaclub.fi/blog/38/Tesla+t ... ri%C3%A4!/

(ohjaustehostin johtosarjoineen 6000e!)

korjaukset 11 500e

"Teslan pitäisi toimia vielä moitteettomasti sellainen 2-3 vuotta, eli yhteensä noin 5 vuotta, jotta tämä olisi kannattavaa.”

"Luontoarvot painaa kyllä. On hienoa, ettei synny päästöjä verrattuna esimerkiksi aiempaan Volvo XC60:een"

ilman päästöjäkö sitä sähköä syntyy? miten lie auton valmistuksessa syntyvät päästöt vrt vaikka bensavehkeeseen?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Shakal »

V6 kirjoitti:
Raimo Miettinen kirjoitti:Teslan käyttökokemuksia ja korjauskuluja 260tkm ajalta Suomessa:

http://www.teslaclub.fi/blog/38/Tesla+t ... ri%C3%A4!/

(ohjaustehostin johtosarjoineen 6000e!)

korjaukset 11 500e

"Teslan pitäisi toimia vielä moitteettomasti sellainen 2-3 vuotta, eli yhteensä noin 5 vuotta, jotta tämä olisi kannattavaa.”

"Luontoarvot painaa kyllä. On hienoa, ettei synny päästöjä verrattuna esimerkiksi aiempaan Volvo XC60:een"

ilman päästöjäkö sitä sähköä syntyy? miten lie auton valmistuksessa syntyvät päästöt vrt vaikka bensavehkeeseen?
Ilman päästöjäkö sitä polttonestettä syntyy, siirretään, jne? :roll:
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

V6 kirjoitti:
Raimo Miettinen kirjoitti:Teslan käyttökokemuksia ja korjauskuluja 260tkm ajalta Suomessa:

http://www.teslaclub.fi/blog/38/Tesla+t ... ri%C3%A4!/

(ohjaustehostin johtosarjoineen 6000e!)

korjaukset 11 500e

"Teslan pitäisi toimia vielä moitteettomasti sellainen 2-3 vuotta, eli yhteensä noin 5 vuotta, jotta tämä olisi kannattavaa.”

"Luontoarvot painaa kyllä. On hienoa, ettei synny päästöjä verrattuna esimerkiksi aiempaan Volvo XC60:een"

ilman päästöjäkö sitä sähköä syntyy? miten lie auton valmistuksessa syntyvät päästöt vrt vaikka bensavehkeeseen?
Syntyyhän siitä sähkön tuotannostakin päästöjä, mutta sähköauton suuri etu on paikallisten päästöjen puuttuminen. Jopa Suomen kokoisessa maassa paikalliset päästöt ovat ongelma isommissa kaupungeissa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4366
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Tuomas K kirjoitti:
V6 kirjoitti:
Raimo Miettinen kirjoitti:Teslan käyttökokemuksia ja korjauskuluja 260tkm ajalta Suomessa:

http://www.teslaclub.fi/blog/38/Tesla+t ... ri%C3%A4!/

(ohjaustehostin johtosarjoineen 6000e!)

korjaukset 11 500e

"Teslan pitäisi toimia vielä moitteettomasti sellainen 2-3 vuotta, eli yhteensä noin 5 vuotta, jotta tämä olisi kannattavaa.”

"Luontoarvot painaa kyllä. On hienoa, ettei synny päästöjä verrattuna esimerkiksi aiempaan Volvo XC60:een"

ilman päästöjäkö sitä sähköä syntyy? miten lie auton valmistuksessa syntyvät päästöt vrt vaikka bensavehkeeseen?
Syntyyhän siitä sähkön tuotannostakin päästöjä, mutta sähköauton suuri etu on paikallisten päästöjen puuttuminen. Jopa Suomen kokoisessa maassa paikalliset päästöt ovat ongelma isommissa kaupungeissa.
Lue: pk-seutu vain :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Ei tuo sähköautoilu ainakaan helppoa ole. Jos ajattelisi että lähden aamulla etelästä vaikka Lapualle, sitten käyn Alajärvellä pari tuntia ja illaksi pitää vielä ajaa takaisin etelään. Täyslataus oikeillakin isoilla välineillä kestää 8 tuntia, erityisellä SuperChargerilla neljä. Tavallisesta töpselistä.. no unohdetaan se. Mutta mitenkä kun ollaan tien päällä?

Tuossa kopsattuna teslaklubin sivuilta.

Muiden palveluntarjoajien pikalatauspisteet

Viimeisen parin vuoden aikana Suomeen on rakennettu erilaisia pikalatauspisteitä mm. Nissan Leafia varten. Osaa niistä voi tietyin edellytyksin käyttää myös Teslan kanssa. Nämä pikalatauspisteet käyttävät useita eri liitäntätapoja, jotka eivät mitkään ole yhteensopivia Teslan kanssa sellaisenaan. Pikalatauspisteet ovat yleensä joko CCS- tai CHAdeMO -standardin mukaisia ja joissakin pisteissä on tarjolla kumpikin vaihtoehto. CCS-standardia käyttävät jotkin saksalaisvalmisteiset autot ja sellaista laturia ei voi käyttää Teslassa. CHAdeMO-lataustavan käyttö sensijaan on mahdollista erillisellä adapterilla, jolla latauspisteen liitäntäjohto liitetään Teslaan. Adapteria valmistaa Tesla itse.

CHAdeMO-adapteria käyttäen Teslan akku täyttyy optimitilanteessa hieman vajaassa kahdessa tunnissa, CHAdeMO-latauspisteissä on eroja maksimitehossa. Esimerkiksi vanhemmat DBT:n valmistamat pisteet antavat Teslalle omaa maksimitehoaan vain noin 20 minuuttia, jonka jälkeen lataus hidastuu jonkin verran. Nopeimmin lataavat uudet ABB:n, Enston ja Garo/Efacec:n valmistamat 50 kW laturit.
Hidas- ja keskinopeat latauspisteet

Keskinopeiksi latauspisteiksi kutsutaan usein 16-32 A teholla kolmivaihevirtaa syöttäviä Type 2 -latauspisteitä. Tällaista pistettä voi käyttää Teslan kanssa Type 2 -kaapelilla (lisävaruste). Auto latautuu tyhjästä täyteen joko 3,5-7 tunnissa. 3,5 tunnin lataus edellyttää 32 A tehoista lataupistettä ja "Twin Charger" -lisävarustetta Teslassa. Muussa tapauksessa lataus kestää 7 tuntia. Lyhyenkin asioinnin aikana autoon ehtii latautua sähköä enemmän kuin kauppamatkalla sitä todennäköisesti on kulunut.

Tällaisia latauspisteitä on pääasiassa kauppakeskusten parkkihalleissa sekä muissa sellaisissa kohteissa, joissa vieraillaan lyhytaikaisesti muilla asioilla (kadunvarsilla, pysäköintialueilla ym). Usein kauppakeskusten yhteydessä latauspisteet ovat ilmaisia muun asioinnin yhteydessä, eikä pisteestä lataaminen edellytä minkäänlaista tunnistautumista.

Hidaslataukseksi kutsutaan schuko-liitäntää eli tavallista kotoa tuttua maksimissaan 16 A syöttävää pistorasiaa. Tällaisella auton lataus kestää n. vuorokauden. Lataus on käyttökelpoinen, jos auto on pysäköitynä pitkäaikaisesti.

Avatar
masaboy
Viestit: 225
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01

Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99
Paikkakunta: Pori

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja masaboy »

Vanha käyttis tuli tiensä päähän ja toisella paikkakunnalla tottakai ollessa ja hillittömän tavarakuorman kanssa tuli kiire ostaa äkkiä tilapäinen menopeli.

2001 Audi A6 Avant 2.4 V6 ja bensa automaatti :?

Senverran oli ostaessa vikaa että öljysensori on sökönä ja uusi osa tuli mukaankin (mittaristossa siispä palaa keltainen "oil sensor"- merkkivalo ja öljynlämpötila nollassa). Lisäksi käsijarrussa kiristysvaraa.

Ajelin sillä sitten kotikulmilla Porissa ja kääntyessäni päätieltä pikkutielle, auto tumppasi vauhdin hiipuessa ja sain 5 kertaa käynnistää sen että matka jatkuisi. Käynnistyi mutta sammui - viidenellä kerralla annoin kaasua kunnolla niin pysyi käynnissä. Sen jälkeen tehnyt kolmesti käynnistäessä tuon tempun kotipihassa ja nyt syttyi moottorivalo kesken ajon. Korjaamolla koitti "uutta ja hienoa" wireless-vehjettä lukeakseen koodit mutta Audipa ei juttele. Päästömittauslaitteen yhdisti ja antoi arvoa mm katalysaattorin alhaisesta arvosta ja laihasta seoksesta. Nyt ei jaksaisi ostaa ostoskärryllistä kaikkea ilman&polttoaineen antureita yms niin onko tuollaista vikaa paikannettava näillä eväillä mihinkään suht järkevään? Esim imuvuoto, bensapumppu tms..

En jaksanut alkaa kirjata itseäni mihinkään Audifoorumille kun tuo on tosiaan max 6kk auto meillä, ja lisäksi täällä sentään keskustelu on ollut aina järkevää :wink:

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja molsky »

Skoda Octavia Auto Bildin tuoreessa 100000 km kestotestissä: Laatupuutteet ja kolinat häiritsivät – vetosi silti testaajiin

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-200 ... ml?ref=rss

:lol:

Avatar
Jiitee
Viestit: 4366
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ nykivä DSG on se pahin asia testissäkin, ja nykivyys vielä pahenee kytkimien kuluessa...tämän takia jää mullakin monta VAG-kanditaattia pois hankintalistalla kun bensa-automaattia katselen. No, onhan niissä pahus se TSI-kin..

Täytyy kyllä ihmetellä, miksi Suomessa myydään kovin vähän automaatteja muutenkin. Pitkät välimatkat maaseudulla toki selittävät osan, mutta esim. pk-seudun jonoissa saa sitten jumpata vasenta jalkaa...
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11284
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jiitee kirjoitti:Täytyy kyllä ihmetellä, miksi Suomessa myydään kovin vähän automaatteja muutenkin.
Octaviaan ei saa momentinmuunninta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5957
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^a 21-gun salute. *FIRE*

Avatar
Jiitee
Viestit: 4366
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:
Jiitee kirjoitti:Täytyy kyllä ihmetellä, miksi Suomessa myydään kovin vähän automaatteja muutenkin.
Octaviaan ei saa momentinmuunninta.
:mrgreen: :mrgreen: Osui ja upposi... 8)

Kiakin on pahus mennyt uusimmassa Ceedissä samaan kaksoiskytkin-automaatti - Co2-grammavillitykseen mukaan...saas nähdä lyheneekö Kian takuu tämän takia...
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Aquatica
Viestit: 15058
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Toivottavasti ovat tuplanneet kytkimen materiaalimäärän, jotta kestää edes vuoden...
Kian suurimpia heikkouksiahan on aivan alimitoitetut kytkimet etenkin bensakoneissa. 1.2 Rio:n kytkinlevy on niin kevyt, ohut ja ylipäätään heiveröinen, että varomaton kuski polttaa sen todella nopeasti puhki. Parhaimmat tuli jossain 10tkm jälkeen jo kytkinremppaan, ennenku kuskit alko oppimaan miten niillä kuuluu ajaa...

Kauankohan kestää robotilla? =)

Avatar
Polforea
Viestit: 11284
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^En suoraan sano, että kaksoiskytkinaskit olisivat välttämättä ikäviä (en ole ajanut mm. FCA:n TCT:llä), mutta oma kokemukseni VAG:n DSG-askeista - pääosin A3:n (8P Facelift) ja Passattien (3C/B7) yhteydessä - saa ihmettelemään, että miksi ihmeessä kukaan sietäisi tuollaista käytöstä, kun pahimmassakin ruuhkassa kytkimen painelemisessa on paljon vähemmän miinuspuolia. Tökkivä, äkkipikainen, hermostunut ja lonksuva käytös sekä ärsyttävät vaihdevalinnat eivät ainakaan ole ominaisuuksia, mitä itse automaattiaskilta kaipaisin. Nähtäväksesi jää, onko Kian toteutus omaan mieleesi sopiva, mutta kannattaahan se kokeilla, muuten et tiedä.

^Jos ottavat mallia volkkarin DSG:stä, niin tuskin kytkinlevy kauheasti kuluu kun laite ei halua luistattaa sitä edes sen vertaa, että vaihto vähän pehmenisi. Todellinen on/off -kytkin, yhh.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
glideslope
Viestit: 1478
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Enyaq 80x, A4 3,0 TDI Quattro.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24, Giulietta T-jet 120.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Polforea kirjoitti:^^En suoraan sano, että kaksoiskytkinaskit olisivat välttämättä ikäviä (en ole ajanut mm. FCA:n TCT:llä), mutta oma kokemukseni VAG:n DSG-askeista - pääosin A3:n (8P Facelift) ja Passattien (3C/B7) yhteydessä - saa ihmettelemään, että miksi ihmeessä kukaan sietäisi tuollaista käytöstä, kun pahimmassakin ruuhkassa kytkimen painelemisessa on paljon vähemmän miinuspuolia. Tökkivä, äkkipikainen, hermostunut ja lonksuva käytös sekä ärsyttävät vaihdevalinnat eivät ainakaan ole ominaisuuksia, mitä itse automaattiaskilta kaipaisin.
Passat B8:ssa ei ainakaan tarvitse sietää kuvatun kaltaista käytöstä. DSG:n ominaispiirteet on havaittavissa, mutta mitä nyt on vertailumuistikuvia aiemmista VAG:n laatikoista, niin tässä versiossa (TSI/DSG-7) meno on huomattavasti pehmeämpää. Ruuhkamatelussa ei todellakaan ole ikävä kytkinpolkimen pumppaamista vaan matelu on täysin sujuvaa. Ainoastaan jos sport-tila on eksynyt päälle, on käytös vähän äkkipikaista.
Moitteen aihe taas on viive vaihdettaessa D:ltä R:lle. Loota miettii varsinkin kylmänä pari sekuntia ennen kuin uusi veto alkaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11284
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mainiota, että siinäkin on tapahtunut kehitystä. Nuo mun ajamat on järestään 6-lovisia ja nokipolttimen jatkeena.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5957
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Olen päässyt vertaamaan FCA tct:tä (josta siis omasta MiTosta kokemusta) Volkswagen Groupin tuotoksiin. TCT on huomattavasti edellä DSG verrokkeja. Surkein esitys oli paritettu Polon 1.2 bensa TSi:hin. DSG tiputtaa kierrokset heti kun mahdollista lähes tyhjäkäyntilukemiin, eikä osaa arvata seuraavaa pykälää ennakoiden, vaan reagoiden (jolloin syntyy nykimää), versus TCT lähes maaginen aina oikea napsu simmussa. Saattavat olla järjestelmät teknistä sukua toisilleen, mutta käytännössä eivät tunnu ollenkaan samalta. Tämä ilman Alfa-rakkautta ja vaginaattori-inhoa - ilmiö on todellinen (ja oli kieltämättä yllätys, yksi ihmettelyn aihe lisää miksi Audit/Seatit/Volkswagenit tai Skodat ovat niin suosittuja).

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Farina »

Oma kokemus DSG:eistä on myös se, että on merkitystä minkä koneen perään se on pultattu. Joskus ajoin vuokra-A3:sellä, missä oli vähätehoinen 1.6 TDI ja DSG. Kone oli koko ajan "jurnutuskierroksilla", eli ajaminen oli taloudellista, mutta raivostuttavan tuntuista ja kuuloista. Sportilla tilanne parani moottorin puolesta, mutta laatikon käytös muuttui äkkinäiseksi.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Polforea kirjoitti:^^En suoraan sano, että kaksoiskytkinaskit olisivat välttämättä ikäviä (en ole ajanut mm. FCA:n TCT:llä), mutta oma kokemukseni VAG:n DSG-askeista - pääosin A3:n (8P Facelift) ja Passattien (3C/B7) yhteydessä - saa ihmettelemään, että miksi ihmeessä kukaan sietäisi tuollaista käytöstä, kun pahimmassakin ruuhkassa kytkimen painelemisessa on paljon vähemmän miinuspuolia. Tökkivä, äkkipikainen, hermostunut ja lonksuva käytös sekä ärsyttävät vaihdevalinnat eivät ainakaan ole ominaisuuksia, mitä itse automaattiaskilta kaipaisin.
Omassa käyttökulkineessa on Getragin Powershift, mallia kaksi märkäkytkintä ja käytös on selkeästi sivistyneempää kuin vastaavassa DSG:ssä. Ei se pysähtelevässä ajossa kytkinpoljinta voita, mutta ihan sillä toimeen tulee.

legza
Viestit: 897
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja legza »

Väitän lähes ilman perusteita, että kaksoiskytkin vaihteisto on vaan muoti-ilmiö. :P Omasta mielestä normaali uusi perinteinen automaatti toimii paljon jouhevammin.

Avatar
Isola
Viestit: 1987
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Isola »

^Omistettuani joskus Fordin kauppanimellä myydyn autonkaltaisen valmisteen en olisi uskonut löytäväni Fordeista juurikaan positiivisia asioita. Mondeon (olikohan vm. 2011?) kaksoiskytkinvaihteisto oli kuitenkin erinomainen toteutus aiheesta ja käyttömukavuudeltaan aivan samaa tasoa momentinmuunninlaatikon kanssa. On niissä siis eroja. Aivan kuten variaattoreissakin, joista olen samoin ajanut sekä miellyttävää että ei kovinkaan miellyttävää laitosta.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

legza
Viestit: 897
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja legza »

Isola kirjoitti:^Omistettuani joskus Fordin kauppanimellä myydyn autonkaltaisen valmisteen en olisi uskonut löytäväni Fordeista juurikaan positiivisia asioita. Mondeon (olikohan vm. 2011?) kaksoiskytkinvaihteisto oli kuitenkin erinomainen toteutus aiheesta ja käyttömukavuudeltaan aivan samaa tasoa momentinmuunninlaatikon kanssa. On niissä siis eroja. Aivan kuten variaattoreissakin, joista olen samoin ajanut sekä miellyttävää että ei kovinkaan miellyttävää laitosta.
Fordilla noita märkäkytkin lootia voi jopa kutsua luotettaviksi. Mutta juurikin Mondeossa, S-maxissa yms. missä se 450 powershift nyt onkaan, se miettii ihan sika kauan hiljaisissa vauhdeissa kun laittaa pedaalin lattiaan. Aika marginaali tilanne, mutta ärsyttävä.

Siitä kuivakytkin powershiftistä kannattaa pysyä kaukana. Yllättäen se ei montaa vuotta ollutkaan saatavissa. Sen tilalle tuli perinteinen automaatti.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Aika yleinen ongelma eri merkeillä älyohjatuilla mehulingoillakin sähköisen pedaalin kanssa, että kun painaa kaasun pohjaan saa nousta ulos odottamaan suurta tapahtumaa ja pitää samalla tupakkitauon. Erittäin näppärää jäädä risteyksessä sivulta tulevan jyräämäksi.

Avatar
glideslope
Viestit: 1478
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Enyaq 80x, A4 3,0 TDI Quattro.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24, Giulietta T-jet 120.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja glideslope »

lerppu kirjoitti:^Olen päässyt vertaamaan FCA tct:tä (josta siis omasta MiTosta kokemusta) Volkswagen Groupin tuotoksiin. TCT on huomattavasti edellä DSG verrokkeja. Surkein esitys oli paritettu Polon 1.2 bensa TSi:hin. DSG tiputtaa kierrokset heti kun mahdollista lähes tyhjäkäyntilukemiin, eikä osaa arvata seuraavaa pykälää ennakoiden, vaan reagoiden (jolloin syntyy nykimää), versus TCT lähes maaginen aina oikea napsu simmussa. Saattavat olla järjestelmät teknistä sukua toisilleen, mutta käytännössä eivät tunnu ollenkaan samalta. Tämä ilman Alfa-rakkautta ja vaginaattori-inhoa - ilmiö on todellinen (ja oli kieltämättä yllätys, yksi ihmettelyn aihe lisää miksi Audit/Seatit/Volkswagenit tai Skodat ovat niin suosittuja).
Itsellekin on jäänyt hyvät muistot MiTo:n TCT:stä, vaikka kokemuspohja rajoittuukin ainoastaan reilun puolen tunnin koeajoon tammikuun pakkasissa joskus vajaat 6 vuotta sitten.
Liikkuvien osien lämmettyä kaksoiskytkinvaihteisto toimi kaikenkaikkiaan hienosti. Vaihdot olivat sujuvia ja paikaltaan lähdettäessä sammutusautomatiikkakin toimi hämmästyttävästi yli 10 asteen pakkasessa, aiheuttamatta liiallista viivettä vedon päällekytkeytymisessä. Ainoat negatiiviset muistot rajoittuvat laatikon urheiluasennolla tuottamaan kissanrääkkäys-soundiin. 135 hv tehoilla olisi myös odotanut hieman ripeämpää liikuntaa, mitä kyseinen yksilö tarjosi.

Palatakseni vielä Passattiin, niin tämäkin laatikko kelaa hanakasti vaihteet läpi suurimmalle pykälälle, mutta kertaakaan ei ole mitään matalakierros-jyrinöitä kuulunut. Taitaa olla ennemminkin diesel-mallien ominaisuus tämä..(?)

Avatar
Polforea
Viestit: 11284
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jyrinä tulee joo yleisemmin dieselistä, mutta saa sitä aikaan bensallakin. Sehän tulee lähinnä siitä, että kun isku on harva ja amplitudi korkea (pakko olla, jotta harvalla iskulla saadaan aikaan murhaavaa alavääntöä), alkaa moottori täristä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Kertsu
Viestit: 899
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Corollasta napsahti ikkunavaijeri poikki. Onneksi ei ole sähköikkuna.

Avatar
Macela
Viestit: 2640
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Macela »


Vastaa Viestiin