Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11270
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

S_A kirjoitti:Minä kohtasin eilen Turuntiellä Kilon kohdalla niin leveän uuden X5 Bemerin kuskin,
Mahtuiko edes autoonsa?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^^ UUuh kuinka osuvaa sarkasmia :mrgreen:

Avatar
mattijus
Viestit: 5266
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

S_A kirjoitti: No miksi te ajatte niillä sitten noin?
En aja, mutta ehkä tämä koskee vain X5 kuskeja. Itsellänihän on vanha romu e46
VMP

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Onhan se niinkin päin, että jäikö samalta reissulta mieleen ne kymmenet hyvin/neutraalisti ajaneet bemarit? Harvoin itse niitä muistelen vaan kyllä ne jollain tavalla ärsyttävästi ajaneet jää mieleen. Voidaan sitten miettiä onko kaikki bemarilla ajavat lähtökohtaisesti tuollaisia kikkailijoita vai päätyykö bemarin rattiin useammin näitä kikkailijoita. Vähän sama kuin tietyn ihmisryhmän korkeampi raiskausluvut, mutta vain pieni murto-osa heistäkin loppujen lopuksi raiskaa.

Avatar
Isola
Viestit: 1987
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Isola kirjoitti:Tuostahan tulee ihan mieleen Hämeenpuiston ja Satakunnankadun risteys Tampereella.
Kaikkea sitä voi tulla mieleen, mutta linkin taakse kurkanneet havainnevat, että kyseessä oli tietysti Hämeenpuiston ja Satamakadun risteys.

Tänään jouduin pitkästä aikaa poikkeamaan ydinkeskustassa, koska posti ei aina tule kotiin, työpaikalle tai postikonttoriin, vaan esimerkiksi Sokokselle. Sieltä Alarannan kautta poistuessa tulin samaiseen risteykseen toisesta suunnasta ja kadun varresta löytyi nopeusrajoitusalueen päättymismerkki. Mielenkiintoista: tämän merkin jälkeenhän taajamassa on voimassa 50 km/h rajoitus, eikö totta? Vaan jos tulen Hämeenpuistoon Ratinan suunnalta, siellä on neljänkympin aluerajoitusmerkki. Kuvan risteyksestä suoraan eteen ja oikealle on siis eri nopeusrajoitus sen mukaan, mitä reittiä siihen on ajanut.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Polforea
Viestit: 11284
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Minun ymmärrykseni mukaan juuri näin.

Ajoin muuten torstaina kyseiseen risteykseen Ratinan suunnalta Hämeenpuistoon kaarrettuani. Paheksuttavasti ajoin bemarilla vasenta kaistaa kääntyen vasemmalle.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Polforea kirjoitti:Noooo, saksalaiset premium-autot ylipäätään on suunniteltu asiakkaan rakennettavaksi, eli kaikki pitää ruksata tilatessa, joskin niitä nykyään petrataan kaikenmaailman paketeilla. Perustason pakettiin sisältyy yleensä sisältä käännettävät etupyörät, vähän lisää maksamalla saa sisältä kahteen suuntaan kääntyvät etupyörät. Luxury -paketissa tulee kyllä ulkovilkut, mutta sporttipaketissa taas poistetaan ratin kääntelyä häiritsevä vilkkuviiksi.
MEGA :mrgreen:
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
-TTY-
Viestit: 1528
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Seal '24
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Joku aika sitten keljuilin kollegalle, joka on viimeisen päälle bemaristi, tuosta vilkkujen toimimattomuudesta tai puutteesta. Tiesi opastaa tietämätöntä, että kyllä niissä vilkut on mutta polttimot toimivat sellaisella aallonpituudella, ettei köyhän silmät niistä lähtevää valoa havaitse. :lol:
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
Isola
Viestit: 1987
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Polforea kirjoitti:Minun ymmärrykseni mukaan juuri näin.
Ymmärryksesi lisäksi myös tieliikenneasetuksen 18 § pykälän mukaan nopeusrajoitusalue "päättyy myös toista nopeusrajoitusaluetta osoittavaan merkkiin 363" (363 on siis nopeusrajoitusalueen liikennemerkki). Sisäkkäisiä nopeusrajoitusalueita ei siis voi olla. Mielenkiintoista sinänsä, että tuo merkki näkyy Google Streetview'n kuvassa vuodelta 2009. Ristiriitainen tilanne on siis ollut päällä jo ainakin seitsemän vuotta. Hämeenpuistossa on tutka kohtalaisen usein – monikohan on tähän vedoten kiistänyt ajaneensa ylinopeutta?
Polforea kirjoitti:Ajoin muuten torstaina kyseiseen risteykseen Ratinan suunnalta Hämeenpuistoon kaarrettuani. Paheksuttavasti ajoin bemarilla vasenta kaistaa kääntyen vasemmalle.
Et kai käyttänyt vilkkua? :wink: Mikähän minun liikennesilmässäni on vikana, kun BMW:t eivät tunnu erottuvan ajotavaltaan mitenkään?
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
lerppu
Viestit: 5957
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

-TTY- kirjoitti:Joku aika sitten keljuilin kollegalle, joka on viimeisen päälle bemaristi, tuosta vilkkujen toimimattomuudesta tai puutteesta. Tiesi opastaa tietämätöntä, että kyllä niissä vilkut on mutta polttimot toimivat sellaisella aallonpituudella, ettei köyhän silmät niistä lähtevää valoa havaitse. :lol:
Kiitos! Painan mieleeni ja käytän lauseessa.

Vastineeksi Margaret Thatcherin kuolematon:
Any man who, beyond the age of 26, finds himself on a bus can count himself as a failure.

Ei ansioituneille forumisteille henkilökohtaiseksi loukkaukseksi sen enempää kuin bemaristien niputuksetkaan otetaan täällä vastaan. Kakkiaisia on kaikkialla liikkumistavasta riippumatta!

Avatar
Polforea
Viestit: 11284
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Isola kirjoitti:Et kai käyttänyt vilkkua? :wink: Mikähän minun liikennesilmässäni on vikana, kun BMW:t eivät tunnu erottuvan ajotavaltaan mitenkään?
Käytin. Varmistin sillä käytökseni paheksuttavuuden. Kanssaliikkujat olivat silmät selällään ja osoittelivat sormella, että miten joku voikaan ajaa bemarilla noin. Moni myös pudisteli päätään ja huulilta saattoi lukea kirosanoja sekä yhden vanhan sedän "ei tuostakaan juipista mitään tuolla menolla tule" -lausahduksen. Eräs keski-ikäinen nainen kaatui säikähdyksestä nähdessään vilkun välähtävän ensimmäisen kerran.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15058
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Onko tämä kohta jotenkin epäselvästi merkattu, että mihinkä suuntaan mitäkin kaistaa voipi kulkea?

https://goo.gl/maps/3Dk3Yx6vWrQ2

Tai tämä?
https://goo.gl/maps/WauQv363Z1P2

Nimittäin Pösökuski meinas just äsken ajaa kylkeen. Se lähti oikealle kaistalle ja koukkas ympyrästä sitten sisäpuolelle - ilman vilkkua, luonnollisesti. Jos olisin ajanut normaalisti (eli hieman ripeämmin), olis ollut Alfa lunarissa.

Mikä #%#¤& näitä TANAN #"¤"# vaivaa liikenteen ymmärtämisessä?!?!?!?!"?#¤"#¤%

Avatar
TeroPee
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Ajelin tänään vitostietä etelään. Jossain kohtaa edellä meni BMW X5, joka lähti ohittamaan edellä meneviä ohituskaistaosuudella. Muuten hyvä, mutta kyseessä oli vastaan tulevan liikenteen ohituskaista. Luulin että teki sen epähuomiossa koska palasi kahden auton jälkeen letkaan takaisin mutta teki saman tempun myöhemmin uudelleen.

Jos olisin nähnyt rekkarin niin olisin soittanut poliisille epäillystä rattijuoposta.

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sanctus »

^^Eilen ajelin ton viimeksi. Ehkä se on noi tuplakaistat, jotka saavat ihmiset aivat jäätävään paniikkiin, kun pitää poistua ympyrästä.

Mutta kylläpä jotenkin nauratti, kun Keravan hautausmaalla sukuhaudalle kynttilän kävin sytyttämässä. Hautausmaalle pörähti joku skene- ja arvojohtaja Tuppurainen ja rullasi autolla kävelykujia pitkin sitten kivasti ihan siihen haudan viereen, ettei tarvinnut liikoja palella. Vain kolme ihmistä joutui väistämään. Ihan terveen oloinen ihmisestä syntynyt mies pörähti kiesistä ulos, hoiti hommansa ja peruutti varovaisesti ulos - hautausmaalla kun oltiin.

Avatar
S_A
Viestit: 1984
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Tiien muuten vilkkuihin liittyen YHDEN turvavarusteen, jota ei löydä ees hienosta kehutusta uudesta isosta S90/V90 Volvosta.
Automaattinenkaistanvaihtokatkoviivavilkkutunnistin........
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1984
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Polforea kirjoitti:Noooo, saksalaiset premium-autot ylipäätään on suunniteltu asiakkaan rakennettavaksi, eli kaikki pitää ruksata tilatessa, joskin niitä nykyään petrataan kaikenmaailman paketeilla. Perustason pakettiin sisältyy yleensä sisältä käännettävät etupyörät, vähän lisää maksamalla saa sisältä kahteen suuntaan kääntyvät etupyörät. Luxury -paketissa tulee kyllä ulkovilkut, mutta sporttipaketissa taas poistetaan ratin kääntelyä häiritsevä vilkkuviiksi.
It's All About The Weight? :shock:
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Isola
Viestit: 1987
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

S_A kirjoitti:Tiien muuten vilkkuihin liittyen YHDEN turvavarusteen, jota ei löydä ees hienosta kehutusta uudesta isosta S90/V90 Volvosta.
Automaattinenkaistanvaihtokatkoviivavilkkutunnistin........
Ilmeisesti Tampereella kuitenkin saa jostain puljusta lähes kaikkiin merkkeihin jälkiasenteista kaistanvaihtovilkkua. Siis sellaista, jolla ilmaistaan onnistunut kaistanvaihto yhdellä välähdyksellä.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Varastettu mainoskynä teipillä kiinni rattiin sojottamaan, niin kotikutoinen "jäykkäsormi-jaatinen" huolehtii vilkuttamisesta ratin käännyttyä.

jalittam
Viestit: 1855
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Kangasalta ajelin kotiin. Vakkari päällä hävyttömällä ylinopudella - navitaattorin mukaan 84 nopeus.
Etiäisen mukaan nostin oikean kämmenen silmieni eteen erään "automaattisen liikennevalvonta" tolppaa ennen. Hyvä niin, en sokaistunut yön pimeydessä tolpan valaistessa lähipellot hetkellisesti.
Tahalleni rikoin lakia. Saanen rangaistukseni - soosoonuhtelut.
Myönnän erheeni ja kriminaalisuuteni, ehkä jopa pienen kapinan sääntöjä kohtaan.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8691
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2 ... 02546.html

Kuinka tyhmä pitää ihmisen olla, että leipoo protestina jarrua yhdistelmän eteen... :roll: Pelkkää hopiaa jaossa, vaikka kuinka harmittaisi ka-kuskin muistuttelu ohituksen suoritustavasta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Alfissimo kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2 ... 02546.html

Kuinka tyhmä pitää ihmisen olla, että leipoo protestina jarrua yhdistelmän eteen... :roll: Pelkkää hopiaa jaossa, vaikka kuinka harmittaisi ka-kuskin muistuttelu ohituksen suoritustavasta.
Monesti sattunut eteen joku idiootti joka yrittää vähän "kouluttaa" vetämällä liinat kiinni. Kummankohan piikkiin menee jos edellä ajava vetää tahallaan liinat kiinni?

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vode »

jkk kirjoitti:Monesti sattunut eteen joku idiootti joka yrittää vähän "kouluttaa" vetämällä liinat kiinni. Kummankohan piikkiin menee jos edellä ajava vetää tahallaan liinat kiinni?
Monesti se jolla on isompi todistustaakka ja vähemmän todistajia eli peräänajaja.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Vode kirjoitti:
jkk kirjoitti:Monesti sattunut eteen joku idiootti joka yrittää vähän "kouluttaa" vetämällä liinat kiinni. Kummankohan piikkiin menee jos edellä ajava vetää tahallaan liinat kiinni?
Monesti se jolla on isompi todistustaakka ja vähemmän todistajia eli peräänajaja.
Hiukan epäilen kuitenkin. Tieliikennelaissa on muistaakseni kohta joka velvoittaa osapuolia tekemään kaikkensa välttääkseen onnettomuuden. Joten tilanteessa jossa toinen ohittaa, vetää eteen ja painaa liinat kiinni ilman mitään järkevää syytä jarruttamiselle ja näin aiheuttaa onnettomuuden olisi loogisesti vastuussa? Tiedän kyllä että yleisesti "peräänajaja" on syyllinen mutta kai näitätin tutkitaan maalaisjärkeä käyttämällä?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15058
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kaistanvaihtaja - tässä tapauksessa ohittaja, on vastuussa tekemisistään.
Lisäksi ohituskieltoalue, joten sillä ei ole sitäkään vähää asiaa tehdä noin...

Tietty, en epäilisi yhtään, jos raskaassa ajoneuvossa tietyntyyppinen mokkula siinä tuulilasissa olis, siis sellainen kameraksi kutsuttu - tänä päivänä alkaa olla jo tässäkin maassa pakollinen varuste.

Avatar
mutt
Viestit: 5474
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Aamun työmatkalla liikennevaloissa edellä mennyt pakettiauto meni jo hieman vanhoilla läpi, ja minä pysähdyin siihen punaisiin ottamatta yhtään huomioon, että takana oli 5-sarjan bemari. Minun odottamaton manööveri pääsi yllättämään sen ihan täysin, ja se kosti pukkaamalla Themalle vauhtia. Vetokoukku irrotteli bemarin kilven ja teki puskuriin montun. Ajeltiin vähän sivummalle tarkistamaan vahingot, ja ehkä se koukku hieman liikahti toiselta puolelta, mutta ei näyttänyt rakenteissa olevan mitään vahinkoja, joten mun puolesta päästiin siitä jatkamaan elämiämme. Nyt tosin tuli mieleen, että olisi ehkä ollut paikallaan vaihtaa yhteystietoja sen varalta, että tulee niskat kipeäksi. Kyllä se sen verran pukkasi, että on mahdollista joku pieni piiskavamma. Koukusta en jaksa kiukutella, kun se on menossa joka tapauksessa vaihtoon, kun varastossa odottaa irrotettava malli.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
S_A
Viestit: 1984
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Alfissimo kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2 ... 02546.html

Kuinka tyhmä pitää ihmisen olla, että leipoo protestina jarrua yhdistelmän eteen... :roll: Pelkkää hopiaa jaossa, vaikka kuinka harmittaisi ka-kuskin muistuttelu ohituksen suoritustavasta.
Näitä riittää. Pitää olla kyllä varsin erikoinen mielikuvitus, että uskaltaa tällästä tehdä. En ole ikinä tätä tajunnut ihmisissä, että
ensiksi tehdään ihan mitä huvittaa. Vaarannetaan liikennettä ohituskieltoalueella ohittamalla.
Ohitettavan auton kuljettajan turvallisuus, vastaantulevan liikenteen
turvallisuus, ja sitten kun siitä saa nootin vedetään jarrut kiinni protestiksi. :lol:

No eiköhän tolta kortti lähde....ja varmasti sai niskaan sen verran ison tällin, ettei tee toisten.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
walla
Viestit: 19
Liittynyt: 12 Touko 2015, 15:31
Car(s): Giulietta (940)

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja walla »

<avautuminen>

kehä kakkonen - neljän maissa iltapäivällä. Vasen (turuntielle johtava) kaista yleensä seisoo. Oikea kaista vetäisi hyvin, ellei sillä jostain syystä löydy
niitä immeisiä joitten on pakko puskea jonon ohi oikealta (joskus jopa Suurpellon bussipysäkin kautta) ja yrittää pieneen väliin viime hetkellä.

Tosin - paikan löytäminen sallittujen nopeusrajoituksien mukaan onkin sitten haastavaa - joten hidastetaan sitten kolmeenkymppiin ja körötellään
oikealla kaistalla ja katsotaan jospa joku tampio olisi jättänyt turvaväliä. Ellei löydy, niin sitten vedetään nihtisillan kautta motarille.

</avautuminen>

Kysymys: Onko näillä henkilöillä kotona odottamassa:

a) niin mukava puoliso, ettei voi olla hetkeäkään erossa, vai
b) puoliso joka on asettanut kotiintuloajan niin tiukille, että muutaman minuutin myöhästyminen aiheuttaa ongelmia?

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Ajoin muuten tuosta n. klo 15.55 ja hienosti veti oikea kaista Helsingin ramppiin. Äänimerkki ja pitkät olisi taatusti löytynyt jos jollekulle ei olisi ramppiin ajo maistunut.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Melko liukkaita ollut risteykset ja pikkutiet tämän viikon.

Koominen tunne, kun pikkutiellä mutkaan hidastaessa 3->2 vaihtamisen jälkeen lähtee perä sivulle moottorijarrutuksessa n. 35 vauhdissa. :D

Ei oikein mitään pahempaa negatiivista ole tullut vastaan vaikka noin 1000 km tässä ma-ke tullut ajettua. Tänään rekkakin ei yrittänyt työntää vauhtia, vaikka edelläni ajava ajoi 75-79km/h välillä @80.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Aquatica
Viestit: 15058
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Umpijäisiä teitä. Kitkoilla menty ja pääosin kyllä paremmin, kuin nastaväki. Vähemmän sutii tai liukuu kuin niillä, vaikka nopeudet aika samaa tasoa onkin.

Ja äsken tuli todistettua, että kyllä nuo jäisellä tiellä PYSÄHTYY kun käskee.

Nimittäin pilkkopimeällä tiellä, 80-alue, mäkiä ja kaikkea - ja kaks pirklueen HIRVEÄ (eikä ees pientä) juos tielle. Ja liukasteli siinä.
Puoliso just kuvaili Sköldvikin leiskoja horisontissa kun auto vaan vähän niinku pysähty tielle, ennen ku kunnolla ees älysin siinä mitää hirviä olleen - refleksit selvästi siis kunnossa... Siinä ne möllösteli ja juoksi metikköön.

Ei kyllä yhtään harmita nuo kitkarenkaat jotka tuli vähän aikaa sitten ostettua... vanhoilla ois voinut olla liukasta :silly:

Avatar
S_A
Viestit: 1984
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Aquatica kirjoitti:Umpijäisiä teitä. Kitkoilla menty ja pääosin kyllä paremmin, kuin nastaväki. Vähemmän sutii tai liukuu kuin niillä, vaikka nopeudet aika samaa tasoa onkin.

Ei kyllä yhtään harmita nuo kitkarenkaat jotka tuli vähän aikaa sitten ostettua... vanhoilla ois voinut olla liukasta :silly:
Juu näinhän se on. Kuulemma pahin talvi ikinä tämä kitkoilla ajaville. No on tuola ollut toisinaan aika jäistä. Mutta silti näillä sutii vähemmän luistonestosta huolimatta, kuin nastaporukalla. Ihmettelin yksikin päivä, että onpa liukasta, kun edessä ajanut auto suti ja suti ja minä kitkoilla pääsin valoista sutimatta, samalla nopeudella.

Asenne kysymys. Sanokaa mitä sanotte nasta porukka, että on turvallisempaa ja jne. On varmasti henkisesti turvallisempaa normaalissa tilanteessa. Nasta varottaa pidon irtoamisen äänellä, vaikka nopeus olisi sama.
Maantiellä varmasti tuokin lisää varmuutta joillekin ajaa vähän lujempaa vielä, mutta kyllä nastoillakin pääsee pitkälle metikkköön, jos asenne on väärä keliin nähden.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Onneksi kaikilla ei ole tarvetta oman erinomaisuutensa ylistämiseen.

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja doublesix »

^+1.
Ride on!

legza
Viestit: 897
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja legza »

Eikä nastojen ropina kerro renkaiden kunnosta mitään, saattaa olla 3mm pintaa, puolet nastoista jäljellä ja nekin katki. Noita on liikenteessä paljon.

insinörtti
Viestit: 2642
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^x n kpl

Kyse on juuri siitä, että nastajengi (valtaosin) on autuaan tietämätön renkaittensa kunnosta. "nää on vielä ihan hyvät, koska näissä on pintaa ja nastojakin tallella". Tästä saa kyllä kiittää VAGniikan maailman & co propagandaa ja huijautestejä. Taisi taas tuoreimmassakin numerossa joku ihmetellä lukijakirjeessä, miksi testi viritetään suosimaan nastoja.... vastaus oli sitä tuttua EVVK, kuten myös silloin, kun on kyselty käytettyjen renkaiden testauksen perään. Ei pidä tehdä testejä, joissa tulee vääriä tuloksia!

Ja jos nyt vaikka pieni epäilys olisikin siitä, ettei kaikki ole OK, niin sitten selitetään, miten pitäisi tienpidon, etenkin suolauksen, olla tehokkaampaa. "Ei mulla mitään hätää ole, mutta ajattelin ettei noi kitkarenkailijat pärjää ilman."

Edit: tämä selittäminen on nastarenkailijoiden leimallisin ominaisuus. Syksyllä ei ole pienintäkään riskiä ajella ensilumilla kesärenkain. Mitä sitä turhaan vaihtamaan talvirenkaita alle, kun kesärenkainkin pärjää. Keväällä on takki toisinpäin. Ei uskalla vielä vaihtaa, sitähän voi olla yöpakkasia vielä toukokuussakin -> kunhan nyt ennen kesäkuuta saa vaihdettua, niin OK.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Aika röyhkeästi osa pukkaa eteen 10-tiellä hämeenlinnan liittymien kohdalla kiihdytyskaistattomista risteyksistä. Sai aamulla jarruttaa reippaasti kun autoa tunki eteen, tuli protestoitua töötillä. :) (Työmatkaliikenteen aikaan mielestäni vielä ihan ok, jos kääntyy senverta pieniin väleihin että joutuu päätietä ajava moottorijarrutuksella/jonkun verran hidastamaan.)


S_A kirjoitti: Nasta varottaa pidon irtoamisen äänellä, vaikka nopeus olisi sama.
Tai ajaa autolla, missä pidon irtoamisen tuntee ratissa :P Ei miusta ainakaan tuohon crossiin pahemmin oman auton nastojen ropina kuulu sisään. (Tosin eipä 156:kaan sitä niin selkeästi tunne, kuin 155 kertoo)

Itse varmaan hommaan vielä seuraaviksi talvirenkaiksi nastat. Tulee ajettua ensi talvenakin pikkuteitä, mitkä välillä pelilijäässä. Tosin eipä siinä nastoillakaan ollut pahemmin pitoa. Normi tiellä varmaan uudet kitkat paremmat, kuin nyt crossin alla olevat hakka 7. Renkaat ulkoisesti ok, iän puolesta vaihdan uusiin ensi talveksi.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
GreenThing
Viestit: 834
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Yhtä asiaa olen ihmetellyt liikennevaloista lähtiessä. Johtuuko se jotenkin laiskuudesta vai mistä, että joka kerta pitää lähtö tehdä luistonestoa vasten. Nasta-autoilijoiden kohdalla varsinkin kuulee tämän tavan selkeästi äänestä. Ei se mielestäni ainakaan mikään nopeampi liikkeellelähtö ole, verrattuna siihen että siinä perässä ajelen samaa tahtia ilman että tarvitsee suditella kitkoillakaan. :silly:
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

Avatar
S_A
Viestit: 1984
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

sämpy kirjoitti:Onneksi kaikilla ei ole tarvetta oman erinomaisuutensa ylistämiseen.
Joo tulipa kehuttua tosiaan. *paukuttelee henkseleitä kuten Audistit liikennevaloissa*
En minä kyllä ajaa osaa vieläkään. Mutta ei ole mitään ongelmia ollut kyllä kitkoilla. En tiie onko niitä muilla sitten.
Viimeksi muokannut S_A, 15 Joulu 2016, 13:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1984
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

GreenThing kirjoitti:Yhtä asiaa olen ihmetellyt liikennevaloista lähtiessä. Johtuuko se jotenkin laiskuudesta vai mistä, että joka kerta pitää lähtö tehdä luistonestoa vasten. Nasta-autoilijoiden kohdalla varsinkin kuulee tämän tavan selkeästi äänestä. Ei se mielestäni ainakaan mikään nopeampi liikkeellelähtö ole, verrattuna siihen että siinä perässä ajelen samaa tahtia ilman että tarvitsee suditella kitkoillakaan. :silly:
Ei ne varmaan välitä siitä. Jos ei ole oma autokaan, ei ole omia renkaitakaan. Ja ESP hoitaa kuitenkin pidon sinne. Miksi siis keskittyä mihinkään sen enempää.
Tätä minä tarkotin tuossa ylempänä, jossa TÖRKEÄSTI kehuin itseäni ja sain leiman ottaan "oma kehu haisee", että kun kitkoilla ei sudi yhtään. Ja edessä oleva nastallinen auto sutii kokoajan. Sama kaista, jonossa peräkkäin kiihdytys liikennevaloista.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
lerppu
Viestit: 5957
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Mulla varmaan nastat liikenteessä rapsuukin helatiden, aina dynamic-moodi päällä - rajoittaa ajonestojen peliin puuttumista aika kivasti! Niin kilahtanut en ole, että nakkaisin sähköaivot kokonaan nurkkaan, tämäkin asetus kuitenkin antaa aika kivoja driftauksia kaasun annostelulla räppäillä. Ja pääsee liikkeelle oleellisesti reippaammin kuin ajonesto asettuneena täyteen byrokratian voimantuntoon... Sinänsä olen sitä mieltä että kitkat on oikea vaihtoehto! Too baad että noi omat kumit on parivuotiaat ja muutaman kympin ajetut, niin olkoot sitten nastat alla. En kyllä tykkää ropinasta, mutta en vaihda perfectly good tassuja kitkoihin vain siksi etten tykkää. :|

Avatar
jyrkip
Viestit: 823
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Aamen. Kummat on paremmat talvirenkaat, nastat vai kitkat?
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1531
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Ajelin aikoinaan Fiatilla pari kierrosta Nokian kitkoja. Autossahan ei ollu edes ABS-jarruja ja hyvin pärjäsi kun tiesi mitä siellä auton alla oli. Sittemmin hyvemmissä autoissa on ollu aina nastat alla. En osaa selittää miksi näin päin. Onhan tuolla tietysti aina välillä jänniä tilanteita, kun nuo pienet tiet ovat jäässä ja sianselän muotoisia. Nastoista huolimatta auton perä karkaa sivulle suoralla tiellä. :?

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja _rico »

lerppu kirjoitti:Mulla varmaan nastat liikenteessä rapsuukin helatiden, aina dynamic-moodi päällä - rajoittaa ajonestojen peliin puuttumista aika kivasti! Niin kilahtanut en ole, että nakkaisin sähköaivot kokonaan nurkkaan, tämäkin asetus kuitenkin antaa aika kivoja driftauksia kaasun annostelulla räppäillä. Ja pääsee liikkeelle oleellisesti reippaammin kuin ajonesto asettuneena täyteen byrokratian voimantuntoon... Sinänsä olen sitä mieltä että kitkat on oikea vaihtoehto! Too baad että noi omat kumit on parivuotiaat ja muutaman kympin ajetut, niin olkoot sitten nastat alla. En kyllä tykkää ropinasta, mutta en vaihda perfectly good tassuja kitkoihin vain siksi etten tykkää. :|

Vähän samankaltainen tilanne täälläkjn. Auton mukana tuli uudet contin nastat, mutta vanteet on rumat Giuliettan hinnat alkaen 16 tuumaiset sekä hapettumista siellä täällä. Miele tekisi vaihtaa 17" vanteisiin ja kitkoihin, mutta se olisi taas tonnin sijoitus ja tähän konkurssiin ei lompakko veny. Laitetaan nyt ensin se multiair yksikkö kuntoon kunhan päästään rahasummista sopuun PP-auton kanssa..

Avatar
Aquatica
Viestit: 15058
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

jyrkip kirjoitti:Aamen. Kummat on paremmat talvirenkaat, nastat vai kitkat?
Ne, millä selviää hengissä ja ongelmitta? Vaikka olis kesärenkaat alla...

Viittaan tähän siis sitä, että 80% onnea (muut liikkujat), 20% omaa varautumista ennakoinnin ja varovaisuuden puolesta.

Avatar
mutt
Viestit: 5474
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Mulla on työmatkakulkineessa alla testivoittajanastat. Tosin, jos ihan tarkkoja ollaan, niin ne oli testivoittajat kahdeksan vuotta sitten, ja nastatkin on nypitty pois toissa keväänä. Alan tulla siihen tulokseen, että kutakuinkin mitkä tahansa kiinankitkatkin on näitä paremmat.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
S_A
Viestit: 1984
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

jyrkip kirjoitti:Aamen. Kummat on paremmat talvirenkaat, nastat vai kitkat?
En tiedä.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

S_A kirjoitti:
jyrkip kirjoitti:Aamen. Kummat on paremmat talvirenkaat, nastat vai kitkat?
En tiedä.
Nastoilla pysyy paremmin pystyssä! :-D
Liitteet
Nastoilla pysyy pystyssä!.jpg
Nastoilla pysyy pystyssä!.jpg (238.74 KiB) Katsottu 8473 kertaa

sataviisviis
Viestit: 2040
Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
Car(s): 159Tbi 1750 Ti sw, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, 156 CrosswagonQ4, Giulia
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sataviisviis »

Äsken Manskulla joku ajeli moottoripyörällä, en tiedä oliko kitkat vai nastat? Jäistä ainakin oli.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15058
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Olikohan sama tyyppi Öljytiellä... Tuskin, kellonaika samoihin nurrkkin. Keravalla siis Öljytietä tuli prätkäjätkä vastaan O_O

Avatar
Isola
Viestit: 1987
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

jyrkip kirjoitti:Aamen. Kummat on paremmat talvirenkaat, nastat vai kitkat?
Riippuu siitä, onko auto etu-, taka- vai nelivetoinen, bensa vai diesel, ja ovatko kunnoltaan paremmat renkaat edessä vai takana sekä onko autossa huomiovalot ja jos on, palavatko takavalot aina niiden kanssa. Näin ainakin olen lukuisista nettikeskusteluista ymmärtänyt :mrgreen:
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Vastaa Viestiin