Mitä teit tänään tallissa?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1737
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Askartelin vuosihuollon neliapilaan + jarrujen putsaus. Vajaa 5 tuhatta kilsaa oli tullut edellisestä :shock:

Avatar
Turre
Viestit: 336
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Turre »

Totesin että Outlanderin jarrulevyt ja -palat tilaus ei nyt mennyt ihan nappiin: etujarrupalat, ja takajarrulevyt oli väärään autoon, niin että kummallekaan päälle ei sitten päässyt tekemään mitään. :roll:
En kyllä tiedä miten olen onnistunut tuommoisen tilauksen tekemään, ei ole tainnut olla ihan keskittyminen parhaimmillaan :lol:
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
dnapekko
Viestit: 606
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Kasasin velipojan Triumph Daytona 1200:n kaasareita UÄ-pesun jäljiltä, olivat aika töhnässä, pitkään seissyt laite.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Maunu
Viestit: 3544
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Q4 on yrittänyt jo pari kuukautta vihjailla tarvitsevansa uudet öljyt.
Tänään sitten sain aikaiseksi vaihtaa ne. Samalla vaihtui turbon öljyputken tiiviste. Jos vaikka loppuisi öljyn tiputtelu pihaan.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
TeroV.
Viestit: 545
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Vaihdoin 156 2.0 TS:ään jakopään hilut. Gatesin vesipumppu + hihnasarja on näköjään sisällöltään hieman muuttunut kolmen vuoden takaisesta; vesipumpussa juoksupyörä oli tällä kertaa muovinen (edellisessä samanlaisessa Gatesin sarjassa oli metallinen juoksupyörä) ja tasapainohihnan kiristin oli "made in Romania" (edellinen oli kanadalainen).

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Sieltä ostetaan, mistä halvemmalla saadaan.

Oliko romanialaisessa kiristimessä mitään merkkiä?

Avatar
TeroV.
Viestit: 545
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Tuomas K kirjoitti:Oliko romanialaisessa kiristimessä mitään merkkiä?
Ei ainakaan jäänyt mieleen. Vesipumpun metalliosassa oli Gates mainittu.

Gasket
Viestit: 1431
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Eilen korjasin yhtä vikaa ja samalla löysin kaksi muuta :lol: Miten tuo onkin noiden kaksipyöräisten kuramopojen kanssa enempi sääntö kun poikkeus, että jossain on aina väljää ja etsivä löytää. Ei kai se muuten harrastus olisikaan :roll:
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4395
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): 1750 Berlina, Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Cromaan vaihdettu vasen etujousi ja oikea alatukivarsi, 166:een vaihdettiin vasen ylätukivarsi. Maanantaina molemmat jälkikatsastukseen. :oops:

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Kuva

3D-suunnittelin ja tulostin maskiin kiinnikkeen pikku LEDbarille. Tuli kertalaakista riittävän hyvä. Olisin muuten kyllä porannut maskiin kiinni mutta katoin että on sen verran hankala kulma mihin pitäs porata niin totesin että helpompi näin. Lisäksi tuon saa irroitettua jälkiä jättämättä.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Makee, mutta meinaatko jättää sen valkoiseksi?

Itse rakentelin vanhoista paneeleista ja sovella -tyyppisistä kiskoista ja kannakkeista 10 hyllymetriä matalan tallin katon rajaan. Toissapäivänä tein tallin päätyyn työpöydän, jonka alle sai soviteltua työkalulaatikoston. Kompurallekin on tilansa, mutta se on vielä toisaalla. Niin, tämän jälkeen pitäisi vielä vedättää sähköjä tarvittaviin kohteisiin. Ja, jotta tallista saisi sinne kuulumattomat tavarat talvehtimaan ja yhden autoista sisään, niin pitäisi vielä rakentaa pihalle vaja. Hommasta ei ole puutetta ....

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

^kiitos, juu ois mulla mustaakin filamenttia ollu vaan en jaksanu vaihtaa niin ovat toistaiseksi valkoiset. Ei tämän designin kunniaksi varmasti Aresessa cocktailkutsuja järjestettäis, mutta haenkin tällä enemmän funkkisdesignerien hyväksyntää. :D Ludwig Mies ainakin arvostais.
Kuva
Mekaaninen asennus on nyt siis tehty. Oisko kellään vinkkiä että mistä releelle kannattais rosvota heräte, ja mistä noille varsinainen käyttövirta?

Avatar
Polforea
Viestit: 11492
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Käyttövirtaahan on kivasti melkein vieressä tarjolla suoraan akulta. Herätettä ajatellen viisysissä taisi olla joka tapauksessa pari halogeenia kaukovalona, sieltä on helppo lainata.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Pele
Viestit: 2214
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Kaukovalolta vain ohjausvirta, ja akulta käyttövirta. Noin ainakin laitoin Stilossa kun viime syksynä led-patterin ruuvasin puskuriin.

Avatar
Pele
Viestit: 2214
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

"Tallilla" vähän eri näköinen öljyn lauhdutin tuli UÄ-pestyä. Steyer Puch. :)
Liitteet
DSC_0677.JPG
DSC_0677.JPG (189.41 KiB) Katsottu 9736 kertaa
DSC_0679.JPG
DSC_0679.JPG (206.08 KiB) Katsottu 9736 kertaa

FinPat
Viestit: 7902
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Pele kirjoitti:
öljyn lauhdutin
Jäähdytin!

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

^^^ ja ^^^^ kiitokset, mulla taisikin olla "käsivarastossa" perusreleen lisäksi johdon väliin tuleva sulakepesä, joten näillä eväillä voisi päästä asentelemaan jo tänään. Diodeja en muista oliko minkäänlaisia hyllyssä, kun sellaista tuolla toisessa ketjussa ehdotettiin kipinänpoistoon releen kylkeen, millaisillahan spekseillä lie pitäisi diodin ollakaan...

Avatar
Polforea
Viestit: 11492
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kelan rinnalle joku pieni perusdiodi estosuuntaan. Parrautta toki, jos kaivat miljoonalaatikosta valmiiksi diodillisen releen tai *gasp* haet sellaisen kaupasta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

FinPat kirjoitti:
Pele kirjoitti:
öljyn lauhdutin
Jäähdytin!
Piti ihan katsoa netistä, mikä on jäähdyttimen ja lauhduttimen ero. Eipä ole tullut miettineeksi sen enempää asiaa. Eka osuma googlella vei tuolle sivustolle. Sen mukaan kyseessä on tosiaan jäähdytin. Kyllä minäkin olen kuullut puhuttavan öljyn lauhduttimesta ja tainnut itsekin siitä puhua. No, sama se.

Avatar
Polforea
Viestit: 11492
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Öljynlauhdutin on tosiaan teknisesti väärä, mutta käytännössä varsin yleinen nimitys kyseiselle kennolle. Keskimäärin nettikeskustelu menee näin:

"Öljynlauhdutin"
"Jäähdytin!"
"No mitä eroa?"
"Lauhduttimessa aine vaihtaa olomuotoa kaasusta nesteeksi, öljy ei toivottavasti mene sinne kaasuna"
"Pyhpahpöh. Mites sitten keli voi lauhtua? Vaihtaako sekin olomuotoa?"
"Ei, mut se on ihan eri asia"
...ja sekalainen rönsyily kelin lauhtumisesta pakkasen lauhtumiseen ja lauhtumisen tarkoittamiseen ja aiheen hiljentymiseen. Menee n. 1-12kk ja jollain foorumilla alkaa taas alusta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Garmund
Viestit: 2138
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Nyrkkisääntönä voisi pitää että lauhduttimiessa kaasu nesteeksi, jäähdyttimessä aineen lämpötila laskee.
(tai no jäähdytin on lämmönvaihdin eli siirtää lämpöä[energiaa] aineesta toiseen) Autossa ilmastoinnissa on lauhdutin, muut on jäähdyttimiä.
Suoraan vaan suoraa

FinPat
Viestit: 7902
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JiiPee kirjoitti: Kyllä minäkin olen kuullut puhuttavan öljyn lauhduttimesta ja tainnut itsekin siitä puhua. No, sama se.
Helppona muistisääntönä jäähdyttimessä neste tai kaasu vaihtaa lämpötilaa, lauhduttimessa taas kaasu tai höyry nesteytyy eli vaihtaa olomuotoa.

Sinällään pilkun viilaamista mutta minkäs sitä luonteelleen voi.

Avatar
nipaka
Viestit: 2196
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Garmund kirjoitti:Nyrkkisääntönä voisi pitää että lauhduttimiessa kaasu nesteeksi, jäähdyttimessä aineen lämpötila laskee.
(tai no jäähdytin on lämmönvaihdin eli siirtää lämpöä[energiaa] aineesta toiseen) Autossa ilmastoinnissa on lauhdutin, muut on jäähdyttimiä.
Eikä pidä unohtaa ilmanvaihdon jäähdytysjärjestelmässä olevaa höyrystintä. :mrgreen:
Keskustelunaiheeksi voidaan ottaa auton ilmastointi. Mielestäni autoissa on lämmityksellä ja jäähdytyksellä varustettu ilmanvaihto. Kosteuden, painesuhteiden ja ilmamäärien hallinta näistä puuttuu.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

insinörtti
Viestit: 2648
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ Se perinteinen, oppikirjoihin painettu ilmastoinnin määritelmä on rikki. Sehän ei ole rajattu koskemaan pelkkää jäähdytystä, vaan virallisen liturgian mukaan ilmastointijärjestelmässä ilmaa käsitellään puhdistamalla (suodatus), lämmittämällä, kostuttamalla, kuivaamalla, jäähdyttämällä.

Määritelmä on rikki, koska nuo 2 ensinmainittua löytyy käytännössä kaikista ilmanvaihtojärjestelmistä. Eli sitten "pitää vaan tietää" ettei nuo 2 kuitenkaan vielä oikeuta käyttämään nimitystä ilmastointi. Siis huono määritelmä.

Huonoa määritelmää on kierretty siten, että ilmastoinniksi lasketaan käytännössä vain ja ainoastaan koneellinen tulo- ja poisto + koneellinen jäähdytys. Entäs ne, missä on vain kostututus/kuivaus. Jep? Tuntemattomilla vesillä liikutaan.

Tai jos on ilmanvaihto ja erillisillä laitteilla (fänkkärit tms.) toteutettu jäähdytys? Sama lopputulos, muttei osu viralliseen speksiin. Ilmalämmitys? Mukavuusilmastointi? Miksi tämäkin on pitänyt keksiä?

Homma ratkeaa, kun mietitään, mitä systeemillä tehdään. Ilmanvaihto = vaihdetaan ilmaa. Mitoitus yleensä pääluvun mukaan ja tuloilman lämmitys on vain pakkopullaa vetohaitan poistamiseksi.

Ilmastointi = hallitaan huoneilman olosuhteita, lämpötilaa ja/tai kosteutta. Mitoitus menee enemmänkin jäähdytystarpeen mukaan -> yleensä isommat ilmavirrat (ellei jäähdytys ole toteutettu erillisillä laitteilla) kuin pelkässä ilmanvaihdossa. Auton kylmästöinti kykenee pitämään kabiinin mukavan viileänä myös hellesäällä, joten tässä mielessä kallistuu selkeästi ilmastoinniksi. Vaikka se koneellinen poisto puuttuukin ... mutta tässä kohtaa pitäisi jo olla selvää, ettei rikkinäisen määritelmän yksityiskohtiin kannata takertua.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
nipaka
Viestit: 2196
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja nipaka »

insinörtti kirjoitti: Ilmastointi = hallitaan huoneilman olosuhteita, lämpötilaa ja/tai kosteutta. Mitoitus menee enemmänkin jäähdytystarpeen mukaan -> yleensä isommat ilmavirrat (ellei jäähdytys ole toteutettu erillisillä laitteilla) kuin pelkässä ilmanvaihdossa.
Jep aivan näin. Ilmavirran säätö hoidetaan erillisillä laitteilla.
insinörtti kirjoitti: Auton kylmästöinti kykenee pitämään kabiinin mukavan viileänä myös hellesäällä, joten tässä mielessä kallistuu selkeästi ilmastoinniksi. Vaikka se koneellinen poisto puuttuukin ... mutta tässä kohtaa pitäisi jo olla selvää, ettei rikkinäisen määritelmän yksityiskohtiin kannata takertua.
Miten katsot sisätilojen tyypin vaikuttavan tuuletusjärjestelmän määritykseen?
Tilanne määrityksen kanssa sama kuin öljynlauhduttimen kanssa. Määritys on väärä mutta puhekielestä sitä ei saa poistettua. Olkoon puolestani ilmastointi, vaikka käytännössä tarkoitetaan pelkkää tuloilman jäähdytystä.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

insinörtti
Viestit: 2648
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

nipaka kirjoitti:Jep aivan näin. Ilmavirran säätö hoidetaan erillisillä laitteilla.
Kyse ei ole säädöstä, vaan mitoituksesta. Ilmanvaihdolla tuotetaan tietynsuuruinen ilmavirta. Ilma kyllä lämmitetään lämpötilaan X ja tätä äksän arvoa saatetaan jopa säädellä huonelämpötilan mukaan, mutta se ei riitä pitämään huonelämpötilaa passelina esim. kesähelteillä. Ei, vaikka tuloilma olisi koneellisesti jäähdytettyä. Tätä ratkaisua kutsutaan mukavuusilmastoinniksi.

Oikeissa ilmastointijärjestelmissä määritetään heti kättelyssä, millaiset olosuhteet (lämpötila, kosteus ym.) tilassa täytyy olla, sekä lämpö- ja kosteuskuormat tilan sisällä. Tämä määrittää esim. jäähdytyksen mitoitustehon, ilmavirrat, järjestelmäratkaisut.
nipaka kirjoitti:Miten katsot sisätilojen tyypin vaikuttavan tuuletusjärjestelmän määritykseen?
Ei ole vaihtoehtoja! Wanha määritelmä on ajalta, jolloin ilmastointi oli aina ns. ilmajärjestelmä, jossa jäähdytysteho tuotiin huoneeseen jäähdytetyn tuloilman muodossa. Järjestelmät, jossa suurin osa (esim. jäähdytyspalkit = ilma-vesi -järjestelmä) tai peräti kaikki jäähdytyteho tuodaankin fänkkäreillä tms. erillisillä laitteilla, eivät tähän määritelmään istu, kun kaikki ilmankäsittely ei tapahdu iv-koneen sisällä.

Ja edelleen wanhassa määritelmässä on se valuvika, että mikä tahansa tuloilmakone, jossa on lämmityspatteri/LTO ja sen likaantumista estämässä suodatin on ilmastointokone. Paitsi ettei sitten kuitenkaan ole ... eli oikeasti käytetään epävirallista määritelmää ja viitataan kintaalla tälle viralliselle.

Edit: ja onhan tämä vanhetunut määritelmä jo pääsemässäkin haudan lepoon. Sinne D2 rinnalle. Ympäristöministeriön asetus 1009/2017 määrittelee ilmastoinnin näin "sisäilman puhtauden, lämpötilan, kosteuden ja ilman liikkeen hallintaa tulo- tai kierrätysilmaa käsittelemällä". Kyse on juurikin siitä, millaiset olosuhteet tilaan tuotetaan, eikä siitä, mitä palikoita iv-koneen sisältä löytyy.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
nipaka
Viestit: 2196
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja nipaka »

^ Valuvika. Lempparisanani heti ruuhkavuosien jälkeen.
Jos oikeissa ilmastointijärjestelmissä hallitaan kosteuskuormat, miksei autossa ole samaa määritelmää? Toki kosteutta voi poistaa mutta lämpötilan säätö on silloin vajavaista.
Turha tästä on enempää väitellä. Tulipahan keskustelua :-D .
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Pele
Viestit: 2214
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Taas tässä viisastui. Pitääkin oitis ottaa yhteyttä, sillä ovat myyneet minulle täysin tarkoitukseen sopimattoman kapistuksen: https://www.vpmotorsport.fi/product/111 ... uhduttimet

Ja tilata asianmukainen tuote täältä: https://www.autoracing.fi/setrab-std-640-oljynjaahdytin

Hyvin tuo ylempikin on hoitanut tehtävänsä kilpurissa, mutta nyt en epäile hetkeäkään etteikö alempi olisi vieläkin tehokkaampi. :mrgreen: :lol:

Avatar
Isola
Viestit: 2059
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Isola »

Polforea kirjoitti:Kelan rinnalle joku pieni perusdiodi estosuuntaan. Parrautta toki, jos kaivat miljoonalaatikosta valmiiksi diodillisen releen tai *gasp* haet sellaisen kaupasta.
Mieluumminkin iso kuin pieni, joskaan asialla ei kovin kannata stressata jos heräte otetaan halogeenikaukovalon syötöstä. Jos se lähtö on mitoitettu syöttämään halogeenia, se on takuulla riittävän järeä kestämään sen pienen jännitepiikin, jonka rele aiheuttaisi päästäessään. Toisaalta se halogeeni itsessään on hyvinkin tehokas takapotkun tappaja. Toki voi aina miettiä tilannetta, jossa se halogeenipolttimo on kärtsähtänyt, mutta sillonkin pätee kohta 1 eli lähdön mitoitus.

Eipä siitä diodista toki haittaakaan ole muuta kuin asentamisen vaiva, ja sekin taitaa mennä harrastamisen tiliin.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Garmund
Viestit: 2138
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Mielestäni menee enemmän pieleen puhua öljyn lauhduttimesta väärässä yhteydessä, kuin ilmastoinnista. (lvi-alan ammattilainen varmaan eri mieltä :D ) Se antaa kuvan että öljy on kaasumaista moottorissa. Moottoriöljyt taitavat vaatia lähemmäs 400 C höyrystyäkseen/kaasuuntuakseen* (En tiedä kumpi termi tässä oikea ja eivät taida tarkoittaa ihan samaa, empä ollut varsinaisesta määritellystä erosta ennen lukenut*2). En nopeasti oikein hyvää tietoa löytynyt, mutta raakaöljyn jalostuksessa näkyisi voiteluöljyjen yms tislauslämpötila olevan 400 tienoille. (tosin ei sanottu paineesta mitään...)

Varsinkin kun termi ilmastointi ylläolevista viesteistä päätellen ei taida olla (Suomessa?) viralliselta määritelmältään kovin hyvä ja selkeä. Lauhdutin taas tarkoittaa joka maassa samaa asiaa, ilmastointi taitaa olla enemmän kiinni keksityistä määritelmistä.



* Joo moottoriöljyssä on aineita mitkä höyrystyvät matalemmissa lämpötiloissa.


*2 "Arkielämässä termit höyry ja kaasu tarkoittavat samaa asiaa, fysiikassa termit on erotettu toisistaan. Höyry on kaasumaista ainetta, joka voidaan muuttaa nesteeksi pitämällä lämpötila vakiona ja muuttamalla tilavuutta. Höyrystä tulee kaasu kriittisessä pisteessä, jolloin kaasun liike-energia on niin suurta, ettei kaasu tiivisty ennen kuin lämpötila laskee."
Ihan vain wikistä, en jaksa käyttää aikaa paremman lähteen ettimiseen... (https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaasu)

(Ihmetyttää etten tuommoista selitystä muista lukeneeni ennen, olen kuitenkin käynyt muutaman kurssin termodynamiikkaa(varmaan lämpöoppi suomeksi), lämmönsiirtoa ja voimalaitosoppia. Tosin silloin käsiteltiin voimalaistosten "välittäjäaineena" vain vettä ja en tiedä mahtaako vesi pystyä olemaan tuon ylemmän selityksen mukaista kaasua...)
Suoraan vaan suoraa

insinörtti
Viestit: 2648
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Garmund kirjoitti:ilmastointi taitaa olla enemmän kiinni keksityistä määritelmistä
Ilmastoinnin ongelma on, että termi on liian maailmojasyleilevä. Vähän niinkuin "hengittävä rakenne" tai "sisäympäristö".

Muualla maailmassa ei vastavaa termiä ole. Air Conditioning = koneellinen jäähdytys. Se ei ota kantaa ilmanvaihtoon, sisäolosuhteisiin yms. Rakennuksessa voi olla AC, vaikka ilmanvaihto olisi pelkän tuuletusikkunan varassa. Mikä on itseasiassa se kaikkein yleisin ratkaisu.
Garmund kirjoitti:(En tiedä kumpi termi tässä oikea ja eivät taida tarkoittaa ihan samaa, empä ollut varsinaisesta määritellystä erosta ennen lukenut*2)
Molemmat sinällään oikein, mutta höyristyminen viittaa niemenomaan nesteen muuttumiseen kaasumaiseen olomuotoon. Temppu kun onnistuu kiinteiltäkin aineilta. Arkielämän esimerkki: Avoimessa astiassa olevat jääpalat kutistuvat ns. no-frost pakastimessa olemattomiin.
Garmund kirjoitti:(Ihmetyttää etten tuommoista selitystä muista lukeneeni ennen, olen kuitenkin käynyt muutaman kurssin termodynamiikkaa(varmaan lämpöoppi suomeksi), lämmönsiirtoa ja voimalaitosoppia. Tosin silloin käsiteltiin voimalaistosten "välittäjäaineena" vain vettä ja en tiedä mahtaako vesi pystyä olemaan tuon ylemmän selityksen mukaista kaasua...)
Taitaa niistä opinnoista muutama vuosi olla. Vesihän se välittäjäaine valtaosassa lämpövoimalaitoksia on ja näistäkin tunnetaan tyyppi ylikriittinen voimalaitos. BTW, moisella hakusanalla google tarjoilee Meri-Porin hiililauhdevoimalaitosta. Hiiltäkö siellä lauhdutetaan :)
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Garmund
Viestit: 2138
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Menee offtopickiksi: Jep Ylikriittisiä taitaa olla lähes kaikki isommat voimalaitokset (Iso lämpöteho ja paine siis, muistaakseni ydinvoimalat eivät ole ylikriittisiä) Tuo ylikriittisyys taisi tarkoittaa kovaa höyrypainetta, muistelisin 250bar tai enemmän. En ulkoa muista mitä hyötyjä ja haittoja tuolla ylikriittisyydella saavutettiin. (Edit: Sekoitin aluksi tulistukseen)

Nykyään taidetaan ainakin pienemmissä laitoksissa käyttää öljyä lämmönsiirtoon veden sijasta. Ei tarvitse pelätä pisaroita, jolloin ei tarvita tulistusta ja ohipuhallusta. En muista yhtään mistä aineesta oli tarkemmin kysymys. Tulistus: Vesihöyry kuumennettu kuumemmaksi kuin höyrystymislämpötila kyseissä paineessa olisi, tällöin höyry voi jäähtyä ilman että se tiivistyisi/lahtuisi vedeksi. Sillä ja ohipuhalluksella estetään vesipisaroiden pääsy turbiiniin. Ohipuhallus, eli ohi höyrystä puhalletaan ulos järjestelmästä ennen turbiinia.


Heh vähän hämmentävä termi tuo hiililauhdekin, ei varmaan ole kaikille tuttu:
Polttoaineena hiili, lauhde meinaa vain sähköntuotanoa. Eli ei ole lämmön ja sähkön yhteistuotanoa. (chp eli Combined heat&power) Yhteistuotannossa höyry otetaan turbiinin/en jälkeen tai välistä kuumempana ja korkeampipaineisena käyttöön kaukolämmöksi tai prosessilämmöksi/höyryksi (lauhtuu/tiivistyy vedeksi tässä käytössä, minkä jälkeen saatetaan vielä jäähdyttää/lämmittää ennen takaisin kattilaan johtamista höyrystymään). Pelkässä sähköntuotannossa turbiinin jälkeen höyrynpaine on jopa alle 1bar, mikä sitten lauhduttimessa jäähdytetään takaisin vedeksi.
Suoraan vaan suoraa

BerlinettaSport
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
Car(s): Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja BerlinettaSport »

Beta Julio kirjoitti:^kiitos, juu ois mulla mustaakin filamenttia ollu vaan en jaksanu vaihtaa niin ovat toistaiseksi valkoiset. Ei tämän designin kunniaksi varmasti Aresessa cocktailkutsuja järjestettäis, mutta haenkin tällä enemmän funkkisdesignerien hyväksyntää. :D Ludwig Mies ainakin arvostais.

Mekaaninen asennus on nyt siis tehty. Oisko kellään vinkkiä että mistä releelle kannattais rosvota heräte, ja mistä noille varsinainen käyttövirta?
Kerroppas joko on valot toiminnassa ja kuinka tehokkaat ovat? Thingiverseä selaillessa satuin löytämään mallisi kiinnikkeistä :lol: Jos innostuisi vielä lisäämään valaistusta 59n noukalle lazerien lisäksi.. Valojahan ei koskaan voi olla liikaa :)

Itse tuli tuossa viikolla mallinnettua ja perjantai/lauantai tulostettua tuollaisen puhelin/aurinkolasi teline 159n kojelaudan päälle. 2puolitarralla kiinni. Joinkin olen kaivannut tuollaista kippoa lisäksi sille keskikonsolin mukitelineelle. Kipon sisämitat 150x120x50mm (LxSxK).

Kuva

Ali Tehonen
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Syys 2019, 01:16
Car(s): 2004 GT JTDM

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Ali Tehonen »

Kuva

GT:n takaiskarijumppaa, ei tallissa tosin kun sen valtaa MP- nostin ja tallipanimo. Vasen puoli jo petti, oikea oli näköjään abaut yhtä terävää töyssyä vailla.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

BerlinettaSport kirjoitti:
Beta Julio kirjoitti:
Mekaaninen asennus on nyt siis tehty. Oisko kellään vinkkiä että mistä releelle kannattais rosvota heräte, ja mistä noille varsinainen käyttövirta?
Kerroppas joko on valot toiminnassa ja kuinka tehokkaat ovat? Thingiverseä selaillessa satuin löytämään mallisi kiinnikkeistä :lol: Jos innostuisi vielä lisäämään valaistusta 59n noukalle lazerien lisäksi.. Valojahan ei koskaan voi olla liikaa :)
Juu kyllä ne sähkötkin tuli asenneltua, hyvin toimii. Eihän ne tuossa koko- ja hintaluokassa kummoiset tuikut ole mutta ainakin marginaalisesti tyhjää paremmat. :D

BerlinettaSport
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
Car(s): Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja BerlinettaSport »

159 sai kuskin takaoveen uuden lukkomekanismin. Nyt toimii taas lukot niin kuin pitääkin :). Lisäksi pesu ja sisä siivous. Fillarin kuskaaminen auton kontis on hieman sottaista puuhaa niin paiskasimpa vielä kattotelineet autoon.

ristojärvelä
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Käynnistin GTA:han kytkinremontin.

rautu
Viestit: 391
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
Paikkakunta: Sastamala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja rautu »

En tallissa tälläkertaa, vaan ulkona. Hitsailin 155:seen uuden pilarin eteen, jossa on mm. Ilmastoinnin kuivan kiinni ja puskurin sivun kannake.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Korjasin 166:sta kolme (!) sähkövikaa:

-laitoin sisävaloreleen paikalleen, uusi odotteli asennusvuoroaan 4 vuotta peräkontissa. Eipä tuota sinänsä ole tarvinnut, kun on vain kesäisin tällä ajeltu...
-korjasin pätkivän xenonin (liittimessä hapettumaa)
-korjasin lakkoilevat pyyhkimet (viiksessä kontaktivika)

Että joo, on näissäkin näköjään sähkövikoja. :roll:
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
dnapekko
Viestit: 606
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Pesin Breran, ja vein talvitalliin. Sieltä sitten sataviiskutosella kevääseen saakka :)
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Mikael J
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Tällä kertaa oikea ylätukivarsi (TRW) tuli vaihdettua. Vanha, joka oli ostettu Motonetistä kesti 2 vuotta ja kolme kuukautta. Että semmosta laatua. Nyt ainakin kolina loppui oikealta puolelta.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Mulla TRW:n ylätukivarsi rupesi narisemaan vuodessa, että en ihan hirveän korkealle nostaisi odotuksia tuonkaan keston suhteen.

Avatar
Mikael J
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Tuomas K kirjoitti:^Mulla TRW:n ylätukivarsi rupesi narisemaan vuodessa, että en ihan hirveän korkealle nostaisi odotuksia tuonkaan keston suhteen.
Noh narinat loppuu CRC:llä jos tarve tulee. Kuhan se pallonivel kestää nyt pitempään kuin pari vuotta. Vasen ylätukivarsi vielä sinnittelee on alkuperäinen (2006) :|

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JMC »

^Laittakaa silikonirasvaa sinne puslan ja holkin väliin jo uutuuttaan. Toimii ja kestää narisematta pitkän aikaa. Eikä ole kummoinen homma purkaa sitä holkkia puslasta irti jos vain viilapenkki löytyy.

Avatar
Polforea
Viestit: 11492
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ruuvasin ökybemarin voimansiirtoon ajamisen iloa lukkoperän muodossa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7902
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti: Ruuvasin ökybemarin voimansiirtoon ajamisen iloa lukkoperän muodossa.
Lukkoperän vai Torque Biasing laitteen?

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Polforea kirjoitti:Ruuvasin ökybemarin voimansiirtoon ajamisen iloa lukkoperän muodossa.
Tuliko oikein quaifea alle?

Avatar
Polforea
Viestit: 11492
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Levylukko tuo on, ei tartte selitellä torsenin lukittumattomuutta. Ei siis ole Quaife, niillä ei muuta olisikaan kuin se ATB (eli käytännössä torsen), vaan custom-spec portugalilaiselta bmw-peräpajalta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

BerlinettaSport
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
Car(s): Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja BerlinettaSport »

BetaJulion valon kiinnikkeillä sovitin kiinanpojan lediä 159n nenälle. Sopii odotettua paremmin! Kiitos BetaJuliolle thingiverseen levittämistä 3d malleista! 8)
KuvaKuva
Paneeli on tämä

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

^ hyvältä näyttää, eipä kestä, mukava että on käyttöä muillekin. :) Jos viitit niin "post a make" thingiverseen ois kiva, olis eka mun "designeihin".. :D

Millainen valokuvio tolla valaisimella? Omassa tuntuu autotallin ovea vasten ainakin että hajavaloa tulee ehkä liikaa, saattaa häikäistä.

Vastaa Viestiin