Mitä teit tänään tallissa?
Valvoja: Moderators
- fahlsjy
- Viestit: 1737
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Askartelin vuosihuollon neliapilaan + jarrujen putsaus. Vajaa 5 tuhatta kilsaa oli tullut edellisestä
- Turre
- Viestit: 336
- Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
- Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig) - Paikkakunta: Kangasniemi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Totesin että Outlanderin jarrulevyt ja -palat tilaus ei nyt mennyt ihan nappiin: etujarrupalat, ja takajarrulevyt oli väärään autoon, niin että kummallekaan päälle ei sitten päässyt tekemään mitään.
En kyllä tiedä miten olen onnistunut tuommoisen tilauksen tekemään, ei ole tainnut olla ihan keskittyminen parhaimmillaan
En kyllä tiedä miten olen onnistunut tuommoisen tilauksen tekemään, ei ole tainnut olla ihan keskittyminen parhaimmillaan
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.
- dnapekko
- Viestit: 606
- Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
- Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kasasin velipojan Triumph Daytona 1200:n kaasareita UÄ-pesun jäljiltä, olivat aika töhnässä, pitkään seissyt laite.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
- Maunu
- Viestit: 3544
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Q4 on yrittänyt jo pari kuukautta vihjailla tarvitsevansa uudet öljyt.
Tänään sitten sain aikaiseksi vaihtaa ne. Samalla vaihtui turbon öljyputken tiiviste. Jos vaikka loppuisi öljyn tiputtelu pihaan.
Tänään sitten sain aikaiseksi vaihtaa ne. Samalla vaihtui turbon öljyputken tiiviste. Jos vaikka loppuisi öljyn tiputtelu pihaan.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- TeroV.
- Viestit: 545
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin 156 2.0 TS:ään jakopään hilut. Gatesin vesipumppu + hihnasarja on näköjään sisällöltään hieman muuttunut kolmen vuoden takaisesta; vesipumpussa juoksupyörä oli tällä kertaa muovinen (edellisessä samanlaisessa Gatesin sarjassa oli metallinen juoksupyörä) ja tasapainohihnan kiristin oli "made in Romania" (edellinen oli kanadalainen).
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^Sieltä ostetaan, mistä halvemmalla saadaan.
Oliko romanialaisessa kiristimessä mitään merkkiä?
Oliko romanialaisessa kiristimessä mitään merkkiä?
- TeroV.
- Viestit: 545
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ei ainakaan jäänyt mieleen. Vesipumpun metalliosassa oli Gates mainittu.Tuomas K kirjoitti:Oliko romanialaisessa kiristimessä mitään merkkiä?
-
- Viestit: 1431
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Eilen korjasin yhtä vikaa ja samalla löysin kaksi muuta Miten tuo onkin noiden kaksipyöräisten kuramopojen kanssa enempi sääntö kun poikkeus, että jossain on aina väljää ja etsivä löytää. Ei kai se muuten harrastus olisikaan
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- jeQQ
- Viestit: 4395
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): 1750 Berlina, Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
- Paikkakunta: Vihti
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Cromaan vaihdettu vasen etujousi ja oikea alatukivarsi, 166:een vaihdettiin vasen ylätukivarsi. Maanantaina molemmat jälkikatsastukseen.
-
- Viestit: 757
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Mitä teit tänään tallissa?
3D-suunnittelin ja tulostin maskiin kiinnikkeen pikku LEDbarille. Tuli kertalaakista riittävän hyvä. Olisin muuten kyllä porannut maskiin kiinni mutta katoin että on sen verran hankala kulma mihin pitäs porata niin totesin että helpompi näin. Lisäksi tuon saa irroitettua jälkiä jättämättä.
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^ Makee, mutta meinaatko jättää sen valkoiseksi?
Itse rakentelin vanhoista paneeleista ja sovella -tyyppisistä kiskoista ja kannakkeista 10 hyllymetriä matalan tallin katon rajaan. Toissapäivänä tein tallin päätyyn työpöydän, jonka alle sai soviteltua työkalulaatikoston. Kompurallekin on tilansa, mutta se on vielä toisaalla. Niin, tämän jälkeen pitäisi vielä vedättää sähköjä tarvittaviin kohteisiin. Ja, jotta tallista saisi sinne kuulumattomat tavarat talvehtimaan ja yhden autoista sisään, niin pitäisi vielä rakentaa pihalle vaja. Hommasta ei ole puutetta ....
Itse rakentelin vanhoista paneeleista ja sovella -tyyppisistä kiskoista ja kannakkeista 10 hyllymetriä matalan tallin katon rajaan. Toissapäivänä tein tallin päätyyn työpöydän, jonka alle sai soviteltua työkalulaatikoston. Kompurallekin on tilansa, mutta se on vielä toisaalla. Niin, tämän jälkeen pitäisi vielä vedättää sähköjä tarvittaviin kohteisiin. Ja, jotta tallista saisi sinne kuulumattomat tavarat talvehtimaan ja yhden autoista sisään, niin pitäisi vielä rakentaa pihalle vaja. Hommasta ei ole puutetta ....
-
- Viestit: 757
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^kiitos, juu ois mulla mustaakin filamenttia ollu vaan en jaksanu vaihtaa niin ovat toistaiseksi valkoiset. Ei tämän designin kunniaksi varmasti Aresessa cocktailkutsuja järjestettäis, mutta haenkin tällä enemmän funkkisdesignerien hyväksyntää. Ludwig Mies ainakin arvostais.
Mekaaninen asennus on nyt siis tehty. Oisko kellään vinkkiä että mistä releelle kannattais rosvota heräte, ja mistä noille varsinainen käyttövirta?
Mekaaninen asennus on nyt siis tehty. Oisko kellään vinkkiä että mistä releelle kannattais rosvota heräte, ja mistä noille varsinainen käyttövirta?
- Polforea
- Viestit: 11492
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Käyttövirtaahan on kivasti melkein vieressä tarjolla suoraan akulta. Herätettä ajatellen viisysissä taisi olla joka tapauksessa pari halogeenia kaukovalona, sieltä on helppo lainata.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kaukovalolta vain ohjausvirta, ja akulta käyttövirta. Noin ainakin laitoin Stilossa kun viime syksynä led-patterin ruuvasin puskuriin.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
"Tallilla" vähän eri näköinen öljyn lauhdutin tuli UÄ-pestyä. Steyer Puch.
- Liitteet
-
- DSC_0677.JPG (189.41 KiB) Katsottu 9736 kertaa
-
- DSC_0679.JPG (206.08 KiB) Katsottu 9736 kertaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Jäähdytin!Pele kirjoitti:
öljyn lauhdutin
-
- Viestit: 757
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^^^ ja ^^^^ kiitokset, mulla taisikin olla "käsivarastossa" perusreleen lisäksi johdon väliin tuleva sulakepesä, joten näillä eväillä voisi päästä asentelemaan jo tänään. Diodeja en muista oliko minkäänlaisia hyllyssä, kun sellaista tuolla toisessa ketjussa ehdotettiin kipinänpoistoon releen kylkeen, millaisillahan spekseillä lie pitäisi diodin ollakaan...
- Polforea
- Viestit: 11492
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kelan rinnalle joku pieni perusdiodi estosuuntaan. Parrautta toki, jos kaivat miljoonalaatikosta valmiiksi diodillisen releen tai *gasp* haet sellaisen kaupasta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Piti ihan katsoa netistä, mikä on jäähdyttimen ja lauhduttimen ero. Eipä ole tullut miettineeksi sen enempää asiaa. Eka osuma googlella vei tuolle sivustolle. Sen mukaan kyseessä on tosiaan jäähdytin. Kyllä minäkin olen kuullut puhuttavan öljyn lauhduttimesta ja tainnut itsekin siitä puhua. No, sama se.FinPat kirjoitti:Jäähdytin!Pele kirjoitti:
öljyn lauhdutin
- Polforea
- Viestit: 11492
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Öljynlauhdutin on tosiaan teknisesti väärä, mutta käytännössä varsin yleinen nimitys kyseiselle kennolle. Keskimäärin nettikeskustelu menee näin:
"Öljynlauhdutin"
"Jäähdytin!"
"No mitä eroa?"
"Lauhduttimessa aine vaihtaa olomuotoa kaasusta nesteeksi, öljy ei toivottavasti mene sinne kaasuna"
"Pyhpahpöh. Mites sitten keli voi lauhtua? Vaihtaako sekin olomuotoa?"
"Ei, mut se on ihan eri asia"
...ja sekalainen rönsyily kelin lauhtumisesta pakkasen lauhtumiseen ja lauhtumisen tarkoittamiseen ja aiheen hiljentymiseen. Menee n. 1-12kk ja jollain foorumilla alkaa taas alusta.
"Öljynlauhdutin"
"Jäähdytin!"
"No mitä eroa?"
"Lauhduttimessa aine vaihtaa olomuotoa kaasusta nesteeksi, öljy ei toivottavasti mene sinne kaasuna"
"Pyhpahpöh. Mites sitten keli voi lauhtua? Vaihtaako sekin olomuotoa?"
"Ei, mut se on ihan eri asia"
...ja sekalainen rönsyily kelin lauhtumisesta pakkasen lauhtumiseen ja lauhtumisen tarkoittamiseen ja aiheen hiljentymiseen. Menee n. 1-12kk ja jollain foorumilla alkaa taas alusta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Garmund
- Viestit: 2138
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Nyrkkisääntönä voisi pitää että lauhduttimiessa kaasu nesteeksi, jäähdyttimessä aineen lämpötila laskee.
(tai no jäähdytin on lämmönvaihdin eli siirtää lämpöä[energiaa] aineesta toiseen) Autossa ilmastoinnissa on lauhdutin, muut on jäähdyttimiä.
(tai no jäähdytin on lämmönvaihdin eli siirtää lämpöä[energiaa] aineesta toiseen) Autossa ilmastoinnissa on lauhdutin, muut on jäähdyttimiä.
Suoraan vaan suoraa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Helppona muistisääntönä jäähdyttimessä neste tai kaasu vaihtaa lämpötilaa, lauhduttimessa taas kaasu tai höyry nesteytyy eli vaihtaa olomuotoa.JiiPee kirjoitti: Kyllä minäkin olen kuullut puhuttavan öljyn lauhduttimesta ja tainnut itsekin siitä puhua. No, sama se.
Sinällään pilkun viilaamista mutta minkäs sitä luonteelleen voi.
- nipaka
- Viestit: 2196
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Eikä pidä unohtaa ilmanvaihdon jäähdytysjärjestelmässä olevaa höyrystintä.Garmund kirjoitti:Nyrkkisääntönä voisi pitää että lauhduttimiessa kaasu nesteeksi, jäähdyttimessä aineen lämpötila laskee.
(tai no jäähdytin on lämmönvaihdin eli siirtää lämpöä[energiaa] aineesta toiseen) Autossa ilmastoinnissa on lauhdutin, muut on jäähdyttimiä.
Keskustelunaiheeksi voidaan ottaa auton ilmastointi. Mielestäni autoissa on lämmityksellä ja jäähdytyksellä varustettu ilmanvaihto. Kosteuden, painesuhteiden ja ilmamäärien hallinta näistä puuttuu.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
-
- Viestit: 2648
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^ Se perinteinen, oppikirjoihin painettu ilmastoinnin määritelmä on rikki. Sehän ei ole rajattu koskemaan pelkkää jäähdytystä, vaan virallisen liturgian mukaan ilmastointijärjestelmässä ilmaa käsitellään puhdistamalla (suodatus), lämmittämällä, kostuttamalla, kuivaamalla, jäähdyttämällä.
Määritelmä on rikki, koska nuo 2 ensinmainittua löytyy käytännössä kaikista ilmanvaihtojärjestelmistä. Eli sitten "pitää vaan tietää" ettei nuo 2 kuitenkaan vielä oikeuta käyttämään nimitystä ilmastointi. Siis huono määritelmä.
Huonoa määritelmää on kierretty siten, että ilmastoinniksi lasketaan käytännössä vain ja ainoastaan koneellinen tulo- ja poisto + koneellinen jäähdytys. Entäs ne, missä on vain kostututus/kuivaus. Jep? Tuntemattomilla vesillä liikutaan.
Tai jos on ilmanvaihto ja erillisillä laitteilla (fänkkärit tms.) toteutettu jäähdytys? Sama lopputulos, muttei osu viralliseen speksiin. Ilmalämmitys? Mukavuusilmastointi? Miksi tämäkin on pitänyt keksiä?
Homma ratkeaa, kun mietitään, mitä systeemillä tehdään. Ilmanvaihto = vaihdetaan ilmaa. Mitoitus yleensä pääluvun mukaan ja tuloilman lämmitys on vain pakkopullaa vetohaitan poistamiseksi.
Ilmastointi = hallitaan huoneilman olosuhteita, lämpötilaa ja/tai kosteutta. Mitoitus menee enemmänkin jäähdytystarpeen mukaan -> yleensä isommat ilmavirrat (ellei jäähdytys ole toteutettu erillisillä laitteilla) kuin pelkässä ilmanvaihdossa. Auton kylmästöinti kykenee pitämään kabiinin mukavan viileänä myös hellesäällä, joten tässä mielessä kallistuu selkeästi ilmastoinniksi. Vaikka se koneellinen poisto puuttuukin ... mutta tässä kohtaa pitäisi jo olla selvää, ettei rikkinäisen määritelmän yksityiskohtiin kannata takertua.
Määritelmä on rikki, koska nuo 2 ensinmainittua löytyy käytännössä kaikista ilmanvaihtojärjestelmistä. Eli sitten "pitää vaan tietää" ettei nuo 2 kuitenkaan vielä oikeuta käyttämään nimitystä ilmastointi. Siis huono määritelmä.
Huonoa määritelmää on kierretty siten, että ilmastoinniksi lasketaan käytännössä vain ja ainoastaan koneellinen tulo- ja poisto + koneellinen jäähdytys. Entäs ne, missä on vain kostututus/kuivaus. Jep? Tuntemattomilla vesillä liikutaan.
Tai jos on ilmanvaihto ja erillisillä laitteilla (fänkkärit tms.) toteutettu jäähdytys? Sama lopputulos, muttei osu viralliseen speksiin. Ilmalämmitys? Mukavuusilmastointi? Miksi tämäkin on pitänyt keksiä?
Homma ratkeaa, kun mietitään, mitä systeemillä tehdään. Ilmanvaihto = vaihdetaan ilmaa. Mitoitus yleensä pääluvun mukaan ja tuloilman lämmitys on vain pakkopullaa vetohaitan poistamiseksi.
Ilmastointi = hallitaan huoneilman olosuhteita, lämpötilaa ja/tai kosteutta. Mitoitus menee enemmänkin jäähdytystarpeen mukaan -> yleensä isommat ilmavirrat (ellei jäähdytys ole toteutettu erillisillä laitteilla) kuin pelkässä ilmanvaihdossa. Auton kylmästöinti kykenee pitämään kabiinin mukavan viileänä myös hellesäällä, joten tässä mielessä kallistuu selkeästi ilmastoinniksi. Vaikka se koneellinen poisto puuttuukin ... mutta tässä kohtaa pitäisi jo olla selvää, ettei rikkinäisen määritelmän yksityiskohtiin kannata takertua.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- nipaka
- Viestit: 2196
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Jep aivan näin. Ilmavirran säätö hoidetaan erillisillä laitteilla.insinörtti kirjoitti: Ilmastointi = hallitaan huoneilman olosuhteita, lämpötilaa ja/tai kosteutta. Mitoitus menee enemmänkin jäähdytystarpeen mukaan -> yleensä isommat ilmavirrat (ellei jäähdytys ole toteutettu erillisillä laitteilla) kuin pelkässä ilmanvaihdossa.
Miten katsot sisätilojen tyypin vaikuttavan tuuletusjärjestelmän määritykseen?insinörtti kirjoitti: Auton kylmästöinti kykenee pitämään kabiinin mukavan viileänä myös hellesäällä, joten tässä mielessä kallistuu selkeästi ilmastoinniksi. Vaikka se koneellinen poisto puuttuukin ... mutta tässä kohtaa pitäisi jo olla selvää, ettei rikkinäisen määritelmän yksityiskohtiin kannata takertua.
Tilanne määrityksen kanssa sama kuin öljynlauhduttimen kanssa. Määritys on väärä mutta puhekielestä sitä ei saa poistettua. Olkoon puolestani ilmastointi, vaikka käytännössä tarkoitetaan pelkkää tuloilman jäähdytystä.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
-
- Viestit: 2648
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kyse ei ole säädöstä, vaan mitoituksesta. Ilmanvaihdolla tuotetaan tietynsuuruinen ilmavirta. Ilma kyllä lämmitetään lämpötilaan X ja tätä äksän arvoa saatetaan jopa säädellä huonelämpötilan mukaan, mutta se ei riitä pitämään huonelämpötilaa passelina esim. kesähelteillä. Ei, vaikka tuloilma olisi koneellisesti jäähdytettyä. Tätä ratkaisua kutsutaan mukavuusilmastoinniksi.nipaka kirjoitti:Jep aivan näin. Ilmavirran säätö hoidetaan erillisillä laitteilla.
Oikeissa ilmastointijärjestelmissä määritetään heti kättelyssä, millaiset olosuhteet (lämpötila, kosteus ym.) tilassa täytyy olla, sekä lämpö- ja kosteuskuormat tilan sisällä. Tämä määrittää esim. jäähdytyksen mitoitustehon, ilmavirrat, järjestelmäratkaisut.
Ei ole vaihtoehtoja! Wanha määritelmä on ajalta, jolloin ilmastointi oli aina ns. ilmajärjestelmä, jossa jäähdytysteho tuotiin huoneeseen jäähdytetyn tuloilman muodossa. Järjestelmät, jossa suurin osa (esim. jäähdytyspalkit = ilma-vesi -järjestelmä) tai peräti kaikki jäähdytyteho tuodaankin fänkkäreillä tms. erillisillä laitteilla, eivät tähän määritelmään istu, kun kaikki ilmankäsittely ei tapahdu iv-koneen sisällä.nipaka kirjoitti:Miten katsot sisätilojen tyypin vaikuttavan tuuletusjärjestelmän määritykseen?
Ja edelleen wanhassa määritelmässä on se valuvika, että mikä tahansa tuloilmakone, jossa on lämmityspatteri/LTO ja sen likaantumista estämässä suodatin on ilmastointokone. Paitsi ettei sitten kuitenkaan ole ... eli oikeasti käytetään epävirallista määritelmää ja viitataan kintaalla tälle viralliselle.
Edit: ja onhan tämä vanhetunut määritelmä jo pääsemässäkin haudan lepoon. Sinne D2 rinnalle. Ympäristöministeriön asetus 1009/2017 määrittelee ilmastoinnin näin "sisäilman puhtauden, lämpötilan, kosteuden ja ilman liikkeen hallintaa tulo- tai kierrätysilmaa käsittelemällä". Kyse on juurikin siitä, millaiset olosuhteet tilaan tuotetaan, eikä siitä, mitä palikoita iv-koneen sisältä löytyy.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- nipaka
- Viestit: 2196
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^ Valuvika. Lempparisanani heti ruuhkavuosien jälkeen.
Jos oikeissa ilmastointijärjestelmissä hallitaan kosteuskuormat, miksei autossa ole samaa määritelmää? Toki kosteutta voi poistaa mutta lämpötilan säätö on silloin vajavaista.
Turha tästä on enempää väitellä. Tulipahan keskustelua .
Jos oikeissa ilmastointijärjestelmissä hallitaan kosteuskuormat, miksei autossa ole samaa määritelmää? Toki kosteutta voi poistaa mutta lämpötilan säätö on silloin vajavaista.
Turha tästä on enempää väitellä. Tulipahan keskustelua .
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Taas tässä viisastui. Pitääkin oitis ottaa yhteyttä, sillä ovat myyneet minulle täysin tarkoitukseen sopimattoman kapistuksen: https://www.vpmotorsport.fi/product/111 ... uhduttimet
Ja tilata asianmukainen tuote täältä: https://www.autoracing.fi/setrab-std-640-oljynjaahdytin
Hyvin tuo ylempikin on hoitanut tehtävänsä kilpurissa, mutta nyt en epäile hetkeäkään etteikö alempi olisi vieläkin tehokkaampi.
Ja tilata asianmukainen tuote täältä: https://www.autoracing.fi/setrab-std-640-oljynjaahdytin
Hyvin tuo ylempikin on hoitanut tehtävänsä kilpurissa, mutta nyt en epäile hetkeäkään etteikö alempi olisi vieläkin tehokkaampi.
- Isola
- Viestit: 2059
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mieluumminkin iso kuin pieni, joskaan asialla ei kovin kannata stressata jos heräte otetaan halogeenikaukovalon syötöstä. Jos se lähtö on mitoitettu syöttämään halogeenia, se on takuulla riittävän järeä kestämään sen pienen jännitepiikin, jonka rele aiheuttaisi päästäessään. Toisaalta se halogeeni itsessään on hyvinkin tehokas takapotkun tappaja. Toki voi aina miettiä tilannetta, jossa se halogeenipolttimo on kärtsähtänyt, mutta sillonkin pätee kohta 1 eli lähdön mitoitus.Polforea kirjoitti:Kelan rinnalle joku pieni perusdiodi estosuuntaan. Parrautta toki, jos kaivat miljoonalaatikosta valmiiksi diodillisen releen tai *gasp* haet sellaisen kaupasta.
Eipä siitä diodista toki haittaakaan ole muuta kuin asentamisen vaiva, ja sekin taitaa mennä harrastamisen tiliin.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.
- Garmund
- Viestit: 2138
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mielestäni menee enemmän pieleen puhua öljyn lauhduttimesta väärässä yhteydessä, kuin ilmastoinnista. (lvi-alan ammattilainen varmaan eri mieltä ) Se antaa kuvan että öljy on kaasumaista moottorissa. Moottoriöljyt taitavat vaatia lähemmäs 400 C höyrystyäkseen/kaasuuntuakseen* (En tiedä kumpi termi tässä oikea ja eivät taida tarkoittaa ihan samaa, empä ollut varsinaisesta määritellystä erosta ennen lukenut*2). En nopeasti oikein hyvää tietoa löytynyt, mutta raakaöljyn jalostuksessa näkyisi voiteluöljyjen yms tislauslämpötila olevan 400 tienoille. (tosin ei sanottu paineesta mitään...)
Varsinkin kun termi ilmastointi ylläolevista viesteistä päätellen ei taida olla (Suomessa?) viralliselta määritelmältään kovin hyvä ja selkeä. Lauhdutin taas tarkoittaa joka maassa samaa asiaa, ilmastointi taitaa olla enemmän kiinni keksityistä määritelmistä.
* Joo moottoriöljyssä on aineita mitkä höyrystyvät matalemmissa lämpötiloissa.
*2 "Arkielämässä termit höyry ja kaasu tarkoittavat samaa asiaa, fysiikassa termit on erotettu toisistaan. Höyry on kaasumaista ainetta, joka voidaan muuttaa nesteeksi pitämällä lämpötila vakiona ja muuttamalla tilavuutta. Höyrystä tulee kaasu kriittisessä pisteessä, jolloin kaasun liike-energia on niin suurta, ettei kaasu tiivisty ennen kuin lämpötila laskee."
Ihan vain wikistä, en jaksa käyttää aikaa paremman lähteen ettimiseen... (https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaasu)
(Ihmetyttää etten tuommoista selitystä muista lukeneeni ennen, olen kuitenkin käynyt muutaman kurssin termodynamiikkaa(varmaan lämpöoppi suomeksi), lämmönsiirtoa ja voimalaitosoppia. Tosin silloin käsiteltiin voimalaistosten "välittäjäaineena" vain vettä ja en tiedä mahtaako vesi pystyä olemaan tuon ylemmän selityksen mukaista kaasua...)
Varsinkin kun termi ilmastointi ylläolevista viesteistä päätellen ei taida olla (Suomessa?) viralliselta määritelmältään kovin hyvä ja selkeä. Lauhdutin taas tarkoittaa joka maassa samaa asiaa, ilmastointi taitaa olla enemmän kiinni keksityistä määritelmistä.
* Joo moottoriöljyssä on aineita mitkä höyrystyvät matalemmissa lämpötiloissa.
*2 "Arkielämässä termit höyry ja kaasu tarkoittavat samaa asiaa, fysiikassa termit on erotettu toisistaan. Höyry on kaasumaista ainetta, joka voidaan muuttaa nesteeksi pitämällä lämpötila vakiona ja muuttamalla tilavuutta. Höyrystä tulee kaasu kriittisessä pisteessä, jolloin kaasun liike-energia on niin suurta, ettei kaasu tiivisty ennen kuin lämpötila laskee."
Ihan vain wikistä, en jaksa käyttää aikaa paremman lähteen ettimiseen... (https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaasu)
(Ihmetyttää etten tuommoista selitystä muista lukeneeni ennen, olen kuitenkin käynyt muutaman kurssin termodynamiikkaa(varmaan lämpöoppi suomeksi), lämmönsiirtoa ja voimalaitosoppia. Tosin silloin käsiteltiin voimalaistosten "välittäjäaineena" vain vettä ja en tiedä mahtaako vesi pystyä olemaan tuon ylemmän selityksen mukaista kaasua...)
Suoraan vaan suoraa
-
- Viestit: 2648
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ilmastoinnin ongelma on, että termi on liian maailmojasyleilevä. Vähän niinkuin "hengittävä rakenne" tai "sisäympäristö".Garmund kirjoitti:ilmastointi taitaa olla enemmän kiinni keksityistä määritelmistä
Muualla maailmassa ei vastavaa termiä ole. Air Conditioning = koneellinen jäähdytys. Se ei ota kantaa ilmanvaihtoon, sisäolosuhteisiin yms. Rakennuksessa voi olla AC, vaikka ilmanvaihto olisi pelkän tuuletusikkunan varassa. Mikä on itseasiassa se kaikkein yleisin ratkaisu.
Molemmat sinällään oikein, mutta höyristyminen viittaa niemenomaan nesteen muuttumiseen kaasumaiseen olomuotoon. Temppu kun onnistuu kiinteiltäkin aineilta. Arkielämän esimerkki: Avoimessa astiassa olevat jääpalat kutistuvat ns. no-frost pakastimessa olemattomiin.Garmund kirjoitti:(En tiedä kumpi termi tässä oikea ja eivät taida tarkoittaa ihan samaa, empä ollut varsinaisesta määritellystä erosta ennen lukenut*2)
Taitaa niistä opinnoista muutama vuosi olla. Vesihän se välittäjäaine valtaosassa lämpövoimalaitoksia on ja näistäkin tunnetaan tyyppi ylikriittinen voimalaitos. BTW, moisella hakusanalla google tarjoilee Meri-Porin hiililauhdevoimalaitosta. Hiiltäkö siellä lauhdutetaanGarmund kirjoitti:(Ihmetyttää etten tuommoista selitystä muista lukeneeni ennen, olen kuitenkin käynyt muutaman kurssin termodynamiikkaa(varmaan lämpöoppi suomeksi), lämmönsiirtoa ja voimalaitosoppia. Tosin silloin käsiteltiin voimalaistosten "välittäjäaineena" vain vettä ja en tiedä mahtaako vesi pystyä olemaan tuon ylemmän selityksen mukaista kaasua...)
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Garmund
- Viestit: 2138
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Menee offtopickiksi: Jep Ylikriittisiä taitaa olla lähes kaikki isommat voimalaitokset (Iso lämpöteho ja paine siis, muistaakseni ydinvoimalat eivät ole ylikriittisiä) Tuo ylikriittisyys taisi tarkoittaa kovaa höyrypainetta, muistelisin 250bar tai enemmän. En ulkoa muista mitä hyötyjä ja haittoja tuolla ylikriittisyydella saavutettiin. (Edit: Sekoitin aluksi tulistukseen)
Nykyään taidetaan ainakin pienemmissä laitoksissa käyttää öljyä lämmönsiirtoon veden sijasta. Ei tarvitse pelätä pisaroita, jolloin ei tarvita tulistusta ja ohipuhallusta. En muista yhtään mistä aineesta oli tarkemmin kysymys. Tulistus: Vesihöyry kuumennettu kuumemmaksi kuin höyrystymislämpötila kyseissä paineessa olisi, tällöin höyry voi jäähtyä ilman että se tiivistyisi/lahtuisi vedeksi. Sillä ja ohipuhalluksella estetään vesipisaroiden pääsy turbiiniin. Ohipuhallus, eli ohi höyrystä puhalletaan ulos järjestelmästä ennen turbiinia.
Heh vähän hämmentävä termi tuo hiililauhdekin, ei varmaan ole kaikille tuttu:
Polttoaineena hiili, lauhde meinaa vain sähköntuotanoa. Eli ei ole lämmön ja sähkön yhteistuotanoa. (chp eli Combined heat&power) Yhteistuotannossa höyry otetaan turbiinin/en jälkeen tai välistä kuumempana ja korkeampipaineisena käyttöön kaukolämmöksi tai prosessilämmöksi/höyryksi (lauhtuu/tiivistyy vedeksi tässä käytössä, minkä jälkeen saatetaan vielä jäähdyttää/lämmittää ennen takaisin kattilaan johtamista höyrystymään). Pelkässä sähköntuotannossa turbiinin jälkeen höyrynpaine on jopa alle 1bar, mikä sitten lauhduttimessa jäähdytetään takaisin vedeksi.
Nykyään taidetaan ainakin pienemmissä laitoksissa käyttää öljyä lämmönsiirtoon veden sijasta. Ei tarvitse pelätä pisaroita, jolloin ei tarvita tulistusta ja ohipuhallusta. En muista yhtään mistä aineesta oli tarkemmin kysymys. Tulistus: Vesihöyry kuumennettu kuumemmaksi kuin höyrystymislämpötila kyseissä paineessa olisi, tällöin höyry voi jäähtyä ilman että se tiivistyisi/lahtuisi vedeksi. Sillä ja ohipuhalluksella estetään vesipisaroiden pääsy turbiiniin. Ohipuhallus, eli ohi höyrystä puhalletaan ulos järjestelmästä ennen turbiinia.
Heh vähän hämmentävä termi tuo hiililauhdekin, ei varmaan ole kaikille tuttu:
Polttoaineena hiili, lauhde meinaa vain sähköntuotanoa. Eli ei ole lämmön ja sähkön yhteistuotanoa. (chp eli Combined heat&power) Yhteistuotannossa höyry otetaan turbiinin/en jälkeen tai välistä kuumempana ja korkeampipaineisena käyttöön kaukolämmöksi tai prosessilämmöksi/höyryksi (lauhtuu/tiivistyy vedeksi tässä käytössä, minkä jälkeen saatetaan vielä jäähdyttää/lämmittää ennen takaisin kattilaan johtamista höyrystymään). Pelkässä sähköntuotannossa turbiinin jälkeen höyrynpaine on jopa alle 1bar, mikä sitten lauhduttimessa jäähdytetään takaisin vedeksi.
Suoraan vaan suoraa
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
- Car(s): Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kerroppas joko on valot toiminnassa ja kuinka tehokkaat ovat? Thingiverseä selaillessa satuin löytämään mallisi kiinnikkeistä Jos innostuisi vielä lisäämään valaistusta 59n noukalle lazerien lisäksi.. Valojahan ei koskaan voi olla liikaaBeta Julio kirjoitti:^kiitos, juu ois mulla mustaakin filamenttia ollu vaan en jaksanu vaihtaa niin ovat toistaiseksi valkoiset. Ei tämän designin kunniaksi varmasti Aresessa cocktailkutsuja järjestettäis, mutta haenkin tällä enemmän funkkisdesignerien hyväksyntää. Ludwig Mies ainakin arvostais.
Mekaaninen asennus on nyt siis tehty. Oisko kellään vinkkiä että mistä releelle kannattais rosvota heräte, ja mistä noille varsinainen käyttövirta?
Itse tuli tuossa viikolla mallinnettua ja perjantai/lauantai tulostettua tuollaisen puhelin/aurinkolasi teline 159n kojelaudan päälle. 2puolitarralla kiinni. Joinkin olen kaivannut tuollaista kippoa lisäksi sille keskikonsolin mukitelineelle. Kipon sisämitat 150x120x50mm (LxSxK).
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 01:16
- Car(s): 2004 GT JTDM
Re: Mitä teit tänään tallissa?
GT:n takaiskarijumppaa, ei tallissa tosin kun sen valtaa MP- nostin ja tallipanimo. Vasen puoli jo petti, oikea oli näköjään abaut yhtä terävää töyssyä vailla.
-
- Viestit: 757
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Juu kyllä ne sähkötkin tuli asenneltua, hyvin toimii. Eihän ne tuossa koko- ja hintaluokassa kummoiset tuikut ole mutta ainakin marginaalisesti tyhjää paremmat.BerlinettaSport kirjoitti:Kerroppas joko on valot toiminnassa ja kuinka tehokkaat ovat? Thingiverseä selaillessa satuin löytämään mallisi kiinnikkeistä Jos innostuisi vielä lisäämään valaistusta 59n noukalle lazerien lisäksi.. Valojahan ei koskaan voi olla liikaaBeta Julio kirjoitti:
Mekaaninen asennus on nyt siis tehty. Oisko kellään vinkkiä että mistä releelle kannattais rosvota heräte, ja mistä noille varsinainen käyttövirta?
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
- Car(s): Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark
Re: Mitä teit tänään tallissa?
159 sai kuskin takaoveen uuden lukkomekanismin. Nyt toimii taas lukot niin kuin pitääkin . Lisäksi pesu ja sisä siivous. Fillarin kuskaaminen auton kontis on hieman sottaista puuhaa niin paiskasimpa vielä kattotelineet autoon.
-
- Viestit: 559
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Käynnistin GTA:han kytkinremontin.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
En tallissa tälläkertaa, vaan ulkona. Hitsailin 155:seen uuden pilarin eteen, jossa on mm. Ilmastoinnin kuivan kiinni ja puskurin sivun kannake.
- Jakke
- Viestit: 3373
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Korjasin 166:sta kolme (!) sähkövikaa:
-laitoin sisävaloreleen paikalleen, uusi odotteli asennusvuoroaan 4 vuotta peräkontissa. Eipä tuota sinänsä ole tarvinnut, kun on vain kesäisin tällä ajeltu...
-korjasin pätkivän xenonin (liittimessä hapettumaa)
-korjasin lakkoilevat pyyhkimet (viiksessä kontaktivika)
Että joo, on näissäkin näköjään sähkövikoja.
-laitoin sisävaloreleen paikalleen, uusi odotteli asennusvuoroaan 4 vuotta peräkontissa. Eipä tuota sinänsä ole tarvinnut, kun on vain kesäisin tällä ajeltu...
-korjasin pätkivän xenonin (liittimessä hapettumaa)
-korjasin lakkoilevat pyyhkimet (viiksessä kontaktivika)
Että joo, on näissäkin näköjään sähkövikoja.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo
ooo--v--ooo
- dnapekko
- Viestit: 606
- Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
- Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pesin Breran, ja vein talvitalliin. Sieltä sitten sataviiskutosella kevääseen saakka
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tällä kertaa oikea ylätukivarsi (TRW) tuli vaihdettua. Vanha, joka oli ostettu Motonetistä kesti 2 vuotta ja kolme kuukautta. Että semmosta laatua. Nyt ainakin kolina loppui oikealta puolelta.
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^Mulla TRW:n ylätukivarsi rupesi narisemaan vuodessa, että en ihan hirveän korkealle nostaisi odotuksia tuonkaan keston suhteen.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Noh narinat loppuu CRC:llä jos tarve tulee. Kuhan se pallonivel kestää nyt pitempään kuin pari vuotta. Vasen ylätukivarsi vielä sinnittelee on alkuperäinen (2006)Tuomas K kirjoitti:^Mulla TRW:n ylätukivarsi rupesi narisemaan vuodessa, että en ihan hirveän korkealle nostaisi odotuksia tuonkaan keston suhteen.
- JMC
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^Laittakaa silikonirasvaa sinne puslan ja holkin väliin jo uutuuttaan. Toimii ja kestää narisematta pitkän aikaa. Eikä ole kummoinen homma purkaa sitä holkkia puslasta irti jos vain viilapenkki löytyy.
- Polforea
- Viestit: 11492
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ruuvasin ökybemarin voimansiirtoon ajamisen iloa lukkoperän muodossa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Lukkoperän vai Torque Biasing laitteen?Polforea kirjoitti: Ruuvasin ökybemarin voimansiirtoon ajamisen iloa lukkoperän muodossa.
-
- Viestit: 757
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tuliko oikein quaifea alle?Polforea kirjoitti:Ruuvasin ökybemarin voimansiirtoon ajamisen iloa lukkoperän muodossa.
- Polforea
- Viestit: 11492
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Levylukko tuo on, ei tartte selitellä torsenin lukittumattomuutta. Ei siis ole Quaife, niillä ei muuta olisikaan kuin se ATB (eli käytännössä torsen), vaan custom-spec portugalilaiselta bmw-peräpajalta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
- Car(s): Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark
Re: Mitä teit tänään tallissa?
BetaJulion valon kiinnikkeillä sovitin kiinanpojan lediä 159n nenälle. Sopii odotettua paremmin! Kiitos BetaJuliolle thingiverseen levittämistä 3d malleista!
Paneeli on tämä
Paneeli on tämä
-
- Viestit: 757
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^ hyvältä näyttää, eipä kestä, mukava että on käyttöä muillekin. Jos viitit niin "post a make" thingiverseen ois kiva, olis eka mun "designeihin"..
Millainen valokuvio tolla valaisimella? Omassa tuntuu autotallin ovea vasten ainakin että hajavaloa tulee ehkä liikaa, saattaa häikäistä.
Millainen valokuvio tolla valaisimella? Omassa tuntuu autotallin ovea vasten ainakin että hajavaloa tulee ehkä liikaa, saattaa häikäistä.