Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
mattijus
Viestit: 5093
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Raimo Miettinen kirjoitti:https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000007673199.html

Onko foorumilaisilla kokemuksia tästä kylätiekokeilusta Espoon ja Vantaan rajalla? Kevytliikenne on huomioitu leveillä kaistoilla ja keskellä kulkee vain yksi ajokaista autoille.

Lumikeleillä suomalainen autoilija alkaa varmaan oikomaan kelvin kautta, mutta toimiiko noin muuten. Autoilijat joutuvat myös hieman päivittämään asennettaan eli huomioimaan pyöräilijät ja kävelijät paremmin varsinkin jos vastaan tulee toinen autoilija.
Pari kertaa olen tuota pätkää ajanut (sekä ennen, etttä muutoksen jälkeen). Noiden harvojen ajokertojen perusteella tuolla ei ole ollut liikennettä niin paljoa, että tuo olisi vaikuttanut yhtään mihinkään. Täten en ymmärrä miksi muutos on pitänyt tehdä. Koska muutos ei (mielestäni) näytä vaikuttavan käytännössä mihinkään, ei siitä liene myöskään haittaa (pl. tarpeeton verorahojen törsäys, mutta rahaahan meillä on).

Aikoinaan pystyin ajamaan tuota tienpätkää täysin asiallisesti jopa PNV:llä. Harmaalla tojotallahan tuo onnistuukin luonnostaan täysin auton pakottamana.
VMP
Avatar
Jiitee
Viestit: 3406
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

mattijus kirjoitti:
Raimo Miettinen kirjoitti:https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000007673199.html

Onko foorumilaisilla kokemuksia tästä kylätiekokeilusta Espoon ja Vantaan rajalla? Kevytliikenne on huomioitu leveillä kaistoilla ja keskellä kulkee vain yksi ajokaista autoille.

Lumikeleillä suomalainen autoilija alkaa varmaan oikomaan kelvin kautta, mutta toimiiko noin muuten. Autoilijat joutuvat myös hieman päivittämään asennettaan eli huomioimaan pyöräilijät ja kävelijät paremmin varsinkin jos vastaan tulee toinen autoilija.
Pari kertaa olen tuota pätkää ajanut (sekä ennen, etttä muutoksen jälkeen). Noiden harvojen ajokertojen perusteella tuolla ei ole ollut liikennettä niin paljoa, että tuo olisi vaikuttanut yhtään mihinkään. Täten en ymmärrä miksi muutos on pitänyt tehdä. Koska muutos ei (mielestäni) näytä vaikuttavan käytännössä mihinkään, ei siitä liene myöskään haittaa (pl. tarpeeton verorahojen törsäys, mutta rahaahan meillä on).

Aikoinaan pystyin ajamaan tuota tienpätkää täysin asiallisesti jopa PNV:llä. Harmaalla tojotallahan tuo onnistuukin luonnostaan täysin auton pakottamana.
Roger that, Toyotahan on kuin Suomi-filmien suomenhevonen, vetää kuorman perille vaikka kuski nukkuisikin... :wink:
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Avatar
Tuomas K
Viestit: 5467
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

mattijus kirjoitti:Pari kertaa olen tuota pätkää ajanut (sekä ennen, etttä muutoksen jälkeen). Noiden harvojen ajokertojen perusteella tuolla ei ole ollut liikennettä niin paljoa, että tuo olisi vaikuttanut yhtään mihinkään. Täten en ymmärrä miksi muutos on pitänyt tehdä. Koska muutos ei (mielestäni) näytä vaikuttavan käytännössä mihinkään, ei siitä liene myöskään haittaa (pl. tarpeeton verorahojen törsäys, mutta rahaahan meillä on).
Kokeilut lienee hyvä aloittaa paikassa, jossa on vähän liikennettä. Verorahoja parin kaistaviivan maalaamiseen tuskin palaa erityisen merkittäviä määriä.
Avatar
JarHei
Viestit: 306
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2
ex: Fiat Coupe 1.8
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Eilen tärähti työpaikan edessä LPR satamassa siinä puiston nurkalla kaksi autoa yhteen. Alhaalta satamatorin suunnasta Audin maasturi osui Kirkkokadun suunnasta tulleen Skodan kylkeen. Tilanteesta vaikea päätellä kumman syy, Audilla etuajo-oikeus mutta kuitenkin Audi oli se joka ajoi Skodan kylkeen. Tapahtumaa en itse nähnyt, kuului vain nastojen kahina ja kovaa oven pamausta muistuttava ääni.

Vajaa tuntia myöhemmin työasioidella ajellessa meinasikin Bilteman suunnasta kohti keskustaa ajaessa tulla Range Motonetin suunnasta kylkeen. Vähän siinä kattelin aiemmin tapahtunut mielessä että aikooko pyshätyä. No eipä aikonut vaan rohkeasti eteen eikä edes torven hakkaaminen kiinnostanut. Onneksi oli tätä päivää paremmat ajo-olosuhteet eikä muuta liikennetta niin sain Alfan heitettyä viereiselle kaistalle.


Tänään ei varsinaisesti talvi yllättänyt, mutta Kirkkokadun liukkaus yllätti jokaisen ylöspäinajajan töistä lähtiessä. Itse olisin ehkä päässyt ylös, mutta väistin väärällä kaistalla valuvaa toista autoa eikä Alfa huonoilla kitkoilla sitten enää minnekkään noussu. Sainkin siinä tien laidassa venata hetken aikaa kun pari muutakin jäi samaan kohtaan. NelikkoHiace oli ainoa, mikä pääsi ylös ja varmaan olisi sekin jäänyt haaveeksi jos ei olisi painanut ronskisti ohi muista. Kotimatkalla oli vielä parit peräänajot liikennevaloissa. Pitänee suunnitella työmatka uudelleen tai ainankin kotimatka, kun satamaan ei oikein pääse mistään suunnasta ilman kohtalaisen jyrkkää mäkeä.
Avatar
nipaka
Viestit: 1023
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Raimo Miettinen kirjoitti:
Onko foorumilaisilla kokemuksia tästä kylätiekokeilusta Espoon ja Vantaan rajalla? Kevytliikenne on huomioitu leveillä kaistoilla ja keskellä kulkee vain yksi ajokaista autoille.
Tuli moinen koettua Porvoon Jokikadulla. Porvoo suuressa viisaudessa on päättänyt rauhoittaa tienpätkää jalankulun ja oleskelun käyttöön. Sillä ei tietenkään ole merkitystä että kadun toisella sivulla on liikehuoneistoja ja pyöräkaistakadun päässä parkkialue.

Muualla pyritään poistamaan liikennnevaloja tekemällä kiertoliittymä. Porvoo lisää liikennevaloja. Viimeiset tulivat Motarin ja 55:n risteykseen.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Gasket
Viestit: 1103
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Oli liki ettei eilen tullut parkkiksella Transporteri kylkeen. Vekslasi parkkiruutuun ja jäin odottelemaan sivuun kun katsoin, että on aika vinossa ja korjaa varmaan vielä. Peruuttihan se ja oikaisi asemansa ruudussa. Katsoin, että nyt on ihan hyvin ja lähdin ajamaan takaa ohi ja siinä vaiheessa syttyy peruutusvalot uudelleen. Onneksi katsoi peiliin hetken päästä, mutta ei Freemontin kylkeen jäänyt enää kun joku 20 cm luokkaa.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Avatar
Polforea
Viestit: 8921
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

JarHei kirjoitti:Eilen tärähti työpaikan edessä LPR satamassa siinä puiston nurkalla kaksi autoa yhteen. Alhaalta satamatorin suunnasta Audin maasturi osui Kirkkokadun suunnasta tulleen Skodan kylkeen. Tilanteesta vaikea päätellä kumman syy, Audilla etuajo-oikeus mutta kuitenkin Audi oli se joka ajoi Skodan kylkeen. Tapahtumaa en itse nähnyt, kuului vain nastojen kahina ja kovaa oven pamausta muistuttava ääni.
Liikenteessä on käytännössä velvollisuuksia eikä oikeuksia, joten taitaa virallinen termi olla ennemmin väistämisvelvollisuus (Skodalla) kuin etuajo-oikeus (Audilla). Eli skodakuskin pitäisi varmistaa, että ehtii risteyksestä ulos asti ennenkö siinä on heitä, joita kohtaan on väistämisvelvollinen.

Muuuuutta lisäksi on olemassa sellainen asia kuin yleinen varovaisuusvelvollisuus sekä uudessa tieliikennelaissa myös erittäin epämääräinen ennakointivelvollisuus. Nämä käytännössä tarkoittavat sitä, että onnettomuutta pitäis pyrkiä välttämään kaikin mahdollisin keinoin ja valita ns. vähimmän haitan tie, joten jos näyttää siltä että audikuskin olisi jollain tasolla pitänyt hoksata että skodillakki vyöryy eteen, olisi hänen pitänyt reagoida ja pyrkiä estämään osuma. Toki tilannetta näkemättä ei voi sanoa, että onko audikuski ehtinyt polkea vasemman pedaalin lattiaan, jyrännyt surutta "mulla on oikeus" -henkeen vai jotain siltä väliltä. Se, että Audi on ilmeisesti tullut T-risteykseen "alahaarasta" eli joka tapauksessa valmistautuu kääntymään eli hidastaa ja skodillakin suuntaan on ilmeisesti ok näkyvyys (oletan, että risteys on audikuskin silmin tämä: https://goo.gl/maps/D6rfbzT3Z5rWAojU8), saattaa tosin kertoa jotain siitä, millä mielellä audia on ohjastettu.

Johtopäätös: skodakuski on selkeästi ajanut väärin ja on vähintään osasyyllinen, mutta myös audikuski voi olla (ja todennäköisesti on) osasyyllinen. Lähes varmaa jopa näkemättä on, että jos edes toinen olisi ennakoinut ja ajanut ympäristönsä huomioiden sekä tarvittaessa joustanut (tämä lähinnä audikuskille), olisi osumalta vältytty.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Gasket
Viestit: 1103
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Polforea kirjoitti:Eli skodakuskin pitäisi varmistaa, että ehtii risteyksestä ulos asti ennenkö siinä on heitä, joita kohtaan on väistämisvelvollinen.
Onko se muuten noin? Muistaakseni itselle on opetettu, että risteyksessä jo olevia pitää väistää. Eli toisinsanoen saa tavallaan ajaa eteen jos ehtii.
Tosin opetettiin myös, että voi olla etuajo-oikeus, muttei koskaan päälleajo-oikeutta. Jotenkin niinhän se oli, että tarvittaessa on omasta etuajo-oikeudesta luovuttava onnettomuuden estämiseksi. Tosin mikä sitten määrää jos oikeuteen mennään :roll: Selvästi Skoda on ollut jo risteyksessä kun Audi on kylkeen tullut. Olisi eri asia jos olisi etukulmat vastakkain tai Skoda Audin kyljessä. Mutta silti Skoda on tullut väistämisvelvollisena eteen eikä tuota välttämättä ole ehtinyt ennakoida. Parempi kun koittaa vaan olla törmäämättä, niin ei tarvitse moisia pohtia.
Viimeksi muokannut Gasket, 17 Joulu 2020, 14:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Avatar
h_lauri
Viestit: 6193
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Pitäähän siitä risteyksestä päästä pois. :roll:

Eikös laissa ole semmoinenkin sääntö, että 'päälle ei saa ajaa'?
Avatar
Polforea
Viestit: 8921
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^ Kyllä minun tietääkseni - muutenhan olisi useinkin helppo olla "oikeassa" kun vaan painaa vähän rivakammin kaasua.

Vai meinaatko, että kun maantien risteyksessä ehtii kolmion takaa niin, että se 80 päätietä ajava kaveri osuu vasta oveen, onkin päätietä ajanut (ainoa) syyllinen? Risteys-/väistämissäännöthän sinänsä ei kuitenkaan riipu vauhdeista, vaikka ennakoinnin helppous riippuukin (ja järjenkäyttö on helpompaa, jos siihen oveen uhkaa joku tulla 80 kuin jos joku uhkaa siihen tulla 20). Risteysalue on lopulta melko pieni, joten jos väistämisvelvollisuus rajautuu sen mukaan, on homma virallisestikin melkoista arpapeliä, etenkin kun otetaan ihmisten viiveet mukaan kuvioon.

Jos tulkkasin risteyksen oikein, niin siinä ei ole kolmioita, vaan Audi on vaan tullut oikealta ja ollut kääntymässä (koska suoraan ei jatku tietä). Eli paikassa on kyllä luonnollista hidastaa, joten sinänsä voi myös olla että racetus yllättää skodakuskin.

Samaa mieltä, aina on paree olla törmäämättä - ja kuten todettu, hereillä oleminen ja liikenteen seuraaminen helpottaa törmäämättömyystavoitteen saavuttamista reilusti.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Gasket
Viestit: 1103
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^ Nopealla googletuksella: https://www.kaleva.fi/vaista-liikentees ... ti/2065066
vasemmalta tulevan väistämisvelvollisuus koskee tasa-arvoisissa risteyksissä vain niitä ajoneuvoja, jotka lähestyvät risteystä samanaikaisesti. Tästä seuraa, että usein oikealta tulevien, mutta risteykseen myöhemmin tulevien autojen pitäisikin itse asiassa väistää risteysalueella jo olevaa vasemmalta tulevaa autoa.
Tasa-arvoisessa siis voi suht härskisti ajaa eteen ja olla oikeassa. Onneksi suurin osa väestä ei käyttäydy noin.

Kärkikolmio sen sijaan sanelee sen väistämisvelvollisuuden laajemmin. Vaikka sivutieltä päätielle liityttäessä pitää väistää päätiellä olevia etäisyydestä riippumatta. Noin siis ei saa ajaa eteen.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Avatar
Tuomas K
Viestit: 5467
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Polforea kirjoitti:
JarHei kirjoitti:Eilen tärähti työpaikan edessä LPR satamassa siinä puiston nurkalla kaksi autoa yhteen. Alhaalta satamatorin suunnasta Audin maasturi osui Kirkkokadun suunnasta tulleen Skodan kylkeen. Tilanteesta vaikea päätellä kumman syy, Audilla etuajo-oikeus mutta kuitenkin Audi oli se joka ajoi Skodan kylkeen. Tapahtumaa en itse nähnyt, kuului vain nastojen kahina ja kovaa oven pamausta muistuttava ääni.
Liikenteessä on käytännössä velvollisuuksia eikä oikeuksia, joten taitaa virallinen termi olla ennemmin väistämisvelvollisuus (Skodalla) kuin etuajo-oikeus (Audilla). Eli skodakuskin pitäisi varmistaa, että ehtii risteyksestä ulos asti ennenkö siinä on heitä, joita kohtaan on väistämisvelvollinen.

Muuuuutta lisäksi on olemassa sellainen asia kuin yleinen varovaisuusvelvollisuus sekä uudessa tieliikennelaissa myös erittäin epämääräinen ennakointivelvollisuus. Nämä käytännössä tarkoittavat sitä, että onnettomuutta pitäis pyrkiä välttämään kaikin mahdollisin keinoin ja valita ns. vähimmän haitan tie, joten jos näyttää siltä että audikuskin olisi jollain tasolla pitänyt hoksata että skodillakki vyöryy eteen, olisi hänen pitänyt reagoida ja pyrkiä estämään osuma. Toki tilannetta näkemättä ei voi sanoa, että onko audikuski ehtinyt polkea vasemman pedaalin lattiaan, jyrännyt surutta "mulla on oikeus" -henkeen vai jotain siltä väliltä. Se, että Audi on ilmeisesti tullut T-risteykseen "alahaarasta" eli joka tapauksessa valmistautuu kääntymään eli hidastaa ja skodillakin suuntaan on ilmeisesti ok näkyvyys (oletan, että risteys on audikuskin silmin tämä: https://goo.gl/maps/D6rfbzT3Z5rWAojU8), saattaa tosin kertoa jotain siitä, millä mielellä audia on ohjastettu.

Johtopäätös: skodakuski on selkeästi ajanut väärin ja on vähintään osasyyllinen, mutta myös audikuski voi olla (ja todennäköisesti on) osasyyllinen. Lähes varmaa jopa näkemättä on, että jos edes toinen olisi ennakoinut ja ajanut ympäristönsä huomioiden sekä tarvittaessa joustanut (tämä lähinnä audikuskille), olisi osumalta vältytty.
Tuosta tuli mieleen, kun rouva joskus vuosia sitten vasta kortin saaneena oli kolarissa väistämisvelvollisena. Toinen osapuoli oli juuri ja juuri ehtinyt osumaan vaimon auton takapuskuriin, eli vaimo oli ollut jo liki ohi tilanteesta kun toinen tuli päin. Oli toki väistämisvelvollinen, mutta jos 40 km/h alueella onnistuu tuossa tilanteessa ajamaan toista autoa päin niin ihan maallikkona olisin jakanut osan syyllisyydestä vastapuolellekin, mutta vaimo laitettiin tuossa maksajaksi.
Avatar
nipaka
Viestit: 1023
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

^
Kuulostaa päälleajolta jos kesäkeli. Jos liukasta ja vedetty liinat kiinni eikä auto pysähtynyt, oikein meni.
Toisaalta... Tasa-arvoisessa risteyksessä huomio kiinnittyy siihen suuntaan mistä väistettävä tulee. Ja luotto siihen että muut osaavat liikennesäännöt. Olisiko niin että kanssakulkija tarkasti omat väistettävät ja lähti liikkeelle.
Liikenteen sujuvuus perustuu luottoon. Ei tarkasteta erikseen väistetäänkö kolmion takaa. Tai voiko vihreillä ajaa kun risteävä pysähtyy punaisilla.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Avatar
Tuomas K
Viestit: 5467
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Kesäkelihän se oli. Nyt kun tarkemmin muistelee, niin takapyörän pölykapseli hajosi ja takapuskuri, eli sitä pölykapselia oli ehtinyt hipaisemaan, mutta rengas ja vanne olivat virheettömät. Olisi törmänneellä kaiken järjen mukaan ollut vähintään riittävästi aikaa jarruttaa, mutta niin poliisi ja vakuutusyhtiö pistivät vaimon yksin syylliseksi.
Avatar
Polforea
Viestit: 8921
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Gasket kirjoitti:^ Nopealla googletuksella: https://www.kaleva.fi/vaista-liikentees ... ti/2065066
vasemmalta tulevan väistämisvelvollisuus koskee tasa-arvoisissa risteyksissä vain niitä ajoneuvoja, jotka lähestyvät risteystä samanaikaisesti. Tästä seuraa, että usein oikealta tulevien, mutta risteykseen myöhemmin tulevien autojen pitäisikin itse asiassa väistää risteysalueella jo olevaa vasemmalta tulevaa autoa.
Tasa-arvoisessa siis voi suht härskisti ajaa eteen ja olla oikeassa. Onneksi suurin osa väestä ei käyttäydy noin.
"Lähestyvät risteystä samanaikaisesti" on kyllä aika hähmänen lausunto sekin. Selkeästi väistämisvelvollisuus syntyy kuitenkin jo ennen risteysaluetta, looginen tulkinta ainakin omassa näkemyksessäni voisi olla näkyvyyden puitteissa ja/tai esim. korttelin matkalla (niin että lyhempi merkkaa).
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Werneri
Viestit: 476
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Werneri »

https://www.minilex.fi/a/v%C3%A4ist%C3% ... eess%C3%A4

Vähän toisenlaisiakin tulkintoja kuin poliisimestari Kalevassa,



"samanarvoisten liikenneväylien risteyksessä on kuljettajan väistettävä samanaikaisesti häntä oikealta lähestyvää ajoneuvoa. Jos toinen ajoneuvo on jo näköpiirissä oikealla, on risteysalueelle ajaminen sallittu vain siinä tapauksessa, että kyseinen ajoneuvo on vielä sen verran kaukana, että normaalitapauksessa sallitulla nopeudella ehtii rauhallisesti ylittää risteyksen häiritsemättä ollenkaan oikealta tulevan kulkua."
Avatar
Garmund
Viestit: 1903
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

^
Toi vähän huvittaa ylipäätänsä kun taidetaan noihin aika usein haastatella poliiseja kun kysellään miten pitäisi asiassa x toimia lain mukaan. Tietä ne haastateltavat nyt lähes kaikkia maallikkoja paremmin, mutta se on silti vain niiden oma mielipide. Elleivät osaa jotain tarpeeksi korkealla käynyttä oikeustapausta tms. lainata.
Suoraan vaan suoraa
Gasket
Viestit: 1103
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^ Tämähän näissä on, eli ei ole ihan yksiselitteisiä ja kirjoitettua lakitekstiä kun voi tulkita monella tapaa. Itse tosiaan muistan itselleni opetetun noin, että tasa-arvoisessa on hyvin tarkkaa kumpi siihen ehtii ensin ja väistämisvelvollisuus määräytyy vasta hyvin liki risteystä. Ei tuo omasta mielestä hyvä noin ole ja kyllä oma tapa on kokolailla suosia tuota tapaa, että jos hyvin ehtii niin sitten ensin. Muuten venaillaan.

Paljonhan noita vastaavia on ihan mopojen huippunopeudesta raskaan kaluston kuorman sitomisiin. Eivät ole kovin yksiselitteisiä. Tuo on kyllä jännä miten sitä lakitekstiä ei saada siten kirjoitettua, että normaali ihminen sen ymmärtäisi, tai edes koulutettu poliisi tai katsuri.

Itse nyt hiljan ollut vähän tekemisissä yhden ympäristöluvan kanssa liittyen ajamiseen. Pitäisi vanhaa päivittää. Sain tuon vanhan luvan käsiini ja aika myötähäpeä iski sitä lukiessa. Ei ole kyllä hakija tiennyt oikein mitään, mutta ei ole kyllä myöntäjäkään. Koko hommaa ei oikein haluaisi tehdä kokonaan uusiksi ja viranomaisenkin suositus oli vain päivittää vanhaa eikä hakea kokonaan uutta. Mutta kun vanha on ihan päin metsiä ja toisaalta se voi tuottaa ongelmia jatkossa. Vai miltä kuulostaa lähtökohtaisesti 140+ dB äänitasot? Noille on lupa, mutta äänialueet sitten sen mukaan.. Sitten on vielä kaikkia hauskoja pyyntöjä saada "kommentti" joltain kaavoitusvastaavalta, joka ilmeisesti täällä on "paikkatietokäsittelijä". Ei mitään hajua mitä tuo "kommentti" tarkoittaa. Sitten pitäisi tehdä luontokartoitus, sepä se vasta hauskaa on. Jos tuohon lisätään nuo vanhan luvan äänitasot, niin miltähän hemmetin alueelta tuo kartoitus pitää edes tehdä. Onkin kiva jos pitää parin kilsan alue pyöräyttää harpilla lupa-alueen ympäri. Ihan varmasti joku pesivä pöllö siellä on ja vähän hemmetin monta maanomistajaakin on tuossa vaiheessa osallisena.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Noista risteysasioista...
Eikös liikennesäännöissä ole maininta ko. tapauksiin, ettei muuta liikennettä saa haitata?

Tämä ei koske toyoda ja käskai kuskeja.

Eli pikatielle tuupataan kolmion takaa eeen, jolloin pikatietä kulkeva joutuu olennaisesti hidastamaan, kun idänihme ei kiihdy edes kohtuullisessa ajassa marssinoputeen.
Tämä pikatielle saapuva lienee tyytyväinen liikennetapahtumaan, kun ei aiheuttanut kolaria. Eli omasta mielestään meni ihan ok.

Sama toimii myös taajama-alueella.
Avatar
Kertsu
Viestit: 841
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Car(s): Giulietta T-jet 2011
Paikkakunta: Kuopio

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Eilen meinasin motarilla rysäyttää Audin perään kun tämä keksii tehdä äkkijarrutuksen päästääkseen ooppelin kolmion takaa eteensä :roll:
Avatar
Jiitee
Viestit: 3406
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

jalittam kirjoitti:Noista risteysasioista...
Eikös liikennesäännöissä ole maininta ko. tapauksiin, ettei muuta liikennettä saa haitata?

Tämä ei koske toyoda ja käskai kuskeja.

Eli pikatielle tuupataan kolmion takaa eeen, jolloin pikatietä kulkeva joutuu olennaisesti hidastamaan, kun idänihme ei kiihdy edes kohtuullisessa ajassa marssinoputeen.
Tämä pikatielle saapuva lienee tyytyväinen liikennetapahtumaan, kun ei aiheuttanut kolaria. Eli omasta mielestään meni ihan ok.

Sama toimii myös taajama-alueella.
Ei millään pahalla, mutta ko. seikka yhdistyy useimmiten yli 75-v
kuskeihin, joilla vaan ikä ja/tai ajokokemuksen puute
aiheuttaa varovaisuutta. Ei siis automerkkisidonnainen.
Koskee niin Fiaatteja kuin mersukuskejakin.
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Avatar
Ruokoton
Viestit: 833
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Jiitee kirjoitti:Ei millään pahalla, mutta ko. seikka yhdistyy useimmiten yli 75-v kuskeihin, joilla vaan ikä ja/tai ajokokemuksen puute aiheuttaa varovaisuutta.
Ei välttämättä edes ikäsidonnainenkaan juttu, kyllä noita näkee nuorehkoiltakin kuljettajilta. Joillekin tuntuu olevan pelottava ajatus painaa kaasupedaalia syvemmälle silloinkaan, kun se olisi se turvallinen ratkaisu. Samoin kierrokset ei saa kohota yli 2000rpm. Kärjistäen toki. :wink:

Vaan toisenlaiseen liikennemenoon...

https://yle.fi/urheilu/3-11698476

Jätän tuon tuohon, kun tätä tapausta olen seurannut alusta asti. Tie ja onnettomuuspaikka kun on tuttu ja kaveri sattui vielä tuoreeltaan paikalle. Itse olin tunti, pari aiemmin ajanut siitä. Mikään tuomio ei tietenkään tehtyä muuta, mutta kepeältä tuo vastuu liikenteessä tuntuu lukujen valossa. Toki omallatunnolla varustettu ihminen rankaisee itseään lopun ikää ankarammin kuin mikään tuomio, mutta sitä emme voi tietää.

Tapauksen jälkeen nettispekulaatiossa tuli vastaan mahdollisuus, että tässä oli sama kuljettaja: https://www.ksml.fi/paikalliset/2629504 - oli sama kuski tai ei, sama pohjustus tapahtumille.

Filosofisemmin laitettuna: kuinka töhö / välinpitämätön voi olla liikenteessä, että se on jo tahallista? Kun aina vedotaan, juridisesti toki pätevästi, ettei tarkoitus ollut onnettomuutta aiheuttaa, tahi varsinkaan ketään tappaa tai vammauttaa, niin vain pääsi käymään. :roll:
Avatar
Polforea
Viestit: 8921
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Olipahan äsken aika lähellä. Jurnuuttelin Mallinkaistentietä kotia kohti ja pihapolulta (oikealta, mutta pihatieltä) saapuu ysäri-Corolla, jonka kuski rykäisee perinteisellä "ei sieltä eilenkään ketään tullut" -manööverillä kääntymään vasemmalle. Samantien hyppy jarrulle ja töötille ja toveri painaa kaasua kuin pieni eläin ja corollahan sutii kuin pieni eläin. Olin jo varma että nyt osuu, mutta toverin rengas löysi sen verran pitoa, että auto nytkähti eteenpäin ja ryhdyin väistämään perän puolelta, sinne tiehaaran jälkeen olevaan ojaan. Kehtaan sanoo että merkeleellinen tuuri mukana, mutta Corolla eteni juur sen verran, että kun väistin sen todella täpärästi, sain myös välittömästi käännettyä sen verran vasemmalle, että renkaat kävi pientareen reunalla muttei ojassa asti.

Saattans, vähäsen säikäytti. Onneksi ei ollut ihan sitä kasikymppiä vauhtia mitä rajoituskyltti antais myöten.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
FinPat
Viestit: 2614
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tänään opetusajokeikalla tuli vastaan mielenkiintoinen tilanne. Poliisi ajoi selkeästi päin punaisia ilman vilkkuja ja kiirettä. Ehkä kuluu uuteen turkulaiseen liikennekulttuuriin?

https://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/a/ ... a18d1c2378

Iltapulun tuoreella videolla ensiksi keltainen vaara (åbolainen linja-auto) ajaa päin punaisia ja sitten perään henkilöauto niin että tärähtää.
Avatar
jyrkip
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

^^Ajelit siis alinopeutta? Ajamalla rajoituksen mukaan olisit ollut jo ohi risteyksen kun Corolla tuli tielle.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Avatar
Polforea
Viestit: 8921
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo. Sovitin vauhtiani dynaamisesti niin, että ajoneuvo pysyy kuljettajan hallussa ja on pysäytettävissä tien kokonaan näkyvällä osalla, enkä jaksa olla niin tarkka kiihdytyksistä mutkien jälkeen, jos ei siihen ole mitään syytä. Kaheksallakympillä olisin varmaan koputellut etuoven tienooseen.

Sitäpaitsi nopeusrajoitus on rajoitus eikä tavoite.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja legza »

Polforea kirjoitti:...Sitäpaitsi nopeusrajoitus on rajoitus eikä tavoite.
Tilanteen salliessa, varovasti toivoisin sen olevan tavoite. :wink:
Avatar
h_lauri
Viestit: 6193
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

legza kirjoitti:
Polforea kirjoitti:...Sitäpaitsi nopeusrajoitus on rajoitus eikä tavoite.
Tilanteen salliessa, varovasti toivoisin sen olevan tavoite. :wink:
Sama. Eilen lähdin länäriä itään Suomenojalta. Kiihdytin normaalisti kaheksaan kymppiin ja tsiigasin peilistä, tuliko pitkäkin väli seuraajaan. Ehkä 150 metriä. :eggface:
Avatar
Polforea
Viestit: 8921
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Isommilla ja suoremmilla väylillä ihan virallinen tavoite olisi parempi idea kuin rajoitus. Se helpottaisi ennakoitavuutta ja mahdollisesti tasaisi ajamista. Noilla mutkapätkillä, mitä ei voi turvallisesti ajaa rajoitusnopeutta cruisella, se rajoitus on parempi idea.

Vielä kun nää olis oikeasti erikseen, niin isommilta väyliltä ei jäisi päähän sitä ajatusta, että rajoitus on tavoite, jolloin esim. kaarteissa voisi väki hidastaa oikomisen sijasta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Avatar
nipaka
Viestit: 1023
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Eiköhän tieviranomaiset ole määritellyt rajoitukset siten että hyvällä kelillä voi turvallisesti ajaa rajoituksen mukasta nopeutta.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Avatar
Polforea
Viestit: 8921
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

On - kyseessä tosiaan on rajoitus, joten rajoituksen mukainen nopeus on haarukassa 0...rajoitus.

Mutta koska edelläoleva kommentti tarkoitti suurella todennäköisyydellä vallan muuta, niin mainitaan että väyläkohtaiset rajoitukset ovat pääosin sellaisia, että cruiseen voi törkätä suurimman sallitun (monesti ylikin) hyvällä tai vähän huonommallakin kelillä, mutta Suomessa on yleisrajoitus taajaman ulkopuolella 80km/h. Jos väittää, että kaikki yleisrajoitetut tiet voi ajaa millään kelillä huoletta 80km/h, niin ei ole paljoa yleisrajoitettuja teitä ajanut.

Kannattaa muistaa, että lakikin määrittelee ajonopeudelle ainakin kolme maksimia. Yksi näistä on nopeusrajoitus (tiekohtainen rajoitus, yleisrajoitus, aluerajoitus tai ajoneuvokohtainen rajoitus) - toinen on nopeus, jossa ajoneuvon pystyy vielä juuri pysäyttämään tien kokonaan näkyvällä osalla (tämä on helposti aika haastavaa mm. Mallinkaistentiellä, joka keskustelun avanneessa tilanteessa oli kyseessä) ja kolmas nopeus, jossa ajoneuvo pysyy täysin kuljettajan hallinnassa (mikä tietääkseni virallisesti ei tarkoita hallittua luistoa vaan hallittua luistamattomuutta). Kaksi jälkimmäistä riippuu kyltin lisäksi olosuhteista, mutta paikka- ajoneuvo ja kuljettajakohtaisesti voivat hyvälläkin kelillä olla alempia kuin nopeusrajoitus.

Nykyinen laki antaa myös mahdollisuuden määrittää yhden minimin - tiekohtaisen vähimmäisnopeuden - jolle määriteltiin myös oma liikennemerkki. Yhtään tälläistä en ole vielä nähnyt. Lisäksi vanhakin laki kielsi ajamasta tarpeettoman hitaasti, mikä määriteltiin lähinnä liikennettä häiritsevänä nopeutena ja ilman mitään tarkkaa rajaa. Silloin, kun jompikumpi on voimassa, on sallittu nopeus haarukassa minimi...maksimi.


Juuri se, että väyläkohtaiset rajoitukset on pääosin asetettu tavoitteelliksiksi saa helposti aikaan mainitun kuvitelman, että hyvällä (tai jopa huonommallakin) kelillä voi törkätä sen rajoituksen cruiseen ja antaa palaa sekä efektin, jossa ns. kotipoliisit meuhkaavat liikenteessä, kun joku ajaa sillä 80 rajoitetulla tiellä 90 (ylinopeus) tai 70 ("alinopeus"). Rajoituksen viesti on, että just näin kovaa saa ajaa ja koska sen yleensä voi ajaa huoletta, niin siitä muodostuu kansakunnalle tapa, että just näin kovaa pitää ajaa, mikä on siellä takaraivossa myös sillon, kun näin kovaa ei turvallisesti voi ajaa.

Jos se 80 (tai 100 tai 120) olisi isommalla väylällä ihan rehelliseti ja virallisesti tavoite, niin se antaisi viestin siitä, että pyritään suht. tasaiseen ja järkevään nopeuteen. Tavoite kannustaisi siihen, että pyrkii ajamaan ko. nopeutta eikä hiljempaa, eikä antaisi "oikeutta" meuhkata jos joku sen vähän ylittääkin. Hyvin voisi myös olla, että tavoite on 80 ja rajoitus on 100 tai 110 ja rajoitus oikeasti olisi se lukema, jota ei missään tilanteessa saa ylittää (eli oikeasti rajoitus) ja tavoite se, jonka mukaan mm. navigootit ja karttapalvelut laskevat matkustusajan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Gasket
Viestit: 1103
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Vuosi 2020: Liikenne väheni, kuolonuhrien määrä ennallaan

Harmi kun ei tutkimuspäällikkö halunnut spekuloida miksi näin.. Ratkaisu kuitenkin mitä todennäköisimmin on, että lisää kameratolppia.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Avatar
Tuomas K
Viestit: 5467
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kuva

Ei ole vitsiketjua enää, mutta liikenteen infraahan nuo katuvalot on. Varmuuden vuoksi laitettu meilläpäin yhteen kadunkulmaan kaksi valotolppaa vierekkäin. Olisi mielenkiintoista tietää, miten kyseiseen ratkaisuun on päädytty. Urakoitsijalla ollut tolppia varattuna n kappaletta, ja jokainenhan sinne asennetaan, kun laskutus on kappalemäärän mukaan?
Avatar
mutt
Viestit: 3954
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tuo lyhyempi on tarkoitettu valaisemaan kadun nimikylttiä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2334
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Täällä Raumalla on kävelylenkin varrella sellainen liikennöity risteys uudistettu niin, että kävelijä/pyöräilijä saa ohjattua katuvaloihin tuplatehon hetkeksi. Suojatien päissä on valotolpissa painike tätä varten! Ihan hyvä lisä turvallisuudelle.
insinörtti
Viestit: 2171
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Talvi ei yllättänyt Priuskuskia, vaan hän toimi tilanteen vaatimalla tavalla, ajaen erittäin varovaisesti kaupan pihaan. Äärimmäisten talviolosuhteiden vuoksi käytössä olivat niin lähi-, kuin sumuvalot sekä varoitusvilkut. Äärimmäinen talviolosuhde = pakkasta 1 aste ja maassa outoa valkoista puuteria.

Kireän pakkasen vuoksi priuskuski taisi jopa jättää moottorin käyntiin kauppareissun ajaksi. Ainakin kaikki valot ja varoitusvilkut oli koko ajan päällä. Kuten olivat myös matkan jatkuessa ostosten jälkeen.

:eggface:
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
FinPat
Viestit: 2614
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

"Ei linjalla"

Kuva
Avatar
mutt
Viestit: 3954
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Joo, hieman on tielinjasta sivussa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Avatar
nipaka
Viestit: 1023
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Tavallista talvipäivää hieman runsaampi lumisade. Ilta-alkuiset julkaisut kertovat pyrysta ja lumikaaoksesta. Ojat autoja väärällään.
Ja markkiniovat tätä maata snow-howlla.
:roll:
E: Ilta-alkuinen roskaosasto kertoo lumimyrskystä. :crazyeyes:
Viimeksi muokannut nipaka, 12 Tammi 2021, 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Avatar
Polforea
Viestit: 8921
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Meillä lumimäärä on sentään hillitty (~10cm satanut tänään) ja höttöpakkaslunta eli kevyttä kolattavaa, mutta tuuli on kinostellut sitä kyllä hassusti sinne tänne tien päälle.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Avatar
Garmund
Viestit: 1903
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

nipaka kirjoitti:Tavallista talvipäivää hieman runsaampi lumisade. Ilta-alkuiset julkaisut kertovat pyrysta ja lumikaaoksesta. Ojat autoja väärällään.
Ja markkiniovat tätä maata snow-howlla.
:roll:
E: Ilta-alkuinen roskaosasto kertoo lumimyrskystä. :crazyeyes:

Aika reipas tuuli tuola kyllä ja oikeastaan vaakatasossa tulee lumi, en nyt tiedä onko varsinaisesti myrskukemissa.

Ainakin Helsingissä on paikoin hiton liukasta, mutta kaippa lähinnä koska liiottelu/repivät otsikot myy : D. Esim näin pihalla kiinteistöhuollon porukaa, sanoivat että liukkauden takia menee hommissa tupla-aika (kai mitä lumimäärän perusteella sinänsä veisi) kun ei pidä työkoneiden pyörät yhtään.
Suoraan vaan suoraa
Avatar
Polforea
Viestit: 8921
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Poikkesin aamulla eteläreunan lähistöllä. On se vaan yhä hieno efekti, miten mökkitiiemaasturit katoaa moottoritieltä kelin heiketessä. Aamun saldona mm. 1 Q-Audi, 1 X-Bemari, 1 maasto-octavia (vissiin Kodiaq se isoin niistä, semmonen kuitenni). Yhtään isoa Mersua tai Volvoa en mielestäni bongannut. Joku, jota en ehtinyt tunnistaa, oli keskialueella valot yläviistoon vastapalloon. Raskas sarja on aika normaalilla tasolla, pikkuautot ajelee ehkä vähän tavallista hitaammin ja pakut tykittää normityyliin osa rajoitusvauhtia ja osa reilusti yli. Yksi Sprinter-kuski taisi kyllä vähän keventää huomattuaan että perä ei välttämättä kulje suoraan ihan joka kohdalla.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Avatar
nipaka
Viestit: 1023
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

^
Jossain vaiheessa naapurilähiön offroadistit huomaa että vaikka neljä vetävää rengasta antaa ylimaallisen tunteen menokyvystä, ne neljä rengasta toimii jarruttaessa samoin kun sen vajaavetoisen autokauppaan jääneen surkeuden.
Fysiikan lakeja on monet moottoritien keskiviheralueella olevat yrittäneet rikkoa. Minkähän takia ovat yleensä keskiviheralueella?
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Avatar
Polforea
Viestit: 8921
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

En tiiä, hyvin mää pääsin siittäkin kohtaa valheellisella kelivedolla ohi, vaikka nopeus oli ihan siellä rajotuksen kärkipäässä. Kyllä se tällä kertaa oli keskivalkoalue, ei pahemmin vihreätä näkynyt :mrgreen:

Vanha viisaus tietää kertoa, että neliveto ei kiihtyy, mutta se ei vaikuta hidastuvuuteen eikä kääntymiseen. Vanha viisaus on väärässä, lisävetorauta tuo poikkeuksetta lisämassaa, jolla on käytännössä negatiivinen vaikutus molempiin. Kääntymiseen tosin lisävetareilla on oikein käytettynä positiivistakin vaikutusta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Avatar
nipaka
Viestit: 1023
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Sen verran olen nelivedolla ajanut että ajotuntuma liukkaalla on parempi kuin vajaavetoisilla. Kyseessä oli vuosikymmenia sitten VW Taro, joka on tojota hilux. Laiska mutta hidas, jäykkä mutta kankea.
Olen pärjännyt edestä raapivalla vajaavetoisella. Sillä tietää ajossakin että mikä on keli. Ja osaa suhteuttaa ajonsa sen mukaan.
Nelivetoon luotan Yamaha-merkisessä maastoajoon tarkoitetussa pienajoneuvossa. Ilman sitä olisin ollut ylivoimaisen työn kanssa pääsemättömissä.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Avatar
Polforea
Viestit: 8921
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

nipaka kirjoitti: Olen pärjännyt edestä raapivalla vajaavetoisella. Sillä tietää ajossakin että mikä on keli. Ja osaa suhteuttaa ajonsa sen mukaan.
Rohkeen kyllä väittää, että kelitieto ja ajamisen suhteutustaito on 98% kiinni kuljettajasta ja korkeintaan 2% autosta. Keliä on kyllä helpompi lukea tutusta autosta, mutta suurta osaa jengistä ei vaan kiinnosta. Nollat taulussa jossain rajotusvauhdin liepeillä alimitoitetulla turvavälillä tuuriperustaisesti eteenpäin 247.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
insinörtti
Viestit: 2171
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Garmund kirjoitti:Ainakin Helsingissä on paikoin hiton liukasta
Rannikolla lämpötila vaihtelu plussan molemmin puolin tekee tätä liukkautta. Sunnuntaina tuli palailtua mökiltä kotiin ja hyvin huomasi, että jossain Hyvinkään nurkilla moottoritie alkoi muuttumaan todella liukkaaksi. Vaikka alla essonbaarin asiantuntijoiden mielestä talven kesäksi muuttavat nastarenkaat. Hieman Kehä III pohjoispuolella joku auto lipasahti keskikaiteeseen ja pyörähti tien sivuun. Kolausta en nähnyt, mutta oikealla kaistalla kun alkoi äkkiä vauhti hidastua ja muiden autojen välistä olin näkevinäni, että X1 penkalla keula väärään suuntaan.

Mutta liukkautta tehdään myös suolauksella. Valtaväyliä suolataan reilusti. Kovallakin pakkasella, jolloin suolaliuos jäätyy ja tie muuttuu luistinradaksi. Lisäksi sitä suolaa kulkeutuu autojen mukana ramppeihin ja pienemmille teille. Kun suolan määrä on pieni, se alkaa sulattamaan lunta, mutta ryytyy kesken -> tien pinta jäätyy paljon liukkaammaksi kuin ilman suolaa. Sama ilmiö tulee Helsingissä myös asuinalueilla, koska riittämättömän aurauskaluston vuoksi lumesta yritetään hankkiutua eroon suolauksella. Toimii, kun lämpötila on nollan tienoilla, lunta sataa vähän ja perään tulee vesisade viimeistelemään suolan työn. Oikean talvikelin yllättäessä sitten vähän huonompi lopputulos.

Eilen tuli piipahdettua Jätkäsaaressa. Tällä kertaa julkisilla. Lähdin hyvissä ajoin, koska luotto juna- ja raitiovaunuliikenteen tökkimiseen oli kova. Olin perillä selvästi nopeammin kuin omalla autolla olisi päässyt :shock: Tosin paluumatkalla reittiopas ei tarjonnut mitään vaihtoehtoja: "kävele rautatieasemalle". Eli raitiovaunut olivat tuolloin jumissa?

Noin 40 cm lunta näytti maassa olevan ja jälleen kerran oli helppoa nähdä, että Helsingissä tarvitsee katumaasturin. Kadunvarsiparkissa olevilla autoilla kyljissään melkein ikkunoihin ulottuvat lumivallit. Kiinteistöhuollon miehet siellä seassa pyörimässä päältäajettavan ruohonleikkurin kokoisilla koneilla ja yrittämässä kasata kaikkea lunta yksittäiseen parkkiruutuun. Ei ihme että kestää. Suuressa maailmassa tapana, että tyhjennetään katu autoista ja pyyhkäistään se kertalaakista isoilla koneilla puhtaaksi. Mutta kotoisella systeemillä on selkeästi parempi työllistävä vaikutus. :roll:
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Avatar
lerppu
Viestit: 4066
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Polforea kirjoitti:
nipaka kirjoitti: Olen pärjännyt edestä raapivalla vajaavetoisella. Sillä tietää ajossakin että mikä on keli. Ja osaa suhteuttaa ajonsa sen mukaan.
Rohkeen kyllä väittää, että kelitieto ja ajamisen suhteutustaito on 98% kiinni kuljettajasta ja korkeintaan 2% autosta. Keliä on kyllä helpompi lukea tutusta autosta, mutta suurta osaa jengistä ei vaan kiinnosta. Nollat taulussa jossain rajotusvauhdin liepeillä alimitoitetulla turvavälillä tuuriperustaisesti eteenpäin 247.
Ajotaito ei tosiaan välttämättä korreloi lainkaan ostettavan auton ominaisuuksien kanssa. Oma preferenssi nelivedon suosimiselle tulee sen tuomasta arjen hauskuudesta talviseen aikaan! Varmasti vajaavetoisellakin pärjää, onneksi vielä toistaiseksi voi tehdä valintoja muutoin kuin pärjäämisen ehdoilla. Kunnes tuo tilanne muuttuu, optimiautossa on bensakäyttöinen moottori pitkittäin momenttimuunnin automaattiin naitettuna ja akseleilla mahdollisimman kattavasti lukkoja. Vaikka Suitsa onkin kuluvana talvena osoittanut että tästä voi joustaa.

Liikenteestä sen verran, että aamulla hämmensi miten tänään ajonopeudet olivat kollektiivisesti pudonneet tosi alas nyt kun oli kylmä. Että mitähän helkkaria? Pito paranee, näkyvyys on muutamaa mennyttä päivää selvästi parempi ja nyt sitten mennään hitaasti. Tai siis suurin osa meni... Vitara POWER! :silly:
Avatar
Aquatica
Viestit: 13936
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

lerppu kirjoitti:
Polforea kirjoitti:
nipaka kirjoitti: Olen pärjännyt edestä raapivalla vajaavetoisella. Sillä tietää ajossakin että mikä on keli. Ja osaa suhteuttaa ajonsa sen mukaan.
Rohkeen kyllä väittää, että kelitieto ja ajamisen suhteutustaito on 98% kiinni kuljettajasta ja korkeintaan 2% autosta. Keliä on kyllä helpompi lukea tutusta autosta, mutta suurta osaa jengistä ei vaan kiinnosta. Nollat taulussa jossain rajotusvauhdin liepeillä alimitoitetulla turvavälillä tuuriperustaisesti eteenpäin 247.
Ajotaito ei tosiaan välttämättä korreloi lainkaan ostettavan auton ominaisuuksien kanssa. Oma preferenssi nelivedon suosimiselle tulee sen tuomasta arjen hauskuudesta talviseen aikaan! Varmasti vajaavetoisellakin pärjää, onneksi vielä toistaiseksi voi tehdä valintoja muutoin kuin pärjäämisen ehdoilla. Kunnes tuo tilanne muuttuu, optimiautossa on bensakäyttöinen moottori pitkittäin momenttimuunnin automaattiin naitettuna ja akseleilla mahdollisimman kattavasti lukkoja. Vaikka Suitsa onkin kuluvana talvena osoittanut että tästä voi joustaa.

Liikenteestä sen verran, että aamulla hämmensi miten tänään ajonopeudet olivat kollektiivisesti pudonneet tosi alas nyt kun oli kylmä. Että mitähän helkkaria? Pito paranee, näkyvyys on muutamaa mennyttä päivää selvästi parempi ja nyt sitten mennään hitaasti. Tai siis suurin osa meni... Vitara POWER! :silly:
159 Q4 vs. Giulietta, Alfa 156 (1.8, 2.0TS sekä 2.4JTD) ja voin sanoa:
Ainoastaan 156:n tapauksessa tuntuma on olennaisen hyvä etuvetoisena talvikelissä, mutta silti surkea vrt. Q4 159. Perstuntuma kertoi viisysissä hyvin, että mikä kulma luistaa ja mihin suuntaan haluaa luistaa. Todella, todella helppo hallita kaasulla.

Kunhan oli kerran käynyt *syvässä* ojassa perä edellä, kun Vatasen jalat ja omat kädet ja aivot :oops:

Giulietalla ollut normaalisti ihan hyvä tuntuma tiehen, mutta viisysin jälkeen huomaa, miten huono tuntuma olosuhteisiin on. Jokaisessa mutkassa ja jyrkemmässä/liukkaammassa kaarteessa pitää arpoa, että kääntyykö vaiko eikö. Vetopito olematonta, vaikka tuossa on varsin toimiva jarru sutimisenestolla.
Gasket
Viestit: 1103
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Tänään noin puoli 8 aamulla tuli vastaan täysin pimeä Foresteri. Oli vielä joku tumma sininen tjsp. Kiva ilmestys. Ei reagoinut mitenkään valojen vilkutteluun.

Eilen lohkolämppäriä ihmetellessä Freemonttiin kiinni, totesin että joku on käynyt koppaamassa keulaan. Toinen lisäpitkä osoitteli minne sattuu ja puskurin yksi muoviosa irvisti. Hienoa. En tässä pakkasessa uskaltanut alkaa koittamaan menisikö tuo muovi paikoilleen ihan kopauttamalla.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Vastaa Viestiin