Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

artjojy
Viestit: 363
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja artjojy »

FinPat kirjoitti:
21 Marras 2021, 10:53
artjojy kirjoitti:
21 Marras 2021, 10:40
Tämän Hesarin artikkelin teon jälkeen on lappiin tullut uusia suurteholatureita, Ylitornioon, Muonioon ja Sodankylään joten, jos tänään lähtisi matkaan samalla autolla kuin toimittajat, niin ei pitäisi olla mitään ongelmia.
Olettaen että ainakin yksit tökkeli niistä toimisi!

Syy katkeraan tilitykseeni että ne muutama harva kerta kun käyttänyt julkista latauspistettä niin onnistumisaste on ollut ehkä 50% ja luonnollisesti tarvitset lisäsähköä ainoastaan kun on synkkä ja myrskyinen yö. Jolloin toimimaton infra on erityisen ärsyttävää.

No, ehkä se tästä jossakin vaiheessa. Ja onneksi 95%+ kilometreistä kotona tai toimistolla ladatulla sähköllä.
No on se totta, että jos kohtessa on on vain yksi laturi, niin sen rikkoutuminen voi tehdä matkanteon vaikeaksi. Toivotaan että jatkossa tulee Kuopion Juustoportin tapaisia keskittymiä (8 kpl tesla ja 5+2 Recharge suurteholatureita) joista virran saanti on helppoa kaikille autoille.

Paikalla
Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1560
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Eilen pääsin ajelemaan kaverin tuliterällä Peugeot 208e, jossa kilometrejä alla vasta 200 km. Värinä se sähkönsininen. Ihan asialliselta pikku-vispilältä vaikutti. Hassua jotenkin se äänettömyys. Eniten kiinnostusta herätti kuitenkin se i-Cockpit, eli littana ratti suht alhaalla ja mittaristo siinä päällä. Tykkäsin siitä, mutta kolmiulotteinen mittaristo ei omaa silmää ainakaan vielä miellyttänyt.

Taloyhtiöön tulee lataukseen soveltuvat lämmitystolpat kuormanohjauksella (eTolppa) joulukuussa, joten sen jälkeen saisi latailla kotonakin. Giulian jälkeen ehkä jotain täyssähköä, plugarin ehkä skippaan kokonaan.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Cloverleaf kirjoitti:
21 Marras 2021, 11:45
Giulian jälkeen ehkä jotain täyssähköä, plugarin ehkä skippaan kokonaan.
Onneksi Alfan portfoliossa on mistä valita!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

FinPat kirjoitti:
21 Marras 2021, 10:33
Ovatko nämä julkiset latauspisteet rahoitettu jotenkin "rakenna pönttö ja ota rahat, ei sillä operoinnilla niin väliä" -pohjalta?
Sähkön syöttäminen johtoa pitkin on niin uusi ja tuntematon asia, että se on vielä vähän harjoittelun alla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Paikalla
Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1560
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Vittorio Jano kirjoitti:
21 Marras 2021, 11:47
Cloverleaf kirjoitti:
21 Marras 2021, 11:45
Giulian jälkeen ehkä jotain täyssähköä, plugarin ehkä skippaan kokonaan.
Onneksi Alfan portfoliossa on mistä valita!
Saa tosiaan hetken vielä ajella Giulialla ennen kuin löytyy käytettyjen markkinoilta sähkö-Alfaa. :lol:

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja karila »

Cloverleaf kirjoitti:
21 Marras 2021, 16:01
Vittorio Jano kirjoitti:
21 Marras 2021, 11:47
Cloverleaf kirjoitti:
21 Marras 2021, 11:45
Giulian jälkeen ehkä jotain täyssähköä, plugarin ehkä skippaan kokonaan.
Onneksi Alfan portfoliossa on mistä valita!
Saa tosiaan hetken vielä ajella Giulialla ennen kuin löytyy käytettyjen markkinoilta sähkö-Alfaa. :lol:
Juu, palataan asiaan 10v. kuluttua, siihen saakka nautitaan Giulian pörinöistä ja seurataan kehitystä.
- Kari

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

artjojy
Viestit: 363
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja artjojy »

mutt kirjoitti:
23 Marras 2021, 14:23
Server error 500.
https://www.tivi.fi/uutiset/tesla-kuski ... 4fb40d7034
Teslan voi käynnistää:
1. Ottamalla puhelimella yhteyden verkon yli ja siten voi antaa ajo-oikeuden olematta itse paikalla.
2. Jos on auton vieressä niin ovet aukeaa ja on käytettävissä, kun Bluetooth yhteys on käytössä.
3. Auton mukanan toimittetavalla avainkorttilla.
4. Jos nämä ei riitä niin myös perinteisen avaimenperän voi ostaa.

Tuo häiriö kosketti ymmärtääkseni, vain tuota vaihtoehtoa 1.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Rivian R1T

Ennustan D>S.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Eiköhän tuolla koneyrittäjä saa kuution löpösäiliötä työmaalle kuskattua.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

https://www.aamulehti.fi/autojaliikenne ... 27578.html

Tai kuskaa Renaultin sähkökuorma-autolla. Tampereella aloittavat karjalan kuskaamisen tällaisella kaupunkialueella. Alueen kerrostaloasukkaat varmaan tykkäävät, kun tavaran toimitus ei enää tuota samalla tavalla meteliä mitä iso diesel pitää (+tyhjäkäynnillä).

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 644f0816e7

Sähköauton kulutuksen arviointi on vielä ilmeisen vaikeaa vaikka polttomoottorissakin kaupunki- ja maantiekulutukset poikkeavat toisistaan merkittävästi. Ja mielenkiintoisena kuriositeettina Top Gear klassikko Prius vs BMW M3 kulutus sopivissa oloissa.

https://www.youtube.com/watch?v=F04MXepYiBs&t=140s

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Ärsyttääkö ketään muuta nämä:
Citroen e-C4:llä kävin Turussa kesäkuun alussa 2021.
.
.
matka Turkuun tehtiin ”kuuden pysähdyksen taktiikalla”.
.
.
Jo aiemmin elokuussa 2019 olin ajanut Audi e-tronilla saman matkan Turkuun
Kuitenkin:
Kun ajoin sähkö-Minillä Keravalta Hämeenlinnaan kesäkuussa 2020
Oletettavasti lähtöpiste Turkuun on ollut Helsinki. Mutta mikä oletus tuo oikein on että kaikkien pitäisi ymmärtää lähtöpisteenä olevan jokin syrjäinen rannikkokaupunki? Melko heikkoa kirjoittamisen tasoa.

Tuo on kyllä iso ongelma sähkövispilöissä vielä, että ranget on todella optimistisia talvikelissä. Ehkä jopa vaarallista. Joskus taloissa piti olla tulisijat sähkökatkon varalta. Mitäs kun sähköauto sippaa, päällä se puvuntakki ja ulkona -20 C. Ei mielestäni yhtään epätodennäköinen skenaario kun tuo keli voinee tiputtaa rangen puoleen. Jos lähtökohta on se ehkä normaali, eli auto ulkona kylmässä roikan päässä, niin onko jopa tuokin optimismia? Puhumattakaan jos auto sattuukin olemaan ilman tuota roikkaa. Ehkä se polttomoottorin kehnohko hyötysuhde lämmöntuottoineen ei niin huono juttu aina olekaan. Heitetään nyt ihan ajatuksena, että milloin nähdään ensimmäinen sähköautokuolema ja mitä keskustelua se tulee herättämään?

Vahvasti epäilen ettei infra tule pysymään sähköautojen perässä millään. Vielä jos ottaa huomioon, että kuitenkin pohjoismaissa on kokolailla maailman paras infra, eikä se täälläkään riitä. Mitä sitten muualla? Tämä tulee sitten näkymään latauksien hinnoitteluissa, menee vähän kun pörssisähkössä. Tosin tässä hulluudessa voi hyvinkin olla, että subventointi hoidetaan vaikka CO2-verolla, eli fossiilit maksaa kollektiivisesti.

Plugarit tuon puoleen voisi olla tänne se fiksu ratkaisu, mutta tietty ongelmana tekniikan monimutkaisuus. Sehän ei olisi tietty mikään vaihtoehto, että tuettaisiin kestävää polttoainetuotantoa jota vanhempikin autokalusto voisi hyödyntää. Pohdintana oli nyt puhtaasti oman torpan lämmitys. Itsellä on siinä ekologinen sähköratkaisu, eli lämpöpumppu, jolla pärjää melkein koko ajan. Kuitenkin sen jäljellekin jäävän ajan haluan olla lämpimässä, eli rinnalla on back-uppi. Pumpun mitoittaminen taas piikkikuorman mukaan johtaisi hurjan raskaaseen ratkaisuun koska käyttösuhde jäisi hyvin pieneksi.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Vastaus kysymykseen: Ei ärsytä. Citroenilla tai jopa Audilla saa ajaa vaikka sitten Turkuun jos haluaa! Kunhan minun ei tarvitse.

Plugarille täältä käytännön peukku. Kesällä bensa-avusteinen sähköauto, talvella sähkö-avusteinen bensa-auto. Ympärivuotinen polttoaineenkulutus kuitenkin suorituskykyyn nähden todella vähäinen. Eikä matka katkea tai ole hankala lain.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

lerppu on oikeassa.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
30 Marras 2021, 14:01
^Vastaus kysymykseen: Ei ärsytä. Citroenilla tai jopa Audilla saa ajaa vaikka sitten Turkuun jos haluaa! Kunhan minun ei tarvitse.
Ja minun on taas "pakko" varsinaisesta Suomesta ajaa pääkaupunkiseudulle kerran tai kaksi viikossa. Onneksi sain sentään siirretyksi toimiston Helsingistä Espoon puolelle. Välttyy Länsiväylältä ja kaupungin sisääntulon ruuhkaräpellyksiltä. THL / STM voisivat kyllä laittaa etätyöt päälle loppuvuodeksi. Ja matkustusrajoituksia ulkomaille niin ei tarvitsisi turhaan käydä Euroopassakaan.

Tesla 3 LR selvisi ±0C kelissä ilman latausta menopaluumatkasta kun laittoi aamuksi akun 100% täyteen. Saapi nähdä kuinka käy huomenna kun on vähän kylmempää.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Tsemppiä lähipäiviin!

On hienoa kun ihmiset jotka eivät Helsinkiin halua, onnistuvat tämän niemennokan välttämään. Toivon kovasti moista kehitystä laajemminkin!

Omassa plugarissa päivän range oli täydellä akulla 31km (-8 °C). Ei ihan pääse siihen luvattuun 55km rangeen, ei! Mutta ei tosin pääse kesälläkään, jää usein jopa alle 50 km. Tietty täytyy todeta että talvella tuo rangen ilmoittaminen on vähän turhaa, kun jo nelivedon tähden bensaa palaa useasti.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

VATT: Saastuttavat yksityisautot saisi hävitettyä tehokkaasti bensiinin ja dieselin hintaa nostamalla

VATT: Bensiinin ja dieselin kohoavat hinnat pitäisi kompensoida korkeintaan osalle kansaa – ja kerralla maksettavana könttäsummana

Ei taas jokseenkaan yllätä.

Sehän tuossa varmasti yksi ongelma on, että hintoja ei voi älyttämästi nostaa tuosta vaan, koska rahtiliikenne. Jos taas korottaa vaan bensaa, niin väki vaihtaa dieseliin. Eli pitää luoda järjestelmää järjestelmän päälle. Tosin helpompaa kyllä olisi vaan kompensoida sitä naftaa rahtiliikenteelle, mutta loisiko se taas pimeän polttoainekaupan..

Jos taas könttänä kompensoi asuinpaikan/kulkemisen mukaan, niin se osaltaan mahdollistaa asuntokikkailun. Joku itsemurhakuutio sopivan syrjässä postiosoitteena ei tule kovin kalliiksi vaikka itse asuisi oikeasti jossain ihan muualla. Saattaisi olla houkuttelevaa ottaa muutama "alivuokralainenkin".

Jotenkin tuntuu, että tähän kulkemisen kurittamiseen laitetaan vähän turhan paljon paukkuja kunnianhimoisten tavoitteiden takia :roll:
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

VATT ja Sitra ovat kyllä omassa varjobudjetissani ensimmäiseksi lakkautettavina olevat suojatyökeskukset. :-D

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

lerppu kirjoitti:
30 Marras 2021, 15:00
Omassa plugarissa päivän range oli täydellä akulla 31km (-8 °C). Ei ihan pääse siihen luvattuun 55km rangeen, ei! Mutta ei tosin pääse kesälläkään, jää usein jopa alle 50 km. Tietty täytyy todeta että talvella tuo rangen ilmoittaminen on vähän turhaa, kun jo nelivedon tähden bensaa palaa useasti.
Countrymanissa aika lailla sama, kuinkas muuten.

Luvattuun rangeen vaikuttaa aika paljon edelliset ajot. Pisin ennuste tulee, jos ennen latausta on ollut täysi akullinen maantieajoa ilman pörinämoottorin käynnistymistä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja karila »

Gasket kirjoitti:
30 Marras 2021, 15:54
VATT: Saastuttavat yksityisautot saisi hävitettyä tehokkaasti bensiinin ja dieselin hintaa nostamalla

VATT: Bensiinin ja dieselin kohoavat hinnat pitäisi kompensoida korkeintaan osalle kansaa – ja kerralla maksettavana könttäsummana

Ei taas jokseenkaan yllätä.

Sehän tuossa varmasti yksi ongelma on, että hintoja ei voi älyttämästi nostaa tuosta vaan, koska rahtiliikenne. Jos taas korottaa vaan bensaa, niin väki vaihtaa dieseliin. Eli pitää luoda järjestelmää järjestelmän päälle. Tosin helpompaa kyllä olisi vaan kompensoida sitä naftaa rahtiliikenteelle, mutta loisiko se taas pimeän polttoainekaupan..

Jos taas könttänä kompensoi asuinpaikan/kulkemisen mukaan, niin se osaltaan mahdollistaa asuntokikkailun. Joku itsemurhakuutio sopivan syrjässä postiosoitteena ei tule kovin kalliiksi vaikka itse asuisi oikeasti jossain ihan muualla. Saattaisi olla houkuttelevaa ottaa muutama "alivuokralainenkin".

Jotenkin tuntuu, että tähän kulkemisen kurittamiseen laitetaan vähän turhan paljon paukkuja kunnianhimoisten tavoitteiden takia :roll:
No, persujen varjobudjetissa olisi helpotusta polttoaineisiin.
- Kari

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Täällä Seinäjoen seudulla oli viime yönä lähes Suomen kylmintä, aamulla oli -23 Celsiusta. Riisseli- Pösökin köhäisi viiden päivän ajamattomuuden seurauksena ja jäi käymään vasta kolmannella starttauksella, tosin kone oli "silitysraudalla" vain reilun tunnin lämmityksessä.

Olisiko esim. BMW:n 225-plugarilla kesän max luvattu range sitten näillä
asteilla reilu 10 kilsaa. Veikkaan, että oman ja vaimon n. 20 km:n työmatkasta se loppuosa vain 10 kilsaa menisi sähköllä.

Onko Väli-Suomesta tai pohjoisempaa plugarin pakkasrangekokemuksia ? Tarvitaan reaalidataa ny ... :wink:


Latauspiuhojen käyttöä toki voisi lykätä vielä sillä, että vain 1 auto meiltä tekisi pendelointiä...
Noin 30 vuotta ajettu vaimo ja minä omillamme ja oma työpaikka on vielä
vaimon työmatkan varrella. Tosin meikä menee miten sattuu 8-10 välillä ja vaimo aina kuuteen tai seiskaan..
äärimmäisiä keinoja tarvitaan kohta olla fossiili. :mrgreen:

Toki jos muutaman vuoden vielä pendelöimme niin sitten helpottaa päivittäisissä ajoissa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Kannattaa tsekkaa Björn Nylandin aka ”Tesla-Björn” kanava youtubesta! Paljon hyvää ja kattavaa tietoa eri merkkisistä täyssähköistä, sekä myös testejä erilaisissa olosuhteissa, myös oikeissa talvikeleissä!

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Jiitee kirjoitti:
30 Marras 2021, 20:51
Täällä Seinäjoen seudulla oli viime yönä lähes Suomen kylmintä, aamulla oli -23 Celsiusta. Riisseli- Pösökin köhäisi viiden päivän ajamattomuuden seurauksena ja jäi käymään vasta kolmannella starttauksella, tosin kone oli "silitysraudalla" vain reilun tunnin lämmityksessä.

Olisiko esim. BMW:n 225-plugarilla kesän max luvattu range sitten näillä
asteilla reilu 10 kilsaa. Veikkaan, että oman ja vaimon n. 20 km:n työmatkasta se loppuosa vain 10 kilsaa menisi sähköllä.

Onko Väli-Suomesta tai pohjoisempaa plugarin pakkasrangekokemuksia ? Tarvitaan reaalidataa ny ... :wink:


Latauspiuhojen käyttöä toki voisi lykätä vielä sillä, että vain 1 auto meiltä tekisi pendelointiä...
Noin 30 vuotta ajettu vaimo ja minä omillamme ja oma työpaikka on vielä
vaimon työmatkan varrella. Tosin meikä menee miten sattuu 8-10 välillä ja vaimo aina kuuteen tai seiskaan..
äärimmäisiä keinoja tarvitaan kohta olla fossiili. :mrgreen:

Toki jos muutaman vuoden vielä pendelöimme niin sitten helpottaa päivittäisissä ajoissa.
Plugarit ei välttämättä kovilla pakkasilla mene sähköllä ollenkaan vaan polttomoottori käynnistyy väkisin. Eri merkillä käynnistymisen raja on erilainen ja varmaan myös akun tila (milloin ladattu, miten täysi yms.), hytin lämpötila (onko esilämmitetty, paljonko lämpötilapyynti, puhalluksen teho yms.), pyydetty ajonopeus, kaasun, kuun, venuksen ja pluton asento sekä muutama muu muuttuja vaikuttavat kulkeeko auto sähköllä vai ei.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

jkk kirjoitti:
30 Marras 2021, 21:08
Kannattaa tsekkaa Björn Nylandin aka ”Tesla-Björn” kanava youtubesta! Paljon hyvää ja kattavaa tietoa eri merkkisistä täyssähköistä, sekä myös testejä erilaisissa olosuhteissa, myös oikeissa talvikeleissä!
Ei olla nyt täyssähköä ihan ekana hankkimassa, toki ensi vuonna luottomerkillämme eli
Toyotallakin on eka tulossa, jolle luvataankin jo luotettavuutta kuvaavasti 240 tkm:n
akkutakuu. Jos käytettyjen Teslojen hinta on jossakin vaiheessa siinä 20 teur niin
voisi sellaisen kakkosautoksi hankkia ihan omalla rahalla. Edellytyksenä akkujen korjaaminen
muuten kuin akkupaketti uuteen vaihtamalla….

Siis plugarirangekokemuksia kaipaan. Eikös mm. jäsen Lerpulla olekin penarin 2-sarjan plugari jos oikein muistan ?
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Nope. Pariin kertaan koeajettuna toki on. Tekniseltä ratkaisuiltaan lähisukulainen pihassa asuu. X1 xdrive25e.

Autona nämä ovat kovin erilaisia, vaikka äkkiseltään voisi toisenlaista ajatella. 2-sarja ei oikein onnistu BMW:nä. Toki ihan pystyvä auto, ei siinä mitään!

Plugarikokemuksia täällä jo jaelleet jäsenet TeroPee sekä Vittorio Jano ovat omien raapustuksieni lisäksi kertoneet oleellisen (ja varmaan muutkin, pahoitteluni credittien jakamattomuudesta). Käyttötavasta riippuu miten paljon hyötyä plugarista saa. Omassa ajossa pisimmät säännölliset yhden suunnan siirtymät ovat 12km. Muutaman kerran vuodessa pidempi siivu, jos tuo pelkällä dinojuissilla käyvä auto on rouvalla pitkässä siirtymässä. Tähän tarkoitukseen ja kaupunkiin yleensä X1 on erinomainen valinta. Voin suositella vilpittömästi. 10 kk kilometrimäärä autoon on 7533km… Mutta asia muuttuu mikäli käyttötapa on erilainen. Heitä YV jos täsmäkysymyksiä!

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Meillä on kans plugari mutta kesästä alkaen, joten kovin ihmeellisiä talvikokemuksia ei vielä ole.

Käytiin kuitenkin tänään 9 asteen pakkasessa ajamassa 2 x 8 km matka. Lähtö kylmästä hallista 1x16A latauksesta auto esilämmitettynä. Pysähdyksen ajan auto ulkona ja kesto noin puolisen tuntia. Koko matka meni sähköllä. Keskinopeus 32 km/h ja energiankulutus 29,9 kWh/100km. Akun käytettävissä oleva kapasiteetti on muistaakseni 10,4 kWh, joten noin 34 km olisi päässyt.

WLTP-kulutuksen mukainen toimintamatka on 48 km. Kesällä on kovissa helteissä päästy maalaisteillä ajamaan oikeasti 48 km ennen kun polttis on käynnistynyt ja tässä kehäteillä ajellessa 48 km ajon jälkeen sähkörangea oli 3 km jäljellä.

Jos auto olisi ollut kylmä sisältä ja se ei olisi ollut piuhassa (tai olisi ollut 8A latauksessa), sähköä olisi varmuudella kulunut selvästi enemmän.

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Konsultaaaatiota tarvitaan, vaikka aika randomiahan nämä autonvaihtokuviot nykyään on.

Autonvaihto erilaisine vaihtoehtoineen lähestyy meidän perheessä. Liisari-vapaa käyttöetu-Bemari on käytössä vain kesäkuun 2022 loppuun saakka. Tuolloin tulee 4v täyteen. Kuluva vuosikin on siis jo menty lisäajalla.
Taustat: Kilometrejä kertynyt tasaisesti 22-23tkm/vuosi. Koronalla ei ole ollut kilometreihin suurta alentavaa vaikutusta. Kotona ja mökillä ei ole kuin normipistoke latausta varten. Kotiin tulossa latausoptio arviolta 2023. Työpaikoilla ei latausmahdollisuutta ja täällä Oulussa julkisia töpseleitä aika heikosti tarjolla. Ajomatkat on pääosin arkena kaupunkipyörittelyä (15km säteellä) + n.80km edestakaisia satunnaisia matkoja. Viikonloppuisin mökille on matkaa n.150km suuntaansa. Joskus viikonloppumatkat suuntautuu 400-500km päähänkin.

Vaihtoehtoja, joita olen tässä puntaroinut
- uusi plugari tai sähköauto työpaikan käyttöetuliisinkinä. Polttoaineet maksettaisiin siis itse. Tämä autohan olisi varmastikin pitänyt tilata jo! Plussapuolia: uusi auto, huoleton ja helppo, ehkä jopa polttoaineiden puolestakin suht edullinen. Miinuspuolia: kiire hankinnan kanssa, käyttövoiman valinta ja polttoaineen lisäkulu täysiä mysteerejä. Jos varman päälle haluaisi toimintasäteen kanssa pelata niin plugari ois varmaankin ainoa toimiva vaihtoehto täällä pohjoisessa.
- vapaiden liisareiden joukosta joku väliaikaisratkaisu. Listaa vapaana olevista autoista pyydetty. Joku työntekijä on saattanut vaihtaa työpaikkaa ja liisaussoppari on jäänyt kesken. Tuokin olisi ihan ok vaihtoehto, jos siellä ois jokin sopiva auto vapaana.
- nykyisen auton lunastus omaan omistukseen. Tämä on kuulemma harvinainen toimintatapa ja vaatii johdon hyväksynnän. Yleensä lunastuksia tapahtuu vain jos henkilö eläköityy tms. Hinta ois arviolta autokauppojen hyvityshinta/nettiauton vastaavien hinta miinus jokin prosentti. Plussat: tuttu, turvallinen ja huoleton peli, voisin hyvin tällä jatkaa jonkun vuoden ajan. Miinukset: auton todelliset kustannukset on vähän hämärän peitossa. Ei oo oikeastaan mitään käsitystä vakuutuksien, dieselveron, huoltojen, tulevien huoltojen hinnoista, renkaiden hinnoista jne. Noiden kulujen lisäksi vielä mahdollinen rahoituskulu. Plus sitten toki polttoaineet lisänä tämän hetkiseen tilanteeseen verrattuna. Ei ihan halpa ratkaisu tämäkään.
- liisarin palautus ja joku muu halvempi väliaikaisratkaisu tilalle. Tämäkään ei oo kovin helppo rasti kun speksit pitäisi olla ominaisuuksien, käyttökustannusten ja auton hinnan osalta jokseenkin järkevät. Ei huvita joutua sellaiseen tilanteeseen että ostaa jonkun dsg tsi:n, joka laukeaa het kohta.
- yksityisleasing. Tähän joutuu perehtymään että mitä systeemi mahdollistaa esim. käyttövoiman osalta.
- liisari pois ja kärvistellään alfalla :)

Tämä käyttövoimakuvio on varsinkin täällä pohjoisessa vielä suhteellisen kimurantti homma. Sen mitä haastellut ihmisten kanssa niin sähköautoilla pyöritään pääasiassa kaupungissa ja perheessä on eri auto pitkiä matkoja varten. Plugareista ei järin suurta säästöä ole irronnut varsinkaan talvella. Olipa käyttövoima mikä hyvänsä: bensa, diesel, sähkö, niin hinnat tuntuvat nousevan jatkuvasti. Porkkanaa ymp.ystävällisen auton hankintaan ei varsinaisesti tunnu olevan. Jotenkin tuntuu että yhteiskunnan sähköistyessä sähkänhinnan todellista nousua ei oikein kukaan osaa/uskalla arvioida.
Itse haluaisin pikakelata touhua muutaman vuoden eteenpäin ja nähdä mihin suuntaan homma oikein kehittyy. Ylläolevissa vaihtoehdoissakin painottuu tietynlainen lisäajan tarve ;)
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Työpaikoilla ei latausmahdollisuutta ja täällä Oulussa julkisia töpseleitä aika heikosti tarjolla. Ajomatkat on pääosin arkena kaupunkipyörittelyä (15km säteellä) + n.80km edestakaisia satunnaisia matkoja. Viikonloppuisin mökille on matkaa n.150km suuntaansa. Joskus viikonloppumatkat suuntautuu 400-500km päähänkin.
Muuten en osaa ottaa kantaa pohdiskeluihin mutta oman, vielä melko lyhyen sähköautoilun kokemuksella voisi todeta että tavallinen pistorasia riittää omiin ajoihin melko pitkälle. Itsellä ei ole ollut kertaakaan tarvetta ladata muualla kun kotona normipistorasiasta. Ainakin ton oman auton asetuksista voi latausvirtaa rajoittaa ja latauskaapeleillakin on noita ominaisuuksia, käytännössä ihan turvallisesti esim 10A sulakkeen takaakin pystyy lataamaan rangea karkeasti 10km/tunnissa. (mulla käytössä 16A mutta olen rajoittanut tehon 10A)

Eli arkiajot noilla sun kilometreillä hoituu jos auto saa olla n.10h vuorokaudessa pistorasiassa. Mökkireissulle jos lähdet täydellä akulla niin 15h pistorasiaa mökillä riittää paluumatkaan hyvin. Karkeasti siis näin, todelliset kulutukset tietty vaihtelee ajotyylin, kelin ja auton mukaan. Minillä keskikulutus on ollut n.16kWh/100km
Pelivaraa sitten löytyy sen mukaan mikä on auton akun koko, noilla pistorasia ajoilla akku olisi aina ajoon lähtiessä täynnä.
Pidemmät reissut on sitten asia erikseen, niissä täytyy käytännössä turvautua pikalatureihin ja katsoa reitit ja tauot tarjonnan mukaisesti. Ainakin omassa auton oma navi osaa aikas hyvin kertoa mihin asti pääsee ja missä kanattaa ladata kun sinne reitin/määränpään syöttää.

Sähkön hinta bensaan verrattuna on tällä hetkellä niin halpa että itse ajaminen tuntuu siltä että se ei maksa mitään (on tietysti myös kalliimpia latauspaikkoja joissa sähkö maksaa huomattavasti enemmän kun kotipistorasiasta), ajoneuvovero on patterivehkeissä edullinen (ainakin tässä tapauksessa kun on maksettu autovero)
Muut autoilun kulut lienee melko samat energialähteestä riippumatta, tosin huollot patterivehkeissä lienevät edullisimpia koska huoltokohteita vähemmän.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^^X1 itselle lunastus:
- BMW vanhenee "arvokkaasti". Ikinä en ole Laakkosen huollosta kävellyt ulos alle 700eur. Lähemmäs 100tkm ajettu Bemari ei ole huolettomuuden tae, pikemminkin päinvastoin. Tämä 8 oman rahan BMW kokemuksella, tosin niistä vain 2 yli satkun ajettuna. Juurikin 4 vuoden ikä tai about 70tkm on itselle ollut ongelmien alkamisen rajapyykki.
Hyvä syy säilyttää X1 on se jos siitä tykkää.

Plugarit lataa mistä vaan tolpista hitaasti. Enemmän sukon armoilla olemisessa ärsyttää sen himmeen johtomöhkäleen käyttö. Jos on tarkoitus käydä yli 20 km etäisyydellä kodista säännöllisesti, plugari on vain avuste. Kuten se myös on talvella. Paitsi esim. eilen vedin 2x12 km pelkällä sähköllä vaikka oli -8°C. Kuun asento ja auringonpilkkujen määrä oli oikein... Anyways, oon ajanut F48 X1:sistä 2 litran diesel nelikkoa, 1,5 litran pelkkä etuveto bensaa ja sitten toi oma plugari. Viimeinen on näistä selvästi erilainen ja oikeesti tosi kiva. Suosittelen kokeilemaan, jos autoetu-vaihtoehdoksi sopisi.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Janne kirjoitti:
02 Joulu 2021, 10:12

Itse haluaisin pikakelata touhua muutaman vuoden eteenpäin ja nähdä mihin suuntaan homma oikein kehittyy.
Tämän vuoksi joku itsellesi sopiva yksityisleasing voisi olla nappivalinta. Voi ottaa vaikka vuodeksi kerrallaan.

Tähän meidän perheessä päädyttiin. Enkä kyllä tällä hetkellä näe palaavani omistajaportaaseen (jos Seatia ei lasketa).
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jos työsuhdeauto on saatavilla ja sähköauto sopii käyttötarkoitukseen niin niissä on tällä hetkellä sopuisat verotusarvot.

Oma tilipussi kevenee kulimallin ID.3:n käyttöedun ansiosta 385 yksiköllä. Vaikkei tuo mikään kuulento ole niin on siinä minusta soppeli vastine rahalle.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Rasvis kirjoitti:
02 Joulu 2021, 20:17
soppeli vastine rahalle.
No onhan toi todella edullista.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Samaten eipä Teslakaan kalliiksi käy nykyisessä työsuhdeautoverotusympäristössä. (Yhtään äidinkielen opettajaa paikalla? Menikö yhdyssana oikein?)

Päivän havaintona että sähköaivo ohjatessaan sähkömoottoreita saa taiotuksi pitoa mustalla jäällä kitkoillakin yllättävän hyvin, ainakin liikkeellelähtötilanteessa. Sitten kun vauhdissa on liukasta niin Tesla käyttäytyy, ainakin pienillä nopeuksilla, hieman eri lailla kuin yksikään perinteisen koulukunnan kulkine jota olen ajanut. Kun mekaaninen pito renkaasta alkaa katoamaan esim. kiihdytettäessä vispilä tuntuu persuksen alla aivan kuin se luikertelisi vaikka silmämääräisesti mennään aivan suoraan ja kaarteessa luistoa korjaillaan sen verran nopealla sampling ratella että pieni sivuluisu tuntuu aivan kuin mentäisiin täysin luistamatta.

On nämä vispilät vekkuleita.

Kesää ja avoautokelejä odotellessa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

+5C - 0C välissä Teslan ennustaman kantomatkan maantiellä on voinut laskea kertoimella 0.7 kun muuntaa todellisuuteen ja eilen -13C - -15C kelissä kertoimeksi näytti muodostuvan noin 0.5. Tien päällä piti ottaa yksi 16min ekstrapysähdys Lohjan ABC:n 150kW latausasemalle ja kylmässähän akut ottivat vastaan "vain" noin 100kW tehoa mutta 600 virtuaalikilometriä / h näytti soljuvan tankkiin.

Eli pakkanen puree patteriauton kantomatkaa rajusti vaikka muuten vekotin onkin ollut kohtuullisen näppärä tähän saakka. Vielä pitää käydä siellä Teslan huollossa näyttämässä ilmalämpöpumpun/lämmityksen ohjausta joka toisinaan antaa kabiinin viiletä turhan kauas asetetusta lämmöstä.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

FinPat kirjoitti:
05 Joulu 2021, 12:19
+5C - 0C välissä Teslan ennustaman kantomatkan maantiellä on voinut laskea kertoimella 0.7 kun muuntaa todellisuuteen ja eilen -13C - -15C kelissä kertoimeksi näytti muodostuvan noin 0.5. Tien päällä piti ottaa yksi 16min ekstrapysähdys Lohjan ABC:n 150kW latausasemalle ja kylmässähän akut ottivat vastaan "vain" noin 100kW tehoa mutta 600 virtuaalikilometriä / h näytti soljuvan tankkiin.

Eli pakkanen puree patteriauton kantomatkaa rajusti vaikka muuten vekotin onkin ollut kohtuullisen näppärä tähän saakka. Vielä pitää käydä siellä Teslan huollossa näyttämässä ilmalämpöpumpun/lämmityksen ohjausta joka toisinaan antaa kabiinin viiletä turhan kauas asetetusta lämmöstä.
Mulla edessä ensimmäinen talvi Teslalla. Ootko esilämmittänyt akustoa /autoa ennen liikkeellelähtöä? Oma auto on kuluttanut 16-18kwh/ 100km nyt kylmemmillä keleillä.

E: Tuohon lataustehoon; siihen vaikuttaa monta asiaa, kuten akun lämpötila, akun varaus ennen lataamista, itse latauspömpeli ja se onko latureissa muita autoja kiinni. Model 3 LR taitaa ottaa max 250kw teholla.
Liitteet
1CDF76DB-4739-4BB3-8D4A-26532224833D.jpeg
1CDF76DB-4739-4BB3-8D4A-26532224833D.jpeg (63.32 KiB) Katsottu 2049 kertaa

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Onko negatiivista kehitystä vai herääkö akku täyteen kykyynsä vasta käytön myötä (pienemmissäkin vehkeissä tarttee pari lataussykliä että saa akun oikeasti kunnolla henkiin), kun 2v vanhempi auto lataa tuon mukaan selkeesti reippaammin kuin uusi?

Jos akku heräilee vähitellen, niin pattimobiilihan on vielä käytännössä bränikkä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Polforea kirjoitti:
05 Joulu 2021, 13:50
^Onko negatiivista kehitystä vai herääkö akku täyteen kykyynsä vasta käytön myötä (pienemmissäkin vehkeissä tarttee pari lataussykliä että saa akun oikeasti kunnolla henkiin), kun 2v vanhempi auto lataa tuon mukaan selkeesti reippaammin kuin uusi?

Jos akku heräilee vähitellen, niin pattimobiilihan on vielä käytännössä bränikkä.
Näissä on ymmärtääkseni eri akkuja ja ohjelmistoja, erot uudempien ja vanhempien mallien välillä lienee siitä

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jkk kirjoitti:
05 Joulu 2021, 13:27
Ootko esilämmittänyt akustoa /autoa ennen liikkeellelähtöä? Oma auto on kuluttanut 16-18kwh/ 100km nyt kylmemmillä keleillä.
Pyrin aina kun mahdollista laittamaan esilämmityksen päälle, oli piuhassa kiinni tai ei. On mukavampi istahtaa autoon kun se on lämmin. Ja ehkä akutkin tykkäävät. Maantiellä tuntuu menevän 100km/h vauhdissa noin 19 kWh/100km eli vähän enemmän kuin 120 km/h vauhdissa +5C - +10C keleissä.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

FinPat kirjoitti:
05 Joulu 2021, 14:50
jkk kirjoitti:
05 Joulu 2021, 13:27
Ootko esilämmittänyt akustoa /autoa ennen liikkeellelähtöä? Oma auto on kuluttanut 16-18kwh/ 100km nyt kylmemmillä keleillä.
Pyrin aina kun mahdollista laittamaan esilämmityksen päälle, oli piuhassa kiinni tai ei. On mukavampi istahtaa autoon kun se on lämmin. Ja ehkä akutkin tykkäävät. Maantiellä tuntuu menevän 100km/h vauhdissa noin 19 kWh/100km eli vähän enemmän kuin 120 km/h vauhdissa +5C - +10C keleissä.
Se esilämmitys lämmittää sisätilat ja akuston. Tosin akusto lämpiää vähän hitaammin kuin sisätilat.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

FinPat kirjoitti:
05 Joulu 2021, 14:50
jkk kirjoitti:
05 Joulu 2021, 13:27
Ootko esilämmittänyt akustoa /autoa ennen liikkeellelähtöä? Oma auto on kuluttanut 16-18kwh/ 100km nyt kylmemmillä keleillä.
Pyrin aina kun mahdollista laittamaan esilämmityksen päälle, oli piuhassa kiinni tai ei. On mukavampi istahtaa autoon kun se on lämmin. Ja ehkä akutkin tykkäävät. Maantiellä tuntuu menevän 100km/h vauhdissa noin 19 kWh/100km eli vähän enemmän kuin 120 km/h vauhdissa +5C - +10C keleissä.
Päivitetään sen verran että kun kylmänä, ilman esilämmitystä lähti maantielle -18C kelissä niin kulutus oli 230-240 kWh/100km yli 120km matkalla. Sitten kun 150kW laturissa lämmitti akut paluumatkalla niin alkuun mentiin pitkään 190 kWh/100km kulutuksella kunnes se alkoi pikku hiljaa nousemaan 200-205kWh/100km tasolle, akkujen ilmeisesti jäähtyessä. Tasanopeussäädin koko ajan päällä ja samalla nopeudella. Maastossa tuskin noin paljon vaihtelua vaikka Pohjanmaalla ei sentään ollakaan.

Eli vispilällä kun lähtee kunnon pakkaskeleillä lämpimästä tallista ja akut lämmitettynä niin kulutus dramaattisesti eri kuin kylmällä koneella lähtiessä.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Eikös noissa tesloissa ole joku latausvalmistelu, minkä kun laittaa päälle ennen laturille ajoa niin se lämmittää akun optimi latauslämpötilaan? Ja samoin kun niissä saa kaiken tehtyä etänä niin ei kai niillä koskaan ihan täysin ilman esilämmitystä kannata lähteä liikkeelle?
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Cotzy
Viestit: 805
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

FinPat kirjoitti:
05 Joulu 2021, 14:50
jkk kirjoitti:
05 Joulu 2021, 13:27
Ootko esilämmittänyt akustoa /autoa ennen liikkeellelähtöä? Oma auto on kuluttanut 16-18kwh/ 100km nyt kylmemmillä keleillä.
Pyrin aina kun mahdollista laittamaan esilämmityksen päälle, oli piuhassa kiinni tai ei. On mukavampi istahtaa autoon kun se on lämmin. Ja ehkä akutkin tykkäävät. Maantiellä tuntuu menevän 100km/h vauhdissa noin 19 kWh/100km eli vähän enemmän kuin 120 km/h vauhdissa +5C - +10C keleissä.
Hyvä tietää, että täyssähköissä esilämmitys toimii mukavammin kuin lataushybrideissä, joissa tuntui kovilla (alle -15 C) pakkasilla sähköajo olevan useimmiten täysin poissa pelistä ennen reipasta polttomoottoriajoa.

Olen mietiskellyt harrastetallin rakentamista pihamaalle, jotta tulevaisuuden sähkövispiläarkikulkine pääsee myös lämpimään talvisin.

Eli jos laittaisin nyt autotallin rakennuslupa-anomuspaperit vetämään Turun rakennusvalvontaan ja samaan aikaan tehdastilaukseen Alfa Romeon tulevan täyssähkökulkuneuvon, kumpi olisi aiemmin pihamaata komistamassa, autotalli vai täyssähkö-Alfa Romeo :roll: ?

Voi olla kummin vain, sillä Turun rakennusvalvonta on ilmeisen ylityöllistetty valvoessaan kaupungin isompia julkisia rakennushankkeita, kuten ratapihan yli menevää kävelysiltaa.
No, siitähän tuli vähän hassusti toimiva, paljon aiottua kalliimpi, mutta lopulta hieno ja tyylikkään näköinen :) .
Kuulostaa alfistille jotenkin kovin tutulta...

Hyvä tietää, että sähkövispilän voi jättää ulos ja esilämmittää sähköllä. Ehkä Alfan eka sähkövispilä on parempi jättää sen 5 metrin päähän syttymisherkästä materiaalista :wink: . Ja säilöä polttomoottorin sisältävä kalusto tallissa.

Cotzy

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Erästä veeeeenyvää turkulaista talliprojektia toisella silmällä seurailevana: talli olisi pihassa ensin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

FinPat kirjoitti:
06 Joulu 2021, 10:31
FinPat kirjoitti:
05 Joulu 2021, 14:50
jkk kirjoitti:
05 Joulu 2021, 13:27
Ootko esilämmittänyt akustoa /autoa ennen liikkeellelähtöä? Oma auto on kuluttanut 16-18kwh/ 100km nyt kylmemmillä keleillä.
Pyrin aina kun mahdollista laittamaan esilämmityksen päälle, oli piuhassa kiinni tai ei. On mukavampi istahtaa autoon kun se on lämmin. Ja ehkä akutkin tykkäävät. Maantiellä tuntuu menevän 100km/h vauhdissa noin 19 kWh/100km eli vähän enemmän kuin 120 km/h vauhdissa +5C - +10C keleissä.
Päivitetään sen verran että kun kylmänä, ilman esilämmitystä lähti maantielle -18C kelissä niin kulutus oli 230-240 kWh/100km yli 120km matkalla. Sitten kun 150kW laturissa lämmitti akut paluumatkalla niin alkuun mentiin pitkään 190 kWh/100km kulutuksella kunnes se alkoi pikku hiljaa nousemaan 200-205kWh/100km tasolle, akkujen ilmeisesti jäähtyessä. Tasanopeussäädin koko ajan päällä ja samalla nopeudella. Maastossa tuskin noin paljon vaihtelua vaikka Pohjanmaalla ei sentään ollakaan.

Eli vispilällä kun lähtee kunnon pakkaskeleillä lämpimästä tallista ja akut lämmitettynä niin kulutus dramaattisesti eri kuin kylmällä koneella lähtiessä.
Noilla kulutuksilla kyllä saa ladata aika tiheästi. :roll:

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

TeroPee kirjoitti:
06 Joulu 2021, 15:49
Noilla kulutuksilla kyllä saa ladata aika tiheästi. :roll:
Prkl. Nolla.

Tesla kun ilmoittaa luvut Wh/km niin selkärangasta näppäilee väärät kun yksikkönä onkin kWh/100km....

Avatar
JT Newman
Viestit: 370
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Karvalakkitesla
Belvedere -58 290hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Samanlaisia kokemuksia, Tesla Model 3 SR+ 2021 Made in China:
-23°C lämpötilasta startti aamulla, ladattuna lähes täyteen. Ensimmäinen lenkki kohti Superchargeria akun lämmitys päällä 240Wh/km, seuraavat hypyt Superien välillä n. 180Wh/km. Keskimäärin 670km matkalla 197Wh/km.
3 superilatausta suuntaansa, aikaa niihin meni yht. yli 1,5h. Tuntuu hirvittävän pitkältä ajalta, mutta kun yhdellä pysäkillä söi lämpimän ruoan, muilla sitten ramppasi kusella ja arpoi pullien välillä, niin eipä se yhtäkkiä kamalalta tuntunut. Puhelimesta pystyi katsomaan, monenko minuutin päästä pystyy matkaa jatkamaan.
Toki jos matkaa sillä tyylillä, että kusitippa jää pyyhkimättä ja kädet pesemättä, ja nappaa take-away-kahvin mukaansa, niin olisihan ne pitkiä minuutteja.
Vaan olisipa neliveto ja ulkonäkö. Niitä jäi kaipaamaan Giulia Velocesta.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JT Newman kirjoitti:
07 Joulu 2021, 11:51
Vaan olisipa neliveto ja ulkonäkö. Niitä jäi kaipaamaan Giulia Velocesta.
Neliveto ja muutama kilometri lisää kantamaa tulee melko halvalla Long Rangen muodossa mutta rumuudelle ei voi mitään tässä genressä. No, Model S on sentään siedettävän näköinen vaikka ehkä ihan kauniiksi voi kehua. Model X, 3 ja Y kyllä sitten melkoisia "function before form, except with door handles and X rear doors" -virityksiä.

Model 3 ovenkahvat ovat kyllä talviautoilun kukkasia kuten Model X lokinsiivetkin.

Avatar
JT Newman
Viestit: 370
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Karvalakkitesla
Belvedere -58 290hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

FinPat kirjoitti:
07 Joulu 2021, 12:10
Neliveto ja muutama kilometri lisää kantamaa tulee melko halvalla Long Rangen muodossa mutta rumuudelle ei voi mitään tässä genressä. No, Model S on sentään siedettävän näköinen vaikka ehkä ihan kauniiksi voi kehua.
Tuli arvottua hetki tätäkin. Uskallus riitti vain tehdasuuteen ja rahat vain karvalakkiversioon :mrgreen:
Mutta ehkä parin vuoden päästä voisi miettiä samanikäistä nelikko-kolmosta tai muutaman vuoden vanhempaa ässää.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^X1 plugariin päätyessä koeajoin nelikko S:n. Suosittelen tekemään samoin, voi sitten ruksia sen yli.

Vastaa Viestiin