Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Gusse
Viestit: 876
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Tuota Fiskeriä itsekin katsellut ja odotellut tietoa, että saako sitä milloin eurooppaan ja sitten suomeen.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Hyndai Ioniq5 tuli tilattua, tartuttiin 1 % korkotarjoukseen ja hyviin kaupan ehtoihin. (saavat auton helposti myytyä, niin pystyy perumaan kaupat ilman kuluja 1 kk ennen auton toimitusta asti.) Vuoden päästä saataisin auton saada :lol:

Koeajetuista Ionig5, kona, leaf, Volvo xc40 recharge ja megane e tech, vaikutti tuo "i5" parhaalta paketilta. Tosin jos olisi meganea saanut samalla korolla, olisi ollut tiukempi kisa. Se oli yllättävän hyvä auto ja ainoa noista, missä oli ymmärretty että digitaaliseen mittaristoon olisi aika helppo vaihtaa eri näkymiä (megane hyvännäköinen, kevyt sähköautoksi, paras mittaristo ja oikeastaan keskinäyttökin) . Itseasiassa ioniqin mittaristo oli melkeimpä huonoin, onneksi siinä hud. Volvo noista ehkäpä alitti odotukset, pitäisi vielä käydä mielenkiinnosta polestar 2 ja verrokiksi tesla model 3 ajamassa.
Viimeksi muokannut Garmund, 17 Heinä 2022, 19:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
-TTY-
Viestit: 1516
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Polestarista tykkäsin itsekin ,hyvällä tavalla henkilöautomaisempi. Sisätilat on paljon pienemmät, jos sillä jotain merkitystä on. Polestarissa oikeastaan ainoa harmittamaan jääneet asiat vs I5:
- regeneroinnin säädön kankeus; operoitava telkkariruudun kautta vs korealaisen rattiläpsyttimet
- esim. mukautuva vakkari korealaisessa vakiona, Polestarissakin pitää joku varustepaketti ruksittaa jotta kyseisen ominaisuuden saa
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja karila »

Mitenkäs tämä sähköautojen sähkömoottoreiden valmistus ?
Kehittävätkö eri autonmerkkien valmistajat omia sähkömoottoreita vai on sillä alalla erikseen moottorivalmistajat jotka myyvät niitä autonvalmistajille ?

Toinen asia joka mietityttää sähkömoottoreissa on hyötysuhde. Onkohan siinä yksi kehittämisen paikka akkujen kapasiteetin lisäksi ?
- Kari

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Joo - lähes kaikissa paarialuokan sähkäreissä on epäilyttävän samat teholukemat. Vanhan koulun mittarilla niissä lukee miltei kaikissa 136hv. Hiukan geneerisen oloista kehon siirtoa. Tulee mieleen Oled-telkut. Yksi panelivalmistaja, monia kuoria. Paitsi tässä vielä lisäksi että ajoakkukin taitaa tulla yhdeltä tehtaalta. Meneehän tollanen toki sitten kun laitetaan tuo moottori molemmille akseleille. Mutta aika innotonta on näitä selailla.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

"käytännön suorituskyvyltään" 150 hp 1900 kg leaf tuntui ihan hyvältä kiihtyvyyden suhteen. Ehkäpä jos tulisi paljon ajettua tietä, missä tarvitsee ohitella voisi kaivata lisätehoa. Sähköautolla kun on niin helppo ulosmitata se teho, niin tosiaan ainakin tuntuvat lukeemia tehokkaammilta. Ja ohan se helpompi vain painaa talla pohjaan, kuin esim. gtv kanssa ohittaessa vaihtaa 60-80 vauhdissa vitoselta kakkoselle ja 100 tienoilla kolmoselle. Hiljemmassa ykkösen kautta. Tai pösössä kiduttaa korviaan dieselin parkunalla :D

En noita 136 hp sähköautoja ole testannut, mutta 2012 leaf tuntuu ihan ok:lta ainakin vielä 80 asti. Olikohan siinä jotain 112 hp tienoilla tehot ja taisi sekin 1600-1700 kg painaa.

Eli siis "riittävään" tai "ei ärsyttävään" suorituskykyyn tuntui sähköllä riittävän vähempi. En nyt vielä oli kovin paljoa sähköautolla ajanut, niin voi olla ettei vaan ole tullut tilanteita missä tehonpuutten huomaisi. Toisaalta oli noiden noin 220 hp sähköautojen kiihtyvyys ihan kivan ripeän tuntuista, mutta ei ne kyllä samalla lailla hauskaa ole kuin vaikkapa gtv kanssa 1-2 tappiin. (ja ohan ne numeroidenkin valossa hitaampia) Tosin ei sitä nyt niin usein jaksa noin gtv kanssa ajella. Eli käytännössä varmaan saman tehoisella tai paljo tehottomammalla sähköautolla käyttää suurempaa tehoa normiliikenteessä, kuin polttomoottoriautolla. (Varsinkaan vs manuaalivaihteinen vapari)
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

lerppu kirjoitti:
21 Heinä 2022, 00:32
^Joo - lähes kaikissa paarialuokan sähkäreissä on epäilyttävän samat teholukemat. Vanhan koulun mittarilla niissä lukee miltei kaikissa 136hv. Hiukan geneerisen oloista kehon siirtoa. Tulee mieleen Oled-telkut. Yksi panelivalmistaja, monia kuoria. Paitsi tässä vielä lisäksi että ajoakkukin taitaa tulla yhdeltä tehtaalta. Meneehän tollanen toki sitten kun laitetaan tuo moottori molemmille akseleille. Mutta aika innotonta on näitä selailla.
Kokeile Kian uusi Niro EV kun tulevat liikkeisiin.

On muistaakseni noin 150 kW ja 450 km:n range sekä
70 kW:n pikalataus yms. Paariatasoa kun alle 50 t eur jää
hinta. Tämä oli meillä vahva optio, mutta vaimo ei
halunnut vielä opetella latauksia apeista yms.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Eikös tuo ole pitkälti sama auto kuin Kona? Taisi vähän matalampi ja enemmän farkkumainen olla. (Ohan noissa kai joitain eroja vastaavissa malleissa Kia vs Hyndai, ainakin ev6 kai jäykemmällä alustalla luin ioniq5)

Ei tullut itse noita Kian versioita testattua.

Aijoo muuten Konassa 1% korkotarjouksen lisäksi "hankintatuki x2", eli saa kai suoraan 2 000e alennuksen. (Oiskohan joku 20%
tai alle hankintatukirahasta jäljellä, nyt kun budjetoivat sitä jokuaika sitten lisää)
Suoraan vaan suoraa

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^& ^^ Kiitokset taasen näkemyksistä!

Olen samaa mieltä käytännön suorituskyvyn riittoisuudesta sähkäreissä, kaupungin liikenteessä nämä ovat vallan pirteitä ja siellä käyttö tapahtuisikin.
Tänäänkin X1 polttomoottori ei käynnistynyt työmatkalla kertaakaan ja siinä on taka-akselilla vain (muistelisin) n. 100 hevosvoimaa.
- Joka siis riittää ihan mainiosti välittömän kaasuvasteen ja tukevan vääntönsä vuoksi.
Tehon määrä ei siis itselle ole olennainen pulma näitä autoja valikoidessa. Lähinnä hintaluokan vaihtoehtojen geneerisyys ja ajatuksen tason murhe siitä, että ovatko eri merkkiset vain sama auto eri vaatteissa?

(Miksikö sitten X1 pitäisi vaihtaa täyssähköön, kun kerran sähköllä voin jo ajaa?
- 12 tkm aikana koko matkalle bensankulutus on ollut 4.3 litraa / 100 km. i.e. sähköllä voi ajaa vain kesäisin, kun kylmä ei pakota moottoria käyntiin tai vielä enemmän liukkaus nelivetoisuuden vuoksi etupään dinosaurusvoimaa hereille. Onko tällä sitten mitään väliä, kun kilsat on noin pienet ja kulutus noin mitätön? - On sillä. Mulla on tolppa josta ottaa virtaa, tuntuu turhalta käydä ruokkimassa auton etupäätä erikseen pumpulla. Stelvio on aivan eri asia, sen tankkaaminen ei haittaa yhtään. Plug in hybridi on erinomaisen toimiva laite, jos se on ainoa auto. Kaupunkiautona se on henkisesti turha.)

Lisäpulmana auton valikoimiseen on rouvan näkemys autoilusta. Olisimme hyvinkin saattaneet kelpuuttaa Mazdan MX-30 kaupunkiautoksi, minä olisin ainakin! - Mutta juuri kun autokauppaa oltiin hieromassa, satuimme paikallisen ruokakaupan pihaan pojan luokkakaverin äidin kanssa. Hän nousi ulos RAV4 plugarista. Ja nolostellen kertoi, miten he nyt sitten ovat Toyota-ihmisiä. Kun lopulta eivät enää kestäneet Audien hajoamisfrekvenssiä. Kotona rouva sitten otti perustellusti tähän kiinni - todeten, että hän ei halua ikinä kenellekään joutua selittämään että "tää on oikeesti ihan hyvä auto ja meillä on hyvät perustelut sille, että me ajetaan tällä". Vaimo on mielipiteeseensä oikeutettu, työllään tulotasonsa ansainnut, saa nauttia vastuunsa antimista juuri omalla tavallaan. Koskee se sitten mitä asiaa hyvänsä. Happy sugarmama - ei vaarannu mun Stelviolla ajelu. Paitsi että nytkin se ajaa sillä... :roll:

Anyways, tämä tilanne asettaa omat haasteensa ja croppaa listalta monta kyvykästä vaihtoehtoa. Ja aiheuttaa mulle ahdistusta, kun en haluaisi taas laittaa uuteen Bemariin rahaa kiinni, kun haaveilen että saisi hyväntekeväisyyteen - eli luukkulamppuiseen kasarinostalgiaan - sijoittaa työnsä hedelmiä.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Mites kahdella sähkömoottorilla varustetut plugarit? Tosin jos stelvio toimii tarvittaessa "reissuautona", niin näkisin kyllä kakkosautoksi sähköauton plugaria parempana. Pääautona plugari hyvä jos pääsee perusajot lähes täysin sähköllä, ei sitten tarvii jonottaa latureille suosittuina kesälomareissuaikoina.

Edit. Renault zoe voisi olla näppärä kakkosauto, siinä nopea ac-lataus. Tosin ei ollenkaan pikalatausta ja aikamoisia käytettyjen sähköautojen hinnat nyt. (On kyllä uusienkin hinnat noussut, osa reilustikin. Esim. Olikojan 208 sähkäri, mikä saanut 10ke vuodessa lisähintaa. Siinä olisi ollut kova ostos hulluiltapäiviltä, ymmärtääkseni maksoi sillon 28ke ja nyt 38...)

Itellä valinta kallistui täyssähköön plugarille turhan pitkien ajomatkojen vuoksi. (Töihin ~50 km ja äidin luokke :D 60 km) + Ei nappaa maksaa auton perushuolloista jollekin muulle, kun ne luonnistuisi iteltäkin. Takuullista autoa kun on vähän pakko käyttää liikkeessä. Sähköautossa ne huoltovälit on pidemmät ja huollot selvästi halvemmat (esim. 30tkm/2v ja hinta jotain 200€. Joo ohan osassa nykyautojakin moiset huoltovälit, huollon hinta eri ja mielestäni tuo on edelleenkin liian pitkä väli öljynvaihdolle.)
Suoraan vaan suoraa

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Juuri näin. Sähköä kaupunkiin ja bensaa maantielle. Jos on vain yksi auto, niin tähän tosiaan toimii plugari oikein hyvin!

Zoe olisi varmasti näppärä vaihtoehto. Tässä on nyt hakusessa kuitenkin se muodikas CUV luokka - ja jos mahdollista - niillä seikkailumuoveilla (palsta tm). Lexus UX olisi ollut dead smack in the middle, siksi olinkin siihen niin kovin pettynyt. Autossa tarvitaan maavaraa, koska niemennokassa ei ole talvikunnossapitoa, mutta Suomenlahti sataa lumena päälle (okei, nelikko on bueno, mutta ei pakko). Ja auton pitää mahtua ahtaaseen parkkihalliin. Ja sen pitää olla näppärä käydä kylillä kääntymässä. Ja siitä pitää olla hyvä näkyvyys ulos. Ja ratinlämmitin ja kamera. Ja luukku sähköllä ja koko perän pitää aueta (perän kulmalla ei niin väliä). Nykyaikainen mallijakauma huomioiden tämä toive ei ole mahdoton täyttää. Olen vain ollut kovin laiska käynnistymään aiheen tiimoilta, varsinkin MX-30 hankinnan kariutumisen jälkeen. Josta ihan aidosti tykkäsin! ...Mazdan jälleenmyyntiarvo olisi varmaan ollut absurdin pieni, ellei nolla... :silly:

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Subaru Solterraa muuten voisi saada alle hankintatukirajan nelivetona, jos vaan sietää sitä että se on melkoisen ruma (ainakin kuvien perusteella) niin ulkoa kuin sisältä :D
(jos sillä väliä että jää hankintatukirajan alle). Kuhan joskus edes koeajoautot saapuvat (pitäisi kai lähiaikoina)


Edit. Oli joo neliveto ja maavara ihan kivaa viime talvenakin. Ei olisi esim. Mäkelänkadulla kaistanvaihto monena päivänä oikein ilman niitä luonnistunut. (Pösön tapauksessa tosin vain "neliveto")
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Toisella foorumilla just uutisoitiin, että Solterran kampanjaerä olisi myyty loppuun eikä tuolla hinnalla enää ilmeisesti irtoa. Jos irtoaa, niin siitä puuttuu 3-vaihelaturi (ei toki haittaa lerpun käytössä, mutta myyntiarvoon sitten joskus voi vaikuttaa).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^^Subaru voisikin jopa toimia! Kiitos vinkistä. Appiukolla onkin ollut Sellanen STi Forester uudesta asti ja se on kestänyt aikaa yllättävän hyvin. Oli alunperin ruma laatikko, mutta pystyvä auto - ja on nykyään ruma laatikoo, mutta edelleen pystyvä auto.

Äkkiseltään kun tuon Solterran speksit katsoo, niin ihan ok. Suorituskyky lähes samaa kuin X1 ja koska Biimeri on susiruma, niin ulkomuoto olisi askel parempaan! Tämä on ihan oikea kandidaatti - ja Seulasten tähtijoukko on tietty automerkissä plussaa! Ja voi olla että rouva pitää merkkiä stigmavapaahkona. Yhdysvalloissahan tämä oli liberaali viesti kanssakulkijoille, josko se ajatus kantaisi vielä täälläkin... Tai sitten se on riittävän epämääräinen, että tässä voisi olla ruksi kohdassa "merkillä ei väliä".

Hinta Subarulla https://www.metroauto.fi/uudet-autot/su ... terra.html
näkyy olevan 10 kiloa alle alustavan iX1 hinnan https://www.bmw.fi/fi/mallisto/i-yhteen ... ttely.html
- ihan merkittävä asia. Mutta tietty kuten Polforea ehti jo kertomaan, toimitusvaikeudet ja hinnoittelu taitaa aikatavalla elää juurikin nyt...

EDIT: ai, se on Toybaru! https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/eta ... -solterra/
Noh, jos en kerro sitä vaimolle. En osaiskaan lausua mikä tojotan malli on kyseessä... :lol:
Viimeksi muokannut lerppu, 21 Heinä 2022, 14:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Kun Giulia makoili pajalla, niin koeajoin kaverin Tesla Model 3 perusmallin. Hänellä kaksi turvaistuinta takapenkillä, itsellä Giuliassa vain yksi. Havainnot:
- Ulkonäkö on ihan OK omaan silmään
- Tavaratilaa ja matkustajatilaa on enemmän kuin Giuliassa
- Sisusta ihan siisti, kun on puuta, tekonahkaa ja lasikatto. Mutta kuskin näkymä on ankea ja ratti on mielestäni ruma. Ajatus siitä, että kaikki on tabletin takana on itselle vieras, mutta se voikin olla erittäin helppoa.
- Kulkupuoli oli kunnossa, ehkä sekunnin verran nopeampi kiihtymään kuin oma softattu Giulia.
- Ajettavuus oli parempi kuin kuvittelin, ei suurempia moitteita.

Kyllähän tuosta sähköautokuumetta tuli. Seuraava auto on täyssähkö. Kun Giulian kanssa joutuu kulkemaan pajalta pajalle, niin alkanut takuun alainen auto kiinnostaa. Isäksi tullessa jotenkin tuo ylimääräisen ajan löytyminen on vaikeaa ja haluaisi kaiken ylimääräisen säädön lopettaa. Model 3:lla ei myöskään ole huolto-ohjelmaa, joten takuuajan 4 vuotta / 80 tkm olisi kulut aika hyvin budjetoitu ennakkoon.

Kaveri oli valinnut Teslan ihan kahdella perusteella: parempi latausverkosto kuin muilla merkeillä (Superchargerit) sekä paras softa/infotainment/äppi.

Onhan noi Teslan hinnat pompsahtaneet tänä vuonna ihan kunnolla. Muistaakseni keväällä sai alle 50 k€, mutta nyt uusi tai käytetty karvalakki maksaa sen 54 k€ ilman talvirenkaita. En tiedä ollaanko nyt hypen huipulla vai nouseeko hinta inflaation myötä vielä roimasti...

Pitäisi melkein käydä pyytämässä tarjouksia ja katsomassa oman auton vaihtohyvitystä, niin tietää kelpaako diesel-Giulia kellekään.

Laskeskelin, että Tesla tulisi käyttökulujen osalta yli 200 €/kk halvemmaksi kuin Giulia. Arvonaleneman laskeminen onkin vaikeampaa, kun ei tiedä mihin suuntaan sähköautohypetys menee.

Kun sain Giulian taas ajoon, niin Tesla-kuume laski hiukkasen. Onhan tuo Giulia paljon esteettisempi kuin Tesla ja oma fiilis sen ajossa on, vaikka menneisyyttä onkin. Suurin kynnys Teslan hankkimisessa on pitkä Alfa-ura. Vuonna 2006 hankittu eka Alfa ja siitä lähtien merkki ollut käytössä. Osa itseä kuolisi siinä prosessissa pois. :-D

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

lerppu kirjoitti:
21 Heinä 2022, 14:18
^^Subaru voisikin jopa toimia! Kiitos vinkistä. Appiukolla onkin ollut Sellanen STi Forester uudesta asti ja se on kestänyt aikaa yllättävän hyvin. Oli alunperin ruma laatikko, mutta pystyvä auto - ja on nykyään ruma laatikoo, mutta edelleen pystyvä auto.

Äkkiseltään kun tuon Solterran speksit katsoo, niin ihan ok. Suorituskyky lähes samaa kuin X1 ja koska Biimeri on susiruma, niin ulkomuoto olisi askel parempaan! Tämä on ihan oikea kandidaatti - ja Seulasten tähtijoukko on tietty automerkissä plussaa! Ja voi olla että rouva pitää merkkiä stigmavapaahkona. Yhdysvalloissahan tämä oli liberaali viesti kanssakulkijoille, josko se ajatus kantaisi vielä täälläkin... Tai sitten se on riittävän epämääräinen, että tässä voisi olla ruksi kohdassa "merkillä ei väliä".

Hinta Subarulla https://www.metroauto.fi/uudet-autot/su ... terra.html
näkyy olevan 10 kiloa alle alustavan iX1 hinnan https://www.bmw.fi/fi/mallisto/i-yhteen ... ttely.html
- ihan merkittävä asia. Mutta tietty kuten Polforea ehti jo kertomaan, toimitusvaikeudet ja hinnoittelu taitaa aikatavalla elää juurikin nyt...
Jos sielu kestää T- merkkisen kulkineen niin BzX4 on samalla tekniikalla kuin
tuo Subaru … Toyotaa saanee vielä helpommin kuin Subarua…
saatavuushan ja toimitusajat näissä uusissa vispilöissä on se ongelma
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Juu, justiinsa bongasin kun googlaamisen verran intouduin Aurinkomaasta. Subarulla on helpompi nimi autolle kuin Toyotalla!
Minulla ei ole mitään ongelmaa ajaa vaikka Dacialla kylillä liikkumiset. Kunhan Alfa on käyttövalmiina oikeaan autoiluun. Mutta rahoitusyhtiö näkee asian toisin, joten Toyotaa on turha hänelle ehdotella. Lexuksen vaatteissa olisi voinut mennä läpi, mutta herranjestas mitä Lexukselle on UX:n kanssa tapahtunut!!? Eli kuten aina, tilanne on haastava.
Varsinkin kun en oikeasti halua yhtäkään näistä autoista, vaan haluan luukkulamput ja takatukan! :wink:

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Sehän on se mallinimikin lainattu suoraan Toyotalta. Takavuosina oli Toyotan varustetasoiksi tarjolla Linea Sol ja Linea Terra, siitä on vaan Lineat sievennetty pois ja jätetty Sol ja Terra :lol:
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Polforea kirjoitti:
21 Heinä 2022, 14:44
Sehän on se mallinimikin lainattu suoraan Toyotalta. Takavuosina oli Toyotan varustetasoiksi tarjolla Linea Sol ja Linea Terra, siitä on vaan Lineat sievennetty pois ja jätetty Sol ja Terra :lol:
Ja oli vielä Linea Luna! Ensimmäinen ikunaan uutena ostamani auto anno domini 2000 oli Yaris. Ja siinä oli kuunsirppitarra. :mrgreen:

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

lerppu kirjoitti:
21 Heinä 2022, 10:59
hän ei halua ikinä kenellekään joutua selittämään että "tää on oikeesti ihan hyvä auto ja meillä on hyvät perustelut sille, että me ajetaan tällä".
Missä tuollaista joutuu selittämään?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Jiitee kirjoitti:
21 Heinä 2022, 14:31

Jos sielu kestää T- merkkisen kulkineen niin BzX4 on samalla tekniikalla kuin
tuo Subaru … Toyotaa saanee vielä helpommin kuin Subarua…
saatavuushan ja toimitusajat näissä uusissa vispilöissä on se ongelma
Erona on että samaan hintaan kun karvalakki etuveto Toyota taitaa saada paljon paremmin varustellun neliveto Subarun... (En tiedä olisiko saatavuus ja ehkäpä parempi jälleenmyyntiorganisaatio tai joku muu syy tarpeeksi maksaa ekstraa toyotan logosta)
Polforea kirjoitti:
21 Heinä 2022, 14:07
^Toisella foorumilla just uutisoitiin, että Solterran kampanjaerä olisi myyty loppuun eikä tuolla hinnalla enää ilmeisesti irtoa. Jos irtoaa, niin siitä puuttuu 3-vaihelaturi (ei toki haittaa lerpun käytössä, mutta myyntiarvoon sitten joskus voi vaikuttaa).
Juu eka yksivaihelaturillinen erä on myyty loppuun.

Tosin subaruliikkeet saavat 2 kpl noita autoja, eli koeajo ja liikkeessä sisällä seisovan auton. Saavat myydä sen liikkeessä seisovan auton 3kk kuluttua. Noi autot kahta parempaa varustelutasoa. Eli jos haluaa nopeammin ja yksivaihe ac-lataus ei haittaa niin kannattaa käydä noita kyselemässä. Vieläkin kai hyvistä vaihtoautoista pulaa, niin saattaa olla vaan etu jos pystyy kohtuu uutta autoa tarjoamaan vaihdossa.
Viimeksi muokannut Garmund, 21 Heinä 2022, 16:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Vittorio Jano kirjoitti:
21 Heinä 2022, 15:41
lerppu kirjoitti:
21 Heinä 2022, 10:59
hän ei halua ikinä kenellekään joutua selittämään että "tää on oikeesti ihan hyvä auto ja meillä on hyvät perustelut sille, että me ajetaan tällä".
Missä tuollaista joutuu selittämään?
Toyotan ratissa ilmeisesti. Mutta ihan tarpeettomasti. Ei kenenkään tarvitse selitellä sitäkään, miksi juo nimenomaan Koskenkorvaa. Kaikkihan tietää, ettei sitä maun takia osteta, vaan kun halutaan varma naula päähän.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Julli
Viestit: 229
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 19:15
Car(s): Alfa Spider 2000 Veloce -77
Tesla Model 3
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Julli »

Cloverleaf kirjoitti:
21 Heinä 2022, 14:23

Pitäisi melkein käydä pyytämässä tarjouksia.

Kun sain Giulian taas ajoon, niin Tesla-kuume laski hiukkasen. Onhan tuo Giulia paljon esteettisempi kuin Tesla ja oma fiilis sen ajossa on, vaikka menneisyyttä onkin. Suurin kynnys Teslan hankkimisessa on pitkä Alfa-ura. Vuonna 2006 hankittu eka Alfa ja siitä lähtien merkki ollut käytössä. Osa itseä kuolisi siinä prosessissa pois. :-D
Itsellä on alfa ja Lancia historiaa vuodesta 1997. Ja viimeisin diesel Giulia melkein kaikilla varusteilla tuli hankittua ensi esittelyn yhteydessä 2016.
Tulin samoihin Giulian myyntipohdintoihin keväällä 2021 kuin veli Cloverleaf.
Hyvitykset olivat luokkaa järkyttävät niissä liikkeissä missä kyselin, joilla oli varteenotettavia sähkäreitä. Pohdin kuitenkin, että ehkäpä tarjoukset huononevat entisestään. Tosin eipä se hinta enää paljon jatkossa putoaisi kun yli puolet oli lähtenyt.
Joka tapauksessa Tesla 3 tuli hankittua ja perustelut / havainnot olivat samanlaisia kuin veli Cloverleafillä.

Minulle jäi vielä alfa Spider, joten kaikki ei kuollut pois.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Vittorio Jano kirjoitti:
21 Heinä 2022, 15:41
Missä tuollaista joutuu selittämään?
Väärä kysymys.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
21 Heinä 2022, 17:36
Vittorio Jano kirjoitti:
21 Heinä 2022, 15:41
Missä tuollaista joutuu selittämään?
Väärä kysymys.
Juurikin näin. Oikeasti ei saisi tulla sellainen olo että mitään omaa hankintaa joutuu kenellekään selittämään. Aivan sama missä moinen hypoteettinen selvennys tapahtuisi. Eikä se vaimo todellisuudessa ole kamala ihminen. Vaan hyvin itsensä tunteva. Hän voisi mainiosti ajaa vanhalla ja halvalla autolla. Sitä ei tarvitsisi ikinä selventää kenellekään miksi sellainen on hankittu. Mutta esimerkin RAV4. Se on kallis. Miksi ostaa sellainen? Ja jos se triggeröi selityksen tarpeen (ja tsemppaavia vastauksia ”ei se auto teitä määritä” - kuten kuulin itseni sanovan), niin ei sellaiseen kannata tipauttaa hirmuista määrää rahaa. Ei se silloin paranna elämän laatua.

Mutta sen verran asiaan että ajeltuani nyt pari päivää vain lataushybridillä, Stelviota on kova ikävä!

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Porsche Taycan ajeli Nurburgringilla nopeimman ajan sarjavalmisteiselle sähköautolle, 7:33. Vielä jää sekunnin Giulia Quadrifogliosta.

https://newsroom.porsche.com/en/2022/pr ... 29307.html

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JanV »

Mulla laski kyllä sähköauto innostus aika rajusti tossa viimeisen parin vuoden sisään. Uudesta lippulaiva Plug in hybridistä oli kyse. Auto oli 1,5 v ja siitä ajasta kolmasosan se oli huollossa tai limpissä. Ja nimenomaan akut oli se ongelma, bensapuoli toimi loistavasti ja esti myös sen ettei tarvittu hinuria.

Eli odottelen kyl et kehitys kehittyy ja myös huolto oppii pattereiden salat. Onneksi kaikki patteriautot on tehty ulkoisesti sen verran epäkiinnostavaksi, ettei sieltä edes kivoja vaihtoehtoja löydy.

Varmasti mun tapaus oli vaan huono onninen yksilö ja siksi ei valmistajaa kohtaan mitään, mutta auto ostettiin ajoon eikä huollossa seisottamiseen. Onneksi luotettava alfa romeo paikkasi tämänkin ongelman.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Vaimo ja vähän minäkin päässyt Niron plugarin saloihin perehtymään kuukauden ja 1500 km:n verran.
Työmatkaa hänellä sähköllä vasta viikko takana, muuten ihan pääosin lomalla pitkää Ilmajoki- TRE -Lempäälä ammailu-
ja etäomaishoitajakeikkaa. Keskikulutuksen noin 3,8 litraa sadalle tankkauksesta ja mittarista laskettuna.

Ihan oman laskelman mukaisia. Eli n. 10000 km bensalla n. 4,5 litraa sadalle ja noin 5000 km sähköllä n. 18 kWh sadalle.
Siis keskimäärin tämän hetken energian hinnoilla painotettuna keskiarvona noin 7,5 eur sadalle kilometrille….ei paha.

Ja omien tyyppien (300 km) mukaan auto on yllättävän hyvä myös pitemmällä matkalla, infotainment kunnossa, viileyttä
puhaltaa penkeistäkin ja biili on vakaa ohjattava, noin 8,5 Giulia-10- asteikolla … :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JanV kirjoitti:
13 Elo 2022, 09:19
Onneksi kaikki patteriautot on tehty ulkoisesti sen verran epäkiinnostavaksi, ettei sieltä edes kivoja vaihtoehtoja löydy.
BMW i8
Audi e-Tron GT

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JanV »

FinPat kirjoitti:
13 Elo 2022, 10:29
JanV kirjoitti:
13 Elo 2022, 09:19
Onneksi kaikki patteriautot on tehty ulkoisesti sen verran epäkiinnostavaksi, ettei sieltä edes kivoja vaihtoehtoja löydy.
BMW i8
Audi e-Tron GT
Poikkeuksia toki on joo. Mut valitettavasti ne kelvolliset menee yli 100k sit. I8:ia saa puol ilmaseks jo mut se ei lunasta kulkupuolessa ulkonäköä ja se olematon ruohonleikkurin pikkupata ei oo ees oikeen viritettävissä.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JanV kirjoitti:
13 Elo 2022, 11:24
i8:ia saa puol ilmaseks jo mut se ei lunasta kulkupuolessa ulkonäköä ja se olematon ruohonleikkurin pikkupata ei oo ees oikeen viritettävissä.
Kieltämättä i8 ulkonäkö on enemmän siellä sub-3s 0-100 km/h maastossa kuin luvatussa 4.6s 0-100 km/h (Roadster) tasossa. Ajossa toki hybridinä i8 "tuntuu" nopeammalta kuin luvut antaisivat olettaa. Esim. verrattuna lukujen valossa todella lähellä olevaan R8 V8:n fiilis on selkeästi vauhdikkaamman oloinen.

Ja 228 HP 1.5L padasta tehtaalta on jo sen verran että siellä ei tosiaan liene paljoa tehtävissä...

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja _rico »

FinPat kirjoitti:
13 Elo 2022, 12:04
JanV kirjoitti:
13 Elo 2022, 11:24
i8:ia saa puol ilmaseks jo mut se ei lunasta kulkupuolessa ulkonäköä ja se olematon ruohonleikkurin pikkupata ei oo ees oikeen viritettävissä.
Kieltämättä i8 ulkonäkö on enemmän siellä sub-3s 0-100 km/h maastossa kuin luvatussa 4.6s 0-100 km/h (Roadster) tasossa. Ajossa toki hybridinä i8 "tuntuu" nopeammalta kuin luvut antaisivat olettaa. Esim. verrattuna lukujen valossa todella lähellä olevaan R8 V8:n fiilis on selkeästi vauhdikkaamman oloinen.

Ja 228 HP 1.5L padasta tehtaalta on jo sen verran että siellä ei tosiaan liene paljoa tehtävissä...
i8:n ongelma on autoon nousemisessa (laskeutumisessa) ja sieltä pois pääsyssä. Vähänkin keissiä kerännyt keski-iän kynnyksellä oleva on jo ongelmissa.
Todella mukavaa arkikäytössä :-D

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

_rico kirjoitti:
14 Elo 2022, 10:20
i8:n ongelma on autoon nousemisessa (laskeutumisessa) ja sieltä pois pääsyssä. Vähänkin keissiä kerännyt keski-iän kynnyksellä oleva on jo ongelmissa.
Jo hyvän aikaa sitten keski-iän kynnyksen yli astuneena ja BMI laskurin (https://www.truthaboutweight.global/fi/fi.html) mukaan "Lihavana" silloin kun i8:sia testailin en kyllä kokenut suuria vaikeuksia autoon laskeutumisessa tai autosta nousemisessa. No, toisaalta olen lyhyt, vain 175cm joten se helpottaa, 195 cm 120kg kokoisena tilanne voisi hankalampi.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

sämpy kirjoitti:
16 Kesä 2022, 07:18
Vähän kummastelin kun niistä 6 vuotta vanhoista sähkö-500:sta pyydetään melkein yhtä paljon kuin uusi ajamaton pikkuakkuinen 500e...
Noitahan on siellä Bayerncarilla vaikka kuinka.

Kysyitkö oikein tarjousta? Pyydetään 20k, mutta myydään 10k?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

(Tupla poistettu)
Viimeksi muokannut Ciancarlo, 06 Syys 2022, 16:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Ciancarlo kirjoitti:
18 Touko 2022, 08:20
Vittorio Jano kirjoitti:
17 Touko 2022, 17:01
BMW i4 on kyllä hyvä tuote. En ihmettele suosiota ja yli vuoden mittaisia tilauskirjoja. Juhannuksena -23 kai saisi. Ihan riittävän nopsalta vaikutti ilman Ämmääkin ja ajettavuus oli kyllä aika lailla kuosissa. Oli jo unohtunutkin, miltä tuntuu istua noin lähellä tietä.

Ainoat miinukset edelleen rumasta maskista, epämiellyttävästä muovista keskikonsolissa sen iDrive kiekuran edessä sekä merkistä. Viimeinen toki monille plussakin.

Voisi kuitenkin olla seuraavalla shortlistilla, jos esim. tulee halpoja bf-tarjouksia.
Joo, on kyllä laadukkaan oloinen kampe, vaikka ei tietysti "täydellinen". Maski on minunkin mielestäni hiukan liian iso, mutta ei häiritsevä. Ajettavuus ja suorituskyky ovat erinomaiset. Lisäksi viehättää se kaikki uusi tekniikka, mitä tuossa tulee olemaan + tietysti se, että i4 kulkee sähköllä. Ohjelmisto päivittää itseään vähän samoin kuin Teslassa.

Tein pienen muutoksen omaan tilaukseeni eli se tulee nyt ns. Fully Charged-varustepaketilla, jossa on meille kaikki riittävät palikat ja vähän enemmänkin.

Alustavaksi toimitusajaksi tuli arvio 30.6.2023 :shock:

Syynä komponenttipula sekä erittäin suuri kysyntä. Eipä tuo nyt niin haittaa, odotellaan rauhassa. Latiakaan ei ole tarvinnut vielä pistää rahua kiinni.
Höh, automyyjä lähetti mailin ja kertoi, että tilaamani auto menee juuri tuotantoon ja ilmoitti vin-numeronkin. Jostain syystä sille on löytynyt sopiva tuotantopaikka, siis vain 4 kk tilauksesta. Jotkut ovat tilanneet vastaavan auton viime vuoden kesäkuussa ns. ennakkona, eivätkä vieläkään ole saaneet biiliään.

Tuo minun autoni pitäisi olla luovutusvalmiina lokakuun aikana.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Joku sopiva varustelu tuota selittänee. Tehdään pois, kun on osia, mistä tehdä ja muut odottaa, kun ei ole osia.

Myös muilla merkeillä joitain ”ei haluttuja” versioita saanut normijonoa nopeammin, kun on kaikki hilppeet valmiina iskeä autoon kiinni. Linja on tuottavampi, kun siellä liikkuu tavaraa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^niin se varmaan on. En ottanut kattoluukkua, voi olla, että juuri se saattaa olla se varuste, joka jarruttaa muiden toimituksia.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja karila »

Ciancarlo kirjoitti:
06 Syys 2022, 22:39
^niin se varmaan on. En ottanut kattoluukkua, voi olla, että juuri se saattaa olla se varuste, joka jarruttaa muiden toimituksia.
Sen verran otsikon vierestä tähän liittyen, että mihin kattoluukkua tarvitaan tänä päivänä ?
Tosi paljon näkee kesällä taajama-ajossa autoja kattoluukku raollaan ? En ymmärrä, ilmastoinnin jäähdytys sisätiloissa kärsii siitä että luukku on auki, vai kui ? Useinmiten autoa ajaa nuori mies 🤔😁.
- Kari

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kattoluukku ja ilmastointi on 2 aivan eri asiaa. Toinen vaihtaa ilmaa kun toinen jäähdyttää sitä ja sopivat tämän ansiosta hyvinkin samaan autoon. Kattoluukku on oikeasta avokatosta seuraavana next best thing (no okei, targakatto on siinä välissä vielä).

Se on toki totta, että ilmastoinnin kylmennystoiminto menee hukkaan jos pitää luukkua, kattoa tai ikkunaa auki. mutta monilla kivoilla keleillä jälkimmäisistä löytyy silti se mukavampi vaihtoehto, ainakin omasta mielestäni.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Polforea kirjoitti:
07 Syys 2022, 08:32
Kattoluukku on oikeasta avokatosta seuraavana next best thing (no okei, targakatto on siinä välissä vielä).
Samasta kynästä tippuu helmiä ja rikoksia. Tällä kertaa jälkimmäistä.
Targakatto ei ole "missään välissä". Targakatto on ihmiskunnan historian toiseksi paras keksintö!

Ketjun aiheesta. HalppisBiimeri yllättää. 2-sarjalainen on ihan jees, mutta sen kyky pysyä ajossa pelkällä sähköllä on ilmiselvästi edellistä X1:stä, pari vuotta tuoreempaa versiota samasta tekniikasta, parempi. Tarkoitan polttomoottorin käynnistymisherkkyyttä. Tässä vuoden '19 miniminivanissa max edrive tosiaan pitää ihan reippaassa kiihdytyksessäkin krematorion kylmänä. Fantsua!

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Targakatto on teknisesti, yleensä myös visuaalisesti (enkä tällä nyt tarkoita mielipideperustaista kumpi ompi parempi, vaan visuaalisuuden fyysisiä eroja) ja mahdollisesti fiiliksellisesti täysin avautuvan katon ja kattoluukun välissä. Se avaa isomman reiän kuin kattoluukku, mutta pienemmän kuin avokatto.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Eipäs nyt tulla faktoilla sotkemaan hyviä mielipiteitä!

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Mulla on patteriminissä kattoluukku + ikkuna, aikaisemmin noita ei ole mun autoihin sattunut. On kyllä osoittautunut ihan kelpo varusteiksi, varsinkin kabiinin valoisuus on mukavaa ja auringon porottaessa saa noihin verhot suojaksi.
En siis aiemmin ole osannut tuollaisia kaivata mutta nyt kun ne ovat niin kyllä niille käyttöä on. Ja patteriauton ollessa kyseessä saa muutaman kilometrin rangea lisää kun ei tarvi laittaa ilmastointia päälle jos selviää pelkällä luukun avaamisella :-D

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

fahlsjy kirjoitti:
07 Syys 2022, 14:14
Mulla on patteriminissä kattoluukku + ikkuna, aikaisemmin noita ei ole mun autoihin sattunut. On kyllä osoittautunut ihan kelpo varusteiksi, varsinkin kabiinin valoisuus on mukavaa ja auringon porottaessa saa noihin verhot suojaksi.
En siis aiemmin ole osannut tuollaisia kaivata mutta nyt kun ne ovat niin kyllä niille käyttöä on. Ja patteriauton ollessa kyseessä saa muutaman kilometrin rangea lisää kun ei tarvi laittaa ilmastointia päälle jos selviää pelkällä luukun avaamisella :-D
Roger that. Yllättävän kivan fiilingin saa myös plugari-Niroon avattavan kattoluukun avulla tummaan nahkasisustaankin.
Mutta kun ajetaan tunteella kuten Ciancarlo tulevalla sähköpenarilla tai meikä Juulialla niin eipä sitä juuri kaipaa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja karila »

Jokos tämä on noteerattu. Lyhyellä matikalla, äkkiä miettien tässä on asiaakin, koskien akkujen tekemisen päästöjä ja niiden siirtyminen.

https://www.instagram.com/reel/CinoP_4B ... mMyMTA2M2Y
- Kari

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
07 Syys 2022, 12:03
Targakatto on teknisesti, yleensä myös visuaalisesti (enkä tällä nyt tarkoita mielipideperustaista kumpi ompi parempi, vaan visuaalisuuden fyysisiä eroja) ja mahdollisesti fiiliksellisesti täysin avautuvan katon ja kattoluukun välissä. Se avaa isomman reiän kuin kattoluukku, mutta pienemmän kuin avokatto.
Ja "Targa" nimelle kulkee useita eri tyyppisiä ratkaisuja.

Porsche mallisuojasi nimen Targa vuonna 1965 ja vuonna 1966 syksyllä ensimmäisen 911 Targat lähtivät tuotantolinjalta asiakkaille. Corvette seurasi C3 mallin kanssa vuonna 1968.

Possujen 911 Targa-totetutukset ovat vuosien varrella vaihdelleet mutta ovat aina omanneet hieman eri kattolinjan kuin Coupe. 944 Targa taas on vain megalomaanisen kokoinen kattoluukku, IMHO.
https://newsroom.porsche.com/en/2020/pr ... 21010.html

Jenkkilässä taas Targat usein T-top ratkaisuja kuten Pontiac Firebirdissä tai Buick Regal Grand Nationalissa.
https://www.rkmotors.com/blog/T-Top-History

Ja tietysti Fefe tarjosi 348 ja f355 kaikilla kolmella katto-optiolla.

Kuva

(TS tässä kuvassa on USA markkinoita varten tehty "Series Speciale" jossa ei ole takavaloissa ripoja. Mutta sen sijaa todella hienot hiilikuitujakkarat ja paljon alumiinia kabiinissa. Jenkkilään ei saastesyistä koskaan mennyt GTS/GTB malleja ja Spideritkin matalapuristeisemmalla koneella.)

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Ciancarlo kirjoitti:
06 Syys 2022, 22:39
^niin se varmaan on. En ottanut kattoluukkua, voi olla, että juuri se saattaa olla se varuste, joka jarruttaa muiden toimituksia.
Sain autoni pari päivää sitten. Laadukkaan oloinen peli ja erinomainen ajaa. Keskikulutus Hki-Jkl-Hki reissulla rajoitusten mukaan ajaen noin 18,2 kWh/100 km.

Kirjoittelen tänne tarkempia ajo- ja käyttökokemuksia myöhemmin, sikäli mikäli arvon raatia sähköpuimuri kiinnostaa.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Ciancarlo kirjoitti:
23 Loka 2022, 09:11
Kirjoittelen tänne tarkempia ajo- ja käyttökokemuksia myöhemmin, sikäli mikäli arvon raatia sähköpuimuri kiinnostaa.
Tottakai siirtymä kiinnostaa.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

To touch or not to touch?

https://www.vibilagare.se/english/physi ... test-finds

Ei varmaankaan yllätä ketään.

Vastaa Viestiin