Liikenteestä
Valvoja: Moderators
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
^M3:sta aito bemaristi olisi ihaillut, mutta Model3:n suorituskyky saattoi tosiaan kiristää päätä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 233
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 19:15
- Car(s): Alfa Spider 2000 Veloce -77
Tesla Model 3 - Paikkakunta: Turku
Re: Liikenteestä
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
^Pääasiassa kyllä. Vaan kun sinne on tähän aikaan vuodesta puskemassa muutama sata muutakin asiakasta, saattavat hyvät ja itselle sopivat ajat olla varattuja siinä kohtaa kun itse niitä katselee.
Tuolloin kannatan lämpimästi sitä, että talvirenkaat vaihdetaan alle turhan aikaisin kuin että ne vaihtaisi alle liian myöhään.
Tuolloin kannatan lämpimästi sitä, että talvirenkaat vaihdetaan alle turhan aikaisin kuin että ne vaihtaisi alle liian myöhään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- palkus
- Viestit: 5475
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Liikenteestä
Olisi tosiaan helppoa ja kaikilla kivaa, jos kaikki hotelliasiakkaat ryysisivät ensilumen tultua hotellin pihalle Näin on käynyt muutamia kertoja, kun lumet ovat tulleet yllättävän ajoissa ja pyytämättä.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Liikenteestä
- Alfissimo
- Viestit: 8686
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Osa on jättäny varuiksi vaihtamatta kokonaan ja menny nastoilla läpi kesän.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Alfissimo
- Viestit: 8686
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Tänään osui kohdalle hämmennys. Suoralla 80:n tiellä tuli hälyvilkut taustalle ja itse hyvissä ajoin laitoin vilkun oikealle ja siirsin ajolinjan reunaan kaasua keventäen. Edessä olevalla oli hälyvaloista vähän pidemmät piuhat, mutta kun huomasi ne, päätti hän hypätä sitten jarrupolkimelle, joka ei juuri sillä hetkellä ollut itsellä oletus, kun lanssi mahtui ohittamaan oikein hyvin ilmankin. Mitään varsinaisesti väärää ei tapahtunut, mutta joku hätä sille edellä ajaneelle iski tilanteessa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 741
- Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
- Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Liikenteestä
Ala-Okeroistentiellä, VT 12:lta käännyttäessä, pääsee yli kaksi kilometriä yhtä soittoa vapaalla, vieläpä aika hyvin rajoituksia noudattaen. Ainakin henkilöautolla. Mutta sen varmaan tiesitkin.
- Alfissimo
- Viestit: 8686
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
*pilknus* vanhalta VT12:lta, nykyinen linjaus kovasti alempana. Siellä, minne joku saattaisi yrittää rullailla .Carlo Coppa kirjoitti: ↑06 Marras 2022, 21:44Ala-Okeroistentiellä, VT 12:lta käännyttäessä, pääsee yli kaksi kilometriä yhtä soittoa vapaalla
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 2528
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
^^Tuo Ala-Okeroisten tie on tosiaan kummallinen kun se ei näytä jyrkkä mäkiseltä, mutta raskaalla yhdistelmällä raskas kuorma päällä rullaa ainakin lähelle 3 kilometriä hyvää vauhtia jossei edessä ole ketään junnaamassa. Ja raskaalla kalustolla kuuluu rullata aina ''moottorijarrulla''. Henkilöautolla on virallisesti vahva suositus rullata moottorijarrulla muttei sille ole juurikaan käytännön tarvetta nykyään etenkään.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
Re: Liikenteestä
Saakelin jalankulkijat ilman heijastimia. Toikkaroivat 80 km/h tiellä pimeässä. Dashcam kuvaa sunnuntai illalta.
- mutt
- Viestit: 5474
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Liikenteestä
Juuri tuota varten on hyvä olla puukko mukana. Ettei mene lihat pilalle.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
-
- Viestit: 1844
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Liikenteestä
Vihtu ku toi penarin pimeänäkö toimis sateella/sumussa ees vähä paremmin. Noil keleil liki hyödytön kapistus.
Jalankulkijat (/elukat) siis näyttöön järkevästi.
Jalankulkijat (/elukat) siis näyttöön järkevästi.
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Re: Liikenteestä
Mulla oli edellisessä bemarissa tuollainen lämpökamera ja tykkäsin pitää päällä satunnaisesti niin, että kaupungissa näki mustiin pukeutuneet kävelijät keskijakajalla, kun vastaan tulevien autojen valot häikäisi. Muuten aika hyödyttömäksi koin koko varusteen
Re: Liikenteestä
Ajoin tossa nuorehkon Mersu-miehen vieressä Rajatorpantiellä, omalla autolla siis. Kattelin, että kovaasti kiihdyttää ohi ja jäi ajamaan siihen etukulmalle. Puhelin kädessä, näky ulos asti. Ajettiin koko suora sinne Nesteen valoihin kohti Myyrmäkeä. Hienosti onnistu herralla selaaminen ja ajamaminen samaan aikaan. Tein sille pienen testin. Painoin 5 kertaa torvea ajaessani vieressä. Ei reaktiota. Ei mitään reaktiota....
Näinköhän se kuitenkaan onnistuu se puhelimen lukeminen ja ajaminen samaan aikaan, jos ei ees auton toistuvan torven soittoon reagoi?.............. Jaksan kyllä epäillä, että näinkö se muka onnistuu tuo kaikki tehdä................
Luulevat osaavansa ajaa?
Mitä tuo sitten selittää kun tappaa jonkun tuola? Oliko se kävelijän syy kuitenkin?................................................
Älkää oikeesti räplätkkö niitä puhelimia tuola. Se on ihan sama asia kun ajat 5s silmät kiinni. Onko sen arvoinen riski oikeesti...ehtiikö sitä nettiä selaamaan myöhemmin? Ehtiikö?
Näinköhän se kuitenkaan onnistuu se puhelimen lukeminen ja ajaminen samaan aikaan, jos ei ees auton toistuvan torven soittoon reagoi?.............. Jaksan kyllä epäillä, että näinkö se muka onnistuu tuo kaikki tehdä................
Luulevat osaavansa ajaa?
Mitä tuo sitten selittää kun tappaa jonkun tuola? Oliko se kävelijän syy kuitenkin?................................................
Älkää oikeesti räplätkkö niitä puhelimia tuola. Se on ihan sama asia kun ajat 5s silmät kiinni. Onko sen arvoinen riski oikeesti...ehtiikö sitä nettiä selaamaan myöhemmin? Ehtiikö?
Re: Liikenteestä
Joo eihän siinä ku vilkku oikeelle merkiksi että on havaittu, tien laitaan. Muttei missään nimessä mitään super jarrutuksia.......Alfissimo kirjoitti: ↑06 Marras 2022, 20:51Tänään osui kohdalle hämmennys. Suoralla 80:n tiellä tuli hälyvilkut taustalle ja itse hyvissä ajoin laitoin vilkun oikealle ja siirsin ajolinjan reunaan kaasua keventäen. Edessä olevalla oli hälyvaloista vähän pidemmät piuhat, mutta kun huomasi ne, päätti hän hypätä sitten jarrupolkimelle, joka ei juuri sillä hetkellä ollut itsellä oletus, kun lanssi mahtui ohittamaan oikein hyvin ilmankin. Mitään varsinaisesti väärää ei tapahtunut, mutta joku hätä sille edellä ajaneelle iski tilanteessa.
- lerppu
- Viestit: 5950
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
Ilmat kuin juhannuksena, kuiva tie kaupungista mökille ja aurinkoa mennen tullen 13 celsiusasteessa - talvinopeusrajoitukset päällä. Oli siellä joku kansalaistottelevainenkin, mutta niiden autoista kuului ikävää ropinaa. Yök.
Mitä varten Hämeenlinnan motarilla on sähköiset nopeusrajoituksen ilmoittimet?
Mitä varten Hämeenlinnan motarilla on sähköiset nopeusrajoituksen ilmoittimet?
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Pitäähän sinne saada iltapäivällä 80 rajoitus talviaikaan. Muutenhan liikenne voisi jopa edetä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11268
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Liikenteestä
Säätelen niitä täältä puhelimen appilla. Seuraavan kerran on 60, kun menet ohi.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- lerppu
- Viestit: 5950
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
I KNEW IT!!Vittorio Jano kirjoitti: ↑12 Marras 2022, 20:48Säätelen niitä täältä puhelimen appilla. Seuraavan kerran on 60, kun menet ohi.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11268
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Liikenteestä
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- lerppu
- Viestit: 5950
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
^Mikäli palstalla jostain syystä olisi Jonneja, eivätkä siis täten tajua arvoisan Vittorion kultivoitunutta vastausta - kuvassa komisario Drebin on ottanut kiinni Pääsihteeri Gorbatchovin ja paljastanut syntymämerkin imagoläiskäksi pyyhkimällä mokoman huijauksen otsalta pois. Toki Frank tämän ennalta tiesi.
Tarinassa myös saman poliisiaseman kollegaetsivä Nordberg tutustuu vahingossa Amerikan Yhdysvaltojen joukkoliikenteeseen ja päätyy bussikyydillä Denveriin. Fiktiivisen hahmon esittäjää kuvattiin liikenteestä (sainpas ketjun aiheeseen ujutettua) aikoinaan kuuluisammin valkoisen Ford Broncon ohjaksissa.
Tarinassa myös saman poliisiaseman kollegaetsivä Nordberg tutustuu vahingossa Amerikan Yhdysvaltojen joukkoliikenteeseen ja päätyy bussikyydillä Denveriin. Fiktiivisen hahmon esittäjää kuvattiin liikenteestä (sainpas ketjun aiheeseen ujutettua) aikoinaan kuuluisammin valkoisen Ford Broncon ohjaksissa.
Re: Liikenteestä
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009202317.html
Sinä aikana kun on taas oltu Suomessa eli 2015 eteenpäin näppituntumalla kaksi ääliömäisyyttä liikenteessä on yleistynyt huimasti. Kännykkä korvalla ja päin punaisia ajaminen. Ei edes "vanhoihin vihreisiin" vaan ihan raa'asti päin punaisia painaminen.
En käsitä tuota kännykkä kädessä räpellystä, jo 17 vuotta vanhassa ajo-opetusautossakin on integroitu hands free. Ja autojen keski-ikä Suomessa on luokkaa 12-13 vuotta.
https://www.aut.fi/tilastot/kansainvali ... pan_maissa
Sinä aikana kun on taas oltu Suomessa eli 2015 eteenpäin näppituntumalla kaksi ääliömäisyyttä liikenteessä on yleistynyt huimasti. Kännykkä korvalla ja päin punaisia ajaminen. Ei edes "vanhoihin vihreisiin" vaan ihan raa'asti päin punaisia painaminen.
En käsitä tuota kännykkä kädessä räpellystä, jo 17 vuotta vanhassa ajo-opetusautossakin on integroitu hands free. Ja autojen keski-ikä Suomessa on luokkaa 12-13 vuotta.
https://www.aut.fi/tilastot/kansainvali ... pan_maissa
- lerppu
- Viestit: 5950
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
Kieltämättä on näin. Ja itsekin olen jo pidempään hämmästellyt että miksi ei naiteta niitä luureja sen auton kanssa. 5 sekunnin homma ja ei tarvii tehdä kuin kerran. Sen jälkeen automaagista, joten ei edes homma. Ja saa omat soittolistat spotifyihin. Omituista kädettömyyttä ja piittaamattomuutta.FinPat kirjoitti: ↑15 Marras 2022, 15:28https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009202317.html
Sinä aikana kun on taas oltu Suomessa eli 2015 eteenpäin näppituntumalla kaksi ääliömäisyyttä liikenteessä on yleistynyt huimasti. Kännykkä korvalla ja päin punaisia ajaminen. Ei edes "vanhoihin vihreisiin" vaan ihan raa'asti päin punaisia painaminen.
En käsitä tuota kännykkä kädessä räpellystä, jo 17 vuotta vanhassa ajo-opetusautossakin on integroitu hands free. Ja autojen keski-ikä Suomessa on luokkaa 12-13 vuotta.
https://www.aut.fi/tilastot/kansainvali ... pan_maissa
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Liikenteestä
Ei se puhuminen vaan sometus.FinPat kirjoitti: ↑15 Marras 2022, 15:28https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009202317.html
Sinä aikana kun on taas oltu Suomessa eli 2015 eteenpäin näppituntumalla kaksi ääliömäisyyttä liikenteessä on yleistynyt huimasti. Kännykkä korvalla ja päin punaisia ajaminen. Ei edes "vanhoihin vihreisiin" vaan ihan raa'asti päin punaisia painaminen.
En käsitä tuota kännykkä kädessä räpellystä, jo 17 vuotta vanhassa ajo-opetusautossakin on integroitu hands free. Ja autojen keski-ikä Suomessa on luokkaa 12-13 vuotta.
https://www.aut.fi/tilastot/kansainvali ... pan_maissa
- Kari
- mutt
- Viestit: 5474
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Liikenteestä
Juu, sanaan "handsfree" vastataan nykyisin "Ok, boomer."
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
MOT.
16:45 Keimolan kohdalla. Hieno päivä, asfaltti kuiva ja ilma kirkas. Liikennettä jonkin verran, mutta sen verran maltillisesti, että Klaukkalan ramppi veti täydellisen moitteetta. Nopeusrajoitus 80.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 2642
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Tien välityskyky EI parane nopeuden noustessa. Autojen välimatkat venyvät pidemmiksi. Isommilla nopeuksilla tulee helposti myös pumppausefektiä ja kolareita. Lyhyetkin pysähdykset rokottavat keskinopeutta rankasti - paljon enemmän kuin tasainen 80 köröttely. Kulutus ampuu myös katosta läpi, jos nopeutta pumpataan muutamaan kertaan 100-0-100.
Tien välityskyky on maksimissaan, kun kontataan tasaisella n. 60 km/h nopeudella, joten ruuhka-aikaan rajoituksen lasku on järkevää.
Tien välityskyky on maksimissaan, kun kontataan tasaisella n. 60 km/h nopeudella, joten ruuhka-aikaan rajoituksen lasku on järkevää.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Liikenteestä
Kehutaan nyt välillä kanssa-autoilijoita kun kerran aihetta on.
Vaikka ajo-opetuksessa oleva ei vielä olekaan drag race lähtijä liikennevaloista tai osoittaa epävarmuutta monissa tilanteissa niin eipä ole tullut tööttäyksiä tai muuten asiatonta käytöstä vastaan vaan rauhassa on saanut opiskella auton hallinnan ja liikenteen saloja.
<Thumbs up -hymiö>
Vaikka ajo-opetuksessa oleva ei vielä olekaan drag race lähtijä liikennevaloista tai osoittaa epävarmuutta monissa tilanteissa niin eipä ole tullut tööttäyksiä tai muuten asiatonta käytöstä vastaan vaan rauhassa on saanut opiskella auton hallinnan ja liikenteen saloja.
<Thumbs up -hymiö>
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Kyllä, tällä liikennemäärällä 100km/h rajoitukselta pumpataan ajoittain siihen 80 nurkille, kun jono siirtyy ohittamaan raskassarjalaista.insinörtti kirjoitti: ↑15 Marras 2022, 19:23Isommilla nopeuksilla tulee helposti myös pumppausefektiä
Tällä liikennemäärällä nopeuden pumppaus tapahtuu pääosin välillä 100-80-100. Ei suikaan 100-0-100.insinörtti kirjoitti: ↑15 Marras 2022, 19:23Lyhyetkin pysähdykset rokottavat keskinopeutta rankasti - paljon enemmän kuin tasainen 80 köröttely. Kulutus ampuu myös katosta läpi, jos nopeutta pumpataan muutamaan kertaan 100-0-100.
Kellon perusteella varmaan olikin ruuhka-aika - koska kello oli 16:45, niin sehän on vielä neljän ruuhkaa, vaikka liikennettä siihen ei tarpeeksi ole.insinörtti kirjoitti: ↑15 Marras 2022, 19:23Lyhyetkin pysähdykset rokottavat keskinopeutta rankasti - paljon enemmän kuin Tien välityskyky on maksimissaan, kun kontataan tasaisella n. 60 km/h nopeudella, joten ruuhka-aikaan rajoituksen lasku on järkevää.
Ymmärrän siis kyllä rajoituksen pudotuksen silloin, kun liikennettä on siinä määrin, että tie ei vedä. Olen lonkka-arviolta muutaman kerran viimeisen 15 vuoden aikana tuota liikennettä aitiopaikalta seurannut ja pohjoisen suuntaan mennessä tukkeutuminen ilman onnettomuuksia on erittäin harvinaista ja harveni entisestään, kun Klaukkalan ohitustie saatiin auki.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- lerppu
- Viestit: 5950
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
Ei välttämättä veny pidemmäksi. T: BMW -kuski.insinörtti kirjoitti: ↑15 Marras 2022, 19:23Tien välityskyky EI parane nopeuden noustessa. Autojen välimatkat venyvät pidemmiksi.
Re: Liikenteestä
Pah! Nokitan Esplanadin välityskyvyllä.lerppu kirjoitti: ↑15 Marras 2022, 20:11Ei välttämättä veny pidemmäksi. T: BMW -kuski.insinörtti kirjoitti: ↑15 Marras 2022, 19:23Tien välityskyky EI parane nopeuden noustessa. Autojen välimatkat venyvät pidemmiksi.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009203957.html
- lerppu
- Viestit: 5950
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
Minua lohduttaa tämänkaltaisen liikennepolitiikan valuminen muuallekin, saatte tekin vielä näistä nauttia. Stadissa kannattaa laittaa miljardit spårasiltoihin ja pyörätunneleihin - putkirempoilla ei esim oikeanlaisia äänestäjiä asukkaiksi saada.FinPat kirjoitti: ↑15 Marras 2022, 20:14Pah! Nokitan Esplanadin välityskyvyllä.lerppu kirjoitti: ↑15 Marras 2022, 20:11Ei välttämättä veny pidemmäksi. T: BMW -kuski.insinörtti kirjoitti: ↑15 Marras 2022, 19:23Tien välityskyky EI parane nopeuden noustessa. Autojen välimatkat venyvät pidemmiksi.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009203957.html
- VMTD
- Viestit: 3339
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Liikenteestä
Onneks mä saan pitää kännykkää korvalla, neljän käyttöauton keski-ikä on 21,5 vuotta.FinPat kirjoitti: ↑15 Marras 2022, 15:28https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009202317.html
Sinä aikana kun on taas oltu Suomessa eli 2015 eteenpäin näppituntumalla kaksi ääliömäisyyttä liikenteessä on yleistynyt huimasti. Kännykkä korvalla ja päin punaisia ajaminen. Ei edes "vanhoihin vihreisiin" vaan ihan raa'asti päin punaisia painaminen.
En käsitä tuota kännykkä kädessä räpellystä, jo 17 vuotta vanhassa ajo-opetusautossakin on integroitu hands free. Ja autojen keski-ikä Suomessa on luokkaa 12-13 vuotta.
https://www.aut.fi/tilastot/kansainvali ... pan_maissa
- lerppu
- Viestit: 5950
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
Aamulla ei meinannut pihasta päästä ulos, kun puolustusvoimat oli tukkineet kotikadun.
Aamulla tunnelmallisesti katselin yläkerran vessan ikkunasta ulos, kun kadulle huristi vauhdilla nippu pakuja ja pari muuta kulkinetta. Ovet auki ja täysissä larppaus-tamineissa Call of duty modern warfare jäbät ulos autoista ja räimimään naapuriin. Siinä on Helsingin viime vuonna lunastama vanha pienkerrostalo, joka vedetään matalaksi kunhan bulevardisointi meidät saavuttaa. Siihen asti puolustusvoimat käy siellä harjoittelemassa.
Stelvio on parkissa tontin rajaa vasten. Sitä kun vahingoittavat, niin harjoituksiin tulee lisää maustetta.
Muutoin kyllä fanitan, hyvä että treenaavat!
Aamulla tunnelmallisesti katselin yläkerran vessan ikkunasta ulos, kun kadulle huristi vauhdilla nippu pakuja ja pari muuta kulkinetta. Ovet auki ja täysissä larppaus-tamineissa Call of duty modern warfare jäbät ulos autoista ja räimimään naapuriin. Siinä on Helsingin viime vuonna lunastama vanha pienkerrostalo, joka vedetään matalaksi kunhan bulevardisointi meidät saavuttaa. Siihen asti puolustusvoimat käy siellä harjoittelemassa.
Stelvio on parkissa tontin rajaa vasten. Sitä kun vahingoittavat, niin harjoituksiin tulee lisää maustetta.
Muutoin kyllä fanitan, hyvä että treenaavat!
- Portti
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy) - Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Re: Liikenteestä
Eilen jouduin neljän jälkeen iltapäivällä ajelemaan Espoosta Tapiolasta kohti Hollolaa, ja alkumatkasta reitti vei Tekniikantie-nimistä tietä. Siitä piti sitten kääntyä vasemmalle Maarintielle, ja heti oikealle kehä ykköselle kohti pohjoista.
Tekniikantien päässä oli yksi kaista vasempaan kääntyville ja yksi oikealle kääntyville. Minun piti tässä siis kääntyä vasemmalle Maarintielle. Maarintie oli täynnä kehä ykköselle pääsyä odottavia autoja seisomassa paikoillaan, ja Tekniikantiellä minun edessäni pari muuta vasemmalle haluavaa henkilöautoa. Ihmettelyni oli suuri kun oikealle kääntyvien kaistalta tuli vauhdikkaasti ensin yksi bussi ja kääntyi vasemmalle härskisti Maarintielle henkilöautojen sekaan. Sitten tuli toinen bussi samalla taktiikalla ja myös pari röyhkeämpää henkilöautoilijaa.
Lopulta Maarintien liikenne nytkähti hieman eteenpäin, ja minä sekä edessäni odottaneet henkilöautot pääsimme kääntymään Maarintielle. Maarintiellä oli kolme kaistaa, yksi vasempaan kääntyville ja kaksi oikealle kääntyville. Vasen kaista oli se tukossa oleva kaista, oikeanpuoleiset vetivät hyvin. Tässä vaiheessa hämmästystä aiheutti se, että ensimmäinen aiemmin mainituista busseista vetäisi oikealle kääntyvien kaistalta vasemmalla kääntyvien kaistalle henkilöautojen sekaan. Toinen busseista oli samoissa aikeissa, mutta joutui jäämään odottamaan keskikaistalle, ja minä juutuin hetkeksi tämän bussin taakse odottelemaan kun se tukki keskikaistan ja paikalliset (?) henkilöautoilijat kurvasivat minua vikkelämmin oikean puolimmaiselle kaistalle.
Siinä oli maalaisella ihmettelemistä. Tunteeko joku paikan? Lienee maan tapa ajella noin?
Tekniikantien päässä oli yksi kaista vasempaan kääntyville ja yksi oikealle kääntyville. Minun piti tässä siis kääntyä vasemmalle Maarintielle. Maarintie oli täynnä kehä ykköselle pääsyä odottavia autoja seisomassa paikoillaan, ja Tekniikantiellä minun edessäni pari muuta vasemmalle haluavaa henkilöautoa. Ihmettelyni oli suuri kun oikealle kääntyvien kaistalta tuli vauhdikkaasti ensin yksi bussi ja kääntyi vasemmalle härskisti Maarintielle henkilöautojen sekaan. Sitten tuli toinen bussi samalla taktiikalla ja myös pari röyhkeämpää henkilöautoilijaa.
Lopulta Maarintien liikenne nytkähti hieman eteenpäin, ja minä sekä edessäni odottaneet henkilöautot pääsimme kääntymään Maarintielle. Maarintiellä oli kolme kaistaa, yksi vasempaan kääntyville ja kaksi oikealle kääntyville. Vasen kaista oli se tukossa oleva kaista, oikeanpuoleiset vetivät hyvin. Tässä vaiheessa hämmästystä aiheutti se, että ensimmäinen aiemmin mainituista busseista vetäisi oikealle kääntyvien kaistalta vasemmalla kääntyvien kaistalle henkilöautojen sekaan. Toinen busseista oli samoissa aikeissa, mutta joutui jäämään odottamaan keskikaistalle, ja minä juutuin hetkeksi tämän bussin taakse odottelemaan kun se tukki keskikaistan ja paikalliset (?) henkilöautoilijat kurvasivat minua vikkelämmin oikean puolimmaiselle kaistalle.
Siinä oli maalaisella ihmettelemistä. Tunteeko joku paikan? Lienee maan tapa ajella noin?
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Vaiko sittenkin Otaniemestä, eikös Tapiola ole käytännössä toisella puolen yhäkekkosta?
Kyllä, pääosin PK-seudun "toimiva" kaupunkiliikenne perustuu enempi röyhkeyteen kuin solidaarisuuteen. Sitä voi lähestyä joko vastaavalla röyhkeydellä tai äärimmäisellä rauhallisuudella, välimuodot ei oikein toimi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Cloverleaf
- Viestit: 1573
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Liikenteestä
Olen töissä Tekniikantiellä. Harvemmin on tullut bussien kanssa mentyä siihen risteykseen, joten en ole moista huomannut. Ongelmana on kuitenkin, että Maarintielle vasemmalle kääntyessä se vasemmanpuoleinen kaista on tukossa ja ne kaksi oikealle kääntyvää on tyhjiä. Minä haluaisin päästä sinne oikealle meneviin kaistoihin, mutta ruuhkaa jatkuu niin pitkälle ennen risteystä, että sinne ei laillisesti pääse. Mutta tosi monet menevät sitä bussikaistaa, että pääsevät niille tyhjille oikealle vieville kaistoille. Sitten kun se vasen kaista alkaa vetämään, niin siellä bussikaistalla laittomasti ajavia joutuu väistelemään, kun ryhmittyy niille oikealle meneviin.
- Portti
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy) - Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Re: Liikenteestä
Kiitos vastauksista Polforea ja Cloverleaf!
Melkoinen härdelli oli tuo paikka. Minä olen jonkin verran joutunut ajelemaan myös pääkaupunkiseudulla, mutta noin härskiä liikennesääntöjen rikkomista isomman joukon toimesta olen harvemmin nähnyt kotomaassa. Ymmärrän kyllä, että Maarintien ruuhkautuminen aiheuttaa tuossa ongelmia Tekniikantieltä vasemmalle kääntyville, mutta minusta oli melko härskiä touhua tuolla.
Niin ja Polforea, Tapiolasta lähdin liikkeelle, ja navigaattori ohjasi minut ajamaan tuota kautta.
Melkoinen härdelli oli tuo paikka. Minä olen jonkin verran joutunut ajelemaan myös pääkaupunkiseudulla, mutta noin härskiä liikennesääntöjen rikkomista isomman joukon toimesta olen harvemmin nähnyt kotomaassa. Ymmärrän kyllä, että Maarintien ruuhkautuminen aiheuttaa tuossa ongelmia Tekniikantieltä vasemmalle kääntyville, mutta minusta oli melko härskiä touhua tuolla.
Niin ja Polforea, Tapiolasta lähdin liikkeelle, ja navigaattori ohjasi minut ajamaan tuota kautta.
Re: Liikenteestä
https://www.google.fi/maps/@60.1859467, ... 312!8i6656
Maallikon silmään tuo suoraan ajon rajaus vain busseille on turhaa. Ilman bussikaistaakin muiden väistettävä pysäkiltä lähtevää bussia, kaistan vaihto sitten eri asia. Suoraan ajon salliminen muillekin kuin busseille saattaisi sujuvoittaa liikennettä, eikä noita laittomuuksia esiintyisi.
Maallikon silmään tuo suoraan ajon rajaus vain busseille on turhaa. Ilman bussikaistaakin muiden väistettävä pysäkiltä lähtevää bussia, kaistan vaihto sitten eri asia. Suoraan ajon salliminen muillekin kuin busseille saattaisi sujuvoittaa liikennettä, eikä noita laittomuuksia esiintyisi.
- nipaka
- Viestit: 2130
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
Onkohan sumuvalojen käyttökytkimenä termostaatti? Lämpötilan ollessa alle 0°C näkyy teinivaloja olevan päällä. Parhaimmilla takanakin.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Ah, kuulostaa hämmentävältä reittivalinnalta, mutta ehkä se jostain kohtaa Tapiolaa on navigootin mielestä lyhin tai nopein.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 1844
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Liikenteestä
Tärkeintähän on maantienopeuksilla valaista ne ekat 5m.
Psa/alfa härveleis joka startilla pitää erikseen neppailla päälle. Mä en oo muistaskseni kokeillu penaris, et toimiiko ko. laitteet.
Ite kans hämmästelly sumarikäyttöä, muka lisävaloina.
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Kollega joskus totesi, että tarpeeksi ankealla kelillä sumareilla näkee reunaviivat niin tietää mihin tie vie. Sinänsä totta jos sumua on tarpeeksi, mutta ihan tuurilla siinä kohtaa mennään muutenkin jos vauhtia on enempi kuin luokkaa 30km/h (vähän toki riippuen autosta, miten ne sumarit on toteutettu ja mihin asti ne näkyy).
Nyt kun hämärä taas laskeutuu niin volvistit ovat myös heränneet. Pitäisi varmaan käydä volvofoorumin mulkkukuski-topiciin toteamassa, että ysikiskon sumarit eivät ole lähivalot
Nyt kun hämärä taas laskeutuu niin volvistit ovat myös heränneet. Pitäisi varmaan käydä volvofoorumin mulkkukuski-topiciin toteamassa, että ysikiskon sumarit eivät ole lähivalot
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- nipaka
- Viestit: 2130
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
^
Ymmärrän volvisteja. Teinivalokäyttöön tarvitaan vain yksi napinpainallus. Vilkkua varten pitää vipua vääntää joka kerta.
Ymmärrän volvisteja. Teinivalokäyttöön tarvitaan vain yksi napinpainallus. Vilkkua varten pitää vipua vääntää joka kerta.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
-
- Viestit: 2642
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Minusta PKS liikenne sujuu nykyään aika hyvin JOS osaa ajaa. Esim on harvinainen poikkeus, että vedetään kaistaa vaihtamassa olevalta väli kiinni.
Vikinä tulee varmaan omilla säännöillään ajavilta kääkiltä, joilla ei esim. liittymiskaistoilla suju kiihdytys yli 50 nopeuteen tai joka ilmaisevat kaistanvaihtoaikeensa a) huojuttamalla autoa sivusuunnassa b) jarruttamalla. Tällaisilta vedän aina välin kiinni, jos vaan tilaisuus on. Opetelkoot ajamaan tai menkööt julkisilla. Se ei toimi, että pitäisi liikenteen aina mennä "heikoimman ehdoilla" eli saisi ajella ilman vilkkuja, ilman ajovaloja (kuten näillä myös kuuluu tyyliin) ja tietenkin myös kännissä.
En myöskään anna tilaa kiilaajille, jotka ajavat suuntaan X kääntyvää ryhmittymiskaistaa pitkin jonon keulille ja sitten pyristelevät takaisin jonoon.
Valoviat jatkuvat eli etenkin idän ihmeissä on joko perä pimeänä tai sumuvalot päällä - oikeaa määrää valoja ei saa päälle niin millään. Tosin nyt voi aikakirjoihin merkitä, että onnistuin ensimmäistä kertaa viestittämään pelkillä päiväajovaloilla & takapää pimeänä ajavalle, että takavalotkin olisi ihan kivat. Ei tarvinnut pitkiä vilkutella kuin 2 minuutin ajan....
Vanhemmalla kalustolla ajavat yleensä tajuvat vihjeen yhdestä vilkautuksesta.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 2642
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Rajaus on varmaan tehty siitä syystä, ettei oikealle kaistalle muodostuisi yhtenäistä jonoa, joka estää kuvan kolmion takaa (tosiasiassa Maarintie jatkuu sinne) tulevien autojen pääsyn Kehä I ylittäville ja vasemalle kääntyville kaistoille.
Aikaisemmin tuolta suunnalta tuli paljon enemmän liikennettä. Nyt ei tule, kun Otaniemi on täynnä rakennustyömaita ja yhteys Otaniementielle poikki.
Drive-in kaupunki Espoossa on aina ollut vähän vapaamielisempi suhtautuminen sääntöihin. Esim. hidastetöyssyt voi kiertää jalkakäytävän kautta, niin ei tule tarpeettomia jarrutuksia, ja liikennevaloissa seisovan jonon voi ohittaa ajamalla vastaantulijoiden kaistaa. Just ennen risteystä vaan vilkku päälle ja takaisin jonoon - aina joku Aatu Avulias antaa kiilaajalle tilaa ja vastakkaisesta suunnasta tulijoillahan on aikaa odottaa (mallisuorituksia Itätuulenkujalla, kun Itätuulentie oli poikki).
Tosin tauti on hillalleen leviämässä muuallekin. Torstaina Ilmalanrinteessä punaisissa valoissa seisovan jonon ohittajalla (sinällään normi suoritus Kia/VW/paku järkiautosektorin edustajalta) vähän huonompi tuuri, koska ohitettavassa jonossa sattui olemaan poliisiauto. En jäänyt katsomaan, riittikö "mine en puhu soomi" -kortti tällä kertaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.