Karma iskee kuin miljoona Volttia!insinörtti kirjoitti: ↑19 Marras 2022, 11:57koska ohitettavassa jonossa sattui olemaan poliisiauto.
Liikenteestä
Valvoja: Moderators
Re: Liikenteestä
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Tarkoitat varmaan, että sujuu ihan ok JOS tuntee paikalliset kommervenkit JA osaa kartan ulkoa.insinörtti kirjoitti: ↑19 Marras 2022, 11:24Minusta PKS liikenne sujuu nykyään aika hyvin JOS osaa ajaa.
Minusta se, että kaikkea ei tehdä täydellisen päin vittua ei vielä ole osoitus siitä, että homma toimii hyvin, vaikka onkin kiistatta osoitus siitä, että voisi olla paljon pahemminkin.insinörtti kirjoitti: ↑19 Marras 2022, 11:24Esim on harvinainen poikkeus, että vedetään kaistaa vaihtamassa olevalta väli kiinni.
Kiitos vaan, mutta en koe vielä olevani vanha kääkkä. Sekä isojötsi, brittisportti että Ferrari kiihtyvät helposti rajoitusnopeuteen (pyörästä puhumattakaan) ja varallisuus riittää jopa vilkkupolttimoiden kuluttamiseen.insinörtti kirjoitti: ↑19 Marras 2022, 11:24Vikinä tulee varmaan omilla säännöillään ajavilta kääkiltä, joilla ei esim. liittymiskaistoilla suju kiihdytys yli 50 nopeuteen tai joka ilmaisevat kaistanvaihtoaikeensa a) huojuttamalla autoa sivusuunnassa b) jarruttamalla.
Ei toimi ei. Se toimisi, jos vilkulla saisi tilaa (sitä ei vedetä kiinni, mutta ei juuri myöskään tule lisää) vaikkei sitä puoliväkisin ota (se mainitsemani vastaava röyhkeys). Se toimisi, jos oman vauhdin voisi pitää rajoituksen mukaisena ja silti kulkea liikenteen mukana. Se toimisi, jos liittymästä tullessa saisi vilkulla tilaa päästäkseen pois bussikaistalta lähes seisovan jonon väliin, etenkin jos on kohta kääntymässä vasemmalle. Se toimisi, jos liittymästä tulevat autoilijat liittyisivät liikennevirtaan vetoketjuperiaatteella eikä kaikki samaan väliin.insinörtti kirjoitti: ↑19 Marras 2022, 11:24Se ei toimi, että pitäisi liikenteen aina mennä "heikoimman ehdoilla" eli saisi ajella ilman vilkkuja, ilman ajovaloja (kuten näillä myös kuuluu tyyliin) ja tietenkin myös kännissä.
Näitä voi, kuten totesin, lähestyä joko paikallisella röyhkeydellä: ei muuta kuin kulmaa eteen vaan siihen liki seisovaan jonoon, niin siihen saa tilaa. Kaistanvaihtajana väistämisvelvollisena en haluaisi näin tehdä. Tunkee vaan, niin kyllä ne muut väistää. Pääsee perille, se kai on se tavoite... Tämän seurauksena sitten saa myös väistellä niitä väistämisvelvollisia, jotka eivät malta odottaa sitä että joku saattaisikin antaa tilaa, vaan kiilaavat samaan aikaan kun etsivät vilkkuviikseä.
Vaihtoehtoisesti sitä voi lähestyä lehmänhermoisella, äärettömälä rauhallisuudella. Itse olen todennut tämän vaihtoehdon paremmaksi, koska se ei vituta jälkikäteen ja pääsee kuitenkin kohtuullisessa ajassa eteenpäinkin. Ei siinä bussikaistallakaan tarvinnut lopulta kovin montaa minuuttia kuunnella takana olevan bussin tööttiä vilkku päällä paikallaan, että viereisestä jonosta löytyi yksi (1) autoilija, jota kiinnosti enemmän kokonaisuus kuin oma sekuntinsa jotta saattoi jättää eteensä ehkä 6-metrisen välin muiden 1-2,5-metristen välien sijasta. Toki toki, olisin voinut jatkaa seuraavasta risteyksestä sitten suoraan tai kääntyä oikealle ja etsiä toisen reitin, mutta ei sekään nyt ihan optimaalista ole.
Sinällään liikenteen toimivuutta ei kauheasti edesauta sekään, että opasteita ripotellaan, ei edes miten sattuu, vaan jopa vittuilevasti. Esim. Ruskeasuon valoristeyksessä vasemmalle kääntyessä Messukeskuksen viitta on päättyvän kaistan päällä, eikä siinä mikä oikeasti vie kohti Messukeskusta. Teollisuuskatua Triplaa kohti tullessa ja Pohjois-Pasilaan suunnatessa liikennempyrän ohituskaistalle viittaava opaste tulee esiin seinän takaa siinä kohtaa, kun kaista olisi hyvä olla jo valittuna (no, onneksi siitä ympyrästäkin toki pääsee). Paljon auttaa, jos kartan osaa ulkoa niin että osaa valita kaistat ajoissa opasteista huolimatta.
Kyllä PK-seudun liikenteessä olisi paljon parannettavaa. Kaikkea ei tehdä päin vittua, mutta seudulle ominainen röyhkeys ja omat säännöt paistaa kyllä läpi, kun vähän avaa silmiä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- TeroPee
- Viestit: 1526
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Liikenteestä
Helsingissä Laakson sairaalan ja Nordiksen hallin tienoilta on länteen mentäessä poistettu yksi kaista, oikeanpuoleinen. Koska vetoketjuliikennemerkkiä (https://www.autoliitto.fi/sv/tiedote/ve ... nemerkilla) ei ole otettu vielä aktiiviseen käyttöön niin vasen kaista matelee Eläintarhan Nesteeltä alkaen ja oikea on melkein tyhjä. Melkein siksi, että Pasilan suunnasta pääsee kääntymään Nordenskiöldinkadulle kahta kaistaa ja oikeanpuoleiselle kääntyneet menevät vasemman kaistan jonoon kuka minnekin. Yleensä aika lailla heti risteyksen jälkeen. Bussit ja satunnaisesti jotkut yksityisautot ajavat oikean kaistan päähän saakka ja liittyvät sitten ihan siististi väleihin, jotka syntyvät kun liikenne lähtee valoista liikkeelle.
Itse herätän varmasti kiukkua ja kihinää vasemmalla kaistalla jonottavissa autoissa kun ajan kaikkien ohi oikeanpuoleista kaistaa Auroranportille saakka, ja käännyn siitä oikealle kohti muksujen päiväkotia.
Karttalinkki: Nordenskiöldinkatu 20
https://maps.app.goo.gl/JT2fWUg8kX5SeuiK9
Edit: pointtini siis oli että henkisesti laiskat liikennesuunnittelijat aiheuttavat ihan turhaa hässäkkää ja kehnoa tilankäyttöä sekä kusipäisyyttä autoilijoissa. Sillä mitä olen seurannut niin ei sieltä oikealta kaistalta liittyville oikein tahdota antaa tilaa liittyä. Vetoketjuliikennemerkin kanssa kusipää onkin se, joka ei anna tilaa. Vaikeaa suomalaisille, ymmärrän kyllä.
Itse herätän varmasti kiukkua ja kihinää vasemmalla kaistalla jonottavissa autoissa kun ajan kaikkien ohi oikeanpuoleista kaistaa Auroranportille saakka, ja käännyn siitä oikealle kohti muksujen päiväkotia.
Karttalinkki: Nordenskiöldinkatu 20
https://maps.app.goo.gl/JT2fWUg8kX5SeuiK9
Edit: pointtini siis oli että henkisesti laiskat liikennesuunnittelijat aiheuttavat ihan turhaa hässäkkää ja kehnoa tilankäyttöä sekä kusipäisyyttä autoilijoissa. Sillä mitä olen seurannut niin ei sieltä oikealta kaistalta liittyville oikein tahdota antaa tilaa liittyä. Vetoketjuliikennemerkin kanssa kusipää onkin se, joka ei anna tilaa. Vaikeaa suomalaisille, ymmärrän kyllä.
Viimeksi muokannut TeroPee, 19 Marras 2022, 14:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Liikenteestä
Niin PKS seudulla ja maakunnissa jonkin verran ajelevana huomaa kyllä aavistuksen verran eri ajokulttuurit. Ja lisäksi aamuruuhka on ihan eri kuin iltapäiväruuhka. Aamulla homma tuntuu toimivan paljon joustavammin ja nopeammin kuin iltapäivällä vaikka liikennemäärät olisivat suunnilleen samat.
-
- Viestit: 2642
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Kaistanvaihdot sun muut sujuvat kohtuullisen hyvin verrattuna tilanteeseen 30 vuotta sitten, jolloin ihan normi, että vedettiin kaistanvaihtajalta väli kiinni, jos erehtyi aikeensa vilkulla ilmaisemaan (ihan mahdotonta ajaa, jos ei ennalta tiennyt, mille kaistoille pitää ryhmittyä), ajettiin risteykset aina tukkoon. Sumuvalot aina päällä pimeällä ja sateessa... ja silloin se ainoa sumuvalo oli takasumuvalo. Risteyksissä lähdöt kumit laulaen, kun aina oli joku yrittämässä kääntyvien kaistalta koukkausta jonon keulille. Ruuhkassa ajossa jatkuvaa kaistapujottelua ja kiilausta - ei saanut missään olosuhteessa antaa välin edellä ajavaan venähtää yli 10 m, muutoin joku poukkasi siihen. Liittymiskaistoilta tultiin aina periaatteella "oikealta tulijalla etuajo-oikeus" ja liikenneympyröissähän ei juuri kukaan osannut ajaa (pysähdyttiin antamaan tietä "oikealta tulijoille" ym. Näitä näkee edelleen, mutta nyt ovat yksittäistapauksia. Tosin nyt ihan parina viime vuotena on näkynyt käänne huonompaan. Järkiautoilijat ovat oppineet, ettei muuta valvontaa kuin peltipoliisit ole, joten ei oo niin just liikennevalojenkaan kanssa. Nopeusrajoituksistahan biomassa ei ole enää aikoihin piitannut. 70 ookoo yhtälailla 40 kuin 100 rajoitusalueella.
Aamuruuhka tosiaan OK, koska silloin liikenteessä vain työmatkalaisia matkalla pisteestä A pisteeseen B. Iltapäivä kaaosta (klo 17-19), koska silloin on liikeenteessä ostoksilla poukkoilijoita, karvahattuja/vain juhannus- ja joulunaikaan rattiin istutettavia C-sarjan kuskeja, mukukoitaan harrastuksiin kuskaavia. Reitit hukassa ja/tai huomio jossain ihan muualla kuin ajamisessa. Parhaat jää vihreisiin valoihin miettimään, mihin pitikään ajaa... ja päätöksen tehtyään odottelevat sopivaa rakoa U-käännöksen tekoon.
Aamuruuhka tosiaan OK, koska silloin liikenteessä vain työmatkalaisia matkalla pisteestä A pisteeseen B. Iltapäivä kaaosta (klo 17-19), koska silloin on liikeenteessä ostoksilla poukkoilijoita, karvahattuja/vain juhannus- ja joulunaikaan rattiin istutettavia C-sarjan kuskeja, mukukoitaan harrastuksiin kuskaavia. Reitit hukassa ja/tai huomio jossain ihan muualla kuin ajamisessa. Parhaat jää vihreisiin valoihin miettimään, mihin pitikään ajaa... ja päätöksen tehtyään odottelevat sopivaa rakoa U-käännöksen tekoon.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- lerppu
- Viestit: 5950
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
Bingo.insinörtti kirjoitti: ↑19 Marras 2022, 13:37Kaistanvaihdot sun muut sujuvat kohtuullisen hyvin verrattuna tilanteeseen 30 vuotta sitten, jolloin ihan normi, että vedettiin kaistanvaihtajalta väli kiinni, jos erehtyi aikeensa vilkulla ilmaisemaan (ihan mahdotonta ajaa, jos ei ennalta tiennyt, mille kaistoille pitää ryhmittyä), ajettiin risteykset aina tukkoon. Sumuvalot aina päällä pimeällä ja sateessa... ja silloin se ainoa sumuvalo oli takasumuvalo. Risteyksissä lähdöt kumit laulaen, kun aina oli joku yrittämässä kääntyvien kaistalta koukkausta jonon keulille. Ruuhkassa ajossa jatkuvaa kaistapujottelua ja kiilausta - ei saanut missään olosuhteessa antaa välin edellä ajavaan venähtää yli 10 m, muutoin joku poukkasi siihen. Liittymiskaistoilta tultiin aina periaatteella "oikealta tulijalla etuajo-oikeus" ja liikenneympyröissähän ei juuri kukaan osannut ajaa (pysähdyttiin antamaan tietä "oikealta tulijoille" ym. Näitä näkee edelleen, mutta nyt ovat yksittäistapauksia. Tosin nyt ihan parina viime vuotena on näkynyt käänne huonompaan. Järkiautoilijat ovat oppineet, ettei muuta valvontaa kuin peltipoliisit ole, joten ei oo niin just liikennevalojenkaan kanssa. Nopeusrajoituksistahan biomassa ei ole enää aikoihin piitannut. 70 ookoo yhtälailla 40 kuin 100 rajoitusalueella.
Aamuruuhka tosiaan OK, koska silloin liikenteessä vain työmatkalaisia matkalla pisteestä A pisteeseen B. Iltapäivä kaaosta (klo 17-19), koska silloin on liikeenteessä ostoksilla poukkoilijoita, karvahattuja/vain juhannus- ja joulunaikaan rattiin istutettavia C-sarjan kuskeja, mukukoitaan harrastuksiin kuskaavia. Reitit hukassa ja/tai huomio jossain ihan muualla kuin ajamisessa. Parhaat jää vihreisiin valoihin miettimään, mihin pitikään ajaa... ja päätöksen tehtyään odottelevat sopivaa rakoa U-käännöksen tekoon.
Lisäys vielä näiden 70 kaikkialla (ikä ja nopeus) ominaisuuksiin - muilla ei ole väliä kunhan itse pääsee, keinoista viis. Mitä nuorempi lapsi edessä, sitä varmemmin selviytyminen on lapsen vastuulla.
- h_lauri
- Viestit: 6685
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
Vanhaan hyvään aikaan olikin niin, että ympyrässä ajava väisti sinne tulevaa
-
- Viestit: 2528
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
Uusi Ghostrider-pätkä naapurista https://www.youtube.com/watch?v=qXiIJ32kaZU
Erityisen mielenkiintoista on se että kommentit näyttää olevan ylivoimaiselta valtaosalta positiivisia vaikkei kaikkia liikennesääntöjä aina noudatettukaan.. Rentouttavan näköistä menoa kun kukaan ei tööttäillyt tai väläytellyt pitkiä : )
Erityisen mielenkiintoista on se että kommentit näyttää olevan ylivoimaiselta valtaosalta positiivisia vaikkei kaikkia liikennesääntöjä aina noudatettukaan.. Rentouttavan näköistä menoa kun kukaan ei tööttäillyt tai väläytellyt pitkiä : )
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
Paikalla
- _rico
- Viestit: 1342
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenteestä
Tuli paha olo pelkästä katsomisesta.. Alan näköjään tulemaan vanhaksigYdEbUh kirjoitti: ↑20 Marras 2022, 20:37Uusi Ghostrider-pätkä naapurista https://www.youtube.com/watch?v=qXiIJ32kaZU
Erityisen mielenkiintoista on se että kommentit näyttää olevan ylivoimaiselta valtaosalta positiivisia vaikkei kaikkia liikennesääntöjä aina noudatettukaan.. Rentouttavan näköistä menoa kun kukaan ei tööttäillyt tai väläytellyt pitkiä : )
- hjpp
- Viestit: 1931
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenteestä
Mä aina toivon, että nämä törmäisi vaikka kallioon ja poistuisi keskuudestamme.
-
- Viestit: 1781
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)
useita 156 matkalla lusikoiksi - Paikkakunta: Orimattila
Re: Liikenteestä
+1
ja nimenomaan vaikka kallioon, eikä (suhtkoht) sääntöjen mukaan etenevään autoilijaan
ja nimenomaan vaikka kallioon, eikä (suhtkoht) sääntöjen mukaan etenevään autoilijaan
- mutt
- Viestit: 5474
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Liikenteestä
Taitoa ei voi kiistää, mutta huonolle onnelle (ja vaikkapa jonosta sopivasti ilman vilkkua kaistaa vaihtavalle) tuossa on sen verran vähän tilaa, että kirkkaasti ollaan täydellisen vastuuttomuuden puolella. 150-200kmh nopeuserolla takakonttiin tuleva muoviluoti tekee aika tappavaa jälkeä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- nipaka
- Viestit: 2130
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
Tämä tulee tekemään sen yhden virheen. Toivottavasti ei virheen seurauksena kuole kukaan muu.
Onneksi myös muoviluodin ohjastajalle.mutt kirjoitti: ↑21 Marras 2022, 14:29Taitoa ei voi kiistää, mutta huonolle onnelle (ja vaikkapa jonosta sopivasti ilman vilkkua kaistaa vaihtavalle) tuossa on sen verran vähän tilaa, että kirkkaasti ollaan täydellisen vastuuttomuuden puolella. 150-200kmh nopeuserolla takakonttiin tuleva muoviluoti tekee aika tappavaa jälkeä.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Liikenteestä
Turku - Hellsinski/Vanda välillä yksi kolari, yksi rekka poikittain ja yksi pakettiauto penkassa. Ehkä jotain jäi havaitsematta.
Mutta ajakaa varovaisesti.
Mutta ajakaa varovaisesti.
- h_lauri
- Viestit: 6685
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
Outo käsitys rentouttavasta siellä.gYdEbUh kirjoitti: ↑20 Marras 2022, 20:37Uusi Ghostrider-pätkä naapurista https://www.youtube.com/watch?v=qXiIJ32kaZU
Erityisen mielenkiintoista on se että kommentit näyttää olevan ylivoimaiselta valtaosalta positiivisia vaikkei kaikkia liikennesääntöjä aina noudatettukaan.. Rentouttavan näköistä menoa kun kukaan ei tööttäillyt tai väläytellyt pitkiä : )
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Kai siitä aika rentoa tulee sitten joskus kun selkäranka katkeaa.
Jos tuo on sama pätkä, jonka katsoin joskus aiemmin, niin kyllä ei voi puhua taidosta eikä rennosta siinä kohtaa, kun tyyppi vetää motarilla vilkun puolelta ohi varsin railakasta vauhtia. Joo, pyörä näyttää kyllä pysyvän hanskassa enkä väitä kuljettajaa sinänsä ajotaidottomaksi, mutta kyllä tuossa on mukana myös melko ämpärillinen hyvää tuuria. Muiden onneksi tällä kertaa Orthex ei vuotanut.
Jos tuo on sama pätkä, jonka katsoin joskus aiemmin, niin kyllä ei voi puhua taidosta eikä rennosta siinä kohtaa, kun tyyppi vetää motarilla vilkun puolelta ohi varsin railakasta vauhtia. Joo, pyörä näyttää kyllä pysyvän hanskassa enkä väitä kuljettajaa sinänsä ajotaidottomaksi, mutta kyllä tuossa on mukana myös melko ämpärillinen hyvää tuuria. Muiden onneksi tällä kertaa Orthex ei vuotanut.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Liikenteestä
Tulipa todistettua pari minuuttia taxin pysäköintiä Albertinkadulla. Oli roska-auton vieressä kadun toisella puolella parkissa silleesä, ettei siitä mene nivelbussilla ohi. Tämä yritti lähemmäs 2 minuuttia peruuttaa sitä sähkö Kiiaa auton takana olleeseen tyhjään ruutuun onnistumatta......
Tänään Rajatorpantiellä ajeli sitten Fiat Punto kuljettaja keskellä kahta kaistaa. Eli oikeat pyörät oikean kaistan vasemmalla ajouralla ja vasemmat pyörät vasemman kaistan oikealla ajouralla.....
Tämä on siis se taso, joiden kanssa joutuu töitä tekemään tuola. How nice.
Ja kysyn vielä, että mahtaa olla Lexus maasturi kuskilla iso kalu kun jättää valoissa neljällä nastapyörällä sutien Toyota Aygon. Mahto olla kova juttu hälle se homma. Varmasti oli miehekäs olo päästä jonon kärkeen ajamaan. Mutta jos Lexus mies luet tätä, miksei se sun auto menny siinä Energia Areenan risteyksessä minnekään. Meinasin ajaa perseeseen kun tuli mutka. Meinaako kaappi kaatua? Oi voi.
.................................................................................
Tänään Rajatorpantiellä ajeli sitten Fiat Punto kuljettaja keskellä kahta kaistaa. Eli oikeat pyörät oikean kaistan vasemmalla ajouralla ja vasemmat pyörät vasemman kaistan oikealla ajouralla.....
Tämä on siis se taso, joiden kanssa joutuu töitä tekemään tuola. How nice.
Ja kysyn vielä, että mahtaa olla Lexus maasturi kuskilla iso kalu kun jättää valoissa neljällä nastapyörällä sutien Toyota Aygon. Mahto olla kova juttu hälle se homma. Varmasti oli miehekäs olo päästä jonon kärkeen ajamaan. Mutta jos Lexus mies luet tätä, miksei se sun auto menny siinä Energia Areenan risteyksessä minnekään. Meinasin ajaa perseeseen kun tuli mutka. Meinaako kaappi kaatua? Oi voi.
.................................................................................
-
- Viestit: 2528
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
En välttämättä aivan tosissani tuota kommenttia tarkoittanut, mutta saahan sen toki ottaa tosissaan jos mieli tekee.h_lauri kirjoitti: ↑22 Marras 2022, 12:57Outo käsitys rentouttavasta siellä.gYdEbUh kirjoitti: ↑20 Marras 2022, 20:37Uusi Ghostrider-pätkä naapurista https://www.youtube.com/watch?v=qXiIJ32kaZU
Erityisen mielenkiintoista on se että kommentit näyttää olevan ylivoimaiselta valtaosalta positiivisia vaikkei kaikkia liikennesääntöjä aina noudatettukaan.. Rentouttavan näköistä menoa kun kukaan ei tööttäillyt tai väläytellyt pitkiä : )
Jos asiaa nyt pilkulleen ajattelee niin tuo kuski saattaa hyvinkin käytännössä kokea myös rentouttavana tehdä sitä mitä rakastaa onnistuneesti. Eli ajaa lujaa pyörällä.
Vaikka tuo ajo on tietysti hyvinkin vaarallista, niin tuo video näyttää hyvin mitä on oikeasti lujaa ajaminen.
Todella monet ihmiset kun hourii että pienetkin liikenneopasteiden laiminlyönnit on automaattisesti vaarallisia, kun näin on virallisesti liikennelakiin jne. kirjattu.
Ei tietenkään ole silloin kun sen tekee järkeä käyttäen kuten vaikka kun ei ole muuta liikennettä lähellä.
Mutta kun tehdään jatkuvasti voimassa olevia yleisiä liikennesäädöksiä niin ne tehdään pitkälti huonojen kuskien tason mukaan, jotta heidän onnettomuuksia (jotka tietenkin vaikuttaa myös muihin) saataisiin vähennettyä reilusti.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11268
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Liikenteestä
Huonoja kuskeja vaarallisempia ovat vain ne, jotka luulevat olevansa jotakin muuta.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
-
- Viestit: 1844
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Liikenteestä
Kempeleen puskissa;
Ennen valoja oik puolelle tuli jonoa, pitkänmatkaa ennen.
Aattelin,josko jengi menis Ouluun/tms.
Kaks kaistaa ettepäin siis.
Olin vas kaistan ainoo, mis muka virran mukana ajelin tovin. Sit heräs epäillys.
No valoihin saavuttaes, näin kyltin vas kaistan loppmisesta, het valojen jälkeen.
GT pösö kärry peräs sutas nastoilla, ku ryntäsin ettepäin vihreillä, ei ollu tarkotus.
Oik kaistan turva-autona oli onneks joku uudenkarhee mersu, mikä ajeli omaa tahtiaan letkaa peräs vetäen. Sehän tuumaili valoissa jokusen sekunnin, ja kirosin hippasen raskasta kaasujalkaani. Ja natsojen kohtaloa, ku pösö muka yllätti terhakkuudellaan. Turhaan sutas, ku ei ollukkaan "kiire" päästä pois konteista.
Sori oik kaistan jonottajille, 13.11 klo 12-13 tienoilla. En tienny kaistan päättymisestä, vaik nii oululaiselta suunnittelulta vaikuttiki, ku vaik oon jokusen vuotta huuddilla asunu. En muistanu.
En yrittäny ees etuilla, vakkarilla ajelin.
Ennen valoja oik puolelle tuli jonoa, pitkänmatkaa ennen.
Aattelin,josko jengi menis Ouluun/tms.
Kaks kaistaa ettepäin siis.
Olin vas kaistan ainoo, mis muka virran mukana ajelin tovin. Sit heräs epäillys.
No valoihin saavuttaes, näin kyltin vas kaistan loppmisesta, het valojen jälkeen.
GT pösö kärry peräs sutas nastoilla, ku ryntäsin ettepäin vihreillä, ei ollu tarkotus.
Oik kaistan turva-autona oli onneks joku uudenkarhee mersu, mikä ajeli omaa tahtiaan letkaa peräs vetäen. Sehän tuumaili valoissa jokusen sekunnin, ja kirosin hippasen raskasta kaasujalkaani. Ja natsojen kohtaloa, ku pösö muka yllätti terhakkuudellaan. Turhaan sutas, ku ei ollukkaan "kiire" päästä pois konteista.
Sori oik kaistan jonottajille, 13.11 klo 12-13 tienoilla. En tienny kaistan päättymisestä, vaik nii oululaiselta suunnittelulta vaikuttiki, ku vaik oon jokusen vuotta huuddilla asunu. En muistanu.
En yrittäny ees etuilla, vakkarilla ajelin.
- atti
- Viestit: 618
- Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
- Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Liikenteestä
Jyväskylän keskustassa on viimeisen muutaman vuoden aikana keskitytty autoilun vaikeuttamiseen. Ei ole toivoa päästä vihreää linjaa liikennevaloissa, vaan lähes jokaisessa valossa pääsee odottelemaan punaisia. Lisäksi kaksisuuntaisia on muutettu yksisuuntaisiksi, parkkipaikkoja vähennetty jne.
Yksi hyvä esimerkki ideonnista on sijoittaa liikennemerkit istutusten taakse. Nyt ongelma on tunnustettu ja lähdetty tekemään muutoksia.
Yksi hyvä esimerkki ideonnista on sijoittaa liikennemerkit istutusten taakse. Nyt ongelma on tunnustettu ja lähdetty tekemään muutoksia.
-
- Viestit: 741
- Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
- Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Liikenteestä
Muokkasin vähän aloitustasi. Nyt jokainen voi kirjoittaa siihen oman kotikuntansa.
Mikkelissä tämä ilmenee muun muassa siten, että torin kahdessa nurkassa on katua kavennettu niin, että kaksi autoa ei mahdu ajamaan rinnakkain. Ettei vaan risteyksessä pääsisi yhtä aikaa kääntymään ja ajamaan suoraan. Näin saadaan pienilläkin liikennemäärillä ruuhkan tapaista aikaan.
You can´t buy happiness but you can buy horsepower.
- atti
- Viestit: 618
- Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
- Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Liikenteestä
^ Jotain pitää tehdä jos ei ole ruuhkia. Kun saadaan liikenne ruuhkautettua, voidaan perustella liikenteen rajoittamista esim. ruuhkamaksuilla.
Re: Liikenteestä
Kannattiko? Vuoden top 3 aasi palkinnon saaja?
https://viranomaisuutiset.fi/jateauto-e ... djBg-i8jNs
Esim. tänään Viiskulmassa Fredalla minut ohitti sporapysäkillä ollessani OOOO auto. (Sama pysäkki josta hiljattain kirjotinkin) Ei siinä. Tupla ohituskieltoviivat ja suojatie pysäkin edessä. Mittarissa hällä oli ehkä 30kmh, ei jarruja. Ei olisi ees ehtinyt koskea jarruun, jos keulan eestä suojatielle ois joku mennyt.
Päästiin seuravaalle sporapysäkille, jossa olikin nyt ihan edellä mennyt spora. Tämä sama lapanen harkitsi hetken aikaa, sporan vilkku sytty vasemmalle ja samalla tämä viisas, auton arvoakin katsoessa parempaa väkeä ; päätti että no ohi vaan. Tupla ohituskiellot, spora kiihdytti ja tämä urpo sitten sai varmasti sen 60-70 tauluun että ehti sen Sporan eteen ennen Bulevardia, tienpintahan on tuola mukulakivi, eli erittäin liukasta ja vähä kitkaista. Jarrutusmatkat on varmasti triplat tai enemmän mitä asfaltilla. Mutta ohi piti päästä. Ja kyllähän se kannatti, pääsi kääntymään ennen Sporaa vasemmalle.
Näitä tälläsiä urpoja on joka päivä tuola. Ottavat ihan jäätäviä riskejä muiden ihmisten turvallisuudesta sen enempää välittämättä. Saati mistään muustakaan...... Olisipa keulassa kamera.....
https://viranomaisuutiset.fi/jateauto-e ... djBg-i8jNs
Esim. tänään Viiskulmassa Fredalla minut ohitti sporapysäkillä ollessani OOOO auto. (Sama pysäkki josta hiljattain kirjotinkin) Ei siinä. Tupla ohituskieltoviivat ja suojatie pysäkin edessä. Mittarissa hällä oli ehkä 30kmh, ei jarruja. Ei olisi ees ehtinyt koskea jarruun, jos keulan eestä suojatielle ois joku mennyt.
Päästiin seuravaalle sporapysäkille, jossa olikin nyt ihan edellä mennyt spora. Tämä sama lapanen harkitsi hetken aikaa, sporan vilkku sytty vasemmalle ja samalla tämä viisas, auton arvoakin katsoessa parempaa väkeä ; päätti että no ohi vaan. Tupla ohituskiellot, spora kiihdytti ja tämä urpo sitten sai varmasti sen 60-70 tauluun että ehti sen Sporan eteen ennen Bulevardia, tienpintahan on tuola mukulakivi, eli erittäin liukasta ja vähä kitkaista. Jarrutusmatkat on varmasti triplat tai enemmän mitä asfaltilla. Mutta ohi piti päästä. Ja kyllähän se kannatti, pääsi kääntymään ennen Sporaa vasemmalle.
Näitä tälläsiä urpoja on joka päivä tuola. Ottavat ihan jäätäviä riskejä muiden ihmisten turvallisuudesta sen enempää välittämättä. Saati mistään muustakaan...... Olisipa keulassa kamera.....
-
- Viestit: 2642
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Teoriassa. Käytännössä ympyrään tulijoilla on aina kolmio -> ympärässä ajavilla etuajo-oikeus.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 2642
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Wanhaan hyvään aikaan näillä oli takaikkunassa kyltti "lapsi autossa". Ihan hyvä varoitusmerkki - tiesi varautua ao auton päättömään koheltamiseen.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- h_lauri
- Viestit: 6685
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
En nyt ihan helposti löydä 70-luvun lakeja ja asetuksia, mutta muistelen, että silloin ympyrässä ajava väisti sinne tulevaa.insinörtti kirjoitti: ↑25 Marras 2022, 17:33Teoriassa. Käytännössä ympyrään tulijoilla on aina kolmio -> ympärässä ajavilla etuajo-oikeus.
Nykyään päin vastoin eli sinne tulevat väistävät kaikkea muuta liikennettä ja poistuvat risteävän suojatien kaikkia käyttäjiä. Etuajo-oikeutta ei tietääkseni ole kenelläkään, on vain väistämisvelvollisuuksia.
Re: Liikenteestä
No mites sitten ajettiin kiertokolmiossa vai "kiertoristeys"?insinörtti kirjoitti: ↑25 Marras 2022, 17:33Teoriassa. Käytännössä ympyrään tulijoilla on aina kolmio -> ympärässä ajavilla etuajo-oikeus.
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Liikenteestä
Totta, ainoa etuajo-oikeutettu on tie, jos merkitty:h_lauri kirjoitti: ↑26 Marras 2022, 11:04En nyt ihan helposti löydä 70-luvun lakeja ja asetuksia, mutta muistelen, että silloin ympyrässä ajava väisti sinne tulevaa.insinörtti kirjoitti: ↑25 Marras 2022, 17:33Teoriassa. Käytännössä ympyrään tulijoilla on aina kolmio -> ympärässä ajavilla etuajo-oikeus.
Nykyään päin vastoin eli sinne tulevat väistävät kaikkea muuta liikennettä ja poistuvat risteävän suojatien kaikkia käyttäjiä. Etuajo-oikeutta ei tietääkseni ole kenelläkään, on vain väistämisvelvollisuuksia.
- Kari
-
- Viestit: 2642
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Kiertoliittymä on vain kapulakielinen ilmaus liikenneympyrälle. Tieliikennelaki tuntee vain liikenneymprän. Kiertoristeystä ei lainsäädäntö tunne. Taittaa olla essonbaarin nimitys risteykselle, jonka keskellä on este (vaikka lampputolppa pönöttämässä), mikä estää normaalin ajolinjan ja pakottaa kummalliseen koukkaukseen risteyksen keskipisteen ympäri. Tottahan toki lain mukaan risteyksen keskipiste pitäisi vasemmalle käännyttäessä aina kiertää, mutta lakihan on vaan osaamattomia varten.
Minun ymmärtääkseni aina on ollut niin, että liikenneympyrässä ajavalla on periaatteessa väistämisvelvollisuus. Tieliikennelaissa ympyrä kuvataan kahden tai useamman risteyksen kokonaisuutena. Ympyrästä poistuminen rinnastuu kääntymiseen risteyksestä oikealle (myös ajettaessa "suoraan läpi".... mitä suuhengittäjät eivät ikinä suostuneet uskomaan, onneksi aika on korjannut useimmat näistä), joten pitää käyttää vilkkua ja väistää kevyttä liikennettä.
Mutta, tieliikennelaissa on merkin B5 (kärkikolmio) kohdalla maininta liikenneympyrässä merkkiä käytetään merkin D2 (pakollinen kiertosuunta) kanssa. Ei siis "voidaa käyttää", vaan käytetään = määräys. Eli liikenneympyrän liittymiin pitää aina laittaa kärkikolmio. Siksi kolmiot on jopa valo-ohjatuissa ympyröissä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Liikenteestä
Vasemman puoleisessa liikenteessä ympyrän kiertosuunta tuo luonnollisen väistämisvelvollisuuden ympyrään tulijalle. Joku määrä kolmioita jää pois. Liekö vasemmanpuoleisuudesta muuta hyötyä?
Re: Liikenteestä
Herttoniemen liikenneympyrässä oli vielä pitkälle -80 luvun lopulle väistämisvelvollisuus ympyrässä ajavalla. Haaga-Pitäjänmäki-Munkka oli toinen ennen liikennevalojen asentamista. Jostain muistan lukeneeni, että näissä ympyröissä myös pelti rytisi eniten poikkeavan väistämisvelvollisuuden takia.
https://helsinginkaupunginmuseo.finna.f ... rt?imgid=1
https://helsinginkaupunginmuseo.finna.f ... rt?imgid=1
Ride on!
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Eilen tapahtunutta, sijaintina Janakkala, Mallinkaistentie, kohdassa Korventien risteys: https://goo.gl/maps/1oER5LzgkLZHneteA
Oma kulkusuuntani sama kuin kuvassa, eli Mallinkaistentietä kohti Turenkia ja Korventie kääntyy oikealle. Vastaan tulee musta pakettiauto (olisiko ollut Vivaro) ja perässään Passat. Passat katoaa näkyvistä pakettiauton taakse siirtyessään keskemmälle tietä sivusuunnassa, joten päättelin että se aikoo kääntyä vasemmalle Korventielle. Samalla tuli fiilis, että ollaanpa vähän tarkempina kohtaamisessa.
Hetken päästä myös pakettiautossa syttyi vilkku vasemmalle, eli pakettiauto ainakin on kääntymässä. Ainakin pakettiauton kuski näki minut, joten häntä ei yllätä että pitää hidastaa kohtullisen hitaaseen vauhtiin että pääsee kääntymään kohtaamisen jälkeen. En tiedä, näkikö Passatin kuski minua, vai olinko jatkuvasti pakettiauton katveessa - minä en vielä ollut nähnyt Passatin kuskia itseänsä.
Pakettiauto käytännössä pysähtyy odottamaan risteyksen kohdalle, Passatin kuski puolestaan oli myös kääntymässä vasemmalle, mutta ryhmittäytyi jo osittain vasemman kaistan puolelle, eikä ollut vielä pysähtynyt. Kun pääsen pakettiauton rinnalle, Passatin kuski vihdoin huomaa vastaantulijan eli minut. Naamasta ja pikaisesta väistöliikkeestä oikealle näkee selvästi, että Passatin kuski säikähti. Ilmeisesti ja toivottavasti huomasi virheensä katveen tekemisen ja oikomisen osalta. Tööttäsin tervehdykseksi, josko jäisi vähän paremmin mieleen.
Oli siinä onneksi tarpeeksi tilaa, että olisin mahtunut vaikkei Passatin kuski olisi väistänytkään ja koska huomasin aiemmin Passatin siirtyvän sivusuunnassaan vasemmalle, olin myös valmiina väistämään ja jarruttamaan, eli varsinaista vaaratilannetta ei oikeastaan ollut, mutta vähän eri parametreillä olisi ollut. Ajattelin jakaa muistutukseksi, että katveissa/katveista ei kannata oikoa, sen enempää kiinteiden kuin liikkuvien näköesteiden luomien katveiden osalta. Eikä kannata niin lähellä pakettiautoa, että siitä tulee iso katve - kunnon turvaväli olisi paljastanut Passatin kuskille tässäkin tapauksessa reilusti enemmän.
Oma kulkusuuntani sama kuin kuvassa, eli Mallinkaistentietä kohti Turenkia ja Korventie kääntyy oikealle. Vastaan tulee musta pakettiauto (olisiko ollut Vivaro) ja perässään Passat. Passat katoaa näkyvistä pakettiauton taakse siirtyessään keskemmälle tietä sivusuunnassa, joten päättelin että se aikoo kääntyä vasemmalle Korventielle. Samalla tuli fiilis, että ollaanpa vähän tarkempina kohtaamisessa.
Hetken päästä myös pakettiautossa syttyi vilkku vasemmalle, eli pakettiauto ainakin on kääntymässä. Ainakin pakettiauton kuski näki minut, joten häntä ei yllätä että pitää hidastaa kohtullisen hitaaseen vauhtiin että pääsee kääntymään kohtaamisen jälkeen. En tiedä, näkikö Passatin kuski minua, vai olinko jatkuvasti pakettiauton katveessa - minä en vielä ollut nähnyt Passatin kuskia itseänsä.
Pakettiauto käytännössä pysähtyy odottamaan risteyksen kohdalle, Passatin kuski puolestaan oli myös kääntymässä vasemmalle, mutta ryhmittäytyi jo osittain vasemman kaistan puolelle, eikä ollut vielä pysähtynyt. Kun pääsen pakettiauton rinnalle, Passatin kuski vihdoin huomaa vastaantulijan eli minut. Naamasta ja pikaisesta väistöliikkeestä oikealle näkee selvästi, että Passatin kuski säikähti. Ilmeisesti ja toivottavasti huomasi virheensä katveen tekemisen ja oikomisen osalta. Tööttäsin tervehdykseksi, josko jäisi vähän paremmin mieleen.
Oli siinä onneksi tarpeeksi tilaa, että olisin mahtunut vaikkei Passatin kuski olisi väistänytkään ja koska huomasin aiemmin Passatin siirtyvän sivusuunnassaan vasemmalle, olin myös valmiina väistämään ja jarruttamaan, eli varsinaista vaaratilannetta ei oikeastaan ollut, mutta vähän eri parametreillä olisi ollut. Ajattelin jakaa muistutukseksi, että katveissa/katveista ei kannata oikoa, sen enempää kiinteiden kuin liikkuvien näköesteiden luomien katveiden osalta. Eikä kannata niin lähellä pakettiautoa, että siitä tulee iso katve - kunnon turvaväli olisi paljastanut Passatin kuskille tässäkin tapauksessa reilusti enemmän.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Alfissimo
- Viestit: 8686
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Talvi tuo taas esiin autoilijoiden kyvyttömyyden hahmottaa omaa sijaintiaan ajoradalla. Lahti, kolme kaistaa suuntaansa ja valoissa odottamassa Passat vasemman puoleiset renkaat viereisen kaistan autojen oikean puoleisten renkaiden ajourassa. Itse olin sillä vasemmalla kaistalla ja valojen vaihtuessa edessäni ajanut Golf väistää Passatia ja vaihtaa Passatin eteen keskimmäiselle kaistalle, kun Passatkin sinne viimein ymmärsi siirtyä.
Edellisestä Passat-kuski mielensä pahoitti ja koukkasi eteeni ja kiihdytti vain päästäkseen takaisin Golfin eteen ja siitä edelleen oikean puoleisimmalle kaistalle. Jepjep... Seuraavissa valoissa piti ihan uteliaisuutta katsoa, mitä Passatin ratissa oli, kun itse pääsin vasemmalle kääntyvien kaistaa volkkareiden ohi. Parikymppinen naisoletettu siellä suoritti.
Edellisestä Passat-kuski mielensä pahoitti ja koukkasi eteeni ja kiihdytti vain päästäkseen takaisin Golfin eteen ja siitä edelleen oikean puoleisimmalle kaistalle. Jepjep... Seuraavissa valoissa piti ihan uteliaisuutta katsoa, mitä Passatin ratissa oli, kun itse pääsin vasemmalle kääntyvien kaistaa volkkareiden ohi. Parikymppinen naisoletettu siellä suoritti.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Cloverleaf
- Viestit: 1573
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
- nipaka
- Viestit: 2130
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
Ihmishenki on aika halpa:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009226261.htmlKainuun käräjäoikeudessa 17-vuotiaan kuskin syyksi luettiin liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja kuolemantuottamus nuorena henkilönä. Rangaistukseksi hän sai 50 päiväsakkoa, joista kertyi maksettavaa 300 euroa.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Liikenteestä
Lähdin tänään pysäkiltä tossa aikanukuluksi bussin kanssa ja takaa tuli joku pieni pakettiauto. Väistin sen, koska ei tehnyt elettäkään, että ois väistänyt kun kuitenkin ihan asian mukaisesti ajoissa pimeessä vilkun laitoin ja pitäs kyllä ledit näkyä aika pitkälle tummassa illassa.
Noh...tämä pyyhkäs ohi sitten ja edessä ollut jonokin menee ja vihreet palaa. Lähden pysäkiltä tuon perään sitten siinä ja hän ehtii ehkä sen 30-40m päähän kun jarruvalot syttyy ja auto pysähtyy aikalailla kuin seinään. Katon sen vasemmalta puolelta, että jono meni jo. Vihreet palaa suoralla tiellä ja tämä on paikallaan siinä noin 20m ennen liikenevaloja.
NO minä tuun sitten Scanialla sieltä hiljakseen ja jarrutan sen taakse. Kas kummaa se lähtee liikkeelle, vaihtaa kaistan oikealle ja valutan bussin odottamaan punasiin. Kunnes tajuan, että tämä kuski tuijottaa mua siitä oikeelta omasta hienosta pakettiautostaan. Ilme oli sellanen myhäilevän kouluttava.
Kelatkaa vähän. Hän ei väistänyt pysäkiltä lähtevää bussia. Vetäs ohi niin, että meinas koko kylki lähteä, ellen ois himannut ja kääntänyt vähän pysäkille päin takasin. EN Tehnyt mitään provosointia, mistä vois ottaa hilseen nenään. En mitään. Tällä kaverilla oli aikaa jäädä odottamaan punasiin, jotta saa bussin pysähtymään niihin punasiin. Hänelle palo siis vihreät, hän olisi ehtinyt siitä risteyksestä läpi, jono oli mennyt jo ties miten pitkälle. Hän seisoi paikallaan suoralla tiellä ennen risteystä jossa paloi vihreät. Mutta hänen piti päästä kostamaan se "eteen lentänyt bussi" tällä tavalla.
Olisin joka tapauksessa jäänyt niihin punasiin..... Mutta hänen piti ihan ehdoin tahdoin päästä vielä erikseen tämä tekemään.
Kelatkaa vähän millasia lapasia tuola on oikeasti?! Käyttäytyvät tällä tavalla?! Kelatkaaa vähän??!
En tehnyt mitään................................. mistä tuo ois voinut ottaa tollaste kilarit................... Kelatkaaa millasten kanssa tuola joutuu töitä tekemään, millasten ihmisten kanssa TEKIN joudutte tuola ajamaan. Tekevät kaiken päin persettä, mutta kostavat sinulle kaiken mitä siitä omasta toiminnasta aiheutui, etekin kun ei ollut edes syytä.................................
Aiemmin päivällä, katsoin peilistä kun vanhempi ekan sarjan ML-Mersu kirjaimellisesti nukkui valoissa. Takana tullut jakelufirman auto väläytti niitä kaikkia 10 lamppua mitä siitä lähtee irti ja Mersu lähti eteenpäin. Muu jono oli jo ties missä. Vaihdoin tässä välissä kaistaa ku pitää kääntyä vasemmalle seuraavasta - huomasin että tuo sama ML MErsu on aivan kiinni luukussa. Jakeluauto ajoi vieressäni.
Vaihdoin kääntyvälle kaistalle ja tämä ML-Mersu kiihdytti ja jarrutti jakeluauton vierelle ja sitten se alkoi. Jääätävä huitominen ja heiluttaminen ja suu kävi ku papudalla. Jakeluauton kuski ei paljoa asiaan reagoinut. Hauskinta oli, että tää ML-Kuski oli rouvansa sylissä huutamassa kurkku suorana ikkunasta ulos samalla kun auto vielä liikkui.......................... Toki kuljettaja oli ulkomaalainen, heille näyttää olevan kunnian kysymys kaikki mitä liikenteessä tapahtuu. Jopa omat mokat kaadetaan toisen niskaan ettei mene kunnia ja rouva jätä antamatta illalla.....
Eli Suomennoksena, ML kuski nukkui valoissa. Takana oleva huomautti, että herää mene. SEn jälkeen alkoi vimmattu koston kierre siitä syystä, että hän oli ihan itse aiheuttanut koko tilanteen ihan itse, ei kukaan muu kuin hän ihan itse. Mutta se oli sen jakeluauton syy tietenkin.
KELATKAA MILLASIA LAPASIA TUOLA ON OIKEASTI......KIVA TEHDÄ TÖITÄ FIKSUJEN IHMISTEN KANSSA.
Noh...tämä pyyhkäs ohi sitten ja edessä ollut jonokin menee ja vihreet palaa. Lähden pysäkiltä tuon perään sitten siinä ja hän ehtii ehkä sen 30-40m päähän kun jarruvalot syttyy ja auto pysähtyy aikalailla kuin seinään. Katon sen vasemmalta puolelta, että jono meni jo. Vihreet palaa suoralla tiellä ja tämä on paikallaan siinä noin 20m ennen liikenevaloja.
NO minä tuun sitten Scanialla sieltä hiljakseen ja jarrutan sen taakse. Kas kummaa se lähtee liikkeelle, vaihtaa kaistan oikealle ja valutan bussin odottamaan punasiin. Kunnes tajuan, että tämä kuski tuijottaa mua siitä oikeelta omasta hienosta pakettiautostaan. Ilme oli sellanen myhäilevän kouluttava.
Kelatkaa vähän. Hän ei väistänyt pysäkiltä lähtevää bussia. Vetäs ohi niin, että meinas koko kylki lähteä, ellen ois himannut ja kääntänyt vähän pysäkille päin takasin. EN Tehnyt mitään provosointia, mistä vois ottaa hilseen nenään. En mitään. Tällä kaverilla oli aikaa jäädä odottamaan punasiin, jotta saa bussin pysähtymään niihin punasiin. Hänelle palo siis vihreät, hän olisi ehtinyt siitä risteyksestä läpi, jono oli mennyt jo ties miten pitkälle. Hän seisoi paikallaan suoralla tiellä ennen risteystä jossa paloi vihreät. Mutta hänen piti päästä kostamaan se "eteen lentänyt bussi" tällä tavalla.
Olisin joka tapauksessa jäänyt niihin punasiin..... Mutta hänen piti ihan ehdoin tahdoin päästä vielä erikseen tämä tekemään.
Kelatkaa vähän millasia lapasia tuola on oikeasti?! Käyttäytyvät tällä tavalla?! Kelatkaaa vähän??!
En tehnyt mitään................................. mistä tuo ois voinut ottaa tollaste kilarit................... Kelatkaaa millasten kanssa tuola joutuu töitä tekemään, millasten ihmisten kanssa TEKIN joudutte tuola ajamaan. Tekevät kaiken päin persettä, mutta kostavat sinulle kaiken mitä siitä omasta toiminnasta aiheutui, etekin kun ei ollut edes syytä.................................
Aiemmin päivällä, katsoin peilistä kun vanhempi ekan sarjan ML-Mersu kirjaimellisesti nukkui valoissa. Takana tullut jakelufirman auto väläytti niitä kaikkia 10 lamppua mitä siitä lähtee irti ja Mersu lähti eteenpäin. Muu jono oli jo ties missä. Vaihdoin tässä välissä kaistaa ku pitää kääntyä vasemmalle seuraavasta - huomasin että tuo sama ML MErsu on aivan kiinni luukussa. Jakeluauto ajoi vieressäni.
Vaihdoin kääntyvälle kaistalle ja tämä ML-Mersu kiihdytti ja jarrutti jakeluauton vierelle ja sitten se alkoi. Jääätävä huitominen ja heiluttaminen ja suu kävi ku papudalla. Jakeluauton kuski ei paljoa asiaan reagoinut. Hauskinta oli, että tää ML-Kuski oli rouvansa sylissä huutamassa kurkku suorana ikkunasta ulos samalla kun auto vielä liikkui.......................... Toki kuljettaja oli ulkomaalainen, heille näyttää olevan kunnian kysymys kaikki mitä liikenteessä tapahtuu. Jopa omat mokat kaadetaan toisen niskaan ettei mene kunnia ja rouva jätä antamatta illalla.....
Eli Suomennoksena, ML kuski nukkui valoissa. Takana oleva huomautti, että herää mene. SEn jälkeen alkoi vimmattu koston kierre siitä syystä, että hän oli ihan itse aiheuttanut koko tilanteen ihan itse, ei kukaan muu kuin hän ihan itse. Mutta se oli sen jakeluauton syy tietenkin.
KELATKAA MILLASIA LAPASIA TUOLA ON OIKEASTI......KIVA TEHDÄ TÖITÄ FIKSUJEN IHMISTEN KANSSA.
Re: Liikenteestä
On kyllä. Me ollaan jo nyt kusessa 17 kesästen idiotismin kanssa. Ihme kyllä, en oo työssäni kohdannut näitä tilanteita tän ikästen kanssa juurikaan. Siis heidän ajokäytöksen suhteen. Sen sijaan 50set sedät audeilla ja bemareilla aiheuttaa sitäkin enemmän varaa päivittäin, saati pakettiautosuharit, puhumattakaan takseista............. eräskin yritti 2 minuuttia peruuttaa autoa ruutuun onnistumatta siinä tossa viime viikolla.....nipaka kirjoitti: ↑29 Marras 2022, 13:54Ihmishenki on aika halpa:https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009226261.htmlKainuun käräjäoikeudessa 17-vuotiaan kuskin syyksi luettiin liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja kuolemantuottamus nuorena henkilönä. Rangaistukseksi hän sai 50 päiväsakkoa, joista kertyi maksettavaa 300 euroa.
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Helsinki, Hämeenlinnanväylä etelään, kehäykkösen jälkeen eilen illalla. Olisiko ollut jossain näillä tienoilla:
https://goo.gl/maps/qCVzxSYBiPWen5iT7
Tuossa on keskialueella joku korjaustyö meneillään, 50 kyltit ja sitä rataa. Olipa silti kyllä jännän näköistä nähdä keskikaiteen vieressä, ajokaistojen puolella kävelemässä jantteri, joka ei selästäpäin juurikaan näkynyt vaan vasta ohi päästyä näkyi takanapäin otsalampun loiste. Hetken päästä vastaantulijoiden kaistalla oli kyllä vilkkuvaloa jos jonkinnäköistä, mutta kyllä oli melko näkymätön tyyppi, vaikka tietyöläisen speksiin kuuluukin näkyvä vaate.
https://goo.gl/maps/qCVzxSYBiPWen5iT7
Tuossa on keskialueella joku korjaustyö meneillään, 50 kyltit ja sitä rataa. Olipa silti kyllä jännän näköistä nähdä keskikaiteen vieressä, ajokaistojen puolella kävelemässä jantteri, joka ei selästäpäin juurikaan näkynyt vaan vasta ohi päästyä näkyi takanapäin otsalampun loiste. Hetken päästä vastaantulijoiden kaistalla oli kyllä vilkkuvaloa jos jonkinnäköistä, mutta kyllä oli melko näkymätön tyyppi, vaikka tietyöläisen speksiin kuuluukin näkyvä vaate.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Liikenteestä
Jooo toi ois helppo sakko rysä poliisille. Arvaa ajetaanko siinä 50kmh? Päivällä esim? Ite ajat sen 61 hiki otsalla että onko liikaa, niin susta vedetään lentäen ohi.Polforea kirjoitti: ↑29 Marras 2022, 19:09Helsinki, Hämeenlinnanväylä etelään, kehäykkösen jälkeen eilen illalla. Olisiko ollut jossain näillä tienoilla:
https://goo.gl/maps/qCVzxSYBiPWen5iT7
Tuossa on keskialueella joku korjaustyö meneillään, 50 kyltit ja sitä rataa. Olipa silti kyllä jännän näköistä nähdä keskikaiteen vieressä, ajokaistojen puolella kävelemässä jantteri, joka ei selästäpäin juurikaan näkynyt vaan vasta ohi päästyä näkyi takanapäin otsalampun loiste. Hetken päästä vastaantulijoiden kaistalla oli kyllä vilkkuvaloa jos jonkinnäköistä, mutta kyllä oli melko näkymätön tyyppi, vaikka tietyöläisen speksiin kuuluukin näkyvä vaate.
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Kyllä mää ajan siinä 50 (etenkin nähtyäni tuon pimeyden ruhtinaan), Alfa ei oo moisesta vauhdista moksiskaan. Takana on joskus joku hermoheikko, mutta se on oma ongelmansa, jos ei terapia toimi.
Mutta totta, ylipäätään tietyöpaikat olisi melko hyviä sakkopaikkoja.
Mutta totta, ylipäätään tietyöpaikat olisi melko hyviä sakkopaikkoja.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- TeroPee
- Viestit: 1526
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Liikenteestä
Toisaalta, siinä ei ole mitään syytä 50km/h rajoitukselle muulloin kun töitä tehdään. Iltaisin ja viikonloppuna mitä olen siitä ajanut niin en ole nähnyt töitä tehtävän. Valot on sammuksissa kyllä, mutta silti en näe perustetta 50 km/h rajoitukselle. Kaistat on normileveät, ei ole mitään shikaania ja kaidekin taitaa olla ehjä. Ja vaikka ei olisikaan ehjä kaide, niin silti minusta se 50 km/h rajoitus on ylimitoitetun alhainen.S_A kirjoitti: ↑29 Marras 2022, 19:11Jooo toi ois helppo sakko rysä poliisille. Arvaa ajetaanko siinä 50kmh? Päivällä esim? Ite ajat sen 61 hiki otsalla että onko liikaa, niin susta vedetään lentäen ohi.Polforea kirjoitti: ↑29 Marras 2022, 19:09Helsinki, Hämeenlinnanväylä etelään, kehäykkösen jälkeen eilen illalla. Olisiko ollut jossain näillä tienoilla:
https://goo.gl/maps/qCVzxSYBiPWen5iT7
Tuossa on keskialueella joku korjaustyö meneillään, 50 kyltit ja sitä rataa. Olipa silti kyllä jännän näköistä nähdä keskikaiteen vieressä, ajokaistojen puolella kävelemässä jantteri, joka ei selästäpäin juurikaan näkynyt vaan vasta ohi päästyä näkyi takanapäin otsalampun loiste. Hetken päästä vastaantulijoiden kaistalla oli kyllä vilkkuvaloa jos jonkinnäköistä, mutta kyllä oli melko näkymätön tyyppi, vaikka tietyöläisen speksiin kuuluukin näkyvä vaate.
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
^Vahva pointti sinänsä. Toisaalta jostain työmaista on vaikea nähdä etukäteen, tehdäänkö siinä töitä vai ei, joten omin voimin nopeuspäätöksen tekeminen voi olla huono idea - aiheellista olisi vekslata niitä rajoituskylttejä aidon tilanteen mukaan, niin ehkä niitä työmaarajoituksia olisi houkuttavampaa noudattaa silloin, kun töitä oikeasti tehdään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- TeroPee
- Viestit: 1526
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Liikenteestä
Tuossapa se pointti oikeastaan onkin. Muuttuvat rajoituskyltit ei enää nykyisin voi olla niin kalliita, etteikö niitä voisi käyttää ihan vaikka aikaohjatusti tai sitten työnjohtajan kännykkäsovelluksella etänä ohjaten. Samalla sitten saisi jonkin huomiomerkin vilkkumaan tai nopeusnäytön alueelle jossa näytetään surunaamaa, jos nopeus ylittää sallitun.Polforea kirjoitti: ↑29 Marras 2022, 20:41^Vahva pointti sinänsä. Toisaalta jostain työmaista on vaikea nähdä etukäteen, tehdäänkö siinä töitä vai ei, joten omin voimin nopeuspäätöksen tekeminen voi olla huono idea - aiheellista olisi vekslata niitä rajoituskylttejä aidon tilanteen mukaan, niin ehkä niitä työmaarajoituksia olisi houkuttavampaa noudattaa silloin, kun töitä oikeasti tehdään.
En siis todellakaan vastusta alhaisia rajoituksia työmaille, mutta juuri tuossa nimenomaisessa kohdassa en ymmärrä alhaisen rajoituksen olemista 24/7, kun niitä töitäkään ei tehdä 24/7. Normaaliolosuhteisiin kun ero on siinä, että katuvalot eivät pala.
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Jep. Tosiaan eilen illalla siinä joku jantteri tassutteli aika hasardilla kohtaa, mutta muuten ei eteläänpäin näkynyt touhua olevan. Pohjoiseen vievällä puolella oli sitten ihan kaidejumppaa kesken, mutta siinä olikin vilkkuvaloautot turvaamassa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- jargon
- Viestit: 601
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 -84 (1,7 16v)
Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Liikenteestä
^tervetuloa savoon, täällä saattaa normaalikuntoisella maantiellä olla kilometritolkulla 50 rajoitusta "tietyöalueella", mitään ei missään tehdä mutta 50 metrin päässä tiestä pellolla voi olla kaivinkone. En sinällään ihmettele miksi kaikki ei tietyöalueen rajoituksia noudata..
- nipaka
- Viestit: 2130
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
Tyhjän työmaan nopeusrajoitukset aiheuttavat sen että työmaan rajoituksia ei kunnioiteta.
Aja 50 kmh leveällä siltatyömaalla jossa ei ole ketään.
Ei työnjohtaja tarvitse sovellusta. Menee ja kääntää/kaataa/poistaa rajoitusmerkin.
Työnjohtaja on vastuussa työmaasta. Tulee ensimmäisenä ja poistuu viimeisenä.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
-
- Viestit: 1844
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Liikenteestä
Perseilijöitä riittää liikenteessä (itseni mukaanlukien, ehkä, tietämättäni).
Ja niillä liki kaikilla on myös lupa äänestää, esim. eduskuntavaalit.
Ja niillä liki kaikilla on myös lupa äänestää, esim. eduskuntavaalit.
- mutt
- Viestit: 5474
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Liikenteestä
^Homma toimiikin jotenkuten juuri siksi, että ne kaikki vaativat rotia muille, kuin itselleen.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta