Aygo-kuskin toiminta aiheutti kieltämättä pientä hihitystä. Ihan pakko oli päästä rajoitusnopeutta etenevästä Alfasta edelle, kun suuntaansa on kaksi kaistaa ja Aygo vasemmalla. Ei siinä, mua ei kiinnosta kumpi menee ensin ja jos se menee mua kovempaa niin parempi jos on edellä. Mutta vastaan tuli liikenneympyrä, jossa ei ole suojateitä tms. hidasteita itse hyrräshikaanin lisäksi, niin en minä siihen jaksanut juuri hiljentää kun suoraan olin menossa, vähän kevensin kaasua, kun Toyota-kuski taas hyppäsi vähän enempi jarrulle. Minä ulkokehällä, Aygo sisäkehällä ja järjestys vaihtui meikäläinen edelle, joten ympyrän jälkeen oli kahta kauheempi tarve päästä Alfasta edelle
. Jännä ilmiö, Räyfässä ei edes pitäisi olla taaksepäin mitään muuta ikävää kuin rekkaripolttimot, jotka on kieltämättä kauheen kirkkaat, mutta ei nekään enää edes rinnalle näy.
No, myöhemmän ympyrän jälkeen tuli kyllä itelle "meen tuosta ohi" -fiilis, kun eteen päätyi valkoinen A6 Audi. Ei siinäkään mitään, Audi tuli ihan hyvään, reiluun väliin ketään häirittemättä, mutta voi jösseksen merkele sitä palavan öljyn käryä Audin takana. Sen siitä saa kun maahantuoja ja valmistaja kierteli ja kaarteli näiden korjauksia - vieläkin on neljän rinkulan öljypolttimia nenän edessä harva se kerta kun kaupungissa pyörähtää. No, onneksi Audi kääntyi seuraavasta risteyksestä eri suuntaan kuin minä, niin se ongelma ratkesi (minun osalta, audikuskia oletettavasti vituttaa yhä) kuin itsestään.
Mutta todellista hämmennystä tänään aiheutti autojen valot. Siinä nyt ei ole mitään yllättävää, että kolmen Teslan valot killitti ihan minne sattuu, valojen suuntaus tuntuu olevan välillä mahdotonta salatiedettä - isompi ihme on, ettei yhtään killi-volkkaria tai mersua näkynyt (näissä tuntuu kanssa olevan melko yleistä). Mutta ohitin Nurmijärvellä reilun kympin alle rajoituksen ajaneen Nissanin, jolla toimi toinen lähivalo ja saman puolen kaukovalo, eikä nekään olleet valoteholla siunattuja. Ei silleesti ihme, että märällä ja pimeellä kelillä ajaa hitaasti kun ei eteensä näe. Ei kyllä tarrannut myöskään tilaisuuteen hyödyntää mun valoja, sinne se jäi köröttelemään.
No, joku 30 kilsaa Nissanin ohituksen jälkeen - edelleen pimeellä ja märällä kelillä - tulee vastaan joku sankari pelkillä sumareilla. Eikä se ees ollu mikään teinibemari, vaan joku tyyliin perus-Kia tms (joilla siis ei yleensä ole tarvetta näytellä coolia, etenkään pimeellä). Eikä ne sumarit olleet edes suunnattu päe helevettiä, vaan vastaantulevan silmän perusteella about oikein 1% sääntöä noudattaen, eli valaisua joku luokkaa 30m ja vauhtia arviolta se 80. Tuurilla kai ne laivatkin seilaa...
Mutta siitä joku 10km etiäppäin ja oli vastaantulija, joka olisi ollut onnellinen niistä sumareista. Siinä meinaan tuli vastaan sellanen kaveri, jonka autossa toimi parkit ja kaukovalot, mutta ei yksikään lähivalo! Eikä sekään nyt varsinaisesti hidastelevalta näyttänyt, vaikkei kauhiasti kaahannutkaan. Pakko olla kyllä tolkuttoman ankeeta ajella tuolla kelillä ilman valoja, kun on pimeetä kuin mörön perseessä.
Jännittävän näköistä on kyllä matkanteko joillakin. Kannustaa pitämään huolta siitä, että omat valot toimii kunnolla. Pitäkää tekin huolta valoistanne, niin matkanteko on mukavampaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.