On siellä moinen, sen lyijyakun kemia vaan on yhä samaa kuin ennenkin, joten se ei lataudu kylmänä kovinkaan huikeasti. Lisäbonuksena se on tietenkin pieni, kun sen ei tartte pyörittää starttimoottoria, mikä tehostaa kivasti tuota lataushaastetta.
Kivaa!
Valvoja: Moderators
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kivaa!
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Tiige
- Viestit: 2857
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Kivaa!
Plugarissa kyllä ymmärtää mutta en sitä että miten vaikeaa/kallista olisi täyssähköön rakentaa ajo-akun kaveriksi virtalähdettä joka syöttäisi aina 12v ilman mitään hyytyvää akkua. Eli en ymmärrä miksi se erillinen hyytyvä lyijiakku siellä on. Varmaan siihen on syynsä kun kaikissa sähkäreissä se taitaa olla? Tai se että miksi sitä 12 volttia tuotetaan ainakin joissakin autoissa vain ajaessa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Cotzy
- Viestit: 841
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Kivaa!
Toi sähkärin 12 V akku on todellakin pieni. En muista noin olematonta nähneeni autossani sitten kasarin. Ja akkulaturin elvytystoiminto kesti tosi kauan, joten vaihtunee takuuseen seuraavassa huollossa.
Otsikon mukaista kivaa on tietty se. että sähköautojen vallatessa kerrostalojen piha-alueet, ajoakun 230 V invertteriulosotolla varustetun sähkärin, ja 12 V akkulaturin tietty, omistajalle on ainakin hallituksen varajäsenen paikka varma, kun nimi jää kyllä mieleen .
Cotzy
Otsikon mukaista kivaa on tietty se. että sähköautojen vallatessa kerrostalojen piha-alueet, ajoakun 230 V invertteriulosotolla varustetun sähkärin, ja 12 V akkulaturin tietty, omistajalle on ainakin hallituksen varajäsenen paikka varma, kun nimi jää kyllä mieleen .
Cotzy
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kivaa!
Suurjännitettä ei sähköturvallisuussyistä haluta pitää jatkuvasti kytkettynä, vaan pääkontaktorit katkaisee isosähkön silloin kun sitä ei käytetä. Noita kontaktoreita ajaa se pikkuakku tärkeimpänä tehtävänään, joten kun pikkuakku hyytyy, ei isosähköä saa enää kytkettyä.Tiige kirjoitti: ↑17 Marras 2023, 22:47Plugarissa kyllä ymmärtää mutta en sitä että miten vaikeaa/kallista olisi täyssähköön rakentaa ajo-akun kaveriksi virtalähdettä joka syöttäisi aina 12v ilman mitään hyytyvää akkua. Eli en ymmärrä miksi se erillinen hyytyvä lyijiakku siellä on. Varmaan siihen on syynsä kun kaikissa sähkäreissä se taitaa olla? Tai se että miksi sitä 12 volttia tuotetaan ainakin joissakin autoissa vain ajaessa.
Litium on tuohon ehkä parempi idea kuin lyijykemia, mutta lyijy on yhä halvempaa, joten papuja laskiessa valinta on yleensä aika selkeä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Garmund
- Viestit: 2137
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Kivaa!
On sielä monessa autossa jatkuvampi 12 V akun lataus, kuin vain ajossa. Periaatteessa sen 12 V akun ei koskaan pitäisi päästä tyhjäksi. Tuntuu noissa vaan olevan softabugia tai muuta häröä, miksi välillä se 12 v akun lataus ei toimi. Ymmärtääkseni pitäisi kyllä korkeajänniteakun ollessa latauksessa lataa sitä 12 v akkua, en muista latasiko ainakin osa myös muutenkin auto sammuksissakin. (Esim. Ioniq5 on kuuluisa tuosta silloin tällöin 12v akun tyhjäksi päästämisestä ihan että ei kai vaan jostain syystä lataa sitä. Siihen kun yhdistää vielä että auto "hereilee itekeen useasti sammutettuna, tai kuski sitä herättele ite kännyapilla vähän väliä)
Samoin osassa on joku korkeajänniteakun %, minkä alla ei enää lataa 12 v akkua. (Esim 20-25%). Samoin joku etähallinnalla auton usein kyttäys tai "herättää" aina auton ja saattaa imaista yössä 12 v akun tyhjäksi.
Sinänsä hupaisa että kun ei starttivirtaa tartte, (+se teoriassa jatkuva lataus) niin noissa pirun pienet akut. Toisaalta noissa sähköautoissa taitaa olla selvästi enemmän ainakin auto sammuksissa virrankuulutusta.
Sinänsä hupaisaa että esim. pösöissä on ollut +20 vuotta 12 v akun vaihti, mikä sammuttaa kulutuskohteet. Mutta olikohan esim Hyundain sähkö Konankin 12v akun saa tyhjäksi sisävalolla, esim.unohtamalla takaluukun auki.
Samoin osassa on joku korkeajänniteakun %, minkä alla ei enää lataa 12 v akkua. (Esim 20-25%). Samoin joku etähallinnalla auton usein kyttäys tai "herättää" aina auton ja saattaa imaista yössä 12 v akun tyhjäksi.
Sinänsä hupaisa että kun ei starttivirtaa tartte, (+se teoriassa jatkuva lataus) niin noissa pirun pienet akut. Toisaalta noissa sähköautoissa taitaa olla selvästi enemmän ainakin auto sammuksissa virrankuulutusta.
Sinänsä hupaisaa että esim. pösöissä on ollut +20 vuotta 12 v akun vaihti, mikä sammuttaa kulutuskohteet. Mutta olikohan esim Hyundain sähkö Konankin 12v akun saa tyhjäksi sisävalolla, esim.unohtamalla takaluukun auki.
Suoraan vaan suoraa
-
- Viestit: 2642
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kivaa!
Norjalaisilla aika kova Black Friday tarjous pörssisähkön käyttäjille
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- nipaka
- Viestit: 2131
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Kivaa!
Toivottavasti pörssisähköläiset ei itke jos kustannukset nousee. Ainakaan julkisesti.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
-
- Viestit: 2528
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Kivaa!
^Asutan vanhassa talossa jossa on suora sähkölämmitys. Talvella talo on viileä.
Minulla on lämpöeristetty talli joka on talvella kylmä.
Tänään kello 15:00
Takka kylmä, ilmalämpöpumppu kiinni.
Talliin iso sähkölämmitin päälle, Bemarin akku lataukseen.
Taloon melkein kaikki sähkölämmitykset täysille, josta osa ei ole ollut käytössä ollenkaan vuosikausiin.
SUMMER, HERE I COME!
Ei ole parissa tunnissa muuten vielä lämmennyt edes paljoa.
Minulla on lämpöeristetty talli joka on talvella kylmä.
Tänään kello 15:00
Takka kylmä, ilmalämpöpumppu kiinni.
Talliin iso sähkölämmitin päälle, Bemarin akku lataukseen.
Taloon melkein kaikki sähkölämmitykset täysille, josta osa ei ole ollut käytössä ollenkaan vuosikausiin.
SUMMER, HERE I COME!
Ei ole parissa tunnissa muuten vielä lämmennyt edes paljoa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
-
- Viestit: 2528
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Kivaa!
Tämä oli oikein kiva, ja minulle mielenkiintoinen testi.gYdEbUh kirjoitti: ↑24 Marras 2023, 17:10^Asutan vanhassa talossa jossa on suora sähkölämmitys. Talvella talo on viileä.
Minulla on lämpöeristetty talli joka on talvella kylmä.
Tänään kello 15:00
Takka kylmä, ilmalämpöpumppu kiinni.
Talliin iso sähkölämmitin päälle, Bemarin akku lataukseen.
Taloon melkein kaikki sähkölämmitykset täysille, josta osa ei ole ollut käytössä ollenkaan vuosikausiin.
SUMMER, HERE I COME!
Ei ole parissa tunnissa muuten vielä lämmennyt edes paljoa.
Kahta patteria lukuunottamatta kaikki lämpöpatterit oli täysillä klo. 15.00-00:00 plus kylppärin lattialämmitys.
Asuinkerrosten keskilämpötila nousi ihan mukaviin kesälukemiin, muttei keskimääräisesti kuitenkaan päästy hellelukemiin.
Sammutin klo. 00:00 kaiken lämmityksen, ja lämpö laski karkeasti suunnilleen yhtä nopeasti kun oli tullutkin.
Ei siis mitenkään kovin tykki sähköpatterien lämmitysteho tässä talossa ja etenkin lämmön säilyvyys (mikä vaikuttaa tietysti myös lämmitystehokkuuteen) on heikon oloinen. Lattiassa taitaa ainakin olla reiluja eristyspuutteita. (Jää maanpinnan yläpuolelle)
Noin 54m2 talli lämpeni yhdellä sähkölämmittimellä suunnilleen nollakelistä kunnon kesälukemiin.
Edit: Ja vielä noin kahdenkymmenen tunnin jälkeen siellä oli kohtuu lämmintä.
Antaa aika selkeän viittauksen talon lämpöeristyksestä..
Viimeksi muokannut gYdEbUh, 25 Marras 2023, 16:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- Cotzy
- Viestit: 841
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Kivaa!
^ En ollu itse kotosalla. Mutta perhe sai ladattua, pyykättyä ja saunottua 49 e pikavoitot sähköpörssistä.
Hyvä Nordpool !
Cotzy
Hyvä Nordpool !
Cotzy
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11268
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Kivaa!
Ämpärinjonottajakansan juhlapäivä / insinöörien testipäivä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kivaa!
Meillei oo börsähköö, vaan kallis kiinteähintainen (14,39snt/kWh) soppari. Helpompaa elämää suoran sähkölämmityksen kanssa, kun ei voi varata sähköllä.
Mutta ei se mitään, pihalla -15 ja mikäs tässä naputellessa, kun työhuoneen nurkan pönttöuuni tarjoaa lämpöä. Niin tekee myös olkkarin pönttis ja keittiön leivinuuni. Lämmön lisäksi tuli tuo tunnelmaa.
Mutta ei se mitään, pihalla -15 ja mikäs tässä naputellessa, kun työhuoneen nurkan pönttöuuni tarjoaa lämpöä. Niin tekee myös olkkarin pönttis ja keittiön leivinuuni. Lämmön lisäksi tuli tuo tunnelmaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- hjpp
- Viestit: 1931
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kivaa!
Kaveri käristi 174 kWh:n edestä, mutta oli harmissaan, kun ei tullut täydellistä suoritusta.
- mutt
- Viestit: 5474
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Kivaa!
Juu, 6.7c/kWh kiinteähintainen soppari vielä voimassa jouluaattoon asti, sitten taisi pompata parisen senttiä kalliimmaksi, jos oikein muistan. Märkätiloja ja teinin huonetta (=ovi aina kiinni) lukuunottamatta lämmitys tapahtuu kokonaisuudessaan puulla, vaikka ilppikin olisi suorasähköilijän tuskaa hillitsemässä. Tosin nyt se onkin ollut helkkarin kallista lämmittää puulla, kun pesässä on palanut kiipeilykaatona kaadettu pihakoivu...
Parhaat kelit (-16°C) raivaussahatyöskentelyyn, kun päälle tippuvat lumet ei heti kastele vaatteita. Tosin sekin homma tuli tänään tämän talven osalta päätökseen.
Parhaat kelit (-16°C) raivaussahatyöskentelyyn, kun päälle tippuvat lumet ei heti kastele vaatteita. Tosin sekin homma tuli tänään tämän talven osalta päätökseen.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Kivaa!
Sellasiahan ne tuolla etelässä pääosin jo on?
Täällä iässä ollut viikkoja aiemmin talviset kelit ja talviolosuhteet muutenkin. Samaan aikaan uudelmaalla istuttu loskapaskassa itkemässä ku täällä ollaan jo hiihtämässä.
- mutt
- Viestit: 5474
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Kivaa!
Hieman kieltä poskeen:
- Silloin kun on talvisia lämpöasteita, on se merkki ilmastonmuutoksesta
- Silloin kun talvella on pakkasta, on se merkki siitä, ettei ymmärretä sään ja ilmaston eroa
Ja metsähommissahan ilmastonmuutokseen uskotaan, maahan laitetaan eteläisempää alkuperää olevia taimia tai siemeniä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
- Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12
Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88 - Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: Kivaa!
Che macchina!
En ymmärrä vaan iloitsen. Vaikka alla on kenties tavallisin Alfa Romeon malli - Giulietta - ja vaikka ajan nastarenkain lumista katua neljän kympin rajoituksineen, niin jostain syystä hiljaa mateleminenkin herättää valtavasti tunnetta. Ajaminen jopa näillä laimennuksillakin on kivaa.
Mikä tuon tunteen saa aikaan? Miten Alfa sen tekee? Paperilla ei näy mitään erikoista eikä kyseessä varmasti ole myöskään saman tallin kuumin tamma, mutta jostain naruista se vetelee sellaiseen tapaan, ettei nykyaikana luulisi olevan mahdollista. Katoaisiko taika jos ymmärtäisin sen taustaa ja syntymekanismeja? Kenties, mutta silti haluan ymmärtää. Vai haluanko
Reilu vuosi sitten koeajoin ensimmäisen kerran toimivaa Giuliettaa. Keli oli vähän siinä ja siinä olisiko matkaan ollut enää kesärenkailla asiaa, mutta hyvä kun tuli kunnon Pirelleillä ajettua. Ensin ajattelin, että ihan hyvän tuntuinen ja aika laadukkaan oloinen, muttei sen enempää. Sitten vihdoin maistoin ensimmäiset kunnon asfalttikaarteet taajamasta poistuttuani...niin seuraavalle bussipysäkille olikin jo pakko pysähtyä tekstaamaan vaimolle. Viestin sisältö oli kokonaisuudessaan tämä: "mamma mia frutti di mare". Hän ymmärsi välittömästi - ja nyt ymmärtää saman tunteenkin päästyään myöhemmin tutustumaan ratin takaa Giuliettaan, josta on nyt tarkoitus tulla hänen arkiautonsa.
En ymmärrä mitä, mutta jotain erityistä siinä laitteessa on.
En ymmärrä vaan iloitsen. Vaikka alla on kenties tavallisin Alfa Romeon malli - Giulietta - ja vaikka ajan nastarenkain lumista katua neljän kympin rajoituksineen, niin jostain syystä hiljaa mateleminenkin herättää valtavasti tunnetta. Ajaminen jopa näillä laimennuksillakin on kivaa.
Mikä tuon tunteen saa aikaan? Miten Alfa sen tekee? Paperilla ei näy mitään erikoista eikä kyseessä varmasti ole myöskään saman tallin kuumin tamma, mutta jostain naruista se vetelee sellaiseen tapaan, ettei nykyaikana luulisi olevan mahdollista. Katoaisiko taika jos ymmärtäisin sen taustaa ja syntymekanismeja? Kenties, mutta silti haluan ymmärtää. Vai haluanko
Reilu vuosi sitten koeajoin ensimmäisen kerran toimivaa Giuliettaa. Keli oli vähän siinä ja siinä olisiko matkaan ollut enää kesärenkailla asiaa, mutta hyvä kun tuli kunnon Pirelleillä ajettua. Ensin ajattelin, että ihan hyvän tuntuinen ja aika laadukkaan oloinen, muttei sen enempää. Sitten vihdoin maistoin ensimmäiset kunnon asfalttikaarteet taajamasta poistuttuani...niin seuraavalle bussipysäkille olikin jo pakko pysähtyä tekstaamaan vaimolle. Viestin sisältö oli kokonaisuudessaan tämä: "mamma mia frutti di mare". Hän ymmärsi välittömästi - ja nyt ymmärtää saman tunteenkin päästyään myöhemmin tutustumaan ratin takaa Giuliettaan, josta on nyt tarkoitus tulla hänen arkiautonsa.
En ymmärrä mitä, mutta jotain erityistä siinä laitteessa on.
-
- Viestit: 558
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Kivaa!
Näinhän se juuri on! Kaksi vanhaa alfistia jutteli keskenään: Kyllä näissä Alfoissa sentään on jotain! Sanoo toinen, toinen vastaa: Niin prkl... aina näissä on jotain...
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
- Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12
Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88 - Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: Kivaa!
^
Kyllä taisi molemmat vanhat alfistit olla oikeassa!
Kyllä taisi molemmat vanhat alfistit olla oikeassa!
- nipaka
- Viestit: 2131
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Kivaa!
Pikkupakkanen ja lapinkoirien riemu tuoreessa lumessa. Lumilinko käyntiin ensinykäyksellä.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Kivaa!
Barcelonassa taas vaihteeksi. Kivaa että tänään paistaa aurinko ja iltapäivän palaveri peruuntui. Läppärin kanssa puistoon siis.
- lerppu
- Viestit: 5951
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Kivaa!
Hemmetin lapinkoirat.Aina iloisina temmeltää ne. Mutta eilen löytyi siihenkin parannuskeino! Oikein rauhallisia nukutettuina, tässä rangan ja nivelien kuvausta varten joukkohalpuutuksella.
- nipaka
- Viestit: 2131
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Kivaa!
Toivottavasti asiat ovat kunnossa/korjaantuvat. Lapparit ovat parhaita (paitsi pentuterroristit) elukoita.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
- lerppu
- Viestit: 5951
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Kivaa!
Oikein hyvin kunnossa - kiitos kysymästä! Tässä otettiin nivelistä ja lonkista ja rangasta lausunnot kaikille, eivät samaa pentuetta, mutta n. vuoden ikäisiä koiria. Nyt on sitten kansissa kunto, jos vaikka joskus pentuja tekisi.
- Jiitee
- Viestit: 4361
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Kivaa!
Cinquecento-e tuli pestyä 2.kerran hankinnan jälkeen juuri sopivasti ennen näitä pakkasia. Ja on yllättävän kiva päästellä lumisella sivutiellä pikkunättiä , voi vaan toivoa, että se Alfan tuleva Milano on samaa kastia potenssiin 2 sitten nelivetoisena.
Muuten , nuova 500e:ssä on lähes ihanteellinen massapainopisteen sijainti alhaalla ja lähes keskellä ( 52 % eteen ja 48% taakse ) , kiitos ajoakun optimaalisen
sijainnin Hyviä uusia vuosia !
Muuten , nuova 500e:ssä on lähes ihanteellinen massapainopisteen sijainti alhaalla ja lähes keskellä ( 52 % eteen ja 48% taakse ) , kiitos ajoakun optimaalisen
sijainnin Hyviä uusia vuosia !
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- nipaka
- Viestit: 2131
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Kivaa!
Yllätyin kuinka hyvä ajettava on 188-korinen Punto. Voittaa EVO:n mennetullen. Ja EVO on oikeasti ooppeli.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
- palkus
- Viestit: 5475
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Kivaa!
^Muija ajeli tuollaisella 9v jonka jälkeen möi sen mun silloselle työkaverille. Tää Punton ostanut oli erittäin tyytyväinen vielä monen vuoden jälkeen ja edelleen Punto ajossa
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 167
- Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
- Car(s): Alfa Romeo Spider 2.0ts -96
Alfa Romeo GT 3.2 -04
Tesla Model Y -23
Toyota GR Yaris -21
Subaru Impreza STi -07
+ Kasa Saabeja :)
Re: Kivaa!
Tuli testattua Däckproffsenin 235/45/17 3mm 480kpl eventtipiikit jääradalla. Erittäin hauskat ja sopivan pitävät renkaat .
- Cotzy
- Viestit: 841
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Kivaa!
Stelvion talviset unelmakelit Turun seudulla parina viime päivänä .
Puuterilunta tuli se 20-25 cm ke-to yönä. Tuulen kinostamissa dyyneissä 30-50 cm.
Oman alueen pikkukatujen auraukseen meni sellaiset reilu vuorokausi, joten sai pikku sladissa pyöritellä koskemattomassa puuterilumessa to aamulla ja vielä iltapäivälläkin. Kerran jäin itsekin kiinni kaarteessa olleeseen dyyniin, mutta pakilla pois ja vauhdilla suorempaa linjaa kurvista läpi .
Menee vakaasti irtolumessa ja jyrkkäreunaisissa polanteissa sinne minne ohjataan. Kertoo upeasti takaisin kuljettajalle mihin suuntaan renkaat osoittaa ja mitä on renkaiden alla.
Kaksivetoiset olivat vahvasti pulassa ja työnnettävinä joka suuntaan. Omalla etuvetosähkärillä jälkikasvu yritti päästä opiskeluihin aamulla, mutta jäi heti pihasta lähdön jälkeen mahasta lumipatjan päälle sutimaan ja piipittämään huoltoonviennin välttämättömyyttä sensoreiden kohdattua lumisen talven.
Joten etuvetosähkäri peruuteltiin talliin pariksi päiväksi pois tieltä piipittelemästä, kunnes kadut aurattu lumesta.
Cotzy
Puuterilunta tuli se 20-25 cm ke-to yönä. Tuulen kinostamissa dyyneissä 30-50 cm.
Oman alueen pikkukatujen auraukseen meni sellaiset reilu vuorokausi, joten sai pikku sladissa pyöritellä koskemattomassa puuterilumessa to aamulla ja vielä iltapäivälläkin. Kerran jäin itsekin kiinni kaarteessa olleeseen dyyniin, mutta pakilla pois ja vauhdilla suorempaa linjaa kurvista läpi .
Menee vakaasti irtolumessa ja jyrkkäreunaisissa polanteissa sinne minne ohjataan. Kertoo upeasti takaisin kuljettajalle mihin suuntaan renkaat osoittaa ja mitä on renkaiden alla.
Kaksivetoiset olivat vahvasti pulassa ja työnnettävinä joka suuntaan. Omalla etuvetosähkärillä jälkikasvu yritti päästä opiskeluihin aamulla, mutta jäi heti pihasta lähdön jälkeen mahasta lumipatjan päälle sutimaan ja piipittämään huoltoonviennin välttämättömyyttä sensoreiden kohdattua lumisen talven.
Joten etuvetosähkäri peruuteltiin talliin pariksi päiväksi pois tieltä piipittelemästä, kunnes kadut aurattu lumesta.
Cotzy
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kivaa!
^Meillä ei eilen ollut jumissa kuin kaksi nelivetoista . Pitää varmaan kyllä hakea revanssia kun Coltti sai Toyotan syvemmälle hankeen kuin minä 159:n . Nelisen tuntia vierähti illalla Harvialan Ice Rangella, eikä todellakaan koko aikaa kuljettu keula edellä. On se ihan syntisen kivaa tuo talviratailu
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- lerppu
- Viestit: 5951
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Kivaa!
Onkohan näissä eriasteisen jyrkkiä ajonestoja? Itse turhaudun tän kanssa kun se antaa jauhaa vain ratti suht suorassa! Jos haluaisi nykäistä auton kaasulla vinoon, niin se ei kyllä onnaa. Siis ratista reilusti yli mutkan suuntaan ja hanaa ja sitten kaasua ja ohjausta annostelemalla mennään - niin kuin nelivetoa nyt ajetaan! Yhden jumalaisen hetken pirun kylmällä kun lähdin liikkeelle duunista niin Stelvion sähköaivo oli jäässä - ei kytkeytynyt. Se oli kaunista!! Miltei kyyneleet virtasi poskilla kun sai S-mutkaa laittaa tulemaan. Niin tasapainossa, niin hallittava… *liikuttuu* Mutta sitten se paholaisen keksintö heräsi henkiin ja nitisti sielun. Taas ajettiin vain ”avusteita” vastaan. Vähän liikaa kulmaa - ja BWA-BWA-bwaaaa…Cotzy kirjoitti: ↑20 Tammi 2024, 13:17Stelvion talviset unelmakelit Turun seudulla parina viime päivänä .
Puuterilunta tuli se 20-25 cm ke-to yönä. Tuulen kinostamissa dyyneissä 30-50 cm.
Oman alueen pikkukatujen auraukseen meni sellaiset reilu vuorokausi, joten sai pikku sladissa pyöritellä koskemattomassa puuterilumessa to aamulla ja vielä iltapäivälläkin. Kerran jäin itsekin kiinni kaarteessa olleeseen dyyniin, mutta pakilla pois ja vauhdilla suorempaa linjaa kurvista läpi .
Menee vakaasti irtolumessa ja jyrkkäreunaisissa polanteissa sinne minne ohjataan. Kertoo upeasti takaisin kuljettajalle mihin suuntaan renkaat osoittaa ja mitä on renkaiden alla.
Kaksivetoiset olivat vahvasti pulassa ja työnnettävinä joka suuntaan. Omalla etuvetosähkärillä jälkikasvu yritti päästä opiskeluihin aamulla, mutta jäi heti pihasta lähdön jälkeen mahasta lumipatjan päälle sutimaan ja piipittämään huoltoonviennin välttämättömyyttä sensoreiden kohdattua lumisen talven.
Joten etuvetosähkäri peruuteltiin talliin pariksi päiväksi pois tieltä piipittelemästä, kunnes kadut aurattu lumesta.
Cotzy
- Jiitee
- Viestit: 4361
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Kivaa!
Tiedän ja muistan tunteen.Polforea kirjoitti: ↑20 Tammi 2024, 13:22^Meillä ei eilen ollut jumissa kuin kaksi nelivetoista . Pitää varmaan kyllä hakea revanssia kun Coltti sai Toyotan syvemmälle hankeen kuin minä 159:n . Nelisen tuntia vierähti illalla Harvialan Ice Rangella, eikä todellakaan koko aikaa kuljettu keula edellä. On se ihan syntisen kivaa tuo talviratailu
Isä ja eno vuorollaan linkosivat 70- luvulla lähijärvelle kivan 2-300 metrisen jääradan,
jolla sitten siinä 17-18 vuotiaana kahdella takatuuppari-Fiiuulla päästelimme eli naapurin poika 600:lla ja
minä 850:lla. Tankki aina lähes puolittui ” kisoissa” ja hauskaa oli ihan normi
nastarenkaillakin. Sain omani kerran kyljelleenkin
noissa keimeissä….
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kivaa!
^Meillä oli tarjolla 2 mutkarataa, kitkaympyrä ja pitkä sekä leveä suora. 7 autoa, eli oli hyvin tilaa radoilla painaa just sydämensä kyllyydestä
Punaisella radat, sinisellä siirtymätiet ja vihreällä varikkoalue. Kyllä kelepasi rällätä!
Punaisella radat, sinisellä siirtymätiet ja vihreällä varikkoalue. Kyllä kelepasi rällätä!
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Jiitee
- Viestit: 4361
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Kivaa!
^ lähes ammattilaistyyppinen ratasysteemi teillä, propsit
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kivaa!
No siinä määrin joo, että meitä edeltänyt kävijä oli autokoulu . Ja ensi kuun alussa sinne on tulossa mm. muuan CARF: http://www.carf.fi/www.nsf/43d5a7af64d7 ... enDocument
Tuo on siis ihan yrittäjävetoinen mesta, jota saa halutessaan vuokrata itekin. Minä totesin että miksipä ei, soitin Sepolle ja vähän järkestelin, niin sai lisää hauska-aikaa talvelle . https://www.icerange.fi/
Tuo on siis ihan yrittäjävetoinen mesta, jota saa halutessaan vuokrata itekin. Minä totesin että miksipä ei, soitin Sepolle ja vähän järkestelin, niin sai lisää hauska-aikaa talvelle . https://www.icerange.fi/
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Garmund
- Viestit: 2137
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Kivaa!
Tuola oli kiva päästä kokeilemaan paritonnisen sähkövatkaimenkin ajokäytöstä, ajoapujen kanssa ja ilman. Välillä vähän tyhmä tuon ajonvakauksen toiminta, mutta hyvin se kuitenkin antaa vauhdissa perän luistaa, saadakseen keulan haluttuun suuntaan.
Yllättävän hyvä se oli tuolla kikkailla, mutta oli siinä huonoakin.
Hidas ohjaus, teki itelle lisää haastetta ja kaasun annostelu. (+Painon ja pehmeän alustan yhdistelmä, saattaa myöskin tehdä isommassa töyssyssä/heitossa omat temppunsa. Paremmat iskarit& jouset voisi olla hyvä hankinta jossain vaiheessa)
Hyvää, se voima heti, oli helppo irroittaa perä ja yllätti että se oikeni vaikka luistokulma yli 90 astetta (156 mainen renkaiden kääntymiskulmakin vielä tossa)
Eniten menoa hidasti kun tuota ei halunnut penkkaan, vaikka ne nyt olivatkin pehmeät. Liian kallis itelle hölmöiltäväksi (Sekä olisi kunnolla penkkaan tuuppauksen + vaurion seuraus ollut luultavasti eka ja vika ajoharjoitteluradalla käynti tuolla. Puoliso ei olisi luultavasti arvostanut yhteisen auton moisessa puuhassa kolhimista )
Yllättävän hyvä se oli tuolla kikkailla, mutta oli siinä huonoakin.
Hidas ohjaus, teki itelle lisää haastetta ja kaasun annostelu. (+Painon ja pehmeän alustan yhdistelmä, saattaa myöskin tehdä isommassa töyssyssä/heitossa omat temppunsa. Paremmat iskarit& jouset voisi olla hyvä hankinta jossain vaiheessa)
Hyvää, se voima heti, oli helppo irroittaa perä ja yllätti että se oikeni vaikka luistokulma yli 90 astetta (156 mainen renkaiden kääntymiskulmakin vielä tossa)
Eniten menoa hidasti kun tuota ei halunnut penkkaan, vaikka ne nyt olivatkin pehmeät. Liian kallis itelle hölmöiltäväksi (Sekä olisi kunnolla penkkaan tuuppauksen + vaurion seuraus ollut luultavasti eka ja vika ajoharjoitteluradalla käynti tuolla. Puoliso ei olisi luultavasti arvostanut yhteisen auton moisessa puuhassa kolhimista )
Viimeksi muokannut Garmund, 21 Tammi 2024, 10:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suoraan vaan suoraa
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kivaa!
^S'ois myös porukan raskaimpana ollut varmaan aika jännä nyhtää sieltä penkasta pois.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Kivaa!
No johan! kokonainen lauma italialaisia petoja(Cane corsoja)!
Sitten odottavan aika on pitkä, kun saadaan emä ja yksi tulisieluinen uros kotiin
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
- Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12
Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88 - Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: Kivaa!
^Hassua miten rotunsa näköisiä jo noin pienenä. Noista kyllä kohta syntyy vipinää.
^^ ja x^
Ice Rangella oli kyllä hienot puitteet tosiaan ja radan pinta myös mitä mainioin. Voi kyllä suositella merkkikerhonkin tiimoilta tuonne mukaan menoa.
Vaikkei itsellä ollutkaan sopivaa kalustoa sladitteluun niin olipahan hauskaa pelkästään kyydissäkin istuneena. Monta makeaa nelivetoa paikalla ja monta pätevää kuskia. Nyt pitää vaan erityisen vakaasti päättää etten ala metsästää nelivetoautoa omaan kotiin. Pahuksen hauskaa tuo jääratatouhu tosiaan on.
^^ ja x^
Ice Rangella oli kyllä hienot puitteet tosiaan ja radan pinta myös mitä mainioin. Voi kyllä suositella merkkikerhonkin tiimoilta tuonne mukaan menoa.
Vaikkei itsellä ollutkaan sopivaa kalustoa sladitteluun niin olipahan hauskaa pelkästään kyydissäkin istuneena. Monta makeaa nelivetoa paikalla ja monta pätevää kuskia. Nyt pitää vaan erityisen vakaasti päättää etten ala metsästää nelivetoautoa omaan kotiin. Pahuksen hauskaa tuo jääratatouhu tosiaan on.
- lerppu
- Viestit: 5951
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Kivaa!
Apple on vihdoinkin lisännyt kaljamaha -emojin!
…monikäyttöinen - jos on syönyt vaikka tuhdin nachoplatterin ja turvottaa, toi käy siihenkin!- mutt
- Viestit: 5474
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Kivaa!
^Mukava että persvakomiehiäkin muistetaan. Tuohon kun saisi vielä Karjala-lippiksen päähän, niin maailma olisi valmis.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- nipaka
- Viestit: 2131
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Kivaa!
^^
Hienoa että iskäkin voi olla tiineessä tilassa.
Hienoa että iskäkin voi olla tiineessä tilassa.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Kivaa!
Näin sukupuolineutraalina (?) aikana - onko varma, että tuo on iskä?
Telkusta tuli dokumentti Henry Fordista. Minusta varsin hyvä, koska siinä oli paljon aikakauden vanhaa kuvaa, kun monissa vastaavissa tekeleissä näytetään jonkun lässyttävän toimittajan tai "asiantuntijan" naamataulua. Ford liittyy Alfaan lausahduksellaan "Every time I see an Alfa Romeo pass be I raise my hat". Ja hänen yrityksensä 1980-luvulla koettaessaan ostaa Alfa Romeon tehtaat. Jos se olisi toteutunut, Alfoja olisi voinut mainostaa tuolla lauseella. Mutta niin kuin aiemmin jo foorumillakin todettiin, silloisen käsityksen mukaan yhtiö haki vain tuotantokapasiteettia Italian markkinoille - ainakin jos on italialaisia uskominen. Kaikkine ansioineen ja vikoineen merkittävä mies joka tapauksessa auton historiassa. Monet amerikkalaiset varmaankin kysyttäessä sanoisivat Fordin keksineen auton, vaikka Fordin ansio onkin ennen kaikkea tehokkaassa valmistusmenetelmässä.
- Isola
- Viestit: 1982
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Kivaa!
Vaikka Ford ei auto keksinytkään, niin Ford demokratisoi auton. Joku se olisi tehnyt ennemmin tai myöhemmin, mutta toteutuneessa historiassa saamme kiittää Fordia siitä, että autot tulivat keskiluokan ulottuville.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.
- lerppu
- Viestit: 5951
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Kivaa!
Oliko tää se ranskalaisten tekemä dokkari?alum kirjoitti: ↑31 Tammi 2024, 15:06Näin sukupuolineutraalina (?) aikana - onko varma, että tuo on iskä?
Telkusta tuli dokumentti Henry Fordista. Minusta varsin hyvä, koska siinä oli paljon aikakauden vanhaa kuvaa, kun monissa vastaavissa tekeleissä näytetään jonkun lässyttävän toimittajan tai "asiantuntijan" naamataulua. Ford liittyy Alfaan lausahduksellaan "Every time I see an Alfa Romeo pass be I raise my hat". Ja hänen yrityksensä 1980-luvulla koettaessaan ostaa Alfa Romeon tehtaat. Jos se olisi toteutunut, Alfoja olisi voinut mainostaa tuolla lauseella. Mutta niin kuin aiemmin jo foorumillakin todettiin, silloisen käsityksen mukaan yhtiö haki vain tuotantokapasiteettia Italian markkinoille - ainakin jos on italialaisia uskominen. Kaikkine ansioineen ja vikoineen merkittävä mies joka tapauksessa auton historiassa. Monet amerikkalaiset varmaankin kysyttäessä sanoisivat Fordin keksineen auton, vaikka Fordin ansio onkin ennen kaikkea tehokkaassa valmistusmenetelmässä.
- Oli muuten hyvä, mutta outoja sosialistisia kaikuja ja hiukan vasemmalle kallellaan olevaa pohjavirettä…
Mutta joo - laadukas oli.