
En halunnut, kun nykyinen ei ole vielä kulunut loppuun. Cupran logo siitä puuttuu mutta pitää silti kiukaan tuhkat sisällään.
Valvoja: Moderators
Pitäisiköhän tuo käydä ponnistamassa vielä ihan asfaltillakin, kun noin Rasviskin kehuu...Jääpinnalla vehje kun ei täysin vakuuttanut.
Volvo EX30
Ehkä Rouvan DS3 pitää tässä joku vuosi päivittää sähköiseen aikakauteen ja niinpä ajoimme MG4:n koska sitä saa myös ihan pintaväreillä viimeisteltynä. Koeajoon oli tarjolla ainoastaan 51kWh mini-akulla olevia Pirkka-- malleja mutta eipä tuo hintapyyntökään ole kovin kova, 28k€ eli noin puolet siitä mitä perheemme eniten kilometrejä keräävä kulkine, 2021 Tesla Model 3 LR maksoi pari vuotta sitten.Vittorio Jano kirjoitti: ↑23 Syys 2023, 07:33Tesla Model Y Long Range (uusi 3 kiinnostaa enemmän, mutta ei vielä ollut tarjolla)
- Halpuutus näkyy rengasmelussa ja joissakin sisätilaratkaisuissa (mm. repsottavat kattopahvit).
Ruvennu tässä yli puoli vuosisataa eläneenä vähän fundeeraamaan, että onko tuolla lopulta mitään väliä. Ainakin itsellä 99,9% ajoista ihan jotain muuta kuin mutkatienautiskelua.
Yleisesti ottaen työkalut työn mukaan. Yksi laite nautiskeluun mutkateille ja aurinkoisiin päiviin ja sitten toinen paikasta A paikkaan B liikkumiseen.Vittorio Jano kirjoitti: ↑23 Syys 2023, 16:40Ruvennu tässä yli puoli vuosisataa eläneenä vähän fundeeraamaan, että onko tuolla lopulta mitään väliä. Ainakin itsellä 99,9% ajoista ihan jotain muuta kuin mutkatienautiskelua.
Just näin.
Jos jotenkin huokeaa nelivetoa tahtoo, Subaru Solterra kannattaa koeajaa. Jos sen miinuspuolia sietää (aika kaamean näköinen niin sisältä, kuin ulkoa ja huono pikalataus. Se pikalatausraja on kai poistettu/kasvatettu.) Niissä on kai joku alennuskamppis menossa nyt.Vittorio Jano kirjoitti: ↑23 Syys 2023, 07:33
Ja Rasviksen innoittamana rerun eilen.
Cupra Born (aiemmat huomiot viime talven rapsassa)
+ Kokeilemistani sähköautoista paras ajotuntuma - pitäisikö hylätä ajatus nelivedosta?
+ Asiallinen, joskin myös pimeä matkustamo.
- Ei nelivetoa (jos siis ajatusta ei hylätä).
- Kulkupuoli ja ulkonäkö eivät kyllä ihan kohtaa.
- Isoakkuinen on nelipaikkainen.
- Aika kallis privaattileasing, tämä pitäisi ostaa - toisaalta hinta kyllä kohdillaan just nyt.
Ja joku viikko takaperin pikatesti myös boikottimerkillä.
Renault Mégane e-tech Se Tehokkaampi Versio
+ Ranskalaisen tyylikäs paketti päältä ja sisältä, trés bien (Tesla take note)
- Etuveto ja sähkömoottorin vääntö eivät oikein pelanneet yhteen - sinänsä ihme, sillä tällä merkillä varmaan paras osaaminen tehokkaista etuvetoisista. Pompotusta ja vetelyä.
- Renault.
I4 osalta ainakin voi sanoa että sähköpenari piilottaa painonsa paremmin kuin vaikkapa Tesla S. Aika sielukkaasti sai käskeä ennen kuin asia kävi selväksi. Voisi kai kuvitella että vitonen pystyy kutakuinkin samaan - vaikka mukavammaksi varmasti onkin viritetty. Se lienee positiivista modernin BMW:n kauheuksien keskellä.Monza kirjoitti: ↑05 Loka 2023, 15:31i5 M60, tuntuu heti bimmeriltä kun penkille istahtaa, tukevaa tekoa koko kampe.
Ohjaamo, hmm, nykyaikainen eli valitettavasti suurin osa toiminteista on viety jos vaikka minkä valikoiden taakse. Olisin halunnut sammuttaa esim. nopeusvahdin pimputuksen, en löytänyt äkkiseltään että mistä. HUDi sama, en ihastunut siihen, ehkä jossain tilanteissa voisi olla kätevä.
Kulkeeko? Kulkee, ratissa on myös 10 sek boost vipunen, en keksinyt paikkaa missä sitä testata. Kulkua oli kyllä muutenkin riittämiin. Alusta oli melko mukavuuspainotteinen, optio listalla luki että adaptiivinen alusta professional, ehkä en löytänyt mistä sitä säädetään, jos säädetään.
Sport mode säätää myös jakkaraa, puristaa jenkkakahvoja tiukemmin. Demoautossa oli kuitenkin jotkut comfort penkit, ehkä niissä on jotain ilmastointia ja muuta, jättäisin miedompaan takavetoversioon ja ruksaisin tähän sport penkit, ne on hyvät.
Ensimmäinen veto täyssähköautolla, joten tämä raportti jää vähän köyhäksi muiden huomioiden osalta.
Oman ~100 sähköpollea tuntuivat kuitenkin melko leppoisilta tämän kokemuksen jälkeen![]()
Ei tuollaista pikkuakkuista kuuluisi kenenkään ostaa. Satasen akku pitää olla, niin suorituskykykin paranee siinä samalla. Ei tuo Model S ahtaalta tunnu omasta mielestäni.
Kuskin paikalta kun laitteli asennon kohdalleen (propsit siitä että onnistui) niin oli omalle raamille kovin niukka. Ja tämän lisäksi rouva tuomitsi auton kyllä erittäin jyrkästi, joten suorituskyvystä riippumatta ei mitään toivoa jatkoon. ...Ei kyllä myöskään omasta puolestani, en vaan tykkää. Mutta oli parempi yksilö kuin joitain vuosia sitten ponnistamani, jossa penkitkin oli irti! Tämä oli laadukkaammin kasattu. Mutta sen painon, sen kyllä tunsi. Ja epäilen että akun kasvattaminen ei oleellisesti paranna sitä tilannetta, vaikka potkua samalla tulisi lisää. Ymmärrän miksi joku tämän hankkii, mutta ei ole minua varten. Ja toki 75D suorituskyvyllä pärjää - joku joka tulee suoraan jonkun hieman keskimääräisemmän kulkineen puikoista voi olla kovasti hämmästynyt suoraan etenemisen kyvystä!
Ei se Tesla kaikille maistu. Kait tuollaisella vaikka pari vuotta vanhalla 100D:llä ajella voisi, jos patteriauto kiinnostaa. On siinä ainakin iso range.lerppu kirjoitti: ↑10 Marras 2023, 14:20Kuskin paikalta kun laitteli asennon kohdalleen (propsit siitä että onnistui) niin oli omalle raamille kovin niukka. Ja tämän lisäksi rouva tuomitsi auton kyllä erittäin jyrkästi, joten suorituskyvystä riippumatta ei mitään toivoa jatkoon. ...Ei kyllä myöskään omasta puolestani, en vaan tykkää. Mutta oli parempi yksilö kuin joitain vuosia sitten ponnistamani, jossa penkitkin oli irti! Tämä oli laadukkaammin kasattu. Mutta sen painon, sen kyllä tunsi. Ja epäilen että akun kasvattaminen ei oleellisesti paranna sitä tilannetta, vaikka potkua samalla tulisi lisää. Ymmärrän miksi joku tämän hankkii, mutta ei ole minua varten. Ja toki 75D suorituskyvyllä pärjää - joku joka tulee suoraan jonkun hieman keskimääräisemmän kulkineen puikoista voi olla kovasti hämmästynyt suoraan etenemisen kyvystä!
Tesla Model S paras puoli on sen ulkonäkö.
Täysin samat huomiot sekä lisäksi a-pilarit sen muotoset että jotenkin häiritsee tietynlaisissa käännöksissä/risteyksissä.matti_vuorio kirjoitti: ↑03 Joulu 2023, 20:18
---
Entäpä sitten se negatiivinen puoli? Yleisesti kaikkiin uusiin autoihin liittyvät kuljettajan avustimet löytyvät myös tästä. Ei tarvitse kun vähän päätä pyöritellä ajon aikana, niin auto alkaa soittamaan suuta keskittymisen herpaantumisesta. Pitäisi olla kaksi kättä ratissa ja pipo suorassa. Kaista avustin on toteutettu heikosti. Sen ainoa tehtävä on taistella kuljettajaa vastaan niin pitkään, kunnes kuljettaja keksii, mistä se poistetaan käytöstä. Ajaminen on jatkuvaa kädenvääntöä, missä kohdassa sitä kaistaa pitäisi oikeasti mennä. Jos kesken ajon antaa periksi (pidä tunkkisi) ja nostaa kädet irti ratista, ohjaa auto itsensä heti pientareelle ja todennäköisesti siitä vielä ojan pohjalle, jos tätä rahapussi antaisi myöten kokeilla. Ei ymmärrä miksi tällaisia järjestelmiä päästetään tuotantoon. Kaista-avustin poistettuna käytöstä auton on ajolleen hyvä ja muuttuu surkeaksi, jos sen kytkee päälle.
---
Meillä on firmassa Nissan NV400, eikös se ole sama laite? Tosin sellainen oikeinkin iso ja korkea pakettiautoversio. Itse tykkään ajaa sillä, hyvinkin vetävä diesel, eikä siinä ole mitään ihmeempää ongelmaa ollut, mitä nyt pakkasella lämpiää huonosti. Webastolle on siis käyttöä muutenkin kuin esilämmityksessä. Ajot ovat olleet kohtuuharvoin tapahtuvia pitkiä reissuja. Pakettiautoversiossa ei pelkääjän penkki ole kovin kaksinen.Gasket kirjoitti: ↑27 Helmi 2024, 23:53Onko kellään mitään näkemystä pre-addblue Movanosta? Vähän pohtinut jos harraste-Jumperin vaihtaisi uudempaan. Jos haluaa reilusti penkkejä 20 ke luokassa, niin vaikka sprinterit on luokkaa 300 tkm rullattu, mutta Movanoa saisi 100 tkm ajettuna. PSA:t ruostuu alta, VAG:t päältä ja Fordit pysyy ehkä kasassa, mutta miten nämä patongit? Hirmu suosiota ei kylläkään ole ollut..
Kaikki valmistettiin Renaultin tehtailla Ranskassa, joten patonki käärittynä Süddeutsche Allgemeineen ehkäTurboJ kirjoitti: ↑28 Helmi 2024, 12:09^
^^
En tunne pakettiautoja kunnolla, joten on kysyttävä kuinka paljolti patonki tuo Movano on.
Nimittäin jos se on rakennettu samalla asenteella kuin vuoden 2010 paikkeilla on rakennettu Renaultin henkilöautot, niin se olisi hyvä juttu. Nuo tuon ikäluokan henkilö-Renaultit ovat nimittäin aivan poikkeuksellisen hyviä peltien keston suhteen. Tekniikka sitten on katsottava aina malli- ja moottorikohtaisesti. Tuon asian esiin, kun oli kerran mainittu viittauksia ruostumiseen. Mutta nämä pakuthan voivat olla tosiaan oma lukunsa, eli olisi syytä tietää ovatko mitä sukua henkilöautopuoleen, vai onko esim. Opel-yhteistyö tässä se määräävä juttu.
Tuohon muuten oppii todella nopeasti jopa 50v+ ihminen. Teslan pädi on kuitenkin edelleenkin about paras pädi markkinoilla. Itse luokittelisin suurimman osan, jos ei kaikki alle 100k€ autoissa olevista pädeistä ärsyttäväksi kun ovat niin hitaita ja/tai kosketusherkkyys on mitä sattuu.
Paras pädi on meille minimaalinen, lähinnä graafinen opastaulu.FinPat kirjoitti: ↑09 Maalis 2024, 11:15Tuohon muuten oppii todella nopeasti jopa 50v+ ihminen. Teslan pädi on kuitenkin edelleenkin about paras pädi markkinoilla. Itse luokittelisin suurimman osan, jos ei kaikki alle 100k€ autoissa olevista pädeistä ärsyttäväksi kun ovat niin hitaita ja/tai kosketusherkkyys on mitä sattuu.
Käytettävyysmielessä taas muutama fyysinen nappula kyllä kummasti parantaisi Tesla 3/Y UX:ää.
Ja samaten muutama ihan oikea sensori kameroiden lisäksi parantaisi autoa kummasti mutta Teslahan ei olekaan tekemässä maailman parasta autoa vaan itseajavan AI:n opetusdatan keräilyalustaa joten data pyritään pitämään puhtaana, entropiavapaana.
Juurikin näin.
Vie Stelvio huoltoon ET Autotechiin niin saat GR Variksen sijaisautoksi. Ehkä hauskempi laitos?lerppu kirjoitti: ↑19 Maalis 2024, 13:02Tällanen laina-auto:
2089d447-e478-4cbe-9a91-78088d41bfd9.jpeg
Kai tää on Toyota Yaris. Kolme poljinta ja kulkee. Kääntyykin - ja sisällä pysyy kuivana!
Pelittää mainiosti tarkoitukseensa - mutta aika äkkiä vois hymy hyytyä jos pitäisi laitteen kanssa elää.
Onneksi saa Stelvion huollosta pian takaisin!
Ei Viikki - Metsälä - Viikki matkaan nyt tuon kummempaa osaa kaivata. Kunhan ei tarvii mennä bussila, siellä haisee rahvas.FinPat kirjoitti: ↑19 Maalis 2024, 13:05Vie Stelvio huoltoon ET Autotechiin niin saat GR Variksen sijaisautoksi. Ehkä hauskempi laitos?lerppu kirjoitti: ↑19 Maalis 2024, 13:02Tällanen laina-auto:
2089d447-e478-4cbe-9a91-78088d41bfd9.jpeg
Kai tää on Toyota Yaris. Kolme poljinta ja kulkee. Kääntyykin - ja sisällä pysyy kuivana!
Pelittää mainiosti tarkoitukseensa - mutta aika äkkiä vois hymy hyytyä jos pitäisi laitteen kanssa elää.
Onneksi saa Stelvion huollosta pian takaisin!
Ilmeisesti kyseessä 2.4 JTDm Brera vs 2.2 JTDm Stelvio?
Varmuuden vuoksi on pakko kysyä, että onko Brera vakio?
Alfa ja Bemari taitaa molemmat käyttää ZF:n vakiokeppiä (ns. Cobra stick), kun on tosiaan samanlainen. Tsääääääääg puolestaan käyttää sellaista valintakiekkoa, jota pyöritellään. Muista mahdollisista 8hp-merkeistä en sano mitään.