Muiden merkkien murheita.
Valvoja: Moderators
- mattijus
- Viestit: 5292
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Kalukylä
Re: Muiden merkkien murheita.
Harmaan tojotan webasto ei lämmittänyt aamulla, eikä töistä lähtiessä päivän päätteeksikään. Täytynee harkita, josko ostaisi uuden akun parin vuoden sisään. Toisaalta turhaa elosteluahan tuollainen webaston käyttö on.
VMP
- palkus
- Viestit: 5541
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Muiden merkkien murheita.
^niin mimmonen akku tuollaisessa harmajassa on? Työkaverin accordissa( harmaa sekin) on ajoleikkurin 45Ah akku, eikä sinne poteroon isompaakaan saa millään. 2v onpi kestoikä max, jos meinaa töihin päästä. Litiumi-akkua sille ehdotin.
Muijan corsassa onpi alkuperänen 6v vanha akku. Työmatkaa n. 12km sivu ja talvella käyttää päivittäin eberiä. Tehdas eberi on toiminut moitteetta ja yli 20 pakkasissa lähtee corsa käyntiin kuin palmun alta (olkoot lämmitetty tai ei)
Muijan corsassa onpi alkuperänen 6v vanha akku. Työmatkaa n. 12km sivu ja talvella käyttää päivittäin eberiä. Tehdas eberi on toiminut moitteetta ja yli 20 pakkasissa lähtee corsa käyntiin kuin palmun alta (olkoot lämmitetty tai ei)
"puhun niin totta kuin osaan"
- mattijus
- Viestit: 5292
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Kalukylä
Re: Muiden merkkien murheita.
Joku kevyen nelipyörän akkkuhan kevyessä nelipyörässä on, max 45Ah lienee. Tuon nykyisen akun olen hommannut 30.9.2017.
VMP
Re: Muiden merkkien murheita.
Tiedä sitten millä matkalla noin paljon syö.
- jargon
- Viestit: 629
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 -84 (1,7 16v)
Stelvio 2,0 -17
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Muiden merkkien murheita.
Työkaverin bensabemari ei lähtenyt pakkasilla käyntiin, yhden startinkin polttivat liialla yrittämisellä. Lämpimässä hallissa ei uudella startillakaan lähtenyt käyntiin. Eilen vaihtoi öljyt ja lähti sen jälkeen käyntiin
Lieneekö sattumaa vai onko tuohon jotain järkevää selitystä?
Lieneekö sattumaa vai onko tuohon jotain järkevää selitystä?
- mutt
- Viestit: 5694
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Muiden merkkien murheita.
Tulpat kastui, ja kerkesivät kuivua. Oli varmaan alunperin lämmityksessä, arvailen?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- jargon
- Viestit: 629
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 -84 (1,7 16v)
Stelvio 2,0 -17
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Muiden merkkien murheita.
Tätä itsekin arvelin aiemmin ja vinkkasin (yksi oma brava oli herkkä kastelemaan tulpat ja sitten saikin pitkän hetken startata jos piti heti päästä lähtemään), mutta ei kuulemma siitä johdu. Tosin on kova kaveri inttämään vastaan asiassa kuin asiassa
perusteli näkemystään sillä että vanos järjestelmä ei kuulemma tykkää huonoista öljyistä, rakennetta tuntematta epäilen että sinne olisi paljoa uutta öljyä vaihtunut normaalilla vaihdolla..
perusteli näkemystään sillä että vanos järjestelmä ei kuulemma tykkää huonoista öljyistä, rakennetta tuntematta epäilen että sinne olisi paljoa uutta öljyä vaihtunut normaalilla vaihdolla..
- 155156
- Viestit: 2166
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Muiden merkkien murheita.
Konsernin tuote listan kärjessä: https://tekniikanmaailma.fi/talviauto-2 ... vikalista/
Kyseessä "Hei, me sähköautoillaan" lehden Talviauto 2024 -vertailu, ei sen kummempaa.
Kyseessä "Hei, me sähköautoillaan" lehden Talviauto 2024 -vertailu, ei sen kummempaa.
-
- Viestit: 2648
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Polestarilla konkurssiuhka?
https://mobilsiden.dk/nyheder/opkoblede ... r-konkurs/
Google kääntäjän näkemys asiasta "Paaluista on tullut reikä maassa"
https://mobilsiden.dk/nyheder/opkoblede ... r-konkurs/
Google kääntäjän näkemys asiasta "Paaluista on tullut reikä maassa"
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- palkus
- Viestit: 5541
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Muiden merkkien murheita.
Istuskelin körssillä ja siinä edessä oli 2 lamaväristä teslaa töpselissä, model3 ja y. Senvertta alko vattassa kiertämään, että piti siirtää katse huomattavasti esteettisempään betonitolppaan.
"puhun niin totta kuin osaan"
- mutt
- Viestit: 5694
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Muiden merkkien murheita.
Tupakointi selvästi vaarantaa terveyden.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
-
- Viestit: 223
- Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
- Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00 - Paikkakunta: Lahti
Re: Muiden merkkien murheita.
Kysytäänpä täällä neuvoa lähinnä siitä, miten kannattaisi korjaamon kanssa lähteä etenemään seuraavanlaisessa tilanteessa:
Elikkä tuli ostettua käyttöautoksi Volvo S80 D5 AWD -09 Executive-varusteilla. Ostettaessa adaptiiviset valot eivät kääntyneet ja auto herjaa tästä syystä ajovalovikaa sekä yksi etuparkkitutka temppuilee ja jää joskus huutamaan, ei kuitenkaan läheskään joka kerta kun tutka on käytössä vaan useimmiten toimii normaalisti.
Tai noh, toimi. Liikkeen kanssa sovittiin, että viedään auto ainakin alkuun heidän piikkiinsä "halvalle monimerkkikorjaamolle". No, näin tehtiin ja heidän diagnoosinsa oli että tutkalle eteen uusi johtosarja ja että adaptiivisten valojen vika johtuisi mahdollisesti jälkiasennetuista ledipitkistä, mutta todennäköisesti saattaa tarvita uuden umpion.
Sovittiin että vaihdetaan etututkien johtosarja ja ALKUPERÄISET pitkät autoon liikkeen piikkiin. Tänään hain sitten auton pois ja puhelimessa jo kerrottiin, että kaikki etututkat antavat edelleen vikakoodia eikä valot käänny vieläkään sivuille. Sähkärin pitäisi kuulemma tutkia tarkemmin parkkitutkia ja valot vaatisivat ainakin yhden uuden umpion.
Haettuani auton yllätys oli iloinen, kun kotimatkalla huomasin, että aiemmin silloin tällöin temppuilleen tutkan sijaan koko järjestelmä kytkeytyy nyt saman tien pois päältä ja mittaristoon tulee ilmoitus "pysäköintitutkajärjestelmä vaatii huollon" eli nyt ei toimi tutkat edessä eikä takana. Kävin myös nyt illalla testaamassa pitkiä, niin sinne on asennettu pitkien paikalle halogeenipolttimot ja en todellakaan usko, että tuossa Executive-mallissa olisi tehtaalta tullessa ollut bi-xenonien sijaan halogeenipitkät.
Autoliikettä on kuulemma laskutettu nyt n. 600€ edestä ja sanoivat sieltä, että heidän kipurajansa alkaa olemaan täynnä ja auto on vain huonommassa kunnossa kuin ennen "korjausta". Kannattaako tässä olla suoraan yhteydessä kuluttajaneuvontaan tai voinko vaatia, että auto palautetaan siihen kuntoon missä se oli ja vien sen suoraan siitä Volvolle?
Elikkä tuli ostettua käyttöautoksi Volvo S80 D5 AWD -09 Executive-varusteilla. Ostettaessa adaptiiviset valot eivät kääntyneet ja auto herjaa tästä syystä ajovalovikaa sekä yksi etuparkkitutka temppuilee ja jää joskus huutamaan, ei kuitenkaan läheskään joka kerta kun tutka on käytössä vaan useimmiten toimii normaalisti.
Tai noh, toimi. Liikkeen kanssa sovittiin, että viedään auto ainakin alkuun heidän piikkiinsä "halvalle monimerkkikorjaamolle". No, näin tehtiin ja heidän diagnoosinsa oli että tutkalle eteen uusi johtosarja ja että adaptiivisten valojen vika johtuisi mahdollisesti jälkiasennetuista ledipitkistä, mutta todennäköisesti saattaa tarvita uuden umpion.
Sovittiin että vaihdetaan etututkien johtosarja ja ALKUPERÄISET pitkät autoon liikkeen piikkiin. Tänään hain sitten auton pois ja puhelimessa jo kerrottiin, että kaikki etututkat antavat edelleen vikakoodia eikä valot käänny vieläkään sivuille. Sähkärin pitäisi kuulemma tutkia tarkemmin parkkitutkia ja valot vaatisivat ainakin yhden uuden umpion.
Haettuani auton yllätys oli iloinen, kun kotimatkalla huomasin, että aiemmin silloin tällöin temppuilleen tutkan sijaan koko järjestelmä kytkeytyy nyt saman tien pois päältä ja mittaristoon tulee ilmoitus "pysäköintitutkajärjestelmä vaatii huollon" eli nyt ei toimi tutkat edessä eikä takana. Kävin myös nyt illalla testaamassa pitkiä, niin sinne on asennettu pitkien paikalle halogeenipolttimot ja en todellakaan usko, että tuossa Executive-mallissa olisi tehtaalta tullessa ollut bi-xenonien sijaan halogeenipitkät.
Autoliikettä on kuulemma laskutettu nyt n. 600€ edestä ja sanoivat sieltä, että heidän kipurajansa alkaa olemaan täynnä ja auto on vain huonommassa kunnossa kuin ennen "korjausta". Kannattaako tässä olla suoraan yhteydessä kuluttajaneuvontaan tai voinko vaatia, että auto palautetaan siihen kuntoon missä se oli ja vien sen suoraan siitä Volvolle?
- Polforea
- Viestit: 11628
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Parkkitutka nyt kuulostaa siltä, että se on mennyt entistä pahemmaksi eli jotain on menny touhussa pahasti vituiksi. Ehdottaisin varman itse tuon osalta autoliikkeelle "liittoutumista" että lähtisi yhdessä vaatimaan korjaamolta vähän oikeampia tuloksia. Ei kuulosta järkevältä eikä minusta edes kohtuulliselta, että auto toimii huonommin kuin ennen korjausta ja silti käteen lyödään iso lasku.
Valoissa halogeenipitkä xenonin kaverina saattaa hyvinkin olla alkuperäinen konfiguraatio. Bi-xenonithan toteutetaan tyypillisesti yhdellä polttimolla, jonka edestä käännetään varjostin pois pitkiä käyttäessä ja tämän kaveriksi ovat mm. Alfa (ainakin 159) ja Saab (ainakin 9-3) laittaneet lisäksi halogeenin, sopisi Volvonkin tyyliin. Lisäksi ledien laitto xenonien tilalle on harvinaisempaa kuin halogeenien korvaus ja siinä, missä halogeenin tilalle on led- ja xenon-sarjoja, niin xenonin paikalle istuvia halogeenipolttimoita ja tarvittavia johtoadaptereita ei ainakaan helpolla löydä, kun kysyntää ei oikein ole, mikä viittaisi siihen että jos halogeenit istuvat siististi umpioon ja johtosarjaan, niin ne todennäköisesti ovat alkuperäinen ratkaisu.
Jos xenonin varjostin ei käänny pois edestä, saattaa (en siis tiedä, mutta pidän mahdollisena) se juontaa juurensa samaan ongelmaan kuin sivuttaissuunnan ohjauksen puute. Jumppaako valot kuitenkin ylös-alas käynnistäessä ja epätasaisuuksissa?
Valoissa halogeenipitkä xenonin kaverina saattaa hyvinkin olla alkuperäinen konfiguraatio. Bi-xenonithan toteutetaan tyypillisesti yhdellä polttimolla, jonka edestä käännetään varjostin pois pitkiä käyttäessä ja tämän kaveriksi ovat mm. Alfa (ainakin 159) ja Saab (ainakin 9-3) laittaneet lisäksi halogeenin, sopisi Volvonkin tyyliin. Lisäksi ledien laitto xenonien tilalle on harvinaisempaa kuin halogeenien korvaus ja siinä, missä halogeenin tilalle on led- ja xenon-sarjoja, niin xenonin paikalle istuvia halogeenipolttimoita ja tarvittavia johtoadaptereita ei ainakaan helpolla löydä, kun kysyntää ei oikein ole, mikä viittaisi siihen että jos halogeenit istuvat siististi umpioon ja johtosarjaan, niin ne todennäköisesti ovat alkuperäinen ratkaisu.
Jos xenonin varjostin ei käänny pois edestä, saattaa (en siis tiedä, mutta pidän mahdollisena) se juontaa juurensa samaan ongelmaan kuin sivuttaissuunnan ohjauksen puute. Jumppaako valot kuitenkin ylös-alas käynnistäessä ja epätasaisuuksissa?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 2648
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
^ adaptiiviset valot -> ei siellä bi-xenon umpiossa ole mikään niks naks auki/kiinni läppä, vaan jokim moottorilla liikuteltava varjostinhässäkkä. Korkeus- ja sivusäätö vielä näiden päälle erikseen.
Jos tuossakin ikäpolvessa rinnalla apukaukovalo, niin se on halogeenilla. Jutusta ei ota tolkkua, onko näihin ängetty lediä vai laitettu keuilalle vileä erillinen led kaukovalo (palkki), johon ohjaus apukaukovaloilta. Vai oliko siihen xenonumpioon ranetettu lediä...?
Kääntymisen saa päälle/pois valikoista (ainakin vm -14 lähtien), kai tämä on tarkistettu?
Jos tuossakin ikäpolvessa rinnalla apukaukovalo, niin se on halogeenilla. Jutusta ei ota tolkkua, onko näihin ängetty lediä vai laitettu keuilalle vileä erillinen led kaukovalo (palkki), johon ohjaus apukaukovaloilta. Vai oliko siihen xenonumpioon ranetettu lediä...?
Kääntymisen saa päälle/pois valikoista (ainakin vm -14 lähtien), kai tämä on tarkistettu?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Polforea
- Viestit: 11628
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Joo, tarkemmin ja monipuolisemmin hallittava varjostin kuin kiinni-auki. Point being, siellä harvoin (liekö missään autossa) on kahta xenon-polttimoa vaan yhdellä tehdään useampi rooli valokuvion hallinnalla ja mahdollinen toinen polttimo on tyypillisesti halogeeni.
Aattelin että valikosta sammutettu mulkosilmätoiminto ei aiheuttaisi vikailmoitusta, mutta voihan olla että vikailmoitus tuli ledipitkistä ja mulkosilmät on sammutettu valikosta. Jos siis valovikaherja hävisi polttimonvaihdolla, niin mulkoilun sammutus valikosta kuulostaa validilta vaihtoehdolta.
Aattelin että valikosta sammutettu mulkosilmätoiminto ei aiheuttaisi vikailmoitusta, mutta voihan olla että vikailmoitus tuli ledipitkistä ja mulkosilmät on sammutettu valikosta. Jos siis valovikaherja hävisi polttimonvaihdolla, niin mulkoilun sammutus valikosta kuulostaa validilta vaihtoehdolta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 223
- Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
- Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00 - Paikkakunta: Lahti
Re: Muiden merkkien murheita.
Kiitokset loistavista vastauksista, täältä saa näköjään aina apua ja vinkkejä riippumatta merkistä.
Kyseessä tosiaan siis tuossa xenonien vieressä olevat lisäpitkät, joihin joku oli vaihtanut tieliikennelaittomat ledipolttimot. Ero on kyllä niin valtava noihin tilalle vaihdettuihin verrattuna, että olisin valmis melkein ottamaan vanhat takaisin ja toivomaan, ettei katsuri huomaa. Ylös-alas liikettä xenonit tekee kyllä, mutta eivät käänny pyörien mukana kuten pitäisi. Tänään sain korjaamolta tiedon, että ilmeisesti valojen kääntömoottori on rikki ja ainoa korjaus on uusi umpio, 1100 €. Sovittiin sekä korjaamon että autoliikkeen kanssa että olkoot kääntymättä sivulle sitten. Vikailmoitus on edelleen tuostakin, mutta sen saa kuitattua napin painalluksella.
Mutta sitten noihin parkkitutkiin. Näistähän ei tosiaan ollut tuota vikailmoitusta ennen tuota "korjausta", mutta nyt tulee vikailmoitus ja koko järjestelmä ei tosiaan mene päälle. Selitykseksi sain, että sähkärin pitää tutkia tarkemmin, mutta todennäköistä on, että korinohjainlaite olisi rikki ja nyt kun uuden etututkan johtosarjan ansiosta korinohjauslaite saa oikeaa informaatiota, niin se olisi kytkenyt koko järjestelmän pois päältä. Itse en jotenkin oikeen osta tätä selitystä, mutta en nyt oikein tiedä miten muutenkaan tässä pitäisi lähteä etenemään. Vai viedä vain auto omaan piikkiin johonkin Volvoon erikoistuneeseen liikkeeseen/merkkihuoltoon?
PS: Saa ehdottaa hyviä tieliikennelaillisia kaukovalopolttimoita, jotka tuonne umpioon voisi mahdollisesti vaihtaa.
Kyseessä tosiaan siis tuossa xenonien vieressä olevat lisäpitkät, joihin joku oli vaihtanut tieliikennelaittomat ledipolttimot. Ero on kyllä niin valtava noihin tilalle vaihdettuihin verrattuna, että olisin valmis melkein ottamaan vanhat takaisin ja toivomaan, ettei katsuri huomaa. Ylös-alas liikettä xenonit tekee kyllä, mutta eivät käänny pyörien mukana kuten pitäisi. Tänään sain korjaamolta tiedon, että ilmeisesti valojen kääntömoottori on rikki ja ainoa korjaus on uusi umpio, 1100 €. Sovittiin sekä korjaamon että autoliikkeen kanssa että olkoot kääntymättä sivulle sitten. Vikailmoitus on edelleen tuostakin, mutta sen saa kuitattua napin painalluksella.
Mutta sitten noihin parkkitutkiin. Näistähän ei tosiaan ollut tuota vikailmoitusta ennen tuota "korjausta", mutta nyt tulee vikailmoitus ja koko järjestelmä ei tosiaan mene päälle. Selitykseksi sain, että sähkärin pitää tutkia tarkemmin, mutta todennäköistä on, että korinohjainlaite olisi rikki ja nyt kun uuden etututkan johtosarjan ansiosta korinohjauslaite saa oikeaa informaatiota, niin se olisi kytkenyt koko järjestelmän pois päältä. Itse en jotenkin oikeen osta tätä selitystä, mutta en nyt oikein tiedä miten muutenkaan tässä pitäisi lähteä etenemään. Vai viedä vain auto omaan piikkiin johonkin Volvoon erikoistuneeseen liikkeeseen/merkkihuoltoon?
PS: Saa ehdottaa hyviä tieliikennelaillisia kaukovalopolttimoita, jotka tuonne umpioon voisi mahdollisesti vaihtaa.
Re: Muiden merkkien murheita.
Mulla on pakussa liikennelaittomat ledit halogeenikynttilöiden tilalla. Ei se nyt niin iso homma oo vaihtaa kynttilät katsastuksen ajaksi valojen tilalle?
Ledit piti säätää manuaalisella korkeussäädöllä aika alas, ettei häikäise vastaantulijoita, siltikin valoteho perstuntumalla viisinkertainen alkup lahogeeneihin verrattuna.
Pitkissä kaksi Lazerin ledilisäpitkää, rekatkin vaihtelee pitkänsä hyvin ajoissa pois...
Ledit piti säätää manuaalisella korkeussäädöllä aika alas, ettei häikäise vastaantulijoita, siltikin valoteho perstuntumalla viisinkertainen alkup lahogeeneihin verrattuna.
Pitkissä kaksi Lazerin ledilisäpitkää, rekatkin vaihtelee pitkänsä hyvin ajoissa pois...
-
- Viestit: 2648
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
^ ledit oli apukaukovaloissa. Niihin ei oikein häikäisyargumentti päde, kun automatiikka sammuttaa apukaukovalot melkein oikopäätä vastaantulijan valot tai edellä ajavan takavalot havaitessaan.
Periaatteessa ainoa sallittu poltin on halogeeni. Malli selviää käyttäohjekirjasta - saattaa muistaakseni olla 65 W. Näissäkin on aika isoja eroja valotehossa halpis/longlife ja tehomallien välillä. Koska käyttötunteja kun ei paljoa kerry, katsoisin näitä +XX % malleja. Ja ainahan keulalle voi vielä tuutata LED palkin.
Myös xenonpolttimoiden vaihtoa kannattaa harkita, jos ovat iäkkäät. Nämä kun hiipuvat hiljalleen. Siinä vaiheessa, kun polttimen väri alkaa vaihtua, niin se on ylittänyt tolkullisen käyttöikänsä jo aikaa sitten.
Periaatteessa ainoa sallittu poltin on halogeeni. Malli selviää käyttäohjekirjasta - saattaa muistaakseni olla 65 W. Näissäkin on aika isoja eroja valotehossa halpis/longlife ja tehomallien välillä. Koska käyttötunteja kun ei paljoa kerry, katsoisin näitä +XX % malleja. Ja ainahan keulalle voi vielä tuutata LED palkin.
Myös xenonpolttimoiden vaihtoa kannattaa harkita, jos ovat iäkkäät. Nämä kun hiipuvat hiljalleen. Siinä vaiheessa, kun polttimen väri alkaa vaihtua, niin se on ylittänyt tolkullisen käyttöikänsä jo aikaa sitten.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Muiden merkkien murheita.
Rouvan DS3 pomppasi katsastuksessa siitä mitä tämän sukupolven ranskan pullat yleensäkin eli alatukivarsien puslat kaputt. No, samalla tulee vaihdetuksi sitten iskarit, jarrulevyt ja palat. Kun on ostellut talven mittaan osia Alfaan ja Fefeen niin Citroën OEM hinnat tuntuvat suorastaan ilmaisilta.
- lerppu
- Viestit: 6215
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Muiden merkkien murheita.
Jollakulla oli murheita eilen illalla niin paljon Fordinsa kanssa, että haisi sisälle asti...
Re: Muiden merkkien murheita.
Nyt tuore digitaalinen leima tietokannassa ranskiksellakin.FinPat kirjoitti: ↑13 Huhti 2024, 10:41Rouvan DS3 pomppasi katsastuksessa siitä mitä tämän sukupolven ranskan pullat yleensäkin eli alatukivarsien puslat kaputt. No, samalla tulee vaihdetuksi sitten iskarit, jarrulevyt ja palat. Kun on ostellut talven mittaan osia Alfaan ja Fefeen niin Citroën OEM hinnat tuntuvat suorastaan ilmaisilta.
Oli muuten alatukivarsien irroitus ja kiinnitys monen pultin ja levyn takana. Seuraavaksi sitten kaksipyöräsuuntaukseen ja siinäkin pelkkä auraus. Camber, Caster, pivot angle ovat kaikki mitä ovat. Ja taka-akselilla aurauskin koska jäykkä taka-akseli.
- palkus
- Viestit: 5541
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Muiden merkkien murheita.
^ mahtaneeko kuitenkin olla puolijäykkä tuo taka-akseli. Tuon taka-akselin runkokiinnitystapa e ole tuttu, mutta runkokiinnityksissä voi olla pieni säätövara, jotta saa edes kulkukulman kohilleen.
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Muiden merkkien murheita.
Puolijäykkä se on.
Voi olla että koko taka-akselia pystyy kääntelemään hitusen, ehkä siellä on soikeat reiät jossakin kohtaa mutta korjauskäsikirja sanoo että kulmat itsessään eivät ole säädettävissä.
Etupää:
Takapää:
-
- Viestit: 1862
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Muiden merkkien murheita.
Arvon raadin arvaukset:
Mikähän mahtaa olla Fiat barchetta -97 vikana, kun vapisee tyhjäkäynnillä?
Ottaa kierroksia.
Tulpat vaihdoin. Väriskaala pysy samana. Eli kakkonen puhdas, nelone nokisin.
Vanhoilla ajettu vajaa 30 000km.
Uusilla tyhjäkäyntiä ja kaasuttelua pihalla jokusen kymmentä minuuttia.
Messillä kokeilin, ni kipunaa tulee joka sylkkään - vanhoilla irtotulpilla kattelin. Toispuolelle joka tulppaan.
Suuttimet tikittivät kaikki.
Imuvuotoja yritin viimekesänä bräkleenillä ettiä. En vielä löytäny. Suutinputsi/uutta bensaa kans tankissa, toki ny jo taas vuoden vanhaa.
2v sitten talvisäilöstä kotiin ajettua 60km (muija ajo), alko vapinat, ku meinasin kruisailla. Ed syksynä oli ookoo, kai.
Suutin/suuttimet?
Puolat?
Imuvuoto?
Mä en loppupeleis moottori/palamistekniikasta tiä mitään.
Suuttimille voisin tehä sumutestin, mut osaanko kattoa? Pisarointi vai joku muu?
Mistä järkihintaset suuttimet?
Mikähän mahtaa olla Fiat barchetta -97 vikana, kun vapisee tyhjäkäynnillä?
Ottaa kierroksia.
Tulpat vaihdoin. Väriskaala pysy samana. Eli kakkonen puhdas, nelone nokisin.
Vanhoilla ajettu vajaa 30 000km.
Uusilla tyhjäkäyntiä ja kaasuttelua pihalla jokusen kymmentä minuuttia.
Messillä kokeilin, ni kipunaa tulee joka sylkkään - vanhoilla irtotulpilla kattelin. Toispuolelle joka tulppaan.
Suuttimet tikittivät kaikki.
Imuvuotoja yritin viimekesänä bräkleenillä ettiä. En vielä löytäny. Suutinputsi/uutta bensaa kans tankissa, toki ny jo taas vuoden vanhaa.
2v sitten talvisäilöstä kotiin ajettua 60km (muija ajo), alko vapinat, ku meinasin kruisailla. Ed syksynä oli ookoo, kai.
Suutin/suuttimet?
Puolat?
Imuvuoto?
Mä en loppupeleis moottori/palamistekniikasta tiä mitään.
Suuttimille voisin tehä sumutestin, mut osaanko kattoa? Pisarointi vai joku muu?
Mistä järkihintaset suuttimet?
- Liitteet
-
- Wanhat tulpat
- IMG_20230628_010038_copy_1600x736.jpg (62.14 KiB) Katsottu 3671 kertaa
-
- Uudet tulpat
- IMG_20230713_221940_copy_1600x736.jpg (47.85 KiB) Katsottu 3671 kertaa
- Polforea
- Viestit: 11628
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Puristukset katottu?
Haiseeko kakkosen tulppa bensalta?
Pääsetkö IR-lämpömittarilla tai lämpökameralla tähyämään pakosarjaa, lämpeekö kaikilta pytyiltä samallailla?
Vaihda 2<->4 suuttimet ristiin (jos on hyllyssä niin tuuppase uudet tulpat kanssa) ja kato vaihtuuko roolit.
Haiseeko kakkosen tulppa bensalta?
Pääsetkö IR-lämpömittarilla tai lämpökameralla tähyämään pakosarjaa, lämpeekö kaikilta pytyiltä samallailla?
Vaihda 2<->4 suuttimet ristiin (jos on hyllyssä niin tuuppase uudet tulpat kanssa) ja kato vaihtuuko roolit.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Alfissimo
- Viestit: 8719
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Muiden merkkien murheita.
Ei olisi valitettavasti ensimmäinen kerta, kun puuttuisi puristus yhdestä pytystä. Jos ei vikakoodia ohjaa mihinkään, niin käydessä puolan tai suuttimen liitin yksi kerrallaan irti ja se pytty, josta liittimen avaus ei vaikuta käyntiä lisää huonontavasti, on mykkä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 1862
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Muiden merkkien murheita.
Hyviä vinkkejä, kiitos teille.
Puristusmittari pitäs olla jossain tallin kätköis, en muista mitä varte, jostain viime vuostuhannelta. Kuten moni muukin työkalu, jossain.
Mul ei oo lämpökameraa saati ees inframittaria, mekanokosketus lämpömittari jossain, termopari varmaan enämpi hukas (j tai k tyypin kaapeli, tjms).
Ei vikakoodeja.
Ei sniffailtu tulppia.
Uudet tulpat ei ni pali maksa, jote setti pari testiin ja vanhat uudet ultrapesuun, jos testit/remontti venyy.
Uudet suuttimetkaan tuskin haittaa.
Mut puristukset seuraavaks.
Kerkesin jo suuttimet nypätä irti, päällisin ei eroja.
Huomena töis vois suhautella Kentin oneshottia läpi ja kattoa sumuja. Kotona vissiin joka paineilmaliitin vuotaa. Railitukin pultit semivittumaises paikkaa, ainaki ku strutbar paikallaan, nypätä sekin irti.
Kuten totesin, en käytännössä ymmärrä palotapahtumaa, joten puristuskset ei tullu mieleenkään.
Jako tuskin, saati nokan ajotusmuunnin, värieroja tuottanee.
Jakoremmin vaihto sit, ku käy tasasemmin. Vaihtoaika rupee oleen.
Puristusmittari pitäs olla jossain tallin kätköis, en muista mitä varte, jostain viime vuostuhannelta. Kuten moni muukin työkalu, jossain.
Mul ei oo lämpökameraa saati ees inframittaria, mekanokosketus lämpömittari jossain, termopari varmaan enämpi hukas (j tai k tyypin kaapeli, tjms).
Ei vikakoodeja.
Ei sniffailtu tulppia.
Uudet tulpat ei ni pali maksa, jote setti pari testiin ja vanhat uudet ultrapesuun, jos testit/remontti venyy.
Uudet suuttimetkaan tuskin haittaa.
Mut puristukset seuraavaks.
Kerkesin jo suuttimet nypätä irti, päällisin ei eroja.
Huomena töis vois suhautella Kentin oneshottia läpi ja kattoa sumuja. Kotona vissiin joka paineilmaliitin vuotaa. Railitukin pultit semivittumaises paikkaa, ainaki ku strutbar paikallaan, nypätä sekin irti.
Kuten totesin, en käytännössä ymmärrä palotapahtumaa, joten puristuskset ei tullu mieleenkään.
Jako tuskin, saati nokan ajotusmuunnin, värieroja tuottanee.
Jakoremmin vaihto sit, ku käy tasasemmin. Vaihtoaika rupee oleen.
-
- Viestit: 1862
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Muiden merkkien murheita.
Puristusmittari löyty, ihme. Ja oikee kierre jopa paikallaan.
Vittuillakseen teen suhutestit suuttimille ja sit ne takas paikalleen. Koska jo ovat irti. Strut pois, ni helpompi vekslata suuttimia, koska se paikallaan pitää liki sokkona kahta pulttia sohia, mikä vittumaista.
Sit yritän tehä purisusmittaukset.
Luulin, et ahistavin akti olis tos hiivatis, ilmastoinnin putken korjaus/vaihto, ku mukamas pitäs ottaa abs pumpulta putket irti, jot kylmästöinnin putkenpätkän sais irti.
No. Olin vääräs. Toi mosan vika ahistaa n kertaa enempi.
Mulla ekakerta moottorin tollane toimimattomuus...
Vittuillakseen teen suhutestit suuttimille ja sit ne takas paikalleen. Koska jo ovat irti. Strut pois, ni helpompi vekslata suuttimia, koska se paikallaan pitää liki sokkona kahta pulttia sohia, mikä vittumaista.
Sit yritän tehä purisusmittaukset.
Luulin, et ahistavin akti olis tos hiivatis, ilmastoinnin putken korjaus/vaihto, ku mukamas pitäs ottaa abs pumpulta putket irti, jot kylmästöinnin putkenpätkän sais irti.
No. Olin vääräs. Toi mosan vika ahistaa n kertaa enempi.
Mulla ekakerta moottorin tollane toimimattomuus...
- palkus
- Viestit: 5541
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Muiden merkkien murheita.
^Ennen moottorin täys palastelua voisi olla hyödyllistä ihmetellä puolia. Jos siis ei syytä nyt suunniteltujen tarkastusten jälkeen vielä löydy.
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 1862
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Muiden merkkien murheita.
Yhtä paskat kipinät joka pytys oli mes-testillä.
Ei eronne käynnin aikaseen kipinöintiin?
Iha tuuliajol oon, siks onki kiva saada teiltä enämpi tietäviltä vinkkiä, mistä lähteä perkaamaan.
Suutin/puola uusinta ei olis paha rasti. Enne motin palastelua...
Seisonnan jäliltä siis alko vittuileen. Tuski pahemmin rikki menny, mekaanisesti?
Ei eronne käynnin aikaseen kipinöintiin?
Iha tuuliajol oon, siks onki kiva saada teiltä enämpi tietäviltä vinkkiä, mistä lähteä perkaamaan.
Suutin/puola uusinta ei olis paha rasti. Enne motin palastelua...
Seisonnan jäliltä siis alko vittuileen. Tuski pahemmin rikki menny, mekaanisesti?
- Polforea
- Viestit: 11628
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Aiemmasta kuvasta kakkosen tulppa näyttää mun silmään käytännössä käyttämättömältä, ei paljoa ainakaan äkästä palojälkeä näy. Sillä kysyin sitä bensan hajua - jos ei näy palojälkeä ja haisee bensalle, niin kipinävika kuulostaa realistiselta.
Siitä muistaen, myös niitä puolia voi kokeilla vaihtaa ristiin, jons ovat coppipuolat.
Barchetta on ysärituote, eikä välttämättä edusta oman diagnostiikkakykynsä osalta viimeisintä huutoa. En tiedä kuinka helposti sen pitäisi tarjoilla koodia misfireistä, mutta en täysin siihen luottaisi että koodeja tai vikavaloja ilmenee.
Siitä muistaen, myös niitä puolia voi kokeilla vaihtaa ristiin, jons ovat coppipuolat.
Barchetta on ysärituote, eikä välttämättä edusta oman diagnostiikkakykynsä osalta viimeisintä huutoa. En tiedä kuinka helposti sen pitäisi tarjoilla koodia misfireistä, mutta en täysin siihen luottaisi että koodeja tai vikavaloja ilmenee.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- palkus
- Viestit: 5541
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Muiden merkkien murheita.
Tilanne juurikin muuttuu sylinteripaineissa.
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 1862
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Muiden merkkien murheita.
Unohin käydä ostamas tulpat...
Tänää meinasin puristusmittaukset tehä, ku ei vielä sada. Vettä ja rakeita tääl vihmonu.
Puolat tosiaan irtokamppeet, ni niitäki voi ristiin vaihella.
Etupeltoon saa vinkata puola/suutin -kauppaa/merkkejä.
Jos/kun laiskuus iskee, ni vaihan kaik samalla, enkä vekslaile.
Eikös tos hitakkin ruiskusysteemi ollu...
Tänää meinasin puristusmittaukset tehä, ku ei vielä sada. Vettä ja rakeita tääl vihmonu.
Puolat tosiaan irtokamppeet, ni niitäki voi ristiin vaihella.
Etupeltoon saa vinkata puola/suutin -kauppaa/merkkejä.
Jos/kun laiskuus iskee, ni vaihan kaik samalla, enkä vekslaile.
Eikös tos hitakkin ruiskusysteemi ollu...
- palkus
- Viestit: 5541
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Muiden merkkien murheita.
No puolien osalta pomppas tuollainen Hämeen autosähkö esiile ku oletettavalla oe numeholla 46460582 haki. Ei kait toimivia vaihtoehtoja oo kuin tuo hitatsi ja ngk.jalittam kirjoitti: ↑11 Kesä 2024, 19:06Unohin käydä ostamas tulpat...
Tänää meinasin puristusmittaukset tehä, ku ei vielä sada. Vettä ja rakeita tääl vihmonu.
Puolat tosiaan irtokamppeet, ni niitäki voi ristiin vaihella.
Etupeltoon saa vinkata puola/suutin -kauppaa/merkkejä.
Jos/kun laiskuus iskee, ni vaihan kaik samalla, enkä vekslaile.
Eikös tos hitakkin ruiskusysteemi ollu...
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 1862
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Muiden merkkien murheita.
Kyllä köyhän ja tyhmän (jos ei olis tyhmä, ni ei olis köyhäkään) elämä on hakalaa.
Mukamas puristuksia aloin mittaan. Olin 4kilolla koepyllistäny mittarin, ennen aktia. Toimi sillo ok. Nyt illan hämärtyes ja viiletes, se paska ei pitänykkään paineitansa - yksin lyhyel letkul hankalahkoa dadaa tarkkailla vuotaval mittaril.
Sitä enne latailin akkua tottakai, liian myöhään.
Työ Polo anto loppupeleis sähköä, jot mosa pyöris.
Askartelin avainvälin (nokkapihteille) ennakkoon toho random mittariin, koska tulpat syvällä. Iha jees asennus/irrotus toimi.
Mutta toi paska petti, ykköspytystä ehin parin barin lukemat kattoon.
Muutaki oheistoimintaa piti suorittaa, enne mittausyrityksiä. En asu strömsöössä.
Suhuja kokeilin. En luomella nähny eroa, saati määrää pystyny mittaan. Kaik ruikki. Oneshottia ruiskin läpi, toista kiloa oli paine.
2 ja 4 suutin ny ristissä. Jahka vaik huomena tulpat/mittarin sais, ni 2 ja 3 puolat ristiin. Sit painetestin jälkeen yrittäs taas tulille, ja pällistelis väriskaalaa.
Älyttömiä testejä ei viitti tehä, ettei katti sula, jos kusee läpi.
Ostaes ton koslan, siin oli katti (keraaminen) moro. Lambaadan ja katin vaihoin, ni toiminu 13v... Paitti ny luovutti?
Mukamas puristuksia aloin mittaan. Olin 4kilolla koepyllistäny mittarin, ennen aktia. Toimi sillo ok. Nyt illan hämärtyes ja viiletes, se paska ei pitänykkään paineitansa - yksin lyhyel letkul hankalahkoa dadaa tarkkailla vuotaval mittaril.
Sitä enne latailin akkua tottakai, liian myöhään.
Työ Polo anto loppupeleis sähköä, jot mosa pyöris.
Askartelin avainvälin (nokkapihteille) ennakkoon toho random mittariin, koska tulpat syvällä. Iha jees asennus/irrotus toimi.
Mutta toi paska petti, ykköspytystä ehin parin barin lukemat kattoon.
Muutaki oheistoimintaa piti suorittaa, enne mittausyrityksiä. En asu strömsöössä.
Suhuja kokeilin. En luomella nähny eroa, saati määrää pystyny mittaan. Kaik ruikki. Oneshottia ruiskin läpi, toista kiloa oli paine.
2 ja 4 suutin ny ristissä. Jahka vaik huomena tulpat/mittarin sais, ni 2 ja 3 puolat ristiin. Sit painetestin jälkeen yrittäs taas tulille, ja pällistelis väriskaalaa.
Älyttömiä testejä ei viitti tehä, ettei katti sula, jos kusee läpi.
Ostaes ton koslan, siin oli katti (keraaminen) moro. Lambaadan ja katin vaihoin, ni toiminu 13v... Paitti ny luovutti?
-
- Viestit: 1862
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Muiden merkkien murheita.
Puristukset kolmessa pytys 11, kakkosessa 10,7. Noin arvot, kylmä kone.
Puolat 2 ja 3 vaihoin ristiin.
Lisäks 2 ja 4 suuttimet ristiin.
Puola lie epikriisi.
Alkujaan nelosen suutin nokeaa enite.
Kui herkästi katti sulaa?
Mätänettiin on tulos mulle korvamerkattu puola, kaikki yks oli heän toimittajilla varastos - merkistä ei käryä. Ei oo pakko ostaa.
Hämeen autosähkön tarjoama lie Hellan tuote (?).
Ngk lie vähis maailmalla, orkkis hitatzi tyyrihkö jos löytyy.
Puolat 2 ja 3 vaihoin ristiin.
Lisäks 2 ja 4 suuttimet ristiin.
Puola lie epikriisi.
Alkujaan nelosen suutin nokeaa enite.
Kui herkästi katti sulaa?
Mätänettiin on tulos mulle korvamerkattu puola, kaikki yks oli heän toimittajilla varastos - merkistä ei käryä. Ei oo pakko ostaa.
Hämeen autosähkön tarjoama lie Hellan tuote (?).
Ngk lie vähis maailmalla, orkkis hitatzi tyyrihkö jos löytyy.
- Liitteet
-
- Uudet uudet tulpat
- IMG_20240612_234511_copy_1600x736.jpg (81.59 KiB) Katsottu 3231 kertaa
- palkus
- Viestit: 5541
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Muiden merkkien murheita.
^Jaa juu, siin olikin hellan koodi.
Taitaa olla tuo Ai vielä senverran kevyt tuossa, että nielasee vähän eksoottisemmankin merkin puolan. Motonettilainen voi toimiakin.
Taitaa olla tuo Ai vielä senverran kevyt tuossa, että nielasee vähän eksoottisemmankin merkin puolan. Motonettilainen voi toimiakin.
"puhun niin totta kuin osaan"
- AlfaTom
- Viestit: 2864
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Muiden merkkien murheita.
Kyseessä Fiat Punto 1,2 ’00. Ihan perusmalli,ei ABSiä, ei ohjaustehostinta, ei ilmastointia eli luotettava käyttöauto.
Ongelma on kuitenkin seuraava: ajaessa suoraan alkaa noin 40kmh nopeudessa kuulua nopeuden kasvaessa voimistuva jyrisevä ääni ja auton rattiin ja lattiaan välittyy myös tiheätaajuista värinää. Ääni vaimenee vähän jossain nopeudessa mutta ei poistu ja voimistuu taas 80kmh paikkeilla. En ole ajanut kuin 80 kmh tämän ongelman aikana. Ääni kuuluu suoraan ajaessa sekä vasemmalle kääntäessä mutta vaimenee kokonaan oikealle kääntäessä esim kadunkulmassa. Vedon lisääminen ei vaikuta suuresti ääntä lisäävästi mutta kaasun nosto taas voimistaa ääntä hiukan.
Pyörät vaihdettu edestä taakse - ei vaikutusta.
Välykset kokeiltu pyörää heiluttamalla tunkilla ollessa. Ei sanottavammin väljää missään pyörässä vain normaaliksi tulkittava välys. Pyörät pyörii lähes äänettömästi tunkilla ollessa. Vetareissa ei tunnu säteettäistä välystä eikä akselin suunnassakaan kuin ihan hiukan. Oikeanpuolen ulomman vetonivelen suojakumi on pikkuisen rikki. Olisko syyllinen näin helposti osoitettavissa?
Onko foorumilaisilla tietoa/kokemusta mistä vikaa alkaisi hakea? Ei viitsisi purkaa ja uusia ehjiä osia vain arvailun perusteella.
Vikamahdollisuuksia on siis pyöränlaakeri, vetonivel ulko/sisä, sisemmän vetonivelen laakeri, mikä?
Vinkkejä vian haarukointiin tai testaukseen?
On sen verran halpa auto että kipukynnys uusien osien hankintaan on aika matala. Harmi sinänsä koska auto on hyvä ajaa muuten ja napakassa kunnossa. Ajettu 144000km.
Ongelma on kuitenkin seuraava: ajaessa suoraan alkaa noin 40kmh nopeudessa kuulua nopeuden kasvaessa voimistuva jyrisevä ääni ja auton rattiin ja lattiaan välittyy myös tiheätaajuista värinää. Ääni vaimenee vähän jossain nopeudessa mutta ei poistu ja voimistuu taas 80kmh paikkeilla. En ole ajanut kuin 80 kmh tämän ongelman aikana. Ääni kuuluu suoraan ajaessa sekä vasemmalle kääntäessä mutta vaimenee kokonaan oikealle kääntäessä esim kadunkulmassa. Vedon lisääminen ei vaikuta suuresti ääntä lisäävästi mutta kaasun nosto taas voimistaa ääntä hiukan.
Pyörät vaihdettu edestä taakse - ei vaikutusta.
Välykset kokeiltu pyörää heiluttamalla tunkilla ollessa. Ei sanottavammin väljää missään pyörässä vain normaaliksi tulkittava välys. Pyörät pyörii lähes äänettömästi tunkilla ollessa. Vetareissa ei tunnu säteettäistä välystä eikä akselin suunnassakaan kuin ihan hiukan. Oikeanpuolen ulomman vetonivelen suojakumi on pikkuisen rikki. Olisko syyllinen näin helposti osoitettavissa?
Onko foorumilaisilla tietoa/kokemusta mistä vikaa alkaisi hakea? Ei viitsisi purkaa ja uusia ehjiä osia vain arvailun perusteella.
Vikamahdollisuuksia on siis pyöränlaakeri, vetonivel ulko/sisä, sisemmän vetonivelen laakeri, mikä?
Vinkkejä vian haarukointiin tai testaukseen?
On sen verran halpa auto että kipukynnys uusien osien hankintaan on aika matala. Harmi sinänsä koska auto on hyvä ajaa muuten ja napakassa kunnossa. Ajettu 144000km.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
Re: Muiden merkkien murheita.
^ Kyllähän tuo pyöränlaakeri vialle haisee. Oikealla joko etu tai taka. Pyörä ylhäällä ei välttämättä rahise kun ei ole painoa päällä.
- AlfaTom
- Viestit: 2864
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Muiden merkkien murheita.
Kiitos mielipiteestä. Pitää tutkia tuota laakerivikana. Moottorin tai vaihteiston tukikumit myös olleet epäiltyjen listalla mutta ratin kääntö ei varmaan vaikuta tähän ääntelyyn siinä tapauksessa eikä kierrokset muutenkaan.
Häiritsevän voimakas jyrinä kyllä on kun moottorin ääni peittyy sen alle. Jos ei muuten äänen aiheuttaja selviä niin joutuu vaihtamaan molemmat laakerit ja samalla vaihtuu se vetarin ulomman nivelen suojakumikin koska katsastus on syksyllä.
Häiritsevän voimakas jyrinä kyllä on kun moottorin ääni peittyy sen alle. Jos ei muuten äänen aiheuttaja selviä niin joutuu vaihtamaan molemmat laakerit ja samalla vaihtuu se vetarin ulomman nivelen suojakumikin koska katsastus on syksyllä.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
- Alfissimo
- Viestit: 8719
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Muiden merkkien murheita.
Samalla vaivaa poistaa epäiltyjen listalta sen rikkinäisen kumin nivelenkin, eikä pelkkää kumia. Vetari voi ravistaa kovastikin, joskaan ei pidä juurikaan ääntä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- AlfaTom
- Viestit: 2864
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Muiden merkkien murheita.
Se ääni tässä häiritseekin kun se on voimakkaampi kuin itse moottorin ääni. Lisäksi se tuntuu värinänä lattiassa ja ratissa. Mihinkään pajalle ei ole tarkoitus viedä laitettavaksi. Itse purkaen ja ja kasaten, jos tarvii hydraulista prässiä niin se hoituu kaverin hallissa. Varaosista tietysti pitää maksaa. Jännä nähdä osuuko se vikadiagnoosilotto kohdalleen vai pitääkö arpoa lisänumerot.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
- AlfaTom
- Viestit: 2864
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Muiden merkkien murheita.
Tää on sitten erittäin huono kun tuntuu koko korissa.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
- Polforea
- Viestit: 11628
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Pari kertaa on huono laakeri tärrännyt lattiaa. Monta sellaistakin olen kohdannut, jotka ei tunnu jousessa, sekä sellaisia joista oireita ei mitenkään löydy jos ei ole paino päällä.
Kyllä noilla oireilla minäkin ekana sitä laakeria syyttäisin.
Kyllä noilla oireilla minäkin ekana sitä laakeria syyttäisin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 1862
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Muiden merkkien murheita.
Mun hiivatin vapinat lakkas, mätänetin Mobiletron puola paikallansa. Ny värjää tulppaa.
Pari nikaretta kiinni ja tilais katsastusajan huomiselle. Paskane tuo o ku perkele, ku taivasalla parivuot ollu joutilaana. Jarrulaikat ruskeat, valot/pyyhkijät/kusipumput/töötti/jne toimii. Päästöt jos sais ekaks - sit vasta putsia.
Rengaspaineet vois tarkistaa. Ja bensaa parilitraa tankkiin, jot teboilin voi ohittaa.
Pari nikaretta kiinni ja tilais katsastusajan huomiselle. Paskane tuo o ku perkele, ku taivasalla parivuot ollu joutilaana. Jarrulaikat ruskeat, valot/pyyhkijät/kusipumput/töötti/jne toimii. Päästöt jos sais ekaks - sit vasta putsia.
Rengaspaineet vois tarkistaa. Ja bensaa parilitraa tankkiin, jot teboilin voi ohittaa.
-
- Viestit: 1862
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Muiden merkkien murheita.
Hylsy tuli takalaakerista. Pari kehotusta muista kohdista.
Mutta. Tääl ennenki kysyny;
Nopeusmittari jumahtaa (ny viimiset hypyt 75km/h) tai hyppää johki lukemaan. Mekaaninen matkamittari pyörii kyllä.
ATK vika vai neulan moottori morjenstelee/muu?
Moottoria epäilen, ku nyrkinisku herättää mittarin.
Tossa lie kelmuun printatut johteet toimittamas piirilevyn virkaa. Joskus luomella muka sen tarkastin.
-97 barchetta siis kysees.
Mutta. Tääl ennenki kysyny;
Nopeusmittari jumahtaa (ny viimiset hypyt 75km/h) tai hyppää johki lukemaan. Mekaaninen matkamittari pyörii kyllä.
ATK vika vai neulan moottori morjenstelee/muu?
Moottoria epäilen, ku nyrkinisku herättää mittarin.
Tossa lie kelmuun printatut johteet toimittamas piirilevyn virkaa. Joskus luomella muka sen tarkastin.
-97 barchetta siis kysees.
Re: Muiden merkkien murheita.
ePER
Fiat Punto GT
Fiat Stilo 95
Fiat Punto GT
Fiat Stilo 95
Re: Muiden merkkien murheita.
Lancia Delta III
Vasemman takavalon LED - vilkku temppuilee. Googletuksen perusteella tämä lienee tyyppivika, mutta oireet ovat kyllä erikoiset.
Kun lukitsee/avaa auton, vilkku välähtää ja toimii normaalisti. Kun laittaa virrat päälle, auton käyntiin ja vilkun päälle, valo vilkahtaa kerran ja sitten mykistyy. Mittaristossa vilkun "rele" naputtaa kiihkeään tahtiin ja suuntavalo vilkkuu tiuhaan. Oikean puolen lamppu toimii normaalisti.
Maailmalla vastaavat viat on foorumien mukaan (Chrysler Delta-haulla löytyy) korjaantuneet valoa vaihtamalla, mutta hiukan epäilyttää.
Purin lampun ja piirilevyt näyttää keski-ikää lähestyvän silmillä ihan hyviltä.
Onko täällä muilla vastaavia kokemuksia/murheita?
Vasemman takavalon LED - vilkku temppuilee. Googletuksen perusteella tämä lienee tyyppivika, mutta oireet ovat kyllä erikoiset.
Kun lukitsee/avaa auton, vilkku välähtää ja toimii normaalisti. Kun laittaa virrat päälle, auton käyntiin ja vilkun päälle, valo vilkahtaa kerran ja sitten mykistyy. Mittaristossa vilkun "rele" naputtaa kiihkeään tahtiin ja suuntavalo vilkkuu tiuhaan. Oikean puolen lamppu toimii normaalisti.
Maailmalla vastaavat viat on foorumien mukaan (Chrysler Delta-haulla löytyy) korjaantuneet valoa vaihtamalla, mutta hiukan epäilyttää.
Purin lampun ja piirilevyt näyttää keski-ikää lähestyvän silmillä ihan hyviltä.
Onko täällä muilla vastaavia kokemuksia/murheita?
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.