^
Voi hemmets! ;(
Osanotot. Ei varmasti oo helppoa tuollainen, kun vielä niin juniorikin
Oma avautuminen paljon kevyempää, mutta; perjantain jälkeen en oo yhtenäkään yönä ennen viimeyötä nukkunut hyvin (todnäk tää tropiikki). Eilen työpäivän jälkeen 3h unien päälle ATK heitti häränpyllyä - nukkumaan pääsin lopulta joskus 03 jälkeen yöllä....
Omaa avautumista: have a picture, thank you.
Eli eilen kotia tulin töistä. Windows-kone tulille ja BSOD.
Linux-serverin kanssa ollut hieman haasteita, joten pistin näytön päälle. Jjep, aika paljon soft-lokkia. Peukut pystyyn, että kernelin päivitys korjasi tuon ongelman
Konkreettinen muutos vanhaan on, että työsuhteen päättymisen jälkeiseen aikaan kohdistuvan kilpailukieltoehdon edellytys on työnantajan entiselle työntekijälleen maksama rahakorvaus.
Kaikki kilpailukieltoehdot, jotka on sovittu 1.1.2022 tai myöhemmin ovat uuden lain sitomia.
Kilpailukiellon aikaiset korvaukset - pituuden vaikutus korvaukseen:
Jos kilpailukiellon pituus työsuhteen päättymisen jälkeen on enintään 6 kuukautta, on työnantajan maksettava entiselle työntekijälleen korvaus, joka vastaa 40 % työntekijän palkasta.
Jos rajoitusajaksi on sovittu yli 6 kuukautta, on korvaus 60 %.
Mikäli rajoitusaika on yli 6 kuukautta, tulee tätä korotettua korvausprosenttia käyttää koko rajoitusajalta, eikä siis vain 6 kuukauden ylittävältä osalta.
Tällä on pyritty ohjaamaan työnantajia entistä suurempaan harkintaan sen suhteen, että onko kilpailukieltoehdon käytölle ylipäätään tarvetta yrityksen näkökulmasta.
Konkreettinen muutos vanhaan on, että työsuhteen päättymisen jälkeiseen aikaan kohdistuvan kilpailukieltoehdon edellytys on työnantajan entiselle työntekijälleen maksama rahakorvaus.
Kaikki kilpailukieltoehdot, jotka on sovittu 1.1.2022 tai myöhemmin ovat uuden lain sitomia.
Kilpailukiellon aikaiset korvaukset - pituuden vaikutus korvaukseen:
Jos kilpailukiellon pituus työsuhteen päättymisen jälkeen on enintään 6 kuukautta, on työnantajan maksettava entiselle työntekijälleen korvaus, joka vastaa 40 % työntekijän palkasta.
Jos rajoitusajaksi on sovittu yli 6 kuukautta, on korvaus 60 %.
Mikäli rajoitusaika on yli 6 kuukautta, tulee tätä korotettua korvausprosenttia käyttää koko rajoitusajalta, eikä siis vain 6 kuukauden ylittävältä osalta.
Tällä on pyritty ohjaamaan työnantajia entistä suurempaan harkintaan sen suhteen, että onko kilpailukieltoehdon käytölle ylipäätään tarvetta yrityksen näkökulmasta.
Ei ole kilpailukieltoa kirjattu sopimukseen. Päätin jo, että pidetään nyt kerrankin hieman pidempi loma, kunnostetaan mökkiä ja katsellaan töihin paluuta syssymmällä. Harmittaa vain kun ei ole koskaan tullut liityttyä kassaan. Tuo pelkkä työttömyyskorvaus riittää juuri ja juuri teslan lyhennykseen
Konkreettinen muutos vanhaan on, että työsuhteen päättymisen jälkeiseen aikaan kohdistuvan kilpailukieltoehdon edellytys on työnantajan entiselle työntekijälleen maksama rahakorvaus.
Kaikki kilpailukieltoehdot, jotka on sovittu 1.1.2022 tai myöhemmin ovat uuden lain sitomia.
Kilpailukiellon aikaiset korvaukset - pituuden vaikutus korvaukseen:
Jos kilpailukiellon pituus työsuhteen päättymisen jälkeen on enintään 6 kuukautta, on työnantajan maksettava entiselle työntekijälleen korvaus, joka vastaa 40 % työntekijän palkasta.
Jos rajoitusajaksi on sovittu yli 6 kuukautta, on korvaus 60 %.
Mikäli rajoitusaika on yli 6 kuukautta, tulee tätä korotettua korvausprosenttia käyttää koko rajoitusajalta, eikä siis vain 6 kuukauden ylittävältä osalta.
Tällä on pyritty ohjaamaan työnantajia entistä suurempaan harkintaan sen suhteen, että onko kilpailukieltoehdon käytölle ylipäätään tarvetta yrityksen näkökulmasta.
Ei ole kilpailukieltoa kirjattu sopimukseen. Päätin jo, että pidetään nyt kerrankin hieman pidempi loma, kunnostetaan mökkiä ja katsellaan töihin paluuta syssymmällä. Harmittaa vain kun ei ole koskaan tullut liityttyä kassaan. Tuo pelkkä työttömyyskorvaus riittää juuri ja juuri teslan lyhennykseen
Tsemppiä ja hyvää breikkiä. Meikän toinen jälkikasvu myös
lomautettuna teknologiayrityksestä , ja jälkikasvu ( 2 -ja 5- vuotiaat rasavillit)
tykkää, kun isikin on välillä pitempään kotona leikkimässä.
Pakko vähän avautua. Ostin huhtikuussa uudet Sunnfullin kesärenkaat S80 Volvoon, jossa oli 7mm pintaa uutena. Olen kerennyt ajamaan 4500km niin alkuviikosta huomasin, että eturenkaissa on enää 3mm jäljellä, takana aika lailla se sama 7mm kuin alussa.
Kävin rengasliikkeessä valittamassa ja työntekijä tuli katsomaan ja sanoi, että eturenkaissa on "pykäliä", jotka kertoo siitä, että on ollut tosi raskas kaasujalka. Sanoin, että ei todellakaan ole ja kaasujalka on aina ollut samanlainen mutta jokaisessa autossa on renkaat kuluneet tasaisesti, johon sain vastauksen, kuinka "nää isot Volvot on etupainotteisia nelivetoja ja näissä on tosi raskas keula et se yhdistettynä reippaisii kiihdytyksii syö eturenkaat". En kyllä tiedä kuinka reikä päässä pitäisi D5 traktorilla oikeasti ajaa, että pelkällä kiihdyttelyllä saisi eturenkausta millin per tuhat kilsaa pois.
Pakko vähän avautua. Ostin huhtikuussa uudet Sunnfullin kesärenkaat S80 Volvoon, jossa oli 7mm pintaa uutena. Olen kerennyt ajamaan 4500km niin alkuviikosta huomasin, että eturenkaissa on enää 3mm jäljellä, takana aika lailla se sama 7mm kuin alussa.
Kävin rengasliikkeessä valittamassa ja työntekijä tuli katsomaan ja sanoi, että eturenkaissa on "pykäliä", jotka kertoo siitä, että on ollut tosi raskas kaasujalka. Sanoin, että ei todellakaan ole ja kaasujalka on aina ollut samanlainen mutta jokaisessa autossa on renkaat kuluneet tasaisesti, johon sain vastauksen, kuinka "nää isot Volvot on etupainotteisia nelivetoja ja näissä on tosi raskas keula et se yhdistettynä reippaisii kiihdytyksii syö eturenkaat". En kyllä tiedä kuinka reikä päässä pitäisi D5 traktorilla oikeasti ajaa, että pelkällä kiihdyttelyllä saisi eturenkausta millin per tuhat kilsaa pois.
Jos ei löydy runkovikaa, niin valitettavan hankala voi olla saada käännettyä omaksi eduksi. Siltä osin rengasliikkeellä on myös oma kantansa, että ilman selkeää vikaa ei ole perustetta takuuseen ja ”pelkkä” kuluminen ei ole vika. Yleistetysti kiinarenkaat on aika pehmeää seosta ja yhdistettynä keulapainoon + jos vähänkin aurauskulmissa sanomista, niin kyllähän se pehmeä kumi voi kadota.
Halpa hinta näkyy yleensä jossain ja tässä kohti sama tilanne itsellä. Pirellin halpislinjan Powergyt ei taida Giuliettan alla jaksaa tätä toista kesää loppuun asti, joskin kilometrejä renkailla on tässä kohti n.15tkm. Halvasta hinnasta huolimatta niiden olisi silti halunnut kestävän vielä kolmannen kesän puolelle.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Oletteko ikinä pohtineet, mitä oikeasti tapahtuu, jos foameria ei ammu pelkällä vedellä puhtaaksi autopesun jälkeen?
En minäkään, eikä edes kiinnostanut, mutta kokeilin näköjään silti. Ainakin Korrekin omenanhohtoinen pesuaine osaa kuivua sinne niin, ettei siitä virtaa kovin helpolla vesi läpi. Ottakaa siis tästä oppi että näin voi käydä, älkääkä kokeilko itse.
Foameri on nyt likoamassa, josko vedessä lilluminen liottaisi möhmäättiä tarpeeksi, jotta alkaa taas toimia.
Pakko vähän avautua. Ostin huhtikuussa uudet Sunnfullin kesärenkaat S80 Volvoon, jossa oli 7mm pintaa uutena. Olen kerennyt ajamaan 4500km niin alkuviikosta huomasin, että eturenkaissa on enää 3mm jäljellä, takana aika lailla se sama 7mm kuin alussa.
Kävin rengasliikkeessä valittamassa ja työntekijä tuli katsomaan ja sanoi, että eturenkaissa on "pykäliä", jotka kertoo siitä, että on ollut tosi raskas kaasujalka. Sanoin, että ei todellakaan ole ja kaasujalka on aina ollut samanlainen mutta jokaisessa autossa on renkaat kuluneet tasaisesti, johon sain vastauksen, kuinka "nää isot Volvot on etupainotteisia nelivetoja ja näissä on tosi raskas keula et se yhdistettynä reippaisii kiihdytyksii syö eturenkaat". En kyllä tiedä kuinka reikä päässä pitäisi D5 traktorilla oikeasti ajaa, että pelkällä kiihdyttelyllä saisi eturenkausta millin per tuhat kilsaa pois.
Oletko ajanut kyseisellä autolla aikaisemmin jollain muilla renkailla ja ne kuluneet normaalia tahtia ja tasaisesti? Äkkiseltään kuulostaa että olisi rengaskulmat pielessä tai väljää jossain.
Pakko vähän avautua. Ostin huhtikuussa uudet Sunnfullin kesärenkaat S80 Volvoon, jossa oli 7mm pintaa uutena. Olen kerennyt ajamaan 4500km niin alkuviikosta huomasin, että eturenkaissa on enää 3mm jäljellä, takana aika lailla se sama 7mm kuin alussa.
Kävin rengasliikkeessä valittamassa ja työntekijä tuli katsomaan ja sanoi, että eturenkaissa on "pykäliä", jotka kertoo siitä, että on ollut tosi raskas kaasujalka. Sanoin, että ei todellakaan ole ja kaasujalka on aina ollut samanlainen mutta jokaisessa autossa on renkaat kuluneet tasaisesti, johon sain vastauksen, kuinka "nää isot Volvot on etupainotteisia nelivetoja ja näissä on tosi raskas keula et se yhdistettynä reippaisii kiihdytyksii syö eturenkaat". En kyllä tiedä kuinka reikä päässä pitäisi D5 traktorilla oikeasti ajaa, että pelkällä kiihdyttelyllä saisi eturenkausta millin per tuhat kilsaa pois.
Tuossa on jo yllä tullut selkeitä mahdollisia syitä kovalle kulumiselle, mutta yksi potentiaalinen juttu vielä: Eikös tuossa ole haldex? Haldexi kun pettää tai kyrkentä hidastuu riittävävästi, niin alkaa etuset kulumaan. Etuvetopohjaseen kun tehdään neliveto haldexilla, niin sen on syytä olla tikissään, muuten koko systeemistä tulee riippakivi.
Oletteko ikinä pohtineet, mitä oikeasti tapahtuu, jos foameria ei ammu pelkällä vedellä puhtaaksi autopesun jälkeen?
En minäkään, eikä edes kiinnostanut, mutta kokeilin näköjään silti. Ainakin Korrekin omenanhohtoinen pesuaine osaa kuivua sinne niin, ettei siitä virtaa kovin helpolla vesi läpi. Ottakaa siis tästä oppi että näin voi käydä, älkääkä kokeilko itse.
Foameri on nyt likoamassa, josko vedessä lilluminen liottaisi möhmäättiä tarpeeksi, jotta alkaa taas toimia.
En oo koskaan ampunu puhtaaks. Suoraan vaan hyllyyn jo vuosia. Bilthamberia käyttäny ja ehkä jotain muitaki
Korona, 1. osuma, joskus käyny mielesssä onko tämä jo ollut ”oireettoma”, en usko, tämän kun saa niin kyllä sen tietää. 3x comirnaty riitti tähän asti. Viikko takana, kuume kesti 3-4 pv, totaaliuupumus edelleen päällä. Hämmentävintä on makuaisti, kaikki maistuu laimealta tai jotenkin kummalliselta, punkku etikalta.
Oletteko ikinä pohtineet, mitä oikeasti tapahtuu, jos foameria ei ammu pelkällä vedellä puhtaaksi autopesun jälkeen?
En minäkään, eikä edes kiinnostanut, mutta kokeilin näköjään silti. Ainakin Korrekin omenanhohtoinen pesuaine osaa kuivua sinne niin, ettei siitä virtaa kovin helpolla vesi läpi. Ottakaa siis tästä oppi että näin voi käydä, älkääkä kokeilko itse.
Foameri on nyt likoamassa, josko vedessä lilluminen liottaisi möhmäättiä tarpeeksi, jotta alkaa taas toimia.
En oo koskaan ampunu puhtaaks. Suoraan vaan hyllyyn jo vuosia. Bilthamberia käyttäny ja ehkä jotain muitaki
Samma här. En ole koskaan liuottanut vaahdotuksen jälkeen vaan suoraan hyllyyn vain ja hyvin on toiminut viimeiset 5 vuotta. Tosin Korrekin esipesuvaahtoa ei ole tullut kokeiltua.
Oletko ajanut kyseisellä autolla aikaisemmin jollain muilla renkailla ja ne kuluneet normaalia tahtia ja tasaisesti? Äkkiseltään kuulostaa että olisi rengaskulmat pielessä tai väljää jossain.
Talvirenkailla kerkesin hetken ajamaan, niissä ei vastaavaa kulumista näkynyt. Toki olivat 10v vanhat ja melko kovettuneet.
Kulmia ajattelin ensin itsekin, mutta kun ovat kuluneet tosiaan täysin tasaisesti ja molemmat eturenkaat samalla lailla.
Kulmat kannattaa silti tsekata. Jos aurauskulma on liian iso suuntaan tai toiseen, niin keskimäärin suoraan mennessä molemmat eturenkaat on yhtä paljon vinossa ja kuluu samallailla ylitahtiin.
Oletko ajanut kyseisellä autolla aikaisemmin jollain muilla renkailla ja ne kuluneet normaalia tahtia ja tasaisesti? Äkkiseltään kuulostaa että olisi rengaskulmat pielessä tai väljää jossain.
Talvirenkailla kerkesin hetken ajamaan, niissä ei vastaavaa kulumista näkynyt. Toki olivat 10v vanhat ja melko kovettuneet.
Kulmia ajattelin ensin itsekin, mutta kun ovat kuluneet tosiaan täysin tasaisesti ja molemmat eturenkaat samalla lailla.
Talvirenkaat kuluu paljon hitaammin epätasaisesti kuin kesärenkaat. Tähän asti kaikki kertomasi seikat viittaavat suoraan etupään ohjauskulmiin, onko sitten iän mukana muuttunut tai jokin tukivarsi kulunut.
Sen verran tuli liike nyt vastaan, että sovittiin ensi viikolle uudet eturenkaat sisäänostohintaan + nelipyöräsuuntaus yhteensä 200 euroa. Toivottavasti uudet kestäisi tuon suuntauksen jälkeen nyt edes hiukan pidempään.
Sen verran tuli liike nyt vastaan, että sovittiin ensi viikolle uudet eturenkaat sisäänostohintaan + nelipyöräsuuntaus yhteensä 200 euroa. Toivottavasti uudet kestäisi tuon suuntauksen jälkeen nyt edes hiukan pidempään.
Mukulakivi voitti TS:n öljypohjan. Yksi kaista kivetysten välissä, renkaiden linjalla monttu molemmin puolin ja keskellä pattia sen verran, että madallettu 147 hipaisi riittävästi patin korkeinta kiveä. Ei edes ääntä kuulunut, että olisi säikäyttänyt, mutta öljynpainepiipitys kertoi tapahtuneen.
Noh sikäli ei harmita enempää, mutta ko. autolla oli tarkoitus ajaa vielä kuukausi ajoaika loppuun opetusajoa ja vasta sitten lusikkajonoon.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Olin ostamassa Facebook marketplace:n kautta 16” Giulietan renkaita + vanteita, tänään myyjä ilmoitti että renkaat ja vanteet on varastettu häkkivarastosta
Lähetti vielä todisteeksi valokuvia häkkivarastosta ja rikosilmoituksesta.
Kaupat oli rahtia vaille valmit, mutta nyt ollaan taas ilman 16” vanteita
Olin ostamassa Facebook marketplace:n kautta 16” Giulietan renkaita + vanteita, tänään myyjä ilmoitti että renkaat ja vanteet on varastettu häkkivarastosta
Lähetti vielä todisteeksi valokuvia häkkivarastosta ja rikosilmoituksesta.
Kaupat oli rahtia vaille valmit, mutta nyt ollaan taas ilman 16” vanteita
Facen käyttäjprofiilin kautta valitettavasti sijaintitietoja
aika hyvin esillä rosvoille …
Foameri on nyt likoamassa, josko vedessä lilluminen liottaisi möhmäättiä tarpeeksi, jotta alkaa taas toimia.
Jaksoin vihdoin ottaa tähän kantaa. Piiiitkä likoaminen ja paineilman sohiminen suuntaan ja toiseen sai foamerin takaisin elävien kirjoihin. Taas kannatti - säästin sekä monta autopesua että uuden foamerin hinnan.
Eilen sain trimmailla pensasaitaa ihan muita miehinä, mutta nyt kun kävin trimmerillä siistimässä rikkaruohoja, niin tuloksena oli pari ampiaisen pistoa.
Yllättävän hyvin lähti vm-71 Vittorio, kun tajuntaan iski viesti, että nyt tässä pörisee joku muukin kuin pelkkä Ryobi.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
^Myös maa-ampiaisten pesään tallaaminen pistää jäykemmänkin ruodon kunnon vauhtiin. Husqvarna pitää sen verran pahaa mekkalaa, että pörinää ei kuulosuojaimien läpi kuule, mutta niillä on muitakin keinoja keskittää huomio itseensä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Eikös tuo Elisan 5M maksa 0,9€ vähemmän/kk mitä kilpailijan 4M
Joo, väsyneenä tuli kirjoiteltua väärin päin. Tosiaan piti laittaa "5M sitten maksaa 0,9€/kk vähemmän, kuin kilpailijan 4M".
Eivät anna mitään lisädiiliä nyt - ihan persiistä. Noh, loppuviikosta tai ensi viikon aikana tullee SIM-kortti Globetelille.
Screenshot_20240913_062314_com_google_android_apps_messaging_MainActivity.jpg (68.12 KiB) Katsottu 5145 kertaa
Nonni, mun näköjään kannatti odotella loppuun asti, jatkavat omatoimisesti liittymää taas vuodella eteenpäin..
Tosin 5.9€ rajattoman hinnasta on tultu aika hyvä nousu jo, mutta kohtuullinen vielä kuitenkin.
Missään nimessä en lähemmäs paria kymppiä/kk maksais liittymästä..
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"
Tosin 5.9€ rajattoman hinnasta on tultu aika hyvä nousu jo, mutta kohtuullinen vielä kuitenkin.
Oon aktiivisesti yrittänyt saada Elisalta jotain järjellistä tarjousta.
Paras, mihin ovat toistaiseksi kyenneet: 16,99€/kk 5M Tarkka 4G.
Ja pakkosyöttönä 100M Tarkka 4G 23,99€/kk. Ja rajatonta kans yrittävät pakkosyöttää. Haistakoot huilu.
Hyppään ehkä kohta kokeilemaan Telia DOT:ia, josko Telian asiakkaana Telian verkko toimisi paremmin (Globetel Telian verkossa ainakin täällä Mikkelissä aika persiistä.), kun samaan aikaan Telian asiakkaat kehuu verkkoa
Henkilökohtaiset tarjoukset on kans aika.... Jooh.
Nonni, mun näköjään kannatti odotella loppuun asti, jatkavat omatoimisesti liittymää taas vuodella eteenpäin..
Tosin 5.9€ rajattoman hinnasta on tultu aika hyvä nousu jo, mutta kohtuullinen vielä kuitenkin.
Missään nimessä en lähemmäs paria kymppiä/kk maksais liittymästä..
Onnittelut oikeasta strategian valinnasta!
Kuinka kauan sitten rajaton liittymä oli 5.9€? Tässä aina välillä on ollut hieman inflaatiota joka voi ainakin osin selittää liittymähintojen nousun. Toki mobiilioperaattoreilla on paineita saada 5G investointinsa kuoletetuksi.
..on siis ylittänyt inflaation vauhdin reippaasti.
Toisaalta 5,90€/kk 100Mbps rajaton on kyllä aikanaan todennäköisesti ollut negatiivisen katteen sisäänvetotarjous. Halvalla olet saanut bittejä siirtymään!
En voi olla puuttumatta koska kyse on yrityksen edustajasta jonka pitäisi asiat tietää. m on metrin lyhenne ja megan lyhenne on M juuri siksi ettei nämä sekoitu keskenään. Eli 100 metrin liittymä, mitä se lie onkaan. Ehkä sen signaalin kantavuus.
En voi olla puuttumatta koska kyse on yrityksen edustajasta jonka pitäisi asiat tietää. m on metrin lyhenne ja megan lyhenne on M juuri siksi ettei nämä sekoitu keskenään. Eli 100 metrin liittymä, mitä se lie onkaan. Ehkä sen signaalin kantavuus.
b ja B ovat myös eri asioita biteistä turistessa mutta eniten allekirjoittanutta nyppii kun kaistanleveyden yksikkönä käytetään bps eikä Hz. Toki tähän kaistanleveys virheeseen sortuu moni sanakirjakin.
Minulle on useamminkin kerran myynnin rautaiset ammattilaiset tulleet kertomaan 100MByten kaistanleveydestä. Siitä yleensä on seurannut mielenkiintoinen keskustelu.
allekirjoittanutta nyppii kun kaistanleveyden yksikkönä käytetään bps eikä Hz. Toki tähän kaistanleveys virheeseen sortuu moni sanakirjakin.
Mua taas kauhistuttaa ku välillä puhutaan, että sähkö tulee töpselistä, wtf! Toivottavasti kuitenkaan ei..
(kuullut jopa meidän eduskunnassa puhuttavan)
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"
Mua taas kauhistuttaa ku välillä puhutaan, että sähkö tulee töpselistä, wtf! Toivottavasti kuitenkaan ei..
(kuullut jopa meidän eduskunnassa puhuttavan)
Joskus tuossa pohdittiin, että eikö voitaisi tehdä töpselivoimaloita ydinvoimaloiden sun muiden sijaan. Ei vain päästy selvyyteen, pitäisikö voimalan koostua isosta määrästä normaaleja töpseleitä, vai olisiko se yksi hervottoman iso töpseli.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Nonni, mun näköjään kannatti odotella loppuun asti, jatkavat omatoimisesti liittymää taas vuodella eteenpäin..
Tosin 5.9€ rajattoman hinnasta on tultu aika hyvä nousu jo, mutta kohtuullinen vielä kuitenkin.
Missään nimessä en lähemmäs paria kymppiä/kk maksais liittymästä..
Minulle tuli juuri tekstiviesti, jossa hinta 16,99eur/kk
Avautuminen pienestä, mutta ärsyttävästä aiheesta eli paperisilppurit. Olen käyttänyt vuosikymmenien yli eri paikoissa varmaankin kymmeniä erilaisia paperisilppureita. Ja vastaan on tullut ainoastaan yksi joka toimii edes vähän sinnepäin kuin voisi odottaa. Se olikin kunnon teollisuuskone hihnavedolla ja varmaakin 10kg vauhtipyörällä.
Tyypillisesti "10 kpl A4 kerralla" syötettävä laite tukkeutuu jos sattuu laittamaan kaksi paperia kerralla. Ja jos syöttää ne 10 paperia hitaasti yksi kerrallaan niin silloinkin on mahdollista että moottori kuumenee. Ja ihan sama minkä merkkinen. Samaa kiinakuraa tuntuvat kaikki olevan.
Nyt kun taas on tuhottavana isompi läjä papereita niin ympäristörikos eli takkatuli kaupunkialueella alkaa kummasti houkuttelemaan....
^Edellisessä firmassa oli asjallinen silppuri. Ei helpolla tukehtunut, nöyristellyt eikä ihmetellyt, kun sinne kaatoi paperia sen verran mitä jaksoi kantaa, kunnes tietty jossain vaiheessa piippasi tyhjennystarvetta. Silloinen pomo sai sen jotenkin kuitenkin tukkoon ja koetti selvittää asiaa siivouslastalla, josta jäi jäljelle vain varsi.
Mutta siinä vehkeessä olikin punainen sähkötökkeli. Se oli työkalu, ei lelu.
Kannustaa yhä enemmän siirtämään tulorakennetta pääomatulojen suuntaan.
Joo, jo 4600 eur bruttotulolla veroprosentti on sama kuin se korkeampi yli 30 000 eur pääomatulon vero-% rajan ylittävältä osalta
Yllä vertaat kuukausituloa ansiotulojen osalta ja pääomatulon osalta vuosituloa. Kun laitan omat tietoni verolaskuriin niin saan pääomatulojen kanssa suunnilleen saman tuloveroprosentin vasta tuolla 90k€/a tulotasolla. Tuosta puuttuvat 9.44% edestä veroluonteisia maksuja eli työeläkemaksu ja työttömyysvakuutusmaksu. Jos nämä lasketaan mukaan niin ollaan noin 50k€/a tasolla. Toki silloin on edistetty eläkekertymää jota ei tapahdu pääomatulojen kanssa.
Ja pointtina siis, track recordin pohjalta taloudelliseksi katastrofiksi päätyvä Turun tautinen ratikkaprojekti ei tule rahoitetuksi pääomatuloista menneistä veroista. Tai ei siis ennen kuin valtio joutuu bail-outtaamaan konkurssipesän...