Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
Valvoja: Moderators
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11350
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
Alkuun vähän taustoitusta. Eilen vastaan ajellut Citroen DS herätti taas vanhan kaipuun Isoon Kissaan, ja mieleen tuli että sehän tiettävästi suunniteltiin käyttämään ilmajäähdytteistä bokserikuutosta mutta Veijo Citroenilta loppui rahat kesken.
Entäs jos sellaisen tekisi itse?
Ekana mieleen tulee saman aikakauden Porschen kattila. Yllättäen en löytänyt interwebsistä yhtään tällaista toteutusta. Yksi hidaste on varmaankin se, että DS:n kampiakseli pyörii eri suuntaan kuin Porschessa, ja koska voimapaketti on toisin päin, ei sitä voi sellaisenaan siirtää autosta toiseen.
Nyt päästään siihen kysymykseen: Mitä vaatisi kääntää moottorin pyörimissuunta?
Nokka-akselit pitäisi teettää, että saadaan imu- ja pakoventtiilit aukeamaan uudessa järjestyksessä.
Sytytys- ja mahdollinen ruiskutusjärjestys pitäisi kääntää, mutta se on pikkujuttu.
Startti pitäisi saada pyörimään toisin päin. Käämityksessä kahden käämin järjestys ristiin?
Vesipumppu ei ilmajäähyssä ole ongelma, mutta mitähän öljypumppu tykkää pyörimissuunnan muutoksesta?
Possun jakoketjun kiristäjäksi on näköjään olemassa versio jossa välipyörä säädetään mekaanisesti. Yleensä (aina?) välipyörä on ketjun ”löysällä” puolella, mutta olisikohan siitä haittaa että takaperin käyvässä koneessa järjestys olisi toisin päin?
Mitäs muuta?
Onkohan vaihteiston, lähinnä sen voitelun, kannalta väliä miten päin se pyörii?
Tämän ilmeisesti voisi toteuttaa myös ”oikein päin” pyörivällä moottorilla käyttämällä Citroen SM:n Maserati-moottorin perään tarkoitettua vaihteistoa, mutta siitä ei saa tämmöistä sunnuntaipäivän ajatusleikkiä aikaiseksi.
Entäs jos sellaisen tekisi itse?
Ekana mieleen tulee saman aikakauden Porschen kattila. Yllättäen en löytänyt interwebsistä yhtään tällaista toteutusta. Yksi hidaste on varmaankin se, että DS:n kampiakseli pyörii eri suuntaan kuin Porschessa, ja koska voimapaketti on toisin päin, ei sitä voi sellaisenaan siirtää autosta toiseen.
Nyt päästään siihen kysymykseen: Mitä vaatisi kääntää moottorin pyörimissuunta?
Nokka-akselit pitäisi teettää, että saadaan imu- ja pakoventtiilit aukeamaan uudessa järjestyksessä.
Sytytys- ja mahdollinen ruiskutusjärjestys pitäisi kääntää, mutta se on pikkujuttu.
Startti pitäisi saada pyörimään toisin päin. Käämityksessä kahden käämin järjestys ristiin?
Vesipumppu ei ilmajäähyssä ole ongelma, mutta mitähän öljypumppu tykkää pyörimissuunnan muutoksesta?
Possun jakoketjun kiristäjäksi on näköjään olemassa versio jossa välipyörä säädetään mekaanisesti. Yleensä (aina?) välipyörä on ketjun ”löysällä” puolella, mutta olisikohan siitä haittaa että takaperin käyvässä koneessa järjestys olisi toisin päin?
Mitäs muuta?
Onkohan vaihteiston, lähinnä sen voitelun, kannalta väliä miten päin se pyörii?
Tämän ilmeisesti voisi toteuttaa myös ”oikein päin” pyörivällä moottorilla käyttämällä Citroen SM:n Maserati-moottorin perään tarkoitettua vaihteistoa, mutta siitä ei saa tämmöistä sunnuntaipäivän ajatusleikkiä aikaiseksi.
- Epäkelpokeräilijä -
- mattijus
- Viestit: 5308
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Kalukylä
Re: Nelitahtimoottorin käyttö takaperin
Koska Porsche on takamoottorinen ja Citroën keskimoottorinen, niin saisiko sen Porschen voimalinjan vaan istutettua sellaisenaan?
VMP
Re: Nelitahtimoottorin käyttö takaperin
Entä jos vetopyörästössä kääntää lautaspyörän toiselle puolelle pinionia?
Tein itse - säästin
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11350
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: Nelitahtimoottorin käyttö takaperin
Itse asiassa joo! Sivuunkirjoittaneelle tuli ajatusvirhe, ajattelin että 911:n pata olisi vaihteiston etupuolella mutta sehän on tietysti takamoottorinen eli vaihteisto on koneen etupuolella.
Ilmeisesti tämäkin onnistuisi 911:n laatikossa. Löysin jonkun ketjun 911:n loodan pyöräyttämisestä ympäri 914:ssa käyttöä varten, ja lautaspyörän käännöstä siinä puhuttiin.Oleino kirjoitti:Entä jos vetopyörästössä kääntää lautaspyörän toiselle puolelle pinionia?
Näyttää vaan tuo 911:n 2.7 olevan törkyisen kallis kone remontoida. Sitten on tietysti Corvair, ja budjettivaihtoehtona Subarun EZ30. Ehkä sekin kaasareille modattuna jotenkin menettelisi.
Mutta ihan ajatusleikkinä: Saisiko koneen noilla yllä mainituilla eväillä käymään takaperin?
- Epäkelpokeräilijä -
Re: Nelitahtimoottorin käyttö takaperin
Monessa vanhemmassa myllyssä nokka akselin rampit on symmetriset, ei väliä kumpaan suuntaan pyörivät. Nokkaketjun kiristys pitää olla löysällä puolella. Corvairin kone taitaa olla työntötanko mallia ja toiminee sen puoleen kumpiin päin vaan. Öljypumpun pitää ilman muuta pyöriä niin, että imee öljypohjasta ja tekee paineen voitelujärjestelmään. Ulkoinen öljypumppu ja ns kuivasumppu olisi varmaan helpoin ratkaisu. Nämä on omia ajatuksia, voivat olla pielessäkin..
Ja kaikkein varmin ja helpoin on valita sellainen vaihteisto jonka tasauspyörästö sopii paikalleen kumpiin päin vaan eli tuo mainittu lautaspyörän kääntö ja itse moottori saa pyöriä niin kuin on alun perin suunniteltu.
Ja kaikkein varmin ja helpoin on valita sellainen vaihteisto jonka tasauspyörästö sopii paikalleen kumpiin päin vaan eli tuo mainittu lautaspyörän kääntö ja itse moottori saa pyöriä niin kuin on alun perin suunniteltu.
Giulia Super -69
- mutt
- Viestit: 5798
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Nelitahtimoottorin käyttö takaperin
Oikea vastaus on Continental O-300:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Continental_O-300
Pyörimissuunnasta en tiedä, potkurin puuttuessa pitää järjestellä puhallusilma muuten, ja kytkintä varten pitänee olla erillinen painelaakeri, moottorissa kun ei välttämättä ole otettu huomioon kampiakselin pitkittäisiä voimia.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Continental_O-300
Pyörimissuunnasta en tiedä, potkurin puuttuessa pitää järjestellä puhallusilma muuten, ja kytkintä varten pitänee olla erillinen painelaakeri, moottorissa kun ei välttämättä ole otettu huomioon kampiakselin pitkittäisiä voimia.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11350
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: Nelitahtimoottorin käyttö takaperin
Nokkaketjun kiristimen kohdalla varmasti noin silloin kun kiristin on jonkin sortin automaattista mallia. Mutta jos kyseessä on vaan kiinteä (lukittu) välipyörä niin onko väliä kulkeeko ketjun veto kampuralta suoraan nokkapyörälle vai ensin välipyörälle ja siitä nokkapyörälle?
Öljypumpun osalta ajattelin lähinnä että muuttuuko öljypumpun pumppaussuunta tai putoaako teho oleellisesti jos akselin pyörimissuunta muuttuu. Se kait yleisesti ottaen riippuu pumpputyypistä, mutta en tiedä mitä öljypumpuissa yleensä on käytetty. Ulkoinen pumppu olisi varmaankin se helpoin ratkaisu.
Jep, Saparon kone on nestejäähdytteinen. Törmäsin väitteeseen jonka mukaan DS:ään olisi tehtaan toimesta kokeiltu sekä ilma- että nestejäähdytteistä bokseria joten vesikonekaan ei ehkä olisi kovin "väärin", mutta tiedä näistä nyt sitten.FinPat kirjoitti:Tuohan on nestejäähdytteinen?
Jos nestejäähy käy mutta pitää olla litteähkö 6-cyl niin entäs Honda Goldwingin koneet?
Goldwingin kone taitaa olla suorituskyvyltään jo vähän siinä ja tässä, DS kun ei ole kaikkein kevyin auto. Muuten kyllä ihan mahdollinen, ja luulisi ainakin olevan tehokkaasti paketoitu eli kompakti.
Kova! Ja kuulin huhun että se kuuluisa joku jossain olisi istuttanut DS:ään "vastaavan" Lycoming 540:n. Näissäkin vaan näyttää hintalappu olevan jo sen verran pitkä että ei taida taskuissa syvyys riittää.mutt kirjoitti:Oikea vastaus on Continental O-300
- Epäkelpokeräilijä -
- mutt
- Viestit: 5798
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Nelitahtimoottorin käyttö takaperin
Noissa lentokonemoottoreissa on kyllä se hyvä puoli, että ilmailussa "loppuun ajettu" tarkoittaa vähän muuta, kuin maakulkuneuvoissa, eli käyttökelpoista aihiota voi saada kohtuullisemmallakin hinnalla. Maailmanpalon aikaanhan Rolls Royce Merlineiden jämäosista (tunnit täynnä, taisteluvaurio jne) tehtiin tankkeihin moottoreita, ja Rolls Royce Meteor oli näin syntynyt.
Tuota Continentalia saisi myös Rolls Roycen lisenssivalmistamana... Ja menisiköhän kytkinongelma sillä, että laittaisi vetävän kytkimen, potkurin vetohan on kyllä huomioitu suoravetoisissa moottoreissa?
Tuota Continentalia saisi myös Rolls Roycen lisenssivalmistamana... Ja menisiköhän kytkinongelma sillä, että laittaisi vetävän kytkimen, potkurin vetohan on kyllä huomioitu suoravetoisissa moottoreissa?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11350
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: Nelitahtimoottorin käyttö takaperin
^Totta kyllä tuokin.
Lentokoneen moottorissa ei ole mitään järkeä, ja ehkä just siksi älyttömän kiehtova ajatus! Tästä saisi moottorille sijoituspaikankin.
"Harmi" että talliin pitää saada tilaa ennen kuin voi edistää ajatusta. Pitänee tehdä Seiskavitskalle jotain.
Lentokoneen moottorissa ei ole mitään järkeä, ja ehkä just siksi älyttömän kiehtova ajatus! Tästä saisi moottorille sijoituspaikankin.
"Harmi" että talliin pitää saada tilaa ennen kuin voi edistää ajatusta. Pitänee tehdä Seiskavitskalle jotain.
- Epäkelpokeräilijä -
- nipaka
- Viestit: 2293
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Nelitahtimoottorin käyttö takaperin
Rasviksen esittämä Iso Kissa ansaitsee pelastuksen liikenteeseen. Varma katseenkääntäjä.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Nelitahtimoottorin käyttö takaperin
Hmm, nokkaketju kiinteällä kiristimellä varmaan toimisi väärinpäin pyörittäen suht varmasti. Mutta kiristimen pyörälle/laahaimelle tulee reilusti enemmän painetta kuin oikein päin pyöriessä. Samoin ohjurit on yleensä suunniteltu vain yhtä pyörimissuuntaa varten.Rasvis kirjoitti: ↑21 Loka 2024, 11:54Nokkaketjun kiristimen kohdalla varmasti noin silloin kun kiristin on jonkin sortin automaattista mallia. Mutta jos kyseessä on vaan kiinteä (lukittu) välipyörä niin onko väliä kulkeeko ketjun veto kampuralta suoraan nokkapyörälle vai ensin välipyörälle ja siitä nokkapyörälle?
Öljypumpun osalta ajattelin lähinnä että muuttuuko öljypumpun pumppaussuunta tai putoaako teho oleellisesti jos akselin pyörimissuunta muuttuu. Se kait yleisesti ottaen riippuu pumpputyypistä, mutta en tiedä mitä öljypumpuissa yleensä on käytetty. Ulkoinen pumppu olisi varmaankin se helpoin ratkaisu.
Olen joskus kokeillut dieseliä joka lähti pienellä vaihteella kovassa rasituksessa käymään takaperin. Öljynpaineen merkkivalo syttyi lähes heti, kun ajo/pyörimissuunta vaihtui eli ainakaan kyseinen öljypumppu ei pumpannut molempiin suuntiin. Sanoisin, että pumppaavat yleensä ainoastaan toiseen suuntaan.
Joissain vanhan maailman venemoottoreissa käännettiin pyörimissuunta peruutusta varten kääntämällä sytkä pienillä kierroksilla peruutus asentoon, näissä oli kyllä roiskevoitelu joka ilmeisesti toimi molempiin suuntiin. Suht uusissa moottorikelkoissakin on kait ollut pyörimissuun vaihto peruutusta varten, mutta 2T-kone. 2T-kone muuten olisi kivan kompakti ja tehokas

Giulia Super -69
- mutt
- Viestit: 5798
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Nelitahtimoottorin käyttö takaperin
Ei vain sovi sitikkaan, vaikka ärjy laitehan tuollainen V8-kaksitahtinen on.
https://www.youtube.com/watch?v=mrhsUXnodfw
Automaatti sen sijaan sopisi - Oldsmobile Toronado tulee ainakin mieleen mallina, jossa olisi automaatti sopivasti etupuolella moottoria, jos oikein muistan.
https://www.youtube.com/watch?v=mrhsUXnodfw
Automaatti sen sijaan sopisi - Oldsmobile Toronado tulee ainakin mieleen mallina, jossa olisi automaatti sopivasti etupuolella moottoria, jos oikein muistan.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Isola
- Viestit: 2106
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Nelitahtimoottorin käyttö takaperin
Sitikan tehtaalla oltiin toista mieltä: https://www.citroenet.org.uk/passenger- ... gines.html
In the early nineteen sixties, the Bureau d'Etudes worked on developing a V4, two-stroke, supercharged engine.
Displacing 1.800 cm3, it was predicted to develop 120 bhp and lots of low end torque, more like that of a V8.
The supercharger was driven by its own 200 cm3 four-stroke engine.
Tykkään ajatuksesta, että autossa on 2 moottoria, joista toinen ei ole mekaanisessa yhteydessä vetopyöriin. Käyttää vain sen toisen moottorin ahdinta.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11350
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: Nelitahtimoottorin käyttö takaperin
Oma moottori ahtimelle? Ranskalaisista insinööreistä ei voi olla pitämättä!
Tosin, ehkä se ei ole ihan ainoa mielipide. Tätä moottorinvaihtovisiota vähän avasin työkaverille, joka kuittasi ettei ole koskaan ennen kuullut sanoja ”haluaisin” ja ”Citroenin” käytettävän samassa lauseessa. Phöh.



Kaapissa oli loppusilausta vaille jäänyt DS-projekti (enteilee jotakin?) koossa 1/16, ja kun en internetsistä parempia mittoja löytänyt niin tästä saa suuruusluokan. Corvairin kone on 36” leveä ja 29” pitkä, eli pituutta on parikymmentä senttiä enemmän kuin DS:n lohkossa. Eroa jonkin verran vähentää kun DS:n koneeseen ymppää hihnapyörät ja apulaitteet. Leveyttä taas on selvästi liikaa, alin kuva on konehuoneen leveys. Pitänee kasata pienoismalli että saisi käsitystä voiko sinne tehdä tilaa.
O-300 on sitten jo niin paljon pidempi että tulipeltä pitäisi siirtää useamman kymmenen senttiä. Ei taida olla realistinen vaihtoehto.
Jos ja kun tilaa ei ole, voisi harkita wankelia. Se ei sikäli olisi iso tyylivirhe että Citroen ehti rakentaa tehtaan wankelmoottoreiden rakentamiseksi ja istutti niitä noin 800:aan GS:ään ennen kuin realisoitui ettei lopputulos ollut kovin hyvä. Tuo taisi jopa kaataa koko firman Peugeotin syliin. CX:ään oli suunniteltu kolmikammioista wankelia mutta semmoisia ei taida olla kuin muutaman vuosikerran Mazda Cosmossa, ja hinta on sitten sen mukainen. Mutta ihan vaan RX-7:n tai ehkä jopa RX-8:n moottori?

Tosin, ehkä se ei ole ihan ainoa mielipide. Tätä moottorinvaihtovisiota vähän avasin työkaverille, joka kuittasi ettei ole koskaan ennen kuullut sanoja ”haluaisin” ja ”Citroenin” käytettävän samassa lauseessa. Phöh.



Kaapissa oli loppusilausta vaille jäänyt DS-projekti (enteilee jotakin?) koossa 1/16, ja kun en internetsistä parempia mittoja löytänyt niin tästä saa suuruusluokan. Corvairin kone on 36” leveä ja 29” pitkä, eli pituutta on parikymmentä senttiä enemmän kuin DS:n lohkossa. Eroa jonkin verran vähentää kun DS:n koneeseen ymppää hihnapyörät ja apulaitteet. Leveyttä taas on selvästi liikaa, alin kuva on konehuoneen leveys. Pitänee kasata pienoismalli että saisi käsitystä voiko sinne tehdä tilaa.
O-300 on sitten jo niin paljon pidempi että tulipeltä pitäisi siirtää useamman kymmenen senttiä. Ei taida olla realistinen vaihtoehto.
Jos ja kun tilaa ei ole, voisi harkita wankelia. Se ei sikäli olisi iso tyylivirhe että Citroen ehti rakentaa tehtaan wankelmoottoreiden rakentamiseksi ja istutti niitä noin 800:aan GS:ään ennen kuin realisoitui ettei lopputulos ollut kovin hyvä. Tuo taisi jopa kaataa koko firman Peugeotin syliin. CX:ään oli suunniteltu kolmikammioista wankelia mutta semmoisia ei taida olla kuin muutaman vuosikerran Mazda Cosmossa, ja hinta on sitten sen mukainen. Mutta ihan vaan RX-7:n tai ehkä jopa RX-8:n moottori?
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 2678
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Nelitahtimoottorin käyttö takaperin
Mekaanisella virranjakajalla toimii sytytysennakon säätö väärään suuntaan. Sama vaiva myös muuttuvilla nenäkeppien ajoituksilla.
Öljypumput lie yleensä jotain rataspumppuja tms. Ne pumppaavat takaperinkin pyöritettyinä, mutta virtaussuuntakin vaihtuu eli saat öljypumpun sijaan alipainepumpun.
Vesipumput mallia keskipako. Takaperin pyöritettynä pumppaa kyllä, oikeaan suuntaan, mutta virtaama jää pieneksi.
Mekaaninen polttoainepumppu lie se helpoin, kun saattaa olla pieni mäntä/kumikalvo, mitä nokka painelee.
Kovin luottavainen en olisi jakopäänkään suhteen. Kun veto on väärällä puolella, niin silloin kiskotaan kiristimestä löysät pois ja toisella puolella ketju lerpattaa vapaasti?
Laturi kait toimii ihan OK takaperinkin, mutta tärkein eli ilmastonnin kompura ei välttämättä.
Edit: ei välttämättä toimi laturikaan, jos sillä on vapaakytkin.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Polforea
- Viestit: 11810
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Nelitahtimoottorin käyttö takaperin
Sarjahybridi!
Ketjulle iso peukku, aivan mahtavaa out-of-the-box -pohdintaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Nelitahtimoottorin käyttö takaperin
Myös jossakin wanhan ajan laivoissa kuten esim. miinalaiva 05 Keihässalmen alkuperäisessä koneessa. Varmaankin mielenkiintoista ajaa laituriin kun pitää ottaa kone seis ja laittaa käymään takaperin.
Ja onhan moottorikelkkojen peruutusvaihde yleisesti samaa sarjaa.
- mattijus
- Viestit: 5308
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Kalukylä
Re: Nelitahtimoottorin käyttö takaperin
Kaipa kilpa-autotkin tähän topiciin liittyvät, onhan DS:llä ajettu rallia menestyksekkäästi:
https://www.macsmotorcitygarage.com/ano ... e-special/
https://www.macsmotorcitygarage.com/ano ... e-special/
VMP
- mutt
- Viestit: 5798
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Nelitahtimoottorin käyttö takaperin
Corvair tai wankel saisi näistä vaihtoehdoista minun äänen. Porsche on liian mainstreamia, kaikkihan nyt Porschen koneen keksisivät laittaa.
Lentokonemoottori autossa on tietysti kyllä tehty jo teollisestikin. Tuckerin moottori oli vesijäähdytteiseksi muutettu Franklinin lentokonemoottori.

Lentokonemoottori autossa on tietysti kyllä tehty jo teollisestikin. Tuckerin moottori oli vesijäähdytteiseksi muutettu Franklinin lentokonemoottori.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- mutt
- Viestit: 5798
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Nelitahtimoottorin käyttö takaperin
Jaa, V6:stakin keksivät harkita DS:ään? PRV ranskalainen linja pitäen, vai loppuuko tila pystysuunnassa? Aquillon V8 Vedettestä ei taida tarjota kuin äänen. Näitä kyllä tehtiin 80-luvulle asti sotavehkeiden käyttöön.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Isola
- Viestit: 2106
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Nelitahtimoottorin käyttö takaperin
Äänestys pystyyn? Minusta se 2-tahtisen V4:n ahtaminen 200 cm³ nelitahtimoottorilla on niin kieroutunut ajatus, että sen haluaisin nähdä. Löytyisikö jostain moottoripyörästä 2-tahtinen V4? Siihen ruohonleikkurin moottori kylkeen tehostamaan hengitystä voisi olla jopa taskujen syvyyden rajoissa toteutettavissa oleva konstruktio.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
Re: Nelitahtimoottorin käyttö takaperin
Yamaha RZ500?Isola kirjoitti: ↑22 Loka 2024, 11:19Äänestys pystyyn? Minusta se 2-tahtisen V4:n ahtaminen 200 cm³ nelitahtimoottorilla on niin kieroutunut ajatus, että sen haluaisin nähdä. Löytyisikö jostain moottoripyörästä 2-tahtinen V4? Siihen ruohonleikkurin moottori kylkeen tehostamaan hengitystä voisi olla jopa taskujen syvyyden rajoissa toteutettavissa oleva konstruktio.
- mutt
- Viestit: 5798
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Nelitahtimoottorin käyttö takaperin
On vain aika pieniä nuo moottoripyörän koneet, sitikan suunnitelmahan oli 1800-kuutioinen 2-tahti.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- mutt
- Viestit: 5798
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Nelitahtimoottorin käyttö takaperin
No jaa, perämoottoreissahan on 2-tahtikoneita, V4:nä ja vieläpä sopivalla tilavuudellakin, kuten tässä 115hv Evinrudessa:
https://www.nauticalventures.com/engine ... V4-engines
Etsimään kunnolla kivelle ajettua ulkolaitamoottoria?
https://www.nauticalventures.com/engine ... V4-engines
Etsimään kunnolla kivelle ajettua ulkolaitamoottoria?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- dnapekko
- Viestit: 644
- Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
- Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07
Re: Nelitahtimoottorin käyttö takaperin
Siinä saattaa asennusasento tuoda omat haasteensa, ainakin kaasarit joutuu laittamaan eri asentoon, että bensa virtaisi oikein. Mutta äkkiäkös tuohon ruiskutuksen rakentelee. Muuten ovat ihastuttavan simppelelitä vehkeitä nuo 2-tahtiperämoottorit.mutt kirjoitti: ↑22 Loka 2024, 12:21No jaa, perämoottoreissahan on 2-tahtikoneita, V4:nä ja vieläpä sopivalla tilavuudellakin, kuten tässä 115hv Evinrudessa:
https://www.nauticalventures.com/engine ... V4-engines
Etsimään kunnolla kivelle ajettua ulkolaitamoottoria?
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
- Isola
- Viestit: 2106
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Nelitahtimoottorin käyttö takaperin
Taitaa se ahtaminen aiheuttaa askartelua pa-syötön suhteen sen verran, että hoituu siinä samalla.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
Re: Nelitahtimoottorin käyttö takaperin
Homma kuulemma menee niin, että kone tyhjäkäynnille ja sitten kuunnellaan milloin on oikealla tahdilla, sytkä toiseen laitaan ja pyörimissuunta on muuttunut. On myös mahdollista, että kone sammuu ja silloin tulee kiire viritellä naruhässäkkää vauhtipyörään ennen kuin rytisee laituriin

Giulia Super -69
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11350
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
Pukkasin kyselyn aiheesta, ja ketterästi sitoudun olemaan ottamatta tuloksia millään tapaa huomioon
Kuviossa kun on pari pikku muttaa, kuten ettei mulla ole DS:ää (toistaiseksi).
DS:n vetopyörästö ei näköjään ole symmetrinen eikä siis käännettävissä. Citroën käytti SM:ssä ja Maserati Merakissa periaatteessa samaa vaihteistoa, mutta Merakin koneen eri sijainnin vuoksi laatikosta tehtiin peilikuva. Maailmalta näytti jokunen löytyvän, mutta eivät ole ihan halpoja.
Sen sijaan Renault UN1 olisi helpommin (lue: halvemmalla) saatavissa ja siitä voi vetopyörästön kääntää ympäri. Sopisi esimerkiksi sen wankelin kaveriksi, siitä kun on huonompi homma lähteä kääntämään pyörimissuuntaa. DS:ssä on laatikon kylkeen sijoitetut etujarrut eikä tuossa ole niille paikkoja, mutta se nyt varmaan on tässä touhussa pienin päänsärky.

Mitenköhän muuten sen remmiahdinmoottorin käynti suhteessa veeneloseen on ajateltu toteuttaa? Kummatkin starttaavat yhtä aikaa ja kaasareissa on yhteinen kaasuvivusto?

DS:n vetopyörästö ei näköjään ole symmetrinen eikä siis käännettävissä. Citroën käytti SM:ssä ja Maserati Merakissa periaatteessa samaa vaihteistoa, mutta Merakin koneen eri sijainnin vuoksi laatikosta tehtiin peilikuva. Maailmalta näytti jokunen löytyvän, mutta eivät ole ihan halpoja.
Sen sijaan Renault UN1 olisi helpommin (lue: halvemmalla) saatavissa ja siitä voi vetopyörästön kääntää ympäri. Sopisi esimerkiksi sen wankelin kaveriksi, siitä kun on huonompi homma lähteä kääntämään pyörimissuuntaa. DS:ssä on laatikon kylkeen sijoitetut etujarrut eikä tuossa ole niille paikkoja, mutta se nyt varmaan on tässä touhussa pienin päänsärky.

Mitenköhän muuten sen remmiahdinmoottorin käynti suhteessa veeneloseen on ajateltu toteuttaa? Kummatkin starttaavat yhtä aikaa ja kaasareissa on yhteinen kaasuvivusto?
- Epäkelpokeräilijä -
Re: Nelitahtimoottorin käyttö takaperin
Luulenpa että 2x 1000kW+ MAN kaksitahti-dieseleitä ei ohjata sytyksellä ja vauhtipyörän narulla vaan nokka-akselin seuraajien ja ruiskutuspumpun asennon kääntämisellä.Gasolina kirjoitti: ↑22 Loka 2024, 15:13Homma kuulemma menee niin, että kone tyhjäkäynnille ja sitten kuunnellaan milloin on oikealla tahdilla, sytkä toiseen laitaan ja pyörimissuunta on muuttunut. On myös mahdollista, että kone sammuu ja silloin tulee kiire viritellä naruhässäkkää vauhtipyörään ennen kuin rytisee laituriin![]()
- mutt
- Viestit: 5798
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
Onhan noita pitkittäiskoneisia etuvetoja vaikka kuinka. Esim. karjan suosiossa ja siten hyvin saatavilla olevissa, Alppien pohjoispuolella asustelevan huumorintajustaan tunnetun kansan suunnittelemissa Passateissa ja Audeissa. Kaukana Japaniassa on tehty Subaruja, Ranskassa Renaulteja (ja tietysti Hotchkiss Gregoire!), ja onpa saapasmaassa muuan Lanciakin tehnyt kyseisen mallisia, vahvoina tunnettuja laatikoita Fulviana, Flaviana, 2000:na ja Gammana myytyihin malleihin. Ehkä joissain näistä olisi symmetrinen vetopyörästökin, jos muuten olisi peruutusvaihteissa enemmän tarjontaa, kuin eteenpäin vievissä?
Takamoottorilaatikoita löytynee kuplista ja sen pakettiautoinkarnaatioista ja Skodista, jos yleisempiä malleja arvuutellaan.
Takamoottorilaatikoita löytynee kuplista ja sen pakettiautoinkarnaatioista ja Skodista, jos yleisempiä malleja arvuutellaan.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- mutt
- Viestit: 5798
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
Tuo UN1 on muuten mainio ehdokas, ihan teknisessäkin mielessä. Kestää vääntöäkin jonkin verran, jos jotain oikein häiriintynyttä keksii laittaa sinne tulipellin taakse. Lukkoperiäkin näkyy saavan jälkimarkkinoilta.
Viimeksi muokannut mutt, 22 Loka 2024, 15:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Isola
- Viestit: 2106
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
Hyvä pointti, ja tavattiinhan Trollitehtaallakin, vai mikä Trollhättan se on, panna moottori pitkittäin mutta vetävät pyörät etupäähän.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
Re: Nelitahtimoottorin käyttö takaperin
Juu, varmasti noin.FinPat kirjoitti: ↑22 Loka 2024, 15:34Luulenpa että 2x 1000kW+ MAN kaksitahti-dieseleitä ei ohjata sytyksellä ja vauhtipyörän narulla vaan nokka-akselin seuraajien ja ruiskutuspumpun asennon kääntämisellä.Gasolina kirjoitti: ↑22 Loka 2024, 15:13Homma kuulemma menee niin, että kone tyhjäkäynnille ja sitten kuunnellaan milloin on oikealla tahdilla, sytkä toiseen laitaan ja pyörimissuunta on muuttunut. On myös mahdollista, että kone sammuu ja silloin tulee kiire viritellä naruhässäkkää vauhtipyörään ennen kuin rytisee laituriin![]()
Giulia Super -69
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11540
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
Tuollaiseen autoon ylivoimaisesti sopivin voimanlähde on tietenkin hiljainen ja nykimättä vetävä sähkömoottori. Ole hyvä.
Jos olisin Jean-Pierre Citroën, niin kaupasta voisi ostaa eDS:n.
Ja kyllä, kaikki muut ketjuun tulleet ehdotukset ovat vääriä.
Jos olisin Jean-Pierre Citroën, niin kaupasta voisi ostaa eDS:n.
Ja kyllä, kaikki muut ketjuun tulleet ehdotukset ovat vääriä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
2 sanaa. LS swap.
- mutt
- Viestit: 5798
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
Onko VJ:llä mielikuvitus ollut jo pitkäänkin kadoksissa? Sähkö muuten kuin apuvoimanlähteenä kuuluu kodinkoneisiin, kuten käyttöautoihin.
Jos lentokonemoottoria ei saa, niin melkeinpä Felix Wankelin puoleen kääntyisin - juuri sillä projektilla Citroën saatiin konkurssiin ja PSA:n syliin.
Jos lentokonemoottoria ei saa, niin melkeinpä Felix Wankelin puoleen kääntyisin - juuri sillä projektilla Citroën saatiin konkurssiin ja PSA:n syliin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Isola
- Viestit: 2106
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
Perustelussa on tiettyä vastaansanomattomuutta. Himoitsetko Spideriä niin että kyttäät sitä Rasviksen konkurssihuutokaupasta jo ennen kuin projektia on edes aloitettu?
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
- mutt
- Viestit: 5798
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
Ketjun perusteella uskoisin Rasviksen kyllä pääsevän konkurssiin ilmankin minun apua.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11350
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta

Yksi asia jota en ottanut huomioon, näitähän tuskin useampaa onkaan: Osassa DS:iä on hydraulisesti rattiakselin vaihdekepillä operoitava vaihteisto ja hydrauliikan automaattisesti käyttämä kytkin. Näidem sovittaminen johonkin toiseen looraan voi olla ohuesti haasteellista:
Tämänhän voisi kyllä kiertää käyttämällä karvalakki-ID:n mekaanista vaihteensiirtoa, mutta koko homman idea menee ruvelle jos yrittää ensin moottorin suhteen apinoida teknisesti hienoa prototyyppiä ja sen jälkeen lemppaa tuotantoon asti selvinneet eksentriset ratkaisut.
Takaperin käyvä Corvairin pannu kyllä pelastaisi tämän, mutta edellyttäisi vähintäänkin konehuoneen kylkien leikkaamista auki että mahtuisi paikalleen. Ja mieluiten en tärväisi mitään peruuttamatonta.
Äänestyksen sentään tärväsin. Se näköjään hukkaa tulokset jos sinne lusää rivejä.
- Epäkelpokeräilijä -
- Isola
- Viestit: 2106
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
Veli todístaa väkevästi. Toisaalta, eikö näillä perusteilla lähtökohdaksi pitäisi ottaa Citroën SM? Siinä voi kieltämättä olla lievää hinta- ja saatavuushaastetta, joten ehkä DS kelpaa.Rasvis kirjoitti: ↑24 Loka 2024, 21:00Tämänhän voisi kyllä kiertää käyttämällä karvalakki-ID:n mekaanista vaihteensiirtoa, mutta koko homman idea menee ruvelle jos yrittää ensin moottorin suhteen apinoida teknisesti hienoa prototyyppiä ja sen jälkeen lemppaa tuotantoon asti selvinneet eksentriset ratkaisut.
Edelleen en malta olla muistuttamatta, että 2-tahtisen pyörimissuunta taitaa vaihtua aika paljon helpommin kuin 4-tahtisen. Jos se nyt on edes tarpeen. Yhtään en silti yllytä, en missään tapauksessa. Esimerkiksi Yamahan perämoottoreita ei kannata katsella ollenkaan.
Vaalit on varastettu?
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
- mutt
- Viestit: 5798
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
Ei kai edes Citroën tehnyt ihan erilaista laatikkoa tuota hytikkavaihteensiirtoa varten? Eiköhän se ole sovitettavissa, kunhan vaihteiden määrä ei pääse kasvamaan, tai sitten pitää vitonen laittaa vaikka solenoidikäyttöiseksi. Olisihan siinäkin oma eksotiikkansa.
Alan tosissani kääntyä sinne Wankelin suuntaan. Perustelu:
https://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_M35
Alan tosissani kääntyä sinne Wankelin suuntaan. Perustelu:
https://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_M35
Laitat sitten myös tuollaisen, ja sen pitää olla https://youtu.be/Rx_fHnIAfQA?t=182The engine was so smooth running that Citroën fitted an audible alarm that went off as the car approached its redline of 7,000 rpm.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- dnapekko
- Viestit: 644
- Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
- Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07
Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
Tuollaista tehty ameriikassa:Rasvis kirjoitti: ↑24 Loka 2024, 21:00
Takaperin käyvä Corvairin pannu kyllä pelastaisi tämän, mutta edellyttäisi vähintäänkin konehuoneen kylkien leikkaamista auki että mahtuisi paikalleen. Ja mieluiten en tärväisi mitään peruuttamatonta.
Äänestyksen sentään tärväsin. Se näköjään hukkaa tulokset jos sinne lusää rivejä.
Here is a story about my starting a reverse-rotation Corvair engine/transaxle in my Kellison GT40K:
Crown Manufacturing sold a reverse-rotation Corvair camshaft for people who wanted to power their dune buggies with the flat six without flipping the ring gear in their bug transaxle, or by bolting the Corvair up to a non-flippable Type 2 WV transaxie. Crown hadn't counted on someone like me, who wanted to mount the Corvair in the mid position and still use the stout 1966 and later Saginaw transaxle, which used the same size gearsets as the full size Chevy of that era.
When I had flopped the pistons to compensate for the thrust offset, now that the engine was to turn the other way, inverted the engine louvers so that the crank wouldn't sling oil into the engine breather (yeah! yeah, I know its a Corvair, and its supposed to sling oil), and installed the reverse-rotation camshaft, it dawned on me that needed a reverse-rotation starter. I called Crown Manufacturing for advice, and they suggested that I use a WV starter, which rotated the right way. But, of course, the VW starter doesn't fit. That prompted a three-month search for the elusive reverse-rotation Corvair starter.
Electrically, reversing the direction of the starter is simple; just rewire the brushes to the opposite polarity, but the real problem is that starters have an over-running clutch that permits them to transmit torque in only one direction of rotation. Ultimately, I found a Chris-Craft starter drive that was designed for a reverse-rotation Chevy V-8. This starter drive would work if I machined the internal spiral splines off the Corvair starter shaft and pinned the Chris-Craft starter drive to the shaft. (The Chris-Craft starter drive has both internal and external spiral splines)
The first time I ran the starter drive out to the limits of its splines, it locked into place. It's supposed to do that, but I thought that I had goofed severely. It turns out that engine torque releases the starter gear, which then slips back down the spiral spline. When I tried the starter on the reverse-rotation Corvair engine, it worked like it was a factory setup.
After starting the Corvair, the very next thing I did was to pen a letter to Crown Manufacturing to let them know that I could supply reverse-rotation Corvair starters. During the succeeding five years, I sold seven starters at a small profit, but every little bit helps when you're a student with a growing family.
Harmi, että möin toisen koneen jo aikoja sitten

Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11350
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
Kehtaako kysyä missä hinnoissa Corvairin koneet täällä päin liikkuvat ja onko niitä yleensäkään saatavilla, vai pitääkö tilata Billy-Bobilta?
Muuten koko projekti taitaa olla syvä uni, sen verran vaikeaa on päästä talliin tekemään yhtään mitään. Aina tuntuu jollakulla olevan vapaa-ajan vieton suhteen tarjous josta ei voi kieltäytyä.
Muuten koko projekti taitaa olla syvä uni, sen verran vaikeaa on päästä talliin tekemään yhtään mitään. Aina tuntuu jollakulla olevan vapaa-ajan vieton suhteen tarjous josta ei voi kieltäytyä.
- Epäkelpokeräilijä -
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11540
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
Te olette taas kaikki ihan sekaisin.
Sehän on nyt ihan päivänselvä homma, että iso kissa olisi rullannut tehtaalta sähkömoottorein varustettuna, jos asianmukainen teknologia olisi aikanaan ollut saatavilla. Pehmeää, hienostunutta ja äänetöntä etenemistä - juuri sellaista, jota Citroënin insinöörit olisivat arvostaneet. Ns. ajajan auton ovat erikseen, mutta Sitikkaan sähkövoimaa.
Rasvis voisi taas nollata äänestyksen. Sitten voisin itse äänestää ja sen jälkeen bännätä kaikki muut.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Polforea
- Viestit: 11810
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
Tuossa on kieltämättä pointtia.
Mutta kuulostaahan se nyt silti ihan liian tylsältä ratkaisulta Citroëniin. Kai sen voisi edes toteuttaa niin että sähkömoottori pyörii vakiokierroksilla ja auton nopeutta säädellään variaattorilla?
Mutta kuulostaahan se nyt silti ihan liian tylsältä ratkaisulta Citroëniin. Kai sen voisi edes toteuttaa niin että sähkömoottori pyörii vakiokierroksilla ja auton nopeutta säädellään variaattorilla?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Isola
- Viestit: 2106
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
Vakiokierrosmoottori ja variaattori olisi ollut hirveän tavanomaista. Ennemmin näkisin sähkö-DS:ssä napamoottorit, joiden roottori on rakennettu kiinteästi osaksi vannetta. Renkaanvaihto vaatisi sähköasentajan pätevyyden.
Sinänsä 60-luvun ranskalasesta sähkötekniikasta tulee mieleen VR:n Dr13-veturi, jossa valmistajan mukaan kaksi läpilyöntiä vuodessa oli katsottava normaaliksi. Ai mikä läpilyönti? Vaikkapa täältä nimim. antsan muistoja.
Sinänsä 60-luvun ranskalasesta sähkötekniikasta tulee mieleen VR:n Dr13-veturi, jossa valmistajan mukaan kaksi läpilyöntiä vuodessa oli katsottava normaaliksi. Ai mikä läpilyönti? Vaikkapa täältä nimim. antsan muistoja.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11540
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
Nimenomaan jotain tällaista sen pitäisi olla!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
Siellä teillä päin on Jonni Enqvistin pyörittämä Erikoispaja. Hän ajaa hisse-luokassa rataa Turbo-Corvairilla ja kääntyisin ehdottomasti Jonnin puoleen näissä pohdinnoissa.Rasvis kirjoitti: ↑04 Marras 2024, 20:40Kehtaako kysyä missä hinnoissa Corvairin koneet täällä päin liikkuvat ja onko niitä yleensäkään saatavilla, vai pitääkö tilata Billy-Bobilta?
Muuten koko projekti taitaa olla syvä uni, sen verran vaikeaa on päästä talliin tekemään yhtään mitään. Aina tuntuu jollakulla olevan vapaa-ajan vieton suhteen tarjous josta ei voi kieltäytyä.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.