Stelvioon tuli vaihdettua jo alkuviikosta kitkat alle, kun oli pidempää moottoritiematkaa tiedossa.
Mutta loput kolme sai talvirenkaat alle tänään, kun talouden nuorempi wannabealfisti hoiteli hommat syksyisessä auringonpaisteessa.
Sen verran opeteltu, että oikeat nostopisteet löytyyvät vaikka lehdistön mukaan ääriimmäisen haastavan patteriauton alta .
Harrasteisiin talvirenkaat ovat lähinnä talvisäilöntään, mutta voi niillä vähän leikkiä ennen suolauskauden alkua.
Cotzy
Liitteet
Talvirenkaat_2024.jpg (105.44 KiB) Katsottu 4809 kertaa
Stelvioon tuli vaihdettua jo alkuviikosta kitkat alle, kun oli pidempää moottoritiematkaa tiedossa.
Mutta loput kolme sai talvirenkaat alle tänään, kun talouden nuorempi wannabealfisti hoiteli hommat syksyisessä auringonpaisteessa.
Sen verran opeteltu, että oikeat nostopisteet löytyyvät vaikka lehdistön mukaan ääriimmäisen haastavan patteriauton alta .
Harrasteisiin talvirenkaat ovat lähinnä talvisäilöntään, mutta voi niillä vähän leikkiä ennen suolauskauden alkua.
Cotzy
3x renkaat vaihtoon? Kättä lippaan tälle - nuorisossa on tulevaisuus.
Ihmettelen vähän tätä patteriautopelottelua, omasta näkökulmastani ilmajousitus olisi se mikä tekisi eron.
Patteriautot niin uusia että niissä kaikissa on jo selvät nostopisteet ja niihin saa jopa merkkikohtaiset nostotyynyt.'
Joo, tämä on pelottelu patteriautojen nostamisen jatkuvista, suurista vaurioriskeistä on kummallista. Tavoitteena lienee saada uusi autoilijasukupolvi suoraan täyden palvelun rengashotellien asiakkaiksi .
Mutta kun sitä vaihtotouhua olen joskus rengasasiakkaana katsellut, en tule ajamaan 166:tta enkä DS:ää koskaan rengasliikkeen renkaanvaihtohalliin. Molemmissa on olemassa mahdollisuus mokata kunnolla, jos sattuu olemaan sokea sähläri.
Talouden nuoremman herrasmiehen kanssa hoituu vaihtopalvelu jälkikiristyksineen ja tarkistuksineen hyvään työn jälkeen tarvittavalla ylpeydellä.
Työn hinnoittelu on tosin modernin dynaamista .
Ei se pelottelu varsinaisesti ihmetytä, kun tietää että taitoskaalaa on väessä laidasta laitaan. Jopa niin paljon, että kuten edellä todetaan, sitä skaalaa eksyy jopa maksulliseen rooliin. Jos painaa tunkilla akun lyttyyn niin siitä tulee varmasti iso lasku, siinä ei ole epäilyksen varaa.
Vaan eipä mua pelota ajaa rengasliikkeenkään halliin, toki siinä on vaikutteena mm. tuttu rengasliike. Kesemmällä kun poimin Ferrariin uudet etutassut, niin siinä katteltiin nostopisteitä ja nyansseja ja autoa ylipäätään useamman asentajan ja yrittäjänkin voimin. Kertaakaan ei ole tuolla mitään pahaa tehty, jengi on huolellista ja kiristyksetkin hoidetaan momenttiavaimella. Hinnatkin on kilpailukykyisiä silloin kun jaksaa vertailla. Mutta ketjulogosta huolimatta se ei olekaan ns. kasvoton lafka, yrittäjähän asustelee tuossa melkein naapurissa, muutaman kilsan päässä. Varmasti tuttu naama monelle muullekin lähikylän asukkaalle ja maine toimii markkinointina.
Pari päivää sitten pyörittelin Giuliaan mukana tulleet Hakkapeliitta 8:t alle. Pintaa ja nastoja on kuin uusissa, mutta paistoleimat vuodelta 2016. Jösses, mitkä jyristimet.
Giulialla ei sitten ole taittu paljoa talvisin ajella? Joo kyllähän kumiseoskin alkaa olla tuon ikäisessä jo melko kovaa, niistä on hyvää vauhtia tulossa "ikirenkaat", jotka ei talviajossa juurikaan kulu.
Viimeksi muokannut Mikkeller, 04 Marras 2024, 11:32. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Perjantaina laitoin alle. Lauantaina tuli lunta ja jäätä.
Michelin X-Ice North 4:t meni, 22/22 paistoleimalla ettei ne nyt ees kovin vanhat ole. Nastat on meh, mutta nyt ei ihan taivu budjetti muuhun - eikä nyt teknisesti toimivia renkaita kannata lienee vaihdella.
Huomasin kyllä, että mustalla jäällä ja kuivall asfaltilla nää on huonommat ku aikasemmat kitkattimet (X-Ice Snow), mikä vahvistaa enempi käsitystä siitä et kyllä hyvät kitekatit vaan on se mun valinta jatkossakin.
Talvikäyttöön sopivien autojen sijainti ei mahdollista talvirenkaiden vaihtoa, joten laitoin kesäautoon lumiketjut ja siirsin sen aamua varten sopivaan lähtöpaikkaan. Onhan siinä sentään uudet kesärenkaat alla.
Pari päivää sitten pyörittelin Giuliaan mukana tulleet Hakkapeliitta 8:t alle. Pintaa ja nastoja on kuin uusissa, mutta paistoleimat vuodelta 2016. Jösses, mitkä jyristimet.
Giulialla ei sitten ole taittu paljoa talvisin ajella? Joo kyllähän kumiseoskin alkaa olla tuon ikäisessä jo melko kovaa, niistä on hyvää vauhtia tulossa "ikirenkaat", jotka ei talviajossa juurikaan kulu.
On tuohon ihan tasaista vajaata 20 tkm vuosi tullut ja vanteetkin näyttävät ihan käytetyiltä, joten on se varmasti talvellakin ajossa ollut. On kyllä pirun liukkaat ainakin pikkupakkasella, kun ei meinaa päästä pihasta liikkeelle ja risteyksissä puskee suoraan. Vara-autossa on vielä vuotta vanhemmat Hakkapeliitat jotka jostain syystä pitävät selvästi paremmin. Joka tapauksessa on kyllä rengasliikkeessä asioitava piakkoin.
Iski hirveä virtapiikki, joten temusin talvipyörät alle. Viime talven ajelin remonttipyörillä joissa ei pitoa häävisti, mutta meteliä kiitettävästi. Nyt sitten nuot viralliset talviset taas käyttöön. Herran kiesus ku voi olla renkaat silenziot. Mistä yhtä hiljaiset kesärenkaat ensi kesäksi? Alko ressi jo.
Ovat täysin saman kokoiset (ja mittarivirheestä päätellen) ympärys sama, kuin kesänakeissa. Profiili, koko yms myös.
Mut niin vaan talvinakkien vierintävastus tuntuu olevan hyvin selvästi pienempi o_O
Siis oikeasti merkittävästi pienempi. Pitää varmaan harkita uusia kesänakkeja noiden täysin ehjien tilalle...
Kesänakeilla samalla ajolla ~700km maksimissaan tankillisella (65l).
Nyt puoli tankkia mennyt ja 600km ajettu o_O
Sen lisäksi, että ratio voi olla monta pykälää pienemmällä, niin ei tunnu mitkään urat ollenkaan. Kaasuakaan ei tartte painaa yhtä syvälle, ku menee niin köykäsesti. Hemmetti tommosia 19" kesäjyriä
Sen lisäksi, että ratio voi olla monta pykälää pienemmällä, niin ei tunnu mitkään urat ollenkaan. Kaasuakaan ei tartte painaa yhtä syvälle, ku menee niin köykäsesti. Hemmetti tommosia 19" kesäjyriä
Kyllä. Hillitty profiili ja kitkat ovat mukava yhdistelmä talvella korvalle. 16- tuumaiset
” pussihousut” maksimoivat IS:ssa hiljaisen äänimaailman. Kesällä vain 17- tuumaiset
ja -45 profiilista hiukan nostavat rengasmelua vs talvikitkat.
Käyttiksen alle meni taas CVC seiskat vakiokoossa. Oikein toimiva kumi painavaan nelivetoon. G30 on hiljainen auto ja contin kitkoilla vielä aavistuksen hiljaisempi. Mulle on tullut perstuntuma, että painavassa autossa kitka toimii paremmin. GTA:ssa oli aikoinaan vitosversio contista ja aivan huikea vetopito. Hyvin toimiva traction control ja painava busso keulilla, niin lumessa eteneminen oli huisin hauskaa ja nopeaa kun tc annosteli eteen voimaa busson murahdellessa Mutsin Astrassa taasen oli kutosversiot ja kevyessä autossa paljon leijuvampi tuntuma.
Tavalliset pyöränpultit kyllä kestää aivan uskomattomia momentteja. On tullut huomattua, kun on pitkän putken kanssa hillunut pultteja ison paukauksen myötä auki.
Pakukin sai uudet nastat alle. Rengasmies sai tehdä ihan tosissaan töitä entisten nostamiseen palteelta, oli todella tiukassa vasta 14 vuotta paikallaan olleet kumet.
Peräkärrissä on vielä nypityt nastat alla, tosin nykyisin nekin riittäisi. Paitsi että onkohan niissä 3PMSF-merkkiä, ovat hieman vanhat nekin. Eiköhän ne nastat siihenkin joka tapauksessa laiteta.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Peräkärrissä on vielä nypityt nastat alla, tosin nykyisin nekin riittäisi. Paitsi että onkohan niissä 3PMSF-merkkiä, ovat hieman vanhat nekin. Eiköhän ne nastat siihenkin joka tapauksessa laiteta.
Vasen etupyörä ei irronnut, kuulemma yksi pultti isossa jumissa. Mikähän pk-seudun liike ehtisi huomenna poraamaan, drive-in lafka ei ainakaan.
Onko taas rengasliike kiristänyt mutterimopolla ISOON momenttiin?
Menikö poikki vai vain kanta pyöreäksi?
Mahtuuko induktioliesi mutterin kantaan?
Rengashotelli laitto alle viime keväänä, kun en silloin vielä itse kyennyt. Rengas on kulunut sisäreunasta pahasti eli lieneekö kulmat pielessä. Entä voiko se vaikuttaa pultteihin.
Kauniaisten autohuollon kaveri katto tänään et "kulmat alkaneet pyöristyä". Koettanevat huomenna jotain poppakonsteja ja manauksia.
^Ei pitäisi voida olla pulteilla ja kulmilla mitään vaikutusta toisiinsa.
Toiseen aiheeseen:
13-vuotiaaseen 200 tkm ajettuun Clioon nastarenkaat alle heittäessäni totesin, että auton kori on edelleen kaikkialta täysin ruosteeton - paitsi siitä yhdestä pellistä, joka on parkkipaikkakolhun takia joskus hiottu paljaaksi. Pinnoitus- ja maalaustekniikoissa sekä -aineissa on eroja. Uudemmat Renaultitkaan eivät enää yhtä hyvin kestä.
Nyt on muuten uusimmissa autoissa taas odotettavissa lisääntyvää ruostumista, koska ainakin EU:ssa on autotehtaita kielletty käyttämästä yhtä paljon ruoste-estoaineita kuin ennen. Idän tehtaathan eivät ko. suojaamisesta puolestaan koskaan oikein ole olleet kiinnostuneita. Jos hommaat uuden auton pidettäväksi, vie se ensi töiksesi ruostesuojaamolle.
Renkaidenvaihdon yhteydessä olin varanut aikaa maineikkaassa vakkaripaikassa ja pyysin tasapainotuksen talvirenkaisiin kun auto tärisi viime talvena maantiellä. Sanoivat että tämä ok. Saavuin paikalle 20 min ennen vuoroa, ilmoittauduin tiskille ja istuin odottamaan. Kukaan ei tullut sanomaan mitään mutta selvää oli että aikataulut oli sekaisin.
Lopulta kehottivat ajamaan takapuolelle jossa myös nosturi. Ja siellähän selvisi että toinen auto on jo menossa nosturiin. Ei muuta kuin sen jälkeen nosturille ja takaisin istumaan odottamaan.
Nyt kiukkunen mies tulee koppiin ja valittaa että Alfa ei liiku eteenpäin tässä odotellaan turhaan. Katsoo vielä minua kuin olisin kaikesta vastuussa.
Ilmeisesti loput hommasta meni kiireellä sillä muutama päivää myöhemmin pesun jälkeen rengaspainot olivat irtoamassa oman painon alla. Liimailin niitä reunoja pitkin yleisliimalla parhaani mukaan renkaita irrottamatta niin saa nähdä. Ne on kyllä ihan kakkasille pinnoille isketty.
Kruunuksi tietysti jälkikiristys täysin turha kun kaikki pultit on jumalamomentissa.
Kumit vanteille ja painoon sesongin ulkopuolella ja renkaat alle omin pikku kätösin niin helpommalla pääsee. Eikä sähköauto ole sen kummallisempi vaikka mutterimopoammattilaiset muuta haluaisivatkin viestiä.
^eihän noissa patteristo-vehkeissä mitään kummallista ole. Nostopaikatkin selkeämmät ja pirun vahvat. Ainua jollain tavalla vähän eksoottisempi on ollut fiiu 500. Nostopaikat siellä syvällä poteroissa ja kun helmoistaan aika alhaalla ja akseliväli lyhyt, niin tietyillä nostimilla on vähän ahasta laittaa semmoset n. 10 cm korkiat nostopalat sinne.
Taisin löytää eilen misukan kitkan heikomman kelin Siinä iltapäivällä 5 jälkeen karautin Turun oharille Shenkerin liittymästä kohti Raisiota. Vasemmalle kaistalle het ja marssinopeuteen ja sitten meinasikin mennä kaiteeseen. Piti vähän nostaa, ei voinut vetää kesäpaahtoa. No eipä siltikään perskärväsiäkään näkynyt. Oikeaa kaistaa ajelivat pirun hiljaa.
Kitkat vai nastat ? Eilen pyöräytin vaimon eteläkorealaisen alle talven ajetut Hakkapeliitta 8.
Hän tykkää ajaa nastoilla, ja nuo noksut eivät
kovin äänekkäät tunnu olevan nirosen alla.
Kitkaa. Piikkirenkaat olen viimeksi ostanut 17 vuotta sitten, toki on ollut alla senkin jälkeen jos on tullut auton mukana. Mutta ymmärrän kyllä rouvaa, jos vaikka rallipätkää tykkää välillä kiskaista, niin onhan siitä nastasta hyötyä!
En ole noista Nokialaisista muutoin kovin vakuuttunut, Biimerissä on sellaiset nyt sitten kolmatta talvea. Ne pitää hyvin, mutta ulisee hiukan ja jäävät ohjaamaan - hmm - ohjauksesta irtonaisesti, ratin edellisen käännön suuntaan... - Mutta kun halvalla sai! Ja onhan se jännä kun on molemmat samalla renkaalla, niin on helppo verrata mikä on auton erilaista ominaisuutta ja mikä tulee renkaasta.
Joitain kilsoja nyt Nokialaisilla menty. Vähemmän yllättäin ne on tismalleen samanlaiset kuin Bemarissa olevat vastaavat. Hiukan ulvoo asfaltilla, ohjaus on tahmainen ja viipyilevä. Mutta aika mukavilta tuntuu ja oletettavasti pito on mainio - sitten kun sitä kaivataan. Nyt on vasta vettä ja räntää kaupungissa.
Ja nyt kokemuksia lumesta ja jäästä. Kuten arvattu, vetopito on hurja. Kyllä lähtee. Ja pysähtyykin! Mutta ohjausvaste on epämääräinen...
Michelin X-Ice Northit tuli hankittua Giuliettaan. Maanantaina laitoin tilaukseen ja eilen perjantaina saapuivat kotiovelle. Rengassarja oli noin 200 € edullisempi liettualaisella myyjällä (Egzotika / erenkaat.fi) vrt. paikallinen rengasliike (se Michelinin omistama). Paistoleima tältä vuodelta. Voin siis varauksetta suositella.