Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

FinPat
Viestit: 8113
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Maailman autokanta sähköistyy nopeasti, trendi tosin maantieteellisesti keskittynyt Kiinaan ja Eurooppaan. USA:kin tulee perässä mutta varsinkin LatAm ja SEA laahaavat perässä.

https://www.iea.org/reports/global-ev-o ... ctric-cars

Kuva

Markkinoilla käynnissä siis disruptio joka on saavuttanut tai juuri saavuttamassa taitepisteen ja pelaajat kentällä vaihtuvat.

FinPat
Viestit: 8113
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Sähköautoilu on addiktoivaa? :silent:

https://journals.plos.org/climate/artic ... lm.0000346

Onneksi hallitus sentään tekee jotain ja nostaa vispilöiden käyttömaksuja.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sahk ... af16c4b243

Satelliittipohjaista yksityisyyden loukkaamisjärjestelmää siis odotellessa...

Avatar
Jiitee
Viestit: 4515
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
07 Loka 2024, 16:40
Sähköautoilu on addiktoivaa? :silent:

https://journals.plos.org/climate/artic ... lm.0000346

Onneksi hallitus sentään tekee jotain ja nostaa vispilöiden käyttömaksuja.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sahk ... us/c9fe894 : 9-d8fa-4fb0-8ea9-92af16c4b243

Satelliittipohjaista yksityisyyden loukkaamisjärjestelmää siis odotellessa...
Jaaha, asumistyypin ja nettotuloryhmän mukaan meillä pitäisi olla EV. Tuolla tutkimuksessa ei sitten kysytty vaihtoehtoa ettei vaimo halua :mrgreen:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Jiitee
Viestit: 4515
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Vkonlopun Mansen reissulla kysyin koeajomahdollisuutta AutoBassadonelta Junioriin ja Tonale pHEviin.
No huono säkä kun vasta lauantai- ip tulimme vaimon kanssa anoppilaan, ja
sain ap meilin, että molemmat lähtevät la klo. 12 jo seuraavaan kaupunkiin.

Toki mainittiin, että EHKÄ Juniori saadaan Tampereen myymälään vuoden vaihteen jälkeen
oikein pysyvästi koeajettavaksi… ok, toivossa on hyvä elää sano…

Sitten mielessä pienenä mutta mielenkiintoisena koeajettavaksi tämä:
https://m.youtube.com/watch?v=skXGKb7F_KY

Hyvän maun on nämä ulkomailla tehdyt koeajot tähän mennessä antaneet EV3:sta.
Ja kuvista päätellen sekä meikä että mummi tykkää ulkonäöstä.
Näitä saanee heti rantajuopolta Sjoella koeajoon kunhan niitä saadaan
yleensä Suomeen, … hmm., odotellaan rauhassa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
TeeHoo
Viestit: 168
Liittynyt: 04 Kesä 2006, 20:09
Car(s): 156 V6 -99, VW ID.4 GTX -21 Ex: 2x159, MiTo, 2x156
Paikkakunta: Muurame

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeeHoo »

Kolmosbemari vaihtui sähköautoon. Valintakriteereinä oli hyvät penkit, neliveto ja mielellään alle 40k€ hinta. Alustavasti Polestar 2 kiinnosteli omaan budjettiin sopivista vaihtoehdoista eniten. Karsiutui sitten pois vähän turhan niukkojen tilojen takia. Polle oli kyllä kiva auto ajella ja kaksimoottorisen kulkupuolikin oli kohdillaan. Taannoin tuli kokeiltua myös Jaguarin I-Pacea, joka oli yllättävän mitäänsanomaton kokonaisuus, jotenkin odotin parempaa kyytiä.
Alle tuli sitten omaksikin yllätykseksi Volkkarin ID4 GTX. Löytyi tappiin varusteltu yksilö joka on mukava, tilava ja aika hyvä ajaakin. Käyttöliittymähän näissä on joiltain osin aika onneton, mutta kyllä sen kanssa pärjää. Seuraavaa ohjelmistopäivitystä odotellessa, ilmeisesti hinausautokeikka ei ole hirveän epätodennäköinen…

Paikalla
Avatar
lerppu
Viestit: 6201
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Minkä sukupolven kolmonen? Noh - modernin yhteiskunnan edessä kaikki kai jossain vaiheessa nöyrtyy… Sähköisiä kilometreja sitten vaan!

FastSnake
Viestit: 254
Liittynyt: 25 Helmi 2020, 15:53
Car(s): 164TS
Mito QV
145 1.3 Boxer
33 1.7 IE
Sprint projekti
156 V6 projekti

GSX-R 1200 urbo
MG MG5
Paikkakunta: Miehikkälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FastSnake »

Ei se ole nöyrtymistä, köyhän on valittava edullisin.
Pelkästään taloudellisista syistä ajetaan täällä sähköllä..
Porvarit erikseen kellä varaa ajella fossiilisillä..
On vain kaksi tapaa tehdä asiat: kunnolla tai ei ollenkaan

Paikalla
Avatar
lerppu
Viestit: 6201
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Järjenkäyttö tosiaan liikkumisratkaisujen suhteen on ihan sallittua! Täälläkin perheen arkisiirtymät neljättä vuotta elektronien avulla, plugari on kaupunkiin ihan soiva ratkaisu. Järki vaan ei aina tuo iloa elämään…

Avatar
Grendel
Viestit: 603
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Ellei rahalla olisi väliä ajaisin varmaan tuolla Q-nelosella.
Mutta kulutus yli 10 litraa satkulla tekee että se lähinnä seisoo tyhjänpanttina. Sähkäri kulkee kesän auringolla ja talven €1½ satkulla

Avatar
TeeHoo
Viestit: 168
Liittynyt: 04 Kesä 2006, 20:09
Car(s): 156 V6 -99, VW ID.4 GTX -21 Ex: 2x159, MiTo, 2x156
Paikkakunta: Muurame

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeeHoo »

lerppu kirjoitti:
02 Marras 2024, 21:38
^Minkä sukupolven kolmonen? Noh - modernin yhteiskunnan edessä kaikki kai jossain vaiheessa nöyrtyy… Sähköisiä kilometreja sitten vaan!
F34 320i xdrive vuodelta 2017. Tykättiin kyllä siitäkin kovasti. Sopivasti tilaa ja varsinkin talvella aika hauska ajettava. Iski vaan vaihtelunhalu reilun kolmen vuoden lähes huolettomien ajeluitten jälkeen.

Melko kauan joutuu kyllä ajelemaan ennenkuin tuolla jotain oikeasti alkaa säästämään. Laskin että meidän ajoilla säästää parisataa euroa/kk polttoainekuluissa, kun lataussähkö otetaan enimmäkseen omasta seinästä. Mutta aika paljon halvemmaksi tulee kuin vastaavan suoritus/kuljetuskyvyn polttomoottorivehje.

Paikalla
Avatar
lerppu
Viestit: 6201
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

TeeHoo kirjoitti:
03 Marras 2024, 12:28
lerppu kirjoitti:
02 Marras 2024, 21:38
^Minkä sukupolven kolmonen? Noh - modernin yhteiskunnan edessä kaikki kai jossain vaiheessa nöyrtyy… Sähköisiä kilometreja sitten vaan!
F34 320i xdrive vuodelta 2017. Tykättiin kyllä siitäkin kovasti. Sopivasti tilaa ja varsinkin talvella aika hauska ajettava. Iski vaan vaihtelunhalu reilun kolmen vuoden lähes huolettomien ajeluitten jälkeen.

Melko kauan joutuu kyllä ajelemaan ennenkuin tuolla jotain oikeasti alkaa säästämään. Laskin että meidän ajoilla säästää parisataa euroa/kk polttoainekuluissa, kun lataussähkö otetaan enimmäkseen omasta seinästä. Mutta aika paljon halvemmaksi tulee kuin vastaavan suoritus/kuljetuskyvyn polttomoottorivehje.
F34 oli niin kiva että mulla oli 2 sellasta! Mutta uskotaan nyt että sähkölaitekin voi olla osuva vaihtoehto. Miten sen neliveto toimii? Nyt kun olosuhteet tarjoaa ominaisuuksille haasteita.

FinPat
Viestit: 8113
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Viimeisen 2000km sähkönkulutus näyttäisi EQE:ssa olevan 22.4 kWh/100km eli luokkaa 10%-15% enemmän kuin Teslalla tähän vuodenaikaan. Toki voi olla laitteet laskevat myös kulutustaan hieman eri tavoin.

Koska minulla iki-wanha 2023 malli niin tässä on vielä lämmitys PTC-vastuksella joten odotan kulutuseron kasvavan kunhan oikea talvi alkaa.

Avatar
Riccardo
Viestit: 532
Liittynyt: 01 Heinä 2007, 23:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Riccardo »

Cloverleaf kirjoitti:
30 Heinä 2024, 20:28
Gusse kirjoitti:
30 Heinä 2024, 20:23
^ Noiden kokemusten perusteella pitääkin varata jostakin omalle Teslalle alustan tarkistus ennen kuin takuu loppuu. Omalla kun on jo ajettu 71tkm ja takuu raja lähenee.
Naapuri teki 79 tkm kohdalla tiketin, kun edestä kuului kolinaa. Meni edestä tukivarret vaihtoon ja ehti vielä takuuseen. Talvella hänellä meni lämpöpumppu ja keväällä vaihdettiin takatukivarret. Nyt takuu siis hänellä ohi, mutta onpahan kaikki ”kuluva” uusittu. :lol:
Hyundai Ionic ja kaikki alkuperäistä 102 tkm jälkeen. Ilmalämpöpumppu, tukivarret, jarrupalat, etc. Raitisilmasuodatin on vaihdettu. Ei olekaan jenkki. :-D

JanV
Viestit: 1038
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JanV »

FinPat kirjoitti:
03 Marras 2024, 20:17
Viimeisen 2000km sähkönkulutus näyttäisi EQE:ssa olevan 22.4 kWh/100km eli luokkaa 10%-15% enemmän kuin Teslalla tähän vuodenaikaan. Toki voi olla laitteet laskevat myös kulutustaan hieman eri tavoin.

Koska minulla iki-wanha 2023 malli niin tässä on vielä lämmitys PTC-vastuksella joten odotan kulutuseron kasvavan kunhan oikea talvi alkaa.
Eiks EQE:ssä oon vähintäänkin 10-15% myös enemmän painoa joten eihän se häviä yhtään.

FinPat
Viestit: 8113
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JanV kirjoitti:
05 Marras 2024, 08:51
FinPat kirjoitti:
03 Marras 2024, 20:17
Viimeisen 2000km sähkönkulutus näyttäisi EQE:ssa olevan 22.4 kWh/100km eli luokkaa 10%-15% enemmän kuin Teslalla tähän vuodenaikaan. Toki voi olla laitteet laskevat myös kulutustaan hieman eri tavoin.

Koska minulla iki-wanha 2023 malli niin tässä on vielä lämmitys PTC-vastuksella joten odotan kulutuseron kasvavan kunhan oikea talvi alkaa.
Eiks EQE:ssä oon vähintäänkin 10-15% myös enemmän painoa joten eihän se häviä yhtään.
Omamassavertailu
Tesla Model 3 LR: 1828kg
MB EQE 350 4matic: 2325kg

Paikalla
Avatar
lerppu
Viestit: 6201
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
05 Marras 2024, 08:57
JanV kirjoitti:
05 Marras 2024, 08:51
FinPat kirjoitti:
03 Marras 2024, 20:17
Viimeisen 2000km sähkönkulutus näyttäisi EQE:ssa olevan 22.4 kWh/100km eli luokkaa 10%-15% enemmän kuin Teslalla tähän vuodenaikaan. Toki voi olla laitteet laskevat myös kulutustaan hieman eri tavoin.

Koska minulla iki-wanha 2023 malli niin tässä on vielä lämmitys PTC-vastuksella joten odotan kulutuseron kasvavan kunhan oikea talvi alkaa.
Eiks EQE:ssä oon vähintäänkin 10-15% myös enemmän painoa joten eihän se häviä yhtään.
Omamassavertailu
Tesla Model 3 LR: 1828kg
MB EQE 350 4matic: 2325kg
350? Eikai vaan ole Mersullakin residuaalista nimeämispolitiikkaa? On se tietty mukava, kun on heritagea, mutta kun ei ole 3,5 litraista V6:sta dinomehua polttelemassa, niin joku rehellisempi nimeäminen voisi olla paikallaan. Tämä on jotenkin sukua feikeille pakoputkenpäille... En tykkää! Siis yleisestikään, ei koske ainoastaan Mersua tämä vastenmielisyys. Joku syy tälle tietenkin on, markkinatutkimus on sanonut että tämä on se linja jolla vedellään. :x

FinPat
Viestit: 8113
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
05 Marras 2024, 09:35
350? Eikai vaan ole Mersullakin residuaalista nimeämispolitiikkaa?
On tietysti. Koska EQE on selvästi tehty dinoautoilijoille. Mahdollisimman samanlainen. Ei onneksi sentään "turbo" tai "kompressor"....

Avatar
mutt
Viestit: 5685
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kai invertterin voisi kompressoriksi vääntää? Onnistuihan neliovisen coupenkin tekeminen. Ja kun pitää tuoda markkinoille uusi Mustang ja Capri, niin tuodaan ne punkeromalleina.

Odotellaan, ehkä joku päivä nähdään kahden ja puolen tonnin GTA.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 8113
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

mutt kirjoitti:
05 Marras 2024, 10:00
Odotellaan, ehkä joku päivä nähdään kahden ja puolen tonnin GTA.
GTA Ultra Leggera

JanV
Viestit: 1038
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JanV »

FinPat kirjoitti:
05 Marras 2024, 10:10
mutt kirjoitti:
05 Marras 2024, 10:00
Odotellaan, ehkä joku päivä nähdään kahden ja puolen tonnin GTA.
GTA Ultra Leggera
On tulossa. Sille tulee nimeks vaan GTA ultra pesante (eli ultraleggeran amerikkalainen serkku)

Avatar
_rico
Viestit: 1358
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja _rico »

lerppu kirjoitti:
05 Marras 2024, 09:35
Tämä on jotenkin sukua feikeille pakoputkenpäille... En tykkää! Siis yleisestikään, ei koske ainoastaan Mersua tämä vastenmielisyys. Joku syy tälle tietenkin on, markkinatutkimus on sanonut että tämä on se linja jolla vedellään. :x
15min sitten parkkihallista kotiin kävellessäni valoista lähti Taycan ja äänet olivat kuin 911:stä :lol:
Välitön hörönauru näille.

Avatar
Polforea
Viestit: 11608
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

lerppu kirjoitti:
05 Marras 2024, 09:35
350? Eikai vaan ole Mersullakin residuaalista nimeämispolitiikkaa? On se tietty mukava, kun on heritagea, mutta kun ei ole 3,5 litraista V6:sta dinomehua polttelemassa, niin joku rehellisempi nimeäminen voisi olla paikallaan.
Siinä voi olla monta asiaa täyttämässä 350-speksin. Siinä voi olla tehoa 350hv tai kW, vääntöä tietyllä kohtaa kierrosaluetta 350Nm tai jotain jalkapaunaa, Bose varmaan lyötää siitä 350 kaiutinta (joita on oikeasti 4 tai 5) jne.

Kuinka hyvin nuo Mersulla osuu enää polttimissakaan? Nimim. omista bemareista 325, 325, 128 ja 335 yhdessä (325) osui moottorikokoon (2,5), muissa ei (kaikissa 3.0).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tommi
Viestit: 665
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Stelvio QF, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Eipä kai nuo numerot ole polttomoottoriautoissakaan enää mitenkään linjassa olleet. Taisi muuttua siinä vaiheessa, kun turbot tuli lähes vakioiksi kaikkiin malleihin. (Ainakin Audi, BMW ja Mersu)
Stelvio QF, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2, Giulia 2.0

Avatar
mattijus
Viestit: 5292
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

BMW:llä oli jo kasarilla 315 1.6 litrainen, 316 1.8 litrainen ja 325e 2.7 litrainen. Ei kai tällä kuitenkaan ole mitään väliä ns. mihinkään.
VMP

FinPat
Viestit: 8113
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

mattijus kirjoitti:
05 Marras 2024, 12:46
BMW:llä oli jo kasarilla 315 1.6 litrainen, 316 1.8 litrainen ja 325e 2.7 litrainen. Ei kai tällä kuitenkaan ole mitään väliä ns. mihinkään.
Volvolla oli aikanaan kunnon insinöörinumerointi joka sitten hajosi 7-sarjan esittelyn aikana.

Esim. Volvo 145

1 = sarja
4 = sylinterien määrä
5 = ovien määrä

Paikalla
Avatar
lerppu
Viestit: 6201
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Nojoo, onhan itselläkin pihassa 1,5 litrainen 225... Alfa Romeo osaa nimetä kulkupelit hyvin! Muut on ihan kuraa olleet jo yllä demonstroidun perusteella pitkään. Paitsi Volvo. Siis ennen 7-sarjaa. Ihme kikkalointia on tämä. Pitäkööt sen millä auton saa nostettua nurkasta ylös. Minä ajan Stelviolla. ja ehkä joskus saan kesäksi jonkun hienon luukkulampun, on se sitten nimetty pienen sotalaivan tai tulessa olevan linnun mukaan (eikä saa kulkuvoimaansa sähkömagiasta) - nekin on nimetty hyvin!

Avatar
mutt
Viestit: 5685
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

mattijus kirjoitti:
05 Marras 2024, 12:46
BMW:llä oli jo kasarilla 315 1.6 litrainen, 316 1.8 litrainen ja 325e 2.7 litrainen. Ei kai tällä kuitenkaan ole mitään väliä ns. mihinkään.
Noissa oli sikäli logiikkansa, että tehot vastasi vanhempia malleja, siis 316 oli alkujaan 1.6/90hv, mutta sittemmin kone kasvoi tehojen pysyessä samana, 315:ssa oli oli varhaisemman 1502:n tehot, ja 325e oli se matalakierroksinen talousmalli, jossa oli pienemmän mallin tehot (tosin edellisten esimerkin mukaan mallinumeron olisi oikeastaan pitänyt olla 320e.) Olihan myös 3.2-litrainen 745i. Siinä oli turbo, mutta sitä ei kerrottu mallinimessä, vaan käytettiin kerrointa.

Mutta eihän karjaa nykyisin kiinnosta tekniset yksityiskohdat (poislukien kosketusnäytön koko), joten mallinumerot voidaan päättää markkinatutkimuksen perusteella. Ja sitten tietysti kiinalaisille ei myydä mitään missä on nelosia jne.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Monza
Viestit: 977
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Monza »

Aika pitkälle noita bemarin mallimerkintöjä nykyään näimmä venytetään. Rintajoupin mainosta kun tunkee vähän joka mediassa eteen, niin siellä pisti silmään 740e G-sarjalainen. Koin pienimuotoisen järkytyksen kun totesin, että ilmoituksessa ei ollut virhettä, siinä tosiaan on vain kahden litran neloskone. Äkkiseltään ajateltuna melko vaatimaton voimalinja isoon sedaniin, sen jälkeen kun akku on ajettu tyhjäksi. Ei ainakaan auton habituksen arvoinen.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1574
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Toiseen ketjuun lupailin vähän kokemuksia möhkötronista (lue: Audi e-tron 55, käyttöönotto 5/2022) nyt kun kohta eka 10tkm ajettuna ja autosta kokemuksia noin neljän kuukauden verran. Tämähän hankittiin pääasiallisesti kylillä pyörimiseen ja kesäkelissä pidemmille matkoille, koska talven pidempiin reissuihin on dedikoituna Q7 4.2 V8 TDI. Laitoin nyt tähän ketjuun kun tämä ei ole pelkästään pieni ja lyhyt koeajo vaan vähän pidempi kokemus tuotteesta.

Kesäolosuhteissa ei tullut yhtään pidempää reissua ajettua, taisi pisin olla Helsinki - Savonlinna. Kesärenkailla (21" vanteet) tuli ajettua 8148km, keskinopeus 48 km/h ja keskikulutus 25,6 kWh/100km. Kotona saadaan ladattua 11 kW laturilla ja pääsääntöisesti lataan 80 % tasoon, ellei ole tiedossa jotain pidempää ajoa ja halua maksimoida rangea heti lähtötilanteessa. Pikalatureita on tullut käytettyä siis hyvin vähän ja lähinnä nekin ollut enemmän kokeiluita kuin oikeita tarpeita. Sopivilla latureilla (Neste ja Kemppi, K-lataus ja Siemens) latauksen keskitehot on parhaimmillaan olleet yli 140kw (147,2 kw kun lataus 28 % - 72 %), mutta onpa sitten välillä keskiteho jäänyt esim. Ramin Konditorialla Visulahdessa jonnekin 80 kw:n tienoille suunnilleen samoilla prosenteilla.

Autona möhkötron on ensisijaisesti Audi ja toissijaisesti sähköauto. Tällä tarkoitan sitä, että auto tuntuu, hyvässä ja pahassa, nyky-Audilta, jossa sattuu olemaan sähköinen voimalinja. Ulkonäöstä voi olla montaa mieltä, mutta tämä ei alleviivaa olevansa mikään peräpuikkosuikulasähköauto tai muuten aerodynamiikan ehdoilla muotoiltu. Toisaalta sitten kun tämä ei ole ensisijaisesti sähköauto, niin sähkötekniikan puolelta hyvää on lähinnä lataustehot. Energiatehokkaaksi tätä ei voi sanoa millään mittarilla. Olen joskus ollut sähköautojen taloudellisuuskisassa Hyundai Ioniqilla (se priuksen näköinen ja -oloinen) ja päästiin lähemmäs 100km reitti muistaakseni 9,4kWh/100km -kulutuksella. Möhkötronilla ei pääse oikein missään tai milloinkaan alle 20:n.

Talvirenkailla (20" kitkat) on nyt ajettu noin 1500km, mistä noin 900 km tuli viime viikonloppuna Helsinki - Siilinjärvi - Helsinki -reissulla. Keli oli loskainen / märkä / viileä / sateinen eli kohtalaisen raskas. Mennessä autossa oli varmaan 500 - 600 kg tavaraa kyydissä ja paluumatka oli kahden hengen kuormalla. Menomatkalla päästiin Helsingistä Mikkelin pohjoispuolelle Siiskoselle ja sillä matkalla akkua kului 100 % --> 6 %. Latausta Nesteen Kempin tolpalta 36min 45s ja 71,57kWh aina 92 % tasoon saakka. Keskiteho 117kW. Perillä Siilinjärvellä akkua oli 29 % ja paluumatkalla seuraavana päivänä ladattiin kahdesti: ensin Juustoportilla Kempillä (hitaasti tuli sähköä letkusta, tehot pyöri jossain 80 ja 100 välissä) ja toisen kerran Ramilla Visulahdessa (jälleen latausteho samaa luokkaa). Kotona latausta oli jäljellä 10 % eli aivan riittävästi. Ramilla notkuttiin ehkä viitisen minuuttia ylimääräistä verrattuna siihen, jos olisi oltu polttiksella liikkeellä ja Juustoportin pysähdys olisi jätetty kokonaan tekemättä. Menomatkan kulutus 28,7kWh/100km ja paluumatkan 26,6 kWh/100km. Keskinopeudet 92km/h ja 91km/h.

Koska autossa on koukku niin on tullut vedettyä autotraileriakin. Ei mitään valtavia massoja, sen verran mitä nyt koriton lyhyt Land Cruiser J70 painaa, ehkä vajaan tonnin verran + itse traikku 650kg. Kevyesti tuli perässä ja kuorma oli ihan laillinen, vetomassaa kun on 1800kg. Sähköä tuollainen kiskominen tietenkin vie, mutta vetohommiin on pääasiassa käytössä tuo aiemmin mainittu Q7.

Onko tämä sitten hyvä auto? Sitä on vaikea toisten puolesta mennä sanomaan. Sähköä kuluu paljon, toisaalta lataa kohtalaisen hyvin. Kaupunkiajoon on näppärämpiäkin laitteita, mutta toisaalta maantiellä huonossakaan kelissä ei tunnu yhtään huonolta ajettavalta. Tilaa on varsin hyvin, infotainment toimii perinteisen autovalmistajan tekemäksi ihan hyvin, mutta ei toki pärjää Teslalle.

Jos etsit hyvää sähköautoa niin osta hyvä sähköauto, esim. Tesla. Tämä ei ole sitä.
Jos haet pieniä käyttökuluja, osta joku muu kuin möhkötron. Ajaminen maksaa, renkaat on suuret, Keskon / valmistajan politiikka takuuajan jälkeisiin korjauksiin on heikko.
Jos haet kaupunkiautoa, osta joku id3 / MG4 / Alfa Romeo Junior / muu Stellantis, tämä ei ole parhaimmillaan kaupungissa kokonsa vuoksi
Jos haet hyvää yleisautoa, jossa on sähköinen voimalinja, harkitse tätä. Mutta harkitse myös Mersun mallistoa, Enyaqia, ID4-ID5-ID5 -osastoa sekä tietenkin Polestaria.

Meidän tarpeisiin ja ajoprofiiliin tämä on oikein soiva laite ja ollaan tyytyväisiä.

Paikalla
Avatar
lerppu
Viestit: 6201
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Kiitos rapskasta! Tämä vahvistaa omaa tunnelmaa siitä, että tuollaisen voisi ottaa. Luiskaperänä, kun se on enemmän Deuchebag. Aina pitää mennä all in… Rouvan auton siis voisi tuolla korvata - ja koska se olisi enimmäkseen kaupunkiauto/max 100km liekasta (möksälle 98km ja siellä seinästä kolme vaihetta) niin pikkuakkuinen kelpaisi! Hinnat niissä vallan maltilliset. Jostain syystä kaikki nelikko Bemarit sähköllä hemmetin kalliita.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1574
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Sportback meilläkin oli hakusessa muttei löytynyt mieleistä.

Se piti vielä mainita että tämä on erittäin hiljainen auto, varsinkin nyt kun on CVC8:t alla. Pikkuakkuiseen suosittelen mahdollisimman pientä vannekokoa, joka tosin taitaa olla 19". Kulutusvaikutus on aika suuri.

Kattava sivusto näihin liittyen on tässä: https://electrichasgoneaudi.net/models/e-tron/

Paikalla
Avatar
lerppu
Viestit: 6201
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Jees, tämä speksi mielessä. Toi 2-sarja M-paketilla on ”hieman” tarpeettoman epämukava kaupungin karmeassa kunnossa olevilla kaduilla. Paljon kumia ja maksimi mukavuus hakusessa arkiautoon. Rouva vaan pitää suostutella hyväksymään isompi kulkine. Mutta pysäköintikamera on pakollinen varuste - yllättäen näissä ei kaikissa ole.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1574
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Ilmajousitus comfortilla saa enimmät kuopat tasoittumaan. Toisaalta jos laittaa jousituksen alimpaan asentoon ja siitä vielä koodailemalla madaltaa 20mm niin alkaa näyttää kivalle, ainakin niillä 21" vanteilla.

Peruutuskamera tosiaan on optio samoin kuin 360-kamera on optio. Tosin, peruutuskameran saa retrofistattua suhteellisen edullisesti: https://kufatec.com/de/aps-advance-ruec ... ge/43765-1. Edullisesti siis jos vertaa 360-kaneroiden jälkiasentamiseen: https://kufatec.com/de/umfeldkamera-4-k ... n-ge/43930

Tutkat sentään kuuluu hintaan. Meillä on 360-kamera ja ilman sitäkin pärjää, mutta kyllähän se helpottaa. Niin, ja virtuaalipeilillinen yksilö kannatta jättää hankkimatta. Ovat huonoja kestämään, huonommat kuin tavalliset näkymältään ja turkasen kalliita uusia. :-D

Paikalla
Avatar
lerppu
Viestit: 6201
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

TeroPee kirjoitti:
08 Marras 2024, 21:44
Ilmajousitus comfortilla saa enimmät kuopat tasoittumaan. Toisaalta jos laittaa jousituksen alimpaan asentoon ja siitä vielä koodailemalla madaltaa 20mm niin alkaa näyttää kivalle, ainakin niillä 21" vanteilla.

Peruutuskamera tosiaan on optio samoin kuin 360-kamera on optio. Tosin, peruutuskameran saa retrofistattua suhteellisen edullisesti: https://kufatec.com/de/aps-advance-ruec ... ge/43765-1. Edullisesti siis jos vertaa 360-kaneroiden jälkiasentamiseen: https://kufatec.com/de/umfeldkamera-4-k ... n-ge/43930

Tutkat sentään kuuluu hintaan. Meillä on 360-kamera ja ilman sitäkin pärjää, mutta kyllähän se helpottaa. Niin, ja virtuaalipeilillinen yksilö kannatta jättää hankkimatta. Ovat huonoja kestämään, huonommat kuin tavalliset näkymältään ja turkasen kalliita uusia. :-D
Retrofit kamera on kuva tietää - kiitos linkistä. Jos tämä realisoituu, etsin kyllä lähtökohtaisesti silti oikein varusteltua. Mutta voihan sitä tulla vastaan joku oikein hyvä - ja sitten liipaistaan. Joskus retrofittasin F34 peruutuskameran. Ja se oli muuten hyvä, mutta radio heikkeni (monimutkainen stoori). Mutta siis ei dealbraker koska voi jälkiasentaa. Oma vaivansa tosin…

Paikalla
Avatar
lerppu
Viestit: 6201
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

lerppu kirjoitti:
08 Marras 2024, 23:47
TeroPee kirjoitti:
08 Marras 2024, 21:44
Ilmajousitus comfortilla saa enimmät kuopat tasoittumaan. Toisaalta jos laittaa jousituksen alimpaan asentoon ja siitä vielä koodailemalla madaltaa 20mm niin alkaa näyttää kivalle, ainakin niillä 21" vanteilla.

Peruutuskamera tosiaan on optio samoin kuin 360-kamera on optio. Tosin, peruutuskameran saa retrofistattua suhteellisen edullisesti: https://kufatec.com/de/aps-advance-ruec ... ge/43765-1. Edullisesti siis jos vertaa 360-kaneroiden jälkiasentamiseen: https://kufatec.com/de/umfeldkamera-4-k ... n-ge/43930

Tutkat sentään kuuluu hintaan. Meillä on 360-kamera ja ilman sitäkin pärjää, mutta kyllähän se helpottaa. Niin, ja virtuaalipeilillinen yksilö kannatta jättää hankkimatta. Ovat huonoja kestämään, huonommat kuin tavalliset näkymältään ja turkasen kalliita uusia. :-D
Retrofit kamera on kuva tietää - kiitos linkistä. Jos tämä realisoituu, etsin kyllä lähtökohtaisesti silti oikein varusteltua. Mutta voihan sitä tulla vastaan joku oikein hyvä - ja sitten liipaistaan. Joskus retrofittasin F34 peruutuskameran. Ja se oli muuten hyvä, mutta radio heikkeni (monimutkainen stoori). Mutta siis ei dealbraker koska voi jälkiasentaa. Oma vaivansa tosin…
Nope. Viistoperä nelikko sähkö kuulemma pitää olla, mutta ilmeisesti ryhdytään kyttäämään sopuhintaista iX2:sta… Huoh. Tässä voi tovi mennä!

FinPat
Viestit: 8113
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
09 Marras 2024, 20:14
Nope. Viistoperä nelikko sähkö kuulemma pitää olla, mutta ilmeisesti ryhdytään kyttäämään sopuhintaista iX2:sta… Huoh. Tässä voi tovi mennä!
Tovin pituus riippuu "sopuhintaisen" määritelmästä.

Paikalla
Avatar
lerppu
Viestit: 6201
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
10 Marras 2024, 10:01
lerppu kirjoitti:
09 Marras 2024, 20:14
Nope. Viistoperä nelikko sähkö kuulemma pitää olla, mutta ilmeisesti ryhdytään kyttäämään sopuhintaista iX2:sta… Huoh. Tässä voi tovi mennä!
Tovin pituus riippuu "sopuhintaisen" määritelmästä.
On meillä tuohonkin hintaan hankittu auto ollut. Muistan sen nyppineen minua - ajatus siitä että rahaa valuu parkkipaikan hiekkaan kun auto seisoo pihassa jotenkin vaivasi minua… Ymmärrän että niin tapahtuu myös tätä kirjoittaessa tuplana, mutta uuden auton kanssa asia korostui! Joten eiköhän tässä nyt mene vuosi ellei pari.

FinPat
Viestit: 8113
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
10 Marras 2024, 10:06
FinPat kirjoitti:
10 Marras 2024, 10:01
lerppu kirjoitti:
09 Marras 2024, 20:14
Nope. Viistoperä nelikko sähkö kuulemma pitää olla, mutta ilmeisesti ryhdytään kyttäämään sopuhintaista iX2:sta… Huoh. Tässä voi tovi mennä!
Tovin pituus riippuu "sopuhintaisen" määritelmästä.
On meillä tuohonkin hintaan hankittu auto ollut. Muistan sen nyppineen minua - ajatus siitä että rahaa valuu parkkipaikan hiekkaan kun auto seisoo pihassa jotenkin vaivasi minua… Ymmärrän että niin tapahtuu myös tätä kirjoittaessa tuplana, mutta uuden auton kanssa asia korostui! Joten eiköhän tässä nyt mene vuosi ellei pari.
Agreed, käyttöomaisuuden pääomakustannus on ärsyttävä asia.

Ja näppituntumalla, juuri nyt markkina näyttäisi olevan sellainen että tuliterän sähköauton ensimmäinen vuosi tai kaksi ovat kalliimpia kuin mitä uusilla autoilla on historiallisesti ollut.
Viimeksi muokannut FinPat, 10 Marras 2024, 13:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11608
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

TeroPee kirjoitti:
08 Marras 2024, 14:27
Toiseen ketjuun lupailin vähän kokemuksia möhkötronista (lue: Audi e-tron 55, käyttöönotto 5/2022)
Eli tämmöinen historiallista viittausta kantava?

Kuva
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Paikalla
Avatar
lerppu
Viestit: 6201
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Polforea kirjoitti:
10 Marras 2024, 13:05
TeroPee kirjoitti:
08 Marras 2024, 14:27
Toiseen ketjuun lupailin vähän kokemuksia möhkötronista (lue: Audi e-tron 55, käyttöönotto 5/2022)
Eli tämmöinen historiallista viittausta kantava?

Kuva
Klassikko

Avatar
TeroPee
Viestit: 1574
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

lerppu kirjoitti:
10 Marras 2024, 13:57
Polforea kirjoitti:
10 Marras 2024, 13:05
TeroPee kirjoitti:
08 Marras 2024, 14:27
Toiseen ketjuun lupailin vähän kokemuksia möhkötronista (lue: Audi e-tron 55, käyttöönotto 5/2022)
Eli tämmöinen historiallista viittausta kantava?

Kuva
Klassikko
Aina yhtä hauska.

FinPat
Viestit: 8113
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jarrulevyjen visuaalisen tarkastelun pohjalta MB EQE käyttää huomattavasti enemmän jarruja kuin Tesla 3. Levyt kiiltävät koko ajan kelistä ja pesusta huolimatta. Teslan kun pesi niin ruoste pysyi levyjen pinnassa pitkään.

Coltti
Viestit: 234
Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
Car(s): Alfa Romeo Spider 2.0ts -96
Alfa Romeo GT 3.2 -04
Alfa Romeo MiTo Qv -10
Tesla Model Y -23
Toyota GR Yaris -21
Subaru Impreza STi -07
Chevrolet Corvette -00
+ Liuta Saabeja :)

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Onko siinä 1 pedal drive ja käytössä?

FinPat
Viestit: 8113
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Coltti kirjoitti:
11 Marras 2024, 11:21
Onko siinä 1 pedal drive ja käytössä?
Yes and Yes. Yhden polkimen ajo tulee kun ottaa pois päältä "Creep" -asetuksen ja valitsee "Strong recuperation" asetuksen. Käyttäjän kannalta rinnastettavissa Tesla 3:n. Kun liukkaat kelit tulevat niin pitää katsoa onko yhtä kiemurteleva kuin Tesla yhdellä polkimella. MB:ssä pystyy valitsemaan vauhdissa recuperation / regeneration asetuksen toisin kuin Teslassa joka edellyttää parkkeeraamista.

Mutta aiheellinen kysymys, pitääkin tarkistaa millä moodilla Rouva ajelee. On mahdollista että hänellä ei ole yhden polkimen ajoa valittuna profiiliin.

Avatar
mutt
Viestit: 5685
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Teslassa on näppäriä turvaominaisuuksia.
https://www.ksml.fi/teemat/8070617
Ei pitäisi olla yllätys, että jos annetaan avustimia, ne ulosmitataan välittömästi.

Sitten kun riskit realisoituvat, ei autosta pääse ulos.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/4 ... 460afa389f
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Polforea
Viestit: 11608
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Jälkimmäinen voi ainakin teoriassa osua myös perinteisen automerkin kohdalle, jos jostain syystä ovet ovat ns. turvalukossa, jolloin jopa sisäkahva on tehty toimettomaksi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5685
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Niin, onhan tuossa se puoli, että lapsilukko on vähän tyhjänpäiväinen, jos hätäavaus on liian helposti saavutettavissa, totta.

Tietysti tuossa mainitussa tapauksessa auto itsekin lienee huomannut, että nyt kävi ns. vahinko, jolloin lukituksien olisi syytä aueta.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Paikalla
Avatar
lerppu
Viestit: 6201
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
11 Marras 2024, 11:38
kun ottaa pois päältä "Creep" -asetuksen
Katkaiseeko tämä yhteyden Eloniin?

Avatar
mutt
Viestit: 5685
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

lerppu kirjoitti:
19 Marras 2024, 11:00
FinPat kirjoitti:
11 Marras 2024, 11:38
kun ottaa pois päältä "Creep" -asetuksen
Katkaiseeko tämä yhteyden Eloniin?
:lol:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Polforea
Viestit: 11608
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

mutt kirjoitti:
19 Marras 2024, 10:52
Niin, onhan tuossa se puoli, että lapsilukko on vähän tyhjänpäiväinen, jos hätäavaus on liian helposti saavutettavissa, totta.
Lapsilukon ei pitäisi estää avaamista ulkoa, mutta turvalukitus (esim. Saabin TSL) estää avaamisen sekä ulkoa että sisältä. Ajatus tässä on, että pahis ei voi lyödä ikkunaa sisään ja avata ovea sisäkahvasta,
mutt kirjoitti:
19 Marras 2024, 10:52
Tietysti tuossa mainitussa tapauksessa auto itsekin lienee huomannut, että nyt kävi ns. vahinko, jolloin lukituksien olisi syytä aueta.
Sehän olisi tietty suotavaa, mutta ei välttämättä aina mahdollista.

Pelastuslaitoksellahan on riittävät yleisavaimet olemassa, mutta tuossa tapauksessa paikalla on kriittisessä vaiheessa ollut lähinnä sivullisia.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Vastaa Viestiin