Sähköautoista ja lataushybrideistä
Valvoja: Moderators
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Maailman autokanta sähköistyy nopeasti, trendi tosin maantieteellisesti keskittynyt Kiinaan ja Eurooppaan. USA:kin tulee perässä mutta varsinkin LatAm ja SEA laahaavat perässä.
https://www.iea.org/reports/global-ev-o ... ctric-cars
Markkinoilla käynnissä siis disruptio joka on saavuttanut tai juuri saavuttamassa taitepisteen ja pelaajat kentällä vaihtuvat.
https://www.iea.org/reports/global-ev-o ... ctric-cars
Markkinoilla käynnissä siis disruptio joka on saavuttanut tai juuri saavuttamassa taitepisteen ja pelaajat kentällä vaihtuvat.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Sähköautoilu on addiktoivaa?
https://journals.plos.org/climate/artic ... lm.0000346
Onneksi hallitus sentään tekee jotain ja nostaa vispilöiden käyttömaksuja.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sahk ... af16c4b243
Satelliittipohjaista yksityisyyden loukkaamisjärjestelmää siis odotellessa...
https://journals.plos.org/climate/artic ... lm.0000346
Onneksi hallitus sentään tekee jotain ja nostaa vispilöiden käyttömaksuja.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sahk ... af16c4b243
Satelliittipohjaista yksityisyyden loukkaamisjärjestelmää siis odotellessa...
- Jiitee
- Viestit: 4515
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Jaaha, asumistyypin ja nettotuloryhmän mukaan meillä pitäisi olla EV. Tuolla tutkimuksessa ei sitten kysytty vaihtoehtoa ettei vaimo haluaFinPat kirjoitti: ↑07 Loka 2024, 16:40Sähköautoilu on addiktoivaa?
https://journals.plos.org/climate/artic ... lm.0000346
Onneksi hallitus sentään tekee jotain ja nostaa vispilöiden käyttömaksuja.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sahk ... us/c9fe894 : 9-d8fa-4fb0-8ea9-92af16c4b243
Satelliittipohjaista yksityisyyden loukkaamisjärjestelmää siis odotellessa...
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Jiitee
- Viestit: 4515
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Vkonlopun Mansen reissulla kysyin koeajomahdollisuutta AutoBassadonelta Junioriin ja Tonale pHEviin.
No huono säkä kun vasta lauantai- ip tulimme vaimon kanssa anoppilaan, ja
sain ap meilin, että molemmat lähtevät la klo. 12 jo seuraavaan kaupunkiin.
Toki mainittiin, että EHKÄ Juniori saadaan Tampereen myymälään vuoden vaihteen jälkeen
oikein pysyvästi koeajettavaksi… ok, toivossa on hyvä elää sano…
Sitten mielessä pienenä mutta mielenkiintoisena koeajettavaksi tämä:
https://m.youtube.com/watch?v=skXGKb7F_KY
Hyvän maun on nämä ulkomailla tehdyt koeajot tähän mennessä antaneet EV3:sta.
Ja kuvista päätellen sekä meikä että mummi tykkää ulkonäöstä.
Näitä saanee heti rantajuopolta Sjoella koeajoon kunhan niitä saadaan
yleensä Suomeen, … hmm., odotellaan rauhassa.
No huono säkä kun vasta lauantai- ip tulimme vaimon kanssa anoppilaan, ja
sain ap meilin, että molemmat lähtevät la klo. 12 jo seuraavaan kaupunkiin.
Toki mainittiin, että EHKÄ Juniori saadaan Tampereen myymälään vuoden vaihteen jälkeen
oikein pysyvästi koeajettavaksi… ok, toivossa on hyvä elää sano…
Sitten mielessä pienenä mutta mielenkiintoisena koeajettavaksi tämä:
https://m.youtube.com/watch?v=skXGKb7F_KY
Hyvän maun on nämä ulkomailla tehdyt koeajot tähän mennessä antaneet EV3:sta.
Ja kuvista päätellen sekä meikä että mummi tykkää ulkonäöstä.
Näitä saanee heti rantajuopolta Sjoella koeajoon kunhan niitä saadaan
yleensä Suomeen, … hmm., odotellaan rauhassa.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- TeeHoo
- Viestit: 168
- Liittynyt: 04 Kesä 2006, 20:09
- Car(s): 156 V6 -99, VW ID.4 GTX -21 Ex: 2x159, MiTo, 2x156
- Paikkakunta: Muurame
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kolmosbemari vaihtui sähköautoon. Valintakriteereinä oli hyvät penkit, neliveto ja mielellään alle 40k€ hinta. Alustavasti Polestar 2 kiinnosteli omaan budjettiin sopivista vaihtoehdoista eniten. Karsiutui sitten pois vähän turhan niukkojen tilojen takia. Polle oli kyllä kiva auto ajella ja kaksimoottorisen kulkupuolikin oli kohdillaan. Taannoin tuli kokeiltua myös Jaguarin I-Pacea, joka oli yllättävän mitäänsanomaton kokonaisuus, jotenkin odotin parempaa kyytiä.
Alle tuli sitten omaksikin yllätykseksi Volkkarin ID4 GTX. Löytyi tappiin varusteltu yksilö joka on mukava, tilava ja aika hyvä ajaakin. Käyttöliittymähän näissä on joiltain osin aika onneton, mutta kyllä sen kanssa pärjää. Seuraavaa ohjelmistopäivitystä odotellessa, ilmeisesti hinausautokeikka ei ole hirveän epätodennäköinen…
Alle tuli sitten omaksikin yllätykseksi Volkkarin ID4 GTX. Löytyi tappiin varusteltu yksilö joka on mukava, tilava ja aika hyvä ajaakin. Käyttöliittymähän näissä on joiltain osin aika onneton, mutta kyllä sen kanssa pärjää. Seuraavaa ohjelmistopäivitystä odotellessa, ilmeisesti hinausautokeikka ei ole hirveän epätodennäköinen…
Paikalla
- lerppu
- Viestit: 6201
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^Minkä sukupolven kolmonen? Noh - modernin yhteiskunnan edessä kaikki kai jossain vaiheessa nöyrtyy… Sähköisiä kilometreja sitten vaan!
-
- Viestit: 254
- Liittynyt: 25 Helmi 2020, 15:53
- Car(s): 164TS
Mito QV
145 1.3 Boxer
33 1.7 IE
Sprint projekti
156 V6 projekti
GSX-R 1200 urbo
MG MG5 - Paikkakunta: Miehikkälä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ei se ole nöyrtymistä, köyhän on valittava edullisin.
Pelkästään taloudellisista syistä ajetaan täällä sähköllä..
Porvarit erikseen kellä varaa ajella fossiilisillä..
Pelkästään taloudellisista syistä ajetaan täällä sähköllä..
Porvarit erikseen kellä varaa ajella fossiilisillä..
On vain kaksi tapaa tehdä asiat: kunnolla tai ei ollenkaan
Paikalla
- lerppu
- Viestit: 6201
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^Järjenkäyttö tosiaan liikkumisratkaisujen suhteen on ihan sallittua! Täälläkin perheen arkisiirtymät neljättä vuotta elektronien avulla, plugari on kaupunkiin ihan soiva ratkaisu. Järki vaan ei aina tuo iloa elämään…
- Grendel
- Viestit: 603
- Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
- Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
- Paikkakunta: Kirkkonummi
- Viesti:
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ellei rahalla olisi väliä ajaisin varmaan tuolla Q-nelosella.
Mutta kulutus yli 10 litraa satkulla tekee että se lähinnä seisoo tyhjänpanttina. Sähkäri kulkee kesän auringolla ja talven €1½ satkulla
Mutta kulutus yli 10 litraa satkulla tekee että se lähinnä seisoo tyhjänpanttina. Sähkäri kulkee kesän auringolla ja talven €1½ satkulla
- TeeHoo
- Viestit: 168
- Liittynyt: 04 Kesä 2006, 20:09
- Car(s): 156 V6 -99, VW ID.4 GTX -21 Ex: 2x159, MiTo, 2x156
- Paikkakunta: Muurame
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
F34 320i xdrive vuodelta 2017. Tykättiin kyllä siitäkin kovasti. Sopivasti tilaa ja varsinkin talvella aika hauska ajettava. Iski vaan vaihtelunhalu reilun kolmen vuoden lähes huolettomien ajeluitten jälkeen.
Melko kauan joutuu kyllä ajelemaan ennenkuin tuolla jotain oikeasti alkaa säästämään. Laskin että meidän ajoilla säästää parisataa euroa/kk polttoainekuluissa, kun lataussähkö otetaan enimmäkseen omasta seinästä. Mutta aika paljon halvemmaksi tulee kuin vastaavan suoritus/kuljetuskyvyn polttomoottorivehje.
Paikalla
- lerppu
- Viestit: 6201
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
F34 oli niin kiva että mulla oli 2 sellasta! Mutta uskotaan nyt että sähkölaitekin voi olla osuva vaihtoehto. Miten sen neliveto toimii? Nyt kun olosuhteet tarjoaa ominaisuuksille haasteita.TeeHoo kirjoitti: ↑03 Marras 2024, 12:28F34 320i xdrive vuodelta 2017. Tykättiin kyllä siitäkin kovasti. Sopivasti tilaa ja varsinkin talvella aika hauska ajettava. Iski vaan vaihtelunhalu reilun kolmen vuoden lähes huolettomien ajeluitten jälkeen.
Melko kauan joutuu kyllä ajelemaan ennenkuin tuolla jotain oikeasti alkaa säästämään. Laskin että meidän ajoilla säästää parisataa euroa/kk polttoainekuluissa, kun lataussähkö otetaan enimmäkseen omasta seinästä. Mutta aika paljon halvemmaksi tulee kuin vastaavan suoritus/kuljetuskyvyn polttomoottorivehje.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Viimeisen 2000km sähkönkulutus näyttäisi EQE:ssa olevan 22.4 kWh/100km eli luokkaa 10%-15% enemmän kuin Teslalla tähän vuodenaikaan. Toki voi olla laitteet laskevat myös kulutustaan hieman eri tavoin.
Koska minulla iki-wanha 2023 malli niin tässä on vielä lämmitys PTC-vastuksella joten odotan kulutuseron kasvavan kunhan oikea talvi alkaa.
Koska minulla iki-wanha 2023 malli niin tässä on vielä lämmitys PTC-vastuksella joten odotan kulutuseron kasvavan kunhan oikea talvi alkaa.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Hyundai Ionic ja kaikki alkuperäistä 102 tkm jälkeen. Ilmalämpöpumppu, tukivarret, jarrupalat, etc. Raitisilmasuodatin on vaihdettu. Ei olekaan jenkki.Cloverleaf kirjoitti: ↑30 Heinä 2024, 20:28Naapuri teki 79 tkm kohdalla tiketin, kun edestä kuului kolinaa. Meni edestä tukivarret vaihtoon ja ehti vielä takuuseen. Talvella hänellä meni lämpöpumppu ja keväällä vaihdettiin takatukivarret. Nyt takuu siis hänellä ohi, mutta onpahan kaikki ”kuluva” uusittu.
-
- Viestit: 1038
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Eiks EQE:ssä oon vähintäänkin 10-15% myös enemmän painoa joten eihän se häviä yhtään.FinPat kirjoitti: ↑03 Marras 2024, 20:17Viimeisen 2000km sähkönkulutus näyttäisi EQE:ssa olevan 22.4 kWh/100km eli luokkaa 10%-15% enemmän kuin Teslalla tähän vuodenaikaan. Toki voi olla laitteet laskevat myös kulutustaan hieman eri tavoin.
Koska minulla iki-wanha 2023 malli niin tässä on vielä lämmitys PTC-vastuksella joten odotan kulutuseron kasvavan kunhan oikea talvi alkaa.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
OmamassavertailuJanV kirjoitti: ↑05 Marras 2024, 08:51Eiks EQE:ssä oon vähintäänkin 10-15% myös enemmän painoa joten eihän se häviä yhtään.FinPat kirjoitti: ↑03 Marras 2024, 20:17Viimeisen 2000km sähkönkulutus näyttäisi EQE:ssa olevan 22.4 kWh/100km eli luokkaa 10%-15% enemmän kuin Teslalla tähän vuodenaikaan. Toki voi olla laitteet laskevat myös kulutustaan hieman eri tavoin.
Koska minulla iki-wanha 2023 malli niin tässä on vielä lämmitys PTC-vastuksella joten odotan kulutuseron kasvavan kunhan oikea talvi alkaa.
Tesla Model 3 LR: 1828kg
MB EQE 350 4matic: 2325kg
Paikalla
- lerppu
- Viestit: 6201
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
350? Eikai vaan ole Mersullakin residuaalista nimeämispolitiikkaa? On se tietty mukava, kun on heritagea, mutta kun ei ole 3,5 litraista V6:sta dinomehua polttelemassa, niin joku rehellisempi nimeäminen voisi olla paikallaan. Tämä on jotenkin sukua feikeille pakoputkenpäille... En tykkää! Siis yleisestikään, ei koske ainoastaan Mersua tämä vastenmielisyys. Joku syy tälle tietenkin on, markkinatutkimus on sanonut että tämä on se linja jolla vedellään.FinPat kirjoitti: ↑05 Marras 2024, 08:57OmamassavertailuJanV kirjoitti: ↑05 Marras 2024, 08:51Eiks EQE:ssä oon vähintäänkin 10-15% myös enemmän painoa joten eihän se häviä yhtään.FinPat kirjoitti: ↑03 Marras 2024, 20:17Viimeisen 2000km sähkönkulutus näyttäisi EQE:ssa olevan 22.4 kWh/100km eli luokkaa 10%-15% enemmän kuin Teslalla tähän vuodenaikaan. Toki voi olla laitteet laskevat myös kulutustaan hieman eri tavoin.
Koska minulla iki-wanha 2023 malli niin tässä on vielä lämmitys PTC-vastuksella joten odotan kulutuseron kasvavan kunhan oikea talvi alkaa.
Tesla Model 3 LR: 1828kg
MB EQE 350 4matic: 2325kg
- mutt
- Viestit: 5685
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kai invertterin voisi kompressoriksi vääntää? Onnistuihan neliovisen coupenkin tekeminen. Ja kun pitää tuoda markkinoille uusi Mustang ja Capri, niin tuodaan ne punkeromalleina.
Odotellaan, ehkä joku päivä nähdään kahden ja puolen tonnin GTA.
Odotellaan, ehkä joku päivä nähdään kahden ja puolen tonnin GTA.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- _rico
- Viestit: 1358
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
15min sitten parkkihallista kotiin kävellessäni valoista lähti Taycan ja äänet olivat kuin 911:stä
Välitön hörönauru näille.
- Polforea
- Viestit: 11608
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Siinä voi olla monta asiaa täyttämässä 350-speksin. Siinä voi olla tehoa 350hv tai kW, vääntöä tietyllä kohtaa kierrosaluetta 350Nm tai jotain jalkapaunaa, Bose varmaan lyötää siitä 350 kaiutinta (joita on oikeasti 4 tai 5) jne.
Kuinka hyvin nuo Mersulla osuu enää polttimissakaan? Nimim. omista bemareista 325, 325, 128 ja 335 yhdessä (325) osui moottorikokoon (2,5), muissa ei (kaikissa 3.0).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Tommi
- Viestit: 665
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Stelvio QF, MiTo QV, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Eipä kai nuo numerot ole polttomoottoriautoissakaan enää mitenkään linjassa olleet. Taisi muuttua siinä vaiheessa, kun turbot tuli lähes vakioiksi kaikkiin malleihin. (Ainakin Audi, BMW ja Mersu)
Stelvio QF, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2, Giulia 2.0
- mattijus
- Viestit: 5292
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Kalukylä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
BMW:llä oli jo kasarilla 315 1.6 litrainen, 316 1.8 litrainen ja 325e 2.7 litrainen. Ei kai tällä kuitenkaan ole mitään väliä ns. mihinkään.
VMP
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Volvolla oli aikanaan kunnon insinöörinumerointi joka sitten hajosi 7-sarjan esittelyn aikana.
Esim. Volvo 145
1 = sarja
4 = sylinterien määrä
5 = ovien määrä
Paikalla
- lerppu
- Viestit: 6201
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Nojoo, onhan itselläkin pihassa 1,5 litrainen 225... Alfa Romeo osaa nimetä kulkupelit hyvin! Muut on ihan kuraa olleet jo yllä demonstroidun perusteella pitkään. Paitsi Volvo. Siis ennen 7-sarjaa. Ihme kikkalointia on tämä. Pitäkööt sen millä auton saa nostettua nurkasta ylös. Minä ajan Stelviolla. ja ehkä joskus saan kesäksi jonkun hienon luukkulampun, on se sitten nimetty pienen sotalaivan tai tulessa olevan linnun mukaan (eikä saa kulkuvoimaansa sähkömagiasta) - nekin on nimetty hyvin!
- mutt
- Viestit: 5685
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Noissa oli sikäli logiikkansa, että tehot vastasi vanhempia malleja, siis 316 oli alkujaan 1.6/90hv, mutta sittemmin kone kasvoi tehojen pysyessä samana, 315:ssa oli oli varhaisemman 1502:n tehot, ja 325e oli se matalakierroksinen talousmalli, jossa oli pienemmän mallin tehot (tosin edellisten esimerkin mukaan mallinumeron olisi oikeastaan pitänyt olla 320e.) Olihan myös 3.2-litrainen 745i. Siinä oli turbo, mutta sitä ei kerrottu mallinimessä, vaan käytettiin kerrointa.
Mutta eihän karjaa nykyisin kiinnosta tekniset yksityiskohdat (poislukien kosketusnäytön koko), joten mallinumerot voidaan päättää markkinatutkimuksen perusteella. Ja sitten tietysti kiinalaisille ei myydä mitään missä on nelosia jne.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Monza
- Viestit: 977
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Aika pitkälle noita bemarin mallimerkintöjä nykyään näimmä venytetään. Rintajoupin mainosta kun tunkee vähän joka mediassa eteen, niin siellä pisti silmään 740e G-sarjalainen. Koin pienimuotoisen järkytyksen kun totesin, että ilmoituksessa ei ollut virhettä, siinä tosiaan on vain kahden litran neloskone. Äkkiseltään ajateltuna melko vaatimaton voimalinja isoon sedaniin, sen jälkeen kun akku on ajettu tyhjäksi. Ei ainakaan auton habituksen arvoinen.
- TeroPee
- Viestit: 1574
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Toiseen ketjuun lupailin vähän kokemuksia möhkötronista (lue: Audi e-tron 55, käyttöönotto 5/2022) nyt kun kohta eka 10tkm ajettuna ja autosta kokemuksia noin neljän kuukauden verran. Tämähän hankittiin pääasiallisesti kylillä pyörimiseen ja kesäkelissä pidemmille matkoille, koska talven pidempiin reissuihin on dedikoituna Q7 4.2 V8 TDI. Laitoin nyt tähän ketjuun kun tämä ei ole pelkästään pieni ja lyhyt koeajo vaan vähän pidempi kokemus tuotteesta.
Kesäolosuhteissa ei tullut yhtään pidempää reissua ajettua, taisi pisin olla Helsinki - Savonlinna. Kesärenkailla (21" vanteet) tuli ajettua 8148km, keskinopeus 48 km/h ja keskikulutus 25,6 kWh/100km. Kotona saadaan ladattua 11 kW laturilla ja pääsääntöisesti lataan 80 % tasoon, ellei ole tiedossa jotain pidempää ajoa ja halua maksimoida rangea heti lähtötilanteessa. Pikalatureita on tullut käytettyä siis hyvin vähän ja lähinnä nekin ollut enemmän kokeiluita kuin oikeita tarpeita. Sopivilla latureilla (Neste ja Kemppi, K-lataus ja Siemens) latauksen keskitehot on parhaimmillaan olleet yli 140kw (147,2 kw kun lataus 28 % - 72 %), mutta onpa sitten välillä keskiteho jäänyt esim. Ramin Konditorialla Visulahdessa jonnekin 80 kw:n tienoille suunnilleen samoilla prosenteilla.
Autona möhkötron on ensisijaisesti Audi ja toissijaisesti sähköauto. Tällä tarkoitan sitä, että auto tuntuu, hyvässä ja pahassa, nyky-Audilta, jossa sattuu olemaan sähköinen voimalinja. Ulkonäöstä voi olla montaa mieltä, mutta tämä ei alleviivaa olevansa mikään peräpuikkosuikulasähköauto tai muuten aerodynamiikan ehdoilla muotoiltu. Toisaalta sitten kun tämä ei ole ensisijaisesti sähköauto, niin sähkötekniikan puolelta hyvää on lähinnä lataustehot. Energiatehokkaaksi tätä ei voi sanoa millään mittarilla. Olen joskus ollut sähköautojen taloudellisuuskisassa Hyundai Ioniqilla (se priuksen näköinen ja -oloinen) ja päästiin lähemmäs 100km reitti muistaakseni 9,4kWh/100km -kulutuksella. Möhkötronilla ei pääse oikein missään tai milloinkaan alle 20:n.
Talvirenkailla (20" kitkat) on nyt ajettu noin 1500km, mistä noin 900 km tuli viime viikonloppuna Helsinki - Siilinjärvi - Helsinki -reissulla. Keli oli loskainen / märkä / viileä / sateinen eli kohtalaisen raskas. Mennessä autossa oli varmaan 500 - 600 kg tavaraa kyydissä ja paluumatka oli kahden hengen kuormalla. Menomatkalla päästiin Helsingistä Mikkelin pohjoispuolelle Siiskoselle ja sillä matkalla akkua kului 100 % --> 6 %. Latausta Nesteen Kempin tolpalta 36min 45s ja 71,57kWh aina 92 % tasoon saakka. Keskiteho 117kW. Perillä Siilinjärvellä akkua oli 29 % ja paluumatkalla seuraavana päivänä ladattiin kahdesti: ensin Juustoportilla Kempillä (hitaasti tuli sähköä letkusta, tehot pyöri jossain 80 ja 100 välissä) ja toisen kerran Ramilla Visulahdessa (jälleen latausteho samaa luokkaa). Kotona latausta oli jäljellä 10 % eli aivan riittävästi. Ramilla notkuttiin ehkä viitisen minuuttia ylimääräistä verrattuna siihen, jos olisi oltu polttiksella liikkeellä ja Juustoportin pysähdys olisi jätetty kokonaan tekemättä. Menomatkan kulutus 28,7kWh/100km ja paluumatkan 26,6 kWh/100km. Keskinopeudet 92km/h ja 91km/h.
Koska autossa on koukku niin on tullut vedettyä autotraileriakin. Ei mitään valtavia massoja, sen verran mitä nyt koriton lyhyt Land Cruiser J70 painaa, ehkä vajaan tonnin verran + itse traikku 650kg. Kevyesti tuli perässä ja kuorma oli ihan laillinen, vetomassaa kun on 1800kg. Sähköä tuollainen kiskominen tietenkin vie, mutta vetohommiin on pääasiassa käytössä tuo aiemmin mainittu Q7.
Onko tämä sitten hyvä auto? Sitä on vaikea toisten puolesta mennä sanomaan. Sähköä kuluu paljon, toisaalta lataa kohtalaisen hyvin. Kaupunkiajoon on näppärämpiäkin laitteita, mutta toisaalta maantiellä huonossakaan kelissä ei tunnu yhtään huonolta ajettavalta. Tilaa on varsin hyvin, infotainment toimii perinteisen autovalmistajan tekemäksi ihan hyvin, mutta ei toki pärjää Teslalle.
Jos etsit hyvää sähköautoa niin osta hyvä sähköauto, esim. Tesla. Tämä ei ole sitä.
Jos haet pieniä käyttökuluja, osta joku muu kuin möhkötron. Ajaminen maksaa, renkaat on suuret, Keskon / valmistajan politiikka takuuajan jälkeisiin korjauksiin on heikko.
Jos haet kaupunkiautoa, osta joku id3 / MG4 / Alfa Romeo Junior / muu Stellantis, tämä ei ole parhaimmillaan kaupungissa kokonsa vuoksi
Jos haet hyvää yleisautoa, jossa on sähköinen voimalinja, harkitse tätä. Mutta harkitse myös Mersun mallistoa, Enyaqia, ID4-ID5-ID5 -osastoa sekä tietenkin Polestaria.
Meidän tarpeisiin ja ajoprofiiliin tämä on oikein soiva laite ja ollaan tyytyväisiä.
Kesäolosuhteissa ei tullut yhtään pidempää reissua ajettua, taisi pisin olla Helsinki - Savonlinna. Kesärenkailla (21" vanteet) tuli ajettua 8148km, keskinopeus 48 km/h ja keskikulutus 25,6 kWh/100km. Kotona saadaan ladattua 11 kW laturilla ja pääsääntöisesti lataan 80 % tasoon, ellei ole tiedossa jotain pidempää ajoa ja halua maksimoida rangea heti lähtötilanteessa. Pikalatureita on tullut käytettyä siis hyvin vähän ja lähinnä nekin ollut enemmän kokeiluita kuin oikeita tarpeita. Sopivilla latureilla (Neste ja Kemppi, K-lataus ja Siemens) latauksen keskitehot on parhaimmillaan olleet yli 140kw (147,2 kw kun lataus 28 % - 72 %), mutta onpa sitten välillä keskiteho jäänyt esim. Ramin Konditorialla Visulahdessa jonnekin 80 kw:n tienoille suunnilleen samoilla prosenteilla.
Autona möhkötron on ensisijaisesti Audi ja toissijaisesti sähköauto. Tällä tarkoitan sitä, että auto tuntuu, hyvässä ja pahassa, nyky-Audilta, jossa sattuu olemaan sähköinen voimalinja. Ulkonäöstä voi olla montaa mieltä, mutta tämä ei alleviivaa olevansa mikään peräpuikkosuikulasähköauto tai muuten aerodynamiikan ehdoilla muotoiltu. Toisaalta sitten kun tämä ei ole ensisijaisesti sähköauto, niin sähkötekniikan puolelta hyvää on lähinnä lataustehot. Energiatehokkaaksi tätä ei voi sanoa millään mittarilla. Olen joskus ollut sähköautojen taloudellisuuskisassa Hyundai Ioniqilla (se priuksen näköinen ja -oloinen) ja päästiin lähemmäs 100km reitti muistaakseni 9,4kWh/100km -kulutuksella. Möhkötronilla ei pääse oikein missään tai milloinkaan alle 20:n.
Talvirenkailla (20" kitkat) on nyt ajettu noin 1500km, mistä noin 900 km tuli viime viikonloppuna Helsinki - Siilinjärvi - Helsinki -reissulla. Keli oli loskainen / märkä / viileä / sateinen eli kohtalaisen raskas. Mennessä autossa oli varmaan 500 - 600 kg tavaraa kyydissä ja paluumatka oli kahden hengen kuormalla. Menomatkalla päästiin Helsingistä Mikkelin pohjoispuolelle Siiskoselle ja sillä matkalla akkua kului 100 % --> 6 %. Latausta Nesteen Kempin tolpalta 36min 45s ja 71,57kWh aina 92 % tasoon saakka. Keskiteho 117kW. Perillä Siilinjärvellä akkua oli 29 % ja paluumatkalla seuraavana päivänä ladattiin kahdesti: ensin Juustoportilla Kempillä (hitaasti tuli sähköä letkusta, tehot pyöri jossain 80 ja 100 välissä) ja toisen kerran Ramilla Visulahdessa (jälleen latausteho samaa luokkaa). Kotona latausta oli jäljellä 10 % eli aivan riittävästi. Ramilla notkuttiin ehkä viitisen minuuttia ylimääräistä verrattuna siihen, jos olisi oltu polttiksella liikkeellä ja Juustoportin pysähdys olisi jätetty kokonaan tekemättä. Menomatkan kulutus 28,7kWh/100km ja paluumatkan 26,6 kWh/100km. Keskinopeudet 92km/h ja 91km/h.
Koska autossa on koukku niin on tullut vedettyä autotraileriakin. Ei mitään valtavia massoja, sen verran mitä nyt koriton lyhyt Land Cruiser J70 painaa, ehkä vajaan tonnin verran + itse traikku 650kg. Kevyesti tuli perässä ja kuorma oli ihan laillinen, vetomassaa kun on 1800kg. Sähköä tuollainen kiskominen tietenkin vie, mutta vetohommiin on pääasiassa käytössä tuo aiemmin mainittu Q7.
Onko tämä sitten hyvä auto? Sitä on vaikea toisten puolesta mennä sanomaan. Sähköä kuluu paljon, toisaalta lataa kohtalaisen hyvin. Kaupunkiajoon on näppärämpiäkin laitteita, mutta toisaalta maantiellä huonossakaan kelissä ei tunnu yhtään huonolta ajettavalta. Tilaa on varsin hyvin, infotainment toimii perinteisen autovalmistajan tekemäksi ihan hyvin, mutta ei toki pärjää Teslalle.
Jos etsit hyvää sähköautoa niin osta hyvä sähköauto, esim. Tesla. Tämä ei ole sitä.
Jos haet pieniä käyttökuluja, osta joku muu kuin möhkötron. Ajaminen maksaa, renkaat on suuret, Keskon / valmistajan politiikka takuuajan jälkeisiin korjauksiin on heikko.
Jos haet kaupunkiautoa, osta joku id3 / MG4 / Alfa Romeo Junior / muu Stellantis, tämä ei ole parhaimmillaan kaupungissa kokonsa vuoksi
Jos haet hyvää yleisautoa, jossa on sähköinen voimalinja, harkitse tätä. Mutta harkitse myös Mersun mallistoa, Enyaqia, ID4-ID5-ID5 -osastoa sekä tietenkin Polestaria.
Meidän tarpeisiin ja ajoprofiiliin tämä on oikein soiva laite ja ollaan tyytyväisiä.
Paikalla
- lerppu
- Viestit: 6201
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^Kiitos rapskasta! Tämä vahvistaa omaa tunnelmaa siitä, että tuollaisen voisi ottaa. Luiskaperänä, kun se on enemmän Deuchebag. Aina pitää mennä all in… Rouvan auton siis voisi tuolla korvata - ja koska se olisi enimmäkseen kaupunkiauto/max 100km liekasta (möksälle 98km ja siellä seinästä kolme vaihetta) niin pikkuakkuinen kelpaisi! Hinnat niissä vallan maltilliset. Jostain syystä kaikki nelikko Bemarit sähköllä hemmetin kalliita.
- TeroPee
- Viestit: 1574
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Sportback meilläkin oli hakusessa muttei löytynyt mieleistä.
Se piti vielä mainita että tämä on erittäin hiljainen auto, varsinkin nyt kun on CVC8:t alla. Pikkuakkuiseen suosittelen mahdollisimman pientä vannekokoa, joka tosin taitaa olla 19". Kulutusvaikutus on aika suuri.
Kattava sivusto näihin liittyen on tässä: https://electrichasgoneaudi.net/models/e-tron/
Se piti vielä mainita että tämä on erittäin hiljainen auto, varsinkin nyt kun on CVC8:t alla. Pikkuakkuiseen suosittelen mahdollisimman pientä vannekokoa, joka tosin taitaa olla 19". Kulutusvaikutus on aika suuri.
Kattava sivusto näihin liittyen on tässä: https://electrichasgoneaudi.net/models/e-tron/
Paikalla
- lerppu
- Viestit: 6201
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^Jees, tämä speksi mielessä. Toi 2-sarja M-paketilla on ”hieman” tarpeettoman epämukava kaupungin karmeassa kunnossa olevilla kaduilla. Paljon kumia ja maksimi mukavuus hakusessa arkiautoon. Rouva vaan pitää suostutella hyväksymään isompi kulkine. Mutta pysäköintikamera on pakollinen varuste - yllättäen näissä ei kaikissa ole.
- TeroPee
- Viestit: 1574
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ilmajousitus comfortilla saa enimmät kuopat tasoittumaan. Toisaalta jos laittaa jousituksen alimpaan asentoon ja siitä vielä koodailemalla madaltaa 20mm niin alkaa näyttää kivalle, ainakin niillä 21" vanteilla.
Peruutuskamera tosiaan on optio samoin kuin 360-kamera on optio. Tosin, peruutuskameran saa retrofistattua suhteellisen edullisesti: https://kufatec.com/de/aps-advance-ruec ... ge/43765-1. Edullisesti siis jos vertaa 360-kaneroiden jälkiasentamiseen: https://kufatec.com/de/umfeldkamera-4-k ... n-ge/43930
Tutkat sentään kuuluu hintaan. Meillä on 360-kamera ja ilman sitäkin pärjää, mutta kyllähän se helpottaa. Niin, ja virtuaalipeilillinen yksilö kannatta jättää hankkimatta. Ovat huonoja kestämään, huonommat kuin tavalliset näkymältään ja turkasen kalliita uusia.
Peruutuskamera tosiaan on optio samoin kuin 360-kamera on optio. Tosin, peruutuskameran saa retrofistattua suhteellisen edullisesti: https://kufatec.com/de/aps-advance-ruec ... ge/43765-1. Edullisesti siis jos vertaa 360-kaneroiden jälkiasentamiseen: https://kufatec.com/de/umfeldkamera-4-k ... n-ge/43930
Tutkat sentään kuuluu hintaan. Meillä on 360-kamera ja ilman sitäkin pärjää, mutta kyllähän se helpottaa. Niin, ja virtuaalipeilillinen yksilö kannatta jättää hankkimatta. Ovat huonoja kestämään, huonommat kuin tavalliset näkymältään ja turkasen kalliita uusia.
Paikalla
- lerppu
- Viestit: 6201
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Retrofit kamera on kuva tietää - kiitos linkistä. Jos tämä realisoituu, etsin kyllä lähtökohtaisesti silti oikein varusteltua. Mutta voihan sitä tulla vastaan joku oikein hyvä - ja sitten liipaistaan. Joskus retrofittasin F34 peruutuskameran. Ja se oli muuten hyvä, mutta radio heikkeni (monimutkainen stoori). Mutta siis ei dealbraker koska voi jälkiasentaa. Oma vaivansa tosin…TeroPee kirjoitti: ↑08 Marras 2024, 21:44Ilmajousitus comfortilla saa enimmät kuopat tasoittumaan. Toisaalta jos laittaa jousituksen alimpaan asentoon ja siitä vielä koodailemalla madaltaa 20mm niin alkaa näyttää kivalle, ainakin niillä 21" vanteilla.
Peruutuskamera tosiaan on optio samoin kuin 360-kamera on optio. Tosin, peruutuskameran saa retrofistattua suhteellisen edullisesti: https://kufatec.com/de/aps-advance-ruec ... ge/43765-1. Edullisesti siis jos vertaa 360-kaneroiden jälkiasentamiseen: https://kufatec.com/de/umfeldkamera-4-k ... n-ge/43930
Tutkat sentään kuuluu hintaan. Meillä on 360-kamera ja ilman sitäkin pärjää, mutta kyllähän se helpottaa. Niin, ja virtuaalipeilillinen yksilö kannatta jättää hankkimatta. Ovat huonoja kestämään, huonommat kuin tavalliset näkymältään ja turkasen kalliita uusia.
Paikalla
- lerppu
- Viestit: 6201
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Nope. Viistoperä nelikko sähkö kuulemma pitää olla, mutta ilmeisesti ryhdytään kyttäämään sopuhintaista iX2:sta… Huoh. Tässä voi tovi mennä!lerppu kirjoitti: ↑08 Marras 2024, 23:47Retrofit kamera on kuva tietää - kiitos linkistä. Jos tämä realisoituu, etsin kyllä lähtökohtaisesti silti oikein varusteltua. Mutta voihan sitä tulla vastaan joku oikein hyvä - ja sitten liipaistaan. Joskus retrofittasin F34 peruutuskameran. Ja se oli muuten hyvä, mutta radio heikkeni (monimutkainen stoori). Mutta siis ei dealbraker koska voi jälkiasentaa. Oma vaivansa tosin…TeroPee kirjoitti: ↑08 Marras 2024, 21:44Ilmajousitus comfortilla saa enimmät kuopat tasoittumaan. Toisaalta jos laittaa jousituksen alimpaan asentoon ja siitä vielä koodailemalla madaltaa 20mm niin alkaa näyttää kivalle, ainakin niillä 21" vanteilla.
Peruutuskamera tosiaan on optio samoin kuin 360-kamera on optio. Tosin, peruutuskameran saa retrofistattua suhteellisen edullisesti: https://kufatec.com/de/aps-advance-ruec ... ge/43765-1. Edullisesti siis jos vertaa 360-kaneroiden jälkiasentamiseen: https://kufatec.com/de/umfeldkamera-4-k ... n-ge/43930
Tutkat sentään kuuluu hintaan. Meillä on 360-kamera ja ilman sitäkin pärjää, mutta kyllähän se helpottaa. Niin, ja virtuaalipeilillinen yksilö kannatta jättää hankkimatta. Ovat huonoja kestämään, huonommat kuin tavalliset näkymältään ja turkasen kalliita uusia.
Paikalla
- lerppu
- Viestit: 6201
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
On meillä tuohonkin hintaan hankittu auto ollut. Muistan sen nyppineen minua - ajatus siitä että rahaa valuu parkkipaikan hiekkaan kun auto seisoo pihassa jotenkin vaivasi minua… Ymmärrän että niin tapahtuu myös tätä kirjoittaessa tuplana, mutta uuden auton kanssa asia korostui! Joten eiköhän tässä nyt mene vuosi ellei pari.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Agreed, käyttöomaisuuden pääomakustannus on ärsyttävä asia.lerppu kirjoitti: ↑10 Marras 2024, 10:06On meillä tuohonkin hintaan hankittu auto ollut. Muistan sen nyppineen minua - ajatus siitä että rahaa valuu parkkipaikan hiekkaan kun auto seisoo pihassa jotenkin vaivasi minua… Ymmärrän että niin tapahtuu myös tätä kirjoittaessa tuplana, mutta uuden auton kanssa asia korostui! Joten eiköhän tässä nyt mene vuosi ellei pari.
Ja näppituntumalla, juuri nyt markkina näyttäisi olevan sellainen että tuliterän sähköauton ensimmäinen vuosi tai kaksi ovat kalliimpia kuin mitä uusilla autoilla on historiallisesti ollut.
Viimeksi muokannut FinPat, 10 Marras 2024, 13:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Polforea
- Viestit: 11608
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Eli tämmöinen historiallista viittausta kantava?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Paikalla
- TeroPee
- Viestit: 1574
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Aina yhtä hauska.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Jarrulevyjen visuaalisen tarkastelun pohjalta MB EQE käyttää huomattavasti enemmän jarruja kuin Tesla 3. Levyt kiiltävät koko ajan kelistä ja pesusta huolimatta. Teslan kun pesi niin ruoste pysyi levyjen pinnassa pitkään.
-
- Viestit: 234
- Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
- Car(s): Alfa Romeo Spider 2.0ts -96
Alfa Romeo GT 3.2 -04
Alfa Romeo MiTo Qv -10
Tesla Model Y -23
Toyota GR Yaris -21
Subaru Impreza STi -07
Chevrolet Corvette -00
+ Liuta Saabeja :)
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Onko siinä 1 pedal drive ja käytössä?
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Yes and Yes. Yhden polkimen ajo tulee kun ottaa pois päältä "Creep" -asetuksen ja valitsee "Strong recuperation" asetuksen. Käyttäjän kannalta rinnastettavissa Tesla 3:n. Kun liukkaat kelit tulevat niin pitää katsoa onko yhtä kiemurteleva kuin Tesla yhdellä polkimella. MB:ssä pystyy valitsemaan vauhdissa recuperation / regeneration asetuksen toisin kuin Teslassa joka edellyttää parkkeeraamista.
Mutta aiheellinen kysymys, pitääkin tarkistaa millä moodilla Rouva ajelee. On mahdollista että hänellä ei ole yhden polkimen ajoa valittuna profiiliin.
- mutt
- Viestit: 5685
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Teslassa on näppäriä turvaominaisuuksia.
https://www.ksml.fi/teemat/8070617
Ei pitäisi olla yllätys, että jos annetaan avustimia, ne ulosmitataan välittömästi.
Sitten kun riskit realisoituvat, ei autosta pääse ulos.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/4 ... 460afa389f
https://www.ksml.fi/teemat/8070617
Ei pitäisi olla yllätys, että jos annetaan avustimia, ne ulosmitataan välittömästi.
Sitten kun riskit realisoituvat, ei autosta pääse ulos.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/4 ... 460afa389f
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Polforea
- Viestit: 11608
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^Jälkimmäinen voi ainakin teoriassa osua myös perinteisen automerkin kohdalle, jos jostain syystä ovet ovat ns. turvalukossa, jolloin jopa sisäkahva on tehty toimettomaksi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- mutt
- Viestit: 5685
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Niin, onhan tuossa se puoli, että lapsilukko on vähän tyhjänpäiväinen, jos hätäavaus on liian helposti saavutettavissa, totta.
Tietysti tuossa mainitussa tapauksessa auto itsekin lienee huomannut, että nyt kävi ns. vahinko, jolloin lukituksien olisi syytä aueta.
Tietysti tuossa mainitussa tapauksessa auto itsekin lienee huomannut, että nyt kävi ns. vahinko, jolloin lukituksien olisi syytä aueta.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Paikalla
- mutt
- Viestit: 5685
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Polforea
- Viestit: 11608
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Lapsilukon ei pitäisi estää avaamista ulkoa, mutta turvalukitus (esim. Saabin TSL) estää avaamisen sekä ulkoa että sisältä. Ajatus tässä on, että pahis ei voi lyödä ikkunaa sisään ja avata ovea sisäkahvasta,
Sehän olisi tietty suotavaa, mutta ei välttämättä aina mahdollista.
Pelastuslaitoksellahan on riittävät yleisavaimet olemassa, mutta tuossa tapauksessa paikalla on kriittisessä vaiheessa ollut lähinnä sivullisia.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.