Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

FinPat
Viestit: 8513
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kuva

Aasia kokonaisuudessaan hallitsee EV akkumarkkinaa ja Kiina luonnollisesti ykkösenä. Voisiko joku länsimainen ympäristöaktivisti tms. kehittää vaikka menetelmän grafeeni-akkujen kustannustehokkaaseen valmistukseen?

FinPat
Viestit: 8513
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kuva

Kiinassa käytetään termiä "New Energy Vehicle" eli patteriautot, plugarit ja polttokennohärpäkkeet menevät tähän tilastoon. USA:ssa taas NEV tarkoittaa eri asiaa.

https://afdc.energy.gov/laws/11549#:~:t ... 2025%20mph.

JanV
Viestit: 1063
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JanV »

Toi on kyllä surullinen tilasto.

FinPat
Viestit: 8513
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tutulla Teslailijalla oli poksahtanut yksi 25A pääsulake yöllä mutta Tesla oli ladannut itsensä täyteen 3-vaihe CEE16 tökkelissä kiinniolevasta "matkalaturista". Ilmeisesti toimii kahdellakin vaiheella.

Oma kiinteästi asennettu latausasema sitten taas menee suojatilaan kun yksi vaihe putoaa pois. Tullut joskus testatuksi kun on sauna, uuni ja kuivausrumpu yhtäaikaa päällä kun auto latautuu.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4647
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

TM 22/2024: Kia EV3 Inspiration FWD 81,4 kWh - iso koeajo : Maltin riemuvoitto….
Jaaha, onko jo liikaa hypeä jopa VAG-Areena - lehdellä tälle
Vuoden Auto 2025:lle… :wink:

Tuo yksilö menee 50 000 tkm:n testiin saman tien. Katsotaan rauhassa.
Rengasmelu voi olla oma dealbreakeri kun on Lexukseen nyt tottunut….
hintaluokka käytettynä tuolla sitten meikälle tuoreena eläkeläisenä
oikea eli max 30 000 eur…
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 8513
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jiitee kirjoitti:
15 Joulu 2024, 17:12
TM 22/2024: Kia EV3 Inspiration FWD 81,4 kWh - iso koeajo : Maltin riemuvoitto….
Jaaha, onko jo liikaa hypeä jopa VAG-Areena - lehdellä tälle
Vuoden Auto 2025:lle… :wink:

Tuo yksilö menee 50 000 tkm:n testiin saman tien. Katsotaan rauhassa.
Rengasmelu voi olla oma dealbreakeri kun on Lexukseen nyt tottunut….
hintaluokka käytettynä tuolla sitten meikälle tuoreena eläkeläisenä
oikea eli max 30 000 eur…
Käy mielenkiinnosta koeajamassa MB EQE tai EQS. Rengasmelu maantiellä on pienin näissä niistä kaikista vispilöistä mitä olen koeajanut. Ja ohjaustuntumakin tuttu Lexus-kuljettajalle. Eli tunnoton.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4647
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
15 Joulu 2024, 17:24
Jiitee kirjoitti:
15 Joulu 2024, 17:12
TM 22/2024: Kia EV3 Inspiration FWD 81,4 kWh - iso koeajo : Maltin riemuvoitto….
Jaaha, onko jo liikaa hypeä jopa VAG-Areena - lehdellä tälle
Vuoden Auto 2025:lle… :wink:

Tuo yksilö menee 50 000 tkm:n testiin saman tien. Katsotaan rauhassa.
Rengasmelu voi olla oma dealbreakeri kun on Lexukseen nyt tottunut….
hintaluokka käytettynä tuolla sitten meikälle tuoreena eläkeläisenä
oikea eli max 30 000 eur…
Käy mielenkiinnosta koeajamassa MB EQE tai EQS. Rengasmelu maantiellä on pienin näissä niistä kaikista vispilöistä mitä olen koeajanut. Ja ohjaustuntumakin tuttu Lexus-kuljettajalle. Eli tunnoton.
Eikös nuo mene vielä yli 30 tEur.. ja ei ole Kian
7- vuoden takuuta… kovalla suoralla omalla rahalla kun
näitä ostelee niin 3-4- vuotias on sopivan edullinen
arvonpudotusmielessä .. ja muuten -07 IS:n ohjauksessa
on tuntoa ihan kivasti , oletko kokeillut?
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 8513
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jiitee kirjoitti:
15 Joulu 2024, 18:06
Eikös nuo mene vielä yli 30 tEur.. ja ei ole Kian
7- vuoden takuuta… kovalla suoralla omalla rahalla kun
näitä ostelee niin 3-4- vuotias on sopivan edullinen
arvonpudotusmielessä .. ja muuten -07 IS:n ohjauksessa
on tuntoa ihan kivasti , oletko kokeillut?
5 vuoden Junge Sterne takuu Saksasta mutta silti menee vähän yli 30k€.

Olen Lexus GXE10 ja GXE30 ajanut ja ohjaus oli Toyota tyylin tunnoton vaikka alusta itsessään vaikuttikin toimivalta. Toki USA-malleja, ehkä Euroopassa asiat kehittyneempiä ja onhan viime koeajosta jo vuosia aikaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5798
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Jiitee
Viestit: 4647
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

mutt kirjoitti:
16 Joulu 2024, 11:00
Teslakuskeille tärkeä hankinta.
https://www.amazon.com/Tesla-Bumper-Sti ... B0C4KHKN4S
Vapaus vastuusta- lauseke ! :wink:
Ei ihan riitä meikälle …
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Carlo Coppa
Viestit: 764
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 74867a83a8

Mielenkiintoista. Tuon paketin saisi myös NB:hen. Hintaa ei kyllä kerrota.
You can´t buy happiness but you can buy horsepower.

atm
Viestit: 184
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja atm »

Sanokaapa mitä jää jäljelle jos Bussoon laittaisi tuollaisen muunnoskitin?

Avatar
mutt
Viestit: 5798
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

^Italiansähkö-vitsit?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Monza
Viestit: 983
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Monza »

^^ Ruoste, niinkuin noihin promokuviinkin jätetty ruosteiset pyyhkijänvarret.

Avatar
Cotzy
Viestit: 1184
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Hyvää alkanutta 2025-vuotta kaikille!

Sovin Sivosen Petterin kanssa vuoden 2025 ekan varsinaissuomalaisten, ja miksei muidenkin, alfistien, ja sellaisiksi haluavien, koeajotapahtuman lauantaille 1.2.2025 Turun Auto Bassadonelle osoitteeseen Kunikojankaari 17, 20320 Turku.

Nyt vuoden vaihteessa täälläkin pakastui ja lumi löysi tiensä maahan asti, joten helmikuun taitteessa pitäisi olla kunnollinen Turun talvi, eli jossei ihan kunnolla lunta, niin ainakin jäätä, missä testata sähköistettyjä Alfa Romeoita ja Stellantis-sisaria akut täyteen ladattuina. Ja miksei muitakin, merkkejä tuolla riittää, jos haluaa V2G:tä tai isompia telkkareita autoonsa.

Koeajettavana on tuolloin varmasti Tonale PHEV Q4 https://www.alfaromeo.fi/mallit/tonale-plug-in-hybrid
Ja myös Junior Speciale Elettrica https://www.alfaromeo.fi/mallit/junior-elettrica
Valitettavasti Junior Veloce ehtii vasta talven jälkeen kevätroutaisille teillemme. Mutta tuossa maistiaisia. https://moottori.fi/koeajo/maistiainen- ... n-kastike/

Lisäksi Fiat 600e pitäisi olla maahantuojalta koeajattavana https://www.fiat.fi/mallit/fiat-600/600
Jeep Avengerin koeajotilanteesta ei vielä varmuutta, mutta kylmiä tyyppejä nyt ainakin https://www.jeep.com/fi/jeep-avenger/ne ... enger.html

Ja halutessaaan saa koeajaaa myös omaani, suoramyyntiin keväällä tulevaa vm 2021 DS3 E-tense Crossbackkia, jos haluaa ekasta ekan sukupolven e-CMP platformiautosta saada verrokkia. https://en.wikipedia.org/wiki/Common_Modular_Platform

Itsellä on tarvetta kasvattaa työmatka-ajokilometrejä reilusti, joten DS:n pariisilainen kultavaalea tyylisohva vaihtuu mutka- ja matka-ajoon paremmin soveltuvaan sähköistettyyn Alfa Romeoon keväällä 2025 8) .

Onko neliveto tarpeen vai riittääkö etuveto? Onko ohjaus tarpeeksi nopea ja tunnokas? Kulkeeko tarvittaessa yli kahtasataa? Riittääkö jarrut myös radalle? Onko mukavampi viettää aikaa Stelviosta vai stellantissisaruksilta mukaillussa sisäympäristössä?

Nämä ovat niitä itselleni tärkeämpiä kysymyksiä sähköistettyä voimalinjaa testattaessa, kuin V2G, automaattiajon autuus, telkkarien koko tai akuston esilämmitys.

Laitan kutsua myös sähkö- ja hybridi- ketjuun ja myös AREFin kautta, jotta halukkaat alfistit löytävät paikalle la 1.2.2025.

Cotzy
Liitteet
Stellantis_sisarukset_Avenger_600_Junior.jpg
Stellantis_sisarukset_Avenger_600_Junior.jpg (110.13 KiB) Katsottu 7061 kertaa
Junior_Speciale_takaa.jpg
Junior_Speciale_takaa.jpg (112.87 KiB) Katsottu 7061 kertaa
Tonale_2_Ypäjällä.jpg
Tonale_2_Ypäjällä.jpg (167.17 KiB) Katsottu 7061 kertaa

insinörtti
Viestit: 2678
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Oliko tätä jo linkitetty? Plugari kestää, kunhan sitä ei lataa... :roll:
https://www.youtube.com/watch?v=VPfRvgVQ6d4

Tässä sentään jotain selitystä plugarien järjettömille akkuhinnoille vs. täyssähköautot. Ja ainakin minulle uusi tieto - akkukemiasta riippuen li-ion lataaminen ihan täyteen voi olla haitallisempaa kuin purku tyhjäksi.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

JanV
Viestit: 1063
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JanV »

Muistetaan että ylläoleva keskustelu on sähköautojen kehitystä edustavia ja kannattavia tahoja.

Sama kuin kysyisi Trumpilta että mikä Bidenin hallinnossa on epäonnistunut.

Siinä on asiat ihan oikein, mutta ei esim sitä paljon kokonaisajosta hybridiä ladataan. Mulla se on ajotietokoneen mukaan alle 10% joten satatonnia muuttuu yhtäkkiä miljoonaksi kilometriksi.
Niille jolla auto on vain se pakollinen paha ja se hoitaa kehonkuljetuksen virkaa, on totta että tavallinen täyssähkö on oikea ja paras ratkaisu. Mutta jos mietitään jotain P1:stä 918:ia tms niin siinä alkaa hyödyt tulemaan esille. Se että se on vähän kalliimpi ylläpitää, ei merkitse mitään. Täysin toisen ääripään esimerkki mutta ymmärsitte varmaan mitä tarkoitan.

Myös kahden järjestelmän haitat on esitetty videolla ihan hyvin, mutta laajempi näkemys hyödyistä loistaa poissaolollaan. Sama kuin joku tekisi videon jossa esittää vaan kaikki mahdolliset kohteet mitkä täyssähkössä voi mennä pieneen eikä mitään sen hyötyjä.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1643
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Kävin tänään möhkötronilla jääradalla Harvialassa. Renkaina Contin kasit, kitkat siis. Kyllä oli liukasta. Massaa helkatisti ja vaikka varmaan markkinoiden parhaat kitkat ovatkin, niin eipä sitä pitoa niin valtavasti ollut. Kun lähtee sopivassa kohdassa luisumaan niin ei auta kuin odotella. Toisaalta, kun jään ja renkaan välissä oli edes vähän kitkaa, auto kyllä meni sinne minne toivoin sen menevän. Positiivista oli myös se, että esc:n sai kokonaan pois. Tai eihän se kokonaan oikeasti lähde pois, mutta esc off -tilaan kuitenkin.

Kotoa läksin 100 % akulla, kilsoja tuli siirtyminen ja jääratailuineen yhteensä 240. Kulutus 30,3 kWh/100km ja kotona akkua oli jäljellä 3 % / 10km. En olekaan ennen noin tyhjiin ajanut akkua.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4647
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

TeroPee kirjoitti:
08 Helmi 2025, 20:58
Kävin tänään möhkötronilla jääradalla Harvialassa. Renkaina Contin kasit, kitkat siis. Kyllä oli liukasta. Massaa helkatisti ja vaikka varmaan markkinoiden parhaat kitkat ovatkin, niin eipä sitä pitoa niin valtavasti ollut. Kun lähtee sopivassa kohdassa luisumaan niin ei auta kuin odotella. Toisaalta, kun jään ja renkaan välissä oli edes vähän kitkaa, auto kyllä meni sinne minne toivoin sen menevän. Positiivista oli myös se, että esc:n sai kokonaan pois. Tai eihän se kokonaan oikeasti lähde pois, mutta esc off -tilaan kuitenkin.

Kotoa läksin 100 % akulla, kilsoja tuli siirtyminen ja jääratailuineen yhteensä 240. Kulutus 30,3 kWh/100km ja kotona akkua oli jäljellä 3 % / 10km. En olekaan ennen noin tyhjiin ajanut akkua.
Propsit yrityksestä, mutta eihän kitkoilla ole mitään saumaa jäällä oikeasti …millään autolla. Tämä tuli
todettua jo pelkästään teininastoilla 850- Fiatilla Sulkavalla järven jäällä 70- luvulla…
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

lerppu
Viestit: 6322
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Jiitee kirjoitti:
08 Helmi 2025, 21:45
TeroPee kirjoitti:
08 Helmi 2025, 20:58
Kävin tänään möhkötronilla jääradalla Harvialassa. Renkaina Contin kasit, kitkat siis. Kyllä oli liukasta. Massaa helkatisti ja vaikka varmaan markkinoiden parhaat kitkat ovatkin, niin eipä sitä pitoa niin valtavasti ollut. Kun lähtee sopivassa kohdassa luisumaan niin ei auta kuin odotella. Toisaalta, kun jään ja renkaan välissä oli edes vähän kitkaa, auto kyllä meni sinne minne toivoin sen menevän. Positiivista oli myös se, että esc:n sai kokonaan pois. Tai eihän se kokonaan oikeasti lähde pois, mutta esc off -tilaan kuitenkin.

Kotoa läksin 100 % akulla, kilsoja tuli siirtyminen ja jääratailuineen yhteensä 240. Kulutus 30,3 kWh/100km ja kotona akkua oli jäljellä 3 % / 10km. En olekaan ennen noin tyhjiin ajanut akkua.
Propsit yrityksestä, mutta eihän kitkoilla ole mitään saumaa jäällä oikeasti …millään autolla. Tämä tuli
todettua jo pelkästään teininastoilla 850- Fiatilla Sulkavalla järven jäällä 70- luvulla…
Kunnioittaen tyystin erimieltä. En siis 70-luvusta, Sulkavan vesistöistä ja sen ajan kyvykkyyksistä pidon suhteen haastavissa oloissa. Vaan soveltuvuudesta nykyhetkeen - tai edes viimeiseen 15 vuoteen.

Täällä kaupungin kurjuudessa olen kironnut tonnikeijuja nastoineen kun katupöly on aivan uudella tasolla. Silmät vesittää ja astma uhkaa. Kiitokset palstatoveri TeroPeelle oikeasta talvirengasvalinnasta!

Avatar
Jiitee
Viestit: 4647
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

lerppu kirjoitti:
09 Helmi 2025, 16:09
Jiitee kirjoitti:
08 Helmi 2025, 21:45
TeroPee kirjoitti:
08 Helmi 2025, 20:58
Kävin tänään möhkötronilla jääradalla Harvialassa. Renkaina Contin kasit, kitkat siis. Kyllä oli liukasta. Massaa helkatisti ja vaikka varmaan markkinoiden parhaat kitkat ovatkin, niin eipä sitä pitoa niin valtavasti ollut. Kun lähtee sopivassa kohdassa luisumaan niin ei auta kuin odotella. Toisaalta, kun jään ja renkaan välissä oli edes vähän kitkaa, auto kyllä meni sinne minne toivoin sen menevän. Positiivista oli myös se, että esc:n sai kokonaan pois. Tai eihän se kokonaan oikeasti lähde pois, mutta esc off -tilaan kuitenkin.

Kotoa läksin 100 % akulla, kilsoja tuli siirtyminen ja jääratailuineen yhteensä 240. Kulutus 30,3 kWh/100km ja kotona akkua oli jäljellä 3 % / 10km. En olekaan ennen noin tyhjiin ajanut akkua.
Propsit yrityksestä, mutta eihän kitkoilla ole mitään saumaa jäällä oikeasti …millään autolla. Tämä tuli
todettua jo pelkästään teininastoilla 850- Fiatilla Sulkavalla järven jäällä 70- luvulla…
Kunnioittaen tyystin erimieltä. En siis 70-luvusta, Sulkavan vesistöistä ja sen ajan kyvykkyyksistä pidon suhteen haastavissa oloissa. Vaan soveltuvuudesta nykyhetkeen - tai edes viimeiseen 15 vuoteen.

Täällä kaupungin kurjuudessa olen kironnut tonnikeijuja nastoineen kun katupöly on aivan uudella tasolla. Silmät vesittää ja astma uhkaa. Kiitokset palstatoveri TeroPeelle oikeasta talvirengasvalinnasta!
Taisit käsittää väärin Lerppu, Leksaanilla ajan kitkoilla minäkin talviajot liikenteessä.
Mutta jos jääradalla koitetaan ajaa kovaakin, niin
piikkipyörät on kyllä hyvä olla alla.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

lerppu
Viestit: 6322
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Jiitee kirjoitti:
09 Helmi 2025, 17:57
lerppu kirjoitti:
09 Helmi 2025, 16:09
Jiitee kirjoitti:
08 Helmi 2025, 21:45


Propsit yrityksestä, mutta eihän kitkoilla ole mitään saumaa jäällä oikeasti …millään autolla. Tämä tuli
todettua jo pelkästään teininastoilla 850- Fiatilla Sulkavalla järven jäällä 70- luvulla…
Kunnioittaen tyystin erimieltä. En siis 70-luvusta, Sulkavan vesistöistä ja sen ajan kyvykkyyksistä pidon suhteen haastavissa oloissa. Vaan soveltuvuudesta nykyhetkeen - tai edes viimeiseen 15 vuoteen.

Täällä kaupungin kurjuudessa olen kironnut tonnikeijuja nastoineen kun katupöly on aivan uudella tasolla. Silmät vesittää ja astma uhkaa. Kiitokset palstatoveri TeroPeelle oikeasta talvirengasvalinnasta!
Taisit käsittää väärin Lerppu, Leksaanilla ajan kitkoilla minäkin talviajot liikenteessä.
Mutta jos jääradalla koitetaan ajaa kovaakin, niin
piikkipyörät on kyllä hyvä olla alla.
Hyväksytään. Mukava kuulla että oikealla asialla ollaan sielläkin! :wink:

Avatar
Eero
Viestit: 2891
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Eero »

Vispiläaikaan siirryttiin täälläkin työsuhdeauton myötä. Muutamaa eri vaihtoehtoa kokeiltuani ja lopulta hinta/fiilis edellä valituksi tuli e3008 Pösö:

Kuva

Katsotaan, miten yhteinen arki Pösön kanssa sujuu. Lievä range-ahdistus on läsnä, mutta koitetaan sopeutua tilanteeseen. Auto on mielestäni ihan pätevä ja ulkoasukaan ei aiheuta välitöntä oksennusrefleksiä. Värikin on kiva, vaikka se ei tuossa kuvassa oikein näytä luonnolliselta.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

FinPat
Viestit: 8513
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Eikös noissa ole about 100 kWh akku ja 700 km WLTP?
Luulisi pärjäävän suurimassa osassa käyttötapauksista ilman ahdistusta. Oma Turku - Espoo (tai Helsinski-Vanda) - Turku väliä tahkottu moottoritienopeuksilla kesät ja talvet ilman ahdistusta vaikka rimpuloissa WLTP:t ovatkin olleet jotain 620 km nurkilla.

Avatar
CLiK
Viestit: 178
Liittynyt: 16 Kesä 2021, 08:40
Car(s): SZ #972/1036
Paikkakunta: pks

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja CLiK »

^^Sähköpösöstä kuulisi mielellään käyttökokemuksia

Ioniq 5 teki visiitin Ranskan alpeille. Tässä on ollut viime aikoina orastavaa kyllästymistä korealaiseen ja vielä enemmän huoltoon, mutta tämä keikka palautti taas mieleen auton parhaita puolia. Edellisen huollon jäähdytysnestevaihdon jälkeen lataustehot olivat jääneet joka kerta max 140 kw tasolle. Pikkaisen oli pelko, että matkanteko jää tästä kiinni. Katolla suksiboksi ja siellä omien suksien lisäksi samaan kohteeseen matkaavan Tesla Y LR -perheen sukset. Ennakkoasetelmassa etu oli selkeästi Teslan puolella.

Arkku katolla ja ennakkosuunnitelman mukainen ripeä matkavauhti söi akkua nopeasti. 120-145 km/h vauhdilla keskikulutukset olivat pahimmillaan 35 kwh/100km. Stintit olivat siten reilun tunnin mittaisia ja stopit normaalisti 10-25min. Pari pidempää taukoa tuli syömisiin ja kaupassa käyntiin. Tällä kertaa korealainen imi yleensä kiltisti kaiken mitä pystyi latureilta ottamaan. Parhaan latauksen 12min aikana virtaa tuli 34.7 kwh eli keskivauhti yli 170 kw. Joka paikassa Ionity ei ollut parhaiten reitillä ja silloin piti tyytyä Teslan latureiden laakeaan 97 kw käyrään. Ioniqin latauskäyrä on onneksi mukavan laakea, josta oli iso etu paluumatkalla kun kulutus laski hyvän sään ja hitaamman liikenteen takia ja lataustauot tulivat suunniteltua isommalla SOC:lla.

Ennakko-odotusten mukaisesti Tesla eteni nopeampaa. Tehokkaampi aerodynamiikka ilman boxia oli lyömätön etu. Ero jäi kuitenkin odotettua marginaalisemmaksi koska aloittelevat sähköautoilijat olivat latureilla yleensä liian täydellä akulla ja liian pitkään. Parhaat keskitehot jäivät heiltä saamatta.

Ioniqista vielä sen verran, että tuollaisen suoran tien etenemiseen se on omimmillaan. Navigaattorin sen sijaan voi tunkea pimeään paikkaan, viimeisen päivityksen jälkeen se on suurin matkanteon este jatkuvine uudelleen reitityksineen. Vaikea ymmärtää miksi se ei usko, että auto jaksaa laturille asti, vaikka rangea se osaa ennustaa sinne esim. 70 km yli tarpeen. Noh, siitä huolimatta 2600 km meni sujuvasti, mutta jatkuvasti myös puhelimella navigoiden.

Tämän jälkeen voikin aloittaa tosissaan seuraavan auton kartoituksen. Nopea eteneminen Autobahnilla nousi kieltämättä prioriteetissa korkeammalle.

Avatar
CLiK
Viestit: 178
Liittynyt: 16 Kesä 2021, 08:40
Car(s): SZ #972/1036
Paikkakunta: pks

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja CLiK »

Ja sitten siitä seuraavan valinnasta. Uusi pitäisi olla alla 8 kk päästä eli aikaa uudenkin tilaamiseen vielä on. Vaihtoehtoina on vielä työsuhde ja oma. Tällä erää haarukassa oli kolme mahdollista työnantajan piikkiin ostettavaa. Koeajossa BMW iX2, Audi A6 e tron ja Polestar 4.

BMW iX2 on hiipinyt vaihvihkaa listalle. Ensivaikutelma autosta oli: liian laiskaa muotoilua, liian kallis ja pikkuauton sähkötekniikka. Muotoilu on kasvanut vaikka takapuskurin pullistukset edelleen huvittavat ja hinta on korjaanut lisävarusteisella alennuspaketilla :) 65 kwh akku ja max. 125 kw lataus eivät aikaisempaa hinnoittelua kestäneetkään. Odotin hieman halvanoloista ohjaamoa, mutta olin positiivisesti yllättynyt. Ohjaus oli tunnokas, ajotuntuma laadukas ja hiljainen, mutta etuvetorakenne näkyi pienenä vetelynä vaikka neliveto olikin kyseessä. Harman Kardonit soivat yllättävän ontosti. Tähän saa hyviä värejä ja individual värinkin saa kohtuulliseen 4.5 k€ hintaan. Takapenkki saisi olla tilavampi.

Audi A6 e tron on vaikea tapaus. Audi merkkinä ei ole koskaan vedonnut ja A6 on ollut Audin tylsyyden huipentuma. Ainoa Audi, joka on ollut lähellä omistusta oli juurikin käytetty C7, joka hävisi silloin E61:lle. No, A6 e tron olisi tarjolla sportbackinä eli enemmän A7-mallisena ja sedankorkuiset sähköautot ovat edelleen harvinaisuus. Varsinkin, jos tarvitaan iso takaluukku. Siinä lähtökohdat koeajoon. Alle tuli takavetofarkku, jonka hintalappu on yli 90 k€, mutta ei se näytä miltään osin sen hintaiselta. Talvirenkailla oli pienimmät pölykapselin malliset 19" vanteet ja lisävarusteinen musta nahka, jonka mukana vakiona olevat sporttipenkit vaihtuvat normipenkkiin ja katto on edelleen muusta sisustasta poiketen vaalea :o: Tässä on auto, joka tarvitsee oikeanlaiset koristeet sisustaan ja ulkonäköön. Huonoimmillaan auto vaikuttaa todella spartalaiselta, mutta hieman panostamalla oikein miellyttävältä. Ajoltaan auto on miellyttävä matkantekijä ja modernin sähkötekniikan myötä matkantekokyky on huippuluokkaa. Melua saisi olla hieman vähemmän vaikka peittoaa luokkaa pienemmät autot. Suurin ongelmana on, että 70k hintaan saa taiteilla mitä saa mahtumaan. Käytännössä vanteet ja paremman sisustan, ei mitään muuta. Tämän saa kuitenkin mahtumaan hintarajaan, BMW i5 ei siihen mene.

Polestar 4:ään oli odotuksia, mutta auton kiinalaisuus on kieltämättä kynnys ylitettäväksi. Tästä autosta oli eniten sanottavaa, sekä kehuina että parannettavina asioina. Auto on vielä keskeneräinen, tässä autossa soitin ei totellut mitään komentoja näytöltä vaan sitä piti ohjata puhelimelta. Softahaasteita on ollut enemmänkin, mutta ilmeisesti iso osa on saatu jo ratkottua. Single motor reagoi polkimeen terävimmin, mutta kyytiä tämä tarjosi päivän autoista vähiten. Asia tietysti korjaantuu ylittämällä 70k rajan ja ottamalla nelivedon, mutta se ei ole nyt mahdollista. Parannettavina asioina oli aavistuksen pintakova jousitus ja hieman levoton ohjaus moottoritiellä. Muuten auto oli hiljaisin, varustettu parhaalla kuljettajan penkillä ja oli sisätiloiltaan tilavin näistä kolmesta. Myös tässä Harman Kardonit honottivat keskialueella.

Pohdittavaa jäi edelleen. Pitää vielä haarukoida lyhyt lista oman rahan vaihtoehdoista.

artjojy
Viestit: 388
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja artjojy »

^ Eikös VW ID 7 sopisi hyvin tuolle listalle?

Avatar
CLiK
Viestit: 178
Liittynyt: 16 Kesä 2021, 08:40
Car(s): SZ #972/1036
Paikkakunta: pks

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja CLiK »

^ On monessa suhteessa erittäin tasapainoinen paketti. Vain yksi puuttuu ja samalla kaikki, yhdenpolkimen ajo. Ulkonäössä myös jotain pientä mikä on vielä jättänyt id 7:n varasijoille.

Avatar
Cotzy
Viestit: 1184
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Jos ei kiinalainen kammota, se Smart #3 Brabus kannattaa kokeilla. Hauskempi kuin Volvon EX30.
Ja Cupran tarjonta myös, kun Junioria isompaa sähkäriä näemmä haet.

Cotzy

FinPat
Viestit: 8513
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jos ajosuoritteesta on maantietä suurin osa ja ei ole pakko olla uusi auto niin jotain tällaista?

https://www.autoscout24.com/offers/merc ... a_tier=t10

Ehemalige unverbindliche Preisempfehlung des Automobilherstellers: 96.289 EUR

Nyt 14kk ja 9987km jälkeen 55k€ ja 5 vuoden tehdastakuu.

Eiväthän nämä kauniita ole, eivätkä myöskään mutkatieohjuksia mutta maantien päällä saa kyllä mielestäni rahalle vastinetta.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11350
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kuinkahan ankarasti tämmöisen kanssa ampuisi itseään jalkaan?

https://www.nettiauto.com/jaguar/i-pace/14826000

Tuon hintaisen pulkan arvonalenema alkaisi olla jo sitä luokkaa että kokonaiskulu alkaisi olla samalla hehtaarilla neljänkympin työsuhdeauton kanssa. Olettaen tietty ettei laitos murene käsiin. Mikä muka voisi mennä vikaan...?
- Epäkelpokeräilijä -

FinPat
Viestit: 8513
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Rasvis kirjoitti:
03 Maalis 2025, 12:12
Kuinkahan ankarasti tämmöisen kanssa ampuisi itseään jalkaan?

https://www.nettiauto.com/jaguar/i-pace/14826000

Tuon hintaisen pulkan arvonalenema alkaisi olla jo sitä luokkaa että kokonaiskulu alkaisi olla samalla hehtaarilla neljänkympin työsuhdeauton kanssa. Olettaen tietty ettei laitos murene käsiin. Mikä muka voisi mennä vikaan...?
I-Pace maine luotettavuuden on todella heikko, varsinkin pre-2021 face lift mallien. Siis about pre-FL Taycanin tasoa. Saisikohan noihin järkevän hintaista ja järkevällä kattavuudella olevaa jatkotakuuta? Vaikka arvonalema olisi pienehkö niin käyttökulut voivat olla korkeat ilman takuuta. Ehkä?

Tuossa yksilössä kieltämättä tiukka väriyhdistelmä.

Gusse
Viestit: 974
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

^^ Noita I-Pace malleja itse myös katsellut. Tullut vähän samaan tulokseen kuin Finpat, että kannatta katsella fl-mallia. Niissä on uudempi ja parempi ja sujuvampi pivi käyttis ja sisäinen laturi on myös tehokkaampi. Ilmeisesti myös johdotukset menivät uusiksi ja riski ongelmiin johtosarjassa on pienempi kuin pre-fl malleissa. Fl tuli vuodelle -21.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1643
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Itse myös harkitsin i-Paceja ja päädyin että fl olisi niin paljon parempi, että sellainen pitäisi hankkia. Niiden hinnat on taas sen verran korkeat, että se pudotti Jaggen pois kiinnostavien listalta.

Gusse
Viestit: 974
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Rasvis kirjoitti:
03 Maalis 2025, 12:12
Kuinkahan ankarasti tämmöisen kanssa ampuisi itseään jalkaan?

https://www.nettiauto.com/jaguar/i-pace/14826000

Tuon hintaisen pulkan arvonalenema alkaisi olla jo sitä luokkaa että kokonaiskulu alkaisi olla samalla hehtaarilla neljänkympin työsuhdeauton kanssa. Olettaen tietty ettei laitos murene käsiin. Mikä muka voisi mennä vikaan...?
Jos i-Pace nyt pitäisi hankkia, niin tämä mielummin
https://www.nettiauto.com/jaguar/i-pace/14788138

Ei niin makea, mutta fl-mallia.

FinPat
Viestit: 8513
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

TeroPee kirjoitti:
03 Maalis 2025, 14:09
Itse myös harkitsin i-Paceja ja päädyin että fl olisi niin paljon parempi, että sellainen pitäisi hankkia. Niiden hinnat on taas sen verran korkeat, että se pudotti Jaggen pois kiinnostavien listalta.
Saksassa Pre-FL suunnilleen Suomen hinnoissa mutta hinnat alkaen FL laitteet noin 10k€ halvempia. Näin pikaisesti vilkaisten, siis. Luokkaa 37k€ vs 47k€ , 2022 ensirekisteröidyissä.

Gusse
Viestit: 974
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

^ Suomeen roudatut facelift EV320 mallit on viime aikoina liikkunu halvimmillaan siinä 32-34 tuhannen paikkeilla. EV400 mallit olleet vähän arvokkaampia, tosin olleet vain S varustetasolla. Suomessa uutena rekisteröidyt EV320 karvalakit on sitten olleet siinä 40 tuhannen molemmin puolin. Koskee siis vuosimallia -21. Näitä siis tullut jonkin verran seurattua viimeisen puolen vuoden ajan :roll:

FinPat
Viestit: 8513
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Otin 2022 rajapyykiksi että on varmasti FL.

Avatar
CLiK
Viestit: 178
Liittynyt: 16 Kesä 2021, 08:40
Car(s): SZ #972/1036
Paikkakunta: pks

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja CLiK »

Cotzy kirjoitti:
03 Maalis 2025, 00:33
Jos ei kiinalainen kammota, se Smart #3 Brabus kannattaa kokeilla. Hauskempi kuin Volvon EX30.
Ja Cupran tarjonta myös, kun Junioria isompaa sähkäriä näemmä haet.

Cotzy
Junioria isompaa ja paremmin matkaa tekevää kaivataan. Ehkä sitten Giulia/Stelvio EV seuraavalla kierroksella.

Cuprassa kiusaa ID4 sukulaisuus ja se yhdenpolkimen puute. Asiat, jotka eivät olisi Juniorissa minkäänlainen ongelma :-D Smartissa kontti jää liian pieneksi.

Avatar
CLiK
Viestit: 178
Liittynyt: 16 Kesä 2021, 08:40
Car(s): SZ #972/1036
Paikkakunta: pks

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja CLiK »

FinPat kirjoitti:
03 Maalis 2025, 08:01
Jos ajosuoritteesta on maantietä suurin osa ja ei ole pakko olla uusi auto niin jotain tällaista?

https://www.autoscout24.com/offers/merc ... a_tier=t10

Ehemalige unverbindliche Preisempfehlung des Automobilherstellers: 96.289 EUR

Nyt 14kk ja 9987km jälkeen 55k€ ja 5 vuoden tehdastakuu.

Eiväthän nämä kauniita ole, eivätkä myöskään mutkatieohjuksia mutta maantien päällä saa kyllä mielestäni rahalle vastinetta.
Ulkonäön puolesta EQE kelpaa kyllä, kontin puolesta ei. Liian usein tulee tilanteita, jolloin iso luukku on tarpeen. Oman rahan hinnat olisivat jo houkettelevia. Toisaalta 3-vuotias EQS löytyy alle 50 tkm ajettuna jo alle 50k:lla. Ja hieman lisää panostamalla saa jo melkoisen paketin. Kehätie/maantie/pikatie ajoon mitä mainioin, mutta joskus pitää sompailla keskustassa ja parkkihalleissa. Harkitaan kuitenkin vakavasti.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11540
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

BYD Seal liian kiinalainen?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
CLiK
Viestit: 178
Liittynyt: 16 Kesä 2021, 08:40
Car(s): SZ #972/1036
Paikkakunta: pks

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja CLiK »

Vittorio Jano kirjoitti:
03 Maalis 2025, 17:28
BYD Seal liian kiinalainen?
On. Tällä kertaa saisi hyvin meilellään olla eurooppalainen ja Euroopassa valmistettu auto. Ja näihän ne 13 aikaisempaa automerkkiäni ovat olleetkin. Nyt 14. on ollut korealainen. Pääkonttori Pohjoismaissa ei välttämättä riitä.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1643
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

FinPat kirjoitti:
03 Maalis 2025, 14:52
TeroPee kirjoitti:
03 Maalis 2025, 14:09
Itse myös harkitsin i-Paceja ja päädyin että fl olisi niin paljon parempi, että sellainen pitäisi hankkia. Niiden hinnat on taas sen verran korkeat, että se pudotti Jaggen pois kiinnostavien listalta.
Saksassa Pre-FL suunnilleen Suomen hinnoissa mutta hinnat alkaen FL laitteet noin 10k€ halvempia. Näin pikaisesti vilkaisten, siis. Luokkaa 37k€ vs 47k€ , 2022 ensirekisteröidyissä.
Jep, ja sitten taas tuolla noin 50k€ hinnalla sai itselle tutumman merkin auton 30tkm ajettuna ja jatketulla tehdastakuulla sekä sopivilla varusteilla. Ei riittänyt rohkeus hypätä merkkiin, jota on täällä vaikea saada hukattua eteenpäin.

Sinällään i-Pace kyllä kiinnosti.

FinPat
Viestit: 8513
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

CLiK kirjoitti:
03 Maalis 2025, 17:16
Ulkonäön puolesta EQE kelpaa kyllä, kontin puolesta ei. Liian usein tulee tilanteita, jolloin iso luukku on tarpeen.
MB EQE SUV?

11/2023 rekisteröity, 14tkm, 5 vuoden takuu, 55k€.

https://www.autoscout24.com/offers/merc ... a_tier=t10

EQS on oikeasti iso laiva, noin 35cm pidempi kuin EQE SUV mikä ei sekään ole ihan pikku auto.

https://www.carsized.com/en/cars/compar ... -liftback/

Avatar
CLiK
Viestit: 178
Liittynyt: 16 Kesä 2021, 08:40
Car(s): SZ #972/1036
Paikkakunta: pks

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja CLiK »

FinPat kirjoitti:
03 Maalis 2025, 21:12
CLiK kirjoitti:
03 Maalis 2025, 17:16
Ulkonäön puolesta EQE kelpaa kyllä, kontin puolesta ei. Liian usein tulee tilanteita, jolloin iso luukku on tarpeen.
MB EQE SUV?

11/2023 rekisteröity, 14tkm, 5 vuoden takuu, 55k€.

https://www.autoscout24.com/offers/merc ... a_tier=t10

EQS on oikeasti iso laiva, noin 35cm pidempi kuin EQE SUV mikä ei sekään ole ihan pikku auto.

https://www.carsized.com/en/cars/compar ... -liftback/
EQE SUV, juu. Noissa saa vaan olla tarkkana kun myydään pelkällä takavedollakin, niin kuin tuo linkin auto. Se olisi sinänsä ok, mutta jotenkin SUV kori huutaa vetoa molempiin päihin.

EQS on kyllä valtava. Nykyiseen melkein 70 cm lisää mittaa ja aikaisemmasta historiasta E61 ja 958 Cayenne jäävät myös kauas taakse. Leveyden puolesta 958 oli jo samoissa mitoissa.

FinPat
Viestit: 8513
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

CLiK kirjoitti:
03 Maalis 2025, 22:15
EQE SUV, juu. Noissa saa vaan olla tarkkana kun myydään pelkällä takavedollakin, niin kuin tuo linkin auto. Se olisi sinänsä ok, mutta jotenkin SUV kori huutaa vetoa molempiin päihin.
Tällä hetkellä näyttäisi AWD optio tuovan luokkaa 10k€ lisää hintaa koska sen mukana tulee muutakin optiota. Olen kyllä samaa mieltä että vajaavetomöhköt ovat kyllä hieman hassuja, ainakin Suomen ilmastossa jossa nelivedosta on hyötyä kohtuullisen usein.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11350
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kuva
Kävin nyt kumminkin hankkimassa sydämen sivistystä tuon punanahka-HSE:n kanssa.

Todella hyvät penkit, ainakin tälle yrityksestä huolimatta kaidaksi jääneelle ruodolle.
Siivon näköinen konttori jossa on ihan oikeita paineltavia nappeja ja käänneltäviä nuppeja. Ja näyttö on osa kojelautaa eikä mikään varren päässä seisova taulutelkkari.
Mittasuhteet saavat auton näyttämään katumaasturimaiselta, mutta ei tämä kuskin pukilta miltään hirvitornilta vaikuta. Ylipäänsä asialliset työskentelyolosuhteet.
Ilmajousitus on mukava ja melu kohtuullisen vaimeaa. Paitsi että tämä yksilö piti jotain asiaankuulumatonta ulinaa.

Mutta.

400 heppaa on paljon, ne eivät vaan tunnu oikein miltään. Nilkkaa oikaistessa maisema vaan vaihtuu nopeammin. Ei ole pärinää, ei pauketta. Kaikki draama puuttuu.
Kurviin tultaessa auto ottaa pehmeän rauhallisesti kevyen nojan ja sitten kääntyy. Ei mitenkään viihdyttävästi, se vaan toimittaa. Ohjaus on jopa raskaahko mutta raskaus ei indikoi kumituotteen ja kestopinnoitteen välistä kitkakerrointa, se vaan on.

Tämä on hyvä auto, se ei ole kiva auto. Jotain puuttuu ja sen myötä kaikki.
- Epäkelpokeräilijä -

FinPat
Viestit: 8513
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Positiivisena havaintona todettakoon että analogikello nahkarannekkeella sopii hienosti yhteen Jaguarin ratin ja tumman nahkasisustuksen kanssa.

Vispilät toimittavat, toiset paremmin, toiset heikommin ja ilman draamaa mutta vielä ei ole itsellekään tullut vastaan ns. tunteita herättävää iteraatiota. Sitä varten sitten erikseen 20-30 vuotta vanha draamakunigatar italialainen?

lerppu
Viestit: 6322
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
05 Maalis 2025, 08:53
Positiivisena havaintona todettakoon että analogikello nahkarannekkeella sopii hienosti yhteen Jaguarin ratin ja tumman nahkasisustuksen kanssa.

Vispilät toimittavat, toiset paremmin, toiset heikommin ja ilman draamaa mutta vielä ei ole itsellekään tullut vastaan ns. tunteita herättävää iteraatiota. Sitä varten sitten erikseen 20-30 vuotta vanha draamakunigatar italialainen?
Oon kanssa miettinyt (taas tänään kun jurnutin Tuusulänväylän ruuhkaa) että jos ottaisi patterilaatikon kehonsiirtimeksi ja laittaisi möksällä talliin jonkun Bussoisen iloittimen niitä kivoja hetkiä varten. Ehkä 600e arkikulkemiseen, se ois sympaattinen, kun kuski ei ole. :roll:
Ja sitten GT tai GTV poikittaisella Bussolla. Etuveto schmetuveto, ääni ja fiilis olisi tärkeämpää kuin ominaisuudet. Stelviosta vois olla kyllä tooosi vaikea luopua, mutta se menee mulla aikalailla hukkaan. Ja välillä tulee ihan liikaa ulosmitattua sen kyvykkyyttä... :twisted:

Avatar
_rico
Viestit: 1370
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja _rico »

lerppu kirjoitti:
05 Maalis 2025, 10:35
FinPat kirjoitti:
05 Maalis 2025, 08:53
Positiivisena havaintona todettakoon että analogikello nahkarannekkeella sopii hienosti yhteen Jaguarin ratin ja tumman nahkasisustuksen kanssa.

Vispilät toimittavat, toiset paremmin, toiset heikommin ja ilman draamaa mutta vielä ei ole itsellekään tullut vastaan ns. tunteita herättävää iteraatiota. Sitä varten sitten erikseen 20-30 vuotta vanha draamakunigatar italialainen?
Oon kanssa miettinyt (taas tänään kun jurnutin Tuusulänväylän ruuhkaa) että jos ottaisi patterilaatikon kehonsiirtimeksi ja laittaisi möksällä talliin jonkun Bussoisen iloittimen niitä kivoja hetkiä varten. Ehkä 600e arkikulkemiseen, se ois sympaattinen, kun kuski ei ole. :roll:
Ja sitten GT tai GTV poikittaisella Bussolla. Etuveto schmetuveto, ääni ja fiilis olisi tärkeämpää kuin ominaisuudet. Stelviosta vois olla kyllä tooosi vaikea luopua, mutta se menee mulla aikalailla hukkaan. Ja välillä tulee ihan liikaa ulosmitattua sen kyvykkyyttä... :twisted:
Täällä ihan samat fiilikset. Y toimii kehon kuljettimena varsin mainiosti, mutta draama loistaa poissaolollaan. Nyt kun ei ole enää kaksipyöräisiäkään, niin kolmelitraisella bussolla varustettu Spider kiinnostelisi kovasti. Harmillisen harvoin niitä vain putkahtelee myyntiin.

Vastaa Viestiin