
Aasia kokonaisuudessaan hallitsee EV akkumarkkinaa ja Kiina luonnollisesti ykkösenä. Voisiko joku länsimainen ympäristöaktivisti tms. kehittää vaikka menetelmän grafeeni-akkujen kustannustehokkaaseen valmistukseen?
Valvoja: Moderators
Käy mielenkiinnosta koeajamassa MB EQE tai EQS. Rengasmelu maantiellä on pienin näissä niistä kaikista vispilöistä mitä olen koeajanut. Ja ohjaustuntumakin tuttu Lexus-kuljettajalle. Eli tunnoton.Jiitee kirjoitti: ↑15 Joulu 2024, 17:12TM 22/2024: Kia EV3 Inspiration FWD 81,4 kWh - iso koeajo : Maltin riemuvoitto….
Jaaha, onko jo liikaa hypeä jopa VAG-Areena - lehdellä tälle
Vuoden Auto 2025:lle…![]()
Tuo yksilö menee 50 000 tkm:n testiin saman tien. Katsotaan rauhassa.
Rengasmelu voi olla oma dealbreakeri kun on Lexukseen nyt tottunut….
hintaluokka käytettynä tuolla sitten meikälle tuoreena eläkeläisenä
oikea eli max 30 000 eur…
Eikös nuo mene vielä yli 30 tEur.. ja ei ole KianFinPat kirjoitti: ↑15 Joulu 2024, 17:24Käy mielenkiinnosta koeajamassa MB EQE tai EQS. Rengasmelu maantiellä on pienin näissä niistä kaikista vispilöistä mitä olen koeajanut. Ja ohjaustuntumakin tuttu Lexus-kuljettajalle. Eli tunnoton.Jiitee kirjoitti: ↑15 Joulu 2024, 17:12TM 22/2024: Kia EV3 Inspiration FWD 81,4 kWh - iso koeajo : Maltin riemuvoitto….
Jaaha, onko jo liikaa hypeä jopa VAG-Areena - lehdellä tälle
Vuoden Auto 2025:lle…![]()
Tuo yksilö menee 50 000 tkm:n testiin saman tien. Katsotaan rauhassa.
Rengasmelu voi olla oma dealbreakeri kun on Lexukseen nyt tottunut….
hintaluokka käytettynä tuolla sitten meikälle tuoreena eläkeläisenä
oikea eli max 30 000 eur…
5 vuoden Junge Sterne takuu Saksasta mutta silti menee vähän yli 30k€.
Vapaus vastuusta- lauseke !mutt kirjoitti: ↑16 Joulu 2024, 11:00Teslakuskeille tärkeä hankinta.
https://www.amazon.com/Tesla-Bumper-Sti ... B0C4KHKN4S
Propsit yrityksestä, mutta eihän kitkoilla ole mitään saumaa jäällä oikeasti …millään autolla. Tämä tuliTeroPee kirjoitti: ↑08 Helmi 2025, 20:58Kävin tänään möhkötronilla jääradalla Harvialassa. Renkaina Contin kasit, kitkat siis. Kyllä oli liukasta. Massaa helkatisti ja vaikka varmaan markkinoiden parhaat kitkat ovatkin, niin eipä sitä pitoa niin valtavasti ollut. Kun lähtee sopivassa kohdassa luisumaan niin ei auta kuin odotella. Toisaalta, kun jään ja renkaan välissä oli edes vähän kitkaa, auto kyllä meni sinne minne toivoin sen menevän. Positiivista oli myös se, että esc:n sai kokonaan pois. Tai eihän se kokonaan oikeasti lähde pois, mutta esc off -tilaan kuitenkin.
Kotoa läksin 100 % akulla, kilsoja tuli siirtyminen ja jääratailuineen yhteensä 240. Kulutus 30,3 kWh/100km ja kotona akkua oli jäljellä 3 % / 10km. En olekaan ennen noin tyhjiin ajanut akkua.
Kunnioittaen tyystin erimieltä. En siis 70-luvusta, Sulkavan vesistöistä ja sen ajan kyvykkyyksistä pidon suhteen haastavissa oloissa. Vaan soveltuvuudesta nykyhetkeen - tai edes viimeiseen 15 vuoteen.Jiitee kirjoitti: ↑08 Helmi 2025, 21:45Propsit yrityksestä, mutta eihän kitkoilla ole mitään saumaa jäällä oikeasti …millään autolla. Tämä tuliTeroPee kirjoitti: ↑08 Helmi 2025, 20:58Kävin tänään möhkötronilla jääradalla Harvialassa. Renkaina Contin kasit, kitkat siis. Kyllä oli liukasta. Massaa helkatisti ja vaikka varmaan markkinoiden parhaat kitkat ovatkin, niin eipä sitä pitoa niin valtavasti ollut. Kun lähtee sopivassa kohdassa luisumaan niin ei auta kuin odotella. Toisaalta, kun jään ja renkaan välissä oli edes vähän kitkaa, auto kyllä meni sinne minne toivoin sen menevän. Positiivista oli myös se, että esc:n sai kokonaan pois. Tai eihän se kokonaan oikeasti lähde pois, mutta esc off -tilaan kuitenkin.
Kotoa läksin 100 % akulla, kilsoja tuli siirtyminen ja jääratailuineen yhteensä 240. Kulutus 30,3 kWh/100km ja kotona akkua oli jäljellä 3 % / 10km. En olekaan ennen noin tyhjiin ajanut akkua.
todettua jo pelkästään teininastoilla 850- Fiatilla Sulkavalla järven jäällä 70- luvulla…
Taisit käsittää väärin Lerppu, Leksaanilla ajan kitkoilla minäkin talviajot liikenteessä.lerppu kirjoitti: ↑09 Helmi 2025, 16:09Kunnioittaen tyystin erimieltä. En siis 70-luvusta, Sulkavan vesistöistä ja sen ajan kyvykkyyksistä pidon suhteen haastavissa oloissa. Vaan soveltuvuudesta nykyhetkeen - tai edes viimeiseen 15 vuoteen.Jiitee kirjoitti: ↑08 Helmi 2025, 21:45Propsit yrityksestä, mutta eihän kitkoilla ole mitään saumaa jäällä oikeasti …millään autolla. Tämä tuliTeroPee kirjoitti: ↑08 Helmi 2025, 20:58Kävin tänään möhkötronilla jääradalla Harvialassa. Renkaina Contin kasit, kitkat siis. Kyllä oli liukasta. Massaa helkatisti ja vaikka varmaan markkinoiden parhaat kitkat ovatkin, niin eipä sitä pitoa niin valtavasti ollut. Kun lähtee sopivassa kohdassa luisumaan niin ei auta kuin odotella. Toisaalta, kun jään ja renkaan välissä oli edes vähän kitkaa, auto kyllä meni sinne minne toivoin sen menevän. Positiivista oli myös se, että esc:n sai kokonaan pois. Tai eihän se kokonaan oikeasti lähde pois, mutta esc off -tilaan kuitenkin.
Kotoa läksin 100 % akulla, kilsoja tuli siirtyminen ja jääratailuineen yhteensä 240. Kulutus 30,3 kWh/100km ja kotona akkua oli jäljellä 3 % / 10km. En olekaan ennen noin tyhjiin ajanut akkua.
todettua jo pelkästään teininastoilla 850- Fiatilla Sulkavalla järven jäällä 70- luvulla…
Täällä kaupungin kurjuudessa olen kironnut tonnikeijuja nastoineen kun katupöly on aivan uudella tasolla. Silmät vesittää ja astma uhkaa. Kiitokset palstatoveri TeroPeelle oikeasta talvirengasvalinnasta!
Hyväksytään. Mukava kuulla että oikealla asialla ollaan sielläkin!Jiitee kirjoitti: ↑09 Helmi 2025, 17:57Taisit käsittää väärin Lerppu, Leksaanilla ajan kitkoilla minäkin talviajot liikenteessä.lerppu kirjoitti: ↑09 Helmi 2025, 16:09Kunnioittaen tyystin erimieltä. En siis 70-luvusta, Sulkavan vesistöistä ja sen ajan kyvykkyyksistä pidon suhteen haastavissa oloissa. Vaan soveltuvuudesta nykyhetkeen - tai edes viimeiseen 15 vuoteen.
Täällä kaupungin kurjuudessa olen kironnut tonnikeijuja nastoineen kun katupöly on aivan uudella tasolla. Silmät vesittää ja astma uhkaa. Kiitokset palstatoveri TeroPeelle oikeasta talvirengasvalinnasta!
Mutta jos jääradalla koitetaan ajaa kovaakin, niin
piikkipyörät on kyllä hyvä olla alla.
I-Pace maine luotettavuuden on todella heikko, varsinkin pre-2021 face lift mallien. Siis about pre-FL Taycanin tasoa. Saisikohan noihin järkevän hintaista ja järkevällä kattavuudella olevaa jatkotakuuta? Vaikka arvonalema olisi pienehkö niin käyttökulut voivat olla korkeat ilman takuuta. Ehkä?Rasvis kirjoitti: ↑03 Maalis 2025, 12:12Kuinkahan ankarasti tämmöisen kanssa ampuisi itseään jalkaan?
https://www.nettiauto.com/jaguar/i-pace/14826000
Tuon hintaisen pulkan arvonalenema alkaisi olla jo sitä luokkaa että kokonaiskulu alkaisi olla samalla hehtaarilla neljänkympin työsuhdeauton kanssa. Olettaen tietty ettei laitos murene käsiin. Mikä muka voisi mennä vikaan...?
Jos i-Pace nyt pitäisi hankkia, niin tämä mielumminRasvis kirjoitti: ↑03 Maalis 2025, 12:12Kuinkahan ankarasti tämmöisen kanssa ampuisi itseään jalkaan?
https://www.nettiauto.com/jaguar/i-pace/14826000
Tuon hintaisen pulkan arvonalenema alkaisi olla jo sitä luokkaa että kokonaiskulu alkaisi olla samalla hehtaarilla neljänkympin työsuhdeauton kanssa. Olettaen tietty ettei laitos murene käsiin. Mikä muka voisi mennä vikaan...?
Saksassa Pre-FL suunnilleen Suomen hinnoissa mutta hinnat alkaen FL laitteet noin 10k€ halvempia. Näin pikaisesti vilkaisten, siis. Luokkaa 37k€ vs 47k€ , 2022 ensirekisteröidyissä.
Junioria isompaa ja paremmin matkaa tekevää kaivataan. Ehkä sitten Giulia/Stelvio EV seuraavalla kierroksella.
Ulkonäön puolesta EQE kelpaa kyllä, kontin puolesta ei. Liian usein tulee tilanteita, jolloin iso luukku on tarpeen. Oman rahan hinnat olisivat jo houkettelevia. Toisaalta 3-vuotias EQS löytyy alle 50 tkm ajettuna jo alle 50k:lla. Ja hieman lisää panostamalla saa jo melkoisen paketin. Kehätie/maantie/pikatie ajoon mitä mainioin, mutta joskus pitää sompailla keskustassa ja parkkihalleissa. Harkitaan kuitenkin vakavasti.FinPat kirjoitti: ↑03 Maalis 2025, 08:01Jos ajosuoritteesta on maantietä suurin osa ja ei ole pakko olla uusi auto niin jotain tällaista?
https://www.autoscout24.com/offers/merc ... a_tier=t10
Ehemalige unverbindliche Preisempfehlung des Automobilherstellers: 96.289 EUR
Nyt 14kk ja 9987km jälkeen 55k€ ja 5 vuoden tehdastakuu.
Eiväthän nämä kauniita ole, eivätkä myöskään mutkatieohjuksia mutta maantien päällä saa kyllä mielestäni rahalle vastinetta.
On. Tällä kertaa saisi hyvin meilellään olla eurooppalainen ja Euroopassa valmistettu auto. Ja näihän ne 13 aikaisempaa automerkkiäni ovat olleetkin. Nyt 14. on ollut korealainen. Pääkonttori Pohjoismaissa ei välttämättä riitä.
Jep, ja sitten taas tuolla noin 50k€ hinnalla sai itselle tutumman merkin auton 30tkm ajettuna ja jatketulla tehdastakuulla sekä sopivilla varusteilla. Ei riittänyt rohkeus hypätä merkkiin, jota on täällä vaikea saada hukattua eteenpäin.
MB EQE SUV?
EQE SUV, juu. Noissa saa vaan olla tarkkana kun myydään pelkällä takavedollakin, niin kuin tuo linkin auto. Se olisi sinänsä ok, mutta jotenkin SUV kori huutaa vetoa molempiin päihin.FinPat kirjoitti: ↑03 Maalis 2025, 21:12MB EQE SUV?
11/2023 rekisteröity, 14tkm, 5 vuoden takuu, 55k€.
https://www.autoscout24.com/offers/merc ... a_tier=t10
EQS on oikeasti iso laiva, noin 35cm pidempi kuin EQE SUV mikä ei sekään ole ihan pikku auto.
https://www.carsized.com/en/cars/compar ... -liftback/
Tällä hetkellä näyttäisi AWD optio tuovan luokkaa 10k€ lisää hintaa koska sen mukana tulee muutakin optiota. Olen kyllä samaa mieltä että vajaavetomöhköt ovat kyllä hieman hassuja, ainakin Suomen ilmastossa jossa nelivedosta on hyötyä kohtuullisen usein.
Oon kanssa miettinyt (taas tänään kun jurnutin Tuusulänväylän ruuhkaa) että jos ottaisi patterilaatikon kehonsiirtimeksi ja laittaisi möksällä talliin jonkun Bussoisen iloittimen niitä kivoja hetkiä varten. Ehkä 600e arkikulkemiseen, se ois sympaattinen, kun kuski ei ole.FinPat kirjoitti: ↑05 Maalis 2025, 08:53Positiivisena havaintona todettakoon että analogikello nahkarannekkeella sopii hienosti yhteen Jaguarin ratin ja tumman nahkasisustuksen kanssa.
Vispilät toimittavat, toiset paremmin, toiset heikommin ja ilman draamaa mutta vielä ei ole itsellekään tullut vastaan ns. tunteita herättävää iteraatiota. Sitä varten sitten erikseen 20-30 vuotta vanha draamakunigatar italialainen?
Täällä ihan samat fiilikset. Y toimii kehon kuljettimena varsin mainiosti, mutta draama loistaa poissaolollaan. Nyt kun ei ole enää kaksipyöräisiäkään, niin kolmelitraisella bussolla varustettu Spider kiinnostelisi kovasti. Harmillisen harvoin niitä vain putkahtelee myyntiin.lerppu kirjoitti: ↑05 Maalis 2025, 10:35Oon kanssa miettinyt (taas tänään kun jurnutin Tuusulänväylän ruuhkaa) että jos ottaisi patterilaatikon kehonsiirtimeksi ja laittaisi möksällä talliin jonkun Bussoisen iloittimen niitä kivoja hetkiä varten. Ehkä 600e arkikulkemiseen, se ois sympaattinen, kun kuski ei ole.FinPat kirjoitti: ↑05 Maalis 2025, 08:53Positiivisena havaintona todettakoon että analogikello nahkarannekkeella sopii hienosti yhteen Jaguarin ratin ja tumman nahkasisustuksen kanssa.
Vispilät toimittavat, toiset paremmin, toiset heikommin ja ilman draamaa mutta vielä ei ole itsellekään tullut vastaan ns. tunteita herättävää iteraatiota. Sitä varten sitten erikseen 20-30 vuotta vanha draamakunigatar italialainen?![]()
Ja sitten GT tai GTV poikittaisella Bussolla. Etuveto schmetuveto, ääni ja fiilis olisi tärkeämpää kuin ominaisuudet. Stelviosta vois olla kyllä tooosi vaikea luopua, mutta se menee mulla aikalailla hukkaan. Ja välillä tulee ihan liikaa ulosmitattua sen kyvykkyyttä...![]()