Autonvaihtoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Kansleri
Viestit: 49
Liittynyt: 15 Elo 2012, 19:06
Car(s): Alfa Romeo 166 2.5V6 facelift -03
Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio -13 Sivocci 17 edition
Maserati Coupe 4200 Cambiocorsa -03
Ford F-150 XLT SE -18
Ford 17M Super -70
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Kansleri »

Vuodenlopun hulluutta. Vaihdoin 500 Abarthin Giulietta QV Sivocci 17 editioniin. Ei tässäkään mitää järkeä, mutta katsotaan josko tästä jotain hauskaa keksisi. 8)

Avatar
HANU
Viestit: 1474
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja HANU »

Kansleri kirjoitti:
09 Tammi 2025, 11:34
Vuodenlopun hulluutta. Vaihdoin 500 Abarthin Giulietta QV Sivocci 17 editioniin. Ei tässäkään mitää järkeä, mutta katsotaan josko tästä jotain hauskaa keksisi. 8)
Se oli hyvä vaihto, kiitos kaupoista. Sait hienon Sivoccin. Ostin niitä kaksi kun piti toinen jättää itselleni, mutta en sitten jättänyt. Ajolleen moitteeton auto ja hienon värinen.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
Kansleri
Viestit: 49
Liittynyt: 15 Elo 2012, 19:06
Car(s): Alfa Romeo 166 2.5V6 facelift -03
Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio -13 Sivocci 17 edition
Maserati Coupe 4200 Cambiocorsa -03
Ford F-150 XLT SE -18
Ford 17M Super -70
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Kansleri »

HANU kirjoitti:
09 Tammi 2025, 14:58
Kansleri kirjoitti:
09 Tammi 2025, 11:34
Vuodenlopun hulluutta. Vaihdoin 500 Abarthin Giulietta QV Sivocci 17 editioniin. Ei tässäkään mitää järkeä, mutta katsotaan josko tästä jotain hauskaa keksisi. 8)
Se oli hyvä vaihto, kiitos kaupoista. Sait hienon Sivoccin. Ostin niitä kaksi kun piti toinen jättää itselleni, mutta en sitten jättänyt. Ajolleen moitteeton auto ja hienon värinen.
Kiitokset kaupoista, en ole ystäväpiirissä minkään auton hukkaamisesta saanut niin paljon sanomista kuin sen Abarthin. Vaan kyllä tuossa on hyvä aihio alkaa tekemään käyttöhauskuutta. Harmi kun ne titaanin väriset turbiinit puuttuvat tuosta, mutta enköhän minä siihen jotkut tyylikkäät pyörät löydä 😎

Ja Black Parts Torino, mistä on ostettu paljon sälää Abarthiin, näytti avanneen erikseen kaupan Alfan osille, että rahanmenoa ei voi estää 😂

Avatar
Dali
Viestit: 195
Liittynyt: 16 Syys 2021, 21:03
Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Citroen C5 X PHEV 225
Paikkakunta: Raisio

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Dali »

Tammikuussa tuli koeajettua Stelvio 280 hv bensakoneella. Koeajosta jäi päällimmäisenä mieleen se, että tuollainen SUV-paketti ei ehkä ole meikäläistä varten. Tuli liikaa äidin RAV4 mieleen kuskin paikalla, vaikka ruutia toki oli aivan eri tavalla ja ajokäytöskin varmaan mutkatiellä paljastaisi salansa.

No, siitä sitten miettimään mitä muuta vuonna 2025 on enää tarjolla näillä kriteereillä jossain alle 30 000€ hintaluokassa:

- C- tai D-segmentin auto
- kiinnostava muotoilu/ulkonäkö
- tyylikäs sisusta
- hyvä ajettava
- farmarimainen tavaratila matalalla lastauskorkeudella
- ottaa isofix-telakan mukisematta taakse (tarve 4/25 lähtien :shock: )
- mieluiten vielä perinteinen polttomoottori

Nettiauton custom-hakutoiminto paljasti, että Citroenin nykyinen "iso kissa" C5X on kolmen vuoden iässä näiden kriteerien sisällä ja mitä, sehän on vielä ensimmäinen hyvän näköinen sitikka pariin vuosikymmeneen:

Kuva

Eilen koeajoin vihdoin tuommoisen 225 hv hybridivoimalinjalla ja kylläpä tuntui oma Megane maatalouskoneelta tuon kyydin jälkeen. Tykkäsin kyllä todella paljon. Oli helppo ja tarkka ajaa, erittäin mukava jousitus ja tavaratilakin oli viistetystä muodostaan huolimatta lopulta yllättävän iso. Sisusta oli jo karvalakkiversiossa todella tyylikäs ja äänetön.

Toki jousituksen löysyys aiheuttaa sen, että rivakka kiihdytys on vähän kuin veneellä lähtisi: ensin nokka pystyssä, kunnes nousee plaaniin :-D

Vaimokin ihastui tähän jo niin hyvin, että pitänee matkata koeajamaan 180 hv polttomoottoriversio seuraavaksi. Hybridiin verrattuna painoetua on 300 kg, joten suorituskyky on käytännössä samalla tasolla. Koeajoraporteissa tästä bensaversiosta on yleensä tykätty enemmän. Hybridikin menisi itselle muuten, mutta en oikein tykkää siitä ajatuksesta, että pieni ajoakku olisi romua viimeistään 10v / 150 tkm kohdalla, tai että nokka-akseli vetää ruosteeseen pyytämättä ja yllättäen.

FinPat
Viestit: 8512
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Dali kirjoitti:
22 Helmi 2025, 09:55
ottaa isofix-telakan mukisematta taakse (tarve 4/25 lähtien :shock: )
Onnittelut!!!!

Nuku vielä kun voit. Ja muista että ainoa hyväksytty vastaus Rouvalle tässä kohtaa on "Yes, darling." Vaikka sitten kyseessä olisi 2L jäätelöpaketin hakeminen kello 03:30 Kupittaan Citymarketista...
Dali kirjoitti:
22 Helmi 2025, 09:55
Hybridikin menisi itselle muuten, mutta en oikein tykkää siitä ajatuksesta, että pieni ajoakku olisi romua viimeistään 10v / 150 tkm kohdalla, tai että nokka-akseli vetää ruosteeseen pyytämättä ja yllättäen.
Reissaan työkseni ihan liikaa omaan makuuni (matkalaskut juuri tehty Lontoosta, Espoosta, Barcelonasta ja NYC:istä) ja reissussa tulee käytettyä melko paljon sovelluksella tilattavia kuljetuksia. Yleisin rimpula on joku 10v+ vanha ja 300tkm+ ajettu Prius jota ei ainakaan ole ylihuollettu. Ja silti toimii, mittariston mukaan akkukin ottaisi jotain energiaa talteen jarruttaessa ja avustaisi kiihdytettäessä.

Ilmeisesti hyrbidin akku tykkää siitä että sitä käytetään ja autolla ajetaan?

FinPat
Viestit: 8512
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Dali kirjoitti:
22 Helmi 2025, 09:55
sehän on vielä ensimmäinen hyvän näköinen sitikka pariin vuosikymmeneen:
Citroenin nykyinen X-mallien muotoilu toimii omaankin silmään.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4647
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^^ ja ^^^
Onnea Daliille !
FinPat , muista siis puhut nyt Toyotasta ja hybrideistä, kun 300 tkm plus kestävyydestä puhutaan 8)
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Dali
Viestit: 195
Liittynyt: 16 Syys 2021, 21:03
Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Citroen C5 X PHEV 225
Paikkakunta: Raisio

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Dali »

FinPat kirjoitti:
22 Helmi 2025, 11:49
Ilmeisesti hyrbidin akku tykkää siitä että sitä käytetään ja autolla ajetaan?
Ladattavien hybridien akuissa ilmeisesti 3000 sykliä on se, mitä ne kestää keskimäärin. Siitä voi laskea, kuinka kauan menee, kun akku ladataan jopa joka päivä. Kevythybridit ilmeisesti ovat huomattavasti kestävämpiä.

Kiitoksia onnitteluista, jännittävät ajat ovat edessä! Ja sitä paremmalla syyllä kahden aivan erilaisen auton taktiikka toiminee jatkossakin.

Avatar
Polforea
Viestit: 11810
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos sitä tökkeli hybridiä ajaa sähköautona, niin se ei pidemmän päälle tee hyvää akulle eikä polttomoottorille. Jos sitä käyttää hybridinä eli sähköavusteisena polttomoottoriautona, niin ennuste on parempi kun polttomoottorikin saa liikettä ja akkua ei tapeta ylikäytöllä etuajassa.

Käytetyssä autossa hankaluus on tietää aiempi käyttöprofiili. Tökkelitön hybridi ja vuokra-autoilu varmaan ohjaa molemmat enempi jälkimmäiseen suuntaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 8512
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jiitee kirjoitti:
22 Helmi 2025, 12:34
^^ ja ^^^
Onnea Daliille !
FinPat , muista siis puhut nyt Toyotasta ja hybrideistä, kun 300 tkm plus kestävyydestä puhutaan 8)
https://www.toyota.fi/omistajalle/takuu ... iakkuturva

"Toyota myöntää Toyota-merkkihuollossa huolletuille hybridiautoille 10 vuoden / 350 000 km Toyota hybridiakkuturvan. Hybridiakkuturva myönnetään Euroopan tuontialueelle ensirekisteröidyille malleille. Pitkän akkuturvan taustalla on vuosittain huollon yhteydessä tehtävä Hybrid Health Check –tarkistus."

Tosin en ole löytänyt Toyotan määritelmää akun korvaamiselle. Riittääkö että ottaa virtaa vastaan ja luovuttaa edes vähän? Sähköautoilla yleensä 70% alkuperäisestä kapasiteetista.

Vispilöissä toki isot ja kalliit akut, hybridin akkuja näköjään vaihdetaan €1500-€4000 hintaluokassa Suomen ulkopuolella. Tällä hetkellä China Inc. EV akkujen hintaso näyttäisi olevan LFP:n osalta $75/kWh ja globaali kaikkien akkukemioiden keskihinta $115/kWh jos Bloombergia uskoo.

Käytetyn MB:n kun ostin niin mukaan tuli testilappu jonka vastaanottaminen piti saksalaiseen tyyliin allekirjoittaa. Se näytti että noin 1v / 10tkm autossa on akun kapasiteetti tehtaan testin mukaan 103%. Ehkä kestää ajaa sen normaalin 3v ja 100tkm+ mitä tässä on viimeiset 10 vuotta tullut kelatuksi.

Avatar
Dali
Viestit: 195
Liittynyt: 16 Syys 2021, 21:03
Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Citroen C5 X PHEV 225
Paikkakunta: Raisio

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Dali »

Polforea kirjoitti:
22 Helmi 2025, 13:20
Jos sitä tökkeli hybridiä ajaa sähköautona, niin se ei pidemmän päälle tee hyvää akulle eikä polttomoottorille. Jos sitä käyttää hybridinä eli sähköavusteisena polttomoottoriautona, niin ennuste on parempi kun polttomoottorikin saa liikettä ja akkua ei tapeta ylikäytöllä etuajassa.

Käytetyssä autossa hankaluus on tietää aiempi käyttöprofiili. Tökkelitön hybridi ja vuokra-autoilu varmaan ohjaa molemmat enempi jälkimmäiseen suuntaan.
Keskikulutusmittari ainakin kannattaa tarkistaa ensimmäisenä, jos plugaria meinaa ostaa. Onhan näitä sellaisiakin yksilöitä, joita ei ole koskaan ladattu kun työnantaja maksaa bensat, muttei sähköä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11810
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo ja jos joku tieturi/testeri/tms osaa kertoa ajomäärät akulla vs polttomoottorilla niin se on myös kiinnostava indikaattori. Jos ei polttiskilsat on tosi vähillä, kuulostaa heti jännittävältä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4647
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:
22 Helmi 2025, 13:48
Joo ja jos joku tieturi/testeri/tms osaa kertoa ajomäärät akulla vs polttomoottorilla niin se on myös kiinnostava indikaattori. Jos ei polttiskilsat on tosi vähillä, kuulostaa heti jännittävältä.
Meillä on nyt kahdella eri Kia Niro- plugarilla ( 1. meni kolarilunastukseen ) ajettu kahden vuoden aikana
keskimäärin 15 tkm vuodessa, ja sähköllä siitä alle viidesosa, kun vaimo on jo
eläkkeellä. Nyt otettu tavaksi ladata vain 80-90 prosenttiin, jos ei tule viikon aikana ollenkaan ajoa.
Lisäksi vielä hitain - pienin latausvirta kotilaturilta eli noin 4,5 tunnin latausaika
8 kWh akulle ei ole paha.
Sitten polttis toimii Miller- periaatteella, softa käyttää aina sen lämpimäksi paitsi
kesähelteillä. Ja kulutus HEV- moodissakin vain 4,5 - 5 litraa sadalle.

Kai tuo nyt sen takuuajan ( 7 v ) ainakin kestää.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11810
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Varmasti kestää juu. Ja jos se osaa tuollaisia lukemia kertoa selkeästi ulos, niin joku vielä uskaltaa ostaa sen käytettynäkin, kuulostaa ihan terveeltä profiililta.

Muilta lähteiltä kuultuna esim. Mitsun Outlander -väessä on jengiä, joka tankkaa n. 90 päivän välein karvan yli 10 litraa kerrallaan, koska ne höräyttävät bensakoneen tulille ja lämpimäksi jos ei ole kolmeen kuukauteen tankattu kerralla yli 10 litraa. Mutta ei kannata tankata täyteen asti, koska sitten voisi sama efekti iskeä ennenkö on 10 litraa tilaa tankata. Sama porukka asentaa niihin lämpötilahuijausmoduuleita, jotta auto kuvittelee olevansa lämpimämmässä kuin onkaan, eikä turhaan käynnistä polttomoottoria pakkasella kun sähkölläkin pääsee.

Tuolla menolla on helposti luvut sillaipäin, että 90+% ajoista mennään sähköllä. Halpoja kilsoja, tokkihinsa, mutta saattasin miettiä kahesti ennenkö tuuppaisin rahojani 10+v/100+tkm vehkeeseen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

lerppu
Viestit: 6322
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Minulla on ollut 2 kpl plugareita. Jälkimmäinen on varmasti pitkään, koska sen arvon kehitys on ollut ns. painovoimaista - ja hyvin pienellä ilmanvastuksella.

Autoihin liittyvät moitteet eivät liity lainkaan niiden akkuteknologiaan tai hybridilaitteiston toimintaan tahi kestävyyteen. Päinvastoin, molemmat yksilöt ovat olleet suorastaan hämmästyttävästi tyystin vikaantumatta, näin ollen ainoat BMW:t itsellä olleista yhdeksästä yksilöstä, jotka moiseen vikatilastoon ovat yltäneet. Tosin tällä nyt käytössä olevalla, enemmän ajetulla, on rullattu vasta about 50tkm. Tietenkin ulkolatauksessa asuvat laitteet ovat kärsineet latausluukku-haasteista, mutta se ei ole vain phev-ongelma. Jopa Stelvion bensatankin luukku on tänä talvena jäätynyt jumiin kahdesti…

Anyways, omat kaksi senttiä tähän ”plugarit kaatuu - galaksi räjähtää” keskusteluun, on tunne vahvasta ylitulkinnasta. Modernit käyttöautot on voimanlähteestä riippumatta aikalailla kulutushyödykkeitä. Joka ikinen auto hajoaa joskus. Jos ostaa vuosikymmen sitten tehdyn kulkineen, joka on kiertänyt planeetan 2,5 kertaa, niin siinä voi olettaa olevan korjattavaa. Patterit autossa ovat toki tuoneet tähän jännittävän hintapreemion. Ja paalauksen tapahtuminen tuossa kohtaa ei ehkä ole sellainen ympäristöteko, jolla sähköautot kuluttajille/poliitikoille viherpestiin.

Mutta ketjun aiheesta: auton voi edelleen vaihtaa kuten ennenkin. Ja valita itselleen sopivimman käyttövoiman. Hyvä vain ymmärtää muuttumaton todellisuus: Köyhällä on jatkossakin paskaa, ehkä jopa enemmän kuin ennen.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4647
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:
22 Helmi 2025, 14:23
^Varmasti kestää juu. Ja jos se osaa tuollaisia lukemia kertoa selkeästi ulos, niin joku vielä uskaltaa ostaa sen käytettynäkin, kuulostaa ihan terveeltä profiililta.

Muilta lähteiltä kuultuna esim. Mitsun Outlander -väessä on jengiä, joka tankkaa n. 90 päivän välein karvan yli 10 litraa kerrallaan, koska ne höräyttävät bensakoneen tulille ja lämpimäksi jos ei ole kolmeen kuukauteen tankattu kerralla yli 10 litraa. Mutta ei kannata tankata täyteen asti, koska sitten voisi sama efekti iskeä ennenkö on 10 litraa tilaa tankata. Sama porukka asentaa niihin lämpötilahuijausmoduuleita, jotta auto kuvittelee olevansa lämpimämmässä kuin onkaan, eikä turhaan käynnistä polttomoottoria pakkasella kun sähkölläkin pääsee.

Tuolla menolla on helposti luvut sillaipäin, että 90+% ajoista mennään sähköllä. Halpoja kilsoja, tokkihinsa, mutta saattasin miettiä kahesti ennenkö tuuppaisin rahojani 10+v/100+tkm vehkeeseen.
Tuon takia ainakin vanhempia Outlandereita kannattaa tosiaan harkita kolme kertaa
ennen kuin ostaa takuuajan jälkeen käytetyn. Minäkään en uskaltaisi, jää paremmin mm. harraste-
peleihin massia …
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 8512
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Hyrbideistä Ferrari 296 tai SF Spiderit voisivat olla kivoja.
Ja todennäköisesti bensakonekin on käynyt aina silloin tällöin. Ehkä auton hinta käytettynäkin on sellainen että pikkuakut kannattaa vaihtaa?

No, ehkä olen tyytyväinen 348:n sähköjen ruuvaamiseen.

Avatar
Cotzy
Viestit: 1184
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Dali kirjoitti:
22 Helmi 2025, 09:55
Tammikuussa tuli koeajettua Stelvio 280 hv bensakoneella. Koeajosta jäi päällimmäisenä mieleen se, että tuollainen SUV-paketti ei ehkä ole meikäläistä varten. Tuli liikaa äidin RAV4 mieleen kuskin paikalla, vaikka ruutia toki oli aivan eri tavalla ja ajokäytöskin varmaan mutkatiellä paljastaisi salansa.

No, siitä sitten miettimään mitä muuta vuonna 2025 on enää tarjolla näillä kriteereillä jossain alle 30 000€ hintaluokassa:

- C- tai D-segmentin auto
- kiinnostava muotoilu/ulkonäkö
- tyylikäs sisusta
- hyvä ajettava
- farmarimainen tavaratila matalalla lastauskorkeudella
- ottaa isofix-telakan mukisematta taakse (tarve 4/25 lähtien :shock: )
- mieluiten vielä perinteinen polttomoottori

Nettiauton custom-hakutoiminto paljasti, että Citroenin nykyinen "iso kissa" C5X on kolmen vuoden iässä näiden kriteerien sisällä ja mitä, sehän on vielä ensimmäinen hyvän näköinen sitikka pariin vuosikymmeneen:
Onnea isommalle perheelle!

Toi C5X on tyylikäs ja sangen harvinaista korimallia myöskin. Eikä hybridi ole mikään ongelma, kunhan sitä ajellaan molemmilla moottoreilla säännöllisesti.

Vähän vähemmän SUVeista vaihtoehdoista kannattaa käydä kokeilemassa myös DS4. Ekasta vuosimallista on jo 3v liisarisopimuksest loppuneet.
Pienempi ja matalampi kun C5X. Mutta tyylikäs auto hyvillä varusteilla. Ja koska uuden karhea ranskis, hinnat laskeneet käytetyissä nopsaan.

Outlander PHEV on nyt ihan maksalaatikkoa. Tylsä ja yllätyksetön, mutta kaikki toimii. Itsellä oli neljä vuotta, kaikki toimi, pyöränlaakereita ja takaiskareita piti vaihtaa. Yhtään en ole kaivannut.

Cotzy

Avatar
atti
Viestit: 777
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja atti »

Dali kirjoitti:
22 Helmi 2025, 09:55

Nettiauton custom-hakutoiminto paljasti, että Citroenin nykyinen "iso kissa" C5X on kolmen vuoden iässä näiden kriteerien sisällä ja mitä, sehän on vielä ensimmäinen hyvän näköinen sitikka pariin vuosikymmeneen:
En ole ajanut mutta ulkonäöstä olen samaa mieltä. Kaupan parkkihallissa jäin tuota ihailemaan, varsinkin keulaa ja keulan muotoilu sai myös vaimolta hyväksynnän. Muotoilu toimii mielestäni livenä paremmin kuin valokuvissa.

phnts
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Tammi 2011, 13:30

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja phnts »

Aina kun C5X:n näkee liikenteessä, niin aiheuttaa pään kääntymistä. Nykyautojen maailmassa jopa ihailtavan sleeper olemus, vaikka ei kovin matala ole numeroiden muodossa.

Rolfa Ameo
Viestit: 129
Liittynyt: 18 Touko 2007, 21:29
Car(s): 155, Maserati V6
ex. 156
Paikkakunta: Nokia

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Rolfa Ameo »

Hohhoijaa..

Avatar
Dali
Viestit: 195
Liittynyt: 16 Syys 2021, 21:03
Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Citroen C5 X PHEV 225
Paikkakunta: Raisio

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Dali »

Käytiin eilen koeajamassa C5X:n 180hv bensaversio platinanharmaana. Hybridiin verrattuna ajokäytös oli yllättäen hallitumpaa ja vähemmän leijuvaa. Hidastetöyssyissä huomasi adaptiivisten iskarien puutteen, muuten kyllä tykkäsin tästä enemmän. Täyskaasukiihdytys oli bensaversiolla aavistuksen hillitympi, mutta keula pysyi hybridiä paremmin kurissa. Koeajon aikana käytiin myös anopin pihassa hakemassa siunaus autonvaihdolle. Oli kuulemma hieno, mutta VW ja diesel sen olla pitää :P

Tämä bensayksilö oli paremmalla Shine Pack-varustelutasolla, johon kuuluu mm. tuplalaminoidut sivuikkunat. Auto olikin tuulen suhinoiden suhteen hiljainen, mutta ylileveäksi halpuutettujen kitkarenkaiden jurnutus tuli pahasti läpi alustasta. Runsaat 50 tkm ajettuna ja 2,5v ikäisenä auto oli keulan pieniä kiveniskemiä lukuun ottamatta kuin uusi. Ajotietokoneeseen tallentuneet keskikulutuslukemat näyttivät 6,5 ja 6,2 L/100km, mikä on 1550 kg autolle mielestäni aika hyvin. Sähköinen takaluukku ei koeajohetkellä toiminut, olikohan ottanut takaluukkuun survotuista kesäpyöristä (lähes kaljuiksi ajetut ensiasennus e-Primacyt) nokkiinsa? Huoltoon auto on joka tapauksessa menossa ennen mahdollista luovutusta.

AutoBassadonen vaihtoautomyyjän kanssa päästiin liikkeessä jo melkein samalle aallonpituudelle lopullisesta hinnasta, mutta jätin asian vielä hautumaan viikonlopun yli. Rengaskauppaa ja tori.fi:n vannepuolta hyödyntämällä tässä olisi kyllä mielestäni hyvä perheauto seuraavaksi viideksi vuodeksi ilman plugareihin liittyviä (osin kuviteltuja?) murheita. Ehkä silloin on jo tarjolla täyssähköisenäkin malleja, joissa on siedettävän ulkonäön lisäksi toimivan muotoinen tavaratila?

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 975
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Kahdesta uudesta Berlingosta ja 200tkm matkasta voi päätellä, että ihan hyviä ovat laadultaan nämä Citroenit. Minustakin C5X on persoonallinen auto, ja mielenkiintoinen myös. Alfan tarjonta kun on ollut pidempään ohkaista/kapeaan markkinasegmenttiin suunnattua, niin joskus on pakko kurkkia aidan toiselle puolellekin. Pitäisin etuna, jos autoon olisi ruksittu 5v jatkotakuu. Meillä oli Webaston kokoinen tarve sille.

On muuten pakko ihmetellä minne ne Michelinit ovat kadonneet 50tkm ajossa, sillä meillä on mittarissa 125tkm ja laitan alkuperäiset Premacyt vielä alle kevään koittaessa. Pintaa on...

Avatar
Dali
Viestit: 195
Liittynyt: 16 Syys 2021, 21:03
Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Citroen C5 X PHEV 225
Paikkakunta: Raisio

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Dali »

Kivijärvi kirjoitti:
02 Maalis 2025, 10:11
Kahdesta uudesta Berlingosta ja 200tkm matkasta voi päätellä, että ihan hyviä ovat laadultaan nämä Citroenit. Minustakin C5X on persoonallinen auto, ja mielenkiintoinen myös. Alfan tarjonta kun on ollut pidempään ohkaista/kapeaan markkinasegmenttiin suunnattua, niin joskus on pakko kurkkia aidan toiselle puolellekin. Pitäisin etuna, jos autoon olisi ruksittu 5v jatkotakuu. Meillä oli Webaston kokoinen tarve sille.

On muuten pakko ihmetellä minne ne Michelinit ovat kadonneet 50tkm ajossa, sillä meillä on mittarissa 125tkm ja laitan alkuperäiset Premacyt vielä alle kevään koittaessa. Pintaa on...
C5X:ää löytyy kyllä ajamattomana, -23 puolella rekisteröitynä mallina jatkotakuulla 35t € hintaluokassa: https://www.nettiauto.com/citroen/c5-x/14649003 Mielestäni aika hyvä diili, kun vastaava auto on uutena kuitenkin ollut listahinnaltaan 20t € kalliimpi.

3 mm oli mielestäni primacyissä pintaa ja sekin oudosti halkeillut, kuin olisivat olleet iäkkäämmätkin renkaat.

FinPat
Viestit: 8512
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kivijärvi kirjoitti:
02 Maalis 2025, 10:11
On muuten pakko ihmetellä minne ne Michelinit ovat kadonneet 50tkm ajossa, sillä meillä on mittarissa 125tkm ja laitan alkuperäiset Premacyt vielä alle kevään koittaessa. Pintaa on...
Primacy alibrandin alla lienee paljon erilaisia renkaita ja omat kokemukseni Dodge ja RAM mini-vanien alta jossa tulivat OEM-kumeina. Kokemukset huonoja, kuluivat vaihtokuntoon 3 vuodessa ympärivuotista nurkka-ajoa ehkä 10-15tkm vuodessa vauhdilla.

Toyota Prius kuskit taas kehuivat maaasta taivaaseen.

Avatar
Savo
Viestit: 2146
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja Giulia 2.0
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Savo »

Tulevan asunnon autotalli on siinä määrin kapea ja hankalassa paikassa, että sinne ajaminen on hyvin tarkkaa hommaa. Rohkenisin väittää että vaikeaa, mutta pitääkö nykyisin sanoa haastavaa. Kun samalla auton pääasiallinen tarkoitus eli mökille meno lyhenee 150 kilometristä 40 kilometriin, niin pienemmälläkin autolla pärjäisi. Pitkän matka ajamiseen on GT käytettävissä.

Kriteerit:
-Pitää olla selvästi kapeampi Giuliaa ja saa olla lyhyempikin.
-Kahden hengen kuljetuskapasiteetti riittää.
-Hintaluokka 5-15 t€
-Ilmastointi
-Pitää olla jollain lailla kiva/mielenkiintoinen

Ehdottakaapa minulle vaihtoehtoja, jos päädyn vaihtamaan pienempään.
Autotallissa.jpg
Autotallissa.jpg (55.36 KiB) Katsottu 2391 kertaa

Avatar
Jiitee
Viestit: 4647
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Jos sähkö ok niin iso suositus 500e - 42 kWh:n akulla.Kiva italofiilis 8)
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Savo
Viestit: 2146
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja Giulia 2.0
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Savo »

^Sähköhän olis oikein hyvä ja viissatanen kiva ja mielenkiintoinen. Olispa siitä vielä Giardiniera-versio sillä toisinaan pitäis saada vähän tavaraakin kulkemaan.

FinPat
Viestit: 8512
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Nyt pitää suositella BMW:tä. Siis Isettaa. Siitä pääsisi sisään ulos ja sisään näppärästi kapeammassakin tallissa.

Muuten ehkä joku pieni 4-ovinen? Niissä on lyhyemmät ovet, monessa pienessä 2-ovisessa ovien pituus enemmän kuin kompensoi auton kapeuden.

lerppu
Viestit: 6322
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

https://www.nettiauto.com/suzuki/swift/14896775

Näille itsellä pehmeä kohta. Ihan toimiva neliveto, pääsee hankalaankin paikkaan. Ehkä poiskin. Ja talliin zoomailu onnistuu peruutuskameran kanssa, ei vältsisti pienissä aina tällä hinnalla tarjolla.

Avatar
Savo
Viestit: 2146
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja Giulia 2.0
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Savo »

^No neliveto nostaa tuon ehdottomasti kiinnostavaksi autoksi. Jos oikein kuvasta tulkitsin niin luistoeston ja ajonvakautuksen saa pois, joten jääradallakin tuolla vois olla hauskaa. Täytyypä käydä katsomassa tällaista jossain.

Avatar
atti
Viestit: 777
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja atti »

Savo kirjoitti:
09 Maalis 2025, 11:08

Kriteerit:
-Pitää olla selvästi kapeampi Giuliaa ja saa olla lyhyempikin.
-Kahden hengen kuljetuskapasiteetti riittää.
-Hintaluokka 5-15 t€
-Ilmastointi
-Pitää olla jollain lailla kiva/mielenkiintoinen
Meillä on myös hyvin tiukka parkkiruutu. Ajan kuluessa on tottunut että yli 1cm vänkärin peilistä tolpaan on paljon. Vaatimuslistaan kannattaa laittaa myös kuljettajan oven mitta. Brerassa ovi ei ole niitä lyhimpiä, joten ulospääsy vaatii vieläkin enemmän tilaa.

Avatar
Savo
Viestit: 2146
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja Giulia 2.0
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Savo »

^Talliin ajamisen haastetta lisää vähäinen tila sen edessä. Auto pitää peruuttaa vinosti tallin eteen puulankuille (ottaa muuten pohjasta kiinni). Jos tilaa olisi enemmän etuperin ajo olisi uskoakseni helpompaa.

Tuo lerpun ehdottama Suzuki merkkinä ei jätä mua nyt rauhaan. Löysinpä vielä kunniallisen vaihtoehdon teemasta. Jos vaikka pitäiskin lähteä pidemmälle, vaikka Bella Italiaan.
2008_Fiat_Sedici_Dynamic_Multijet_1.9.jpg
2008_Fiat_Sedici_Dynamic_Multijet_1.9.jpg (80.47 KiB) Katsottu 2053 kertaa
Tekijä: Vauxford - Oma teos, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.p ... d=75410310

Avatar
hjpp
Viestit: 2014
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Huokaus. Ei ole edennyt nelivedon hankinta talven aikana ja ajateltu parin viikon ajo 164:llä on venähtänyt jo kolmeen kuukauteen. No ei tuo hullumpaa ole ollut, vaikka hulluna varmaan on pidettykin. Kaikkeen tottuu.
Syy on varmaankin rajoittuneessa maussa. Sopivia Stelvioita on vilahtanut myynnissä ehkä pari, Velareita ei yhtään ja F-paceja jokunen. Viime mainittu hybridi oli oikein kiva, mutta jokin siinä krematoriossa tökki. Sähkömeisselitkin taisivat upota takuukeskustelun myötä.

Väliaikaisratkaisujakin on mietinnässä ja yksi on jokin pikkuinen sähkölaite yhdistettynä muut tarpeet täyttävään kuljettimeen.
Mainoksen uhrina testasin tällaista tarjouspuikulaa tänään, kun oli sopivasti asiaa naapurikiinteistöön:
https://www.citroen.fi/osta/kampanjat/c ... -2025.html
Sähkösitruuna! Eikä maksa paljoa.
Sisällä oli rumat, mutta mukavat penkit ja jousitus oli pehmeä. Kiihtyikin ihan tarpeeksi, kun kehätielle polkaisin.
Olikos näissä jotain erityisen huonoa sähkökäytön osalta? Kotonahan tuota lataisin 99 %:sti ja korkeintaan 150 km ajoa on päivässä.

FinPat
Viestit: 8512
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

1) Jäsen lerpun ex-Stelvio lienee segmentissään eniten autoa rahalla. https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/stelvio/14940214

2) Puuta koputtaen patteri-Meisseli on kulkenut nyt vajaa 30tkm ilman ongelmia ja Juneg Sterne takuuta jäljellä yli 4 vuotta. Muuten loistava maantielaiva mutta ratin hiplailukytkimet ovat paitsi syvältä niin myös p*#seestä.

3) eCitruunan 350km WLTP tarjoaa lähes kaikissa oloissa vaaditut 150km jos lataa 100% saakka ja lähtee lämpimillä akuilla. Teslan ja MB:n ~620km WLTP riittää 320km moottoritietä jonnekin -10C° saakka. 60 km/h tiellä mennään pitkään pakkasellakin. Ja ikinä en ole kummallakaan vispilällä päässyt WLTP hallusinaation saakka. Ehkä tuollaiset 580km tai jotain sitä luokkaa.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1643
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Nyt kun kevät on jo pitkällä ja kesän ajokelit lähenee, niin voinee tulla kaapista ulos häristimen korvaajan suhteen. Tuli hommattua kuvan mukainen laite. Kerron mielelläni lisää, mutta jos haluat kuulla jotain erityistä, niin laita privaa tämän päivän aikana.
1000174604_20250401110729148.jpg
1000174604_20250401110729148.jpg (62.54 KiB) Katsottu 1626 kertaa

Avatar
hjpp
Viestit: 2014
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^^ Stelvion kilsat ovat sopivat, mutta moottori saisi olla nokisempi pannu. Olikos tuo muuten ohjelmoitu eli teoriassa ei tieliikennekelpoinen?

Junge Sternejä katselin myös Saksasta ja aika kukkaroystävällisiä hintoja oli tarjolla. Noissa kiinnosti vetomassa ja neliveto, joita sähköimalleissa ei ole kuin muissa Saksalaisissa tarjolla. Ne muut eivät vaan saa raottamaan lompakkoa sitten yhtään. Eivät vain kiinnosta tai suorastaan työntävät luotaan.

Puoliratkaisuna on aatoksissa ollut vitosrellu ja nyt huomasin tuollaisenkin option olevan siedettävä.

Raaseri
Viestit: 82
Liittynyt: 04 Joulu 2020, 13:02
Paikkakunta: Veikkola

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Raaseri »

hjpp kirjoitti:
31 Maalis 2025, 22:20
https://www.citroen.fi/osta/kampanjat/c ... -2025.html
Sähkösitruuna! Eikä maksa paljoa.
Sisällä oli rumat, mutta mukavat penkit ja jousitus oli pehmeä. Kiihtyikin ihan tarpeeksi, kun kehätielle polkaisin.
Olikos näissä jotain erityisen huonoa sähkökäytön osalta? Kotonahan tuota lataisin 99 %:sti ja korkeintaan 150 km ajoa on päivässä.
Meillä on tällainen sähköshitruuna, pari vuotta toiminut vaimon kauppakassina sekä työmatkasukkulana. Vanhempi malli joten WLTP lupaus 320km.
Miinukset:
  • Suomessa -10 ja 150km alkaa olla todella tiukassa. vaikka rouva on omaksunut sähkisajotyylin ja (tukkii) ajaa motariakin 90kmh
  • 3v2kk vanhana meni lämmitinpuhallin. 700€ ja osa oli suoraan hyllyssä, eli niitä taitaa todella mennä. Riitelyn jälkeen vähän goodwilliä, minusta osa joka ei tuolla iällä saa mennä. Mutta 2kk yli takuun ja kova riita
  • Huollot maksaa aina yli 300€ vaikka yhtään osaa ei vaihdeta ja auto on hallissa alle tunnin, kai sitä sitten kolme yliasentajaa yhtä aikaa ropaa
  • 35km työmatka suuntaansa ei riitä pitämään talvella 12V akkua tikissä, vaan sitä pitää latailla erikseen tai kaikki CAN-väylän asiat sekoaa ja vanha kunnon joulukuusi kojetaulussa.
Plussat:
  • Yllättävän ok ajaa jopa omaan makuun
  • Nitinätön ja natinaton jopa talvella
  • Kai se tuommoiseksi moderniksi puikulaksi on siedettävän näköinen
  • Saa tehdä kaikenlaisia tervehdyksia kun ei ole Tesla

Avatar
Monza
Viestit: 983
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Monza »

Dali kirjoitti:
22 Helmi 2025, 13:45
Polforea kirjoitti:
22 Helmi 2025, 13:20
Jos sitä tökkeli hybridiä ajaa sähköautona, niin se ei pidemmän päälle tee hyvää akulle eikä polttomoottorille. Jos sitä käyttää hybridinä eli sähköavusteisena polttomoottoriautona, niin ennuste on parempi kun polttomoottorikin saa liikettä ja akkua ei tapeta ylikäytöllä etuajassa.

Käytetyssä autossa hankaluus on tietää aiempi käyttöprofiili. Tökkelitön hybridi ja vuokra-autoilu varmaan ohjaa molemmat enempi jälkimmäiseen suuntaan.
Keskikulutusmittari ainakin kannattaa tarkistaa ensimmäisenä, jos plugaria meinaa ostaa. Onhan näitä sellaisiakin yksilöitä, joita ei ole koskaan ladattu kun työnantaja maksaa bensat, muttei sähköä.
Juurikin näin, on plugareita joita ei juuri koskaan ladata, ja sitten on niinkuin meikäläisen plugari, käyttöedulla, se on johdon päässä joka yö. Ja seuraavana päivänä ajetaan akku tyhjäksi tai ainakin puolityhjäksi.

Ainakin tämä biimeri osaa kertoa tilastoa tehtaalta lähtien paljonko sillä on ajettu pelkästään sähköllä. Ja sitä ei pystyne resetoimaan, ainakaan käyttäjä. Kaksivuotias auto, ajettu 20 tkm, siitä 11,5tkm sähköllä, eli merkittävästi.

Siihen on nyt ladattu sähköä ~4000 kWh ja jos laskin oikein se tekisi ~333 sykliä. Tuosta sitten laskemaan milloin saman profiilin käytöllä akku on finaalissa.

Eli käytetty plugari voi olla ihan hyväkin ostos, jos tietää paljonko akulla on ajettu. Tai sitten on parempi jättää ostamatta.

Vastaa Viestiin