Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

FinPat
Viestit: 8422
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Saman viritettyjen Fiattien osat löytyvät ärsyttävästi useimmiten EU:n ulkopuolelta. Yleisesti:

1) Tulliselvityksen joutuu tekemään aina, joko itse tai sitten huolitsija.

2) EU:n ulkopuolisissa ostoksissa tulliraja 150€.

3) ALV jonnekin menee luonnollisesti aina. Jos myyjä on IOSS järjestelmässä niin ALV tulee automaattisesti lasketuksi paikallisen kannan mukaan jos taas ei niin on mahdollista että pahimmassa tapauksessq ALV:t menevät tuplana eli sekä UK että Suomi. UK ALV takaisin perintä voi olla hankalaa.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1746
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Gusse kirjoitti:
30 Maalis 2025, 22:08
Ei suoranaisesti murhe, mutta täällä kun on muistaakseni muitakin Miatan omistajia, niin onko kukaan tilannut viime aikoina tavaraa mxpartsilta? Mietin vain miten tuo nyt toimii ja paljonko tulee lisähintaa brexitin myötä?
Ihan konkreettisina hintoina, tilasin talvella vauhtiputkasta kissaan osia sumujen saarilta hintaan 134,90£ + rahti 66.05£ 22Kg paketti (laskuttivat ilman alvia koska lähetys suomeen)
Fedex kiikutti kamat ja hoiti tullauksen: Tulli 7.18€ + ALV 42,55€ + Palkkio tullauksesta 14.92 € + palkkion ALV 3.80 €

Eli parinsadan punnan alvittomaan tilaukseen tuli vajaa 70€ lisää

Gusse
Viestit: 973
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Gusse »

fahlsjy kirjoitti:
31 Maalis 2025, 18:25
Gusse kirjoitti:
30 Maalis 2025, 22:08
Ei suoranaisesti murhe, mutta täällä kun on muistaakseni muitakin Miatan omistajia, niin onko kukaan tilannut viime aikoina tavaraa mxpartsilta? Mietin vain miten tuo nyt toimii ja paljonko tulee lisähintaa brexitin myötä?
Ihan konkreettisina hintoina, tilasin talvella vauhtiputkasta kissaan osia sumujen saarilta hintaan 134,90£ + rahti 66.05£ 22Kg paketti (laskuttivat ilman alvia koska lähetys suomeen)
Fedex kiikutti kamat ja hoiti tullauksen: Tulli 7.18€ + ALV 42,55€ + Palkkio tullauksesta 14.92 € + palkkion ALV 3.80 €

Eli parinsadan punnan alvittomaan tilaukseen tuli vajaa 70€ lisää
Kiitos esimerkistä. Saisihan noita Miatan osia toki muualtakin, mutta tuolla vain on hyvä valikoima.

Edit. Tästä vahvistuneena lähti tilaukseen jakopääsarja ja vähän muuta :-D

jalittam
Viestit: 1863
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Heissan.
Amatööri utelee;
Citroen C5 2001, paikallaan (sekä konttorin jarrupenkis) jarrupoljin painautuu ns pohjaan sitä jonniaikaa painaes.

Ennymuista, mite käyttäyty, koska vuosia sitten ite ko aktin tehny. Juu, meni lattiaan muistaakseni, ku riittävästi polki.

Poljin pysyy ns kovana sammuksissa. Nestepinta ei vajoa. Käynnis sit kohti lattiaa.

Vastahan liki 20v toi härveli tontilla ollu.

Muutaman seisontavuoden jälkeen käytin konttorilla.
Epikriisi ABS herja (työn alla), lisäksi jarrupoljin pohjaan ja ruosteset takalevyt (katsuri vissiin kurkkas sisäpuolen pinnan, mis puolet ei käytös, koska kapeahko pala) - eli hylky. Jarruvoimat oli tosin ok ja kohtuu tasan ottivat.
Eikös BAS tahi ABS muutenvaan tehostele tos parkkijarrutukses?
Jottai kättäpidempää jos sais.
Katsuri muute paino jarrua hitaasti...

gYdEbUh
Viestit: 2546
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): M-B Clk 200 -05. Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Tälle päivää oli varattu aika XJ6:n katsastukseen. Akku ladattu eilen täyteen. Jaguari on ollut luotettava peli minulla.
No en päässyt edes katsastukseen kun ei starttaa..
Auton vaihteenvalitsin ei sytytä punaista valoa parkille, eli loogisin syy olisi hajonnut vaihteenvalitsimen tunnistin. Tuo on temppuillut aiemmin niin että pitää vähän heilauttaa vaihteenvalitsinta että tunnistaa.
Mutta auto kuitenkin tunnistaa vaihteen valitsimen liikautuksen parkilla, koska joku rele kumahtelee kojelaudassa.
Ihmettelen että mikä juttu tuo releen naksuminen tässä tapauksessa oikein kaikenkaikkiaan on.
Saa heittää valistuneita veikkauksia jos viitsii.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Werneri
Viestit: 610
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Werneri »

https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000011184128.html


Kyllähän täälläkin aina sanotaan, että jos ei sitä takaisin kutsua noudata...mutta kun näitä edelleen palaa kaiken aikaa :crazyeyes: :crazyeyes: :crazyeyes:

Gusse
Viestit: 973
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Gusse »


arv
Viestit: 622
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja arv »


FinPat
Viestit: 8422
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »


Avatar
155156
Viestit: 2206
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja 155156 »

⭡ Taitaa olla toinen saksalainen laatumerkki tämä Turun tapaus?

Gusse
Viestit: 973
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Gusse »

^ Joo vanhemmalta C sarjan mersulta näyttää

Avatar
Polforea
Viestit: 11764
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ehkä siellä on kateellisuutta naapurin medianäkyvyydelle ja pitää lähteä kisaan mukaan? :silly:
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Carlo Coppa
Viestit: 758
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

Kyllä minä en nyt ymmärrä, että miten auton kardaani voi mennä solmuun katsastuksessa: https://www.is.fi/autot/art-2000011183655.html
You can´t buy happiness but you can buy horsepower.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5476
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Carlo Coppa kirjoitti:
25 Huhti 2025, 12:36
Kyllä minä en nyt ymmärrä, että miten auton kardaani voi mennä solmuun katsastuksessa: https://www.is.fi/autot/art-2000011183655.html
Kyllä se näemmä voi mennä jarrutestauksessa solmuun jos auton järjestelmä (tässä tapauksessa xDrive) tuuppaa vedon toiselle akselille kesken toisen akselin jarrumittauksen ja jarruvoima on jo tasolla "riittävä" ja kitka riittää dynon teloissa. Dynon voima siirrettynä kardaanin kautta toiselle akselille joka on lukittu jarrulla ilmeisesti aiheuttaa tuon. Ei ole ainoa bmw yksilö mille noin käynyt.. Eihän näin pitäisi käydä mutta se on toinen tarina se :lol:

uudemmissa Volvoissa menee eradin rattaat vastaavassa tilanteessa, vanhemmissa kytkentäakselin boorit. On näitä muillakin merkeillä vastaavia.

Werneri
Viestit: 610
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Carlo Coppa kirjoitti:
25 Huhti 2025, 12:36
Kyllä minä en nyt ymmärrä, että miten auton kardaani voi mennä solmuun katsastuksessa: https://www.is.fi/autot/art-2000011183655.html
Aika pienen hyvityksen sai katsastajan mokasta suhteessa vahinkoon. Eikös nykyään noilla dynoilla pyöritellä samalla akselilla olevia pyöriä eri suuntiin, niin tasauspyörästö "nollaa" tuon muun voimansiirron mukana olon. Siis nelivedoissa.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5476
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Werneri kirjoitti:
25 Huhti 2025, 16:20
Carlo Coppa kirjoitti:
25 Huhti 2025, 12:36
Kyllä minä en nyt ymmärrä, että miten auton kardaani voi mennä solmuun katsastuksessa: https://www.is.fi/autot/art-2000011183655.html
Aika pienen hyvityksen sai katsastajan mokasta suhteessa vahinkoon. Eikös nykyään noilla dynoilla pyöritellä samalla akselilla olevia pyöriä eri suuntiin, niin tasauspyörästö "nollaa" tuon muun voimansiirron mukana olon. Siis nelivedoissa.
Pyöritetään, niin myös tuossa tapauksessa oli jos yhdistin tapauksen oikein. Kyseessähän ei välttämättä ole katsastajan moka, näitä on käynyt myös Traficomin ohjeella testaten. Jos ohje testaamiseen on, sitä pitää noudattaa vaikka riskit tietäisikin olevan tällaiset.

Kuikkaa
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Touko 2024, 15:29
Car(s): Stelvio super

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Kuikkaa »

Semmosta skeidailua…
https://moottori.fi/uutinen/uudehko-sko ... en-vuoksi/
Ei hyvältä näytä saksalaisten autosoftien tulevaisuus

Avatar
Jiitee
Viestit: 4613
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Siivosin Leksan ja keräsin yhden mapillisen huolto-ja korjausdokumentteja Ruotsin päästä vuosilta uudesta 2007-19 yhdeltä skånelaiselta ja sitten Finlandiasta -19- nykyhetki. Järjestin ne omaan mappiin ja excelöin ne joutessani ( Spideriin pitää tehdä sama seuraavaksi ).

Kyllä se Lexuskin näemmä kuluu, jo 3. akku ja 3 . tuulilasi menossa 18-vuotiaana ja 230 tkm rullattuna. Ruostesuojattu -07 ja -09 Ruotsissa. Peräöljyt vaihdettu pari kertaa matkan varrella, ja automaatti kerran. Vesipumpun ja takaiskarit vaihdatin 217 tkm:ssa myyjäliikkeen piikkiin. 3:t jarrupalat menossa, ja 2. etulevyt.

Takalevyt ja kaikki muut alustan osat vielä alkuperäisiä... hmm. Jarrunesteet vaihdettu noin 3 vuoden välein.
Joten peräöljyt, automaattiöljyt, jarrunesteet ja ilmastoinnin täytön otan loppuvuoden ohjelmaan.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Garmund
Viestit: 2145
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Garmund »

alfa 156 v6 kirjoitti:
25 Huhti 2025, 16:29
Werneri kirjoitti:
25 Huhti 2025, 16:20
Carlo Coppa kirjoitti:
25 Huhti 2025, 12:36
Kyllä minä en nyt ymmärrä, että miten auton kardaani voi mennä solmuun katsastuksessa: https://www.is.fi/autot/art-2000011183655.html
Aika pienen hyvityksen sai katsastajan mokasta suhteessa vahinkoon. Eikös nykyään noilla dynoilla pyöritellä samalla akselilla olevia pyöriä eri suuntiin, niin tasauspyörästö "nollaa" tuon muun voimansiirron mukana olon. Siis nelivedoissa.
Pyöritetään, niin myös tuossa tapauksessa oli jos yhdistin tapauksen oikein. Kyseessähän ei välttämättä ole katsastajan moka, näitä on käynyt myös Traficomin ohjeella testaten. Jos ohje testaamiseen on, sitä pitää noudattaa vaikka riskit tietäisikin olevan tällaiset.

Jostain luin kommentin että jos menee vähänkään kaasua painamaan, niin xdrive kytkisi etuvedon. Se sitten voisi aiheuttaa tuon.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Polforea
Viestit: 11764
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Niin se lähtöjään tekee joo. Voi olla että joku ekomoodi viivästelee kytkentää, mutta kaasulla sen voimalinjan tuppaa ainakin saamaan kiinni.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4613
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Paljonko pitää ajaa fysiikan lakien mukaan wanhan mallin kovaa liikennetolppaa päin, jotta
vajaa kaksitonninen V8- Leksa menee kahtia?

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011210672.html
Taisi olla parisataa ja onnea kun ratti oikealla puolella…. Ihan älytöntä touhua…huh huh

Tuo lienee -07 tai siinä main. -08 tuli jo hybridi LS-600H:nen…
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Sape
Viestit: 1426
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Sape »

Jossain luki että mittari olisi jäänyt 160km/h lukemaan, eli varmaan jotain sitä luokkaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5786
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Törmäyksessä on sellaisia voimia, että liikkeen loputtua mittareiden viisarit voivat olla missä asennossa tahansa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Jiitee
Viestit: 4613
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

mutt kirjoitti:
05 Touko 2025, 16:21
Törmäyksessä on sellaisia voimia, että liikkeen loputtua mittareiden viisarit voivat olla missä asennossa tahansa.
Mutta tuossa lienee jo elektroninen nopeusmittari- Optitron Lexuksen terminologiassa…
jääkö siitä digijälki ?
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11764
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mulla on käsitys (saattaa toki olla myös väärä), että auton tunnistaessa törmäyksen (airbagit laukee, turvavyöt kiristetään jne) nopeusmittarin ohjaus lopetetaan siihen hetkeen juuri sillä ajatuksella, että neula jäisi osoittamaan törmäyshetken mitattua nopeutta.

Eiköhän vähintään koritietokone tai turvalaite-ecu logita sen nopeuden myös, niin sieltä voi vahvistaa, mutta viisarista siis saanee tosiaan viitettä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 8422
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Piti Googlettaa.

https://nodum.org/jammed-speedometers-in-accidents/
https://www.sae.org/publications/techni ... 7-01-1412/

"In 2017, the UK company Collision Science published an interesting study. The researchers conducted a series of experiments to test different speedometers in simulated accidents when the speed of the car before the collision was 120 kph. The results showed that the data of jammed speedometers cannot be relied upon."

Avatar
Polforea
Viestit: 11764
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Dodi, onpahan sekin tarkistettu, korjataanpa muistipankkia tuon osalta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4613
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/ ... 9922be6916

Vakuuttavaa jälkimarkkinointia - Dogea Teslaan…. :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

gYdEbUh
Viestit: 2546
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): M-B Clk 200 -05. Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Tuohon mittarin jumiutumiseen kovassa kolarissa sellainen huomio että jos autolla ajaa kylkiluisussa kovalla nopeudella kolarin niin fysiikan voimat kääntää neuloja kovalla voimalla auton menosuuntaa kohti. Keula tai perä kolareissa vastaava ilmiö on paljon pienempi.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5476
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Tuon ikäinen auto tallentaa jo aika lailla dataa mikä saadaan ulos siihen tehdyillä laitteilla, esim Boschin CDR (Crash Data Retrieval). Siellä on tallessa kattavasti xx-sekuntia myös ennen kolaria auton anturidatat, nopeudet ja muut arvot mitä nyt yleensäkin monitoroidaan eri järjestelmissä..

Tuo on sen näköinen raato että melko varmasti menee CDR tutkintaan vakuutusyhtiön toimesta (tai poliisin). Jos vaan ecut (tai edes joku niistä) on yhtään ehjänä niin paljon sieltä saa dataa ulos

Vastaa Viestiin