Sekalainen koeajoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
glideslope
Viestit: 1484
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Enyaq 80x, A4 3,0 TDI Quattro.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24, Giulietta T-jet 120.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Temp

Viesti Kirjoittaja glideslope »

TeroPee kirjoitti:
17 Maalis 2025, 18:04
glideslope kirjoitti:
17 Maalis 2025, 16:40

Sitten on ID.3 GTX Performance. Jostain skitsosta syystä alan lämpenemään tälle vanhahkolle volkkarille, vaikka onkin vain takavetoinen.
Viidellä kympillä saisi ihan kelpo suorituskyvyn, ajettavuuden ja kaikki tarvittavat varusteet. Enyaqiin tai Elroqiin verrattuna varmaan hieman äänekkäämpi ja ahtaampi..
Messuilla just katselin id3 GTX:ää ja totesin, että Cupran versio samasta kopasta oli paljon paremman näköinen omaan silmään. Ai että kun sellaisen saisi nelivetoisena.
Joo, ihan samaa mieltä. Born alkaa silti olla ulkoasulta vähän liian teini-tuning tällaiselle boomerille. GTX ei ole mitenkään kaunis, mutta pieni sleeperiys siinä viehättää. Nelivetoa tosiaan vain kaipaisi..

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11349
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Temp

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

glideslope kirjoitti:
17 Maalis 2025, 16:40
Minulla on menossa neljäs vuosi Enyaq 80x SportLinen kanssa, ja olen kokonaisuutena ollut autoon erittäin tyytyväinen.
Vaihtoa pitäisi alkaa suunnitella kesällä ja yhtenä finalistina täällä on tuo sama Elroq 85 SportLine, mutta nelarina.
Itse aion sniiduilla sen verran että takavetoinen kuuskymppä riittää. Ja autohan on perheautoksi melkoisen pätevä, joten tuosta säämiskäsporttipulkkaversiosta rapiat 41 harrasteyksikköä on melkeinpä kohtuullinen pyynti.

Minäkin olen ollut enimmäkseen tyytyväinen ID.3:een ja nyt hienompien ja kalliimpien autojen koeajojen jälkeen vielä havahtunut siihen miten tuossa onkin moni asia hyvin toteutettu. Jos Borniin saisi vetokoukun (ja Cupra kelpaisi leipäpuun pavunlaskijoille) niin saattaisin tilata sen, tähän asti viihdyttävin ajamani patteriauto. Vaikka onkin vähän jonnen näköinen.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Polforea
Viestit: 11796
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Olisiko tästä käyttöautoksi, osa 16: MG Cyberster GT Dual Motor

Vihdoin viime syksynä myyntiin saatu MG Cyberster (lausutaan Szaiiiiiiiiiibersteer) on eka mielenkiintoinen autouutuus vuosikausiin ja ensimmäinen sähköauto, jossa vaikuttaisi olevan käyttöautopotentiaalia. Olen tästä siksi piinannut Hedinin myyjiä viime vuonna ja kaksi lupasikin ottaa yhteyttä heti, kun pystyvät Cyberster -koeajon järjestämään.

No, koska kumpikin näistä myyjäoletetuista on aiheessa saamattomia ja laiskoja, otin ohjat omiin käsiini. Kaveri oli meinaan käynyt jo kotva sitten koestamassa, joten tivasin häneltä vähän toimivamman myyjän yhteystiedot ja soitin hälle viime viikon torstaina. Mitä laiskuuteen ja saamattomuuteen tulee, tämä myyjä on ihan eri maata kuin nuo aikaisemmat ja käytti pääsiäisaikaa selvittääkseen maahantuojan koeajoauton aikataulut ja järjestääkseen sen ajettavaksi huomenna keskiviikkona. Kävi kuitenkin ilmi, että auto on keskiviikosta luvattu kuukaudeksi lehdistökiertoon, joten myyjä teki työnsä(!) ja järjesti auton koeajettavaksi Konalan toimipisteelle tänään. Eli vähän aikaseen duuniläppäri kouraan ja siirtymä Giulian repsikanpenkille, päivän viimonen työtunti siinä ja hieman etuaikaan läpyskä kiinni ja reppuun ja Hedinin tiskille juttelemaan.

Kaksi myyjää vastassa ja ihan äimän käkenä, että ei heillä ole tälläisestä mitään tietoa. Kerroin että homma on sovittu Espoon toimipisteen myyjän kanssa ja kun auto ja lopulta avaimetkin löytyivät, niin ei muuta kuin nostelemaan ovia auki ja reppua sekä hanuria sisäpuolelle. Koska kyseessä on avoauto, alkoi vähän ennen koeajon alkua ripotella vettä. Jippijai.

Sisusta vaikuttaa miellyttävältä ja laatutuntuma on hyvä. Nahkaverhoiltu ohjauspyörä sopii hyvin kouraan ja kokonaisuus on näyttömerestä huolimatta asiallinen.

Parkissa auto on äänetön, johonkin koskemalla (en ole ihan varma että mihin koskin) herää kasa valaistuksia ja näyttöjä eli auto lähti "käyntiin". Penkki kohdalleen - tai no, niin kohdalleen kun saa, kun reisitukea ja kallistussäätöä ei ole -, valot päälle ja varovasti hivuttamaan varpaita kaasupolkimelle, niin auto lähtee ryömimään rauhaksiin eteenpäin ja kaasun nostamalla se pysähtyy. 375kW tarjoava sähköinen vetolinja on helposti hallittavissa rauhallisissa liikkeissä yhden polkimen ajolla, mikä on varsin hyvä asia. Näkymä on hieman Porsche-henkinen kun keula on keskeltä matalampi kuin reunoilta, vaikkei sitä ulkoa oikein tajua. Peileistä näkyvät takakaaret ovat massiiviset ja hienot, tykkään.

Pujottelen Hediniltä pienempiä teitä pitkin ensin Vihdintielle, jossa pääsin valoissa jonon ensimmäiseksi. Vihreän syttyessä meinaan yllättää vaimon lykkämällä tennarin tulipeltiin ja sähkömoottorin instant vääntö loistaa jälleen poissaolollaan. Vanha turbokuski ehtii miettiä että miksi tää ei mene mihinkään, kunnes auto herää tehokkaasti mutta pehmeästi vetämään. Vaimo kyllä yllättyi, mutta selvästi myöhemmin kuin odotin. 375kW neliveto pysyy edelleen helposti hallittavana, mutta toimittaa. Ehkä Laukaisutila (kyllä, Launch Mode on suomennettu näin) tai ratin Super Sport -nappi toisi lisää responssia, jäivät kokeilematta.

Vauhti ei juuri tunnu. Rajoitusnopeuden kohdilla auto piippaa kohtuullisen siedettävän, mutta tässä kohtaa tutustumista ihan hyödyllisen varoituksen. Sen sijaan joka risteyksen jälkeen auto piippaa todella ärsyttävän, yksittäisen rääkäisyn, jota ei heti keksitä että mitä se meinaa. Myöhemmin valikoita selatessa se paljastuu ilmeisesti nopeusrajoituksen muuttumisen varoitukseksi. Moiset piipit saa valikosta pois päältä, mutta tiettävästi palautuvat päälle joka kerta kun lähtee liikenteeseen. Ngh.

Kolmoskehällä etsin cruisen kytkennän ja kun saan cruisen päälle, alan ihmettelemään jokseenkin takkuista ja nykivää ohjausta. Tämä selvisi sillä, että samalla päälle meni automaattiohjaus, jonka saa onneksi erikseen pois päältä. Tässä kohtaa pääsee testaamaan adaptiivista cruisea, joka toimii samaan tapaan kuin XE:ssä, eli huomattavasti pehmeämmin ja mukavammin kuin Giuliassa. Tätähän voisi jopa sietää. Annan vauhdin laskea raskassarjalaisen perässä siihen 80 nurkille ja otan siitä kokeeksi ohituksen. Ohittamaan lähtö on helppoa, iso kasa kilowatteja toimittaa nopeasti lukemaa nopeusmittariin. Joka muuten iPhonen GPS:ää vasten vertailtuna vaikuttaa erittäin tarkalta.

Etsitään vähän mutkaisempaa pätkää käänneltäväksi ja tämähän tuntuu jopa kääntyvän. Ohjaustuntuma ei toki pärjää Ferrarille tai TVR:lle ja iso massa tuntuu, mutta jos tätä ajattelee GT:nä eikä urheiluautona, niin on varsin hyvillä vesillä. Mukava menijä, eikä kuitenkaan mikään ilmalaiva. Vielä kun istuin olisi vähän pidempi, paremmin säädettävissä ja pehmeämpi - niin, puolen tunnin cruisailun kohdalla varsin kova istuin alkaa tuntua ärsyttävältä, etenkin kun puolet reidestä on ilmassa, kun penkistä loppuu tuki kesken.

Puolen tunnin kohdalla, n. klo 15:30, katsellaan paikka heittää U-käännös, jonka yhteydessä napsautan navigoottiin samaisen toimipisteen mistä liikkeelle lähdettiin. Navigootti ennustaa saapumisajaksi n. klo 17, eli vaatimattomasti tunnin sivuun puolen tunnin pujottelulle, siitä huolimatta että auton kello on ajassa. Toimipisteelle päästään navigootin hallusinoinnista huolimatta aika tarkkaan klo 16. Pakittelin parkkiin ja totesin pakkikameran ihan kelposaksi vehkeeksi ja palautin avaimen kiittäen myyjää.

Poistumme paikalta Giulialla. Jopa repsikan penkille huomaa, miten edellisen ajon jälkeen mukana on satoja kiloja vähemmän massaa.

+Ulkonäkö. Auto on edelleen hieno ja tykkäisin katsella sellaista useamminkin. Sisältä näkyvät pullistukset huokuvat voimaa ja presenssiä.
+Sisusta. Tämä ei ole ämpärimuovinen eikä tylsä, muttei myöskään liian avaruusalus.
+Edes iso telkkarivalikoima ei ole liian häiritsevästi toteutettu.
+Voimavarat. 375kW riittää jopa hektiseen kaupunkiarkeen, todennäköisesti takavedon 250kW riittäisi minulle myös.
+Valikosta löytyy ESP Off -valinta, joten tämä saattaa olla hauska myös jäällä
+Ajotuntuma, tämä on varsin kelpoisa GT / matkalaiva.
+Kauko-ohjattavat ovet, näitä olisi hieno aukoa autoa lähestyessä
+Adaptiivicruisen toteutus ja automaattiohjauksen poiskytkettävyys cruisella
+Himmennettävä taustapeili (liikaa kokemusta niistä, jotka ihan automaattisesti osaavat olla himmentymättä)
+Mukavan hiljainen ajossa
+Hyvä todiste siitä että sähköauton ei ole mikään pakko olla ikävä eikä harmaata massaa

-Istuin. Liian kova, liian lyhyt ja epäoptimaalisesti muotoiltu istuinosa pilaa paljon, etenkin kun kallistussäätö puuttuu.
-Kattoa ei saa auki kaukosäätimellä, sekin olisi kiva optio
-Navigootti hallusinoi saapumisajan ihan kummallisesti
-Takasumuvalo kytketään keskikonsolinäytön valikosta (wtf?!)
-Massa tuntuu ajossa

No, olisiko tästä käyttöautoksi?
Kyllä, kunhan jostain löytyy kunnollinen istuin. Niin kauan, kun hyvänäkin päivänä lähden mieluummin töihin 19-vuotiaalla 159:llä ihan vaan siksi, että perille päästessä on kropassa hyvä olo, selkä vetreänä ja jalat valmiina 8-13 kerroksen porrasjumppaan, on turha maksaa 70 tonnia pihaan jäävästä vaihtoehdosta. Ehkä sitten, kun näitä saa käytettynä kohtuuhinnalla, voi miettiä jakkaraan parannuksen teettämistä.

Kuva
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11537
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Polforea kirjoitti:
22 Huhti 2025, 21:16
ensimmäinen sähköauto, jossa vaikuttaisi olevan käyttöautopotentiaalia.
Onkohan kukaan muu ikinä sanonut noin? Toisaalta kaikkien muiden ajot eivät hoidukaan Ferrari-TVR -kombolla.

---

Oma koeajo i4M50

Kaveri oli tuollaisen tilannut ja käytti eilen koeajoautoa pihassa ja lenkittämäänkin pääsin.

+ Rajusti repii
+ Ei liian sähköautomainen
+ Penkit, ergonomia, laatuvaikutelma (toki samat paikoittaiset halpismuovit kuin G20:ssa)
- Liukkaalla on ajonhallintaelektroniikalle käyttöä?
- Painoa ei ole täysin onnistuttu piilottamaan
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

FinPat
Viestit: 8478
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Vittorio Jano kirjoitti:
26 Huhti 2025, 09:15
Oma koeajo i4M50

Kaveri oli tuollaisen tilannut ja käytti eilen koeajoautoa pihassa ja lenkittämäänkin pääsin.

+ Rajusti repii
+ Ei liian sähköautomainen
+ Penkit, ergonomia, laatuvaikutelma (toki samat paikoittaiset halpismuovit kuin G20:ssa)
- Liukkaalla on ajonhallintaelektroniikalle käyttöä?
- Painoa ei ole täysin onnistuttu piilottamaan
Allekirjoitan omien kokemusteni pohjalta kaikki kohdat. Kun ensimmäisen kerran ajoin i4M50 niin itsellä oli alla vielä Tesla 3 niin ensimmäinen fiilis mikä ohjaamoon istuttaessa tuli että tämä on BMW eikä sähköauto. Ja todetaan vielä että i4M50 on myös hiljainen maantienopeuksissa Teslaan verrattuna. Akkua tuntui syövän rajusti Teslaan verrattuna.

Raaseri
Viestit: 82
Liittynyt: 04 Joulu 2020, 13:02
Paikkakunta: Veikkola

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Raaseri »

Oli jotain alkua tuolla sähkö/hybridiketjussa, mutta loppu sopinee tänne paremmin.

Nyt siis arkiautona w205 C63s Mersu. Jo toinen, mitä minulla on ollut. Auto sinänsä palvelee hienosti, maakuntamatka-ajoa menee n 8l sataselle. Autossa on kaikki kivat varusteet. 510hp takavetona tarjoilee luistonestoa ja ajonvakautusta melko usein, eli auto ei jätä kylmäksi. Myös pääomatappio on jo aika inhimillisellä tasolla. Valkoisena metallivärillä ei herätä juurikaan tunteita kanssa-autoilijoissa, paitsi niissä jotka osaa ulkoiset merkit hakea. Melko täydellinen omaan makuun. Tästä kaikesta huolimatta olen koko talven sairastanut maanista autokuumetta.

Olin jo mielessäni päättänyt että yksi myynnissä ollut First Edition E63s tulee seuraavaksi. Tämä yksilö kuitenkin myytiin pari viikkoa ennen kuin pystyn lähtemään ostoksille. Kävin vilkaisemassa toista. Ko yksilöstä puuttui Burmeisterit, etukäteen ajattelin että jälkiasennutan siihen kunnon popit. Mutta auton nähdessä mieli muuttui, se on vaan jo niin iso. Ajan arjessa paljon isolla pakulla, koska harrastusvälineitä tulee kuljetettua 3-5krt/vko. Minlla ei siis ole tarvetta suurelle kuljetuskapasiteetille hlöautolla.

Pari kuukautta tässä yrittänyt liennyttää kuumetta, siinä kuitenkaan onnistumatta. Kävin noin kk sitten katsomassa kylmätyypit Porsche 911 Carrera 991.2 sesta. 911 on ollut aina jonkinlainen maali itselleni, se auto jonka kuva on jo lapsena ollut makkarin seinällä. Ja olin joskus kauan sitten päättänyt että kun täytän 50v, on 911 pihassa. Sunnuntaina tuli 52v, eli myöhässä ollaan.

Eilen siis koeajolle. Heti kun autoon istuu niin laatutunnelma on läsnä. Sama oli minulla aiemmin olevassa Macanissa, jokainen sisustan osa tuntuu napakasti tehdyltä, natinattomalta ja robustilta. Vaikea sanoa mitä ne tekevät eri tavalla. Saman tien putket auki ja liikkeelle. Ohjaamo on samaa genreä kuin Macan oli, "yksi toiminto, yksi nappula" tekee ohjaamosta ehkä minullekin jo hieman ikääntyneen. Vaikka Macaninkin kanssa se lopulta oli hyvä käyttää.

Myös ajossa palasi mieleen viimeinen kerta kun Saksassa vuokrasin 992 Carrera S:n, auto on aivan eri tuntuinen kuin Mersu. Todella mikroautomainen, tarkka ohjaukseltaan, tuntuu tonnin kevyemmältä kuin Mersu. Eroa taitaa silti olla vain 400kg. Ensimmäinen kunnon polkaisu on silti suuri pettymys. Auto kyllä kiihtyy, mutta hyvinkin verkkaisesti C63s verrattuna. Kääntelen heti ajotilan sport+ -asentoon. PDK lataa saman tien muutaman pykälän pienempää ja on valmis lähtemään. Menee aikansa ennen kuin löydän mutkapätkää ja lähden latailemaan. Auto kyllä kiihtyy hyvin, mutta Mersussa on raju tunnelma kun se yrittää irroittaa pitoa vähän joka tilanteessa alle satasen vauhdeissa. Tässä moottorin ollessa takana näin ei käy. Ja onhan paperilla hevosia 140 vähemmän.

Pakoäänetkin on paljon vaisummat kuin Mersussa, oikeastaan vain ihan ylhäällä alkaa olemaan jonkinlainen saundi putkista. Muuten olen yllättynyt ettei kabiinin meteli oikeastaan eroa Mersuun. Rengasmelu on pienempi kuin odotin. Jatkan mutkapätkää ja ajan minkä kehtaan, pikkuisen mieli rauhoittuu tehon puutteen kanssa. Silti jonkinlainen pettymys, auto vain kulkee. Mersu koko ajan varoittaa puutteellisista ajotaidoistani, että se aikoo purra pään poikki jos en ole hereillä.

Laatikosta on pakko lisätä, miten hieno tuo Possun PDK onkaan. Se on onnistuttu ohjelmoimaan ihmismieltä paremmin. Mersun MCT tokkii, pökkii ja on aina väärällä vaihteella jos näitä vertaa. Ja ei se MCT nyt kuitenkaan kai huono ole.

Alan suuntaamaan takaisin autoliikkeelle ristiriitaisin tuntein. Olin mielessäni jo päättänyt että haluan auton, mutta se päätös on nyt poissa. Ennen autoliikettä ajan hieman kaupunkia. Siinä taas 911 alkaa näyttämään sen toisen puolen. Joku pikkupoika tarjoaa peukkua. Ihan kaikki katsovat minkä näköinen kaveri ajaa 911. Siis ihan kaikki. Mersuun ei juuri kukaan kiinnitä mitään huomiota. Tämä punainen 911 on todellinen vastakohta.

Autoliike tekee tarjouksen, joka on sellainen kuin toivoin saavani. Nyt pystyisin 911:sen laittamaan. Perus-Carrerana, mutta kuitenkin. Illalla ja nyt aamulla työstänyt hieman tuntemuksiani. Enkä oikein vieläkään osaa sanoa uskaltaako tuohon lähteä. Kulkupuoli on kyllä kovaa etenemistä, mutta tuskinpa tässä nyt rata-ajoa enää tulee tehtyä. Viimeinen kerta Nyrrellä on ollut 2019, enkä sen jälkeen ole kotimaan radoilla tai Audruringilläkään käynyt.

Pikkuisen on vaaka palautunut 911 puolelle. Se on lapsuuden sankari. Se näyttää todella olevan vielä auto joka kerää hunajan lailla huomiota ympärilleen. Ei mun rahoilla uudempaa ja tehokkaampaa kovin äkkiä hankita. Se on niin matala, ettei sieltä kunniakkaasti montaa vuotta enää ulos kömmitä. Ensimmäisen maailman ongelmia taas.

FinPat
Viestit: 8478
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Raaseri kirjoitti:
08 Touko 2025, 08:46
Se on niin matala, ettei sieltä kunniakkaasti montaa vuotta enää ulos kömmitä.
Äijä käy treenaamassa säännöllisesti joten ei autoon laskeutuminen ja sieltä nouseminen ole vielä piiiiiitkään aikaan ongelma. Olen sinua vuosia vanhempi, huonokuntoisempi ja kankeampi mutta kyllä vielä 991:stä selvästi matalammista autoista voi nousta julkisilla paikoilla.

FinPat
Viestit: 8478
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Raaseri kirjoitti:
08 Touko 2025, 08:46
Nyt siis arkiautona w205 C63s Mersu. Jo toinen, mitä minulla on ollut. Auto sinänsä palvelee hienosti, maakuntamatka-ajoa menee n 8l sataselle. Autossa on kaikki kivat varusteet. 510hp takavetona tarjoilee luistonestoa ja ajonvakautusta melko usein, eli auto ei jätä kylmäksi. Myös pääomatappio on jo aika inhimillisellä tasolla.
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/giulia/14855872

510hp takaveto joka ei jätä kylmäksi. :)

Raaseri
Viestit: 82
Liittynyt: 04 Joulu 2020, 13:02
Paikkakunta: Veikkola

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Raaseri »

FinPat kirjoitti:
08 Touko 2025, 11:25

https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/giulia/14855872

510hp takaveto joka ei jätä kylmäksi. :)
Periaatteessa toi QV olisi kiinnostava. Kolme Alfaa on ollut. Mutta olen todennut että sekä vaimoissa että autoissa saksalainen laatu on ollut yli kaiken.

Tässä pitää nyt vielä saada vakuutustarjoukset ja pari muuta asiaa niin voi ryhtyä päätöksiin.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4636
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Raaseri kirjoitti:
08 Touko 2025, 13:06
FinPat kirjoitti:
08 Touko 2025, 11:25

https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/giulia/14855872

510hp takaveto joka ei jätä kylmäksi. :)
Periaatteessa toi QV olisi kiinnostava. Kolme Alfaa on ollut. Mutta olen todennut että sekä vaimoissa että autoissa saksalainen laatu on ollut yli kaiken.
Joo, mutta vain iloisella 70-luvulla tämä päti oikeasti : oli VW typ 1, 2 ja 3 sekä Reeperbahn sekä Videorama-elokuvat 8)
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Raaseri
Viestit: 82
Liittynyt: 04 Joulu 2020, 13:02
Paikkakunta: Veikkola

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Raaseri »

Jiitee kirjoitti:
08 Touko 2025, 18:35
Joo, mutta vain iloisella 70-luvulla tämä päti oikeasti : oli VW typ 1, 2 ja 3 sekä Reeperbahn sekä Videorama-elokuvat 8)
70-luvulla mulla oli vielä Legot ja akkarit. 80-luvun lopulla kyllä T. Orlowskin opetusvideot tuli tutuiksi...

Takaisin aiheeseen. Hain punaisen Possun ns decider koeajoon. Mutta jo hakureissulla pro/con lista kasvoi molemmissa laareissa. Nyt vasta huomasin että peruutuskamera puuttuu ja keylessgokin on ihan kiva. Myös pro puolelle se kuinka erilainen se on ajaa. Tradeoffia on monessa asiassa, mutta sitten taas saisi jotain pois ämpärilistalta.

Kuikkaa
Viestit: 49
Liittynyt: 12 Touko 2024, 15:29
Car(s): Stelvio super

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kuikkaa »

Tämä nyt siis 991.2 turbo, jolloin edes vähän lähempänä verrokkia c63?
Mielenkiintoista kuulla pros/cons

Raaseri
Viestit: 82
Liittynyt: 04 Joulu 2020, 13:02
Paikkakunta: Veikkola

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Raaseri »

Kuikkaa kirjoitti:
09 Touko 2025, 15:49
Tämä nyt siis 991.2 turbo, jolloin edes vähän lähempänä verrokkia c63?
Mielenkiintoista kuulla pros/cons
W205 C63s ja 991.2 Carrera. C63s on on ruokaketjunsa huipulta ja Possu taas aloitusmallin auto. Pro ja conit näiden kahden välillä tuli tuossa lueteltua aiemmin. Minulla oli Possu yön yli ajossa pe-la ja lopulta kaupatkin tuli tehtyä. Olen ostanut monta autoa ilman koeajoa ja vielä enemmän moottoripyöriä. Koeajo sinällään on minusta aika merkityksetön, yleensä se vaatii viikkoja ja kuukausia että todelliset asiat autoissa tulee esiin. Alussa saa vaan fiiliksen.

Päätös kiteytyy sanoihin "mä oon aina halunnut" ja oma motto on ollut mieluummin katua tehtyjä asioita kuin tekemättä jätettyjä. Vähän tämä sumea logiikkani naurattaa itseäni, kaupan lattialla oli mm Huyndai Ioniq 5 650hp, jollaisia olisi saanut kaksi Possun hinnalla. Mutta kun sellaiset ei kiinnosta yhtään.

Avatar
Polforea
Viestit: 11796
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Raaseri kirjoitti:
12 Touko 2025, 06:47
Päätös kiteytyy sanoihin "mä oon aina halunnut"
Olen yhä sitä mieltä, että tämä on paras syy ostaa yhtään mitään. Olen myös yhä sitä mieltä, että kaikesta teatterista huolimatta tämä (tai no, ylipäätään "Mä haluun") on myös yleisin syy ostaa yhtään mitän.

Onnea hankinnasta ja uudesta menopelistä! Varmasti tulee tänä kesänä hienoja ja ennenkokemattomia kilsoja.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Stilo
Viestit: 410
Liittynyt: 18 Huhti 2004, 03:27
Car(s): i20 N
Paikkakunta: Lahti

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Stilo »

Aika tasan 1,5v yhteiseloa takana korealaisen kanssa. Ihan mielenkiintoinen vertailtava kun välissä ollutta Abarthia ennen oli luokan ns. benchmark eli Fiesta ST mk8.

Fiesta on ulkoa ja sisältä omaan makuun vähän "kauniimpi", mutta i20N on osattu tehdä paremmin perusmallista eroavaksi ja vähän näyttävämmäksi. Mitä karvalakkimallin i20 olen istunut, niin ei meinaa samaksi autoksi tunnistaa, niin paljon erilainen kaikin puolin.

Ajodynamiikallisesti i20N on arkikäytössä huomattavasti Fiestaa sivistyneempi. Fiestan takajousitus oli turhan kova aina ja teki maantieajossa menosta ikävän epätasaista kun keula imee töyssyn ok ja perä ei seuraa yhtä kivasti mukana. i20N on etu- & takapää paljon paremmin balanssissa. Tämän myös tosin huomaa mutkassa kun Fiesta on tietyissä tilanteissa jo huomattavan yliohjaava ilman suurempaa painonsiirtoa. Korealainen vaatii vähän enemmän houkuttelemista jarrulla & painonsiirrolla, mutta on radalla kuitenkin riittävän leikkisä ettei voida puhua mistään aneemisesta puskutraktorista. Paremmin neutraali balanssi myös toi mielettömän luoton radalla, kun syksyllä Ahvenistolla piti vain vähän käydä kokeilemassa miltä tuntuu ja lopputuloksena alkoi kellolla tulemaan matalan 1.37 / korkean 1.36 välisiä aikoja vakio katupirelleillä. Tässä on myös jarrut huomattavasti paremmat ratakäyttöön kuin Fiestan jotka olivat ihan alimitoitetut vaikka vaihdoinkin siihen Ferodon palat.

Moottorina tykkäsin paljon enemmän Fiestan 1.5 kolmisylinteristestä Dragonista. Toki siinä oli omat 3 sylinterisen pyörivän massan ongelmat, mutta silti se oli luonteeltaan kivempi. I20N 4 sylinterinen 1.6 T-GDi välillä vähän köhii oudoissa paikoissa ja muutenkin on tosi luonteeton moottori. Reagointi kaasupolkimeen ei ole aina ihan sellainen kuin odottaa. Lisäksi talvisin GPF pöntön täyttyessä menee laite ihan ajokelvottomaksi kuin tankissa olisi kengurubensaa, kunnes väkisin isoilla kierroksilla huudattamalla saa pöntön taas puhdistettua. Fiestassa ei ollut mitään vastaavia ongelmia. Eniten kuitenkin olen jäänyt kaipaamaan Abarthin 1.4 T-jet moottoria. Se vaan toimii niin upeasti, voi vedättää pienillä kierroksilla ilman mitään nykimisiä tai muita ongelmia. Toki vanhanaikainenhan se turboviiveineen, mutta muuten niin kuuliaisesti totteleva. Korealaisessa putkisto on ihan asiallisen kuuloinen paukkumisineen, ei niin race ja luonnollisen kuuloinen kuin Abarthin Record Monza, mutta paljon enemmän mökää kuin Fiestassa.

Sisustassa ajoasennon saa korealaisessa ja Fiestassa molemmissa asialliseksi. Omalle leveämmälle ahterille i20N istuinosa on parempi, mutta selkänojan osalta Fiestan Recarot on varmaan parhaat penkin missä olen istunut. Korealaisen penkit silti ihan asialliset ja jaksaa istua pitkää matkaa ja silti tukee mutkateillä ja radalla riittävästi. Sisustan laatuvaikutelma i20N:ssä on parempi, Fiestassa oli ihan käsittämätön hälyäänien konsertti kun pahimmillaan 5 eri muoviosan nitinää kuului samanaikaisesti. Mikään omistamani italialainen ei ole ikinä nitissyt edes lähelle yhtä paljon. Korealainen välillä muistuttelee perusauton hintaluokasta muutamalla satunnaisella äänellä, mutta silti huomattavasti laadukkaamman oloinen.

Hyundai ei ole osannut perinteiseen aasialaiseen tyyliin tehdä ajovaloja, vaan ledit on suorastaan ihan paskat. Fiestan led valot oli ihan kohtalaiset ja niillä ei kokoajan kaivannut lisää tehoa. Äänentoisto i20N Bosen mankassa paljon parempin kuin Fiestan B&O Play, Fiesta kuulosti aina siltä kuin kuuntelisi huonolaatuista äänilähdettä. Muuten infotainment on i20N myös parempi ja enemmän tätä päivää. Fiestan mankka & ajotietokone sekoili jatkuvasti, kaatuili, sammuili ja teki ties mitä. Toki järjestelmä oli myös pohjimmiltaan vanhempi. Korealaisessa pääsee todella kattavasti muokkaamaan asetuksia mieleisekseen joka on iha plussa ja N-valikoiden muokattavuus kanssa kiva lisä, vaikkei niitten kanssa nyt usein tule leikittyä. Viiksien asetuksien muutoksen näkyminen mittaristossa on kanssa todella kiva feature korealaisessa.

Kaiken kaikkiaan olen ollut varsin tyytyväinen korealaiseen, vaikka ei se lähellekkään täydellinen ole, mutta kun hintaluokassa ei ole mitään edes lähelle vastaavaa tarjolla niin tähän on tyytyminen. Voi olla, että tämän kanssa tulee pysyttyä pidempään kuin edellisten jotka on keskimäärin vaihtunut 2-2,5v ikäisenä. Lähinnä koska ei ole mitään mihin vaihtaa ja tämä kuitenkin omaan tarpeeseen täyttää kaiken mitä autolta tarvitsen ja haluan.

Ehkä italialaiset vielä joskus tekee jonkun sporttisen pienen auton.... mutta sitä voi joutua odottamaan aika pitkään.

Kuva
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1971
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

FinPat kirjoitti:
26 Huhti 2025, 09:45
Vittorio Jano kirjoitti:
26 Huhti 2025, 09:15
Oma koeajo i4M50

Kaveri oli tuollaisen tilannut ja käytti eilen koeajoautoa pihassa ja lenkittämäänkin pääsin.

+ Rajusti repii
+ Ei liian sähköautomainen
+ Penkit, ergonomia, laatuvaikutelma (toki samat paikoittaiset halpismuovit kuin G20:ssa)
- Liukkaalla on ajonhallintaelektroniikalle käyttöä?
- Painoa ei ole täysin onnistuttu piilottamaan
Allekirjoitan omien kokemusteni pohjalta kaikki kohdat. Kun ensimmäisen kerran ajoin i4M50 niin itsellä oli alla vielä Tesla 3 niin ensimmäinen fiilis mikä ohjaamoon istuttaessa tuli että tämä on BMW eikä sähköauto. Ja todetaan vielä että i4M50 on myös hiljainen maantienopeuksissa Teslaan verrattuna. Akkua tuntui syövän rajusti Teslaan verrattuna.
Päivää tänne pitkästä aikaa.

Joo, tuo i4 M50 on kyllä hyvä auto. Mulla on ollut se nyt noin 2,5 vuotta ja tyytyväinen olen ollut. Ei juurikaan pahaa sanottavaa ole ollut, Suorituskyky on vähintäänkin riittävä, hyvä ajaa, lämmin myös talvella, tilat riittävät kahdelle aikuiselle ja mäyräkoiralle, riittävä varustetaso (Fully Charged) ja laatutaso ok. Pari vikaa on ollut (latausportti piti vaihtaa ja konepellin haka lakkasi toimimasta), mutta ne hoidettiin takuuna. Range on ok, mutta voisi olla vähän pidempikin. Kesällä keskimäärin 500 km ja talvella 350-400 km riippuen pakkasista ja lumen määrästä. Kyllä tuolla nyt pärjää.

Voin suositella.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

FinPat
Viestit: 8478
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Ciancarlo kirjoitti:
20 Touko 2025, 10:12
Range on ok, mutta voisi olla vähän pidempikin. Kesällä keskimäärin 500 km ja talvella 350-400 km riippuen pakkasista ja lumen määrästä. Kyllä tuolla nyt pärjää.

Voin suositella.
Moottoritienopeuksilla kesälläkin jää ainakin 19" kiekoilla range alle 400km ja talvella alle 300km eli isommat nopeudet rankaisevat BMW:tä enemmän kuin esim. Teslaa. Samaten i4 M50:ssä on yllättävän iso ero WLTP:ssä eniten ja vähiten kulututtavimman mallin välillä, 519km - 414km. Tesla 3 AWD LR:llä vastaava WLTP haarukka 629km - 678km.

Kyllä tuolla i4 M50 rangella pärjää hyvin, ainakin Etelä-Suomen oloissa. Ja kyyti on mukavaa!

Neu Klasse mukana sitten lisää rangea, jos tarvitaan.
https://insideevs.com/news/751373/bmw-n ... -charging/

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1971
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^näin on, motarinopeudet syövät tehokkaasti rangea.

Nuo mainitsemani ranget koskevat lähinnä omaa sekalaista ajoani, jossa ei kovin paljoa moottoritienopeuksia ole, vaan lähinnä työmatka-- ja asiointiajoa nopeuksilla 80-90 km/h kehäteillä ja sitten kaupunkiajoa keskustassa.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

lerppu
Viestit: 6314
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Itse olen erittäin tyytyväinen siihen etäisyysnälkään, joka suomalaista autoilijaa korventaa. Sen vuoksi tämä suorastaan käyttökelvoton reaalimaailman 180 - 260 km etroni on roskaa, joka ei kelpaa edes puristimeen. Jännästi ei ole kuitenkaan aiheuttanut minkäänlaista ahdistusta nyt vajaan parin kuukauden omistuksessa moinen kurja kulkine - päinvastoin, on hemmetin hämmentävää että puoli-ilmaiseksi saa noukkia tällaisen laitteen ajokikseen. Ajokustannukset ovat mitättömästä naurettavaan ja kulku on suorastaan unettavan mukavaa. Mukavuusorientoitumisen löytänyttä miestä kyllä moinen rentouttaa kattavasti. Enkä roikuta tätä töpselissäkään alinomaan, kai se oma ajosuorite on sitten niin maltillinen, että en tunne pistokkeen olevan kädessä jatkuvasti.

Mutta aiheeseen, itsekin tuon i4 M50 mallin olen ponnistanut - ja olihan se hyvä. Koska elektronien virta on minut vienyt mukanaan, voisi moisen rouvalle laittaa 2-sarjan tilalle...
- Miten se pelkkä takavetopulkka, tekeekö sillä mitään Helsingin oloissa?
Tarjolla on pitkään roikkunut loppuun poljettu yksilö https://www.nettiauto.com/bmw/i4/14920888 , joka itseä kiinnostaa kovin. Kun autoon tulisi lähinnä työmatka-ajoa Metsälä-Pasila ja kauppa-ajoa Metsälä-Ogeli ja treenimatkaa Metsälä-Pakila, niin vuosikilsat jäänee alle 5kilon. Ei niin väliä jos patteri ei ole aivan parhaassa iskussaan...
Ainoa ongelma on että jos takavedolla ei pääse pihasta pois talvella, niin se kyllä harmittaa (ei talvikunnossapitoa).
- Onko raadilla tällaisesta koeajokokemuksia?

FinPat
Viestit: 8478
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
20 Touko 2025, 14:31
Ainoa ongelma on että jos takavedolla ei pääse pihasta pois talvella, niin se kyllä harmittaa (ei talvikunnossapitoa).
En ole i4 takavetoa liukkaalla ajanut mutta takaveto-Tesla 3 kanssa on menty ihan kunnollisessa hiihtokelissä. Sähköautoissa yleisesti ottaen on liikkelähdössä pidon hallinta erittäin tehokasta ja vajaaveto-Teslakin lähti kitkoilla paikaltaan tavalliseen jyrkkään mäkeen hangessa. Itse en olisi huolissani.

Lisäksi ainakin M50 versio vauhtiin päästyä oli liukkaalla noin 100x parempi ajettava kuin 2021 AWD Tesla 3 joten uskoisin että urbaanissa ympäristössä takaveto i4 on enemmän kuin riittävä.

Mutta odotetaan kommentteja joltakulta joka on oikeasti talven tai pari ajanut i4:llä.

Avatar
Portti
Viestit: 1185
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Megane RS 280 '21
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Portti »

Stilo kirjoitti:
19 Touko 2025, 16:53
Aika tasan 1,5v yhteiseloa takana korealaisen kanssa. Ihan mielenkiintoinen vertailtava kun välissä ollutta Abarthia ennen oli luokan ns. benchmark eli Fiesta ST mk8....

...Fiestassa oli ihan käsittämätön hälyäänien konsertti kun pahimmillaan 5 eri muoviosan nitinää kuului samanaikaisesti. Mikään omistamani italialainen ei ole ikinä nitissyt edes lähelle yhtä paljon. Korealainen välillä muistuttelee perusauton hintaluokasta muutamalla satunnaisella äänellä, mutta silti huomattavasti laadukkaamman oloinen.
...
Kiitos mielenkiintoisesta vertailusta. Itselläni ei ole kokemusta tuosta i20 N:stä, mutta vm. 2019 Fiesta ST:n omistin 5 vuotta / n. 80 tkm, ja tuohon lainaamaani kohtaan viestissäsi kommentoisin sen verran oman kokemuksen perusteella, että oma Fiestani oli hyvin natina/nitinävapaa eli siinä suhteessa autossa ei ollut mitään valittamista. i20 N:stä ei tosiaankaan ole kokemusta, mutta kun i30 N:ää olen koeajanut, niin minulle ei jäänyt kovin vakuuttavaa kuvaa sen sisustan laatuvaikutelmasta. En tarkoita, että uusi auto olisi nitissyt, mutta aika halvan oloinen sisusta siinä oli mielestäni.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Stilo
Viestit: 410
Liittynyt: 18 Huhti 2004, 03:27
Car(s): i20 N
Paikkakunta: Lahti

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Stilo »

Portti kirjoitti:
20 Touko 2025, 19:47
i20 N:stä ei tosiaankaan ole kokemusta, mutta kun i30 N:ää olen koeajanut, niin minulle ei jäänyt kovin vakuuttavaa kuvaa sen sisustan laatuvaikutelmasta. En tarkoita, että uusi auto olisi nitissyt, mutta aika halvan oloinen sisusta siinä oli mielestäni.
i30N on selkeästi halvemman oloinen sisältä kuin tuo viimeisimmän korin i20. Selkeä steppi lähemmäs eurooppalaisia, vaikka tietty halvanoloinen aasialaisuus sieltä paistaa osin.

Tuo on kyllä erikoista miten erilainen kokemus oli saman ikäisten Fiestojen osalta. Omassa oli vielä useampi ajotietokoneen & infotainment softavika ja lisäksi GPF eropainetunnistinvika. Talvisin täysin toimimattomat ovien reunasuojat ja hattuhyllyn muovikiinnikkeetkin lahosi palasiksi itsestään 2v kohdalla. Selvästi keskeneräisin ja heikkolaatuisin tuote mitä itsellä ollut.
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."

Avatar
Portti
Viestit: 1185
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Megane RS 280 '21
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Portti »

Stilo kirjoitti:
21 Touko 2025, 16:21
...Tuo on kyllä erikoista miten erilainen kokemus oli saman ikäisten Fiestojen osalta. Omassa oli vielä useampi ajotietokoneen & infotainment softavika ja lisäksi GPF eropainetunnistinvika. Talvisin täysin toimimattomat ovien reunasuojat ja hattuhyllyn muovikiinnikkeetkin lahosi palasiksi itsestään 2v kohdalla. Selvästi keskeneräisin ja heikkolaatuisin tuote mitä itsellä ollut.
Juu, yksilöissä näyttää olevan eroja. Oma Fiesta oli hyvin vähävikainen. Viiden vuoden aikana oikeastaan ainoa vika oli ensimmäisenä talvena tuossa GPF:ssä (tms.), joka korjattiin takuuseen. Muuten auto oli huoleton. Ominaisuudeksi lasken moottorin heikon lämpiämisen talvella. Maskinsuoja auttoi siihen.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
TeroPee
Viestit: 1639
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Polforea kirjoitti:
22 Huhti 2025, 21:16
Olisiko tästä käyttöautoksi, osa 16: MG Cyberster GT Dual Motor
Ajoin eilen todennäköisesti samaisella laitteella hyvin lyhyen, ehkä 20 min koeajon kun kaveri tyrkytti.

Penkki kohdalleen - tai no, niin kohdalleen kun saa, kun reisitukea ja kallistussäätöä ei ole ... Näkymä on hieman Porsche-henkinen kun keula on keskeltä matalampi kuin reunoilta, vaikkei sitä ulkoa oikein tajua. Peileistä näkyvät takakaaret ovat massiiviset ja hienot, tykkään.
Nuo havainnot allekirjoitan. Penkkiä ei saa erityisen hyvään asentoon ja näkymät ovat kivat. Penkki ei mene niin alas kuin toivoisin eli autossa ei istuta "sisällä" vaan vähän kuin osin auton päällä. Lyhyellä koeajolla katto auki asiaan ei kiinnittänyt sen enempää huomiota alun ihmettelyn jälkeen. Penkki itsessään on hyvä, mutta tosiaan sen säätövaroja tarvittaisiin lisää.
Ehkä Laukaisutila (kyllä, Launch Mode on suomennettu näin) tai ratin Super Sport -nappi toisi lisää responssia, jäivät kokeilematta.
Olisi kannattanut kokeilla molemmat. Ajoin itse pelkästään Tuntsa-nappi pohjassa ja silloin auto reagoi oikean nilkan toiveisiin kiitettävästi. Laukaisu on nopea, eleetön ja äänetön.

Tuolla kun lähtee paikaltaan niin naurattaa vielä kolmannellakin kerralla. Mutta sitten se oli siinä. Jollain manuaalivaihteisella bensakoneisella missä on joku +400hv, ei poistuta yhtään sen nopeammin, mutta vielä kymmenennenkin kerran jälkeen tekee mieli koittaa voisiko kiihdytyksen tehdä vähän paremmin. Tai muuten vaan nauttia äänestä sekä ihmisen ja koneen yhteispelistä.
Annan vauhdin laskea raskassarjalaisen perässä siihen 80 nurkille ja otan siitä kokeeksi ohituksen. Ohittamaan lähtö on helppoa, iso kasa kilowatteja toimittaa nopeasti lukemaa nopeusmittariin.
Tämä sitten taas jaksaisi hymyilyttää varmaan pidempäänkin. Lennosta lähtö on sekin eleetöntä ja äänetöntä, mutta jollain tavalla vaikuttavampaa. Myös reagointi on terävää, muttei epämiellyttävää. Vertailukohtana möhkötron 55 ja siihen verrattuna nopeuden muutos ylöspäin vastaavassa rekanohitustilanteessa on selvästi parempaa. Ehkä se 100hv lisää ja ehkä 400 kg vähemmän massaa yhdistettynä parempaan aeromystiikkaan tuo selkeitä etuja.
Etsitään vähän mutkaisempaa pätkää käänneltäväksi ja tämähän tuntuu jopa kääntyvän. Ohjaustuntuma ei toki pärjää Ferrarille tai TVR:lle ja iso massa tuntuu, mutta jos tätä ajattelee GT:nä eikä urheiluautona, niin on varsin hyvillä vesillä. Mukava menijä, eikä kuitenkaan mikään ilmalaiva.
Itsellä ei ollut mahdollisuutta käydä pienillä teillä, mutta yksi S-muotoinen liittyminen isolle tielle sattui reitille. Ajoin sen tasakaasulla ihan reipasta vauhtia, jotta saisin vähän tuntumaa miltä auto tuntuu. Kyllä se massa tuntuu ja sinne ulkokaarteen puolelle tuntuu olevan vetoa, mutta matalalla oleva painopiste pelastaa paljon. Ohjaus kertoo riittävällä tavalla pyörien suunnan ja tienpinnan laadun. Urheiluauto tämä ei ole mutta GT-auto, jolla voi ajella rantabulevardeja ilman että alkaa ahdistaa auton puolesta, tämä on paljon paremmin.
+Ulkonäkö. Auto on edelleen hieno ja tykkäisin katsella sellaista useamminkin. Sisältä näkyvät pullistukset huokuvat voimaa ja presenssiä.
+Sisusta. Tämä ei ole ämpärimuovinen eikä tylsä, muttei myöskään liian avaruusalus.
+Edes iso telkkarivalikoima ei ole liian häiritsevästi toteutettu.
+Voimavarat. 375kW riittää jopa hektiseen kaupunkiarkeen, todennäköisesti takavedon 250kW riittäisi minulle myös.
+Valikosta löytyy ESP Off -valinta, joten tämä saattaa olla hauska myös jäällä
+Ajotuntuma, tämä on varsin kelpoisa GT / matkalaiva.
+Kauko-ohjattavat ovet, näitä olisi hieno aukoa autoa lähestyessä
+Adaptiivicruisen toteutus ja automaattiohjauksen poiskytkettävyys cruisella
+Himmennettävä taustapeili (liikaa kokemusta niistä, jotka ihan automaattisesti osaavat olla himmentymättä)
+Mukavan hiljainen ajossa
+Hyvä todiste siitä että sähköauton ei ole mikään pakko olla ikävä eikä harmaata massaa
Tuohon listaan ei itsellä tule muuta lisättävää kuin se, että tavaratilaa on kahden hengen tarpeisiin erittäin hyvin. Kolmen kuukauden Euroopan turnee onnistuisi hyvin.
-Istuin. Liian kova, liian lyhyt ja epäoptimaalisesti muotoiltu istuinosa pilaa paljon, etenkin kun kallistussäätö puuttuu.
-Kattoa ei saa auki kaukosäätimellä, sekin olisi kiva optio
-Navigootti hallusinoi saapumisajan ihan kummallisesti
-Takasumuvalo kytketään keskikonsolinäytön valikosta (wtf?!)
-Massa tuntuu ajossa
Tästä listasta itseltä jäi kokeilematta osa asioista, mutta kyllä nuokin minua ärsyttäisi. Joskin, en varmaan olisi hankkimassa tätä sumuisiin päiviin, joten takasumuvalon käyttötiheys olisi varsin harva.

Istuimen osalta lisäisin vielä sen korkealta tuntuvan ajoasennon. Tässä ei tunne olevansa auton sisällä vaikka siellä taas tuulen pyörteilyn yms. puolesta erinomaisesti onkin. Toki oma kalibraation perusasetus on haettu 10 vuoden ajalta lähinnä pientä avopulpettivenettä muistuttavasta autokalustosta.
No, olisiko tästä käyttöautoksi?
Varmaan ei optimaalisin tosiaan käyttöautoksi, mutta taas sarjassa kaksipaikkaiset uudet avoautot alle 100.000 euroa tätä olisi vaikea ohittaa. Etenkin jos hakee enemmän GT-henkistä autoa millä jaksaa ajaa Euroopan läpi eikä niinkään ratapeliä. Joo, penkki on ehkä siihen se suurin puute mutta tyynyjä ja taukoja kehiin ja homma on ratkaistu.

Kyllä minä tällaisen ottaisin nykypäivänä paljon ennemmin kuin vastaavan hintaisen Boxsterin tai SL:n ja viiden vuoden päästä kun nämä maksaa 30ke niin homma olisi entistä selvempi. Ei tämä tälläkään rahalla ole huono ostos, mutta arvonalenema tulee olemaan kova, kuten tietenkin kaikilla sähköautoilla tuntuu olevan.

Vähän tästä fiilis puuttuu näin paatuneen autoharrastajan näkövinkkelistä, mutta niin se fiilis puuttuu SL:stä ja Boxsteristakin, kyse on enemmän autoluokasta kuin autosta itsestään. Ensimmäistä kaksipaikkaista avoa ostavalle tämä on hintaluokassaan varmaan parasta mitä on, samoin sitä viimeistä kaksipaikkaista ostavalle. Ullanlinnassa, Suvisaaristossa, Westendissä ja muilla vastaavilla arvoalueilla asuville ja autoista vähän kiinnostuneille tämä on erinomaisen hyvä laite ja toivon että sinne näitä ostetaan paljon, jotta näitä valuu käytettyjen markkinoille aikanaan.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 975
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

KIA Optima 1.7 -diesel premium business -17-18:
+ Iso auto, tilaa on
+ Varusteita on, tehdasnavi, tutkacruise ja muuta mukavaa.
+ 200+ tkm ja olemus on kuin sata tonnia vähemmän ajettu - kestänee ajan hammasta.
+ Aivan riittävästi kulkee, kaksoiskytkinloota toimii DSG:n veroisesti vähintään (=ei nuo ylös-/alaspäin vaihdoissa). Kiihdyttäessä moista vetelyä ei ole tosin vastaan tullut.
- ei maistu miltään ajossa, tähän ei synny suurempaa luottamusta. Alla "mahtavat" Kormoranit, liekö näillä mikä osuus. Ei tunnu kulkevan suoraan, vaikkei hae/puolla. Hyllyvän pehmeä jousitus/vaimennus ja silti selkeästi pintakovuutta. Ei erityisen myyvä yhdistelmä.
- kova rengasmelu (= Kormoran?)
- premium -stereot kenties heikoimmat koskaan vastaan tulleet
- liukkaat nahkat. Siis todella liukkaat. Ehkäpä puunarin silikonit väärässä paikassa...

En tiedä. Tuskin jatkoon.

Mercedes Benz A180 diesel , joku business -18 / kylmät tyypit:
+ Todella viihtyisä kabiini, hyvä istuin ja ajoasento
+ Odottamattoman tilava, vaikka musta sisusta ei tätä paljasta
+ Satku mittarissa, ja auto kuin uusi. Joku vuokraamon Fiesta näyttää tältä 20tkm mittarissa. Voisko tämäkin kestää aikaa..??

Täytyy ehdottomasti kokeilla. Mitä ilmeisimmin niin bensa kuin diesel tarjoaa polttoainemielessä paljon kilsoja eurolla.

Avatar
Xehpuk
Viestit: 814
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Kivijärvi kirjoitti:
28 Touko 2025, 17:43
KIA Optima 1.7 -diesel premium business -17-18:
+ Iso auto, tilaa on
+ Varusteita on, tehdasnavi, tutkacruise ja muuta mukavaa.
+ 200+ tkm ja olemus on kuin sata tonnia vähemmän ajettu - kestänee ajan hammasta.
+ Aivan riittävästi kulkee, kaksoiskytkinloota toimii DSG:n veroisesti vähintään (=ei nuo ylös-/alaspäin vaihdoissa). Kiihdyttäessä moista vetelyä ei ole tosin vastaan tullut.
- ei maistu miltään ajossa, tähän ei synny suurempaa luottamusta. Alla "mahtavat" Kormoranit, liekö näillä mikä osuus. Ei tunnu kulkevan suoraan, vaikkei hae/puolla. Hyllyvän pehmeä jousitus/vaimennus ja silti selkeästi pintakovuutta. Ei erityisen myyvä yhdistelmä.
- kova rengasmelu (= Kormoran?)
- premium -stereot kenties heikoimmat koskaan vastaan tulleet
- liukkaat nahkat. Siis todella liukkaat. Ehkäpä puunarin silikonit väärässä paikassa...

En tiedä. Tuskin jatkoon.
Tämä oli mielenkiintoinen, sillä olen itse koeajanut vm2020 facelift hybridi-Optimaa kohta parin vuoden ajan. Vaihteisto on tässä perinteinen automaatti. Kotimaista lehdistöä Optima ei ole juuri kiinnostanut.

Havaintoeroja:

Ei vetele, kulkee suoraan. Jousitus on mielestäni liiankin saksalainen ja kaipaisin siihen ehkä vähän pehmeyttä lisää. Ehkä painavan akuston kanssa on tehty muutoksia dieseliin nähden? Ei ole ongelma ajaa reippaampaa kyytiä ja mutkateitäkin ajaa perhefarkkuluokka huomioiden ihan mielikseen.

Rengasmelusta on ollut rajusti toisistaan poikkeavia mielipiteitä nettijutuissa, mikä ihmetytti ennen ostamista. Olen nyt arvellut, että sitä on melko paljon, mutta se on luonteeltaan sellaista, ettei se häiritse. Alla on sekarengastus, etuakselilla black round pirelli ja takana goodyear.

Harmaat Kardoonit soi hyvin ja liitettävyys puhelimeen helppo ja toimiva, kunhan ensin löysin carplaylle kelpaavan usb-piuhan. BT toimii aina ja hyvin.

Nahan laatu penkeissä ei vakuuta, mutta näyttävät ainakin kestävän. Liukkautta en ole havainnut. Penkkien mitoitus on melko amerikkalainen. Mukavat leposohvat, mutta minulle liian leveät. Istuinosan pituus toisaalta on tarpeeksi pitkä. Säätyvät sähköllä ja löytyy lämmitys (myös takana) ja tuuletus. Penkkien tuuletus ja ratin lämmitys ovatkin olleet suosikkivarusteita.

Muuta:

Aika hajuton ja mauton, mutta toisaalta mikään ei ole huonosti tai ärsytä. Jopa lämmitys toimii niinkuin pitää, eli ei heiluta lahkeita ja lämpö on tasainen. Tämä oli ykköshuolia, kun oli ostamassa aasialaista autoa. Japanilaisten ACC on kammottava.
Optimassa kaikki toimii, tuntuu laadukkaalta ja on ajateltu loppuun. Varusteitakin löytyy vähintään tarpeeksi. Mielestäni erinomainen arkiauto.
Sopivista hybridiperhefarkuista valinta piti tehdä Optiman ja Passatin välillä. Ja kukapa nyt volkkaria uskaltaisi ostaa..

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 975
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

^Epäilen, että maailman halvimmat kesäkumit pilaa auton kuin auton. Liikkeelle lähtiessä tuntuivat epätasapainoisilta, mutta lämmetessään kai pyöristyivät kun ei enää asiaa lopussa ajatellut.

Koeajosaaga sai jatkoa Opel Insignia 1.5 turbo-automaatilla. Ikä samaa luokkaa:
+ sisusta on todellakin arvokkaan oloinen ja vaikuttaa kestävän aikaa. Jos KIA:n voi arvella kuljettavan perheitä, on tämä enemmänkin arvokas aikuisten kuljetuslaite. Nahkat luovat selkeää yläluokan fiilistä. Kabiinissa todella viihtyy ja pehmeää materiaalia on siellä mihin tapaa koskea.
+ kuljettajan istuin oli samaan aikaan napakka ja mukava.
+ ajolleen ensiluokkainen, selkeästi ylitti ennakko-odotukseni. Puolitoistalitrainen bensaturbo kuljettaa riittävällä kiireellä, käy kauniisti ja perinteinen automaattivaihteisto vaihtaa kivasti. En ole näemmä kaksoiskytkimien ja -vaihteistojen ystävä.
+ mukava ja silti tuntuu mutkissakin olevan kontrollissa. Ehkäpä KIA:ssa oli iskarit jo finaalissa ja ne renkaatkin täyttä kuraa.
+ ohjaus tuntuu mukavalta kaikissa vauhdeissa, vaikkei hydraulisen tuntoa/vastetta tarjoa. Jarrutuntumakin heti "oikea" ja auton rattiin kotiutui puolessa tunnissa. Se on minusta hyvän auton tunnusmerkki.
+ seesteinen melutaso Goodyearin renkain.
+/- nahkaratti tuntuu himppasen ohutkehäiseltä.
- multimeediojärjestelmä ei ole vieraalle/oudolle käyttäjälle loogisin. Autossa saattoi olla HUD - tai sitten ei - mutta ei sitä mistään saanut pois/päälle. Ehkei sitten ollutkaan. Joku sellainen reikä kojelaudassa antoi kuitenkin viitettä, että olisi voinut olla.

Se on ehkä tässä, halpa ja hyvä. Joku (iso) vikahan tässäkin täytyy olla..?

FinPat
Viestit: 8478
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kivijärvi kirjoitti:
30 Touko 2025, 14:52
Se on ehkä tässä, halpa ja hyvä. Joku (iso) vikahan tässäkin täytyy olla..?
Oman vähäisen ei-omistajakokemukseni pohjalta sanoisin että suurin vika on näin 2020 -luvulla on Opelin surkea brandi. Autona Insignia vaikuttaa olevan OK kun omistajilta kysyy.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1639
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Kaverilla oli taksissa Insignia biturbo. Tykkäsi autosta muuten, mutta turbo meni jossain 100tkm kohdalla ja adblueta kului pahimmillaan 4 litraa / 1000km. Viallinen selvästi, mutta eivät saaneet sitä koskaan kuntoon. Eikä mitään osia ollut nopeasti saatavilla.

Myös rengasmelu on tosi kova.

Insignian keskikulutus 173363km matkalta 5,62l/100km. Ja se on etuveto ilman kevyttäkään hybridiä. Neliveto-Insignian kulutus noin 6,4 litraa myöskin maalaistaksina.

Avatar
Isola
Viestit: 2105
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Isola »

Insigniassa on panostettu kovasti kulutuksen optimointiin ja siinä on onnistuttu. Kääntöpuolina ovat sitten rasittava moottorin luonne ja kova melutaso. Mutta jos tykkää autosta, niin siitä vaan. 2000-luvun Opelien käytännön laatu on noin 20 dB parempi kuin merkin maine. Joskus taisin sanoa sen olevan vähävikaisin saksalaismerkki. Ruostuminenkin käytännössä loppui Astran F- ja G-sukupolvien välillä.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.

Vastaa Viestiin