
Mitä teit tänään tallissa?
Valvoja: Moderators
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ei tallissa vaan pihalla, kuorin taas pehmeiksi menneitä päällysteitä 360:n sisustasta. Hidasta ja likaista hommaa mutta kun ottaa asenteella että ajokaudeksi 2026 pitäisi olla valmista niin ei haittaa...


- Isola
- Viestit: 2105
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Purin palopommin.
Starttinapit kuuluvat Le Mans -autoihin ja ehkä ne voi hyväksyä urheiluautoissakin, mutta järkiautoon sellainen ei sovi. Niinpä purin sen pois.
Naiivi kuvitelmani starttinapin olemassaolon tarkoituksesta oli huono virtalukon pohja. Tätä teoriaa en tietenkään edes kyseenalaistanut, vaan tilasin uuden pohjan ja vaihdoin sen. Helppo homma, kunhan hioi uuden pohjan peltikuorta ohuemmaksi, jotta se sopi koloonsa. Ihanat uustuotanto-osat...
Ei käynnistynyt. No, ehkäpä starttinappia ei ole kytketty virtalukon rinnalle, vaan johto on katkaistu. Siispä seuraamaan napilta lähtevää johtoa. Se menee rintapellistä läpi ja.... suoraan starttimoottorille. Toisen navan täytyy siis olla kytketty virtalukon johtosarjaan. No eipä ole, vaan suoraan akun plusnapaan
Vasta nyt kokeilin, ja kyllä vain: napista saa starttimoottorin pyörimään vaikka sytytysvirta ei olisi kytkettynä. Upeaa. Palopommin tästä tekee tietysti B+:n liberaali vetäminen pitkin moottoritilaa, pakosarjaa hipoen, tulipellistä läpi. Oli siinä sentään läpivientikumi.
Nappi oli kytketty starttimoottorille menevään johtoon, joka näytti olevan katkaistu tätä varten, ja alkuperäisen johdon oletettavasti virtalukolta tuleva pää heilui vapaana siinä vieressä. Paitsi ettei siihen tule jännitettä virtalukon starttiasennossa myöskään sillä uudella virtalukon pohjalla. Miksi ei? Mahdollisia vikapaikkoja oli sähkökaavion mukaan jokseenkin kaksi: joko vaihdekepin asentotunnistin tai sitten käynnistysrele. Rele oli helpompi tutkia, joten mittari kiinni sen kantaan ja katsomaan missä kohtaa käynnistystoive hukkuu. Tämäpä hämmentävää: kaikki on kunnossa muuten, mutta releeltä startille lähtevä johdin ei nyt ilmesesti ole se sama johdin, johon starttinappi oli seppäilty. Lisää johtojen pöyhintää moottoritilassa ja kas, releeltä lähtevä ruskea-punainen johdin sukeltaa tulipellistä läpi kabiinin puolelle. Mihin siellä? Tietenkin ranteenpaksuiseen johtosarjaan, josta sitä saa hakea ja koittaa erottaa se ruskeasta, ruskea-oranssista ja ruskea-violetista johtimesta. Löytyy, löytyy.... menee mihinkään haarautumatta heti toisesta läpiviennistä takaisin moottoritilaan, sen oikean puoleiseen laitaan. Ja päättyy siellä irtonaiseen liittimeen. Olenko nähnyt tällaisen liittimen irrallaan jossain muuallakin? Olen, siinä pakosarjan vieressä, olettamassani ilmastoinnin johtosarjassa. Nehän näyttävät sopivan yhteen, ja "ilmastoinnin johtosarjan" ruskea-punainen johdin on muuten juuri se siellä startin vieressä. Mitäs jos....
Kyllä. Näiden kahden liittimen tökkääminen kiinni sai auton tottelemaan virtalukkoa. Starttinappipatentin vuoksi oli tuhottu alkuperäinen kytkinpaneeli ja miltei poltettu koko auto sen sijaan, että olisi huomattu jonkun operaation päätteeksi lykätä yksi liitin paikalleen. Vahvaa suorittamista. Vanhaa virtalukon pohjaa en koittanut enää paikalleen. Sen näyttää avattuna sen verran hyväkuntoiselta, että luultavasti siinä ei edes ollut vikaa, vaan nappi on tosiaan seppäilty tuon irti jääneen liittimen takia.
Kuva olis ollut kiva, vaan enpä näköjään ottanut yhtään sellaista kuvaa, josta olisi jotain iloa tämän selostamisessa.
Starttinapit kuuluvat Le Mans -autoihin ja ehkä ne voi hyväksyä urheiluautoissakin, mutta järkiautoon sellainen ei sovi. Niinpä purin sen pois.
Naiivi kuvitelmani starttinapin olemassaolon tarkoituksesta oli huono virtalukon pohja. Tätä teoriaa en tietenkään edes kyseenalaistanut, vaan tilasin uuden pohjan ja vaihdoin sen. Helppo homma, kunhan hioi uuden pohjan peltikuorta ohuemmaksi, jotta se sopi koloonsa. Ihanat uustuotanto-osat...
Ei käynnistynyt. No, ehkäpä starttinappia ei ole kytketty virtalukon rinnalle, vaan johto on katkaistu. Siispä seuraamaan napilta lähtevää johtoa. Se menee rintapellistä läpi ja.... suoraan starttimoottorille. Toisen navan täytyy siis olla kytketty virtalukon johtosarjaan. No eipä ole, vaan suoraan akun plusnapaan

Nappi oli kytketty starttimoottorille menevään johtoon, joka näytti olevan katkaistu tätä varten, ja alkuperäisen johdon oletettavasti virtalukolta tuleva pää heilui vapaana siinä vieressä. Paitsi ettei siihen tule jännitettä virtalukon starttiasennossa myöskään sillä uudella virtalukon pohjalla. Miksi ei? Mahdollisia vikapaikkoja oli sähkökaavion mukaan jokseenkin kaksi: joko vaihdekepin asentotunnistin tai sitten käynnistysrele. Rele oli helpompi tutkia, joten mittari kiinni sen kantaan ja katsomaan missä kohtaa käynnistystoive hukkuu. Tämäpä hämmentävää: kaikki on kunnossa muuten, mutta releeltä startille lähtevä johdin ei nyt ilmesesti ole se sama johdin, johon starttinappi oli seppäilty. Lisää johtojen pöyhintää moottoritilassa ja kas, releeltä lähtevä ruskea-punainen johdin sukeltaa tulipellistä läpi kabiinin puolelle. Mihin siellä? Tietenkin ranteenpaksuiseen johtosarjaan, josta sitä saa hakea ja koittaa erottaa se ruskeasta, ruskea-oranssista ja ruskea-violetista johtimesta. Löytyy, löytyy.... menee mihinkään haarautumatta heti toisesta läpiviennistä takaisin moottoritilaan, sen oikean puoleiseen laitaan. Ja päättyy siellä irtonaiseen liittimeen. Olenko nähnyt tällaisen liittimen irrallaan jossain muuallakin? Olen, siinä pakosarjan vieressä, olettamassani ilmastoinnin johtosarjassa. Nehän näyttävät sopivan yhteen, ja "ilmastoinnin johtosarjan" ruskea-punainen johdin on muuten juuri se siellä startin vieressä. Mitäs jos....
Kyllä. Näiden kahden liittimen tökkääminen kiinni sai auton tottelemaan virtalukkoa. Starttinappipatentin vuoksi oli tuhottu alkuperäinen kytkinpaneeli ja miltei poltettu koko auto sen sijaan, että olisi huomattu jonkun operaation päätteeksi lykätä yksi liitin paikalleen. Vahvaa suorittamista. Vanhaa virtalukon pohjaa en koittanut enää paikalleen. Sen näyttää avattuna sen verran hyväkuntoiselta, että luultavasti siinä ei edes ollut vikaa, vaan nappi on tosiaan seppäilty tuon irti jääneen liittimen takia.
Kuva olis ollut kiva, vaan enpä näköjään ottanut yhtään sellaista kuvaa, josta olisi jotain iloa tämän selostamisessa.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
- Polforea
- Viestit: 11796
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tuollanen on kyllä mieltälämmittävää löytää ja purkaa ennenkö auto palaa. Toistepäin se lämmittää jotain ihan muuta kuin mieltä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Maunu
- Viestit: 3626
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kaverin Olds Mobilea joutuu joskus korjailemaan ja se on myös täynnä noita johto hirvityksiä. Käsittämätöntä sontaa tekevät nuo jenkki autojen moottori gurut, kun pitää vetää sähköjohtoa jonnekin päin konehuonetta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Isola
- Viestit: 2105
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Joskus niitä viritelmiä olettaa olevan sielläkin, missä niitä poikkeuksellisesti ei ole. Mietin nimittäin mitä olin vahingossa irrottanut palauttaessani virtalukon ja valokytkimen alkuperäiseen malliin. Ajovalot kun eivät enää syttyneet, parkit kyllä. Kokeilin vanhaa valokytkintä takaisin. Sama tulos. Sähkökaavion tutkimista ja mittailua. Valoreleen kelalle tulee ohjaus kytkimeltä, mutta ei kytkettävää jännitettä kärjille. Mistäs sen pitäisi tulla? Nooo..... Linjasta "Ignition+"
Ei niiden valojen kuulukaan palaa ilman sytytysvirtaa. Kääntö avaimesta ja kas, kaikki toimii. Ei siis vikaa järkiautossa.
Thesiksessä sen sijaan oli, ellei vikoja, niin ainakin vikavaloja. Jarrunesteen taso, turvatyynyt ja käsijarru. Kaikki ärsyttäviä, vaikka eivät ajoa haittaavia. Vaan kun tällaisessa autossa ei minkään pidä ärsyttää, niin noistahan oli päästävä eroon.
Turvatyyny oli helppo. Tämä vikahan tuntuu aina johtuvan liittimestä kuskin penkin alla. Toistuvan kontaktien puhdistuksen ja herkistelyn sijaan päädyin tällä kertaa kytkemään hyppyjohdot liittimen yli. Patentti mikä patentti, mutta nyt ei kärsivällisyys riittänyt muuhun.
Jarrunesteen tason varoitus oli onneksi anturivika. Olin nähtävästi korjannut tämän myös kolme vuotta sitten, eli pääsin parsimaan omaa korjaustani. Tässähän nesteen pintaa säiliössä vahtii reed-rele, jonka saa varsin näppärästi työpöydälle kun ottaa vain liittimen irti ja vetää anturin ulos jarrunestesäiliön kyljestä. Usko oli tosin loppua sen suhteen kuinka kovaa anturia joutuu vetämään. Tiedä sitten miten sen kesällä 2022 tein, kun ei siitä ollut jäänyt mitään muistikuvaa homman hankaluudesta. Anturin kärjessä on lukituskynnet, mutta mielestäni niitä ei pääse puristamaan sisään oikein mistään. Tulee se sieltä väkisin vetämälläkin. Reed-rele oli tällä kertaa ehjä, toisin kuin viimeksi. Sen sijaan sen juotos oli irronnut. Tippa tinaa ja taas toimii.
Käsijarru on vähän ikävämpi. MESin mukaan ECU valitti vasenta toimilaitetta. Nosturia ei ollut käytettävissä ja tunkkaaminen ei huvittanut, joten en mukamas päässyt tarkistamaan tilannetta. Muistelisin vasemman moottorin tulleen vaihdettua taannoin satula paikallaan, ja mahdollisesti sen kuori on taas halki tai jotain. Puoliepätoivoisena yrityksenä ajelin sitä MESillä pari kertaa edes takaisin. Kuulosti normaalilta. Nollasin vikavalon ja totesin tämän olleen turhaa, mutta korjataan tuonnemapana kun on enemmän intoa ja ehjä moottori käsillä.
30 km koeajo kevätillassa oli sillä tavalla hämmentävä kokemus, että yksikään varoitusvalo ei syttynyt. Ei edes se EPB. Omituista.

Thesiksessä sen sijaan oli, ellei vikoja, niin ainakin vikavaloja. Jarrunesteen taso, turvatyynyt ja käsijarru. Kaikki ärsyttäviä, vaikka eivät ajoa haittaavia. Vaan kun tällaisessa autossa ei minkään pidä ärsyttää, niin noistahan oli päästävä eroon.
Turvatyyny oli helppo. Tämä vikahan tuntuu aina johtuvan liittimestä kuskin penkin alla. Toistuvan kontaktien puhdistuksen ja herkistelyn sijaan päädyin tällä kertaa kytkemään hyppyjohdot liittimen yli. Patentti mikä patentti, mutta nyt ei kärsivällisyys riittänyt muuhun.
Jarrunesteen tason varoitus oli onneksi anturivika. Olin nähtävästi korjannut tämän myös kolme vuotta sitten, eli pääsin parsimaan omaa korjaustani. Tässähän nesteen pintaa säiliössä vahtii reed-rele, jonka saa varsin näppärästi työpöydälle kun ottaa vain liittimen irti ja vetää anturin ulos jarrunestesäiliön kyljestä. Usko oli tosin loppua sen suhteen kuinka kovaa anturia joutuu vetämään. Tiedä sitten miten sen kesällä 2022 tein, kun ei siitä ollut jäänyt mitään muistikuvaa homman hankaluudesta. Anturin kärjessä on lukituskynnet, mutta mielestäni niitä ei pääse puristamaan sisään oikein mistään. Tulee se sieltä väkisin vetämälläkin. Reed-rele oli tällä kertaa ehjä, toisin kuin viimeksi. Sen sijaan sen juotos oli irronnut. Tippa tinaa ja taas toimii.
Käsijarru on vähän ikävämpi. MESin mukaan ECU valitti vasenta toimilaitetta. Nosturia ei ollut käytettävissä ja tunkkaaminen ei huvittanut, joten en mukamas päässyt tarkistamaan tilannetta. Muistelisin vasemman moottorin tulleen vaihdettua taannoin satula paikallaan, ja mahdollisesti sen kuori on taas halki tai jotain. Puoliepätoivoisena yrityksenä ajelin sitä MESillä pari kertaa edes takaisin. Kuulosti normaalilta. Nollasin vikavalon ja totesin tämän olleen turhaa, mutta korjataan tuonnemapana kun on enemmän intoa ja ehjä moottori käsillä.
30 km koeajo kevätillassa oli sillä tavalla hämmentävä kokemus, että yksikään varoitusvalo ei syttynyt. Ei edes se EPB. Omituista.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
- Polforea
- Viestit: 11796
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pyöräytin työpöydälle aattelemani kynätelineen pyöreäksi:


Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Isola
- Viestit: 2105
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Uunon muisti palailee pätkittäin. Vasen puoli? Toimii normaalisti mutta sytyttää joskus vikavalon ajossa? Ei kai... Kyllä. Moottorillehan menee neljä johdinta. Kahdella niistä viedään käyttösähkö ja kahteen on kytketty liikeanturi. Tuon anturin johto otti jossain jarrupajoituksessa siipeensä, ja korjasin sen pihaolosuhteissa ennen viime syksyn katsastusta. Se jatkoshan sieltä oli alkanut pätkiä. Uusi jatkoliitin siniseen johtimeen ja kas, jopa toimii. Pari sataa kilometriä jo menty ilman vikavaloa.
Koska vikojen määrä ei koskaan vähene, tänään helähti tauluun jotakin uutta. Laturin hihna liikkuu nätisti, mutta lataus ei näytä toimivan. Laturihan on ollut paikallaan jo 38 000 km, ei kai sen sen kauempaa kuulu kestääkään? No, tutkitaan ensin onko syy jossain muualla. Eipä noita vikapaikkoja nyt ihan hirveästi jää, kun akun ja starttimoottorin välissä ei selvästikään ole ongelmaa. Thesis näköjään jaksaa kulkea ainakin tunnin verran ilman laturia. Näinkö tässä pitää totutella sähköautoiluun dieselillä - koko ajan saa jännittää mihin asti akussa riittää sähköä, ja heti kotona lykätä laturi kiinni.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
-
- Viestit: 276
- Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
- Car(s): Alfa Romeo GT 3.2 -04
Alfa Romeo MiTo Qv -10
Chevrolet Corvette -00
Subaru Impreza STi -07
Tesla Model Y -23
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Laitoin MiTon valmiiksi sunnuntaita varten.
Eero Tiainen
0451560102
CARF klubimestari "ratavastaava"
0451560102
CARF klubimestari "ratavastaava"
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: 31 Tammi 2018, 10:35
- Car(s): 2017 AWD Giulia Veloce
2012 Giulietta MA170 (kiitos palvelusvuosista)
2006 Fiat Punto 60 Dynamic
1995 Fiat Uno - Paikkakunta: Uuleopori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kesärenkaat vihdoin Julian alle, kun saapuivat perjantaina vanteiden ehostuksesta. Vaan kyllä palakitti odottaminen, vanteet näyttää mahtavilta ilman leveitä rupia ja uusi kesärengassarja tuntuu aina yhtä mahtavalta. Jopa rengaspaineanturit toimivat eli täys kymppi odottelujen jälkeen 

-
- Viestit: 276
- Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
- Car(s): Alfa Romeo GT 3.2 -04
Alfa Romeo MiTo Qv -10
Chevrolet Corvette -00
Subaru Impreza STi -07
Tesla Model Y -23
Re: Mitä teit tänään tallissa?
En tallissa vaan pihalla.
30w laserpuhdistin saapui, testailin mm. Jiirisirkkelin teleskooppimekanismin ruosteiden poistoon.

Video:
https://coltti.1g.fi/kuvat/Esittely/Las ... 4?img=full

Pitää testata seuraavaksi MiTon pohjaan, mutta ensin muutama viikko keskieuroopassa stressiä vältellen.
30w laserpuhdistin saapui, testailin mm. Jiirisirkkelin teleskooppimekanismin ruosteiden poistoon.

Video:
https://coltti.1g.fi/kuvat/Esittely/Las ... 4?img=full

Pitää testata seuraavaksi MiTon pohjaan, mutta ensin muutama viikko keskieuroopassa stressiä vältellen.
Eero Tiainen
0451560102
CARF klubimestari "ratavastaava"
0451560102
CARF klubimestari "ratavastaava"
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^ Tervetuloa, täällä ei ole stressistä mitään havaintoa 

Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.
-
- Viestit: 128
- Liittynyt: 03 Heinä 2016, 13:39
- Car(s): A.A.
- Paikkakunta: il cuore è sempre a Milano
- hjpp
- Viestit: 2010
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tutkin, miksi Brera oli rikkonut apulaitehihnan. Hihnapyörähän siellä oli jakaantunut kahteen osaan.
Kestoikä oli vaatimattomat kaksi vuotta, kuten oli edelliselläkin.
Onnetonta laatua -sanoisin.
Samalla tutkin 164:n vaurioita tiehen kaivetun kaapeliuran jäljiltä. Jäähdyttimen ja ilmastoinnin kennojen rikkoutumisen lisäksi oli apurunko mutkalla. Pitänee lähettää kuvat poliisille, kun arvioivat, oliko kaivanto liian syvä vai ei. Ei vaan kiinnostaisi nähdä vaivaa...
Kestoikä oli vaatimattomat kaksi vuotta, kuten oli edelliselläkin.
Onnetonta laatua -sanoisin.
Samalla tutkin 164:n vaurioita tiehen kaivetun kaapeliuran jäljiltä. Jäähdyttimen ja ilmastoinnin kennojen rikkoutumisen lisäksi oli apurunko mutkalla. Pitänee lähettää kuvat poliisille, kun arvioivat, oliko kaivanto liian syvä vai ei. Ei vaan kiinnostaisi nähdä vaivaa...
- Isola
- Viestit: 2105
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Thesis sytytti latausvalon viikko sitten. Siihen vaihdettiin hyllyssä tallessa ollut alkuperäinen laturi, jonka vaihdoin vuosi sitten pois toimivana kun epäilin sen kestoiän tulevan kohta täyteen ja homma oli helppo jakopäähuollon yhteydessä. Niin no, no niin. Tämä toimivana irrotettu laturi on sitten hajonnut hyllyssä. Ei nimittäin lataa edelleenkään, vaikka sille kytkee herätteen suoraan ohi koritietokoneen. Niinpä testasin penkissä sekä nyt irrotetun että sitä edellisen laturin. Toinen lataa, toinen ei. Se joka lataa, päästää jännitteen taivaan korkeuksiin, minkä vuoksi se taas vaihdettiin pois.
Tehdaskunnostettujen laturien käyttöiät siis 70000 km ja 38000 km. Upeaa laatua. Ei kellään olisi moduulimoottorin laturia hyllyssä Tampereen lähettyvillä? Käytetty kelpaa eikä tarvitse edes olla oikealla hihnapyörällä. Ymmärtääkseni JTD:ssä ja bensassa on erikokoinen hihnapyörä ja dieselissä on vapaakytkin, mutta noita löytyy nyt hyllystä ihan tarpeeksi.
Tehdaskunnostettujen laturien käyttöiät siis 70000 km ja 38000 km. Upeaa laatua. Ei kellään olisi moduulimoottorin laturia hyllyssä Tampereen lähettyvillä? Käytetty kelpaa eikä tarvitse edes olla oikealla hihnapyörällä. Ymmärtääkseni JTD:ssä ja bensassa on erikokoinen hihnapyörä ja dieselissä on vapaakytkin, mutta noita löytyy nyt hyllystä ihan tarpeeksi.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
- Isola
- Viestit: 2105
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Niin no, no niin. Voihan se magneointi olla vähän heikkoa, jos hiilet ja kommutaattori näyttävät tältä. Pieni kuluma on toki ymmärrettävää, onhan tällä takana jo 38000 kilometriä. Ilmeisesti kommutaattori on tehty aivan pehmeäksi hehkutetusta kuparista, joka on kulunut paljon vauhdikkaammin kuin hiilet.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
- Maunu
- Viestit: 3626
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tuolta näyttää aina 2,4 159:sin laturi kun ohjaustehostimen letku vuotaa laturin päälle.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Bravoon vaihdoin kanssa "uuden" laturin ja parin vuoden jälkeen kunnostettu näytti juurikin tuolta.Isola kirjoitti: ↑29 Touko 2025, 18:25Niin no, no niin. Voihan se magneointi olla vähän heikkoa, jos hiilet ja kommutaattori näyttävät tältä. Pieni kuluma on toki ymmärrettävää, onhan tällä takana jo 38000 kilometriä. Ilmeisesti kommutaattori on tehty aivan pehmeäksi hehkutetusta kuparista, joka on kulunut paljon vauhdikkaammin kuin hiilet.
20250529_175507.jpg20250529_175515.jpg20250529_180044.jpg
Romuttamosta alkuperäinen 200 tuhatta ajettu 60A "väliaikaisesti" kunnostetun porsineen 90A tilalle ja sinne se jäi kun bravo multa lähti monta vuotta myöhemmin.
Sama korjattujen starttien kanssa.
Ennemmin itse purkaa ja putsaa nuo ja vaihtaa hiilet sekä kunnostaa laakerit.
- kovan onnen soturi
- Viestit: 436
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mä en tiiä mitä niissä tehdaskorjatuissa on edes siitä alkuperäisestä merkkilaturista jäljellä, veikkaan ettei mitään.
Itellä hajos yhdestä remanufactured lucas laturista kuoret; koska kiinnitysjalan valussa oli peukalonpään kokoinen huokonen.
Eli ne kuoretkin oli uudelleen valetut.
Tarkoittaako se remanufactured sitä että se alkuperäinen osa sulatetaan ja Kiinassa tehdään uusi laturi.
Itellä hajos yhdestä remanufactured lucas laturista kuoret; koska kiinnitysjalan valussa oli peukalonpään kokoinen huokonen.
Eli ne kuoretkin oli uudelleen valetut.
Tarkoittaako se remanufactured sitä että se alkuperäinen osa sulatetaan ja Kiinassa tehdään uusi laturi.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- pahakeisari
- Viestit: 113
- Liittynyt: 19 Elo 2008, 21:24
- Car(s): Alfa Romeo 159jtdm q4 2010
Fiat Croma 2.2at 2008
Ex Alfa Romeo Giulietta 2.0jtdm tct - Paikkakunta: Askola
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Nelikko sai kuskin puolelle uuden alatukivarren. Myös apurunko sai hieman ruosteenpoistoa. On yllätävän hyvässä kunnossa vielä.
Joskos tol viel parivuotta köröttelis. Tuulilasin vaihto pitäisi myös suorittaa.
Joskos tol viel parivuotta köröttelis. Tuulilasin vaihto pitäisi myös suorittaa.
- Isola
- Viestit: 2105
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^^ Se onkin hyvä kysymys. Bölkin startin valussa oli Boschin merkki ja osanumero, joten olettaisin sen olevan tehty Boschin runkoon. Tosin kyllä kai kiinalainen osaa sellaiset väkäset muottiin kaivertaa. Näissä tarvikelatureissa (RNL ja AS PL) ei ollut valussa mitään erottuvaa merkintää, mutta toisen päätylevy oli Magneti Marellin tekemä. Sehän taas ei välttämättä tarkoita minkään muun osan olevan peräisin Marellilta.
Thesis tuli kuntoon. Otin sen keskimmäisen eli 70000 km ajetun RNL-merkkisen (Royal Nevöhööd Ladegerät?) laturin ja pulttasin siihen uuden säätimen, jonka hain eilen Hämeen Autosähköstä - on muuten asiallisen oloinen liike. Alkuperäinen Denso oli katkonut hiilensä ja sorvannut pienen uran toiseen liukurenkaaseen 218000 km matkallaan. Viimeinen, AS PL -merkkinenhän sorvasi liukurenkaansa kokonaan puhki, mutta sillä olikin sentään takanaan jo 38000 km eli keskivertokuljettajan kahden vuoden ajo.
Thesis tuli kuntoon. Otin sen keskimmäisen eli 70000 km ajetun RNL-merkkisen (Royal Nevöhööd Ladegerät?) laturin ja pulttasin siihen uuden säätimen, jonka hain eilen Hämeen Autosähköstä - on muuten asiallisen oloinen liike. Alkuperäinen Denso oli katkonut hiilensä ja sorvannut pienen uran toiseen liukurenkaaseen 218000 km matkallaan. Viimeinen, AS PL -merkkinenhän sorvasi liukurenkaansa kokonaan puhki, mutta sillä olikin sentään takanaan jo 38000 km eli keskivertokuljettajan kahden vuoden ajo.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 24 Touko 2025, 07:42
- Car(s): bmw
-
Itellä Nitrosta putki poikki, heti sylinterinkiinnityksen jälkeen, tarvii mennä hitsailemaan jossainvaiheessa, siinä samassa tuli huomattua, että putki aika lommoilla, jos yrittäis niitäkin suoristaa jotenkin. Teharin/jonkin tarvikeputken vois muuten ostaa, muttakun pitäis rekisteröidä toi jossainvaiheessa. =)
Tee päivän hyväteko, ja kerro mitä mopostasi hajosi tänään, kerro myös miten korjasit, jotta muut ihmiset voivat oppia ja saadas apua vastaavissa tilanteissa. :
Tee päivän hyväteko, ja kerro mitä mopostasi hajosi tänään, kerro myös miten korjasit, jotta muut ihmiset voivat oppia ja saadas apua vastaavissa tilanteissa. :
- Liitteet
-
- wuycznlpjg.gif (9.78 KiB) Katsottu 5 kertaa