Wanhat & luotettavat - käyttöautojen ketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 975
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Wanhat & luotettavat - käyttöautojen ketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Moro!

En muista tällaista suoranaisesti olleen, joten uskalla aloittaa uuden ketjun. Eli otsikon mukaisesti haussa (mahdollisesti) 180km/pvä tarpeeseen (kuitenkin n. 25tkm/vuosi) "hyvä ja halpa" käyttöpeli vuodeksi -kahdeksi. Mielellään alhaiset käyttökulut kokonaisuutena, eli ei mitään Puretech-/Ecoboost-/TSI-tyyppisiä virityksiä konehuoneessa, eikä mielellään mitään diesel-mysteeriä +300tkm myöskään haussa. Pitää olla ns. ajettavissa kesät talvet, rännät ja tuiskut. Hintaluokka kympin molemmin puolin.

Omalla shortlistillä tällä erää:
1) Mazda 3 - ilmeisesti koeteltua vaparitekniikkaa, eikä muistakaan ihmeellisyyksiä. Jokohan luonto kutsuu (=ruoste) kymmenvuotiasta..?
2) Honda Civic - 1.8-litrainen vapari lähinnä mietteissä. Ilmeisesti käy ja kukkuu, ja kulkee vähällä. Joskus kauan sitten kokeiltuna muistaakseni ihan kelpo ajaakin. Mahtaako ruoste vaivata? 2017-> 1.0-turbokin lienee ok (?).
3) Toyota Auris (se nykyistä edeltävä) - 1.6-litrainen bensa ja 1.8-litrainen hybridi omassa mielikuvassa ikiliikkujia. Yllättävän kiva sisältä, ellei karvalakkina hanki. Ulkoa, noh..
4) KIA Ceed/Hyundai i30

Muita pohdittuja:
1) KIA Optima diesel 1.6/1.7. Jälkimmäinen ilmeisesti "Alfan tekemä"; kuten 2.4JTDm, voi toimia kuten junan vessa tai olla tuhansin vioin riivattu. Ilmeisesti molempia tarjolla kummastakin, ei siltä väliltä.. Olisivat oikein halpoja ikäisikseen, kokoisikseen ja varusteisiinsa nähden. Hyvältä näyttääkin.
2) Joku M-B E-diesel. Siis vanha taksi alle 400tkm ajettuna. Tässähän ei voi mennä mikään pieleen... :lol: Naapurin taksikuskin mukaan 100% väärä valinta - oikea olisi VAG-diesel, siis Superb/Passat. En tiedä.. Audi A6 olisi kyllä aivan miellyttävä auto.
3) Toyota Camry. Hintataso vähän väärä, mutta hybriditekniikka ikuista ja autokin miellyttävä kaikkiaan.
4) Alfa Giulia -diesel. Tämänhän näistä haluaisi, mutta eikös näissä vaihdettu hihnaa 60tkm välein?
Viimeksi muokannut Kivijärvi, 26 Touko 2025, 12:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4647
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Wanhat & luotettavat - käyttöautojen ketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Vetotavalla/ vaihteistolla siis ei väliä ?

Hauskuutta vähän takavedoista E92 -sarja bensalla 2,5 - 3 -litran kutosrivikoneella tai IS - V6:lla ?
Oman IS250:n hankin vähän samaan käyttöön, toki vain noin 15 000 km vuoteen olen tuolla kelannut, ja
kulutus vapaastihengittäväksi 2,5 -kutoseksi vain noin 7 litraa sadalla kesät talvet. Kiva peli myös ajaa 8)

Hybridit toki Tojolta esim. kyllä pari litraa nuukempia sadalle...
Mersun riisselit kyllä noilla kilometreillä esim. E-sarjalaisessa -10 -mallissa 220 -320 CDI aika hyviä, jos ristikkotähtäin keulassa ei ahdista :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
mattijus
Viestit: 5308
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Re: Wanhat & luotettavat - käyttöautojen ketju

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Kivijärvi kirjoitti:
26 Touko 2025, 10:23
3) Toyota Auris (se nykyistä edeltävä) - 1.6-litrainen bensa ja 1.8-litrainen hybridi omassa mielikuvassa ikiliikkujia. Yllättävän kiva sisältä, ellei karvalakkina hanki. Ulkoa, noh..
On se ulkoa ihan yhtä kiva kuin sisältäkin :P

1.8 liiterisen hybridin korjauskulut 77tkm-175tkm välillä:
Akku 64,90
Jarrujen herkistely 57,00
Tuulilasi 155,00
Takajouset 93,64
Takajarrusatulan liukutapit 5,20
Muutama Saku Kuld tölkki pakoputken lämpösuojien kiinnityksen korjaamiseen 0,00
============================
Yhteensä: 375,74



Kilometrin hinta tällä hetkellä on noin 0,23eur (laskettu 100% arvonalenemalla).

Tähän sellainen sivuhuomio, että oiva ajokatos nurkissa pyörimiseen. Jos maantieajoa vähänkään enemmän, niin katso jotain muuta.

Hondassakin taitaa olla öljyssä uitettua kuminauhaa tarjolla, kannttaa tämä tarkistaa ennen hankintapäätöstä. (Jazz puuttuu jostain syystä listaltasi?)
VMP

FinPat
Viestit: 8512
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Wanhat & luotettavat - käyttöautojen ketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kun kerran maantieajoa tulee paljon niin ehdotan Opel Insigniaa. 10k€ ± 2k€ Hintaluokassa hyvä ja hiljainen ajettava. Jopa kohtuullisen luotettavan maineessa, 2L dieselin öljypumpun tiiviste ilmeisesti hajoaa iän myötä mutta kaikissa vanhoissa autoissa on aina jotain.

Ja jos päädyt Hyundai i30 niin suosittelen vastamelukuulokkeita maantielle. Meteli on Aygoon rinnastettavissa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11810
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Wanhat & luotettavat - käyttöautojen ketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Insignian 2.0 CDTI taitaa olla omaa sukua tuttu ja turvallinen JTDm, mihin viittaa myös tuo öljypumpun tiivisteen kovettuminen (mikä jostain syystä kuulostaa keskittyvät enempi GM-versioihin koneesta).

A-Insignialla (~2017 asti) sitten on kuulemma jo haasteita osien saatavudessa, erikseen mainittuna nelivedon taka-apurunko sekä konehuoneen sulakerasia, jossa on integroituna joku aivolaatikko (ei kuitenkaan BCM). Jälkimmäisen yleisen oirekuvauksen perusteella enteilen itse katkosta, joka saattaa olla ihan korjattavissa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5798
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Wanhat & luotettavat - käyttöautojen ketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tipokin kannattanee käydä kokeilemassa. Nämä on olleet hyvin tehtyjä, ja aika viattomia.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Xehpuk
Viestit: 814
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Wanhat & luotettavat - käyttöautojen ketju

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Oma kokemukset Hondasta ovat 2008 avaruus-Civicistä. Sekä diesel että bensa olivat kelvottoman kylmiä autoja, eivätkä siten sovi Suomen talveen. Ehkä tilanne on uudemmassa parempi, mutta en usko suunnittelufilosofioiden muuttuvan kovin nopeasti.
Ylipäätään en ostaisi käyttistä kesällä, jos TM talvitestien mittauksiin ei ole mallia saatu.

Avatar
Polforea
Viestit: 11810
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Wanhat & luotettavat - käyttöautojen ketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Totta senkin puolesta, että hyvällä kelillä matkustaa ratin takana tarvittaessa melkein millä vaan, mutta kun isketään 10 senttiä loskaa tai 30 raatia pakkasta, alkaa eroja löytymään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Wanhat & luotettavat - käyttöautojen ketju

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Renault talisman. Ensimmäisessä dieseleissä ei oo kusivehkeitäkään.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Isola
Viestit: 2106
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Wanhat & luotettavat - käyttöautojen ketju

Viesti Kirjoittaja Isola »

Eikös Hondalla ole märkä hihna vain litraisessa? Isommissa joko perinteinen kuiva hihna tai ketju. Jazz taas on monessa mielessä yllättävän hyvä käyttöauto, mutta se on tehty selvästi taajama-autoksi. Pidempi siivu maantietä ei välttämättä maistu kovin hyvälle, eikä siinä käytössä edes hyödy mitään kevythybridistä. Maantielle Hondan mallistosta mieluummin Civic, jonka itse nauttisin 1,8-litraisena bensavekottimena.

Insignia on sitten raivostuttava laitos sillä 1,4 l bensaturbolla. Isommilla moottoreilla varmaan ihan kelvollinen. Tuon pikkuturbon ongelma on sen totaalinen hengettömyys matalilla kierroksilla ja siihen pultatun automaatin tapa pakottaa se maantiellä tyhjäkäyntikierroksille. Pienikin kaasun painallus ohjaa laatikon pudottamaan 2-3 pykälää ja moottorin kiljunta täyttää kabiinin.

Jos on valmis sietämään pientä jännitystä elämässään, katselisin isomman pään renuja ja pösöjä. Niissä saa todella paljon autoa rahalla, kiitos ranskisten maineen. Tosin pösöt vain sillä varauksella että Puretech vaatii uskallusta enemmän kuin minulta löytyisi. Varmuutta hakeva suunnannee katseensa aasialaisen autoteollisuuden tuotteisiin.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Wanhat & luotettavat - käyttöautojen ketju

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Aika hyvin tippuu hinta näissäkin.
Käsittääkseni tämä 1.5 dieseli on ihan kohtuullisen hyvä moottori. 2.0hdi olis taivaallinen.
https://www.nettiauto.com/peugeot/508/15052427
Jos tohtii hankkia alfan, menee se pösökin.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Vastaa Viestiin