Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

insinörtti
Viestit: 2678
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Kotilatausasemat. Kuvittelin, että kesämökin 3x25 pääsulakkeiden kanssa syytä varustaa latauspömpeli kuormanhallinnalla eli sähkökeskukseen pitää asentaa virtamittausvekotin ja tästä tieto kaapelilla latauslaitteelle. Vaan sähkömittari onkin uusittu äskettäin malliksi, jossa on HAN-portti, mistä saa vaiheiden kuormitukset yms. ulos. https://www.vantaanenergiasahkoverkot.f ... an-portti/

Elenian webbisivuilta näkyy jopa vaihekohtaiset kuormitukset 5 min aikaresoluutiolla . :shock: Tähän asti olen seurannut kulutusta sähkön myyjän eli Fortumin bugisesta palvelusta, johon tiedot tulee 2-4 päivän viiveellä.

Kun yrtitin etsiä HAN portilla varustettua latauspömpeliä, ensimmäisenä osui käteen Buusti Box Vision 11kW hintaan 679 jöröä
  • käytön rajoitus RFID tagilla
  • sisäänrakennettu energiamittari & näyttö ... ei tästä haittaakaan ole?
  • kuormanohjaus langallisesti (vaatii n. satasen hintaisen HAN/ModBus adapterin) tai Wifin yli (kolmenkympin HAN/Wifi -palikka)
  • 7 m latausjohto
"Sovellus toimii aina paikalllisesti, joka tarkoittaa sitä että sen operointi tapahtuu kun puhelin/tabletti/tietokone ja Buusti Box ovat samassa verkkoyhteydessä. Sovelluksen toiminnoista ainoastaan Pörssisähkölataaminen vaatii toimivan internet-yhteyden, kun taas kaikki muut toiminnot toimivat 100% paikallisessa verkossa. Buusti Box on käytettävissä sekä puhelimella ja tabletilla (Android/iOS) että tietokoneella selainpohjaisesti."

...eli vekotin ei muutu tiiliskiveksi heti, kun valmistaja vetää pilvipalvelimesta töpselin irti (vrt. kuten kävi Elenian myymälle kotiautomaatiojärjestelmälle)? Tosin hiipuu nämä taatusti jollain tapaa, esim jos valmistaja ei enää jaksa päivittää ohjelmiensa turvasertifikaatteja -> ei onnistu asennus uuteen kännykkään.

Hinta ihan muiden vekottimien tasolla... onko tässä nyt jokin koira haudattuna?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
spyykko
Viestit: 57
Liittynyt: 29 Huhti 2013, 13:32
Car(s): GTV 2.0 TB
Paikkakunta: Kangasala

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja spyykko »

insinörtti kirjoitti:
05 Huhti 2025, 19:20

Hinta ihan muiden vekottimien tasolla... onko tässä nyt jokin koira haudattuna?
En usko että on. Mielenkiintoinen laite, voisi olla ollut kiinteän piuhansa takia vaihtoehto itselle, mutta ei ollut saatavilla, tai ei osunut tutkaan kun etsin ratkaisua itselle. Minulla about samasta hintaluokasta go-e Gemini, mutta siihen valmis out-of-the-box HAN-ohjaus on hintavampi (Perific (Enegic) One).

Itsellä kuormanohjaustieto luetaan HAN-portista home assistanttiin, joka taas ohjaa latureita. Kaikki sisäverkossa ilman pilveä, tämä oli mulle no1 valintakriteeri.

Avatar
Tiige
Viestit: 2994
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Paikkakunta: Turenki

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Täällä nyt pari viikkoa latailtu ctek njord go laturilla ja sen nanogrid air kuormanhallintapalikalla joka kytketään mittarin han/p1-väylään. Toiminut hienosti muuten mutta viikko sitten viikonloppuna oli pilvipalvelu pimeänä. Latasi kyllä mutta tiedot päivittyi vasta maanantaina kun joku tuli töihin ja käynnisti serverin uudestaan. Vaatii toki wifin mittarin ja laturin tienoille.

Jos olisi ollut ajastettua latusta niin tuskin olisi toiminut kun pilvipalvelu on nurin...
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Garmund
Viestit: 2147
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Ei sitä ev6 tai Ioniq5 12 v akkua kannata liikaa stressaa. Tuntuu että joillain hirveitä ongelmia, mutta vain osalla(eos kuinka pienellä).

Täällä mennyt 30 tkm ja 1,5 vuotta ilman ongelmia. Välilä ollut vuorokaudenkin kiinni ac latauslaitteen johto. Tosin miulla valittu a ettei lukita kaapelin autoon kuin lataamisen aikana ja yleensä ajomatka on 40-50 min yhtäsoittoa. (Silti on tosin boosteri hanskalokerossa varmuuden vuoksi. :) )

Isoin miinus ainakin ioniqissa on valot, pitkät melkoisen persiistä. Niissä ei vaan ole valotehoa ja ite ne piti suuntaa kohilleen. Samoin kaukovaloautomatiikka on hyödytön, mutta siinä toimiva olisi lähinnä "ihan kiva" (pitkiin nyt auttaa lisäpitkä. Omalla työmatkalla sen verran liikennettä, ettei se hyviä matrsiiseja korvaa)
Suoraan vaan suoraa

Avatar
glideslope
Viestit: 1484
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Enyaq 80x, A4 3,0 TDI Quattro.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24, Giulietta T-jet 120.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Kahdeksas kerta eunukilla Järvenpää - Levi - Järvenpää.
Menomatka meni nopeasti, koska sunnuntai ja kuivat ja tyhjät tiet.
12h 25 min. ilman hurjasteluja. Tuttu reitti, joten osasin ajoittaa lataukset kohdilleen.
Autossa ei akun eikä mikin esilämmitystä, ja lataukset aina alle 20% kapasiteetilla - 80 % max.
Matka-autona ajoltaan yhä yksi parhaista. Kuva

FinPat
Viestit: 8512
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Liikenne sähköistyy Suomessakin. Yli puolessa uutena myydyissä ollut latausluukku jo kohta parin vuoden ajan.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/joka ... 3b5a1214ec

lerppu
Viestit: 6322
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
04 Touko 2025, 22:13
Liikenne sähköistyy Suomessakin. Yli puolessa uutena myydyissä ollut latausluukku jo kohta parin vuoden ajan.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/joka ... 3b5a1214ec
Tämän edessä kannattaa bensalenkkarin nöyrtyä. Vaikka ratkaisu joskus ei enää olisikaan taloudellisesti näin hupaisan ylivoimainen, kaikenlainen käytännön elämän helppous tämän moulinexin kanssa on tyystin voittanut minut puolelleen. Tottakai sähköauto on jännittävyydessä kodinkoneen tasolla, mutta tarvitseeko arkiliikkuminen jännitystä? Toivon kovasti että erikoisuuksia vielä sisäisellä räjähdysmoottorilla valmistetaan jatkossakin. Vrt mekaaniset kellot. Mutta miksi ei ottaisi arkeen elektrodien helppoutta vastaan? Näköjään suurin osa näin jo valitseekin!

FinPat
Viestit: 8512
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kuka olisi uskonut vielä muutama kuukausi sitten jäsen lerpun:

A) Ajavan Audilla tyytyväisenä ja omasta tahdostaan?
B) Laulavan patteriautojen ylistyslauluja?

Avatar
Isola
Viestit: 2106
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Nyt on 2 mahdollisuutta:
- tuntemattomat sienet pois ruokalautaselta
- tai sitten maailma on oikeasti pilalla
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.

Avatar
Polforea
Viestit: 11810
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

B kyllä, onhan sitä patterin helppoutta ollut nähtävissä hyrpiiteissä. Mutta A kyllä kertoo, että tili on kaapattu.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4647
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:
06 Touko 2025, 14:34
B kyllä, onhan sitä patterin helppoutta ollut nähtävissä hyrpiiteissä. Mutta A kyllä kertoo, että tili on kaapattu.
Roger tämä :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Cotzy
Viestit: 1184
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Pattereilla ajamisen ihanuudesta on paljonkin todisteita ja uskon siihen rajoitetusti itsekin.
Ja olen kuullut Audin onnelliseksi tekevästä vaikutuksesta myös paljon uskottavia todistuksia.

Mutta että näiden kahden yhdiste voisi olla onnellisuutta…

Uskon tosin kaiken, mitä lerppu on sanonut Stelviosta.
Ja se on edelleen totisinta totta.
Joten miksei?

Cotzy

lerppu
Viestit: 6322
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Ansaittua pohdintaa ruokavalion terveellisyydestä, mielen järkkymisestä tai identiteettivarkaudesta.

Totuus on se, että Stelvio on edelleen heittämällä paras perheauto ajamisesta nauttivalle. Se kertoo tienpinnasta kaiken, ohjaus on tunnokas ja tarkka, alusta ylimaallinen ja suorituskyky terhakka. Ajokokemus on herkeämätön. Myös marraskuisena loska-aamuna Tuusulanväylän työmatkaruuhkassa… Olin tähän väsynyt jo vuosi sitten, en vain pystynyt sitä myöntämään.

Mitä tulee Audiin, elämänmittainen halveksunta on ollut 55% trollausta ja 45% halveksuntaa kuskia tiestä irroittavaan pemperöintiin, mukamas dynaamiseen kokemukseen - kun oikeasti mieslasta hemmotellaan helppoudella, joka autoiluun ei kuulu. Seison kaiken edellä sanomani takana - paitsi viimeisen lauseen! Nyt kun keski-ikä on vahvasti elämässä läsnä, haluan että MINUA palvellaan ja hyysätään. En tahdo nähdä vaivaa tai olla kiinnostava. Tiesin että Audi tarjoilee tähän kutakuinkin täydellisen reseptin. Paljon huonomminkin voi antaa periksi.

When you’ve had enough - Audi

FinPat
Viestit: 8512
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Hommaat nyt luukkulamppuisen, ilman ohjaustehostinta olevan, flat-crank V8:n joka ei "pamperoi" niitä hetkiä varten kun haluat kokea ns. ajamisen iloa A-B liikkumisen sijaan.

;)

Raaseri
Viestit: 82
Liittynyt: 04 Joulu 2020, 13:02
Paikkakunta: Veikkola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Raaseri »

lerppu kirjoitti:
06 Touko 2025, 00:11
mutta tarvitseeko arkiliikkuminen jännitystä? Toivon kovasti että erikoisuuksia vielä sisäisellä räjähdysmoottorilla valmistetaan jatkossakin.
Offtopic, mutta vastaa kyllä aiemmin esitettyyn kysymykseen.

Minullakin taas vanha tuttu kevätpörriäinen on vaivannut autokuumeena. Ongelmana vaan että näissä omissa preferensseissä C63s yli on mahdotonta mennä ilman omakotitalon arvoista budjettia.

Tartun silti tuohon arkiliikkumisen jännittävyyteen. Minulla se on hyvin korkealla että maidon hakeminen kaupasta on pienimuotoinen elämys. Työ, muut arkikiireet, kahden teinin harrastukset jnejen tuo sen lähtötilanteen että ns ihan omia hetkiä on vähän. Vähän sama kuin kotistereot-leffateatteri. On iso ruutu, vahva Yamaha, iso subilaatikko ja kauittimia pitkin olohuonetta. Eipä lapsitaloudessa ole tullut 15 vuoteen luukutettua omaa musiikkia. Siksi minulle on must että autossa on kunnolliset popit joista Alice In Chains, Soundgarden, Pearl Jam, Amorphis, Insomnium jne mylvivät iän hapartamiin korviin sitä nuoruuden tunnetta.

Ja siksipä tänään suuntaan kokeilemaan yhtä 991.2 versiota, josko se täyttäisi arkielämän ruutua seuraavaksi tehden jokaisesta salikäynnistä, kauppareissusta, työmatkasta taas hetkeksi aikaa kovin jännittävää ja iloa tuottavaa. Kovin ovat hinnoissaan, saa nähdä hyytääkö väliraha kuumeen.

FinPat
Viestit: 8512
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Raaseri kirjoitti:
07 Touko 2025, 12:55
Ja siksipä tänään suuntaan kokeilemaan yhtä 991.2 versiota,
Turbo -kone siis preferenssi?
Tokihan 9A2 kone kiertää 7500 RPM saakka joten tehon ja väännön hinta ei ole paha. Aika eri luonteiset koneet 991.1 vs 991.2.

Kuva

Ja jotta pysytään ketjun aiheessa niin mainittakoon että 992.2 GTS on hyrbidi. Ja siinä on patteriavusteinen turbo!

Avatar
TeroPee
Viestit: 1643
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

FinPat kirjoitti:
07 Touko 2025, 11:50
Hommaat nyt luukkulamppuisen, ilman ohjaustehostinta olevan, flat-crank V8:n joka ei "pamperoi" niitä hetkiä varten kun haluat kokea ns. ajamisen iloa A-B liikkumisen sijaan.

;)
Luukkulamppuporskia.

https://www.instagram.com/reel/DI9bqBUR ... Jhd3hpMm0=

Avatar
mutt
Viestit: 5798
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Teslan maine ei taida tulla ihan heti kohenemaan.
https://www.youtube.com/watch?v=lw4ZjhOukwU
Euroopan myynnin sakkaaminen on jatkunut edelleen.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
alum
Viestit: 678
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja alum »

Untitled.gif
Untitled.gif (40.16 KiB) Katsottu 1803 kertaa
https://www.hs.fi/talous/art-2000011221377.html
Niinpä niin! Kuten aiemminkin, mielestäni kenenkään ei pitäisi ostaa sähköautoa, vaan liisata se.

Kuikkaa
Viestit: 49
Liittynyt: 12 Touko 2024, 15:29
Car(s): Stelvio super

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Kuikkaa »

Nojoo tuossa taas otsikolla revitelty, takuuseen nuo ovat menneet.
Mutta totta, kenenkään tavan ihmisen ei kannata käytettyä sähkistä ostaa, jollekinhan se mustapekkakortti sitten jää käteen.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1611
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

En ole vieläkään ymmärtänyt, miten Tesloihin merkkiliikkeestä hommattu tehdaskorjattu akku maksaa ”vain” 10-15 k€, ja kaikilla eurooppalaisilla merkeillä plugareihin ja sähkäreihin akku on 35-60 k€.

Tietysti käytettyjä saa halvemmalla ja vikaantuneita saa korjattua (Kokkolan Autohuolto).

Avatar
Jiitee
Viestit: 4647
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Cloverleaf kirjoitti:
10 Touko 2025, 09:33
En ole vieläkään ymmärtänyt, miten Tesloihin merkkiliikkeestä hommattu tehdaskorjattu akku maksaa ”vain” 10-15 k€, ja kaikilla eurooppalaisilla merkeillä plugareihin ja sähkäreihin akku on 35-60 k€.

Tietysti käytettyjä saa halvemmalla ja vikaantuneita saa korjattua (Kokkolan Autohuolto).
Otsikossa oli siis mainittu luksussähköauto ….ei Muskin marketista siis
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Jiitee
Viestit: 4647
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

https://www.kia.com/ie/about-kia/news- ... -the-year/

Olikos tämä jo täällä? Globaali jury näemmä tykännyt tästä meikän ja mummin potentiaalisimmasta
eläkeläisvispilästä.

Pokka ei ole vielä kestänyt koeajoon menoa. Rengasmelutaso voi toki
tämän nyk. lexuskuskin herkkään korvaan liian sattuvana kaataa :wink:
Radio Classic pienellä volyymilla kesärenkailla on hyvä referenssi.

Noh, kuitenkin uutta emme osta , odotetaan 1-3 vuoden ikäisiä liisareita myyntiin…
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 8512
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

https://thedriven.io/2025/05/05/scania- ... australia/

Kohtuullisen kokoinen akku. Sukosta lataaminen tuskin optio. ;)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11350
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Aina ei tarvitse olla erityisen luksus sähköauto että alkaa tehdä lompakkotaskussa kipeää.

Tässä viikolla kollega mainitsi lipsauttaneensa työsuhde-Nironsa mökkitiellä ojaan, ja ojassa oli se asiaankuuluva kivi. Akkukotelo sai syvän pitkän lommon, ja vaikka auto toimi edelleen normaalisti, Veijo Kia oli ehjäämisestä 37.000 euroa vailla. Eli lunariin. Tuolla rahalla ei olisi saanut uutta akustoa vaan olikohan siinä pohjalevyn lisäksi akuston kehikko asennuksineen tms., ei kuitenkaan itse kennoja.

Noissa on ilmeisesti huikeita merkkikohtaisia hintaeroja. Saattaa vähän Kiojen vakuutusmaksut pompsahtaa. Itselläni ei siviilirohkeus kyllä riitä tuollaisen ostoon käytettynä, ellei hinta sitten ole tosi sopiva.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jiitee
Viestit: 4647
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Rasvis kirjoitti:
10 Touko 2025, 17:20
Aina ei tarvitse olla erityisen luksus sähköauto että alkaa tehdä lompakkotaskussa kipeää.

Tässä viikolla kollega mainitsi lipsauttaneensa työsuhde-Nironsa mökkitiellä ojaan, ja ojassa oli se asiaankuuluva kivi. Akkukotelo sai syvän pitkän lommon, ja vaikka auto toimi edelleen normaalisti, Veijo Kia oli ehjäämisestä 37.000 euroa vailla. Eli lunariin. Tuolla rahalla ei olisi saanut uutta akustoa vaan olikohan siinä pohjalevyn lisäksi akuston kehikko asennuksineen tms., ei kuitenkaan itse kennoja.

Noissa on ilmeisesti huikeita merkkikohtaisia hintaeroja. Saattaa vähän Kiojen vakuutusmaksut pompsahtaa. Itselläni ei siviilirohkeus kyllä riitä tuollaisen ostoon käytettynä, ellei hinta sitten ole tosi sopiva.
Sähköautovakuutus ja Kian 7 vuoden kattava takuu…miksei uskaltaisi?
Käytettyjen omalla listalla sähkäreistä korealais- ja japsitaustaiset ovat korkealla,
ja niihin pääsee halvalla käsiksi. Akkutakuun alainen Leafi isolla akulla ja
Chademo-CCS-adapterilla 100 kW:n pikalatausteholla lähtee noin 18-20 tEur rahaan.
Ja nämä uudemmat ovat ok matka-autoja ja hyviä talviautoja tuohon rahaan.

Isompi maavara tekisi kyllä kaikkiin SUV- vispilöihin hyvää. Maaseutu- ja metsäteitä
tulee harrastusten puitteissa kohtuullisen paljon ajettua.

Pari vuotta meillä vispilät Hold- tilassa … 5 auton ja 3 mp:n nykytilanteesta kahdelle kuskille
tulee jossakin vaiheessa määrä pienenemään…
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11350
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jiitee kirjoitti:
10 Touko 2025, 18:27
Sähköautovakuutus ja Kian 7 vuoden kattava takuu…miksei uskaltaisi?
Vakuutettaviltahan se raha lopulta kerätään. Enkä toisaalta pidä kovin hyvänä ideana laittaa kymppitonneja johonkin jota ei välttämättä kannata korjata. Kun on olemassa mahdollisuus että taivaankappaleiden ollessa oikeassa asennossa vakuutusyhtiöstä ei lopulta löydykään maksumiestä.

Tämähän on tietty vain minun mielipiteeni ja jokainen sijoittaa pelimerkkinsä sille sektorille mikä parhaalta tuntuu.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jiitee
Viestit: 4647
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Rasvis kirjoitti:
10 Touko 2025, 21:36
Jiitee kirjoitti:
10 Touko 2025, 18:27
Sähköautovakuutus ja Kian 7 vuoden kattava takuu…miksei uskaltaisi?
Vakuutettaviltahan se raha lopulta kerätään. Enkä toisaalta pidä kovin hyvänä ideana laittaa kymppitonneja johonkin jota ei välttämättä kannata korjata. Kun on olemassa mahdollisuus että taivaankappaleiden ollessa oikeassa asennossa vakuutusyhtiöstä ei lopulta löydykään maksumiestä.

Tämähän on tietty vain minun mielipiteeni ja jokainen sijoittaa pelimerkkinsä sille sektorille mikä parhaalta tuntuu.
Kyllä noin. Lunastus vahinkotapauksissa tuntuu olevan vain näillä
sähköisen voimalinjan autoilla yleistä, meidänkin 1. Niro Phev meni
kevyehkön 40 km/h tapahtuneen kolarin kyljen peltivaurioiden takia lunastukseen,
koska Kian korvausarvio oli 18 tEur noin 25 tEuron autoon. Toki lunastus
oli omakin toive, ja vain noin tonnin tappio tuli koko casessa.

Luulen, että jokin firma sitten korjasi sen viidellä tonnilla ja pisti
katteella myyntiin :roll: jollekin bulvaanille. ( Huom! Akkukoteloon ei toki tullut mitään osumaa).
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
CLiK
Viestit: 178
Liittynyt: 16 Kesä 2021, 08:40
Car(s): SZ #972/1036
Paikkakunta: pks

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja CLiK »

Keväällä pohdin seuraavan käyttöauton valintaa ja raportoin muutamat koeajot. Hyviä vinkkejä tuli myös muista uusista tai käytetyistä vaihtoehdoista. Juuri nyt kuumotus nousee Neue Klasse i3:n farkkuversiosta. Hieman tietysti riippuu millainen nokka siellä piirretään tämän kertaisissa happobileissä.

Eiköhän sitä saa jo 2028 syksyn toimituksiin :-D Sitä odotellessa vaivun nolouteen id.7 Tourerin haltijana.

Missään nimessä ei pitänyt tulla autoa, jolta ei käy yhdenpolkimen ajo. Enkä aikonut ajaa koko id.7:aa. Annetuilla kriteereillä se täytti kuitenkin parhaiten tehtävänsä. Pitää olla riittävän kuljetuskykyinen ja tehokas matkantekijä hyvillä penkeillä. Ja jotenkin katumaasturikorkuiset autot eivät kiehtoneet yhtään. Eli melkein viisi metriä pohjois-saksalaista peltiä tulossa. Mahdollisimman paljon mustia yksityiskohtia koristeena, että näyttäisi edes vähän kapinalliselta. Kuolen tylsyyteen, mutta sitä on jo harjoiteltu.

FinPat
Viestit: 8512
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

CLiK kirjoitti:
06 Kesä 2025, 23:06
Kuolen tylsyyteen, mutta sitä on jo harjoiteltu.
Jos SZ ei poista autotallitylsyyttä niin sitten ei mikään!

Ja toiseksi, kollegan ID.7 on kyllä hyvä auto lyhyen koeajon perusteella. Tylsähkö toki mutta suola-loska-kurassa maantien auraamiseen ja lentokenttä/markettiparkin ovikolhujen keräilyyn ei nyt ehkä tarvita sitä kaikkein mielenkiintoisinta laitetta. Työkalut työn mukaan.

Avatar
Monza
Viestit: 983
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Monza »

Bimmer hybridi pitäisi kohtapuoleen vaihtaa talouspoliittisista syistä täyssähköön, eli tilausta sisään kesän jälkeen. Ongelmana vain on, että firman liisarivalikoimasta ei löydy nyt mitään sopivaa, jos haluaisi pitäytyä eurooppalaisessa enempi premium/sport mallistossa.

Tesla on out, jo ennen hra Muskin sekoiluakin, ei vain sytytä minimalismi. Volkkarit ja Skodat ei nappaa. Olympiavolkkari menisi, mutta A6 e-troni on liian kallis ja Q4 e-troni vanhahkoa tekniikka pienehköllä rangella. Bimmerillä i5 nelivetona liian kallis sekin, 530e xDrive olisi oiva valinta seuraavaksikin, mutta firman täyssähköpolitiikka tekee siitäkin liian kalliin. i4 on vanhaa tekniikkaa ja ei näytä kulkevan motarilla kuin 110 km/h max, ei kiva. Kaukoidän ihmeet ei kiinnosta ja Alfoja ei ole kataloogissa. Volvolla ei ole 60 kokoluokassa täyssähköä, eikä Mersullakaan enää mitään C-segmentin autoa.

Sitten kun olisi vielä ajatuksena valita sellainen laite missä olisi järkevä optio lunastaa se itselle. Ehkä pitää odotella neue klassea, jos ja kun sieltä ensimmäisenä tulisi iX3 nelivetona järkevään hintaan ja jatkaa nykyisen liisausta jahka niitä on saatavilla.

Vai olenko missannut jotain muuta kiinnostavaa?

FinPat
Viestit: 8512
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Monza kirjoitti:
09 Kesä 2025, 13:11
Sitten kun olisi vielä ajatuksena valita sellainen laite missä olisi järkevä optio lunastaa se itselle. Ehkä pitää odotella neue klassea, jos ja kun sieltä ensimmäisenä tulisi iX3 nelivetona järkevään hintaan ja jatkaa nykyisen liisausta jahka niitä on saatavilla.
Kokemukseni mukaan leasing lunastus tai sopimuksen jatkaminen harvemmin kannattaa vaan yleensä uusi auto on halvempi.

FinPat
Viestit: 8512
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Monza kirjoitti:
09 Kesä 2025, 13:11
Vai olenko missannut jotain muuta kiinnostavaa?
Oletko liian nuori harkitsemaan MB CLA vispilää?

Avatar
TeroPee
Viestit: 1643
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Mites jos Mersuun ei riitä ikä, niin oletko jo liian vanha Cupraan?

Avatar
Monza
Viestit: 983
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Monza »

FinPat kirjoitti:
09 Kesä 2025, 13:43
Monza kirjoitti:
09 Kesä 2025, 13:11
Vai olenko missannut jotain muuta kiinnostavaa?
Oletko liian nuori harkitsemaan MB CLA vispilää?
En, ikä riittää kyllä :-D Kas tällainen on tulossa, pitääpä tutustua.
TeroPee kirjoitti:
09 Kesä 2025, 13:59
Mites jos Mersuun ei riitä ikä, niin oletko jo liian vanha Cupraan?
Siihen pieneen kyllä, mutta onkos tämä Tavascan Cupran versio ID.4:sta ja Enyaq:ista?
Viimeksi muokannut Monza, 09 Kesä 2025, 17:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1643
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Joo, Tavascan on ID4 / Enyaq / Q4 perusrakenteeltaan.

Avatar
CLiK
Viestit: 178
Liittynyt: 16 Kesä 2021, 08:40
Car(s): SZ #972/1036
Paikkakunta: pks

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja CLiK »

Monza kirjoitti:
09 Kesä 2025, 13:11
Vai olenko missannut jotain muuta kiinnostavaa?
Tutun kuuloinen haaste. CLA:ta lukuunottamatta melkeinpä siinä ne vaihtoehdot on. EQE taitaa mennä yli budjetin myös? Mikenkiintoista nähdä miten uusi iX3 hinnoitellaan. i5:een tuli pieni alennuspaketti, mutta väittäisin nykyistä hinnoittelua pieneksi myynnin esteeksi. Q6:n hinnoittelu on lähin verrokki iX3:lle. Alkusyksystä tiedetään.

Cupra Tavascanista pakko sanoa, että se on ainakin MEB, johon on haettu särmää. Kiinnostavaa muotoilua, mutta pienet puutteet/ärsyttävyydet jätti sen omalta listaltani pois.
Monza kirjoitti:
09 Kesä 2025, 13:11
i4 on vanhaa tekniikkaa ja ei näytä kulkevan motarilla kuin 110 km/h max, ei kiva.
110 km/h max?

Avatar
Monza
Viestit: 983
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Monza »

CLiK kirjoitti:
09 Kesä 2025, 22:55
Monza kirjoitti:
09 Kesä 2025, 13:11
Vai olenko missannut jotain muuta kiinnostavaa?
EQE taitaa mennä yli budjetin myös? Mikenkiintoista nähdä miten uusi iX3 hinnoitellaan.yksystä tiedetään.
Kyllä, EQE ei mahdu budjettiin. iX3 hinnoittelu tosiaan selvinnee juuri niihin aikoihin, kun pitäisi laittaa seuraavan liisarin tilausta sisään. Tuo CLA on kyllä hinnoiteltu houkuttelevasti, joten ehdottomasti tutustumisen arvoinen.
Monza kirjoitti:
09 Kesä 2025, 13:11
i4 on vanhaa tekniikkaa ja ei näytä kulkevan motarilla kuin 110 km/h max, ei kiva.
CLiK kirjoitti:
09 Kesä 2025, 22:55
110 km/h max?
Hieman karrikoidusti joo, tyypillisesti merkin polttismallit etenevät motaria joutuisasti, mutta nämä eivät. Menevät maltillista vauhtia kuten sähköautot usein. Sahaan Tre-Hki motaria mökkireissuilla ja on vain jotenkin pistänyt silmään. Josko siinä vauhdissa on joku kulmapiste vauhdin ja kulutuksen suhteessa.

FinPat
Viestit: 8512
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Monza kirjoitti:
10 Kesä 2025, 11:09
Kyllä, EQE ei mahdu budjettiin.
Joo, EQE hinnoittelu on aivan älytön. Hyvä ja hiljainen auto maantielaivailuun mutta mielestäni ei mitnekään hintansa väärti uutena. Tämä siis vähän vajaan vuoden ja vajaan 40tkm kokemuksen pohjalta. Reilut 10tkm ja 12kk ikäisenä kun MB Niederlassungilta haki 5 vuoden Junge Sterne takuulla reilun 40% alennuksella uuden hintaan niin yhtälön sai toimimaan. En tosin huomioinut Vehon määräisaikaishuoltojen hinnoittelua mutta eiköhän siitäkin selvitä.

CLA hinnoittelu on spekseihin nähden järkevällä tasolla, pitää käydä koeajamassa kun autoja saadaan Suomeen. Tuollainen shooting brake voisi olla näppärä.

https://www.carscoops.com/2025/03/2026- ... ok-boring/

Avatar
spyykko
Viestit: 57
Liittynyt: 29 Huhti 2013, 13:32
Car(s): GTV 2.0 TB
Paikkakunta: Kangasala

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja spyykko »

Mites Smartin #5? Omassa skaalassa sijoittautuu idänihmeen ja "länsiauton" puoliväliin. Sähköspeksit on ainakin kovat ja kolmosen koeajosta jäi ihan hyvä maku suuhun.

Mut onhan se Geely kun vähän pintaa rapsuttaa.

Avatar
Portti
Viestit: 1186
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Megane RS 280 '21
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Portti »

Entä voisiko Monzalla tulla harkittavaksi Renault vaikka ei varmastikaan ns. preemiumia olekaan. Megane/Scenic? Itsellä kokemusta vain koeajojen verran eikä oikein kosketuspintaa muihin sähköautoihinkaan, mutta nuo Rellut vaikuttivat ihan käypäisiltä peleileiltä.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Jiitee
Viestit: 4647
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Jokos täällä on juttua tästä meillä uudehkosta korealaismerkistä ?' KGM

Tuossa normi-imelöityä brandistooria:
https://en.kg-mobility.com/br/brand/story

Esim. maastureitahan firma tehnyt jo pitkään, ja on vanhimpia Etelä-Korean autovalmistajia.

https://www.nettiauto.com/kgm/torres-evx/14804807

Hinta/ominaisuudet/ laatu ( vahvistettuna 10 v ja 1000 000 km:n akkutakuulla)-suhde käytettynä varsinkin
alkavat tätä pappaa kiinnostamaan. Vaimo vaatii yhteiseltä käyttöautolta korkeaa korimallia ( SUV) ja helppoa käytettävyyttä.
Meikää taas kiinnostaa mm. tuo tiikerinsilmä- ev6-3-tyyppinen muotokieli .... ei paha. Premium- korea ? 8)

No ei taida ihan olla , vaikka koeajoissa havaitut puutteet eivät koske vaimon ajotyyliä ( esim. ei mitään ajotilojen, tai rekuperaation tms.säätämistä, vain puhdasta ajamista, meillä on Kiassakin tuttu Tom-tom-navi hänelle, vaikka tehdasnavi kojelaudassa on ihan hyvä :wink: )

Pistän mallin seurantaan ainakin. Japanista ei ole nyt oikein vastaavaa länsivispilää tulossa samaan hintaan.
Toki EV3 on edelleen tuon Torresin edellä listalla...tai sitten vanhempi EV6 .
Viimeksi muokannut Jiitee, 11 Kesä 2025, 09:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
spyykko
Viestit: 57
Liittynyt: 29 Huhti 2013, 13:32
Car(s): GTV 2.0 TB
Paikkakunta: Kangasala

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja spyykko »

Jiitee kirjoitti:
11 Kesä 2025, 09:41
Jokos täällä on juttua tästä meillä uudehkosta korealaismerkistä ?' KGM
Eikös tämä ole vain omistajanvaihdoksen jälkeen uudelleennimetty SSangYuong?

Avatar
Jiitee
Viestit: 4647
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

spyykko kirjoitti:
11 Kesä 2025, 09:49
Jiitee kirjoitti:
11 Kesä 2025, 09:41
Jokos täällä on juttua tästä meillä uudehkosta korealaismerkistä ?' KGM
Eikös tämä ole vain omistajanvaihdoksen jälkeen uudelleennimetty SSangYuong?
Kyllä. SSangYuongin muistelin joskus kylmätyypittäneeni, ja tuntui ihan laadukkaalta maasturilta tuolloin. Ei ollut maasturin tarvetta silloin. Farkulla pärjäsi kasvava perhe.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Monza
Viestit: 983
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Monza »

Portti kirjoitti:
10 Kesä 2025, 17:39
Entä voisiko Monzalla tulla harkittavaksi Renault vaikka ei varmastikaan ns. preemiumia olekaan. Megane/Scenic? Itsellä kokemusta vain koeajojen verran eikä oikein kosketuspintaa muihin sähköautoihinkaan, mutta nuo Rellut vaikuttivat ihan käypäisiltä peleileiltä.
Pykälää isompi auto hakusessa. Voisin kuvitella itseni esim. DS No8 ratissa, mutta ei ole firman kataloogissa, niinkuin ei renuakaan. Mutta ranskikset osaavat varmaan tehdä ihan ok sähköautoja, mitä olen kuullut. Pösö olisi kataloogissa, mutta ei kiinnostavaa mallia, sellainen voisi olla 508 sähköisenä, jos olisi olemassa. DS tapauksessa mahdollisen eksotiikan aiheuttamat kulut olisi ulkoistettu leasingyhtiölle, omalla rahalla en hankkisi :-)

FinPat
Viestit: 8512
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

DS N°8 värikartta on monen muun olevinaan trendikkään laitteen kanssa samanlainen. Musta - N x Harmaa - Valkoinen. (Ja vahingossa yksi sininen.)

Muuten näyttää asialliselta laitteelta.

Vastaa Viestiin