
Muiden merkkien murheita.
Valvoja: Moderators
- Jiitee
- Viestit: 4723
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Muiden merkkien murheita.
der Käfer juuri rullattu kesäpaikalle E-Savoon mettäfarmille 400 km:n siivun verran, muuten hyvin, mutta arvauksia matkan kestosta ?



Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Jiitee
- Viestit: 4723
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Juu , tänään, ja onneksi ajoin yksin. 10 tuntia meni, ja tein itse 2 renkaanvaihtoa ( vararengas kertaa 2 ) ja rengasliike teki IF:n hinausautokeikan jälkeen vielä kahdet uudet sisärenkaat...tuossa rengashässäkässä meni noin 4 tuntia. 5 - 5,5 tuntia on mennyt mulla Alfalla tuolla välillä yhden pysähdyksen ( lounas) taktiikalla.
Onneksi on loma ja täysin vapaa aikataulu... meni seikkailuna. Mutta uudet tubeless-etuvanteet tulee kyllä Kuplaan, ei noihin wanhoihin voi enää luottaa...

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Kivijärvi
- Viestit: 989
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Citroën ë-C4 X Max
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Muiden merkkien murheita.
Alkaa tuntua, että Sitikan 1.5 blueHDI ei välttämättä kestä maailman loppuun asti. Kolme ja puoli vuotta riitti nokkaketjulle. Nokka-akselit ja kaikki muu yläkerrassa mennyttä, alakerrasta ei vielä tietoa. Rakenne ilmeisesti ja mahdollisesti sellainen, että venttiilit ei välttämättä hakkaa alakertaa pilalle. En ole koskaan ollut iloisempi kuultuani "takuuseen menee" ehtimättä edes ottaa asiaa puheeksi. Kannatti tarttua automyyjä koukkuun takuun pidentämisestä viiteen vuoteen!!!!
Juu, ja oireena lähinnä "ei lähde käyntiin kun kävin kaupassa". Nyt osasi yllättää auto omistajansa...
Juu, ja oireena lähinnä "ei lähde käyntiin kun kävin kaupassa". Nyt osasi yllättää auto omistajansa...
-
insinörtti
- Viestit: 2719
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Vähän aikaa sitten tuli avattua terassikausi yhden tutun kanssa. Hän vaihtoi vuosi sitten vanhasta Volvon farkusta melko tuoreeseen hybridicorollaan, joten kyselin kuulimisia. No, sellaiset 5 tonnia korjauskuluihin vajaan vuoden aikana ja julkinen liikenne tullut tutuksi. Joten auto menossa vaihtoon ja XC60 tilalle
Ensi meni tuulilasi. Unohdin kysyä, oliko vakuutusta. Saattoi tulla yllärinä nykyautojen hirvi/jalankulkijatutkilla varustettujen lasien hinta. Ei mennyt kuin elokuvissa, kun lasiliike ei saanut tunnistimia toimimaan, vaikka monta kertaa yritettiin. Pitkän väännön ja asiaankuuluvan kuluttaja-asiamiehellä uhkailun jälkeen auto lopulta merkkiliikkeeseen, josta diagnoosi "lasi asennettu pari mm vinoon".
Seuraavaksi sitten jotain muuta, olisiko ollut ohjaustehostin (muisti pätkii..) ja taas asiaankuuluvat väännöt, tällä kertaa autoliikkeen kanssa.
Seuraavaksi pakoputken lämmönvaihdin. Kustannusarvio 2,5 k€ ja takuu päättynyt pari kk aikaisemmin, joten aloitettiin pallottelu välillä artisti maksaa - autokauppa maksaa - menee maahantuojan piikkiin good will juttuna. Tässä kohtaa tuli myös mitta täyteen ja lähti autonvaihtoprojekti käyntiin. Siinä kohtaa, kun kaupat jo sovittu, tulikin tieto, että menee good will -juttuna, mutta tämä koskee vain sitä omistajaa, jonka hallussa auto oli, kun lämmönvaihdin sanoi poks. Eli täytyi ne kaupat perua/siirtää.
Lompakko ei lopulta keventynyt lähellekään 5 k€, kun iso osa kuluista siirtyi lopulta autoliikkeen/maahantuojan harteille, mutta tämän saavuttamiseksi sai hartaudella roikkua puhelimessa ja rustailla sähköposteja. Plus että auto oli yht. useamman viikon pois ajosta eikä sijaisautosta puhettakaan.
Edit: muisti palaa pätkittäin. Tuo lämmönvaihdin on myös osa pakoputkea, joka on kulutusosa ... eli ei itseasiassa lainkaan takuun / lisätakuun (jollainen tässäkin autossa taisi olla) alainen osa.
Ensi meni tuulilasi. Unohdin kysyä, oliko vakuutusta. Saattoi tulla yllärinä nykyautojen hirvi/jalankulkijatutkilla varustettujen lasien hinta. Ei mennyt kuin elokuvissa, kun lasiliike ei saanut tunnistimia toimimaan, vaikka monta kertaa yritettiin. Pitkän väännön ja asiaankuuluvan kuluttaja-asiamiehellä uhkailun jälkeen auto lopulta merkkiliikkeeseen, josta diagnoosi "lasi asennettu pari mm vinoon".
Seuraavaksi sitten jotain muuta, olisiko ollut ohjaustehostin (muisti pätkii..) ja taas asiaankuuluvat väännöt, tällä kertaa autoliikkeen kanssa.
Seuraavaksi pakoputken lämmönvaihdin. Kustannusarvio 2,5 k€ ja takuu päättynyt pari kk aikaisemmin, joten aloitettiin pallottelu välillä artisti maksaa - autokauppa maksaa - menee maahantuojan piikkiin good will juttuna. Tässä kohtaa tuli myös mitta täyteen ja lähti autonvaihtoprojekti käyntiin. Siinä kohtaa, kun kaupat jo sovittu, tulikin tieto, että menee good will -juttuna, mutta tämä koskee vain sitä omistajaa, jonka hallussa auto oli, kun lämmönvaihdin sanoi poks. Eli täytyi ne kaupat perua/siirtää.
Lompakko ei lopulta keventynyt lähellekään 5 k€, kun iso osa kuluista siirtyi lopulta autoliikkeen/maahantuojan harteille, mutta tämän saavuttamiseksi sai hartaudella roikkua puhelimessa ja rustailla sähköposteja. Plus että auto oli yht. useamman viikon pois ajosta eikä sijaisautosta puhettakaan.
Edit: muisti palaa pätkittäin. Tuo lämmönvaihdin on myös osa pakoputkea, joka on kulutusosa ... eli ei itseasiassa lainkaan takuun / lisätakuun (jollainen tässäkin autossa taisi olla) alainen osa.
Viimeksi muokannut insinörtti, 26 Kesä 2025, 16:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- mattijus
- Viestit: 5326
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Kalukylä
Re: Muiden merkkien murheita.
Selkeästi kaksiliiterinen versio. Tämä rajasi nuo vaihtoehdot itseltäni pois (ostimme siis paremman puoliskon kanssa vuosi sitten harmaan 1.8 liiterisen hybridigorollan).insinörtti kirjoitti: ↑26 Kesä 2025, 16:06Edit: muisti palaa pätkittäin. Tuo lämmönvaihdin on myös osa pakoputkea, joka on kulutusosa ... eli ei itseasiassa lainkaan takuun / lisätakuun (jollainen tässäkin autossa taisi olla) alainen osa.
Edit: eikö tuo ohjaustehostin olisi pitänyt mennä tojota relaksiin?
VMP
-
insinörtti
- Viestit: 2719
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Tehostin tai mikälie olikaan ymmärtääkseni menikin, mutta kai siitäkin tuli jumppaa, jos piti ensin saada lupa viedä auto vikadiagnoosiin, sitten anellaan korjauslupaa ja loppuviimeeksi auto korjaukseen. Joku näistä episodeista myös osui joulupyhiin, kuinkas muutoin.
Tämä heppu muuten työkseen tappelee kiinalaisten komponenttivalmistajien kanssa siitä, oliko laatu tällä kertaa ihan sitä mistä oli sovittu. Keskivertojantteri (esim. minä) olisi varmaan luovuttanut kesken ja niellyt tappionsa ainakin tuon lämmönsiirtimen osalta siinä kohtaa, kun kerrotaan, ettei kyseessä ole takuun/lisätakuun alainen osa.
BTW itsekin maksoin oppirahoja viime talvena V60 kanssa. Luulin säästäväni teettämällä xenonien vaihdon nyrkkipajassa. 3 kertaa autoa sinne kiikutin, kun valokuvio pävi. Aina vaihdettiin poltin, muttei auttanut. Merkkihuollossa selvisi, että oli ruhjottu polttimen kiinnitys.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Polforea
- Viestit: 11998
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Et rohjennut vaivihkaa kysyä, että paljonko jäi selvitys- ja vääntöhommien tuntipalkaksi?insinörtti kirjoitti: ↑26 Kesä 2025, 16:06Lompakko ei lopulta keventynyt lähellekään 5 k€, kun iso osa kuluista siirtyi lopulta autoliikkeen/maahantuojan harteille, mutta tämän saavuttamiseksi sai hartaudella roikkua puhelimessa ja rustailla sähköposteja.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
insinörtti
- Viestit: 2719
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
^ Veikkaan, ettei tienisti ollut niin kova, että olisi vapaaehtoisesti vapaa-aikaansa rahaksi tällä tapaa vaihtanut. Mutta pakko oli, kun nämä oli periaatekysymyksiä ja tarkan markan mies kyseessä.
Enemmän tällaisia tarvittaisiin. Jostain blogista äkkäsin hepun, joka sitkeästi kävi palauttamassa ja vaatimassa vaihtoa tai rahoja takaisin kaikista 9,95 € hintaisistakin vekottimista niiden hajottua. Ei siinä tuntipalkoille pääse, mutta tavoitteena oli heittää kapuloita rattaisiin kelvotonta rihkamaa myyville ja valmistaville. Liian moni vaan heittää vekottimen roskiin ja ostaa uuden tilalle = palkitsee rihkaman suoltajat.
Enemmän tällaisia tarvittaisiin. Jostain blogista äkkäsin hepun, joka sitkeästi kävi palauttamassa ja vaatimassa vaihtoa tai rahoja takaisin kaikista 9,95 € hintaisistakin vekottimista niiden hajottua. Ei siinä tuntipalkoille pääse, mutta tavoitteena oli heittää kapuloita rattaisiin kelvotonta rihkamaa myyville ja valmistaville. Liian moni vaan heittää vekottimen roskiin ja ostaa uuden tilalle = palkitsee rihkaman suoltajat.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Polforea
- Viestit: 11998
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Jos viiden tonnin laskusta voi jättää 2-3 tonnia muiden harmiksi, niin kyllä siinä jokusen tunnin saa töitä tehdä ja silti vielä "pääsee tuntipalkoille" (oikeastaan ei, kun pääosin saa lähinnä sovittua että muut tekevät työnsä kuten pitäisi). Toki olisi varmasti mieluummin ilman moisia tienestimahdollisuuksia.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Kivijärvi
- Viestit: 989
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Citroën ë-C4 X Max
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Muiden merkkien murheita.
FinPat:
Huoltotiskin toisella puolella tiedettiin/epäiltiin, että ketjun voiteluun liittyen öljynpaine tyhjäkäynnillä saattaa olla tuossa ranskalaisessa insinööritieteiden tuotoksessa tavoiteltua alempi, ketju pyörii siksi kuivana ja lopulta tekee lopullisen ratkaisun huomattavasti ennen miljoonaa. Takseissa etenkin tyhjäkäynti tappaa noita, mutta ei kuulemma normaalikäytössä ole yleensä murheenkryyni.
Tai sitten ne on temuttaneet ketjut hätäpäissään surulliseksi muodostuneen komponenttipulavuoden aikana. Auto sattuu olemaan vuosimallia -21-22.
Huoltotiskin toisella puolella tiedettiin/epäiltiin, että ketjun voiteluun liittyen öljynpaine tyhjäkäynnillä saattaa olla tuossa ranskalaisessa insinööritieteiden tuotoksessa tavoiteltua alempi, ketju pyörii siksi kuivana ja lopulta tekee lopullisen ratkaisun huomattavasti ennen miljoonaa. Takseissa etenkin tyhjäkäynti tappaa noita, mutta ei kuulemma normaalikäytössä ole yleensä murheenkryyni.
Tai sitten ne on temuttaneet ketjut hätäpäissään surulliseksi muodostuneen komponenttipulavuoden aikana. Auto sattuu olemaan vuosimallia -21-22.
Re: Muiden merkkien murheita.
Kesäautoilija kaipaa vinkkejä!
35 vuotta nuori Suzukin 1,6 litrainen bensarivinelonen hölmöilee. Muuten toimii kuin junan vessa. Paitsi että välillä kun lämpimänä käynnistää, jonkun sekunnin jälkeen tyhjäkäynti ryntää. Vain lämpimänä käynnistäessä, eikä ajossa aktivoidu tämä vika. Uudelleenkäynnistys auttaa. Jos ajaa ryntäävällä koneella, tyhjäkäynti pysyy 2000-2300 rpm.
Kaasarikone, muistilaatikon laari itsellä näiden kanssa aika pölyinen…
Mikä neuvoksi?
35 vuotta nuori Suzukin 1,6 litrainen bensarivinelonen hölmöilee. Muuten toimii kuin junan vessa. Paitsi että välillä kun lämpimänä käynnistää, jonkun sekunnin jälkeen tyhjäkäynti ryntää. Vain lämpimänä käynnistäessä, eikä ajossa aktivoidu tämä vika. Uudelleenkäynnistys auttaa. Jos ajaa ryntäävällä koneella, tyhjäkäynti pysyy 2000-2300 rpm.
Kaasarikone, muistilaatikon laari itsellä näiden kanssa aika pölyinen…
Mikä neuvoksi?
- Isola
- Viestit: 2163
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Muiden merkkien murheita.
Tietoa ei ole, mutta käykö arvaus? Muistsakseni tuon ikäisissä on automaattiryyppy, ja se voi tehdä jänniä. Sen voisi kokeeksi yrittää ottaa pois käytöstä. Älä vain kysy miten.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
Re: Muiden merkkien murheita.
Voipi myös olla että 35 vuotiaan kaasarin läppä saattaa jumittaa lämpimänä. Ja muutenkin tuon ikäinen kaasari kyllä hyötyisi pura-ja-kokoa harjoituksesta.
Re: Muiden merkkien murheita.
Kiitän näkemyksistä! Automaagiryyppy voisi olla syyllinen - koska lämpimän kaasarikoneen saa käyntiin ilman polkimen painallusta, niin olen siten tehnytkin. Kone hyrähtää käymään, kierrokset tasoittuu n. 900rpm. On siinä useamman sekunnin, sitten lähtee nousuun koskematta kaasuun. Jää siiheen 2000+ rpm. Ei ryntää siitä ylös. Voi ajaa, mutta hieman kiusallista. Joten yleensä sammutan auton, yskähtelee hiljaiseksi (ei tarvii vaihteella + jarrulla sammuttaa). Uusiksi käymään, ja useimmiten ei tarvii toistaa - toimii tyhjäkäynti taas normaalisti. Eikä tosiaan ajossa tee tätä, vaan vaatii uudelleenkäynnistystä, jotta oire uusii. Siksi kaasuläppä voisi olla ok?
Ryhdyn siis googlaamaan miten ryyppäämisen saa loppumaan.
Ryhdyn siis googlaamaan miten ryyppäämisen saa loppumaan.
-
insinörtti
- Viestit: 2719
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Ei vika, vaan ominaisuus? Ainakin saman aikakauden T-merkissä automaagiryypyn sai pois päältä terävällä kaasupolkimen napautuksella. Periaatteessa automaagin pitäisi kai itsekin käännellä ryyppyä vähemmälle, mutta voi vähän tämä jumittaa.
BTW automaattiin yhdistettynä tällä sai aikaan yhden polkimen ajon. Nopeus säädettiin jarrulla
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Muiden merkkien murheita.
Minulla oli joskus 90-luvun alussa Swift 1.6 16v, jossa oli muistaakseni katalysaattori ja yksipisteruisku, Näyttää ihan kaasarilta, mutta mahdollistaa lambdasäädön seokselle. Saattaapi myös olla että muistan väärin.
Re: Muiden merkkien murheita.
Sen verran pellin alle Suitsassa kurkkasin, että kaasari siellä asuu. Ilmanputsari oli erittäin siistissä iskussa, tulpat voisi olla hyvä vilkaista... Nokkahihna ja vesipumppu tuohon vaihdettiin oston yhteydessä (ja leimallakin Temu Jeep siinä käväisi). Muutoin siis hämmentävän tyytyväinen, ennenkaikkea ajamisesta aiheutuvaan hymyilyyn ja täydelliseen Somero-istuvuuteen. Mutta kiusallinen on tuo ryntääminen, pitää kokeilla startin jälkeen terävästi käskyttää polkimella automaagiryyppäämistä loppumaan! Mutta lienee purku- ja voiteluhommia tiedossa... Perjantaina ajelen möksälle, pitää katsoa jos siellä ehtisi auton kimppuun, muitakin proggiksia on. Kuten grillaaminen ja oluen juonti. Priorisointia, priorisointia. 
Re: Muiden merkkien murheita.
Tehdas jatkanut vastuutaan 10 vuoteen ja 240 tkm:n, toki huollot pitää olla tehtynä tietyissä rajoissa. Kuinkas sorsa, eli pisutankki voi? Sillekkin on myönnetty lisäturvaa, kuten myös Puretech moottoreille.Kivijärvi kirjoitti: ↑23 Kesä 2025, 22:30Alkaa tuntua, että Sitikan 1.5 blueHDI ei välttämättä kestä maailman loppuun asti. Kolme ja puoli vuotta riitti nokkaketjulle. Nokka-akselit ja kaikki muu yläkerrassa mennyttä, alakerrasta ei vielä tietoa. Rakenne ilmeisesti ja mahdollisesti sellainen, että venttiilit ei välttämättä hakkaa alakertaa pilalle. En ole koskaan ollut iloisempi kuultuani "takuuseen menee" ehtimättä edes ottaa asiaa puheeksi. Kannatti tarttua automyyjä koukkuun takuun pidentämisestä viiteen vuoteen!!!!
Juu, ja oireena lähinnä "ei lähde käyntiin kun kävin kaupassa". Nyt osasi yllättää auto omistajansa...
[url]https://www.largus.fr/actualite-automob ... D05llw/url]
-
sämpy
- Viestit: 2587
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Renko
Re: Muiden merkkien murheita.
Semmonenkin ajatus heräsi, että jos tuossa olisi sähköisesti tms ohjattu huohotinpuoli, eli syöttää ajossa huohotuskaasua ohi kaasuttimen suoraan jalkaan ja se siinä reistaisi ja laskisi tuolloin lisäilmaa. Tai jokin muu alipainevuoto joltain ohjatulta venttiililtä.lerppu kirjoitti: ↑01 Heinä 2025, 12:24Sen verran pellin alle Suitsassa kurkkasin, että kaasari siellä asuu. Ilmanputsari oli erittäin siistissä iskussa, tulpat voisi olla hyvä vilkaista... Nokkahihna ja vesipumppu tuohon vaihdettiin oston yhteydessä (ja leimallakin Temu Jeep siinä käväisi). Muutoin siis hämmentävän tyytyväinen, ennenkaikkea ajamisesta aiheutuvaan hymyilyyn ja täydelliseen Somero-istuvuuteen. Mutta kiusallinen on tuo ryntääminen, pitää kokeilla startin jälkeen terävästi käskyttää polkimella automaagiryyppäämistä loppumaan! Mutta lienee purku- ja voiteluhommia tiedossa... Perjantaina ajelen möksälle, pitää katsoa jos siellä ehtisi auton kimppuun, muitakin proggiksia on. Kuten grillaaminen ja oluen juonti. Priorisointia, priorisointia.![]()
Fiat ja Lancia varaosat. https://www.saminosat.net/tuotteet.html
- Kivijärvi
- Viestit: 989
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Citroën ë-C4 X Max
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Muiden merkkien murheita.
Skodisti: kiitos viestistäsi! Valaa uskoa Stellantista kohtaan kun vastuuta tehdyistä virheistä otetaan.
Sorsa vaikuttaa toimivan, mutta mites vika oirehtii? Joku valoshow ja kerrasta rikki vai jotain käytännön oiretta ennen lopullista ratkaisua?
Sorsa vaikuttaa toimivan, mutta mites vika oirehtii? Joku valoshow ja kerrasta rikki vai jotain käytännön oiretta ennen lopullista ratkaisua?
Re: Muiden merkkien murheita.
Yleensä laakista vainaa, vikailmoituksen saattelemana. Käynnistäminen myös estyy tietyn km rajan jälkeen. 150 tkm/5 v. oli 100% korvaus ureatankista ja siitä eteenpäin alkaa prosentit laskea. Peugeot-foorummilla on aiheesta hyvin juttua 3008/5008-osioissa.
Re: Muiden merkkien murheita.
Ah, mainio vinkki. Tänään kun kävin Someron illassa cruisaamassa, Suitsa pelasi kuin ihmisen mieli. S-marketissakin sai käydä ilman käynnistysrynnistystä. Mökillä sitten auto tyhjäkävi tovi tallin edessä, kun availin ovia ja häsläsin muuta. Kun sitten hyppäsin puikkoihin, kaasunpainallus aktivoi saman ryntäyksen kuin aikaisemmin kuumakätnnistys! Eli talliin mentii 2000+ rpm… Olkoon siellä nyt, mutta huohotin laitetaan samalle työlistalle, jota aion vältellä tämän kanssa. Aurinkokin paistaa!sämpy kirjoitti: ↑04 Heinä 2025, 07:20Semmonenkin ajatus heräsi, että jos tuossa olisi sähköisesti tms ohjattu huohotinpuoli, eli syöttää ajossa huohotuskaasua ohi kaasuttimen suoraan jalkaan ja se siinä reistaisi ja laskisi tuolloin lisäilmaa. Tai jokin muu alipainevuoto joltain ohjatulta venttiililtä.lerppu kirjoitti: ↑01 Heinä 2025, 12:24Sen verran pellin alle Suitsassa kurkkasin, että kaasari siellä asuu. Ilmanputsari oli erittäin siistissä iskussa, tulpat voisi olla hyvä vilkaista... Nokkahihna ja vesipumppu tuohon vaihdettiin oston yhteydessä (ja leimallakin Temu Jeep siinä käväisi). Muutoin siis hämmentävän tyytyväinen, ennenkaikkea ajamisesta aiheutuvaan hymyilyyn ja täydelliseen Somero-istuvuuteen. Mutta kiusallinen on tuo ryntääminen, pitää kokeilla startin jälkeen terävästi käskyttää polkimella automaagiryyppäämistä loppumaan! Mutta lienee purku- ja voiteluhommia tiedossa... Perjantaina ajelen möksälle, pitää katsoa jos siellä ehtisi auton kimppuun, muitakin proggiksia on. Kuten grillaaminen ja oluen juonti. Priorisointia, priorisointia.![]()
-
sämpy
- Viestit: 2587
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Renko
Re: Muiden merkkien murheita.
Voihan siinä tietty olla vaikka jokin painekello tai muu pervo systeemi joka nostaa tyhjäkäyntiä, perinteisen mekaanisen automaattiryypyn sijaan. Tai kello joka normaalisti saattaa kaasuläpän rauhallisesti tyhjäkäynnille jostain syystä vetääkin kaasun päälle. Jumiva kaasuläppä se kai ei voi olla jos kerran kaasuun koskematta tuon tekee. Kumminkin pelkkä seos ei nosta kierroksia tuolleen että joko kaasuläpän pitää kääntyä tai sitten imariin tulee ilmaa jostain muualta kuten se huohotin taikka muu alipainelaite. Webruissa se huohotin on yleensä aina auki, kun sijainti sellainen ettei sotke tyhjäkäyntiä mutta kuka tietää miten japsit nuo keksii. Purin tässä taannoin mikälieMara merkkisen lehtipuhaltimen kaasuttimen, niin ei ottanut tolkkua miten se edes toimii vaikka sitä pitkään katseli. Monta tasoa ja miljoona kalvoa ja läppäventtiiliä niiden väleissä, samaa bensaa johdetaan moneen kertaan ylös ja alas noiden kalvojen kautta. Miten voi asiat ajatella noin monimutkaisesti, kun vertaa joku hussen moottorisahan kaasutin tai B&S...
Fiat ja Lancia varaosat. https://www.saminosat.net/tuotteet.html
-
insinörtti
- Viestit: 2719
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
^eikö nyt kaasunpainallus aktivoinut ryntäyksen?
Joku siellä jumii... maininta hidastuksesta tosiaan yksi mahdollinen vikapaikka. Siellä voi olla jokin mekanismi, minkä tehtävä on hieman hidastaa kaasuläpän sulkeutumista, kun polkimen löysää äkillisesti. Omasta tojolootasta tuo aikanaan deletoitiin, kun tykkäsi bugittaa. Ja kun oikein koitan muistella, niin kaasutin oli 2-kurkkuinen. Automaattiryyppy vänkäsi auki kakkoskurkkua, joka normaalisti avautui vasta reilummin poljettaessa. Tätä kautta siis lisää ilmaa ja ennenkaikkea rikasta seosta käynnistyksessä.
Joku siellä jumii... maininta hidastuksesta tosiaan yksi mahdollinen vikapaikka. Siellä voi olla jokin mekanismi, minkä tehtävä on hieman hidastaa kaasuläpän sulkeutumista, kun polkimen löysää äkillisesti. Omasta tojolootasta tuo aikanaan deletoitiin, kun tykkäsi bugittaa. Ja kun oikein koitan muistella, niin kaasutin oli 2-kurkkuinen. Automaattiryyppy vänkäsi auki kakkoskurkkua, joka normaalisti avautui vasta reilummin poljettaessa. Tätä kautta siis lisää ilmaa ja ennenkaikkea rikasta seosta käynnistyksessä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- mutt
- Viestit: 5898
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Muiden merkkien murheita.
80-luvulla kun meillä oli Samurai, niin sen ominaisuus kyllä oli hurja tyhjäkäynti kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Muistelisin TM:n jossain testissäkin sitä kommentoidun. Systeemi varmaan jumittelee, jos lämpimänä alkaa kierroksia nostelemaan.
Kohta ollaan taas autokaupoilla.
Kohta ollaan taas autokaupoilla.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Kivijärvi
- Viestit: 989
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Citroën ë-C4 X Max
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Muiden merkkien murheita.
FinPat: Niin, en ollut enää kovin yllättynyt - enemmän harmittaa se, että huoltotiskillä (taas kerran) vähätellään ongelmaa. Sinisilmäisen on helppo uskoa..
Stellantiksen osalta on todettava, että mahdottoman pieleen on mennyt polttismoottorit: Puretech, Prince ja nyt tämä 1.5HDI. Ei siis yhtä ainoaa niin sanotusti edes normaalisti kestävää vaihtoehtoa. Taitaa olla vahva pavunlaskijoiden armeija koko homman takana. Mutta kovin lyhytnäköistä toimintaa vaikuttaa olevan, sen verran jyrkkä vaikutus huonolla laadulla/luotettavuudelle ainakin ennen on ollut autojen myyntiin lähitulevaisuudessa. Opel nyt ensimmäisenä mieleen tulee. Huipulta unholaan alle kymmenen vuoden..
Stellantiksen osalta on todettava, että mahdottoman pieleen on mennyt polttismoottorit: Puretech, Prince ja nyt tämä 1.5HDI. Ei siis yhtä ainoaa niin sanotusti edes normaalisti kestävää vaihtoehtoa. Taitaa olla vahva pavunlaskijoiden armeija koko homman takana. Mutta kovin lyhytnäköistä toimintaa vaikuttaa olevan, sen verran jyrkkä vaikutus huonolla laadulla/luotettavuudelle ainakin ennen on ollut autojen myyntiin lähitulevaisuudessa. Opel nyt ensimmäisenä mieleen tulee. Huipulta unholaan alle kymmenen vuoden..
- mutt
- Viestit: 5898
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Muiden merkkien murheita.
Puretechit vaihtuivat ketjukoneiksi pari vuotta sitten. Toivottavasti paremmilla ketjuilla.
Puretechin märkähihna-ratkaisua on käyttäneet myös Honda ja Ford, ilmeisesti yhtä hyvillä tuloksilla. Teoriassahan idea oli hyvä, tehdään moottoriöljyä kestävä hihna ja laitetaan se öljyyn. Kesto paranee, kun remmi saa voitelua ja luotettavuus ja vaihtoväli paranevat.
Valitettavasti kävi ilmi, että remmien materiaali ei kestä käytettyä moottoriöljyä.
Puretechin märkähihna-ratkaisua on käyttäneet myös Honda ja Ford, ilmeisesti yhtä hyvillä tuloksilla. Teoriassahan idea oli hyvä, tehdään moottoriöljyä kestävä hihna ja laitetaan se öljyyn. Kesto paranee, kun remmi saa voitelua ja luotettavuus ja vaihtoväli paranevat.
Valitettavasti kävi ilmi, että remmien materiaali ei kestä käytettyä moottoriöljyä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Muiden merkkien murheita.
Eikö kuninkaallisen koneen osalta sentään voi syyttää ainakin osin BMW:tä?
Lasketaanko jenkkiläiset Stellantikset mukaan? Tai Ferrari-johdannaiset (Maserati, Alfa)?
Multi-Air II lienee Stellantiksen GME koneen Euro-version akilleen kantapää. Jeepissä kone on kai ollut "normaalin" luotettava.
- palkus
- Viestit: 5573
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Muiden merkkien murheita.
Näät tapetilla olleet moottorit taitaa olla ajalta ennen Stellantista. Ranskan raposia psa tuotteita lähinnä. Toki niiden käyttöä on jatkettu, hampaat irvessä.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11374
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Elroq 60 Sport Čára 2025, 500e La Prima 2022
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: Muiden merkkien murheita.
Ne Prinssi Rohkeaa edeltäneet DW- ja EW-moottorit olivat käsittääkseni aika luotettavia. Oma EW12 nautiskeli öljyä jonkin verran mutta speksien sisällä sentään. Muuta murhetta siinä ei sitten ollutkaan.
DV6 eli 1,6-lirtainen HDi oli kyllä tunnetusti murheellinen kapistus.
Harmi että PSA:n uudemmat koneet olivat mitä olivat, ei riskinottokyky riittänyt sijoittamaan omia dinaareita moisiin vaikka autot muuten olivat ihan kiinnostavia. Tai no, olihan rouvalla raju kolmimukinen vapari C3 ja se oli kyllä täysin murheeton kampe.
DV6 eli 1,6-lirtainen HDi oli kyllä tunnetusti murheellinen kapistus.
Harmi että PSA:n uudemmat koneet olivat mitä olivat, ei riskinottokyky riittänyt sijoittamaan omia dinaareita moisiin vaikka autot muuten olivat ihan kiinnostavia. Tai no, olihan rouvalla raju kolmimukinen vapari C3 ja se oli kyllä täysin murheeton kampe.
- Epäkelpokeräilijä -
- Xehpuk
- Viestit: 827
- Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
- Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998 - Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Muiden merkkien murheita.
Miten saa tukkeutuneet reikänahat palautettua kuntoon? Tukkeumat lienevät hiekkaa, räkää yms., mitä nyt lapsista irtoaa.
Imuri täydellä teholla pienellä suulakkeella ei saanut reikiä auki. Eikä ollut edes eurokuristettu imuri, vaan ihan kunnon tehosyöppö.
Imuri täydellä teholla pienellä suulakkeella ei saanut reikiä auki. Eikä ollut edes eurokuristettu imuri, vaan ihan kunnon tehosyöppö.
Re: Muiden merkkien murheita.
Pehmeällä hammasharjalla olen itse vastaavia reikänahkoja kutitellut.
JuuTuubassa kaikki näyttää niin helpolta ja tulokset ovat aina onnistuneita...
https://www.youtube.com/watch?v=noiqQDFSQQg
https://www.youtube.com/watch?v=Ebb47wU9bVc
- Xehpuk
- Viestit: 827
- Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
- Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998 - Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Muiden merkkien murheita.
Kiitos! Hammasharja sopivasti vinossa kulmassa näyttää olevan se kikka noihin. Toka yt-linkki kuvaa hyvin ongelmaa.FinPat kirjoitti: ↑11 Heinä 2025, 15:51Pehmeällä hammasharjalla olen itse vastaavia reikänahkoja kutitellut.
JuuTuubassa kaikki näyttää niin helpolta ja tulokset ovat aina onnistuneita...
https://www.youtube.com/watch?v=noiqQDFSQQg
https://www.youtube.com/watch?v=Ebb47wU9bVc
- TeroV.
- Viestit: 531
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Muiden merkkien murheita.
Lancia Delta III:ssa (2.0 Multijet) ilmastointi ei toiminut ja vein sen normaaliin täyttöhuoltoon. Kuvittelin systeemin vuotavan, mutta yllätyksekseni täyttö onnistui (systeemi oli kyllä liki tyhjä; kylmäainetta meni 400g, täyttömäärä 500 g) eikä vuotoa havaittu. Kylmääkin alkoi tulla, muttei mitään jääkylmää, kuten mielestäni pitäisi. Nyt hellekeleillä ilmastoinnin teho ei ole riittänyt alkuunkaan, vaikka kompura kytkeytyy päälle. Parkkipaikalla muiden autojen flektien huminaa kuunnellessa tuli yhtäkkiä mieleeni, ettei Lancian flekti ole pyörinyt ollenkaan, vaikka sen kai pitäisi helteellä alkaa humista saman tien, kun ilmastoinnin laittaa päälle (tässä siis manuaalinen ilmastointi).
MES:llä kokeilin engine-ECUn puolelta, että sieltä flektin molemmat nopeudet saa päälle normaalisti, eli flekti itsessään toimii. Ilmastoinnin kompressori tottelee myös käynnistyskytkintä normaalisti, eli lumihiutalenappia painamalla magneettikytkin laittaa kompuran pyörimään. MES:llä en kuitenkaan saanut yhteyttä climate control:iin, mutta valikossa oli valittavissa vain Denson Dual zone -laite, ei mitään manuaali-ilmastointiin viittaavaa. Lämmityslaitteen puhaltimen kaikki nopeudet toimivat normaalisti.
Onko vinkkejä, mistä kannattaisi alkaa vikaa etsiä? Sulakkeet ja releet ajattelin joka tapauksessa katsella läpi. Mikään muu sähkölaite ei tunnu tällä hetkellä olevan poissa pelistä.
MES:llä kokeilin engine-ECUn puolelta, että sieltä flektin molemmat nopeudet saa päälle normaalisti, eli flekti itsessään toimii. Ilmastoinnin kompressori tottelee myös käynnistyskytkintä normaalisti, eli lumihiutalenappia painamalla magneettikytkin laittaa kompuran pyörimään. MES:llä en kuitenkaan saanut yhteyttä climate control:iin, mutta valikossa oli valittavissa vain Denson Dual zone -laite, ei mitään manuaali-ilmastointiin viittaavaa. Lämmityslaitteen puhaltimen kaikki nopeudet toimivat normaalisti.
Onko vinkkejä, mistä kannattaisi alkaa vikaa etsiä? Sulakkeet ja releet ajattelin joka tapauksessa katsella läpi. Mikään muu sähkölaite ei tunnu tällä hetkellä olevan poissa pelistä.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11374
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Elroq 60 Sport Čára 2025, 500e La Prima 2022
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: Muiden merkkien murheita.
Onko raitisilmasuodatin miten freesi?
Yhdessä käytetyssä 156:ssa oli filsussa sellainen komposti että luulin ilmastoinnin olevan rikki kun viileää ei tullut. Vaan suodattimen vaihdon jälkeen alkoi ilma liikkua ja kaikki pelasi normaalisti.
Yhdessä käytetyssä 156:ssa oli filsussa sellainen komposti että luulin ilmastoinnin olevan rikki kun viileää ei tullut. Vaan suodattimen vaihdon jälkeen alkoi ilma liikkua ja kaikki pelasi normaalisti.
- Epäkelpokeräilijä -
- mutt
- Viestit: 5898
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Muiden merkkien murheita.
Jos täyttöventtiili vuotaa, niin vuototestissä sitä ei nähdä. Helppo tutkia, suojakorkki auki ja katsoo sisään. Jos näkyy kuplintaa, niin homma on selvä. Oikea ilmastointihuolto osaa vaihtaa ilman että joutuu systeemin tyhjentämään.
Kannattaa laitattaa väriaine sinne, jos ei jo ole. Paljon helpompi jatkossa löytää vuodot uv-lampulla.
Kannattaa laitattaa väriaine sinne, jos ei jo ole. Paljon helpompi jatkossa löytää vuodot uv-lampulla.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- TeroV.
- Viestit: 531
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Muiden merkkien murheita.
Raitisilmasuodatin on pari viikkoa sitten vaihdettu, ei pitäisi olla siitä kiinni. Ilmaa tulee kyllä kabiiniin runsaasti, mutta turhan lämpöisenä.
Opiskelin asiaa muiden merkkien palstoilta ja useammassakin tapauksessa arveltiin vastaavassa tilanteessa syylliseksi painekytkintä. En tiedä miten näissä Fiat/Lancioissa on, mutta joissain muissa painekytkin ohjaa sekä kompuran että flektin käyntiä. Ehkä kytkin voi vikaantua osittain siten, että kompuran ohjaus toimii, mutta flektin ei. Tuo ei olisi kovin kallis kokeilu, esim. Nimarkilla halvin vaihtoehto 15 € kieppeillä, Motonetissa 55 €. Vaihto voi olla työläämpi homma, jos kytkimen sijainti on lähellä lauhdutinta - siihen käsiksi pääsy vaatii etupuskurin irrotuksen.
Sulakkeiden läpikäynti ei tuottanut tulosta. Yksi rikkinäinen 15A sulake tosin löytyi erillisestä johtojen varassa roikkuvasta sulake-/relenipusta, joka oli sulaketauluista erillään. Uuden sulakkeen vaihto ei vaikuttanut silmämääräisesti mihinkään, eikä sulakekaan heti kärynnyt uudelleen.
- Aquatica
- Viestit: 15185
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Muiden merkkien murheita.
Ei tee kylmää edes silloin, kun laittaa kylmimmän mahdollisen asetuksen?
Sisäilma-anturin ollessa pimeänä tai näyttäessä väärää lämpötilaa, ei kone edes oikeasti yritä jäähdyttää (kompura voi kytkeytyä kosteudenpoistoa ajatellen), mutta kun laittaa kylmimmän mitä saa, pitäisi mennä "nyt sitä kylmää KELE"-asetukselle. Tässäkin voi toki olla eroja autokohtaisesti...
Esim monissa Alfoissa tullut tutuksi kosahtanut sisälämpöanturointi, joka kertoo ECU:lle siellä olevan -47c, joten ei ihan hirveesti yritäkään jäähdytellä.
Sama juttu saattaa hyvinkin olla myös ulkolämpötilan kanssa - jos anturi väittää, että ulkona on kylmä = ei haluta kylmää. Tosin silloin (yleisesti) kompuran ei pitäisi edes kytkeytyä.
Sisäilma-anturin ollessa pimeänä tai näyttäessä väärää lämpötilaa, ei kone edes oikeasti yritä jäähdyttää (kompura voi kytkeytyä kosteudenpoistoa ajatellen), mutta kun laittaa kylmimmän mitä saa, pitäisi mennä "nyt sitä kylmää KELE"-asetukselle. Tässäkin voi toki olla eroja autokohtaisesti...
Esim monissa Alfoissa tullut tutuksi kosahtanut sisälämpöanturointi, joka kertoo ECU:lle siellä olevan -47c, joten ei ihan hirveesti yritäkään jäähdytellä.
Sama juttu saattaa hyvinkin olla myös ulkolämpötilan kanssa - jos anturi väittää, että ulkona on kylmä = ei haluta kylmää. Tosin silloin (yleisesti) kompuran ei pitäisi edes kytkeytyä.
Re: Muiden merkkien murheita.
Tyyppivika kyseiselle moottorille. Vanhemmissa (1.6l) sama kokoonpano "ikuinen".
- Polforea
- Viestit: 11998
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Edellinen taikuri, joka Ferrarin konetta on syvällisemmin taikonut, on saanut jostain käytettäväkseen ihan liikaa tiivisteliimaa

Näihin kuitenkin saa ihan oikeita tiivisteitä, eikä ne edes ole järjettömän kalliita. Tämänkin kuvan kaikissa väleissä on ihan oikeat tiivisteet, mutta silti on tarvinnut rählätä massiivisia määriä tiivisteliimaa.
No, eipä ole vuotanut. Laskettakoon plussaksi
Näihin kuitenkin saa ihan oikeita tiivisteitä, eikä ne edes ole järjettömän kalliita. Tämänkin kuvan kaikissa väleissä on ihan oikeat tiivisteet, mutta silti on tarvinnut rählätä massiivisia määriä tiivisteliimaa.
No, eipä ole vuotanut. Laskettakoon plussaksi
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Muiden merkkien murheita.
Tuulilasi vakuutus ja merkkihuollossa käyttö olisi aikalailla säästänyt nuo vähätkin tonnit. Toyota relax 10v/185000km.insinörtti kirjoitti: ↑26 Kesä 2025, 16:06Vähän aikaa sitten tuli avattua terassikausi yhden tutun kanssa. Hän vaihtoi vuosi sitten vanhasta Volvon farkusta melko tuoreeseen hybridicorollaan, joten kyselin kuulimisia. No, sellaiset 5 tonnia korjauskuluihin vajaan vuoden aikana ja julkinen liikenne tullut tutuksi. Joten auto menossa vaihtoon ja XC60 tilalle![]()
Ensi meni tuulilasi. Unohdin kysyä, oliko vakuutusta. Saattoi tulla yllärinä nykyautojen hirvi/jalankulkijatutkilla varustettujen lasien hinta. Ei mennyt kuin elokuvissa, kun lasiliike ei saanut tunnistimia toimimaan, vaikka monta kertaa yritettiin. Pitkän väännön ja asiaankuuluvan kuluttaja-asiamiehellä uhkailun jälkeen auto lopulta merkkiliikkeeseen, josta diagnoosi "lasi asennettu pari mm vinoon".
Seuraavaksi sitten jotain muuta, olisiko ollut ohjaustehostin (muisti pätkii..) ja taas asiaankuuluvat väännöt, tällä kertaa autoliikkeen kanssa.
Seuraavaksi pakoputken lämmönvaihdin. Kustannusarvio 2,5 k€ ja takuu päättynyt pari kk aikaisemmin, joten aloitettiin pallottelu välillä artisti maksaa - autokauppa maksaa - menee maahantuojan piikkiin good will juttuna. Tässä kohtaa tuli myös mitta täyteen ja lähti autonvaihtoprojekti käyntiin. Siinä kohtaa, kun kaupat jo sovittu, tulikin tieto, että menee good will -juttuna, mutta tämä koskee vain sitä omistajaa, jonka hallussa auto oli, kun lämmönvaihdin sanoi poks. Eli täytyi ne kaupat perua/siirtää.
Lompakko ei lopulta keventynyt lähellekään 5 k€, kun iso osa kuluista siirtyi lopulta autoliikkeen/maahantuojan harteille, mutta tämän saavuttamiseksi sai hartaudella roikkua puhelimessa ja rustailla sähköposteja. Plus että auto oli yht. useamman viikon pois ajosta eikä sijaisautosta puhettakaan.
Edit: muisti palaa pätkittäin. Tuo lämmönvaihdin on myös osa pakoputkea, joka on kulutusosa ... eli ei itseasiassa lainkaan takuun / lisätakuun (jollainen tässäkin autossa taisi olla) alainen osa.
- palkus
- Viestit: 5573
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Muiden merkkien murheita.
No esim. jos vesipumpun lähettää takuuseen, niin tiivisteliimalöydös mitätöi takuun. Eli tiivistesilikonit vain sinne minne kuuluuPolforea kirjoitti: ↑18 Heinä 2025, 00:36Edellinen taikuri, joka Ferrarin konetta on syvällisemmin taikonut, on saanut jostain käytettäväkseen ihan liikaa tiivisteliimaa
Näihin kuitenkin saa ihan oikeita tiivisteitä, eikä ne edes ole järjettömän kalliita. Tämänkin kuvan kaikissa väleissä on ihan oikeat tiivisteet, mutta silti on tarvinnut rählätä massiivisia määriä tiivisteliimaa.
No, eipä ole vuotanut. Laskettakoon plussaksi![]()
"puhun niin totta kuin osaan"
- Polforea
- Viestit: 11998
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Joo, me ei tokikaan meinata läträtä ihan samalla tapaa. Mutta vielä enemmän ärsyttäisi jos tuosta huolimatta olisi vuotanut, joten lasketaan vuotamattomuus plussaksi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- mutt
- Viestit: 5898
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Muiden merkkien murheita.
Kunhan silikoniroippeet ei estä öljyn "vuotamista" öljypumpun imusihdin läpi.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Keltsi
- Viestit: 1900
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt, Megane RS (225)
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Muiden merkkien murheita.
Ei ole selvästikään ollut ammattilainen asialla, kun ei ole punaista/oranssia silkkaria, käytetty määrä/annostelu on kyllä oikea 
"No smoke => no power => no hope"
- TeroV.
- Viestit: 531
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Muiden merkkien murheita.
Ei kupli täyttöventtiilistä ja painetta tuntuu olevan järjestelmässä edelleen reippaasti, kun venttiilin sielua varovasti painoin. Kyllä siellä väriaineet sisällä on, koska täyttöventtiilin vieressä näkyy UV-lampulla muutamia pisararoiskeita. Vuotoja on kyllä tullut yläkautta tiirailtua, mutta ei ole vuotopaikkaa sillä tavalla löytynyt. Alakautta en ole vielä tilannetta UV-lampulla tutkinut, täytyy sukeltaa sinnekin lähipäivinä.mutt kirjoitti: ↑17 Heinä 2025, 21:13Jos täyttöventtiili vuotaa, niin vuototestissä sitä ei nähdä. Helppo tutkia, suojakorkki auki ja katsoo sisään. Jos näkyy kuplintaa, niin homma on selvä. Oikea ilmastointihuolto osaa vaihtaa ilman että joutuu systeemin tyhjentämään.
Kannattaa laitattaa väriaine sinne, jos ei jo ole. Paljon helpompi jatkossa löytää vuodot uv-lampulla.
Ei tee kylmää missään asennossa. Kylmin mahdollinen asetus tuossa manuaalimallissa on kääntää lämpötilanappula lounaaseen. Kyseessä on siis tämännäköinen käyttöpaneeli, missä ei ole mitään lämpötilanäyttöjä. Mahtaako tuohon liittyen jossain olla lämpötila-anturi? Ei sen lukemaa ainakaan mistään näe, kun MES-kään tunne tuollaista "ei-dual zone" ilmastointia Deltassa. Mittaristossa lämpötilanäytössä on ihan olosuhteita vastaavat lukemat, ei mitään pakkaslukemia tällä kelillä. 156:ssani lämpötila-anturi sekoilee silloin tällöin ja eikä siinä ilmastointi mene päälle mittarin näyttäessä kesäkeleillä pakkaslukemia.Aquatica kirjoitti: ↑17 Heinä 2025, 23:25Ei tee kylmää edes silloin, kun laittaa kylmimmän mahdollisen asetuksen?
Sisäilma-anturin ollessa pimeänä tai näyttäessä väärää lämpötilaa, ei kone edes oikeasti yritä jäähdyttää (kompura voi kytkeytyä kosteudenpoistoa ajatellen), mutta kun laittaa kylmimmän mitä saa, pitäisi mennä "nyt sitä kylmää KELE"-asetukselle. Tässäkin voi toki olla eroja autokohtaisesti...
Esim monissa Alfoissa tullut tutuksi kosahtanut sisälämpöanturointi, joka kertoo ECU:lle siellä olevan -47c, joten ei ihan hirveesti yritäkään jäähdytellä.
Sama juttu saattaa hyvinkin olla myös ulkolämpötilan kanssa - jos anturi väittää, että ulkona on kylmä = ei haluta kylmää. Tosin silloin (yleisesti) kompuran ei pitäisi edes kytkeytyä.
-
132 Coupe
- Viestit: 263
- Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
- Car(s): ex. Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 T-Jet Sport 2008, ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
- Paikkakunta: Eura
Re: Muiden merkkien murheita.
manuaali kylmästöinnin kennon lähellä lienee lämpöanturi ettei se jäädy umpeen.
Aikanaan Kappan jälkiasennus Diavia ilmastoinnista kyseinen kapillaari anturi hajosi alta vuoden käytön jälkeen.
Mikäs anturi määrittää sen ulkolämpötilan jossa kompura menee päälle, onko se ihan se peilissä oleva?
Eperistä löytyy ainakin Bravon alta manuaali ilmastointi jossa samat osat..
Aikanaan Kappan jälkiasennus Diavia ilmastoinnista kyseinen kapillaari anturi hajosi alta vuoden käytön jälkeen.
Mikäs anturi määrittää sen ulkolämpötilan jossa kompura menee päälle, onko se ihan se peilissä oleva?
Eperistä löytyy ainakin Bravon alta manuaali ilmastointi jossa samat osat..