Kyllä taas tänään oli perjantai liikenteessä. On se mukavaa.
Pähkinärinne, 40 alue. Päiväkoti, alakoulu, lapsia tien yli menemässä aamusin. Bussi pysäkillä ei tarkota mitään, etteikö siitä vois edestä kävellä tielle.....
Lähin siitä sitte. CLA tuli takana ja päätti, että hänen etee ei dösät tule. Arviolta 80 oli vauhtia ku tempas ohi siinä 200m päässä Rajatorpantien valoihin seisomaan jonoon.
EI riitä sanat oikeesti. MIten jäätävän tyhmä voi joku olla. Ei oo mitään sanoja tohon tyhmyyden määrään. Liian tyhmä ajamaan mitään ajoneuvoa.
Ja toinen asia.
Sähköautokukot.
Oikeesti.
Jos te lähdette dösän tai rekan vierestä ku katapultti ja vaihatte sitten kaistaa eteen miehekkäästi näyttäneenä, että kyllä lähtee. Mietittekö te ikinä miten typerältä se näyttää Että kepitätte jonkun yhdistelmä rekan sillä Teslalla ja ootte niin miestä? Oikeesti?
Sitä paitti. Helppohan se on ajaa ku auto hoitaa kaiken. Koittakaaha ajella jollain mitä pitää osaa ajaakin, ni voi vähän sitte tuntea olevansakin kova jätkä...
Joo ei tässä....onneks on viikendi vapaata. Kakolasta.
Päiväkotiryhmä oli kävelytiellä matkani varrella. Nopeutta pudotin reippaasti koska lapsien tekemisistä ei tiedä ja reagointiaikaa pitää olla. Näin Ohjaajien katseista helpotuksen.
Suloista tenavaväkeä, tulevaisuuden tekijöitä.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
JOo kaikki ei ajattele noin. Onneksi sinä ajattelet!
Osa ei vaan tajua mitään. Ei yhtään mitään. Osalla on tämä linja-auto pakkomielle vielä. Ne ei nää oikeastaan muuta ku sen asian, että dösästä pitää päästä ohi ihan sama mitä siitä seuraa. Ihan sama mistään, kuhan pääsee eteen. Töölööössä on yks paikka, jossa oon kerran meinannu sydärin saada.
Fazerin kahvilan risteys. Siinä on suojatie pysäkin eessä ja olin sieltä sitte lähössä. Joku B-luokan Mersu puhals siitä suojatien yli keulan eestä jakajaa hipoen noi 60-70kmh. Bussin keulan eessä seiso tyttö, noin 10v oottamassa että voi mennä yli. Ei mennyt ku näki että bussi liikku.
Mersu jatko matkaa ja käänty sitte jäähalille päin..... Kova oli aikavoitto. 20s. Enkelit oli töissä tuonna aamuna.
Noita ku näkee viikossa useita tollasia samanlaisia idiootteja, ni kyllä usko menee ihmisen älykkyyteen. Mietippä ittes tohon tilanteeseen. Kuvittelet ton paikan Töölöössä.
Topeliuksen katu ennen Leinonkadun risteystä, Töölöön kirjaston vieressä. Se Fazer kahvila. 20m bussi on pysäkillä, mitä näät suojatielle ku lähestyt bussia ja risteystä?
No et nää mitään. Niinpä. Mutta osalle ihmisistä se bussin lähtö on niin iso maailman lopun lopun loppu, että sen ohi on päästävä. Hintalappu voi olla peruuttamaton, mutta sitä ne ei sillon mietin. Ne näkee vaan sen bussin, ja sen kuljettajan, jota pitää kouluttaa. Ettei hänen eteen tulla ees 40 alueella, saati 30 alueella.
En tiie millä nää ihmiset työnsä ja autonsa saa. Jos älykyyden taso on tolla tasolla. Onneks se tyttö ei lähteny yli...en ois voinu tehdä mitään siinä kohtaa.
Ja kyllä liikenteen suunniteluakin voi miettiä, mut tuo paikka on sellanen, että oikeestaan voi sanoa ihan suoraan, että ajoneuvon kuljettaja on aikuinen ihminen. Hänen on ymmärrettävä tiedostaa riskit, ei voi syyttää suojatien sijaintiakaan. Ihan kuljettajan päätös se on sikailla ja aiheuttaa vaaraa tuossa, ei kenenkään muun. Ennakoimalla, miettimällä ees sen hitusen, että en nää mitään suojatielle, aikaa pysähtymiseen on 10m jos sitäkään, ni miten voin olla ajamatta kenenkään yli, vaikka se bussi nyt lähtisikin juuri MINUN eteeni. Niipä................
Usein nää tälläset kuljettajat, joka tuo mersu kuskikin oli. On niin jäätävän hyviä ajamaan. Oikeesti tietävät kaiken kaikesta ja käyttyvät liikenteessä ku uitettu sika uunissa. Mut todellisuus on kyllä aika noloa.......
No onneks tyttö ei jääny alle. Mulla säily mielenterveys ja tytöllä elämä jatkuu. Onneksi.
9-tiellä sunnuntaina pace car. Valkoinen pakettiauto, jossa iso määrä keltaisia vilkkuja katolla. Ensin pieni pysähdys, jonka jälkeen köröteltiin 70 km/h 80/100 km rajoitusalueilla. Välissä oli niin monta autoa, etten erottanut mistä kyse. Ensin ajattelin, että johdetaan jonoa tietyömaan ohi, mutta mitään työmaata ei vastaan tullut. Köröttelyä jatkui liki 15 km, minä aikana yksi (1) hlöauto uskaltautui pakettiautosta ohi.
Vasta juuri ennen Tampereen moottoritien liittymää tie muuttui 2-kaistaiseksi ja pääsin pakettiautosta ohi. Sehän oli GTK:n auto mittaamassa tien profiilia. Ja tämän perässä pitkä jono, koska kukaan ei halunnut kuivalla tiellä & auringon paistaessa ajaa yli 70 km/h...
Mutta sitten kun on tie jäässä ja/tai sumua niin ei ole tarvetta nopeuksista tinkiä, kuten viimeksi Lahdessa demottiin. Kunniamaininta niille, jotka onnistuivat olemaan näkemättä poliisi/paloautoja, joissa vilkut päällä, ja tuuttasivat perään.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Haagassa on yks mutka, jossa on pysäkki oikeassa laidassa. (Jos joku tietää, siinä oli se K-Kauppa, joka on nyt lopettanut)
Mutka on sellanen, ettei siihen nää oikeen mitään kummastakaan suunnasta. Jos bussi on pysäkillä, olet keskellä ajorataa. Jos joku ajaa vastaan tulee ahdasta. Ihan sama mikä sieltä tulee vastaan.
No. Minä olin siinä pysäkillä suunta keskusta, eli mutka on vasemmalle tässä kohtaa. Laitoin vilkun päälle vasemmalle ajoissa, että ollaan tästä just lähdössä. Onko siinä 30 vai 40 alue, toivottavasti 30 sais olla. (Ihan sama mulle ku ajan siitä aina 25kmh) Katon vasenta peiliä kun alamäkeen Ammattikoulun suunnalta mutkaa lähestyy joku noin 6v vanha 5-Sarjan Bemari. Ovet menee kii vilkku päällä ku nään peilistä, että tämä kiihdyttää ihan järkyttävästi. Siis ihan tolkuton kiihdytys, kaikki mitä siitä löyty. Etten ehtisi siis eteen siinä. Vähintään 70 tai enemmän vauhtia hetkessä silmämääräsesti peilistä katsoen.
Muuten meni hienosti. Älykyydellä joskus voi voittaa paljon aikaa.
Mutta pimeestä mutkasta ilmesty toinen linja-auto. Tottakai jos osaat ajaa, näät sen toisen auton kyljen heijastuksista, että sieltä on tulossa auto. Toinen bussi meinaa näki tämän jo ajat sitten ennen kun Bemaristi ilmesty näkökenttään ja ennakoi sen todella ajoissa. Mutta usein nää paremman luokan kuljettajat tietää tämänkin kikan ennakoida. Kuten nytkin.
No...Miljonaa pimeeseen mutkaan ja hokkuspokkus huolimatta mahdollisuuksista ennakoida koko homma, Bemaristi kusi omaan nilkkaansa oli keskellä ajorataa. Toinen bussi tulee mutkasta ja pysähtyy tottakai mutkaan kun ei siitä mahdu menemään. Bemaristilla on siinä vaiheessa vauhtia ihan kiitettävästi jo, onhan se kuitekin omalla kotipaikalla, kotitiellä pakko päästä bussista ohi pahimpaan ruuhka-aikaan pimeessä. Vastaan tullut bussi pysähtyy, minä oon paikallaan pysäkillä vieläkin tässä kohtaa. Ja katon peilistä, ku Bemaristi jarruttaa ja jarruttaa. ABSien ja nastojen suloinen yhteislaulu kaikuu ohjaamoon asti kun tämä saa sen sitten pysähtymään just ja just enne osumaa toiseen bussiin ja mun kylkeen.
No siinä vaiheessa oltiin sit jo niin ahtaalla, että siitä oli vähän hankala jo lähteäkin, ettei 20m nivelen takavaunu ota kiinni tämän neropatin autoon, joten siinä meni ehkä 30s purkaa se tilanne. Odottelin sitten siitä lähdettyäni, että mitä sitten tapahtuu. Yllättäen Bemaristilla tais haista autossa joulutorttu, kun väliä tuli ihan tolkuton määrä siihen nähden, että mulla oli vauhtia 25kmh enne K-kaupan risteystä ja junatunnelia. Ehkä sillä oli innostunut rouva vieressä kertomassa palautteen asiasta? Kenties? Irtosikohan joulupiparia illalla? En usko.
Haagan Alepan ympyrästä Bemaristi jatkoi suoraan, eikä siis onneksi keksinyt alkaa syylistämään minua tästä kaikesta, jota odotin innolla. Tullaanko Alepan pysäkillä huutamaan hyvää joulua.
Pistää kyllä miettii oikeesti. Pimeetä. Pimeä mutka. Oma kotitie. Paljon ihmisiä. Lapsia, mustissa vaatteissa. Suojatietä, näkyvyydet nolla. Paikka, jossa ajat 300000000000000 kertaa vuodessa. Jonka riskit su pitäs tietää unissasikin kertoa ulkoa. Ni ei. Ohi vaan. Vaikka aikavoitto on 15s tai jotain ni ei voi ikinä. IKINÄ miettiä, että onko se turvallista edes. Näkeekö sinne mutkaan. No jos et nää mutkaan, ni voiko sinne ajaa reikäpäässä, no ei voi ajaa reikäpäässä jos et nää sinne. Miettiä muita. Ennakoida. Ajaa turvallisesti. Ottaa muut huomioon. EI VOI. Koskaan ei voi miettiä, että mikä se riski on siihen, että jotain menee niin hienosti kohdalleen, että pääsee ihan lehteen asti monena eri päivänä.
Autolla, joka on parmman väen auto, joka näkyy liikenteessä kuitenkin jo vähän kaliimpana yksilönä vs perus Kiia Hyndait. Jolla pitäs pitäs ajaa arvokkaasti ja olla parempi kuin muut, muiden yläpuolella. Onhan se varkakkaan ihmisen valinta, automiehen unelma tollanen 5-satanen perus karvalakki malli. Ja sitte ajat sillä ku sika mutalätäkössä. Ja mikä mielikuva tästä tulee...... No se kuuluu taas joku päivä SOMEN ihanissa keskusteluissa, kun pääsee kutittamaan jonkun leukaa vähän, että mites se liikennekäytös muita kohtaan. Kukaan muu aiheuta sitä mainetta ku ihan te itse.
Loppu hyvin kaikki hyvin. Ei kolaria. Mutta mainetta tuli törkykuppiin kiitettävä määrä ihan puhtaasta tyhmyydestä. Onnea.
Otetaan joulumieli mukaan tien päälle nyt vielä kun sitä voi ottaa. Hyvää Joulua.!