Tervepä terve ja kiitos ryhmään pääsystä, puoli vuosisataa rähmätty autojen kanssa ja nyt vasta eka alfa, tai alfat ku mimmi halus kans. Ei mikään hetken mielijohderyhmästä ollu jo iso apu miljoona mailia ajettujen 1,9 ja 2,4 jtdämmien kanssa
Kaikki Alfat on hyviä ja siellä suunnalla on vankkaa kokemusta ja tietoa Alfoista.
Viikon päästä sitten Forssan autokeitaalle jutulle.
Päädyin Alfa Romeo -harrastajaksi ehkä hieman vahingossa – tai ainakin samalla tavalla kuin moni muukin: järki sanoi yhtä, sydän toista.
Asiaa ei auttanut, kun kaveri osti mustan 159 Sedanin 2014 ja sen jälkeen aloin haaveilemaan omasta 159:stä.
Vasta vuonna 2024 ostin huutokaupasta oman 2011 Alfa Romeo 159 Sportwagon TBi TI:n. Auto vaikutti kuvissa ja myyntitiedoissa hyvältä, mutta kuten vanhan Alfan kanssa usein käy, todellinen tutustuminen alkoi vasta kaupanteon jälkeen.
Ensimmäisenä ohjelmassa olivat helmat, jotka vaativat varsin perusteellista hitsaamista ennen kuin katsastusmies alkoi nyökytellä hyväksyvästi. Samalla alustasta uusittiin enemmän osia kuin olin alun perin suunnitellut. Siinä vaiheessa taisin jo myöntää, että olin ostanut harrastuksen enkä pelkkää kulkuvälinettä.
Kun kori ja alusta olivat kunnossa, alkoi moottoripuolen läpikäynti.
Vuosien aikana on tullut tehtyä yhtä ja toista: huoltoja, korjauksia, vianetsintää ja jatkuvaa pientä parantelua. Toisinaan Alfa on tarjonnut onnistumisen iloa ja toisinaan opettanut kärsivällisyyttä, mutta kertaakaan ei ole tullut tunnetta, että auto pitäisi vaihtaa johonkin "järkevämpään".
Autoharrastus on minulle ennen kaikkea IT työn vastapainoksi mekaanista/teknistä tekemistä ja oppimista. Nautin siitä, että saa selvittää ongelmia, etsiä alkuperäisiä dokumentteja, kunnostaa vanhaa ja pitää hieman ja harvinaisempia autoja liikenteessä.
159 TBi TI tuntui heti sellaiselta autolta, joka ansaitsee tulla säilytetyksi eikä vain kulutetuksi loppuun.
Tällä hetkellä auto alkaa olla teknisesti semi hyvässä kunnossa, vaikka listalta löytyy edelleen niitä klassisia "vielä tämän teen joskus" -projekteja.
Moni varmasti tietää, ettei Alfa koskaan oikeasti valmistu.
Toivottavasti tavataan täällä foorumilla, ehkä livenäkin. Vinkkejä, kokemuksia ja tarinoita otetaan aina vastaan – varsinkin 159:n, TBi-moottorien ja muiden italialaisten erikoisuuksien osalta.