Alfa Romeo harrastuksena: varaosat saatavuus.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

rautu

Alfa Romeo harrastuksena: varaosat saatavuus.

Viesti Kirjoittaja rautu »

Ajattelin perustaa tähän tällaisen aiheen, jota olen miettinyt joskus autoja harrastaneena.

Kun harrastin mallia Alfa Romeo 33 1.7 16 v, niin tuli hommattua lähes kaikkia osia paitsi ei moottoria kyseiseen autoon, mutta muita osia riittävästi.

Samaten kun harrastin Alfa Romeo 155 V6 autoa, eli muutaman vuoden korjaus projekti oli se ja hommasin monen vuoden ajan paljon siihen malliin osia, aina kun oli jostain saatavilla ja löytyi sopivasti.

Se osien hommaaminen on kyllä kannattavaakin, vaikkei osia heti kaikkea tarvitse, mutta ei niitä välttämättä sitten saa/tehdä enää kun sellaista osaa tarvitsee vaihtaa. Jos osa hajoaa muuten vanhuuttaan tai aito saa jonkin tällin tuntemattomasta syystä esim. Jokin onnettomuus tai säästä johtuva luonnonilmiö, niin voi tarvita laseja tai peltiosia yms.

Kun harrastetaan vanhoja automalleja, joihin voi saada osia helpostikin, mutta kun kuluu muutama vuosi, niin voi huomata että nyt ei löydy mistään ja osien valmistus on loppunut. Se pitää muistaa ja jos edelleen haluaa harrastaa vanhoja autoja. Vanha auto tarkoittaa jo vaikka 20 - 35 vuotta tässä minun jutussa. Osien valmistajat vaan lopettaa tiettyjen autojen osien tekemisen, vaikka autoja olisi harrastajilla käytössä. No jos autoilla haluaa liikenteessä ajella, niin ne pitää kuitenkin katsastaa turvallisen ajamisen takia.
Tämä ei sitten onnistu, jos ei autoon saa esim. jousia, jousituksen osia, iskareita, jarrujen eri osia, tukivarsia, pyöränlaakereita, moottorin tiivisteitä, erilsia suojakumeja. Tuulilasin pesulaitteiden osia. Yms. Ja myös auton lasit on sellaisia, joita joka paikasta enää löydy heti.

No kaikkihan nämä asiat tietää, mutta tämän takia itse olen aina hommannut osia talteen paljon ja sitten tulee muita muutoksia elämässä, että auto myydään ja osat jää nurkkiin pöyriin turhaan. Tässäpä tämän asian miettimistä.