Mitä teit tänään tallissa?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Finest »

Liimasin V6 ja TB logon oletettavasti oikeille paikoilleen

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Suba »

Bertilin sydän tahdistettu. Isot kiitokset kirurgi Juhakolle.
One life, live it!

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja toolman »

jkk kirjoitti:^hieno auto ja talli! :) onko sulla talli vaihtunu?
Joo, puuhastelen nykyään Hesan puolella metsälässä, sumpit tarjotaan poikkeaville :)

ristojärvelä
Viestit: 558
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Vaihdoin 156 GTA:n jäähdyttimen, oli alareunasta jo aika huonossa kunnossa, vuotojälkiäkin löytyi. Laitoin tilalle 2,5-litraisen hieman ohuemman jäähdyttimen. Hyvin tuntui jäähdyttävän. Kiitos Toolmanille vinkistä.

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja toolman »

ristojärvelä kirjoitti:Vaihdoin 156 GTA:n jäähdyttimen, oli alareunasta jo aika huonossa kunnossa, vuotojälkiäkin löytyi. Laitoin tilalle 2,5-litraisen hieman ohuemman jäähdyttimen. Hyvin tuntui jäähdyttävän. Kiitos Toolmanille vinkistä.
Edellidessä gta:ssa pikkubusson jäähdytin toimi ihan hyvin. Onhan noissa tarvikesyyläreissä kuulemma ollut sitä vikaa ettei päädyt pysy kiinni, mutta kai niissä tarvikeosissakin on eroa?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15044
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Saappiin uudet renkulat alle. Dunlopin Sport Blueresponset ja hyvältä tuntui ja ilmeisen tyytyväinen on appiehdokaskin.
Vanhoissa BF Goodricheissä alkoi olla vesipito-ongelmia rankalla kädellä, yhdestä renkaasta ruuvi läpi ja jokaisessa olat kuluneet enempi tai vähempi, kumit kovat ja jopa äänekkäät tonnarissakin.
Lisäksi kolmessa oli kalvo/runkovauriota sisäpinnassa KESKELLÄ rengasta, jälki vähän kuin tyhjänä ajettu, mutta tosiaan keskellä rengasta.

Vielä kulmat pitää varuiksi tarkistaa, että olisi kunnossa 8)

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Kyllä henkilöauton vahaus on leppoisaa ajanvietettä verrattuna PUNAISEN Maxi Ducaton kiillotukseen.
Kahdelta mieheltä aikaa tuohon kului n.7 tuntia, sisältäen yhden lyhyen kahvitauon.
Operaatioon kuului:
-pesu
-kahdella eri aineella koneellinen kiillotus (+paljon käsipelillä paikkoja joihin koneella ei pääse)
-kovavaha (käsin)
-muoviosien käsittely
-ikkunoiden pesu
No, tuli siitä hieman eri näköinenkin, joten työ ei ihan hukkaan mennyt..Toki nyt näkyy kaikki kolhutkin paremmin. :lol:
Lisäksi kuskin kyljessä on uutena ollut jotkut jumalattomat mainostarrat: "uusi Ducato"...jotain...Näkyy määrätyssä valossa ja kulmassa kun oikein katsoo.

No, koitetaan pitää vastedes huoli, ettei maalipinta pääse yhtä paljon hapettumaan. Ei ole sitten ihan yhtä kova urakka edessä. :-D
Liitteet
P7220560.JPG
P7220560.JPG (178.23 KiB) Katsottu 3533 kertaa

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Suba »

Juhako kirjoitti:Siirsin aina niin kauniin Nord moottorin toisesta tallista toiseen Suban avustuksella, nöyrä kiitos. :happy: :scatter: :scatter:
Eipä kestä kiitellä. Hienoa kun vuorostaan voi ystävää auttaa. :-D
One life, live it!

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kun eilen aamulla aloitti ja teki töitä tähän aamuun samoilla silmillä, niin siinä välissä ehti vaihtamaan 156:een moottorin kopasta toiseen, vähän kuluvaa palikkaa ja taistelemaan jumiutuneiden ja muuten vaan vastaan taistelevien pulttien & muttereiden kanssa. Parhaimmillaan jopa vuosi sitten rasvan kanssa paikalleen laitetut osat *ttuilivat vastaan.

Päivän aikana ajeltu 120km verran testilenkkiä eri ajo-olosuhteissa ja todettu kaiken toimivan pikku hienosäätöjä lukuunottamatta juuri kuten pitääkin. Ei se uusi ole, mutta ero on havaittava.

Tulipahan tehtyä :lol:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

GTseen väri pintaan. Ei ötököitä ei valumia. :lol: Jopa häivytys tuntui onnistuneen. Etupuskurista ei tullut niin nätti. Semmosta ämpärimuovia ettei oikein totellut kolvia, eikä kittikään meinannut tarttua. :grab:

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jkk »

^veditkö koko auton uusiks?

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^Pikku paikkuuta vain. Takalokasuojan, kummaltakin puolelta helmat ja puoli etupuskuria. Auto on ollut vain kahdella omistajalla ennen minua, mutta aika huolimatonta on ollut heillä pito. Koko toinen kylki on maalattu ilmeisesti kokonaan aiemmin, sitten vielä perään ovi. ja nyt vielä minä tein nuo paikkailut uudestaan. takapuskurikin olis pitänyt vielä maalata, mutta menköön nyt noin. Ei siitä kuitenkaan enää uutta saa.

berliina
Viestit: 1157
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja berliina »

Vihdoin jaksoin gtv v6:sen röpöttelyn korjata.6 pytyn tulppa pimee,nyt pelaa hienosti.Jos jaksaa voi muutkin tulpat vaihtaa ilmoja pitelee ulkona tarkenee autoa korjata. :splat:
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

Avatar
mutt
Viestit: 5462
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Viisi vuotta seisseen Theman takapään kotelot, helmat ja ovet sai täydennystä ruostesuojaukseen, samoin kuin takapyöräkotelot. Elektrolyysillä ja fosforihapolla putsatut takajarrulevyt sai keskiöihinsä maalipinnan. Huomenna hakemaan uutta jarrusatulaa...
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Tuon harrasteBemarin laitto on parin viimepäivän aikana ollut vaihteeksi ihan asiallisen oloista kun romualumiinikappaleesta näpertelemäni lisämittariteline tuli valmiiksi ja Mersu Clk -99 2.0 kompressorin syylärin, jonka neljällä eri romiksella mittailemalla löysin kooltaan sopivaksi, rupeaa olemaan lähellä onnistuneesti rakennettu paikoilleen.
Ja sen jälkeenhän se rupeaa olemaan viimeistelyä vailla että voi ensimmäistä kertaa 3.5 vuoteen kunnolla starttailla.
On muuten syylärin valmistaja aivan sama kun Bemarin alkuperäisen syylärin.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Jos et halua löytää ruostetta, älä etsi sitä. Minä etsin, ja yllätys ei ollut suuri, että myös löysin :lol: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Alfissimo kirjoitti:Jos et halua löytää ruostetta, älä etsi sitä. Minä etsin, ja yllätys ei ollut suuri, että myös löysin :lol: .
sulle sitä osuu kohdalle 8)

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Riski oli tietoinen ja todennäköisyys hyvin suuri. Mitään sellaista ei vielä löytynyt, etten olisi jo aiemmin 156:een harjoitellut :lol: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Polforea
Viestit: 11241
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mitä aiemmin ruosteen löytää, sitä vähemmän sitä löytää.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Mutta jos sen jättää silloin korjaamatta ja vain piilottaa, niin seuraava etsijä löytää enemmän. Tämä yksilö on siltä osin melko koskematon, mutta kyllä sitä on piiloon silti päässyt ja edelleen ihmettelen kyllä, että melko lepsusti näitä katsastuksessa läpi päästetään. Vähän etsimällä, ilman suurempaa yritystä, tästäkin olisi vuosi sitten paikattavia reikiä löytänyt.

Tehdään pois, kun kaivamaan alettiin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Paikalla
Avatar
Albertolli
Viestit: 4205
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Tuntuu tosiaan etsivä löytävän.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=446672#p446672
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Ei nyt tänään, mutta tällä viikolla. Sai katsastusta varten vaihtaa molemmat alatukivarret ja vasemman ylätukivarren (oikea vaihdettu jo noin kk si). Hienosti siihen sai pari iltaa menemään, tietenkin yhden uuden koiranluun joutui hommaamaan, kun kuusiokulmakanta nylppääntyi. Sai kyllä kunnon lekaa näyttää alapallolle, jotta lähti irti :)

Seuraavaksi vaihtoon raidetangonpäät, oli toisen nivelen suojakumi huonon näköinen. Ja katsurin iskaritestitäristyshärveli antoi 1% vasemmalle iskarille arvoksi, oikea sai sentään 20%. Pitääpä noikin varmaan vaihtaa. Sitten vaan miettimään, miten hyvä raaskii hommata.

Tietenkin "talli" täys autoja joten hommat piti tehä pihalla :?

Ainiin pari pyöränlaakeriakin voisi vaihtaa... ja syylärin... noh ainakaan tekemisestä ei ole puutetta
Suoraan vaan suoraa

ristojärvelä
Viestit: 558
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Tallin edessä, myllytin GTA:n. Ja vahasin päälle.

Avatar
Macela
Viestit: 2637
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Macela »

Hioin ja maalasin 156:n peilen tuet, näyttää tarpeeksi hyvältä. Ainakin toistaseks.

Kuva

Kuva

Kuva

Paha arkkitehti
Viestit: 72
Liittynyt: 15 Kesä 2014, 19:17
Car(s): Ex. Alfa Romeo 156 2.5 v6 1999
Ex. Alfa Romeo 159 SW 2.4jtdm
Paikkakunta: Nokia

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Paha arkkitehti »

Egr:n putsaus. Hämmästys oli suuri kun karstaa ei juurikaan ollut kertynyt, vaikka orkkikselta vaikuttaa valmistuspäivänsä perusteella. Ilmamassa-anturi oli tukossa ja sen putsasin myös. EGR:ä läjätessä sähköpistokkeen klipsi päreiksi :evil: Nooh tuntuu pysyvän nippusidevirityksellä paikoillaan ja ensi viikolla tulppaan mokoman pois pelistä.

BerlinettaSport
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
Car(s): Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja BerlinettaSport »

Viimeistelin kuukauden kestäneen projektin 8) 155 Romeo Alfan moottorin vaihto. Öljynpaine vammainen mylly heivattu helvettiin(lue: pois konetilasta) ja ehjä istutettu tilalle. Otin ehkä tunti sitten koe-ajot! Ensi savut kuitenkin jo tiistaina :)

Mikä ikinä siinä öljynpaine-vammaises konees onkin tehty päin helvettiä korjatessa, tiedä sitä. Venttiilikopan kannen alta löytyi syyllinen olemattomiin paineisiin, 2 sylinterin toinen imuventtiilinnostin nokasta melkein pyöreäksi kulunut :crazyeyes: Siitähän se falskaa paineet, ei välttämättä kaikkia, mutta hydrauli nostimessakin oltava sitten vuotavia paineita.

Avatar
Isola
Viestit: 1976
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Isola »

Löysin viimeinkin syyn ajovalojen korkeudensäädön ajoittaiseen, ja viimeisen viikon aikana jatkuvaksi muuttuneeseen jumpitteluun. Aikaisemmat korjausyrityksen anturin liittimen kohteilla auttoivat aina hetkeksi, mutta lopulta enää eivät. Sieltähän oli johto poikki tavaratilan ja taka-akselilla olevan anturin väliltä. Pier-Luigi oli jossain vaiheessa korjannut johdosta katkoksen periaatteessa aivan oikeaoppisesti eli puristettavalla, kutistesukallisella jatkoholkilla, joka oli vieläpä oikean kokoinen eikä mikään 1,5 mm² abiko siinä 0,35 mm² johdossa. Ainoa vain, että liitos oli jäänyt puristamatta kiinni. Hyvin se oli piilotettu täysin alkuperäisen näköisen kangasteipin ja haitariputken sisään. Haitariputken koon vaihtuminen kesken matkan tuon kavalsi. Se, miksi tuollainen korjaus on joskus tehty, onkin sitten täysi mysteeeri. Se johto ei oikein voi katketa siitä kohtaa tärinän tms. vuoksi - olisiko joku jyrsijä ollut asialla? Näätähän tuon antenniakin on kalvanut.

Nyt tilanne onkin sitten se, että kaikki varusteet toimivat ja mikään vikavalo ei pala, joten tämän voisi postata myös Kivaa-ketjuun. Varsinkin kun intouduin vielä pesemään sisustan nahkasaippuallla.

Johdon korjauksen sivutuotteena kaivelin esille myös johdinvärien lyhenteet. Se kun ei ollut päivän selvää, että Z tarkoittaa violettia ja H harmaata.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

^Ainakin kokeneet autokorjaamon pitäjät sanovat että kaksi johtoa liitetään yhteen oikeaoppisesti tinaamalla. Sitten tulee sitä kutistesukkaa jne.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Polforea
Viestit: 11241
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Juotettu liitos autossa pitää aina tukea, muuten se ei ole pitkäikäinen. Tukematon liitos tulee tehdä puristamalla ja juottamatta, jos sitä ei tahdo tehdä useampaa kertaa. Se juotos kovettaa liitoskohdan ja tekee päähänsä rasitepisteen, josta liitos murtuu tärinän myötä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Isola
Viestit: 1976
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Isola »

En kauhean mielelläni lähtisi tekemään johtoon jatkosta juottamalla varsinkaan autossa. Juotos on aina arka tärinälle, joten vähintään se pitää tukea hyvin. Isovirtaisten ja siksi paksujen johtojen kohdalla luotettavan juotoksen tekeminen on hankalaa, koska lämpö karkaa paksua kuparitouvia pitkin ja liitos jää helposti sisältä kylmäksi (ja isoilla virroilla katkennut liitos myös aiheuttaa eniten tuhoa). Ohuita johtoja on usein pakko juottaa, koska noita holkkeja ja niiden puristuspihtejä ei yksinkertaisesti loju joka nurkalla. Niin voi tehdä, kunhan katsoo, että liitos ei pääse täristessään vatkaamaan itseään poikki. Lisäksi liitos pitää tietysti suojata kosteudelta. Liimapintainen kutistesukka on siihen hyvä.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Tallin päädyssä tapoin kolme kukkoa :) Lähiruokaa tiedossa tänään grillistä

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^^ ja ^^^ Komppaan. Tosin kunnollinen liimallinen kutistesukka tukee juotosliitoksen riittävän hyvin, kunhan sitä sukkaa ei säästellä, vaan vedetään reilusti yli liitoksen reunoista. Liimattomia en autokäytössä suostu tosin edes käyttämäänkään.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15044
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Me käytetään ihan lämmöllä kutistettavia yleisesti... Rutistaa sen kiinni, eikä varmasti pelkoa liiman pettämisestä (ei kai se petä pitkässäkään juoksussa oikeasti?). Hyvin kestää.

Eilen tuli sovellettua (TM), kun ei työkaluja ollut.
Eli yksi kiinnikkeen kanta hajonnut vesikaukalon ritilän kiinnikkeestä ja se ärsytti valtavasti. Juurikin pelkääjän puoleinen ritilä keskipäädystä.
Kiinnike oli väärä, mutta KIINNI (siksipä varmaan hajonnutkin) ja se korvattiin alkuperäisellä, käytetyllä. Viereen laitoin uuden, joka näemmä puristi sen kiinni ns. pirukseen, mutta pysyy hyvin.

Tosiaan kun muovi on halki, se pitäisi liimata - ei ollut liimaa. Vaihtoehtona on sitten juottaminen, muttei ollut sähköä, kolvia tai oikeastaan muutakaan. Soveltaminen oli siis nämä työkalut:
Kuva

Papukaijat (tarvittiin jossain välissä), mutta tärkeimpänä ulkotuli ja pieni ruuvimeisseli. Tuli tulille, ruuvimeisseli liekkiin kuumenemaan tosissaan ja sitten "juottamaan" tuota muovia. Suhteellisen rauhallinen tempo, mutta hyvin näytti onnistuvan 8)

Tämä on ehkä rumaakin rumempaa jälkeä, mutta sillä ei ole merkitystä piilossa olevalle osalle. Se ei varmasti myöskään ole lujuudeltaan alkuperäisen veroinen, mutta joustoltaan senkin edestä. Siistin ja lisäsin halkeaman päähän materiaalia niin saumaan kuin reunoillekin, muuttui aika kestävän oloiseksi jopa...

Kuva

Jos hajoaa vielä, vaihdan koko muovin. Samalla voisi hankkia sopivia ruuveja sen etupään kiinnitykseen; tuo on kiinni noilla "A-tikkailla" ja yhdellä ristipääruuvilla, ei muulla.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Aquatica kirjoitti:^Me käytetään ihan lämmöllä kutistettavia yleisesti... Rutistaa sen kiinni, eikä varmasti pelkoa liiman pettämisestä (ei kai se petä pitkässäkään juoksussa oikeasti?). Hyvin kestää.
Ainahan kutistesukka on lämmöllä kutistettava. :shock:

Niitä on vaan montaa erilaista. On 3:1 ja 2:1 kutistuvaa, liimallista ja liimatonta, eri seinämävahvuista jne. "Parhaat" kutistuvat jopa 4:1 ja 5:1.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15044
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
No niin, eli en edes ymmärtänyt väärin vaan tulkitsin väärin. Olen tosiaan nähnyt "kutisukkaa" (ei siis kutisukkaa lainkaan), jossa liimaa, mitä myös käytetty liitosten suojaksi. Toimii, mutta ei se kutisukkaa ollut siltikään :mrgreen:

Ymmärsin siis, että tarkoitit tuota ei-kutistuvaa liimasukkaa. Ja siihen kommentoin, että ei kai se liima oikeasti petä (niin nopeasti, että sillä olisi mitään merkitystä... Jos se 15v kestää, sen luulisi riittävän?)
Voisi itseänikin toki helpottaa kun sisäistäisi lukemansa ja osaisi vielä kommentoida oikeata asiaa... :roll: Nomutkun tää helle! ;)

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Finest »

Tuunasin
Merkit.jpg
Merkit.jpg (33.43 KiB) Katsottu 4504 kertaa
Kyljessä.jpg
Kyljessä.jpg (49.14 KiB) Katsottu 4504 kertaa
Kyljessä2.jpg
Kyljessä2.jpg (36.62 KiB) Katsottu 4504 kertaa
En tiedä mihin autoon alunperin kuuluvat, mielestäni toimivat noinkin.
Toisessa kuvassa vähän huono kuvakulma, kun noin heijastaa

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Polforea kirjoitti:Juotettu liitos autossa pitää aina tukea, muuten se ei ole pitkäikäinen. Tukematon liitos tulee tehdä puristamalla ja juottamatta, jos sitä ei tahdo tehdä useampaa kertaa. Se juotos kovettaa liitoskohdan ja tekee päähänsä rasitepisteen, josta liitos murtuu tärinän myötä.
En muista ikinä kuulleeni mistään tärinästä rikkoontuneista juotoksista vaikka autopajallakin olen aika kauan hommia tehnyt.
Jokatapauksessa kun liitoksen tekee perinteisesti juottamalla kietomalla johdonpäät ensin yhteen niinkun on tapana ja kutistesukka päälle liimalla tai ei, niin kun tuon tekee kunnolla niin itsestäänselvää on että se liitos pysyy toimivana.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Finest kirjoitti:
Liitetiedosto Kyljessä.jpg ei ole enää saatavilla
En tiedä mihin autoon alunperin kuuluvat, mielestäni toimivat noinkin.
Toisessa kuvassa vähän huono kuvakulma, kun noin heijastaa
Hah! Melkein samanlaisen kuvan ottanut omasta muutama viikko sitten :D Tosin toinen puoli ja vaatteet päällä. :lol:
Liitteet
IMG_1045pieni.jpg
IMG_1045pieni.jpg (56.61 KiB) Katsottu 4464 kertaa

Avatar
vrahikai
Viestit: 421
Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja vrahikai »

Plops...
Liitteet
Oho, väärä nappi
Oho, väärä nappi
Oho_vaara_nappi.jpg (110.95 KiB) Katsottu 4452 kertaa

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Finest »

Mandeprkl kirjoitti:Hah! Melkein samanlaisen kuvan ottanut omasta muutama viikko sitten :D Tosin toinen puoli ja vaatteet päällä. :lol:
Mulla on tommonen "moderni köyhän miehen" versio aiheesta, toi sun on kyllä perinteisempi ja tyylikkäämpi.
Uikkarit on, oli kuuma! :mrgreen:
Edit: Eikä ole mitään spessua tarjolla vaikkei olisikaan vaatekappaleita yllä :lol:
(+ modet)

Avatar
Polforea
Viestit: 11241
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

gYdEbUh kirjoitti:En muista ikinä kuulleeni mistään tärinästä rikkoontuneista juotoksista vaikka autopajallakin olen aika kauan hommia tehnyt.
Jokatapauksessa kun liitoksen tekee perinteisesti juottamalla kietomalla johdonpäät ensin yhteen niinkun on tapana ja kutistesukka päälle liimalla tai ei, niin kun tuon tekee kunnolla niin itsestäänselvää on että se liitos pysyy toimivana.
Ei se yleensä siitä itse liitoskohdasta murrukaan, vaan sen viereltä. Kohdasta, johon tulee rasitepiste kun johto ei jousta tasaisesti kun välipätkä on kovetettu juottamalla.

Mitä juotosten murtumiseen tulee, niin tämänkin foorumin käyttäjäkunnasta löytyy ainakin yksi kaveri, jolle olen korjannut murtuneita, alunperin tehtaalta tulleita juotoksia.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Macela
Viestit: 2637
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Macela »

vrahikai kirjoitti:Plops...
Mikäs koira tässä on haudattuna?

Ite tänään pesin ja vahasin omani, meinas loppua into kesken kaiken, janohan täs tuli.

Avatar
mutt
Viestit: 5462
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Pudotin Themasta etuapurungon pois. Saattaa olla, että lujuus ei ollut enää ihan uuden veroinen:
https://onedrive.live.com/redir?resid=5 ... lder%2cjpg
Kuvissa vilahtava ylimääräinen apurunko on osa Flavian neliosaista etuapurunkoa. Lieköhän sieltä asti periytynyt tuo rakenne Tipo4:iin?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
vrahikai
Viestit: 421
Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja vrahikai »

Macela kirjoitti:
Mikäs koira tässä on haudattuna?

Ite tänään pesin ja vahasin omani, meinas loppua into kesken kaiken, janohan täs tuli.
Kuskinpuolen lähivalopolttimo pimeänä, eivätkä valojen tasonsäätimetkään toimi. Piti siis purkaa puoli autoa ja irrottaa umpiot, jotta pääsee käsittelemään niitä kunnolla. Onneksi vasta neljä erinäistä pulttia ja kiinnikettä katkennut tässä operaatiossa. :bad-words:

Paha arkkitehti
Viestit: 72
Liittynyt: 15 Kesä 2014, 19:17
Car(s): Ex. Alfa Romeo 156 2.5 v6 1999
Ex. Alfa Romeo 159 SW 2.4jtdm
Paikkakunta: Nokia

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Paha arkkitehti »

No minä en tehnyt muuta kuin maksoin, mutta nyt on EGR tukossa, DPF poissa ja optimoitu softa moottorinohjauksessa.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Finest »

Vaihdoin Gtv:hen bensaletkun pätkä tukkien välillä.
Huonohkon näköinen (muttei akuutin) oli jo ostaessani auton, joten letkua olin jo aikaa sitten hommanut, mutta vaihto jäänyt tekemättä.
Nyt se sitten jo valutti ja kabiinissa haisi.

Letku oli varmaan jo kertaalleen vaihdettu, mikä noissa kestää tai on hyväksi havaittua?

Avatar
Keltsi
Viestit: 1839
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Mä kävin viimeksi Etrasta hakemassa bensaletkua. En tiedä mitä se oli, mutta vannotin myyjälle että letkujen vaihtaminen vuoden välein saa pikkuhiljaa riittää... 3P:ssä nuo kun on melko ahtaassa ja kuumassa paikassa ja hajotessaan suihkuaa bensa lähes suoraan pakosarjalle.

Just katselin 164:n bensaletkuja ja nekin näyttävät olevan uusimis kunnossa...

Tallissa tehty (loman kunniaksi) Jeepin etutukivarsien huolto ja säätö (ma), Unon vaihdelaatikon vaihto (ti+ke) coiloverit eteen ja öljynsuodattimen sekä -jäähdyttimen sijoittelua konehuoneeseen (to), eli perinteinen ajokaluston kausihuolto meneillään :lol:
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Polforea
Viestit: 11241
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Kah, vähän samalla asialla - tipo4 -projektiin tuli maakuntamatkalla poimittua vähän koristusta konetilaan:
Kuva

Noista tosin vain yksi on bensaletku, muita tulee koristamaan jäähdytysneste, jarruneste (kytkin), ohjaustehostinöljy sekä moottoriöljy.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Paikalla
Avatar
Albertolli
Viestit: 4205
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Mandeprkl kirjoitti:
Finest kirjoitti: Toisessa kuvassa vähän huono kuvakulma, kun noin heijastaa
Hah! Melkein samanlaisen kuvan ottanut omasta muutama viikko sitten :D Tosin toinen puoli ja vaatteet päällä. :lol:
Harrastin myös slaavikyykkäystä, mutta tarttee varmaan lisää vahaa ennen kun peilaa tarpeeksi?
Liitteet
WP_20140731_21_18_04_Pro_p.jpg
WP_20140731_21_18_04_Pro_p.jpg (157.09 KiB) Katsottu 3967 kertaa
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
lerppu
Viestit: 5934
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^ :mrgreen:
Harrastamista taitaa riittää? Vielä ehtii tälle ajokaudelle!

Vastaa Viestiin