Sekalainen koeajoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Ohimennen voisi mainita myös Lexuksen pitävän hintansa varsin mainiosti. Verratkaapa huviksenne saman ikäisten IS250 hintoja vrt. 2.2JönTSi... :? Dieseleissä meno vähän tasoittuu pl. Lexuksessa on kuitenkin se 100tkm enemmän km takana.

Lexuksessa on myös se puoli, ettei vanhene käsiin toi tyyli. Ei ollut 10+ uutena, vaan on se 8+ sama myös 15v iässä kuin uutenakin. Jos jatkuva jumppa korjaamolla ei kiinnosta, uskaltaisin suositella merkkiä, vaikka RX-mallista ei olekaan lähipiirissä kokemuksia. ES- ja GS-sarjalaisissa puolestaan on ja missään niissä ei ole mitään mainittavaa ollut. Ne vaan kulkee. Tai no, Mark Levinsoneissa pätkintää 10 iässä, "italosähköt" :mrgreen:

Avatar
lerppu
Viestit: 5952
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

SUV:n etsijöille:
- Jos autolla ei ole tarkoitus vetää MITÄÄN, koukuton X-sarjalainen käyttötarkoitukseen sopivassa koossa on erittäin jees valinta.
(Laatikot eivät ole kuuluja kestävyydestään jos perässä kulkee hevostalli tai venesatama...)
Välttäkää RF-renkaita.
Näiden ehtojen toteutuessa suositan varauksetta.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Oisko nissanin x-trail tai toyotan rav4 riittävän iso? X-trailista ei itsellä ole normiversiosta kokemusta. Ajoin kaasuautoksi tehtyä ja se oli kyllä melko perseestä, johtui kyllä siitä konversiosta. Rav4 kokemusta vain kyydissä ollen. Tuntu syövän hyvin kuoppaisen hiekkatien montut. Se yksilö kylläkin päätyi kalliiseen vaihteistoremppaan, moottorinohjauksen(vaiko vaihteiston oman) vikaantuminen aiheutti automaattilaatikon hajoamisen.
Mites Subarulta Outback, taitaa siinäkin olla melkein isompi maavara, kuin crosovereissa tai etuvetokatumaastureissa.

Tuota samaa puskemista liukkailla tuppaa osa oikeista maastureista tehdä. Esim. perheessä oleva Terrano II, varsinkin neliveto kytkettynä puskee ärsyttävästi, ei nyt varmaan niin alhaisissa nopeuksissa, kuin miten tuon volvon kuvasitte tekevän. (Tai no wiki lukee tuon keskikokoiseksi suv:ksi :D ) Omat kokemani(ei montaa) henkilöauto nelivedotkin menettävät ensimmäisenä pidon keulasta. Ei tietenkään samalla tavalla, kuin tuo volvo tai terrano.
Suoraan vaan suoraa

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Vanhempaa X-trailia jouduin kerran ajamaan ja oli kyl aivan karsea muovinen matolaatikko, en ottaisi mistään hinnasta.. Työkalun ajomukavuus ja varusteet yhdistettynä halvan henkilöauton ergonomiaan. Uudemmasta mallista en tiedä mitään.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

Toyota yaris versoa jouduin ajamaan, sellanen 2000 luvun alkupuolen vessa. Hiitek mittaristo, tuli ihan mieleen paluu tulevaisuuteen :D harmaata ämpärimuovia koko ritsa mutta yllättävän hätänen vehjes yarikseks. salaa ehkä vähän tykkäsin, kosla tunnelmaa :mrgreen:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

sämpy kirjoitti:Vanhempaa X-trailia jouduin kerran ajamaan ja oli kyl aivan karsea muovinen matolaatikko, en ottaisi mistään hinnasta.. Työkalun ajomukavuus ja varusteet yhdistettynä halvan henkilöauton ergonomiaan. Uudemmasta mallista en tiedä mitään.
Deltalla ollessani ei ollut harvinaista, että X-Trailin omistaja tuli ja haki nelivetoisen Sportagen tilalle (siis sen tuoreemman, 2013 tai uudempi vm)... Kuulemma ajettavuus 100-0 parempi, joten varmaan aivan kamala se X-Traili oltava, jos kerta saman ikäinen on kamalampi mitä tuo Sportage. Sportage EI ole mukava, hyvä tai loistokas... Joten kai se Xtraili on sama, kuin kusiaispesässä istuisi?

Avatar
Macela
Viestit: 2638
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Macela »

sämpy kirjoitti:Vanhempaa X-trailia jouduin kerran ajamaan ja oli kyl aivan karsea muovinen matolaatikko, en ottaisi mistään hinnasta.. Työkalun ajomukavuus ja varusteet yhdistettynä halvan henkilöauton ergonomiaan. Uudemmasta mallista en tiedä mitään.
Tänään ajoin pari kilsaa alle 100:n nopeuksissa 2006 X-trailia, ihan perusnormaalilta se tuntu ajoltaan, ei se ainakaan mitenkään huonolta tuntunut.

Tuli myös ajettua pösön 5008:aa, aivan kamala laatikko, lienee olevinaan automaatti mutta vaihtaa kuin mummo manuaalia ja jopa lähdössä tuntuu kuin meinais sammua.

Avatar
Isola
Viestit: 1983
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Isola »

Garmund kirjoitti:Oisko nissanin x-trail tai toyotan rav4 riittävän iso?
Kysyjän listalla tilantarpeen perusteina oli 2 koiraa. Siihen tarkoitukseen edellisen korimallin X-Trail on ihan voittamaton. Minulla oli ilo yrittää viime kesänä etsiä tuoreempaa kulkinetta tuollaisen tilalle, mutta ei auttanut: yksikään katsottu likimainkaan saman luokan auto ei pääse lähellekään sitä tavaratilan kokoa eikä useimmissa ole sisätilojenkaan väljyys samalla tasolla. Niinpä omistaja jatkaa nyt sillä samalla X-Traililla. Mitään erityistä hienostuneisuutta siitä on turha hakea. Meteliä on, ja vaikutelma kaikestaan on jopa hyvällä tavalla rehellisen käytännöllinen. Mittarissa taitaa nyt olla lähemmäs 200 000 km ja isoin murhe on ollut pyöränlaakeri. Tohtisin väittää huolettomaksi laitokseksi, mutta toki tässäkin otoksessa näytteiden lukumäärä on 1.

RAV4 on selvästi niukempi sisätiloiltaan, mutta riittää varmasti jos kerran Volvo XC60 riittää. Viittaa nimittäin pieniin koiriin. Noiden tavaratiloja mittaillessani muistan sen järkytyksen, kun avasin uuden (siis vm 2015) XC60:n peräluukun ja ihmettelin, oliko tämän säilytyslokeron lisäksi jossain myös tavaratila. Uusimman korimallin X-Trail on varsin kompakti paketti sekin.

Outbackillahan ajan itse niin kauan kuin Thesiksen telakointi jatkuu. Sitä en laske katumaasturikerhoon ollenkaan, vaikka mitäs virkaa noilla luokituksilla on, kun CR-V:täkin myydään enimmäkseen etuvetoisena... Outback on tavallinen farkku 200 mm maavaralla eikä vastaa siihen premiumin kaipuuseen, mitä olen rivien välistä lukevinani kun Lexusta ja Volvoa ajellaan. Hiljainen ja tilava se on kyllä luokassaan.

Jos tilaa tarvitaan oikeasti ja budjetti venyy, niin onhan se Land Cruiser varmasti asiallinen valinta.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

LVA
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja LVA »

Isola kirjoitti:
Garmund kirjoitti:Oisko nissanin x-trail tai toyotan rav4 riittävän iso?
Kysyjän listalla tilantarpeen perusteina oli 2 koiraa. Siihen tarkoitukseen edellisen korimallin X-Trail on ihan voittamaton. Minulla oli ilo yrittää viime kesänä etsiä tuoreempaa kulkinetta tuollaisen tilalle, mutta ei auttanut: yksikään katsottu likimainkaan saman luokan auto ei pääse lähellekään sitä tavaratilan kokoa eikä useimmissa ole sisätilojenkaan väljyys samalla tasolla. Niinpä omistaja jatkaa nyt sillä samalla X-Traililla. Mitään erityistä hienostuneisuutta siitä on turha hakea. Meteliä on, ja vaikutelma kaikestaan on jopa hyvällä tavalla rehellisen käytännöllinen. Mittarissa taitaa nyt olla lähemmäs 200 000 km ja isoin murhe on ollut pyöränlaakeri. Tohtisin väittää huolettomaksi laitokseksi, mutta toki tässäkin otoksessa näytteiden lukumäärä on 1.

RAV4 on selvästi niukempi sisätiloiltaan, mutta riittää varmasti jos kerran Volvo XC60 riittää. Viittaa nimittäin pieniin koiriin. Noiden tavaratiloja mittaillessani muistan sen järkytyksen, kun avasin uuden (siis vm 2015) XC60:n peräluukun ja ihmettelin, oliko tämän säilytyslokeron lisäksi jossain myös tavaratila. Uusimman korimallin X-Trail on varsin kompakti paketti sekin.

Outbackillahan ajan itse niin kauan kuin Thesiksen telakointi jatkuu. Sitä en laske katumaasturikerhoon ollenkaan, vaikka mitäs virkaa noilla luokituksilla on, kun CR-V:täkin myydään enimmäkseen etuvetoisena... Outback on tavallinen farkku 200 mm maavaralla eikä vastaa siihen premiumin kaipuuseen, mitä olen rivien välistä lukevinani kun Lexusta ja Volvoa ajellaan. Hiljainen ja tilava se on kyllä luokassaan.

Jos tilaa tarvitaan oikeasti ja budjetti venyy, niin onhan se Land Cruiser varmasti asiallinen valinta.
Ei mun mielestä volvo ole preemiumia.

Subarut on ehdottomasti listalla, sekä voresteri että Outback. Itseäni miellyttäisi Outback todella paljon. Nämä on aika hinnakkaita käytettynä. :oops: X-Trailia pitää käydä pällistelemässä. Outlander on kanssa minusta aika hyvä. Huomenna otetaan joku kottero pidemmälle koeajolle niin katsellaan siitä etiäppäin sit.

Avatar
Isola
Viestit: 1983
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Isola »

Kalliita? Riippuu mihin vertaa. Oman vm. 2011 ja 87000 km ajetun Outbackini hintaan pitäisi panna aínakin kymppi lisää, jotta saisi RX400h:n ja siltikin se Lexus olisi 100 000 km enemmän rullattu. XC60 on sekin kalliimpi.
Outback ja Forester ovat yllättävän erilaisia autoja. Forester on PALJON meluisampi ja yleensä karummin varusteltu. Toisaalta korkeus tekee siitä todella tilavan tuntuisen ja myös käytännössä tilavan, vaikka ei OB:kään ahdas ole - tosin itse en kuljettele hevosen kokoisia koiria. Foren moottorit ovat pienempiä (bensat yleensä 2 litraa, Outbackissa 2,5 l) ja sen seurauksena variaattori luistelee selvästi enemmän. Outback tuntuu selvästi jenkkimarkkinoille tehdyltä erilaisine pienine maailmanpehmustuksineen, kun taas Forester on lähempänä täkäläistä "perusautoa".
Minulla Outbackin valintaa puolsivat leppoisa ajokokemus, hyvät tilat ja näkyvyys ja itselleni sopiva ajoasento, mikä sulki pois esim. ranskalaiset. Vaalean nahan ja automaattivaihteiston saatavuus sekä neliveto toki edesauttoivat valintaa.

Muuten, jos haku kohdistuu suunnilleen vm. 2011 Outbackiin, niin on hyvä tietää niiden ajovaloumpioissa olevan tyyppivikana paha haalistuminen. Maahantuoja vaihtaa goodwillinä uusia umpioita sen minkä ehtii. Käsittääkseni tämä edellyttää ainakin periaatteessa huoltohistorian olevan suht koht aukoton. Minulla tuo ainakin meni oikein sujuvasti. Toinen ongelma on käsivaihteisten kytkin, joka saattaa olla lopussa yllättävän vähillä kilometreillä. Saattaa johtua siitäkin, että näitä käytetään paljon vetoautona. Toisaalta, kytkimen mitoitustakin voi epäillä, koska automaatille sallitaan suurempi vetomassa. Pätee sekä Outbackiin että Foresteriin.

Ja Subarut ostetaan sitten bensamoottorilla. Dieseleitä näkee paljon eikä Subarun diesel kai millään muotoa huono ole, mutta sen huollot voivat tulla hintoihinsa. Nettihuhun mukaan hehkujen vaihdon ohjeaika on 11 tuntia. Bokserissa ne eivät ole ihan niin kivasti hollilla... Bensamallin tulpat vaihtaa kuulemma näppärä jätkä tunnissa, kun tietää mitä tekee.

Ai niin, Outlander. Se oli minulla vahva ehdokas kunnes kävin koeistumassa. Tunnelma konttorissa oli aika muovinen ja arkinen. Koeajolle asti en lähtenyt itse, mutta kaveri noita koeponnisti pari kolme vuotta sitten. Kehui meluisaksi verrattuna CR-V:hen, joka ei todellakaan ole hiljainen sekään. No, sehän selviää kun käyt katsomassa, omat korvat kertovat enemmän kuin kahden välikäden kautta kulkeva kuultu.

Muoks muoks. Otetaas vähän takaisin tuota Outbackin hiljaisuutta. Ajelin ensimmäistä kertaa talven jälkeen 120 km/h ja rengasmelua on aika lailla. Alla olivat tosin vielä Hakkapeliitat ja karkea asfaltti, millä on varmasti osansa asiaan. Jopa pientä tuulen suhinaa kuuluu hetkittäin, mikä ei nykyautolla oikein enää kuuluisi asiaan. Täytyy joutessaan tarkastaaa oven tiiviste. Moottori pysyy onneksi hiljaisena, koska moottoritievauhdissa kierrokset ovat 2300 rpm luokkaa. Sanotaanko nyt näin, että OB on kivan hiljainen 100 km/h nopeuteen asti, mutta ei enää siitä ylöspäin. Silti edelleenkin miellyttävämpi kuin vaikka saman ikäinen Passat (2.0 TDi), jostain V50:tä nyt puhumattakaan.
Viimeksi muokannut Isola, 12 Huhti 2016, 21:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

LVA
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja LVA »

Nyt on korvike-tojota ollut yön yli koeajossa. Tuli tyypitettyä sen käytännöllisyys kun tuli haettua vähän rakennuskamaa rautakaupasta. Ihan jees tilat. 2 noutajaa mahtuu takaluusteriin vaikka jonkinmoisen tilanjakajankin sinne laittaisi. Samalla tuli testattua pitemmän kaavan kautta että alusta varmasti toimii huonoilla teillä. Ja kyllä se ihan hyvä kevään raiskaamilla hiekkatiepätkillä oli, eipä siinä. Kyllä se niinkuin hommansa hoitaa, se on sellainen vanhan kansan matkaVAUNU. Vakkarista haluttu nopeus ja ohjauspyörällä pidetään auto kahden valkoisen viivan välissä. Volvoon verrattuna siinä on pikkaisen enemmän sellaista tojotamaista truck-asennetta mikä on ihan ookoo. Hybridi on kyllä hyvä järjestelmä ja voip olla että jos tähän autoon päädytään niin penari jää perheen viimeiseksi diesel autoksi. Hankala selittää, mutta se vaan toimii tässä autossa hyvin. Voimaa on kyllä aika paljon ja kulutus pysyy kohtuullisena ilman diesel-motin haittapuolia. Antaas nyt kattoa mitä tuo parempi ja kauniimpi puolisko päättää.

http://www.caranddriver.com/reviews/200 ... -road-test

Lol noille suorituskykymittauksille, 0-60mph 6.6 sekkaa.... Ei tuntunut noin nopealle, mutta faktahan on se, että kiihtyvyys on subjektiivinen kokemus. Mitossa vauhti tuntuu ihan oikeasti, tossa möhkössä ei. Mutta ehkäpä tuo koeajoyksilö on jo pikkaisen nuutunut noilla kilometreillä :D


Tänään ajoin vaimon 300-sarjan farkulla ja onhan tuollainen perinteinen farkku edelleen yliveto auto ajaa matkaa, kiitos hiljaisuuden ja matalan painopisteen. Iso ero esmes siihen xc60;seen joka on cittariksi aika henkilöautomainen. Edelleen olen sitä mieltä että katumaasturit on himppasen yliarvostettu autoluokka. Mutta kukin tavallaan. Tuon Volvon voipi oikeastaan unohtaa, ei se ehkä ole sitä mitä haetaan. Vähän kyllä vielä Outlanderi ja varsinkin Outback kiinnostaisi ottaa pidempään koeajoon, mutta vaimohan sen päättää mitä haluaa.

Avatar
Tazio
Viestit: 3395
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Citroen DS5 '13 ajettu 20 kiloa

Moista tarjottiin firman hallista, joten ei kun avaimet kouraan ja nauttimaan aidosta Le Creatör Automobiles tunnelmasta!

Ovet auki, tökkelli reikään ja start/stop napin painallus:
Tyylikkäät efeftit kun mittariston osoittimet heilahtavat pohjaan ja takaisin
Pienehkö näyttöruutu kertoo selvällä englannilla:
engine fault, have car serviced
gearbox fault, have car serviced
esp on

Summa summarum:
+ tyylikäs ulkonäkö
+ selkeä näyttöruutu

- soveltuvuus liikkumiseen

;)
-Tazio

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Magnifique! Tunnen pelottavan suurta paloa tuollaisen omistamiseen.

Tökkeliä ei muuten ainakaan paremmissa malleissa tarvitse työntää reikään, sen kun pitää fikassa ja painaa starttinappia. Niin kuin tällä jotain väliä olisi.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
lerppu
Viestit: 5952
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

MiTo & Giuliettakin heiluttelevat viisareitaan virtojen päälletulon jälkeen. Jos tuota näytelmää nyt jaksaa katsoa ennen käynnistystä.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Oli mahdollisuus koeajaa Superb 1.8 tsi+dsg -16.
Ihan positiivinen kokemus. Varusteita enemmän kuin tarpeeksi. Pidin keveydestä ja ketteryydestä kokoon nähden.

Miinuksena ajomelu ja ämpärimuovi sisustuksessa.
Noidenkin kanssa pystyisi elämään, jos ominaisuudet tarjoaisivat muuten tarpeeksi. (=lisää tehoja+neliveto+maltillinen hinta..)
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
mutt
Viestit: 5474
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Vajaan kymppitonnin ajettu puolivuotias Auris hybridifarkku. Ensimmäinen huomio kuskin penkistä, joka voimakkaasti kuppimaisena ahdisti hartioista tällaista pystyyn jäätynyttä pulkannaruakin, kuinka sitten raavaampi mies? Tuota penkkiä lukuunottamatta vaikutti toimivalta keinolta kehon ja tavaroiden siirtämiseen paikasta toiseen. Lyhyt moottoritielenkki ei tuonut esille sellaisia ominaisuuksia, kuin aiemmissa Toyota-malleissa, ja melukin oli varsin kohtuullisella tasolla. Lukuunottamatta kiihdytystä, hetken jo kuvittelin pistäneeni epähuomiossa jonkun rajoituksen päälle, ettei laatikko vaihtaisi isommalle, sen verran kovilla kierroksilla hivenen raaka-äänistä moottoria pyöritettiin. Kuuluikin asiaan, tuossahan on portaaton laatikko.

Siirtyminen sähköltä dinosaurukselle kävi lähes huomaamattomasti - melkoisen lyhyt matka tosin pelkällä sähköllä mentiin, pari kilometriä taitaa paperillakin olla maksimimatka - ja jarruenergian talteenoton huomasi pienestä viiveestä jarrutuksen lopetuksessa sen jälkeen, kun polkimen oli jo nostanut. Ajotilavalitsimen sport-moodi hymyilytti ajatuksena, kokeilematta jäi. Jos halutaan kivaa, valitaan jotain muuta, mutta vaivatontahan tämmöisellä liikkuminen on. Unohtui tarkistaa, oliko perinteinen digitaalikello vielä paikallaan, mutta ainakin perinteitä kunnioittava kojelaudan narina tien epätasaisuuksissa oli.

Ihan toimiva kotitalouskone mielestäni, joskin penkin takia jäisi teoriassakin minulta valitsematta. Hybriditekniikan lisä-arvo on hieman hämärä, kun vastaaviin kulutuslukemiin pääsee ilmankin (en muista, mitä mitattujen lukemien sanottiin olevan, mutta ei ne todellakaan mitään haamutasoa olleet.)
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

^enoni saa parin viikon päästä ihan tuliterän viistoperäsen auriksen, kovasti odotan että pääsen ottaa tyypit. Sen verran paljo on kehunut sitä koeajon ja vanhemman mallin perusteella.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

lerppu kirjoitti:MiTo & Giuliettakin heiluttelevat viisareitaan virtojen päälletulon jälkeen. Jos tuota näytelmää nyt jaksaa katsoa ennen käynnistystä.
Ja Opelitki..

LVA
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja LVA »

mutt kirjoitti: Unohtui tarkistaa, oliko perinteinen digitaalikello vielä paikallaan,

Ihan toimiva kotitalouskone mielestäni, joskin penkin takia jäisi teoriassakin minulta valitsematta. Hybriditekniikan lisä-arvo on hieman hämärä, kun vastaaviin kulutuslukemiin pääsee ilmankin (en muista, mitä mitattujen lukemien sanottiin olevan, mutta ei ne todellakaan mitään haamutasoa olleet.)
No höh, mitäs sitä hyvää vaihtamaan. Se on munkin autossa :mrgreen:

Tuosta hybridistä vielä... Käännetäänpä asia toisinpäin, mitä kilpailukykyetuja uusilla dieseleillä on hybrideihin verrattuna? Vastaus on: ei mitään. Kun verrataan samankokoista ja tehoista hybridi/dieselautoa keskenään niin ajoprofiilihan määrää sen kuinka lähelle diesel pääsee hybridiä. Normaalijamppa joka ajaa jonkin verran kaupunkia niin on se hybridi aina taloudellisempi. Maantiellä homma tasoittuu, mutta ei hybridi sielläkään huono ole. Jotkut erehtyy luulemaan että se on kuin normi bensa-auto maantiellä, mutta se ei niin ole.

Muita etuja hybridillä:
- Ei tartte jokavuosi vaihtaa polttoainesuodatinta että lähtee kylmillä keleillä käyntiin
- Tavan akku kestää kauemmin koska dieselissä usein webasto...
- Ei ole tonniluokan remontteja/huoltoja. Esmes dpf joka menee ennemmin tai myöhemmin vikatilaan. Eikä turboja
- Ei dieselveroa
- Lähtee käyntiin -30 asteen jälkeenkin
- Lämpiää...

Tuli otettua aika paljon selvää tuosta hybridi-järjestelmästä (koska meille meinasi sellainen tulla) ja onhan se käyttöautossa dieseliä toimivampi ratkaisu. Varsinkin kun meidän riisseli kyhäsi itseensä tonniluokan rempan niin voin kokemuksesta sanoa näin.... :D

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kunnes hybridin ajoakkuun tulee oikari tai muuta häikkää. Sitten ajeletkin 10v dieselillä noprob. Tietty, jos autot pysyy uutena, niin no hätä - vanhojen kanssa on aina ongelmia...

Ja mä en vieläkään usko, että tavan hybridillä pääsee maantiellä tai edes pienemmällä maantiellä edes leikisti samoissa kulutuslukemissa kuin disukka. Omistuskulut (verot) ja vastaavat varmasti halvempia, joten vähemmän ajavalle varmasti taloudellisesti järkevällä mallilla.
Enkä mä kyllä usko, että munkaan ajossa hybridi montaa metriä pyörittelisi akuilla, kun ei ne koskaan kerkeis latautumaan. Joten taas vie 14vuotias diesel voiton :D

Dfin
Viestit: 391
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Dfin »

LVA kirjoitti:
mutt kirjoitti: Unohtui tarkistaa, oliko perinteinen digitaalikello vielä paikallaan,

Ihan toimiva kotitalouskone mielestäni, joskin penkin takia jäisi teoriassakin minulta valitsematta. Hybriditekniikan lisä-arvo on hieman hämärä, kun vastaaviin kulutuslukemiin pääsee ilmankin (en muista, mitä mitattujen lukemien sanottiin olevan, mutta ei ne todellakaan mitään haamutasoa olleet.)
No höh, mitäs sitä hyvää vaihtamaan. Se on munkin autossa :mrgreen:

Tuosta hybridistä vielä... Käännetäänpä asia toisinpäin, mitä kilpailukykyetuja uusilla dieseleillä on hybrideihin verrattuna? Vastaus on: ei mitään. Kun verrataan samankokoista ja tehoista hybridi/dieselautoa keskenään niin ajoprofiilihan määrää sen kuinka lähelle diesel pääsee hybridiä. Normaalijamppa joka ajaa jonkin verran kaupunkia niin on se hybridi aina taloudellisempi. Maantiellä homma tasoittuu, mutta ei hybridi sielläkään huono ole. Jotkut erehtyy luulemaan että se on kuin normi bensa-auto maantiellä, mutta se ei niin ole.

Muita etuja hybridillä:
- Ei tartte jokavuosi vaihtaa polttoainesuodatinta että lähtee kylmillä keleillä käyntiin
- Tavan akku kestää kauemmin koska dieselissä usein webasto...
- Ei ole tonniluokan remontteja/huoltoja. Esmes dpf joka menee ennemmin tai myöhemmin vikatilaan. Eikä turboja
- Ei dieselveroa
- Lähtee käyntiin -30 asteen jälkeenkin
- Lämpiää...

Tuli otettua aika paljon selvää tuosta hybridi-järjestelmästä (koska meille meinasi sellainen tulla) ja onhan se käyttöautossa dieseliä toimivampi ratkaisu. Varsinkin kun meidän riisseli kyhäsi itseensä tonniluokan rempan niin voin kokemuksesta sanoa näin.... :D
Hybrideissäkin on eroja. Itsellä tietoa MB E300 Bluetec hybridistä. Kaupungissa hyöty tosiaan tulee, muualla tuolla autolla ei säästä yhtään. Hybridiominaisuus toimii todella saumattomasti. DPF löytyy, verossakaan ei säästä juurikaan esim E250 cdi verrattuna, olisko noin 100€ luokkaa. Dieselmoottorin se lyö päälle -30 jälkeenkin kun ei plugin-hybridistä puhuta. Kaikenkaikkiaan kyse on pääasiassa tavallisesta dieselautosta joka säästää kaupungin tökkivässä ajossa. Maantieajossa tuolla hybridillä ei ainakaan tee yhtään mitään, tulen 530xdA bemarilla lähes samalla kulutuksella tasavauhdissa. :roll:

Mikäli oikein ymmärrän niin auris hybridin toiminta on samankaltaista, liikkeellelähdöt sähköllä ja jarruenergian talteenotto. Se joka kaupungissa pörrää, voi harkita kyseistä vehjettä, on siinä järkeä. :-D

Ja Aquatican kommenttiin sellainen, että hybridin ajoakku maksoi mercedekseen muutaman huntin ja vaihto oli helppo ja ajaminen sujui kuten normaalilla 250cdi:llä.


Ja nyt kun koeajoketjussa ollaan niin voisin kirjoitella muuten yllämainitusta Hybridi-mersusta. Sisustahan on ihan laadukkaan oloinen ja kyseessä oli AMG-varusteilla varustettu yksilö. Hyvän ajoasennon löytäminen oli helppoa. Autolla ajaminen on helppoa ja vaivatonta, kulkee maantiellä suoraan kuin juna.

Plussaa:
-Hybridijärjestelmän saumattomuus
-Laadun tuntu (materiaalit)
-Suuntavakaus
-Oikeasti tilava tavaratila
-Ohjauksen nopeus helpottaa pienessä pyörityksessä
-Kattava mittariston antama informaatio

Miinusta:
-Sähköinen hieman lelumainen ohjaus
-Kirkonpenkkimäinen takaistuin
-Todella vaikea arvioida auton keulan sijaintia, ensikertalaisena jäi yli metrin ruudun päästä, tutkat auttavat tietysti mikäli auton edessä on korkeampia esineitä.
-Ei todellakaan sporttinen ajettava AMG-alustasta huolimatta, massa haluaa viedä autoa mutkista suoraan ulos.
-245/45R17 renkailla kaiken tiellä olevan epätasaisuuden tuntee takapuolessa.
-Tuulen suhina ja rengasmelu suuri autoluokkaan nähden (vertailukohtana BMW 5-sarja)
-Hidas automaattilaatikon toiminta esim ohitustilanteeseen lähtiessä. Automaatti ei useimmiten ole halutulla pykälällä vaan arpoo niitä kunnes löytyy sopiva.
Viimeksi muokannut Dfin, 12 Huhti 2016, 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
mattijus
Viestit: 5264
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja mattijus »

E250 Bluetec arvioitu autovero 14992,79eur
E300 bluetec hybrid arvioitu autovero 9093,47eur
VMP

Dfin
Viestit: 391
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Dfin »

mattijus kirjoitti:E250 Bluetec arvioitu autovero 14992,79eur
E300 bluetec hybrid arvioitu autovero 9093,47eur
Sanoin väärin, siis käyttövoimaverossa ei säästä kummoisesti, se varmaan merkitsee käytetyn ostajalle hieman enemmän. Toki tuo matala autovero on houkutteleva uuden ostajalle.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Niinno, mun akuston hintakäsitys pohjaa edelliseen priusiin. Ei kai sekään enää montaa tonnia maksa?

LVA
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja LVA »

Aquatica kirjoitti:^
Kunnes hybridin ajoakkuun tulee oikari tai muuta häikkää. Sitten ajeletkin 10v dieselillä noprob. Tietty, jos autot pysyy uutena, niin no hätä - vanhojen kanssa on aina ongelmia...

Ja mä en vieläkään usko, että tavan hybridillä pääsee maantiellä tai edes pienemmällä maantiellä edes leikisti samoissa kulutuslukemissa kuin disukka. Omistuskulut (verot) ja vastaavat varmasti halvempia, joten vähemmän ajavalle varmasti taloudellisesti järkevällä mallilla.
Enkä mä kyllä usko, että munkaan ajossa hybridi montaa metriä pyörittelisi akuilla, kun ei ne koskaan kerkeis latautumaan. Joten taas vie 14vuotias diesel voiton :D
No ei niihin tule. Takuukin on vanhoilla akuilla 10v mutta eipä niistä ole kuulunut mitään hälyttävää. Sen verran otin selvää, että niitä vaihdellaan moduuli kerrallaan joten kustannukset pysyy hyvin kasassa. Mutta ei ne vaan antaudu, kiitos kuulunee järjestelmälle itsessään, niiden varaustila ei ikinä tipahda alle puoleen.

Fuellystä kun katsoo niin on hybridit aina taloudellisia autoja kokoluokassaa. Sen lisäksi ne tarjoaa aina kohtalaisen suorituskyvyn, mitä esmes vagin 1,6 tdi ei tee. Mitä isommaksi auto käy, sitä isompi etu hybridillä on. Lexuksen hybrideissä kulkupuoli on kunnossa, mutta siltikkin polttoainetaloudellisuus on samoissa kilpailijoiden dieseleiden kanssa, ne vaan on sitten hypriidejä hitaampia.

Väitän että ihan lähitulevaisuudessa dieseleiden kysyntä laskee entisestään. Tämä näkyy tuon idän ihmeen merkkiliikkeessä, sähkönaurista menee vissiin aika paljon ja hybridi-ravista myydään ei oota.

Minulla ei ole mersun hybridistä kokemusta, mutta minulla on sellainen mielikuva että se on sellainen ns. kevythybridi. No enivei, dieselhybridit häviää kartalta ensimmäisenä, liian kalliita ja monimutkaisia.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja alamajy »

LVA kirjoitti ...
Muita etuja hybridillä:

+ kommentit dieselille...

- Ei tartte jokavuosi vaihtaa polttoainesuodatinta että lähtee kylmillä keleillä käyntiin.
+ ei kyllä tarvitse tupaöljylläkään (referenssi vaimon 159 2010)
- Tavan akku kestää kauemmin koska dieselissä usein webasto...
+ Hybrideissäkin on Webastoa käytössä ei siis voi vertailla bensa/dsl/hybrid.
- Ei ole tonniluokan remontteja/huoltoja. Esmes dpf joka menee ennemmin tai myöhemmin vikatilaan. Eikä turboja
+ dpf on toiminut hyvin. Viimeksi maanantaina suoritti polton.
+ kai hybridissäkin voi olla turbo?
- Ei dieselveroa
+ tämä on ikävän kallis!
- Lähtee käyntiin -30 asteen jälkeenkin
+ Ei ole ollut mitään ongelmia tupaöljyllä -36:ssakaan.
- Lämpiää...
+ 159 lämpiää nopeammin: lähes heti alkaa puhaltaa lämmintä (900w sähkövastus ilmanvaithokanavassa)

Ei mitään hybridejä! Kunnon sähköauto heti, Tesla tai Toroidion...

Avatar
lerppu
Viestit: 5952
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Mistä sen tietää jos dpf suorittaa polton? Vaihtuuko silloin ulkovuoro?
(Tiedän pesäpallosta vielä vähemmän, jos mahdollista, kuin diesel-moottoreista - joten pahoitteluni, mikäli referenssi meni pieleen.)

Levoton "suunnaton" autokuume. En oikein tiedä mitä pitäisi haluta. Mutta tiedän että sen pitää maksaa about 40 +- 5 keur. Ja sen pitää olla automaagi täysvetoinen pystyperä. Mieluummin bensa. Uhkaa mennä sekalaiseksi jo ennen koeajoa...

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja alamajy »

lerppu kirjoitti:Mistä sen tietää jos dpf suorittaa polton? Vaihtuuko silloin ulkovuoro?
(Tiedän pesäpallosta vielä vähemmän, jos mahdollista, kuin diesel-moottoreista - joten pahoitteluni, mikäli referenssi meni pieleen.)

Levoton "suunnaton" autokuume. En oikein tiedä mitä pitäisi haluta. Mutta tiedän että sen pitää maksaa about 40 +- 5 keur. Ja sen pitää olla automaagi täysvetoinen pystyperä. Mieluummin bensa. Uhkaa mennä sekalaiseksi jo ennen koeajoa...
159:ssä tulee näyttöön sellainen suuttimen kuva missä persiistä lähteet suihku....
Se palaa jokusen kymmenen kilometriä ja sitten sammuu.
Silloin on hetkellinen kulutus kompuutterin mukana hiukka suurempi kuin muulloin.
Mitään nokipilveä tms. ei takana näy eikä muusta asiaa huomaa.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

^Kulutus nousee ja pöllähtää 1800-luvun musta sauhu peräputkesta. Sellaista normidieseljuttua.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja m.sa »

alamajy kirjoitti:
lerppu kirjoitti:Mistä sen tietää jos dpf suorittaa polton? Vaihtuuko silloin ulkovuoro?
(Tiedän pesäpallosta vielä vähemmän, jos mahdollista, kuin diesel-moottoreista - joten pahoitteluni, mikäli referenssi meni pieleen.)

Levoton "suunnaton" autokuume. En oikein tiedä mitä pitäisi haluta. Mutta tiedän että sen pitää maksaa about 40 +- 5 keur. Ja sen pitää olla automaagi täysvetoinen pystyperä. Mieluummin bensa. Uhkaa mennä sekalaiseksi jo ennen koeajoa...
159:ssä tulee näyttöön sellainen suuttimen kuva missä persiistä lähteet suihku....
Se palaa jokusen kymmenen kilometriä ja sitten sammuu.
Silloin on hetkellinen kulutus kompuutterin mukana hiukka suurempi kuin muulloin.
Mitään nokipilveä tms. ei takana näy eikä muusta asiaa huomaa.
Mulla ei kyllä tuu mitään merkkivaloa polton aikana. Eikös merkkivalo oo sen merkki et jotain on pielessä ja tuo dpf on vikatilassa?
Abarth 500 Esseesse

Avatar
lerppu
Viestit: 5952
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Shuttle kirjoitti:^Kulutus nousee ja pöllähtää 1800-luvun musta sauhu peräputkesta. Sellaista normidieseljuttua.
Mulla on 2 vuotta ollut diesel (korjaus - yhteensä kolme vuotta, kun laskee mukaan sen pakun, joka mulla taannoin oli) - enkä yhtään tiedä mitkä on normidieseljuttuja! Kiitän täten opastuksesta, nyt tiedän enemmän. Kaikkea sitä. :roll:

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5375
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

lerppu kirjoitti:
Shuttle kirjoitti:^Kulutus nousee ja pöllähtää 1800-luvun musta sauhu peräputkesta. Sellaista normidieseljuttua.
Mulla on 2 vuotta ollut diesel (korjaus - yhteensä kolme vuotta, kun laskee mukaan sen pakun, joka mulla taannoin oli) - enkä yhtään tiedä mitkä on normidieseljuttuja! Kiitän täten opastuksesta, nyt tiedän enemmän. Kaikkea sitä. :roll:
Ei kyllä omissakaan dieseleissä tuollasta ole esiintyny :roll:

Polton huomaa lievästä "kumin kärystä" ajon päätteeksi, ei mistään muusta. Liekö putkisto niin kuuma että korventaa jotain lähistöllä ja siitä käry?

dieseleitäkin ollut kohta 15v eri merkkisiä, mallisia ja ikäisiä. useassa autossa on ollut jopa tämä dpf joka polton tarvitsee :P

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Oli pakko, kun mahdollisuus tarjottiin! :mrgreen: Mutta joo, ei kai sitä nykypäivänä huomaa ellei tiedä mitä katsoo. Automaatissa ilmeisesti saattaa nostaa kierroksia korkeammalle polton aikana? Kokemuksia vain Opelista tässä suhteessa.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Shuttle kirjoitti:^Kulutus nousee ja pöllähtää 1800-luvun musta sauhu peräputkesta. Sellaista normidieseljuttua.
^Tossa 2.0 JTDM:ssä ei pöllähdä mitään. Oliskos polttoja sen verran tiheään, ettei juuri kerry poltettavaa?

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

alamajy kirjoitti:
Shuttle kirjoitti:^Kulutus nousee ja pöllähtää 1800-luvun musta sauhu peräputkesta. Sellaista normidieseljuttua.
^Tossa 2.0 JTDM:ssä ei pöllähdä mitään. Oliskos polttoja sen verran tiheään, ettei juuri kerry poltettavaa?
Sekin voi olla. Omat kokemukset Opelin motista, joten en tiedä miksi paukauttelee mustaa savua enempi. Ei sillä kuitenkaan mitään pelkkää kaupunkiajoa duunailla. Siinä polton tosiaan huomaa, kun taakse ilmestyy vahvasti tumma pilvi ja käry käy. Insignia vm-13 kyseessä.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja alamajy »

m.sa kirjoitti:
alamajy kirjoitti:
lerppu kirjoitti:Mistä sen tietää jos dpf suorittaa polton? Vaihtuuko silloin ulkovuoro?
(Tiedän pesäpallosta vielä vähemmän, jos mahdollista, kuin diesel-moottoreista - joten pahoitteluni, mikäli referenssi meni pieleen.)

Levoton "suunnaton" autokuume. En oikein tiedä mitä pitäisi haluta. Mutta tiedän että sen pitää maksaa about 40 +- 5 keur. Ja sen pitää olla automaagi täysvetoinen pystyperä. Mieluummin bensa. Uhkaa mennä sekalaiseksi jo ennen koeajoa...
159:ssä tulee näyttöön sellainen suuttimen kuva missä persiistä lähteet suihku....
Se palaa jokusen kymmenen kilometriä ja sitten sammuu.
Silloin on hetkellinen kulutus kompuutterin mukana hiukka suurempi kuin muulloin.
Mitään nokipilveä tms. ei takana näy eikä muusta asiaa huomaa.
Mulla ei kyllä tuu mitään merkkivaloa polton aikana. Eikös merkkivalo oo sen merkki et jotain on pielessä ja tuo dpf on vikatilassa?
Tuollainen tunnus meillä näkyy. Ja teksti taitaa tarkoittaa: DPF puhdistus menossa, pidä kottero liikeessä.
Liitteet
alfa159dpf_poltto.jpg
alfa159dpf_poltto.jpg (16.88 KiB) Katsottu 7179 kertaa

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Okei, uskotaan :-) Mulla ei tuu mitään ilmoitusta, ainastaan em. lievä käry varsinkin jos pysäyttää auton. Tuo ilmo olis kyllä hyvä niin tietäis ajella ja vaikka vähän polkeakin.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tuo ilmoitus on tullut kaiketi siksi, että ihmiset ei sammuttaisi sitä autoa kesken polton. Todettu pienemmäksi pahaksi kuin se, että se tehdään piilossa. Tuo 2.0JTDm:hän on se uusin versio koneesta, liekkö siitä kiinni?

LVA
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja LVA »

Aquatica kirjoitti:^
Tuo ilmoitus on tullut kaiketi siksi, että ihmiset ei sammuttaisi sitä autoa kesken polton. Todettu pienemmäksi pahaksi kuin se, että se tehdään piilossa. Tuo 2.0JTDm:hän on se uusin versio koneesta, liekkö siitä kiinni?
Tämä on se fiksuin tapa hoitaa homma, koska ei se poltto kauaa kestä. Propsit italialaanoille 8) Toki dpf filtteri täyttyy jokatapauksessa, koska onnistuneenkin polton jälkeen sitä tuhkaa sinne pikkaisen jää ja se karttuu ajan kanssa--->toisilla kestää kauemmin kuin toisilla, riippuen ajaako lyhyttä matkaa vai pitempää. Luin bmw foorumeilta että joiltain on mennyt tukkeeseen jo jossain 160 tkm:n kohdalla, joillain kestänyt 200+ tkm.
LVA kirjoitti ...
Muita etuja hybridillä:

+ kommentit dieselille...

- Ei tartte jokavuosi vaihtaa polttoainesuodatinta että lähtee kylmillä keleillä käyntiin.
+ ei kyllä tarvitse tupaöljylläkään (referenssi vaimon 159 2010)
- Tavan akku kestää kauemmin koska dieselissä usein webasto...
+ Hybrideissäkin on Webastoa käytössä ei siis voi vertailla bensa/dsl/hybrid.
- Ei ole tonniluokan remontteja/huoltoja. Esmes dpf joka menee ennemmin tai myöhemmin vikatilaan. Eikä turboja
+ dpf on toiminut hyvin. Viimeksi maanantaina suoritti polton.
+ kai hybridissäkin voi olla turbo?
- Ei dieselveroa
+ tämä on ikävän kallis!
- Lähtee käyntiin -30 asteen jälkeenkin
+ Ei ole ollut mitään ongelmia tupaöljyllä -36:ssakaan.
- Lämpiää...
+ 159 lämpiää nopeammin: lähes heti alkaa puhaltaa lämmintä (900w sähkövastus ilmanvaithokanavassa)

Ei mitään hybridejä! Kunnon sähköauto heti, Tesla tai Toroidion...
No, kyllähän ne dieselkuskit nuo hinausfirmat talvella leivän syrjässä pitää kiinni. Niistä joko hyytyy akku/suodatin ja sitten ne istuu tuolla tien poskessa ensimmäisillä kovilla pakkasilla. Se suodatin homma saattaa olla sillein, että auto käynnistyy joo mutta hyytyy tien poskeen kun vähän aikaa ajaa. Näitä väittämiä tukee tutun hinuriyrittäjän kommentit, sillä oli meinaan hivenen kiire tammikuu :D

Hybrideissä ei ole turboa, koska sähkömoottori ajaa turbon asian.

Sähköautoissa on kaksi ongelmaa minun mielestä: A) Akun kesto B) Suomen sähkön riittämättömyys.

Teslan huippumallinkin range on aika rajallinen kun on enempi kuormaa, ja muiden valmistajien halpismallit ei kykene lähellekkään samaan. Se on ongelma monelle suomalaiselle. Toinen on se, että meiltä meinasi loppua sähkö tammikuussa. En pitäisi ihmeenä jos lähitulevaisuudessa yksityisten ihmisten sähkönkulutusta tullaan rajoittamaan sähkön riittävyyden takaamiseksi. Tästä oli viime syksyn TM:ssä todella hyvä artikkeli. Tähän yhtälöön kymmenet tuhannet sähköautot ei oikein sovi...

Mutta samahan se mulle on millä kukin ajaa, henk koht 3 diesel auton jälkeen voisin oikeastaan elää ilmankin noita nokivasaroita. Kunnon bensamotti onkin vähän eriasia sitten... :mrgreen:

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Huomioi se, että sähköauto voi älykkässä sähköverkossa toimia myös puskurina. Eli kun säkönkulutus kovimmillaan, tolpassa kiinni oleva sähköauto alkaakin luovuttaa sähköä verkkoon. Näin muistaakseni oli Lappeenrannan yliopiston tekemässä tutkielmassa. Aineena taisi olla liikenteen muuttaminen täysisähköiseksi tms.

Onko se akun kyykkääminen enemmän dieseleiden ongelma vai? No dieselissä itselläkin se akku on kyykännyt :D Tosin kovien pakkasten jälkeen, ei jaksanut pyörittää ensimmäistä stattiyritystäkään kunnolla.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Herää kysymys, onko se dieselmoottorin vika, jos käyttäjä ei ymmärrä vaihtaa pa-suodatinta syksyllä ja varmistaa, että akku on iskussa? Nämä hyvin yksinkertaiset toimenpiteet kun tekee, niin elämä on paljon helpompaa. :wink:
Ride on!

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Eikös se Areva ole joskus lähivuosina saamassa verkkoon viidennen ydinreaktorin... Luulisi sillä muutaman sähköauton latausta helpotettavan melko tavalla...?

Voisi kuvitella, että metsien Suomessa petäjä taipuu vielä polttoaineeksi monella tavalla. Ennen oli häkäpönttö, nyt biodiesel/bioetanoli, tulevaisuudessa kait mm. St1-pomon mielestäni vielä jotain muutakin. Jos kuvittelisi, että nykypolttomoottoreista diesel vienee voitin hyötysuhteellaan (?), olisi lataushybridi diesel-"range-extenderillä" se kaikkein vihrein vaihtoehto. Otaan tankki täyteen ydinvoimaa, sen loputtua jatketaan tarvittaessa ruokajäte/biomassa-dieselillä. Ei pala dinosaurus, ei tule hiilidioksidipäästöjä (autosta, tehtaasta toki). Hiukkaspäästöt ovat kurissa, typenoksidit vissiin heikoiten. Eikös se urearuiskutus auttanut tuohonkin...? (nimim. lukion kemiasta liikaa aikaa ja liian huono arvosana).

Jos Chevrolet joskus päättää "kääntää" Voltin Euroopassa Opeliksi, käyn ehdottomasti koeajolla. Sen verran topikkiin liittyen. Vielä kun olisi vähän viksumpi moottori kuin minkä ovat laittaneet (1.5-litrainen perusbensa). Olisi ollut edes flexfuel-motti.

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Farina »

Kivijärvi kirjoitti:Eikös se Areva ole joskus lähivuosina saamassa verkkoon viidennen ydinreaktorin... Luulisi sillä muutaman sähköauton latausta helpotettavan melko tavalla...?
Jos ja kun OL3 joskus valmistuu, niin Suomi on silti osittain tuontisähkön varassa, emmekä tule olemaan omavaraisia sähköntuotannon suhteen. Lisäksi Norjasta rakennetaan HVDC-yhteys Britteihin jolloin on odotettavissa, että sähkön hinta nousee Nordpoolissa, koska norjalaisten kannattaa myydä vesisähkönsä hyvällä hinnalla briteille, sen sijaan että dumppaisivat sen ale-hintaan ruotsalaisille ja suomalaisille. Jännä nähdä miten hinta kehittyy ja miten se vaikuttaa sähköautoiluun kustannuksiin tulevaisuudessa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5952
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

doublesix kirjoitti:Herää kysymys, onko se dieselmoottorin vika, jos käyttäjä ei ymmärrä vaihtaa pa-suodatinta syksyllä ja varmistaa, että akku on iskussa? Nämä hyvin yksinkertaiset toimenpiteet kun tekee, niin elämä on paljon helpompaa. :wink:
Onpas dieselin omistaminen haastavaa. En oo tajunnutkaan, oon vaan ajanut ja kertaalleen on huolto osunut vastaan. Akun toki vaihdatin muutama kuukausi takaperin, kun Bimmeri alkoi tiputtelemaan ominaisuuksia pois. En tajunnut syyttää dieseliä, vaan sitä, että auto on 6 vuotta vanha...

Dfin
Viestit: 391
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Dfin »

LVA kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:^
Tuo ilmoitus on tullut kaiketi siksi, että ihmiset ei sammuttaisi sitä autoa kesken polton. Todettu pienemmäksi pahaksi kuin se, että se tehdään piilossa. Tuo 2.0JTDm:hän on se uusin versio koneesta, liekkö siitä kiinni?
Tämä on se fiksuin tapa hoitaa homma, koska ei se poltto kauaa kestä. Propsit italialaanoille 8) Toki dpf filtteri täyttyy jokatapauksessa, koska onnistuneenkin polton jälkeen sitä tuhkaa sinne pikkaisen jää ja se karttuu ajan kanssa--->toisilla kestää kauemmin kuin toisilla, riippuen ajaako lyhyttä matkaa vai pitempää. Luin bmw foorumeilta että joiltain on mennyt tukkeeseen jo jossain 160 tkm:n kohdalla, joillain kestänyt 200+ tkm.
LVA kirjoitti ...
Muita etuja hybridillä:

+ kommentit dieselille...

- Ei tartte jokavuosi vaihtaa polttoainesuodatinta että lähtee kylmillä keleillä käyntiin.
+ ei kyllä tarvitse tupaöljylläkään (referenssi vaimon 159 2010)
- Tavan akku kestää kauemmin koska dieselissä usein webasto...
+ Hybrideissäkin on Webastoa käytössä ei siis voi vertailla bensa/dsl/hybrid.
- Ei ole tonniluokan remontteja/huoltoja. Esmes dpf joka menee ennemmin tai myöhemmin vikatilaan. Eikä turboja
+ dpf on toiminut hyvin. Viimeksi maanantaina suoritti polton.
+ kai hybridissäkin voi olla turbo?
- Ei dieselveroa
+ tämä on ikävän kallis!
- Lähtee käyntiin -30 asteen jälkeenkin
+ Ei ole ollut mitään ongelmia tupaöljyllä -36:ssakaan.
- Lämpiää...
+ 159 lämpiää nopeammin: lähes heti alkaa puhaltaa lämmintä (900w sähkövastus ilmanvaithokanavassa)

Ei mitään hybridejä! Kunnon sähköauto heti, Tesla tai Toroidion...
No, kyllähän ne dieselkuskit nuo hinausfirmat talvella leivän syrjässä pitää kiinni. Niistä joko hyytyy akku/suodatin ja sitten ne istuu tuolla tien poskessa ensimmäisillä kovilla pakkasilla. Se suodatin homma saattaa olla sillein, että auto käynnistyy joo mutta hyytyy tien poskeen kun vähän aikaa ajaa. Näitä väittämiä tukee tutun hinuriyrittäjän kommentit, sillä oli meinaan hivenen kiire tammikuu :D

Hybrideissä ei ole turboa, koska sähkömoottori ajaa turbon asian.

Sähköautoissa on kaksi ongelmaa minun mielestä: A) Akun kesto B) Suomen sähkön riittämättömyys.

Teslan huippumallinkin range on aika rajallinen kun on enempi kuormaa, ja muiden valmistajien halpismallit ei kykene lähellekkään samaan. Se on ongelma monelle suomalaiselle. Toinen on se, että meiltä meinasi loppua sähkö tammikuussa. En pitäisi ihmeenä jos lähitulevaisuudessa yksityisten ihmisten sähkönkulutusta tullaan rajoittamaan sähkön riittävyyden takaamiseksi. Tästä oli viime syksyn TM:ssä todella hyvä artikkeli. Tähän yhtälöön kymmenet tuhannet sähköautot ei oikein sovi...

Mutta samahan se mulle on millä kukin ajaa, henk koht 3 diesel auton jälkeen voisin oikeastaan elää ilmankin noita nokivasaroita. Kunnon bensamotti onkin vähän eriasia sitten... :mrgreen:

Riippuen vähän hybridistä taas kerran. Edellämainitussa mersussa kaksi turboa+sähkö. Sähkö tulee erittäin harvoin lisätehoksi mukaan. Toki suuri osa hybrideistä liikkuukin erilaisessa teholuokassa, jolloin turbon tarve suhteessa vähempi.

Täyssähkö on vielä vähän lapsen kengissä minunkin mielestäni, latausasemat on vielä suhteellisen vähissä ja niilläkin asemilla missä latauspaikkoja on niin niitä on yleensä se yksi kappale. Lisäksi pidemmät etapit on kuitenkin helpompi kun Dieselillä/diesel-hybridillä menee ilman latauksia 1000-2000km hieman tankin koosta riippuen. Tankkaaminen vie sen 10min ja sitten taas vähemmän ajava on jopa kuukauden koskematta pistooliin. Itsellä kun tulee kuitenkin enemmän kilometrejä niin joutuu pistooliinkin koskemaan usein, mutta toisaalta se vie aikaa vähemmän kuin jatkuva piuhojen kanssa leikkiminen. Rahan säästöllisesti täyssähkö on hyvä niille jotka ajelee vain lyhyitä päivämatkoja. Todellinen eko-teko Tesla ei kuitenkaan ole johtuen tuotannon päästöistä sekä sähkön tuotannon päästöistä. Tämä tuntuu vihreiltä usein unohtuvan...Sähkö kun vain on olemassa ja siihen ei sotke itseään kun laittaa töpselin seinään...

Avatar
Isola
Viestit: 1983
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Isola »

Kivijärvi kirjoitti:Jos Chevrolet joskus päättää "kääntää" Voltin Euroopassa Opeliksi, käyn ehdottomasti koeajolla. Sen verran topikkiin liittyen. Vielä kun olisi vähän viksumpi moottori kuin minkä ovat laittaneet (1.5-litrainen perusbensa). Olisi ollut edes flexfuel-motti.
Onhan tuota Amperaa näkynyt Tampereenkin katukuvassa jo vuosia. Nettiautossa on 17 kpl tarjolla, joten siitä ajamaan ja raportoimaan...
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

LVA kirjoitti:Tämä on se fiksuin tapa hoitaa homma, koska ei se poltto kauaa kestä. Propsit italialaanoille 8) Toki dpf filtteri täyttyy jokatapauksessa, koska onnistuneenkin polton jälkeen sitä tuhkaa sinne pikkaisen jää ja se karttuu ajan kanssa--->toisilla kestää kauemmin kuin toisilla, riippuen ajaako lyhyttä matkaa vai pitempää. Luin bmw foorumeilta että joiltain on mennyt tukkeeseen jo jossain 160 tkm:n kohdalla, joillain kestänyt 200+ tkm.
Mulla on kestänyt bemarissa dpf 370tkm. Ei ole kertaakaan herjannut ongelmista. Jos lyhyttä ajoa tulee niin joka päivä silti myös pitkää pätkää. Ehkä se on syy.

Avatar
lerppu
Viestit: 5952
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Koeajettua:
2014 320d farkku automaatilla, veto takapyörillä. 26 tkm ajeltuna kokeilin.
Mustan värinen Bemari on hiukan koulukiusaajan näköinen ulkoa, sama jatkuu sisällä. Mutta materiaalit laadukkaita ja selkeästi muotoilu seuraavaa sukupolvea verrattuna oma X1.
Ajoon: Onpas hyvä aski tämä 8-lovinen (X1 vielä vanhaa 6-lovista)! Diesel myös pirusti sivistyneemmän ääninen (2014 oli ilmeisesti tähän 2 litraiseen maailmanpannuun jonkinlainen kasvojenkohotus). Ja lähtee! Huomaan tykkääväni tästä.
Alusta on tarkka mutta mukavampi kuin X1. Rengaistus on 16", joka auttanee sopivuudessa vanhenevan miehen mieltymyksiin - käyttöautoa ajatellen! Ohjaus ei vetele ja uraherkkyys loistaa poissaolollaan. Tämä on hyvä!
Ääntä kabiiniin kuuluu maltillisesti, mutta jostain syystä enemmän kuin X1. Hyvin lyhyt miinus. Moottori kuitenkin hiljainen ja ei niin nokivasara, joten äänimaailma kokonaisuutena plussalla. Apropos: pelonsekaisesti jenkkapeli laulamaan... BMW professional audio - okei, tämä on siedettävä. Business audio ei ole. Ei muitakaan dealbrakereita.

Summaten: autokaupan tekeminen jatkuu tänään.

EDIT: Ja kaupat tehty, huomenna luovutus. Sinne meni Giulietta, sain satasen enemmän vaihdossa kuin täällä siitä pyysin! :mrgreen:
Viimeksi muokannut lerppu, 15 Huhti 2016, 14:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Farina »

Opel Karl, 1.0 Ecotec, 2016

Huollon sijaisautona odotti pikku-Opeli kolmepyttyisellä litran ihmekoneella. Kuljettajan paikalle istuttaessa ensimmäisenä kiinnitti huomiota istuimen lyhyt istuinsosa, mutta muuten penkki tuntui jämäkältä, jopa kovalta. Yllättäen ristiseläntukea löytyi sopivasti. Ohjaamoympäristö oli muuten perinteinen, mutta halvahkon oloinen. Erityismaininta bensa- ja lämpömittarin indikaattorivaloista. Näyttivät olevan suoraan 1980-luvulta...

Kone tulille ja auto tärisemään. Kyllä, kolmepyttyinen moottori tärisytti autoa tyhjäkäynnillä, myös lämpimänä. Ikävästi tuntui siltä, että auto saattaisi sammua. Fordin kolmipyttyisestä litran ihmeessä ei tämmöistä ärsyttävää piirrettä ollut. Vaihdekepin tuntuma oli Peugeot-mainen ja se ei ollut plussaa tästä kohtaan. Pykälät kuitenkin löytyvät ja matkaan.

Ykkönen ja kakkonen oli välitetty erittäin lyhyiksi, jolloin niskat olivat kovilla valokiihdytyksessä, mutta kolmoselle heitettäessä menohalut hyytyivät. Kierroksia käyttämällä moottoritienopeuden sai kerättyä.

Ohjaustuntuma oli kohtuullinen ja auto meni maantievauhdissa yllättävän vakaasti. Melua toki oli reilusti, mutta kyllä tässä auton tuntua oli selkeästi enemmän kuin esim. Toyo Aygossa.

Kaupungissa varmaan puoltaa paikkaansa, mutta muuten näin pienelle autolle vaikea keksiä käyttöä. Pikkuautoluokassa kuitenkin varmasti kilpailukykyiset ominaisuudet.

Avatar
Polforea
Viestit: 11268
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Seat Leon TDI farmari

Moottori

Ei tarkkaa hajua koosta, pyttymäärästä (tosin äänestä päätellen 3zyl) tai teholukemista. Tuntumalta veikkaus jossain 250Nm tonteilla, eli jossain 1.6 luokassa saattaisi koko pyöriä. Yllättävän sitkeä ja käyttökelpoinen moottori, mutta ihan järkyttävä täryjyrä - <1500rpm kierroksilla tärrää normaalin 4-pyttyisen dieselin tavoin, mutta se ei läheskään täysin rauhotu kierrosten noustessa, vähän kyllä. Kulutuksesta en osaa sanoa - tankkasin lopuksi 9 eurolla, mutta en katsonut litrahintaa enkä kilsoja.

Vaihteisto

Tavallinen 5-vaihteinen manuaali, suhteellisen tarkka ja kelpoisa käskytettävä. Ekologiikan nimissä järkyttävän pitkät välitykset hieman ärsyttivät - kone huusi kohtuu reippailla kierroksilla, kun isommalla pykälällä kiekat olisivat tippuneet alle 1500rpm.

Varustus

Sixt oli ostanut tämän(kin) auton lähestulkoon suomimallina, poikkeuksena puuttuvat persgrillit. 25W xenonit oli yllättävän ok - kyllä niistä huomasi, että ei ole "täysitehoiset", mutta eteensä näki ihan kivasti. Äänentoisto oli ns. normaalitasoa. Penkistä löysi nopeasti ensimmäistä yrittämää huonomman ajoasennon, mutta parempaa ei. Navigaattori on täydellisen turha laite - äänentoisto säätyy ilmeisesti jostain valikosta, eli sitä ei kuski ajaessa paljoa säädä, ainakaan siellä missä laitetta tarvii eli vieraassa kaupungissa. Tähän kun lisätään vajaat kartat, hankala käyttö, itsestään eestaas vailla logiikkaa hyppivä zoomi ja todella hidas reitinlaskenta päädyimme navigoimaan kollegan kännykän Here -kartoilla.

Alusta

Olisi varmaan pitänyt katsoa millaiset renkaat alla oli. Kyyti oli sinällään tasaista ja hiljaista (osansa tekee kyllä Portugalin asfaltti) ja käytös loogista, mutta pitkittäinen pidonmenetys tapahtui suhteellisen helposti ja sillansaumoissa luistelu oli yllättävän runsasta ja hassun aktiivista.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Vastaa Viestiin