Mitä teit tänään tallissa?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Isola
Viestit: 1982
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Isola »

Caijo-Romeo kirjoitti:käämin toinen johto oli sulanu irti akselista.
Akselista? Ettei tuo olisi kovajuotettu? Silloin siitä ei saa pitävää pehmytjuotoksella eli tavallisella juotostinalla. Tai sitten on tosiaan joku oikea vika, joka sen korkkaa - lähinnä kai toimimaton lataussäädin. Latausjännite kierroksilla olisi ehkä kertonut vian suunnasta, mutta sitä on tietty myöhäistä miettiä nyt.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Paikalla
Avatar
Oleino
Viestit: 1953
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Aquatica kirjoitti:Oiskohan siellä jotain simppeliä mennyt
Jos olisi ollut jotain simppeliä, niin uskon vahvasti että Caijo-Romeo olisi sen sieltä huomannut laturia tarkastaessaan. Toivotaan nyt että uusi laturi tulee nopeasti tilalle ja auton saa taas iskuun.
Tein itse - säästin

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Tulipahan taisteltua 1000W kiertovesipumpullinen letkulämmitin 159:iin paikoilleen.
Saa nähdä miten kone lämpiää kunnon pakkasilla. Ainakin tälläsellä +10 kelillä motti lämpesi kauttaaltaan vartissa ja alkoi heti puhaltamaan sisään kunnolla lämmintä.

Meni hermot Defan öljypohjan lämppäriin, kun tuntuu, että sen elinikä on about puolitoista vuotta.
Defan vastuselementin hinnalla kun sai tommosen pumpullisen TT thermo lämppärin niin ajattelinpa kokeilla kuinka pelittää.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Korjasin kaksi palanutta polttimoa mittaristosta.
Seurauksena nyt palaneita polttimoita on kolme..........

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kuva

Paklasin seinää. Ei ihan lempparihommia mutta pitäisi saada tehtyä, talvi puskee päälle.

Lohdutukseksi kävin päivän päätteeksi nakkaamassa huipparin ja viemärintuuletuksen tötsät katolle.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Isola kirjoitti:
Caijo-Romeo kirjoitti:käämin toinen johto oli sulanu irti akselista.
Akselista? Ettei tuo olisi kovajuotettu? Silloin siitä ei saa pitävää pehmytjuotoksella eli tavallisella juotostinalla. Tai sitten on tosiaan joku oikea vika, joka sen korkkaa - lähinnä kai toimimaton lataussäädin. Latausjännite kierroksilla olisi ehkä kertonut vian suunnasta, mutta sitä on tietty myöhäistä miettiä nyt.
Oot varmaan oikeassa eli oli kovajuotettu ja toi mun pehmyttinaus kesti sen n.1km. Toisaalta onhan esim startin hiiliä tinattu ja ne liitokset kestää,mut meneekö tua laturissa niin paljon virtaa läpi et alkaa liitos lämpiään ja sit irtoo? Sit kun miettii et se oli se orkkis juotoskin hajonnu jostain syystä, et voihan siä esim.latausjännite nousta joka sit sulattaa sen liitoksen tms. Nooh,uus laturi sinne nyt laitetaan jahka Mister-auton kans saan homman sovittua. Viikkoja menee vaan taas jos ne haluaa ton väärän eka takas ja vasta sit laittaa oikean tuleen. Kiitos Oleino luotosta,onhan sitä asentajan kokemusta takana jo n.8vuotta+omalla ajalla tehty paljon autoremppoja,joten perusasiat hallussa. Mikään insinööri en kuitenkaan oo joten tälläset syvälliset vianhaut on usein lähinnä pähkäilyä/arvailua. :)
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Vainio kirjoitti:Tulipahan taisteltua 1000W kiertovesipumpullinen letkulämmitin 159:iin paikoilleen.
Saa nähdä miten kone lämpiää kunnon pakkasilla. Ainakin tälläsellä +10 kelillä motti lämpesi kauttaaltaan vartissa ja alkoi heti puhaltamaan sisään kunnolla lämmintä.

Meni hermot Defan öljypohjan lämppäriin, kun tuntuu, että sen elinikä on about puolitoista vuotta.
Defan vastuselementin hinnalla kun sai tommosen pumpullisen TT thermo lämppärin niin ajattelinpa kokeilla kuinka pelittää.
Vaikuttiko asialliselta? Laitoitko lämppärinletkun väliin? Olen harkinnut tuollaista Saabbiin kun Webasto ei siinä pelaa kunnolla.

Avatar
Polforea
Viestit: 11267
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ajelin eilen dynottelun jälkeen Tampereelle, kun kaverin kanssa oli sovittu että vaihdetaan Celicaan illan mittaan jakohihna. Autoon siis vaihtui:
-Jakohihna
-Jakohihnan kiristin rullineen ja ohjurirulla
-Vesipumppu ja n. puolet jäähdytinnesteestä
-Nokkien stefat (toisaalta öljyssä kylpevä jakohihnahan on viimeistä muotia...)
-Venakopan tiivari
-Öljyt ja filsu
-Ohjaustehostimen öljyt (tai no, osa niistä, ei huuhdeltu)
-Takajarrusatula (mielestäni tuo auto ei tarvitse automaattista takajarrun kuivatustoimintoa)
-Etupuskuri
-Oikea etulokari

Kotva sitten pääsin takaisin kotiin asti. Miks nää aina vähän venyy? :D
Vainio kirjoitti:Defan vastuselementin hinnalla kun sai tommosen pumpullisen TT thermo lämppärin niin ajattelinpa kokeilla kuinka pelittää.
Millainen TT Thermo on olemukseltaan ja sähköliitännältään?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Remonttia/huoltoa Tojotaan, mitä?!? Eihän niihin mitään tarvi tehdä muuta kuin nauttia erinomaisesta ajettavuudesta ja ajaa vaan? Sulle on nyt jäänyt selkeesti joku väärä toimintatapa päälle Alfasta...

Avatar
Polforea
Viestit: 11267
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Eiei, siis tässähän vain poistettiin 20 vuotta edellä aikaansa olleita ominaisuuksia, joita tuo maailman huikein autonvalmistaja on asentanut kokeeksi jo tuolloin. Fordin egoboosthan se taisi olla, jossa jakohihna on öljykylvyssä kestääkseen pidempään ja VAG on jo useita vuosia tarjonnut autoihin jarrujen kuivatustoimintoa (joka ei tehnyt tehtäväänsä vuoden 2008 A4:ssa). :lol:
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Q4:n vetarit ja olkavarret viimeistelin.
Liitteet
P9210658.JPG
P9210658.JPG (79.62 KiB) Katsottu 6246 kertaa
P9210660.JPG
P9210660.JPG (90.23 KiB) Katsottu 6246 kertaa

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Vainio »

JPeltola kirjoitti:
Vainio kirjoitti:Tulipahan taisteltua 1000W kiertovesipumpullinen letkulämmitin 159:iin paikoilleen.
Saa nähdä miten kone lämpiää kunnon pakkasilla. Ainakin tälläsellä +10 kelillä motti lämpesi kauttaaltaan vartissa ja alkoi heti puhaltamaan sisään kunnolla lämmintä.

Meni hermot Defan öljypohjan lämppäriin, kun tuntuu, että sen elinikä on about puolitoista vuotta.
Defan vastuselementin hinnalla kun sai tommosen pumpullisen TT thermo lämppärin niin ajattelinpa kokeilla kuinka pelittää.
Vaikuttiko asialliselta? Laitoitko lämppärinletkun väliin? Olen harkinnut tuollaista Saabbiin kun Webasto ei siinä pelaa kunnolla.
Ihan tukevan oloinen paketti tuo lämppäri on. Termostaattikin tuntuu pelaavaan eli lopettaa lämmittelyn suunnilleen 50C asteessa.
Sähköjohto on kumikaapelia missä normi schuko päässä. Pakkasia odotellessa :)

Lämppärinletkun väliin se tuli asennettua. Pumppu on sellaista mallia, että neste pääsee vapaasti ohi.

Avatar
palkus
Viestit: 5475
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja palkus »

Ruuvasin gta:n takavakaajan väljäpuslasen alkuperäsen tilalle.

sataviisviis
Viestit: 2040
Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
Car(s): 159Tbi 1750 Ti sw, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, 156 CrosswagonQ4, Giulia
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sataviisviis »

Pele kirjoitti:Q4:n vetarit ja olkavarret viimeistelin.
Hyvältä näyttää :-D

Avatar
palkus
Viestit: 5475
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja palkus »

stoichiometric kirjoitti:Ruuvasin gta:n takavakaajan väljäpuslasen alkuperäsen tilalle.
Miksei tämäkään ole vakiona, hemmetin hyvin sopii ainakin sporttialustalle.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4205
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Kävin laittamassa Motonetin kosteudenpoistopallot kumpaankin talliin. Täytyy varmaan vielä hommata toiset.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Kuva

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JMC »

Lorottelin tessusta vanhat öljyt ulos ja kippasin uudet valvolinet sisään.
Diesel raplatus hävisi tyhjäkäynniltä ja mekaaniset äänet tuntu muutenkin hiljenevän.
Jopa kuumalla koneella starttauksen jälkeen ennen kuulunut ajotuksenmuuntajan ropina tuntus hävinneen :) Kunpa vaan pysyis koneessa..

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Caijo-Romeo kirjoitti:Isän 156:een laturi piti vaihdella. Kävin vaihtamassa siihen täyden akun ja ajoin sillä omaan talliin. Matkan aikana latauksen valo välkkyi ja loppumatkasta himmeni ja lopulta sammui. Kyseessä siis pikku Busso jotenka työtä oli tiedossa ihan riittävästi. Lopulta ei niin paha homma mitä aattelin,mutta aikaa kuitenkin kului,mutta ihan tehtävissä. Aiemmin tilaamani uusi laturi oli kuitenkin sit cf3 malliin eli sähköliitännät eri paikoissa. En lähtenyt edes kokeileen ylettääkö johdot,koska tiesin ettei likaista laturia oteta enää takas. Tässä kohtaa ainoa vaihtoehto oli koittaa elvyttää vanha. Avasin sen ja hiilet oli vielä hyvässä tikissä,myös niiden kontaktipinnat akselissa olivat lähes uudet,eli päättelin ettei tää kovin vanha voi olla. Huomasin yhden kärähtäneen liitoksen eli magneetin käämin toinen johto oli sulanu irti akselista. Mittaamalla totesin että hiilien kontaktipintojen välillä on ääretön vastus=ei hyvä. Tinasin johdon takas laittaen suht reippaasti tinaa ja lämpöä oli varmasti tarpeeks. Uusi mittaus ja vastus n.3 ohmia. Laturi nippuun ja paikoilleen,auto tulille ja lataa 14V. Tyytyväisenä liikkeelle ja ekan kerran kun anto enemmän kierroksia sytty latausen valo taas. Eli on siä jotain muutakin mätää sit joka varmaan kärväyttäny taas sen liitoksen. Kiitokset vaan mister-autoon "oikeasta" tuotteesta,nyt vasta tajusin kattoa että tarjoavat 140kW ja 141kW malleihin samaa Boschin laturia ja näissä siis eri laturit.. Tiedossa on siis uudelleen n.6h remppa. Tietääpä ainakin miten se sieltä nyt tulee,joten aikaa saattaa säästyä. Jokatapauksessa hommat venyy taas,tilasin nopeammalla rahdilla ja silti kesti reilun viikon (Sparetolta tuli jo paketti tällä välillä vaikka tilasin myöhemmin ku mister-autosta sekä hitaammalla rahdilla viä). Nyt joudun odotteleen reklamointiin vastauksen ja et saako niiltä edes korvaavaa tuotetta. Kun vaan olis saanu Heikan kiinni niin ei olis ollu ongelmia..
Kävin äsken nykäsemässä laturin irti. Aikaa meni aika tasan tunti ja laturi oli pöydällä. Harjoitus tekee mestarin,vai miten se meni :-D Avasin laturin ja korjaamani tinaus oli irronnut eli ilmeisesti täytyis tehdä kovajuottamalla tms. Huomenna haen uuden laturin ja viimeistään perjantaina nippuun.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
Athrez
Viestit: 276
Liittynyt: 16 Heinä 2013, 19:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Athrez »

Irrotin kaivon vesipumpun ja pistin painepesurit talvisäilöön. Edellisinä päivinä tuli vaihdettua renkaat ja siistittyä porukoiden tallia.
"When I see an Alfa Romeo go by, I lift my hat." -Henry Ford

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Caijo-Romeo kirjoitti:Kävin äsken nykäsemässä laturin irti. Aikaa meni aika tasan tunti ja laturi oli pöydällä. Harjoitus tekee mestarin,vai miten se meni :-D Avasin laturin ja korjaamani tinaus oli irronnut eli ilmeisesti täytyis tehdä kovajuottamalla tms. Huomenna haen uuden laturin ja viimeistään perjantaina nippuun.
No siinä ei kauaa mennyt.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

jalittam
Viestit: 1844
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Lähinnä taas kaljaa juonut ja kessuttelin, ja tänne kirjoitellessa. Pajoitin ohessa ysin taka-apurungosta ruostetta pois, paineilmatalttaa ekaks, jonka jälkeen rälläkällä teräsharjaa. Päiväl saa mennä bilthamberin deox-c:hen muhimaan. Ens vkloppuna hiekkapuhallus ja maalaus. Täähän on "ylimääräinen" apurunko. Nää ysin apurungot muuten mätänee aika vauhdikkaasti, tiedoksenne.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6685
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

En vähään aikaan mitään. Tänään meinasin imuroida auton, kun saattaa ostaja haluta katsoa sisäänkin.

Avatar
RiTo
Viestit: 313
Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98
Paikkakunta: Laihia

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Alumiinin valamista on tehnyt mieli kokeilla jo monta vuotta. Tänään päätin kokeilla jos se onnistuisi ihan kotoa löytyvillä romuilla. Vanha maalipönttö nurkalta, siihen reikä ja Mondeon kojetaulun takaa irrotettu putki reikään (Kuvat klikkaamalla isommiksi):

Kuva

Hieman soraa pöntön pohjalle ja hiustenkuivaaja kiinni putkeen puhaltamaan ilmaa, pienempi maalipurkki upokkaaksi ja grillihiiliä ympärille:

Kuva

Joku vanha pohjan lämpöpelti pilkottuna astiaan:

Kuva

Hiustenkuivain puhaltamaan ja tulta pönttöön:

https://www.youtube.com/watch?v=YYxmpwGmKmU

Alumiini alkoi sulamaan ja upokkaana käytetty maalipönttö hieman odotetustikin paloi puhki:

Kuva

Kun systeemi tuntui muuten toimivan niin nopeasti talliin, vanha jauhesammutin paloiksi ja toinen lämpöpelti silpuksi:

Kuva

Sammutin tuntui kestävän ja alumiini sulavan joten tölkkejä vielä perään:

Kuva

Tonnikalapurkki sai toimia muottina:

Kuva

Valmis:

Kuva

Kaiken kaikkiaan kokeilu onnistui kirkkaasti yli odotusten. Kyllä sitä ihminen voi olla iloinen pienistä asioista :grab:

Avatar
Polforea
Viestit: 11267
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Hukkasin kaksi turboahdinta. Löytyivät onneksi molemmat pienellä etsimisellä :D.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Korjasin kaukalon kiinnitystä (siis tuulilasin vesikaukalon), vaihdoin pissapojan suuttimet, säädin ne ja vaihdoin pyyhkijän sulat.

Ensin korjasin kiinnityksen kolvaamalla vanhat muovit kiinni. Kesti se yhden kiinnityksen, muttei irrotusta (kun joku idiootti (minä) unohti kiinnittää hanttarin puoleisen suuttimen letkun)... Joten tein uusiksi. Rytäkässä hukkasin vielä vanhan muovinpalasen, joten otin tuota sinistä taikamuovia sitten autokoulusta 2010 saamastani urasyvyysmittarista/jääraapasta.

Kuva
Kuva

Hyvin meni kiinni 8)

Ei irvistä enää:
Kuva

Ja siistihkö yleiskuva, ennen pyyhkijöiden varsien säätöä:
Kuva

Tässä vielä sinätuubivideo hienoista suuttimien toiminnasta <3

https://www.youtube.com/watch?v=C8v5-FLiSvU

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Valmistelin Q4:n moottorin kuljetusta.
Liitteet
08012008906.jpg
08012008906.jpg (151.19 KiB) Katsottu 8540 kertaa
08012008908.jpg
08012008908.jpg (141.05 KiB) Katsottu 8540 kertaa

Avatar
Polforea
Viestit: 11267
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Metsästin (yhä) kadonneita ahtoja. Tässä viikolla huippulukemat tipahti 0,3bar paikkeille, joilla muutenkin laiska auto ei mee, noh, mihinkään. Saabistihenkeen Steg W, eli hukkaportin letku irti ja MAP kertoo imusarjalla olevan edelleen huimat 131kPa eli tuon 0,31bar. Pakko siis olla mekaanista vikaa, pelkkä sähköisen ahto-ohjauksen porsiminen ei tuota selitä. Joten ei muuta kuin auto ylös ja metsästämään:

-Ekana pakoputki liitoksesta auki ja katsomaan, onko kissa juossut änkkäriin. Ei ole.
-Kompuralta vähän ilmaa loppuputkeen, tulee hienosti läpi eli ei ole tukossa.
-Downpipe irti ja endoskoopilla tutkimaan katin etupäätä, ihan normaalia kennoa tarjolla.
-Kompuralta vähän ilmaa dp:hen vastasuuntaan, tulee hienosti läpi. Vähän puhalsi vanhoja nokia pihalle samalla, mutta sitäkään ei paljoa tullut.
-Hukkiksen kello samalla vaihtoon (vaikka vanhakin tuntuu elävältä) kun kerran nosturilla ollaan. Samalla hieman enemmän esikiristystä kelloon.
-Auto alas ja kompuralta ilmaa bypassin ohjausletkusta sisään. Vuotoja ei löydy.
-Bypass on vaihdettu jo aiemmin varmasti ehjään metalliseen Forgeen, eli sekään ei vuoda.

...ja ei, kotimatkalla huiput taas n. 130kPa. Tankkauksen yhteydessä nykäsin taas hukkiksen letkun irti, yllättäen ilman vaikutusta. Kotona vaihdoin vielä MAP-anturin ja kävin kokeilemassa, ei vaikutusta.

Alkaa loppua vaihtoehdot kesken. Vaikuttaa vahvasti siltä, että ahdin on entinen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4205
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Järjestelin, siivoilin ja arvoin mitä 155 osaa laitan loppuraadon mukana romunkerääjälle. Nyt mahtuu jo kiertämään 90:n ympäri! Tein myös havainnon, että lumilinko ei mahdu 90:n takaa ulos tallista.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

sataviisviis
Viestit: 2040
Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
Car(s): 159Tbi 1750 Ti sw, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, 156 CrosswagonQ4, Giulia
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sataviisviis »

Pele kirjoitti:Valmistelin Q4:n moottorin kuljetusta.
Joulu tuleekin aikaisin tänä vuonna :x-mas:

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

^
Laitanko pakettiin,ja avaat sitten kuitenkin vasta aattona :-D

Avatar
-TTY-
Viestit: 1528
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Seal '24
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Eilen: siivoilin ja sitten possu pesun jälkeen talviunille. Samalla tuli myös kauhisteltua Alfan talvirenkaiden kuntoa, kyllä minä muistelin että niissä keväällä oli enemmän nastoja... :roll:
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
Xehpuk
Viestit: 793
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Kasailin 5kpl uusia metallisia varastohyllyjä ja lisäeristin hieman. Tarkoituksena raivata talliin hyvät työskentely- ja varastotilat. Talveksi pitäisi lisäksi saada mopo, grilli, ruohonleikkuri, remonttitarvikkeet yms mahtumaan talliin.. :roll:

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Purin 166:n sähköisesti taittuvan vänkärinpuoleisen sivupeilin ja totesin sen olevan ehjä :silly:

Eli ongelma on se, että jos peilin kääntää käsin kyljen suuntaiseksi, niin se kyllä oikenee napista, mutta toiseen suuntaan se ei liiku omin voimin. Asialla ei ole muuta merkitystä kun se, että kaiken pitää toimia, mitä autossa on. Tuotahan ohjataan vain kahdella johdolla, eli plussaa ja miinusta vaan käännellään toisin päin ja sillä saadaan liike aikaiseksi haluttuun suuntaan. Pitää ruveta tutkimaan kytkentäkaavioita ja mittailemaan, kunhan inspiraatio taas palaa...
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JMC »

Vaihdoin 156:een ylätukivarren ja koiranluun kuljettajan puolelle! Olihan nuo tukivarren puslat jo vähän ehtoopuolella, ei ihmekkään että vähän narahteli kylminä aamuina.
Kuva

Huomenna sama homma toiselle puolelle, toisaalta vänkärin puolen ylätukivarsi tuntuu niin timmiltä, että taidan vaihtaa pelkän koiranluun. Ei liene pelkoa että tuo uusi tukivarsi jäisi lojumaan turhanpanttina hyllyyn :lol:

jalittam
Viestit: 1844
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Ja taas olutta ja tupakkia, naapurin tallissa tälläkertaa. Pajotin samalla c vectran jarruja ja vähä alustaakin. Siis purkuhommia, osalistaa tehden. Toi härveli huollettu merkkihuollossa tähäasti. Mm. vuos sitten jakopää km vai aikahuollossa. No, etulevyt millin alamittaset ja takapalat liki raudoissa ja jumissa. Vajaa kolmevuot sitten vaihdettu vain toinen takaiskari. Jarrunesteet vaihdettu (ehkä) kolme vuotta sitten... Huollot ohjelman mukaan, muka näemmä.
Maksa siinä sit ammattilaisille. Ei mee enää ainakaan Rauman Palinille, sanoi ooppelin omistaja. Olisinhan määki ton diisselin remmin vaihtanu, mut naapuri kerkes viedä merkkipajalle, harmikseen...

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kaikissa firmoissa ei ole minkään sortin ennakkotarkastusta. Jos auto menee jakopääremppaan, se menee jakopääremppaan. Ei siinä pakosti katsota, mitä muuta pitäis vaihtaa. Jos on tarpeeksi hommia ilmankin, niin mitä sitä rehkimään turhaan... Monessa paikassa myös perussääntö: "jos ne riittää seuraavaan huoltoon, se on hyvä".
Jarrulevythän voi käytännössä olla 0,9mm alamittaset katsastuksessakin, koska heillä on katsastusmiehen sanoja lainaten "pakko ottaa yhden millin varmuus"...

jalittam
Viestit: 1844
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Ööö... Määräaikaishuolto, mikä vahingossa sisältää remmin vaihdon. Siltikin ne muutkin huoltokohteet pitänee suorittaa. No, pajoja on erilaisia. Mm. kun sitikkaa aikoinas käytin oikein merkkihuollossa (Friman, Rauma) laiskuuttani, niin siellä tehtiin kaikki tarkastukset/huollot, mitä km/kunto/ikä/asiakas vaati määräaikaishuollossa - esim vararenkaan ilmanpaineen tarkastus. Olin ite pällistelemässä työsuorituksia, kaikki tehtiin. Tuo onkin ainoa paja, mihin nyt uskallan jättää auton huoltoon/tms ilman valvontaa. Jokunen muu paja ei edes valvovan asiakkaan silmien alla viitsinyt tehdä töitään asiallisesti. Minä kyllä maksan hyvästä työstä, rupee vaan oleen harvassa paikat mihin rahani voisin viedä - siksi teenkin itse. Ja en käytä 13v sitikkaa enää merkkihuollossa...

jalittam
Viestit: 1844
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Ooppeli siis merkkikorjaamon määräaikaishuollossa.

Sitikasta lisäksi mm. kerta kun en renkaanvaihdossa huomannut sisempien etupalojen kuluneisuutta, ni huollossa huoltaja kysyi, vaihdetaanko palat - kestänevät silti seuraavaan huoltoon. Sanoin vaihda.
Toinen tapaus, kun jakoremmin vaihto oli tulossa, niin tein hintakyselyitä. No, Laitilassa Autoasi-puljussa (tämähän mainosti, että et tarvitse tietää kuin rekisterinumerosi - me hoidamme loput) kerroin autoni tulevan 280000km huoltoon, kun siinä on remminvaihtokin. Kysyivät sitten, että tehdäänkö jakoremmin ohella muuta samalla, vastasin että 280kkm määräaikaishuolto, eli ne mitä muuta siihen 280kkm kuuluu. Minä kyllä tiesin, mitä olisi pitänyt tehdä, he eivät. En tilannut aikaa ko. yrityksestä.

Avatar
Athrez
Viestit: 276
Liittynyt: 16 Heinä 2013, 19:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Athrez »

Täydensin nesteitä 156:een. Mm: öljyt, tuulilasinneste, jäähdytysneste
"When I see an Alfa Romeo go by, I lift my hat." -Henry Ford

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Aloitin jakopäätyön 2.4JTD:hen (10v) joskus klo 13, lopetin tältä päivältä klo 16:20 tuntumassa... Huomenna jatkuu. Kaikki jumissa, joko liiman tai kiinnileikkaamisen vuoksi. Myös vesipumppu hirttänyt osin... :shock:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=458854#p458854

Avatar
koska
Viestit: 128
Liittynyt: 22 Elo 2007, 15:30
Car(s): Giulietta 1,4 multiair TCT
Porsche Cayenne Turbo
ex: 159 3,2 Q4 SW
ex: 147 selespeed
ex: 159 2,2 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja koska »

Eilen tuli vihdoin vaihdettua selen moninapaliitin pyöröteollisuusliittimeen. Nyt loppu kontaktiongelmat! Samalla tuli säädettyä selen kytkin oikeisiin arvoihin ja vaihdettua takalevyt sekä palat... tänään vaihdoin vielä moninapaliittimen viereisen releenkin uuteen, kun vanha oli ottanut vähän kipeetä kontaktispraystä (tai no wd40...).

Stiletto
Viestit: 356
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Jaha,, vapaapäivän kunniaksi puuhailin 156.seeni: Sen toisenkinpuolen etupyörän laakerin (toinen vaihtu 2 viikkoa sitten). Alan kehittymään koska aikaa meni enää 4 tuntia. :-D
Lisäksi vaihtui se kampiakselin hihnapyörä urahihnalle+uusi hihna. Kyllä siitä vanhasta vulkanoinnit oli revenneet. Nimittäin vanhahihna oli jo hinkannut jakohihnakoteloon kiiltävän jäljen ja hihna äänteli muutenkin. Uudella pyörällä ei vippaa ja mitään hihnanvikinääkään ei enää ole. Mukavaa hommaa kun saa jotain aikaseksikin... 8)

Tosin seuraavat projektit siintää jo takaraivossa... (Takaiskarit vaihtoon,,kytkimen työsylinteri (ehkä) vaihtoon,, ylätukivarret narisee jo eli kohta nekin,Toinen etuputki vuotaa jousto-osasta,,vaihtoon, ja kaiken muun lisäksi olin tänään havaitsevinani naputusta vetarinnivelestä..) "huokaus" ei jätä Italiaano työttömäksi vähäänaikaan.. :shock:
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
pitkämies
Viestit: 2469
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Leimautin Thesiksen. No en tosin tallissa, mutta kumminkin. Läpi meni ja taas saa ajaa vuoden ja kolme kuukautta. Ja siis tallissa tuli vaihdettua taakse koiranluut jotka ovat lojuneet takarontissa ties kuinka kauan. Febi-Bilstein niissä luki ja vaikuttivat varsin laadukkailta! ( Kiitokset vielä "Isola"! :-D ).....Jätin kioskin kattoon roikkumaan ja öljyt tippumaan. Huomenna sitten uudet 10/60 Valvoline/Racingit myllyyn ja suodatin tietysti. Etusatula kuskin puolelle pitäis vaihtaa mutta katotaan nyt ehtiikö. Repsikan puolen etulyhtyä hieman alaspäin säädellen ja se on sit siinä. Ennen kuin ilmenee jotain muuta.... :wink:
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
jyrkip
Viestit: 823
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Vaihdoin takapyöränlaakerin 156toseen. Irroitus helpohko, jarrusatulan alempi pultti vähän ahtaasti, mutta hyvällä kiintoavaimella aukesi. Napa lähti vetämällä käsin helposti pois kaikkineen. Uusi laakeri oli väärä, FL.ssä 30mm akseli ja varaosalaakeri 35mm akselille :crazyeyes: . Tuumaustupakki ja kilautus kaverille, sorvissa syntyi holkki akselin päälle. Takaisin kokoon ja kovaa ajoa. Nyt kun takapää hiljeni niin etupään laakeritkin alkoivat ääntämään, täytyy vaihtaa nekin kun takaluukussa ovat jo valmiina, tukivarsien ja koiranluiden kera, ja postissa olevat vetoakselit saapuvat.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
E.L.
Viestit: 150
Liittynyt: 31 Joulu 2004, 13:15
Car(s): 155 Q4, 75 1.8T
Paikkakunta: Karjaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja E.L. »

Lauantai illan askarteluja tallissa... ensi kesäksi kuntoon, tavoitteita pitää olla ja aikatauluja pitää toisinaan venyttää. Ruostetta riittää!
Joku on joskus hieman korjannut
Joku on joskus hieman korjannut
IMG_6210_pieni.jpg (59.8 KiB) Katsottu 7449 kertaa
Melkein jo valmis
Melkein jo valmis
14100010_pieni.jpg (63.28 KiB) Katsottu 7449 kertaa
Korjauspala paikallaan
Korjauspala paikallaan
14100014_pieni.jpg (69.81 KiB) Katsottu 7449 kertaa

Avatar
GreenThing
Viestit: 834
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Siirtelin tallista yhden Y10 korin navetan taakse, josko sen täyttelisi metalliromulla.
Vielä pitäisi parannella tallin ovenkarmin alaosan kiinnitystä, jottei ihan päivä paistaisi sieltä koko kylmää kautta.
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

J-H
Viestit: 256
Liittynyt: 06 Elo 2014, 22:13
Car(s): 156 V6 2001

EX 155, 156, 156, 156, Kappa, Prisma...
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja J-H »

Hiivatti tuli pestyä ja puunattua ja laitoin aluvalssit alle. FK:n vieterit ei ikävä kyllä sopineet alle, en tiedä mihin ne sitten on tarkoitettu...
Kuva
Kuva

peksu
Viestit: 623
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
MB C 180 -16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja peksu »

Harraste-Opelin peittelin talviunille. Kahteen kertaan vahattu pinta on niin liukas, että yksin oli vähän hankala homma. Aina alkoi pudota peitto päältä kun menin toiselta puolelta vetämään sitä suoraksi.

Avatar
Mokomakin
Viestit: 718
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

^^ On muuten todella hyvin säilynyt brava!

Vastaa Viestiin