https://www.iea.org/reports/global-ev-o ... ctric-cars

Markkinoilla käynnissä siis disruptio joka on saavuttanut tai juuri saavuttamassa taitepisteen ja pelaajat kentällä vaihtuvat.
Valvoja: Moderators
Jaaha, asumistyypin ja nettotuloryhmän mukaan meillä pitäisi olla EV. Tuolla tutkimuksessa ei sitten kysytty vaihtoehtoa ettei vaimo haluaFinPat kirjoitti: ↑07 Loka 2024, 16:40Sähköautoilu on addiktoivaa?![]()
https://journals.plos.org/climate/artic ... lm.0000346
Onneksi hallitus sentään tekee jotain ja nostaa vispilöiden käyttömaksuja.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sahk ... us/c9fe894 : 9-d8fa-4fb0-8ea9-92af16c4b243
Satelliittipohjaista yksityisyyden loukkaamisjärjestelmää siis odotellessa...
F34 320i xdrive vuodelta 2017. Tykättiin kyllä siitäkin kovasti. Sopivasti tilaa ja varsinkin talvella aika hauska ajettava. Iski vaan vaihtelunhalu reilun kolmen vuoden lähes huolettomien ajeluitten jälkeen.
F34 oli niin kiva että mulla oli 2 sellasta! Mutta uskotaan nyt että sähkölaitekin voi olla osuva vaihtoehto. Miten sen neliveto toimii? Nyt kun olosuhteet tarjoaa ominaisuuksille haasteita.TeeHoo kirjoitti: ↑03 Marras 2024, 12:28F34 320i xdrive vuodelta 2017. Tykättiin kyllä siitäkin kovasti. Sopivasti tilaa ja varsinkin talvella aika hauska ajettava. Iski vaan vaihtelunhalu reilun kolmen vuoden lähes huolettomien ajeluitten jälkeen.
Melko kauan joutuu kyllä ajelemaan ennenkuin tuolla jotain oikeasti alkaa säästämään. Laskin että meidän ajoilla säästää parisataa euroa/kk polttoainekuluissa, kun lataussähkö otetaan enimmäkseen omasta seinästä. Mutta aika paljon halvemmaksi tulee kuin vastaavan suoritus/kuljetuskyvyn polttomoottorivehje.
Hyundai Ionic ja kaikki alkuperäistä 102 tkm jälkeen. Ilmalämpöpumppu, tukivarret, jarrupalat, etc. Raitisilmasuodatin on vaihdettu. Ei olekaan jenkki.Cloverleaf kirjoitti: ↑30 Heinä 2024, 20:28Naapuri teki 79 tkm kohdalla tiketin, kun edestä kuului kolinaa. Meni edestä tukivarret vaihtoon ja ehti vielä takuuseen. Talvella hänellä meni lämpöpumppu ja keväällä vaihdettiin takatukivarret. Nyt takuu siis hänellä ohi, mutta onpahan kaikki ”kuluva” uusittu.![]()
Eiks EQE:ssä oon vähintäänkin 10-15% myös enemmän painoa joten eihän se häviä yhtään.FinPat kirjoitti: ↑03 Marras 2024, 20:17Viimeisen 2000km sähkönkulutus näyttäisi EQE:ssa olevan 22.4 kWh/100km eli luokkaa 10%-15% enemmän kuin Teslalla tähän vuodenaikaan. Toki voi olla laitteet laskevat myös kulutustaan hieman eri tavoin.
Koska minulla iki-wanha 2023 malli niin tässä on vielä lämmitys PTC-vastuksella joten odotan kulutuseron kasvavan kunhan oikea talvi alkaa.
OmamassavertailuJanV kirjoitti: ↑05 Marras 2024, 08:51Eiks EQE:ssä oon vähintäänkin 10-15% myös enemmän painoa joten eihän se häviä yhtään.FinPat kirjoitti: ↑03 Marras 2024, 20:17Viimeisen 2000km sähkönkulutus näyttäisi EQE:ssa olevan 22.4 kWh/100km eli luokkaa 10%-15% enemmän kuin Teslalla tähän vuodenaikaan. Toki voi olla laitteet laskevat myös kulutustaan hieman eri tavoin.
Koska minulla iki-wanha 2023 malli niin tässä on vielä lämmitys PTC-vastuksella joten odotan kulutuseron kasvavan kunhan oikea talvi alkaa.
350? Eikai vaan ole Mersullakin residuaalista nimeämispolitiikkaa? On se tietty mukava, kun on heritagea, mutta kun ei ole 3,5 litraista V6:sta dinomehua polttelemassa, niin joku rehellisempi nimeäminen voisi olla paikallaan. Tämä on jotenkin sukua feikeille pakoputkenpäille... En tykkää! Siis yleisestikään, ei koske ainoastaan Mersua tämä vastenmielisyys. Joku syy tälle tietenkin on, markkinatutkimus on sanonut että tämä on se linja jolla vedellään.FinPat kirjoitti: ↑05 Marras 2024, 08:57OmamassavertailuJanV kirjoitti: ↑05 Marras 2024, 08:51Eiks EQE:ssä oon vähintäänkin 10-15% myös enemmän painoa joten eihän se häviä yhtään.FinPat kirjoitti: ↑03 Marras 2024, 20:17Viimeisen 2000km sähkönkulutus näyttäisi EQE:ssa olevan 22.4 kWh/100km eli luokkaa 10%-15% enemmän kuin Teslalla tähän vuodenaikaan. Toki voi olla laitteet laskevat myös kulutustaan hieman eri tavoin.
Koska minulla iki-wanha 2023 malli niin tässä on vielä lämmitys PTC-vastuksella joten odotan kulutuseron kasvavan kunhan oikea talvi alkaa.
Tesla Model 3 LR: 1828kg
MB EQE 350 4matic: 2325kg
15min sitten parkkihallista kotiin kävellessäni valoista lähti Taycan ja äänet olivat kuin 911:stä
Siinä voi olla monta asiaa täyttämässä 350-speksin. Siinä voi olla tehoa 350hv tai kW, vääntöä tietyllä kohtaa kierrosaluetta 350Nm tai jotain jalkapaunaa, Bose varmaan lyötää siitä 350 kaiutinta (joita on oikeasti 4 tai 5) jne.
Volvolla oli aikanaan kunnon insinöörinumerointi joka sitten hajosi 7-sarjan esittelyn aikana.
Noissa oli sikäli logiikkansa, että tehot vastasi vanhempia malleja, siis 316 oli alkujaan 1.6/90hv, mutta sittemmin kone kasvoi tehojen pysyessä samana, 315:ssa oli oli varhaisemman 1502:n tehot, ja 325e oli se matalakierroksinen talousmalli, jossa oli pienemmän mallin tehot (tosin edellisten esimerkin mukaan mallinumeron olisi oikeastaan pitänyt olla 320e.) Olihan myös 3.2-litrainen 745i. Siinä oli turbo, mutta sitä ei kerrottu mallinimessä, vaan käytettiin kerrointa.
Retrofit kamera on kuva tietää - kiitos linkistä. Jos tämä realisoituu, etsin kyllä lähtökohtaisesti silti oikein varusteltua. Mutta voihan sitä tulla vastaan joku oikein hyvä - ja sitten liipaistaan. Joskus retrofittasin F34 peruutuskameran. Ja se oli muuten hyvä, mutta radio heikkeni (monimutkainen stoori). Mutta siis ei dealbraker koska voi jälkiasentaa. Oma vaivansa tosin…TeroPee kirjoitti: ↑08 Marras 2024, 21:44Ilmajousitus comfortilla saa enimmät kuopat tasoittumaan. Toisaalta jos laittaa jousituksen alimpaan asentoon ja siitä vielä koodailemalla madaltaa 20mm niin alkaa näyttää kivalle, ainakin niillä 21" vanteilla.
Peruutuskamera tosiaan on optio samoin kuin 360-kamera on optio. Tosin, peruutuskameran saa retrofistattua suhteellisen edullisesti: https://kufatec.com/de/aps-advance-ruec ... ge/43765-1. Edullisesti siis jos vertaa 360-kaneroiden jälkiasentamiseen: https://kufatec.com/de/umfeldkamera-4-k ... n-ge/43930
Tutkat sentään kuuluu hintaan. Meillä on 360-kamera ja ilman sitäkin pärjää, mutta kyllähän se helpottaa. Niin, ja virtuaalipeilillinen yksilö kannatta jättää hankkimatta. Ovat huonoja kestämään, huonommat kuin tavalliset näkymältään ja turkasen kalliita uusia.![]()
Nope. Viistoperä nelikko sähkö kuulemma pitää olla, mutta ilmeisesti ryhdytään kyttäämään sopuhintaista iX2:sta… Huoh. Tässä voi tovi mennä!lerppu kirjoitti: ↑08 Marras 2024, 23:47Retrofit kamera on kuva tietää - kiitos linkistä. Jos tämä realisoituu, etsin kyllä lähtökohtaisesti silti oikein varusteltua. Mutta voihan sitä tulla vastaan joku oikein hyvä - ja sitten liipaistaan. Joskus retrofittasin F34 peruutuskameran. Ja se oli muuten hyvä, mutta radio heikkeni (monimutkainen stoori). Mutta siis ei dealbraker koska voi jälkiasentaa. Oma vaivansa tosin…TeroPee kirjoitti: ↑08 Marras 2024, 21:44Ilmajousitus comfortilla saa enimmät kuopat tasoittumaan. Toisaalta jos laittaa jousituksen alimpaan asentoon ja siitä vielä koodailemalla madaltaa 20mm niin alkaa näyttää kivalle, ainakin niillä 21" vanteilla.
Peruutuskamera tosiaan on optio samoin kuin 360-kamera on optio. Tosin, peruutuskameran saa retrofistattua suhteellisen edullisesti: https://kufatec.com/de/aps-advance-ruec ... ge/43765-1. Edullisesti siis jos vertaa 360-kaneroiden jälkiasentamiseen: https://kufatec.com/de/umfeldkamera-4-k ... n-ge/43930
Tutkat sentään kuuluu hintaan. Meillä on 360-kamera ja ilman sitäkin pärjää, mutta kyllähän se helpottaa. Niin, ja virtuaalipeilillinen yksilö kannatta jättää hankkimatta. Ovat huonoja kestämään, huonommat kuin tavalliset näkymältään ja turkasen kalliita uusia.![]()
On meillä tuohonkin hintaan hankittu auto ollut. Muistan sen nyppineen minua - ajatus siitä että rahaa valuu parkkipaikan hiekkaan kun auto seisoo pihassa jotenkin vaivasi minua… Ymmärrän että niin tapahtuu myös tätä kirjoittaessa tuplana, mutta uuden auton kanssa asia korostui! Joten eiköhän tässä nyt mene vuosi ellei pari.
Agreed, käyttöomaisuuden pääomakustannus on ärsyttävä asia.lerppu kirjoitti: ↑10 Marras 2024, 10:06On meillä tuohonkin hintaan hankittu auto ollut. Muistan sen nyppineen minua - ajatus siitä että rahaa valuu parkkipaikan hiekkaan kun auto seisoo pihassa jotenkin vaivasi minua… Ymmärrän että niin tapahtuu myös tätä kirjoittaessa tuplana, mutta uuden auton kanssa asia korostui! Joten eiköhän tässä nyt mene vuosi ellei pari.
Eli tämmöinen historiallista viittausta kantava?
Aina yhtä hauska.
Yes and Yes. Yhden polkimen ajo tulee kun ottaa pois päältä "Creep" -asetuksen ja valitsee "Strong recuperation" asetuksen. Käyttäjän kannalta rinnastettavissa Tesla 3:n. Kun liukkaat kelit tulevat niin pitää katsoa onko yhtä kiemurteleva kuin Tesla yhdellä polkimella. MB:ssä pystyy valitsemaan vauhdissa recuperation / regeneration asetuksen toisin kuin Teslassa joka edellyttää parkkeeraamista.
Lapsilukon ei pitäisi estää avaamista ulkoa, mutta turvalukitus (esim. Saabin TSL) estää avaamisen sekä ulkoa että sisältä. Ajatus tässä on, että pahis ei voi lyödä ikkunaa sisään ja avata ovea sisäkahvasta,
Sehän olisi tietty suotavaa, mutta ei välttämättä aina mahdollista.