Jotta herra P ja hänen pajarinsa saa tunkea jatkossa enemmän fossiilisia omiin Nivoihinsa, halusin vaihtaa arkisen nurkkapyörittimen sähkövispilään. Joten ei kun kokeilemaan patterimopoja.
Fiat 500e Icon 3+1 vm 2022:
Plussaa:
- Auto, joka saa hyvälle mielelle varsinkin ulkoa katsottaessa mutta myös sisältä. Ei huuda sähköpäristystään, mutta ei myöskään häpeile sitä.
- Yllättävän vakaa ja tunnokas ajettava. Ryskytin läpi tunnin aikana kaikki kamalimmat jääpolannetiet, moottoritietä, vesimontut, eikä jousitus pohjannut tai auto yllättänyt. Vakaampi ajettava kuin C3. 300 kiloa sormiparistoja auttaa 500:n ajettavuuteen

.
- Reipas kaupunkinopeuksissa.
- Repsikan puolen pikku takakaappariovi 3+1 -versiossa oli yllättävän toimiva ratkaisu. Pääsin takapenkille ihan jotenkuten, joskin pää ottaa takana jo kattoon.
- Hyvät varusteet kaupunkipimpulaksi. Adaptiivinen vakkari toimii hienosti. Peruutuskamera löytyy. Kosketusnäyttö ei yritä varastaa showta.
- Kaikki talvella tarvittavat lämmityslaitteen toiminnot on fyysisillä napeilla. Ainoastaan penkinlämmittimet joutuu kaivamaan kosketusnäytön minikuvakkeista.
- 250 km realistinen range on aivan käypänen taajamapyöritykseen
Miinukset:
- Vaikka pieni kaappariovi auttaakin taakse könyämistä, ei esim. 17 vuotiasta yli 180 senttistä koehenkilöä saa sinne kuin tainnutettuna ja jätesäkkiin sullottuna. Takapenkille pitää silti pakottaa menemään, ei sinne kukaan halua
- Hinta. 34000 eur on kova raha, kun halvemmalla saa vähän samaan tekniikkaan perustuvat Stellantis-veljet Opel e-Corsan tai Peugeot 208-e:n isommalla korilla ja jää vielä rahulia taskuun. Pikkuakkuversio lähtee 6000 euroa halvemmalla, mutta 150 km range jo vähän ahdistaa.
- Harmaus. Koeajettu sähköfiiatti oli harmaa beigellä sisustuksella. Miksi kukaan ostaisi harmaan pikkufiiatin, kun harmauteen taipuvalle on myös sydämeltään harmaita vaihtoehtoja? No, onneksi vastaava 500e oli tarjolla myös merensinivihreällä metallivärillä.
Olin aidosti yllättynyt siitä, kuinka jämäkkä ja tunnokas kulkine pikkuinen 500e oli. Taka-akseli hieman levoton pahimmilla polannepinnoilla, joten nastat voisi toimia silti paremmin talvella ainakin kokemattoman käteen.
Jos tulevan Brenneron lähtökohta on 500e:ssä, ei alkupiste ole ihan metsässä. Enemmän vain potkua ja tunnokkuutta ajettavuuteen. Jopa Delta yllätti iloisesti tällä kertaa, kun palvelu toimi, vaihturikandidaattini C3 kävi pesulla koeajon aikana ja kaikkiin toiveisiini suhtauduttiin ns. asiakas on oikeassa -asenteella.
No tällä kertaa oma innostukseni kuitenkaan riittänyt jatkoon, kun äänin 3-1 todettiin, että aikuisten ei tartte yrittää matkustaa Fiat 500e:n takapenkillä.
Tuore C3:n ostosopimus taskussa jatkan etsintää uudenkarheista pienistä käyttövispilöistä. Valitettavasti herra P kusi kaavailuni odottaa sähkö-Brenneroa vuodella tai parilla, mutta miljoonien tulevaisuus on murskaantunut totaalisesti

.
Mutta Slava Ukraini hänelle vain. Toivottavasti ne verotuksessa hänen omaisuudekseen ilmoitetut Niva ja peräkärry ovat kohta herran omassa tehokäytössä.
Cotzy