Sivu 7/32

Lähetetty: 16 Loka 2010, 13:54
Kirjoittaja NikEe1927
Kitkat ollu jo n.viikon,rengasliikkeessä ohjeistivat, kun lämpötila alle+10 niin voi ottaa talvikäyttöön

Lähetetty: 16 Loka 2010, 19:50
Kirjoittaja Fiatmaster
Kesäkummeilla niin kauan kun eteenpäin päästään, kuten koko viime talvi bravolla kesäkummeilla ;) M+S luokituksella

Lähetetty: 16 Loka 2010, 20:40
Kirjoittaja alfa164
NikEe1927 kirjoitti:Kitkat ollu jo n.viikon,rengasliikkeessä ohjeistivat, kun lämpötila alle+10 niin voi ottaa talvikäyttöön
Ja voit tulla uudet ostamaan meiltä,kun tosi talvi alkaa :)

Lähetetty: 17 Loka 2010, 02:01
Kirjoittaja Suski
Eihän tässä ole ihan vielä kiire vaihtaa niitä renkaita.. :-D

Lähetetty: 17 Loka 2010, 09:10
Kirjoittaja Vittorio Jano
...ei ollenkaan.

Tampereelle pitäisi puoliltapäivin lähteä vähän syyslomailemaan. Aika valkoiselta näyttää kotikatu...

Mutta en rupea vaihtamaan.

Lähetetty: 17 Loka 2010, 13:39
Kirjoittaja doublesix
Aamujumppa suoritettu.Hakkapeliitat alle ja kesägummien pesu,kuivaus ja vahausX2.

Lähetetty: 17 Loka 2010, 13:57
Kirjoittaja Bones
jep ne on näköjään yöpakkasetkin ilmatieteenlaitoksen mukaan ohitte. ei mitään kiirettä...

Lähetetty: 17 Loka 2010, 21:32
Kirjoittaja fahlsjy
minäkin ajattelin huomenna starttailla kesäkissalla, eikös asetuksetkin sano nastarengaskauden alkavan vasta marraskuussa....

Lähetetty: 22 Loka 2010, 18:41
Kirjoittaja silverine
Lötköpötkylät ähelsin alle. Hyvästi kaarreajon jämptiys,
tervetuloa kumivenemäinen mukavuus ja herkkä kiihtyvyys.

Lähetetty: 22 Loka 2010, 20:42
Kirjoittaja niki
Maanantaina meni 166:een Goodyearin nastat alle. Yllättäen ajotuntuma parani verrattuna saman valmistajan "eko" kesäpyöriin :shock:

Kakkosautoon vaihtui tänään kesäkumit Gislavedin Nord Frosteihin (nastat) ja suunta on jotain aivan muuta. Todella löysä ajettava kesäkumeihin verrattuna.

Lähetetty: 23 Loka 2010, 14:27
Kirjoittaja Vittorio Jano
Talviläskit alla.

Bonuksena samassa rengasliikkeessä asioinut naisihminen, joka kehui Lankista hienoksi. Ei olisi itse kotipihassa äheltäessä tuota palautetta saanut.

Lähetetty: 23 Loka 2010, 15:59
Kirjoittaja Pasi
Kyllä taas tuli alfasta ruma kun talvirenkaat pääsivät alle... perkeleen alessioista kuoriutuu maalit päältä... eikä ole just nyt moottorin vaihdon jälkeen varaa pistää rahaa uusiin kumeihin vanhoille orggis kesävanteille.

Ja pakuun ei käynyt kesärenkaiden pultit joten ajoin rengasliikeeseen ja kysyin että mitä vaihto ja uudet pultit maksaa... pultteja ei saa kuin maahantuojalta... näin siis sanoivat. Kurvailu läheiseen tarvikeliikkeeseen ja sieltä pultit mukaan ja kotipihalle vaihtamaan. Eipä mennyt kyllä sekään ihan nappiin kun uusissa pulteissa osassa on isompi kanta ja toisissa pienempi... no eipä tuo nyt sinäänsä mitään haittaa :roll:

Vielä pitää käydä ostamassa yksi pultto alfan vanteisiin kun on kadonnut johonkin kesän aikana.

Lähetetty: 23 Loka 2010, 18:59
Kirjoittaja Cuore Sportivo
Raimo Miettinen kirjoitti:On nämä kitkat vaan löysät rungoiltaan aivan kuin öljytankkeria ohjaisi.
Minkä merkkiset? Mä olen aina pitänyt kitkojeni ominaisuuksista "kesäkeleilläkin", kaikki ovat olleet joko Nokian tai Bridgestonen pyöriä. Blizzakit, olikohan ne WS-50:t, olivat ainakin maukkaat kesäisellä mutkatielläkin.

Ensi keskiviikkona on aika Vianorille. Piti vaihdattaa jo viime viikolla kun oli lomaa, mutta tais olla liikaa kaikkea muuta tekemistä. :oops: Kelejen puolesta ei jaksa jännittää, mutta kun tiedossa on lähiaikoina pari pidempää ajomatkaa, niin kitkoilla hytissä selviää paljon pienemmällä ulinalla.

Lähetetty: 23 Loka 2010, 19:46
Kirjoittaja Suba
Joutui taipumaan, piikkipyörät tuli laitettua käyttikseen tänään alle.
Kylläpä ulkonäkö muuttui ihan reppanaksi. :(

Lähetetty: 23 Loka 2010, 21:21
Kirjoittaja Vittorio Jano
Suba kirjoitti: Kylläpä ulkonäkö muuttui ihan reppanaksi.
Oman kiesin kanssa samaan aikaan vaihdossa käynyt RS-Fabia koki saman kohtalon, kun 17-tuumaiset pallot korvattiin 15-tuumaisilla.

Vielä reppanampi, veikkaan.

Lähetetty: 23 Loka 2010, 21:54
Kirjoittaja Suba
No enpä tiedä, omassa pallot muuttui 19":sta 17:aan.
Näytti ihan siltä kuin olis laittanut sellaiset tilapäis vararenkaat alle. :shock:
En osta uutta rengas settiä en, sijoitan nekin rahat spideriin. :)

Lähetetty: 24 Loka 2010, 09:24
Kirjoittaja doublesix
^Hyvä Suba!Se sijoitus kannattaa.

Lähetetty: 24 Loka 2010, 10:33
Kirjoittaja Raimo Miettinen
Cuore Sportivo kirjoitti:
Raimo Miettinen kirjoitti:On nämä kitkat vaan löysät rungoiltaan aivan kuin öljytankkeria ohjaisi.
Minkä merkkiset? Mä olen aina pitänyt kitkojeni ominaisuuksista "kesäkeleilläkin"...
Toyon Proxes T1-R:t kesällä ja nyt talveksi Hankookin (mahdollisesti W605) kitkat. Ero on riittävä, että ensireaktio hämmentää. Nyt normaalissa ajossa ei enää kesärenkaita kaipaa samalla tavalla takaisin. Tuota kitkoilla kesäkeleillä kyllä ihmettelen varsinkin jos puhut GTA:n alla. Mutta jokaisella on makunsa. :)

Lähetetty: 24 Loka 2010, 12:46
Kirjoittaja Jalamari
Kyllä Kumholaiset kitkat on rungoiltaan kanssa niin löysät, että normaalisti mutkaan tultaessa tuntuu, että rengas kaatuu kokonaan alle. Kuluu varmaan kyljistä enemmän kun päältä. :-D

Lähetetty: 24 Loka 2010, 13:46
Kirjoittaja Cuore Sportivo
Raimo Miettinen kirjoitti:Tuota kitkoilla kesäkeleillä kyllä ihmettelen varsinkin jos puhut GTA:n alla.
Vaihdatko sä aina välissä kesänakit alle, kun sattuu tulemaan talvella paljaat asfattikelit. :mrgreen:
156 V6:ssa ja GT:ssä olen polttanut kitkat loppuun kesällä. Noi Toyot ovat varmaan sen verran laadukkaat pallot, että ero korostuu aika reippaasti talvipyöriin.

Lähetetty: 24 Loka 2010, 13:58
Kirjoittaja astronautti
eilen sitte ostin michelinin xicenorthit, vanhaa mallia eli 10% huonompi jossain ihmeen ääritilanteessa ja n.200e halvemmat ku uudet. Sinänsä kätevästi ku meinas viime yönä kotimatka mennä paikoin luisteluksi.

Lähetetty: 24 Loka 2010, 14:34
Kirjoittaja Raimo Miettinen
Cuore Sportivo kirjoitti:
Raimo Miettinen kirjoitti:Tuota kitkoilla kesäkeleillä kyllä ihmettelen varsinkin jos puhut GTA:n alla.
Vaihdatko sä aina välissä kesänakit alle, kun sattuu tulemaan talvella paljaat asfattikelit. :mrgreen:
Mä olen sen verran vanhanaikainen, että mulle talvi tulee kalenterin mukaan. Lisäksi aamuisin on kiva lähteä eripuolille maakuntaa töihin jos ei tarvitse jännittää kesärenkailla onko kesä- vai talvikelit. ;)

Lähetetty: 24 Loka 2010, 15:32
Kirjoittaja Farina
Nastat heilahti Baijerin ihmeen alle, vieläpä pahamaineisen äänekkäät Nokian Hakkapeliitat. Meteliä tuli mutta äänen taajuus oli miellyttävämpi kuin pelkäsin. Ajotuntuma kyllä kärsi sitten senkin edestä. Tulisi nyt sitten sitä lunta, että pääsisi paiskomaan perää rinnalle :twisted:

Lähetetty: 24 Loka 2010, 21:19
Kirjoittaja fahlsjy
Lähiaikoina odotettavissa pikkukiireitä joten varmuuden vuoksi tänään 17" selespeedit vaihtui 16"teledialeihin... molemmat on mun mielestä niin hyvännäköisiä vanteita ettei yhtään harmita vaikka rapina lisääntyi...
Ja tietty, sisäpuoleltakin vahattuina.... :-D

Lähetetty: 25 Loka 2010, 14:42
Kirjoittaja Tiige
Viikonloppuna laitoin nastat alle urheilullisilla 14" ruosteisilla peltivanteilla. Sinne meni ajo-ominaisuudet ja "hiljaisuus." Äkkiseltään voisi luulla jonkun laakerin olevan menossa. Niin kauheaa ääntä noi hakkis 4 pitää. :shock:
Farina kirjoitti:Tulisi nyt sitten sitä lunta, että pääsisi paiskomaan perää rinnalle :twisted:
No näinpä! 8)

Lähetetty: 25 Loka 2010, 16:11
Kirjoittaja MKT
Meikäläisen autot eivät yleensä ole ajotilanteissa vastanneet tiehen kuin renkailla. Niinpä tuossa asiassa ei tule säästeltyä, pito ja tuntuma ei oikein muuten välity. 18-tuuman originaalivanteille tuli asennutettua Contin IceContactit. Laittelin juuri sopivasti kuunelosen alle ennen lauantain lumimyräkkää. Ajotuntuma säilyi erittäin hyvänä, aika harvoin on siirto kesärenkaasta talvirenkaaseen ollut näin huomaamaton. Aika kivasti tuo Q4 poistuu vaikkei renkaiden sisäänajon vuoksi tullut ominaisuuksia vielä liiemmin kokeiltua.

Nastoja tulee suosittua pidon vuoksi sekä siitä syystä että ovat yleensä kovemman kumiseoksen ansiosta hieman jämäkämmät paljaalla tarmacilla kuin kitkat. Meteliähän niistä tietty tullee lisää.

Lähetetty: 25 Loka 2010, 16:47
Kirjoittaja Giallo Pozzuoli
Autobildin tuoreessa rengastestissä (jonka itse asiassa oli tainnut tehdä kuvien perusteella ruotsalainen teknikens värld) parhaaksi talvirenkaaksi nousi Goodyearin ultagrip ice kitkarengas (116p) selvällä erolla ennen Continentalin conti icecontact nastarenkaita (105p). En muista yhtään aiempaa suomessa julkaistua talvirengastestiä, jossa voittaja olisi ollut kitkarengas.

Lähetetty: 25 Loka 2010, 17:57
Kirjoittaja AUFA
Giallo Pozzuoli kirjoitti:Autobildin tuoreessa rengastestissä (jonka itse asiassa oli tainnut tehdä kuvien perusteella ruotsalainen teknikens värld) parhaaksi talvirenkaaksi nousi Goodyearin ultagrip ice kitkarengas (116p) selvällä erolla ennen Continentalin conti icecontact nastarenkaita (105p). En muista yhtään aiempaa suomessa julkaistua talvirengastestiä, jossa voittaja olisi ollut kitkarengas.
Parhaat kitkarenkaat ovat kaikissa testeissä olleet halpoja ja huonoja nastarenkaita parempia.
Sinänsä on hieman turhaa verrata upouusia renkaita keskenään, koska suurin osa ajosta tapahtuu jo varsin kuluneilla renkailla. Viimeisessä Tekniikan Maailman rengastestissä oli mukane kuluneita nasta- ja kitkarenkaita ja huomattavaa oli, että useassa koeosassa kulunut kitkarengas todettiin vastaavasti kulunutta nastarengasta paremmaksi. Lumisissa olosuhteissahan kitkarengas on aina, ja uutenakin, nastarengasta parempi. Nastarengas on tietysti, uutena, parempi kiiltävällä, kovalla jäällä, mutta tätä asiaa painotetaan kyllä liikaa; useimmin se harvinainen jäinen tienpintakin on pääosin aika karkeaa, jossa kitkakin hyvin pitää.
Keski-Euroopan vuoristoalueillakin jopa Alfa-autoilijatkin pärjäävät hyvin huonoillakin kitkarenkailla Suomea paljon lumisimmissa ja jäisimmissä olosuhteissa. Tosin kaikkien hurjimmissa paikoissa ja keleissä pannaan ketjut alle, mutta silloin kyllä ei sen paremmin ainakaan nastat auttaisi ja Suomi-nasta-poika kyllä jättäisi autonsa suosiolla laaksoon.

Lähetetty: 25 Loka 2010, 18:50
Kirjoittaja Farina
AUFA kirjoitti: Nastarengas on tietysti, uutena, parempi kiiltävällä, kovalla jäällä, mutta tätä asiaa painotetaan kyllä liikaa; useimmin se harvinainen jäinen tienpintakin on pääosin aika karkeaa, jossa kitkakin hyvin pitää.
Viime talvena ajelin ex-159:llä kitkoilla Helsinki-Tampere-moottoritien alijäähtyneen veden jäädyttämällä luistinradalla n. 2,5 tuntiin. Minkäänlaista pitoa/tuntoa/käsitystä tiestä ei ollut, vaikka tunnetusti kyseisen baanan asfaltti ei ole järin sileää. Keula ja perä hakivat vuorotellen laidasta laitaan ja myönnettävä on, että silloin suorastaan pelotti ratin takana. Tiesi ettei Alfa ollut enää täysin omassa hanskassa. Syystä tai toisesta suola-autoja ei näkynyt, sen kerran kun niitä olisi ehkä tarvittu. Matelimme koko motarin letkassa muiden kitkarengaskuskien kanssa keskinopeudella 70 km/h. Nastamiehet päästelivät ohitse. Tuolloin päätin, että ei enää koskaan.

Ja tarkoitus ei ole sytyttää sotaa kitkat vs. nastat, vaan esittää pointti että talvessa on muutaman kerran keli, jolloin kitkat eivät toimi, vaan auto on syytä jättää kotiin.

Lähetetty: 25 Loka 2010, 20:19
Kirjoittaja Giallo Pozzuoli
Kerran olen itse joutunut pimeällä tiellä ajamaan vastaavissa mustan jään olosuhteissa kuin Farina. Alla oli silloin kuluneet nastarenkaat eikä pitoa ollut mihinkään suuntaan silloinkaan. Pohjanmaan pellot kutsui, painoi sitten kaasua tai jarrua. Melko kieli keskellä suuta sai ajella (edit. vauhti piti tiputtaa jopa 30 km/h 80:n alueella).Viimeiset 4 talvea on mennyt kitkoilla ja jatkossa tulee varmasti kitkat pysymään. Omille ajoille kitkat on paras vaihtoehto. Alla on talvella Alfassa Nokian hakkapeliitat jotka on yllättävänkin mukavat renkaat kuivallakin kelillä. Mielestäni ne ei ole edes sen äänekkäämmät kuin kesärenkaatkaan.

Ensi talveksi joutunee renkaat päivittämään, Ultragrip icet voi olla silloin vahvoilla valinnaksi. Tekniikan maailman testissä yllätys yllätys voittaja oli Nokian hakkapeliitta 7 nasta (8,4), toinen conti icecontact nasta(8,3) ja kitkojen paras ultragrip ice (7,4 ja kokonaistuloksissa jaettu 9. tila). Mielenkiintoista noiden kahden testin ero icecontactin ja ultragrip icen välillä, painotetaankohan jäisiä olosuhteita liikaa TM:ssä?

Lähetetty: 26 Loka 2010, 12:13
Kirjoittaja Bones
Aamulla oli jo vähän nelivetohupia kesärenkailla... tosin isommat tiet oli suolattu niin tehokkaasti että road-killit säilyvät varmaan seuraavat 10 vuotta :?
tänään nuo vissiin kuitenkin joutuu vaihtamaan.

Lähetetty: 26 Loka 2010, 13:37
Kirjoittaja Jevgen
AUFA kirjoitti:useimmin se harvinainen jäinen tienpintakin on pääosin aika karkeaa, jossa kitkakin hyvin pitää.
Jää on karkea nastojen vaikutuksesta. Osittain samasta syystä myös tienpinnat ovat Suomessa karkeampia ja siten vähemmän liukkaita jäätyessään.

Tänään joutui vaihtamaan karkeampaa pyörää alle.

Lähetetty: 26 Loka 2010, 15:18
Kirjoittaja saltwort
Giallo Pozzuoli kirjoitti:Mielenkiintoista noiden kahden testin ero icecontactin ja ultragrip icen välillä, painotetaankohan jäisiä olosuhteita liikaa TM:ssä?
Se erohan noissa on, että Autobild ei juurikaan selosta olosuhteita missä on testattu. Tämän vuoden testissä oli sen verran mainittu, että jarrutustestit jäällä oli tehty karhennetulla jäällä. TM:ssä taas oli tehty testit muistaakseni -3 ja +1 asteen lämpötiloissa. Karhennuksesta en muista, mutta tuskinpa +1 asteessa karheaa jäätä esiintyy.

Täällä mennään nastarenkailla, kunhan jaksan vaihtaa alle. Syynä kitkakokeilun lopettamiseen oli juuri samanlaiset kelit mistä Farina mainitsi.

Lähetetty: 26 Loka 2010, 19:35
Kirjoittaja mattijus
Nyt on Sovgum Non-Stop Anti-Gripit alla. Vaikea sanoa mikä harmittaa eniten:
a) talvirenkaat on peffasta
b) talvi on peffasta
c) joutuu näkemään vaivaa, että laittaa peffan takia peffat alle

Lisäharmistus:
Nokian päläpälät* ovat yllättävän kuluneet (johan noilla on kaksi talvea ajettu), sen sijaan pari talvea vanhemmat Michelin Alpin ovat edelleen hyväpintaiset. Jos/kun tässä talven aikaan pääsee rengaskaupoille niin onko kellään mitään suositusta renkaasta, joka kestäisi yli kaksi talvea? Ei ole väliä onko kitkat vai nastat. Mitä kestävämäpi, sitä parempi.

*en muista/tiedä mikä malli on kyseessä, kitkat kuitenkin.

Lähetetty: 26 Loka 2010, 19:40
Kirjoittaja Rasvis
Huhupuheiden mukaan Misukka kestää keskimääräistä pidempään. Edellisessä autossa ei XI2-kitkat menneet yhdessä talvessa oikein miksikään mutta eipä tuon perusteella voi kovin kummoisia päätellä.

Lähetetty: 26 Loka 2010, 19:50
Kirjoittaja mattijus
Google tiesi kertoa, että nuo Michelin Alpin -renkaat on Suomeen täysin soveltumattomat keskieurooppakitkat. Eli vastaavia siis hakemaan jostain :lol:

(edelliset talvirenkaat olivat 13v vanhat korealaiset kitkarenkaat)

Lähetetty: 26 Loka 2010, 22:13
Kirjoittaja kterkkila
Yritä löytää jostain vähintään 5v säilötyt renkaat, jotka on jo vähän kovettuneet, niin kestää kyllä paremmin. Pidon kustannuksella tietenkin. Naapurilla oli kans keskieuroopan kitkat mersun alla, mutta aina kun pakkanen meni yle kymmenen asteen, niillä ei enää päässyt liikkeelle.. Kumiseos lasittui..

Lähetetty: 27 Loka 2010, 07:41
Kirjoittaja mattijus
kterkkila kirjoitti:Yritä löytää jostain vähintään 5v säilötyt renkaat, jotka on jo vähän kovettuneet, niin kestää kyllä paremmin. Pidon kustannuksella tietenkin. Naapurilla oli kans keskieuroopan kitkat mersun alla, mutta aina kun pakkanen meni yle kymmenen asteen, niillä ei enää päässyt liikkeelle.. Kumiseos lasittui..
Huonompi pito ei ole sinänsä isokaan ongelma, jos keli on paha niin voin mennä junalla (jos sellaisia huonolla kelillä kulkisi) ja jättää auton parkkiin :-D

Kesäkeliä ne täällä kuitenkin yrittää suolata läpi talven.

Lähetetty: 27 Loka 2010, 12:46
Kirjoittaja sanctus
Tämän vuoden marraskuun lähestyminen saa kirjoittaneen sekä kaivamaan kirjahyllystään Antti Nylénin "Halun ja epäluulon esseet"-teoksen että pähkäilemään uuden auton alle uusia renkaita. Koska rahaa ei ollut käyttää renkas-vanne-komboon sitä, mitä maahantuoja ehdotti, tilanne ratkaistiin hankkimalla rauhalliseen talviajoon sopivat 195/55 R16-koon Hakkapeliitta viitoset ja niihin sopivat Image Blade-mallinimellä kulkevat vanteet. Hintaakin tuli käsittämättömästi reilusti alle tonnin töineen kaikkineen.

Ja autohan on 135 heppainen Mito.

Lähetetty: 27 Loka 2010, 20:47
Kirjoittaja willez
no ny o nastat alla, 14" pellit wanhoilla hkpl1:sillä ja rullaa erittäin nätisti,ei tärinää ja värinää.

Taitaa nuo kesäfalssit olla aika pahasti kierot,hmm. Ensi kesäksi borbet type a ?? :D

Lähetetty: 28 Loka 2010, 17:27
Kirjoittaja Jarsan
Nyt olis uudet hakka seiskat alla ja tassut muutenkin säädetty sojottamaan oikeaan suuntaan. Kulmien säätökin jopa sujui ongelmitta. Mutta... tulipas siitä luiru ajettava :lol: Ei se nastarengas vaan kovin jämäkkä ole tuossa 195/60/16 koossa.

Lähetetty: 28 Loka 2010, 22:52
Kirjoittaja Rolle
Tänään tuli vaimon painostuksesta vaihdettua, ulkona +9,5 astetta :evil:

Lähetetty: 28 Loka 2010, 23:54
Kirjoittaja Buran
Joo, sama täällä! 2v ajetut Hakkapeliitta 5:t alle kun hallitus "ehdotti"...

Lähetetty: 29 Loka 2010, 00:13
Kirjoittaja Hepa
En ole vielä saanut aikaiseksi ja kun säätiedotusta katsoo, niin eipä taida vieläkään jaksaa... :roll:

Lähetetty: 29 Loka 2010, 01:08
Kirjoittaja alfa164
Ei kiirettä vielä,ilmat senkun lämpenee :)

Lähetetty: 30 Loka 2010, 13:27
Kirjoittaja michael
Onneksi en hötkyillyt tänäkään vuonna, 5-10 astetta lämmintä luvassa... Kesärenkaat on niin paljon mukavammat.

Lähetetty: 30 Loka 2010, 13:39
Kirjoittaja astronautti
Uusilla nastoilla ajoin yhden kerran pakkasella ja oikeasti liukkaalla, mutta nyt onkin sitten ulkona +5-10 astetta lämmintä... varmaankin renkaat sakkokunnossa keväällä

Lähetetty: 30 Loka 2010, 15:40
Kirjoittaja jalittam
MKT kirjoitti:Meikäläisen autot eivät yleensä ole ajotilanteissa vastanneet tiehen kuin renkailla. Niinpä tuossa asiassa ei tule säästeltyä, pito ja tuntuma ei oikein muuten välity.
Itelläkin samat oireet...
MKT kirjoitti:18-tuuman originaalivanteille tuli asennutettua Contin IceContactit. Laittelin juuri sopivasti kuunelosen alle ennen lauantain lumimyräkkää. Ajotuntuma säilyi erittäin hyvänä, aika harvoin on siirto kesärenkaasta talvirenkaaseen ollut näin huomaamaton. Aika kivasti tuo Q4 poistuu vaikkei renkaiden sisäänajon vuoksi tullut ominaisuuksia vielä liiemmin kokeiltua.
Mulla on vain 17" orkkisrinkulat koko 225/50, etuveto ja samat Contin uutuudet. Siihen ne yhtäläisyydet jääkin :shock:
Mikkälie superpallot ovat nuo Contit. Jännää mm. ohituksessa kun esim. keltaisen keskiviivan (vastaantuleville toki) ylityksessä kosla pomppaa/muljauttaa hieman suuntaa muuttaen. Urat oma juttunsa.
Mutta, miten nuo voivat olla niin huonot (?) kun esim. tekee vaikka oravanraadon väistön: nopeahko vasen-oikea-puolivasen, eli semmoinen 30cm sivuttaisväistö sulalla asvaltilla jopa alle 80km/h nopeudella. Tällöin ajonvakautus puuttuu peliin - keltavalo vilkkuu (ja samalla muuten ajovalot ???) ja rutina käy... Tokihan auto menee lievää kylkimyyryä, mutta mielestäni vain kumet taittuu koslan/vanteen alla joka hämännee VDC:een. Ei siis mennä latikaisessa oikeasti, kyllä sen tuntisi persauksissa. Ja näissä härveleissä pitäisi olla mukamas sallivampi VDC? Kesärenkailla (sama koko, jotkut koslan mukana tulleet gtradialit) valo vilkkui vain kerran, kun kuuraisella tiellä ylämäkeen 35km/h laitoin hetkeksi lusikan pohjaan, liekkö ollut vain sutimisen esto, muutoin ei kertaakaan.

Kaverilla muuten samoja kokemuksia ko. renkaista (sama koko) Chevy Cruzen alla - hän säikähti eka ohituksen jälkeen palatessaan nopeahkosti omalle kaistalle jolloin karu totuus yllätti, muljahti kuulema siihen malliin (ajonvakautus ei puuttunut asiaan). Siinä härvelissä ajonvakautusta ei saa aktivoitumaan läheskään niin helposti kuin roomeossa - kaveri ajoi mun koslaa, kun verrattiin ko. kumeja erilaisten autojen alla. Siis samat oireet paitsi alfan VDC... Chevy linee kuitenkin köykäisempi kulkine, Chevyn rengaspaineet 2,7bar ja mulla 2,8bar ja vielä samalla mittarilla laitettu.

Mites muilla rengasmerkeillä? Tuleeko noissa Conteissa vain raja vastaan ja gummin kylki pettää? Vai tekovikaisia - mun ja kaverin renkaat samasta nipusta...
Eipä ole tullut mulla vielä, eikä kaverillakaan, edellisillä kulkineilla moisia oireita vastaan (siis meillä ekat talvirengaskokemukset ko. autoilla), rengaskoot toki olleet pienempiä. Edellisissä "alletaittuminen" liennyt vähemmän yht'äkkistä...

Onko muuten edes saatavilla (järkevään hintaan) muita kuin T-nopeusluokan nastarenkaita? Entä nastattomia talvirenkaita?

Harmittaa...

Lähetetty: 31 Loka 2010, 21:43
Kirjoittaja Manukki
Paljos on painetta renkaissa kun noin nuljuaa? Pistä näillä keleillä 2,8-2,9 baria niin sitten kun on pari kymppiä pakkasta on vielä 0,3 vähemmän kuin tällä hetkellä.
Tehtaan suosituspaineilla ei yhdessäkään autossa tee mitään.

Lähetetty: 31 Loka 2010, 22:39
Kirjoittaja alfa164