Kehukaa manuaalivaihteistoa
Valvoja: Moderators
- Albertolli
- Viestit: 4206
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Eilen olin liikkeellä automaatilla ja tänään manuaalilla. Kumpikin vei perille ja halutessaan pääsi luisuun. Vaihteisto ei ollut rajoittavana tekijänä millään tavalla kumpanakaan päivänä. 

Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Keltsi
- Viestit: 1894
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt, Megane RS (225)
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Molempia on ollut ja seuraavaksi kokeillaan manuaalikoneistoista automaattia. Ei lakuvanat katkea, kun voi vaihtaa lappu lattiassa
Tosin sais vaan olla jonkin verran voimaa tuossa Jeepissä, että jaksaisi sutia edes yhden vaihdon yli...

"No smoke => no power => no hope"
- Jarkki
- Viestit: 264
- Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:29
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.0JTS '03
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Manuaalin öljynvaihto edullisempi pienemmän öljytilavuuden omaavana. Kaksoismassavauhtipyörä kestää pidempään kun saa luistattaa vähän enemmän kytkimellä ja kierrättää konetta ilman värinää. 

Voit luoda unelmia tehdessä tehdä unelmia luodessa
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Vitsi...olihan?. Ei taida automeegeihin kuulua tojotaa lukuunottamatta huolto-ohjelmaan öljynvaihtoa.Jarkki kirjoitti:Manuaalin öljynvaihto edullisempi pienemmän öljytilavuuden omaavana. Kaksoismassavauhtipyörä kestää pidempään kun saa luistattaa vähän enemmän kytkimellä ja kierrättää konetta ilman värinää.

Tää on kyllä topicci jonka raattorit vois jo lukita argumenttien puuttuessa manuaalin puolesta

- palkus
- Viestit: 5563
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Manuaali tarttee oikein kortin, automaagille riittää euro shopper-B 

- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
^^ Kyllähän niihin kuuluu esim.chrysler 60tkm välein,volvossa tais olla myös suht tiuha jne. Ja nää sakemannien "life-time" öljyt on 150tkm maksimi. Se on saksassa auton elin-ikä tehtaan mukaan.
- Jarkki
- Viestit: 264
- Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:29
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.0JTS '03
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Öljyn valmistajan ohjeen mukaan olen pyrkinyt vaihtamaan 60tkm vaihteisto. 

Voit luoda unelmia tehdessä tehdä unelmia luodessa
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Voi olla näinkin. Omissa kolmessa saksanseisojassa ei yhdenkään huolto-ohjelmaan kuulu vaihteiston öljyn vaihtoa. Tosin maahantuoja kyllä suosittelee 200tkm kohdalla...mutta niinpä suosittelee Audin Suomen maahantuoja jakohihnankin vaihtoa 90tkm, huoltovihkossa lukee 120tkm.willez kirjoitti:^^ Kyllähän niihin kuuluu esim.chrysler 60tkm välein,volvossa tais olla myös suht tiuha jne. Ja nää sakemannien "life-time" öljyt on 150tkm maksimi. Se on saksassa auton elin-ikä tehtaan mukaan.
- Aquatica
- Viestit: 15162
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Alfassakin on ikuiset laatikkoöljyt.UupunutRomeo kirjoitti:Vitsi...olihan?. Ei taida automeegeihin kuulua tojotaa lukuunottamatta huolto-ohjelmaan öljynvaihtoa.Jarkki kirjoitti:Manuaalin öljynvaihto edullisempi pienemmän öljytilavuuden omaavana. Kaksoismassavauhtipyörä kestää pidempään kun saa luistattaa vähän enemmän kytkimellä ja kierrättää konetta ilman värinää.
Tää on kyllä topicci jonka raattorit vois jo lukita argumenttien puuttuessa manuaalin puolesta
Kokeile huviksesi, miltä tuntuu 300tkm ajettu 156:n laatikko, jossa on alkuperäiset öljyt.
Aivan. Et löydä moista.
- Polforea
- Viestit: 11875
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
DSG?Jarkki kirjoitti:Öljyn valmistajan ohjeen mukaan olen pyrkinyt vaihtamaan 60tkm vaihteisto.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
^^ Sekoitit nyt ikuiset ja elinikäiset.


- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Hymiön ei toki pidä hyytymän, mutta erään suositun automerkin erittäin ammattitaitoinen huolto suosittelee automaattilaatikoiden öljyjen vaihtoja 60000 kilometrin välein. Näin siitä huolimatta, että huolto-ohjelmaan ei kuulu eikä huoltoa tilattaessa koskaan kysytä, halutaanko moista tehdä vai ei.UupunutRomeo kirjoitti:Vitsi...olihan?. Ei taida automeegeihin kuulua tojotaa lukuunottamatta huolto-ohjelmaan öljynvaihtoa.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
Re: Re:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2 ... 61234.htmlhagger16 kirjoitti:Yllättävän moni. Esimerkiksi äitini. Tämä taas ei johdu siitä, että hän olisi Gueneveren kaltainen rattisankari, vaan siitä, että automaatti on pelottava laitos, jota hän ei ole koskaan kokeillut, eikä uskalla kokeillakkaan.Raimo Miettinen kirjoitti:Kuinkahan moni ottaisi uuteen autoon manuaali jos hintaeroa ei olisikaan?
Onneksi hän ei ole ostamassa uutta autoa.
Suomessa automaatit ovat edelleen melko uusi asia ja kuten täällä meidän autoharrastajien sivustollakin on ilmennyt, moni ei edelleenkään ole sellaista edes kokeillut. Tai jos on kokeillut, ovat kokemukset jostain 80-luvun alitehoisesta lahnasta. Pahoin on pinttynyt myös ajatus, että ne kurlaisivat tankin tyhjäksi sillä sekandilla, kun virta-avaimesta käännetään.
Veikkaan, että Suomessa edelleen ostetaan paljon manuaaleja sen takia, että tietoa ja ymmärrystä ei ole. Vaikka se automaatti olisi kaikin puolin järkevämpi vaihtoehto kuskin kyvyt ja tarpeet huomioon ottaessa.
Itse pelkäsin, että minkälaisiakohan tilanteita syntyy, kun taloudessa on sekä manuaali että automaatti ja hyppään päivittäin molempien jakkaralle. Ei ole kyllä ollut mitään sekoiluja. Autojen muutenkin erilainen luonne varmaan tekee selkäytimessä temput ja jalat pysyvät oikeilla paikoillaan. Virta-avaimen paikkaa ei vaan meinaa monesti löytää Alfan ja Saabin välillä..
Ride on!
-
- Viestit: 2583
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Renko
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
kokemusta 2003, 2008 ja 2010 automaagi sakemanneista. Kaikkihan noi on hivenen pelottavia manuaaliin tottuneelle. Toki itseni kaltaisella täydelliselle jumalan armosta ratinpyörittäjälle asia ei ole ongelma, mutta vaikkapa emännälle tehokas automaatti voisi olla riski.
Ei ole varmaan pelkästä väkimäärästä ja ÄÖstä kiinni, että jenkeissä kaahaus sisälle kauppaan ikkunan läpi on kansanhuvia.
Omassa erinomaisuudessani asia kilpistyy yksinkertaisesti kaupunkiajon ongelmiin, kun en kestä automaatin arpomista ja jahkailua silloin kun pitäisi jo olla menossa. Eli kun pienessä vauhdissa polkaisee kaasua, niin kaikki tuntuu jahkaavan pari sekuntia vaihdetta pienemmälle, kun oli ehditty jo pistää ylisuuri pykälä sisään, ennen kuin kaasu reagoi.
Eri asia vanha jenkkirassi, jossa riittää vääntöä isollakin vaihteella, eikä älytön tomaatti edes vaihda isompaa niin herkästi.
Onhan tuollainen toki ihan hyvä jätskin syömiseen.
Ei ole varmaan pelkästä väkimäärästä ja ÄÖstä kiinni, että jenkeissä kaahaus sisälle kauppaan ikkunan läpi on kansanhuvia.
Omassa erinomaisuudessani asia kilpistyy yksinkertaisesti kaupunkiajon ongelmiin, kun en kestä automaatin arpomista ja jahkailua silloin kun pitäisi jo olla menossa. Eli kun pienessä vauhdissa polkaisee kaasua, niin kaikki tuntuu jahkaavan pari sekuntia vaihdetta pienemmälle, kun oli ehditty jo pistää ylisuuri pykälä sisään, ennen kuin kaasu reagoi.
Eri asia vanha jenkkirassi, jossa riittää vääntöä isollakin vaihteella, eikä älytön tomaatti edes vaihda isompaa niin herkästi.
Onhan tuollainen toki ihan hyvä jätskin syömiseen.
Fiat ja Lancia varaosat. https://www.saminosat.net/tuotteet.html
- Jakke
- Viestit: 3373
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Itse ottaisin automaatin vain suppealla kierrosalueella väkevästi vääntävään nykydieseliin. Pykäliä sais sitten olla enemmän kuin kuusi. Muuten pidän manulaatikkoa viihdyttävämpänä.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo
ooo--v--ooo
- matti_vuorio
- Viestit: 1562
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Näyttää siltä, että automaatti vie pidemmän korren tulevaisuudessa.
http://yle.fi/uutiset/ajokortti_automaa ... ea/8818506
http://yle.fi/uutiset/ajokortti_automaa ... ea/8818506
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Automaatti vaatii aina totuttelua että oppii toimintalogiikan. Kun oppii logiikan, tietää miten kaasunpainallus vaikuttaa laatikon toimintoihin. Lisäksi nykyisissä automaattilaatikoissa on lyhytaikainen muisti joka mukautuu hetkelliseen ajotapaan. Jos ajaa rauhallisesti niin laatikko vaihtaa isommalle mahd. pian ja jos ajaa reippaammalla kyydillä niin venyttää vaihtoja. Voi tuntua alkuun oudolta mutta kun ajelee pari päivää niin ymmärtää jo paremmin.
Itse en Helsingin pyörityksessä manuaalivaihteista enää huolisi, on sen verran rento ajaa alavääntöinen iso diesel automaatilla kun ruuhkassa riittää että nostaa jalan jarrulta niin ryömitään jo eteenpäin just sopivasti. Saksassa autobaanalla viime kesänä yhteensä 10h staussa ryömiessä manuaaliauton kanssa tuli myös omaa automaattiautoa ikävä. Ei sen takia että se olisi vaikeaa mutta onhan se turhaa jalkajumppaa.
Manuaalivaihteisto kuuluu omasta mielestä autoihin jotka on tehty aktiiviseen ajamiseen. Tällaiseksi koen esimerkiksi Mini Cooper S sekä Bmw M3 ja muut vastaavat puoliksi jokapäiväiseksi autoksi ja puoliksi aktiivisempaan ajoon tarkoitetut kiesit. Puhtaaseen käyttöautoon (varsinkin jos liikkuu enemmän kaupunkialueilla) ei ole muuta vaihtoehtoa kuin automaatti. Manuaali on kiva sitten tykitellä mutkateitä.
EDIT: En voi käsittää kuinka auto vahingossa menee automaatilla väärään suuntaan ja sillä kerkeää ampaisemaan seinään. Jarru pohjassa suunnan vaihto ja nätisti liikkeelle niinkuin parkkipaikoilla yleensäkin?
Itse en Helsingin pyörityksessä manuaalivaihteista enää huolisi, on sen verran rento ajaa alavääntöinen iso diesel automaatilla kun ruuhkassa riittää että nostaa jalan jarrulta niin ryömitään jo eteenpäin just sopivasti. Saksassa autobaanalla viime kesänä yhteensä 10h staussa ryömiessä manuaaliauton kanssa tuli myös omaa automaattiautoa ikävä. Ei sen takia että se olisi vaikeaa mutta onhan se turhaa jalkajumppaa.
Manuaalivaihteisto kuuluu omasta mielestä autoihin jotka on tehty aktiiviseen ajamiseen. Tällaiseksi koen esimerkiksi Mini Cooper S sekä Bmw M3 ja muut vastaavat puoliksi jokapäiväiseksi autoksi ja puoliksi aktiivisempaan ajoon tarkoitetut kiesit. Puhtaaseen käyttöautoon (varsinkin jos liikkuu enemmän kaupunkialueilla) ei ole muuta vaihtoehtoa kuin automaatti. Manuaali on kiva sitten tykitellä mutkateitä.

EDIT: En voi käsittää kuinka auto vahingossa menee automaatilla väärään suuntaan ja sillä kerkeää ampaisemaan seinään. Jarru pohjassa suunnan vaihto ja nätisti liikkeelle niinkuin parkkipaikoilla yleensäkin?
-
- Viestit: 2583
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Renko
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Automaatin ongelma, tai oikeastaan manuaalin etu on siinä, että liikutettaessa kaupunkipyörityksessä tai parkkiksella jalka on koko ajan kontaktissa kytkimeen jolla saa vedon pois, eikä poljinta joudu ettimään. Automaatilla jos käyttää vaan oikeaa jalkaa, niin sössimistilanteessa sitä jarrua joutuu ettimään jalkaa siirtämällä ja siinä varmaan tulee polkaistua väärää.
Ite toki pystyn jarruttamaan ihan yhtä hyvin vasurilla kuin oikealla. Ja ajamaan manuaalilla ruuhkassa ihan yhtä rennosti ja sujuvasti kuin automaatilla. Oikeastaan sujuvammin. Anteeksi täydellisyyteni.
Ite toki pystyn jarruttamaan ihan yhtä hyvin vasurilla kuin oikealla. Ja ajamaan manuaalilla ruuhkassa ihan yhtä rennosti ja sujuvasti kuin automaatilla. Oikeastaan sujuvammin. Anteeksi täydellisyyteni.
Fiat ja Lancia varaosat. https://www.saminosat.net/tuotteet.html
- Jiitee
- Viestit: 4672
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Ei mikään ihme tämä. Minä olen ainoa manumies meidän pesueessa Alfoilla, vaimolla ja kahdella aikuisella jälkikasvulla on omat automaatit alla. Itsekin katselen 159 SW JTD -tomatteja sillä silmällä....matti_vuorio kirjoitti:Näyttää siltä, että automaatti vie pidemmän korren tulevaisuudessa.
http://yle.fi/uutiset/ajokortti_automaa ... ea/8818506


Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too