Sivu 2/3

Lähetetty: 07 Syys 2011, 15:36
Kirjoittaja Laku
PRO kirjoitti:
Tällä hetkellä alfistit kokee vähemmän vittuilua Teboilin autoritääriltä... Veikkaan et vittuilu saabisteja kohtaan on aggressiivista.

Töissä on kaikentietävä suberb-kuski, alfaa se ihaili mut myös vittuili siitä. Nyt sen hampaissa on perheenäiti, joka on olosuhteiden (saabismi-sairauden omaavan miehen) uhri... 9-5 on skeidakuskin verbaalisessa käsittelyssä...


Mikähän geenivirhe saa aikaan tuollaista käytöstä?
Ennen vanhaan tätä kutsuttiin alemmuuskompleksiksi.
Eli pitää tökkiä itteänsä jollain ylöspäin.

Lähetetty: 07 Syys 2011, 16:33
Kirjoittaja PRO
Jönsson kirjoitti:
PRO kirjoitti:Tällä hetkellä alfistit kokee vähemmän vittuilua Teboilin autoritääriltä... Veikkaan et vittuilu saabisteja kohtaan on aggressiivista.

Töissä on kaikentietävä suberb-kuski, alfaa se ihaili mut myös vittuili siitä. Nyt sen hampaissa on perheenäiti, joka on olosuhteiden (saabismi-sairauden omaavan miehen) uhri... 9-5 on skeidakuskin verbaalisessa käsittelyssä...
Mikähän geenivirhe saa aikaan tuollaista käytöstä?
Veikkaan pahaksi äitynyttä narsismia, jossa itseironian mahdollisuus on menetetty...

Lähetetty: 08 Syys 2011, 20:56
Kirjoittaja Eero
Ei hirmu lupaavalta näytä...KLIKS

Lähetetty: 14 Syys 2011, 23:49
Kirjoittaja niki
Osa työntekijöiden ammattiliitoista haki Saabia konkurssiin, mutta ilmoittivat tänään, että peruvat hakemuksen, mikäli käsittely pidettäisiin ennen Saabin tekemän valituksen käsittelyä. Saabista ja sen tulevaisuudesta kiinnostuneiden kannattaa seurata Insidesaab.com ja Saabsunited.com -sivustoa. Antaa paremman näkemyksen tilanteesta, mitä satunnaiset uutisotsikot.

Itse näkisin, että yrityssaneeraukseen päästessään Saabilla olisi toivoa. Työntekijät saisivat rästissä olevat palkkansa turvattua ja Saab hengähdysaikaa sekä toivottua lisärahoitusta Kiinasta. Mallisto on kuitenkin tuore (9-5 sedan ja farkku, sekä 9-4X), putkessa tulossa uusia malleja, kuten 9-3 ja Kiinalaisten (sekä taustalla hääräävän Vladimir Antonovin) tuki. Pang Da on siinä mielessä mielenkiintoinen tapaus, että kyseessä on yksi Kiinan suurimmista autoliikeketjuista yli 900 myymälällään ja myyntikanavana Saabille erittäin tärkeä. Tämä avaisi myös Saabille mielenkiintoisen mahdollisuuden viedä merkkiä Kiinan markkinoille tulevaisuudessa ja hakea kasvua myös sieltä.

Viitteitä uuden 9-3:n muodoista saatiin jo jokin aika takaperin Saabille palkatun Jason Castriotan suunnitteleman Phoenix-konseptin muodossa:

http://www.youtube.com/user/SaabCarsOff ... WOwtrC4wQM

Samainen Italian-Amerikkalainen kaveri oli mukana myös mm. Pininfarinalla ja Bertonella aikaisemmin ja jonka kädenjälkeä löytyy mm. Maserati GranTurismosta, uudesta Lancia Stratoksesta ja Ferrari 599 GTB Fioranosta.

Lisäksi Saab teki viime syksynä sopimuksen BMW:n kanssa moottoriteknologiasta tuleviin malleihin.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/saab ... rin-v-2012

Monessa suhteessa tilanne on parempi, mitä Roverin kohdalla 2005. Palikat tulevaisuutta varten ovat olemassa, mutta mistä tarpeeksi aikaa rahoituksen kuntoon saamiseksi... :roll: Yksi harvoista merkeistä, mikä herättää tunteita Alfan lisäksi. Pakko myöntää :oops:

Lähetetty: 15 Syys 2011, 01:10
Kirjoittaja alfa164
niki kirjoitti: Monessa suhteessa tilanne on parempi, mitä Roverin kohdalla 2005. Palikat tulevaisuutta varten ovat olemassa, mutta mistä tarpeeksi aikaa rahoituksen kuntoon saamiseksi... :roll: Yksi harvoista merkeistä, mikä herättää tunteita Alfan lisäksi. Pakko myöntää :oops:
Roveri oli tosiann noboby merkki ja vielä saaressa tehty :) Hajuton,mauton ja väritön,ja lisäksi epäluotettavan auton maineessa.
Saabia sen sijaan pidetään paremman auton maineessa

Lähetetty: 15 Syys 2011, 08:59
Kirjoittaja Tazio
alfa164 kirjoitti:
niki kirjoitti: Monessa suhteessa tilanne on parempi, mitä Roverin kohdalla 2005. Palikat tulevaisuutta varten ovat olemassa, mutta mistä tarpeeksi aikaa rahoituksen kuntoon saamiseksi... :roll: Yksi harvoista merkeistä, mikä herättää tunteita Alfan lisäksi. Pakko myöntää :oops:
Roveri oli tosiann noboby merkki ja vielä saaressa tehty :) Hajuton,mauton ja väritön,ja lisäksi epäluotettavan auton maineessa.
Saabia sen sijaan pidetään paremman auton maineessa
Roverin ja nobodyn liittäminen samaan lauseeseen on jo kohtalainen rimanalitus, oikeasti.

'saabia sen sijaan pidetään paremman auton maineessa' ?????

Missä, jos saa kysyä? Trollhättänissa, varmaan joo. Samoin niissä piireissä jossa historia tarkoittaa viime maaliskuun Seiskaa.

-Tazio

Lähetetty: 15 Syys 2011, 09:07
Kirjoittaja Farina
Tazio kirjoitti: 'saabia sen sijaan pidetään paremman auton maineessa' ?????

Missä, jos saa kysyä? Trollhättänissa, varmaan joo. Samoin niissä piireissä jossa historia tarkoittaa viime maaliskuun Seiskaa.

-Tazio
Esimerkiksi Jenkeissä tietyissä osavaltioissa Saabilla on selkeästi "premium-auton" maine. Osasyy tähän oli avo-900, jota myytiin Saabin mittapuulla merkittäviä määriä Atlantin takana. Kaveri, joka asui Jenkkilässä jonkun vuoden, törmäsi tähän käsitykseen yhtenään. Hänelle itselle Saabi oli arkinen 900-perusauto, joten se jaksoi ihmetyttää.

Keski-Euroopassa 70-80-lukujen taitteessa, Saabilla oli kevyt kulttiauton maine johtuen Turbo-90/99:stä, joka oli yllättävän kova luu autobahneilla. Varsinaista myyntimenestystä Saabista ei ikinä esim. Saksassa tullut, mutta eksoottisen, tehokkaan auton maine on piirtynyt ainakin joidenkin Fritzien tajuntaan.

Lähetetty: 15 Syys 2011, 09:17
Kirjoittaja h_lauri
Farina kirjoitti:
Tazio kirjoitti: 'saabia sen sijaan pidetään paremman auton maineessa' ?????

Missä, jos saa kysyä? Trollhättänissa, varmaan joo. Samoin niissä piireissä jossa historia tarkoittaa viime maaliskuun Seiskaa.

-Tazio
Esimerkiksi Jenkeissä tietyissä osavaltioissa Saabilla on selkeästi "premium-auton" maine. Osasyy tähän oli avo-900, jota myytiin Saabin mittapuulla merkittäviä määriä Atlantin takana. Kaveri, joka asui Jenkkilässä jonkun vuoden, törmäsi tähän käsitykseen yhtenään. Hänelle itselle Saabi oli arkinen 900-perusauto, joten se jaksoi ihmetyttää.
Joo. Entinen koulukaveri lähti Minnesotan valtionyliopistoon 1990 tai 1991 syksyllä. Otti mukaansa pari kuvaa himastaan, pihalla Saab 900 (mutsinsa työsuhde-). Jenkkien reaktio: "WTF, Saab 900! You must be rich!"

Saab oli Espoon Kauppaopiston markkinoinnin oppikirjassa vuosina 1988-1990 esimerkkitapauksena onnistuneesta tuoteasemoinnista juuri USA:n osalta. Samoin Robert Lappalainen (ei tosin jenkeissä). :shock:

OT: Myin silloin vakuutuksia osa-aikaisena asiamiehenä. Jenkit luulivat minun nettoavan pirusti. No, niin olisin tehnytkin, jos olisin myynyt vain henki- ja eläkevakuutuksia...
OT1: Kaveri teloi sitten polvensa kolmeen osaan opiston portailla ja joutui makaamaan lasaretissa viikkotolkulla, kun sitä operoitiin kai neljästi. Opiskelutoverit ihmettelivät, kuka sen maksaa ja kun kuulivat, että vakuutusyhtiö, kysyivät vuosimaksun suuruutta. Se taisi silloin olla jotain 90 markkaa vuodessa. Eivät uskoneet.

Lähetetty: 15 Syys 2011, 09:24
Kirjoittaja mutt
Tazio kirjoitti:
alfa164 kirjoitti:Roveri oli tosiann noboby merkki ja vielä saaressa tehty :) Hajuton,mauton ja väritön,ja lisäksi epäluotettavan auton maineessa.
Saabia sen sijaan pidetään paremman auton maineessa
Roverin ja nobodyn liittäminen samaan lauseeseen on jo kohtalainen rimanalitus, oikeasti.
Olihan ne Honda-kauden Roverit aika japanialaisia. 75:sta en menisi sanomaan hajuttomaksi, värittömäksi tai mauttomaksi, eikä se luotettavuuskaan taida olla kehnoimmasta päästä? Siinä vain oli oikea auto väärään aikaan, silloinen markkinatilanne ei tainnut oikein suosia avoimen prameaa tyyliä. Oiva esimerkki siitä, että hyvä tuote ei aina takaa menestystä. Jos BMW olisi ollut hieman kärsivällisempi, olisi Rover kyllä lähtenyt siitä nousemaan, sillä varsinkin 75 kohensi merkin mainetta ja seuraajien myynti olisi ollut jo helpompaa.

Lähetetty: 15 Syys 2011, 09:26
Kirjoittaja Tazio
^^^
Tuossa varmaan noita avainsanoja ovat 'joissain' 'kevyt' ja 'joidenkin'.
Saabia ja sen ansioita mitenkään väheksymättä, ei nyt kuitenkaan taida olla ihan kyse vehkeestä johon verrattaessa voidaan Rover sivuuttaa aiemmin esitetyllä tavalla?
Roverin loppu oli surullinen viimeinen luku yhdelle historiallisesti merkittävimmistä valmistajista. Roverin kutsuminen nobodyksi taas, noh taisin jo esittää näkemykseni asiasta.

-Tazio

Lähetetty: 15 Syys 2011, 11:28
Kirjoittaja eltsu
Tazio kirjoitti:
Roverin ja nobodyn liittäminen samaan lauseeseen on jo kohtalainen rimanalitus, oikeasti.

'saabia sen sijaan pidetään paremman auton maineessa' ?????

Missä, jos saa kysyä? Trollhättänissa, varmaan joo. Samoin niissä piireissä jossa historia tarkoittaa viime maaliskuun Seiskaa.

-Tazio
Netistä lainattua faktaa :

In the fall of 1986, three Saab 9000 Turbo vehicles were randomly chosen at the assembly line in Sweden by the Federation Internationale de L’Automobile, the world’s sanctioning body for record runs. The cars were sent to a famous American race track, Talladega Motor Speedway in Alabama, to show the world how fast and how long a standard Saab 9000 Turbo could go.

With members of the automotive press participating in the driving, Saab set 12 international or world speed records at Talladega. One 9000 Turbo averaged more than 132 mph (210 km/h) while rolling up 100,000 kilometers (60,000 miles) – roughly the equivalent of three trips around the world. With all three cars finishing in fine running condition, the 9000 demonstrated the stamina and staying power of a true Saab.

Kyllä Saabia pidetään hyvänä autona monissakin piireissä ja ihan aiheesta... Eikä ylläoleva teksti ollut lainattu viime maaliskuun seiskasta :)

Lähetetty: 15 Syys 2011, 11:44
Kirjoittaja Tazio
Niinpä niin, niinpä niin. Ehkä tuo lainaukseni on harhaanjohtava, mutta eikös tuossa pointti ollut, että Saab vs. Rover vertailussa toinen oli 'paremman' maineessa tai toinen 'nobody'?

En viitsi nettiquoteja tähän liittää, mutta jos intoa on, voi pohtia esim. tuota Tallagedan saavutusta, 99 Turboa ja avo 900:sta samalla kun makustelee vaikkapa sanoja 1901, kaasuturbiini, P3, P4, P5, P6, SD1, Range, Land, jne..

Nobody, indeed.

-Tazio

Lähetetty: 15 Syys 2011, 12:17
Kirjoittaja Topi
Tazio kirjoitti:...P6...
-Tazio
P6 kasilla väliin käytössä hiukka 80-luvun puolivälin jälkeen... vielä kun olisi ollut S-malli, kova laatikko Borg-Warner Jerk-O-Maticin sijasta. Olihan se kyllä noinkin matkavaunu jalommasta päästä.

-Topi Kuusinen

Lähetetty: 15 Syys 2011, 14:05
Kirjoittaja eltsu
Kyllä itsekkin tykkään Rovereista, eikä tarkoitus ollut ainakaan väheksyä... Ei noita kahta voi verrata millään mittapuulla eikä pidäkkään.

Se mitä yritän sanoa on että jos suhteutetaan saavutukset tuotantomääriin ja tuotantovuosiin niin Saappi sai paljon aikaan autoteollisuudessa. Ei se varmasti ole maailman paras auto mutta paljon ne on kehittänyt asioita joita muut autotehtaat alkoi miettimään vasta kymmenen vuotta myöhemmin.

Lähetetty: 15 Syys 2011, 15:34
Kirjoittaja VMTD
Itse ainakin arvostan saabin ylemmäs laadullisesti kuin roverin, ainakin jos puhutaan perinteisesti englantilaisesta mallista, tosin 75:n laatuhan varmasti on kohdillaan siitä kiitos BMW:n

Lähetetty: 15 Syys 2011, 16:47
Kirjoittaja Jönsson
VMTD kirjoitti:Itse ainakin arvostan saabin ylemmäs laadullisesti kuin roverin, ainakin jos puhutaan perinteisesti englantilaisesta mallista, tosin 75:n laatuhan varmasti on kohdillaan siitä kiitos BMW:n
Niin, kyllähän sekä Rover että Saab olivat kultakaudellaan selkeästi premium-luokan autoja, jos minä nyt yhtään ymmärrän, mitä sellainen termi tarkoittaa. Itse näen sen niin, että autonvalmistaja asemoi tuotteensa hinnaltaan ja ominaisuuksiltaan perusperheautojen yläpuolelle, mutta varsinaisten urheilu- ja loistoautojen alapuolelle. Toki tietysti perusperheautojen valmistaja voi valmistaa myös urheiluautoja (Renault Alpine) tai jonkinlaisia loistoautoja (VW Phaeton) ja premium-valmistaja kaikkia näitä (Mercedes), mutta tietenkään Rolls Royce tai Ferrari eivät sorru valmistamaan premiumautoja.

Jossain suomi24:llä tähän kohtaan corolla-kuski heittää kysymyksen, onko Audi A2 muka jokin premium-auto ja Toyota Camry ei ole?

No näinhän se juuri on. Camryä pitää verrata A6:een ja A2:sta saman ikäiseen Ayogoon, johon verrattuna se on persoonallinen ja kallis ja sisältää ominaisuuksia (alumiinikori, nopeuden ja pyöränkulmien mukaan säätyvä ohjaustehostin), joita Tojotaan ei saa, vaikka laittaisi lisävarusteluetteloon rastin joka paikkaan.

Lähetetty: 15 Syys 2011, 17:19
Kirjoittaja V6
eihän noita voi edes verrata , Rover on tehnyt autoja 1900 luvun alusta ja Saabilla on 3-4 mallia joiden tekniikka on pääosin muilta lainattua, aivan erilainen tausta ja historia. BMW osuudesta laatuunkin voi olla montaa mieltä mutta saivat ainakin ton Roverin 1.8 koneen mokattua vituralleen. Kyllähän toi 75 Rover on aika maukas peli ja sitä sai sentään takavedolla ja V8 koneellakin.

Lähetetty: 15 Syys 2011, 21:54
Kirjoittaja unknown
Eihän se Rover tehnyt mitään muuta jännää kuin se V8-malli... Loput siitä "premium" arvosta tuherrettiin ihmisjärjen käsittämättömiin suunnittelu ja tuotanto virheisiin, mikä johti siihen että, kukaan ei enää 1980-luvulla halunnut ostaa Roveria, paitsi ne vanhat ukot jotka muisti ne wanhat Roverit.

Saab ei käytännössä pystynyt uusiutumaan ja muut valmistajat pystyivät tarjoamaan huomattavasti parempia autoja, joten asiakkaat ei autoja ostanut.


Kumpikin merkki kuoli siihen että kukaan ei autoja halunnut ostaa, koska jos Saab olisi todella hyvä auto, niin autot menisivät kaupaksi. Mutta kun ei mene kaupaksi, eli asiakkaat äänestää jaloillaan, niin tehdas on laitettava kiinni.

Lähetetty: 15 Syys 2011, 23:37
Kirjoittaja Jönsson
unknown kirjoitti: Saab ei käytännössä pystynyt uusiutumaan ja muut valmistajat pystyivät tarjoamaan huomattavasti parempia autoja, joten asiakkaat ei autoja ostanut.

Kumpikin merkki kuoli siihen että kukaan ei autoja halunnut ostaa, koska jos Saab olisi todella hyvä auto, niin autot menisivät kaupaksi. Mutta kun ei mene kaupaksi, eli asiakkaat äänestää jaloillaan, niin tehdas on laitettava kiinni.
Totta tuokin... osittain.. mutta eivät asiat ole aina noin yksioikoisia. On totta, että Volvo onnistui paremmin kääntämään mallistonsa suunnan 1980-luvun lopulla. Suurin kiitos siitä, lankeaa onnistuneelle 850-sarjalle, jossa tekniikka oli 100%-sesti uutta, mutta konservatiivinen muotoilu jäi ja kaikki ne volvismit säilyivät, joita uskolliset ostajat olivat arvostaneet samalla, kun mallisto alkoi puhutella myös muiden merkkien (myös Saabin) ystäviä. Ja sopivasti, vähän kerrallaan konseptia muotoiltiin niin, että samasta pohjalevystä, moottorista ja vaihteistosta muovailtiin ensin S 70, sitten V70, S60 ja S80 - ja kun sama muotokieli lainattiin vielä S40:een ja V50:een, oli kasassa ehjän näköinen tuoteperhe, jonka imago ja ominaisuudet miellyttävät suurta joukkoa - tai joka tapauksessa suurempaa joukkia kuin SAAB 93 ja 95 - vaikka ne ovat millä tahansa mittarilla hyviä autoja nekin.

Saab onnistui 9000-mallilla tulemaan nykyaikaan, mutta NG 900 ei vastannut käyttäjäkunnan odotuksia. Sittemmin senkin ominaisuudet saatiin kohdalleen ja kyllähän 95 ja 93 ovat autolehtien vertailuissa pärjänneet premiumluokan kilpailijoille ihan hyvin. Ei voi väittää ko. autojen olevan huonoja. Tai voi, mutta sille väitteelle on vaikea löytää perusteluja. Miksei sitten tuote mene kaupaksi? Niin... ja miksi joku toinen tuote menee kaupaksi, vaikka ei ole hyvä eikä halpa? Sen kun tietäisin, olisin rikas.

Lähetetty: 16 Syys 2011, 02:34
Kirjoittaja niki
Jönssonin kanssa äskeisestä kyllä täysin samaa mieltä.

Rover 75 oli kyllä yksilöllinen ja hieno, rohkea valinta. Yksi niitä autoja, jonka olisin joskus halunnut omistaa.

Harmi vaan, että Phoenix Consortium ei saanut aikaiseksi jatkumoa 75:n jälkeen vaan mallisto pääsi pahasti vanhenemaan käsiin. 25 ja 45 mallit olisivat kaivanneet ehdottomasti päivitystä jo 2000 luvun alkupuolella.

Roverin kohdalla ei ainakaan brändin rakentamisessa onnistuttu, yhtenä esimerkkinä kun päätettiin uutena mallina tuoda Intiassa kasattu Tata ja brändätä se uudestaan Longbridgessä CityRoveriksi. Eivät ilmeisesti oppineet mitään seikkailustaan Hondan kanssa. Ehkä yksi aikansa surkeimpia tuotoksia, eikä sitä juuri kukaan ostanutkaan. Top Gear sanoi sen aikanaan osuvasti... Rover Cityrubbish. Toinen oli 25:sta viritelty Streetwise "Urban Onroader", missä autoa oli korotettu ja vaihdettu mustat puskurit, eräänlainen aikansa Crossover, eikä tästä mennyt kuin vuosi, niin Rover oli historiaa, tosin rahat olivat loppu jo kauan aikaisemmin.

Toisaalta, oliko missään vaiheessa edes mahdollisuuksia uuteen nousuun, kun BMW piti itsellään kannattavamman Minin ja Land Rover myytiin Fordille. Mikä mahtaisikaan olla Roverin tilanne tänään, jos BMW olisi pitänyt merkin itsellään...

MG onnistui brändinä hieman paremmin ja edelleen kelpaisi talliin MG ZT V8 ja takaveto. Upea ja kauniisti soiva paketti, vaikka kone tekniikaltaan aika vanhentunut onkin.

MG Rover:n henkilökunnalle osoitettu videopätkä loppuajoilta:
http://www.youtube.com/watch?v=HByN5ZDmn9A

Vielä itse aiheeseen liittyen...

Tästä muistuu mieleen myös Saabin viime keväinen Independence Day, jolloin tehdyssä pätkässä tulevaisuudesta esitettiin vielä hyvin valoisia näkemyksiä:

http://www.youtube.com/user/SaabCarsOff ... Fp_J7CZk-U

Saab järjesti 2010 Saab Festivalin, jossa juhlittiin merkin uutta tulemista. Youtubesta löytyy tapahtumasta mielenkiintoiset klipit, joissa on hienoa videomateriaalia vanhoista malleista, sekä keskustelua Saabin historiasta ja tulevaisuuden suunnitelmista mm. vanhojen työntekijöiden, rallikuski Erik Carlssonin ja yhtiön johdon kanssa.

osa 1/16
http://www.youtube.com/user/SaabCarsOff ... TWmrzW1IKY

Lähetetty: 21 Syys 2011, 23:22
Kirjoittaja niki
Saab pääsi velkasaneeraukseen:

http://inside.saab.com/press-release-sa ... -approved/

Tuhannet työntekijät saavat kipeästi tarvitsemiaan palkkarahoja ja Saab hengähdysaikaa saada rahoituksensa kuntoon ja organisaation tehostamistoimet suoritettua.

Lähetetty: 22 Syys 2011, 12:10
Kirjoittaja Satta
Saabin alasajo näyttää olevan tuskallisen hidasta kuin Titanicin uppoaminen. Ei kai kukaan vakavissaan kuvittele, että merkillä voisi olla jotakin tulevaisuutta? :?

Lähetetty: 22 Syys 2011, 13:35
Kirjoittaja Ottimo
Satta kirjoitti:Saabin alasajo näyttää olevan tuskallisen hidasta kuin Titanicin uppoaminen. Ei kai kukaan vakavissaan kuvittele, että merkillä voisi olla jotakin tulevaisuutta? :?
On täysin käsittämätöntä että autotehdas joka ei ole puoleen vuoteen valmistanut yhtään mitään ja jolla ei ole varaa maksaa työntekijöitten palkkoja vielä edes jotenkuten hengittää. Jos se tästä selviäis niin se olisi kyllä todella suuri ihme. Ja sittenkin on vielä täysin eri asia selvitä akuutista tilanteesta ja saada firmaan kannattavuutta pitemmällä tähtäimellä. Itse olen mietiskellyt että jos tulis konkka niin mahdollisesti olemassa olevista 9-5 kombeista tulis melkoisia keräilykappaleita.

Lähetetty: 22 Syys 2011, 15:30
Kirjoittaja Jönsson
Satta kirjoitti:Saabin alasajo näyttää olevan tuskallisen hidasta kuin Titanicin uppoaminen. Ei kai kukaan vakavissaan kuvittele, että merkillä voisi olla jotakin tulevaisuutta? :?
Niin kauan kuin on elämää, on toivoa, mutta kieltämättä aika vähän.

Eihän se riitä, että saadaan jostain rahoitusta rästimaksuihin ja toimintamenoihin. Pitäisi paitsi valmistaa, myös myydä niitä autoja ja kaiken tämän jälkeen se myynti tulee olemaan vielä isompi haaste kuin rahoitus. Ei taida riittää enää Sven Mattsoninkaan isänmaallisuus, Jönssonista puhumattakaan.

Lähetetty: 22 Syys 2011, 16:36
Kirjoittaja Suba
Eikös velkasaneeraukseen pääsy edellytä velkojien suostumuksen ja realistisen suunnitelman saneerauksesta selviämiseen.
Näin ainakin Suomessa miten lie Ruotsissa?

Joten jotain Saabilla on ollut esittää oikeudelle jolla he selviäisivät kurjimuksesta.

Lähetetty: 22 Syys 2011, 17:12
Kirjoittaja Nikodemus
Suba kirjoitti:Eikös velkasaneeraukseen pääsy edellytä velkojien suostumuksen ja realistisen suunnitelman saneerauksesta selviämiseen.
Näin ainakin Suomessa miten lie Ruotsissa?

Joten jotain Saabilla on ollut esittää oikeudelle jolla he selviäisivät kurjimuksesta.
Juurikin näin. Tuostahan olikin puhetta, että mielummin näkevät Saabin saneerauksessa kuin konkassa, tällöin saavat ainakin osan saatavistaan.

Lähetetty: 22 Syys 2011, 20:13
Kirjoittaja Suba
^ Erikoinen on Ruotsin laki, että yritys pitää saada saneeraukseen jonka jälkeen työntekijät vasta saavat palkkasaatavansa.
Ilmeisesti konkurssissa he olisivat menettäneet ne. Suomessa palkkaturvasta nimenomaan palkat maksetaan jos yritys on mennyt konkurssiin tai muuten on maksukyvytön.

Lähetetty: 23 Syys 2011, 00:38
Kirjoittaja eltsu
Satta kirjoitti:Saabin alasajo näyttää olevan tuskallisen hidasta kuin Titanicin uppoaminen. Ei kai kukaan vakavissaan kuvittele, että merkillä voisi olla jotakin tulevaisuutta? :?
Saattaa kuvitella... saabilla on uusia malleja valmiiksi suunniteltuina, eikä käsittääkseni ole ihan huonojakaan. Toisilla merkeillä ei vain ole isoa konsernia tukemassa (enää) monien vuosien taukoa uusissa malleissa :)

Lähetetty: 23 Syys 2011, 08:21
Kirjoittaja Tazio
Jönsson kirjoitti:
Satta kirjoitti:Saabin alasajo näyttää olevan tuskallisen hidasta kuin Titanicin uppoaminen. Ei kai kukaan vakavissaan kuvittele, että merkillä voisi olla jotakin tulevaisuutta? :?
Niin kauan kuin on elämää, on toivoa, mutta kieltämättä aika vähän.
Oikeassahan Jönssön on, mikään ei ole oikeasti varmaa ennen kuin lihava nainen laulaa.

Omana mielipiteenäni kuitenkin toistan, mitä Saabin tulevaisuudesta aiemminkin kirjoitin:

'Käytännössähän firma on ollut dead man walking siitä asti kun se käsittämättömän poliittisen käpälöinnin avulla Spykerille lahjoitettiin - se business case jota ne jätkät esittelivät oli sen luokan fantasiaa että.
'
Yksi suurimpia syitä nyt edelleen menossa olevaan venkoiluun saataa hyvinkin olla, että useampi valtiollinen ja poliittinen taho ei vain pysty myöntämään pelastusoperaation varojen ja resurssien menneen käytännössä täysin hukkaan.

-Tazio

Lähetetty: 23 Syys 2011, 09:49
Kirjoittaja mattijus
Tazio kirjoitti:Oikeassahan Jönssön on, mikään ei ole oikeasti varmaa ennen kuin lihava nainen laulaa.
Jossain ensimmäisissä Simpsons episodeissa oli Bartilta osuva kommentti:
"Is that lady fat enough?"

Lähetetty: 23 Syys 2011, 15:42
Kirjoittaja Ottimo
Tazio kirjoitti:'
Yksi suurimpia syitä nyt edelleen menossa olevaan venkoiluun saataa hyvinkin olla, että useampi valtiollinen ja poliittinen taho ei vain pysty myöntämään pelastusoperaation varojen ja resurssien menneen käytännössä täysin hukkaan.

-Tazio
Valtio nimenomaan EI ole satsannut omia varojaan mihinkään pelastusoperaatioihin Saabin suhteen. Poliittisesta väristä riippuen hallitusta on tästä kritisoitu tai kiitetty. Yksi suurimpia edellytyksiä sille että Saab ei ole konkurssissa on sen uskomattoman lojaalit työntekijät jotka ovat jaksaneet uskoa yrityksen tulevaisuuteen ja kiltisti odotelleet palkkojaan. No, ihan viime aikoina on silläkin taholla osittain ruennut kärsivällisyys loppumaan.

Lähetetty: 23 Syys 2011, 15:46
Kirjoittaja Tazio
Ottimo kirjoitti:
Tazio kirjoitti:'
Yksi suurimpia syitä nyt edelleen menossa olevaan venkoiluun saataa hyvinkin olla, että useampi valtiollinen ja poliittinen taho ei vain pysty myöntämään pelastusoperaation varojen ja resurssien menneen käytännössä täysin hukkaan.

-Tazio
Valtio nimenomaan EI ole satsannut omia varojaan mihinkään pelastusoperaatioihin Saabin suhteen. Poliittisesta väristä riippuen hallitusta on tästä kritisoitu tai kiitetty. Yksi suurimpia edellytyksiä sille että Saab ei ole konkurssissa on sen uskomattoman lojaalit työntekijät jotka ovat jaksaneet uskoa yrityksen tulevaisuuteen ja kiltisti odotelleet palkkojaan. No, ihan viime aikoina on silläkin taholla osittain ruennut kärsivällisyys loppumaan.
Olenko nyt väärässä kun muistelen, että mm. Euroopan investointipankilta saatujen lainojen takuumiehenä on valtio?

-Tazio

Lähetetty: 23 Syys 2011, 15:48
Kirjoittaja V6
on se Ruotsin valtio palkat ainakin jo kerran maksanut edellisen velkasaneerauksen aikana:

Lainaus Tuulilasi lehden nettiversiosta:

"Saabin työntekijät ovat hovioikeuden päätöksen perusteella päässeet nyt valtion palkkaturvan piiriin. Se koskee maksamatta olevia elokuun ja syykuun palkkoja. Saabin on kuitenkin maksettava valtion nyt työntekijöille maksama summa takaisin valtiolle. Erikoista on, että Saab on kieltäytynyt maksamasta 111 miljoonan kruunun summaa, jonka valtio maksoi edellisen velkasaneerauksen yhteydessä palkkaturvana työntekijöille. Summasta kiistellään."

tulukee..

Lähetetty: 23 Syys 2011, 20:05
Kirjoittaja crashline
Tuu Suapillua kuului legendaarinen vitsi, nyt on vitsi melkein koko merkki joka painii raha ongelmiensa kanssa. Kysymykseni onkin että minne ovat kaikki Saabin konsernin rahat kadonneet? eikö ne ole kuitennii aika monta Saabia myyneet.

Lähetetty: 23 Syys 2011, 21:35
Kirjoittaja niki
Tazio kirjoitti:
Ottimo kirjoitti:
Tazio kirjoitti:'
Yksi suurimpia syitä nyt edelleen menossa olevaan venkoiluun saataa hyvinkin olla, että useampi valtiollinen ja poliittinen taho ei vain pysty myöntämään pelastusoperaation varojen ja resurssien menneen käytännössä täysin hukkaan.

-Tazio
Valtio nimenomaan EI ole satsannut omia varojaan mihinkään pelastusoperaatioihin Saabin suhteen. Poliittisesta väristä riippuen hallitusta on tästä kritisoitu tai kiitetty. Yksi suurimpia edellytyksiä sille että Saab ei ole konkurssissa on sen uskomattoman lojaalit työntekijät jotka ovat jaksaneet uskoa yrityksen tulevaisuuteen ja kiltisti odotelleet palkkojaan. No, ihan viime aikoina on silläkin taholla osittain ruennut kärsivällisyys loppumaan.
Olenko nyt väärässä kun muistelen, että mm. Euroopan investointipankilta saatujen lainojen takuumiehenä on valtio?

-Tazio
Eiköhän suurin syy Saabin hengissä pysymiseen liity kuitenkin Saabin työntekijöiden lojaaliuuteen ja erityisesti Victor Mullerin uskomattomaan sitkeyteen löytää ratkaisua rahoitusongelmiin, kuin niinkään valtiolliseen / poliittiseen tahtoon. Saab on mielestäni hengissä ainoastaan siitä syystä, että Muller johtaa yhtiötä tunteella ja suhtautuu merkkiin intohimoisesti. Moni "järkevä" yritysjohtaja olisi varmasti ajanut toiminnan alas jo ajat sitten.

Velkainen Spyker joutui alun perinkin maksamaan liian kovan hinnan Saabista GM:lle tilanteessa, jolloin yhtiötä ajettiin jo alas. GM olisi mieluummin lakkauttanut Saabin kuin myynyt sitä kohtuullisella hinnalla eteenpäin. Käsittääkseni investointipankin lainan ehdot ovat osaltaan syynä Saabin tällä hetkellä liian korkeisiin liiketoimintakuluihin ja sitä kautta osittain nykyisiin ongelmiin. On myös valtion etu, mikäli Saab saa rahoituksensa kuntoon.

Voit Tazio olla merkistä ja imagosta vapaasti mitä mieltä vaan, mutta mielestäni maailmassa on aivan liikaa tylsiä ja mitäänsanomattomia tusinatuotteita. Tässä porukassa Alfa ja Saab ovat piristäviä poikkeuksia ja jo pelkästään tästä syystä toivon, että Saabin ongelmiin löytyisi vielä ratkaisu pidemmällä aikavälillä.
crashline kirjoitti: Kysymykseni onkin että minne ovat kaikki Saabin konsernin rahat kadonneet? eikö ne ole kuitennii aika monta Saabia myyneet.
Voisikohan GM aikainen omistus, Ruotsin verotus ja tulonsiirrot eri yksiköiden välillä selittää osittain sitä, miksi Saab raportoi vuosikaudet vain tappiota. Näin ainakin väittävät eräät sen aikaiset sisäpiirilähteet. Ne rahat eivät ole Swedish Automobilen käytössä.

Lähetetty: 23 Syys 2011, 23:39
Kirjoittaja Tazio
^
Minun mielipiteelläni Saabista autona ja näkemykselläni tehtaan tulevaisuudesta ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Business case on ollut järjetön GM:n poistuttua kuvioista ja sillä siisti. Kuka tahansa ensimmäisen vuosikurssin opiskelijakin tuon näkee, jos katsoo faktoja - ja vain faktoja. Autoteollisuus on transformaation reunalla ja ruumita tulee väistämättä.
Saabin kaltaisen liiketaloudellisesti kuolleen hevosen tekohengittämisessä ei vain ole mitään kaupallista järkeä, poislukien get rich quick tyyppiset kuviot. Phenix vai mikä se nyt olikaan, hyvänä esimerkkinä, miksei Cerberoskin - tosin näillä jätkillä musta Pekka jäikin käteen. Kuten näyttää jäävän Victorillakin....

Sinänsä se ja sama minulle henkilökohtaisesti. Kuten aiemmin sanottu Saab ei ole minun kuppini teetä. Aivan sama jääkö henkiin tai ei, täälläkin läsnäolevien vahvasti brandin puolesta liputtavien puolesta tietysti toivon että jäisi.

-Tazio

Re: Saab konkurssin partaalla

Lähetetty: 14 Loka 2011, 11:22
Kirjoittaja h_lauri
Sai lisälainan. :shock:

http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto ... 704110?s=n" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Saab konkurssin partaalla

Lähetetty: 19 Joulu 2011, 12:39
Kirjoittaja Tazio
Kauppalehden mukaan lihava nainen laulaa parhaillaan:

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 1112109047" onclick="window.open(this.href);return false;

-Tazio

Re: Saab konkurssin partaalla

Lähetetty: 19 Joulu 2011, 12:52
Kirjoittaja Pasi
Tää on kyllä mennyt ihan järkyttävän surkuhupaisaksi :( :? :shock: :P :lol: :roll:

Re: Saab konkurssin partaalla

Lähetetty: 19 Joulu 2011, 12:55
Kirjoittaja Smacket
Jos nyt ihan oikeasti päästäisivät tuskistaan koko yrityksen. Ehkä sen jälkeen löytyy jotain oikeasti uutta "siementä" Saabin pohjille, tätä nykyistä tekohengitystä on jatkunut kyllä tosiaan jo naurettavan pitkään...

Re: Saab konkurssin partaalla

Lähetetty: 19 Joulu 2011, 14:18
Kirjoittaja Peeveli
Saab rimpuilee merkkinä varmaan eteenpäin vielä kymmeniä vuosia. Aina joku hämäräkin sijoitusfirma Kiinasta tai Venäjältä lupautuu rahoittajaksi, sitten homma kusee ja mennään taas konkurssiin/velkasaneeraukseen ja taas sama alkaa alusta. Ja tuossa välissä kehitellään uusien Saab-mallien versioita joita tuodaan demokappaleina näytille autonäyttelyihin. Eri asia vaan on se, onko Saab-liikkeissä mitään uutta myytävää. :shock:

Re: Saab konkurssin partaalla

Lähetetty: 19 Joulu 2011, 15:14
Kirjoittaja mattijus
Jos he nyt itse hakevat itseään konkurssiin, niin ei toiminta silloin ole jatkumassa.

Re: Saab konkurssin partaalla

Lähetetty: 19 Joulu 2011, 17:49
Kirjoittaja Raimo Miettinen
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 84#p838484" onclick="window.open(this.href);return false;
Näyttäisi tuorein 9-5 jäävän Suomessa aika harvinaiseksi.

Re: Saab konkurssin partaalla

Lähetetty: 19 Joulu 2011, 18:01
Kirjoittaja V6
sitähän on myyty 2 vuodessa puolet siitä mitä 155sta myytiin 5 vuodessa

Re: Saab konkurssin partaalla

Lähetetty: 19 Joulu 2011, 18:04
Kirjoittaja DaViega
Peeveli kirjoitti:Eri asia vaan on se, onko Saab-liikkeissä mitään uutta myytävää. :shock:
Hallissa on killunnut uusi 9-3 jo ties kuinka kauan, johan tuossa alkaa lähestyä jarrunesteen vaihto :mrgreen:

Re: Saab konkurssin partaalla

Lähetetty: 20 Joulu 2011, 12:53
Kirjoittaja AlfaTom
Peeveli kirjoitti:Saab rimpuilee merkkinä varmaan eteenpäin vielä kymmeniä vuosia. Aina joku hämäräkin sijoitusfirma Kiinasta tai Venäjältä lupautuu rahoittajaksi, sitten homma kusee ja mennään taas konkurssiin/velkasaneeraukseen ja taas sama alkaa alusta. Ja tuossa välissä kehitellään uusien Saab-mallien versioita joita tuodaan demokappaleina näytille autonäyttelyihin. Eri asia vaan on se, onko Saab-liikkeissä mitään uutta myytävää. :shock:
Vaikka rahoitus olisikin kunnossa ja laillista niin ostajien luottamus ei palaa kovin helpolla. Periaatteessa Saab joutuisi aloittamaan puhtaalta pöydältä ilman GM-tekniikkaa. Uusien mallien kehittely on varmaan erittäin kallista. Saabin pitäisi varautua toimimaan tappiolla useita vuosia. En usko että nousee enää massatuotantoautojen valmistajana mutta erikoismallien valmistajana saattaisi olla saumaa.

Re: Saab konkurssin partaalla

Lähetetty: 20 Joulu 2011, 18:32
Kirjoittaja Xehpuk

Re: Saab konkurssin partaalla

Lähetetty: 17 Tammi 2012, 21:33
Kirjoittaja Raimo Miettinen
http://www.swadeology.com/2012/01/for-s ... ab-museum/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Saab konkurssin partaalla

Lähetetty: 17 Tammi 2012, 22:11
Kirjoittaja jknracing
Kuulinkohan mä nyt oikein, kun radiossa kerrottiin, että tuotantolinjoilla kesken olevat Saabit viimeistellään yhtä lukuunottamatta ja loput romutetaan. Kait noista nyt joku maksaisi romumetallia paremman hinnan.

Re: Saab konkurssin partaalla

Lähetetty: 17 Tammi 2012, 22:15
Kirjoittaja EBITDA
^ Samaa ihmettelin minäkin. Taidettiin sitten kuulla oikein... :crazyeyes: