Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Minkä moottorin haluaisit nähdä kuljettavan 60-/70-luvun Citroën DS:ää?

Alkuperäisen, tottakai
5
24%
Porschen 70-luvun bokserin
0
Ei ääniä
Chevrolet Corvairin kuutosbokserin
1
5%
Subarun EZ30:n tms.
0
Ei ääniä
Continental O-300:n
0
Ei ääniä
Gold Wingin bokserin
0
Ei ääniä
V6:n, esim. PRV tai Maserati Merak
3
14%
Kaksikammioisen Wankelin
2
10%
Kaksitahti-V4:n, jonka ahdinta pyörittää erillinen nelitahtimoottori
3
14%
Pattereilla paremmin
3
14%
Pitää olla veekasi!
3
14%
Jonkun muun, minkä?
1
5%
 
Ääniä yhteensä: 21

Avatar
mutt
Viestit: 5798
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta

Viesti Kirjoittaja mutt »

Pointtinsa on VJ:n pohdinnoissa, mutta tänä päivänä sähköistäminen on yhtä originelli idea, kuin arjenharmaa jormacorolla pari vuosikymmentä sitten.

Ladattavan hybriditekniikan saattaisin pitkin hampain hyväksyä, kun sellaisia projekteja ei juuri tule mieleen. Ampera olisi ollut yksi luovuttajaehdokas?

Continentalia saattaisi saada lyhennettyä siirtämällä sytytysosat muualle, mutta Corvair on hyvä vaihtoehto. Sitikassa "safe at any speed."
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
dnapekko
Viestit: 644
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Vaikka itsellä projektina Corvair onkin (ja mahdollinen uusien ylimääräisten peltipakosarjojen ostaja kaikkoaa), kallistuin patterivaihtoehtoon, sopisi jotenkin tyyliin
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11350
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kappas kappas, Erikoispaja on ihan entisen vuokratallini naapurissa. Pitääpä käydä haastattelemassa isäntää.

Kyllähän sähköllä äänettömästi liukuminen sopisi hyvin Citroenin brändiin. Mutku.

DS on suunniteltu 50-luvulla, jolloin kaikki taikuus tehtiin mutteriromantikon sielua syleilevillä mekaanisilla (ja hydraulisilla) ratkaisuilla. Fiilispuolella ei innosta istuttaa autoon puolijohteita nielaissutta purkkia joka tekee jonkun koodin mukaan jotain mitä nyt sattuukin huvittamaan. ”Kun tuo painaa tuota se työntää tuota ja saa tuon pyörimään” on paremmin aikakauteen sopiva ajatuskulku.

Tietysti, voisihan sähkömoottori pyörittää pumppua joka jauhaisi voimaa pyöriin sijoitetuille hydraulimoottoreille…
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Polforea
Viestit: 11812
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Rasvis kirjoitti:
05 Marras 2024, 16:27
Tietysti, voisihan sähkömoottori pyörittää pumppua joka jauhaisi voimaa pyöriin sijoitetuille hydraulimoottoreille…
Niin voi myös 2-tahti V4, jonka ahdinta pyörittää erillinen nelitahti :mrgreen:
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Isola
Viestit: 2106
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta

Viesti Kirjoittaja Isola »

Jos nyt voimansiirtoon pitää saada jatkuvasti muuttuva välityssuhde, kuten hysraulimoottori- ja variaattoriehdotuksista liene lupa päätellä, niin eikös voimanlähteenä olisi silloin trendikäs valinta monella polttoaineella toimiva ja energiatehokas sterlingmoottori?

(Pakko yrittää yllyttää jotta emme joudu tyytymään Corvairin moottoriin.)
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.

Avatar
dnapekko
Viestit: 644
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Isola kirjoitti:
05 Marras 2024, 20:41
Jos nyt voimansiirtoon pitää saada jatkuvasti muuttuva välityssuhde, kuten hysraulimoottori- ja variaattoriehdotuksista liene lupa päätellä, niin eikös voimanlähteenä olisi silloin trendikäs valinta monella polttoaineella toimiva ja energiatehokas sterlingmoottori?

(Pakko yrittää yllyttää jotta emme joudu tyytymään Corvairin moottoriin.)
Olisihan Corvairin kone neljällä kaasarilla tai peräti turbolla aika eksoottinen ilmestys siellä konehuoneessa :D
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 975
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

DS:n pellin alla haluaisin nähdä joko Volvon 2.4-litraisen viispytyn tai Alfa-/Fiat-/Lancian 2.4-litraisen turbodieselin. Molemmat upeasoundisia ja hienoja moottoreita. Ne olis vaan NIIN VÄÄRIN tuohon autoon.. Että siksi :oops:

Avatar
Oleino
Viestit: 2020
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Mikäli päädytään perinteisempiin tekniikkavalintoihin, niin takamoottori mutta etuveto. Jos joku autovalmistaja tuommoisen olisi tehnyt, niin Citroën. Tämä antaa myös paljon mahdollisuuksia voimanlähteen ulkomittojen puolesta.

Ohjaukseen voi harkita orbitrolia.
Tein itse - säästin

A Bart
Viestit: 1888
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Kivijärvi kirjoitti:
06 Marras 2024, 16:58
DS:n pellin alla haluaisin nähdä joko Volvon 2.4-litraisen viispytyn tai Alfa-/Fiat-/Lancian 2.4-litraisen turbodieselin. Molemmat upeasoundisia ja hienoja moottoreita. Ne olis vaan NIIN VÄÄRIN tuohon autoon.. Että siksi :oops:
Hmm, miksi volvon, onhan lanciallakin 5 mukinen 2.4:nen bensa? kone.
Siitä tässä varmaan oli kyse.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 975
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

A Bart: kyllä minä ihan Vollen konetta sinne olin sijoittamassa, onhan tässä PRV-kuutostakin joku pellin alle tarjonnut. Volvon kone on ah niin raaka ja sporttinen tuollaiseen DS:ään, ettei se sinne mitenkään sovi - ja juuri siksi sitä sinne olin laittamassa. Lancian Kappaa olen kokeillut muutaman kilometrin, mutta siinä testissä ei saanut tuntumaa koneen luonteesta ja ominaisuuksista. Volvossa niitä piisaa.. Kulutuslukematkin mätsäävät DS:n omalle aikakaudelle :)

Avatar
Eero
Viestit: 2891
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mites Tatran ilmajäähdytteinen V8? Ei toki ole 2-tahtinen mutta hemi-moottorina mielenkiintoinen kapistus.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Hezekiel
Viestit: 80
Liittynyt: 26 Loka 2008, 10:08
Car(s): 145 QV -99 ja tusina muuta
Paikkakunta: Häijää

Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta

Viesti Kirjoittaja Hezekiel »

Hemi se on sitikan omakin kone, että sikäli ei vaihtamalla parane :) Jos pidetään alkuperäisen tyyppinen voimansiirto niin V8-konetta tai suoraa viitosta/kuutosta tuonne tuskin saa ilman korimuutoksia, eli käytännössä etujalkatilojen huomattavaa pienentämistä. Eipä se kasi oikein ole auton hengen mukainen muutenkaan. Monen muunkin koneen kanssa voi tulla ihmettelyä kun apulaitekäyttö hihnoineen ei sovi olemaan koneen matkustamoa kohti olevassa etupäässä vaan pitäisi tuoda vaihdelaatikon päälle. Moottorinvaihdon suunnittelu on sinänsä ymmärrettävää, sillä sehän oli suunnilleen ainoa komponentti koko autossa, jossa ei ollut mitään erityistä. Taisi alkupään DS:ien kone olla suoraa perua Traction Avantista. Mikäs vaihdelaatikko olisi tulossa?
AUTOT kuluttavat 10 litraa / 100km


Hezekiel
Viestit: 80
Liittynyt: 26 Loka 2008, 10:08
Car(s): 145 QV -99 ja tusina muuta
Paikkakunta: Häijää

Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta

Viesti Kirjoittaja Hezekiel »

mutt kirjoitti:
24 Loka 2024, 23:57
Ei kai edes Citroën tehnyt ihan erilaista laatikkoa tuota hytikkavaihteensiirtoa varten? Eiköhän se ole sovitettavissa, kunhan vaihteiden määrä ei pääse kasvamaan, tai sitten pitää vitonen laittaa vaikka solenoidikäyttöiseksi. Olisihan siinäkin oma eksotiikkansa.
Nelivaihteinen manuaali oli tosiaan sama molemmissa tapauksissa. Ainostaan vaihteiston kansi jossa siirtäjien akselit ovat, vaihtuu. Viisivaiheista ei tehtaalta BVH:na (Boîte de Vitesses Hydraulique) saanut, mutta on niitäkin sittemmin vakavampien harrastajien toimesta tehty ja Suomessakin on ainakin kaksi. Vaihteenvalitsin on muuten sama mutta viitonen liipaistaan päälle valitsimen päässä olevasta napista.

Itselläni on ollut vuoden 1966 DS juuri tuolla "mehukeppi"-vaihteistolla nyt 13 vuotta. Jos johonkin moottorin vaihtaisin niin kyllä se olisi sitten sähkö eikä mikään muu.
AUTOT kuluttavat 10 litraa / 100km

Vastaa Viestiin