Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
Valvoja: Moderators
- mutt
- Viestit: 5798
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
Pointtinsa on VJ:n pohdinnoissa, mutta tänä päivänä sähköistäminen on yhtä originelli idea, kuin arjenharmaa jormacorolla pari vuosikymmentä sitten.
Ladattavan hybriditekniikan saattaisin pitkin hampain hyväksyä, kun sellaisia projekteja ei juuri tule mieleen. Ampera olisi ollut yksi luovuttajaehdokas?
Continentalia saattaisi saada lyhennettyä siirtämällä sytytysosat muualle, mutta Corvair on hyvä vaihtoehto. Sitikassa "safe at any speed."
Ladattavan hybriditekniikan saattaisin pitkin hampain hyväksyä, kun sellaisia projekteja ei juuri tule mieleen. Ampera olisi ollut yksi luovuttajaehdokas?
Continentalia saattaisi saada lyhennettyä siirtämällä sytytysosat muualle, mutta Corvair on hyvä vaihtoehto. Sitikassa "safe at any speed."
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- dnapekko
- Viestit: 644
- Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
- Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07
Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
Vaikka itsellä projektina Corvair onkin (ja mahdollinen uusien ylimääräisten peltipakosarjojen ostaja kaikkoaa), kallistuin patterivaihtoehtoon, sopisi jotenkin tyyliin
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11350
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
Kappas kappas, Erikoispaja on ihan entisen vuokratallini naapurissa. Pitääpä käydä haastattelemassa isäntää.
Kyllähän sähköllä äänettömästi liukuminen sopisi hyvin Citroenin brändiin. Mutku.
DS on suunniteltu 50-luvulla, jolloin kaikki taikuus tehtiin mutteriromantikon sielua syleilevillä mekaanisilla (ja hydraulisilla) ratkaisuilla. Fiilispuolella ei innosta istuttaa autoon puolijohteita nielaissutta purkkia joka tekee jonkun koodin mukaan jotain mitä nyt sattuukin huvittamaan. ”Kun tuo painaa tuota se työntää tuota ja saa tuon pyörimään” on paremmin aikakauteen sopiva ajatuskulku.
Tietysti, voisihan sähkömoottori pyörittää pumppua joka jauhaisi voimaa pyöriin sijoitetuille hydraulimoottoreille…
Kyllähän sähköllä äänettömästi liukuminen sopisi hyvin Citroenin brändiin. Mutku.
DS on suunniteltu 50-luvulla, jolloin kaikki taikuus tehtiin mutteriromantikon sielua syleilevillä mekaanisilla (ja hydraulisilla) ratkaisuilla. Fiilispuolella ei innosta istuttaa autoon puolijohteita nielaissutta purkkia joka tekee jonkun koodin mukaan jotain mitä nyt sattuukin huvittamaan. ”Kun tuo painaa tuota se työntää tuota ja saa tuon pyörimään” on paremmin aikakauteen sopiva ajatuskulku.
Tietysti, voisihan sähkömoottori pyörittää pumppua joka jauhaisi voimaa pyöriin sijoitetuille hydraulimoottoreille…
- Epäkelpokeräilijä -
- Polforea
- Viestit: 11812
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
Niin voi myös 2-tahti V4, jonka ahdinta pyörittää erillinen nelitahti

Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Isola
- Viestit: 2106
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
Jos nyt voimansiirtoon pitää saada jatkuvasti muuttuva välityssuhde, kuten hysraulimoottori- ja variaattoriehdotuksista liene lupa päätellä, niin eikös voimanlähteenä olisi silloin trendikäs valinta monella polttoaineella toimiva ja energiatehokas sterlingmoottori?
(Pakko yrittää yllyttää jotta emme joudu tyytymään Corvairin moottoriin.)
(Pakko yrittää yllyttää jotta emme joudu tyytymään Corvairin moottoriin.)
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
- dnapekko
- Viestit: 644
- Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
- Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07
Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
Olisihan Corvairin kone neljällä kaasarilla tai peräti turbolla aika eksoottinen ilmestys siellä konehuoneessaIsola kirjoitti: ↑05 Marras 2024, 20:41Jos nyt voimansiirtoon pitää saada jatkuvasti muuttuva välityssuhde, kuten hysraulimoottori- ja variaattoriehdotuksista liene lupa päätellä, niin eikös voimanlähteenä olisi silloin trendikäs valinta monella polttoaineella toimiva ja energiatehokas sterlingmoottori?
(Pakko yrittää yllyttää jotta emme joudu tyytymään Corvairin moottoriin.)

Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
- Kivijärvi
- Viestit: 975
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
DS:n pellin alla haluaisin nähdä joko Volvon 2.4-litraisen viispytyn tai Alfa-/Fiat-/Lancian 2.4-litraisen turbodieselin. Molemmat upeasoundisia ja hienoja moottoreita. Ne olis vaan NIIN VÄÄRIN tuohon autoon.. Että siksi 

Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
Mikäli päädytään perinteisempiin tekniikkavalintoihin, niin takamoottori mutta etuveto. Jos joku autovalmistaja tuommoisen olisi tehnyt, niin Citroën. Tämä antaa myös paljon mahdollisuuksia voimanlähteen ulkomittojen puolesta.
Ohjaukseen voi harkita orbitrolia.
Ohjaukseen voi harkita orbitrolia.
Tein itse - säästin
Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
Hmm, miksi volvon, onhan lanciallakin 5 mukinen 2.4:nen bensa? kone.
Siitä tässä varmaan oli kyse.
- Kivijärvi
- Viestit: 975
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
A Bart: kyllä minä ihan Vollen konetta sinne olin sijoittamassa, onhan tässä PRV-kuutostakin joku pellin alle tarjonnut. Volvon kone on ah niin raaka ja sporttinen tuollaiseen DS:ään, ettei se sinne mitenkään sovi - ja juuri siksi sitä sinne olin laittamassa. Lancian Kappaa olen kokeillut muutaman kilometrin, mutta siinä testissä ei saanut tuntumaa koneen luonteesta ja ominaisuuksista. Volvossa niitä piisaa.. Kulutuslukematkin mätsäävät DS:n omalle aikakaudelle 

Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
Mites Tatran ilmajäähdytteinen V8? Ei toki ole 2-tahtinen mutta hemi-moottorina mielenkiintoinen kapistus.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: 26 Loka 2008, 10:08
- Car(s): 145 QV -99 ja tusina muuta
- Paikkakunta: Häijää
Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
Hemi se on sitikan omakin kone, että sikäli ei vaihtamalla parane
Jos pidetään alkuperäisen tyyppinen voimansiirto niin V8-konetta tai suoraa viitosta/kuutosta tuonne tuskin saa ilman korimuutoksia, eli käytännössä etujalkatilojen huomattavaa pienentämistä. Eipä se kasi oikein ole auton hengen mukainen muutenkaan. Monen muunkin koneen kanssa voi tulla ihmettelyä kun apulaitekäyttö hihnoineen ei sovi olemaan koneen matkustamoa kohti olevassa etupäässä vaan pitäisi tuoda vaihdelaatikon päälle. Moottorinvaihdon suunnittelu on sinänsä ymmärrettävää, sillä sehän oli suunnilleen ainoa komponentti koko autossa, jossa ei ollut mitään erityistä. Taisi alkupään DS:ien kone olla suoraa perua Traction Avantista. Mikäs vaihdelaatikko olisi tulossa?

AUTOT kuluttavat 10 litraa / 100km
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: 26 Loka 2008, 10:08
- Car(s): 145 QV -99 ja tusina muuta
- Paikkakunta: Häijää
Re: Haihattelua Citroën DS:n moottorinvaihdosta
Nelivaihteinen manuaali oli tosiaan sama molemmissa tapauksissa. Ainostaan vaihteiston kansi jossa siirtäjien akselit ovat, vaihtuu. Viisivaiheista ei tehtaalta BVH:na (Boîte de Vitesses Hydraulique) saanut, mutta on niitäkin sittemmin vakavampien harrastajien toimesta tehty ja Suomessakin on ainakin kaksi. Vaihteenvalitsin on muuten sama mutta viitonen liipaistaan päälle valitsimen päässä olevasta napista.mutt kirjoitti: ↑24 Loka 2024, 23:57Ei kai edes Citroën tehnyt ihan erilaista laatikkoa tuota hytikkavaihteensiirtoa varten? Eiköhän se ole sovitettavissa, kunhan vaihteiden määrä ei pääse kasvamaan, tai sitten pitää vitonen laittaa vaikka solenoidikäyttöiseksi. Olisihan siinäkin oma eksotiikkansa.
Itselläni on ollut vuoden 1966 DS juuri tuolla "mehukeppi"-vaihteistolla nyt 13 vuotta. Jos johonkin moottorin vaihtaisin niin kyllä se olisi sitten sähkö eikä mikään muu.
AUTOT kuluttavat 10 litraa / 100km