Omakotitaloprojekti / raksailu

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Sautio kirjoitti:^^^ Siistin näköistä jälkeä. Olen kanssa koettanut perehtyä tuohon Fuktisol-asiaan, tsekannut asennusvideot jne, mutta itselleni ei ole vieläkään selvinnyt mitä suoranaista hyötyä tuosta järjestelmästä on perinteiseen patolevy - EPS - salaojasepeli -yhdistelmään, paitsi ettei tarvitse niin paljoa maanvaihtoa? Edelliseen taloon (joka oli myöskin rinteessä) laitetiin suunnittelijan ohjeiden mukaisesti nuo perinteiset systeemit, jotka toimivat hyvin.
Yksi salaojahommia tekevä kaivuriurakoitsija oli sitä mieltä että tuo Fuktisol toimii myöskin turhankin tehokkaana pystysuuntaisena salaojana, etenkin jos on tälläinen rakennuspaikka kuten meillä, jossa pintavesien ohjausta on suht vaikea saada lopullisesti kuriin, pitääköhän paikkansa?

Periaate selvinnee tuosta myyntipaatoksesta, olet varmasti tuota jo katellut... :wink: Niin kun sanotaan se on ns. salojittava lämmöneriste. Turvallisin rakenne on se joka harvenee ulospäin jotta mahdollinen kosteus rakenteissa pääsee haihtumaan ulospäin..tässähän tuossa oikeastaan on kyse. Rintsikoissa tuo periaate on syytä säilyttää.

http://www.malander.fi/fuktisol_salaoji ... mmoneriste" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Ricambi kirjoitti:
Periaate selvinnee tuosta myyntipaatoksesta, olet varmasti tuota jo katellut... :wink: Niin kun sanotaan se on ns. salojittava lämmöneriste. Turvallisin rakenne on se joka harvenee ulospäin jotta mahdollinen kosteus rakenteissa pääsee haihtumaan ulospäin..tässähän tuossa oikeastaan on kyse. Rintsikoissa tuo periaate on syytä säilyttää.

http://www.malander.fi/fuktisol_salaoji ... mmoneriste" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open
Juu nuo on nähty toki. Tuli tänään kaivettua 30m:n pituinen pikkuoja (syvyys vain 20-40cm) talon taakse, kalliota vasten, ja ohjattua vedet tietysti naapuritontin rajalle (jossa on kulkenut vanha avo-oja joskus ennen kunnallistekniikan tulo, ja johon mm. naapurin sadevedetkin laskevat), ja tuli todettua että kyllähän tuota kalliota pitkin virtaa jumalaton määrä vettä.
Samalla kun keväällä kaivauttaa kellarin seinät ja anturan esiin, niin täytyy tehdä kunnollinen avo-oja pintavesille, ja valaa kallioon jotkin vedenohjausharjanteet, jotta saisi suurimman osan vesistä hallitusti ojaan.
Jotenkin mutu-perusteella sanoisin että varmin tapa meidän kohteessamme olisi ensin slammata antura ja sokkeli (siis täysi kellarikerros), sitten vetää pari kolme kerrosta bitumiliuosta päälle, ja sitten hitsata bitumit kiinni, ja ehkä vielä varmuuden vuoksi patolevytkin + tietty 2x EPS?
Omasta mielestäni kosteus kyllä osaa poistua aikanaan, ja tärkeintä olisi ettei sitä enää jatkossa pääsisi rakenteisiin?

Aika samannäköistä rapamaata meilläkin on sokkelinvierustoissa, kuin Ricambin kuvissa, ja siitä haluaisi mielellään eroon. Tuollaisen noin 3m. syvään kaivantoon tulee väkisinkin salaojasepeliä pintaa kohden liki 1.5m, vaikka kuinka kaivurikuski koettaisi saada mutavalleja pysymään ruodussa. Luulisi siellä veden osaavan virrata ihan riittävän hyvin, ja pintavedet näyttävät haluavan virrata kiltisti avo-ojassa.
Avo-oja pitäisi saada jotenkin järkevästi purkamaan kaupungin sadevesiviemäriin, meillä on 1.5m. levyinen purkukaivo niitä ja salaojavesiä varten, ja padotuskorkeus riittävä. Mutta kuinkas ilveessä saa avo-ojan purkautumaan jotenkin luotettavanoloisesti esim. johonkin lisäkaivoon, joka olisi avo-ojan päässä, ilman että esim valurautainen kaivonkansi olisi heti tukossa jne?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Tärkein juttu näissä vesi/kosteuseristyksissä on, että tehdään ne vaan toiselle puolelle. Kuivuukin joskus.
Ride on!

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Sautio »

doublesix kirjoitti:Tärkein juttu näissä vesi/kosteuseristyksissä on, että tehdään ne vaan toiselle puolelle. Kuivuukin joskus.
Juu näin kait periaatteessa, mutta esim. Tuusulassa en saanut laittaa bitumisivelyä kellarin seiniin vaikka niin halusinkin, ja toisaalta Pirkkalassa (johon systeri rakensi samaan aikaan) se oli pakollinen.
Tuusulassa naapuri oli (on) rakennusinssi joka rakensi itse alusta loppuun oman talonsa, ja hän laittoi kellariin bitumisivelyn + bitumihuovan, koska: " vaativissa ja sellaisissa rakennuksissa joihin ei oikeasti saa kosteutta tulla, maanvaraisen seinäeristyksen tulee toteutua nimenomaan noin". '
Naapurin kanssa juteltiin asiasta kymmeniä kertoja ja oli tosiaan sitä mieltä että jos maanvarainen seinä onkin ollut hiukan kosteahko, ja sitten se on tavallaan tiivistetty sekä ulko- että sisäpuoleltaan, niin kosteus osaa kyllä nousta sinne esim. seinän/katonrajaan, ja haihtua sieltä.
Kuulostaa omaan makuuni kait ihan järkeenkäyvältä, kosteus osaa poistua rakenteista ennen pitkää mikäli mm. ilmanvaihto ja kosteusprosentt ovat ok.

Itse kun tässä raksaa "jo" toista kämppää (eli siis täysremontoi/modernisoi 67-valmistunutta pommia, jonka työmäärä on oikeasti moninketainen esim. Tuusulan uudiskämppäämme verrattuna, mut ei se haittaa), niin ei jaksa vaan ressaa enää ihan kaikesta, ekaa tuli nysvättyä ihan saatanasti turhaan, eikä lopputulos siitä parantunut vaikka sirkkelinterä olisikin ollut noin 0.05 astetta vinossa tms.
Samoin nuo kosteusjutut, tärkeintä et pintavedet menee johonkin muualle kuin sokkeliin, ja samoin rännivedet.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Hyvää iltaa vaan tänne raksa osastoon! Delbert Clinton hönkäilee Hofneriin ja meno on sen mukaista.!

Niagarat ja Kapilarit voi yllättää joskus. Take it easy!
Paras lopputulos saadaan, kun muistetaan 2 basic rules:

Knööni piikataan, kuoppa täytetään.

Kerro se tämänpäivän insinöörile.
Ride on!

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Sautio »

^OK!! :-D
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja mml »

Alkaa näyttää kovasti siltä että laitamme nykyisen kotimme myyntiin. Välittäjät vaan tahtovat sellaisia siivuja kauppahinnasta että tekee mieli alkaa myymään taloa itse.

Siksi kysynkin; mitä täällä ollaan mieltä yksityisistä talojen myyjistä? Koetteko yksityisellä myynnissä olevan talon tasavertaiseksi vaihtoehdoksi välittäjällä myynnissä olevaan taloon nähden? Jos ette, niin miksi? Jos kyllä, niin miksi?

Itse ajattelen että kunhan kauppakirjat teettää ammattilaisella ja myyntipuheissa pitäytyy vain ja ainoastaan faktoissa eikä pimitä mitään, niin ei pitäisi olla mitään hätää. Kuntotarkastuksista en pahemmin perusta, mutta jos ostaja sellaisen haluaa vängällä teettää, niin voin minä siitä puolet maksaa.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Ostimme nykyisen talon ilman välittäjää - tai olihan myyjällä välittäjä, mutta tämä ei viitsinyt vaivautua ottamaan selvää mistään, joten hän kutsui aina lähistöllä lymynneen akan (omistajan) paikalle. Akalla oli jokaisessa tapaamisessa sama levy päällä. Selostuksista ei ollut paljon apua. Kuntokartoituksen se puolihullu pilasi myös, höpöttämällä ja selittämällä taukoamatta. Esti alapohjan näytteiden oton - menetin siinä piilovirhevakuutuksen koko alapohjan osalta. Kauppakirja oli välittäjän jäljiltä niin puutteellinen, että siihen piti potkia paljon lisää lappua. Esimerkiksi vastaukset kysymykseen, onko talolla rakennuslupaa, puuttui - ei kyllä ollut. Eli välittäjäkään ei välttämättä välitä tehdä kunnon sopimusta.

Asiaan: välittäjällä ei tee mitään, enkä sellaista tarvitse väliin ainakaan jos minä ostan taloa. Talon arvo ei siitä muutu. Paljon parempi on, jos talon omistaja kertoo talosta. Neljän tunnin kohdalla rivien välistä ymmärtää sen, mitä myyjä ei välttämättä ole ymmärtänyt. Kuntokartoitus taas on kullan arvoinen tapahtuma, jos siinä saa olla mukana. Myös raportti antaa hyvää vinkkiä siitä, mitä talossa on oston jälkeen tehtävä.

Yritin myydä omaa osaketta Hesassa itse. Olin ostanut sen ilman välittäjää, mutta laput viilasin silloinkin ammattilaisen kanssa. Myynnin aikaan oli huonot ajat, lama kuulemma. Tein asunnosta nettisivut ja käytin Google Adwords -palvelua 800 ,- euron edestä. Maksoin yhdestä kävijästä 5 - 30 senttiä. Lisäksi pommitin kaikki ilmaispalvelut täyteen mainoksia. Muistaakseni en saanut aikaan yhtään näyttöä, vaikka sivuilla kävi 16 000 tyyppiä. Välittäjä sai viisi ostajaa käymään.

Google Adwordsista: ne on niitä Googlen oikeassa laidassa olevia mainoksia. Jos kerrot siinä, missä kämppä on ja mitä se maksaa, eivät mainosta klikkaa sellaiset, jotka eivät aio osaa kämppää alueeltasi. Esim. näin:

Asunto Paraisissa 134 m2
Läpitalon huoneisto omalla
saunalla. Hinta 154 000,-
hbt\\wvw.nettisivuweb.fi\katsokuvat
Viimeksi muokannut Seiska5mma, 22 Tammi 2012, 12:21. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5474
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja mutt »

Eipä sillä välittäjällä paljon virkaa olisi, mutta moni ostaja ei halua alkaa tekemään kauppaa kohteesta, joka ei ole välittäjän kautta tarjolla. Paitsi tietysti jos hinta on pudotettu riittävän paljon.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
SaLexi
Viestit: 550
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Itse ainakin myisin itse, jos tarvitsisi kauppaamaan lähteä. Tietenkin hinta-arvion voi pyytää välittäjältäkin, jos ei jaksa itse tutkia alueen hintatasoa ja/tai arvottaa sitä oikeassa suhteessa. Jossain vaiheessa täytyy varmaankin kaupata molemmat kuolinpesien kiinteistöt, joissa olen osakkaana. Ne aion kaupata itse, jos vain muilla osakkailla ei ole mitään sitä vastaan.

Mutta itse päivittelin vihdoin blogia, samperi! http://hongistonkolistajat.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja mml »

Seiska5mma kirjoitti:Asiaan: välittäjällä ei tee mitään, enkä sellaista tarvitse väliin ainakaan jos minä ostan taloa. Talon arvo ei siitä muutu.
Samaa mieltä. Vastinetta rahoilleen heiltä ei ainakaan saa. Kun nimet on papereissa loppuu mielenkiinto kuin saksilla leikaten. Kokemusta on.
mutt kirjoitti:Eipä sillä välittäjällä paljon virkaa olisi, mutta moni ostaja ei halua alkaa tekemään kauppaa kohteesta, joka ei ole välittäjän kautta tarjolla.
Niin tuntuu olevan, ei tosin mene minun jakeluun, notta miksi. Hyvin ovat välittäjät onnistuneet pelottelemaan ihmisiä mahdollisilla "odottamattomilla seuraamuksilla" ym ym.

Summa summarum: itse aion jokatapauksessa yrittää. Aion luottaa reseptiin paljon kuvia ja selkeä pohjapiirrustus ilmoituksessa, selkeät tiedot talosta ja asumiskustannuksista, sekä ennen kaikkea suht realistinen hinta. Ilmot etuoveen, oikotielle ja jokakotiin. Reilun mittaiset viikonloppunäytöt ja niitä varten meinaan vielä värkätä esitteen jonka voi antaa niille jotka paikan päälle (toivottavasti) saapuvat. Muualla kuin edellä mainituissa palveluissa en aio taloamme mainostaa.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
SaLexi
Viestit: 550
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Juuh, eri asia olisi, jos välittäjät olisivat oikeasti vastuussakin jostain. Nykyään vastuu käytännössä loppuu siihen, että nimet on paperissa, ihan sama vaikka tiilitalo paljastuisikin homeiseksi tiilivuoratuksi puutaloksi, jonka eristeenä on käytetty vaahtokarkkeja. :lol:

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

mml kirjoitti:
Seiska5mma kirjoitti:Asiaan: välittäjällä ei tee mitään, enkä sellaista tarvitse väliin ainakaan jos minä ostan taloa. Talon arvo ei siitä muutu.
Samaa mieltä. Vastinetta rahoilleen heiltä ei ainakaan saa. Kun nimet on papereissa loppuu mielenkiinto kuin saksilla leikaten. Kokemusta on.
mutt kirjoitti:Eipä sillä välittäjällä paljon virkaa olisi, mutta moni ostaja ei halua alkaa tekemään kauppaa kohteesta, joka ei ole välittäjän kautta tarjolla.
Niin tuntuu olevan, ei tosin mene minun jakeluun, notta miksi. Hyvin ovat välittäjät onnistuneet pelottelemaan ihmisiä mahdollisilla "odottamattomilla seuraamuksilla" ym ym.

Summa summarum: itse aion jokatapauksessa yrittää. Aion luottaa reseptiin paljon kuvia ja selkeä pohjapiirrustus ilmoituksessa, selkeät tiedot talosta ja asumiskustannuksista, sekä ennen kaikkea suht realistinen hinta. Ilmot etuoveen, oikotielle ja jokakotiin. Reilun mittaiset viikonloppunäytöt ja niitä varten meinaan vielä värkätä esitteen jonka voi antaa niille jotka paikan päälle (toivottavasti) saapuvat. Muualla kuin edellä mainituissa palveluissa en aio taloamme mainostaa.
Ihan samoilla linjoilla. Myytiin 2½ vuotta sitten kerrostalo kämppämme, ilman välittäjää, reilussa 2 viikossa. Oli siitä hinnasta vääntöä ostajien kanssa, mutta lopputulos kuitenkin oikein hyvä. Reilusti voittoa tuli ja myyntiin ei montaa euroa kulunut.

Samaan aikaan ostettiin sitten ilman välittäjää omakotitalo. Kuntokartoitus tehtiin ennen kauppoja. Voi olla että kaupat olisi jäänyt tekemättä tai hintaa olisi neuvoteltu alemmas, mikäli kuntokartoittaja (RakSystems) olisi tutkimuksiaan tehdessään havainnut havainnut katon ongelmat. Vaan eipä havainnut, ja väännettiin siitä sitten puolivuotta myöhemmin myyjän kanssa. Tuskin tällaisessa piilovirhe-tilanteessa välittäjää olisi yhtään kiinnostanut, kun ei tuntunut ketään muutakaan.

Mä tunnen yhden kiinteistövälittäjän, joka jotain kuukausia sitten Facebookissa laittoi linkin johonkin artikkeliin, jossa perusteltiin kuinka kannattaa aina käyttää välittäjää. Minähän tietysti sitä kovasti kommentoimaan, että mikä on välittäjän vastaa esim. omalle kohdalle sattuneessa piilovirheessä, eli ihan kunnon ongelmatilanteessa, vaikka tiesin suurinpiirtein miten se menee. Kunnon vastausta ei ikinä tullut, ja parin tunnin päästä koko keskustelu oli kadonnut... Että sellaista... :D

Lakineuvo.fi:
"Välittäjän pitää itsenäisesti hankkia tietoja sekä tarkistaa tietyssä laajuudessa saamansa ja antamansa tiedot. Välittäjän on varmistuttava esimerkiksi kohteen rasitteettomuudesta.

Kiinteistönvälittäjällä on velvollisuus antaa niin myyjälle kuin ostajallekin kaikki ne tiedot, joilla on merkitystä kaupan syntymiseen.

Kiinteistönvälittäjän vahingonkorvausvastuu edellyttää välittäjälle asetettujen velvollisuuksien laiminlyöntiä. Käytännössä välittäjä vastaa antamiensa tietojen oikeellisuudesta, mutta ei varsinaisista kohteen virheistä."

Eli eipä siitä välittäjästä muuta iloa ole kuin toimia papereiden ja ilmoitusten laatijana, näyttöjen pitäjänä ja sen semmoista. Loppupeleissä selonottovelvollisuus on kuitenkin ostajalla ja selonantovelvollisuus myyjällä. Välittäjä on nimensä mukaisesti vain siinä välikätenä. Myyjälle ainoa varma tapa välttää kaupan jälkeen löytyvien vikojen aiheuttamat ikävät yllätykset on kaikkien rakennukseen liittyvien negatiivisten tosiseikkojen selvittäminen mahdollisimman tarkasti ennen kauppaa ja kertominen niistä avoimesti ostajalle. Ja ostajan tietysti täytyy tarkkana kohdetta tutkiessaan ja ymmärtää mitä on ostamassa. Jos ostaja ei tiedä asioista, niin silloin tietysti noi tulla olo että välittäjän kautta hankittu kohde on turvallisempi kuin suoraan yksityiseltä... Mene ja tiedä, mutta itse ainakin en koe sitä välittäjää millään tavoin tarpeelliseksi osto- tai myyntitilanteessa.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6686
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

No. Yksi sukulainen oli ostamassa entistä omakotitaloa ensin kesämökiksi aikomuksenaan remontoida se asunnoksi. Oli nimittäin vähän rempallaan. Esittelyssä ei talosta tai tontista ollut papereita näytillä. Sitkeästi vääntämällä kuponkeja alkoi löytyä ja niistä selvisi mm. että sauna-liiteri-varastorakennus ja vedenottokaivo olivatkin naapurin puolella, joka kieltäytyi jatkamasta, aikanaan vahingossa, alkanutta rasiteoikeutta tai myymästä lisäalaa. Isäntä mainitsi myös, että oli käynyt välittäjälle kertomassa noista silloin, kun talo oli ilmestynyt myyntiin ja uudelleen, kun toinen ilmoitus oli ollut lehdissä. Ilmoituksessa sanottiin noiden olevan tontilla eli tontin kokoa oli hiukan liioiteltu.

Tuossa tapauksessa siis välittäjä pimitti tietoa parhaansa mukaan ja jos ostaja olisi niihin sokeasti luottanut, olisi tullut ongelmia. Luulen kuitenkin, että osasyyllinen pimitykseen oli talon omistaja, niin että ei noista kai koskaan voi varma olla.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4881
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Hullun idea virtaa. Piharakennuksessa on n.35m2 jatkuvasti lämmintä tilaa. Sauna, suihku, vessa, kammari ja käytävä. Lämmitän parilla patterilla ja lattialämmöillä. Kiuas lämpenee puulla ja olen ajatellut sen hyödyntämistä näin kovimmilla pakkasilla. Perus kiuas on niin huono hyötysuhteinen ja lisäksi jäähtyy heti. Mutta onko kokemuksia tai muita ideoita?
Pistetään yhden kesän ja reippaiden pakkasten jälkeen kokemuksia.

Ostimme Narvi Stony 18.
+ Savutus loppui kokonaan. Tuo oli ekana ja voimakkaimpana huomiona. En odottanut koko muutosta. Iso plussa omassa pihapiirissä ja naapurustossakin. Hankikin pysyy puhtaana.
+ Antaa hyvät löylyt. Kiukaasta löytyy useampi heitto kohta ja löylyt muuttuvat sen mukaan.
+ Toimii lämmityskäytössä. Lämmitän aamuin illloin, 1 - 1,1/2, pesällistä. Kiuas on "lämmin" vielä 12h jälkeen. Meillä on 4 reikänen piippu jossa vain kiuas savuhormina. Täytin soralla muut reiät, ilmaventtiilin asti. Piippu toimii varaavana massana.
+ Väittäisin että puun kulutus/saunominen on vähentynyt.

- Lämmitysaika saunomiseen pidentynyt.
- Kesällä saunakammarin lämpeäminen, jos yövieraita. Paranee kun saamme uudet ikkunat.
- Sarana toteutus. Pelkkä tappi joka tahtoo nousta 1/10 aukaisuista liian ylös ja luukku jää "käteen". Korjattavissa pienellä modifioinilla.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
SaLexi
Viestit: 550
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

http://hongistonkolistajat.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tulipas laitettua pari uutta päivitystä. Hiljalleen täälläkin jotain tapahtuu. Toivottavasti pitää paikkansa, että hiljaa hyvä tulee :silly:

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Pasi »

^Minkälaiset spotit on tulossa?

Tässä vähän (viikon vanhaa) kuvaa meidän rakkaasta... niin helvetisti levinneestä.... keittiöremontista:

Kuva

Huomautan siis että ensin oli tarkoitus laittaa tuo päätyseinä vaan uusiksi kaappien osalta ja laatoittaa sekä maalata seinät....

Olis taas pitäny vaan ottaa heti kättelyssä asenteeksi että repii ensin lattiasta kattoon auki ja rakentaa kokonaan uusiksi... kun niitä perkeleen yllätyksiä siellä kuitenkin tulee.... noh, "enskerralla sitten"™
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
SaLexi
Viestit: 550
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Tiedän niin tuon tunteen. Remontti vaan leviää koko ajan, koska ei viitsi jättää pintojen alle mitään huonoa tavaraa tai isompia patentteja. Koitetaan sitten tehdä kunnolla, kun kerran tehdään.

En ole ihan varmaksi vielä päättänyt noita spotteja, mutta sen verran tiedän, että himmennettävät ledit sinne on tulossa. Lisäksi vielä sivuille koko huoneen pituudelta led-nauhat luomaan epäsuoraa valaistusta. Toinen väliseinä tulee tuohon piipun kohdalle... No siihen mihin tuo uusittu lattia loppuu 8)

Ledit tilaan varmasti netistä. Tutkinut ebayn tarjontaa ja verrannut suomalaisiin jälleenmyyjiin. Monella näyttää olevan täysin samaa kamaa myynnissä tuplahintaa. Ja mite nimekkäämmän valmistajan spotteja katselee, niin sitä hullummaksi hinnat menevät. Joku tällainen paketti mielessä: http://tinyurl.com/786t8cs" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Tilasin (jostain) nettikaupasta kasan ledispotteja joku aika siten ja oli yli 50% halvemmat kuin mitä olen katsellut kivijalkakaupoissa sen jälkeen.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

^ Tuo 6000K on sitten kylmä valkoinen. Ostin vastaavan lämpimämmällä Deal Extremestä 17.42€ /kpl, joten jää aika paljon edullisemmaksi kuin tuo linkki.

Jaetaanpa omat kokemukset:
Kokeiltuja ja jotain kommentteja
Kimmo

Avatar
SaLexi
Viestit: 550
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Kiitos listasta, täytyykin kurkkailla läpi. En edes huomannut että tuo oli kylmä valkoinen, lämmintä olin tietenkin ajatellut, mutta etsin tuon vaan nopeasti esimerkiksi. Himmennettävyys on myös yksi tärkeä vaatimus, joka rajaa jonkin verran vaihtoehtoja.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Jep, mullakin himmenee suurin osa ja noita ledispotteja on kai yli 30kpl. Perusvalaistus on pääosin niillä.
Kimmo

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Pari kuvaa omasta valmiiksi saadusta projektista. Eli muutin vanhan kylmän vintin kahdeksi makuuhuoneeksi. Taloon saatiin 55m2 lisää, edellisten 55m2 kaveriksi. Pikkusen teki ahdasta neljällä hengellä ja koiralla aikasemmin.

Katon tukirakenteet muutettiin ja välipohja uusittiin kokonaan. Lisäsin pari ikkunaa ja sitten tietysti eristykset ja pintahommat. Runkotyöt tein appiukon kanssa viikonloppu/iltahommina noin neljässä kuukaudessa. Pintahommat valmistu neljän viikon loman aikana.

Alakerta olisi seuraavana, keittiö pitäisi uusia lattiasta kattoon, samoin kylpyhuone. Alapohja pitäisi eristää uusiksi. Nyt on kuitenkin rahat loppu, joten kaikki nämä jää hamaan tulevaisuuteen.
Liitteet
lastenhuone.jpg
lastenhuone.jpg (69.08 KiB) Katsottu 7868 kertaa
ylakerta_kaide.jpg
ylakerta_kaide.jpg (75.43 KiB) Katsottu 7868 kertaa
ennen.jpg
ennen.jpg (95.83 KiB) Katsottu 7868 kertaa

Avatar
SaLexi
Viestit: 550
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Hienolta näyttää tuokin projekti. Mitkä eristeet tuonne yläkertan tuli? Jos silmä ei valehtele, niin ainakaan sivuilla ei ole kovin isot eristepaksuudet? SPU? 8)

Meillä menee myös alapohjan eristeet uusiksi. Niissä ei toisaalta ole mitään vikaa, mutta ovat saaneet 60 vuoden aikana kellarista noussutta kosteutta ihan tarpeekseen, eli vaikka hometta ei löydykään, niin kyllähän ne vähän tuoksahtavat. Ei sellaisia viitsi jättää uusien pintojen alle. Samalla saadaan eristettyä vetoisat lattianrajat ja tarkastettua alapohjan kunto.

Onhan tuota hommaa... :silly:

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Uretaani oli se ensimmäinen ajatus. Tuttu rakennusinsinööri mulle kuitenkin laski eristeiden arvoja ja päästiin niin mitättömään eroon, että päädyin noin 2000€ halvempaan ratkaisuun eri mineraalivillaan. Seinillä ja vinokatolla on 150mm ja tasakatolla 250mm.

Käytin hevostalliprojektissa muutamaan paikkaan tuota uretaanilevyä ja koin sen aivan hemmetin haastavaksi. Talon alapohja olisi kuitenkin ainakin näillänäkymin tarkoitus eristää uretaanilla, katotaan muuttuuko suunnitelmat kun saan sen auki.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Jaahas..... öljypoltin menee vaihtoon kesällä. Tilalle kaukolämpö. Putken kaivuutyö naapuritalon edustalta meidän eteen 3100€ ja lämmönvaihdin + asennus 4100€

Loppuu se öljymittarin tuijottaminen!
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja katiska »

Pasi kirjoitti:Loppuu se öljymittarin tuijottaminen!
Vuosi sitten tehtiin vastaava ja toistaiseksi ei ole tarvinnut katua.
Samalla sai hyvän syyn hankkia plasmaleikkuri "öljysäiliön pilkkomista varten" :-D
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Meillä säiliö on mukavasti talon alla, niin ei oo tarvetta pilkkoa... ellei sitten tee viinikellaria sinne ;)

Kävin taas tänään koputtelemassa mittaria ja kyllä alko vituttamaan.... pakko tilaa kohta taas lisää tuota luonnon omaa ihanaa palavaa nektariinia.

Kattila on huonossa hapessa niin öljyä on mennyt järjetön määrä kylmillä keleillä!
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Pasi »

No nyt on katto viimein kiinni!

Kuva

Lattia vielä ja sit pääsee viimeistelemään listoilla ja kaapinovilla, sekä maalaamaan noi viimeset vihreet paikat joksikin vähän sopivammaksi :D

Vähän ottanu osumaa tästä kaikesta nuo alaovet, mutta pakko oli laittaa etukäteen ettei lapset käy repii tavaroita sieltä.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Onko noi neljä valaisinkattorasioita? Mikä on ajatuksena kun on kaikki vierekkäin?

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Epezi kirjoitti:Onko noi neljä valaisinkattorasioita? Mikä on ajatuksena kun on kaikki vierekkäin?
Siihen tulee sellaset IHANAT roikkuvalaisimet (jokainen omalla johdollaan), kunhan siihn alapuolelle saadaan saareke rakennettua. Tämä kaikki lattian asennuksen jälkeen :)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Pasi »

LATTIA!

Kuva

Eli viimeistelyt jäljellä :)

Listaa, ovee, valoo ja sen sellaista.

Niin ja se saareke ;)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Osaisiko joku viisas arvioida,että paljonko suunnilleen euroja tarvitaan,kun taloon olisi tarkoitus tehdä lisäosa pienelle huoneelle,noin 4mx4m.Talon päätyyn päin on tarkoitus tuo tehdä,ja päädyssä on sellainen L-malli(siis 4mx4m kulma)joka tarkoitus siis hyödyntää,että torpasta tulee tasapaksu :) Toivottavasti oli riittävän selkeästi kerrottu :)
Ammatti miehellä on tarkoitus teettää "ulkohommat" eli ulkoapäin valmiiksi,ja itse tehtäisiin loput.
Kyseessä puutalo

PRO
Viestit: 745
Liittynyt: 10 Tammi 2008, 20:57
Car(s): 2016 T5
Paikkakunta: Helsinki - Kannelmäki

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja PRO »

En jaksa piirustuksia tähän latomaan mutta nopea kysymys, jos vaikka suuntaa-antavan vastauksen saisi joltain...

Kesämökkiprojekti jatkuu kun tontille päästään ja sähkömies on tulossa sähköistämään talon. Nyt tänään sitten lensin persiilleni kunnollasiis niin oikein vanhan ajan kunnolla et vitutus sattuu fyysisesti... Kyllä minä tiesin varautua kesämökin sähköjen olevan kallista... mutta mutta...

No kerrotaan mitä on jo ja mitä on tilattu...

- Eli sähkö tulee tontille ja kaappiin, joka on jo mökin seinässä.
- Siitä olisi tarkoitus ottaa sähköt:
- pistorasioita 12 kpl plus yksi liedelle
- valpistokkeet kattoon 7 kpl, saunaan kaksi valaisinkohtaa, keittiön välitilaan 2 valaisinvalmiutta
- valkatkaisijoita 7 kpl

Ja sitten sähkärin hinta-arvio... wait for it... 12000-15000 euroa...

Minähän olen vain kasvatustieteilijä... mutta tuohan on järjetön hinta minusta...

Esimies teetti vanhaan samankokoiseen taloon viidellä tuhannella koko paskan, ja sillä oli vielä 6 kpl sähköpattereita kaiken muun lisäksi...

HUH, sanon mie jos tuon joudun maksamaan...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^ Melko kallista, kamojen ei luulis maksavan tonniakaan jos keskuksessa on valmiiksi tarpeeksi vapaita lähtöjä. Ei kai tommosta hommaa nyt montaa viikkoa nikerrä.

Taidan tästä mennä riipimään kaapelia seinään.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^^Ei tainnut tulla koko talon sähkötkään maksamaan noin paljoa.
Meidän mökille taisi sama homma maksaa noin 3000€ noin viisi vuotta sitten. Pintavetoina.. sillaihan nuokin on varmaan meinattu?

Vaikka olenkin kuullut Helsingin hintatasosta ja tiedän rakentamisen omakohtaisesti olevan tänä päivänä perkl:n kallista niin kysyhän vielä toinenkin tarjous.
Senza cuore saremmo solo macchine

PRO
Viestit: 745
Liittynyt: 10 Tammi 2008, 20:57
Car(s): 2016 T5
Paikkakunta: Helsinki - Kannelmäki

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja PRO »

Tämä mökkihän on Parikkalassa siis...

Avatar
hjpp
Viestit: 1931
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Nilsiäläisen sähköalan yrittäjän hinnoittelun mukaan tuo haarukka on jo 75 tuntia töitä. Urakan pienuuden perusteella suosittelen kilpailutuskierrosta...

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Ohoh.. siihenhän on sitten lyöty kunnon lomalaislisä.
Onko muuten miten ison firman kautta vai yhden miehen yritys?

No.. perkeles soitin sähkömiehelleni (Savonlinnassa). Hänen arvionsa vastaavasta työstä on 2000-3000 euroa riippuen oman työn osuudesta ja kohteesta.
Kysyin häneltä myös ehdotuksia tekijöistä ja sain yhden nimen. Laitan sen sinulle privana.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Joskus aikanaan joku sähkäri sanoi että ihan hyvä tapa laskea on 100€/rasia + tarvikkeet.

Itse olen vetänyt itse putket, rasiat ja johdot, tuttu sähkäri on sitten tullut tarkastamaan ja kytkemään, yleensä ilman palkkaa tai sitten jotain pientä.

PRO
Viestit: 745
Liittynyt: 10 Tammi 2008, 20:57
Car(s): 2016 T5
Paikkakunta: Helsinki - Kannelmäki

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja PRO »

hagger16 kirjoitti:Ohoh.. siihenhän on sitten lyöty kunnon lomalaislisä.
Onko muuten miten ison firman kautta vai yhden miehen yritys?

No.. perkeles soitin sähkömiehelleni (Savonlinnassa). Hänen arvionsa vastaavasta työstä on 2000-3000 euroa riippuen oman työn osuudesta ja kohteesta.
Kysyin häneltä myös ehdotuksia tekijöistä ja sain yhden nimen. Laitan sen sinulle privana.
Cheers! Hienompaa ja reilumpaa foorumia ei kyllä Suomesta löydy. Kiitos myös muille, jotka on auttanu. Itellä kun ei ole mitään suuntaviivoja rakentamisesta niin helposti sen maksaa ekan tarjouksen. Yllätys että tässä alkoi hälytyskellot kilisemään sitten...

Tää sähkömies on yhden miehen yritys, mut tekee paljon isommille firmoille hommia, liekö sitten jääny joku firmalaskutus päälle?...

Tässä sain myös toisen tarjouksen tänään Tiileri-takan muurauksesta sekä takan, muurien ja piipun pinnoituksesta... 2800e särähti heti korvaan, ja oli ihan paikallinen parikkalalainen yritys. Imatralta tuli toinen ja se tarjous sano koko paska matkoineen 2000e...

On tää ressaavaa... Vieläkin paikat kipeenä vitutuksesta...

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Muista, PRO... (Tämä kaikki on kuultua niiltä, ketä tunnen, ketkä on rakennellut joskus jotain)...että halvin ei pakosti ole paras. Jos maksaa parikin satkua enempi varsinaisesta työstä, on todennäköisempää, ettei tule yllätyslaskua - tai jälki on vähän siistimpää, jos sitä halutaan.

Mut tietenkin kaikki on siitä kiinni, että mitenkä saa tehtyä mihin aikaan ja näinpoispäin. Oli muuten aika kallis tarjous tuo, minkä ekana sait. Sais jo aikamoisen mökinkin rakennettua... o_O (tulee mieleen Delta-auton remppatarjoushinta jakopäälle, takapyöränlaakerille ja parille hilppeelle 2900eur ;D)

Uotinen
Viestit: 142
Liittynyt: 29 Touko 2011, 20:26
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Uotinen »

Mää oon itte mm. sähkömies ja tuo satku per sähkölaite/piste on melko hyvä nyrkkisääntö uudisakennuksissa ja pintahommissa. Liesi ei maksa yhtään sen enempää kuin tavan pstorasia, kahta lisäpiuhaa ruuvaa noin kolme sekuntia pidempään. Teetä tuntitöinä, jos löydät firman tasoon 35 ekua tunti, niin halpaa. Sähkäreillä on niin kiire, etteivät jouda kusettamaan. Tarvikkeista keskiarvolla 20 pinnan ale, sis kekiarvolla.
BMW tuo ajamisen iloa, Alfa tuo ajamisen nautintoa!

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Jep, joka hommassa kannattaa suorittaa vertailua ja kyselyitä ennenkuin sopimuksia tekee. Usein lopputulos palkitsee vaivan siitä ettei valinnut ekaa tekijää kyselemättä laajemmin.

Sitä mä olen joskus ihmetellyt että jos esim raksahommissa hinnoittelee niin että saa hyvän katteen niin sitä pidetään kusetuksena. Sama auton korjaamisessa tai autokaupoissa. Toisaalla kun "liikemies" tittelillä tekee hyväkatteisia toimia niin se onkin bisnestä eikä kusetusta?. Esim. pankkiirit/salkun hoitajat/kiinteistövälittäjät yms. kun vetävät välistä mahdollisimman isoja siivuja niin ei sitä noin yleisesti pidetä kusetuksena?

Esim. kun kiinteistö välitys firma hoitaa kaupat päivässä ja vetää 5000€ palkkiota niin se on ihan ok yleisesti. Kaikki osapuolet tyytyväisiä nopeaan kauppaan jne. Välitysfirma ei kuseta vaikka tekee homman hyvällä katteella??
Entäs kun autossa on "paha" vika ja viet sen korjaamolle?? Julkisuudessa juuri ollut tapaus, ammattilainen fiksaa sen hetkessä ja sen jälkeen asiakas huutaa lehtien palstoilla miten voi maksaa tulpan vaihto 500€?? Korjaamo kusettaa kun tekee homman nopeasti hyvällä katteella??

Kusettaako sähkömies/raksaduunari tms. jos hoitaa hommat sovitussa aikataulussa sovitulla tavalla hyvällä katteella??

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja doublesix »

^Ei kuseta.

Toi ensimmäinen kipinän tekemä tarjous kertoo mielestäni aika selvästi sen, että hommia kaverilla riittää ja paskaakaan kiinnosta keikka. Mutta jos siitä joku maksaa pyydetyn hinnan, niin kannattaa mennä vaikka yöllä ruuvaamaan rasiat kiinni.
Ride on!

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Rolle »

fahlsjy kirjoitti:Jep, joka hommassa kannattaa suorittaa vertailua ja kyselyitä ennenkuin sopimuksia tekee. Usein lopputulos palkitsee vaivan siitä ettei valinnut ekaa tekijää kyselemättä laajemmin.

Sitä mä olen joskus ihmetellyt että jos esim raksahommissa hinnoittelee niin että saa hyvän katteen niin sitä pidetään kusetuksena. Sama auton korjaamisessa tai autokaupoissa. Toisaalla kun "liikemies" tittelillä tekee hyväkatteisia toimia niin se onkin bisnestä eikä kusetusta?. Esim. pankkiirit/salkun hoitajat/kiinteistövälittäjät yms. kun vetävät välistä mahdollisimman isoja siivuja niin ei sitä noin yleisesti pidetä kusetuksena?

Esim. kun kiinteistö välitys firma hoitaa kaupat päivässä ja vetää 5000€ palkkiota niin se on ihan ok yleisesti. Kaikki osapuolet tyytyväisiä nopeaan kauppaan jne. Välitysfirma ei kuseta vaikka tekee homman hyvällä katteella??
Entäs kun autossa on "paha" vika ja viet sen korjaamolle?? Julkisuudessa juuri ollut tapaus, ammattilainen fiksaa sen hetkessä ja sen jälkeen asiakas huutaa lehtien palstoilla miten voi maksaa tulpan vaihto 500€?? Korjaamo kusettaa kun tekee homman nopeasti hyvällä katteella??

Kusettaako sähkömies/raksaduunari tms. jos hoitaa hommat sovitussa aikataulussa sovitulla tavalla hyvällä katteella??
Ei se kateprosentista ole kiinni, vaan siitä millaista arvoa asiakkaalle tuotetaan. Ja sehän on täysin sitten siitä asiakkaasta kiinni, miten hän sen kokee.

Juttusi perusteella "liikemiehet" onnistuvat tuottamaan arvoa asiakkailleen huomattavasti paremmin/ymmärrettävämmin kuin raksamiehet. Ehkä siitä voisi oppia jotain; miten saada sähkömiehen asiakkaat hahmottamaan sitä tuotettua lisäarvoa niin, että asiakas on valmis maksamaan hyvillä mielin pyydetty korvausta tuotetusta arvosta.

Tuo 15.000 euron kaveri saa tehdä vähän jotain muutakin, kuin vetää pelkkää piuhaa seinään :)

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Ei se kateprosentista ole kiinni, vaan siitä millaista arvoa asiakkaalle tuotetaan. Ja sehän on täysin sitten siitä asiakkaasta kiinni, miten hän sen kokee.
Hyvin kiteytetty.
Se miten maksava asiakas kokee rahalle saamansa vastineen riippuu varmaankin paljon myös siitä näkeekö/ymmärtääkö suoritettavaa työtä. Viittaamani tulpan vaihto tapaus on mielestäni kuvaava. Asiakaalla on ongelma ja se hoidetaan kuntoon nopeasti ylimääräistä nysväämättä joten lisäarvoa lienee saatu maksetulle rahalle. Asiakasta harmitti kuitenkin kun näki käytetyn ajan jonka ammattimies käytti ongelman poistamiseen. Olisikohan jäänyt parempi mieli jos ei olisi ollut näkemässä korjausta vaan olisi annettu "valohoitoa" koko päivä ja kirjoitettu samanlainen lasku??

Työstä/palvelusta jota ei näe/ymmärrä mitään voi maksaa hyvillä mielin sen mitä pyydetään ja olla tyytyväinen. Esim. kiinteistövälittäjä jolla oli valmis asiakas hoiti homman yhdellä puhelinsoitolla. Ja laskutti kaupan molempia osapuolia... :-D
Ja silti kaikki osapuolet tyytyväisiä kaupan jälkeen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^ Toi on niin totta. Toisaalta jos olet paikalla ja oikeasti näet sen, kun joku pistää auton kuntoon 30min sisällä siitä, kun sen toit korjattavaksi ja tuntiveloitus on sitten vaikkapa 96euroa, 30min duunista velotetaan työn osuudelta 2tunnin työ, koska homma "tehtiin heti" - vaikka ei olisi jonoa.

Eli kaikki on vähän suhteellista, kai? Kyllä mä tiedän, että tulpat + tulpanjohdot jos et osia itse hommaa, varttikutoseen kustantanee puolen kuun palkan. Kyllä, johdot 400-500 eur (eikä ole marmorihinta) + tulpat + työ. Tonnin pintaan mennään, jos ei osia saa halvemmalla =P

Mut 15ke jos pitäis maksaa, niin sähkömiehen pitäisi (oman näkemykseni mukaan, tietämättä hirveästi sähköhommista):
Tuoda sähkökaapeli 100metriä metsikön läpi, pystyttää tolpat ja kytkeä.
Asentaa sisälle 15kpl pistorasioita pitkin taloa, pintaliitoksina.
Hoitaa haarotus ja muut vastaavat työt.
Kytkeä rakennettu sähkötolppa-sähköjohtosyteemi verkkoon.

Ja tuon jälkeen vielä tarjota pariksi vuodeksi sähköt ja tulla joka päivä leipomaan pullaa ja keittämään aamukahvit.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

tuntiveloitus on sitten vaikkapa 96euroa, 30min duunista velotetaan työn osuudelta 2tunnin työ, koska homma "tehtiin heti" - vaikka ei olisi jonoa.
Tuollainen toimintahan on sitä kusetusta, kun teetetään jotain tuntityönä niin silloin pitää veloittaa käytetty aika.
Jos taas teetetään jokin homma tyyliin "työt+tarvikkeet" niin silloin hinta on sovittu, meni aikaa yli tai ali.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

fahlsjy kirjoitti:Kusettaako sähkömies/raksaduunari tms. jos hoitaa hommat sovitussa aikataulussa sovitulla tavalla hyvällä katteella??
Silloin kun käytetään toisen ymmärtämättömyyttä hyväkseen, niin onhan se vähintään eettisesti arveluttavaa toimintaa. Esimerkkinä imurikauppias, joka myy mummolle 3000 euron pölyimurin. Toisen mielestä hyvää bisnestä ja toisen mielestä kusetusta.. Samalla yrittäjä voi miettiä asiaa myös siltä kannalta, että miten tyytyväinen asiakas on sen jälkeen, kun hänelle selviää tämä "hyvä bisnes". Todennäköisesti hän ei kyseisiä palveluja enää käytä, eikä niitä kenellekkään suosittele.

Kerran olen muuten käyttänyt kiinteistövälittäjää. Talo myi itse itsensä kahdessa viikossa (kuten arvelinkin) ja sanelin välittäjälle ilmoituksen sekä otin kuvat. En minä laskun jälkeen taputtanut karvaisia käsiäni..
Senza cuore saremmo solo macchine

Vastaa Viestiin